Στο γραφείο του ΥΕΘΑ είναι ο σχετικός φάκελος για τη προμήθεια των τεσσάρων ελικοπτέρων ΜΗ-60R για το Πολεμικό Ναυτικό ώστε να πάρει τις τελικές εγκρίσεις προτού πάρει το πράσινο φως από τη Βουλή και το ΚΥΣΕΑ. Σύμφωνα με αποκλειστικές και πλήρως διασταυρωμένες πληροφορίες του γράφοντος και του DefenceReview.gr τη παρούσα χρονική περίοδο εκτελούνται οι τελικές διαπραγματεύσεις για την Letter Of Acceptance που αφορά δύο κύρια προγράμματα:

Το πρώτο είναι την απόκτηση τεσσάρων υπερσύγχρονων ελικοπτέρων MH-60R στα 290 εκατομμύρια δολάρια μαζί με πλήρες πακέτο εκπαίδευσης και τεχνικής υποστήριξης. Φυσικά θα πληρωθούν κανονικά και όχι όπως πολλοί διέδιδαν από περίσσευμα χρημάτων του προγράμματος των ΑΦΝΣ.

Επίσημη –και επομένως αξιόπιστη- πληροφόρηση σχετικά με το ότι θα περισσέψουν κονδύλια από το πρόγραμμα εκσυγχρονισμού των P-3B, εμείς  δεν έχουμε. Και δεν γνωρίζουμε και από πού προκύπτει αυτό… Η σύμβαση εκσυγχρονισμού των P-3B Orion ήταν «εμπροσθοβαρής», δηλαδή απαιτούσε την προκαταβολή του 70% της συνολικής αξίας της εντός δύο ετών –κάτι που φαίνεται και στους πίνακες αποπληρωμής- προκειμένου να αγοραστούν τα υλικά και τα συστήματα εκσυγχρονισμού άμεσα, για να μην ανέλθει το κόστος περαιτέρω! Αυτό είχε υποστηρίξει η κατασκευάστρια των αεροσκαφών…

Το δεύτερο σχετίζεται τη δρομολόγηση του προγράμματος της σύμβασης τεχνικής υποστήριξης των υφιστάμενων ελικοπτέρων καθώς και μια μερική αναβάθμιση αυτών. Τονίζουμε πως αποτελεί μια μερική αναβάθμιση ευπαθών τεχνικών μερών των ελικοπτέρων και συστημάτων που σταδιακά παύουν να υποστηρίζονται και όχι ολικό πρόγραμμα εκσυγχρονισμού. Το κόστος της σύμβασης τεχνικής υποστήριξης (Follow On Support) καθώς και της μερικής αναβάθμισης των ελικοπτέρων S-70B-6 Aegean Hawk ανέρχεται περίπου στα 80 με 90 εκατομμύρια δολάρια.

Tα 7 εναπομείναντα AB212 ASW διαθέτουν το ΑΝ/ΑQS-13Β και χρησιμοποιούν εναντίον εχθρικών υποβρυχίων τις τορπίλες ΜΚ46

Το κρίσιμο ερώτημα είναι κατά πόσο αξίζει η προμήθεια νέων ελικοπτέρων MH-60R αντί ενός πλήρους πακέτου εκσυγχρονισμού των S-70B-6. Σύμφωνα με αποκλειστικές πληροφορίες του γράφοντα το ΠΝ είχε αξιολόγησε αυτή τη προοπτική ώστε υλοποιώντας ένα πρόγραμμα εκσυγχρονισμού των S-70B-6 τα ελικόπτερα να πλησίαζαν αρκετά σε επιδόσεις τα MH-60R. Το κόστος κυμαίνονταν στα 500 εκατομμύρια δολάρια και κρίθηκε ασύμφορο.

Η λογική του ΠΝ είναι η είσοδος των MH-60R να αποτελέσει την επόμενη ημέρα για την αντικατάσταση των ΑΒ212 που αντιμετωπίζουν προβλήματα διαθεσιμοτήτων και είναι εξαιρετικά γερασμένα.

Το ερώτημα είναι κατά πόσον υπήρχε ενδιάμεση λύση. Δηλαδή είτε του απλού πακέτου αναβάθμισης συμπεριλαμβανομένης και της FOS στα 80-90 εκατομμύρια δολάρια είτε ενός μεγάλου προγράμματος εκσυγχρονισμού της τάξης των 500 εκατομμυρίων δολαρίων.

Το πακέτο αναβάθμισης των ελληνικών S-70B-6 Aegean Hawk θα μας απασχολήσει σε μεταγενέστερο άρθρο μας.

Tα ελικόπτερα εκτελούν: Ενεργητική-Παθητική Έρευνα, Καθήλωση, Ενέδρα, Απαγόρευση Επιθετικής Δράσης και Προσβολή με τορπίλες ΜΚ46 MOD5. To ΠΝ διαθέτει συνολικώς 8 S-70B-6 (με σόναρ AN/AQS-18(V)3) και 3 S-70B Lot 1 Group 1 φέρουν HELRAS.

Η ουσία είναι πως οι ανάγκες του ΠΝ σε σύγχρονα ελικόπτερα ανθυποβρυχιακού πολέμου είναι μεγάλη. Σήμερα, το ΠΝ όπως έχουμε διαπιστώσει και εμείς παρακολουθώντας εν πλω ασκήσεις όπως η ΑΣΤΡΑΠΗ της Διοίκησης Φρεγατών, εντοπίζει υποβρύχια στις 2 με 3 χιλιάδες γιαρδες όταν το Γαλλικό Ναυτικό εντοπίζει υποβρύχια στις 20000 γιάρδες.  Σημειώνεται ότι οι φρεγάτες του ΠΝ και ειδικότερα οι κλάσης ΕΛΛΗ έχουν ελλιπές σύστημα ανθυποβρυχιακού πολέμου βασιζόμενες μόνον στο παρωχημένο σόναρ τρόπιδας. Μεγάλο μειονέκτημα των φρεγατών «S» είναι η έλλειψη σόναρ κατηγορίας VDS. Οι Ελληνικές «S» διαθέτουν μόνον σόναρ τρόπιδας της εταιρείας Canadian Westinghouse τύπου SQS-505. Οι ΜΕΚΟ 200ΗΝ διαθέτουν το σονάρ τρόπιδας μεταβλητού βάθους DE-1160HM και το συρόμενο σονάρ DE-1160VDS.

Ως εκ τούτων, κρίνεται πως η επιλογή της Belharra θα συνδράμει τα μέγιστα στην αντιμετώπιση υποβρύχιων απειλών και θα δημιουργήσει νέα δεδομένα στις ναυτικές επιχειρήσεις αφού το Γαλλικό Ναυτικό φημίζεται για τη παράδοση του στον ανθυποβρυχιακό πόλεμο. Αυτό αποδεικνύουν και οι εντοπισμοί από γαλλικά πλοία συμμαχικών υποβρυχίων στα πλαίσια ασκήσεων του ΝΑΤΟ.

Πάντως, για το ΠΝ εκτός από εναέρια μέσα έμφαση πρέπει να δοθεί και στις κύριες μονάδες επιφανείας αφού στο τέλος με τη παλαιότητα του υλικού και τα προβλήματα των πλοίων δεν θα έχει φρεγάτες για να απονηώσει τα ελικόπτερα του…

Για τον ανθυποβρυχιακό πόλεμο μπορείτε να διαβάσετε τις ακόλουθες αναλύσεις: