Το ζήτημα της προοπτικής για την απόκτηση των MH-60R για το Π.Ν αποτέλεσε αντικείμενο δημόσιου διαλόγου και όπως ήταν λογικό πήρε μεγάλη έκταση και δημοσιότητα. Θέλοντας να είμαστε συνεπείς και ακριβείς με τους αναγνώστες μας μολονότι τα δεδομένα αλλάζουν με ταχείς ρυθμούς συλλέξαμε κάποιες επιπρόσθετες πληροφορίες και σας τις παρουσιάζουμε.

Ο λόγος για τον οποίο δεν δημοσιεύσαμε το παρόν άρθρο σε πρότερο χρονικό διάστημα είναι για να διασταυρώσουμε όσο το δυνατό περισσότερο τις παρακάτω πληροφορίες. Ας πάρουμε τα πράγματα από την αρχή. Πράγματι το Π.Ν έχει επιδείξει ενδιαφέρον για τα συγκεκριμένα ελικόπτερα των οποίων οι δυνατότητες και οι επιδόσεις είναι αδιαμφισβήτητα εντυπωσιακές.

Μάλιστα, ένα MH-60R παρουσιάστηκε προσφάτως στη Βάση Ελικοπτέρων Ναυτικού στο Κοτρώνι του Μαραθώνα. Όμως το Π.Ν τη δεδομένη χρονική στιγμή δεν έχει πρόγραμμα απόκτησης νέου ανθυποβρυχιακού ελικοπτέρου ούτε και εντάσσεται στις άμεσες προτεραιότητες. Συνεπώς, δεν υπάρχει και το σχετικό κονδύλι. Όπως μας τόνισαν οι αρμόδιες πηγές το Π.Ν κάνει τη δουλειά του με τα υφιστάμενα ελικόπτερα και ειδικότερα τα Aegeanhawk των οποίων όπως μάθαμε οι διαθεσιμότητες είναι σε πολύ καλό επίπεδο. Επίσης, όπως μας διευκρινίστηκε μιλάμε για μεταχειρισμένα ελικόπτερα και όχι για καινούργια. 

Το πρόβλημα έγκειται στα γηρασμένα ΑΒ212 τα οποία έπρεπε ήδη να είχαν αντικατασταθεί ενώ για τα μεν Aegeanhawk ένα πρόγραμμα εκσυγχρονισμού μέσης ζωής θα αποτελούσε τη βέλτιστη επιλογή από πλευράς κόστους/ οφέλους με γνώμονα πως τα ελικόπτερα βρίσκονται στην ιδανική ηλικία. Για το Π.Ν οι προτεραιότητες είναι απλές και ευκόλως κατανοητές: εκσυγχρονισμός των ΜΕΚΟ 200ΗΝ και νέες τορπίλες για τα Υ/Β «214». Σε δεύτερο χρόνο σε μεσοπρόθεσμο επίπεδο χρειάζονται νέα πλοία.

Γιατί στο τέλος έτσι όπως πάμε θα μείνουμε με ελικόπτερα και ΑΦΝΣ αλλά δεν θα έχουμε πλοία και ειδικότερα φρεγάτες… Πλέον είναι πασιφανές ακόμα και στον πλέον αδαή πως οι φρεγάτες του Στόλου είναι σε οριακή κατάσταση και τα χρονικά περιθώρια έχουν στενέψει πολύ επίκνδυνα. Ένα άλλο κομβικό θέμα που λίγοι αναφέρονται είναι τα πυρομαχικά του Π.Ν: υπάρχουν μεγάλες και πολλαπλές ανάγκες τόσο σε κατευθυνόμενα βλήματα εναντίον στόχων επιφανείας όσο και κατά στόχων αέρος.

Μην ξεχνάμε πως το απόθεμα των Harpoon έπεσε κατά πολύ αφού οι φρεγάτες του Στόλου τροφοδότησαν υποβρύχια και ΤΠΚ… Το ίδιο ισχύει και για τα βλήματα ΕSSM των MEKO 200HN. Το θέμα των πυρομαχικών έχει διαβαθμισμένες προεκτάσεις οπότε δεν μπορούμε να γράψουμε παραπάνω πράγματα οπότε όποιος κατάλαβε κατάλαβε… Εκτός και εάν είμαστε η χώρα στην οποία θα αποφασίζουν οι Αμερικανοί με γνώμονα το τι έχουν διαθέσιμο και ακολούθως το Π.Ν ή ο εκάστοτε κλάδος των Ε.Δ θα το χρυσοπληρώνει… Γιατί τζάμπα δεν υπάρχει.

Επειδή διαβάσαμε αρκετά δημοσιεύματα και πολλοί ήταν οι φίλοι αναγνώστες που μας ρώτησαν κατά πόσο περισσεύουν χρήματα από το πρόγραμμα εκσυγχρονισμού των ΑΦΝΣ η απάντηση είναι πως από πουθενά δεν προκύπτει πως υπάρχει υπόλοιπό ώστε να προμηθευτούμε νέα ελικόπτερα. Και επειδή δεν μας αρέσει να ευλογούμε τα γένια μας και εμείς κάναμε λάθος μεγάλο όταν γράφαμε πως οι παραδόσεις θα είναι εντός χρονοδιαγράμματος. Το πρόγραμμα των P-3B Orion φαίνεται πως έχει πολύ δρόμο ακόμα.

Πέρα από την πραγματικά μεγάλη εντύπωση που μας έκανε το γεγονός ότι πληροφορηθήκαμε την εν λόγω πρόθεση προμήθειας μέσω επερώτησης που κατατέθηκε στη Βουλή και όχι από το ΥΠΕΘΑ, σταθήκαμε ιδιαίτερα στη λέξη «υποπρογράμματος». Η προμήθεια των τεσσάρων MH-60R είναι υποπρόγραμμα λοιπόν. Υποπρόγραμμα ποιού προγράμματος; Δεν διευκρινίζεται στην απάντηση του κου υπουργού, του κου Αποστολάκη…

Επομένως –αν βέβαια αντιλαμβανόμαστε ορθώς- και παρακαλούμε το ΥΠΕΘΑ για περισσότερες διευκρινίσεις, το πρόγραμμα που θα μας «κάνει δώρο» το υποπρόγραμμα των MH-60R είναι αυτό της αναβάθμισης/εκσυγχρονισμού των ελληνικών P-3B Orion.

H ολοκλήρωση του οποίου είναι προγραμματισμένη για το 2023! Έχουμε και λέμε λοιπόν… Επειδή θεωρήσαμε ότι όλα αυτά αποτελούν μία ιδιαίτερα ευχάριστη εξέλιξη (…πολύ ευχάριστη για να είναι αληθινή!), το ψάξαμε λίγο περισσότερο…  Και καταλήξαμε στα εξής: Ας ανατρέξουμε κατ’ αρχήν στο τι έχουμε πληρώσει για τα P-3B μέχρι τώρα. Σε απάντηση της Ερώτησης που κατέθεσαν (καλοκαίρι 2017) οι βουλευτές κ.κ Γιώργιος Μαυρωτάς και Σπυρίδων Δανέλλης με θέμα «Ερωτήματα προς διερεύνηση για την πορεία του προγράμματος εκσυγχρονισμού των αεροσκαφών P-3B του Πολεμικού Ναυτικού», τον Σεπτέμβριο του 2017 (ενάμιση χρόνο πριν δηλαδή), ο τότε ΥΠΕΘΑ κος Π. Καμμένος είχε δώσει στη δημοσιότητα το χρονοδιάγραμμα αποπληρωμής της σχετικής σύμβασης. Από εκεί έχουν αντληθεί και οι πίνακες που παραθέτουμε παρακάτω:

Το ετήσιο χρονοδιάγραμμα αποπληρωμής του προγράμματος εκσυγχρονισμού τεσσάρων P-3B του Πολεμικού Ναυτικού όπως δόθηκε στη δημοσιότητα από τον πρωήν ΥΠΕΘΑ Π. Καμμένο τον Σεπτέμβριο του 2017.

Σύμφωνα με τα στοιχεία λοιπόν που έδωσε ο πρώην ΥΠΕΘΑ στη δημοσιότητα πριν από ενάμιση χρόνο, το ελληνικό δημόσιο έχει ήδη καταβάλλει 391 εκατομμύρια, 184 χιλιάδες και 464 δολάρια στο πλαίσιο της σταδιακής αποπληρωμής της σύμβασης εκσυγχρονισμού των P-3B. Απομένουν άλλα 108 εκατομμύρια, 659 χιλιάδες δολάρια, για να συμπληρωθεί το ποσό των 499.843.145 εκατομμυρίων δολαρίων…

Η καταβολή της τελευταίας πληρωμής για το πρόγραμμα εκσυγχρονισμού των P-3B είναι προγραμματισμένη για την 15η Δεκεμβρίου του 2021. Πάντα με βάση τα στοιχεία που έδωσε στη δημοσιότητα ο κος Καμμένος… Οι παραδόσεις των αεροσκαφών θα ολοκληρωθούν μέσα στο 2023. Αναφερόμαστε στα δημοσιεύματα των ιστοτόπων που αναφέρονται στο κείμενο, γιατί εμείς δεν έχουμε καμία πληροφόρηση σχετικά με «περίσσευμα» χρημάτων από το εν λόγω πρόγραμμα. Αν ισχύει κάτι άλλο, παρακαλούμε για τις απαραίτητες διευκρινίσεις από το ΥΠΕΘΑ…

Η πρώτη ερώτηση που προκύπτει είναι αν το χρονοδιάγραμμα των πληρωμών έχει τηρηθεί μέχρι σήμερα. Αν ναι, τότε, οι ΗΠΑ μας οφείλουν (πρόκειται για διακρατική συμφωνία) 51.184.464 δολάρια (391.184.464 – 340.000.000). Αυτά μαζί με 108,6 εκατομμύρια δολάρια που «περισσεύουν» (μέχρι τα 499.843.145), μας κάνουν 159,6 εκατομμύρια δολάρια. Τα οποία κατά την ταπεινή μας άποψη υπάρχει μεγάλη ανάγκη να αξιοποιηθούν σε πλείστες άλλες ανάγκες ΑΜΕΣΗΣ ΠΡΟΤΕΡΑΙΟΤΗΤΑΣ για το ΠΝ. Ποιες είναι αυτές; Τις γνωρίζετε φυσικά… Τορπίλες για τα υποβρύχια Type 214. Επιχειρούν με τις απαρχαιωμένες SUT και SST4. Εκσυγχρονισμός των ΜΕΚΟ.

Επίσημη –και επομένως αξιόπιστη- πληροφόρηση σχετικά με το ότι θα περισσέψουν κονδύλια από το πρόγραμμα εκσυγχρονισμού των P-3B, εμείς  δεν έχουμε. Και δεν γνωρίζουμε και από πού προκύπτει αυτό… Υποτίθεται ότι η σύμβαση εκσυγχρονισμού των P-3B Orion ήταν «εμπροσθοβαρής», δηλαδή απαιτούσε την προκαταβολή του 70% της συνολικής αξίας της εντός δύο ετών –κάτι που φαίνεται και στους πίνακες αποπληρωμής- προκειμένου να αγοραστούν τα υλικά και τα συστήματα εκσυγχρονισμού άμεσα, για να μην ανέλθει το κόστος περαιτέρω! Αυτό είχε υποστηρίξει η κατασκευάστρια των αεροσκαφών… Δεν το λέμε εμείς!

Όσο για τα ελικόπτερα της ΔΕΝ (Διοίκησης Ελικοπτέρων Ναυτικού), θεωρούμε σημαντικότερο το να εκσυγχρονιστούν τα ήδη διαθέσιμα S 70B στο ίδιο επίπεδο εξοπλισμού αποστολής και πιλοτηρίου για λόγους ομογενοποίησης και αύξησης των επιχειρησιακών τους δυνατοτήτων, παρά να αποκτηθούν άλλα τέσσερα -και με διαφορετικό εξοπλισμό αποστολής κατά πάσα πιθανότητα- ελικόπτερα. Τα οποία στο κάτω-κάτω θα επιδεινώσουν το πρόβλημα της υποστήριξης.

Ευχαριστούμε λοιπόν για το «δώρο», αλλά καλό θα είναι να μην το δεχτούμε… Θα πληρωθεί με δικά μας λεφτά, τα οποία θα πρέπει -εφόσον είμαστε κυρίαρχο και ανεξάρτητο κράτος- να δαπανήσουμε εμείς όπου και όπως προστάζουν οι πραγματικές μας ανάγκες. Κατά την ταπεινή μας άποψη πάντα… Στο ζήτημα θα επανέλθουμε φυσικά όταν θα έχουμε περισσότερα στοιχεία διαθέσιμα.

Comments

  1. Μήπως η ΑΣ να κοιτάξει να αναβαθμίσει τον στόλο της; Μόλις παραληφθούν όλα τα Chinook και αν γίνει το θαύμα και παραληφθούν και τα υπόλοιπα 6 ή 7 NH-90 θα μπορέσουμε επιτέλους να αποσύρουμε έναν μεγάλο αριθμό UH-1H και AB-205 και με την παραλαβή 5-10 περισσότερων NH-90 θα οι περισσότερες από τις ανάγκες της ΑΣ. Όσον αφορά την Πολεμική αεροπορία, μήπως και εκεί θα έπρεπε να κοιτάξουμε να αποσύρουμε τα AB-205 και να συμπληρώσουμε τον αριθμό με 10-15 Super Puma; Έτσι θα αποσυρθεί ένας τύπος ελικοπτέρου και από τους τρεις κλάδους (αν σκεφτούμε ότι με την παραλαβή έως και 4 MH60R θα αποσυρθούν και τα AB212 του Πολεμικού Ναυτικού) και συνολικά γύρω στα 110 ελικόπτερα, χωρίς να μειωθεί η μεταφορική ικανότητα των τριών κλάδων . Βέβαια το άκρως ιδανικό σενάριο θα ήταν να είχαμε έναν τύπο ελικοπτέρου πχ UH-60 και στους τρεις κλάδους των Ενόπλων Δυνάμεων, όπου ο κάθε κλάδος θα είχε την αντίστοιχη έκδοση, αλλά με τα τρέχοντα δεδομένα, η απόσυρση των Huey και των διαφόρων τύπων τους που βρίσκονται σε υπηρεσία αποτελεί την μοναδική λύση στο πρόβλημα τις πολυμορφίας Ιπταμένων μέσων.

  2. Γενικά η όλη κατάσταση σε θέματα άμυνας εδώ και 10 χρόνια είναι απαράδεκτη. Στρατιωτική και πολιτική ηγεσία δεν κατάφεραν να βρούνε λύσεις ούτε με μεταχειρισμένο υλικό. Η κατάσταση με τα NH, τις Fremm που έγιναν Adelaide και αυτές με την σειρά τους αέρας κοπανιστός, οι τορπίλες για τα 214, τα MLRS που περιμένουν στις ΗΠΑ αποτελούν χαρακτηριστικό παράδειγμα.
    Τα Romeo τουλάχιστον όπως και τα Kiowa, τα Mark v είναι κάτι δεδομένο, οπότε ας έρθουν.
    Λύσεις πάντως υπάρχουν, απλά η αδιαφορία η ανικανότητα των υπεύθυνων δεν τις αφήνουν να βγούν στην επιφάνεια!

    1. Το πρόγραμμα NH-90 αποτελεί την ενδεικτικότερη περίπτωση του πόσο μεγάλη ζημιά -οικονομική και επιχειρησιακή- μπορεί να κάνει σε μία ένοπλη δύναμη, μία και μόνο κακή σύμβαση… Εδώ και δέκα τουλάχιστον χρόνια η Αεροπορία Στρατού θα έπρεπε να διαθέτει τουλάχιστον 40 έως 50 πραγματικά σύγχρονα και ετοιμοπόλεμα, μέσα μεταφορικά ελικόπτερα με τα χρήματα που έχει δαπανήσει στο πρόγραμμα ΝΗ-90. Είναι δε και άλλη μία επιβεβαίωση ότι αν δεν διαπραγματευθείς σκληρά και αν δεν διασφαλίσεις τα συμφέροντά σου στη σύμβαση νομικά από ΠΑΝΤΟΥ, τότε σίγουρα θα σε «δαγκώσουν». Είτε οι αντισυμβαλόμενοι είναι Ευρωπαίοι, είτε Αμερικανοί, είτε Ρώσοι… Αυτά για να μην διατηρούμε αυταπάτες! Και κάτι άλλο… ΟΤΙΔΗΠΟΤΕ αποκτούμε ώς πλεόνασματικό υλικό από τις ΗΠΑ, ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΔΩΡΕΑΝ. Έχει κόστος αγοράς και -το σημαντικότερο- ΚΑΙ ΚΟΣΤΟΣ ΥΠΟΣΤΗΡΙΞΗΣ. Επομένως η επιλογή του τι αγοράζουμε, πρέπει να είναι ιδιαίτερα αυστηρή από κάθε πλευρά. Η τακτική του να γυρίσουμε στη δεκαετία του ’60, αγοράζοντας ανομοιογενές και μικρής επιχειρησιακής αξίας υλικό και πληρώνοντας χρυσάφι την υποστήριξή του σε ανταλλακτικά λόγω παλαιότητας, αρχίζει και υιοθετείται όλο και πιό συχνά δεδομένης της «κατάστασης». Και δεν εννοούμε της οικονομικής…

  3. Μιας και η σύμβαση είναι εμπροσθοβαρής γιατί πρέπει να παραγγελθούν τα υλικά και τα συστήματα, μηπως γνωρίζουμε ποιά είναι αυτά τα συστήματα που παραγγέλθηκαν;

    Τα χρήματα θα περισσέψουν γιατί πρόκειται για την μεγαλύτερη πατάτα της δεκαετίας και η εταιρεία θέλει να διατηρήσει το μονοπώλιο της αλλά αυτό δεν συνεπάγεται οτι τα χρήματα θα μας επιστραφούν. Για αυτό και θα κατευθυνθούν στην αγορά των 4 μτχ ελικοπτέρων και στην FOS των άλλων ελικοπτέρων για την επίτευξη της ομοιογένειας. Τις τορπίλες δεν τις κατασκευάζει η LM αλλά μόνο τις αναβαιμίζει, ούτε και στον εκσυγχρονισμό των MEKO είναι ο κύριος εργολάβος

    1. Με βάση τα στοιχεία που έχουμε στη διάθεσή μας και δημοσιεύουμε στο αφιέρωμα αυτό, η ελληνική πλευρά έχει ήδη καταβάλει (πληρώσει) το 80% του ποσού της σύμβασης για τον εκσυγχρονισμό των γηραιών P-3B. To ότι υπάρχει πλεόνασμα κονδυλίων από το πρόγραμμα αυτό τώρα το μαθαίνουμε από ανεπίσημη πηγή… Αν όντως ισχύει κάτι τέτοιο, πραγμα που θεωρούμε απίθανο, θα θέλαμε το ΥΠΕΘΑ και η ΓΔΑΕΕ να μας ενημερώσουν σχετικά με το γιατί αποδώθηκαν προκαταβολικά όλα αυτά τα χρήματα στο πρόγραμμα των P-3Β… Επίσης, αν όντως ισχύει κάτι τέτοιο, θα θέλαμε και ενημέρωση σχετικά με το εάν θα συνεχίσουν να καταβάλλονται χρήματα για το πρόγραμμα εκσυγχρονισμού των P-3B, με βάση το χρονοδιάγραμμα που είχε δώσει στη δημοσιότητα ο κος Καμμένος. H λογική λέει ότι, αν όντως ισχύει κάτι τέτοιο-επαναλαμβάνουμε, οι αποπληρωμές φυσικά θα πρέπει να σταματήσουν και η ελληνική πλευρά θα πρέπει να δεσμεύσει τα χρήματα για την προμήθεια τορπιλών σε πρώτη φάση και ΜΕΤΑ για οτιδήποτε άλλο… Αυτή είναι η δική μας άποψη. Το Anadolu δεν θα το πολεμήσουμε με τους Hellfire των MH-60… Ούτε με τις τορπίλες SUT που φέρουν τώρα τα ελληνικά Type 214!

  4. Οι ανάγκες ειναι πολλές οι προτεραιότητες λανθασμένες.
    Τώρα πως έφτασαν ένστολοι να υπογράφουν για P-3 και τώρα να θέλουν ROMEO, οταν υπάρχουν τόσες ανάγκες… μόνο αυτοί ξέρουν και εμείς να υποθέτουμε.

  5. Εγώ γιατί πιστεύω ότι τα ελικόπτερα είναι προάγγελος των LCS. Οι Αμερικανοί σκέφτονταν να αποσύρουν 4-8 σκάφη της κλάσης και ειδικά τα κλάσης Freedom-class θεωρούνται από τα υποστηριζόμενα για να καλύψουν τις ανάγκες του ΠΝ για 4 φρεγάτες που μπορούν να προέλθουν από αγορά δύο σκαφών και παραχώρηση άμεσα 2 δλδ θα καλύψουν κάθε ανάγκη μας μακροπρόθεσμα και βραχυπρόθεσμα και έτσι μπορεί να ολοκληρωθούν γύρω από τον εκσυγχρονισμό των ΜΕΚΟ με παρόμοια συστήματα(και απολύτως εύκολα ενσωματώσιμα). Έτσι και στα οικονομικά μας δεδομένα έρχονται και καλύπτουμε άμεσες ανάγκες. Μάλιστα και αυτό είναι το σενάριο που θα παίξει θα είναι τα ναυπηγεία Σύρου και Ελευσίνας. Όπου τα μεν πρώτα που θα δράσουν ως κυρίαρχο όργανο μέσω της ΟΝΕΧ με έδρα το Τέξας αν δεν κάνω λάθος που θα αναλάβουν τη συντήρηση σκαφών του ΠΝ(έγινε η αρχή άλλωστε) στην Σύρο και τα Ελευσίνας που θα μπορούν να κατασκευάσουν πλοία της κλάσης καθώς είναι τα μόνα ελληνικά ναυπηγεία που μπορούν να εκτελέσουν επεξεργασία σκαφών αλουμινίου(βάση τεχνογνωσίας των SV). οπότε τα ελικόπτερα είναι ακόμα ενα δελεαρ για κάλυψη των συνολικών αναγκών μας. 2 ελικόπτερα ASW ανα lcs δίνουν μεγάλες δυνατότητες κατά των τουρκικών υποβρυχίων. γνώμη μου είναι ότι σε επίπεδο αεραμυνας θα μείνουν στην αμερικανική έκδοση δηλαδη ενα RAM, θα ενσωματώσουν και πυροβόλο των 76μμ. δλδ θα είναι οι αντίστοιχες ελληνικες milgem με μεγαλύτερο εκτόπισμα κα ιμε 2 ελικόπτερα ανά σκάφος θα έχουν ρόλο κυνηγών υποβρυχίων με δυνατότητα αυτοάμυνας απλά και που θα φέρουν τους πυραύλους NSM(εξού και οι συνεχείς ενημερώσεις) με τον πύραυλο να αποτελεί το πύραυλο που οι ΗΠΑ θα φέρουν στα συγκεκριμένα σκάφη. έτσι παραμένει για τις ΜΕΚΟ το απόθεμα των ESSM που θα λάβουν εκσυγχρονισμό της LM. Τον στόλο θα συμπληρώνουν 4-5 S που μετά τις αποσύρσεις των υπολοίπων θα έχουν ανταλλακτικά για πολλά χρόνια και αν χρειαστεί μετά το 2025 θα αντικατασταθούν με ενισχυμένες στην αεράμυνα LCS ή ΑΒ. Έτσι μέσα σε 5-6 χρόνια θα έχουμε ένα αξιοπρεπή στόλο και δυνατότητες αντιμετώπισις των τουρκικών υποβρυχίων που θα είναι 6 νέας γενιας -214 και 8 παλιότερα εκ των οποίων τα 4 εκσυγχρονισμένα. Τώρα αν είναι το καλύτερο σκάφος η LCS το λέω όχι. αλλά δνε έχουμε πολλές επιλογές στα λεφτά μας. Επίσης το καλύτερο αν θέλουμε να μεγιστοποιήσουμε το αποτέλεσμα της αγοράς είναι η παράλληλη εκχώρηση 10-12 S-70F για αντικατάσταση των AB-212/205SAR για μεταφορές και Ε&Δ και να γίνει FOS στα πλαίσια των ΑΩ.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *