Κατά γενική ομολογία τα Τεθωρακισμένα Οχήματα Μεταφοράς Προσωπικού και Μάχης (ΤΟΜΠ και ΤΟΜΑ) του Ελληνικού Στρατού (ΕΣ), στην κατάσταση που είναι σήμερα, δεν ανταποκρίνονται στο σύγχρονο πεδίο μάχης. Είναι μεγάλα σε ηλικία και τεχνολογικά ξεπερασμένα. Μόνο τα «Λεωνίδας» θα μπορούσαν, φυσικά μετά από αναβάθμιση, να διατηρηθούν σε ικανοποιητικό επίπεδο για 15-20 χρόνια. Επιλογές αναβάθμισης υπάρχουν και για τα M-113, αν αυτό τελικά κρίνει ορθό ο ΕΣ, αλλά άποψη μας είναι ότι θα πρέπει να δρομολογηθεί η σταδιακή αντικατάσταση τους. (Για τα τεθωρακισμένα οχήματα του ΕΣ και τα προβλήματα παλαιότητας και επιχειρησιακής απαξίωσης που αντιμετωπίζουν μπορείτε να διαβάσετε στο παρακάτω άρθρο)

Ένα είναι βέβαιο, ότι ο ΕΣ χρειάζεται ένα νέο τεθωρακισμένο όχημα. Οι επιλογές είναι είτε μια σχεδίαση από το εξωτερικό ή εγχώρια ανάπτυξη ενός τεθωρακισμένου οχήματος, που να ικανοποιεί τις επιχειρησιακές ανάγκες του ΕΣ και θα δώσει αντικείμενο εργασίας στην ελληνική αμυντική βιομηχανία. Η αντιμετώπιση του προβλήματος της μαζικής γήρανσης και επιχειρησιακής απαξίωσης του συνόλου των τεθωρακισμένων οχημάτων του ΕΣ απαιτεί έναν συνδυασμό λύσεων-εξοπλιστικών προγραμμάτων, βραχυπρόθεσμης, μεσοπρόθεσμης και μακροπρόθεσμης προοπτικής. Μια πρόταση-λύση θα μπορούσε να είναι η εξής:

1/ Προμήθεια 164 νέων ΤΟΜΑ από το εξωτερικό, με συμπαραγωγή, για τον εξοπλισμό των Μηχανοκίνητων Ταγμάτων των Τεθωρακισμένων Ταξιαρχιών του ΕΣ (οι δυνητικές επιλογές παρουσιάζονται στη συνέχεια του άρθρου). Το συγκεκριμένο πρόγραμμα θα λύσει το μείζον και επείγον θέμα της συνοδείας και της αρμονικής συνεργασίας των Leopard-2 με ένα σύγχρονο ΤΟΜΑ.

2/ Αναβάθμιση των 491 «Λεωνίδας» έτσι ώστε να παραμείνουν ικανά για 15-20 χρόνια. Η αναβάθμιση των «Λεωνίδας» θα προσέφερε στον ΕΣ μια ενδιάμεση λύση κάλυψης άμεσων και πιεστικών αναγκών, σε ΤΟΜΠ, και παράλληλα θα κερδίζαμε χρόνο για την ανάπτυξη ενός ελληνικού τεθωρακισμένου οχήματος.

3/ Ανάπτυξη ενός ελληνικού τεθωρακισμένου οχήματος. Ας μην ξεχνάμε, και αυτό είναι μια πολύ μεγάλη ευκαιρία-πλεονέκτημα, ότι η ανάπτυξη ενός τεθωρακισμένου οχήματος δεν θα ξεκινήσει από το μηδέν. Θα βασιστεί στο «Κένταυρος». Η «μαγιά» υπάρχει, αν και είναι 20 ετών παλαιά, αλλά υπάρχει. Φυσικά το «Κένταυρος» θα πρέπει να επανασχεδιαστεί, προκειμένου να ενσωματώσει όλες τις τεχνολογικές εξελίξεις που έχουν στο μεταξύ προκύψει, στους τομείς της θωράκισης και προστασίας, του οπλισμού και της επίγνωσης της τακτικής κατάστασης. Ωστόσο, ακόμα και σ’ αυτή την περίπτωση ο χρόνος που θα χρειαστούμε θα είναι πολύ μικρότερος από το χρόνο που θα χρειαζόμασταν αν ξεκινούσαμε από το μηδέν.

Συνδυαστικά, η άμεση επιλογή ενός ΤΟΜΑ, από το εξωτερικό, σε συνδυασμό με την αναβάθμιση των «Λεωνίδας» και την επανεκκίνηση του προγράμματος «Κένταυρος», αφενός θα έλυνε ένα σημαντικό πρόβλημα για τον ΕΣ, αφετέρου θα δημιουργούσε τις προϋποθέσεις σταδιακής ανανέωσης του στόλου των τεθωρακισμένων οχημάτων του ΕΣ με μια ελληνική λύση. (Για τις επιλογές αναβάθμισης των «Λεωνίδας» και των M-113, καθώς και για την επιλογή απόκτησης μεταχειρισμένων M2 Bradley μπορείτε να διαβάσετε στο παρακάτω άρθρο)

Οι πλέον σύγχρονες δυνητικές επιλογές από το εξωτερικό είναι το γερμανικό Lynx, που είναι εξέλιξη του Puma, το σουηδικό CV-90 (παράγεται από την βρετανική BAE Systems), το ισραηλινό Namer, το Hunter από τη Σιγκαπούρη, το νοτιοκορεατικό AS-21 Redback, που είναι εξέλιξη του K21 και τα ρωσικά T-15 Armata και Kurganets-25. Η επιλογή των συγκεκριμένων οχημάτων έγινε με κριτήριο την ολοκλήρωση της ανάπτυξης τους, είτε ως νέες σχεδιάσεις, είτε ως βελτιωμένη έκδοση παλαιότερης σχεδίασης, την τελευταία πενταετία, δηλαδή από το 2015 και μετά.

Lynx

To Lynx αναπτύχθηκε από την Rheinmetall και παρουσιάστηκε για πρώτη φορά στην έκθεση «Eurosatory 2016», στην έκδοση KF31, ενώ η έκδοση KF41 παρουσιάστηκε για πρώτη φορά στην «Eurosatory 2018». Η έκδοση KF31 (Kettenfahrzeug 31) έχει μέγιστο βάρος μάχης 35-38 τόνους και μπορεί να μεταφέρει τρία (3) άτομα πλήρωμα (οδηγός, πυροβολητής, αρχηγός) και εξαμελή ομάδα μάχης. Η έκδοση KF41 έχει μέγιστο βάρος μάχης 50 τόνους και μπορεί να μεταφέρει τρία (3) άτομα πλήρωμα (οδηγός, πυροβολητής, αρχηγός) και οκταμελή ομάδα μάχης. Και τα δύο (2) οχήματα μπορούν να διαμορφωθούν σε εκδόσεις: Μάχης, μεταφοράς προσωπικού, διοίκησης και ελέγχου, αναγνώρισης, διακομιδής τραυματιών και περισυλλογής.

Η εξέλιξη του Lynx βασίστηκε στο Puma, προκειμένου να μειωθεί το κόστος της ανάπτυξης, άρα και του κόστους απόκτησης. Το όχημα είναι σχεδιασμένο με την εξής εργονομία: Το διαμέρισμα του οδηγού είναι εμπρός και αριστερά, ο κινητήρας είναι εμπρός και δεξιά, το διαμέρισμα του πύργου έπεται και ακολουθεί το διαμέρισμα της μεταφερόμενης ομάδας μάχης. Το Lynx συνδυάζει την εργονομία του Puma και την σπονδυλωτή προσέγγιση του τροχοφόρου Boxer: Όλες οι διαμορφώσεις μοιράζονται ένα κοινό όχημα στο οποίο προσθαφαιρούνται τμήματα (δομοστοιχεία), ανάλογα με την έκδοση του οχήματος ή την αποστολή του. Ομοίως, το επίπεδο θωράκισης και του οπλισμού διαμορφώνεται ανάλογα με τις απαιτήσεις της αποστολής.

Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι ένα όχημα μπορεί να διαμορφωθεί ανάλογα με την αποστολή, με την εύκολη προσθαφαίρεση θωράκισης και οπλισμού. Σύμφωνα με την Rheinmetall η εναλλαγή ενός Lynx και η μετάπτωση του από μια διαμόρφωση σε μια άλλη μπορεί να γίνει στο πεδίο μάχης εντός οκταώρου. Οι εκδόσεις KF31/41 έχουν ίδιο πλάτος (3,6 μέτρα) και ύψος (3,3 μέτρα), αλλά διαφορετικό μήκος (7,22 και 7,73 μέτρα αντίστοιχα). Ομοίως, ενσωματώνουν κινητήρα διαφορετικής ισχύος, 750 και 1.140 ίππων αντίστοιχα, καθώς και διαφορετικό σύστημα μετάδοσης της κίνησης (Allison X300  και Renk HSWL 256 αντίστοιχα). Οι επιδόσεις κίνησης είναι ίδιες και για τα δύο (2) οχήματα (500 χιλιόμετρα εμβέλεια και 65-70 χιλιόμετρα την ώρα μέγιστη ταχύτητα σε οδό).

Για τις εκδόσεις ΤΟΜΑ τα KF31/41 ενσωματώνουν το πύργο μάχης Lance 2.0, η οποία έχει πιστοποιηθεί και για χρήση αιωρούμενων πυρομαχικών. Ο Lance 2.0 ενσωματώνει πολύ μεγάλη ισχύ πυρός και ευελιξία διαμόρφωσης, ανάλογα με τις απαιτήσεις του εκάστοτε πελάτη. Ο κύριος οπλισμός του πύργου είναι το πυροβόλο των 35 x 228 χιλιοστών, με δυνατότητα βολής πυρομαχικών πυροδότησης στον αέρα ABM (Air-Burst Munitions) και το συζυγές πολυβόλο των 7,62 χιλιοστών. Από εκεί περά η καινοτομία του Lance 2.0 βρίσκεται στην τοποθέτηση δύο (2) επιπλέον οπλικών συστημάτων σε κάλαθους, δεξιά και αριστερά του πύργου.

Ο πελάτης μπορεί να διαμορφώσει τον πύργο, ανάλογα με τις απαιτήσεις του μεταξύ τεσσάρων (4) δυνητικών επιλογών: (α) Δύο (2) αντιαρματικά βλήματα Spike-LR2 (β) 1-2 αιωρούμενα πυρομαχικά (γ) Ένα (1) μη-επανδρωμένο αερόχημα (UAV) ή (δ) Μία (1) συλλογή ηλεκτρονικού πολέμου. Από αυτές τις τέσσερις (4) επιλογές μπορούν να επιλεγούν δύο (2). Επιπλέον ο Lance 2.0 είναι εφοδιασμένος και με ακουστικό σύστημα εντοπισμού πυρών. Εργονομική πρόβλεψη υπάρχει και για την εγκατάσταση ενεργητικού συστήματος αυτοπροστασίας, ενώ, από κατασκευής ο πύργος είναι εφοδιασμένος με το σύστημα αυτοπροστασίας Rosy.

CV-9035 Mk.4

Το CV-9035 Mk.4 πρωτοπαρουσιάστηκε στη διάρκεια της έκθεσης «Eurosatory 2018» και είναι η τελευταία, νεότερη και ικανότερη έκδοση του τεθωρακισμένου οχήματος CV-9035 της BAE Systems, το οποίο εντάχθηκε, για πρώτη φορά, σε υπηρεσία το 1993. Το CV-9035 Mk.4 είναι ΤΟΜΑ, ενώ το CV-90 Armadillo είναι η έκδοση ΤΟΜΠ του CV-9035 Mk.3. Σε σχέση με την έκδοση Mk.3 η Mk.4 παρουσιάζει αυξημένες ικανότητες, κυρίως στον τομέα της κίνησης στο πεδίο μάχης και της ευκολίας στην οδήγηση. Επίσης ενσωματώνει και νέα, προηγμένα ηλεκτρονικά συστήματα.

Το CV-9035 Mk.4, εκτός από νέα παραγωγή, προσφέρεται και ως αναβάθμιση παλαιότερων εκδόσεων. Στην έκδοση Mk.4 το όχημα ενσωματώνει κινητήρα της Scania ισχύος 1.000 ίππων και σύστημα μετάδοσης της κίνησης X300. Το βάρος μάχης του οχήματος έχει αυξηθεί από τους 35 στους 37 τόνους. Η ανάπτυξη του CV-9035 Mk.4 βασίστηκε στο σύστημα iFighting (Intelligent Fighting) της BAE Systems, ένα σύστημα που επενδύει στην ολοκληρωμένη αντίληψη του πληρώματος σχετικά με την επικρατούσα τακτική κατάσταση και στην υποβοήθηση της διαδικασίας λήψης των αποφάσεων. Επικουρικά, το όχημα ενσωματώνει και ενεργητικό σύστημα αυτοπροστασίας.

Το όχημα που παρουσιάστηκε στην «Eurosatory 2018» είναι εφοδιασμένο με πύργο δύο (2) ατόμων με ένα πυροβόλο των 35 χιλιοστών, ένα συζυγές πολυβόλο των 7,62 χιλιοστών, έναν αυτόματο εκτοξευτή βομβίδων των 40 χιλιοστών και δύο (2) κατευθυνόμενα αντιαρματικά βλήματα (στο δεξί πλευρό του πύργου). Μπορεί να μεταφέρει ομάδα οκτώ (8) πλήρως εξοπλισμένων στρατιωτών συν τριμελές πλήρωμα (οδηγός, πυροβολητής, αρχηγός). Όπως έγινε γνωστό, τον Ιανουάριο του 2020 η BAE Systems ανακοίνωσε ότι πραγματοποίησε επιτυχημένη δοκιμή εκτόξευσης βλήματος Spike-LR2.

T-15 Armata
Kurganets-25

Το T-15 Armata είναι ένα βαρύ τεθωρακισμένο όχημα, το οποίο αναπτύχθηκε προς αντικατάσταση των BMP-2. Ενσωματώνει τον πύργο μάχης Bumerang-BM της KBP. Ο εξοπλισμός του αποτελείται από ένα κύριο πυροβόλο 2A42 των 30 χιλιοστών, συζυγές πολυβόλο PKTM των 7,62 χιλιοστών και δύο (2) διπλούς εκτοξευτές αντιαρματικών βλημάτων Kornet-ΕΜ μέγιστου βεληνεκούς 8-10 χιλιομέτρων (στην έκθεση «Army 2018» η UVZ παρουσίασε και η έκδοση με πύργο DUBM-57 Kinzhal με πυροβόλο των 57 χιλιοστών, πολυβόλο των 7,62 χιλιοστών και κατευθυνόμενα αντιαρματικά βλήματα Ataka-T).

Το βάρος μάχης του T-15 είναι 48 τόνοι με θωράκιση ικανή να απορροφά πλήγμα από αντιαρματικό βλήμα με διατρητική ικανότητα 1.200-1.400 χιλιοστών θωράκισης. Επίσης ενσωματώνει και το νέο ενεργητικό σύστημα αυτοπροστασίας Afganit. Ο πετρελαιοκινητήρας που ενσωματώνει είναι μέγιστης ισχύος 1.500 ίππων. Το όχημα επιτυγχάνει εμβέλεια 550 χιλιομέτρων και μέγιστη ταχύτητα 65-70 χιλιομέτρων την ώρα σε οδό. Μπορεί να μεταφέρει τριμελές πλήρωμα (οδηγός, πυροβολητής, αρχηγός) και εννεαμελή ομάδα.

Το Kurganets-25 βασίζεται και αυτό στην πλατφόρμα Armata, αλλά είναι αλαφρύτερο του T-15, καθώς το μέγιστο βάρος μάχης του είναι 25 τόνοι, ενώ είναι και αμφίβιο. Σχεδιάστηκε για να αντικαταστήσει τα BMP-2, καθώς και τα οχήματα της οικογένειας BMD και MT-LB. Μπορεί να μεταφέρει τριμελές πλήρωμα (οδηγός, πυροβολητής, αρχηγός) και οκταμελή ομάδα. Ενσωματώνει πετρελαιοκινητήρα μέγιστης ισχύος 800 ίππων και επιτυγχάνει εμβέλεια 550 χιλιομέτρων, καθώς και μέγιστη ταχύτητα 80 χιλιομέτρων την ώρα σε οδό ή 10 χιλιομέτρων την ώρα στο νερό. Το Kurganets-25 ενσωματώνει τον πύργο Bumerang-BM ή τον πύργο AU-220M Baikal με πυροβόλο των 57 χιλιοστών και πολυβόλο των 7,62 χιλιοστών. Στην έκδοση ΤΟΜΠ, το όχημα φέρει έναν τηλεχειριζόμενο πύργο με πολυβόλο των 12,7 χιλιοστών. Ενσωματώνει και το ενεργητικό σύστημα αυτοπροστασίας Afganit.

Namer

Το Namer βασίζεται στο σασί του άρματος μάχης Merkava Mk.4 και άρχισε να αναπτύσσεται το 2005 από την ΙΜΙ (Israel Military Industries), ενώ η παραγωγή του ξεκίνησε το 2008 από τα στρατιωτικά εργοστάσια του Ισραήλ. Το 2017 το Ισραήλ παρουσιάστηκε την έκδοση ΤΟΜΑ του οχήματος. Μέχρι στιγμής έχουν παραχθεί περί τα 120 οχήματα, ενώ σύμφωνα με το σχεδιασμό έως το 2027 το Ισραήλ θα παραλάβει άλλα 411 οχήματα. Στην έκδοση ΤΟΜΠ το όχημα έχει βάρος μάχης 60 τόνους και μπορεί να μεταφέρει 12 στρατιώτες (διοικητής, οδηγός, πυροβολητής και εννέα στρατιώτες).

Ο κύριος εξοπλισμός του Namer, πάντα στην έκδοση ΤΟΜΠ, αποτελείται από ένα πολυβόλο των 12,7 χιλιοστών ή από έναν αυτόματο εκτοξευτή βομβίδων των 40 χιλιοστών. Ο οπλισμός του οχήματος είναι τοποθετημένος επί του τηλεχειριζόμενου πύργου μάχης Samson. Ο δευτερεύον εξοπλισμός αποτελείται από ένα πολυβόλο των 7,62 χιλιοστών και από έναν όλμο των 60 χιλιοστών, τοποθετημένο εξωτερικά του πύργου. Ενσωματώνει κινητήρα ισχύος 1.200 ίππων και επιτυγχάνει μέγιστη ταχύτητα 60 χιλιόμετρα την ώρα, ενώ η εμβέλεια του ανέρχεται στα 500 χιλιόμετρα.

Στην έκδοση ΤΟΜΑ ο κύριος οπλισμός του Namer είναι ο ίδιος με αυτός του τροχοφόρου οχήματος Eitan (8 x 8), δηλαδή ένα πυροβόλο των 30 χιλιοστών, ένα πολυβόλο των 12,7 χιλιοστών και έναν διπλό εκτοξευτή αντιαρματικών βλημάτων Spike-LR2. Και τα δύο (2) οχήματα ενσωματώνουν το ενεργητικό σύστημα αυτοπροστασίας Trophy, ενώ υπάρχει και η εναλλακτική επιλογή του συστήματος Iron Fist.

Hunter

Το Hunter της Singapore Technologies Engineering (ST Engineering) παρουσιάστηκε για πρώτη φορά στη διεθνή έκθεση «Singapore Airshow 2018». Το μέγιστο βάρος μάχης είναι 29,5 τόνοι και μπορεί να μεταφέρει συνολικά 11 άτομα, τριμελές πλήρωμα (οδηγός, πυροβολητής, αρχηγός) και ομάδα αποτελούμενη από οκτώ (8) στρατιώτες. Επιτυγχάνει μέγιστη ταχύτητα 70 χιλιόμετρα την ώρα και εμβέλεια 500 χιλιόμετρα. Ο κύριος οπλισμός του είναι ένα πυροβόλο Mk.44 Bushmaster II των 30 χιλιοστών, επί πύργου Samson-30 της ισραηλινής Rafael, ένα συζυγές πολυβόλο των 7,62 χιλιοστών και ένας διπλός εκτοξευτής αντιαρματικών βλημάτων Spike-LR2.

AS21 Redback

Το AS21 Redback αποτελεί μια ριζικά αναβαθμισμένη έκδοση του K21, το οποίο άρχισε να εντάσσεται σε υπηρεσία, στο Νοτιοκορεατικό Στρατό, το 2009. Η ανάπτυξη του AS21 Redback ολοκληρώθηκε το 2019. Το όχημα έχει μέγιστο βάρος μάχης τους 42 τόνους και μπορεί να κινηθεί με μέγιστη ταχύτητα 65 χιλιόμετρα την ώρα σε οδό. Η εμβέλεια του είναι 520 χιλιόμετρα. Έχει τριμελές πλήρωμα (οδηγός, πυροβολητής, αρχηγός) και μπορεί να μεταφέρει οκταμελή ομάδα. Ενσωματώνει τον πύργο μάχης T2000, της αυστραλιανής EOS, με κύριο πυροβόλο των 30 χιλιοστών, αν και ο πελάτης μπορεί να επιλέξει και άλλα διαμετρήματα, από τα 25 έως τα 50 χιλιοστά. Ενσωματώνει επίσης και συζυγές πολυβόλο των 5,56 ή των 7,62 χιλιοστών, καθώς και μονό εκτοξευτή αντιαρματικών βλημάτων FGM-148 Javelin ή διπλό εκτοξευτή βλημάτων Spike-LR2. Επίσης, εκτός του πύργου T2000, το όχημα μπορεί να ενσωματώσει τον τηλεχειριζόμενο πύργο R400S Mk.2 με κύριο πυροβόλο των 5,56 ή 7,62 χιλιοστών. Τέλος, ενσωματώνει και ενεργητικό σύστημα αυτοπροστασίας.

Comments

  1. Η πιπίλα με την «ελληνική» εταιρεία EODH πρέπει να σταματήσει. Ουδέποτε ήταν ελληνική εταιρεία, παράρτημα είναι, με γνωστό δικηγόρο ως διευθύνοντα του ΔΣ. Η εταιρεία ανήκει στον όμιλο της Rheinmetall-Defence και συγκεκριμένα στη θυγατρική Rheinmetall Protection Systems GmbH, η οποία εξαγόρασε το 2019 την IBD Deisenroth Engineering GmbH, στην οποία ανήκε ως θυγατρική προηγουμένως η EODH (όπως και η EODC στον Καναδά). Περισσότερες ενδιαφέρουσες πληροφορίες για το ΔΣ της «ελληνικής» εταιρείας στο ΓΕ.ΜΗ.. Για να μη νομίζουμε ότι ξαφνικά εν μια νυκτί αποκτήσαμε know how σε εξελιγμένες θωρακίσεις.

    1. Ειναι τοσο Ελληνικη οσο τα ναυπηγεια Σκαραμαγκα και Συρου. Εμας μας ενδιαφερει να παραγονται στην Ελλαδα τα οχηματα, απο Ελληνες επιστημονες και τεχνικους, να παραγονται προιοντα ποιοτητας, στην ωρα τους και με χαμηλο κοστος.

      Δεν μας ενδιαφερει εαν τις μετοχες τις εχει η Rheinmetall η οχι.

      1. Ναι, αλλά μας τα έχουν ζαλίσει (συγγνώμη κιόλας) με την ελληνική εταιρεία – φαινόμενο (!). Το κορυφαίο είναι ότι δεν ασχολήθηκες με όλα τα υπόλοιπα (έγραψες μόνο και μονο για να μας πεις ότι δεν μας ενδιαφέρει ποιος έχει τις μετοχές, αν και δεν καταλαβαίνω το «μας», δεν εκπροσωπείς τους πάντες). Προσπάθησε να καταλάβεις λοιπόν ότι με αυτόν τον τρόπο μόνο εργάτες θα έχεις και όχι διάχυση τεχνογνωσίας, ώστε να αναπτυχθείς περαιτέρω. Όλες οι θυγατρικές λοιπόν στήνονται στις διάφορες χώρες – χρήστες (κυρίως) Leopard για να τσιμπήσουν συμβόλαια αναβάθμισης για τη μητρική εταιρεία (βλέπε IBD Deisenroth και αναβάθμιση MEXAS στον Καναδά, μέσω του αντίστοιχου με το ελληνικό σχήματος EODCanada). Δε μπορείς να ευαγγελίζεσαι ότι επιθυμείς νεκρανάσταση της αμυντικής σου βιομηχανίας και να μη σε νοιάζει που πάνε τα λεφτά του ισχνού προϋπολογισμού σου. Μην είσαι τόσο large λοιπόν. Και ναι, πάντα πρέπει να σε ενδιαφέρει ποιός έχει τις μετοχές μιας εταιρείας (μην σου πω και ποιος ασκεί διοίκηση, για να αποφεύγονται κακοτοπιές όπως των Ναυπηγείων), αλλιώς να καλέσουμε την FNSS ή την Otokar να πάρει την ΕΛΒΟ μπας και δούμε κανά όχημα να τσουλάει από την γραμμή παραγωγής, ντε και καλά.

        1. Πάλι εμείς οι έξυπνοι θα ανακαλύψουμε τον τροχό?
          Αυτά τα οπλικά συστήματα έχουν χρησιμοποιηθεί στην πράξη, είναι αποτέλεσμα αλλεπάλληλων εξελικτικών εκδόσεων, πολυετών μελετών σε ειδικά ερευνητικά κέντρα, εργασίας έμπειρων στελεχών στη βιομηχανία και βελτιστοποίησης των διεργασιών παραγωγής. Εσύ ως χώρα τι είναι αυτό που έχεις σε όλα αυτά? Επομένως, επιτυχία καταρχάς είναι ένας που ξέρει τη δουλειά να έρθει να το παράγει εδώ χρησιμοποιώντας ντόπιες εταιρείες ως υπεργολάβους και ελληνες σε όλα τα επίπεδα. Αυτό θα δημιουργήσει εγχώρια γνώση και όταν συμβεί αυτό, τότε αξιολογείς αν μπορείς να το σχεδιάσεις και παράγεις μόνος σου (μη ξεχνάμε το κόστος ανάπτυξης είναι τεράστιο). Όλα τα άλλα είναι φούμαρα για ψήφους, βλέπε Ερτογάν και «Αρτεμις».

          1. Slobodan με βλέπεις να αμφισβητώ την Rheinmetall? Εξαιρετική και πολυσχιδής γερμανική εταιρεία. Και ιδιοκτήτρια της EODH όμως. Εγώ απλώς αμφισβητώ το επιθετικό και μονότονο πλασάρισμά της ώς ελληνικής, που κουνάει κρυσταλλάκια στους ιθαγενείς με τα ψηφαλάκια που αναφέρεις κι εσύ… Βασικά λέμε το ίδιο πράγμα, εγώ απλώς καυτηριάζω το marketing και τo lobbying. Ελπίζω να θυμάσαι τι έγινε στο προηγούμενο (και τελευταίο) μεγάλο εξοπλιστικό πρόγραμμα μετά τα Ίμια.

  2. Το CV90 είναι πειρασμός αλλά δυστυχώς απαγορευμένος.
    Μια καλή λύση και με προστιθέμενη αξία θα ήταν η αναβίωση του Κένταυρος σε μια βελτιωμένη έκδοση όπου θα μπορούσε να παραχθεί μαζικά από την ΕΛΒΟ σε συνεργασία με έναν επενδυτή.

  3. Λόγω του επερχόμενου οικονομικού πατατρακ ρεαλιστικά δεν θα γίνει τίποτα !

    Εάν υπάρχουν διαθέσιμα για μεταφορικά πρέπει να μαζέψουμε ότι m1117 και m113a3 υπάρχει διαθέσιμο απόUSA μαζί με τα απαιτούμενα ανταλλακτικά υποδομές

    Εάν γίνει κάνα θαύμα και μπορεί να διατεθούν κάποια επιπλέον χρήματα τότε πρέπει να κοιτάξουμε για Μερικά m2a2 , 100% λειτουργικά πάλι με τα απαιτούμενα ανταλλακτικά υποδομές και πυρομαχικά

    Όλα τα αλλα είναι εκτος ελληνικής πραγματικότητας

  4. Συγχαρητήρια για το άρθρο σας!
    Θα μου επιτρέπεται όμως,να εκφράσω την ένσταση μου,αναφορικά με την προμήθεια 164 νέων Τ.ο.μ.α.στην παρούσα οικονομική συγκυρία ένα τέτοιο πρόγραμμα θα απορροφούσε τα λιγοστά διαθεσιμα χρήματα για εξοπλισμούς από το Γ.ε.ς.θα δοσει καρπούς μετά από 5 περίπου χρόνια,ενω εμείς καιγόμαστε για τ.ο.μ.α. ΧΘΕΣ,επίσης θα ενισχύσει την πολυτυπια και θα αποτελέσει πονοκέφαλο για την λογιστική υποστήριξη.πιστευω πως η λύση βρίσκεται στην αναβάθμιση των Λεωνίδας από την eodh,η οποία έχει δεσμευτεί ότι μπορεί εντός ενός έτους από την αναθέσ η να αρχίσει τις παραδόσεις.παραλληλα κερδίζουμε χρόνο για να αναπτύξουμε το νέο δικό μας τ.ο.μ.α. ,αλλά. κάνουμε και οικονομία πόρων για την κάλυψη των παμπολων κενών μας(αναβάθμιση RM70, M l r s , και αλλων)κλείνοντας θα ήθελα να αναφέρω ότι είναι ζωτικής σημασίας η αναβάθμιση την ah64a κατά το ισραηλινό πρόγραμμα και η προμήθεια από τα αμερικανικά αποθέματα πρόσθετων ώστε να σχηματιστούν 2 πλήρη τάγματα ε/Π ελικοπτέρων.πληθαινουν επικίνδυνα τα Τ129 και έρχεται, δυστυχώς, η ώρα που θα γεμίσει ο Έβρος alta.ανυσηχω…

  5. Πολύ ωραίο άρθρο μπράβο στον συντάκτη με εκτενείς αναφορά σε όλα όσα λέει.
    Επειδή έχω απολυθεί πρόσφατα εδώ και 2 και κάτι μήνες και τα έχω δει τα Μ113 αλλά και τα Stayr (άλλο μεγάλο θέμα τα Stayr), μιλούσα με τα στελέχη για αυτό το θέμα ότι θα πρέπει να αλλάξουν κάποια στιγμή, μου έλεγαν οι περισσότεροι ότι αυτό αν γίνει θα πρέπει να γίνει γρήγορα γιατί δεν αντέχουν άλλο όσο και να τα φτιάχνουν πάλι.
    Όσο για το ποια λύση θα είναι η καλύτερη άποψη μου είναι ότι καιρός είναι να βγει στην επιφάνεια το Κένταυρος, (καταρχάς έπαθα πλάκα όταν μου είπαν πως έχουμε ένα τέτοιο σχέδιο και δεν το εκμεταλλευομαστε καθόλου), είναι μια πρώτης τάξεως ευκαιρία για τον ΕΣ για να δημιουργήσει κάτι όπως ακριβώς το σκέφτεται.
    Αν όχι, εγώ προσωπικά κλείνω προς Άρματα.
    Πολύ καλο, βέβαια χάνει λίγο σε ευκινησία αλλά κερδίζει σε προστασία του προσωπικού που κουβαλάει που είναι και το σημαντικό. Το έχω δεί και στη Μεγάλη Πατριωτική παρέλαση στης 9 Μαϊου στη Μόσχα, αλλά και στο πεδίο βολής με σενάριο και τα πήγε περίφημα.

  6. Κουβέντα να γίνεται… τίποτα από τα παραπάνω δεν ειναι ρεαλιστικό για μια δεκαετία και βάλε…
    Ας επικεντρώσουμε τι μπορεί πραγματικά ειναι εφικτό να αποκτήσει ο ΕΣ.
    Η μόνη περίπτωση να έρθει ΤΟΜΑ ειναι τα Μ2Α2 να ειναι σε κατάσταση σχετικά λειτουργική, αναβαθμίζεις ODS απαιτούν ένα σκασμό χρήματα που δεν υπάρχουν.
    Οι άλλες περιπτώσεις είναι σε ΤΟΜΠ και μια άλλη κατηγορία τα M1117 που θα χρησιμοποιηθούν κάτι σαν 4Χ4 στο στρατεύματα.
    Περισσότερο εφικτές και ρεαλιστικές λύσεις είναι:
    – Τα Μ113Α3 από ΗΠΑ η πιθανότερη
    – Μετασκευή Μ2 σε ΤΟΜΠ στο μέλλον μπαίνει ένας RWS.
    – Συμμάζεμα των Λεωνίδας.
    – Τα M113A2 Ultra της Σιγκαπούρης μαζί με κάποια SWORADS και την τοποθέτηση Mistal 3 αντι για Igla.

      1. Θα συμπλήρωμα τα ελβετικά schützenpanzer 63/73/89 με πυρ. 20mm και τα νορβηγικά ΝΜ135 επίσης με πυρ. 20 (το γνωστό μας rh202). Tα ελβετικά έχουν το παλιό hispano, αλλά θα μπορούσε πιθανόν να αντικατασταθεί με το rh202, η με κάποιο άλλο.

      2. Μιλάμε για πολύ μικρότερες ποσότητες σε σχέση με αυτά της Σιγκαπούρης.
        Τα Αυστραλεζικα M113AS4 είναι μια λύση ναι συμφωνούμε, εφόσον τα αποσύρουν συνολικά σε ποσότητες.

        1. Θα άξιζε να ρίξετε μια ματιά στην πρόταση της NIMDA προς την Ταυλάνδη, κόστους 280 χιλ. δολάρια ανά μονάδα. Και γενικά την πρόταση της NIMDA. για αναβάθμιση των Μ-113.

  7. Καλησπερα…εγω διαφωνω γενικα ….
    Εγω πιστευω οτι πρεπει να παμε σε ενα τομα
    Τροχοφορο..πχ το boxer (αν ναι οχι απαραιτητα)σε εκδοση τομα που υπαρχει ηδη ανεπτυγμενη.
    Μπορει να ειναι ακριβοτερο σε σχεση με αλλες σχεδιασεις οπως το 8χ8 της patria ή της general dynamics ή της mowag το piranha αλλα προσφερει και πολλα πλεονεκτηματα.
    Πρωτον η σπονδυλωτη του κατασκευη…στην ιδια πλατφορμα αλλαζεις το πισω μερος και εχεις ασθενοφορο διοικητικο μηχανικου τομπ κλπ σε ελαχιστο χρονο σαν το lynx αλλα ακομη πιο γρηγορα
    Δευτερον ηδη εχει αναπτυχθει εκδοση με πυροβολο 155mm λεγεται boxer ch155 η οποια εχει πολλα κοινα με το phz2000 που ηδη υπηρετει σε μας ..ασε που καποια στιγμη θα πρεπει να αντικαταστησουμε τα m109 πυροβολα που εχουμε αρα μια κοινη πλατφορμα θα εξηκονομησει χρημα απο λειτουργικα εκπαιδευση κλπ κλπ κλπ
    Τριτον τα τροχοφορα ειναι κατα γενικη ομολογια φθηνοτερα σε κοστος ΚΤΗΣΗΣ και κοστος χρησης απο τα ερπυστριοφορα(σημαντικο για την εποχη μετα covid 19) με την διαφορα σε αποδοση και κινητικοτητα να εχει πλεον μειωθει κατα πολυ αναμεσα στους δυο τυπους(τα ερπυστριοφορα ειναι κατα κοινη ομολογια πιο προστατευμενα απο τα τροχοφορα …αλλα με τα ιδια λεφτα λογικα παιρνεις και πιο πολλα απο τα δευτερα)
    Τεταρτον οι υποδομες απο τα τροχοφορα δεν ταλαιπωρουνται τοσο πολυ ..πχ αλλιως περναει ενα τομα 50 τονων απο μια γεφυρα αλλιως ενα των 35.
    Πεμπτον δεν εξαρτωνται τοσο πολυ απο μεταφορεις..δηλ δεν χρειαζονται αρματοφορεις γιατι ταξιδευουν πιο γρηγορα και πιο ανετα με ολο το προσωπικο τους μεσα αρα η υποστηριξη τους και η λογιστικη τους μεριμνα ειναι πολυ μικροτερη απο τα ερπυστριοφορα..αρα παλι ΚΟΣΤΟΣ(που μας ενδιαφερει πολυ)σε βαθος χρονου πολυ μικροτερο.ας μην ξεχασουμε και τις βλαβες σε σχεση με τα ερπυστριοφορα ειναι απο μεχρι τωρα χρηστες τροχοφορων ναι επρυστριοφορων πολυ λιγοτερες.
    Για αυτους και για αλλους λογους εγω θα διαλεγα τροχοφορα…δειτε και στη συρια τοσες χιλαδες m113 και εκσυγχρονισμενα εχει η τουρκια και ομως τα περισσοτερα οχηματα που εστειλε ειναι kirpi γιατι το πεζικο χρειαζεται κινητικοτητα μεγαλη ..ανεση …αυτονομια και εξαρταται σε τι βαθμο προστασια.θα πειτε εκει ειναι κυριως αναταρτοπολεμος θα πω κι εγω ομως οτι και τα οχηματα boxer η πατρια δεν ειναι kirpi
    Επισης τα 164 ειναι λιγα θα προτεινα 4 ταξιαρχιες τεταγωνικες και οχι τριγωνικες οπως τωρα( λιγοτεροι ανωτατοι αξιωματικοι λιγοτερες αναγκες υποστηριξης και μεγαλυτερης ομως θσχυς πυρος) με κατευθυνση τον εβρο .
    με εκσυγχρονισμενα ολα τα leopard2 με συστηματα αυτοπροστασιας νεα θωρακιση ηλεκτροοπτικα κλπ και επισης rws για τηλευκατευθυνομενο πολυβολο στην οροφη…αρα
    350 τομα(με αυτα για εκπαιδευση ) συν αλλα 50 διαφορων βοηθητικων εκδοσεων…ολα τροχοφορα και 350 leop 2 εκσυγχρονισμενα.
    Με μια τετοια δυναμη εκπαιδευμενη καλα ησυχαζεις στον εβρο για δεκαετιες…
    Τωρα στα χρηματα …….
    για να αναπτυξεις ξανα μονος σου οχημα(κι αν δεν το πουλησεις αλλου.. επωμιζεσαι μονος και το κοστος αναπτυξης και ολα τα εξοδα μελλοντικης αναβαθμισης εσκυγχρονισμου) θα κοστισει ο κουκος αιδονι.
    αν θελουμε παραγωγη στην χωρα μας πλεον πρεπει να επιδιωξουμε συμπαραγωγη απλα πρεπει να βρπυμε χωρες με ιδιες αναγκες και προτασεις παραχωρησεις εργου…και αυτιο μεθαυριο παραγωνη και αναπτυξη σε προγραμματα απο την αρχη. Βλεπουμε ολες οι βιομηχανιες ναυπηγεια nexterμε kmw και λοιπα συγχωνευονται…εμεις τωρα θα βαδισουμε μονοι?? Μικρα προγραμματα ναι μπορεις να τα φταιχνει μονη μια χωρα μεγαλα πλεον το κοστος οσο παει γινεται δυσβασταχτοοοοο
    Αρα τα χρηματα τα χρηματα να αναπτυξεις καινουργιο και να το αποκτησεις τα ριχνεις σε ενα ηδη υπαρχον δοκιμασμενο ανεπτυγμενο σχεδιο με προοοπτικες να μενει σε υπηρεσια δεκαετιες ολοκληρες…
    Τωρα για να συμπληρωθουν οι αριθμοι εγω εχω ξαναγραψει εδω μεσα οτι καλη λύση και παραδειγμα πχ για τα νησια ειναι το προγραμμα scorpion των γαλλων…
    Δηλ τροχοφορα 6χ6 ή 4χ4 τομπ οπως τα griffon τα serval( που ειναι υπο αναπτυξη ) τα titus κλπ απο τη μια …
    και οχηματα αναγνωρισης σαν το jaguar η το κενταυρος 2 συνδυαστικα απο την αλλη.
    Στα νησια ειναι πολυ δυσκολο να εχουμε μια συγκρουση οπως στον εβρο…το πεζικο θα πρεπει να ναι ευκινητο τα οχηματα πιο μικρα απο αρνατα οπως οι δρομοι οι γεφυρες τα στενα στις πολεις και στα χωρια αρα ο αγωνας εκει θα στηριχθει πολυ στην ευκινησια στην παρατηρηση – προειδοποιηση στην δικτυωκεντρικοτητα ολα αυτα να μοιράζονται ετσι ωστε να εξαλειφουν τις απειλες αμεσως.καθως και σε οπλα οπως εποχουμενοι εκτοξευτες hellfire οπως αυτοι που εχουν οι σουηδοι η σε πυραυλους οπως ο spike nlos.
    Τα οχηματα αυτα δεν εχουν το κοστος παλι των αρματων μαχης ουτε των βαρεων τομα
    2.5 εκατομμυρια ευρω το jaguar και μολις 1 περιπου το griffin serval οσο να εκσυγχρονισουμε τα 40-50 ετων αρματα και m113 που εχουμε..αρα πιστευω αξιζει να παμε σε ενα καινουργιο τυπο…
    Καλο απογευμα

  8. Αν και τα πράγματα τα βλέπω χλωμά για οτιδήποτε, θεωρητικά μιλώντας, θα έλεγα ναι σε ένα βελτιωμένο σχέδιο του ΚΕΝΤΑΥΡΟΣ, όπου στο βασικό σχέδιο, θα υπήρχαν (χονδρικά) δύο διαμορφώσεις. Μια βαριά για ΤΟΜΑ και μια ελαφρύτερη για ΤΟΜΠ. Σε αυτό, ότι μπορούμε να βάλουμε εγχώριο (π.χ. ηλεκτρικά, ηλεκτρονικά, υδραυλικά κ.λπ.) το βάζουμε. Για ότι λείπει, καλή θα ήταν η συνεργασία με Σουηδούς (για μέρη του εκπληκτικού CV9035 Mk4) και Γάλλους. Επιπλέον, ένα μεγάλο μέρος των αναγκών μας (ΑΣΔΕΝ) έχει κατάλληλο περιβάλλον για χρήση τροχοφόρων, οπότε δεν είναι ανάγκη όλα τα τ/θ να είναι με ερπύστρια.
    Ένα ακόμη βαρύτερο ΤΟΜΑ (π.χ. ΚΕΝΤΑΥΡΟΣ των 50τ., με πυροβόλο 105 ή 120mm), σε έναν αριθμό 500 μονάδων θα ήταν ιδανικό για ΑΣΔΕΝ και θα μπορούσαμε να ρίξουμε παράλληλα κάπως και την οροφή των τανκ.

      1. Φυσικά και έχει. Άλλωστε πάντα τα οπλικά συστήματα και όπλα έχουν κόστος.
        Στις Ελληνικές Ε.Δ., η αδράνεια 15-16 ετών, έχει σωρεύσει και ανάγκες αλλά ΚΑΙ κόστη.
        Σχεδόν τίποτα πλέον για εμάς δεν είναι φθηνό, αφού και η όποια σχετικά φθηνή αναβάθμιση, θα έπρεπε να «πατάει» πάνω σε προγενέστερη που θα έπρεπε να έχει γίνει 10-15 χρόνια νωρίτερα (για τα περισσότερα).
        Για να έχεις κάτι σύγχρονο πλέον, σε σύγκριση με αυτά που διαθέτεις, η απόσταση είναι αρκετά μεγάλη και όσο καθυστερούμε χρονικά, μεγαλώνει περισσότερο, άρα κοστίζει και περισσότερο.
        Απλά, για το ΚΕΝΤΑΥΡΟΣ δεν ξεκινάς από το 0. Αν και εγώ θα προτιμούσα συμβόλαιο παραγωγής εδώ (γιατί θέλουμε πλέον πολλές μονάδες) του CV9035 IV, στο οποίο θα μπορούσαν να ενσωματωθούν και κάποια ελληνικά συστήματα, ώστε το κόστος να πέσει κάτω και από τα 3 εκ. Αλλά βέβαια αυτό δεν πρόκειται να συμβεί.

  9. Τεράστιο λάθος η παύση παραγωγής των ΛΕΩΝΙΔΑΣ που δεν αντικατέστησαν τα Μ113 όπως και αργότερα η μη παραγωγή των ΚΕΝΤΑΥΡΟΣ. Πρέπει να σκεφτούμε και τον πόλεμο φθοράς. Δεν μπορεί η ελληνική βιομηχανία να μην είναι ικανή να παράγει αυτόνομα και μαζικά ένα ΤΟΜΠ/ΤΟΜΑ. Τα άρματα μετά από 1 μήνα πολέμου(γιατί κανείς δεν εγγυάται ότι δεν μπορεί να πάμε σε ένα τέτοιο ενδεχόμενο αν η Τουρκία αποφασίσει ότι είναι κάποια στιγμή η χρυσή ευκαιρία) θα έχουν εξαντληθεί. Οι βαριές συντηρήσεις και ανακατασκυεύες είναι χρονοβόρες ενώ σε περίπτωση που χαθεί ένας ικανός αριθμός ακόμα και σε θετική εξέλιξη από πλευράς μας κανείς δεν μας αναφέρει με τι θα αντικατασταθούν την στιγμή που η Τουρκία θα ζητά μια ρεβάνς. Συν ότι ένα απλό ΤΟΜΑ όπως το ΚΕΝΤΑΥΡΟΣ μπορεί να δημιουργήσει τεράστιο πρόβλημα στην απέναντι πλευρά στην ΑΣΔΕΝ αν ήξερε ότι κάθε μεγάλο νησι είχε 2 μηχ/τα τάγματα με 80 πυροβόλα των 30mm (εγώ θα ήθελα και το ΚΕΝΤΑΥΡΟΣ σε έκδοση καταστροφέα αρμάτων με τον πύργο MGS-τα βάρη με το STRYKER είναι ισοδύναμα- για αντικατάσταση των Μ48/Μ60 στα νησιά) θα έτρεμε να πατήσει πόδι. Στην σημερινή κατάστασή μας πάντως και στα πλαίσια μια αναδιάταξης για εμένα στον τομέα των τθ μεταφοράς/μάχης θα ήθελα τα Μ1117 συν το δίδυμο MRAP(ΤΟΜΠ -Διοίκησης – περισυλλογή-ασθενοφόρου)/hummer(μεταφορά όπλων, αναγνώρισης, αισθητήρων, ΚΟΕ,ασθενοφόρο και κάθε άλλη χρήση) στην ΑΣΔΕΝ για λόγους που έχω αναφέρει αλλού και κυρίως λόγω της αναγκαστικής πρόταξης ολόπλευρης άμυνας από αεροκίνητες δυνάμεις που θα επιτεθούν, Στον Έβρο και τις ηπειρωτικές μονάδες να πάρουμε όσα Μ113α3 μπορούμε με μια προσθήκη(εννοείται με πλήρες ασπίδιο αν και θα ήθελα ένα rws των 12,7mm) και μια τοποθέτηση cage armor για την αναχαίτιση των εκατοντάδων α/τ που εντάσσει μαζικά η Τουρκία(βελτιώνουν κατά πολύ την ευκινησία, στοιχειώδη θωράκιση καλύτερη συντήρηση) και εδώ σε συνδυασμό με hummer για όλες τις άλλες δουλειές όπως ΑΣΔΕΝ συν Μ1117 για στρατονομία, επιτήρηση και ΕΑΝ/ΙΛΑΝ, Τα VBL σε ΕΑΝ/ΙΛΑΝ ως ελαφρύ, αποστολές μαζί με τις επιλαρχίες, και μαζικά στις επίλεκτες μονάδες, καταδρομείς/πζν/α/μ, Οι πζ/ν ένα συνδυασμό AAV/M1117/Hummer στην θέση των Μ113, Για τα τέσσερα τάγματα των τθτξιαρχ θα έδινα Β-ΤΟΜΠ είτε LEO-1 με απλή αφαίρεση πύργου και προσθήκη πρόσθετης χαλύβδινης πλάκας περιμετρικά συν cage armor και 2-3 πολυβόλα για περιμετρική άμυνα( ας βγαίνουν και από την οροφή οι στρατιώτες εδώ έχουν άλλο ρόλο) που δεν έχει πρόβλημα κίνησης μετά την αφαίρεση του πύργου ενώ θα έχει άριστη σύζευξη με τα LEO-2(στα πρότυπα δηλαδή του αρχικού ισραηλινού nagmashon), Τέλος όλα τα ΛΕΩΝΙΔΑΣ Κύπρο (ΕΛΔΥΚ συν ΕΦ) συν μετατροπή και ειδικών εκδόσεων για πλήρη αναδιοργάνωση των μηχανοκίνητων μονάδων στο νησί ( μιλάμε να φύγει κάθε VAB/AMX VCI//EE-3/-9/ειδικοποιημένα Μ113 και οτιδήποτε άλλου όπως οχήματα για μηχανικό, κέντρα διοίκησης πυροβολικού κτλ, γιατί πιστεύω ότι αν κάπου χρειαστεί θωράκιση και θα γίνουν μεγάλου επιπέδου αρματομαχίες θα είναι εκεί. Κόστος για όλα αυτά, τα μεταφορικά από ΗΠΑ για hummer/mrap/m113a3/m1117/AAV(εδώ μπορεί να χρειαστεί κάποιο κόστος ανακατασκευής όπως έχει φανεί), πόσο θα κοστίζει το «σιδερένιο κλουβί» για τα ΤΟΜΠ, βάψιμο, δίχτυα, ασυρμάτους, καπνογόνα, και τέλος. θα έχουμε καλύψει κάθε ανάγκη(προφανώς όχι με την βέλτιστη λύση αλλά θα μιλάμε για πλήρη αναβάθμιση του πεζικού και άμεση μείωση κόστους λειτουργίας του ΣΞ από την εσωτερική διευθέτηση της επιμελητείας. Για οποιαδήποτε άλλο σενάριο απλά δεν υπάρχουν χρήματα για το πεζικό δυστυχώς, γιατί δεν θα δώσουν το ΥΠΟΙΚ απλά.

    1. Ένας μήνας πολέμου ?
      Καταρχήν.
      Δεν γίνονται πόλεμοι μεταξύ χωρών μελών του ΝΑΤΟ.
      Πάμε παρακάτω.
      Ελλάδα-Τουρκία έχουν πυρομαχικά για 10 ημέρες αγώνα. Μετά θα ακούγονται αραιοί πυροβολισμοί.
      Ότι γίνει μεταξύ Ελλάδας-Τουρκίας (θερμό επεισόδιο) θα έχει διάρκεια μερικές ώρες και θα λήξει κατόπιν παρέμβασης των μεγάλων δυνάμεων.

      1. Στο έχω ξαναγράψει με το περί πολέμου Ελλάδας-Τουρκίας θα στο ξαναπώ. Όταν μιλάμε για 1 μήνα προφανώς δεν μιλάμε για 24 ώρες το 24ωρο επί 30 ημέρες μάχες. Αυτά είναι αυτονόητα. Γίνεται μια εμπλοκή, συνεχίζει αν επιτύχει, γίνεται αναδιάταξη δυνάμεων κτλ. Τώρα αν γίνεται πόλεμος μεταξύ χωρών του ΝΑΤΟ μπορείς να το πεις στον Ερντογάν γιατί κανείς δεν είναι στο μυαλό του, που σημαίνει ότι γι αυτό τον λόγο διατηρούμε ένοπλες δυνάμεις. Όποιος τολμάει ας πάρει τις δυνάμεις από την ΑΣΔΕΝ να μείνουν τα νησιά ακάλυπτα και ας αποσύρει τις δυνάμεις από τον Έβρο να δει αν κάνει πόλεμο η Τουρκία ή δεν κάνει επειδή είμαστε στο ΝΑΤΟ. Το ζήτημα των πυρομαχικών έχει ένα πρόβλημα οι 10 ημέρες αγώνα που έχει Ελλάδα-Τουρκία θα είχε αν είχαμε ισοδύναμες δυνάμεις, επομένως αν η Τουρκία θέλει να πιέσει την Ελλάδα θα μετακινήσει από αλλού τα πυρομαχικά των 10 ημερών τόσο απλά, επιπλέον η τουρκική βιομηχανία εν αντιθέσει με την δική μας(ουσιαστικά ανύπαρκτη) παράγει κάθε τύπο πυρομαχικού έστω και αν δεν είναι τα δικά τους κατευθυνόμενα πυρομαχικά ή τα πυρομαχικά υψηλής απόδοσης(όπως των αρμάτων) που σημαίνει ότι σε 10 ημέρες μπορεί να έχει παράξει πυρομαχικά για άλλες 10 ημέρες που θα προστεθούν στα πυρομαχικά των 20 ημερών που θα έχει ρίξει στο ελληνικό μέτωπο. τόσο απλά.

  10. Αν υπήρχαν τα χρήματα για ένα αξιόλογο σοβαρό πρόγραμμα αντικατάστασης και εκσυγχρονισμού του στόλου των ερπυστριοφόρων ΟΜΠ του ΣΞ θα ψήφιζα το Lynx KF41 η ένα μείγμα Boxer-Lynx, με συμμετοχή ελληνικών ιδιωτικών εταιριών στα σημεία που έχουν σημειώσει εξαγωγικές επιτυχίες πετυχαίνοντας συμφωνίες, όπως π.χ. η Intracom στην Γερμανία με το σύστημα WiSPR.

    Httphttps://www.viadiplomacy.gr/sistima-wispr-tis-ellinikis-eterias-intracom-defense-electronics-exoplizi-ta-germanikis-kataskevis-toma-boxer/

  11. Χρόνια Πολλά στον Ελληνικό Στρατό! Το ζήτημα ΤΟΜΑ/ΤΟΜΠ είναι χρόνια στην ατζέντα και μάλλον θα παραμείνει για αρκετά ακόμα στα συρτάρια. Ένας ακόμα σημαντικός παράγοντας που θα έπρεπε να εξεταστεί. είναι η δημιουργία κωδικοποιημένων οχημάτων μηχανικού μέσω του προγράμματος. Θεωρητικά μιλώντας η πιο οικονομική επιλογή για την απόκτηση ΤΟΜΑ, είναι τα M2A2 απο τα αμερικανικά αποθέματα. Απαιτείται αναβάθμιση που θα αυξήσει το κόστος και θα χρειαστούμε επίσης επιπρόσθετο κονδύλι έστω και αργότερα για την αναπτύξη οχημάτων μηχανικού. Γενικά όλες οι παραπάνω προτάσεις, εκτός της GDELS, στερούνται ολόκληρη σειρά οχημάτων μηχανικού. Επιπροσθέτως τα 169 οχήματα είναι λίγα για τις ταξιαρχίες στον Έβρο

    https://www.youtube.com/watch?v=nWpZis7YGoQ&t=216s

    Ένας άλλος παράγοντας που θα πρέπει να προσεχθεί είναι η διάβαση υδάτινου κωλύματος, που με την είσοδο νέων ΤΟΜΑ θα χαθεί. Εκεί θα πρέπει να γίνει αγορά αμφίβιων σύστηματων γέφυρας M3 MLC 85T, για να διατηρηθεί η αμφίβια δυνατότητα που φυσικά θα εκτοξεύσει τις σημερινές λιγοστές δυνατότητες του ΕΣ

    https://www.youtube.com/watch?v=ZMvGwUj90A8

    @Papajohn
    Θα συμφωνήσω στην υοθέτηση της τετράγωνης Μ/Κ ΤΑΞ στον Έβρο αλλά με 3 λόχους πεζικού και μία ίλη αρμάτων. Ο 3 λόχος πεζικού θα ήταν εξοπλισμένος με τροχοφόρα τεθωρακισμένα, για μείωση του κόστους δημιουργίας αυτής της μορφής. Το επίπεδο προστασίας και κινητικοτητας μεταξύ ερπυστριοφόρων και τροχοφόρων έχει μειωθεί σημαντικά. Επιπροσθέτως για αναγνώριση θα δημιουργούσα μεικτές ομάδες με ερπυστριοφόρα και τροχοφόρα, όπου και τα δύο θα έφερναν το γαλλικό πύργο του jaguar σε παραλλαγές. Το κόστος είναι μεγάλο αλλά και οι ανάγκες είναι τεράστιες γιατί το υλικό είναι απαρχαιωμένο

  12. Κύριε Λάζο το ξέρετε ότι η ΕΛΒΟ πωλείται; αν ναι, αντιλαμβάνεστε ότι αυτός που θα την αγοράζει, δεν θα κάτσει να αναστήσει ένα πρόγραμμα όπως το Κένταυρος; Αν αποκτηθεί νέο ΤΟΜΑ, αυτό θα είναι το όχημα που θα παράγει η εταιρία που θα αποκτήσει την ΕΛΒΟ.

    Μιλάτε για αναβάθμιση του ΤΟΜΠ G-127. Μπορείτε να μου αιτιολογήσετε γιατί να εκσυγχρονίσουμε ένα όχημα του οποίου είμαστε ο μοναδικός χρήστης; αντιλαμβάνομαι ότι είναι νεότερο από το Μ113, όμως μιλάμε για σχετικά μικρή ποσότητα μόνο στην έκδοση ΤΟΜΠ σε σχέση με τα ~1500 Μ113 που έχει σε υπηρεσία ο ΕΣ, τα οποία τα έχουμε σε πολλές εκδόσεις.

    1. Το ότι η ΕΛΒΟ μπορεί να αλλάξει ιδιοκτήτη, δηλαδή από το δημόσιο να περάσει σε ιδιώτη, δεν σημαίνει ότι το Κένταυρος δεν μπορεί να αποτελέσει τον πυρήνα ανάπτυξης ενός ΤΟΜΑ-ΤΟΜΠ που να ικανοποιεί τον ΕΣ. Αντίθετα, αν ο νέος ιδιοκτήτης γνωρίζει ότι το αποτέλεσμα θα αγοραστεί από τον ΕΣ έχει συμφέρον να το κάνει γιατί το κόστος εξέλιξης του Κένταυρος στα δεδομένα του 2020 θα είναι μικρότερο από το κόστος ανάπτυξης ενός ΤΟΜΑ από το μηδέν. Για τα Λεωνίδας, το ότι είμαστε ο μοναδικός χρήστης δεν σημαίνει τίποτα για την προοπτική αναβάθμισης του. Και τη δεκαετία του 1980 που το πήραμε, μόνο οι Αυστριακοί το είχαν, αλλά αυτό δεν μας απαγόρευσε τη συμπαραγωγή και να πετύχουμε αυξημένη εγχώρια προστιθέμενη αξία. Είμαι υπέρ της αναβάθμισης των Λεωνίδας ως νεότερα των M-113 και ως ενδιάμεση λύση μέχρι την έλευση ενός ελληνικού ΤΟΜΑ-ΤΟΜΠ.

      1. To Κένταυρος δεν μπορεί να αποτελέσει πυρήνα ανάπτυξης για ένα σύγχρονο καλά προστατευμένο όχημα. Είναι ουσιαστικά το G-127 με διαφορετικά υποσυστήματα. Το όχημα όταν δοκιμάστηκε, αποδείχτηκε ανεπαρκές σε μια σειρά από παραμέτρους και στο τέλος εγκαταλείφθηκε και επιλέχθηκε το CV90 ως το νέο όχημα του ΕΣ.

        Για τα Λεωνίδας, το ότι είμαστε ο μοναδικός χρήστης σημαίνει πολλά για το κόστος αναβάθμισης του. Άλλο το κόστος για το Μ113, για το οποίο υπάρχει τεράστια εμπειρία στην παγκόσμια βιομηχανία και επιλογές υποσυστημάτων από πολλούς προμηθευτές, που σημαίνει χαμηλό κόστος και άλλο για το G-127 για το οποίο ότι γίνει, θα γίνει από την αρχή, με υποσυστήματα που θα κατασκευαστούν μόνο γι’ αυτό, με φυσικά πολύ μεγάλο κόστος, που να προσεγγίζει αυτό της αγοράς νέου οχήματος αναλόγων επιδόσεων. Είναι ο νόμος της αγοράς.

        Ελπίζω να είναι κατανοητό.

        Είναι δεδομένο ότι ο ΕΣ θα επωφεληθεί της σταδιακής απόσυρσης Μ113Α3 και παραγώγων του από τον αμερικανικό στρατό, για να αντικαταστήσει με νεότερα και ικανότερα Μ113, τον υπάρχοντα στόλο Μ113 και Λεωνίδας, με ελάχιστο κόστος από το να αναβαθμίσει τα Μ113/Λεωνίδας. Από ότι καταλαβαίνω, αυτό θα το κάνει αφού εξασφαλίσει ΤΟΜΑ Μ2Α2 σε επαρκείς αριθμούς για να καλύψει τις ανάγκες μας στον Έβρο. Γι’ αυτό δεν ακούγεται τίποτα για Μ113Α3 αυτήν την στιγμή.

        Τώρα όσον αφορά το ελληνικό ΤΟΜΠ/Α, νομίζω ότι πρώτα θα ασχοληθούμε με φορτηγά και μετά με τεθωρακισμένα. Το χρονοδιάγραμμα με βάση αυτά που βλέπω, θα πάει για μετά το 2030, μπορεί και πιο πίσω. Ο λόγος είναι ότι τα επόμενα χρόνια θα γίνονται διαθέσιμα όλο και περισσότερα Bradley.

        1. Κανενα θέμα δεν υπάρχει μα την αναβάθμιση των Λεωνίδας ως προς αυτό που θέτετε, το πρόβλημα ειναι οικονομικής φύσεως οπως σε τόσα και άλλα συστήματα που αγοράζονται και μετά μένουν στην τύχη τους.
          Συνεπώς τα μεταχειρισμένα ως φθηνότερη λύση θα προτιμηθούν εφόσον ειναι σε μεγάλους αριθμούς…

      2. @Eυθυμιος Λαζος

        Εγω ακουσα πρωτη φορα για το «Κενταυρος» πριν απο………20 χρονια. Ακομα και τοτε δε εθεωρειτο συγχορνη σχεδιαση.
        Θεωρω εκτος πραγματικοτητας καθε σκεψη περι ελληνικου ΤΟΜΑ, και θα πρεπει καποτε να απαλλαγουμε απο αυτο που οι πιο διορατικοι στρατιωτικοι μας αποκαλουν «συνδρομο του Αρτεμις-30.»
        Ελληνικα υλικα ναι, αλλα οταν ειναι συγκρισιμης ποιοτητας με τα ξενα (πχ διοπτρες και αισθητηρες νυχτερικνης ορασης).

        Λεφτα δεν υπαρχουν, συνεπως:
        Μεταχειρισμενα Bradley (ή κατι παρομοιο) για τις 4 ΤΘΤ, οταν ειναι διαθεσιμα, και αν εχουμε λεφτα να τα παρουμε. Υπ’ οψιν οτι δεν ειναι τελειως δωρεαν, υπαρχουν κοστη, οπως τα πυρομαχικα 25 mm.
        Οι υπολοιπες μοναδες θα μεινουν με τα Μ113, με καποια αναβαθμιση της θωρακισης ενδεχομενως.

    2. Το πιο εύκολο και γρήγορο πρόγραμμα αν θέλει για λόγους και προβολής του νέου ιδιοκτήτη είναι η ανάσταση του ΚΕΝΤΑΥΡΟΣ. Το όχημα αναπτύχθηκε και δημιουργήθηκε(το σκάφος) ως συνέχεια των ΛΕΩΝΙΔΑΣ που σημαίνει ότι εργαλειομηχανές, τεχνογνωσία, προσωπικό και στήσιμο γραμμής παραγωγής είναι έτοιμα. Αυτό που ξέφυγε στο ΚΕΝΤΑΥΡΟΣ ήταν το ζήτημα του πύργου(ζητήσαμε ουσιαστικά δυνατότητες cv-90 σε πύργο του ενός ατόμου- με πανίσχυρα θερμικά και πληθώρα λειτουργιών) συν η ουσιαστικά απόφαση της ηγεσίας να γίνει προμήθεια από το εξωτερικό, και πολλές φορές οι απαιτήσεις των ξένων εταιρειών που παρείχαν συστήματα σε μεγάλα royalties. Πλέον το ζήτημα του πύργου είναι εύκολο καθώς πληθώρα εταιρειών προσφέρει μη επανδρωμένους χωρίς κάλαθι στο εσωτερικό αλλά με σταθμούς εργασίας που σημαίνει αύξηση εσωτερικού όγκου. Στα υπόλοιπα είναι ένα πολύ καλό ΤΟΜΠ και πραγματικά θα ήθελα να πηγαίναμε σε αυτή την λύση από το να δώσουμε χρήματα σε αντικαταστάτες του G-3 και των φορτηγών(ας πάρουμε εκεί από τα αμερικανικά αποθέματα)

  13. Διάβασα όλα τα σχόλια. Αυτό που δεν γίνεται αντιληπτό είναι η επείγουσα ανάγκη αντικατάστασης των M113.
    Έχουμε ήδη 490 Λεωνίδας και ήδη τα σχέδια για την παραγωγή του Κένταυρος.
    Νέος κοινός κινητήρας και αναβάθμιση θωράκισης και παραγωγή 500+ νέων τεθωρακισμένων ώστε να φτάσουμε τα 1000 (τι να τα κάνουμε τα παραπάνω; ) .
    Κρατάμε έναν αριθμό Μ113Α2 και τέλος.
    Είναι η πιο οικονομική λύση, εδώ με το ζόρι το κράτος βλέπει αναγκαιότητα της ύπαρξης του στρατού και κάποιοι ονειρεύονται CV90, μιλάνε για ανεπαρκές Κένταυρος και βλέπουν λύση τα σαπισμένα Bradley με την όποια υποδομή εκατομμυρίων πρέπει να στήσουμε γι αυτά.

  14. Ξερεις τι ειναι βρε φιλε, να φτυνεις το ιδιο σου το σπιτι;;;
    Οχι απλα θα πεσει να σε πλακωσει αλλα θα σε θαψει, μια κι κακης !!

    Προφανως, σαν τους λατρες του, paint ball & tom clancy, εχουμε πολλους που φτυνουν οτι παραγεται απο Ελληνικα χερια…….

    Α, ρε ενας Κολοκοτρωνης που μας χρειαζεται.

  15. Βλέπω ευδιάκριτη την ανησυχία όλων για τον εκσυγχρονισμό του Στρατού μας κι ειδικά του ΠΖ,όπου -διατί να το κρύψουμε άλλωστε -είναι ο φτωχός συγγενής,στον ρόλο του Βασιλιά εξ ορισμού όμως(αφού είναι ο βασιλιάς των όπλων). Λοιπόν δυστυχως η εποχή των παχυών αγελάδων -με τα πλούσια εξοπλιστικά προγράμματα με την όχι πάντα σωστή ιεράρχηση των αναγκών έχει περάσει.Ανεπιστρεπτί; Μάλλον ναι εκτός αν οι συγκυρίες (όχι μόνο ενεργειακές ) αλλάξουν υπέρ ημών.Οπότε τι μένει ; Με τα ποσά αυτά που επαρκούν -λέμε τώρα -μόνο για συντήρηση,τότε μόνο μια νέα μαζική »Αμερικανική βοήθεια» που θα ναι και -επιτέλους- μια μικρή αποπληρωμή του καθεστώτος παραμονής βάσεων,διευκολύνσεων κι υποστήριξης(βλέπε παραχώρηση γαίας κι ύδατος),που συμφώνησε η χώρα μας. Ό,τι χρήματα περισσέυουν πρέπει να διατεθούν σε πράγματα που Στρατηγικά και Τακτικά θα κάνουν την διαφορά,κατά προτεραιότητα σε ΠΑ-ΠΝ-Διακλαδικότητα-Πληροφορίες μάχης-Κυβερνοπόλεμος-C4I-σύγχρονα και μακρού βεληνεκους αλλά κι» έξυπνα»πυρομαχικά πάσης φύσεως και σε επάρκεια,Πολλαπλασιαστές ισχύος όπως μεταχειρισμένα α/φ τάνκερ κλπ κλπ.

  16. Επί του αντικειμένου : Εάν υπάρχει περίπτωση σε άμεσο χρονικό διάστημα να παραλάβουμε Μ2Α1/Α2 Βradley και Μ-113Α3, για Ζ.Ε. Δ΄ΣΣ και λοιπής 1ης Στρατιάς αντίστοιχα ,με ασπίδιο αν εχουν τοποθετήσει οι Αμερικανοί ή τοποθέτηση του πυργίσκου-ασπιδίου του Λεωνίδας Ι/ΙΙ,στα τελευταία,έχει καλώς .Σε περίπτωση ΜΗ προσθήκης κάποιου νέου ή μεταχειρισμένου ΤΟΜΠ/ΤΟΜΑ ,εκ των έσω αναβάθμιση, με τα Λεωνίδας που όσα δεν είναι στην Μεγαλόνησο,μεταφορά στον Έβρο,δεν έχουν καμια δουλειά το καλύτερα σε επιδόσεις και θωράκιση ΤΟΜΠ μας στα νησιά.Έπειτα -οικονομική λύση- ανακατασκευή-αναβάθμιση με εγκατάσταση σε αυτά του πύργου του Μ-1117- που μάλλον εφικτό είναι-αντίστοιχος αριθμός πύργων (όπου 500 θα χρησιμοποιηθούν μετά την αφαίρεση του πύργου για προσπορισμό ανταλλακτικών και 500 και πλέον πλήρη Μ1117 για χρήση ).Σύστημα αυτοπροστασίας ,συκρότημα ισχύος(τούρμπο στον κινητήρα,κιβ.ταχυτήτων αυτόματο,option η βελτίωση τηςθωράκισης. Ακριβή λύση -εάν κι εφόσον-η εγκατάσταση του πύργου του Κένταυρος ή τηλεχειριζόμενος κλπ . Το Μ113Α1 δεν συμφέρει να αναβαθμιστεί .Είναι αυτό που ήρθε σαν» σκέτο»βενζινοκίνητο Μ113, επί Δικτατορίας ,δεκαετία του 60,που η μόνη αναβάθμιση του εγινε ,την δεκαετία 80 με 90 ήταν η πετρελαιοκίνηση του,μ’ονο η απόσυρση του πρέπει πλέον !Για τα χρόνια του αρκετά αξιόπιστο αλλά ο ορισμός της ανεπάρκειας(θωράκιση πολύ ελαφρά,μη προστασία πολυβολητή, ανεπαρκής οπλισμός,εποδόσεις κλπ, ειδικά στο μέτωπο της Ζ.Ε. Δ’ΣΣ.Τα Μ113Α2 που βρίσκονται στην Ζ.Ε. της ΑΣΔΕΝ είναι αρκετά νεώτερα ,καλύτερα και με μια τοποθέτηση του πυργίσκου-ασπιδίου που θα αφαιρεθεί από τα Λεωνίδας Ι/ΙΙ είναι καλά(καπνογόνα 76χιλ.,πολλο 0,50»Μ2 και συζυγές βομβιδοβόλο αντί του ΜG3 ,που μπορεί να τοποθετηθεί στιην θυρίδα οροφής πίσω) .Ίσως κι εξέταση αξιοποίησης των 70 πύργων των ΒΜΡ1 ,που τοποθετήθηκαν ΖU23,σε Μ113Α2 σε ρόλο υποστήριξης ΠΖ!

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *