Το άρθρο αποτελεί το δεύτερο μέρος του αφιερώματος μας στις δυνητικές επιλογές του Ελληνικού Στρατού (ΕΣ), στον τομέα των σύγχρονων τεθωρακισμένων οχημάτων, ερπυστριοφόρων και τροχοφόρων. Στο πρώτο μέρος του αφιερώματος («Ελληνικός Στρατός και ερπυστριοφόρα οχήματα: Οι δυνητικές επιλογές και η ευκαιρία της εγχώριας λύσης») είχαμε αναφερθεί-παρουσιάσει τις επιλογές σε ερπυστριοφόρα οχήματα. Όπως κάναμε στο πρώτο μέρος του αφιερώματος, έτσι και σε αυτό η επιλογή των οχημάτων έγινε με κριτήριο την ολοκλήρωση της ανάπτυξης τους, είτε ως νέες σχεδιάσεις, είτε ως βελτιωμένη έκδοση παλαιότερης σχεδίασης, τα τελευταία χρόνια, δηλαδή η παρουσίαση αφορά στα πλέον σύγχρονα οχήματα.

Με βάση αυτό το κριτήριο επιλέξαμε να παρουσιάσουμε το VBCI II (Véhicule Blindé de Combat d’ Infanterie) της γαλλικής Nexter, το Boxer που είναι προϊόν συνεργασίας της Ολλανδίας, της Γερμανίας και της Μεγάλης Βρετανίας (κοινοπραξία ARTEC), το Piranha V και το Pandur II της αμερικανικής General Dynamics (μέσω της εξαγοράς της ελβετικής MOWAG και της αυστριακής Steyr), το SuperAV της ιταλικής Iveco, το AMV-XP (Armored Modular Vehicle-Extra Payload, Extra Performance, Extra Protection)της φινλανδικής Patria, το Lazar-3 της σερβικής Yugoimport, το ισραηλινό Eitan, το Terrex-3 της ST Kinetics της Σιγκαπούρης και το K808 της νοτιοκορεατικής Hyundai Rotem (όλα τα οχήματα αφορούν σε εκδόσεις 8 x 8).

VBCI II

Το γαλλικό VBCI ΙΙ αποτελεί βελτιωμένη έκδοση του γνωστού VBCI. Το VBCI II ολοκλήρωσε την ανάπτυξη του το 2015 και έχει επιλεγεί από το Κατάρ για την προμήθεια 490 οχήματος. Το όχημα ενσωματώνει τον πύργο CTA-40, όμοιο με τον πύργο του οχήματος Jaguar, του προγράμματος SCORPION του Γαλλικού Στρατού. Ο πύργος CTA-40 ενσωματώνει πυροβόλο των 40 χιλιοστών, ένα (1) πολυβόλο των 12,7 ή των 7,62 χιλιοστών και δίδυμο εκτοξευτή αντιαρματικών βλημάτων MMP (στην έκδοση VBCI του Γαλλικού Στρατού το όχημα ενσωματώνει πύργο της Dragar με το πυροβόλο M-811 των 25 χιλιοστών και συζυγές πολυβόλο των 7,62 χιλιοστών).

Επίσης, το VBCI ΙΙ έχει αυξημένο εσωτερικό χώρο, λόγω της υπερυψωμένη οροφής που έχει, ενισχυμένη θωράκιση, νέο σύστημα κλιματισμού, νέες κάμερες όρασης και τον ισχυρότερο κινητήρα Volvo D13 μέγιστης ισχύος 600 ίππων (έναντι κινητήρα μέγιστης ισχύος 550 ίππων του VBCI). Το βάρος μάχης έχει αυξηθεί στους 32 τόνους (έναντι των 28,5 τόνων του VBCI), αλλά η μεταφορική ικανότητα των 11 ατόμων (τρία άτομα πλήρωμα και οκταμελής ομάδα) παραμένει ίδια. Η μέγιστη ταχύτητα του είναι τα 100 χιλιόμετρα την ώρα περίπου, ενώ η αυτονομία του ανέρχεται στα 750 χιλιόμετρα περίπου.

Boxer

Το ευρωπαϊκό πρόγραμμα Boxer ξεκίνησε το 1999 μεταξύ της Μεγάλης Βρετανίας, της Ολλανδίας και της Γερμανίας. Το πρωτότυπο όχημα παρουσιάστηκε το 2003, ενώ οι πρώτες παραδόσεις είχαν προγραμματιστεί για το 2004. Ωστόσο αλλαγές στη σχεδίαση και ορισμένα προβλήματα τεχνικής φύσης καθυστέρησαν τις παραδόσεις, οι οποίες τελικά ξεκίνησαν το 2009. Το όχημα είναι σπονδυλωτό και αποτελείται από δύο κύρια τμήματα: Το τμήμα οδήγησης και το τμήμα αποστολής (καμπίνα) το οποίο προσθαφαιρείται, ανάλογα με την αποστολή και τις επιχειρησιακές ανάγκες. Μέχρι σήμερα υπάρχουν βεβαιωμένες παραγγελίες για 1.402+ οχήματα, εκ των οποίων 403 για τη Γερμανία, 200 για την Ολλανδία, 88 για τη Λιθουανία, 211 για την Αυστραλία και 500+ για τη Μεγάλη Βρετανία. Το 2003 η Μεγάλη Βρετανία αποφάσισε να αποχωρήσει από το πρόγραμμα, αλλά το 2018 αποφάσισε να επανέλθει.

Το Boxer έχει αναπτυχθεί σε πολλές διαφορετικές εκδόσεις (μεταφοράς προσωπικού, μάχης, διοίκησης, διακομιδής τραυματιών, αναγνωρίσεων, μηχανικού, ανεφοδιασμού, περισυλλογής και εκπαίδευσης οδηγών). Η πλέον σύγχρονη έκδοση μάχης του οχήματος είναι αυτή της Αυστραλίας, η οποία, τον Μάρτιο του 2018, αποφάσισε την προμήθεια 211 Boxer, συνολικού κόστους $ 3 δισεκατομμυρίων. Τα αυστραλιανά Boxer θα ενσωματώνουν τον πύργο μάχης Lance, ενώ υπάρχει και ενδιαφέρον για την ενσωμάτωση του ισραηλινού συστήματος αυτοπροστασίας Iron Fist. Ο πύργος Lence θα ενσωματώνει ένα (1) κύριο πυροβόλο των 30 χιλιοστών, ένα (1) συζυγές των 7,62 χιλιοστών και δύο (2) αντιαρματικά βλήματα Spike LR2, μέγιστου βεληνεκούς 5,5 χιλιομέτρων.

Στην έκδοση μάχης το όχημα έχει βάρος μάχης τους 38,5 τόνους και ενσωματώνει πετρελαιοκινητήρα MTU 8V199 TE20 μέγιστης ισχύος 805 ίππων στην έκδοση A3 ή 711 ίππων στις εκδόσεις A0/A1/A2. Το όχημα επιτυγχάνει μέγιστη ταχύτητα 103 χιλιόμετρα την ώρα και εμβέλεια 1.100 χιλιόμετρα περίπου. Η μεταφορική ικανότητα του οχήματος εξαρτάται από την έκδοση και τη διαμόρφωση του οπλισμού με μέγιστη μεταφορική ικανότητα τα 11 άτομα, εκ των οποίων τρία (3) να αποτελούν το πλήρωμα (οδηγός, πυροβολητής, αρχηγός) και οκτώ (8) την ομάδα μάχης.

Piranha V

Το Piranha V αποτελεί την τελευταία έκδοση της γνωστής οικογένειας οχημάτων Piranha της MOWAG, η οποία πλέον έχει εξαγοραστεί από την General Dynamics. Μέχρι σήμερα το Piranha V έχει επιλεγεί από τέσσερις (4) χώρες (συνολικά 891 οχήματα): Δανία (309 οχήματα), Μονακό (δύο οχήματα), Ισπανία (353 οχήματα) και Ρουμανία (227 οχήματα). Το βάρος μάχης του είναι 33 τόνοι και ενσωματώνει κινητήρα MTU 6V199 TE21 ή Scania DC13 μέγιστης ισχύος από 577 έως και 644 ίππων. Η μέγιστη μεταφορικής του ικανότητα είναι 11 άτομα (τριμελές πλήρωμα και οκταμελή ομάδα μάχης. Ομοίως ο οπλισμός του είναι συνάρτηση των απαιτήσεων του εκάστοτε πελάτη: Κύριο πυροβόλο των 30 χιλιοστών ή αυτόματος εκτοξευτής βομβίδων των 30 χιλιοστών, πολυβόλο των 12,7 ή των 7,62 χιλιοστών και αντιαρματικός εκτοξευτής TOW. Επιτυγχάνει μέγιστη ταχύτητα 100 χιλιόμετρα την ώρα και 10 χιλιόμετρα την ώρα στη θάλασσα, ενώ η εμβέλεια του είναι 1.000 χιλιόμετρα.

Pandur II

Εκτός της διαμόρφωσης 8 x 8 το Pandur II διατίθεται και στη διαμόρφωση 6 x 6, ενώ ο πελάτης μπορεί να επιλέξει μεταξύ αμφίβιας ή μη ικανότητας. Το όχημα είναι σπονδυλωτό και μπορεί να δεχθεί μια σειρά όπλων. Συνολικά, μέχρι σήμερα, έχουν παραχθεί πάνω από 3.000 Pandur I/II. Ο οπλισμός που μπορεί να δεχθεί είναι από πολυβόλα διαφόρων διαμετρημάτων (5,56, 7,62, 12,7 χιλιοστών), πυροβόλα, έως το διαμέτρημα των 30 χιλιοστών, όλμο των 120 χιλιοστών και πυροβόλο των 105 χιλιοστών. Ο κύριος εξοπλισμός των πολυβόλων ή των πυροβόλων (έως τα 30 χιλιοστά) μπορεί να συνοδευτεί και με διπλό εκτοξευτή αντιαρματικών βλημάτων. Ομοίως, μπορεί να παραχθεί σε σειρά εκδόσεων (μεταφοράς προσωπικού, μάχης, περισυλλογής, αναγνώρισης, διακομιδής τραυματιών, επικοινωνιών και διοίκησης. Στην τυπική του διαμόρφωση το βάρος μάχης του οχήματος είναι 22 τόνοι, ενώ στην έκδοση μεταφοράς προσωπικού μπορεί να μεταφέρει 14 άτομα (διμελές πλήρωμα και ομάδα μάχης 12 ατόμων). Επιτυγχάνει μέγιστη ταχύτητα 105 χιλιόμετρα την ώρα και εμβέλεια 700 χιλιόμετρα.

SuperAV

Το ιταλικό SuperAV έχει επιλεγεί από τους Αμερικανούς Πεζοναύτες στο πλαίσιο του προγράμματος αντικατάστασης των αμφίβιων AAV-7, σε έκδοση που έχει αναπτύξει η βρετανική BAE Systems. Το όχημα έχει επιλεγεί και από την Ιταλία, προς αντικατάσταση των αμφίβιων AAVTP-7A1, ενώ το βραζιλιάνικο VBTP-MR Guarani βασίζεται στο SuperAV. Το βάρος μάχης κυμαίνεται μεταξύ 15-24 τόνων, όπως και η μεταφορική του ικανότητα η οποία κυμαίνεται από 8-12 άτομα, ανάλογα την έκδοση. Μπορεί να ενσωματώσει διάφορα όπλα, ενώ ενσωματώνει κινητήρα Iveco Cursor 13 6L μέγιστης ισχύος 500-560 ίππων. Επιτυγχάνει μέγιστη ταχύτητα 105 χιλιόμετρα την ώρα ή 10 χιλιόμετρα την ώρα στη θάλασσα και έχει εμβέλεια 800 χιλιόμετρα την ξηρά ή 64 χιλιόμετρα στη θάλασσα.

AMV-XP

Το φινλανδικό AMV-XP είναι η τελευταία και πλέον σύγχρονη έκδοση του γνωστού οχήματος AMV, με βελτιωμένα χαρακτηριστικά και επιδόσεις. Η ανάπτυξη του ολοκληρώθηκε το 2014, ενώ το 2017 επιλέχθηκε από τη Σλοβακία. Στην έκδοση μεταφοράς προσωπικού του AMV-XP μπορεί να μεταφέρει 11 άτομα (τριμελές πλήρωμα και οκταμελή ομάδα), ενώ το μέγιστο βάρος μάχης είναι οι 30 τόνοι. Ο τυπικός οπλισμός τους είναι ένα (1) πολυβόλο των 12,7 χιλιοστών και ένας (1) μονός εκτοξευτής αντιαρματικών βλημάτων FGM-148 Javelin. Μπορεί όμως να δεχθεί και πύργο μάχης με ισχυρότερο οπλισμό. Για παράδειγμα, τα ΗΑΕ έχουν ενσωματώσει τον πύργο μάχης του BMP-3 στο AMV. Ενσωματώνει πετρελαιοκινητήρα Scania DC13 μέγιστης ισχύος 603 ίππων, επιτυγχάνει μέγιστη ταχύτητα 100 χιλιόμετρα την ώρα ή 10 χιλιόμετρα την ώρα στη θάλασσα και εμβέλεια 1.000 χιλιόμετρα.

Lazar-3

Το σερβικό Lazar-3 προσφέρει βαλλιστική προστασία Level ΙΙΙ, ενώ στο εμπρόσθιο τόξο προσφέρει προστασία Level ΙΙΙ+. Κατά ναρκών προσφέρει προστασία επιπέδου Level ΙΙΙA/IIIB. Το επίπεδο προστασίας του οχήματος μπορεί να αυξηθεί στο Level IV, ενώ το επίπεδο προστασίας του εμπρόσθιου τόξου μπορεί να αυξηθεί στο Level V. Ο αριθμός των μεταφερόμενων στρατιωτών είναι συνάρτηση της αποστολής και του εξοπλισμού: Όταν είναι εφοδιασμένο με τηλεχειριζόμενο πύργο έχει τριμελές πλήρωμα και μπορεί να μεταφέρει ομάδα μάχης εννέα (9) ατόμων, ενώ εάν δεν υπάρχει πύργος μάχης μπορεί να μεταφέρει διμελές πλήρωμα  και ομάδα μάχης 10 ατόμων. Το βάρος μάχης είναι 24-26 τόνοι, ανάλογα της διαμόρφωσης. Επιτυγχάνει μέγιστη ταχύτητα 110 χιλιομέτρων την ώρα. Ενσωματώνει κινητήρα μέγιστης ισχύος 500 ίππων. Ανάλογα της διαμόρφωσης μπορεί να εφοδιαστεί με πολυβόλο των 12,7 χιλιοστών ή με κύριο πυροβόλο 2A42 των 30 χιλιοστών, συζυγές PKTM των 7,62 χιλιοστών και αυτόματο εκτοξευτή βομβίδων AG-17 των 30 χιλιοστών.

Eitan

Το ισραηλινό Eitan ενσωματώνει τεχνολογίες από το άρμα μάχης Merkava Mk.4 και το τεθωρακισμένο όχημα Namer, το οποίο βασίζεται στο Merkava Mk.4. Το Eitan αναπτύχθηκε με βάση τα συμπεράσματα του Πολέμου στη Γάζα το 2014, με έμφαση στην ταχύτητα, την ευελιξία και την ασφάλεια. Το βάρος μάχης του Eitan είναι 30-35 τόνοι, ενώ οι πρώτες δοκιμές πεδίου ξεκίνησαν το καλοκαίρι του 2016. Μαζί με το ερπυστριοφόρο Namer, αποτελούν το μέλλον των τεθωρακισμένων οχημάτων μάχης του Ισραηλινού Στρατού, αμφότερα αντικαταστάτες των M-113. Ενσωματώνει κινητήρα μέγιστης ισχύος 750 ίππων και επιτυγχάνει μέγιστη ταχύτητα 90 χιλιομέτρων την ώρα. Επίσης ενσωματώνει ενεργητικό σύστημα αυτοπροστασίας Iron Fist, ενώ μπορεί να μεταφέρει 12 στρατιώτες (πλήρωμα και ομάδα μάχης). Ο εξοπλισμός θα αποτελείται από ένα πυροβόλο των 30 χιλιοστών, ένα πολυβόλο των 12,7 χιλιοστών και έναν διπλό εκτοξευτή αντιαρματικών βλημάτων Spike.

Terrex-3

Το Terrex-3 της Σιγκαπούρης είναι εξέλιξη του Terrex-2, που με τη σειρά του αποτελεί βελτιωμένη έκδοση του αρχικού Terrex. Το Terrex-3 αναπτύχθηκε για να συμμετάσχει στον διαγωνισμό της Αυστραλίας LAND-400, στον οποίο τελικά επικράτησε το Boxer. Το αρχικό Terrex έχει επιλέξει η Τουρκία, ως Yavuz (Otokar). Το Terrex-2 αναπτύχθηκε για συμμετοχή στο πρόγραμμα αντικατάστασης των AAV-7 των Αμερικανών Πεζοναυτών, στο οποίο τελικά επικράτησε το ιταλικό SuperAV. Σε σχέση με το Terrex, το Terrex-2 έχει αυξημένη ικανότητα επίγνωσης της τακτικής κατάστασης. Σε σχέση με το Terrex-2, το Terrex-3 έχει αυξημένο επίπεδο προστασίας και ισχυρότερο οπλισμό, αλλά δεν έχει αμφίβια ικανότητα, καθώς το βάρος μάχης έχει αυξηθεί στους 35 τόνους. Απαιτεί διμελές πλήρωμα, ενώ μπορεί να μεταφέρει εννεαμελή ομάδα μάχης.

K808

Το νοτιοκορεατικό K808 έχει βάρος μάχης 20 τόνους και επιλέχθηκε από τη Νότιο Κορέα ως ένα τεθωρακισμένο όχημα, ικανό να συνεργαστεί αρμονικά στο πεδίο μάχης με τα άρματα μάχης K-1A1 και K-2 Black Panther. Η ανάπτυξη του οχήματος, αλλά και της έκδοσης K-806 (6 x 6) ξεκίνησε το 2012, ενώ οι επιχειρησιακές δοκιμές ξεκίνησαν το 2016 και ολοκληρώθηκαν με επιτυχία το 2017. Το σασί των οχημάτων είναι κατασκευασμένο από χάλυβα και προσφέρει προστασία από φυσίγγια τυφεκίων και πολυβόλων διαμετρήματος 12,7 χιλιοστών. Εφόσον απαιτηθεί τα οχήματα μπορούν να ενσωματώσουν και επιπλέον θωράκιση. Απαιτεί διμελές πλήρωμα, ενώ μπορεί να μεταφέρει ομάδα μάχης 9-10 ατόμων. Ο κύριος οπλισμός του είναι ένας (1) αυτόματος εκτοξευτής βομβίδων των 40 χιλιοστών, ενώ ο δευτερεύον οπλισμός είναι ένα (1) πολυβόλο των 7,62 χιλιοστών. Ενσωματώνει πετρελαιοκινητήρα μέγιστης ισχύος 420 ίππων, επιτυγχάνει μέγιστη ταχύτητα 100 χιλιόμετρα την ώρα και 10 χιλιόμετρα την ώρα στη θάλασσα.

Για τα υπέρ και τα κατά των ερπυτριοφόρων και τροχοφόρων οχημάτων μπορείτε να διαβάσετε στο παρακάτω άρθρο:

Για τις δυνητικές επιλογές του ΕΣ σε ερπυστριοφόρα οχήματα μπορείτε να διαβάσετε στο παρακάτω άρθρο:

Για τα τεθωρακισμένα οχήματα του ΕΣ και τα προβλήματα παλαιότητας και επιχειρησιακής απαξίωσης που αντιμετωπίζουν μπορείτε να διαβάσετε στο παρακάτω άρθρο:

Comments

  1. Η τιμή του Lazar-3 ποια είναι;

    Αξιοπρεπές και σίγουρα σε προσιτή τιμή και με πολλά περιθώρια συμπαραγωγής.

      1. Ένα ενδεικτικό κόστος είναι εδώ (για Lazar 2) (τώρα κυκλοφορεί το Lazar 3 βέβαια): http://www.army-guide.com/eng/product5051.html
        Εάν τώρα το Lazar 2 το 2015 επωλείτο προς 600.000 δολ., κατά προσέγγιση το νέο και βελτιωμένο (και με κάποια Γαλλικά συστήματα επάνω) Lazar 3, αποκλείεται να πωλείται για πάνω από 1 – 1,2 εκ ευρώ (λέω εγώ τώρα).
        Ένα θέμα βέβαια θα είναι η μηχανή (Yugo) και η αξιοπιστία της (και η κατανάλωση) και ένα δεύτερο το εάν τα όπλα του (Zastava) είναι συμβατά με π/μ του ΝΑΤΟ (δεν το ξέρω αυτό), ούτε εάν είναι συμβατός ο εκτοξευτής Α/Τ (εκτός και μπορείς να παραγγείλεις δικό σου Δυτικό).
        Αλλά (λέω εγώ τώρα) αν πετύχεις συμφωνία, τότε παίρνεις πάμφθηνα το «κουφάρι» και τον πύργο και βάζεις (στην Ελλάδα) ότι θέλεις επάνω (αναρτήσεις, φρένα, ΣΕΠ, κιβώτιο, Spike, η/ο, αισθητήρες κ.λπ., για να μην πω και όπλα) και πάλι να έχεις ένα πολύ καλό και φθηνό όχημα. Αυτοματισμούς κ.λπ. των CV90 και Patria δεν θα έχεις, εκτός και θέλεις να ξεπεράσεις τα 2 εκ σε κόστος.

        1. Παρά πολύ καλός!Συμφωνώ, μαζί σου.παιρνουμε το κουφάρι και προσθέτουμε δικά μας συστήματα ,π.χ. το πυροβόλο των 30χιλ της ε.β.ο.ομως Σχετικά με τον κινητήρα,είναι Cummins ism500(11lt,373kw/500hp,2102nm pt)δεν είναι και ασχημος με νέο κινητήρα τσιμπάει η τιμη

        2. https://www.army-technology.com/projects/lazar-3-multi-role-armoured-fighting-vehicle/

          Για να συνεισφέρω στην κουβέντα ο κινητήρας του Lazar 3 δεν είναι Yugo αλλά Cummins.
          Και γνώμη μου αν το «φορτώσεις» με έξτρα στο τέλος το κόστος θα είναι σχεδόν ίδιο με τα δυτικά.
          Το θέμα είναι να μην κάνεις πολλές αλλαγές για να παραμείνει το κόστος χαμηλά εφόσον μας καλύπτει ως έχει με μικρές τροποποιήσεις.
          Έτσι όπως βλέπω τα γενικά χαρακτηριστικά του νομίζω πως μας καλύπτει.

          1. Αν έβαλαν αμερικανικό οκ. Και εγώ λέω να βάλεις ότι νομίζεις και ενδεικτικά ανάφερα τα παραπάνω διότι κάποια μπορεί να μην είναι συμβατά με ΝΑΤΟ κ.λπ., οπότε θα πρέπει να βάλεις άλλα. Επίσης κάποια που θα βάλεις μπορεί να είναι πολύ προσιτά ελληνικών εταιρειών (ηλεκτρικά, ηλεκτρονικά, ηλεκτροοπτικά, μπαταρίες κ.λπ.).
            Το μεγάλο κόστος σε αυτά τα οχήματα είναι τα μέταλλα, η θωράκιση, η συναρμολόγηση, ο πύργος, η μηχανή το κιβώτιο και τα όπλα. Τα λοιπά είναι μικρού σχετικά κόστους που δεν επιβαρύνουν πολύ και εν πάση περιπτώσει, μπορείς να επιλέξεις τι σου κάνει και τι θα αλλάξεις εσύ.
            Βέβαια μιλάμε θεωρητικά, αφού οι Ε.Δ. δεν αλλάζουν όπλα και συστήματα, εάν πρώτα αυτά δεν αποκτήσουν την ηλικία …πεθεράς (τουλάχιστον). Και αυτό γιατί δεν πιστεύουν ότι ποτέ θα πολεμήσουν.
            Πως να σας το πω? Και εισβολή να μας κάνουν, σε δικηγόρο θα πάμε για να τους στείλουμε κανά εξώδικο το πολύ.

          2. Το Lazar-3 έχει την χαμηλότερη προστασία από τα τεθωρακισμένα που αναφέρονται και που δεν είναι αμφίβια. Ενώ στα δυτικά το στάνταρ για την συνολική προστασία του οχήματος είναι στο Level V, το σερβικό μπορεί να την προσφέρει μόνο μετωπικά. Η δε αυστραλιανή έκδοση του Boxer προσφέρει προστασία Level 6. Τα τροχοφόρα IFV δεν έχουν θέση στον Έβρο, εκεί χρειάζεται ερπύστρια. Τροχοφόρα θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν σαν Τομπ για αντικατάσταση μέρους των απαρχαιομένων M-113

          3. darede
            Σωστές οι επισημάνσεις σου, απλά αυτό έχει γενικώς περί το 1/3-1/4 ή και παρακάτω της τιμής των άλλων, τα οποία έτσι και αλλιώς καινούργια δεν μπορούμε να αγοράσουμε. Τουλάχιστον εγώ γι’ αυτό το συζητάω.
            Κατά τη γνώμη μου, θα κοιτάξουμε μεταχειρισμένα, ΑΝ ή όταν θα κοιτάξουμε,

          4. darede

            Τα δυτικά έχουν καλύτερη προστασία και συστήματα αλλά και πολλαπλάσια τιμή και υπερτιμημένη τιμή.
            Το δίλημμα έχει ως εξής
            Αγοράζεις υποθετικά δυτικά αλλά επειδή το κόστος άρα αναγκαστικά θα πας σε λιγότερες μονάδες και άρα καλύπτεις μέρος των αναγκών.
            Αγοράζεις υποθετικά τα Σέρβικά τροχοφόρα σε μεγαλύτερες ποσότητες μιας και έχουν προσιτή τιμή και καλύπτεις πλήρως τις όποιες ανάγκες σου με ένα αξιοπρεπές όχημα.
            Αν μιλούσαμε για μαχητικά ή φρεγάτες εκεί αναγκαστικά κάνεις την υπέρβαση και θα πάρεις το καλύτερο έστω και με το επιπλέον κόστος αλλά σε δευτερεύοντα προγράμματα μπορείς να κάνεις κάποιον συμβιβασμό.
            Αυτό είναι το δίλημμα κατά τη γνώμη μου.

  2. Δυστυχώς και εδώ ο Ελληνικός στρατός πρέπει να κοιτάξει να μαζέψει ότι μπορεί από μεταχειρισμένα(M1117,VAB) Σε πολλές περιπτώσεις τα τροχοφόρα μπορούν και πρέπει να αντικαταστήσουν τα αρχαία M113 και φορτηγά που χρησιμοποιούνται σήμερα για μεταφορά προσωπικού

    1. Αγαπητέ φίλε θα συμφωνήσω μαζί σου.δυστυχως τα οικονομικά μας είναι χάλια.οποτε τα μεταχειρισμένα, Μ1117 και vab,ειναι αμεση λυση.ειδικα για τα Vab υπάρχει πακέτο αναβάθμισης από την ελληνική eodh, τα οποία σε συνδυασμό με την προμήθεια amx10rc αναβαθμίζουν την ασδεν,αν όλα αυτά τα εντάξουμε στα α/Ο των [email protected],τότε είμαστε σε καλό δρόμο.
      Βέβαια δεν μπορώ να κρύψω την προτίμηση μου στα lazaar3,πολύ καλά οχήματα.αν τα εντάξουμε σε ένα πρόγραμμα προμήθειας μαζί με τα Νορα β52,τότε αναβαθμίζουμε κάθετα την ισχύ της Ά.σ.δ.ε.ν..Εδώ βέβαια προκύπτουν 2 θέματα,πρώτα το θέμα της συμπαραγωγής, η ελ.β.ο.,πρέπει να περάσει στα χέρια του Γ.ε.ς.(να λειτουργήσει ως πεβ),είναι μεγα λαθος να πωληθει Και δεύτερον η χρηματοδότηση,εδώ θα κάνω μια αιρετική προταση:πρέπει μέρος του κόστους να ανταλλαγεί με τα α/α S300τα οποία βρίσκονται εν υπνώσει, οι Σέρβοι τα χρειάζονται εμείς για πολιτικούς λόγους ,όπως και καθε Ρωσική σύστημα,είμαστε υποχρεωμένοι να απαλλαγούμε.τελος η ελληνοσερβικη συνεργασία, είναι το αντίβαρο στην τουρκική διείσδυση στη αλβανια(Την αχάριστη και επικίνδυνα εχθρική αυτή χωρα),Δεν πρέπει με κανένα τρόπο η Σερβία να χαθεί για την αμυντική μας πολιτική.

      1. Καλησπέρα σας,

        Μια επισήμανση θα ήθελα να κάνω σε ειδήσεις που βλέπω κυκλοφορούν σε πολλά site: η EODH δεν ειναι Ελληνική εταιρία. Είναι θυγατρική της Rheinmetall, η οποία έχει εξαγοράσει την IBD Deisenroth Engineering. Βραχίονες product marketing της Deisenroth, αποτελεί η EODH (Engineering Office Deisenroth Hellas) & η EODC (Engineering Office Deisenroth Canada).

        Κοινώς τα πακέτα για ανάβαθμιση M-113, Leonidas, Leo – 1/2 με διαφόρων ειδών protective armor δεν είναι ελληνικά προιόντα.

        Ευχαριστώ,
        Κων/νος

        1. Αυτός ο ισχυρισμός είναι εντός των ορίων της συκοφαντικής δυσφήμησης.
          Είστε σε θέση να αποδείξετε στην Ελληνική Δικαιοσύνη αυτό που ισχυρίζεστε;
          Επειδή η συγκεκριμένη» καραμέλα» εκπορεύεται από συγκεκριμένους κύκλους που θέλουν να πλήξουν την εικόνα της εταιρίας μάλλον θα σταματήσει όταν γνωστοποιηθούν οι πρώτες αγωγές….

        2. Δεν πειράζει ,η ΕΟDH ας μην είναι και ελληνική έχει προσφέρει στο επιτελείο θαυμάσιες και αξιοζήλευτα καλές τιμές για μια αναβαθμηση m113 και των λεονιδας στο επιτελείο …..Η ΜΟΝΑΔΙΚΉ ΛΥΣΗ ΠΟΥ ΥΠΆΡΧΕΙ ΕΙΝΑΙ Η ΑΝΑΒΑΘΜΗΣΗ ΟΛΩΝ ΤΩΝ ΟΧΗΜΑΤΩΝ Ή ΑΠΟ ΕΟDH Ή απο Ισραήλ και αγορά καμία 300 καινούριων σε βαθος δεκα αιτίας αγορα καινούριων φθηνών σερβικών ή Ισραξληνων Τομά ή Τομπ….ΤΗΝ ΕΟDH και τους Ισραηλινούς θα πρέπει να δεχτούμε γιατί αυτήν μας δίνουν την αναβαθμηση αλλά και αγορά καινούριων αρκετά φθηνών τομπ σε σύγκριση με τους πανάκριβους ευρωπαιους και Αμερικανούς…και μας προσφέρουν την δυνατότητα κάθε χρόνο να πληρώνουμε ένα ποσοστό του συμβόλεου και να κατασκευάζουμε την ανάλογη ποσότητα οχημάτων …. χορίς να μας βάζουν το μαχαίρι στο κενό και να απερουν να πληρώσουμε ντουκου όλα τα λεφτά ή το μεγαλύτερο μέρος από αυτά και μετά να ξεκινήσει η κατασκευή των οχηματων

          1. Και τι μας νοιάζει εν τέλει?
            Δηλαδή ΟΛΑ τα όπλα και συστήματα και π/μ των Ε.Δ. είναι ελληνικά και θα παρεξηγηθούμε, αν κάτι ή κάποιο δεν ανήκει σε ελληνική εταιρεία?
            Άλλο και τούτο πάλι.

        3. Εφοσον τα προιοντα της εταιριας κατασκευαζονται στην Ελλαδα απο Ελληνες επιστημονες και τεχνικους, τοτε ειναι Ελληνικα προιοντα.

          Εφοσον η εταιρια πληρωνει μισθους στους εργαζομενους και φορους στο Ελληνικο δημοσιο, τοτε που ακριβως ειναι το δικο σου προβλημα??? Μηπως δηλαδη ειναι καλυτερα να εισαγουμε τα προιοντα απο το εξωτερικο και οχι να τα κατασκευαζουμε εγχωρια?

      2. Δεν υπάρχουν λεφτά για αναβαθμίσεις!

        Στη καλύτερη περίπτωση ότι μαζέψουμε μεταχειρισμένο με πλήρες απόθεμα ανταλλακτικών εργαλείων στο ΤΖΑΜΠΈ

        Και τα μεταφορικά είναι πρόβλημα

        Ο Ελληνικός στρατός έχει πολύ κακή εμπειρία από Γαλλικά οχήματα και το amx10rc δεν είναι ότι το καλύτερο από αξιοπιστία και συντήρηση λόγω υδροπνευματικών

        Για τα s300: Εάν είναι επιχειρησιακά τα χρειαζόμαστε για τη κάλυψη της Κρήτης
        Εάν δεν είναι επιχειρησιακά οι Σέρβοι μάλλον θα μπορούν να βρούν σύστημα πιο αξιομαχο και πιο φθηνό από Ρωσία παρα τα δικά μας που είναι τεχνολογία 20eιτίας

  3. Καλησπέρα κύριε @Ευθυμιε αν γίνεται να κάνετε ένα αφιέρωμα και στο titus της nexter είναι ένα όχημα που το θεωρώ πολύ αξιόλογο…αναφερεται σε πολλά σάιτ σαν armoured personal carrier
    Και όχι σαν MRAV …Και είναι μια καλή λυση για χώρες που δεν έχουν πόρους να αγοράσουν οχήματα για τους δύο διακριτούς αυτούς ρόλους ρόλους.. της μεταφοράς προσωπικού αλλα και της προστασίας από νάρκες κλπ.
    Επίσης αναφερεται ότι η τιμή του είναι η μισή σχεδον από αλλα δυτικά οχήματα 8×8 έχει οπλισμό μέχρι 20mm και στην τελευταία εκδοση εξοπλιζεται με drone για το έδαφος και τον αέρα…οσο αφορά την κινητικότητα του λόγο της εμπλοκής της tatra ειναι κορυφαία…
    Και από προστασία δεν είναι καθόλου άσχημο διαβάζω σε σάιτ
    μπορεί να φτάσει μέχρι stanag 4
    Σε διαμόρφωση βαλλιστικης προστασίας!!
    Νομίζω θα ήταν μια καλή λύση για εξοπλισμό των μηχανοκίνητων Ταξιαρχιών( στις τεθωρακισμενες ταξιαρχίες ας πάμε σε ένα κλασσικό τομα 8×8 η ερπυστριοφορο) αν πάμε οπως είπα σε καινούργιο όχημα..που ειμαι φαν.
    Αν πάμε σε μεταχειρισμένα ή εκσυγχρονισμενα με τον ρυθμό που κινούνται τα πράγματα στην Ελλάδα εξοπλιστικά …Θα μεινουμε με αυτά μέχρι το 2050 …m113 και leonidas θα έπρεπε να εκσυγχρονίστουν χρονιά πριν…Τώρα ένας μόνος ελαφρύς εκσυγχρονισμός πρέπει να γίνει για τα leonidas και αναπτυξη εξειδικευμένων εκδόσεων απο αυτά που υπηρετουν ηδη γιατι είναι πιο καινουργια και με μεγαλύτερο βαθμό προστασίας από τα m113.
    http://www.military-today.com/apc/nexter_titus.htm
    Ευχαριστω

    1. @Papajohn

      Το Titus παρόλο που είναι ένα αρκετά καλό προιόν, δεν είναι αμιγώς στρατιωτικό όχημα και δεν έχει θέση ούτε στις τεθωρακισμένες αλλά ούτε και στις μηχανοκίνητες ταξιαρχίες του Ε.Σ . Το Titus θα μπορούσε υπό προυποθέσεις να χρησιμοποιηθεί απο την 29η αλλά θα ήταν ιδανικό σαν όχημα της συνοριοφυλακής,που θα μπορούσε να αγοραστεί με ευρωπαικά κονδύλια. Εάν είχαμε φυσικά….

      1. @darede
        Συμφωνώ ότι είναι ειδική κατηγορία αλλα σαν όχημα η προστασία που προσφέρει είναι πολύ ανώτερη.. ίδια βασικά με αυτή που θα έχει το αναβαθμισμένο m113 της eodh. .ενω με αυτά που έχουμε εμείς στο στρατό μας ούτε κατά διανοια τα συγκρίνεις..για αντιναρκικη προστασια παλι μερα με νυχτα..
        Έχει επισης απείρως καλύτερη κινητηκοτητα..Εκτός ίσως από κατι ακραίες περιπτώσεις λάσπης και οπλισμό ..20mm πυροβόλο .
        γι’αυτό πολλοί δεν τα βάζουν στην ίδια κατηγορία με κλασσικα οχήματα mrav αλλα στην κατηγορία τομπ
        Το βασικότερο πλεονέκτημα τους είναι όμως η τιμή τους που είναι στη μισή από ότι όλα αυτά τα παραπάνω οχήματα και επειδή φράγκα δεν παίζουν θα άξιζε υπό προϋποθέσεις να εξεταστούν…είτε για νησιά είτε όχι..

  4. λογικα νεο οχημα θα εχουμε αυτο που θα φτιαξει η ετερεια που θα παρει την ελβο οποτε υπομονη

  5. Στον Έβρο δεν κάνουν τέτοια οχήματα για όποιον έχει δει το έδαφος χειμώνα άνοιξη και φθινόπωρο. 30 τόνοι στην λάσπη του Έβρου μάλλον θα δούμε ένα στρατό που θα τα έχει παρατήσει για να τρέχει να σωθεί βουλιαγμένα στις λάσπες. Και καλά να δεχόμουν αλλαγές των Μ113 αλλά με αυτό το κόστος είναι ότι χειρότερο σαν οικονομική επένδυση. Για την ΑΣΔΕΝ πάλι θα μπορούσα να τα δω αλλά και πάλι λόγω κόστους(δεν περισσεύουν) ας πάμε να μαζέψουμε τα αμερικανικά MRAP. Θα μπορούσαν να έχουν θέση μόνο στις 33 και 34 ταξιαρχίες καθώς και στην 32 ταξιαρχία(ειδικά τα αμφίβια)

  6. Vbc2 η superaav…easy decision.

    Το γαλλικό ειναι βαριά εξοπλισμένο κ το ιταλικο εχει δυνατότητες, που θα ηταν κ για εμας αρκετα χρήσιμες. Κ για να επιλεγεί ο αμερικανικος στρατός το ιταλικό κάτι θα ξέρει υποθέτω.
    Αλλα ότι κοστίζει απλα απέχουμε κ μένουμε με το WHAT IF

  7. Πολύ καλή ανάλυση για όλα τα οχήματα.
    Δυστυχώς όμως η ψωροκώσταινα θα εορτάσει τα 200 χρόνια της Εθνικής Παλιγγενεσίας παρελαύνοντας ξανά τα M-113 του 1962 ,βαμμένα για 95η φορά,γυαλισμένα με γλυκερίνη…

  8. Τα Pandur δεν αναφέρονται στο άρθρο, νομίζω ότι ναι μια αξιόλογη λύση, τόσο τα Pandur II 8×8 που επέλεξε η Τσεχία (με RWS κ πυροβόλο των 30mm) κ η Πορτογαλία, όσο κ το Pandur I evo 6×6 της Αυστρίας, αν δε κάνω λάθος η ΕΛΒΟ είχε κ άδεια παραγωγής τους Pandur I, αν όχι παρακαλώ διορθώστε.

    1. Το Pandur II δεν το συμπεριέλαβα λόγω του Piranha V, που ανήκουν στην ίδια εταιρία, αλλά για να γίνει πληρέστερο το άρθρο το συμπεριέλαβα μεταγενέστερα. Ευχαριστώ για την επισήμανση.

      1. Μόνο το Piranha V πωλούνται απο την GDELS με μοναδική εξαίρεση τα αυστριακά Pandur Evo, αφού τα δικαιώματα πουλήθηκαν στους τσέχους. Επίσης στην σημερινή του μορφή το Piranha V δεν είναι αμφίβιο. Θα μπορούσε αλλά δεν έχει αναπτυχθεί η έκδοση αυτή

  9. Η ΤΙΜΗ ΤΟΥ eitan ΞΕΡΟΥΜΕ ΠΟΙΑ ΕΙΝΑΙ?ΓΙΑΤΙ ΣΥΜΦΩΝΑ ΜΕ ΤΟΥΣ ΤΟΝΟΥΣ ΒΑΡΟΥΣ ΤΗΝ ΤΑΧΥΤΗΤΑ ΚΑΙ ΤΗΝ ΙΠΠΟΔΥΝΑΜΗ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΕΙΝΑΙ ΤΟ ΠΙΟ ΒΑΡΥ ΣΕ ΘΩΡΑΚΙΣΗ ΑΠΟ ΤΑ ΑΛΛΑ

  10. Πάντως, όλες οι επιλογές που παρουσιάζονται είναι σύγχρονες και αξιόλογες.
    Αν γκρεμιστεί κανάς φούρνος και ενδιαφερθούμε για κάτι, θα είναι αυτό που θα κάνουμε την καλύτερη διαπραγμάτευση ή θα μας προσφέρει το κάτι παραπάνω.

  11. Εξαιρετικό άρθρο Κ. Λάζο, αφού παρουσιάζεται όλες τις επιλογές στο θέμα τροχοφόρα. Είναι άποψη μου ότι ο Ε.Σ δεν χρειάζεται τροχοφόρα Τομα, αλλά τροχοφόρα Τομπ να συνεπικουρούν από μακρια τα Μ-113 . Απο το άρθρο και απο τα λίγα που γνωρίζω οι καταλληλότερες επιλογές είναι το φινλανδικό Patria XP, αλλά και το Terrex-3 της Σιγκαπούρης. Δεν είναι μόνο οτι περιλαμβάνουν αμφίβιες εκδόσεις αλλά προσφέρονται και με εγχώρια γραμμή παραγωγής. Το πιο οικονομικό κερδίζει μεν το συμβόλαιο αλλά επιστρέφονται και χρήματα πίσω στην ελληνική οικονομία. Δεν πιστεύω οτι μία σοβαρή αναβάθμιση των M-113 και των Λεωνίδας θα είναι και φθηνή αλλά και το πρόγραμμα θα κυλήσει εντός χρονοδιαγράμματος. Το ίδιο προσπάθησαν και οι Αυστραλοί πριν χρόνια και έφαγαν τα μούτρα τους. Ένας αριθμός 300 οχημάτων τόσο σε Τομπ όσο και άλλων ειδικών εκδόσεων π.χ Τομο, θα ήταν το ιδανικό.

    1. Για τα Μ-113 η προσφορά της Nimda στην Ταυλάνδη, ήταν περί τις 280 χιλ. δολ./μονάδα με τις εργασίες στην Ταυλάνδη (και με αυτόματο πύργο, αλλά η θωράκιση είναι extra πάνω από αυτό το ποσό).
      Νομίζω ότι είναι η καλύτερη αναβάθμιση για τα Μ-113 και προσιτή. http://www.nimda.co.il/199098/M-113

      1. Ας υποθέσουμε οτι το κόστος με θωράκιση και rws είναι στα 500 χιλ, πιστεύεις οτι θα είναι καλύτερη απο την αναβάθμιση που έκαναν οι τούρκοι στα ACV; Και το ρωτάω γιατί τα τουρκικά γίνονται σουρωτήρι στην συρία και την λιβύη. Αυτό το ποσό ναι μεν αναβαθμίζει το όχημα, αλλά πως ανταποκρίνεται στην προστασία των επιβαινόντων

  12. Ευτυχως που εχουμε λεφτα που περισσευουν για να τρεφουμε να σπιτωνουμε να παρεχουμε ΤΖΑΜΠΑ ιατρο-φαρμακευτικη βοηθεια/αγωγη κι να χαρτζιλικωνουμε του ΕΙΣΒΟΛΕΙΣ τζιχαντιστες στην Ελληνικη επικρατεια.

    Εθνος μπορει να μην εχουμε αλλα ευτυχως ειμαστε – κατα ΦΑΝΤΑΣΙΑ – ανθρωπιστες……….

    υ.γ
    Εν τελη, γιατι να εχουμε Ενοπλες Δυναμεις αφου ειμαστε στο ΝΑΤΟ συν ο πλανηταρχης βλεπε ΗΠΑ, ειναι ο καλυτερος μας «συμμαχος»;;;;;

    ειμαστε καλυμενοι βρε, τι ΕΔ κι κουραφεξαλα ;;

  13. Κύριε Λαζο καλημέρα, ξέρω ότι παλιά είχαμε απαίτηση για τροχοφόρα 8χ8 για μια ταξιαρχία ταχείας αντίδρασης. Ισχύει ακόμη η απαίτηση αυτή; ή το εξετάζουμε ως εναλλακτική στα ερπυστριοφόρα;

    Το πρόγραμμα των ΤΟΜΑ ενδέχεται να είναι μέρος της συμφωνίας για την ΕΛΒΟ;

    1. Καλημέρα και σε σας. Όντως παλαιά υπήρχε η απαίτηση αλλά το πρόγραμμα δεν προχώρησε, όπως πολλά άλλα. Σχετικά με το ΤΟΜΑ και την ΕΛΒΟ δεν έχω κάποια ενημέρωση για το αν συνδέονται τα δύο. Αν τελικά πάμε σε νέο ΤΟΜΑ, ελληνικό ή ξένο, εκτιμώ ότι η ΕΛΒΟ θα εμπλακεί στην παραγωγή.

    1. Είναι το ιταλικό SuperAV, τροποποιημένο από την BAE System για το πρόγραμμα αντικατάστασης των AAV-7 από τους Αμερικανούς Πεζοναύτες. Κάνω σχετική αναφορά στο άρθρο.

    2. Σε αυτό θα ε ήθελα να προσθέσω και το APVT της συνεργασίας KMW- Nexter που θα ήταν ίσως ένας ενδιαφέρον αντικαταστάτης για τα πλέον ξεπερασμένα Μ113, αφού προσφέρει και μια Cross Country Mobility που θα ήταν και για τους πεζοναύτες χρήσιμη.

      https://militaryleak.com/2018/06/30/krauss-maffei-wegmann-amphibious-protected-vehicle-tracked-apvt/

        1. Πιο σωστό είναι ίσως, ότι δεν θα πάρουμε τίποτα και ότι θα γελάνε μάλλον και οι πέτρες μαζί μας όπως και οι Τούρκοι που εκσυγχρονίζονται συστηματικά, όταν εμείς περιμένουμε 30 χρόνια να μας παραχωρήσουν οι φίλοι μερικά AAVP για να παριστάνουμε τους USMC σε μια φθηνή απομίμηση. Αλλά δεν πειράζει αφού συνηθίζουμε.

  14. Η κοινοπραξία ARTEC είναι γερμανική, οι Άγγλοι πήραν συμμετέχουν μετά την απόφαση να αποκτήσουν 500+ οχήματα Boxer στο πρόγραμμα.

    Στην παραπάνω λίστα επιλογών λείπει το Mbombe 8×8 της νοτιοαφρικανικής Paramount Group που ήταν ένας απο τους δυο υποψήφιους αγοραστές για την ΕΛΒΟ που ακυρώθηκε μετά τις ανακοινώσεις του ΠΚ επάνω στην φάση αξιολόγησης των προτάσεων των υποψηφίων αγοραστών PG και KMW.

    https://www.rheinmetall-defence.com/en/rheinmetall_defence/company/divisions_and_subsidiaries/artec/index.php

    ARTEC GmbH, Germany, was founded in 1999 and is a joint venture of Krauss-Maffei Wegmann GmbH & Co. KG, Rheinmetall MAN Military Vehicles GmbH and Rheinmetall MAN Military Vehicles Nederland B.V.

    ARTEC is responsible for the Boxer development programme for the German and Dutch armies, acting as the prime contractor. Furthermore, ARTEC is in charge of the co-ordination of serial production.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *