Ο Ελληνικός Στρατός (ΕΣ) βρίσκεται σε αρχικό στάδιο ενδιαφέροντος απόκτησης μεταχειρισμένων τεθωρακισμένων οχημάτων μάχης Bradley από τα αποθέματα του Αμερικανικού Στρατού. Η τελευταία ενημέρωση που έχουμε είναι ότι ο ΕΣ ενδιαφέρεται για την προμήθεια 200-350 οχημάτων και ότι οι Αμερικανοί έχουν απαντήσει ότι Bradley της αρχικής έκδοσης M2A0 υπάρχουν διαθέσιμα, ενώ δεν έχουν απαντήσει ακόμα για τη διαθεσιμότητα οχημάτων της έκδοσης M2A2 ODS (Operation Desert Storm), που είναι η έκδοση που θέλει ο ΕΣ. Συνεπώς, το θέμα των Bradley είναι ακόμα σε πολύ αρχικό στάδιο. Το μόνο βέβαιο είναι το ενδιαφέρον του ΕΣ.

Με βάση αυτά τα δεδομένα και τις τελευταίες εξελίξεις, που αφορούν στο μέλλον των Bradley, στον Αμερικανικό Στρατό, καταθέτουμε τις σκέψεις μας για το αν αξίζει ή όχι η απόκτηση τους, ιδιαίτερα στην αρχική έκδοση M2A0, αλλά και για τις εναλλακτικές λύσεις. Η έκδοση M2A0 εντάχθηκε σε υπηρεσία το 1981. Μιλάμε δηλαδή για οχήματα ηλικίας 39 ετών, τα οποία δεν έχουν υποστεί κανένα πρόγραμμα αναβάθμισης από το 1981 και μετά. Αυτή η παράμετρος είναι ίσως η μεγαλύτερη απόδειξη του βαθμού παραμέλησης των τεθωρακισμένων οχημάτων του ΕΣ: Το έτος 2020 συζητάμε για την απόκτηση οχημάτων ηλικίας 39 ετών, με τεχνολογία και επιχειρησιακά χαρακτηριστικά της δεκαετίας του 1980 και αμφίβολης τεχνικής κατάστασης, τα οποία όμως είναι καλύτερα απ’ αυτά που έχουμε.

Το Bradley M2A0 μπορεί να μεταφέρει εννέα (9) άτομα (οδηγός, πυροβολητής, αρχηγός και εξαμελή ομάδα). Το βάρος μάχης του είναι 25,1 τόνοι και οι διαστάσεις του είναι (μήκος x πλάτος x ύψος) 6,55 μέτρα x 3,61 μέτρα x 3,02 μέτρα. Ενσωματώνει πετρελαιοκινητήρα Cummins VTA-903T μέγιστης ισχύος 500 ίππων. Η μέγιστη ταχύτητα του σε οδό είναι 66 χιλιόμετρα την ώρα, ενώ, ως αμφίβιο, κινείται με μέγιστη ταχύτητα 7 χιλιόμετρα την ώρα. Η εμβέλεια του, στην ξηρά, είναι περί τα 483 χιλιόμετρα. Η θωράκιση του το προστατεύει απολύτως από φυσίγγια διαμετρήματος έως 14,5 χιλιοστά.

Ο κύριος οπλισμός του είναι ένα (1) πυροβόλο Μ242 των 25 χιλιοστών και ένα (1) συζυγές πολυβόλο Μ240C των 7,62 χιλιοστών. Επίσης ενσωματώνει διπλό εκτοξευτή αντιαρματικών βλημάτων Basic TOW μέγιστου βεληνεκούς 3 χιλιομέτρων. Το κύριο πυροβόλο έχει 300 φυσίγγια έτοιμα προς βολή και άλλα 600 σε αποθήκευση, ενώ το συζυγές πολυβόλο έχει 800 φυσίγγια έτοιμα προς βολή και άλλα 1.400 σε αποθήκευση. Συνολικά το όχημα μεταφέρει επτά (7) αντιαρματικά βλήματα Basic TOW, δύο (2) έτοιμα προς βολή και πέντε (5) σε αποθήκευση. Επίσης, το όχημα ενσωματώνει αποστασιόμετρο λέιζερ και θερμικό σύστημα.

Όπως προείπαμε, αν και εφόσον αποκτηθούν τα Bradley λογικά θα αντικαταστήσουν οχήματα M-113A1, που ήδη είναι ηλικίας 50-55 ετών, αφού κατασκευάστηκαν το πρώτο μισό της δεκαετίας του 1960. Ωστόσο, τα Bradley M2A0, για να παραμείνουν ικανά για 15-20 χρόνια ακόμα (ο Αμερικανικός Στρατός σχεδιάζει να διατηρήσει τα Bradley σε υπηρεσία μέχρι το 2035-2040, αλλά στις εκδόσεις M2A4 και M2A5) θα πρέπει αναγκαστικά να αναβαθμιστούν, κάτι που φυσικά σημαίνει κόστος, εκτός βέβαια από το απολύτως αναγκαίο κόστος δημιουργίας της απαραίτητης υποδομής υποστήριξης, που πρέπει να καταβληθεί.

Πόσο είναι αυτό το κόστος;

Σίγουρα μεγάλο, αν κρίνουμε από την περίπτωση της Κροατίας, η οποία θα αποκτήσει 84 Bradley M2A2 ODS (Operation Desert Storm), εκ των οποίων 60 θα αξιοποιηθούν επιχειρησιακά και 24 θα αξιοποιηθούν ως πηγή άντλησης ανταλλακτικών. Πριν την παράδοση τους τα οχήματα θα υποβληθούν σε πρόγραμμα επιθεώρησης, αποκατάστασης και περιορισμένης αναβάθμισης. Σύμφωνα με τον Υπουργό Άμυνας της Κροατίας, Damir Krstičević, το συνολικό κόστος της αναβάθμισης και της δημιουργίας της αναγκαίας υποδομής υποστήριξης ανέρχεται στα $ 2-3 εκατομμύρια ανά όχημα (δηλαδή $ 120-180 εκατομμύρια και για τα 60 οχήματα).

Και μιλάμε για κόστος, το οποίο αφορά στην αναβάθμιση οχημάτων της έκδοσης M2A2 ODS, η οποία αναπτύχθηκε το πρώτο μισό της δεκαετίας του 1990, με βάση τα συμπεράσματα από τον Πόλεμο του Κόλπου (1991). Σε σχέση με τα M2A0, τα M2A2 ODS, ενσωματώνουν αρκετές βελτιώσεις, δηλαδή όσες προέκυψαν από την αναβάθμιση του 1986 (έκδοση M2A1) και την αναβάθμιση του 1988 (M2A2), συν όσες προβλέπονται για την έκδοση M2A2 ODS. Οι αναβαθμίσεις της έκδοσης M2A1 περιλαμβάνουν την πιστοποίηση της χρήσης των βλημάτων των εκδόσεων TOW II, μέγιστου βεληνεκούς 3,75 χιλιομέτρων, την ενσωμάτωση ενός νέου συστήματος ΡΒΧ πολέμου (ραδιολογικός, βιολογικός και χημικός) και την εγκατάσταση ενός νέου συστήματος κατάσβεσης πυρκαγιάς.

Οι αναβαθμίσεις της έκδοσης M2A2 είναι περισσότερες και πιο εκτεταμένες. Αρχικά αντικαταστάθηκε ο πετρελαιοκινητήρας με τον ισχυρότερο Cummins VTA-903T μέγιστης ισχύος 600 ίππων, ενώ υπήρξαν και εργονομικές αλλαγές στο εσωτερικό του οχήματος, στο τμήμα της αποθήκευσης των πυρομαχικών. Η θωράκιση του οχήματος αυξήθηκε σημαντικά με την τοποθέτηση εσωτερικού προστατευτικού πλέγματος (Spall Liners), εξωτερικής θωράκισης, για προστασία από φυσίγγια διαμετρήματος έως 30 χιλιοστά, και υποδομής για την εγκατάσταση επιπλέον θωράκισης τύπου ERA (Explosive Reaction Armor).

Οι βελτιώσεις αυτές, παρά το ότι βελτιώνουν σημαντικά την αρχική έκδοση M2A0 αποδείχθηκαν, το 1991, δηλαδή σ’ έναν πόλεμο προ 29 ετών, ανεπαρκείς. Γι’ αυτό και η έκδοση M2A2 ODS ενσωματώνει εκτεταμένες βελτιώσεις: Εγκατάσταση νέου αποστασιόμετρο λέιζερ ασφαλέστερο για τα μάτια, εγκατάσταση τακτικού συστήματος πλοήγησης με δέκτη GPS και ψηφιακή πυξίδα, εγκατάσταση του υπέρυθρου συστήματος οδήγησης DVE (Driver’s Vision Enhancer), εγκατάσταση του ψηφιακού συστήματος επικοινωνιών και πληροφοριών FBCB2 (Force XXI Battle Command Brigade and Below) και εγκατάσταση ενός συστήματος εντοπισμού επερχόμενου αντιαρματικού βλήματος. Επίσης, έγιναν και εργονομικές βελτιώσεις στο εσωτερικό του οχήματος (νέα καθίσματα, προσθήκη δέκατου καθίσματος, σημείο θέρμανσης μερίδας τροφής, ηλεκτρικό σύστημα ελέγχου της θύρας επιβίβασης και αποβίβασης και εξωτερικά σημεία ανάρτησης ατομικών ειδών).

Σύμφωνα με τον Υπουργό Άμυνας της Κροατίας η αναβάθμιση των 60 M2A2 ODS, με κόστος $ 2-3 εκατομμύρια ανά όχημα, θα αφορά επιλεκτικά υπό-συστήματα του οχήματος, η υποστήριξη των οποίων έχει τερματιστεί από τη γραμμή παραγωγής και δεν θα αφορά την αναβάθμιση τους στην έκδοση M2A3, που είναι ιδιαίτερα εκτεταμένη και αφορά σε βελτιώσεις στον τομέα της πρόσκτησης στόχου, με την ενσωμάτωση των συστημάτων CIV (Commander’s Independent Viewer) και IBAS (Improved Bradley Acquisition Subsystem), της διαχείρισης της κίνησης του πύργου, με την ενσωμάτωση του συστήματος TDS (Turret Drive System), της επίγνωσης της τακτικής κατάστασης, της βελτίωσης της διαδικασίας διαχείρισης και διανομής της ηλεκτρικής ενέργειας, τον έλεγχο των πυρών, της διοίκησης, του ελέγχου και των πληροφοριών, με την ενσωμάτωση του συστήματος IC3 (Integrated Communications, Command, and Control), της πλοήγησης, της διάγνωσης βλαβών και της ασφάλειας και προστασίας του οχήματος.

Αν λοιπόν η Κροατία καλείται να δαπανήσει $ 2-3 εκατομμύρια ανά όχημα, σύμφωνα με τον δικό της προϋπολογισμό, για τη δημιουργία της αναγκαίας υποδομής και τη μερική αναβάθμιση του M2A2 ODS, που ήδη είναι κατά πολύ αναβαθμισμένο από τα M2A0, τότε το πιθανό κόστος αναβάθμισης των M2A0 στο επίπεδο των κροατικών Bradley θα είναι σημαντικό αυξημένο, τουλάχιστον στα $ 3-4 εκατομμύρια ανά όχημα, ίσως και παραπάνω, δεδομένου ότι στο κόστος θα πρέπει να συνυπολογιστεί και το κόστος των βελτιώσεων των δύο (2) προγενέστερων εκδόσεων, δηλαδή της έκδοσης M2A1 και M2A2.

Αν ο ΕΣ αποκτήσει Bradley της έκδοσης M2A0 και τα διατηρήσει σε υπηρεσία ως έχουν το μόνο που θα έχει καταφέρει είναι να απαλλαγεί από ισάριθμα, παλαιότερα M-113A1. Ωστόσο, δεν θα πετύχει να αποκτήσει ένα τεθωρακισμένο όχημα μάχης ικανότερο των 1.201 τουρκικών ACV-15, αν και τα δύο (2) οχήματα θα μοιράζονται το ίδιο διαμέτρημα πυροβόλου. Υπενθυμίζουμε ότι από τα 1.201 ACV-15 τα 135 φέρουν τον πύργο μάχης United Defense-25 (θα αντικατασταθεί με τον τηλεχειριζόμενος πύργος Nefer της Aselsan, με διατήρηση του οπλισμού), με κύριο πυροβόλο ΚΒΑ-ΒΟ2 των 25 χιλιοστών και συζυγές πολυβόλο MAG-58 των 7,62 χιλιοστών. Τα υπόλοιπα 1.066 ACV-15 φέρουν τον πύργο Dragar, με το πυροβόλο 25M-811 των 25 χιλιοστών και συζυγές πολυβόλο MG-3 των 7,62 χιλιοστών.

Από την άλλη η ένταξη τεθωρακισμένων οχημάτων μάχης ηλικίας 39 ετών, με σοβαρές επιχειρησιακές αδυναμίες στο σημερινό πεδίο μάχης και αμφίβολη τεχνική κατάσταση, μόνο και μόνο για την αντικατάσταση οχημάτων μεγαλύτερης ηλικίας και με σοβαρότερες επιχειρησιακές αδυναμίες, δεν είναι ορθολογική επιλογή. Αν ο ΕΣ θέλει να M2A0 με την προοπτική να τα αναβαθμίσει, ας υποθέσουμε στο επίπεδο M2A2 ODS, θα πρέπει να δαπανήσει $ 1,05-1,4 δισεκατομμύρια (για 350 οχήματα, με βάση το κροατικό πρόγραμμα, για την αναβάθμιση και τη δημιουργία υποδομής, και το επιπλέον κόστος των βελτιώσεων των εκδόσεων M2A1/A2). Προφανώς, η επιλογή της αναβάθμισης τους στην έκδοση M2A3 ή στην ακόμα ικανότερη έκδοση M2A4 ενέχει πολλαπλάσιο κόστος.

Η τελευταία έκδοση του Bradley (M2A4) είναι αποτέλεσμα των συμπερασμάτων από τον πόλεμο στο Ιράκ (2003). Το κύριο συμπέρασμα ήταν ότι η προσθήκη επιπλέον θωράκισης ERA οδήγησε σε συμβιβασμούς στην εργονομία, το βάρος και την ισχύ του οχήματος. Σε πρώτη φάση, το πρόγραμμα ECP (Engineering Change Proposals) αφορά στην αποκατάσταση των κινηματικών επιδόσεων του οχήματος και την ικανότητας του να υποστηρίζει επιπλέον βάρος. Η αύξηση του συνολικού βάρους επιβάρυνε τις αναρτήσεις και «χαμήλωσε» το όχημα με αποτέλεσμα να είναι ευάλωτο σε προσβολές από αυτοσχέδιους εκρηκτικούς μηχανισμούς. Το πρόγραμμα ECP προβλέπει την εγκατάσταση νέων και ελαφρύτερων ερπυστριών, νέων αναρτήσεων μεγαλύτερης ικανότητα απορρόφησης κραδασμών, νέου συστήματος υποστήριξης αναρτήσεων και νέες, βαρύτερες ράβδους στρέψης.

Στη συνέχεια το πρόγραμμα ECP προβλέπει την εγκατάσταση νέου και ισχυρότερου κινητήρα, νέου συστήματος μετάδοσης της κίνησης και νέου συστήματος διαχείρισης της ισχύος για ομαλότερη και βέλτιστη διανομή της ηλεκτρικής ενέργειας. Τα πρώτα Bradley M2A4 παραδόθηκαν στον Αμερικανικό Στρατό στα μέσα του 2015 (οι εργασίες αναβάθμισης είχαν ξεκινήσει το 2012), ενώ τα πρώτα εξ’ αυτών άρχισαν να υποβάλλονται στη δεύτερη φάση του προγράμματος ECP το 2018. Στόχος του Αμερικανικού Στρατού είναι η αναβάθμιση των 1.800 περίπου Bradley M2A3/M3A3 που διαθέτει, στο επίπεδο M2A4, μέχρι το 2025 και στη συνέχεια να ακολουθήσει το πρόγραμμα εν συνεχεία αναβάθμισης στο επίπεδο M2A5.

Η έκδοση M2A5 άρχισε να αναπτύσσεται τον Ιανουάριο του 2018. Οι τομείς στους οποίους δίδεται προσοχή είναι η εσωτερική εργονομία, μέσω της επιμήκυνσης του οχήματος κατά 20% περίπου, για τη φιλοξενία Ομάδας Πεζικού εννέα (9) ατόμων (εκτός του τριμελούς πληρώματος), στην επιπλέον θωράκιση, στην εγκατάσταση ενεργητικού συστήματος αυτοπροστασίας και στην υιοθέτηση ενός ισχυρότερου πυροβόλου διαμετρήματος 30 χιλιοστών, με στόχο την αύξηση του βεληνεκούς κατά 30%. Ο νέος οπλισμός θα συνοδευτεί και από την υιοθέτηση νέου πύργου, επί του οποίου θα εγκατασταθεί τηλεχειριζόμενος πύργος με πολυβόλο των 5,56 χιλιοστών. Επίσης τα οχήματα θα ενσωματώνουν νέα ηλεκτρονικά συστήματα, σκοπευτικά και συστήματα επικοινωνιών.

Το ερώτημα είναι αν αξίζει μια τόσο μεγάλη δαπάνη για την απόκτηση, τη δημιουργία υποδομής και την αναβάθμιση 350 Bradley Μ2Α0 σ’ ένα επίπεδο ανάλογο της έκδοσης M2A2 ODS; Κατά την άποψη μας όχι δεν αξίζει.

Ομοίως, και σύμφωνα με το κροατικό παράδειγμα, η απόκτηση 350 Bradley M2A2 ODS, η δημιουργία υποδομής και η μερική τους αναβάθμιση θα κοστίσει μεταξύ $ 700 εκατομμυρίων και $ 1,05 δισεκατομμυρίων. Μήπως λοιπόν θα ήταν πιο ορθολογικό να δρομολογηθεί η αναβάθμιση των 491 «Λεωνίδας», η υποδομή υποστήριξης των οποίων υπάρχει ήδη, ο ΕΣ τα γνωρίζει καλά και η αναβάθμιση τους θα δώσει εργασία και εισόδημα σε ελληνικές αμυντικές βιομηχανίες, ενώ το κόστος θα είναι μικρότερο;

Για παράδειγμα, η εταιρία EODH, έχει να επιδείξει εξαιρετικές προτάσεις εκσυγχρονισμού των «Λεωνίδας» (και των M-113), με έμφαση στις εναλλακτικές επιλογές ευκινησίας, θωράκισης και οπλισμού και στο χαμηλό κόστος (από μερικές εκατοντάδες χιλιάδες ευρώ, μέχρι το € 1 εκατομμύριο (περισσότερες λεπτομέρειες μπορείτε να διαβάσετε ΕΔΩ).

Για τα M-113, δεδομένου του μεγάλου εν υπηρεσία αριθμού, θα μπορούσε ίσως να εξεταστεί, εκτός βέβαια από την πρόταση της EODH, και η ιδιαίτερα οικονομική πρόταση της BAE Systems, στο πλαίσιο του προγράμματος αναβάθμισης 386 M-113A2 του Βραζιλιάνικου Στρατού στο επίπεδο M-113BR, συνολικού κόστους $ 96,9 εκατομμυρίων ($ 251.000 ανά όχημα). Σήμερα ο ΕΣ διατηρεί σε υπηρεσία 648 M-113A2 (και άλλα 1.347 M-113A1 και M-113A1G), συνεπώς το κόστος αναβάθμισης τους θα ήταν της τάξεως των $ 163 εκατομμυρίων. Η πρόταση αναβάθμισης M-113BR αφορά στην εγκατάσταση νέου κινητήρα και νέου συστήματος μετάδοσης της κίνησης, νέων ηλεκτρονικών συστημάτων, καθώς και επικουρικής θωράκισης. Το πρόγραμμα έχει στόχο να καταστήσει τα αναβαθμισμένα M-113 επιχειρησιακά και αξιόπιστα για τα επόμενα 15-20 χρόνια. Φυσικά υπάρχει και η επιλογή της προμήθειας νέων τεθωρακισμένων οχημάτων, αλλά αυτό θα είναι το αντικείμενο μελλοντικού μας άρθρου.

Η άποψη και η θέση μας είναι κατά της προμήθειας των M2A0, ενώ στην περίπτωση των M2A2 ODS η ένσταση μας είναι στην προοπτική της προμήθειας και διατήρησης τους στο αυτό επίπεδο, χωρίς δηλαδή να υπάρξει έστω και ένα πρόγραμμα μερικής αναβάθμισης, ανάλογο του κροατικού. Αν τελικά αποφασίσουμε να αποκτήσουμε Bradley, τότε αυτά θα πρέπει να είναι της έκδοσης M2A2 ODS. Επίσης άποψη μας είναι ότι ο ΕΣ θα πρέπει να εξετάσει σοβαρά, αν όχι να δρομολογήσει, την αναβάθμιση των «Λεωνίδας». Μια άλλη επιλογή είναι η αναβάθμιση των M-113A2 με ένα βασικό και οικονομικό πακέτο. Γενικά, επιλογές υπάρχουν πολλές, χρήματα δυστυχώς δεν υπάρχουν. Το βέβαιο είναι ότι ο ΕΣ αντιμετωπίζει μείζον θέμα παλαιότητας και επιχειρησιακής απαξίωσης του συνόλου των τεθωρακισμένων οχημάτων του. Αστοχίες, παραβλέψεις και χαμένες ευκαιρίες του παρελθόντος έχουν στερήσει από τον ΕΣ ένα ικανό τεθωρακισμένο όχημα, ευκίνητο, καλά προστατευμένο και με ικανή ισχύ πυρός. Άλλα περιθώρια χρόνου δεν υπάρχουν και πρέπει να ληφθούν άμεσα αποφάσεις.

Για τα τεθωρακισμένα οχήματα του ΕΣ, τα προβλήματα παλαιότητας και επιχειρησιακής απαξίωσης που αντιμετωπίζουν και τις χαμένες ευκαιρίες μπορείτε να διαβάσετε στο παρακάτω άρθρο:

Comments

  1. Είναι πολιτική βούληση να απαξιωθεί οτιδήποτε δεν είναι made in USA στον στρατό μας. Πρέπει να δοθούν λεφτά προς ικανοποίηση της πρεσβείας.
    H λύση ήταν αναβάθμιση Λεωνίδας σε ΤΟΜΑ και αναβάθμιση των ΒΜΡ-1 σε 2 με κοινό πυροβόλο 30χιλ και ενίσχυση θωράκισης. Αποκτούσαμε 1000 ΤΟΜΑ και αποσύρση των Μ113Α1.
    Τόσο απλά, αν κρίναμε με βάση τις εθνικές ανάγκες μας.

    1. ΒΜΡ-1 άντε κάποτε να ήταν εφικτό, αλλα και πάλι αν ένα όχημα ειναι 40 χρόνων τι χρήματα να βάλεις πάνω του, 60 χρόνια και θα υπηρετεί ακόμα;
      Υ.Γ. Εξαίρεση βεβαια τα RWS πύργοι που ξηλώνονται…

  2. Τα M2 πρεπει να ερθουν με 0 κοστος έστω και αν ειναι Α0 . Τουλάχιστον κάτι θα κινηθεί προς την σωστή κατεύθυνση και μετα εννοείτε οτι πρέπει να τα αναβαθμίσουμε απο την εγχώρια βιομηχανία με κοινά συστήματα και συνδεσιμότητα με τα υπόλοιπα τεθωρακισμένα !!!

  3. μηπως μια λυση ειναι να παρουμε μ113α3 που νομιζω ειναι του 90 και να κανουμε κ μια αναβαθμιση τους? (εαν παραχωρουνται) ετσι ωστε τα μ113α1 να αποσυρθουν η να μετατραπουν σε αλλα οχηματα(aifv ,cr,itow,medevac). Δεν ξερω εαν στα λεοπαρντ θα ηταν ομως ποιο χρησιμα τα μπραντλυ εστω κ αν ειναι τα ντεσερτ.

  4. Πολύ μικρή η Ομάδα των 6 ατόμων. Βέβαια άλλο 8 και άλλο 6 άτομα.

    Επισης μήπως είναι καλύτερα με τα ιδια χρήματα να πάρουμε 100-200-300 LEO 2A4 και με μελλοντική αναβάθμιση να πάμε προς L55 και θωράκιση από EODH.

  5. Να έρθουν αλλά να μην αναβαθμίσουν καθόλου! Δεν αξίζει να ξοδεύουν λεφτά για αναβάθμιση σε τέτοια οχήματα. Να έρθουν για να αντικαταστησουν πολύ χειρότερα οχήματα, μέχρι να είναι διαθέσιμα καλύτερα οχήματα. Αυτά αργότερα αν γίνουν διαθέσιμα Bradley νεότερης έκδοσης, εφόσον θα έχει αναπτυχθεί και η τεχνογνωσία πάνε μετά στα νησιά. Σίγουρα όμως θα είναι μια αναβάθμιση και τώρα σε σχέση με m113 a1

  6. Με το άρθρο σας ,κύριε Λάζο ξυνεται πληγές!στην παρούσα οικονομική συγκυρία της χώρας θεωρώ μεγα λαθος να δώσουν τα λιγοστά χρήματα που ο πολιτικός κόσμος της χώρας δινει(το σωστότερο θα ήταν να γράφω επενδύει, αλλά αυτό γίνεται?)για την άμυνα.,στα αρχαια Μ2.
    Για την κάλυψη του κενού της παντελούς έλλειψης Τ.ο.μ.α.,η λύση είναι αυτή τη στιγμή η πρόταση της eodh,για την αναβάθμιση των Λεωνίδας,.Η λύση αυτή παρουσιάζει μια σειρά από πλεονεκτήματα με κυριότερα το κόστος και το χρόνο παράδοσης,όμως πάνω από όλα δίνει ζωή στην ελληνική πολεμική βιομηχανία.παραλληλα για το μέλλον πρέπει το Γ.ΕΣ,να θέσει τις προδιαγραφές για ένα εθνικο τ/Θ όχημα.μελλον θα έχουμε ΜΟΝΟ,αν παράγουμε δικά μας συστήματα.
    Και επειδή μιλάμε για το μέλλον,καλύτερα θα ήταν αντί να δώσουμε 2-3εκ.$,για τον εκσυγχρονισμό των αρχαίων Μ2,να ζητήσουμε από τις η.π.α. άρματα Μ1,εκεί ,ναι, να τα δώσουμε αυτά τα λεφτά.ο χρόνος περνάει,οι Τούρκοι παρά τα προβλήματα τους θα γεμίσουν τον Έβρο με ολοκαινουργια, altay,τα δικα μας 350 λεοπαρντ(που κι αυτά χρειάζονται εκσυγχρονισμό),θα είναι πολύ λίγα.δεν μπορούμε να στηριζόμαστε σε άρματα μάχης του 70 η του 80,οι η.π.α. είναι η μόνη πηγή που μας απομένει,για άρματα μαχης(στο παρελθόν όταν ο ουρανός έβρεχε λεοπαρντ εμείς τραγουδούσαμε…),για τον εκσυγχρονισμό των οποίων πρέπει να ζητήσουμε την βοήθεια των ισραηλινών,.Ο χρόνος λειτουργεί σε βάρος μας,ας γίνει κάτι,πριν είναι πολύ αργά…

  7. To M2A0 σαρανταρίζει. Επιχειρησιακά δεν έχει τίποτα να προσφέρει. Η βέλτιστη λύση είναι να ασχοληθούμε με τα «Λεονίδας» και αργότερα να αναζητήσουμε μερικά CV90.

  8. Ποσο δυσκολο ειναι πια να σχεδιάσουμε ενα σιδερενιο κουτι, να το βγαλουν σε δυο εκδόσεις, μια με ερπύστριες, μια με τροχούς, να αγοράσουν την άδεια παραγωγης ενος κινητηρα, και να το βγάλουν σε εκδόσεις apc, ολμου, διοικ., aifv κλπ με έτοιμους of the shelf πυργους και να παραξουμε 3-4000 κομματια για τα επομενα 15-20 χρονια να αντικαταστησουμε ολη τη σαβούρα; Δεν ειπαμε να φτιάξουμε κανα αεροπλανοφορο η το εντερπραιζ για τον αστροστολο. Ουτε και να ξαναανακαλυψουμε τον τροχο…

    1. Eνα »σιδερενιο κουτι» ταυτοχρονα και για ερπυστριοφορο και για τροχοφορο δεν νομιζω να το εχει κανει κανεις..ποσο μαλλον εμεις…

  9. Ευθύμιος Λάζος

    Πολύ ενδιαφέρον το άρθρο σας και τα στοιχεία σας.

    Την πρόταση σας τη βρίσκω εξαιρετικά ενδιαφέρον με τον εκσυγχρονισμό τόσο τον Λεωνίδας όσο και τον M113.
    Και είναι και δοκιμασμένη και οικονομική.
    Τα Λεωνίδας τα έχουμε ήδη οπότε το επιπλέον κόστος προμήθειας φεύγει από το τραπέζι και μένει μόνο ο εκσυγχρονισμός.
    Στα πλεονεκτήματα του Λεωνίδας η ήδη μεγάλη εμπειρία του προσωπικού και η τεχνογνωσία υποστήριξης και η μικρή του σιλουέτα που σημαίνει και δύσκολος στόχος.
    Άρα θεωρώ την πρόταση σας ρεαλιστική και μπορεί να υλοποιηθεί τόσο με τον εκσυγχρονισμό τον Λεωνίδας όσο και με τα M113.
    Το θέμα όμως τώρα είναι αν θα προχωρήσουν τα εξοπλιστικά προγράμματα ή θα παγώσουν δια παντός λόγω του γνωστού θέματος με την πανδημία.
    Εσείς που μιλάτε με ανθρώπους που βρίσκονται πιο κοντά στην Άμυνα και εκεί που λαμβάνονται οι αποφάσεις ποια είναι η εικόνα σας;
    Θα προχωρήσουν τα προγράμματα ή θα παγώσουν δια παντός ή για μεγάλο χρονικό διάστημα;
    Και μια τελευταία ερώτηση εάν γνωρίζετε.
    Υπήρχε ένα προγραμματισμένο ταξίδι στην Αμερική του υπουργού άμυνας για τα τέλη Μαρτίου όπου σύμφωνα με διαρροές κατά τη συνάντηση του εκεί θα τεθούν θέματα παραχώρησης οπλικών συστημάτων όπως και το ενδεχόμενο παραχώρησης δύο Ticonderoga ή κατά κάποιες άλλες διαρροές ή και παραφιλολογία δύο Arleigh Burke.
    Προφανώς το ταξίδι έχει αναβληθεί αλλά γνωρίζετε αν θα γίνει στο άμεσο μέλλον και αν πράγματι ευσταθούν οι διαρροές πως κατά την επίσκεψη του υπουργού άμυνας στην Αμερική θα τεθούν θέματα παραχώρησης αμυντικού υλικού και αν έχουμε μια εικόνα για το τι θα ζητήσουμε;
    Ευχαριστώ

    1. Το ζήτημα των εξοπλισμών προσκρούει στο οικονομικό. Στρατιωτική και πολιτική ηγεσία γνωρίζουν καλά τις ελλείψεις, αλλά χωρίς αύξηση αμυντικών δαπανών δεν μπορούν να υπάρξουν εξοπλισμοί. Εκ των πραγμάτων τα μεταχειρισμένα είναι κάποια λύση, ιδιαίτερα για την κάλυψη άμεσων αναγκών. Για τα Arleigh Burke, εξ όσων γνωρίζουμε δεν υπάρχει θέμα καθώς οι Αμερικανοί δεν αποδεσμεύουν, γιατί τα έχουν ακόμα ανάγκη. Το ΠΝ θέλει τις [email protected] όπου γίνονται διαπραγματεύσεις με τους Γάλλους, ιδιαίτερα για το κομμάτι της χρηματοδότησης-αποπληρωμής. Για τα Tico δεν γνωρίζουμε να υπάρχει σοβαρό ενδιαφέρον από το ΠΝ.

      1. Από τη στιγμή που τα Arleigh Burke δεν αποδεσμεύονται και για τα Tico δεν υπάρχει ενδιαφέρον από το ΠΝ, τότε ποια μπορεί να είναι η ενδιάμεση λύση από τη στιγμή που ακόμα και αν όλα πάνε καλά και πέσουν οι υπογραφές για δύο Belharra αυτές θα έρθουν στην καλύτερη περίπτωση το 2025-26 ενώ και ο αριθμός των δύο φρεγατών δεν είναι αρκετός;
        Υπάρχει κάποια περίπτωση να δούμε μια ενδιάμεση λύση π.χ δύο Γαλλικών FREMM ή κάποια άλλη περίπτωση;
        Γνωρίζετε αν το προγραμματισμένο ταξίδι του υπουργού άμυνας στην Αμερική γίνει σχετικά άμεσα και τεθούν θέματα παραχώρησης πολεμικού υλικού;
        Συγγνώμη για την επιμονή και αν σας κουράζω αλλά είστε από τα λίγα αμυντικά σάιτ που μπορούμε να εμπιστευτούμε για την ενημέρωση.
        Ευχαριστώ

        1. Ενδιάμεση λύση, από πλευράς άμεσης παραλαβής, δυστυχώς δεν υπάρχει, με την έννοια ότι μεταχειρισμένα πλοία, που να ενδιαφέρουν το ΠΝ δεν υπάρχουν. Για την τρέχουσα κατάσταση του Ελληνικού Στόλου, σε σχέση με τον Τουρκικό, και τις ανάγκες μας έχουμε γράψει σχετικά στο άρθρο: https://defencereview.gr/korvetes-kai-fregates-se-ellada-kai-to/. Όπως γράφουμε και στο άρθρο, το link του οποίου σας παρέθεσα, οι 2 [email protected] δεν επαρκούν, χρειαζόμαστε 4, αλλά εδώ μπαίνει και η συνάρτηση του κόστους. Σχετικά με την επίσκεψη στις ΗΠΑ, πάγια η Ελλάδα θέτει θέμα παραχώρησης αμερικανικού μεταχειρισμένου υλικού. Για παράδειγμα, εδώ και 7 περίπου χρόνια εκκρεμεί το θέμα της παραχώρησης 40 M-270 MLRS. Το θέμα είναι η ποιότητα του μεταχειρισμένου υλικού και το κόστος αξιοποίησης του. Υπενθυμίζω τις 3 πολύ καλές επιλογές των OH-58, CH-47 και M-1117 Guardian.

          1. Αυτό είναι το θέμα που εξοργίζει πολλούς από εμάς… Μτχ υπάρχουν, αλλά όχι που να ενδιαφέρουν το ΠΝ. Δηλαδή, αν παίρναμε τζάμπα τις 2 έστω F-122(με συστήματα που υπηρετούν στο ΠΝ, ακόμη και χωρίς RAM……), θα μας κακόπεφταν ε; Δεν διάβασα ΠΟΥΘΕΝΑ για έστω διερεύνηση του θέματος, γιατί φυσικά, το τιτανοτεράστιο ΠΝ, δεν κοιτάει τίποτε λιγότερο από F-123… Με τις Adelaide, τελικά ποιο ήταν το πρόβλημα; Θα μάθουμε ποτέ; Τώρα, με αυτά και με αυτά, επιστρέψαμε στο ‘δεν υπάρχει σάλιο’, με δικαιολογία τον κορονοιο… Λες και πριν από αυτό, υπήρχε καμιά φοβερή βούληση για εξοπλισμούς…

          2. Περιμένω με ενδιαφέρον να μάθουμε πόσο αγόρασαν τελικά οι Χιλιανοί τις Adelaide…
            Αν είχαμε εξ αρχής κινηθεί και για την 04 μαζί μετά τα υλικά από την 03, θα είχαμε έτοιμα εκπαιδευμένα πληρώματα ήδη για να ενταχθούν άμεσα και οι 05, 06 κάνοντας ανταλλακτικά σταδιακά και την 04.
            Για να πεις βέβαια τι είναι η καλύτερη λύση πρέπει να έχεις ένα προγραμματισμό 10 χρόνων μπροστά να δεις τι θα αποσυρθεί.
            Από το 2026 ακούγονται ότι θα αρχίσουν οι LCF! Απαιτούν βεβαια χρήμα γιατί πολλά υποσυστήματα της έμειναν χωρίς EMZ από την αρχή που έπεσαν στην θάλασσα.

            Νομίζω ότι η μεγαλύτερη ευκαιρία για το ΠΝ χάθηκε στις ολλανδικές Μ, ένα χρόνο νωρίτερα αποφασίστηκε η μερική αναβάθμιση των S…
            Μετά ήρθε και ναυτική αεροπορία με τα P-3 και αποτέλειωσε την ιστορία…
            Από εδώ και πέρα ελπίζω να τελειώσει ορίστηκα και το θέμα των FTI και να πάμε σε πια πιο συμβατική λύση με περισσότερα πλοία.

          3. Ευθύμιος Λάζος
            Ευχαριστώ για την απάντηση.

            Είναι πραγματικά λυπηρό να μην έχει γίνει μια σωστή αξιολόγηση εκ μέρους του ΠΝ και κυρίως της πολιτικής ηγεσίας των όποιων διαθέσιμων επιλογών ώστε να ενισχυθεί το ΠΝ με μια ενδιάμεση λύση.
            Είναι επίσης λυπηρό (και δεν αφορά των παρόν αξιόπιστο DR) αμυντικές ιστοσελίδες είτε για να κερδίσουν παροδικά μερικά κλικ είτε για να αποκοιμίσουν τον κόσμο και να προσφέρουν εκδούλευση στην κυβέρνηση να διαρρέουν τάχα παραχωρήσεις δύο Arleigh Burke το Μάιο του 2020 είτε Tico από τη στιγμή που δεν ισχύει τίποτα από αυτά.
            Οι κομματικοί παπαγάλοι «σχολιαστές» να βεβαιώνουν για την σχεδόν κλεισμένη παραχώρηση των AB και που τώρα έχουν εξαφανιστεί τόσο οι ίδιοι τους που παρίσταναν τους γνώστες και αυτούς που έχουν πληροφορίες από μέσα όσο και όλοι αυτοί που τους σιγοντάριζαν.
            Αυτό με την παραχώρηση των 40 MLRS έχει γίνει σήριαλ.
            Πράγματι ήταν επιτυχημένες οι επιλογές OH-58 και Chinook.
            Για τα Guardian ακόμα υπάρχει σκοτάδι για το τι θα γίνει τελικά και προσωπικά δεν θεωρώ ότι έχουν τόσο μεγάλη άξια.
            Δεν λέω ότι δεν χρειάζονται τα Guardian και ίσως να φταίει που δημιουργήθηκαν μεγάλες προσδοκίες από συγκεκριμένα αμυντικά που αποδείχθηκαν ψέματα περί AB Tico κτλ και τώρα από τα υποτίθεται δεδομένα AB πρέπει να συμβιβαστούμε με κάτι Guardian.

  10. α) Όπως έχω πει και παλαιότερα, θα ήταν χρήσιμο πριν τα διάφορα άρθρα συζητήσουν σε ειδικό επίπεδο (επιδόσεις, κόστος κτλ) αν κάτι το θέλουμε ή όχι, να ξέρουμε σε πιο υψηλό επίπεδο αν μια τέτοια παραχώρηση αποβαίνει σε βάρος άλλης παραχώρησης. π.χ. αν οι ΗΠΑ μας πουν ότι στα πλαίσια της βοήθειας προς εμάς, θα μας δώσουν μεταχειρισμένο υλικό αξίας 1 δις σαν μεταχειρισμένο, τότε σημαίνει ότι κάθε αποδοχή μειώνει τον κουβά των επόμενων αποδοχών. Όπερ, αν δεν μειώνει τον κουβά, το τζάμπα δεν έκανε ποτέ σε κανέναν κακό, ας το πάρουμε. Αν όμως μειώνει τον κουβά, τότε πρέπει να τα δούμε όλα υπό άλλο πρίσμα. Πχ αυτά δεν νομίζω ότι τα έχουμε τόσο ανάγκη αφού οι επιδόσεις τους δεν είναι κάτι ουάου και έχουμε άλλα (με μικρότερες επιδόσεις).
    Γιατί όμως να μην ζητήσουμε π.χ. Predator που τα πετάνε δωρεάν, έστω για εκπαιδευτικούς σκοπούς? Γιατί να μην ζητήσουμε Απάτσι που σε λίγο θα τα άποσύρουν σε μεγάλους αριθμούς? Θα αποβούν σε βάρος των Tico ή ΑΒ?

    β) Στο προκείμενο, εμένα δεν με εντυπωσιάζουν χρηστικά, είναι καλύτερα από τα M113, αλλά όχι και στο πολύ επόμενο επίπεδο, προσθέτει πολυτυπία κτλ. Επίσης για να έρθουν στα ίσα τους, χρειάζεται μεγάλο κόστος. Καλύτερα να τα δώσουμε στο Ισραήλ και να εξοπλίσουμε όλα τα άρματα με Trophy και τα μικρότερα με «μινι Trophy» (όπως και να το λένε δεν θυμάμαι).

    γ) μοιάζει ότι δίνουν αβέρτα υλικό, αλλά κινούμαστε αργά και παίρνουμε την σαβούρα, η Κροατία δηλαδή πήρε καλύτερη έκδοση από εμάς, ενώ και από άλλα οπλικά συστήματα πήραμε χειρότερα (ή τα ακυρώσαμε για αυτό τον λόγο). Δεν θα ξεχάσω ποτέ το θέμα με τα Leo που πήρε η Τουρκία ενώ θα μπορούσαμε να τα είχαμε πάρει εμείς χαλαρά σαν αντισταθμιστικά για τα καινούργια που αγοράζαμε, ούτε τις Αδελαίδες που πήρε η Χιλή ούτε τις Fremm που πήρε η Αίγυπτος, όλοι ψωνίζουν value for money και εμείς ψωνίζουμε από σβέρκο.

    δ) εγώ θα εστίαζα στο να ψάχνω για πυραυλικό (MLRS και άλλα), πυροβολικό, αεροπορικό και ναυτικό υλικό αι αν δεν υπάρχει κάτι καλό, απλά δεν θα έπαιρνα, με τα λεφτά για να τα φέρω στα ίσα ας πάρουν επιτέλους τορπίλες, μέχρι να τις πάρουν θα πουλιούνται τορπίλες φωτονίων. Στον αρχικό διαγωνισμό η Black Shark είχε μόλις πρωτοβγεί και ήταν αδοκίμαστη και τώρα «γέρασε» και αυτή.

  11. Αν δεν κανει λαθος το Google,το Ναμερ,κοστιζει 3 εκ. δολλαρια.
    Δεν γινεται να κανουμε κρουση προς Ισραηλ;
    Θα υπαρξει αρνηση απο τις ΗΠΑ;

    1. To Namer φεύγει κοντά στα 5εκ$… Αυτός είναι και ο λόγος περικοπής του προγράμματος από 800 σε μόλις 300… Τώρα θέλουν να τα κάνουν 500… Αν προσθέσεις και κόστος υποστήριξης, εκπαίδευσης, ανταλλακτικά και λοιπών πάει ακόμα παραπάνω… Επίσης είναι τομπ όχι τομα…

      1. Βαζεις τηλεχειριζομενο πυργο με πυροβολο 30 χιλιοστων και τα κανεις ΤΟΜΑ. Και εχουν επιπεδο προστασιας και ευκινησιας οσο εχουν τα αρματα μαχης.

        1. Η διαφορά ανάμεσα σε ενα τομπ και ένα τομα δεν είναι ένας τηλεχειριζόμενος πύργος με 30αρι…
          Άλλο APC άλλο IFV…
          Δεν έχουν επίπεδο προστασίας οσο έχουν τα άρματα μάχης…

          1. To Namer εχει το σκαφος του αρματος μαχης του Merkava, επομενως εχει το ιδιο επιπεδο θωρακισης. Το ιδιο κανουν και οι Ρωσοι με το TOMΑ Τ-15 Αrmata που εχει το σκαφος του αρματος μαχης T-14 Armata. Ας ξεχασουμε καλυτερα τους ορους IFV και APC προς το παρον.

            Εμεις χρειαζομαστε ενα οχημα με ισχυρη θωρακιση και ευκινησια για να συνοδευει τα αρματα μαχης στον Εβρο σε περιβαλλον με πυρα πυροβολων 120 χιλιοστων, αντιαρματικους πυραυλους κτλ. Επομενως χρειαζομαστε ενα οχημα 50-60 τονων με ισχυρη θωρακιση, μεγαλη ευκινησια, πληρωμα 8 ατομων και πιθανοτατα πυροβολο και αντιαρματικους πυραυλους. Επομενως ενα οχημα οπως το Namer (η το Τ-15 Αrmata) μας ταιριαζει, μπορουμε να προσθεσουμε πυργο με 30αρι η 35αρι πυροβολο, πυραυλους Spike και εχουμε ενα πολυ ισχυρο οχημα καταλληλο για επιχειρησεις στον Εβρο.

            Mε 3-5 εκατομμυρια αγοραζουμε καινουριο οχημα και το φτιαχνουμε στην Ελλαδα, αντι να αγορασουμε τα 40χρονα κονσερβοκουτια που εχουν για πεταμα οι Αμερικανοι και χρειαζονται 3-4 εκατομμυρια για εκσυγχρονισμο.

            Εσυ θα αγοραζες 40χρονο μεταχειρισμενο αυτοκινητο Ford για να το κανεις εκσυγχρονισμο που θα κοστισει σχεδον οσο ενα ΟΛΟΚΑΙΝΟΥΡΙΟ αυτοκινητο Audi ??

        2. @G_P
          Πρώτα απ όλα να πω δεν διαφωνώ γενικά σε όσα γράφεις…
          Μιλούσα γενικά για IFV…
          Μια και αναφέρεσαι συγκεκριμένα στο Ναμερ να το δούμε…

          Γεγονότα…
          -Το πρόβλημα της Ελλάδας είναι τα ΤΟΜΠ που έχει και όχι τα ΤΟΜΑ που δεν έχει…

          -Το Ισραήλ έχει οπλικά συστήματα tailor made για τις δικές του ανάγκες…

          -Το Νάμερ έχει πιο ισχυρή θωράκιση απο το Μερκάβα του οποίου είναι παράγωγο με αποτέλεσμα να φύγει στους 60τν… Κοντά όσο ενα Λεο! και είναι το μοναδικό στον κόσμο… Είναι ΤΟΜΠ…

          -Στοιχίζει στους Ισραηλινούς 5εκ$ με αποτέλεσμα λόγω υπέρβασης κόστους να κόψουν αριθμούς παραγγελίας…

          -ΑΝ, λεμε αν η Ελλάδα ήθελε το Ναμερ δεν έχει που να το κατασκευάσει, αν δεν θέλει να πληρώσει μια περιουσία σε κάποιον πλην ΕΛΒΟ….

          -Το Ισραήλ αν και έχει αναπτυγμένη τεχνολογικά αμυντική βιομηχανία δεν έχει τόσο ανεπτυγμένη βιομηχανική υποδομή ώστε να μπορεί να αναλάβει τέτοια μεγάλα προγράμματα όχι μόνο αγοράς αλλά και υποστήριξης…
          Αλλο πράγμα να αγοράσεις 1 τανκ απο το Ισραήλ, ενώ η διασφάλιση αξιόπιστης πηγής ανταλλακτικών και πυρομαχικών για πολλά χρόνια είναι ένα άλλο θέμα… Το Ισραήλ δεν διαθέτει τη βιομηχανική ικανότητα παραγωγής μαζικών ανταλλακτικών και πυρομαχικών για πολλούς · πελάτες (ταυτόχρονα) και για μεγάλο χρονικό διάστημα… Αυτός είναι και ο λόγος που το Ισραήλ προτιμάει να «πουλάει» τεχνολογία και όχι τελικό προϊόν (πχ Μ60 Τουρκία)…

          -Μια και ούτε το Merkava ούτε το Ναμερ παράγονται μαζικά όπως πχ τα T-90s ή M1A2 Abrams, η τιμή τους (συμπεριλαμβανομένων των ανταλλακτικών, πυρομαχικών και αναβαθμίσεων) που ανεβαίνουν κατά τη διάρκεια της «υπηρεσίας τους» θα ήταν σημαντικά υψηλότερη από την τιμή των άλλων APC/IFV…

          -Το Ναμερ έχει αρκετά αμερικανικά υποσυστήματα (πχ κινητήρας )με αποτέλεσμα εκτός από άδεια να θέλεις και ξεχωριστές συμβάσεις υποστήριξης, άρα ανεβαίνει το κόστος…

          Τώρα για την μετατροπή του ΝΑμερ σε IFV που λές…
          Πέραν των πιστοποιήσεων που θες και θα πληρώσεις (μια και αν βάλεις τον πύργο πρέπει να δουλεύει κιόλας) θες ενα σκασμό ηλεκτρονικά που δεν έχει η εκδοσή ΤΟΜΠ, πχ 2 ανεξάρτητα θερμικά περισκόπια αν θες να έχεις δυνατότητες πύργου σε διαμόρφωση hunter killer, πλήρες ΣΔΕ, αισθητηρες Flir, θερμικά σκοπευτικά και πάει λέγοντας… Ολα αυτά δεν θα σου τα κάνουν δώρο αλλά θα τα πληρώσεις…
          Πόσο μάλλον αν βάλεις και Spike που λές, όπου πρέπει να αγοράσεις και τους πυραύλους για 400 Ναμερ…
          Αρα ξέχνα τα 5εκ $ που λες…

          Οχι δεν μου αρέσει η παραφιλολογία με τα Μ2… Προτιμώ αυτό που τονίζει ξανά ο κ Λαζος στο άρθρο για άλλη μια φορά με τον εκσυγχρονισμό Λεωνίδας και κάποιον Μ113…

          Και κάτι που πιθανόν να μην ξέρεις, είναι πως τα ΤΟΜΑ άρχισαν να αναπτύσσονται μαζικά μετά το Yom Kippur και τις απώλειες του Ισραήλ σε άρματα… Οι απώλειες όμως δεν οφείλονταν στην έλλειψη IFV από το Ισραήλ ή στην χρήση IFV από τους Αιγυπτίους αλλά στην αποτελεσματική χρήση των ATGM από τους 2ους…

  12. Στο τελευταίο που λέει το άρθρο σχετικά με την EODH είναι ή καλητερα και ποιο φθηνή πρωταση που υπάρχει ….και η ποιο ορθή.Μετατρεπεις όλα τα λεονιδας που αυτήν την στιγμή είναι σε αχαριστία λόγο μη ύπαρξης ανταλλακτικών σε βαριά οχήματα για υποστήριξη τον λεοπαρδ στον Έβρο….με ένα εικανωτατο πυροβόλο των 30mm…σχετική πρωταση έχει καταθέσει η ΕΟDH στην κυπρο!,και αναβάθμιση όσων m113 επιθυμεί ο ελληνικός στρατός από την ΕΟDY ,με σκοπό να καλυφθει το επιχειρισιακεε ανάγκες…Η καλητερα και ποιο φθηνή λύση που υπάρχει και θα υπάρξει για τον Ελληνικό στρατό….γιατί όμως το υπουργείο Αμύνης δεν έχει προχωρήσει σε αυτήν την κίνηση ….μάλλον φταιναι οι υπουργοί οι οποίοι αν δουν κάτι mede in greece βγάζουν σπιρια…ή δεν το επιτρέπουν οι «σύμμαχοί» μας .Αυτήν στο υπουργείο αμυνης ξερουν καλητερα το λόγο από έμεναν όμως δεν μας τον λένε που να πάρει …..

    1. Δεκάδες ορθογραφικά λάθη! Ελπίζω το ουσιαστικό περιεχόμενο των προτάσεων να μην είναι ανάλογο της ορθογραφίας!

  13. Ούτε για αστείο. 3-4 εκ αναβάθμιση το καθένα για να έρθουν εκεί που πρέπει και να είναι αξιόμαχα για ξέρω γω τουλάχιστον 15 χρόνια ακόμα? Πλάκα κάνουμε για οχήματα παρατημένα, με μουσειακά ηλεκτρικά, ηλ/νικά κ.λπ. και 40 + ετών? Εδώ περίπου στα 3,7 εκ. /μονάδα κόστιζε (πέρσι τουλάχιστον) το ΝΕΟ CV90 MkIV, τούμπανο σε οπλισμό, μεταφέρει 8 άτομα (+3) και εφοδιασμένο με την τελευταία (4η) γενιά Ηλ/νικής Αρχιτεκτονικής για αποτελεσματικότερη σύντηξη δεδομένων αισθητήρων, η οποία τοποθετεί το όχημα για να υποστηρίξει τη μελλοντική τεχνολογική ανάπτυξη και δυνατότητες όπως η Αυξημένη Πραγματικότητα, η Μηχανική Μάθηση, η Τεχνητή Νοημοσύνη και η Αυτόνομη Υποστήριξη Πληρώματος. Το όχημα είναι αρκετά ψηφιοποιημένο και παρέχεται με σύστημα παρακολούθησης της υγείας της μονάδας (HUMS), διαδραστικά εγχειρίδια, ψηφιακά ηλεκτροοπτικά ημέρας/νύκτας, θερμικές κάμερες, αισθητήρες λέιζερ, ενισχυτές εικόνας κ.λπ. Άσε που οι Σουηδοί είναι ανοικτοί σε θέματα συμπαραγωγής, υποστήριξης και ανταλλακτικών.

    1. Αν δεν μπορουμε να κανουμε κατι με το Gripen(λογω F-16,πολυ φυσιολογικο),ας κανουμε με το CV-90.
      Ανετα μπαινει και η πιθανοτητα συμπαραγωγης,ενω για αρχη,θα μπορουσαμε να προμηθευτουμε,εκατο κομματια,ελαφρως μεταχειρισμενα και σε πολυ καλυτερη κατασταση απο τα Μ-2.
      Και αν το προχωρησουμε περισσοτερο,αγορα-συμπαραγωγη, φορτηγων(πολιτικων-στρατιωτικων),εσκαφεων,ασθενοφορων,εκχιονιστικων κτλ.

      1. Οι Σουηδοί είναι πολύ ελαστικοί στις τιμές τους και οπωσδήποτε για 400 περίπου μονάδες που έχουμε σε πρώτη φάση ανάγκη (αν και ο κανόνας είναι 1 προς δύο σε σχέση με τα τανκ), μπορούμε να πετύχουμε και συμπαραγωγή. Αυτό βέβαια θα απαιτούσε βούληση. Το CV-90 εκδίδεται και σε βαριά έκδοση με πυροβόλο 105mm που θα ήταν ταμάμ και για την ΑΣΔΕΝ, αλλά……

    2. +1000 για το CV90 δεδομένου οτι δεν πρέπει να αγοράζουμε τίποτα πλέον απο Γερμανία! Μην ξεχνάμε οτι το ifv των Τούρκων δεν είναι άλλο απο το ολλανδικό του οποίου την τεχνολογία αγόρασαν. Το CV90 υπηρετεί σε πολλούς στρατούς του κόσμου

      1. Νομίζω ότι ΑΝ (που αμφιβάλλω) έχει αποφασιστεί κάτι και αναφερόμενος σε διάφορες συμβάσεις, ιδιαίτερα στην παραγγελία της Κροατίας 400 εκ για 108 οχήματα, το σουηδικό είναι όχι μόνο value for money, αλλά υπερσύγχρονο που μπορεί να υπηρετήσει πολλά χρόνια (και δεν ανάφερα καν τον κινητήρα με 1000hp, την ενεργή ανάρτηση και διάφορα extra). Αντίθετα, αν φορτωθείς το παλιό M2, όχι μόνο παίρνεις κάτι ιδιαίτερα παλιό, καταπονημένο και ξεπερασμένο, αλλά όπως λέει και το άρθρο θέλει αναβάθμιση ιδιαίτερα ακριβή.

        1. Δεν ήξερα ότι το νέο CV90 θα φοράει κινητήρα 1000hp.
          Αυτό στην κυριολεξία θα πετάει!
          Ενώ τα νέα ηλεκτρονικά,ενεργή ανάρτηση νέα θωράκιση κτλ το καθιστούν με διαφορά κορυφαίο TOMA παγκοσμίως.
          Με μια αγορά 200 νέων TOMA είμαι βέβαιος πως θα μπορούσαμε να ζητήσουμε άλλα 200 από τα δικά τους ή έστω και 100.

        2. Ας μην γελιόμαστε! Το γερμανοθρεμένο ελληνικό πολιτικό σύστημα θα προτιμούσε να αγοράσει τα γερμανικά puma ή lynx και να αποκομίσει προσωπικά οφέλη παρά να επιλέξει την καλύτερη απο όλες τις απόψεις επιλογή. Πάντως η αμυντική βιομηχανία της Σουηδίας (όπως και των Ισραήλ, Ν. Αφρικής, Ινδίας) είναι μια αγορά που πρέπει να ανοίξει για την Ελλάδα, δεδομένου οτι και για το ΣΑΕ προς τα εκεί θα κοιτάξουμε (SAAB) και δεν ζητούν τα μαλλιά της κεφαλής τους και υποστήριξη υπάρχει και είναι ανοιχτοί σε συμπαραγωγές.

        3. @gdmast
          αντε και αποφάσισαν για CV-90 και μάλιστα συμπαραγωγή…
          Που? Η μόνη που μπορεί να αναλάβει τέτοιο έργο είναι η ΕΛΒΟ… Δεν νομίζω πως χρειάζεται να σου πω τι γίνεται εκεί…
          @Chris Ain.
          «Να ανοίξουμε την αγορά για τους Σουηδούς» και «δεν ζητούν τα μαλλιά της κεφαλής τους και υποστήριξη υπάρχει και είναι ανοιχτοί σε συμπαραγωγές.»
          Είδαμε τι έγινε και με τα ERIEYE EMBRAER ΕΜΒ-145…
          Επέλεξαν έναν πανάκριβο «αχταρμά», που δεν κυκλοφορούσε, των εταιρειών EMBRAER της Βραζιλίας, ERICSSON της Σουηδίας και THOMSON της Γαλλίας. Κόστος, 540 εκατ. ―, ενώ το ανταγωνιστικό (HAWK-ΕΥΕ) ήταν λιγότερο από 400…
          Είδες ευελιξία οι Σουηδοί? Για ψαξτο λίγο…
          Υποστήριξη υπάρχει όταν πληρώνεις… Πόσα ΕΜΒ-145 πετάνε από τα 4 σήμερα?

          ΥΓ… Μάντεψε το τμήμα αμυντικής παραγωγής της Ericsson σε ποιον πουλήθηκε το 2007…
          Σε έναν άλλο μεγάλο σουηδικό όμιλο, τη Saab…

          1. Φίλε Shadowfax, όπως καταλαβαίνεις, γενικά όλοι λέμε τι θα μπορούσε να γίνει. Γιατί οι πιο πολλοί ξέρουμε ότι δεν θα γίνει τίποτα ή θα γίνουν πολύ λίγα. Αυτό θα προϋπέθετε όπως λες την ΕΛΒΟ φυσικά. Με και γενικά, αν δεν δουλέψει η ΕΛΒΟ, δεν γίνεται απολύτως τίποτα στο τροχαίο υλικό. Δεν ξέρω τι έγινε με την τιμή του ERIEYE, εκείνο που ξέρω είναι ότι οι Σουηδοί είναι κορυφαίοι στα ηλ. συστήματα κ.λπ. Αυτή τη στιγμή το Globaleye είναι το κορυφαίο στο είδος του. Το τι πληρώναμε εμείς κατά καιρούς, άστο γιατί είναι μεγάλη κουβέντα. Δηλαδή το πόσο το πληρώναμε και το πόσο θα μπορούσαμε να το πάρουμε (παραδείγματα άπειρα που σίγουρα τα ξέρεις). Το συγκεκριμένο ΤΟΜΑ είναι όποια σύγκριση και να κοιτάξεις μέσα στα 3-4 καλύτερα του κόσμου σε τιμή φθηνού ΤΟΜΠ. Το πόσα EMPIRE πετούν ή δεν πετούν, έχει να κάνει με την υποστήριξη που δεν πληρώνουμε, όπως δεν την πληρώνουμε σε όλα σχεδόν τα πτητικά μέσα. Δηλαδή πόσα ε/π πετούν? πόσα μτφ/κά α/φ, τι γίνεται με τα Mirage κ.λπ.?
            ΥΓ. Αν υποστηρίξουμε το EMBRAER και αναβαθμίσουμε το ERIEYE (φαντάζομαι γνωρίζεις την αναβάθμιση), θα είναι σούπερ για αρκετά χρόνια ακόμα.
            Και βέβαια κλείνουμε πάντα με το ότι «εφόσον υπάρξει βούληση», γιατί το θέμα των ΤΟΜΑ χρονίζει τρείς 10ετίες τώρα με εξαίρεση τα Ρωσικά που πήραμε και εκείνα μισά)

          2. Τόσο το φορέα όσο και τα ηλεκτρονικά ή άλλα συστήματα τα επιλέγει ο πελάτης όχι ο κατασκευαστής.
            Την επιλογή του φορέα EMB 145 την επέλεξε η Ελληνική πλευρά.
            Οι Σουηδοί είχαν προτείνει το δικό τους ελικοφόρο Saab 340.
            Και ο λόγος επιλογής του EMB 145 ήταν γιατί ήταν ένα προσιτό στην αγορά και στη χρήση αεροσκάφος ενώ η Πολεμική Αεροπορία προτιμούσε κινητήρες τζετ για το φορέα προκειμένου και λόγω της μεγαλύτερης ταχύτητας να βρίσκεται στην περιοχή ενδιαφέροντος πιο γρήγορα αλλά και να καλύπτει μεγαλύτερες αποστάσεις έρευνας.
            Ναι μεν το Αμερικάνικο hawk-eye ήταν φθηνότερο αλλά η κεραία του ήταν μηχανική και όχι AESA όπως το Σουηδικό σύστημα και που είναι τεχνολογικά η μέρα με τη νύχτα.
            Το αν πετάνε η δεν πετάνε ή πόσα δεν το γνωρίζω αλλά δεν φταίει το Σουηδικό σύστημα αν οι εδώ δεν τα υποστηρίζουν με FOS κάτι που ισχύει και με πολλά άλλα οπλικά συστήματα.
            Μιας και το παρόν σάιτ έχει την τύχη να φιλοξενεί το πλέον γνώστη επί του θέματος τον Konstantino Zikidi θα μπορούσε να στα εξηγήσει και καλύτερα και να επιβεβαιώσει τα όσα είπα.
            Τεχνολογικά η Σουηδία είναι χώρα θαύμα.
            Κατασκευάζει από TOMA μέχρι μαχητικά.
            Και πληθυσμιακά είναι μικρότερη από την Ελλάδα.

          3. Απλά μια διευκρίνηση
            Στις νέες εκδόσεις το Σουηδικό ραντάρ Erieye είναι σίγουρα τεχνολογίας aesa στα δικά μας που είναι προγενέστερα έχω την εντύπωση ότι είναι τεχνολογίας pesa αλλά και πάλι τεχνολογικά σε σχέση με το μηχανικό ραντάρ του Hawk-Eye είναι η μέρα με τη νύχτα υπέρ του Σουηδικού ραντάρ φυσικά.

          4. https://defencereview.gr/asepe-i-stratigikis-axias-platforma-t/
            gdmast & Chris Ain.

            Αυτά που δεν γνώριζα και τα διάβασα στο πολύ καλό άρθρο του DR είναι ότι λόγω περίπλοκων απαιτήσεων την Ελληνικής πλευράς υπήρξαν μικρές καθυστερήσεις στο πρόγραμμα κάτι που οι Σουηδοί αναγνώρισαν δεν κρύφτηκαν πίσω από το δάκτυλό τους,πλήρωσαν κανονικά τις όποιες ρήτρες και παρέδωσαν το σύστημα όπως ακριβώς το ήθελε η Πολεμική Αεροπορία!

            Είναι λογικό όταν πρόκειται για οπλικά συστήματα αιχμής και νέας τεχνολογίας να υπάρχουν αυτό που συχνά ονομάζουν παιδικές ασθένειες.
            Το θέμα είναι πια είναι η αντιμετώπιση στο μετά και αν είναι αξιόπιστες οι εταιρίες.
            Στην περίπτωση των Σουηδών ήταν κάτι παραπάνω από άψογοι.
            Οι Σουηδοί είναι τίμιοι πάνω από όλα και δίκαιοι.
            Εν αντιθέσει με τους Γερμανούς – και όχι μόνο που – και τα προβλήματα που εμφάνισαν αρχικά τα υποβρύχια U214 τρομάξαμε να τα πάρουμε όπως θα έπρεπε και μόλις οι Γερμανοί ολοκλήρωσαν το πρόγραμμα παράτησαν τα ναυπηγεία και έφυγαν στην Τουρκία για τη νέα αγορά.
            Και να ήταν μόνο αυτό;
            Εμείς τους χρυσοπληρώσαμε την αγορά νέων LeoA6 και αμέσως έδωσαν στην Τουρκία κοντά στα 400 LeoA4 για να φέρουν στα ίσια το δικό μας πλεονέκτημα.
            Αν ήταν στο χέρι μου δεν θα αγόραζα ούτε βίδα ξανά από τη Γερμανία.
            Βέβαια από το πολιτικό προσωπικό που «σιτίζετε» ποικιλοτρόπως από Γερμανικές εταιρίες δεν έχω τέτοιες ψευδαισθήσεις.
            Αν ο εκσυγχρονισμός τον Bradley κοστίζει 3-4 εκατ. και οι δικοί μας ξύνουν ακόμα τα κεφάλια τους γιατί δεν κάνουν το απλό;
            Να προτείνουν στη Σουηδική εταιρία που κατασκευάζει τα CV90 να αγοράσει την ΕΛΒΟ και να τους δοθεί η παραγγελία 200 νέων TOMA CV90 με την προοπτική είτε άλλα 200 νέα TOMA στο μέλλον είτε 200-100 TOMA που θα μας δοθούν από τα δικά τους και θα εκσυγχρονιστούν μετέπειτα στη νέα έκδοση για ομοιοτυπία.
            Οι Σουηδοί είναι τίμιοι και σίγουρα δεν είναι Γερμανοί.
            Θα πρότεινα επίσης μιας και τα νέα υποβρύχια που έχουμε δεν είναι αρκετά και κάποια στιγμή στο άμεσο μέλλον θα πρέπει να αντικαταστήσουμε τα παλαιότερα υποβρύχια, από τώρα καλό θα ήταν να μπαίναμε στο νέο πρόγραμμα υποβρυχίων της Σουηδίας που βρίσκεται σε εξέλιξη και έτσι να καλύψουμε και τις μελλοντικές ανάγκες.
            Θα μπορούσαμε να πάρουμε και μια έκδοση της κορβέτας Vispy με μεγαλύτερο εκτόπισμα και εξοπλισμό με την προοπτική να πάρουν και ένα από τα ναυπηγεία μας.
            Λύση πακέτο.
            Η Σουηδική τεχνολογία και ποιότητα είναι δεδομένη.
            Ενώ σίγουρα θα μπορούσε να υπήρχε και χρηματοδοτικό πακέτο εκ μέρους των Σουηδών αν κρίνω από άλλες προτάσεις πακέτο που έχουν κάνει σε άλλες χώρες.
            Λύσεις υπάρχουν,πολιτική βούληση δεν υπάρχει.
            Όλα αυτά όμως για να γίνουν χρειάζονται πατριώτες πολιτικοί και εμείς τέτοιους δεν έχουμε.
            Οι δικοί μας πολιτικοί έχουν τέτοια βουλιμία και είναι τόσο αδίστακτοι που αν τους δώσουν οι Γερμανοί κανένα «δωράκι» θα υμνούν ακόμα και το Χίτλερ!

    3. Πράγματι αν πρόκειται να δώσουν 3-4 εκ για αναβάθμιση τον Bradley καλύτερα να πάρουμε καινούργια CV90!
      Και λίγο παραπάνω να κοστίζουν θα ξέρουμε ότι είναι καινούργια και με την τελευταία λέξη της τεχνολογίας.
      Σε μια τέτοια περίπτωση π.χ αγοράς 200 νέων CV90 θα μπορούσαμε να ζητήσουμε από του Σουηδούς άλλα 200 ή 100 από τα δικά τους κάτι που δεν νομίζω να αρνηθούν μιας και είναι πολύ ευέλικτοι σε αυτά.
      Γενικά τους Σουηδούς τους σέβομαι και τεχνολογικά είναι πολύ δυνατοί και θα προτιμούσα να είχαμε αγοράσει περισσότερα όπλα από αυτούς.
      Παράδειγμα το Gripen έστω και σε μικρούς αριθμούς 30-40 θα ήταν μια καλή εναλλακτική για να παραμείνουν οι οροφές σε ανεκτά επίπεδα γιατί είναι αδύνατο οι οροφές να καλυφθούν με πανάκριβα αεροσκάφη όπως F-35, Rafale κτλ.
      Το Gripen είναι ένα πολύ σύγχρονο μαχητικό ειδικά μετά την τελευταία αναβάθμιση,προσιτό στην αγορά με χαμηλό κόστος συντήρησης και αξιοποίησης, πιστοποιημένο σε όλα τα εξωτικά όπλα κυρίως Ευρώπης και Αμερικής.
      Meteor,Storm Shadow (παράγωγο του Scalp eg).
      Πέρα από το CV90 που το θεωρώ από τα κορυφαία TOMA παγκοσμίως αν όχι το κορυφαίο,τα νέα υποβρύχια που κατασκευάζουν είναι πειρασμός και μια καλή ευκαιρία να μπούμε και εμείς στο πρόγραμμα και να απεξαρτηθεί το ΠΝ από τη Γερμανία.
      Γενικά οι Σουηδοί είναι ευέλικτοι στις συνεργασίες, δίνουν τεχνογνωσία,έχουν προσιτές τιμές και κορυφαία ποιότητα.
      Αντιμετωπίζουν και αυτοί πολλαπλάσια απειλή από δυνητικά μεγαλύτερο αντίπαλο και άρα τα οπλικά τους συστήματα είναι προσανατολισμένα στο να αντεπεξέλθουν σε απαιτητικές συνθήκες.
      Συμφωνώ και επαυξάνω λοιπόν πως αν πρόκειται να δώσουν 3-4 εκατ. για αναβάθμιση τον Bradley χίλιες φορές καλύτερα καινούργια CV90.

  14. Νομίζω οτι μας ενδιαφέρουν ΜΌΝΟ τα Μ2Α2 ODS-SA ως έχουν, της εθνοφρουρας σε ένα αριθμό ικανό για τον εξοπλισμό δύο τουλάχιστον τεθωρακισμενων ταξιαρχιων έστω αρχικά. Όσο για τα υπόλοιπα M113A1 τα βλέπω πιο πιθανό να τα αντικαταστησουν με M113A3.

    1. Ας επικεντρωθούμε στα M113A3, Μ1117 και με την προσθήκη όπλων, και νέα φορτηγά που θέλει ο ΕΣ σε μεγάλες ποσότητες.
      Πάνω από όλα αυτά θα έβαζα τις επικοινωνίες.
      Δεν υπάρχει χρήματα για τίποτα άλλο, πέρα από μεταχειρισμένα σε καλή κατάσταση.

      1. Επαναλαμβάνω μιλαμε για 90 αρχικά Μ2Α2 ODS-SA ως έχουν απο την εθνοφρουρά, υπενθμιζω οτι τα Operation Desert Storm – Situational Awareness, έχουν υοθετήσει στοιχεια και λειτουργίες που έχουν τα Α3, χωρίς να κοστίζουν όσο τα Α3 .Τα θέλουμε ώς εχουν για να πλαισιώσουν τα Leo 2A6Hell. Αν δεν κάνω λάθος προέρχονται απο Μ2Α2 ODS που αναβαθμίστηκαν σε «Situational Awareness» το 2010-2012. Από εκεί και πέρα μιλάμε για 300 Μ113Α3 επίσης ως έχουν απο την εθνοφρουρά για τις ταξιαρχίες με τα Leo 2A4 και τις μηχανοκίνητες ταξιαρχίες του Δ Σώματος. Εννοείται ότι μιλάμε μόνο εάν έρθουν με ένα συμβολικό τίμημα και αν είναι να έρθουν μιλάμε για το 2021-2022

  15. επισης κακα τα ψεματα κ τα λεωνιδας αρχαια οπως κ τα μπραντλυ ειναι οποτε ουτε κ αυτα εχουν ιδιαιτερο νοημα αναβαθμισης εκτος αν απλα μπει ασπιδιο.

    1. Τα Λεωνίδας πάντως έχουν τα χρόνια τους αλλά δεν είναι βαριά καταπονημένα μια βαριά συντήρηση θέλουν, δεν ξέρω αν έχουμε την πολυτέλεια να απαλλαγούμε από αυτά.
      Για να αναβαθμίσουν όμως την ισχύ τους χρειάζεται να τοποθετηθεί ένας RWS, σίγουρα δαπανηρή επιλογή, πλην όμως κατακόρυφη αναβάθμιση ισχύος με βολές ακριβείας ημέρα και νύχτα.

      1. Το Λεωνίδας δεν είναι ΤΟΜΑ. Η πλατφόρμα του Λεωνίδας είναι εξαιρετική, όμως σαν μονάδα είναι αρκετά ξεπερασμένη πλέον. Απαιτείται η αναβάθμισή του για να είναι όπως πρέπει. Ειδικότερα απαιτείται για κάθε μονάδα:
        Επιπλέον τούρμπο, αυτόματο κιβώτιο, επιμήκυνση κατά ένα τροχό, θωράκιση τελευταίου τύπου, επανασχεδίαση εσωτερικών χώρων, εσωτερική αντιθραυσματική επένδυση (spall liners), κλιματισμός, υδραυλικά, ηλεκτρικά και ηλεκτρονικά συστήματα, μεταφορά των καυσίμων εκτός θαλάμου, υδροπνευματικές αναρτήσεις, ηχομόνωση του χώρου του κινητήρα, νέα καθίσματα του προσωπικού με ανάρτηση, πλήρως αυτόματος τηλεχειριζόμενος πύργος με πυροβόλο 30 χιλ με ομοαξονικό συζυγές 7.62 χιλ., εκτοξευτής βομβίδων καπνού και πυρός και 2 κατευθυνόμενα Α/Τ βλήματα.
        Επιπρόσθετα: Προειδοποιητικό σύστημα λέιζερ, αποστασιόμετρο λέιζερ, πρωτεύουσα και δευτερεύουσα πανοραμική όραση (360ο) ημέρας και νύχτας, θερμική κάμερα, ηλεκτρονικό σύστημα αντίμετρων, βοηθητική ή νέα μονάδα ισχύος, σύστημα πυρανίχνευσης, ψηφιακό σύστημα ελέγχου πυρός, σύστημα καμουφλάζ, επικοινωνίες και δικτύωση/διαδικτύωση τέτοια ώστε να μπορεί να ελέγχει χώρο και την τρέχουσα κατάσταση, να επικοινωνεί και να συνδέεται τόσο με τα άλλα θωρακισμένα οχήματα, όσο και με τα τανκ, τους σταθμούς βάσης, τα οχήματα διοίκησης κ.λπ.
        Το κόστος των παραπάνω έχει υπολογιστεί σε 1,2 εκ για κάθε ένα όχημα (εκτός και δεν γίνουν όλα τα παραπάνω). Όμως ΜΟΝΟ με τις παραπάνω αναβαθμίσεις θα μιλάμε για σύγχρονη μονάδα με προοπτική τουλάχιστον 15ετιας.

        1. Στην αναβάθμιση που αναφέρεις δεν θα επέλεγα πύργο με πυροβόλο 30 χιλ αλλά έναν 12.7 mm RCWS τόσο για οριακή μείωση του κόστους όσο γιατί κατά την άποψη μου πρέπει να παραμείνει ΤΟΜΠ

          1. Ναι οκ. Μπορούν να βρεθούν διάφορες λύσεις.
            Μα για ΤΟΜΠ λέμε όταν μιλάμε για Λεωνίδας (είναι σύνηθες τα ΤΟΜΠ να φορούν 30αρι), αλλά είπαμε οκ είναι θέμα επιλογής, αν γίνουν τα πιο πολλά από τα παραπάνω βασικά.

        2. Αυτά που αναφέρεις ειναι εκτεταμένος εκσυγχρονισμός πολύ αμφιβάλω αν θα κοστίσει μόνο 1,2ανά όχημα. Αφού και τον Samson Dual με 30mm M230LF να επιλέξουμε δεν νομίζω ότι έχει κάτι λιγότερο από 3-4 κατοστάρικα, αν και θα αναβάθμιζε κατακόρυφα την ισχύ της ΑΣΔΕΝ.

          1. Αυτό το νούμερο μου προέκυπτε πρόπερσι με συγκριτικά στοιχεία, όταν είχα κάνει μια ατομική (ερασιτεχνική) μελέτη. Το νούμερο δεν είναι μακρυά. Όντως το μεγαλύτερο κόστος είναι ο πύργος.
            Αν δεις όμως π.χ. συγκριτικά, τι αλλάζει η αναβάθμιση της Nimda στο Μ-113…. (αλλάζει και αναβαθμίζει όλο το όχημα, από μηχανή και πέδηση μέχρι πύργο και θωράκιση). Μάλιστα τα πιο πολλά από τα παραπάνω, τα αλλάζει η Nimda με περίπου 300 χιλ. ευρώ στην προσφορά της προς την Ταϊλάνδη πριν 1,5 -2 χρόνια και με όλες τις εργασίες να γίνονται την Ταϊλάνδη.

  16. Το μόνο προτερήματα του Μ2Α0 σε σχέση με τις μεταγενέστερες εκδόσεις, είναι το ότι είναι αμφίβιο, ικανότητα που χάθηκε μετά τις αναβαθμίσεις.
    Η αναβάθμιση των Λεωνίδας, είναι το απόλυτα λογικό σενάριο. Αφ’ ενός μεν πολλά υποσυστήματά τους είναι πια εκτός παραγωγής και δεν υπάρχουν ανταλλακτικά και αφ’ ετέρου μπορούν να αναβαθμιστούν σε επίπεδο Bradley. Δεν πρέπει να γίνει ένα πασάλειμμα, αλλά μια ουσιαστική αναβάθμιση με έναν κινητήρα όπως αυτός για τον αντικαταστάτη/αναβάθμιση του Bradley
    https://breakingdefense.com/2019/12/army-revs-high-tech-tank-engine/
    Οι 1000 ίπποι δίνουν την ικανότητα για ταχύτητα και θωράκιση, ικανή να συνοδεύει τα leo. Ενώ η ηλεκτρική ισχύς, επιτρέπει συστήματα τύπου iron fist και trophy καιτηλεκατευθυνόμενο πύργο με πυροβόλο 50mm και MMP. Θα μπορούσαμε να ζητήσουμε άδεια παραγωγής του, όπως κάνει και η Τουρκία και μιας και περιλαμβάνει και τεχνολογία παρόμοια με της ιντρακομ, θα μπορούσαμε να παρουσιάσουμε και μια βελτιωμένη έκδοση του.
    https://www.mbda-systems.com/press-releases/mbda-demonstrates-mmp-system-modularity/

    https://www.overtdefense.com/2019/10/21/new-50mm-bushmaster-chain-gun-at-ausa/

    https://www.thedrive.com/the-war-zone/28310/need-a-50mm-cannon-for-your-bradley-fighting-vehicle-replacement-design-just-ask-the-army

  17. Όλλα τα τεθωρακισμένα πέρα από τον Έβρο που θα παλέψουν; Στο Αιγαίο, στα νησιά;
    Τρέχουμε ακόμη σε τεχνολογίες του 20ου αιώνα με τα τεθωρσκισμένα, ενώ όλλα αυτά σε καιρούς πολέμου καν δεν θα δούν εχθρό μέχρι να γίνουν σκόνη.
    Οι απέναντοι προτιμούν πόλεμο από μακριά και επενδύουν σε νέες τεχνολογίες. Με τα μη επανδρωμένα τους, κατευθυνόμενες βόμβες και ρουκέτες, ηλεκτρονικό πόλεμο, συστήματα θωράκισης και αυτοπρωστασίας, κάν δεν θα μπορέσουμε να βγάλουμε τα Bradley, Leo, Toma και οτιδήποτε έχουμε, χωρίς να εντοπιστούν και να δεχτούν πλήγματα.
    Οι πολυτυπίες, τα μεταχειρισμένα, απαρχαιωμένα, δε βοηθούν την κατάσταση.

  18. Διαβάζω και βλέπω πως πολλοί ονειροβατούνε για εξοπλισμούς από [email protected] μέχρι Bradley
    Έχουμε πάρει χαμπάρι πως έχει αλλάξει τελείως η πραγματικότητα?
    Κοιτάμε για 10-15% μείωση στο AEP
    Κοιτάμε για μια χαμένη τουριστική sezon
    Κοιτάμε 1+ εκατομμύριο ανεργων
    Με τα παραπάνω ποιος θα υπογράψει εξοπλιστικά και κυρίως με τι λεφτά?
    Ποιος θα μας δανείσει?
    ΟΙ Γάλλοι που έχουν την ίδια και χειρότερη κατάσταση???
    Εάν τη γλυτώσει ο εκσυχρονισμός των F16 τυχεροί θα είμαστε

    Επί του θέματος:

    Πρέπει να μαζέψουμε όσα γίνουν M113A3 διαθέσιμα προς αντικατάσταση των παλιότερων

    Για τα Λεωνίδας Έχει γραφει πως μπορεί να φέρουν με μικρές τροποποιήσεις τους πυργίσκους των αυστριακών Saurer 4K FA εάν δεν έχουν πάει για scrap

    Ίσως θα έπρεπε να δούμε εάν είναι διαθέσιμοι στο τζάμπα

    1. Σωστός, ουσιαστικά όπως γράφω και πιο κάτω έτσι πρέπει να κάνουμε, και απλά εγχώρια μετατροπή σε Β-ΤΟΜΠ Leo-1 από τα ΠΕΒ για να συνοδεύουν τα LEO-2.

    2. Το εχω πει 100 φορες εδω και 2-3 χρονια για τους Αυστριακους πυργους…αλλα εδω αντι να παρουμε σκραπ τα ασπιδια των Ιταλικων Μ113 πληρωνουμε 700 ευρω/τεμ. υποδεεστερη πατέντα

      1. Οποτε μάλλον από εσένα το διάβασα!

        Φθηνές γρήγορες λύσεις αύξησης της επιβίωσης και της μαχητικής ισχύος αλλα

        Μονοι μας τα γράφουμε μονοι μας τα διαβάζουμε

      2. Αυστριακοί πύργοι ειναι χρέπια και με ξεπερασμένα ηλεκτρονικά που δεν υποστηρίζονται.
        Αν ειναι να μπει μία στο εκατομμύριο κάτι είναι θα είναι RWS.

        1. Για να χρησιμοποιήσω την έκφραση του Μητσοτάκη περί F35:

          #Διερεύνηση της πιθανότητας απόκτησης των Αυστριακών πύργων#
          στο τζαμπέ με όλο το απόθεμα ανταλλακτικών και εργαλείων !!

          RWS Αποκλείεται να δούμε διότι δεν υπάρχει σάλιο

          Όπως γραφουν άλλοι φίλοι δεν μπορεί να γίνει καν συντήρηση
          των υπαρχόντων οχημάτων

          Aʼλλοι φίλοι εξακολουθούν να ονειρεύονται 200 Marder η CV90!!!
          @ 0.8-1 billion$!!!!!

          Πάμε καλά

          1. Εννοείται ότι δεν υπάρχει χρήμα για τίποτα βασικά, δεν γνωρίζω ποιός διαρρέει τέτοιες χαζομάρες για Bradley, καινούρια τυφέκια και λοιπές ονειροβασιες, αλλα ειναι μακρυά νυχτωμένος, ακούτε επιτελεία;
            Ολα τα ειχε η Μαριορη ο φερετζές της έλειπε, αλλα εκτός απο το κόστος υπάρχει και μια άλλη ανάγνωση, ο Ε. Σ. εχει προμηθευτεί ξανά ΤΟΜΑ δύο φορες, τα AMX 13 τα οποία πηγαν υπερ πίστεως λίγα χρόνια μετά και τα BMP1 τα οποία ουδέποτε χρησιμοποιήθηκαν σαν ΤΟΜΑ. Στην πραγματικότητα ο Ε. Σ. δεν εχει δογμα για ΤΟΜΑ και δεν εχουμε και χρήμα για τέτοιο όχημα τα ΤΟΜΑ ειναι πανάκριβα στη χρήση θελουν συντήρηση μεγαλη εχουν πολλά ηλεκτρονικά . Εκτός απο αυτά βέβαια υπάρχει και ενα αλλο πρόβλημα ποιός θα τα ιππευσει τα οχήματα οι κληρωτοι με τις 50 σφαίρες που ρίχνουν σε ολη τους τη θητεία? Αρχίστε στα επιτελεία πρωτα με το να δώσετε κονδύλια ωστε καθε κληρωτος να κανει αρκετές βολές για μια αρχική επιχειρησιακή ικανότητα καλη η οποια είναι 1000 σφαίρες ανα οπλίτη το χρόνο και μετά βλεπουμε για ΤΟΜΑ η ΒΤΟΜΠ η οτιδήποτε.

          2. CK
            Τώρα είναι λίγο δύσκολο αν και όχι ακατόρθωτο.
            Η υποθετική πρόταση μας αφορούσε στο ενδεχόμενο να πάρουμε τα Bradley με κόστος εκσυγχρονισμού 3-4 εκατ.
            Σε μια τέτοια περίπτωση πράγματι η αγορά νέων CV90 είναι καλύτερη και ποιο αποδοτική λύση.
            Και όταν δεν είχαμε το πρόβλημα με τον ιό τη να σου πω τα εξοπλιστικά έτρεχαν το ένα μετά το άλλο.
            Απλά τώρα με πρόφαση τον ιό θα παγώσουν όλα και στο τέλος θα ακυρωθούν.
            Πάντως μην είσαι τόσο σίγουρος ότι λεφτά δεν υπάρχουν.
            Περίμενε να δεις σε λίγο καιρό πως θα μοιράζουν τα εκατομμύρια και τα δισεκατομμύρια με πρόφαση τον ιό σε τράπεζες και συμφέροντα.
            Οι τράπεζες θα πάρουν με πρόφαση τον ιό νέα δις για ανακεφαλαιοποίηση και άλλα τόσα τα συμφέροντα και η οικονομική ελίτ.
            Με το αζημίωτο φυσικά αφού κάτι θα «επιστρέψουν» πίσω για να πάρουν και οι πολιτικοί το κατιτίς τους.
            Προσωπικά πάντως δεν ανησυχώ
            Το άλλο μήνα έρχονται δύο Arleigh Burke,M;aio toy 2020 έλεγε η Πτήση και και επιβεβαίωναν και κάποια κυβερνητικά τρολ που τάχα γνώριζαν και τάχα είχαν πληροφορίες από μέσα.
            Εξαφανίστηκαν όλοι τους τώρα.

          3. @Μιχάλης
            Καινούργιο CV-90?
            Κοιτάς για 8- 10MIL eUROS το ένα σε σημερινές τιμές
            https://military.wikia.org/wiki/Combat_Vehicle_90
            Production of the CV 90 began in 1993, and over 1,000 vehicles have been ordered. In November 2000, Finland ordered 57 CV9030 vehicles.[9] Total cost was €250 million (in 2008 euros), or €4.42 million per vehicle.[10] In June 2004, Finland made another purchase, bringing the overall quantity ordered to 102.[11] This time the cost was €2.92 million (in 2008 euros) per vehicle.[11] In December 2005, Denmark ordered 45 CV9035 vehicles for a cost of €188 million or €4.18 million per vehicle.[12] The Netherlands ordered 184 combat plus 8 instruction CV9035 vehicles for a cost of €749 million.[13][citation needed]

            Βάλε και FOS+ Ammunition+Training+++++

            Για τα αλλα που γραφεις συμφωνούμε απόλυτα:
            Δεν νομίζω να κινηθεί τίποτα στα εξοπλιστικά
            Ακόμα και για τον εκσυχρονισμό των F16μπορεί να πεtsoκοψουν

            Όταν θα έχουμε 1-1.5 mil επιπλέον ανεργους με τον ιδιωτικό τομέα διαλυμένο ποιος θα υπογράψει για εξοπλιστικά?

        2. Ο πυργος των Αυστριακων με το Οερλικον των 20 που ΗΔΗ υπαρχει στον ΕΣ ειναι plug and play στα Λεωνιδας.
          Πιθανοτατο κοστος ,το βαρος του καθε πυργου σε τιμη σκραπ σιδερο.
          Βαλε μολις μπορεσεις ενα οπτικο Ελληνικης κατασκευης.
          Δε σου αρεσει?
          Κατσε με τα 50αρια το μινι ασπιδιο και τη μανιβελα….
          Ολα ειναι θεμα επιλογων…

  19. Συμφωνώ με την έννοια του άρθρου ότι και ειδικά για τον Έβρο ότι θα έπρεπε να είναι ήδη εδώ τα ΤΟΜΑ ευκαιρίες που χάθηκαν όπως τα MARDER, Bradley, τα εγχώρια ΚΕΝΤΑΥΡΟΣ τα ΒΜΡ-3 αλλά ακόμα και την μειωπική αντίληψη για την μη αξιοποίηση των ΒΜΡ-1 που κάτι Σουηδοί κάναν τούμπες όταν τα πήραν ενώ παρήγαγαν και τα CV_90 ενώ και οι φιλανδοί με την ακμαία οικονομία τους και ενώ πήραν τα CV-90 μαι χαρά διατηρούν και αναβαθμίζουν τα ΒΜΡ-2(για να τα βλέπουν κάτι εγχώριοι που συλλήβδην καταδικάζουν αν δεν είναι από τις βιτρίνες του ΝΑΤΟ). Στην παρούσα φάση και με τα οικονομικά που ήταν δύσκολα αλλά πλέον όλοι βλέπουμε ότι θα δυσκολέψουν εκτός απροόπτου που όλοι ελπίζουμε, ότι θα πρέπει να καλύψουμε ανάγκες με την μικρότερη οικονομική επιβάρυνση. Προσωπικά θα ήθελα Μ-113Α3 σε κάθε έκδοση για να φύγουν όλα τα παλαιά Μ-113, με ενίσχυση παθητική στα βασικά όπως νέα βαφή, καπνογόνα, δίχτυ απόκρυψης, προσθήκη μια νέα πλάκας θωράκισης στο πρόσθιο μέρος, ασπίδιο για πολυβολητή για να καλύψουν τις μηχανοκίνητες μονάδες. Για τις μονάδες με τα LEO-2 ας γίνει χρήση της πρότασης αναβάθμισης για τα ΛΕΩΝΙΔΑΣ καθώς και πιο γρήγορα και πιο θωρακισμένα είναι από τα Μ-113 ή ακόμα καλύτερα θα ήθελα να τα συνοδεύουν LEO-1 που θα μετατραπούν εύκολα σε Β-ΤΟΜΠ είτε φθηνά στα πρότυπα των ισραηλινών Nagmasho’t (ουσιαστικά απλή αφαίρεση πύργου και προσθήκη απλών χαλύβδινων πλακών θωράκισης χωρίς επιβάρυνση λόγω έλλειψης του πύργου) ή αν μπορούμε στα πρότυπα της EODH που έχει δείξει ότι μπορεί να το κάνει.

  20. Καλησπέρα, ας παρουμε πρώτα επιτελους τα. 800-1200 M1117 που έχουν ακουστεί αρκετές φορές.
    Φέτος πρέπει να είναι η χρονιά του ΠΝ, τι γίνεται με την απόκτηση GO WIND 2500 για αντικατάσταση τον S;
    Υπάρχει η δυνατότητα να γίνει κάτι μαζί με την απόκτηση της [email protected];

    Επίσης τι γίνεται να έχουμε κ άλλη προμήθεια τον apache Longbow?

    1. Γραφτηκε οτι λογω εξελιξεων πανδημιας δεν εχουν διαγραφει ακομη απο τον Αμερ,Στρατο και φυσικα η δικη μας επιτροπη δεν μπορει να ταξιδεψει στις ΗΠΑ αλλιως θα ειχαμε ηδη εξελιξεις.
      Μαλιστα εχει κλεισει και η μεταφορα τους με κοστος 10000$/μοναδα.

  21. 1) ¨Όταν βλέπω την φωτό του άρθρου για τα Μπράντλευ, μου θυμίζει δεύτερο παγκόσμιο πόλεμο, ή περιμένεις να βγει ο Μπραντ Πητ από το Fury.

    2) Είμαστε στον 21ο αιώνα και νιώθω ότι η συζήτηση για τανκς και μάλιστα 40ετίας είναι κάτι συζήτηση μεταξύ ινδιάνων για το ποιο τόξο και βέλος είναι καλύτεροι τεχνολογία, όταν οι αντίπαλοι έχουν πολυβόλα (νεότερα μαχητικά, νεότερα ελικόπτερα, drones, ηλεκτρονικός πόλεμος, πύραυλοι είναι βαλλιστικοί, είτε stand off μακράς εμβέλειας κτλ. Δεν τους υπερτιμώ, δεν έχουμε μεγάλη απόσταση, αλλά συζητάμε για τόξα και βέλη και όχι πράγματα που έξυπνα και φτηνά αλλάζουν το παιχνίδι

    3) Στους τελευταίους πολέμους την ζυγαριά την έχει γυρίσει παντού η άμεση και πλήρης πληροφορία για το πεδίο και εξυπνάδα χρήσης της, η αεροπορία, η πυραυλική τεχνολογία (και περιλαμβάνω και κρουζ και βαλλιστικά κτλ) ενώ ταχέως βαίνουμε στην επόμενη εποχή (λέηζερ, ντρόνες και έξυπνους πυραύλους για όλες τις χρήσεις), εμείς θα μιλάμε για οβίδες και όλμους. Ακόμη και αν γινόταν αρματομαχία στον Έβρο, θα καθάριζαν τα ελικόπτερα και τα MLRS. Δεν είναι τυχαίο που σχεδόν όλοι οι στρατοί ξεφορτώνουν τα τανκς

  22. Tο σκεπτικο σας συγνωμη αλλα ειναι λάθος…Απο ποτε μπαίνουμε στον ίδιο κουβά με την καθε Κροατια.Τα ποσα δεν θα ειναι ιδια.Απλα δείτε πόσο πληρωσαν 16 Kiowa αυτοί και ποσο τα 70 εμείς…
    Γιατι θα πρέπει στα Μπράντλι να αλαξει η αντιμετωπιση;

  23. Κ. Λάζο αρκετά ενδιαφέρον το άρθρο σας αλλά δεν μπορούμε να αξιολογήσουμε ποια είναι η πιο συμφέρουσα πρόταση εάν δεν γνωρίζουμε την πλήρη εικόνα. Δηλαδή πόσα TOMA και Τομπ απαιτεί ο ΕΣ να έχει. Γιατί εάν περιοριστούμε στο κόστος αναβάθμισης 400 ΤΟΜΑ ενώ οι ανάγκες μας είναι 800, τότε το κόστος θα πρέπει να υπολογιστεί για το σύνολο και όχι εν μέρη. Γιατί καλή η αναβάθμιση στα Λεωνίδας αλλά μόνα τους δεν καλύπτουν τις ανάγκες και εάν αναβαθμιστούν μόνο αυτά θα εξακολουθήσουμε να έχουμε το ίδιο ζήτημα. Το ερώτημα που τελικά τίθεται είναι πόσα Μ2Α2 ODS έχουν οι αμερικανοί να μας δώσουν άμεσα;

    1. Σε έναν στρατό όπως πρέπει, ο λόγος τανκ προς ΤΟΜΑ είναι γενικά στο 2 προς 1.
      Έτσι για τα 1350 τανκ θα θέλαμε 675 ΤΟΜΑ. Όμως εμείς έχουμε την ιδιαιτερότητα των νησιών, οπότε μπορεί να πει κανείς ότι τα τανκ της ΑΣΔΕΝ, λόγω συνθηκών, κάνοντας και οικονομία κλίμακας, δεν απαιτούν συνοδεία ΤΟΜΑ.
      Γενικά με 400 ΤΟΜΑ θα ήμασταν οκ. Γι’ αυτό και γινόταν κουβέντα παλαιότερα για 350 (κάπως τσιγκούνικα).
      Κανονικά, με πιστώσεις σύμφωνα με τις ανάγκες, στην ΑΣΔΕΝ, δεν θα έπρεπε να είχαμε καθόλου τανκ, αφού υπάρχουν πλέον σύγχρονα ΤΟΜΑ (35+ τόνων με επιπλέον εξελιγμένα συστήματα θωράκισης), όπου μπορούν να φέρουν και κανόνι 105 & 120mm και έχουν μεγαλύτερη ευελιξία και μικρότερα κόστη συντήρησης και κίνησης, ενώ διατηρούν τρομερή ισχύ πυρός. Αλλά αυτό βέβαια είναι άλλη κουβέντα.

      1. Το Μολφ σε σχεση με οποιοδηποτε ΤΟΜΑ εχει πραγματι τρομερη ισχυ πυρος και κοστος συντηρησης ΓΕΛΟΙΟ.
        Καλο θα ηταν οταν μιλαμε για οικονομιες κλιμακος στο κλασμα να βαζουμε και το κοστος αποκτησης του αντικαταστατη.
        Για καποια απο τα ηδη υπηρετουντα συστηματα αν το δουμε απλα απο θεμα οικονομιας
        οχι μονο δεν θα ειναι πιο οικονομικα,αλλα δε θα κανουν και ποτε αποσβεση.

  24. Ας ξεκινήσουν πρώτα από τα βασικά όπως είναι η συντήρηση των υπαρχόντων οχημάτων πλοίων και αεροσκαφών και μετά συζητάμε για προσθήκες….πάλι ξεβρακωτοι στα αγγούρια θα τρέξουμε…..Υγεία σε όλους.

  25. Για να γίνει ένα εξοπλιστικό πρόγραμμα στο νεοελληνικό κρατίδιο πρέπει πρώτα:

    Να δημιουργηθεί μια επιτροπή που θα συντάξει την αναγκαιότητα του προγράμματος αλλά και τις προδιαγραφές των υποψηφίων προς προμήθεια οπλικών συστημάτων.
    Μετά λόγου «φόρτου» εργασίας θα δημιουργηθεί μια δεύτερη επιτροπή για να «βοηθήσει» την πρώτη επιτροπή.
    Μετά θα δημιουργηθεί μια τρίτη επιτροπή που θα «συντονίζει» τις δύο προηγούμενες.
    Και επειδή θα υπάρχει πλήρη ασυνεννοησία μεταξύ των επιτροπών θα δημιουργηθεί και ένας ελεγκτικός μηχανισμός.
    Αμέσως μετά θα ξεκινήσει η «δουλειά» αφού τώρα υπάρχει συντονισμός και είναι πλήρης οι επιτροπές και ο ελεγκτικός μηχανισμός.
    Η πρώτη επιτροπή θα συντάξει τις προδιαγραφές των υπό προμήθεια οπλικών συστημάτων και αμέσως θα πάνε στη δεύτερη επιτροπή οι προδιαγραφές για σφραγίδα με πουλί μπεκάτσα.
    Θα παρέμβει ο ελεγκτικός μηχανισμός διότι υπάρχει ένταση μεταξύ των επιτροπών για το αν είναι νόμιμο οι προδιαγραφές να έχουν σφραγίδα με πουλί μπεκάτσα και αν βάση του νόμου ΧΨΩ θα ήταν καλύτερα η σφραγίδα να έχει ένα πουλί κουκουβάγια.
    Μετά τις εκατέρωθεν διαβουλεύσεις που θα τραβήξουν καιρό θα καταλήξουν στον συμπέρασμα ότι μπορεί ο νόμος ΧΨΩ δημιουργεί κάποιο τυπικό πρόβλημα αλλά υπάρχει και ο νόμος ΤΚΠ που διευκολύνει την κατάσταση και αυτό είναι σαφές.
    Κατόπιν η τρίτη κατά σειρά επιτροπή αφού έχει διευθετηθεί το τυπικό θέμα με την σφραγίδα της μπεκάτσας, αναλαμβάνει να βάλει την υπογραφή έγκρισης αλλά κάτω από τη σφραγίδα με το πουλί μπεκάτσα θα πρέπει η υπογραφή να είναι με μολύβι βάση του νόμου ΖΚΤ.
    Το πρόβλημα είναι ότι το μολύβι δεν έχει καλή μύτη μπροστά και είναι αδύνατο να γράψει.
    Το θέμα θα μπορούσε να είχε λυθεί άμεσα αν η ξύστρα δεν βρισκόταν στη πρώτη επιτροπή.
    Οπότε η τρίτη επιτροπή στέλνει αίτηση στην πρώτη επιτροπή να τις επιστραφεί η ξύστρα αφού πρώτα ελέγξει και υπογράψει ο ελεγκτικός μηχανισμός με βάση το νόμο ΗΚΕ.
    Η ξύστρα επιστρέφει στην τρίτη επιτροπή και ελέγχετε εξονυχιστικά για τυχόν ζημιές βάση του νόμου ΗΞΤ.
    Τελικά όλα είναι εντάξει και η υπογραφή με μολύβι μπαίνει κανονικά κάτω από την υπογραφή με την μπεκάτσα.
    Κατόπιν οι προδιαγραφές πάνε στον ελεγκτικό μηχανισμό για περαιτέρω διαβούλευση βάση του νόμου 8543 και τρία δέκατα.
    Και αφού όλα είναι έτοιμα για την προκήρυξη του διαγωνισμού βάση του νόμου 9643 και σαράντα γραμμάρια,μπαίνουμε στην τελευταία ευθεία για την υλοποίηση του προγράμματος,αφού πρώτα επιστρέψει στην πρώτη επιτροπή για να ελεγχθεί ότι τηρήθηκαν όσα προβλέπουν οι διατάξεις βάση του νόμου 6745 και μισό κιλό.
    Ο τελικός έλεγχος έγινε και απλά πρέπει να υπογραφεί με στυλό Bic μπλε βάση του νόμου 4352/52 και δύο δέκατα.
    Το θέμα θα είχε λυθεί αν το στυλό Bic μπλε δεν είχε πάρει ο ελεγκτικός μηχανισμός για να ελεγχθεί η ποιότητα του μελάνι βάση του νόμου 1197/67 και τώρα θα πρέπει να επιστρέψει με την ανάλογη αίτηση βάση του νόμου ΠΚΝ.

    Το στυλό Bic μπλε επέστρεψε όπως ορίζει ο κανονισμός και η πολυπόθητη υπογραφή έχει μπει ώστε να ξεκινήσουν τάχιστα οι διαδικασίες.

    Τελικά δεν υπάρχει χρηματοδότηση κάτι που ήταν γνωστό εξ αρχής, και η εμπεριστατωμένη μελέτη μπαίνει σε κάποιο συρτάρι.

  26. Οι Αγγλοι αποσυρουν περι τα 700 TOMA warrior και οι Γαλλοι ενα σκασμο VAB που παρεπιπτοντως ειναι ΚΑΙ αμφιβια. Ας κοιταξουμε και εκει λιγο.

    1. Που το διάβασες ότι οι Aγγλοι αποσύρουν 700 WARRIOR?

      Από ότι διαβάζω θα εκσυχρονίσουν τουλάχιστον τα μισά και θα τα κρατήσουν μέχρι το 2040

      https://en.wikipedia.org/wiki/Warrior_tracked_armoured_vehicle
      The British Army is upgrading Warrior to extend its service life to 2040. The Warrior Capability Sustainment Program (WCSP) will involve upgrading 380 Warriors with the Warrior Modular Protection System (WMPS) and Warrior Enhanced Electronic Architecture (WEEA). Within that group, 245 vehicles will also be fitted with a new turret and weapon system under the Warrior Fightability Lethality Improvement Program (WFLIP). The remainder, which will be designated as Armoured Battlefield Support Vehicles (ABSV), will lack turrets and carry out field repair and recovery roles using winch and crane attachments.[8] The ABSV was removed in Annual Budget Cycle 16.[9]

      https://euro-sd.com/2020/02/articles/16049/british-army-invests-in-new-fleet-of-armoured-vehicles/

      https://www.army-technology.com/news/british-army-modernisation-challenge/

      Σίγουρα θα άξιζε να διερευνήσουμε τη πιθανότητα απόκτησης μεταχειρισμένων και από αυτά

      Εάν υπήρχε σάλιο

      1. Μεχρι και περυσι παντως ηταν να αντικατασταθουν ολα απο τα ASCOD 2. Σιγουρα οχι κατευθειαν αλλα σε καποιο βαθος χρονου. Μαλλον πιαστηκα αδιαβαστος

    2. Συμφωνω ΤΟΣΟ ΠΟΛΥ μαζι σου…
      Πειστικη απαντηση δε θα βρεις…
      Εδω απο τους Αγγλους δεν πηραμε ουτε καν τα C130J που σκοτωσανε…

      1. Καλή ευκαιρία και τα 10 Αγγλικά C130J που πουλήθηκαν πλέον τα περισσότερα.
        Είχαν ζητήσει από τους Γάλλους κοντά 600 εκατ. και για τα δέκα C130J σύμφωνα με αυτά που έγιναν γνωστά.
        Και δεν είναι η μόνη ευκαιρία που έχει χαθεί ούτε και το κακό συνεχίζεται.
        Αν υπήρχε ένας στοιχειώδης προγραμματισμός και είχαν τα μάτια τους ανοιχτά όλες οι κυβερνήσεις με σχετικά λίγα χρήματα θα είχαν κάνει πολύ καλές αγορές και θα είχαν καλύψει μεγάλες ανάγκες.
        LeoA4,Abrams,Pzh 2000,Ολλανδικές φρεγάτες M,τέσσερα Kidd,Αυστραλιανές φρεγάτες,Ιταλικές FREMM κτλ.κτλ.
        Τώρα πια με πρόφαση τον ιό θα παγώσουν όλα τα εξοπλιστικά και στο τέλος θα ακυρωθούν όλα.
        Δεν προχώρησαν καν ούτε οι νέες τορπίλες ούτε τα νέα ελικόπτερα Romeo ούτε και ο εκσυγχρονισμός των MEKO.

  27. Ερώτηση πιο το κόστος μετατροπής λεοπαρντ 1 ή Μ60 σε βαριά τομπ?
    Όσο για την μετατροπή εφόσον είναι συμφέρων υπάρχουν ενα σωρό μηχανουργεια που με χαμηλό εργατικό κόστος μπορούν να συμβάλουν …..
    Εδώ κατεργαζομασταν χαλυβες ειδικούς στα αντισταθμιστικά του λεοπαρντ hel …

    Όλα.γίνονται οργάνωση θέλει και λίγο προσπάθεια .

    Δηλαδή άμα φτιάχναμε ενα πρόγραμμα για μετατροπή των λεο1 σε τομπ με συμμετοχή όλων των ενδιαφερόντων αλλά και δίνοντας δυνατότητα να συμμετάσχουν και στην σχεδίαση και πρόταση ιδεών υπο την επίβλεψη του στρατού δεν θα μπορούσαμε να μειώσουμε το κόστος ?

    Μπορούμε να στείλουμε επιστολή σε όλα τα πανεπιστήμια , ιδιωτικό τομέα σε όλους όχι μονο στους κολλητούς να γίνει μια ανοιχτή συζήτηση αφού δεν και σιγά σιγά να καταλήξουμε σε ενα αποτέλεσμα .

    Υπάρχει μια ακόμα πρόταση να συνεργαστούμε με την Πολωνία ναι την Πολωνία έχουμε τόσα κοινά προβλήματα αλλά εμείς πετάμε χαρταετό τι παραπάνω έχουν αυτοί απο εμάς ….

    1. Αδερφε αυτο το παραμυθι με τη μετατροπη τανκ σε τομα θα πρεπει να σταματησει.
      Απο σοβαρα κρατη (με αναλογη βιομηχανια για να τα υποστηριξει) το εκανε μονο το Ισραηλ
      και μονο μεχρι να αναπτυξει ενα εξαρχης βαρυ Τομα.
      Ειλικρινα…παραβλεποντας το πρακτικο μερος της δυσκολιας της μετατροπης του π.χ. Μ-60
      σε τομα….που ΓΙΑ ΟΝΟΜΑ ΤΟΥ ΘΕΟΥ θα παει με 48 χλμ/ωρα?
      Το να μετατραπουν καποια ΛΕΟ σε μεταφορεις ολμων,μηχανικου μεταφορας πυρομαχικων
      κτλ ειναι κατι που αντεχει συζητησεως….
      Για τα Μ60 δεν ασχοληθηκαν καν να τους μεταγγισουν τους πυργους των Μολφ….θα τα μετατρεψουν σε τομα?

  28. Πολυ ωραιο το αρθρο σας, αλλα αντι να κοιταξουμε για μεταχειρισμενα Bradley Μ2Α0, με κοστος αναβαθμισεως 3 με4 μυρια to οχημα συν τα μεταφορικα, υπαρχουν αλλες επιλογες οπως το ASCOD της General Dynamics, με 4 μυρια το καθε οχημα, ΚΑΙΝΟΥΡΓΙΟ του κουτιου.

    Αλλη επιλογη θα ηταν να κοιταξουμε το Κενταυρο της ΕΛΒΟ και να δωσουμε δουλεια σε Ελληνες. EODH SA στη Χαλκιδικη θα μπορουσε να δημιουργησει αναβαθμισμενη θωρακιση και λογω του αυξημενου βαρους του οχηματος, θα πρεπει να χρησιμοποιησουμε μηχανη υψηλοτερων αποδωσεων, αντι να βγαλουμε στο σφυρι την ΕΛΒΟ.

    Θα πρεπει να αξιοποιησουμε τις Ελληνικες βιομηχανικες δομες, πριν κοιταξουμε τι μπορουμε να εισαγουμε στην Ελλαδα πληρωνοντας προμηθειες και μιζες. Ετσι μονο θα αποκτησουμε την κατασκευαστικη ανεξαρτησια μας με σταθερα βηματα. Γιατι η Τουρκια το εκανε; Μπορουμε κ’εμεις να το κανουμε!

    Σας ευχαριστω.

    1. Με 3-5 εκατομμυρια αγοραζουμε ΟΛΟΚΑΙΝΟΥΡΙΑ ΤΟΜΠ/ΤΟΜΑ Namer απο το Ισραηλ και τα φτιαχνουμε στην Ελλαδα. Βαζουμε πανω και ενα τηλεχειριζομενο πυργο με πυροβολο 30 χιλιοστων και πυραυλους spike, και εχουμε ενα απο τα καλυτερα ΤΟΜΑ στον πλανητη.

      Ακου εκει 4 εκατομμυρια για τις 40χρονες παλιο-σακαρακες τα Μ2 Βradley .

  29. 2-3 εκατομμυρια για κονσερβοκουτια οπως τα M2 Bradley ? Να τα κανουμε τι ακριβως?

    Ας παρουμε ολοκαινουρια Ισραηλινα Namer και να τα κατασκευασουμε στην Ελλαδα. Βαζουμε πανω και ενα τηλεχειριζομενο πυργο με πυροβολο 30 χιλιοστων και πυραυλους spike και κανουμε τη δουλεια μας στον Εβρο.

    Το Namer εχει θωρακιση και ευκινησια οσο ενα αρμα μαχης. Οι Ελληνες στρατιωτες δεν ειναι αναλωσιμοι κυριοι, για να τους στοιβαζουμε σε κονσερβοκουτια οπως τα Μ113 και τα Μ2 Bradley.

    Kαι εαν δεν εχουμε χρηματα για να αγορασουμε Namer, τοτε να μετασκευασουμε αρματα μαχης σε ΤΟΜΑ, οπως εκαναν οι Ισραηλινοι με τα Achzarit.

    1. Από που σας έχει κάτσει ότι η μετασκευή αρμάτων είναι μια απλή διαδικασία και φθηνή δεν μπορώ να καταλάβω.
      Το μόνο που θα μπορούσα να πω ειναι η ξηλωθούν ότι μπορεί να ξαναχρησιμοποιηθεί και να μπει σε μια νέα κατασκευή χαμηλού κόστους κράματος χάλυβα.

  30. Δεν είναι εύκολη απόφαση:
    -τα ποσά για ανακατασκευή και εκσυχρονισμό ακούγονται μεγάλα όμως μιλάμε για όχημα που θα υπηρετεί σε μεγάλους αριθμούς για πολλά χρόνια..
    -παραδοσιακά τα αμερικάνικα συστήματα έχουν την καλύτερη αντοχή και υποστήριξη σε βάθος χρόνου
    – πρέπει να δούμε τις συνολικές ανάγκες τώρα και στο μέλλον, τι θέλουμε αντικατάσταση των m113 και σε ποιους ρόλους (υπάρχουν και υποστηρικτικά m113 αντιαρματικά-ολμοφόρα-κέντρο δ. πυρός κτλ)
    Πρέπει λοιπόν να γίνει ένας σχεδιασμός και να δούμε πως θέλουμε τις »βαριές» μονάδες του ΕΣ σε 5-10 χρόνια από τώρα, αν θα εισάγουμε τροχοφόρα τεθωρακισμένα, και ανάλογα να αποφασίσουμε λαμβάνοντας τη καλύτερη επιλογή κόστους-απόδοσης

  31. Mονο ενας τρελος θα αγοραζε 40χρονα οχηματα και θα τα εκανε εκσυγχρονισμο με 3-4 εκατομμυριο για το καθε οχημα, οταν υπαρχουν στην αγορα ΟΛΟΚΑΙΝΟΥΡΙΑ οχηματα στην ιδια τιμη, και με καλυτερη θωρακιση και ευκινησια.

    Ποιος απο εσας θα αγοραζε 40χρονο μεταχειρισμενο αυτοκινητο Ford για να το κανει εκσυγχρονισμο που θα κοστισει σχεδον οσο ενα ΟΛΟΚΑΙΝΟΥΡΙΟ αυτοκινητο Audi/BMW κτλ ??

    Ας δουμε π.χ. το Σουηδικο CV90, η το Ισραηλινο ΤΟΜΠ Namer που εχει το σκαφος του αρματος μαχης του Merkava, επομενως εχει το ιδιο επιπεδο θωρακισης.

    Εμεις χρειαζομαστε ενα οχημα με ισχυρη θωρακιση και ευκινησια για να συνοδευει τα αρματα μαχης στον Εβρο σε περιβαλλον με πυρα πυροβολων 120 χιλιοστων, αντιαρματικους πυραυλους κτλ. Επομενως χρειαζομαστε ενα οχημα 50-60 τονων με ισχυρη θωρακιση, μεγαλη ευκινησια, πληρωμα 8 ατομων και πιθανοτατα πυροβολο και αντιαρματικους πυραυλους. Επομενως ενα οχημα οπως το Namer μας ταιριαζει, μπορουμε να προσθεσουμε πυργο με 30αρι η 35αρι πυροβολο, πυραυλους Spike και εχουμε ενα πολυ ισχυρο οχημα καταλληλο για επιχειρησεις στον Εβρο.

    Mε 3-5 εκατομμυρια αγοραζουμε καινουριο οχημα και το φτιαχνουμε στην Ελλαδα, αντι να αγορασουμε τα 40χρονα κονσερβοκουτια που εχουν για πεταμα οι Αμερικανοι και χρειαζονται 3-4 εκατομμυρια για εκσυγχρονισμο. Δεν υπαρχει κανενας απολυτως λογος να αγορασουμε αυτα τα οχηματα, ακομη και εαν μας τα δωσουν δωρεαν.

  32. Οχι, δεν δικαιολογειται μια τετοια χαμηλοκοστη μεν, αλλα πολυεξοδη δε, αγορα.

    Πρωτον, θα ασκησουμε μια τεραστια αμαρτια κατα την πολεμικη τεχνη κι αυτη ειναι η διασκορπιση κι η σπαταληση δυναμεων κι πορων (χρημα του Ελληνικου Λαου δηλαδη) σε πολυμορφια κι ποικιλοτητα σε ενα κι μονο ειδος, βλεπε ΤΟΜΠ/ΤΟΜΑ, οπου το καθε ενα εχει τις δικες του ξεχωριστες αναγκες για την διατηρηση κι επισκευη του, δηλαδη ΕΠΙΠΛΕΟΝ κοστος!

    Δευτερον, ΗΔΗ εχουμε ενα αριστο – αν κι πεπαλαιωμενο – αρμα μεταφορας το Ρωσσικο BMP1&2, μαλιστα το ΓΕΣ ηταν ετοιμο να προχωρησει στην αποκτηση εξειδικευμενου τυπου του BMP το BMP3HEL, προσαρμοσμενο στις Ελληνικες ιδιαιτεροτητες αλλα καποιο αορατο χερι ακυρωσε αυτην την συμφωνια.

    Τριτον.
    Με την αποκτηση αυτου του BMP3 HEL ως του νεου ΤΟΜΠ, κρατουμε την ομοιομορφια στον τυπο κι στην λειτουργια/μηχανικη του ειδους ετσι αυξανουμε κι πολαπλασιαζουμε το υπαρχον υλικο μαζι κι τις ικανοτητες για κατασκευες, διατηρηση ,επισκευες απο ομοιο υλικο προερχομενο απο τα πλεον γερασμενα BMP1 – αρα εξοικονομουμε ως αντισταθμισμα την ομοιομορφιας του ειδους περισσοτερα απο οτι ειναι να ξοδευσουμε σε ια αγορα των 400+ οπως ειχε η αρχικη προσφορα/συμφωνια.

    Τεταρτον κι τι ποιο σπουδαιο κατα την γνωμη μου το ειδικα κατασκευασμενο BMP3 HEL, θα ηταν στις προδιαγραφες των ΕΕΔ,

    υ.γ.
    Βρβαια ειχαμε κι τα ΛEΟΝΙΔΑΣ 2 – με σχεδιασμο απο την τοτε ΕΛΒΟ για τον εκσυχρονισμο τους. Αλλα οπως κι αλλες εγχωριες επιλογες ετσι κι αυτη πηγε στραφι.

    υ.γ.
    Το να εισαγουμε κι ΜΟΝΟ να εισαγουμε κι μαλιστα καθε λιγο κι ενα διαφορετικο ειφος οπλου σε καποιον τομεα των ΕΔ, που θα εχει οπως καθε οπλο, την δικια του κατασκευαστικη φιλοσοφια ξενη κι μη προσεγγισιμη στα Ελληνικα δεδομενα μιας μαχης κι ενος τακτικου πολεμου, εαν συνεχισουμε ετσι με τετοιες λογικες το μονο που καταφερουμε ειναι την δυσλειτουργια κι την τελικη ανικανοτητα ο Ελληνικος Στρατος να λειτουργησει αποτελεσματικα προς το ΑΝΣΚ – ποτε θα ξυπνησουμε αραγε;;;;;

    1. Αυτά που γραφεις δεν στέκουνε
      Καταρχάς δεν έχουμε BMP2
      Έχουμε η μάλλον είχαμε BMP1 που μας τα δώσαν τζάμπα από Ανατολική Γερμανία
      Κανένας στον ελληνικό στρατό δεν ήταν ευχαριστημένος από αυτό
      Έχουν γραφει αρκετά για τα μειονεκτήματα του δεν θα τα αναλύσω εδώ
      Τα ίδια και με το BMP3
      ʼAλλη μια πολιτική απόφαση που ευτυχώς δεν προχώρησε
      Και για αυτό έχουν γραφει αρκετά για τα μειονεκτήματα του και ευτυχώς ούτε αυτό προχώρησε
      Ρωσικα συστήματα δεν υπάρχει περίπτωση να αποκτήσουμε

      1. Μην εισαι τοσο αφοριστικος κι βεβαιος οσο γνωση κι να κατεχεις. Παντα υπαρχουν αυτοι με περισσοτερες γνωσεις κι εμπειριες.

        Παραδειγματος χαριν-
        Τα καλυτερα – σε αποτελεσματικοτητα, ανεκτικοτητα εντος εχθρικου περιβαλοντος (βλεπε ηλεκτρονικα αντιμετρα κλπ) συστηματα που εχει σημερα η Ελλαδα στον αντιαεροπορικο τομεα, απο μικρο/μεσαιου κι μακρα βεληνεκες ειναι Ρωσσικα.

        Τα patriot αυτα που εχουμε δηλαδη, ειναι κατωτερα σχεδον σε ολες τις κλασης αξιοποιησης του οπλου αυτου απο το απαρχαιωμενο S300 PMU2, καπου εκει στην Κρητη…

        Προφανως το ΓΕΣ ξερει κατι περισσοτερο απο εσενα κι εμενα που εκανε τα παντα να παραλαβει τα διαμορφωμενα BMP 3HEL, στις Ελληνικες αναγκες κυριως για τις αναγκες των ΕΕΔ.
        Ετσι δεν ειναι;;;
        (παραθετω της εκθεση αναλυσης που δημιουργησε μια Αμερικανικη ειταιρια, γνωστη στον τομεα του πολεμου, Rand corp.
        Οπου συγκρινει σε καθε κλαδο κι ειδος τα καλυτερα οπλα απο Κινα Ρωσσια Γερμανια Σουηδια Ισραηλ κι τα αναλυει βαση το αναλογο στο ειδος Αμερικανικο προιον/οπλο – εχει μια λεπτρομερης αναλυση για το Bradley IFV/ΤΟΜΑ που τυχαινει να ερχεται τελευταιο στην σειρα απο τα πιο πανω ονομαζομενα κρατη)
        https://www.rand.org/content/dam/rand/pubs/research_reports/RR700/RR716/RAND_RR716.pdf
        (το μπραντληηηηη ΧΑΝΕΙ κατα κρατος σχεδον σε ολες τις κατηγοριες αξιολογησης σε συγκριση με τα υπολοιπα, κυριως το BMP 3)
        υ.γ
        Χρειαζεται να κανω αναφορα στα, ZUBR, που εχουν φερει τακτικη κι επιχειρησιακη ποιοτητα στην διαξεγωγη αμυντικης κι επιθετικης μαχης(λογια απο τον ΑΓΕΝ τον ιδιο), για το ΠΝ ;;;

        το μονο καλο υλικο κι αξιολογο που εχουμε απο το δυτικο οπλοστασιο ειναι 3 κι μονο 3 οπλα.
        Τα mirage & F16/A7CORSAIR(οταν τα ειχαμε) για την ΠΑ, τα Γερμανικα υποβρυχια του ΠΝ κι τα Γερμανικα Leopard του ΓΕΣ

        Τιποτα αλλο!

        » Ρωσικα συστήματα δεν υπάρχει περίπτωση να αποκτήσουμε «
        Μην εισαι τοσο βεβαιος. Δες τις γεοπολητικες αλλαγες που αλλαζουν τα δεδομενα μερα με την μερα.

  33. Η λογική είναι να πάρουμε τα συγκεκριμένα και να αντικαταστήσουμε μια σειρά από άλλα που είναι σαφώς χειρότερη κατάσταση. Δε νομίζω ότι θα γίνει ιδιαιτέρος εκσυγχρονισμός αν θα παραλάβουμε τελικά και δε χρειάζεται να κάνουμε κάτι ιδιαίτερο πέρα από στοιχειώδη πράγματα ίσα-ίσα για να είναι λειτουργικά στο βαθμό.
    Η γνώμη μου είναι ότι μετά την πανδημία, δυστυχώς δεν υπαρχουν γενικά χρήματα για πολλά πράγματα ούτε για το ναυτικό κτλ…..και οχι μονο στην Ελλαδα.
    Πάντως αν είναι δυνατόν να επενδύσουμε κάπου στην παρούσα φάση νομίζω θα ήταν καλύτερα στα F16 επιπλεον αριθμός προς εκσυχρονισμό, συντήρηση Μ2000 & NH90, τορπίλες και καλή αναβάθμιση των τεσσάρων φρεγατών ΜEKO ….και αν υπάρξουν χρηματα βλέπουμε μετα.
    Τέλος, αν οι αμερικανοί θέλουν πραγματικά να μας ενισχύσουν και να αλλάξουν το παιχνίδι το Αιγαίο …μπορει να μας δώσουν πραγματικούς εξοπλισμούς ειδικα κάποια πλοία με τον εξοπλισμό τους.

  34. το θεμα ειναι ποιος θα παρει την ελβο? θα ειναι η κραους που ειναι το φαβορι? η θα ειναι καποιος αλλος?εαν ειναι η κραους παμε σε γερμανικο υλικο.

  35. Η μετατροπη πηγματων αρματων μαχης σε βαρεα ΤΟΜΠ δεν ειναι απλη υποθεση. Μια προταση της ΕΟDH για τα ΛΕΟ1 προεβλεπε εξοδο της ομαδας μαχης απο την οροφη! Αυτο που γινεται ευκολοτερα ειναι η μετατροπη πηγματος απο Μ109 που βοηθαει τοσο χωροταξικα οσο και απο θεμα βαρους. Δλδ η μηχανη μπροστα και η θυρα εξοδου πισω. Επισης αφαιροντας πυργο και πυρομαχικα μπορει η διαφορα βαρους να «ισοφαριστει» με επιπλεον θωρακιση ενεργη ή παθητικη και βεβαια μιλαμε για θωρακιση 360° λογω κραμματος αλουμινιου.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *