Σημαντικές είναι οι εξελίξεις από το πρόγραμμα εκσυγχρονισμού του στόλου των ελληνικών F-16. Σύμφωνα με αποκλειστικές πληροφορίες του γράφοντα η ΠΑ κοιτώντας το μέλλον, έχει ζητήσει την ενσωμάτωση τριών νέων όπλων που κάνουν τη διαφορά στο ελληνοτουρκικό ισοζύγιο αεροπορικών δυνάμεων. Εάν οι ΗΠΑ αποδεσμεύσουν τα τρία αυτά όπλα είναι δεδομένο πως η Τουρκική Αεροπορία σύντομα θα αντιμετωπίσει κύριες προκλήσεις και επιχειρησιακά προβλήματα.

Όπως κατ’ επανάληψη έχουμε τονίσει είναι απαραίτητο, το στοίχημα για τη ΠΑ είναι τα νέα F-16V να αξιοποιούν νέα όπλα σε συνδυασμό με τα προηγμένα ηλεκτρονικά συστήματα του αεροσκάφους όπως είναι το ραντάρ AESA. Δεν νοείται να έχουμε το καλύτερο F-16 αλλά να χρησιμοποιούμε όπλα της δεκαετίας του 1990. Την ελληνική πλευρά ευνοεί η γεωπολιτική απομόνωση της Τουρκίας και η διαρκής αντιπαράθεση με τις ΗΠΑ. Η Ελληνική πολιτική ηγεσία του ΥΠΕΘΑ πρέπει να αδράξει την ευκαιρία και να διεκδικήσει νέα όπλα που θα κάνουν τη διαφορά και θα προσφέρουν ποιοτική ανάκτηση στο ισοζύγιο δυνάμεων.

Τα τρία νέα όπλα που έχουν κεντρίσει το ενδιαφέρον της ΠΑ και έχει ζητήσει να ενσωματωθούν στο λογισμικό του F-16V είναι τα παρακάτω:

AGM-84 Harpoon

AGM-158 JASSM

AGM-88E Advanced Antiradiation Guided Missile (AARGM)

Αδιαμφισβήτητα, πρόκειται για επιλογές που κάνουν τη διαφορά. Θα λέγαμε ότι πρόκειται για στρατηγικά όπλα. Η δύση της καριέρας των Mirage 2000 EGM/ BGM και των όπλων τους AM-39 Exocet Block II πρέπει αναπόφευκτα να φέρει τον νέο αντικαταστάτη. Ακόμα και εάν βρεθεί λύση στον γόρδιο δεσμό της σύμβασης τεχνικής υποστήριξης του στόλου των Mirage και των όπλων τους, εντούτοις τα βλήματα AM-39 Exocet είναι προς στο τέλος της ζωής τους. Οι επιτελείς της ΠΑ γνωρίζουν πολύ καλά την αξία των εξειδικευμένων ναυτικών βλημάτων ενώ το ΠΝ και αυτό συνηγορεί ως προς την υποστήριξη των ναυτικών επιχειρήσεων με φίλια μαχητικά και βλήματα αέρος – επιφανείας. Πρόκειται για το AGM-84N Block.2+ Harpoon.

Το AGM-84N Block.2+ Harpoon αποτελεί μια βελτιωμένη έκδοση του AGM-84D Block.1C Harpoon, το οποίο βρίσκεται σε υπηρεσία και από την Ελλάδα, με έμφαση στην ικανότητα εκτέλεσης δικτυοκεντρικών επιχειρήσεων, ενώ μπορεί να δεχθεί και δεδομένα εν πτήση έτσι ώστε να αυξηθεί η πιθανότητα προσβολής στόχων σε κίνηση.

Τα Ελληνικά F-16 Block 52+ μπορούν να φέρουν ακόμα και σήμερα βλήματα Harpoon. Στη φωτογραφία F-16 της Αεροπορίας της Ταϊβάν.

Επιχειρησιακά, τα βλήματα της έκδοσης Block.2+ χρησιμοποιούνται από αεροσκάφη F/A-18 Super Hornet και P-8A Poseidon. Σε σχέση με την έκδοση Block.1C, το βλήμα ενσωματώνει σύστημα καθοδήγησης GPS, νέο σύστημα ζεύξης δεδομένων (data link), δυνατότητα ακύρωσης αποστολής εν πτήση και αυξημένη ανθεκτικότητα σε ηλεκτρονικές παρεμβολές και αντίμετρα.

AGM-158 JASSM

Η ΠΑ θα πρέπει λοιπόν όπως επισημαίνουν αρκετές πλευρές να απαιτήσει άμεσα την αποδεύσμεση συγκεκριμένου οπλικού συστήματος που θα αποτελέσει τον καθοριστικόπολλαπλασιαστή ισχύος για τον εκσυγχρονισμένο στόλο των F-16V. Αυτό είναι το βλήμα AGM-158A Joint Air toSurface Standoff Missile (JASSM). Πρόκειται για το νεότερο αυτόνομο συμβατικό Stand Off βλήμα υψηλής ακρίβειας, το οποίο σχεδιάστηκε αρχικά κατόπιν απάιτησης της USAF και του USN. Έχει σχεδιαστεί για την καταστροφή σταθερών στόχων υψηλής αξίας με ισχυρή αντιαεροπορική άμυνα αλλά και κινητών στόχων ενώ η άφεση του θα πραγματοποιείται σε μεγάλη απόσταση από το στόχο ώστε να εξασφαλίζεται η επιβιωσημότητα των χειριστών. Η εμβέλεια του AGM-158 JASSM εκτιμάται οτι ξεπερνάει τα 370+ km (230 νμ) με αποτέλεσμα να τοποθετείται στην κατηγορία των υπο-στρατηγικών όπλων όπως το SCLP–EG. Βρίσκεται σε επιχειρησιακή χρήση από το 2009 στις ΗΠΑ, Πολωνία, Αυστραλια και Φιλανδία.

Όπως και με το JSOW έτσι και το JASSM η κατεύθυνση γίνεται με ένα συνδυασμό από δέκτη δορυφορικής ναυτιλίας GPS και το σύστημα αδρανειακής ναυτιλίας INS που παρουσιάζουν υψηλής αντοχή σε συστήματα παρεμβολών σήματος GPS. Στη τελική φάση της πτήσης προς το στόχο το JASSM χρησιμοποιεί αυτόνομη τερματική καθοδήγηση υψηλής ακρίβειας με ερευνητή υπέρυθρων IR, το οποίο συνδυάζει την περιοχή  που βρίσκεται στην πορεία του βλήματος με το σύστημα αυτόματης αναγνώρισης που εντοπίζει και εγκλωβίζει το στόχο με εξαιρετική ακρίβεια.

Αναφέρεται χαρακτηριστικά ότι η αποτελεσματικότητα του είναι τέτοια, ώστε να απαιτείται ένα μονάχα βλήμα για την εξουδετέρωση ενός στόχου υψηλής αξίας – ανεξαρτήτως καιρικών συνθηκών–. Το βάρος του JASSM είναι της τάξεως των 2250lbs ενώ στο σχεδιασμό του περιλαμβάνονται και χαρακτηριστικά Stealth που το καθιστούν δύσκολα διακριτό από τα εχθρικά ραντάρ αεράμυνας.

Αξίζει να σημειωθεί οτι η Ελλάδα είχε ζητήσει ανεπίσημα ενημέρωση για τη διαθεσιμότητα του όπλου την περίοδο 2009. Τότε όμως το ενδεχόμενο πώλησης του όπλου απο τις ΗΠΑ είχε απορριφθεί με το αιτιολογικό οτι δεν είχε ολοκληρωθεί η ανάπτυξη του..

Η επιλεκτική φιλοσοφία με την οποία διακατέχονται οι ΗΠΑ στην αποδέσμευση προηγμένων οπλικών συστημάτων αλλά και η έλλειψη ικανών πιστώσεων για την αγορά τους, ήταν τελικά πραγματικοί οι λόγοι που συντέλεσαν στην έλλειψη βλημάτων Stand Off από το οπλοστάσιο της ΠΑ για τα F-16C/D Block52+.

Σήμερα οι περισσότερες από αυτές τις παραμέτρους εξακολουθούν να υφίσταται αν και οι συνθήκες έχουν αλλάξει δραματικά και αναμένεται να μεταβληθούν περαιτέρω στην περιοχή του Αιγαίου και της Ν.Α Μεσογείου.

Εφόσον η ανάπτυξη συστοιχιών S-400 γίνει μια πραγματικότητα στην απέναντι ακτή του Αιγαίου, η προμήθεια του JASSM θα πρέπει να δρομολογηθεί άμεσα από την ΠΑ, με δεδομένες πλέον τις άριστες σχέσεις μεταξύ Ελλάδος – ΗΠΑ που ενισχύονται τα τελευταία χρόνια αξιοσημείωτα σε όλα τα επίπεδα αμυντικής συνεργασίας.

Σήμερα μόνον τα Mirage μπορούν να φέρουν στρατηγικά όπλα. Εάν οι ΗΠΑ αποδεσμεύσουν τους JASSM θα πρόκειται για μια εξαιρετικά σημαντική εξέλιξη.

Ας μην ξεχνάμε οτι ανάλογη σε μεγάλο βαθμό ήταν και η περίπτωση της Πολωνίας, η οποία προμηθευτηκε σε πρώτη φάση μαχητικά F-16 Block 52+ Advanced και στη συνέχεια εγκρίθηκε η εξαγωγή του συγκεκριμένου οπλικού συστήματος καθώς η χώρα αυτή είχε να αντιμετωπίσει την επιχειρησιακή πρόκληση συνθηκών άρνησης πρόσβασης “A2D” που εξασφαλίζουν τα ρωσικά συστήματα S-400 απέναντι από τις χώρες μέλη του ΝΑΤΟ στην Ανατολική Ευρώπη.

Η ίδια απειλή φαίνεται να επαναλαμβάνεται και στη δική μας γεωγραφική περιοχή από μια χώρα που μόνο «κατ’ εφημισμό» αποτελεί μέρος του δυτικού συνασπισμού καθώς ολοένα και περισσότερο απομακρύνεται με σταθερό ρυθμό από τις δομές και τους στόχους της Ατλαντικής Συμμαχίας.

AGM-88E Advanced Antiradiation Guided Missile (AARGM)

O πύραυλος αντι-ρανταρ AGM-88E AARGM αποτελεί αναβάθμιση του θρυλικού (πλέον) AGM-88Β/C HARM, τον οποίο χρησιμοποιούν η Ελλάδα και η Τουρκία για την προσβολή στόχων ραντάρ (σταθερά και κινητά), καθώς και Σταθμούς Επικοινωνιών. Η αναβάθμιση που φέρει ο AGM-88E AARGM σε σχέση με τον προκάτοχό του, είναι πιο σύγχρονο λογισμικό για αυξημένα ποσοστά επιτυχίας, παθητικό ραντάρ για να συνεχίζει να εγκλωβίζει ραντάρ τα οποία σταμάτησαν να εκπέμπουν, καθώς και επιπλέον ενεργό ερευνητή χιλιοστομετρικού κύματος για την τερματική του καθοδήγηση προς το στόχο.

Επίσης, διαθέτει και δορυφορική ζεύξη δεδομένων, για να στέλνει εικόνες του στόχου στο Κέντρο Επιχειρήσεων, λίγο πριν την πρόσκρουση του, το οποίο κι έχει ως αποτέλεσμα την εξακρίβωση της . Αν και το μέγιστο βεληνεκές δεν αυξήθηκε (παρέμεινε στα 150 χλμ), εντούτοις υπάρχει σε φάση ανάπτυξης νέα γενιά AGM-88, ο AGM-88G AARGM-ER, ο οποίος θα χρησιμοποιεί κινητήρα ramjet, με συνέπεια να επιτυγχάνει διπλάσιο βεληνεκές (της τάξης των 300 χλμ). Συνεπώς ο AGM-88G πρόκειται για ένα stand-off όπλο αντι-ρανταρ, ικανό να δημιουργήσει σοβαρά προβλήματα σε οποιαδήποτε αεράμυνα.

Όπως είναι φανερό, η ΠΑ οφείλει να συνδυάσει την αναβάθμιση των F-16 (που βρίσκεται σε εξέλιξη), με νέα όπλα που θα της δώσουν το πάνω χέρι σε μια ενδεχόμενη αναμέτρηση. Ένα από αυτά, είναι και οι πύραυλοι αντι-ρανταρ, οι οποίοι θα την βοηθήσουν να «αποσιωπήσει» το Τουρκικό ΣΑΕ, για το οποίο θα ακολουθήσει και αναλυτικό άρθρο σύντομα.

Παράλληλα, εξακολουθεί να υφίστανται η επιλογή εκτός της απευθείας απόκτησης νέων βλημάτων, αυτή της αναβάθμισης βλημάτων AGM-88B HARM σε AGM-88E AARGM.

Ανακεφαλαιώνοντας, η ΠΑ οφείλει να κινηθεί γρήγορα προς την απόκτηση αυτών των όπλων που θα προσδώσουν το ποιοτικό πλεονέκτημα έναντι της απειλής. Ταυτοχρόνως, πρέπει να ανοιχτοί και το κεφάλαιο νέων ατρακτιδίων όπως ναυτιλίας – στοχοποίησης, συλλογής πληροφοριών και ασφαλώς ηλεκτρονικού πολέμου. Μόνον τότε ο εκσυγχρονισμός των F-16V θα είναι 100% πετυχημένος και κυρίως ολοκληρωμένος.

Οι τρεις μεγαλύτερες παθογένειες των ελληνικών εξοπλισμών ήταν οι εξής:

Νέα οπλικά συστήματα χωρίς τα κατάλληλα πυρομαχικά

Νέα οπλικά συστήματα δίχως συμβάσεις τεχνικής υποστήριξης

Απαξίωση των οπλικών συστημάτων λόγω μη έγκαιρων εκσυγχρονισμών

Το στοίχημα εάν πραγματικά θέλουμε τα μαθήματα να γίνουν παθήματα είναι τα παραπάνω να τα αλλάξουμε. Και μπορούμε να τα αλλάξουμε κάνοντας τις σωστές επιλογές όπως χαρακτηριστικά συμβαίνει με τον εκσυγχρονισμό των F-16 και τα νέα όπλα που η ΠΑ θέλει να αποκτηθούν αφού έχει ζητήσει την ενσωμάτωση τους στο λογισμικό του Viper.

Είμαστε εν αναμονή εξελίξεων αφού σύντομα το ΓΕΑ θα γνωρίζει την απάντηση των Αμερικανών και της κατασκευάστριας εταιρείας αφενός προς την αποδέσμευση των όπλων και αφετέρου προς την ολοκλήρωση τους στο Viper και ειδικότερα εάν αυτή θα απαιτήσει επιπρόσθετα κόστη πιστοποίησης.

Comments

  1. 1. Λέτε ευθέως ότι η ΠΑ πρώτα υπέγραψε τον εκσυγχρονισμό των F-16, μετά σκέφτηκε τι όπλα θέλει να φέρουν και στο τέλος αν αυτά απαιτούν πρόσθετο κόστος πιστοποίησης;
    2. AIM-120D δεν μας ενδιαφέρουν ή δεν σκέφτηκε ακόμα κανείς να ρωτήσει;

    1. Ακριβώς, ιεραρχικά οι AIM-120D είναι πρώτη προτεραιότητα.
      Για όλα αυτά καλό ειναι να πιστοποιηθούν από πριν όλα αυτά τα όπλα.

    2. πες τα φιλε!
      Κ ατρακτιδια?
      Σε επομενη φαση.
      Το συστημα αυτοπροστασιας?
      Πρωτα υπογραφουμε εκσυγχρονισμό κ μετα βλεπουμε τι θα γινει με το Σ/Α?

      Ερασιτεχνικες δουλιες τουλαχιστον.
      Ή ετσι ελπιζω να μας παρουσιάζονται

  2. Χμμμμ, γιατι Harpoon και οχι τον NSM? Λογικα θα ολοκληρωθει στα F16, σε αυτον θα επρεπε να στοχευουμε πιστευω. Το κενο για την ωρα το καλυπτουν τα Mirage-Exocet.

  3. Για να δούμε τι και ποτε θα προχωρήσει!

    Εκσυχρονισμός χωρίς τα όπλα είναι έγκλημα

    Το JASSM είναι πανάκριβο υπάρχουν και άλλες φθηνότερες εναλλακτικές
    Το άλλο όπλο που πρέπει να προστεθεί είναι η SDB

    Σαφώς και χρειαζόμαστε το AMRAAM-D για να ωφεληθούμε πραγματικά από το AESA

    Το μεγάλο πρόβληα είναι ο χρόνος ολοκλήρωσης του προγράμματος(2028+EAB) και το τι κάνουμε μέχρι τότε

    Τα B30/B50 πρέπει και αυτά να εκσυχρονιστουν και σε αυτά πρέπει να προστεθούν νέα όπλα και νέα ατρακτίδια σκόπευσης

    Δεν μας παίρνει να περιμένουμε το 2028!!

  4. Αυτά δηλαδή δεν είχαν συμφωνηθεί στην αρχική σύμβαση? Οκ έστω ότι δεν μας τα αποδεσμεύουν όλα ή μερικά (jassm) τι διαπραγματευτική δύναμη έχουμε, αφού έχει υπογραφεί συμφωνία? Αν μας αρνηθούν τα πάντα τι γίνεται? Δεν μπορώ να καταλάβω πως σχεδιάζεται το πρόγραμμα χωρίς από την αρχή να γίνονται γνωστές οι προδιαγραφές.

  5. jsow-er, slam-er συν τα παραπάνω και συμπληρώνουμε απο Ισραήλ με spice και stunner! Απο εκεί και πέρα αν προχωρήσουμε σε αγορά F-35 στο μέλλον ελπίζω να απαιτήσουν τα ανάλογα οπλικά συστήματα!

  6. Σιγά μην αποδεσμεύσουν όπλα για εμάς οι ΗΠΑ.
    Και αν συμβεί και πάμε να τα χρησιμοποιήσουμε που δεν παίζει γιατί είμαστε χρόνια κότες ένα κλείσιμο στο GPS ή παρεμβολές είναι αρκετό για να βοηθήσουν τους ανέκαθεν φίλους Τούρκους.
    Αν θέλαμε να πιέσουμε θα έπρεπε να κάνουμε ένα διαγωνισμό για 300 αεροπλάνα σε βάθος 30ετιας με ρώσικα μέσα + συμπαραγωγή και θα βλέπαμε τα Αμερικανάκια να ξεβρακώνονται.
    Α ξέχασα θα πει όχι η Γερμανία προτεκτοράτο της είμαστε άλλωστε από χαρακτηρισμό Αμερικανού στο ΝΑΤΟ….

    1. Εννοεις τοσο ξεβρακωμα οσο αυτο της Τουρκιας, που την πεταξαν εξω απο το προγραμμα των F35 και τα χειροτερα ερχονται. Αληθεια…. τι καλο εχει κανει η Ρωσια για την χωρα μας τα τελευταια… εκατονταδες χρονια? Τι κοινο εχουμε με απολυταρχικα καθεστώτα και θα πρεπει να συναναστραφουμε σε αυτα?

      1. Την χρησιμοποιείς και τους ξεβρακώνεις δεν κάνεις απευθείας ανάθεση αλλά διαγωνισμό…. Και αφού κερδίσεις το μέγιστο που μπορεί να σου δώσει ο Αμερικανός ( συμπαραγωγή κλπ ) κερδίζει τον διαγωνισμό.
        Όσο για τους Τούρκους που τους πέταξαν από το F35… ακόμα για μένα δεν έχει λήξει η ιστορία.
        Τα στενά έχουν μεγάλη αξία και οι ΗΠΑ αν ήταν στο χέρι τους θα έδιναν και την Ελλάδα στους Τούρκους για να μην τα χάσουν.
        Για μένα η Ρωσία ήταν και είναι εχθρική χώρα από την στιγμή που έχουμε επιλέξει να είμαστε στο ΝΑΤΟ, αυτό δεν απαγορεύει την δυνατότητα να την χρησιμοποιήσουμε προς όφελός μας.
        Δυστυχώς η Ελλάδα πότε δεν είχε ούτε θα έχει στρατηγική με οφέλη οικονομικά, πολιτικά, στρατιωτικά και ιδία.
        Νομίζουν ακόμα ότι υπάρχουν φιλίες πράγμα που δεν υπήρξε ποτέ.

  7. Ο Harpoon έχει ήδη πιστοποιηθεί για άφεση απο F-16, ο JASSM και ο HARM επίσης, οπότε μάλλον δε θα υπάρχει πρόβλημα, ούτε υπερβολικό κόστος. Αυτό που δεν καταλαβαίνω είναι γιατί πρέπει σώνει και καλά να βληθούν όλα απο τα F-16V. Ακόμα και παλιότερες εκδόσεις μπορούν άνετα να τα φέρουν.

    Φαίνεται πάντως ότι η ΠΑ προετοιμάζεται να αποχωριστεί τα Μ2000EBG. Ίσως όχι ακόμα τα -5 αλλά ακολουθούν κατα πόδας. Η έλλειψη ενδιαφέροντος για AIM120-D ίσως έχει εξήγηση αν η ΠΑ γλυκοκοιτάζει τον Meteor, που σύντομα θα είναι πιστοποιημένος και στα -5 των ΗΑΕ.

    1. To Harpoon έχει ήδη επιλεχθεί για τα F16V της Ταϊβάν και του Μπαχρέιν
      Αυτό δεν έχει γίνει για το NSM
      Επιπλέον μπορεί να αγοραστεί μέσω FMS

      Για το JAASM: Οι Πολωνοί πλήρωσαν…500 MIL $ για …40 πυραυλους για τα F16V9!

      Για αυτό γράφω πως είναι πολύ ακριβo και πρέπει να κοιτάξουμε άλλες λύσεις

      Για τα παλιότερα F16B30/B50: δεν πρέπει να αφεθούν στη μοίρα τους
      Μπορούν να πιστοποιηθούν και να εφοδιαστούν με νέα όπλα πολύ πιο γρήγορα από το 2028 που θα ολοκλιpOθουν τα Viper

      Περί METEOR/M2000: Έχουμε μονο 24 -5 οποτε για τόσο μικρό στόλο δεν αξίζει η επένδυση σε METEOER
      Τι να πρωτοκάνουν αυτά τα αεροπλANA?

      Εάν δεν προχωρήσει η FOSγια τα EGM και τα AM39 τότε έχουμε HDH μεγάλο πρόβλημα σε αποστολές ναυτικής κρούσης
      Οι διαθεσιμότητες είναι για κλάματα

      1. Τα -5 αν βαλουν ΜΕΤΕΟΡ δεν υπαρχει προβλημα αυξησης ογκου αποστολων.
        απλα θα κανουν τις επιχειρησεις τους ευκολοτερα!
        Θεωρω πολυ σωστη κινηση την χρηση του απο τωρα στα -5.
        Εξαλου ειναι ηδη πιστοποιημενος στο F35 οποτε δεν θα μεινει χωρις φορεα

        1. απλα να προσθέσω πως τα -5αρια για να εκμεταλλευτουν τον Meteor με την τιτανοτεραστια εμβέλεια ισως να θέλουν διασυνδεση με ΑΣΕΠΕ μεσω Link16, για να έχουν εικονα/στοχοποιηση απο πραγματικα μακρια.

      2. κάπου έκανες λάθος τα νούμερά σου για τον JASSM ή τα έγραψες αυθαίρετα

        200εκ$ για 70 τεμάχια για Πολωνία και μάλιστα της έκδοσης -ER

        https://www.dsca.mil/major-arms-sales/poland-jassm-er-support

        δεν υπάρχει αυτήν την στιγμή άλλος πύραυλος με τέτοια εμβέλεια και δυνατότητες για το F-16 εκτός και αν τα 900 χλμ σου φαίνονται λίγα

        επίσης ο NSM έχει πιστοποιηθεί στο F-16 από το 2015

        1. Μάλλον δύσκολο να μας πουλήσουν την έκδοση με τα 900 km range
          Ακόμα και για τη υπάρχουσα έκδοση δύσκολο το βλέπω

          Το NSM έχει πιστοποιηθεί σε ποια version του F16 και με ποιο radar?
          Viper me APG83?

      3. @CK
        «Για το JAASM: Οι Πολωνοί πλήρωσαν…500 MIL $ για …40 πυραυλους για τα F16V9!»
        Ειναι 200εκ $ για 70 JASSM-ER η έγκριση που πήραν…
        Συγκεκριμένα…

        (70) AGM-158B Joint Air-to-Surface Standoff Missiles Extended Range (JASSM-ER), two (2) AGM-158B Flight Test Vehicles, two (2) AGM-158B Mass Simulant Vehicles, one (1) AGM-158B Flight Test Vehicle – Captive Carry, three (3) AGM-158B Separation Test Vehicles. Also included are two (2) AGM-158B Weapon System Simulators, F-16 operational flight plan upgrade for the Polish F- 16C/D, JASSM-ER integration, missile containers, spare and repair parts, support and test equipment, publications and technical documentation, personnel training and training equipment, U.S. Government and contractor engineering, technical and logistics support services, and other related elements of logistical and program support. The total estimated program value is $200 million.

        1. https://www.defence24.com/jassm-for-poland-is-it-worth-to-pay-the-price

          After the publication of the Oct.2nd announcement by the DSCA – the government agency overseeing the weapons exports from the U.S. – about the possible sale of JASSM missiles to Poland, a controversy arose among the commentators on the conveyed amount – of 500 mln U.S. dollars

          https://www.defence24.com/jassm-missiles-for-poland-and-finland-contract-concluded
          From the Poland’s perspective, the contract is especially important, as it contains 36 out of 40 JASSM missiles Poland acquired together with a Mid-Life Upgrade programme for the F-16 jets, which are acting as a carrier for the weapon. Value of the deal is said to be contained in an amount of USD 250 million

          http://www.uawire.org/news/poland-to-purchase-70-long-ranged-cruise-missiles-jassm-er

          Μάλλον πρέπει να μείνουμε με τις τιμές της ανακοίνωσης της dsca

          Δηλαδή 200 MILLI$ / 70 MISSILIES

          1. Σωστά…
            Οι τιμές για 500εκ ήταν το 14 οταν το συζητούσαν…
            Επίσης 200εκ της DSCA είναι η οροφή… θα τους βγεί κάτι παρακάτω και θα μείνει υπόλοιπο για κάποια άλλη αγορά…
            Tώρα αν σκεφτείς ότι δεν δινουμε 100εκ για τορπίλες για 214 τι να πει κανείς…

    2. Συμφωνω οτι θα V θα ειναι επιφορτισμενα με ολους του ρολους αλλα μαλλον ξερει η ΠΑ.
      Τα -5 βλεπουν 15+ετια ακομα ανετα! Απο που προκυπτει οτι ακολουθουν κατα ποδας τα EGM? ειναι σα να λες οτι τα 52+adv ακολουθουν την πορεια των blk30!!

      1. Για να εκμεταλλευθούν 100% οι δυνατότητες των meteor το υπάρχον rdy tvn -5 δεν είναι επαρκές
        Το δραστικό βεληνεκές των METEOR ξεπερνάει το Max detection range του RDY για στόχους τύπου F16

        δηλαδή μπορεί να πλήξει στόχους πολύ μακρύτερα από ότι το υπάρχον μπορεί να δει!

        Για αυτό το λόγο ο AMRAAM-D θα κάνει τη ουσιαστική διαφορα με το F16V/AESA απέναντι στα F16/APG68V9 όπως έχω γράψει

        για τα -2000 εκκρεμεί FOS από το 011 ? εάν θυμάμαι σωστά

        Και εκεί έχουμε μεγάλο πρόβλημα στις διαθεσιμότητες

        Υπενθυμίζω πως το -5 που έπεσε πέρσι στη Σκύρο είχε c 800 ώρες πτήσης στα 10xronia υπηρεσίας του!

        Εάν δεν προχωρήσει η FOS προφανώς ο τύπος θα πάει για αποσυσρση sooner than later

        Δεν διατηρείς ένα τύπο μαχητικού και μια πτέρυγα μάχης όταν δεν μπορείς να τα πετάς

        Πιλότοι και μηχανικοί τα ξεχνάνε

        1. Δεν μπορω να καταλαβω πως φτανεις στο συμπερασμα οτι ο D ειναι η καλυτερη λυση επειδη ο ΜΕΤΕΟΡ εχει μεγαλυτερη εμβελεια τεραστια ΝΕΖ κ μεγαλυτερη ταχυτητα παντα.
          Πιθανων απο τους φορεις αλλα αυτο δεν απαγορευει να εξοπλιστουν τα -5 με ΜΕΤΕΟΡ κ στη συνεχεια κ τα F35.
          Αν τελικα τα παρουν κ οι τουρκοι θα εχουμε το πλεονεκτημα εναντι στο F35+AMRAAM-D
          Επισης μην πιστευεις ουτε λιγο οτι θα γινουν βολες στα 100χλμ θα εκπλαγεις αν μαθεις στα ποσα χλμ θα γινουν οι βολες BVR.

          Παλι αξιωματικα καταληγεις στο οτι επειδη δεν εχουμε FOS για τα Mirage σε λιγο θα πρεπει να αποσυρθουν.
          Καλως ή κακως αποκτηθηκαν κ τα γαλλικα και για μενα πρεπει να παρουμε πισω απο την επενδυση οσα περισσοτερα μπορουμε.
          Οσο υπαρχουν 200 f16 bl.50+adv απεναντι τα διλιτρα θα στεκονται μια χαρα σε αναχαιτησεις κ εμπλοκες BVR και θα μπορουν να προσφερουν, δεν υπαρχει καμια λογικη στο να αποσυρθουν.
          τραγικο το νουμερο των 800 σε 10 χρονια συμφωνω δυστυχως.

          1. Δεν υποστηρίζω πως ο -D είναι καλύτερος από τον METEOR!

            Ο METEOR δεν είναι πιστοποιημένος σε F16
            εμείς θα plirovsoume τη πιστοποιιηση?

            Επιπλέον το κόστος των πυραυλων ιδιαιτερα τωνmeteor είναι τέτοιο που μάλλον στα όνειρα μας θα τα βλέπουμε(> 3mill/unit!!)

            Χωρίς FOS τα αεροπλάνα δεν πετάνε η δεν πετάνε όσο πρέπει οποτε οι ιπτάμενοι και οι μηχανικοί σιγά σιγά τα ξεχνάνε

            Είναι σαν να έχεις στο ένα αυτοκίνητο που δεν μπορείς να το οδηγήσεις διότι δεν έχεις λεφτά να το συντηρήσεις

            Για ποσο καιρό θα το κρατήσεις?

  8. Δεν υπάρχει περίπτωση να υπάρξει METEOR σε ελληνικό M-2000-5. Κάποια άρθρια που γράφτηκαν στην Ελλάδα για το θέμα, γράφτηκαν για να γραφτούν. Για να βρισκόμαστε σε κουβέντα..
    Η Πολωνία δεν πλήρωσε 500 εκατ. δολ. για 40 AGM-158. Δεν υπάρχει τέτοια τιμή. Αν θυμάμαι καλά πλήρωσε κάτι παραπάνω ή παρακάτω από 250 εκατ. για 70 AGM-158.
    Ο ΑΙΜ-120D δεν είναι προτεραιότητα για τα F-16 μας. Aπό την στιγμή που τα 154 F-16 μας δεν έχουν ούτε ένα πύραυλο αέρος-εδάφους μεγάλου βεληνεκούς, πρώτη προτεραιότητα είναι ένας τέτοιος πύραυλος.
    Σε ότι αφορά αν οι Η.Π.Α θα μας αποδεσμεύσουν ή όχι ένα τέτοιο όπλο. Από την στιγμή που τα τουρκικά F-16 θα είναι οπλισμένα με ένα ,,σκασμό,, πυραύλους SOM, και επειδή οι Η.Π.Α θέλουν να ελέγχουν την ισορροπία δυνάμεων Ελλάδας-Τουρκίας προς όφελος τους, ε για να συνεχίσει να υπάρχει αυτή η ισορροπία, θα μας αποδεσμεύσουν ένα αντίστοιχο όπλο για τα F-16 μας, και μετά για τα F-35A μας.

    1. Καλα εδω 10 χρονια δεν εχουμε τακακια, ΜΕΤΕΟΡ ονειρευομαι εγω…
      Που δεν σημαινει ομως οτι επιχειρησιακα δεν θα εδινε σημαντικο πλεονεκτημα.

  9. Μπορεί κάποιος να αναφέρει αν τελικά το κόστος εκσυγχρονισμού είναι 1 δισ. ή 1,5 δις και αν τελικά τα 460εκα.δολαρια από τις ΗΠΑ τελικά προστέθηκαν οπότε γιατί τελικό ποσό μιλάμε από εθνικά λεφτά 500 εκατ, 1 δισ, ή 1,5δισ(αν τελικά δεν υπάρχουν τα αμερικανικά κονδύλια). πάντως αν τελικά κόστισε στα 1,5+ δισ ίσως τώρα θα πρέπει να μετατρέψουμε έστω το συμβόλαιο για αγορά νέων μαχητικών( αρκούν για 25 μαχητικά) και σαν ΑΩ να εκσυγχονίσουμε τα -50/-50+ σε επίπεδο advanced ώστε να «σπρώξουμε» τα -30 για επιπλέον χρήματα για αγορά συστημάτων και όπλων ή ανταλλαγή με 15 Μ-2000-5 για αναπλήρωση αριθμών. Σχετικά με τα όπλα ίσως θα πρέπει να στραφούμε στις SPICE που είναι πολύ φθηνότερα(αμφιβάλλω αν θα μας δώσουν τους agm-158) και στους NSM για Α-Ε. Σίγουρα χρειαζόμαστε ατρακτίδια σκόπευσης και το δίδυμο litening/reccelite είναι ένας πολύ καλός συνδυασμός χαμηλότερου κόστους. Πάντως και εγώ πιστεύω ότι ίσως προέχουν οι SDB. Πάντως βλέπω από τις κινήσεις να πιστεύουν στην ΠΑ ότι θα κλείσει το γαλλικό κεφάλαιο(δυστυχώς).

    1. Για τα 460 mill $ μονο η ΠΤΉΣΗ γραφει φανατικά πως μας τα δώσαν οι αμερικανοι !

      Εάν ίσχυε αυτό δεν θα το πρόβαλε ο Καμμένος και ο Τσίπρο ΣΎΡΡΙΖΑ προεκλογικά?

      Δεν έχω βρει χρόνο να το ψάξω

      Και να σπρώξουμε τα B30 τι ποσο μπορεί να πάρουμε στη κατάσταση που είναι?
      Καμια 5-10 mill $ το κομμάτι?
      Έγv νομίζω πως πρέπει να τα κρατήσουμε και να τα εκσυχρονίσουμε Μερικώς

      Τα F4E έχουν αρχίσει ήδη να αποσύρονται σταδιακά οποτε υλικά όπως GPS/INS, MFD,Litening pods, ασύρματοι θα μπορούσαν να μεταφερθούν στα B30 μαζί με μια αναβάθμιση η αλλαγή του EFCC
      Aντε 2-3 mill $ το κομμάτι για να πάρουμε ένα αξιόλογο μαχητικό για αλλα 10-15 χρονια`!
      Εάν έχουν μονο 4000 ώρες πτήσης όπως έγραφε το defencpeoint τότε αντέχουν άλλες τόσες δηλαδή αλλα 20+ χρονια!!

      τα B50 πρέπει να εκsχρονισθουν σε επίπεδο adv και κακώς δεν μπήκε στη σύμβαση με τη lm

      1. Ένα ποσό πολλών εκατ. δολ. ήταν να μας το δώσουν οι Αμερικάνοι ως δωρεά για να προχωρήσουμε στον εκσυγχρονισμό.
        Δεν συμφέρει ριζικός εκσυγχρονισμός σε μαχητικά 30 χρονών. (F-16 Block-30 μας)
        E αφού πρέπει να εκσυγχρονιστούν τα 38 F-16 Block-50, επειδή δεν υπάρχουν λεφτά, δώσε εσύ 400 εκατ. δολ. για να εκσυγχρονιστούν !!

        1. Δεν το έχω δει πουθενά αλλου γραμμένο αυτό !

          Και όπως έγραψα δεν θα το προβάλανε τουλάχιστον προεκλογικά ?

          Για τα B30: Το θέμα είναι πως δεν μπορούμε να τα αντικαταστήσουμε με άλλο μαχητικό
          F4E, Mirage EGM,/-5? θα φύγουν οποτε θα μείνουμε με ποσα μαχητικά μετά το 2028?

          84+24?+38?

          Οι γείτονες τα B30 ta εksυχρονιζουν πάντως:

          https://www.defensenews.com/air/2017/07/17/turkish-f-16-jets-to-get-structural-upgrades/

          https://www.onalert.gr/kosmos/f-16-h-tourkia-anabathmizei-ta-maxhtika-ths/138188/

          Είμαι αντίθετος με το πρόγραμμα εκσυχρονισμού se Viper που έχει επιλεγει
          έπρεπε να μέναμε στο επίπεδο Advanced και να περιλαμβάνονταν τα B50 στο εκσυχρονισμό μαζί με ta νέα όπλα που συζητάμε

          Τώρα δεν ξέρουμε τι σκέφτεται να κάνει η νέα κυβέρνηση με το υπάρχον πρόγραμμα
          Gia ta B50:
          Ίσως τα θα μπορούσαν να εksυχρονιστουν μέσω αντισταθμιστικών οφελών – έγραφε η ΠΤΉΣΗ

          Το κόστος δεν είναι κοντά σε αυτό που γραφεις αφού θα μπρούσαν να πάρουν υλικά από τα B52+/Advance που θα αλλάζουν σε Viper!

          Τα APAG68V9 τι θα τα κάνουμε? θα τα πετάξουμε?

      2. Ναι δεν αντιλέγω για τα 30ρια. Το θέμα των ηλεκτρονικών των F-4 το είχα σκεφτεί αλλά νομίζω ότι είχαμε επιλέξει πρόγραμμα εκσυγχρονισμού από την DASA/ELBIT και έχει πολλά ασύμβατα συστήματα με τα F-16 και δεν ξέρω κατά πόσο θα μπορούσαν να μεταβιβαστούν μαχητικά. απλά και γνωρίζοντας ότι θα αποσυρθούν μαχητικά να επιλέγαμε το ποσό της αναβάθμισης να πήγαινε σε νέας κατασκευής viper που με βάση αυτό το ποσό θα μας έφταναν για 25 οπότε θα διατηρούσαμε τους αριθμούς ουσιαστικά στο ίδιο επίπεδο. μάλιστα θα μπορούσαμε να έχουμε ως ΑΩ την ομογενοποίηση όλων των μαχητικών στο επίπεδο advanced κάτι που δεν έχει κόστος ανάπτυξης καθώς ένα -50 είχε γίνει ο οδηγός για το επίπεδο advanced επομένως θα είχαμε συγκριτικά χαμηλό κόστος. Έτσι θα είχαμε και τα 30ρια που για εμένα το καλύτερο σενάριο είναι να γίνει ανταλλαγή με 15-20 mirage-2000-5 από τα ΗΑΕ που δεν θα αναβαθμίσουν 30 από αυτά ώστε να μπορέσουν να αποσυρθούν και τα απλά EGM και να αυξήσουμε τους φορείς μεταφοράς SCALP/MICA και έτσι και εδώ να μην έχουμε μειώσεις αριθμών.

        1. Αναφέρομαι σε συγκεκριμένα συστήματα των F4 AUP που είναι πιο σύχρονα η λείπουν από τα B30: IFF-GPS/INS-colored MFDs- ασύρματοι-Litening pods

          Με ένα μικρό σχετικά ποσο τα αεροσκάφη μπορούν να γίνουν αξιόμαχα για αλλα 10-15 χρονια εάν έχουν μονο 4000 fh!! (defencepoint)

          Εάν ήσουν η αεροπορία των UAE θα αντάλλαζες 2000-5 με τα ελληνικά B30 όπως είναι σήμερα ?
          Me avionicsτης δεκαετίας του 80?

          Εάν ήσουν η αεροπορία της Κροατίας θα αγόραζες τα B30 όπως είναι σήμερα?

  10. Παγκόσμιοι πρωτοπόροι στις αγορές γυμνών οπλικών συστημάτων, τιποτα διαφορετικό δεν θα γινει και σήμερα, ηδη τα συμβόλαια θα έπρεπε να περιλαμβάνουν ατρακτιδια ηλ. πολεμου, οπλα, καινούργιο σύστημα αυτοπροστασίας, επιτέλους ατρακτιδια acmi για εκπαίδευση, link 16 για ΟΛΑ τα αεροσκάφη κλπ. Οι πιλότοι μας ποσες ωρες να πετούν αραγε, διοτι εαν πετούσαν 100 ωρες το ’12 μπορω να φανταστω τι γινοταν τα επόμενα χρόνια.
    Δυστυχώς ο αυτοαφοπλισμος των Ενόπλων Δυνάμεων ειναι επιλογή της πολιτικής ηγεσίας με αρωγό τη στρατιωτική, πλεον δεν εχουν ουτε τη ντροπή αυτοί που παρέδωσαν οπλα οι απόγονοι Μπονανου- Αραπακη και οι μετεπειτα άξιοι συνεχιστές αυτων σαν τους Τοσκα – Αποστολάκη, μας κουνούν και το δάκτυλο οπως εγινε πρόσφατα στο Βελισσάριο αντι να κρυφτουν στο πιο βαθυ λαγουμι.

  11. Για τα προς αναβάθμιση F16V, χρειάζονται τουλάχιστον 170 AIM120D, 100 JASSM-ER και 50 Harpoon.
    Επίσης χρειάζονται νέα ατρακτίδια και τελευταίοι οι πύραυλοι αντί-ραντάρ.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *