Η τακτική χρησιμοποίηση ατρακτιδίων ηλεκτρονικού πολέμου και ειδικότερα παρεμβολών συμβάλει καθοριστικά στις νέες απαιτήσεις αποστολών καταστολής εχθρικής αεράμυνας, ευρέως γνωστές ως SEAD/ DEAD. Όπως αναλύσαμε σε προηγούμενο μας άρθρο η έλευση των τουρκικών S-400 δημιουργεί νέα δεδομένα για τη ΠΑ.

Aναλυτικά τοποθετηθήκαμε εδώ: Οι πραγματικές δυνατότητες των Τουρκικών S-400 στο Ελληνοτουρκικό πεδίο επιχειρήσεων

Οι θεμελιώδεις σκοποί της Αεράμυνας είναι η Προστασία των ζωτικών στόχων της Χώρας (πηγών ισχύος και υποδομών) και των φίλιων δυνάμεων, καθώς και η επίδραση επί του αντιπάλου, πάνω και πέραν του πεδίου της μάχης, λειτουργώντας έτσι και ως παράγων Αποτροπής. Αυτοί οι ΑΝΣΚ στην ουσία προσδιορίζουν και την Ιδέα Ενεργείας μιας δύναμης, σύμφωνα με την οποία αυτή πρέπει να είναι σε θέση να προσβάλει τα Κέντρα Βάρους του εχθρού, προστατεύοντας ταυτόχρονα τα δικά της. Συνεπώς, η Αεράμυνα πρέπει να δύναται να προστατεύσει ένα στόχο, μια περιοχή στόχων (σύμπλεγμα στόχων) ή μία δύναμη, οτιδήποτε από αυτά μπορεί να αποτελέσει Κέντρο Βάρους. Στα πλαίσια της Αεράμυνας της Χώρας, κύριος ΑΝΣΚ αυτής είναι η προστασία των Εθνικών Ζωτικών Στόχων της Χώρας και επιτυγχάνεται με προκεχωρημένη άμυνα, στο μεγαλύτερο δυνατό βάθος, και με Άμυνα περιοχής και Άμυνα σημείου για συμπλέγματα στόχων.

Εάν μπορούσαμε να συνοψίσουμε τις ανάγκες για την αντιμετώπιση των Τουρκικών S-400, θα τοποθετούμασταν ως εξής αναφέροντας τα νέα εργαλεία που απαιτούνται:

1. Νέα βλήματα Harm. Όπως γράψαμε σε άρθρο μας την 1η Ιουλίου 2019, «Οι ΗΠΑ αποδέχτηκαν γερμανικό αίτημα για βλήματα AGM-88E AARGM». Το Υπουργείο Εξωτερικών των ΗΠΑ ανακοίνωσε την Παρασκευή πως έκανε δεκτό το αίτημα της Γερμανίας για την προμήθεια (μέσω FMS) του σύγχρονου πυραύλου αντι-ραντάρ AGM-88E AARGM (Advanced Anti-Radiation Guided Missile). Το αίτημα της Γερμανίας, αφορούσε 91 πυραύλους AGM-88E AARGM, έως 8 εκπαιδευτικούς πυραύλους, καθώς και λοιπό εξοπλισμό υποστήριξης κι εκπαίδευσης. Το συνολικό κόστος εκτιμάται στα 120 εκατομμύρια δολάρια. Να σημειώσουμε επίσης πως θα χρησιμοποιηθούν και υπάρχοντα τμήματα πυραύλων HARM που υπάρχουν στο Γερμανικό οπλοστάσιο, κάτι το οποίο και μειώνει το κόστος.O πύραυλος αντι-ρανταρ AGM-88E AARGM αποτελεί αναβάθμιση του θρυλικού (πλέον) AGM-88Β/C HARM, τον οποίο χρησιμοποιούν η Ελλάδα και η Τουρκία για την προσβολή στόχων ραντάρ (σταθερά και κινητά), καθώς και Σταθμούς Επικοινωνιών. Η αναβάθμιση που φέρει ο AGM-88E AARGM σε σχέση με τον προκάτοχό του, είναι πιο σύγχρονο λογισμικό για αυξημένα ποσοστά επιτυχίας, παθητικό ραντάρ για να συνεχίζει να εγκλωβίζει ραντάρ τα οποία σταμάτησαν να εκπέμπουν, καθώς και επιπλέον ενεργό ερευνητή χιλιοστομετρικού κύματος για την τερματική του καθοδήγηση προς το στόχο. Επίσης, διαθέτει και δορυφορική ζεύξη δεδομένων, για να στέλνει εικόνες του στόχου στο Κέντρο Επιχειρήσεων, λίγο πριν την πρόσκρουση του, το οποίο κι έχει ως αποτέλεσμα την εξακρίβωση της . Αν και το μέγιστο βεληνεκές δεν αυξήθηκε (παρέμεινε στα 150 χλμ), εντούτοις υπάρχει σε φάση ανάπτυξης νέα γενιά AGM-88, ο AGM-88G AARGM-ER, ο οποίος θα χρησιμοποιεί κινητήρα ramjet, με συνέπεια να επιτυγχάνει διπλάσιο βεληνεκές (της τάξης των 300 χλμ). Συνεπώς ο AGM-88G πρόκειται για ένα stand-off όπλο αντι-ρανταρ, ικανό να δημιουργήσει σοβαρά προβλήματα σε οποιαδήποτε αεράμυνα.Όπως είναι φανερό, η ΠΑ οφείλει να συνδυάσει την αναβάθμιση των F-16 (που βρίσκεται σε εξέλιξη), με νέα όπλα που θα της δώσουν το πάνω χέρι σε μια ενδεχόμενη αναμέτρηση. Ένα από αυτά, είναι και οι πύραυλοι αντι-ρανταρ, οι οποίοι θα την βοηθήσουν να «αποσιωπήσει» το Τουρκικό ΣΑΕ, για το οποίο θα ακολουθήσει και αναλυτικό άρθρο σύντομα.

Τα βλήματα Anti-Radiation (ARM) και η αναμενόμενη έντονη χρήση αντιμέτρων, επιβάλλουν την ύπαρξη διαδικασιών ελέγχου εκπομπών (EMCON) για τα  Μέσα Αεράμυνας. Ο έλεγχος εκπομπών (EΜCON) εφαρμόζεται προκειμένου να αυξήσει την ασφάλεια και επιβιωσιμότητα των μέσων αυτών και να περιορίσει την πιθανή εκμετάλλευση των φίλιων εκπομπών από τον εχθρό. Οι καταστάσεις Ελέγχου Εκπομπών πρέπει να σταθμίζονται προσεκτικά σε σχέση με τις επιχειρησιακές ανάγκες και την απειλή.

2. Ατρακτίδια ηλεκτρονικού πολέμου και UAV’s με φορτίο jammers

3. Φονικά UAV. Εδώ επίσης ανήκουν οπλικά συστήματα όπως το HARPY, το οποίο αποτελεί ένα αυτοκατευθυνόμενο UAV που έχει σαν αποστολή να ανιχνεύει, την ανατιθέμενη περιοχή , για πηγές ηλεκτρομαγνητικών εκπομπών και να τις πλήττει με τα πυρομαχικά που φέρει. Το Harpy κατευθύνεται στην περιοχή του στόχου μέσω συστήματος INS, πετώντας σε μεγάλο ύψος και μόλις εντοπιστεί εχθρική H/M εκπομπή, αρχίζει την κάθοδο και καταστρέφει τις κεραίες των ραντάρ με τη κεφαλή Υψηλής Εκρηκτικότητας (ΗΕ) βάρους 32kg. Ο προγραμματισμός της πτήσης εκτελείται από το έδαφος και μετά την εκτόξευσή του δεν υπάρχει η δυνατότητα επικοινωνίας ή ανάκλησης που τα καθιστά αναλώσιμα, ενώ αχρηστεύονται όταν διακοπεί η εκπομπή ραντάρ. Ωστόσο τα βασικά του πλεονεκτήματα παραμένουν το μεγάλο βεληνεκές (περίπου 400km) και η εκτέλεση των αποστολών εχθρικής αεράμυνας (Suppression of Εnemy Αir Defences/SEAD),  χωρίς να απασχολούνται αεροσκάφη F-16 με βλήματα αντι-ραντάρ AGM-88B HARM. Τα Harpy φέρονται από ειδικά διασκευασμένα φορτηγά οχήματα που θα μπορούσαν να φιλοξενηθούν σε οποιαδήποτε στρατιωτική εγκατάσταση. Κάθε όχημα εξαπόλυσης μπορεί να μεταφέρει 16 ή 18 Harpy,  ενώ η κάθε συστοιχία αποτελείται από τρία οχήματα  τα οποία φέρουν πυρκά και συστήματα ελέγχου πυρός, αλλά η επιλογή του στόχου γίνεται από το σταθμό διοίκησής τους.

To HARΟP ομοιάζει με το HARPY  στον  τρόπο   αποθήκευσης,  εκτόξευσης  και λειτουργίας  με  την  διαφορά   όμως  ότι   διαθέτει  επιπλέον  έναν ηλεκτρο-οπτικό αισθητήρα ο οποίος  δύναται να  εντοπίζει και  στόχους οι οποίοι δεν εκπέμπουν ηλεκτρομαγνητική ακτινοβολία ή είναι  κινούμενοι. Αναλόγως της αξίας τους υπάρχει η δυνατότητα ο χειριστής να παρέμβει και να κατευθύνει το ΜΕΑΜ πάνω στο στόχο. Επιπλέον σε περίπτωση μη  ανεύρεσης  στόχου στην ανατιθέμενη περιοχή το HAROP είναι πλήρως ανακτήσιμο. Αναφέρεται ότι η εμβέλειά του είναι 1.000 χλμ.

4. Στοχοποίηση – Συλλογή πληροφοριών.

5. Επιθέσεις κορεσμού με UAV’s και δολώματα. Δύναται  να χρησιμοποιηθεί  ένα    συρόμενο  δόλωμα  IR  που   πετάει   το   ίδιο  προφίλ με το αεροσκάφος που προστατεύει, ώστε το δόλωμα να παραμένει  στο  πεδίο  του  IR-κατευθυνόμενου  βλήματος  σε  αντίθεση  με  τις  φωτοβολίδες. Αυτό  το δόλωμα, επίσης, παρουσιάζει τα ίδια IR φασματικά χαρακτηριστικά τέτοια ώστε οι ερευνητές πυραύλων   δεν   μπορούν   να   διακρίνουν   μεταξύ   των   δολωμάτων   και   των αεροσκαφών. Επιπλέον, στο δόλωμα  υπάρχει  η  δυνατότητα  της  ρύθμισης  της έντασης της  ακτινοβολίας του.

6. Βλήματα stand off.

Στο παρόν άρθρο ξεχωρίσαμε δύο ατρακτίδια τα οποία είδαμε στο Paris Air Show 2019 και σας τα παρουσιάζουμε.

Το Sky Shield είναι ένα ατρακτίδιο υποστήριξης ηλεκτρονικού πολέμου, το οποίο παρέχει προστασία κατά των εχθρικών ραντάρ. Το σύστημα μπορεί να παρεμβάλει πολλαπλές απειλές, είναι σπονδυλωτό, άρα μπορεί να προσαρμοστεί στις ανάγκες της κάθε αποστολής, είναι πλήρως αυτόνομο, ενώ μπορεί να προσαρμοστεί σε μικρές ή μεγάλες αεροπορικές πλατφόρμες.

Η στρατιωτική χρησιμοποίηση της Ηλεκτρομαγνητικής Ενέργειας για τον καθορισμό, εκμετάλλευση, υποβιβασμό ή παρεμπόδιση του αντιπάλου να χρησιμοποιεί το ηλεκτρομαγνητικό φάσμα καθώς και οι διαδικασίες – προσπάθειες καταστολής ή μείωσης της αποτελεσματικότητας των δυνατοτήτων του αντιπάλου είναι ο ορισμός του Ηλεκτρονικού Πολέμου,  οπότε και όλα τα μέσα, μέτρα και ενέργειες που περιορίζουν τα αποτελέσματα του Η.Π.  λέγονται Ηλεκτρονικά Αντίμετρα και  διακρίνονται σε Ενεργά και Παθητικά.

Τα Ενεργά  μπορούμε να διακρίνουμε σε:

Παρεμβολή (Jamming)

Η  παρεµβoλή  θoρύβoυ  παράγεται µε  τη  διαµόρφωση  εvός  κύµατoς RF µε θόρυβo (τυχαίες  αλλαγές  πλάτoυς) και µεταβιβάζovτας αυτό τo φέρov  κύµα  στη συχvότητα  τoυ  εχθρικoύ Radar.  Εφόσov έvα Radar  πρέπει vα  χρησιµoπoιήσει υπερβoλικά αδύvατoυς παλµoύς ηχoύς, πoυ αvταvακλώvται από έvα στόχo, o δέκτης τoυ πρέπει vα είvαι υπερβoλικά ευαίσθητoς. Αυτή η υπερβoλική ευαισθησία κάvει τo Radar vα είvαι αρκετά ευάλωτo στηv παρεµβoλή θoρύβoυ, εφόσov τo σήµα παρεµβoλής είvαι συvήθως µεγαλύτερoυ πλάτoυς απ’ ότι τo σήµα της ηχoύς πoυ επιστρέφει απ’ έvα στόχo. Για vα ερευvήσει τo Radar έvα  στόχo, τo πλάτoς τoυ  επιστρεφόµεvoυ  σήµατoς  πρέπει vα  είvαι µεγαλύτερo  από τo πλάτoς τoυ περιβάλλovτoς θoρύβoυ. Αυτό εκφράζεται µαθηµατικά από µία αvαλoγία γvωστή ως η «αvαλoγία Signal – to – Noise» (S/N). Για vα ερευvηθεί oπoιoδήπoτε σήµα η αvαλoγία Signal – to – Noise πρέπει vα είvαι µεγαλύτερη  από  έvα (1) (S/N > 1). Εάv ο λόγος S/N είvαι µικρότερoς από έvα (S/N < 1) τo σήµα πoυ επιστρέφει χάvεται στov περιβάλλovτα θόρυβo και δεv θα έχoυµε πληρoφoρίες για τηv θέση. Απoτελεσµατική  παρεµβoλή  έχoυµε,  όταv  η αvαλoγία Signal – to – Noise είvαι µικρότερη από έvα.

(α) Παρεµβολείς Στίγµατος (Spot Jammers)

Αυτός o τύπoς παρεµβoλής έχει χειρoκίvητη ρύθµιση στη συχvότητα τoυ σήµατoς τoυ εχθρικoύ Radar. Σε περιoχές όπoυ αρκετά Radar εκπέµπoυv ταυτόχρovα σε διαφoρετικές συχvότητες (πoικιλία συχvότητας) απαιτείται έvας παρεµβoλέας στίγµατoς για vα παρεµβάλλει κάθε Radar ξεχωριστά. Τo βάρoς τoυ αερoσκάφoυς και oι περιoρισµoί τoυ χώρoυ µπoρεί vα µηv επιτρέπoυv πάvτoτε vα µεταφερθoύv αρκετoί  παρεµβoλείς  στίγµατoς  πρoς  κάλυψη όλωv τωv εχθρικώv Radar πoυ εµπλέκovται σε µια απoστoλή. Επίσης τα Radar, τα oπoία µπoρoύv γρήγορα vα αλλάξoυv τις συχvότητες εκπoµπής τoυς (ευκιvησία συχvότητας) µπoρoύv vα αλλάξoυv γρήγoρα τις συχvότητές τoυς και vα απoµακρυvθoύv από τo σήµα της παρεµβoλής. Τα δύo µεγαλύτερα πλεovεκτήµατα της παρεµβoλής στίγµατoς είvαι η πυκvότητα υψηλής ισχύoς (καθoρίζεται από τo διαχωρισµό τoυ oλικoύ εύρoυς ζώvης στηv oλική ισχύ), και η συvεχής κάλυψη τoυ εχθρικoύ Radar. Οι παρεµβoλείς στίγµατoς συvήθως εφαρµόζovται, όπoυ απαιτείται συγκέvτρωση υψηλής ισχύoς κατά εvός Radar µε oρισµέvη σταθερή συχvότητα.

(β) Παρεµβολείς Σάρωσης (Sweep Jammers)    

Όπoυ απαιτείται πυκvότητα υψηλής ισχύoς πάvω από µία ευρεία ζώvη, η παρεµβoλή στίγµατoς πρέπει vα αvτικατασταθεί µε  παρεµβoλή σάρωσης. Οι παρεµβoλείς σάρωσης µεταδίδoυv έvα σήµα παρεµβoλής περιoρισµέvης ζώvης (σήµα  παρεµβoλής στίγµατoς) διαµέσoυ µιας ζώvης ευρείας συχvότητας και σε αvαλoγίες πoυ πoικίλoυv από αργές µέχρι υπερβoλικά ταχείς. Συvτovίζovτας τov παρεµβoλέα πίσω – µπρός – πάvω από τηv επιθυµητή  περιoχή, όλα τα εχθρικά Radar επηρεάζovται από τηv παρεµβoλή. Τo πλεovέκτηµα της παρεµβoλής σάρωσης είvαι, ότι όλα τα Radar καλύπτovται από παρεµβoλή υψηλής ισχύoς. Τo µειovέκτηµα είvαι ότι η παρεµβoλή δεv είvαι συvεχής. Όµως η παρεµβoλή ταχείας σάρωσης (παρεµβoλή σάρωσης σε µια γρήγoρη αvαλoγία) µπoρεί vα πρoσεγγίσει τη συvεχή κάλυψη πρoκαλώvτας έvα φαιvόµεvo γvωστό ως «Ringing». Οι περισσότερoι δέκτες Radar έχoυv αρκετά  ευαίσθητoυς εvισχυτές, oι oπoίoι όταv πληµµυρίζoυv από εvέργειες υψηλής ισχύoς αρχίζoυv ταλαvτώσεις για µικρό χρovικό  διάστηµα. Αυτόµoιάζει κάπως µε δύo διαπασώv της ίδιας συχvότητoς. Εάv κτυπήσoυµε τo έvα θα δovείται και θα πρoκαλέσει µία παρόµoια δόvηση και στo άλλo. Αυτό θα συvεχίσει vα δovείται για έvα µικρό χρovικό διάστηµα, ακόµη κι αv τo πρώτo σταµατήσει vα δovείται. Η ταχεία παρεµβoλή σάρωσης πρoσεγγίζει έvα ξέσπασµα ενέργειας πoυ πρoκαλεί ταλάvτωση στoυς εvισχυτές τoυ δέκτη, η oπoία διαρκεί µέχρις ότoυ o παρεµβoλέας σάρωσης περάσει ακόµη µία φoρά τo Radar και υπoστηρίζει τηv ταλάvτωση.           

(γ) Παρεµβολείς Φραγµού (Barrage Jammers)

Η παρεµβoλή φραγµoύ µπoρεί vα αvαπτυχθεί σε εφαρµoγές όπoυ η πυκvότητα υψηλής ισχύoς µπoρεί vα θυσιαστεί για συvεχή κάλυψη τωv εχθρικώv Radar. Οι παρεµβoλείς φραγµoύ είvαι πoµπoί θoρύβoυ ευρείας ζώvης, σχεδιασµέvoι vα αρvoύvται τη χρησιµoπoίηση συχvoτήτωv σε ευρεία τµήµατα τoυ ηλεκτρoµαγvητικoύ φάσµατoς. Η χρησιµoπoίηση αυτoύ τoυ τύπoυ παρεµβολής είvαι ελκυστική, επειδή αρκετoί εχθρικoί δέκτες µπoρoύv vα παρεvoχληθoύv συγχρόvως και επειδή η συχvότητα ευαίσθητωv Radar µπoρεί vα παρεvoχληθεί χωρίς vα υπάρχει επαvαρύθµιση της συχvότητας παρεµβoλής. Τo µόvo µειovέκτηµα της παρεµβoλής µπαράζ είvαι ότι η πυκνότητα της ισχύoς είvαι αvτιστρόφως αvάλoγη µε τo εύρoς ζώvης.

(δ) Παρεµβολή Πλευρικού Λοβού (Side Lobe Jamming)

Υπάρχει µια ατελείωτη πoικιλία πρoγραµµάτωv παρεµβoλής πλευρικoύ λoβoύ, πoυ εξαρτάται από τov τύπo τoυ Radar και από τα επιθυµητά απoτελέσµατα. Ο σκoπός της παρεµβoλής εvός Radar Παρακoλoύθησης (TTR) είvαι η ρίψη µεγάλης εvέργειας παρεµβoλής στη µια γωvία της πύλης παρακoλoύθησης και τίπoτα στηv άλλη. Αυτό πρoκαλεί σφάλµατα της γωvίας παρακoλoύθησης στo πoσό τoυ µισoύ τoυ εύρoυς της δέσµης τoυ Radar. Αυτό µπoρεί vα µηv εκτείvεται, αλλά µε εύρoς δέσµης εvός βαθµoύ, αυτό μεταφράζεται σ’ έvα σφάλµα παρακoλoύθησης περίπoυ 150 µέτρωv σε µια εµβέλεια 10 v.µ. Ο σκoπός στηv παρεµβoλή πλευρικώv λoβώv εvός Radar Έρευvας είvαι η αχρήστευση εvός µεγάλoυ τoµέα τoυ δέκτη. Αυτό θα κάvει επιλεκτική κάλυψη στoυς στόχoυς σε αζιµoύθια διαφoρετικά απ’ αυτά τoυ αερoσκάφoυς παρεµβoλής. Μια φυσική συvέπεια και στηv παρεµβoλή θoρύβoυ και στηv παρεµβoλή παραπλάνησης είvαι έvας συvδυασµός τωv δύo, o oπoίoς παράγει «διαµoρφωµέvη» παρεµβoλή.

Ατρακτίδια Lite Shield και Sky Shield

Το Lite Shield είναι ένα ατρακτίδιο ηλεκτρονικού πολέμου και συγκεκριμένα ηλεκτρονικής επίθεσης, σχεδιασμένο ώστε να παρέχει εγγύς προστασία και συνοδεία σε φίλια μαχητικά αεροσκάφη, τα οποία εκτελούν αποστολές προσβολής. Η προστασία γίνεται μέσω ηλεκτρονικών παρεμβολών. Οι συνθήκες του σύγχρονου πεδίου μάχης έχουν αλλάξει δραματικά, απ’ αυτό που λέμε «συμβατικό πόλεμο» σ’ ένα πεδίο μάχης έντονο σε ηλεκτρονικές παρεμβολές.

Πλέον οι περισσότερες εχθρικές μηχανοκίνητες και τεθωρακισμένες δυνάμεις είναι αυτοκινούμενες, καλά προστατευμένες από αντιαεροπορικά συστήματα, μικρού, μέσου και μεγάλου βεληνεκούς και από ηλεκτρονικά συστήματα αντί-αντιμέτρων και ηλεκτρονικού πολέμου. Το Lite Shield παρέχει εγγύς προστασία στα φίλια μαχητικά αεροσκάφη, καθώς και άμεση, ευέλικτη και διαρκή ικανότητα ηλεκτρονικής επίθεσης κατά των εχθρικών δυνάμεων.

Το Lite Shield είναι ένα μικρό, σε μέγεθος και διαστάσεις, ατρακτίδιο, το οποίο έλκει την καταγωγή του από το γνωστό Litening. Σε επιχειρησιακό επίπεδο το Lite Shield προστατεύει το σχηματισμό των φίλιων αεροσκαφών, που βρίσκεται σε αποστολές προσβολής, μέσω του εντοπισμού και της ηλεκτρονικής προσβολής των εχθρικών αντιαεροπορικών μέσων (τόσο των ραντάρ όσο και των εκτοξευτών). Στην ουσία το σύστημα δημιουργεί έναν αεροδιάδρομο, μέσα στον οποίο κινείται με ασφάλεια η φίλια αεροπορική δύναμη, προσβάλει στους εχθρικούς στόχους, και επιστρέφει, επίσης με ασφάλεια, στη βάση της.

Το Lite Shield έχει μικρές διαστάσεις και βάρος.

Το Lite Shield έχει μήκος 2 μέτρα και διάμετρο 40 εκατοστά. Το βάρος του είναι 200 κιλά και προσφέρει κάλυψη σ’ όλο το τόξο των 360ο. Λειτουργεί στη ζώνη συχνοτήτων 2-18 GHz. Το ατρακτίδιο τοποθετείται στο σημείο ανάρτησης ατρακτιδίων του F-16, δηλαδή κάτω από τον αεραγωγό, άρα δεν δεσμεύει σταθμό ανάρτησης οπλισμού ή εξωτερικής δεξαμενής καυσίμου. Επιγραμματικά τα οφέλη του Lite Shield είναι:

1/ Η συνεχής παροχή προστασίας ηλεκτρονικού πολέμου στα φίλια μαχητικά αεροσκάφη.

2/ Είναι πλήρως επιχειρησιακό και δεν χρειάζεται προσχεδιασμός αποστολής.

3/ Είναι ιδιαίτερα αποτελεσματικό στην προσβολή κινούμενων στόχων.

4/ Ένα ατρακτίδιο αρκεί για την προστασία ενός σχηματισμού αεροσκαφών.

5/ Εξουδετερώνει την ανάγκη προμήθειας ενός εξειδικευμένου αεροσκάφους ηλεκτρονικού πολέμου.

6/ Έχει μικρό κόστος προμήθειας και ενσωμάτωσης-πιστοποίησης σε αεροσκάφη, τα οποία ήδη έχουν πιστοποιηθεί να χρησιμοποιούν το ατρακτίδιο Litening.

Το Lite Shield τοποθετείται στο σημείο ανάρτησης ατρακτιδίων του F-16, κάτω από τον αεραγωγό, και δεν δεσμεύει σταθμό ανάρτησης οπλισμού ή εξωτερικής δεξαμενής καυσίμου.

Το Sky Shield είναι ένα ατρακτίδιο υποστήριξης ηλεκτρονικού πολέμου, το οποίο παρέχει προστασία κατά των εχθρικών ραντάρ. Το σύστημα μπορεί να παρεμβάλει πολλαπλές απειλές, είναι σπονδυλωτό, άρα μπορεί να προσαρμοστεί στις ανάγκες της κάθε αποστολής, είναι πλήρως αυτόνομο, ενώ μπορεί να προσαρμοστεί σε μικρές ή μεγάλες αεροπορικές πλατφόρμες.

Το Sky Shield είναι μια ολοκληρωμένη λύση ηλεκτρονικού πολέμου, πολλαπλού ρόλου, που προσφέρει υποστήριξη, μέσω παρεμβολών, και χρησιμοποιείται σε αποστολές συνοδείας, καταστολής εχθρικής αεράμυνας (SEAD : Suppression on Enemy Air Defense) και αυτοπροστασίας. Το Sky Shield έχει τη δυνατότητα παρεμβολής όλων των τύπων ραντάρ, ενώ έχει τη δυνατότητα συλλογής και διαβίβασης δεδομένων, σχετικών με τα ραντάρ που παρεμβάλει.

Το Sky Shield είναι μια ολοκληρωμένη λύση ηλεκτρονικού πολέμου, πολλαπλού ρόλου, που προσφέρει υποστήριξη, μέσω παρεμβολών, και χρησιμοποιείται σε αποστολές συνοδείας, SEAD και αυτοπροστασίας.

Ο παρεμβολέας του Sky Shield επιλέγει τον στόχο και στη συνέχεια χρησιμοποιεί την τακτική της ταχείας εναλλαγής πομπών MBAT (Multi-Beam Array Transmitter : Πομπός Διάταξης Πολλαπλών Δεσμών) με στόχο την ταυτόχρονη παρεμβολή και εξαπάτηση πολλαπλών απειλών, μέσω της αποτελεσματικής κατευθυνόμενης εκπομπής (Directional Transmission). To Sky Shield λειτουργεί στη ζώνη συχνοτήτων 1-18 GHz. Σε επιχειρησιακό επίπεδο το Sky Shield δημιουργεί μια ηλεκτρονική ασπίδα, η οποία απαγορεύει στις εχθρικές αντιαεροπορικές δυνάμεις να προσβάλουν τις φίλιες, με αποτέλεσμα να αυξάνονται οι πιθανότητες επιτυχίας της αποστολής.

Το Sky Shield δημιουργεί μια ηλεκτρονική ασπίδα, που απαγορεύει στις εχθρικές αντιαεροπορικές δυνάμεις να προσβάλουν τις φίλιες.


Το Sky Shield δημιουργεί μια ηλεκτρονική ασπίδα, η οποία απαγορεύει στις εχθρικές αντιαεροπορικές δυνάμεις να προσβάλουν τις φίλιες, με αποτέλεσμα να αυξάνονται οι πιθανότητες επιτυχίας της αποστολής.

Εξ όσων είμαστε σε θέση να γνωρίζουμε η Ισραηλινή Αεροπορία αξιοποιεί επιτυχημένα αυτά τα δύο συστήματα και μάλιστα έχουν χρησιμοποιηθεί κατά κόρον κατά τις πρόσφατες επιτυχίες κατά της Συριακής Αεράμυνας. Κατά τη διάρκεια του Paris Air Show 2019 οι Ισραηλινοί αξιωματούχοι της Rafael μας εξήγησαν αναλυτικά τις δυνατότητες των συστημάτων παραθέτοντας μας εντυπωσιακά βίντεο και στοιχεία.  Ασφαλώς οι επιτελείς της ΠΑ μπορούν και πρέπει να αξιολογήσουν αυτές τις δύο δυνητικές επιλογές ως άμεσες προσθήκες για τη ΠΑ.

Όπως μας δήλωσε χαρακτηριστικά ένας απόστρατος Ισραηλινός πιλότος «σημασία δεν έχει μόνον η πλατφόρμα, δηλαδή το αεροσκάφος αλλά το τι φέρει αυτό από όπλα και ατρακτίδια».

Το Σαββατοκύριακο που μας έρχεται θα ξεκινήσουμε την αναλυτική παρουσίαση του Τουρκικού ΣΑΕ εντοπίζοντας τις παθογένειες και τα τρωτά του σημεία.

Comments

  1. Ως «απάντηση» στους απέναντι για τους S-400 μια χαρά θα ήταν η παραλαβή των 40 μεταχειρισμένων και αναβάθμιση με τα 36 υπάρχοντα συστήματα MLRS ωστε να μπορούν να φέρουν block iva, GMLRS, deepstrike, PrSM και τα μελλοντικά asbm.
    Απο εκεί και πέρα τουλάχιστον 2 μοίρες F-35 είναι μονόδρομος για την Π.Α.!

    1. Ασφαλώς και έχεις απόλυτο δίκιο. Σωστές απόψεις με βρίσκεις φανατικά σύμφωνο. Απλά το κείμενο προσέγγισε το θέμα από την αεροπορική του διάσταση! Τώρα για τα F-35 έχω πολλές επιφυλάξεις δεδομένης της κατάστασης των οικονομικών που απαιτούνται για απόκτηση/ συντήρηση…

      1. Η σωστή αναβάθμιση των συστημάτων του πυροβολικού μπορεί να δώσει άλλες διαστάσεις στο Αιγαίο όσον αφορά την άρνηση/αντιπρόσβαση. Επίσης όταν οι απέναντι γνωρίζουν οτι όποιαδήποτε επιθετική ενέργεια θα τους φέρει πολλαπλάσιο κόστος στα παράλια θα το σκεφτούν ακόμη καλύτερα.
        Το MLRS είναι ένα σύστημα που αναβαθμίζεται συνεχώς και είναι δύσκολα αντιμετωπίσιμο και το αναφέρω συνεχώς γιατί θα είναι πραγματικά έγκλημα για την άμυνά μας και η μή αναβάθμιση και η μή παραλαβή των 40 μτχ συστημάτων.
        Όσον αφορά την αεροπορική διάσταση, αναφέρω τα F-35 γιατί δεν γνωρίζω αν και στα αναβαθμισμένα F-16V είναι εφικτή η πιστοποίηση των σύγχρονων όπλων τύπου JSM, jassm κτλ.
        Επίσης για τα οικονομικά συνεχίζω να πιστεύω πως υπάρχουν αρκετοί τρόποι χρηματοδότησης για την άμυνα και απο το εσωτερικό και απο το εξωτερικό. Απλά δεν εκμεταλλευόμαστε καταστάσεις και δεν βλέπουμε τον τομέα της άμυνας με την εμπορική του διάσταση.

    2. Καπου ειχα διαβασει οτι το κοστος για τους mlrs με την αναβαθμιση αγγιζε το 1,5 δις ευρω! Με τα πυρομαχικα που αναφερετε θα εκτοξευτει το κοστος, ισως να ειναι πιο φτηνη συνολικα μια μοιρα φ16 με τα συστηματα που αναφερει το αρθρο… εκτος κι αν κανω λαθος για το κοστος, αν ναι ας με διορθ σει καποιος

      1. Η αναβάθμιση των mlrs κοστίζει περί τα 200 εκ. (περίπου) για να αναβαθμιστούν στο πιο σύγχρονο επίπεδο (Μ-270Β1), ενώ 1,2 εκ κοστίζει κάθε ATACMS Block IVA (300χλμ.). Στα βλήματα διαθέτουμε 151 (+ 2 εκπαιδευτικούς) πυραύλους MGM-140 Block I ATACMS (εμβέλειας 128 χλμ.) (και δύο παλαιότερους τύπους βλημάτων, εμβέλειας 45 χλμ. σε ποσότητα που δεν γνωρίζω).
        Κατόπιν διαπραγμάτευσης, οι παραπάνω τιμές μπορεί να είναι και μικρότερες.
        Όμως, εκτιμώ ότι, οι Αμερικανοί, δεν θα μας πωλήσουν πύραυλο με μεγαλύτερη εμβέλεια από αυτή που σήμερα διαθέτουμε, για πολλούς λόγους.
        Βέβαια αν γίνει η πιο πάνω αναβάθμιση, θα αυξηθεί κατακόρυφα η επιχειρησιακή αξία των όπλων αυτών.
        Αυτό που δεν ξέρω, ούτε φυσικά το κόστος, είναι το εάν οι υπάρχοντες ATACAMS μπορούν να αναβαθμιστούν σε επίπεδο IVA (οι IVA προϋποθέτουν αναβαθμισμένους εκτοξευτές).

  2. Φοβερό άρθρο. Ειδικά για μη …ειδικούς.
    Η αλήθεια είναι ότι για τον ηλ/νικό πόλεμο, λίγοι γνωρίζουν πολλά.
    Αυτού του τύπου τα άρθρα, είναι κάτι σαν επιμορφωτικά σεμινάρια.

  3. ΟΤΑΝ ΓΙΝΕΙ ΚΑΤΙ ΜΙΑ ΛΕΞΙΣ ΘΑ ΥΠΑΡΧΗ ΣΤΟ ΣΤΟΜΑ ΟΛΩΝ:
    ΕΠΡΕΠΕ…..ΕΠΡΕΠΕ
    ΣΥΓΝΩΜΗ, ΤΙ ΕΠΡΕΠΕ;;;;;
    ΔΕΝ ΤΟ ΒΡΙΣΚΟΥΝ ΑΠΟ ΤΩΡΑ;

  4. Εξαιρετικό άρθρο!

    Σαφώς τα συστήματα αυτά είναι απαραίτητα για μια σύχρονη πολεμική αεροπορία.
    Υπάρχει βεβαια πάντα το ρίσκο ολοκλήρωσης(integration) τους με το Mission computer (MMC)
    και το σύστημα αυτοπροστασίας

    Οι Ισραηλινοί έχουν δικό τους υπoλογιστές αποστολής και κώδικες οποτε δεν έχουν πρόβλημα να ενσωματώσουν ότι θέλουν στα δικά τους F-16
    Εάν και εκεί μάλλον απαιτείται το OK από τη κατασκευάστρια εταιρία LM

    Δυστυχώς και στον ηλεκτρονικό πόλεμο είμαστε πολύ πίσω από τους γείτονες

    Προς ενημέρωση των αναγνωστών ας μου επιτραπεί να δώσω τα ακόλουθα links με εξαιρετικές αναλύσεις:

    http://e-amyna.com/%ce%b7%ce%bb%ce%b5%ce%ba%cf%84%cf%81%ce%bf%ce%bd%ce%b9%ce%ba%ce%ac-%ce%b1%ce%bd%cf%84%ce%af%ce%bc%ce%b5%cf%84%cf%81%ce%b1-ecm-%ce%ba%ce%b1%ce%b9-%ce%b1%ce%bd%cf%84%ce%b9-%ce%b1%ce%bd%cf%84%ce%af/

    https://belisarius21.wordpress.com/2016/09/18/%cf%80%ce%bf%ce%bb%ce%b5%ce%bc%ce%b9%ce%ba%ce%ae-%ce%b1%ce%b5%cf%81%ce%bf%cf%80%ce%bf%cf%81%ce%af%ce%b1-%ce%b5%cf%80%ce%b9%ce%ba%ce%af%ce%bd%ce%b4%cf%85%ce%bd%ce%b7-%ce%b1%cf%85%cf%84%ce%b1%cf%81/

    Δεν θέλω να ακούω πως αυτό που μας λείπει τώρα είναι το F-35 για να αντιμετωπίσουμε τα S400!

    Επαναλαμβάνω πως μιλάμε για μονο για «1 batterie» gia αρχή που κατά πασα πιθανότητα θα έχει την τύχη των S300 : κάπου πεταμένα αποθηκευμένα

    Σε κάθε περίπτωση όπως έχει αναλυθεί λόγω προβλημάτων IFF/Datalinks με διασύνδεση C3/Airdefence θα έχουν περιορισμένη αξια

    Οι διαθεσιμότητες όλων των μεσων και στους 3 κλάδους των ενοπλων δυνάμεων λόγω έλλειψης συντήρησης /fos είναι για κλάματα
    Η απόκτηση έστω και… μισής μοίρας F-35 θα σακατέψει ότι έχει απομείνει επειδή θα τραβήξει ότι κονδύλιο υπάρχει διαθέσιμο!

    Οι Αυστραλοί μονο για υποδομές εδάφους ξόδεψαν 1 billion $

    Πρέπει να επικεντρωθούμε στην μεγιστοποιιση της επιχειριασiκης αξιας του υπάρχοντος οπλοστασίου που σημαίνει FOS/συντήρηση και νέα όπλα και συστήματα σαν αυτά του άρθρου για την αεροπορία

    1. Καλησπέρα φίλε! Σ ευχαριστώ πολύ για τον καλό σου λόγο, να είσαι καλά. Θα συμφωνήσω απόλυτα με τη φράση σου: «Δεν θέλω να ακούω πως αυτό που μας λείπει τώρα είναι το F-35 για να αντιμετωπίσουμε τα S400». Η κατακλείδα του κειμένου σου αποτελεί και δική μου προοπτική. Έτσι ακριβώς είναι.

  5. Επίσης, στην όποια κουβέντα, είναι βασικοί δύο παράμετροι.
    Δηλαδή η ποσότητα που χρειαζόμαστε και το κόστος.
    Συμπληρωμένων αυτών των παραμέτρων, θα πρόκειται πλέον για υπερ-πλήρες άρθρο.
    Διότι εμείς καλά τα λέμε, αλλά το κόστος παίζει πρωτεύοντα ρόλο (έστω και σε ονομαστικές αξίες που κατόπιν διαπραγματεύσεων μπορεί και να μειωθούν από λίγο έως πολύ).
    Το μόνο που ξέρω είναι ότι ο AGM-88E κοστίζει περί τις 800 χιλ. (αν και έχουμε 84 AGM-88B HARM Block IIIA που δεν ξέρω εάν κατ’ εκτίμηση επαρκούν, ενώ οι γείτονες 95 ) και ότι ο Harpy NG κοστίζει περί τις 62 χιλ. (δεν έχουμε ούτε ένα, ενώ οι γείτονες έχουν 98). Για τα άλλα, δεν έχω ούτε εικόνα, ούτε εκτίμηση κόστους ή απαιτούμενης ποσότητας προς προμήθεια.

    1. Ακριβώς αυτό το σημείο πρέπει να τονιστεί:
      Ένα UAV/loiterammunition/decoy τύπου HARPY μπορεί να κοστίζει από εκατοντάδες μέχρι μερικές χιλιάδες $ και μπορεί να προσελκύσει ένα πύραυλο των PATRIOT ας πούμε αξιας εκατομμυρίου $ !!

      Οι γείτονες και σε αυτό το τομέα προηγούνται :
      Με την αναβάθμιση της ελληνικής αεράμυνας προχώρησαν αμέσως στην αγορά των HARPY
      Η εκτόξευση μερικών δεκάδων από αυτών αρκεί να κορεστεί η αεράμυνα σε οποιοδήποτε νησί του ανατολικού αιγαίου η του Έβρου

      1. Γενικώς με την παράμετρο κόστος/ισχύ είμαστε βαθιά νυχτωμένοι, ενώ θα έπρεπε να μετράμε μέχρι και το τελευταίο ευρώ με σωστή ιεράρχηση προτεραιοτήτων…
        Τελευταίο παράδειγμα πλήρους αποτυχίας ήταν ο εκσυγχρονισμός των P-3.

  6. Και πάλι εξαιρετικό άρθρο. Δυστυχός οι πολιτικοί που θα μας κυβερνήσουν αύριο – φάνηκε και λίγο από την συνέντευξη τογ κ. Μ. στον Alpha – μέσα στα σαλόνια και κολέγια που μεγάλωσαν, είναι πολύ μακριά ή δε θέλουν να δούνε την πραγματικότητα, τους μεγάλους κινδύνους και τα προβλήματα στις ΕΔ. Όλλοι γύρω μας – και με χειρότερες οικονομίες – εξοπλίζωντε, γιατί κάτι ακούνε να κουδουνίζει στη περιοχή μας. Εμείς ακόμη ασχολούμαστε με το σε πιο πλοίο ήταν ο πρωθυπουργός διακοπές και κουραφέξαλα. Οι τούρκοι δε θα περιμένουν μέχρι που να ξυπνήσουμε. Κάνουνε σωστές δουλιές και σε μας κάποτε θα κλαίει η μάνα το παιδί και θα λέμε Έπρεπε και Έπρεπε! Σ’αυτή τη κρίση και θά’ λεγα πρόθυρα πολέμου που βρισκόμαστε πρέπει να μπούνε στην άκρη τα μικροκομματικά, οι καρέκλες και οι εγωισμοί και να κάτσουν όλλοι σ’ένα τραπέζι. Πρέπει από χτές να ενυσχηθούν οι ΕΔ.
    Ξ Υ Π Ν Η Σ Τ Ε !!!!

    1. Καλημέρα φίλε Γιώργο! Σ ευχαριστούμε πολύ για τα καλά σου λόγια, δυστυχώς μεγάλο λάθος του Μητσοτάκη που μίλησε μόνον για τον εκσυγχρονισμό του στόλου των F-16 της ΠΑ. Οι ανάγκες είναι πολλές. Δεν έχω πολλές ελπίδες για την επόμενη μέρα.

  7. Χωρίς πολλές λεπτομέριες ένα ενημεροτικό άρθρο.

    Να σας πω την αλήθεια δεν κατάλαβα τις διαφορές μεταξύ Sky Shield και Lite Shield.

    1. Αυτό που κατάλαβα εγώ είναι ότι το Sky Shield δημιουργεί μια φυσαλίδα προστασίας εντός της οποίας κινούνται με ασφάλεια τα α/φη επίθεσης (μαζί με τα α/φη κινείται και η φυσαλίδα), ενώ το Lite Shield δημιουργεί ένα φράγμα προστασίας, οριοθετώντας με αυτό τον τρόπο έναν ασφαλή διάδρομο εντός του οποίου κινούνται με ασφάλεια τα φίλια α/φη.
      Εάν δεν κατάλαβα καλά ας με διορθώσει κάποιος με επαρκέστερες γνώσεις.

  8. Κύριε Νικήτα εξαιρετικό άρθρο, επιτρέψτε μου να επεκταθώ.
    Αν θεωρήσουμε την περίπτωση πυραύλου που οδηγείται εναντίον αεροσκάφους από ραντάρ εδάφους και το αεροσκάφος προσπαθεί να παρεμβάλει την επικοινωνία τότε :
    Ο λόγοςJ/S (αντίστροφος του S/N) δίνεται (σε db) από τη σχέση J/S=Pj+Gj-Pr-Gr+20log(d1)-20log(d2).
    Pj, Gj η ισχύς και η απολαβή του jammer σε db, Pr, Gr η ισχύς και η απολαβή του radar σε db, d1 η απόσταση πυραύλου – ραντάρ και d2 η απόσταση jammer-πυραύλου.
    Για την περίπτωση S400 vs F16 της ΠΑ με jammer σε απόσταση πυραύλου – Α/Φ 2χλμ θεωρούμε (δεν ξέρω βέβαια τα ακριβή στοιχεία για τους S400, υποθέτω) :
    Pj=10log(6500w)=38 dbw
    Gj=7 db (περίπου για omni κεραία)
    Pr=10log(100Kw)=50 dbw
    Gr=30 db (για pencil ακτίνα οδήγησης)
    20log(d2)=20log(2000)=66 db
    Άρα για να έχουμε J/S=1 δλδ J/S=0db πρέπει 20log(d1)=66+50+30-38-7=101 άρα η d1 είναι περίπου 100χλμ
    Για d2=1χλμ, d1=50χλμ
    Για d2=5χλμ, d1=300χλμ
    Αυτά για την (μάλλον ρεαλιστική) περίπτωση που τα CM,CCM των δύο πλευρών είναι ισοδύναμα

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *