Αντικείμενο του συγκεκριμένου άρθρου είναι οι δυνητικές επιλογές που έχει ο ΕΣ (Ελληνικός Στρατός) για την αντικατάσταση των αυτοκινούμενων αντιαεροπορικών συστημάτων μικρού βεληνεκούς Osa-AK/AKM. Στις 12 Μαρτίου του 2019 είχαμε αναρτήσει το άρθρο «Οι επιλογές αναβάθμισης των Tor-M1 και Osa-AK/AKM του ΕΣ» στο οποίο είχαμε παρουσιάσει τις δυνητικές επιλογές αναβάθμισης και των δύο (2) συστημάτων.Εκτός της αναβάθμισης υπάρχει και η ακριβότερη, σε κόστος, επιλογή αντικατάστασης τους, κυρίως λόγω της μεγάλης ηλικίας, στην οποία ήδη βρίσκονται, αλλά και για δύο (2) ακόμα σημαντικούς λόγους. (το άρθρο μπορείτε να το διαβάσετε στον παρακάτω σύνδεσμο)

Ο πρώτος είναι ότι τόσο τα Osa-AK/AKM όσο και τα Tor-M1, που είναι το έτερο αυτοκινούμενο αντιαεροπορικό σύστημα μικρού βεληνεκούς του ΕΣ, είναι ρωσικής προέλευσης και διασυνδέονται μερικώς και υπό προϋποθέσεις. Ο δεύτερος λόγος είναι η διαχρονικά προβληματική υποστήριξη που αντιμετωπίζουν και τα δύο (2) συστήματα, κάτι που επηρεάζει και επιβαρύνει τη διαθεσιμότητα.

Τα Osa-AK/AKM είναι συστήματα μέγιστου βεληνεκούς 10-12 χιλιομέτρων. Από τα 38 εν υπηρεσία συστήματα τα 19 είναι της έκδοσης Osa-AK, ενώ τα 20 είναι της έκδοσης Osa-AKM. Τα πρώτα 12 Osa-AK αποκτήθηκαν το 1992 από τη Γερμανία και παρελήφθησαν το 1994, μαζί με 924 βλήματα 9M33Μ2 μέγιστου βεληνεκούς 10 χιλιομέτρων. Το 1998 αγοράστηκαν από τη Ρωσία, έναντι ποσού $ 98-108.000.000, και παρελήφθησαν 20 συστήματα, 16 της αρχικής σύμβασης και τέσσερα (4) του δικαιώματος προαίρεσης, της βελτιωμένης έκδοσης Osa-AKM, καθώς και 500 βλήματα 9M33Μ2.

Τον Απρίλιο του 2005 η Ρωσία συμφώνησε στη δωρεάν παραχώρηση επτά (7) επιπλέον συστημάτων τύπου Osa-AK, τα οποία παρελήφθησαν στις αρχές του 2007 και 180 βλημάτων 9Μ33Μ3 μέγιστου βεληνεκούς 12 χιλιομέτρων για χρήση από τα Osa-AKΜ. Επίσης αποφασίστηκε και η ανακατασκευή, για την επέκταση του επιχειρησιακού ορίου ζωής, των 1.424 διαθέσιμων βλημάτων 9Μ33Μ2 αν και σύμφωνα με ορισμένες πηγές η ανακατασκευή αφορούσε μόνον σε 331-395 βλήματα. Μαζί με τους εκτοξευτές η Ελλάδα παρέλαβε, το 1992, ένα (1) ραντάρ έρευνας αέρος Long Track και ένα P-15/Flat Face-A, 19 οχήματα διοίκηση BTR-60PU-12 και ένα όχημα MT-LB. Από τα 19 οχήματα διοίκησης τα τρία παραχωρήθηκαν από τη Γερμανία το 1991 και παρελήφθησαν το 1992, ενώ τα υπόλοιπα 16 αγοράστηκαν από τη Ρωσία το 1998 και παρελήφθησαν το ίδιο έτος.

Τα Osa-AK εντάχθηκαν σε υπηρεσία το 1975, ενώ τα Osa-AKM εντάχθηκαν σε υπηρεσία το 1980. Συνεπώς μιλάμε για συστήματα ηλικίας 44 και 39 χρόνων, χωρίς σύστημα ζεύξης δεδομένων. Η λύση της αναβάθμισης θα μπορούσε να τα διατηρήσει αξιόπιστα και ικανά για κάποια χρόνια, με σχετικά χαμηλό κόστος. Εναλλακτικά, αλλά με υψηλότερο κόστος θα μπορούσε να επιλεγεί η λύση της αντικατάστασης με νέα συστήματα. Η λογική της ομοιοτυπίας θα επέβαλε την αυτονόητη επιλογή του Tor, αλλά όπως προαναφέραμε τα ρωσικά συστήματα έχουν θέματα διασύνδεσης με το ΣΑΕ, ενώ συχνά-πυκνά, όπως έχει αποδείξει η πράξη, αντιμετωπίζουν ζήτημα με την υποστήριξη τους.

Μια άλλη εναλλακτική λύση για ομοιοτυπία είναι το Crotale, το οποίο υπηρετεί στο ΠΝ και την ΠΑ με 11 συστήματα, αλλά στην έκδοση NG (New Generation), η οποία όμως είναι της δεκαετίας του 1990. Το σύστημα ενσωματώνει τα βλήματα VT-1, μέγιστης ταχύτητας Mach 3,5 και ικανότητας εκτέλεσης ελιγμών 35g. Έχει μέγιστο βεληνεκές 11 χιλιόμετρα (6.000 μέτρα υψόμετρο) και πολεμική κεφαλή βάρους 13 κιλά με φονικό κύκλο δράσης 8 μέτρων. Το σύστημα συνοδεύεται από ραντάρ παλμικού ντόπλερ μέγιστου βεληνεκούς 20 χιλιομέτρων, ραντάρ ιχνήλασης μέγιστου βεληνεκούς 30 χιλιομέτρων, κάμερα ημέρας μέγιστου βεληνεκούς 15 χιλιομέτρων και σύστημα υπερύθρου εντοπισμού.

Το Crotale Ng μια πολύ αξιόλογη επιλογή στη κατηγορία των Shorad.

Οι παραπάνω λόγοι κάνουν τη Διεύθυνση Πυροβολικού να μην είναι ιδιαίτερα θερμή στην επιλογή ενός ρωσικής προέλευσης σύστημα, όπως το Tor (μέγιστο βεληνεκές: 16 χιλιόμετρα, στην έκδοση M2E), το Pantsir (μέγιστο βεληνεκές: 25 χιλιόμετρα, στην έκδοση SM, που ολοκληρώθηκε το 2019), το Sosna (μέγιστο βεληνεκές: 10 χιλιόμετρα) και το Tunguska (μέγιστο βεληνεκές: 18 χιλιόμετρα, στην έκδοση 2K22M με βλήματα 57E6).

Aυτό που χρειάζεται ο ΕΣ είναι ένα σύστημα αυτοκινούμενο, ικανό να διασυνδεθεί με το ελληνικά ΣΑΕ, να διαθέτει σύστημα ζεύξης δεδομένων για διαβίβαση πληροφοριών και εικόνας και μια αξιόπιστη αλυσίδα υποστήριξης, έτσι ώστε να μην υπάρχει θέμα διαθεσιμότητας των όποιων συστημάτων. Επίσης, πολύ σημαντικό είναι το σύστημα να κάνει παθητική εμπλοκή στόχων μέσω ηλεκτροπτικού συστήματος και όχι με καταύγαση ραντάρ ή με βλήματα κατηγορίας IR.

Μια άλλη ενδιαφέρουσα παράμετρος που λαμβάνει υπόψη ο ΕΣ είναι η ικανότητα του όποιου νέου συστήματος επιλεγεί στον τομέα C-RAM (Counter-Rocket, Artillery, Mortar), δηλαδή ένα σύστημα ικανό να αντιμετωπίζει, εκτός από συμβατικές απειλές (αεροσκάφη, ελικόπτερα, UAV) και απειλές από μέσα πυροβολικού (όλμους, πυροβόλα, πολλαπλοί εκτοξευτών ρουκετών).

Ελληνικά Osa στη Λήμνο (88 ΣΔΙ).

Να ξεκαθαρίσουμε ότι πρόγραμμα αντικατάστασης των Osa-AK/AKM δεν υπάρχει, λόγω έλλειψης κονδυλίων. Όμως η Διεύθυνση Πυροβολικού έχει κατατάξει τον εκσυγχρονισμό και την αντικατάσταση των αντιαεροπορικών μέσων του ΕΣ ως κορυφαία προτεραιότητα και εφόσον υπάρξουν κονδύλια, η αντικατάσταση των Osa-AK/AKM είναι στις πρώτες θέσεις, αν όχι στην κορυφή της σχετικής λίστας. Στο πλαίσιο του καθημερινού αντικειμένου εργασίας της η Διεύθυνση Πυροβολικού παρακολουθεί τις τεχνολογικές εξελίξεις στο χώρο της αντιαεροπορικής άμυνας, αλλά και των διεθνών διαγωνισμών αντικατάστασης αντιαεροπορικών συστημάτων.

Στην κατηγορία αυτή ενδιαφέρον παρουσιάζει το πολωνικό πρόγραμμα «Narew» αντικατάστασης των Kub, μέγιστου βεληνεκούς 20-25 χιλιομέτρων, και Osa, που διατηρεί σε υπηρεσία η Πολωνία. Η Πολωνία αναζητά ένα αυτοκινούμενο σύστημα μέγιστου βεληνεκούς περί των 40 χιλιομέτρων (η αρχική απαίτηση ανέφερε μέγιστο βεληνεκές 25 χιλιόμετρα, για την αντικατάσταση μόνο των Osa, αλλά στη συνέχεια αναθεωρήθηκε και αυξήθηκε στα 40 χιλιόμετρα για να συμπεριληφθεί και η αντικατάσταση των Kub), με απαράβατους όρους τόσο τη συμπαραγωγή όσο και τη μεταφορά τεχνολογίας και τεχνογνωσίας στη χώρα. Η συνολική απαίτηση αφορά σε 19 πυροβολαρχίες, εκ των οποίων επτά (7) πρέπει να έχουν παραδοθεί έως το 2022.

Στην ουσία του το πολωνικό πρόγραμμα «Narew» είναι ένα από τα τρία (3) συνολικά προγράμματα προμήθειας νέων αντιαεροπορικών συστημάτων. Το πρώτο είναι το πρόγραμμα «Poprad», το οποίο αφορά σε αυτοκινούμενα αντιαεροπορικά συστήματα πολύ μικρού βεληνεκούς (εξαπλός εκτοξευτής επί τροχοφόρου οχήματος 4 x 4 με μέγιστο βεληνεκές τα 5,5 χιλιόμετρα). Τα πρώτα συστήματα παρελήφθησαν το 2018, ενώ η πολωνική αμυντική βιομηχανία αναπτύσσει βλήμα μέγιστου βεληνεκούς 10 χιλιομέτρων. Το δεύτερο πρόγραμμα είναι το «Narew» για την κάλυψη των αναγκών έως τα 40 χιλιόμετρα, ενώ το τρίτο πρόγραμμα είναι το «Wisla» που αφορά στην επιλογή του Patriot ως αντιαεροπορικό σύστημα μέσου-μεγάλου βεληνεκούς. Ενδιαφέρον για το πολωνικό πρόγραμμα «Narew» έχουν δείξει και διεκδικούν:

1/ H γερμανική Diehl με τα IRIS-T SLM (Surface Launched Medium-range). Πρόκειται για οκταπλό εκτοξευτή με τα γνωστά και στην Ελλάδα βλήματα IRIS-T, μέγιστου βεληνεκούς 40 χιλιομέτρων. Πρόσφατο παράδειγμα επιλογής του IRIS-T αποτελεί η Νορβηγία και η προμήθεια έξι (6) συστημάτων της Kongsberg, τοποθετημένου επί ερπυστριοφόρου τεθωρακισμένου οχήματος M-113. Σε ένα άλλο παράδειγμα, ο Σουηδικός Στρατός ανακοίνωσε ότι πραγματοποίησε την πρώτη βολή πιστοποίησης του RBS-98, επίσης με βλήματα IRIS-T επί τεθωρακισμένων οχημάτων BV-410, το οποίο προορίζεται για την αντικατάσταση των RBS-70.

2/ Η ευρωπαϊκή MBDA με τα CAMM-ER (Common Anti-air Modular Missile) ή Sky Sabre για τον Βρετανικό Στρατό. Το σύστημα ενσωματώνει το βλήμα CAMM μέγιστου βεληνεκούς 25+ χιλιομέτρων (προτάθηκε αρχικά) ή 45+ χιλιομέτρων στην έκδοση CAMM-ER (αν και το «Jane’s» δίνει μέγιστο βεληνεκές 60 χιλιομέτρων), το οποίο προτάθηκε στη συνέχεια με την αλλαγή των απαιτήσεων.

3/ Η αμερικανική Raytheon με τα βλήματα AMRAAM-ER (NASAMS II) και SkyCeptor. Η μέγιστη εμβέλεια του NASAMS εξαρτάται από την έκδοση του βλήματος AIM-120 AMRAAM που χρησιμοποιεί. Με τις εκδόσεις AIM-120C5/C7 το μέγιστο βεληνεκές του NASAMS είναι 23-27 χιλιόμετρα, αντίστοιχα. Ωστόσο, η έκδοση του NASAMS II είναι αυξημένη κατά 50% σχεδόν (στα 40 χιλιόμετρα), λόγω της χρήσης του βλήματος AMRAAM-ER, το οποίο ενσωματώνει τον κινητήρα στερεού καυσίμου Mk.143 Mod.0 του βλήματος RIM-162 ESSM (RIM-162 Evolved Sea Sparrow Missile) και τον ερευνητή του AIM-120C7. Ομοίως, το Σεπτέμβριο του 2019, η Raytheon ανακοίνωσε την ανάπτυξη μιας έκδοσης του βλήματος SkyCeptor, χωρίς προωθητή, με μέγιστο βεληνεκές περί τα 40 χιλιόμετρα, προκειμένου να ανταποκριθεί στο πρόγραμμα «Narew». Να σημειωθεί ότι ο SkyCeptor, στην έκδοση μεγάλου βεληνεκούς, επιλέχθηκε από την Πολωνία, στο πλαίσιο του προγράμματος «Wisla». Ο SkyCeptor αναπτύχθηκε σε συνεργασία με την ισραηλινή Rafael ως εναλλακτικό βλήμα του Patriot και του David Sting. Αποτελεί έκδοση του βλήματος Stunner της Raytheon.

4/ Η ισραηλινή Rafael με τα Iron Dome (στην αυτοκινούμενη έκδοση του) και SPYDER (Surface-to-air PYthon and DERby). Το Iron Dome είναι κυρίως σύστημα C-RAM και όχι αμιγώς αντιαεροπορικό (η πρόταση της Rafael αφορά στη συνδυαστική αγορά του Iron Dome, σε ρόλο C-RAM, και του SPYDER, σε ρόλο αντιαεροπορικής άμυνας). To Iron Dome ενσωματώνει 20 βλήματα με μέγιστο βεληνεκές τα 70 χιλιόμετρα. To SPYDER χρησιμοποιεί τα βλήματα Python-5 (στην έκδοση SPYDER-SR μέγιστου βεληνεκούς 15 χιλιομέτρων, προτάθηκε αρχικά) και το I-Derby-ER (στην έκδοση SPYDER-MR μέγιστου βεληνεκούς 50 χιλιομέτρων, προτάθηκε στη συνέχεια όταν άλλαξαν οι απαιτήσεις). Το SPYDER-MR συνοδεύεται από το ραντάρ τεχνολογίας AESA (Active Electronically Scanned Array) EL/M-2084 MMR (Multi-Mission Radar), μέγιστης εμβέλειας 250 χιλιομέτρων. Σε εξέλιξη βρίσκεται η ανάπτυξη των εκδόσεων SPYDER-ER και SPYDER-LR με μέγιστο βεληνεκές τα 35 και τα 70 χιλιόμετρα.

To ισραηλινά I-Dome.

Σήμερα η αντιαεροπορική άμυνα του ΕΣ βασίζεται στα συστήματα HAWK Phase-3 για το μεσαίο βεληνεκές (σχετικό άρθρο για τις δυνητικές επιλογές αντικατάστασης των HAWK μπορείτε να διαβάσετε στο άρθρο, στο τέλος του κειμένου), τα Tor-M1 και Osa-AK/-AKM για το μικρό βεληνεκές, τα ASRAD Hellas (με βλήματα FIM-92 Stinger) και τα φορητά συστήματα FIM-92 Stinger για το πολύ μικρό βεληνεκές.

Οικογένεια ραντάρ Giraffe. Το Giraffe-4A είναι ένα ραντάρ πολλαπλών λειτουργιών όπως έρευνα και επιτήρηση αέρος ή εντοπισμού εχθρικών πυρών πυροβολικού. Είναι ψηφιακό στη λειτουργία, τεχνολογίας AESA Νιτριδίου του Γαλλίου (GaN). Σε ρόλο έρευνας και επιτήρησης αέρος το μέγιστο βεληνεκές του ανέρχεται στα 280 χιλιόμετρα, ενώ σε ρόλο εντοπισμού πυρών πυροβολικού στα 100 χιλιόμετρα.
Το ΠΒ διαθέτει ραντάρ P-19 και Kasta όπως αυτό της φωτογραφίας. Θα μπορούσαν να αντικατασταθούν από ραντάρ της παραπάνω οικογένειας.

Την αντιαεροπορική άμυνα του ΕΣ συμπληρώνουν τα πυροβόλα ZU-23-2 και Rh-202 Mk.20 των 23 και 20 χιλιοστών αντίστοιχα. Από τα παραπάνω συστήματα τα πλέον σύγχρονα είναι τα ASRAD Hellas, ενώ τα Tor-M1 παραμένουν ικανά, αλλά σύντομα θα πρέπει να εκσυγχρονιστούν, αν θέλουμε να τα διατηρήσουμε ικανά.

Τα HAWK θα πρέπει και αυτά να αντικατασταθούν κάπου στα μέσα της δεκαετίας του 2020, ενώ τα Osa-AM/AKM είναι παλαιά συστήματα και πλέον χρειάζονται ή αναβάθμιση (οικονομική λύση) ή αντικατάσταση (ακριβή λύση).

Comments

  1. Mica NG Vertical IR μόνο… για να μην γλυτώνει με τίποτα | Ο στόχος.

    Πολλά τεμάχια με data από παντού και τερματική καθοδήγηση υπέρυθρη. Μόνο IR. ΌΧΙ ραντάρ καθοδήγηση τερματική ή έμμεση.

    Τώρα που τα έχουμε καλά με τη Γαλλία μήπως να ζητούσαμε αυτή τη λύση. Δεν θα το πάρουν οι Τούρκοι ποτέ. Και οι Γάλλοι είναι πολύ μπροστά στα IR | Βέβαιο Τελείωμα Στόχου.

    Δεν ξέρω. Είναι εμπνευσμένο από τις FREMM και τους MICA IR στο υπόστεγο. Αλλά γιατί να μην γίνεται στην ξηρά.

    Δεν ξέρω φάκελο πτήσης κτλ αλλά είναι ο NG. Μεγάλη εμβέλεια δηλαδή. Υπάρχουν λύσεις για να μην τζαμάρεται νομίζω.

    Θα αρέσει και στους Γάλλους. Απλώς είναι πολλά τα τεμάχια που χρειάζονται ανά νησί. Παθητική Καθοδήγηση. Ούτε SU-57 ούτε Φ-35, ούτε F-22 γλυτώνει από IR.

    Αυτή είναι η άποψη μου και το έχω σκεφτεί αρκετά.

    Τρέμω στην ιδέα της μικρής εμβέλειας, ενώ ο αντίπαλος καθαρίζει από μακριά.

    Μπορούμε ίσως και τους MICA IR της ΠΑ να τους μετατρέψουμε σε vertical ή να πάρουμε μεταχειρισμένο απόθεμα φθηνά γιατί αν θυμάμαι καλά κάπου είχα διαβάσει ότι ο MICA δεν αντέχει πολλές ώρες στην πτήση, αλλά δεν είμαι σίγουρος καθόλου. Οπότε μπορούμε να πάρουμε φθηνά από αεροπορίες. Δεν θα είναι NG εκτός και εάν τους εκσυγχρονίσουμε.

    Έτσι και με κάτι άλλο λύνεις το πρόβλημα των νησιών από Αέρα. Και ελικόπτερα και μαχητικά αεροσκάφη και αφήνεις την ΠΑ να σχεδιάσει επιθετικά.

    ΛV

    1. «Τρέμω στην ιδέα της μικρής εμβέλειας, ενώ ο αντίπαλος καθαρίζει από μακριά.»

      Προσπαθησε να συνηθισεις. Εχουν SOM και μπορουν να τους εχουν σε πολυ μεγαλους αριθμους.

      1. Τα σύστημα που θα αντικαταστήσουν τα Osa απλά θα πρέπει να έχουν πολύ καλή πιθανότητα να αντιλαμβάνονται εισερχόμενους πυραύλους σε συνεργασία πάντα με το συνολικό δίκτυο αεράμυνας .Κάπως έτσι αντιμετωπίζετε το πρόβλημα με τους πυραύλους Som στα νησιά ..

        Επίσης οι πύραυλοι του συστήματος δεν πρέπει να έχουν εμβέλεια μικρότερη από 40km ,πρέπει να ειναι πλήρως αυτοκινούμενο με μικρο όγκο και να έχει το ίδιο το όχημα τους αισθητήρες χωρίς να χρειάζονται υποσυστήματα και έχτρα οχήματα με ραντάρ και επικοινωνίες .

        Ιδανική περίπτωση για την αμυντική μας βιομηχανία θα ήταν ο Συνδυασμός IRIST-SLM σε M113 ,θα βελτίωνε και την συνολική απόδοση/τιμή

        1. Μιλας για την ανιχνευση επερχομενων stand off οπλων και ειναι σαφως εξαιρετικη ιδεα. Παρακατω ομως μιλας για το M113+IRIS T. Πες μου… 4… αντε 6 πυραυλους χωρις το radar, που θα τους πρωτοριξει? Επισης, για απειλη drone τυπου Scan Eagle…. θα ριξεις ολοκληρο IRIS-T?

          Για μενα, δεν υπαρχει κανενα καλο συστημα, στο δυτικο οπλοστασιο, να αντικαταστήσει τους HAWK-OSA. Κανενα συστημα δεν συμβαδιζει με τις απειλες που θα κληθουν να αντιμετωπισουν στο κοντινο μελλον.

  2. Επισημαίνω ότι η εμβέλεια για MICA IR είναι 20 χλμ. Για ύψος δεν ξέρω. Οπότε είναι μάλλον αρκετός εκτός από τα ψηλά που κυριαρχούν τα Mirage.

  3. H σημαντικότερη ανακρίβεια του άρθρου είναι η αναφορά περί μη διασύνδεσης στο ΣΑΕ. Αυτή έχει επιτευχθεί εδώ και χρόνια με την βοήθεια των Ελληνικών εταιρειών SSA/ISI!!!

    1. Το ίδιο έχει γίνει εν μέρει και με τους S300. Όμως αυτό που θέλει να τονίσει ο συντάκτης του άρθρου είναι πως η διασύνδεση πρέπει να είναι μονόδρομος και πως τα Ρωσικά συστήματα έχουν σοβαρούς περιορισμούς. Έχεις δίκιο σε αυτό με τα Tor M1.

  4. Ο Mica NG IR είναι παθητικής καθοδήγησης. Όλα τα συστήματα που αναφέρθηκαν στο άρθρο είναι ενεργητικής. Θα φάνε πολύ HARM όλοι, γιατί θα ξεπροβάλλουν από τα βουνά της Μ. Ασίας και θα αμολάνε ότι έχουν. Οι βάσεις θα είναι μάλλον βομβαρδισμένες κάποιες και θα πρέπει να κρατήσουν η αντιαεροπορία με πυραύλους IR, ως πρώτη γραμμή άμυνας. Αδιαπέραστη παρακαλώ γιατί έτσι τα έφερε η φύση με τις εμβέλειες και τις αποστάσεις των νήσων και τον MICA NG IR.

    1. Ο HARM στοχεύει το ραντάρ του φορέα , δεν έχει σχέση αν ο πύραυλος έχει τερματική καθοδήγηση IR ή κάτι άλλο.

      Τώρα αν ο εγκλωβισμός του στόχου θα πραγμαυοποιήται μόνο παθητικά αυτό, θα έχει μεγάλους περιορισμούς και μικρή εμβέλεια. Άρα το ραντάρ χρειάζεται για αποκάλυψη των στόχων, είται χρησιμοποιείς πύραυλο IR ή όχι.

  5. Προκύπτει ουσιαστικά ενοποίηση των συστημάτων βραχέως και μέσου βεληνεκούς ως τάση διεθνώς, συνεπώς αντικατάσταση Hawk και OSA από το ίδιο σύστημα, και μακροπρόθεσμα των Tor. Λογικά το NASAMS II είναι η επικρατέστερη επιλογή λόγω κοινών στοιχείων με τα Hawk.

  6. -Πωληση ΟΛΩΝ των ρωσικων συστηματων (σερβια-αρμενια-ιρακ-αλγερια-αιγυπτος-βιετναμ-ινδια υποψηφιες).
    -Παραχωρηση mim23k & mpq64 απο τα αποσυρθεντα και πατριοτ απο τα αποθεματα των Ε.Δ. ΗΠΑ.
    -ενοποιηση ΣΑΕ & Α/Α υπο την ΠΑ.
    -μετατροπη των χωκ απο στατικα σε α/κ επι πηγματος αποσυρομενων Μ-60.
    -αντικατασταση του SKYGUARD απο C-RAM για αμυνα αεροδρομιων.
    -παραχωρηση avenger για ενισχυση α/α αμυνας των ΕΤΕΘ.
    -ενισχυση των αριθμων crotale. Μιας και το NG δεν παραγεται πλεον να παμε στην εκδοση μκ3 με παραλληλη αναβαθμιση των υπαρχωτων συστηματων.
    Ετσι θα εχουμε:
    Για μεση/μεγαλη εμβελεια χωκ και πατριοτ
    μικρη Κροταλ
    c-ram για αμυνα αεροδρομιων
    (Τα παραπανω ολα διασυνδεδεμενα στο ΣΑΕ)
    Avenger για τα νησια
    Asrad για εβρο

    1. Μπράβο Ασβέ. Επιμένω σε IR λύση για πρώτη γραμμή. Να φύγουν όλα και τα Patriot (πώληση) και τα NASAMS με AMRAAM από ΠΑ να πάνε σε στόχους υψηλής αξίας. Είναι αντι-πυραυλικά? Φαντάζομαι ναι.

      Ωραία τα crotale και οι Γάλλοι.

    2. Στο πρώτο που λες έχεις απόλυτο δίκιο!! Πρεπει να δείξουμε ότι επιτέλους ξέρουμε που ανήκουμε. Από εκεί και πέρα ότι έρθει να είναι με link16 και να υπάρχει εικόνα παντού.

  7. MICA ειναι πανάκριβη λύση για SHORADS ακομα και να πούμε οτι τον ενσωματώνουμε στα Crotale!

    Avenger και Asrad πάσχουν από επιδόσεις. Λύση θα μπορούσε να ειναι ο Mistal με την ενσωμάτωση του με κάποιο booster, όπως έπραξαν οι Σουηδοί με τον Bamse με τον RBS 90
    https://www.army-technology.com/wp-content/uploads/sites/3/2017/09/Bamse_5.jpg

    Χωρίς χρήματα, δεν διαφαίνεται λύση πέρα από τίποτα Avenger περιορισμένων δυνατοτήτων.
    Άλλη λύση από την ενσωμάτωση του Bamse δεν βλέπω. Ρωσικα μεταχειρισμένα τα ξεχνάμε, Crotale δεν υπάρχουν από δεύτερο χέρι. Ολα τα άλλα που περιγράφονται παραπάνω έχουν πολύ μεγάλο κόστος.

    1. Ετσι ειναι. Εμεις ομως θελουμε και καλα συστηματα και πολλα και χωρις λεφτα. Δυστυχως μονο θειος Σαμ αλλιως τα πουλας ΟΛΑ, ολα ομως, και πας Ισραηλ να σου στησει α/α απο το ΣΑΕ μεχρι αντιβαλλιστικη & antistealth, full package.
      Τα χωκ με τον πυραυλο ΜΙΜ23Κ και τα Σεντινελ που θα δρουν διασυνδεδεμενα με τα πατριοτ δεν εχουν καμια σχεση με το τωρινο ψυχροπολεμικο συστημα.
      Δεν ξερω αν οι εκτοξευτηρες των skyguard μπορουν να βαλουν ΑΙΜ-120, θα ηταν μια λυση και αυτη.

      1. Από την στιγμή που χρήματα αντίστοιχα με τους απέναντι χρειάζονται εξυπνες λύσεις VFM και μεταχειρισμένα, απλά δεν βγαίνει ο λογαριασμός αλλιώς.

        Το παραμύθι ότι θα πάρουμε σούπερ σύγχρονα όπλα το ακούμε χρόνια τώρα. Με συνεπεία να χαθούν αμέτρητα αξιόλογα μεταχειρισμένα συστήματα, Ασφαλώς και δεν έχουν τις επιδόσεις νέως σύγχρονων, πλην όμως ήταν ανώτερα από θέμα δικό μας οπλικό σύστημα.

    2. Ποιος Mistral? Aster 30 με κεφαλή IIR. Ανίχνευσή στόχων από αλλού και Νίκη. Άπτερος.

      Αυτό πρέπει να ζητήσουμε. ΔΕΝ ΧΆΝΕΙ ΜΕ ΤΙΠΟΤΑ. Και εμβέλεια έχει. Πάμε…

  8. Οπωσδήποτε κάτι πρέπει να γίνει ΚΑΙ με την α/α άμυνα.
    Στην κλάση των ASHRAD απαιτείται η αναβάθμισή τους (διατίθεται) που δεν είναι και ιδιαίτερα κοστοβόρα.
    Στην κλάση των Patriot, απαιτείται αναβάθμιση (που δεν κοστίζει πολλά) αλλά και συμπλήρωση με «σωλήνες», τουλάχιστον ένα τάγμα ακόμα (που κοστίζει και χρειάζονται και επιπλέον π.μ., αν και νομίζω ότι διατίθενται ή θα διατεθούν και κάποια μεταχειρισμένα).
    Στην κλάση των TOR και OSA, τα μεν TOR, επειδή τα έχουμε, απαιτούν αναβάθμιση, που δεν κοστίζει πολλά, τα OSA όμως πρέπει να αντικατασταθούν.
    Στην κλάση των Hawk, απαιτείται αντικατάσταση του συστήματος. Είναι λοιπόν ευκαιρία να αντικαταστήσουμε τα Hawk και OSA, με ένα μόνο σύστημα, για πολλούς και ευνόητους λόγους που αναλύει και το άρθρο. Αν και υπάρχουν διάφορα συστήματα, νομίζω ότι πρέπει να εκμεταλλευτούμε τον IRIS, όπου τον έχουμε, τον ξέρουμε και επιπλέον έχουμε και συμφέροντα σε αυτόν.
    Επιπλέον, επειδή οι καιροί έχουν αλλάξει και οι απειλές είναι συγκεκριμένες, μπορούμε να λύσουμε το θέμα του κορεσμού της α/α κατά μεγάλο μέρος, με το Ι Dome Portable. Είναι ιδιαίτερα κινητικό, διαθέτει 10 σωλήνες και ο πύραυλός του είναι οικονομικά προσιτός. Έχω την εντύπωση ότι κάθε τάγμα (4-6), δεν θα υπερβαίνει τα 80-120 εκ. σε κόστος, ενώ αντισταθμιστικά, θα μπορούσαν να προσφερθούν και κάποια ραντάρ ή π/μ.
    Από εκεί και πέρα, αν θέλαμε κάποιο σύστημα ιδιαίτερα αντιαεροπορικό πιο μεγάλου βεληνεκούς, πρέπει να πάμε σε NASAMS ή Barak8 (με π/μ για βεληνεκές πάνω από 100 χλμ.).
    Ένα σύστημα για όλα δεν υπάρχει. Όπως και στο ναυτικό για α/α άμυνα, κάνουμε λόγο για άμυνα σημείου και άμυνα περιοχής, έτσι και στην ξηρά πρέπει να γίνει το ίδιο. Δηλαδή συστήματα C-RAM για άμυνες (και κατά ασύμμετρων απειλών και κορεσμού), α/α μεγαλύτερου βεληνεκούς για αντιβαλλιστική προστασία και εξειδικευμένα συστήματα προσβολής φορέων (ε/π και αεροσκάφη).
    Οι Patriot πλέον, όπως δείχνει και ο νέος MSE, προσανατολίζεται πλέον προς την αντιβαλλιστική προστασία και λιγότερο κατά α/φ.

  9. Στα αντιαεροπορικά είναι πρωτοπόρος η Ρωσία ότι και να λέμε, οπότε πρέπει να δώσουμε βάση σε αυτό. Όταν όλοι αγοράζουν ρώσικα αντιαεροπορικά εμείς που τα έχουμε να τα πετάξουμε;

    Επίσης λογικό είναι να αναβαθμίσουμε ότι υλικό έχουμε λόγω στενότητας πόρων αλλά και να κεφαλαιοποιήσουμε την ήδη υπάρχουσα τεχνογνωσία και ανθρώπινο δυναμικό που τα χειρίζεται. Να σημειώσουμε επίσης ότι τα ρωσικά συστήματα έχουν ενσωματωθεί στο ΣΑΕ. Λογισμικό είναι μην τρελαινόμαστε, με την κατάλληλη υποστήριξη τα πάντα γίνονται και έχουν γίνει. Είναι κρίμα να πετάξουμε τόση επένδυση στο κάλαθο των αχρήστων.

    Οπότε η πρέπουσα κίνηση είναι συμβόλαια συντήρησης και αναβάθμισης του ρωσικού υλικού ίσως και με ενίσχυση από μεταχειρισμένο υλικό ως offset.

    Τα hawk έχουν εκσυγχονιστεί σταδιακά και πολλαπλώς και θα πρέπει να συνεχίσουμε σε αυτή την κατεύθυνση.

    Τα Patriot αν και είναι ένα κατά γενική ομολογία κακό σύστημα, σύμφωνα με πολλούς το χειρότερο με διαφορά στην κατηγορία του παγκοσμίως, με πλήθος αποτυχιών στο επιχειρησιακό πεδίο, με δεκαετίες που περάσαν χωρίς να λυθούν τα προβλήματα του και με δυσθεώρητο κόστος για τα δεδομένα της χώρας μας θα πρέπει να το κρατήσουμε δυστυχώς. Τουλάχιστον να λύσουμε το θέμα του μικρού τόξου κάλυψης γιατί με 1-2 waypoints στα SOM θα γίνουν πυροτέχνημα σε ελάχιστα λεπτά…

  10. Αγαπητέ.

    Συμφωνώ για Patriot. Πούλημα και άντε γεια |

    Για ρωσσία την σέβομαι σαν Α/Α και τα λοιπά, έχουν σχολή αλλά οι Γάλλοι είναι πρωτοπόροι στο IR και κανείς δεν γλύτωσε από IR… Ωραίο IR όμως. Επίσης δες την εμβέλεια των ρωσσων. Και αυτή του εκσυγχρονισμού. Ξεπερνιέται > Τορ και ;OSA πούλημα.

    Προτείνω λοιπόν
    – απόθεμα IRIS και AMRAAM για Α/Α σε στόχους, μιας που έχουμε απόθεμα.
    – ASTER X εμβέλειας IR στα νησιά ή ασε το πρώτο και πάμε για ASTER X εμβελείας IR παντού

    Χρειαζόμαστε όπωσδηποτε πρώτη γραμμή άμυνας στα νησιά αδιαπέραστη. Μετά θα τους επιφέρει γερότατο χτύπημα η ΠΑ με F-16 και MK-5

  11. Το πιο αξιόπιστο σύστημα που το ξέρουμε ήδη είναι το Tor M2 το οποίο είναι και battle proven. Τα Crotale όπως είδαμε απέτυχαν παταγωδώς στη Σ. Αραβία. Τα Osa δεν ειναι ανάγκη να αντικατασταθούν. Μπορούν να αξιοποιηθούν ακόμα και απο εθνοφύλακες σε κατάσταση ημι-αποθήκευσης ή ακόμα καλύτερα να πάνε στην Κύπρο.
    Όταν θα πρέπει να καταρρίπτουμε drone αυτοκτονίας θα πρέπει να σκεφτόμαστε και το κόστος του βλήματος.
    Θα πρέπει να εξετάσουμε την περίπτωση μετατροπής των Hawk σε αυτοκινούμενο σύστημα. Οι Amraam δεν έχουν και τις καλύτερες επιδόσεις, είναι ακριβοί και αμφιβάλλω οτι μπορούν να έχουν αντιπυραυλικό ρόλο. Το σύστημα μέσου βεληνεκούς πάντως καλό είναι να είναι Δυτικό.
    Φυσικά εχθές κιόλας έπρεπε να είχαμε πάρει βελτιωμένα βλήματα για τους S-300.
    Απόψεις τους στυλ να πουλήσουμε όλα τα ρωσικά δείχνουν φανατισμό. Πρέπει να κοιτάμε τις επιχειρησιακές ανάγκες, τις επιδόσεις και το κόστος. Τα Tor κερδίζουν παντού όπως και οι S-300, S-400. Τους δεύτερους δεν μπορούμε φυσικά να τους πάρουμε αλλά μπορούμε μερικώς να αναβαθμίσουμε τους πρώτους.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *