Στο τρίτο και τελευταίο μέρος του αφιερώματος μας στα τεθωρακισμένα οχήματα του ΕΣ καταγράφουμε τα υπέρ και τα κατά των ερπυστριοφόρων και των τροχοφόρων οχημάτων. Αρκετοί στρατοί ανά τον κόσμο, αλλά και το NATO, έχουν ασχοληθεί με το ζήτημα, μέσα από μελέτες και δοκιμές πεδίου. Το αποτέλεσμα όλων αυτών των μελετών και των δοκιμών είναι ότι οι δύο αυτές μορφές κίνησης δεν μπορούν να συγκριθούν στη βάση του ερωτήματος «τι είναι καλύτερο», αλλά περισσότερο αλληλοσυμπληρώνονται και επιλέγονται ανάλογα με τις επιχειρησιακές ανάγκες και σύμφωνα με τα πλεονεκτήματα και τα μειονεκτήματα τους.

Σε επίπεδο κινητικότητας, δηλαδή σε επίπεδο ικανότητας ελεύθερης και ταχείας κίνησης σε κάθε έδαφος, η κρίσιμη παράμετρος είναι η φύση του εδάφους σε συνδυασμό με το βάρος του οχήματος, το αποτύπωμα της ερπύστριας ή του τροχού στο έδαφος και την πίεση που ασκεί το όχημα πάνω στο έδαφος. Ο βαθμός σκληρότητας του εδάφους επηρεάζει την κίνηση. Όσο πιο «ρευστό» είναι το έδαφος, για παράδειγμα υπάρχει μεγάλη ποσότητα λάσπης ή άμμου, τόσο πιο πολύ δυσκολεύει η κίνηση του τροχού. Συνεπώς, σε επίπεδο κινητικότητας, η ερπύστρια προσφέρει καλύτερες επιδόσεις, συγκριτικά με τον τροχό. Το αντίστροφο ισχύει όταν μιλάμε για κίνηση σε ασφαλτόδρομο.

Σε επίπεδο επιβιωσιμότητας, ιδιαίτερα σε επίπεδο θωράκισης, τα ερπυστριοφόρα και τα τροχοφόρα οχήματα διατηρούν τις ίδιες πιθανότητες καθώς μπορούν να εφοδιαστούν με το ίδιο επίπεδο θωράκισης (εργοστασιακής και/ή επιπρόσθετης) και με τα ίδια ενεργητικά συστήματα αυτοπροστασίας. Εκεί που υπάρχει διαφορά είναι στο οπτικό ίχνος, όπου τα τροχοφόρα οχήματα έχουν, σε γενικές γραμμές, μεγαλύτερες διαστάσεις και όγκο, σε σχέση με τα ερπυστριοφόρα. Επίσης οι τροχοί είναι πιο ευάλωτοι στην προσβολή από όπλα μικρού διαμετρήματος ή θραύσματα πυροβολικού, συνεπώς οι πιθανότητες ακινητοποίησης ενός τροχοφόρου οχήματος είναι μεγαλύτερες σε σχέση με τα ερπυστριοφόρα, αφού η μεταλλική ερπύστρια, από κατασκευής, είναι ανθεκτικότερη από τους ελαστικούς τροχούς.

Ωστόσο, στο ηχητικό ίχνος το τροχοφόρο όχημα υπερισχύει του ερπυστριοφόρου, καθώς παράγει λιγότερο θόρυβο, αποτέλεσμα των μικρότερων κραδασμών που παράγονται κατά την κίνηση του τροχού, σε σύγκριση με την ερπύστρια. Εκ κατακλείδι, σε επίπεδο επιβιωσιμότητας, ερπυστριοφόρα και τροχοφόρα οχήματα έχουν, σε γενικές γραμμές, παρόμοιες επιδόσεις, με μικρό προβάδισμα για τα ερπυστριοφόρα.

Σε επίπεδο κόστους υποστήριξης, δηλαδή σε επίπεδο κατανάλωσης καυσίμου και κόστος ανά ώρα χρήσης, το πλεονέκτημα βρίσκεται στα τροχοφόρα οχήματα, τα οποία καταναλώνουν λιγότερα καύσιμα, για την ίδια απόσταση, λόγω της μικρότερης τριβής των τροχών, στο έδαφος, σε σχέση με την ερπύστρια. Η κατανάλωση μικρότερης ποσότητας καυσίμου σημαίνει ότι με την ίδια ποσότητα τα τροχοφόρα οχήματα μπορούν να πάνε μακρύτερα, συνεπώς περιορίζονται οι απαιτήσεις ανεφοδιασμούς. Επίσης, έχει καταγραφεί, σε επίπεδο NATO, ότι τα τροχοφόρα οχήματα απαιτούν λιγότερη συντήρησης και τεχνική υποστήριξης, τόσο σε επίπεδο εργατοωρών, όσο και σε επίπεδο κατανάλωσης ανταλλακτικών. Θα πρέπει ωστόσο να σημειωθεί ότι οι παραπάνω συνθήκες αφορούν σε κίνησε επί ασφαλτόδρομου. Σε κίνηση εκτός δρόμου η κατανάλωση καυσίμου και για τα τροχοφόρα οχήματα αυξάνει.

Η ανάγκη εξάλειψης των μειονεκτημάτων των δύο συστημάτων κίνησης και η ολοκλήρωση των πλεονεκτημάτων σε ένα σύστημα η αμερικανική ερευνητική υπηρεσία DARPA (Defense Advanced Research Projects Agency) αναπτύσσει το σύστημα RWT (Reconfigurable Wheel Track), το οποίο εφόσον τεθεί σε παραγωγή και υπηρεσία θα δώσει τη δυνατότητα σ’ ένα όχημα να μετατρέπει τους τροχούς του σε ερπύστριες, και αντίστροφα, εν κινήσει και σε διάστημα δύο (2) δευτερολέπτων. Έτσι τα οχήματα θα μπορούν να κινούνται σε οποιοδήποτε είδος εδάφους. Για παράδειγμα θα κινείται με ταχύτητα και οικονομία καυσίμου σε ασφαλτόδρομο (με τους τροχούς) και στη συνέχεια χωρίς περιορισμό σε ανώμαλα εδάφη (με τις ερπύστριες).

Comments

  1. Γιατί έχουμε και δυνατότητα επιλογής;
    Ότι βρούμε από μεταχειρισμένα και αυτά αν ασχοληθεί και κανείς. Αν κρίνω με τι επιλογές έχουν χαθεί κατά καιρούς και από εκεί δεν μπορούμε να περιμένουμε τίποτα. Άλλωστε τώρα τοποθετούνται και ασπίδια στα Μ-113!

  2. Άσχετα με τον σχεδιασμό και την χρησιμότητα σίγουρα απαιτείται και ένας λογικός αριθμός τροχοφόρων για κλιμάκια ταχείας αντίδρασης κυρίως στα νησιά. Το ίδιο ισχύει και για το πυροβολικό

  3. Oι Κύπριοι δεν ξέρω εάν θέλουν τα ΕΕ9 Cascavel. Eαν δεν τα θέλουν ας τα πάρουμε εμείς με έναν μικρό εκσυχρονισμό ταιριάζουν γάντι σε μερικά νησιά του Ανατολικού Αιγαίου.
    Εμείς θα τους δώσουμε Leopard 1A5. Οσο άδεια χρειάστηκαν οι Τούρκοι για τα 2Α4 για να τα πάνε Κύπρο αλλή τόση θα χρειαστούμε και εμείς από τους Γερμανούς. Υπάρχουν κάτι ενδιαφέροντα πυρομαχικά των 105mm καινούργια τεχνολογίας και δυνατότητων. Για να μην γαβγίζουν οι θρασύδειλοι γείτονες μας, θα τα παραγγείλει η Ελλάδα με λεφτά των Κυπρίων και θα τα παραδώσουμε μετά σε αυτούς. Εννοείται ότι για όλα αυτά δεν χρειάζεται φωτογραφίες και ανακοινώσεις πράγματα που οι επιτελείς του Ε.Σ είναι παγκοσμίως άπαιχτοι!
    Το όνομα μου είναι Νώντας!

  4. Ενα mix τροχοφορων ,για τα νησια, και ερπυστριοφορων για τις συνθηκες του Εβρου, ειναι θεωρω ιδανικη συνταγη. Σε θεωρητικο βεβαια επιπεδο για τους γνωστους λογους…..με λιγα λογια οι συνθηκες ειναι αυτες που καθοριζουν το ειδος του μεσου

  5. Οι Τούρκοι έχουν ξεσαλώσει κάνουν έρευνες στην Κυπριακή ΑΟΖ ενώ προγραμματίζουν τα ίδια και στο Καστελόριζο ο Ερντογάν δίνει συνέντευξη και ακριβώς πίσω του έχει χάρτη που παρουσιάζει το μισό Αιγαίο δικό του και εδώ δεν κουνιέται φύλλο.
    Οι δήθεν πατριωτική παράταξη – κυβερνώντες ασχολούνται μόνο με το πως θα ξεπουλήσουν τα ασημικά της χώρας.
    Το πρώτο ραντεβού του Μητσοτάκη ως πρωθυπουργού ήταν με τον Λάτση για το Ελληνικό και το πως θα ξεπουλήσουν το καλύτερο φιλέτο της Ευρώπης σε ντόπια συμφέροντα,
    Το επόμενο ραντεβού με τη Μέρκελ για να ξεπουλήσει τη ΔΕΗ στους Γερμανούς τώρα πρόσφατα διαβάζουμε και για απόφαση ώστε να πουληθεί το ποσοστό του δημοσίου στον αεροδρόμιο Ελευθέριος Βενιζέλος δηλαδή το τριάντα τις εκατό.
    Παντός είδους εξυπηρετήσεις σε ντόπια και ξένα συμφέροντα σε βολέματα ημέτερων και για την ασφάλεια της χώρας μηδέν.
    Τα κομματόσκυλα πανηγυρίζουν ή ψάχνουν αστείες δικαιολογίες για να αθωώσουν το κόμμα.
    Πρώτα το κόμμα μετά η τσέπη μετά η ομάδα και μετά υποκριτικά παριστάνουν και τους πατριώτες όλοι αυτοί.
    Υπάρχουν ώριμα προγράμματα και δεν υλοποιείται τίποτα ούτε καν προθέσεις όλα απλά φούσκες επικοινωνιακές.
    Ο εκσυγχρονισμός των MEKO αγνοείται η αγορά νέων τορπίλων επίσης το πρόγραμμα των νέων φρεγατών και ο προγραμματισμός των νέων μαχητικών.
    Πάμε πάλι σε επικοινωνιακές φούσκες όπως στο παρελθόν αλά 6 φρεγάτες FREMM κάνουμε επιτροπές των επιτροπών και στο τέλος τίποτα μετά 400 BMP 3 και ξανά επιτροπές των επιτροπών και ξανά τίποτα μετά δήθεν 400 Abrams που μας δίνουν και στέλνουμε επιτροπές και ξανά μάνα κάνουμε επιτροπές για το τίποτα και Arleigh Burke που θα μας φέρει ο Αβραμόπουλος και ξανά επιτροπές και το τσίρκο μεντράνο συνεχίζεται.
    Όποιος δεν θέλει να ζυμώσει δέκα μέρες κοσκινίζει λέει ο σοφός λαός μας.
    Φυσικά οι κυβερνώντες δεν κοσκινίζουν ούτε για να βολεύουν ημέτερους ούτε για το Ελληνικό ούτε για τη ΔΕΗ ούτε για το αεροδρόμιο που θέλουν να ξεπουλήσουν.
    Εκεί όλα δουλεύουν ρολόι και in time.
    Άλλωστε τα ξένα και ντόπια συμφέροντα για αυτό με λύσσα υποστήριξαν αυτούς που υποστήριξαν για να τους κάνει τη δουλειά…..
    Όποιος δεν το βλέπει έχει καιρό να φάει ψάρια είτε η κομματικές παρωπίδες του έχουν καταστρέψει το εγκέφαλο.
    Εξάλλου γίνεται τόσο ξεδιάντροπα από τα δελτία αποβλάκωσης που και χαζός να είσαι θα το καταλάβεις.
    Τα ντόπια και ξένα συμφέροντα θα πάρουν και τα τελευταία ασημικά της χώρας με το γελοίο επιχείρημα της δήθεν ανάπτυξης που όλο έρχεται και όλο παθαίνει λάστιχο στο δρόμο οι πλούσιοι κρατικοδίαιτοι επιχειρηματίες θα γίνουν πλουσιότεροι και το πόπολο θα χορταίνει με παχιά λόγια.
    Τίποτα δεν διδάχτηκε το ανίκανο και διεφθαρμένο πολιτικό προσωπικό της χώρας λες και δεν υπήρξε ποτέ η Μικρασιατική καταστροφή και η σφαγή εκατοντάδων χιλιάδων Ελλήνων λες και δεν υπήρξε ποτέ η εισβολή και κατοχή της Κύπρου τα Σεπτεμβριανά κτλ.
    Σαν τον Τιτανικό ένα πράγμα το καράβι η χώρα βουλιάζει και τα βιολιά και το φαί συνεχίζεται.
    Η χώρα χρεοκόπησε χάρη σε αυτό το ανήθικο το αδίστακτο και διεφθαρμένο πολιτικό προσωπικό και το πάρτι συνεχίζεται.
    Επιστροφή στην κανονικότητα λοιπόν με τους ημέτερους τα δικά μας παιδιά να ξεπουλήσουμε ότι έχει αξία στη χώρα λες και οι Έλληνες είναι ανίκανοι να δώσουν λοιπόν όλα τα φιλέτα στους ιδιώτες φίλους τους και να πουλάνε όνειρο στο πόπολο.
    Ο κερδοφόρος ΟΠΑΠ σε ιδιωτικά συμφέροντα παλαιότερα ο κερδοφόρος ΟΤΕ στους Γερμανούς τα αεροδρόμια της χώρας στους Γερμανούς ο ΑΓΕΤ Ηρακλής επίσης τώρα θα πουλήσουν ΔΕΗ το καλύτερο φιλέτο της Ευρώπης το Ελληνικό και προσφάτως μάθαμε και για την πώληση του ποσοστού του δημοσίου στο αεροδρόμιο Ελευθέριος Βενιζέλος.
    Όλες τους κερδοφόρες επιχειρήσεις,
    Δηλαδή ότι παράγει πλούτο σε αυτή τη χώρα θα πάει σε ντόπια και ξένα συμφέροντα.
    Και πως θα χρηματοδοτήσουν εξοπλιστικά προγράμματα που έχει ανάγκη η χώρα για να επιβιώσει δεν τους αφορά.
    Θα κρατήσουν όμως όλο σάπιο κομματικό δημόσιο που ο ένας κάνει πλάτη στον άλλο για να φεύγουν από την υπηρεσία τους άλλωστε αυτοί είναι οι πελάτες τους.
    Φυσικά και δεν θα τολμήσουν να πατάξουν την φοροδιαφυγή που βαράει κόκκινο,
    Φυσικά και δεν θα πειράξουν τίποτα από την γραφειοκρατεία το φακελάκι τους διεφθαρμένους υπαλλήλους και τη διεφθαρμένη δικαιοσύνη.
    Κανένας προγραμματισμός κανένα σχέδιο είτε για το αύριο του τόπου είτε για τη νέα γενιά που θα πάει χαμένη κυριολεκτικά καμία ελπίδα για το αύριο κανένας σχεδιασμός για τον εξοπλισμό της χώρας που αντιμετωπίζει πρόβλημα ασφάλειας.
    Οι δικαιολογίες πάντα έτοιμες από καιρό σε τέτοια ποιος τους φτάνει…….
    Για την Μικρασιατική καταστροφή φταίγανε οι κακοί σύμμαχοι και όχι ο εθνικός διχασμός που κάποιοι επεδίωξαν να καλλιεργήσουν για να αρπάξουν κάποιοι την εξουσία για την εισβολή και κατοχή της Κύπρου μας έφταιγαν όλοι εκτός από τους που υπέγραφαν τη συνθήκη της Ζυρίχης που νομιμοποιούσε τα επεμβατικά δικαιώματα της Τουρκίας στο νησί όπως και για το η Κύπρος κείται μακράν.
    Στα Ίμια ήμασταν απροετοίμαστοι έτσι έλεγαν τότε και δέχθηκαν με τη συμφωνία της Μαδρίτης τα δικαιώματα της Τουρκίας στο Αιγαίο.
    Αργά η γρήγορα η Τουρκία θα δημιουργήσει πάλι κρίση μέχρι να πάρει αυτό που θέλει.
    Τα πλούσια κοιτάσματα στην Ανατολική Μεσόγειο και όχι μόνο της άνοιξαν την όρεξη.
    Και εδώ δεν γίνεται απολύτως τίποτα.
    Για φαντάσου
    Η νέα γενιά που έρχεται που βρέθηκε σε μια κατάσταση δύσκολη λόγω της οικονομικής κρίσης που πληρώνει αμαρτίες άλλων που είτε δεν βρίσκει δουλειά είτε αμείβεται με μισθούς χαμηλούς με εργατικά δικαιώματα ανύπαρκτα δίχως μέλλον για φαντάσου κάποια στιγμή να γίνει κάτι και να χρειαστεί να πολεμήσει έχοντας μείνει πολύ πίσω εξοπλιστικά η Ελλάδα αλήθεια θα σκοτωθεί γιατί κάποιοι άφησαν την Ελλάδα στο έλεος για να κάνουν χάρες σε ντόπια και ξένα συμφέροντα και να γεμίζουν τους Ελβετικούς τους λογαριασμούς και να αυξάνουν της οφσόρ τους.
    Δυστυχώς αυτή είναι η εικόνα του μέλλοντος στην Ελλάδα……..
    Είτε ανακύκλωση τις μιζέριας είτε παρατεταμένη κρίση με την Τουρκία απώλεια εθνικής κυριαρχίας και απώλειες ανθρώπων.
    Και όλα αυτά θα συμβούν χάρη στο απόλυτα ανίκανο και διεφθαρμένο πολιτικό προσωπικό της χώρας αλλά και της αδίστακτης διεφθαρμένης και κρατικοδίαιτης ελίτ.

    Υ.Σ Μπορούμε φυσικά να συζητάμε σε θεωρητικό επίπεδο πάντα για το αν ο τροχός η ερπύστρια είναι η καλύτερη επιλογή για τα νέα ποια νέα άραγε TOMA που θα μπορεί όταν εφόσον και αφού γίνουν οι αρμόδιες επιτροπές για να αποφασίσουν για το αν πρέπει να συσταθεί άλλη μια επιτροπή για το πως μπορεί και όταν εφόσον και βλέπουμε…….

  6. Εμένα με ανησυχεί μην είναι κανένας τυπου «Λυμπέρης» επικεφαλής του Σρατεύματος άμα ξεσπάσει κανένα θερμό επεισόδιο. Σήκωσε ελικόπτερο ο απίθανος για να δει εάν υπάρχουν Τούρκοι στρατιώτες πάνω στην βραχονησιδα!
    Αυτοί που είναι επικεφαλης τώρα, είναι οι κατάλληλοι;

    Στον Στρατό Ξηράς, Αεροπορία, και Ναυτικό υπάρχουν αξιωματικοί όπως απεικονίζεται ένας από αυτούς στο παρακάτω Youtube Video

    https://www.youtube.com/watch?v=7HWX4ZtDmXQ&ab_channel=Eagle

    Απλώς θα πρέπει να υπάρχει πάντα κάποιος δεύτερος από δίπλα του που θα είναι πιο ψύχραιμος για να διορθώσει πρωτοβουλίες εν θερμώ που θα οδηγήσουν σε αχρείαστες απώλειες!

    Εχει έρθει η ώρα να δωθεί η πρωτοβουλία Προπαρασκευής και Οργάνωσης και Εκτέλεσης Κινήσεων σε αξιωματικούς αυτής της κατηγορίας οι οποίοι θα αποτελούν μέλη μιας μικρής ομάδας ανάληψης Πρωτοβουλιών και όχι παθητικής παρατήρησης.

  7. Υπάρχει μια ευκαιρία για το πυροβολικό με την νοτιοαφρικανική Denel που ελπίζω να μην τρέξουν να την εκμεταλλευτούν οι Τούρκοι!

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *