Ολοκληρώνοντας τη σειρά άρθρων μας σχετικά με τα σύγχρονα βλήματα κατά πλοίων, θα αναφερθούμε στο υπό σχεδίαση και ανάπτυξη, ευρωπαϊκό βλήμα, το CVS401 Perseus (FC/ASW : Future Cruise/Anti-Ship Weapon). Άποψη μας είναι ότι η Ελλάδα θα πρέπει να ενδιαφερθεί για το πρόγραμμα και να επιδιώξει τη συμμετοχή της σ’ αυτό, αφενός διότι θα επωφεληθεί και θα αποκτήσει πολύτιμη γνώση από τη διαδικασία σχεδίασης, ανάπτυξης, δοκιμής και παραγωγής ενός σύγχρονου βλήματος, το οποίο θα αντικαταστήσει βλήματα που ήδη βρίσκονται σε υπηρεσία στο ελληνικό οπλοστάσιο. Πιστεύουμε ότι είναι μια εξαιρετική ευκαιρία συμμετοχής της αμυντικής μας βιομηχανίας σ’ ένα πρόγραμμα υψηλής τεχνολογίας. Το πρόγραμμα αναπτύσσει η MBDA, σε συνεργασία με τη Μεγάλη Βρετανία και Γαλλία. Στόχος: Η ανάπτυξη ενός νέου βλήματος κατά πλοίων προς αντικατάσταση των RGM/UGM-84 Harpoon και MM-40 Exocet, σε Μεγάλη Βρετανία και Γαλλία αντίστοιχα, από το 2030.
Το πρόγραμμα Perseus παρουσιάστηκε για πρώτη φορά, ως αντίληψη σχεδίασης (Concept), το 2011. Το 2016, στο πλαίσιο του Συμβουλίου Ασφαλείας Μεγάλης Βρετανίας-Γαλλίας, οι δύο χώρες αποφάσισαν να εργαστούν για τη διερεύνηση λύσεων αντικατάσταση των βλημάτων στρατηγικής κρούσης SCALP-EG/Storm Shadow (σε υπηρεσία και από τις δύο χώρες) και των βλημάτων κατά πλοίων Harpoon και Exocet, σε Μεγάλη Βρετανία και Γαλλία αντίστοιχα. Τον Μάρτιο του 2017 Λονδίνο και Παρίσι επαναβεβαίωσαν και επίσημα την πρόθεση τους για την υλοποίηση του προγράμματος Perseus με την υπογραφή σχετικής σύμβασης για την ολοκλήρωση της φάσης σχεδιαστικής αντίληψης, ύψους € 100 εκατομμυρίων και διάρκειας τριών (3) ετών. Το κόστος των € 100 εκατομμυρίων επιβαρύνει τις δύο χώρες σε ποσοστό 50%. Μετά την ολοκλήρωση της φάσης σχεδιαστικής αντίληψης, που έγινε τον περασμένο Μάρτιο, αναμένεται να ξεκινήσει η φάση της αξιολόγησης και επίδειξης τεχνολογίας.
Η δεύτερη φάση του προγράμματος αναμένεται να διαρκέσει έως το 2024 (θα πρέπει να σημειωθεί ότι το σχετικό συμβόλαιο δεν έχει υπογραφεί ακόμα). Κατά τη δεύτερη φάση η MBDA θα πραγματοποιήσει δράσεις μείωσης του τεχνολογικού ρίσκου, ενώ θα οριστικοποιήσει και τη σχεδίαση του Perseus. Στη συνέχεια, μετά το 2024, θα ξεκινήσει η φάση ανάπτυξης του βλήματος, με στόχο την έναρξη παραγωγής το 2030, με επιθυμητό έτος όμως το 2028. Στόχος του προγράμματος είναι η ανάπτυξη ενός κοινού βλήματος πολλαπλού ρόλου και για τις δύο (2) χώρες, αλλά δεν αποκλείεται τελικά να υιοθετηθούν δύο (2) σχεδιάσεις, μια υπερηχητική, που είναι η προτίμηση της Γαλλίας, και μια υποηχητική, που είναι η προτίμηση της Μεγάλης Βρετανίας. Σε κάθε περίπτωση, αν τελικά επιλεγεί η λύση των δύο (2) βλημάτων, θα επιδιωχθεί η μέγιστη δυνατή κοινή χρήση υπό-συστημάτων για λόγους συγκράτησης του κόστους και ευκολίας στην υποστήριξη.
Τα γενικά χαρακτηριστικά του βλήματος θα είναι αυτά της υπερηχητικής και/ή της υποηχητικής ταχύτητας (μέγιστη ταχύτητα: Mach 5-7 για την υπερηχητική επιλογή), της απόκρυψης ίχνους (Stealth) και της ικανότητας εκτόξευσης από διαφορετικές πλατφόρμες (υποβρύχια, πλοία, αεροσκάφη και συστοιχίες παράκτιας άμυνας στο έδαφος). Η εμβέλεια του Perseus θα πρέπει να είναι 300 χιλιόμετρα τουλάχιστον με επιθυμητή τιμή τα 500 χιλιόμετρα. Ένα άλλο χαρακτηριστικό του Perseus θα είναι η χρήση κινητήρα Ramjet. Η χρήση κινητήρα Ramjet θα επιτρέπει στο βλήμα τον έλεγχο της ισχύος, ανάλογα με τη φάση της πτήσης, μέσω της μεταβολής της ροής του καυσίμου. Θα μπορεί να δηλαδή να πετάει με «συντηρητική» ταχύτητα αρχικά και να επιταχύνει όταν προσεγγίζει το στόχο. Αυτό, σε συνδυασμό με την ικανότητα του βλήματος να εκτελεί βίαιους ελιγμούς, αναμένεται να δυσκολέψει την αναχαίτιση του από τα εχθρικά συστήματα αυτοπροστασίας.
Το μήκος του Perseus θα είναι περί τα πέντε (5) μέτρα, ενώ το βάρος του θα είναι 800 κιλά, εκ των οποίων 200 κιλά θα είναι το βάρος της πολεμικής κεφαλής. Μια λύση, ως προς την πολεμική κεφαλή που εξετάζει η MBDA, είναι η υιοθέτηση τριών (3) πολεμικών κεφαλών, μια κύριας, των 200 κιλών, και δύο (2) δευτερευουσών, των 50 κιλών έκαστη. Η χρήση των δύο (2) μικρότερων πολεμικών κεφαλών θα είναι επικουρική της κύριας, δηλαδή θα αποσπώνται κατά την τερματική φάση της πτήσης, σε αποστολές προσβολής πολλαπλών στόχων στην ίδια περιοχή ενδιαφέροντος ή την προσβολής ενός (1) μεγάλου στόχου, ενός αεροπλανοφόρου για παράδειγμα, σε τρία (3) διαφορετικά σημεία, έτσι ώστε να μεγιστοποιήσει τη ζημιά. Επίσης, η διασπορά τριών (3) πολεμικών κεφαλών εναντίον ενός στόχου, θα λειτουργεί ως επίθεση κορεσμού των συστημάτων αυτοπροστασίας του στόχου.
Σύμφωνα με την MBDA στόχος είναι ο διαθέσιμος χρόνος αντίδρασης των εχθρικών συστημάτων αυτοπροστασίας να μην ξεπερνά τα τρία (3) δευτερόλεπτα, σε κάθε προφίλ πτήσης-προσβολής: Προσβολή από αέρος ή προσβολή με πτήση κοντά στην επιφάνεια της θάλασσας. Ένας τρόπος για να επιτευχθεί αυτό είναι η εφαρμογή της τακτικής «Pop-Up», δηλαδή η πτήση κοντά στο επίπεδο της θάλασσας και λίγο πριν την προσβολή η πραγματοποίηση βίαιου ελιγμού προς τα πάνω και στη συνέχεια προσβολή του στόχου κατακόρυφα (Top-Attack). Τα Perseus θα ενσωματώνουν μια σειρά αισθητήρων για χρήση σε όλες τις φάσεις της πτήσης. Ο κύριος αισθητήρας του βλήματος θα είναι ένα (1) ραντάρ τεχνολογίας AESA (Active Electronically Scanned Array) πολλαπλών λειτουργιών με ενσωματωμένη δυνατότητα συνθετικής απεικόνισης (Synthetic Aperture) και μέθοδο επεξεργασίας σημάτων DBS (Doppler Beam Sharpening).
Επίσης θα ενσωματώνουν και ραντάρ λέιζερ (LIDAR : Light Imaging Detection and Ranging), για χρήση κατά την τερματική φάση της πτήσης και την αναγνώριση του στόχου, καθώς και σύστημα καθοδήγησης ημί-ενεργού λέιζερ. Τα βλήματα θα ενσωματώνουν και σύστημα ζεύξης δεδομένων για την αμφίδρομη διαβίβαση δεδομένων και πληροφοριών από και προς το βλήμα, κατά την πτήση, κάτι που θα επιτρέπει την αλλαγή πορείας και την προσβολή άλλου στόχου, εκτός του αρχικά επιλεγμένου. Επί πλοίων ο Perseus θα είναι κάθετα εκτοξευόμενος από συστήματα κάθετης εκτόξευσης Mk.41 VLS (Vertically Launch System), τα οποία έχουν επιλεγεί από τη Μεγάλη Βρετανίας για τις φρεγάτες Type-26 και Type-31e, και τα A70 Sylver, τα οποία εξοπλίζουν/θα εξοπλίζουν τις φρεγάτες FREMM και Belh@rra αντίστοιχα του Γαλλικού Ναυτικού.
Για τις επιλογές των βλημάτων RBS-15 Mk.4, της σουηδικής Saab, και NSM, της νορβηγικής Kongsberg, μπορείτε να διαβάσετε στα παρακάτω άρθρα: