Πολύς ο λόγος τις τελευταίες ημέρες για το F-35 Lightning II. Με αφορμή φυσικά την συμμετοχή έξι ιταλικών F-35A στην άσκηση “Ηνίοχος 2019” που διοργανώνει η Πολεμική Αεροπορία. Πολλά φυσικά και τα δημοσιεύματα του τύπου “Οι ΗΠΑ προσφέρουν το νέο υπερόπλο στην Ελλάδα”, όπως και τα σχόλια στα Μέσα Κοινωνικής Δικτύωσης, τα οποία βέβαια, πολύ εύκολα μετατρέπονται (με σκοπιμότητα ή χωρίς) σε Μέσα Μαζικής Παραπλάνησης.

Ας πάρουμε λοιπόν τα πράγματα από την αρχή. Για να τα ξεκαθαρίσουμε κιόλας… Να αποδώσουμε δηλαδή με βάση τα διαθέσιμα στοιχεία την πραγματικότητα και να μην αφήσουμε όσα ΑΠΙΣΤΕΥΤΑ έχουν γραφτεί να μας παρασύρουν σε λανθασμένες εντυπώσεις. Γιατί περί αυτού πρόκειται… ΓΙΑ ΤΗ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΕΝΤΥΠΩΣΕΩΝ.

Η “επιχειρησιακή αξιολόγηση” του F-35 στον Ηνίοχο…

Για ποια επιχειρησιακή αξιολόγηση μιλάμε; Με τις δραστηριότητες και τα σενάρια της άσκησης “Ηνίοχος 2019” να περνούν στην πιό εξελιγμένη τους μορφή κατά την δεύτερη εβδομάδα, οι πληροφορίες που έχουμε μέχρι τώρα στη διάθεσή μας, ΔΕΝ ΕΜΠΕΡΙΈΧΟΥΝ τίποτα το σημαντικό ή αξιοσημείωτο από την συμμετοχή των ιταλικών F-35A. Κατ΄ αρχήν τα μαχητικά προσγειώθηκαν στην 117 Π.Μ. “φορώντας” τους ανακλαστήρες ραντάρ, οπότε… ΔΕΝ ΜΠΟΡΕΙ κανείς από τους συμμετέχοντες να εξάγει συμπεράσματα σχετικά με το πόσο “αόρατο” είναι το F-35 στην ηλεκτρομαγνητική ακτινοβολία.

Οι πληροφορίες που έχουν επίσης διαρρεύσει λένε ότι οι Ιταλοί ιπτάμενοι ΔΕΝ ΕΧΟΥΝ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΕΙ το ραντάρ AN/APG-81 του μαχητικού στα σενάρια της άσκησης “Ηνίοχος”. Είτε σε διαμόρφωση air to air, είτε σε λειτουργική διαμόρφωση air to ground. Οι ίδιες πληροφορίες αναφέρουν ότι στο σύνολο των σεναρίων που έχουν εμπλακεί, τα συγκεκριμένα μαχητικά έχουν χρησιμοποιήσει αποκλειστικά και μόνο τους αισθητήρες του παθητικού EOTS και μόνο τους δέκτες προειδοποίησης RWR του συστήματος αυτοπροστασίας και ηλεκτρονικού πολέμου DAS…

Παρά τα όσα έχουν επομένως γραφτεί, περί αξιολόγησης του F-35A από τους Έλληνες ιπτάμενους, ΔΕΝ ΙΣΧΥΕΙ τίποτα… Και σε αυτό συνηγορεί και η λογική. Γιατί δεν θα πρέπει να ξεχνά κανείς ότι στον Ηνίοχο εκτός από την Ιταλία που είναι χρήστης του F-35A και χώρα-μέλος του ΝΑΤΟ και το Ισραήλ που είναι ήδη χρήστης του F-35A, συμμετέχουν οι ΗΠΑ, η Ελλάδα και τα ΗΑΕ… Για ποιο λόγο θα αποκάλυπταν οι Αμερικανοί ή οι Ιταλοί, μέρος, έστω, των δυνατοτήτων του μαχητικού στην Αεροπορία των ΗΑΕ;

Επιχείρηση προώθησης του Lightning II στην Ελλάδα ή εκφοβισμού της Τουρκίας;

Είναι ένα ερώτημα στο οποίο μάλλον δεν μπορεί θετικά να απαντήσει κανείς… Προσωπική μας άποψη είναι ότι πρόκειται για επιχείρηση συνδυασμού και των δύο! Αυτό τουλάχιστον μπορεί να συμπεράνει κανείς από την παρουσία του πρέσβη των ΗΠΑ κου Πάιατ στην Ανδραβίδα και τις δηλώσεις του, αλλά και από γεγονός ότι ενώ η Ιταλική Αεροπορία έχει παραλάβει μόλις 12 αεροσκάφη F-35A και έχει εκπαιδεύσει 25 ιπταμένους στον τύπο (https://www.defensenews.com/global/europe/2019/03/13/italy-air-force-chief-attacks-f-35-uncertainty-in-rome/ ), έφερε τα έξι από αυτά στον Ηνίοχο!

Ξαφνικά λοιπόν, κατά την πρώτη κιόλας εβδομάδα του “Ηνίοχου 2019”, η Πολεμική Αεροπορία φέρεται να “φλερτάρει” με το F-35A! To οποίο πιθανόν θα αποκτήσει σε 24 αντίτυπα και μάλιστα σε μειωμένη τιμή… Κατά το 1/2 ή κατά το 1/3!!! Από που προκύπτει αυτή η μειωμένη τιμή; Γιατί εμείς τέτοια πληροφόρηση όσο και εάν ρωτήσαμε δεν έχουμε. Αντιλαμβάνεστε ότι τέτοια πράγματα δεν μπορεί να έχουν βάση. Ιδού το γιατί:

-Αν όντως οι ΗΠΑ ενδιαφέρονται να πουλήσουν στην Ελλάδα τα τουρκικά F35A που ΘΑ κατασκευαστούν και μάλιστα σε τιμή ΚΟΣΤΟΥΣ ή και κάτω από αυτή, γιατί δεν τα δίνουν στη δική τους USAF, η οποία, μέσω του Πενταγώνου, αποφάσισε πρόσφατα να προμηθευτεί F-15X, μειώνοντας τον αριθμό των F-35 που είχε προγραμματίσει για τα επόμενα δύο ή τρία χρόνια; Εδώ (http://www.defense-aerospace.com/articles-view/feature/5/200786/pentagon-cuts-f_35-funding-for-third-year-running.html) μπορείτε να διαβάσετε περισσότερες πληροφορίες σχετικά με το ζήτημα αυτό.

-Σύμφωνα με το Bloomberg Bussinesweek, (https://www.bloomberg.com/news/articles/2018-10-05/lockheed-s-f-35-has-a-turkey-problem), το υποκατασκευαστικό έργο που έχουν αναλάβει 10 συνολικά τουρκικές εταιρείες στο πλαίσιο του προγράμματος F-35, υπολογίζεται σε συνολική αξία στα 12 δισεκατομμύρια δολάρια για όσα χρόνια διαρκέσει η παραγωγή του τύπου! Τυχόν έξοδος της Τουρκίας από το πρόγραμμα, πάντα σύμφωνα με το εν λόγω δημοσίευμα, συνεπάγεται “δαπάνη” χρονικού διαστήματος 18 έως 24 μηνών για την ανάθεση του έργου σε άλλες εταιρείες και καθυστερήσεις στις παραδόσεις 50 έως 75 αεροσκαφών.

Απεικόνιση του κατασκευαστικού έργου της Τουρκίας στο F-35.

– Η Τουρκία ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ απλά αγοραστής του F35, αλλά ΕΤΑΙΡΟΣ (Level III) του προγράμματος από τη φάση SDD (Ystem Development & Demonstration). Από το 2002 μέχρι σήμερα δε, έχει δαπανήσει στο πρόγραμμα 1,25 δισεκατομμύρια δολάρια συνολικά (https://www.atlanticcouncil.org/blogs/menasource/factbox-turkey-and-the-future-of-the-f-35) στο πρόγραμμα F-35. Αυτό το κόστος ποιος θα το καλύψει σε περίπτωση εξόδου της Τουρκίας από το πρόγραμμα για να μας πουλήσει και εμάς ΠΑΡΑΛΛΗΛΑ τα τουρκικά αεροπλάνα κοψοχρονιά;

Η ελληνική περίπτωση…

Η ελληνική οικονομία φυσικά δεν αντέχει την προμήθεια έστω και μικρού αριθμού μαχητικών F-35. Θεωρούμε ότι το γεγονός αυτό είναι κατανοητό από όλους και δεν επιδέχεται ΟΠΟΙΑΣΔΗΠΟΤΕ ανάλυσης. Ακόμη και υπό την προϋπόθεση της προμήθειας 24 έως 30 τέτοιων μαχητικών μέσω FMS, το κόστος υποστήριξης του F-35, που ακόμα βρίσκεται σε πολύ πρώιμο στάδιο επιχειρησιακής αξιοποίησης (IOC) από τις αεροπορικές δυνάμεις που το έχουν εντάξει σε υπηρεσία, είναι απλά ΑΠΙΑΣΤΟ για την Πολεμική Αεροπορία.

Έχουμε αντιληφθεί ποιο είναι το κόστος ανά ώρα πτήσης του F-35; Μήπως το κόστος υποστήριξης; Ή για το να πούμε ακόμα καλύτερα: το Κόστος Κύκλου Ζωής.

Σύμφωνα δημοσίευμα του Defense-aerospace (
http://www.defense-aerospace.com/articles-view/feature/5/200786/pentagon-cuts-f_35-funding-for-third-year-running.html ), το οποίο χρησιμοποιεί ως πηγή την επίσημη αναφορά του ελεγκτικού γραφείου του αμερικανικού πενταγώνου με τίτλο “Program Acquisition Costs by Weapon System” και η οποία με τη σειρά της δόθηκε στη δημοσιότητα στις 12 Μαρτίου του 2019, το κόστος ανά μονάδα για το F-35, ΑΥΞΑΝΕΤΑΙ για το 2019! Συγκεκριμένα, (μπορείτε να δείτε τα στοιχεία στον πίνακα που παραθέτουμε αυτούσιο από το Defense-aerospace), για το FY2019 το κόστος του F-35 ανά μονάδα ανέρχεται σε 108.78 εκατομμύρια δολάρια (10,117 δισεκατομμύρια δια 93 αεροσκάφη). Το αντίστοιχο νούμερο για το FY2020, είναι 117,6 εκατομμύρια δολάρια (9,175 δισεκατομμύρια διά 78 αεροσκάφη)!

ΚΑΜΜΙΑ ΣΧΕΣΗ δηλαδή με τα 80 εκατομμύρια δολάρια ανά μονάδα που διατυμπανίζονται εδώ και καιρό…

Aλλά είπαμε: θα μας τα δώσουν στο 1/3 ή 1/2 της τιμής. Προσέξτε: αυτή η τιμή είναι fly away όχι system cost με FOS, υποδομές, εκπαίδευση κτλ.

Η Πολεμική Αεροπορία με βάση την πρόσφατη (08/04/2019) ενημέρωση από τον Α/ΓΕΕΘΑ, Πτέραρχο κο Χριστοδούλου, έχει τις εξής εκκρεμότητες:

-Με καθυστερήσεις προχωρά το πρόγραμμα εκσυγχρονισμού του στόλου των F-16 της ΠΑ. Σύμφωνα με το προηγούμενο χρονοδιάγραμμα έπρεπε ήδη το πρώτο αεροσκάφος να είχε μεταβεί στις ΗΠΑ για την εγκατάσταση και ολοκλήρωση των νέων συστημάτων του F-16V.

-Ο στόλος των Mirage 20005Mk.2 σύντομα θα λάβει το απαραίτητο Follow On Support.

-Για τα C-130 είπε χαρακτηριστικά πως βρίσκονται σε πρόγραμμα δομικής αναβάθμισης αλλά υπάρχουν καθυστερήσεις λόγω παραγωγικότητας της ΕΑΒ.

-Για τα Super Puma αποτελεί θέμα ύψιστης προτεραιότητας η βελτίωση των διαθεσιμοτήτων με την ανάλογη υπογραφή FOS. Για τα C-27 δεν αναφέρθηκε κάτι.  

– Ένα ακόμα θέμα είναι πως συνεχίζεται η προσπάθεια της ελληνικής πλευράς για τη πώληση των 32 αεροσκαφών F-16 Block 30.

Σε όλα αυτά εμείς θα έρθουμε να συμπληρώσουμε ότι και τα 39 F-16 Block 50 χρειάζονται εκσυγχρονισμό. Μέχρι πέρυσι υποτίθεται ότι και τα μαχητικά αυτά θα τα εκσυγχρονίζαμε παράλληλα με τα Block 52+ και Block 52+ Advandced και μάλιστα με πολύ χαμηλό κόστος λόγω των απαρτίων που θα προέκυπταν από το πρόγραμμα F-16V. Με αυτό το ζήτημα τι γίνεται; Θα απαξιώσουμε και τα Block 50 όπως κάναμε και με τα Block 30;

Με το θάρρος της γνώμης θα θέλαμε επίσης να σημειώσουμε ότι αφού έχουμε προσπαθήσει επανηλλειμένα τα τελευταία 10 χρόνια να πουλήσουμε τα 32 εναπομείναντα F-16C/D Block 30 ΧΩΡΙΣ ΕΠΙΤΥΧΙΑ, καλό θα ήταν να επανεξετάσουμε τον εκσυγχρονισμό τους (επίσης με τα απάρτια που θα προκύψουν από τα F-16V). Οικονομικά και επιχειρησιακά μας συμφέρει ΠΟΛΥ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΟ από το να τα πουλήσουμε έναντι ΠΙΝΑΚΙΟΥ ΦΑΚΗΣ. Θα κερδίσουμε ΕΛΑΧΙΣΤΑ χρήματα, ενώ για να τα αντικαταστήσουμε θα πρέπει να πληρώσουμε αρκετά δισεκατομμύρια δολάρια για την προμήθεια ισάριθμων νέων μαχητικών.

Η λύση για τον εκσυγχρονισμό των Block 30 λέγεται CCIP Lite. Την εφάρμοσε η USAF.

Εφόσον όμως επιμένουμε να τα πουλήσουμε, αν (λέμε αν…) τελικά τα καταφέρουμε, μήπως θα ήταν σοφότερο με τα χρήματα που θα προκύψουν, να κάνουμε μία επαφή με την Ταϊβάν για την αγορά αριθμού μεταχειρισμένων Mirage 2000-5 από αυτά που διαθέτει... Στον διεθνή Τύπο επιβεβαιώνεται (http://www.defense-aerospace.com/articles-view/release/3/201646/taiwan-on-track-to-buy-66-f_16-fighters.html) η πρόθεση της χώρας αυτής να προχωρήσει στην προμήθεια 66 καινούριων F-16. Και η πρόθεση αυτή είναι ΠΟΛΥ ΜΕΓΑΛΟ κίνητρο για την πώληση αριθμού από τα εν ενεργεία Mirage 2000-5.

Η εξέχουσα βαρύτητα της βιομηχανικής συμμετοχής…

Κυρίες και κύριοι εμείς μέσα από αυτό τον ιστότοπο δεν κάνουμε πολιτική… Υποχρέωση μας είναι πρωτίστως να ενημερώνουμε με τη μεγαλύτερη δυνατή ακρίβεια για τα τεκταινόμενα στο χώρο της άμυνας στην Ελλάδα και τον κόσμο. Αξιοποιώντας στοιχεία που προκύπτουν από ελληνικές πρωτογενείς πηγές και τη διεθνή ειδησεογραφία. Παραπάνω εξηγήσαμε λεπτομερώς γιατί ΕΙΝΑΙ ΠΡΑΚΤΙΚΑ ΑΔΥΝΑΤΗ η προμήθεια F-35 από την Ελλάδα την παρούσα περίοδο. Η Πολεμική Αεροπορία και οι ένοπλες δυνάμεις ταλανίζονται από σοβαρές εκκρεμότητες και προβλήματα παλαιότητας υλικού και υποστήριξής του. Αυτό προκύπτει από τη χθεσινή ενημέρωση του Α/ΓΕΕΘΑ (https://defencereview.gr/a-geetha-i-epikairotita-sta-trechonta-ex/ ) δεν το λέμε εμείς…

Παρά το γεγονός αυτό, εφόσον πράγματι οι ΗΠΑ ενδιαφέρονται για την εισαγωγή της Ελλάδας στην ομάδα των χωρών που διαθέτουν F-35, πιστεύουμε ότι μία τέτοια προοπτική ΘΑ ΗΤΑΝ ΟΝΤΩΣ ΣΥΜΦΕΡΟΥΣΑ για την ελληνική πλευρά υπό ΔΥΟ ΠΡΟΥΠΟΘΕΣΕΙΣ:

– ΠΡΩΤΗ ΠΡΟΥΠΟΘΕΣΗ, η απόδοση ΤΟΥ ΣΥΝΟΛΟΥ του υποκατασκευαστικού έργου που έχει πάρει η Τουρκία, στην Ελλάδα. Χωρίς “ναι μεν αλλά”…

– ΔΕΥΤΕΡΗ ΠΡΟΥΠΟΘΕΣΗ είναι η υλοποίηση ενός τέτοιου προγράμματος υπό καθεστώς μακροπρόθεσμου-χαμηλότοκου δανεισμού, με ΠΑΡΑΛΛΗΛΗ αποδέσμευση του JSM. Αλλά πιστεύετε πως οι ΗΠΑ θα αποδεσμεύσουν στρατηγικά όπλα για τη χώρα μας; Όπλα που για το πούμε απλά και κατανοητά θα κάνουν τη ΔΙΑΦΟΡΑ μεταξύ Ελλάδας – Τουρκίας. Και εάν πάσει περιπτώση έχουμε τόσες άλλες ανάγκες και προτεραιότητες.

Εδώ επομένως κολλάει το “Εκτός και αν...” του τίτλου στο αφιέρωμα αυτό. Όσο για τις προϋποθέσεις ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΚΑΘΟΛΟΥ υπερβολικές. Αν όντως οι ΗΠΑ έχουν συμμαχική διάθεση απέναντί μας, είναι ΤΟ ΕΛΑΧΙΣΤΟ που μπορούν να κάνουν για την Ελλάδα.

Αυτά για να βάλουμε τα πράγματα στη θέση τους, να εφαρμόσουμε στο μέτρο του δυνατού το “οι καλοί λογαριασμοί κάνουν τους καλούς φίλους” και να αφήσουμε επιτέλους κάποτε πίσω μας και το μύθο των αμερικανικών ευεργετημάτων προς τη χώρα μας μέσω των “δωρεάν παραχωρήσεων” μεταχειρισμένου υλικού για την κάλυψη των αναγκών των ενόπλων δυνάμεων. ΜΟΝΟ ΔΩΡΕΑΝ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ και μόνο περί παραχωρήσεων δεν πρόκειται… Εκτός και εάν νομίζουν ορισμένοι πως με τα αμερικανικά FMS παίρνουμε τα συστήματα δωρεάν…

Και ένα τελευταίο ερώτημα: μήπως έγινε ανοικτός διεθνής διαγωνισμός και αξιολογήθηκαν όλα τα ανταγωνιστικά αεροσκάφη ώστε να καταλήξουμε στο F-35; Εάν ισχύει η πρόθεση αγοράς πως πάμε σε απευθείας ανάθεση; Πως ξαφνικά τέτοια πρεμούρα με το F-35;

-H Ελλάδα μέσω της Πολεμικής Αεροπορίας θα πρέπει ΣΑΦΩΣ να πάει σε νέο μαχητικό 5ης γενιάς… ΥΠΟ ΠΟΙΕΣ ΠΡΟΫΠΟΘΕΣΕΙΣ όμως;

Α). Όταν το F-35 ή οποιοδήποτε αντίστοιχο είναι πραγματικά έτοιμο επιχειρησιακά. Όταν θα είναι τεχνολογικώς ώριμο, με πλειάδα όπλων πιστοποιημένα πάνω του.

Β). Όταν θα έχουμε προετοιμαστεί κατάλληλα για να αξιοποιήσουμε ΠΛΗΡΩΣ ένα τέτοιο μαχητικό και εφόσον πρώτα έχουμε εξασφαλίσει ότι τα αεροσκάφη και τα συστήματα που έχουμε ΥΠΟΣΤΗΡΙΖΟΝΤΑΙ επαρκώς.

Γ). Εφόσον έχουμε διασφαλίσει ότι μαζί με τα αεροσκάφη θα μας αποδεσμευθούν και τα κατάλληλα –για την αντιμετώπιση της τουρκικής αριθμητικής υπεροχής- όπλα.

Δ). Εφόσον θα έχουμε εξασφαλίσει έργο για την Ελληνική Αμυντική Βιομηχανία.

Έχουμε κάνει οποιαδήποτε ενέργεια η οποία θα μας διασφαλίσει ότι ΟΤΑΝ είναι πραγματικά έτοιμο το F-35, θα μπορέσουμε να διαπραγματευθούμε όντως συμφέροντες οικονομικούς και τεχνικούς όρους προμήθειας του μαχητικού και των όπλων που πραγματικά χρειαζόμαστε; ΟΧΙ ΒΕΒΑΙΑ…

Comments

  1. Καλό, ή μάλλον πολύ καλό το F-35 αλλά πρέπει ίσως να θέσουμε ακόμα ένα κρίσιμο δίλημμα γιατί το παιχνίδι το έχουμε δει και με τα F-16. Τι όπλα θα ρίχνει? Γιατί καλό είναι να είναι stealth με φοβερό aesa και das αλλά τα μαχητικά είναι πρώτα από όλα για να μάχονται. Γιατί αν είναι να μας δίνουν μόνο lgb/jdam με εμβέλειες 30-40χλμ ας το αφήσουμε καλύτερα, καλά είναι και τα f-16. μήπως θα πρέπει να δούμε κάποιο ευρωμαχητικό(ας μην είναι και stealth) που θα εκτελεί βολές με scalp/exocet/meteor και ότι άλλο θέλουμε από τεράστιες αποστάσεις με κόστος χρήσης το μισό των f-35? και συνδυαστικά με τον εκσυγχρονισμό των erieye και να προπορεύονται των επιθέσεων ucav?

    1. Θα ρίχνει τα όπλα που είπατε εσείς ο ίδιος οτι ρίχνει. Μην περιμένετε από τις ΗΠΑ αποδέσμευση στρατηγικών όπλων που κάνουν τη διαφορά. Φυσικά και χρειαζόμαστε ΝΜΑ αλλά απαιτείται πρώτα αξιολόγηση όλων των ανταγωνιστικών υποψηφιοτήτων όπως κάνουν τα σοβαρά κράτη.

  2. Συμφωνώ απολύτως με το άρθρο.
    Όμως δεν έχει νόημα κάποιος διαγωνισμός στο ορατό μέλλον αφού ανταγωνιστής του F-35 δεν υπάρχει.

  3. Εξαιρετικο αρθρο. και ας μη λησμονουμε οτι και η εξελιξη στα ρανταρ τα προσεχη χρονια θα καταστησει την ζωη στα stealth μαχητικα πιο δυσκολη. Οπως πολυ σωστα εχετε επισημανει πρεπει να εστιασουμε στην FOS των Μ2000 και ει δυνατον στην αγορα περισσοτερων Μ2000 απο την στιγμη που τα λεφτα ειναι μετρημενα τα οποια φερουν τα πλεον στρατηγικα οπλα της ΠΑ,οπλά τα οποια οι Αμεριακνοι ουδεποτε θα μας δωσουν. Απεναντιας το προτζεκτ του κουβα F35 με τα ισχυοντα δεδομενα απεχει πολυ μακρια απο το να καταστει επιχειρησιακο.Απεναντιας χαρακτηριζεται απο χαμηλες διαθεσιμοτητες και κοστος απροσδιοριστου υψους σε αγορα και συντηρηση εκπαιδευση κλπ χωρια του οτι θα καθηλωσει τους αεροπορους μας στον προσομοιωτη χωρια του οτι οι εξελιξεις στην τεχνολια τρεχουν με ασυλληπτες ταχυτητες και απειλες τετοιου επιπεδου για φτωχες οικομικα χωρες σαν την Ελλαδα – που δεν μπορουν να ανταπεξελθουν σε τετοιου υψους αγορες_ θα καταστουν πληρως αντινετωπισιμες βλεπε αναβαθμιση ραντα αντιπυραυλικη αμυνα κλπ.

    1. Συμφωνούμε απόλυτα με το ότι δεν υπάρχει ανταγωνιστής του F-35. To άρθρο βέβαια ΔΕΝ ΑΣΧΟΛΕΙΤΑΙ με αυτό το ζήτημα. Η Πολεμική Αεροπορία ΔΕΝ ΠΡΑΤΤΕΙ ΤΙΠΟΤΑ…

      Δηλαδή δεν είναι αυτή που αποφασίζει. Και δεν είναι αυτή που αποφασίζει για τον πολύ απλό λόγο ότι καμία ηγεσία της στα χρόνια της μεταπολίτευσης ΔΕΝ ΕΧΕΙ ΕΠΙΜΕΙΝΕΙ σε κάποιο μελλοντικό σχεδιασμό και δεν έχει πιέσει για την υλοποίησή του. Μορφές πιέσεων προς την πολιτική ηγεσία υπάρχουν πολλές ακόμη και από τους ενστόλους. Η πλέον αποτελεσματική είναι η ΠΑΡΑΙΤΗΣΗ και η δημοσιοποίηση αμέσως μετά από αυτή, των λόγων για τους οποίους υποβλήθηκε…

      Η πολιτική ηγεσία από την άλλη πλευρά που επίσης ΔΕΝ ΠΡΑΤΤΕΙ ΤΙΠΟΤΑ τα τελευταία χρόνια, δεν ΕΙΧΕ ΠΟΤΕ ΚΑΠΟΙΟ ΠΛΑΝΟ, κάποιες σταθερές για την ελληνική αμυντική βιομηχανία. Λειτουργούσε με το «βλέποντας και πράττοντας» αφήνοντας «παράθυρα» σε διαδικασίες και νομοθεσίες για την άσκηση πιέσεων από τον εξωτερικό -κυρίως- παράγοντα. Χρησιμοποιούσε δε τα εξοπλιστικά, στην πλειοψηφία των περιπτώσεων, για να εξυπηρετήσει αλλότριους σκοπούς και όχι αυτούς για τους οποίους έπρεπε πραγματικά να υλοποιηθούν…

      Φτάσαμε κάπως έτσι στο «μη περαιτέρω»… Που είναι η κατάσταση η οποία έχει διαμορφωθεί σήμερα. Όταν η χώρα βρίσκεται σε αυτή την τραγική κατάσταση (όχι μόνο οικονομική) ΔΕΝ ΑΝΑΘΕΤΕΙΣ προγράμματα. ΔΙΑΠΡΑΓΜΑΤΕΥΕΣΑΙ… Το άρθρο επομένως δεν αποτελεί μομφή εναντίον των Αμερικανών. Μην μπερδευόμαστε. Οι Αμερικανοί ΕΙΝΑΙ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΕΣ ΚΑΙ ΚΑΝΟΥΝ ΤΗ ΔΟΥΛΕΙΑ ΤΟΥΣ. Εμείς τι κάνουμε; ΑΝΑΘΕΣΑΜΕ τον εκσυγχρονισμό των P-3B, ΑΝΑΘΕΤΟΥΜΕ την προμήθεια τεσσάρων MH-60R γνωρίζοντας ότι σε λίγο δεν θα έχουμε μονάδες επιφανείας για να τα αξιοποιήσουμε και φυσικά γνωρίζοντας ότι έτσι απαξιώνουμε τα 11 Aegean Hawk που ήδη διαθέτουμε και θα πρέπει (σε μικρό ή μεγάλο βαθμό) να εκσυγχρονίσουμε. Τώρα τι θέλουμε να κάνουμε με το F-35. NA ΑΝΑΘΕΣΟΥΜΕ ΞΑΝΑ την προμήθεια 24 ή 30 μονάδων;

      Αν τελικά η Τουρκία επιμείνει στην παραλαβή των S-400 και το πρόγραμμα F-35 δεν υλοποιηθεί, ΑΝΟΙΓΕΙ ΕΝΑ ΤΕΡΑΣΤΙΟ ΠΑΡΑΘΥΡΟ ΕΥΚΑΙΡΙΑΣ για την Ελλάδα. Η οποία θα πρέπει να το αξιοποιήσει. Με άλλα λόγια ΘΑ ΠΡΈΠΕΙ ΝΑ ΔΙΑΠΡΑΓΜΑΤΕΥΘΕΊ. ΚΑΠΟΙΟΣ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΒΡΕΘΕΙ ΝΑ ΤΟ ΚΑΝΕΙ… Γιατί δεν είναι μόνο ότι χρειαζόμαστε τα αεροπλάνα F-35 και τα όπλα τους… Χρειαζόμαστε και τα βιομηχανικά ανταλλάγματα και τα οικονομικά που θα προκύψουν από αυτά…

      Αυτά λέει το άρθρο και τα υποστηρίζει με επιχειρήματα και όχι κλισέ του τύπου «κοψοχρονιά», «μισή τιμή» και άλλα τέτοια… Αγαπητέ αναγνώστη ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΟΥΝ ΑΥΤΆ. Οι Αμερικανοί μιλάνε με νούμερα και σέβονται τον φορολογούμενό τους. Και την αεροδιαστημική τους βιομηχανία, μαζί με τις ένοπλες δυνάμεις τους. ΤΟ ΙΔΙΟ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΚΑΝΟΥΜΕ ΚΑΠΟΤΕ ΚΑΙ ΕΜΕΙΣ.

      1. Πρώτον…πότε το ελληνικό κράτος δεν ήταν ανεξάρτητο ούτε πριν ούτε μετά της μεταπολίτευσης…αυτό δεν σημαίνει όμως ότι η ΠΑ δεν μελετά και δεν συμβουλεύει …Το 2006 είχε γίνει μελέτη και το f 35 είχε βγει πρώτο με δεύτερο το f 18..

        Δεύτερο κανείς δε μιλάει για τζάμπα και κοψοχρονιες…αυτά είναι διαδόσεις των δημοσιογράφων …τον αριθμό των μαχητικών και το ποσό που θα διατεθεί θα τον δούμε
        .

  4. ΠΑΙΔΙΑ ΚΟΙΤΩΝΤΑΣ 1] ΤΙΣ ΕΞΕΛΙΞΕΙΣ ΣΤΗ ΣΧΕΣΗ ΤΟΥΡΚΙΑΣ – ΗΠΑ Ο ΟΠΟΙΟΣ ΑΠΟΤΕΛΕΙ ΚΙΝΗΤΗΡΙΟΣ ΜΟΧΛΟΣ ΑΛΛΑΓΗΣ ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΗΣ ΑΠΟ ΜΕΡΟΣ ΤΩΝ ΗΠΑ 2] ΤΑ ΚΕΝΑ ΣΤΗΝ ΚΑΛΥΨΗ ΤΗΣ ΑΝΑΤΟΛΙΚΗΣ ΜΕΣΟΓΕΙΟΥ -ΚΥΠΡΟΥ 3] ΤΗΝ ΠΑΡΑΛΑΒΗ ΝΕΩΝ F 15 ΑΠΟ ΤΟ 2019-20 ΣΤΗΝ USAF ..ΠΙΣΤΕΥΩ ΟΤΙ Η ΕΛΛΑΔΑ ΠΡΩΤΑ ΘΑ ΚΑΛΥΨEI ΤΟ ΚΕΝΟ ΜΕΑΓΟΡΑ – ΤΥΠΟΥ ΚΑIOWA Η ΟΧΙ ΜΕΤΑΧΕΙΡΙΣΜΕΝΩΝ F 15 ΣΕ 30-50 Κ ΜΕΤΑ ΤΟ 2025 ΟΤΑΝ Η ΤΙΜΗ ΤΟΥ F 35 ΠEΣEI ΣTA 80-90 ΕΚ ΔΟΛΛΑΡΙΑ ΤΟΤΕ ΘΑ ΞΕΚΙΝΗΣΕΙ Η ΑΓΟΡΑ 12-24 ΓΙΑ ΝΑ ΑΞΙΟΠΟΙΗΘΟΥΝ ΣΤΟ ΙΣΡΑΗΛΙΝΟ ΜΟΝΤΕΛΟ….ΟΣΟΝ ΑΦΟΡΑ ΤΟ MIRAGE EAN H ΓΑΛΛΙΑ ΑΡΝΗΘΕΙ ΝΑ ΤΟ ΑΝΑΒΑΘΜΙΣΕΙ ΤΟΤΕ Η ΛΥΣΗ ΟΔΗΓΕΙ ΣΕ F 18 EXONTΑΣ ΤΟΝ ΑΝΤΙΣΤΟΙΧΟ ΡΟΛΟ Η ΣΕ ΝΕΟ ΑΕΡΟΠΛΑΝΟ ΤΥΠΟΥ GRIPEN ΜΕ ΔΥΝΑΤΟΤΗΤΑ ΣΥΜΠΑΡΑΓΩΓΗΣ [ ΕΤΣΙ ΜΠΑΙΝΕΙ Η ΒΑΣΗ ΓΙΑ ΠΑΡΑΓΩΓΗ ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΑΕΡΟΠΛΑΝΟΥ …. ΣΗΜΕΙΩΣΗ = ΤΟ F 15 ΘΑ ΑΝΤΙΚΑΤΑΣΤΗΣΕΙ ΤΟ F 4 Κ ΙΣΩΣ ΜΕΡΟΣ ΤΗΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΙΑΚΗΣ ΤΟΥ MIRAGE ΧΩΡΙΣ ΑΓΟΡΑ F 18 ΜΕ ΣΤΟΧΟ ΤΗΝ ΑΜΕΛΛΟΝΤΙΚΗ ΑΓΟΡΑ ΤΟΥ GRIPEN ΩΣΤΕ ΝΑ ΕΞΙΣΣΟΡΟΠΗΘΕΙ ΤΟ ΑΥΞΗΜΕΝΟ ΚΟΣΤΟΣ ΧΡΗΣΗΣ ΣΥΝΤΗΡΗΣΗΣ…[ ΑΥΤΟ ΕΙΝΑΙ ΕΝΑ ΠΙΘΑΝΟ ΜΕΛΛΟΝΤΙΚΟ ΛΙΓΟΤΕΡΟ ΚΟΣΤΟΒΟΡΟΥ ΣΕΝΑΡΙΟ ΜΕ ΒΑΣΗ ΤΗΝ ΚΑΛΥΨΗ ΤΩΝ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΙΑΚΩΝ ΑΝΑΓΚΩΝ ΣΤΗΝ ΑΝ. ΜΕΣΟΓΕΙΟ.. ΔΗΛ ΟΣΟ ΟΙ ΤΟΥΡΚΟΙ ΔΕΝ ΕΧΟΥΝ ΑΕΡΟΠΛΑΝΟ 5 ΓΕΝΙΑΣ ΤΟΣΟ ΘΑ ΚΑΘΥΣΤΕΡΗΣΟΥΜΕ ΝΑ ΤΟ ΑΓΟΡΑΣΟΥΜΕ…]

    1. Το σενάριο/α που περιγράφεις δεν έχει καμία πιθανότητα υλοποιήσης.

      Προσπαθούμε να φτάσουμε σε 2, άντε 3 τύπους μαχητικών, όχι να τους κάνουμε 6!

      Πολιτικά και μόνο αν το δείς, τα επόμενα μαχητικά της ΠΑ θα είναι είτε F35, είτε Rafale/Typhoon/F15. Το Gripen αποκλείεται… Εκτός του ότι δεν προσφέρει κάτι περισσότερο από τα F16V, η Σουηδία δεν έχει τρόπο να το στηρίξει.

      Συμφωνώ πάντως στην κατακλείδα σου. Όσο καθυστερεί η Τουρκία να παραλάβει μαχητικό 5ης γενιάς, θα το καθυστερούμ ε κι εμείς. Μάλιστα αυτό πιθανά θα αποβεί εις όφελός μας αφού θα αντιμετωπιστούν όλες οι «παιδικές ασθένειες» του μαχητικού πριν το εντάξουμε στην ΠΑ.

    1. Ασφαλώς και δεν υπάρχει εμπάργκο από τη Νορβηγία… Τον NSM θα μπορούσαμε να τον αποκτήσουμε για τις μονάδες του ΠΝ και επάκτιες συστοιχίες απευθείας από την Kongsberg και τους Νορβηγούς. Για την αερομεταφερόμενη έκδοση του όμως, τον JSM, που έχει σχεδιαστεί για να χωρά στις καταπακτές οπλισμού του F-35, ισχύουν άλλα πράγματα. Για να αποδεσμευτεί το όπλο στον εκάστοτε χρήστη F-35 ΑΠΑΙΤΕΙΤΑΙ και η συναίνεση των ΗΠΑ… Για να «δουν» τα συστήματα του αεροσκάφους το όπλο, χρειάζεται με άλλα λόγια το ξεκλείδωμα κάποιων source codes στο λογισμικό που χρησιμοποιούν για τη λειτουργία και τη διασυνδεσιμότητά τους. Το ότι αυτά τα source codes ξεκλειδώθηκαν για τα ιαπωνικά F-35 προκειμένου να «βλέπουν» τον JSM, ΔΕΝ ΣΗΜΑΙΝΕΙ ότι θα ξεκλειδωθούν και για τα δικά μας F-35, αν και όταν τα αποκτήσουμε…

  5. Καταρχάς ο jsm είναι πιστοποιημενος και στο f16 και μπορεί κάλλιστα να τα εξοπλίσει, ή μήπως χρειάζεται και εκεί άδεια των Αμερικανών ? Με ποια λογική θα μας πουλήσουν ένα αεροπλάνο stealth και την τεχνολογία του, αλλά θα έχουν κλειδωμένα τα νορβηγικά όπλα?

    1. ΨΑΞΤΕ ΤΟ ΟΣΟ ΚΑΙ ΟΠΩς ΘΕΛΕΤΕ… Εαν ΔΕΝ υπάρχει έγκριση από την πλευρά της χώρας κατασκευής-προέλευσης (μαχητικού και συστημάτων του), ΔΕΝ πιστοποιείται ΚΑΝΕΝΑ όπλο. Είτε στο F-16, είτε στο F-35… ΔΕΝ είναι θέμα λογικής. Είναι θέμα άσκησης εξωτερικής πολιτικής και διαμόρφωσης ισορροπιών σε συγκεκριμένες περιοχές του πλανήτη. Είπαμε… Οι Αμερικανοί ΕΙΝΑΙ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΕΣ. Σε οτιδήποτε κάνουν…

  6. Να σας θυμίσω ότι όταν οι Τούρκοι αναβάθμισαν τα f16 πήραν και τους πηγαίους κώδικες και πιστοποιούν οποίο όπλο θέλουν και ειδικά τα τουρκικής παραγωγής. Και σε εμάς με κάποιο τρόπο και για κάποιο λόγο θα απαγορεψουν οι Αμερικάνοι να αγοράσουμε Νορβηγικους πυραύλους για τα f16 και να μείνουμε όμηροι των Γαλλων? Επίσης κάνετε μια λογική υπέρβαση, δεν ξεκλείδωσαν τον jsm στο f35 για τους Ιάπωνες (και τους Αυστραλούς που επίσης τον αγορασα ) αλλά το όπλο πιστοποηθηκε στο α/φος και είναι διαθέσιμο σε όλους τους χρήστες. Για ποιο λόγο να τον κλειδώσουν στην Ελλάδα? Αντί να μας πουλήσουν το «υπερόπλο» τους με τις μισές λειτουργίες κλειδωμένες απλά δεν θα μας το αποδεσμευσουν όπως έκαναν στην taiwan

    1. Αγαπητέ αναγνώστη, χωρίς καμία διάθεση να σας προσβάλλουμε, σας διαβεβαιώνουμε ότι πηγαίους κώδικες οι ΗΠΑ ΔΕΝ έχουν δώσει στην Τουρκία. Αυτός είναι και ο σημαντικότερος λόγος για τον οποίο το πρόγραμμα του τουρκικού επιθετικού ελικοπτέρου (ΑΤΑΚ αν θυμάμαι καλά), καθυστέρησε 15 ολόκληρα χρόνια… Οι Τούρκοι πίεσαν επανηλλειμένα, φτάνοντας στο παρά πέντε της υπογραφής σύμβασης, για να την ματαιώσουν την τελευταία στιγμή. Δύο τουλάχιστον φορές έγινε αυτό… Οι Αμερικανοί δεν ενέδωσαν φυσικά και τελικά η Τουρκία αγορασε το πρόγραμμα Α-129! Όχι το ελικόπτερο…

  7. «Μέσα Μαζικής Παραπλάνησης»! Νομίζω πως τα λέει όλα.
    Και αποχαύνωσης να συμπληρώσω εγώ.
    «Επιχείρηση προώθησης του Lightning II στην Ελλάδα ή εκφοβισμού της Τουρκίας;»
    Δοδομένης της οικονομικής κατάστασης της Ελλάδος, η πλάστιγκα γέρνει προς το δεύτερο.
    Η Ελλάδα οφείλει να ζητήσει απο τις ΗΠΑ έμπρακτη στήριξη στην εφαρμογή του Διεθνούς Δικαίου στο Αιγαίο και την Αν. Μεσόγειο και να αφήσει τις μειοδοτικές δηλώσεις περί μοναχοφάηδων και Μεγίστης!
    Επίσης θα πρέπει να υπάρχει σχέδιο για την περίπτωση που η Τουρκία επιστρέψει στο «μαντρί» και οι ΗΠΑ θελήσουν να την ανταμείψουν (με Αιγαίο και Κύπρο).
    Τέλος καλό θα είναι οι αμερικανόφιλοι των Αθηνών είτε ένστολοί είτε κοστουμαρισμένοι να πάψουν να λειτουργούν ως κράχτες εταιρειών και συμφερόντων.

  8. @Chris Ain. Θα ήθελα να απαντήσω στο σχόλιο σου, επειδή νιώθω ότι με αφορά, μιας και είμαι από την Αθήνα, πιστεύω ότι ανήκουμε στη Δύση, φοράω κουστούμι και κάποτε είχα την τιμή να φορέσω την στολή του Έλληνα αξιωματικού, αφού υπηρέτησα ως έφεδρος ανθυπολοχαγος στις ειδικές δυνάμεις, όχι σαν γιατρός αλλά διοικούσα διμοιρία σε λόχο κρούσεως αλεξιπτωτιστων. Όπως βλέπεις χρησιμοποιώ το όνομα μου και δεν είμαι κάποια σκοτεινά συμφέροντα που κρύβονται πίσω από κάποιο username. Λόγω τις δουλειάς μου (καρδιοχειρουργος) δεν μπορώ να κερδίσω κάτι από εταιρείες και συμφέροντα, δεν μπορώ ούτε μίζες,ούτε προμήθειες να πάρω από την αγορά οπλικών συστημάτων, ούτε διαφημίσεις στο περιοδικό ή την ιστοσελίδα μου. Θεωρώ όχι δικαίωμα αλλά υποχρέωση μου να λέω την γνώμη μου όταν βλέπω ότι η αποτρεπτική ικανότητα της χώρας μας επηρεάζεται από θεωρίες συνομοσιας , προκαταληψεις και fake news.

    1. Κύριε Ilias Skaltsiotis αναφέρομαι αποκλειστικά και μόνο στην στρατιωτική και πολιτική ηγεσία που έχουν μετατραπεί σε ακόλουθους του Αμερικανού πρέσβη.
      Όσον αφορά το «ανήκουμε στην Δύση» πιστεύω πως και εσείς θα συμφωνήσετε οτι αυτό που πρέπει να ισχύει είναι το «με βάση το Εθνικό συμφέρον, συμμετέχουμε ισότιμα στους θεσμούς της Δύσης».

  9. Θα ήθελα να παρακαλέσω τους διαχειριστές εδώ, να λύσουν το πρόβλημα των απαντήσεων σε ένα post.
    Διότι είναι άχαρο να απαντάς σε κάποιον ή να διαλέγεσαι με νέο post κάθε φορά.
    Δεν μπορεί να γίνει διάλογος. Είναι σαν να παίζεις τάβλι μόνος σου ένα πράγμα. Ευχαριστώ.

  10. ΜΑ ΔΕΝ ΜΙΛΩ ΓΙΑ ΕΞΗ ΤΥΠΟΥΣ ΑΠΟ ΠΟΥ ΒΓΑΖΕΙΣ ΤΕΤΟΙΟ ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑ ΠΡΟΦΑΝΩΣ ΔΕΝ ΚΑΤΑΤΑΛΑΒΕΣ ΤΙ ΕΙΠΑ … ΤΟ F 4 K TO MIRAGE KAΠΟΙΑ ΣΤΙΓΜΗ ΘΑ ΑΠΟΣΥΡΘΟΥΝ ΕΝΩ ΗΔΗ ΘΑ ΕΙΣΕΛΘΟΥΝ ΣΤΗ ΘΕΣΗ ΤΟΥΣ ΤΟ F 15 ARA ΤΟΤΕ ΘΑ ΕΧΟΥΜΕ ΣΕ ΔΥΟ ΤΥΠΟΥΣ = ΤΟ F 16 K TO F15 ΣΤΗ ΘΕΣΗ ΤΩΝ MIRAGE K F4 FANTOM ΑΡΑ ΜΙΛΑΜΕ ΓΙΑ 2 ΠΑΛΙ ΤΥΠΟΥΣ ΜΕΤΑ ΓΙΑ ΛΟΓΟΥΣ ΟΜΟΙΟΓΕΝΕΙΑΣ ΩΣ ΠΡΟ ΤΗΝ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΙΑΚΗ ΔΟΜΗ ΘΑ ΠΡΟΣΤΕΘΕΙ ΤΟ F 35 [ ΜΕ ΤΟ ΙΣΡΑΗΛΙΝΟ ΜΟΝΤΕΛΟ ] ΑΡΑ ΤΟΤΕ ΘΑ ΕΧΟΥΜΕ ΤΡΕΙΣ ΤΥΠΟΥΣ ΑΕΡΟΠΛΑΝΩΝ Κ ΣΤΗΝ ΠΟΡΕΙΑ ΟΠΟΥ ΤΑ F16 ΔΕΝ ΘΑ ΠΑΡΑΓΟΝΤΑΙ Κ ΓΙΑ ΛΟΓΟΥΣ ΕΞΙΣΟΡΡΟΠΗΣΗΣ ΚΟΣΤΟΥΣ ΧΡΗΣΗΣ ΣΥΝΤΗΡΗΣΗΣ Η ΠΡΟΦΑΝΗΣ ΕΠΙΛΟΓΗ ΕΙΝΑΙ ΤΟ GRIPEN ΝΑ ΕΡΘΕΙ ΝΑ ΑΝΤΙΚΑΤΑΣΤΗΣΕΙ ΤΟ F 16 ..ETΣΙ ΕΠΙΤΥΓΧΑΝΕΤΑΙ Η ΑΛΛΑΓΗ ΕΝΟΣ ΓΝΩΣΤΟΥ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΤΟΥΡΚΟΥΣ ΜΑΧΗΤΙΚΟ ΜΕ ΕΝΑ ΑΛΛΟ ΣΥΝ ΤΗ ΔΥΝΑΤΟΤΗΤΑ ΣΥΜΠΑΡΑΓΩΓΗΣ…..[ ΑΡΑ ΜΙΛΑΜΕ ΠΑΝΤΑ ΓΙΑ ΠΡΟΟΔΕΥΤΙΚΗ ΑΝΤΙΚΑΤΑΣΤΑΣΗ Κ ΟΧΙ ΕΠΙΜΕΡΟΥΣ ΣΥΜΠΛΗΡΩΣΗ….ΜΕ ΑΛΛΑ ΛΟΓΙΑ Η ΙΔΕΑ ΕΙΝΑΙ Η ΥΠΑΡΞΗ ΕΝΟΣ ΒΑΣΙΚΟΥ ΚΟΡΜΟΥ ΦΘΗΝΟΥ ΑΕΡΟΠΛΑΝΟΥ [ F 16 H GRIPEN ΣΤΟ ΜΑΚΡΥ ΜΕΛΛΟΝ 2040-2060 ] Κ ΑΙ ΒΡΑΧΥΠΡΟΘΕΣΜΑ 2021-2030 ΑΝΤΙΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΤΟΥ F 4 ΜΕ ΤΟ F15 ] ΟΣΟΝ ΑΦΟΡΑ ΤΟ MIRAGE OΠΩΣ ΕΙΠΑ ΘΑ ΕΞΑΡΤΗΘΕΙ ΑΠΟ ΤΗΝ ΑΝΑΒΑΘΜΙΣΗ ΠΟΥ ΚΙ ΑΝ ΘΑ ΓΙΝΕΙ..ΕΑΝ ΔΕΝ ΓΙΝΕΙ ΕΝΑ ΜΕΡΟΣ ΤΟΥ ΡΟΛΟΥ ΤΟΥ ΘΑ ΜΟΙΡΑΣΤΕΙ ΜΕΤΑΞΥ F16 K F15……ΣΥΝΟΠΤΙΚΑ = ΕΙΝΑΙ ΑΔΥΝΑΤΟΝ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΙΑΚΑ ΝΑ ΠΑΜΕ ΣΕ 2 ΤΥΠΟΥΣ ΑΕΡΟΠΛΑΝΩΝ …ΠΟΙΟ ΑΕΡΟΠΛΑΝΟ ΘΑ ΥΠΟΣΤΗΡΙΞΕΙ ΤΗ ΑΝ ΜΕΣΟΓΕΙΟ TO MIRAGE Κ ΤΟ F 16 ΑΔΥΝΑΤΕΙ ΝΑ ΤΟ ΚΑΝΕΙ ΜΟΝΟ ΤΟ F15 ΠΛΗΡΕΙ ΑΥΤΕΣ ΤΙΣ ΔΥΝΑΤΟΤΗΤΕΣ Κ ΟΛΟΙ ΤΟ ΞΕΡΟΥΝ …..ΑΡΑ ΕΙΝΑΙ ΦΥΣΙΚΗ ΕΠΙΛΟΓΗ …ΘΑ ΤΟ ΔΕΙΤΕ……ΑΠΛΑ ΑΝΑΡΩΤΗΘΕΙΤΕ ΤΙ ΙΔΙΑΙΤΕΡΟΤΗΤΕΣ ΕΧΕΙ ΕΝΑΣ ΠΟΛΕΜΟΣ ΣΤΗ ΜΕΣΟΓΕΙΟ Κ ΘΑ ΠΑΡΕΤΕ ΤΙΣ ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ ΑΠΟ ΜΟΝΟΙ ΣΑΣ…

    1. Τώρα μπήκαν τα πράγματα πολύ καλύτερα στη θέση τους. Η πρόταση όπως την εξηγείς είναι πολύ ρεαλιστικότερη. Φυσικά δεν βλέπω από που θα βρούμε τα δις που χρειάζεται η υλοποίηση της… θα δείξει! Θα τολμήσω να πώ μακάρι να γίνει! Εγώ βέβαια συνεχίζω να πιστεύω ότι το Gripen δεν έχει θέση στο ελληνικό οπλοστάσιο. όταν με το καλό αντικατασταθούν τα F16v/M2000-5, περί το 2040 μου φαίνεται πιθανότερο να επιλεγεί ένα UCAV της κατηγορίας του NeuroN.
      Μόνο ο χρόνος θα δείξει.

      ΥΓ: Εντελώς φιλικά, είναι άχαρο να γράφεις μόνο με κεφαλαία και προδιαθέτει αρνητικά τους συνομιλητές…

      1. Thras ΓΡΑΦΩ ΜΕ ΚΕΦΑΛΑΙΑ ΓΙΑ ΛΟΓΟΥΣ ΣΥΝΤΟΜΙΑΣ Κ ΟΡΑΣΗΣ- ΣΥΜΦΩΝΩ ΜΕ ΤΗΝ ΙΔΕΑ ΤΟΥ UKAV – NEURON – – ΤΟ GRIPEN ΠΑΙΖΕΙ ΜΟΝΟ ΕΑΝ ΤΟ F16 ΣΤΑΜΑΤΗΣΕΙ ΝΑ ΠΑΡΑΓΕΤΑΙ Κ ΕΦΟΣΟΝ ΣΤΗΝ ΑΓΟΡΑ ΜΕΙΝΕΙ ΩΣ ΝΕΟ Κ ΦΘΗΝΟ ΠΑΡΑΓΩΜΕΝΟ ΜΟΝΟΚΙΝΗΤΗΡΙΟ ΜΑΧΗTIKO- ΟΣΟΝ ΑΦΟΡΑ ΤΑ ΛΕΦΤΑ ….ΦΙΛΕ ΜΟΥ ΑΥΤΗ ΘΑ ΕΙΝΑΙ Η ΜΟΙΡΑ ΜΑΣ…..ΔΗΛ . ΘΑ ΞΑΝΑΧΡΕΩΘΟΥΜΕ ΜΕ ΕΓΓΥΗΣΗ ΤΑ ΠΕΤΡΟΔΟΛΛΑΡΑ ΠΟΥ ΘΑ ΒΓΑΛΟΥΝ ΤΑ ΚΟΙΤΑΣΜΑΤΑ ΚΑΠΟΙΑ ΣΤΙΓΜΗ….ΑΛΛΩΣΤΕ ΚΑΠΟΤΕ ΕΝΑΣ ΑΞΙΩΜΑΤΟΥΧΟΣ ΤΩΝ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ [ 2011-2012] ΕΙΧΕ ΤΟ ΘΡΑΣΟΣ ΝΑ ΔΗΛΩΣΕΙ ΣΤΟ ΒΗΜΑ ΤΗΣ ΚΥΡΙΑΚΗΣ ΟΤΙ … Η ΚΥΒΕΡΝΗΣΗ ΔΙΑΤΕΙΘΕΤΑΙ ΝΑ ΔΑΝΕΙΣΤΕΙ ΜΕ ΕΓΓΥΗΣΗ ΜΟΝΟ ΤΗΝ ΑΝΑΦΟΡΑ ΤΗΣ ΕΡΕΥΝΑΣ ΓΙΑ ΠΙΘΑΝΑ ΚΟΙΤΑΣΜΑΤΑ….ΕΣΥ ΤΙ ΠΙΣΤΕΥΕΙΣ ΟΤΙ ΟΙ ΗΠΑ- ΓΑΛΛΟΙ- ΔΕΝ ΘΑ ΔΕΧΘΟΥΝ…… ΑΦΟΥΝ ΑΠΟ ΤΗΝ ΣΥΣΤΑΣΗ ΤΟΥ ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΚΡΑΤΟΥΣ ΔΑΝΕΙΖΟΜΑΣΤΑΝ…ΔΕΝ ΘΑ ΤΟ ΚΑΝΟΥΜΕ ΚΑΙ ΤΩΡΑ…????

  11. Να τα ματαξαναπώ….
    Με προυπολογισμό 500 εκ ευρώ κατ έτος για εξοπλισμούς εκ των οποίων 350εκ αφορούν αποπληρωμές παλαιότερων ετών….όχι για f-35 δεν πάς….αλλά ούτε για σπίτφάιαρ.
    Ας πάνε ανάποδα,…ή μάλλον απ τον σωστό δρομο….
    ΑΥΞΗΣΗ των ΔΑΠΑΝΩΝ για ΕΞΟΠΛΙΣΤΙΚΕΣ ΔΑΠΑΝΕΣ κατ έτος ΓΙΑ ΑΡΧΗ τουλάχιστον στο 1 δις ευρώ και ΣΥΜΦΩΝΙΑ για αυτό διακομματικα.
    Αν αφεθει έτσι,…θα απορροφήσει όλες τις δαπάνες για τα υπολοιπα 10-15 χρόνια για όλο το στρατευμα και στο τελος δε θα υπάρχει τίποτα.

  12. Είναι λίγο δύσκολο, όταν δεν μπορώ να απαντήσω στο σχόλιο σας, αλλά πρέπει να ξεκινήσω καινούργιο. Χωρίς να θέλω και εγώ να σας προσβάλω, μίλησα συγκεκριμένα για το f16:
    https://www.defenseindustrydaily.com/11b-to-upgrade-turkish-f16-fleet-0469/
    Δεν μίλησα για επιθετικά ελικόπτερα ή για του πηγαίους κώδικες όλων των οπλικά συστημάτων της Αμερικής. Αν δεν τους έχει πως πιστοποιεί τα όπλα τουρκικής παραγωγής στα f16 της?
    https://www.dailysabah.com/defense/2019/02/07/turkeys-f-16-jets-equipped-with-new-domestic-electronic-warfare-systems
    https://www.dailysabah.com/defense/2019/03/25/aselsan-to-equip-turkeys-f-16s-with-new-nose-radar

    1. Τα οπλα τουρκικής παραγωγής πιστοποιούνται-αποδεσμευονται όπως και τα αμερικανικά κύριε Σκαλτσιώτη… Εφόσον εγκρίνουν το πεντάγωνο και το κογκρέσσο, έναντι συγκεκριμένου ποσού φυσικά, γίνεται η πιστοποίηση-αποδέσμευση του όπλου με το ξεκλείδωμα των πηγαίων κωδικών. Από τους Αμερικανούς στη συγκεκριμένη περίπτωση. Από τους Γάλλους ή τους Ρώσους σε άλλες… Για ευνόητους λόγους όπως αντιλαμβάνεστε. ΟΛΟΙ θέλουν να έχουν τον έλεγχο του πώς αξιοποιούνται οι πλατφόρμες τους.

  13. Έχετε απόλυτο δίκιο στις επισημάνσεις σας. Έχουμε γίνει παραμάγαζο της Lockheed. Όλα τα προγράμματα στην αμερικανική εταιρεία. Απο τις ελαχιστες φωνές λογικής το defencereview στο ελληνικό διαδίκτυο.

  14. @Ο/Η Παναγιώτης Α
    Το πρόβλημα δεν είναι αν είμαστε παραμάγαζο γιατί υπάρχουν και περιπτώσεις που αυτό δρα θετικά αλλά ότι εφόσον είμαστε παραμάγαζο δεν έχουμε την ικανότητα όπως φαίνεται να προμηθευτούμε τα σωστά υλικά για τις ανάγκες μας από αυτό το μαγαζί.

  15. @Γιάννης Νικήτας Παραθέτω και δεύτερη πηγή εκτός από την defence industry daily:
    https://www.strategypage.com/htmw/htairfo/articles/20111104.aspx?comments=Y&comments=Y
    Αν όλοι αυτοί κάνουν λάθος ότι έγινε αποδέσμευση κωδικών του f16 στους Τούρκους το 2011, τότε κάνω κι εγώ.
    Έχουμε όμως απομακρυνθεί από το αρχικό ερώτημα μου: από την στιγμή που ο jsm είναι νορβηγικός, δεν υπάρχει κανένα πρόβλημα στο να αποκτήσουμε την ναυτικη του εκδοση, είναι πιστοποιημενος στο f16 και το f35, έχουμε ήδη παρόμοιες δυνατότητες με exocet και scalp και περνάμε μια από τις καλύτερες περιόδους στις ελληνοαμερικανικες σχέσεις, τι σας κάνει να είσαστε τόσο απόλυτος ότι οι Αμερικάνοι δεν θα μας επιτρέψουν την χρήση του και θα μας αφήσουν ομήρους στα γαλλικά όπλα??

    1. Δεν το έχουν πράξει μέχρι σήμερα. Δηλαδή δεν μας έχουν ποτέ αποδεσμευσει υποστρατηγικού ή στρατηγικού χαρακτήρα όπλα. Βάσει αυτού του δεδομένου υποοστηρίζουμε όσα υποστηρίζουμε. Το αν αλλάξει κάτι δεν μπορούμε να το γνωρίζουμε. Θα είναι πάντως μία ΠΟΛΥ ΣΗΜΑΝΤΙΚΗ στροφή στην αμερικανική εξωτερική πολιτική…

  16. @Γιάννης Νικήτας : o atacms με 300 χμ εμβέλεια, που ήδη μας έχουν πουλήσει και όπως αναφέρει άρθρο της ιστοσελίδας σας μας προσέφεραν συμπαραγωγή οι Αμερικάνοι, δεν θεωρείται ότι είναι υποστρατηγικού ή στρατηγικού χαρακτήρα?
    https://defencereview.gr/enimerosi-sto-ges-gia-ton-eksygchronis/

    1. Καλημέρα. Συγχωρήστε μας την αργοπορημένη απάντηση. Το δημοσίευμα στο οποίο αναφέρεστε κάνει λόγο για την προμήθεια μεταχειρισμένων εκτοξευτών Μ270Α1. ΔΕΝ ΑΝΑΦΕΡΕΙ πουθενά τους MGM-168 ATACMS Block-IVA, τους οποίους προφανώς εννοείτε. ΕΥΧΟΜΑΣΤΕ ΕΙΛΙΚΡΙΝΑ μαζί με τους εκτοξευτές να αποδεσμευθούν και οι πύραυλοι. ΟΤΑΝ ο ΕΣ υλοποιήσει το πρόγραμμα θα το δούμε…

      Σχετικά με την αποδέσμευση πηγαίου κώδικα λογισμικού, το τελευταίο δημοσίευμα στο οποίο μας παραπέμψατε είναι σαφές και διαφωτιστικό:
      The U.S. has agreed to supply Turkey with source code for F-16 fire control and flight system software, so that Turkey can modify F-16 software to use Turkish made weapons and equipment. This will be part of a Turkish refurbishment of 213 of their F-16s. This will cost about $5.2 million per aircraft, and include a lot of Turkish made equipment.
      Μιλά ΜΟΝΟ για τουρκικά όπλα και εξοπλισμό και για κόστος 5,2 εκατομμυρίων δολαρίων ανά αεροσκάφος! Πράγμα που εμάς τουλάχιστον μας φανερώνει ότι η αποδέσμευση έγινε με ΠΕΡΙΟΡΙΣΜΟΥΣ…

  17. @Chris Ain (για καποιο λογο δεν μπορω να απαντησω σε σχολια και ξεκιναει καινουργιο) Συμφωνω οτι η πυξιδα εινα το εθνικο συμφερον

  18. @Γιάννης Νικήτας
    Δεν υπάρχει κανένας λόγος να ζητάτε συγγνώμη, όλοι μας έχουμε δουλειές και υποχρεώσεις, δεν έχει κανείς την απαίτηση να είσαστε 24 ώρες πάνω από ένα πληκτρολόγιο για να απαντάτε σε σχόλια.
    Στο άρθρο αναφέρεται: «με τη συνεργασία της Lockheed Martin και θα αποκτούσε, με τη μέθοδο της συμπαραγωγής, ρουκέτες GMLRS και πυραύλους ATACMS.»
    Ακόμα και αν δεν ήταν της έκδοσης IVA ή κάποιας ενδιάμεσης, αλλά της αρχικής mgm 140Α BlockI στην οποία ανήκουν οι 152 atacms που ήδη διαθέτουμε, μιλάμε για βεληνεκες 128χμ, επίσης συμπαραγωγή σημαίνει παραχώρηση τεχνολογίας, για την κατασκευή αυτού του υποστρατηγικού όπλου.
    5,2 εκ $ ήταν το κόστος αναβάθμισης κάθε f16 block 40/50 (από τα 117 που αναβαθμιστηκαν) σε επίπεδο block52+adv με : ραντάρ apg69(v)9, καινούργιο υπολογιστή και έγχρωμη οθόνη,jhmcs,Link 16 και σύστημα ηλεκτρονικού πολέμου an/alq 178 v5. Τα απαρτία που αντικατασταθηκαν, πουλήθηκαν (τα χρησιμοποιησαν στην αναβάθμιση των αιγυπτιακών f16a/b). Είναι χρήσιμο να το συγκρίνουμε με το κόστος αναβάθμισης των m2000 που ζητάνε οι Γάλλοι: 45 εκ € για κάθε αεροσκάφος όπως έχετε αναφέρει σε προηγούμενο άρθρο σας.
    Και το πρώτο άρθρο ήταν διαφωτιστικό :
    «the Obama administration has agreed in principle to transfer key F-16 software source code information to Turkey. This would let Turkey modify those codes themselves, if they wished to integrate locally-produced avionics and weapons. The deal reportedly involves around 50 pages of technical details defining the transfer, followed by US congressional approval.

    Source code access would be more convenient for the Turks, and could be lucrative if some of the F-16 operators who already deal with Turkey for maintenance and modifications choose to purchase locally-designed weapons and modifications. It also acts as a form of partial insurance against any American support cutoff. Recent years have seen greater efforts by Turkey to develop its own equipment, and their SSM procurement agency has a project called Ozgur external link, which aims to develop:

    “…an avionic suit [sic] solution and integrating that suit to a fighter A/C and by execution of integration and certification of a set of defined weapon systems including locally developed weapon systems… The developed solution will be integrated to a fighter and the certification of the whole system including weapon systems will be performed

    1. Είδατε που τελικά διαφωνόντας φτάσαμε να λέμε τα ίδια πράγματα με διαφορετικά λόγια;

      -ΕΧΟΥΜΕ ΓΡΑΨΕΙ ΕΠΑΝΗΛΛΕΙΜΕΝΑ ότι ΔΕΝ ΤΙΘΕΤΑΙ ΘΕΜΑ εκσυγχρονισμού των παλιών Mirage 2000EG (https://defencereview.gr/technologia-machitikon-h-5i-genia-kai-i-e/ – κάτω από τον υπότιτλο «Γιατί η ευκαιρία να μετατρέψουμε τα παλιά Mirage 2000EG σε πλατφόρμες 4ης γενιάς έχει οριστικά χαθεί…»). Το κόστος είναι απλά ΑΔΙΑΝΟΗΤΟ. Αφού δεν έγινε όταν έπρεπε να γίνει, δεν θα γινει ποτέ λοιπόν…

      -Τα στοιχεία που παραθέτετε για τον εκσυγχρονισμό των τουρκικών F-16 ΕΙΝΑΙ ΕΞΟΧΩΣ ΑΠΟΚΑΛΥΠΤΙΚΑ ΤΟΥ ΠΟΣΟ ΕΣΦΑΛΜΈΝΑ έχουμε πράξει όλα αυτά τα χρόνια με το να μην εκσυγχρονίζουμε τα Block 30 και Block 50. Ακόμα και τώρα που θα έχουμε στη διάθεσή μας τα απάρτια από τα Block 52+ και Block 52+ Adv. ΑΡΝΟΥΜΑΣΤΕ ΠΕΙΣΜΑΤΙΚΑ ΝΑ ΠΡΑΞΟΥΜΕ ΤΟ ΑΥΤΟΝΟΗΤΟ… Τυχαίο;

      -Το ερώτημα που πρέπει να μπεί για πολλοστή φορά αγαπητέ αναγνώστη είναι το εξής: Φταίνε οι Αμερικανοί, που όπως περιγράφει το κείμενο που παραθέτετε, παραχώρησαν αρκετά στην Τουρκία; Η ΦΤΑΙΜΕ ΕΜΕΙΣ;

      Μην απαντήσετε. Παρακαλώ λάβετε υπόψην όμως ότι ΔΕΝ ΕΧΟΥΜΕ ΑΛΛΑΞΕΙ ΤΑΚΤΙΚΗ…

  19. Αυτή την στιγμή υπάρχουν εξελιγμένα αλλά και παλαιότερα οπλικά συστήματα και απο Ευρώπη και απο ΗΠΑ και Ισραήλ που καλό θα είναι κάποια απο αυτά να τα βάλουμε πακέτο σε ενδεχόμενη μελλοντική επιλογή μαχητικού. Συγκεκριμένα: MICA IR/RF/NG, METEOR, JSM KONGSBERG, RBS-15, GBU-39 (SDB), SDB II GBU-53B, GBU-28, Paveway IV, GBU-12 ENHANCED Paveway II, SPEAR MBDA, AASM, SBU-54 HAMMER, TAURUS KEPD-350, MK SERIES BOMBS, CVS401 Perseus, MBDA PGM 500, MBDA Brimstone, AIM-132 ASRAAM, AGM-158 JASSM-ER, AGM-158C LRASM, AGM-154 JSOW-ER, AGM-84H/K SLAM-ER, Rafael Spice-1000/2000, Rafael Spice-250, Rafael Stunner, Rafael Delilah, SPEAR MBDA.
    Η άποψή μου είναι οτι και στο μέλλον η Π.Α. θα πρέπει να διαθέτει μαχητικά και απο ΗΠΑ (F-35?) και απο Ευρώπη (Rafale F4 / FCAS?) τα οποία θα μπορούν να επιχειρούν μαζί με ucav.

  20. Ξεκινάω την ανάλυση μου λαμβάνοντας υπόψη μου και δεδομένο πλέον την ύπαρξη αντιαεροπορικής ομπρέλας s-400 triumph πάνω από το Αιγαίο . Όποιος λοιπόν ισχυρίζεται ότι μπορεί να επιβιώσει μαχητικό με την ύπαρξη αυτής της ασπίδας χωρίς χαμηλό rcs απατάται οικτρά.το f-35 με ίχνος μόλις ενός εκατοστού ανά τετραγωνικό μέτρο είναι το μόνο μαχητικό που μπορεί να διεισδύσει αναχαιτησει καταρριψει οποιοδήποτε άλλο μαχητικό προτού καν ανακαλυψει άλλο στην ύπαρξή του. Τα επιπλέον λόγια είναι φτώχεια.

  21. Το άρθρο μιλάει τη γλώσσα της λογικής.
    Η όλη κουβέντα μοιάζει ανέκδοτο, με περίπου 500 εκ. ευρώ ετησίως αμυντικό π/υ, για όλες τις ΕΔ. Όπως έγραψε ένας φίλος αλλού, είναι αστείο να μιλάμε για F-35 με 2 C-130 εν ενεργεία… Άσε που το λεφτόδεντρο στην πίσω αυλή του ΓΕΑ δεν φαινόταν ανθισμένο, την τελευταία φορά που πέρασα από κει…
    Τολμώ να πω ότι οι εκτιμήσεις σας σχετικά με το κόστος απόκτησης του F-35 είναι μάλλον αισιόδοξες, καθώς αυτό έχει εκτιμηθεί στα 145 εκ. δολ. το τεμάχιο (εννοείται χωρίς όπλα, υποδομή, προσομοιωτή πτήσεων, επίγειο εξοπλισμό, ALIS κλπ). Για περισσότερα, παραπέμπω σε συναφές σχόλιό μου στην Προέλαση: http://www.proelasi.org/i-elliniki-paranoia-me-to-f-35/#comment-35707
    Όσο για το κόστος ώρας πτήσεως, μία σχετικά αξιόπιστη αναφορά το υπολογίζει στα 42.200 δολ.: https://www.flightglobal.com/news/articles/f-35a-cost-and-readiness-data-improves-in-2015-as-fl-421499/

    Ίσως όμως το πιο σημαντικό είναι η αδυναμία συμμετοχής της εγχώριας αμυντικής βιομηχανίας, καθώς η σχετική «πίττα» έχει μοιραστεί. Ακόμα περισσότερο, η ενδεχόμενη προμήθεια F-35 χωρίς εγχώρια βιομηχανική συμμετοχή θα σήμαινε το τέλος της αμυντικής βιομηχανίας, καθώς το σύνολο των διαθέσιμων κονδυλίων θα δαπανώνταν για την υπόψη προμήθεια. Όποιος παρακολουθεί στοιχειωδώς τα τεκταινόμενα στους δίπλα, αντιλαμβάνεται ότι μακροπρόθεσμα εκεί είναι το παιχνίδι. Η άμυνα δεν είναι super market όπου απλά αγοράζουμε ό,τι μας γυαλίζει…

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *