Αποτελεί κοινό τόπο πως το Πεζικό του ΕΣ εξακολουθεί να είναι παραμελημένο με πλειάδα ελλείψεων από απλά θέματα όπως τα υλικά του σύγχρονου μαχητή μέχρι μεγαλύτερα προγράμματα όπως τα σύγχρονα ΤΟΜΠ/ ΤΟΜΑ και η αντικατάσταση παλαιών αντιαρματικών όπλων. Στο παρόν άρθρο θα εστιάσουμε στην ανάγκη βελτίωσης των ΤΟΜΠ/ ΤΟΜΑ μέσω της αξιοποίησης υφιστάμενου υλικού μέσω προγραμμάτων εκσυγχρονισμού που προσφέρουν σημαντική αναβάθμιση των επιχειρησιακών δυνατοτήτων με προσιτό κόστος και συνάμα μεγάλη εγχώρια προστιθεμένη αξία.

Στο παρόν άρθρο θα εστιάσουμε στα ΤΟΜΠ του Ελληνικού Πεζικού και συγκεκριμένα του Μηχανοκίνητου Πεζικού εκεί όπου υφίστανται πραγματικά μεγάλο πρόβλημα απόρροια της παλαιότητας του υλικού και της διαρκούς καταπόνησης του. Το Ελληνικό Πεζικό είναι αδιανόητο το 2019 να μην διαθέτει ένα σύγχρονο ΤΟΜΠ τουλάχιστον εκσυγχρονισμένο μέσα από το υφιστάμενο υλικό. Πρωταρχική απαίτηση είναι το ΤΟΜΠ να προσφέρει τακτική ευκινησία με υψηλή κινητικότητα και προστασία για την μεταφερόμενη ομάδα. Αυτή είναι η αποστολή του ΤΟΜΠ με μια πρόταση.  Σήμερα, ο ΕΣ διαθέτει άρματα μάχης τρίτης γενιάς που καλούνται να συνεργαστούν με πεζικό πρώτης γενιάς.

Μεταμορφώνοντας το Μ113 από ΤΟΜΠ σε ΤΟΜΑ με κόστος μάξιμουμ 1 εκατομμύριο το κομμάτι.

Εδώ να τονιστεί πως και σε αυτό το σκέλος η χώρα μας συνέπεια αδιαφορίας και επιχειρηματικών συμφερόντων έχασε πολλές αξιόλογες περιπτώσεις απόκτησης μεταχειρισμένου υλικού όπως ήταν τα Γερμανικά Marder.

Σήμερα η πιο προσιτή λύση είναι η μίξη μεταξύ της απόκτησης ενός νέου ΤΟΜΑ σε αριθμούς ώστε να εφοδιάσουν τα μηχανοκίνητα τάγματα των τεσσάρων Τεθωρακισμένων Ταξιαρχιών και της ολικής αναβάθμισης των ΤΟΜΠ Μ113 και ΛΕΩΝΙΔΑΣ.

Η EODH με έδρα τη Θεσσαλονίκη έχει πραγματοποιήσει αξιόλογες προτάσεις εκσυγχρονισμού του υφιστάμενου υλικού των παραπάνω ΤΟΜΠ με πολύ χαμηλό κόστος από μερικές εκατοντάδες χιλιάδες ευρώ με έμφαση στην ευκινησία και προστασία και ακολούθως στην βελτίωση της ισχύος πυρός. Όλα βέβαια είναι συνάρτηση του κόστους καθώς η αναβάθμιση ενός ΤΟΜΠ μπορεί να κοστίσει από μερικές εκατοντάδες χιλιάδες με μέγιστο το ένα εκατομμύριο.

Τα κόστη είναι πραγματικά πολύ χαμηλά αναλογικά με το αποτέλεσμα και το επιχειρησιακό όφελος.

Η πιο ακριβή αναβάθμιση δεν ξεπερνά το ένα εκατομμύριο με τη πιο ενισχυμένη θωράκιση και τον ιδανικό συνδυασμό οπλισμό.

H EODH εξειδικεύεται στην παροχή ολοκληρωμένων συστημάτων και πακέτων προστασίας για τεθωρακισμένα οχήματα όλων των κατηγοριών καθώς επίσης και προηγμένες τεχνολογικά λύσεις για κάθε είδους θαλάσσια, εναέρια και χερσαία πλατφόρμα. Μάλιστα γνωρίζουμε ότι η εταιρία έχει καταθέσει συγκεκριμένες προτάσεις και εμπεριστατωμένες τεχνικές αναλύσεις στη Διεύθυνση Πεζικού και τη Διεύθυνση Τεθωρακισμένων για λύσεις  βελτίωσης της προστασίας των τεθωρακισμένων οχημάτων και των αρμάτων μάχης του Ελληνικού Στρατός, καθώς και για τη μετατροπή αρμάτων μάχης σε βαρέα τεθωρακισμένα οχήματα.

Παρουσιάζουμε σήμερα δύο εξαιρετικές λύσεις για το Πεζικό. Η πρώτη αφορά τον εκσυγχρονισμό των Μ113 και η δεύτερη των ΛΕΩΝΙΔΑΣ ένα πραγματικά εξαιρετικό ΤΟΜΠ που έχει μείνει αναξιοποίητο.

Η περίπτωση της απόκτησης μεταχειρισμένου Αμερικανικού υλικού

Μολονότι, το ζήτημα συγκεντρώνει πολλάκις τα φώτα της δημοσιότητας, εντούτοις αποτελεί ένα σύνθετο εγχείρημα. Προφανώς και η απόκτηση αμερικανικών Bradley M2A0 αποτελεί λύση αναβάθμισης για το Πεζικό συγκριτικά με τα Μ113 όμως είναι δεδομένο πως τα αμερικανικά Bradley M2A0 θα απαιτήσουν πρόγραμμα εργοστασιακής αξιοποίησης και ασφαλώς πρόγραμμα εκσυγχρονισμού συν τα όποια κόστη απόκτησης και μεταφοράς τους στην Ελλάδα. Το κόστος απαιτεί σύμφωνα με πληροφορίες περί τα 2 εκατομμύρια δολάρια ανά όχημα που περιλαμβάνει κόστη ανακατασκευής και αντικατάσταση μη υποστηριζόμενων συστημάτων. Ακόμα και η λύση των Μ113 Α3 επιλύει μόνον τα προβλήματα ευκινησίας και αξιοπιστίας καθότι πρόκειται για ΤΟΜΠ που εισήλθε σε υπηρεσία το 1987.

Ευκινησία

Στο συγκρότημα της ισχύος έχουμε τις εξής τροποποιήσεις. Στο Μ113 αλλάζει κινητήρας και τοποθετείται caterpillar c7.2 των 330 ίππων συνοδευόμενο από νέο κιβώτιο μετάδοσης ενώ ενισχύονται οι ακραίες μεταδόσεις καθώς και η ανάρτηση. Στο ΛΕΩΝΙΔΑΣ έχουμε εγκατάσταση ίδιου κινητήρα caterpillar c7.2 αλλά βαθμονομημένο στους 370 ίππους καθώς και υφίστανται αλλαγή στο κιβώτιο μετάδοσης από χειροκίνητο σε πλήρως αυτόματο. Με απλά λόγια, οι παραπάνω τεχνικές τροποποιήσεις αυξάνουν την κινητικότητα και  τακτική ευκινησία των ΤΟΜΠ.

Στο πρόγραμμα περιλαμβάνεται και ολική ανανέωση του εσωτερικού του οχήματος με νέα καθίσματα.

Επιλογές θωράκισης

Βασική θωράκιση που καλύπτει όλο το σκάφος και την οροφή πλην του πίσω μέρους

Η κανονική θωράκιση που φτάνει το Level 5 στα ΛΕΩΝΙΔΑΣ και το Level 4 στα Μ113.  

Η τρίτη είναι η κανονική θωράκιση που προαναφέρθηκε με προαιρετική θωράκιση ERA στο εμπρόσθιο τόξο για κοίλες γομώσεις. Υπάρχει φυσικά και η λύση της non-explosive reactive armor (NERA).

καθίσματα με ειδικούς βραχίονες

Level 4 αντοχή σε πλήγματα από API (14,5mm) από τα 200 μέτρα

Επιλογές Οπλισμού

Η πρώτη και οικονομικότερη είναι η αξιοποίηση των υφιστάμενων πολυβόλων 12,7mm και GMG 40mm σε τηλεχειριζόμενους σταθμούς οπλισμού.

Η δεύτερη είναι η εγκατάσταση βαρύτερου σταθμού οπλισμού των 30mm x 113. Επιλογές υπάρχουν από πλειάδα χωρών.

Επιλογές οπλισμού. Από τα αριστερά. Πολυβόλο των 12,7mm σε τηλεχειριζόμενο πύργο, πυρόλο των 20mm, τηλεχειριζόμενος σταθμός οπλισμού M230 των 30mm της ΑΤΚ και τέλος στα δεξιά το πολυβόλο επί του πύργου με προστασία από πυρά ελευθέρων σκοπευτών ή ακροβολιστών.

Επιπρόσθετες προαιρετικές επιλογές αφορούν συστήματα όπως: κάμερα ημέρας και νύχτας, αυτόματο σύστημα πυρόσβεσης,  εξωτερικές δεξαμενές καυσίμου, σύστημα απειλών ΡΒΧΠ, κλιματισμός, νέο σύστημα ενδοεπικοινωνίας και επίγνωσης τακτικής κατάστασης (Wispr από την Intracom) μέχρι και Laser Warning Receiver.

Ανακεφαλαιώνοντας, η λύση εκσυγχρονισμού των υφιστάμενων ΤΟΜΠ Μ113 και ΛΕΩΝΙΔΑΣ προσφέρει

Την αποκατάσταση της μαχητικής ικανότητας και αξιοπιστίας του υλικού

Τη δυνατότητα υποστήριξης των υπολοίπων με τα απάρτια που αφαιρούνται

Τη ικανότητα να μάχεται ημέρα και νύχτα υπό οποιεσδήποτε συνθήκες

Τη δυνατότητα εμπλοκής στόχων σε ξηρά, θάλασσα και αέρα σε μεγάλα βεληνεκή με ακρίβεια πυρών. Ενδεικτικά αναφέρουμε 70% ποσοστό επιτυχίας με το πρώτο βλήμα επί τυποποιημένου στόχου 2,5 χ 2 σε απόσταση 1600 μέτρων.

Την υποστήριξη της εθνικής αμυντικής βιομηχανίας.       

Ποιοτική υπεροχή έναντι της απειλής

Άμεσα αποτελέσματα αφού το πρώτο εκσυγχρονισμένο ΤΟΜΠ ή ΤΟΜΑ μπορεί να παραδοθεί σε 12 μήνες. Καμία άλλη λύση δεν μπορεί να ικανοποιήσει αυτούς τους χρόνους παράδοσης.

Ο εκσυγχρονισμός των Μ113 είναι μονόδρομος και εξαιρετική λύση κόστους/ οφέλους.

Για μια χώρα όπως η Ελλάδα που από το 2005 έχει επιβάλει μονομερή αφοπλισμό και αυτό εμπάργκο δεδομένων των εξελίξεων που έρχονται τα παραπάνω βήματα ήδη θα έπρεπε να είναι σε γραμμή εκκίνησης. Δεν μιλάμε για δισεκατομμύρια. Με μερικές δεκάδες εκατομμύρια μπορούμε να εκσυγχρονίσουμε μερικές εκατοντάδες ΤΟΜΠ και να σώσουμε ζωές Ελλήνων στρατιωτών από το πεδίο της μάχης. Εκτός και εάν νομίζουν ορισμένοι πολιτικοί ταγοί πως είμαστε άτρωτοι ή αναλώσιμοι. Αλλά επειδή δεν είμαστε τίποτα από τα δύο η χώρα θα έπρεπε ήδη να βρίσκεται σε πολεμική ετοιμότητα και προετοιμασία και να κάνει ότι γίνεται να βελτιώσει το επίπεδο μαχητικής ισχύος απέναντι σε μια καταιγίδα που είναι θέμα χρόνου να έρθει.  

Καλά Χριστούγεννα και Χρόνια πολλά με υγεία, ευτυχία, χαρά και δημιουργία σε όλη τη παρέα.

Comments

  1. ΣΥΜΦΩΝΩ ΚΑΙ ΕΠΑΥΞΑΝΩ ΑΛΛΑ ΠΛΕΟΝ ΤΟ ΘΕΜΑ ΤΩΝ ΕΞΟΠΛΙΣΜΩΝ ΘΕΛΕΙ ΤΑΧΥΤΗΤΑ ΣΕ ΤΡΕΛΟ ΒΑΘΜΟ.ΠΛΕΟΝ ΕΙΜΑΣΤΕ ΣΤΟ ΚΑΙ ΔΕΚΑ.ΜΑΚΑΡΙ ΟΙ ΚΡΑΤΟΥΝΤΕΣ ΤΙΣ ΤΥΧΕΣ ΤΩΝ ΕΝΟΠΛΩΝ ΔΥΝΑΜΕΩΝ ΜΕ ΡΥΘΜΟΥΣ ΑΣΤΡΑΠΗΣ ΑΛΛΙΩΣ ΚΛΑΦΤΑ ΧΑΡΑΛΑΜΠΕ.

  2. Θα προσπαθήσω να ιεραρχήσω κάπως τις επιλογές:
    – Πρώτη προτεραιότητα πρέπει να είναι τι μεταχειρισμένα Μ113Α3 μπορούν να αποκτηθούν άμεσα από τα αμερικανικά αποθέματα και με τι κόστος. Ακόμα και η πρόταση να αναβαθμιστούν τα ελληνικά Μ113A1, σε κάτι που είναι ήδη έτοιμο και πολύ φθηνότερο δεν έχει λογική.
    – Τι μπορεί να αξιοποιηθεί από τα Μ2 στην κατάσταση που βρίσκονται ακόμα και ως ΤΟΜΠ. Μετά εφαρμόζουμε αντίστοιχη πρόταση της EODH, άλλα ήδη το πήγμα, εχει καλύτερη θωράκιση και μάλλον δεν θα χρειαστεί και αντικατάσταση ο κινητήρας λόγω αφαίρεσης του πολύ μεγάλου βάρους πύργου.
    – Προτεραιότητα στα Λεωνίδας σε σχέση με την αναβάθμιση των Μ113A1, χωρίς την προσθήκη νέου κινητήρα, που ανεβάζει το κόστος. Τοποθέτηση εξωτερικά των δεξαμενών καυσίμου, προσθήκη αντιθραυσμαυτικής προστασίας, τοποθέτηση αυτόματου κιβωτίου, νέα καθίσματα, Sampson Dual 30mm με 2 Spike και αν ειναι δυνατό τοποθέτηση ηλεκτρικής ράμπας πίσω. H πρόσθετη θωράκιση στο πλάι δεκτή για πρόσθετη προστασία από θραύσματα πυροβολικού που θα ειναι και το μεγαλύτερο πρόβλημα ειδικά στην ΑΣΔΕΝ.

  3. Αναβάθμιση των Λεωνιδας με αυτοματο σασμαν,νεα καθίσματα,εξωτερικες δεξαμενές,εξτρα θωρακιση,wispr,rwr,a/c, και αποκτηση των πυργων των αυστριακων αντίστοιχων που εχουν αποσυρθεί με πυροβολο rh- 202 που ηδη υπαρχει στον ΕΣ.
    Κατοπιν απόκτηση m113-a3 και αναβαθμιση μονο αυτων (αφου εχουν ηδη νεα κινηματικη αλυσίδα,spal linner,) με wispr,rwr,a/c,μη επανδρωμενο πυργο των 30χλστ τα ΤΟΜΑ και τον πυργο των μ-1117(που μας παραχωρούνται δωρεαν και θα φορούν και τα ΑΑV-7 των Πεζοναυτων) με διδυμο των 0.50 και πολυβομβιδοβολο των 40 γθα τα ΤΟΜΠ.

  4. Συγχαρητήρια για το άρθρο σας. Στις παρούσες συνθήκες το καλύτερο δυνατό,που μπορεί να γίνει είναι η αναβάθμιση των εξαιρετων Λεωνίδας 2 και αριθμού Μ113.Προσωπικά είμαι εναντίον της εισαγωγής Μ2 στον Ε.Σ.,γιατί θα μας κοστίσει πολύ.επισης η παρούσα λύση είναι ένα σημαντικό βήμα για την ανάσταση της ελλ.πολ.βιομηχανιας,όμως οι οποίες εξελίξεις πρέπει να τρέξουν παρά πολύ γρήγορα.
    Η ΕΟDΗ αναπτύσσει και ένα τροχοφόρο τ/Θ 4χ4,μπορείτε παρακαλώ να μας δώσετε κάποιες περισσότερες πληροφορίες;;
    Χρόνια πολλά, καλές γιορτές σε όλους.

    1. Μ2 αν τα πάρουμε στην κατάσταση που βρίσκονται δεν ειναι θα ειναι ακριβή λύση.
      Μιλάμε δηλαδή για αξιοποίηση τους ως ΤΟΜΠ με προσθήκη ενός RWS

  5. Προτάσεις και λύσεις υπάρχουν Ακόμα και με το πολύ περιορισμένο budget για εξοπλισμούς

    Το πιο μεγάλο πρόβλημα είναι η έλλειψη ενδιαφέροντος και θέλησης για εκσυχρονισμό των ενοπλων δυνάμεων

    Το ίδιο και μεγαλύτερο πρόβλημα υπάρχει στη νοοτροπία της στρατιωτικής ηγεσίας που ενδιαφέρεται μονο για τη διατήρηση της υπάρχουσας κατάστασης με τον τεράστιο αριθμό ανωτατων αξιωματικών και μονάδων φαντασμάτων με ανύπαρκτη επιχειρησιακή αξια

  6. με όλο το σεβασμό στην προσπάθεια της εταιρείας η οποία είναι αξιέπαινη, θα κάνω το δικηγόρο του διαβολου

    όλα αυτά είναι μακέτες. Μπορώ να κάνω και εγώ μακέτες και να βάλω πάνω παραπλήσιο εξοπλισμό. Μάλιστα μπορώ να κάνω πολύ καλύτερες μακέτες.

    Ποιο είναι όμως το track record σε παραπλήσια προγράμματα; ποιος μας εγγυάται ότι θα μπορέσει να ολοκληρώσει τα υποσυστήματα εντός του προϋπολογισμού;

    με αλλά λόγια ο εκσυγχρονισμός οπλικών συστημάτων είναι πολύ πιο πολύπλοκη διαδικασία από μακέτες

  7. Στην κατάσταση στην οποία έχει περιέλθει σήμερα ο Ε.Σ. σε σχέση με τα ΤΟΜΑ/ΤΟΜΠ και λαμβανομένου του κόστους επαναφοράς των προσφερόμενων Bradley M2A0 σε επιχειρησιακή κατάσταση το πλέον συνετό κατ΄εμέ θα ήταν η αναβάθμιση όσο το δυνατόν περισσότερων Μ-113 ( είναι αδύνατο να αναβαθμισθούν όλα), αναβάθμιση του συνόλου των Λεωνίδας 2 , με βάση την προσφορά της EODH, ως ένα μεταβατικό στάδιο μέχρι την έλευση νέου ΤΟΜΑ, παραλαβή όσο το δυνατόν περισσοτέρων Μ113Α3 προς μελλοντική αντικατάσταση των Μ113Α1 και το πιο σημαντικό εύρεση νέου συνεργάτη για από κοινού ανάπτυξη ΤΟΜΑ ή αγορά κάποιου σχεδίου κατά τα πρότυπα της συνεργασίας με την αυστριακή Steyr που είχε ως αποτέλεσμα το Λεωνίδας! (το οποίο προήλθε από το Saurer 4K 4FA).

  8. Η εταιρία έχει επίσης αναπτύξει το ολοκληρωμένο σύστημα ASPIS, το οποίο δύναται να αναβαθμίσει κατακόρυφα την επιβιωσιμότητα τόσο αρμάτων μάχης όσο και των υπαρχόντων ΤΟΜΠ. Σοβαρές λύσεις υπάρχουν, αρκεί να υπάρχει και η βούληση, στρατιωτική και πολιτική

    1. Από στρατιωτικούς που έχουν βγάλει ακατάλληλα Marder , Βradley και υπονόμευσαν Ascod και Κένταυρος περιμένουμε να προωθήσουν τέτοιο πρόγραμμα? Γυρίστε πλευρό. Μόνο με άνωθεν επιβολή μπορεί να προχωρήσει. Καλά Χριστούγεννα !

  9. Ως απόστρατος του ΕΣ μετά από 30 έτη υπηρεσίας με ειδικότητα (ΤΕΟ), έχω εργασθεί και στα Μ-113 αλλά και στα Λεωνίδας. Από την εμπειρία μου έχω να πω πως το Μ-113 είναι ένα όχημα πραγματικά πολύ εύκολα επισκευάσιμο από το προσωπικό με τα εργαλεία και ανταλλακτικά που διαθέτουν οι Μονάδες. Πραγματικά η πρόταση της EODH εκπλήσσει ευχάριστα, νόμιζα ότι δεν υπάρχουν στην Ελλάδα εταιρείες που ασχολούνται με εκσυχρονισμούς υπάρχοντος αμυντικού υλικού. Εάν στα οχήματα συμπεριλαμβάνετε και αντικατάσταση του συστήματος διεύθυνσης (ταινιοπαίδες) με νέο πιο αξιόπιστο , όπως επίσης και η διατήρηση της αμφίβιας ικανότητας, τότε ακόμα και στην πλέον μέγιστη τιμή θεωρώ ότι θα πρέπει το ΓΕΣ/ΔΠΖ να κινηθεί προς αυτή την κατεύθυνση για τον εκσυχρονισμό ενός αριθμού των Μ-113 Α1 σε Μ-113 GR σε ένα μικτό στόλο ανά Τάγμα για να συγκρατηθεί το κόστος σε χαμηλά επίπεδα. Σε κάθε μηχανοκίνητο Λόχο θα μπορούσε πχ να υπάρχει ένας αριθμός 8 Μ-113 GR σε διαμόρφωση ΤΟΜΠ και 5 Μ- 113 GR TOMA (30 χιλ. πυροβόλο), (24 ΤΟΜΠ και 15 ΤΟΜΑ) έκαστο Τάγμα. 312 οχήματα για τέσσερις Ταξιαρχίες 120 ΤΟΜΑ και 192 ΤΟΜΠ συνολικά ,εκτιμώ πως το κόστος θα περιορίζονταν γύρω στα 200 εκ. ευρώ. Με ένα επιπλέον κόστος θα μπορούσαν να υποβληθούν σε πρόγραμμα αναβάθμισης μερικώς (κινητήρας ,σύστημα διεύθυνσης, επικοινωνίες, πυρόσβεση, σύστημα ΡΒΧΠ) και τα Μ-113 Α1 των ΛΑΤ και ΛΔ, εφόσον το κόστος συγκρατηθεί γύρω στα 230 εκ. ευρώ, δεν χρειάζεται να εξετάσουμε την προμήθεια των Μ-2Α0 bradley , αντιθέτως θα μπορούσαμε να εργασθούμε στην εισαγωγή σε υπηρεσία ενός νέου ΤΟΜΑ Ελληνικής σχεδίασης, αυτό θα μπορούσε να είναι όχι απαραίτητα σχεδίαση από λευκό χαρτί αλλά ένα projekt πάνω σε υπάρχουσα σχεδίαση όπως το KEDAVROS ή η μετατροπή ενός πήγματος άρματος σε βαρύ ΤΟΜΠ ή ΤΟΜΑ , αλώστε από ΄τι φαίνεται η χώρα έχει την τεχνογνωσία για κάτι τέτοιο.

  10. Αφηνω αυτα, εδω για σοβαρη μελετη:
    https://www.ptisidiastima.com/leopard-1-apc/
    https://www.google.com/amp/s/belisarius21.wordpress.com/2015/12/05/%25CE%25BA%25CE%25B1%25CF%2584%25CE%25B1%25CF%2583%25CF%2584%25CF%2581%25CE%25BF%25CF%2586%25CE%25AE-%25CE%25AE-%25CE%25B1%25CE%25BE%25CE%25B9%25CE%25BF%25CF%2580%25CE%25BF%25CE%25AF%25CE%25B7%25CF%2583%25CE%25B7-%25CF%2584%25CF%2589%25CE%25BD-%25CE%25B1%25CF%2581%25CE%25BC%25CE%25AC%25CF%2584%25CF%2589%25CE%25BD-%25CF%2580/amp/
    Η διαταξη για καθε τ/θ μεταφορας που σεβεται τον εαυτο του και αυτους που κουβαλαει ειναι μηχανη μπροστα-ανθρωποι πισω. Case of study λοιπον: Τοποθετηση των πυργων απο τα Μ109 σε πηγμα Λεο-1 στο προτυπο του ιταλικου Palmaria και μετατροπη των αντιστοιχων πηγματων των Μ109 σε βαρεα ΤΟΜΠ. Ουσιαστικα μονο εξτρα θωρακιση all around θα χρειαστουν και καθισματα. Οταν εβρεχε Μαρντερ εμεις θελαμε Ρωσικα….

  11. Με τις κατάλληλες βελτιώσεις, το Μ113 μπορεί να διαδραματίσει κάποιο ρόλο για ακόμα κάποια χρόνια.
    Η θωράκιση του εν λόγω οχήματος είναι η βασικότερη αναβάθμιση που απαιτείται, διότι έχει εφοδιαστεί για άμυνα έως 7,62 mm, τη στιγμή που ένα σχετικά νεότερο ανάλογο όχημα διαθέτει άμυνα τουλάχιστον 14,5 mm, ενώ πλέον τα καλά ΤΟΜΠ, φέρουν πλέον θωράκιση 30mm (!) κατά σύγχρονων διατηρητικών βλημάτων και αντέχουν εκρήξεις ναρκών μέχρι και 10 κιλών (22 lb) TNT (!), προδιαγραφές αδιανόητες για το Μ113.
    Εκτός της αναφερομένης στο άρθρο, υπάρχουν και άλλες γνωστές καλές και οικονομικές προτάσεις. Μια τέτοια πραγματοποιεί ήδη η Nimda (δέχεται και συνεργασία με τοπικές/εγχώριες βιομηχανίες,). Περιλαμβάνει:
    Νέο κινητήρα 300hp Diesel 6V53T της Detroit, πλήρως αυτόματο και ηλεκτρονικά ελεγχόμενο κιβώτιο της σειράς Allison 3000, μια σειρά αναβαθμίσεων (ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών), συμπεριλαμβανομένων των χειριστηρίων του οδηγού, του συστήματος πέδησης του κινητήρα, του συστήματος εξάτμισης, των εξωτερικών (και μεγαλύτερων για αυτονομία) θωρακισμένων δοχείων καυσίμων, των αξόνων κίνησης, των νέων τελικών τροχών, των φρένων, του συστήματος ψύξης, των αμορτισέρ, του συστήματος ανάρτησης και των ενισχυμένων ράβδων στρέψης κ.λπ.. Επιπλέον αυτών, σύστημα μάσκας οθόνης καπνού (SMS), πανοραμική Ηλεκτρο-οπτική όραση (OPGAL) και σύστημα πλοήγησης.
    Όλες αυτές οι βελτιώσεις επιτρέπουν στην πλατφόρμα του M-113 να είναι σε θέση να φέρει επιπλέον βάρος για πρόσθετη θωράκιση. Η Nimda προσφέρει σύγχρονη θωράκιση της «RAFAEL», ενώ διαθέτει και τηλεχειριζόμενο σταθμό όπλων (και extra σύστημα βομβίδων καπνού ή/και εκρηκτικών).
    Η υβριδική θωράκιση ASPRO-H της Rafael, αποτελεί συνδυασμό παθητικής και εκρηκτικής αντενεργούς θωράκισης, ενώ προστατεύει επαρκώς από βολές πυροβόλων έως και 155mm. Το όχημα εσωτερικά φέρει αντιθραυσματική επένδυση (spall liners) ώστε να ελαχιστοποιούνται κατά το δυνατόν οι συνέπειες τυχόν διάτρησης.
    Επίσης, είναι επιβεβλημένη η επανασχεδίαση του εσωτερικού του οχήματος, έτσι ώστε να φέρει αισθητήρες, λογισμικά, κάμερες, οθόνες, επικοινωνίες και δικτύωση τέτοια ώστε να μπορεί να ελέγχει το χώρο και την τρέχουσα κατάσταση, να επικοινωνεί και να συνδέεται τόσο με τα άλλα θωρακισμένα οχήματα, όσο και με τα τανκ, τους σταθμούς βάσης και τα οχήματα διοίκησης. Αυτή η αναβάθμιση δεν περιλαμβάνεται δυστυχώς ούτε σ’ εκείνη της NIMDA, ούτε σ’ εκείνη της EODH.
    Το Μ113 θα πρέπει να αναβαθμιστεί με βάση το τρίπτυχο ευκινησία/ προστασία /ισχύ πυρός με πρωταρχική έμφαση στα δυο πρώτα, κάτι που φαίνεται να πετυχαίνει εξαιρετικά και η Nimda και η EODH.
    Εδώ να πούμε ότι πολλοί στρατοί έχουν προβεί σε επιμήκυνση της γάστρας κατά 34 ίντσες (περίπου 86 εκατοστά) προσθέτοντας έναν επιπλέον τροχό, κάτι που δίνει πολύ περισσότερες δυνατότητες στο όχημα.
    Η αναβάθμιση της Nimda, με όσα επιπλέον πρόσθετα παραπάνω αναφέρονται, δεν ξερνά τις 300 χιλ. για κάθε όχημα (280.000 ! η προσφορά της προς την Ταϊλάνδη που όμως δεν γνωρίζω εάν περιλαμβάνει spall liners, συζυγές πυροβόλο και βομβίδες).
    Για τα ΛΕΩΝΙΔΑΣ απαιτείται: Επιπλέον τούρμπο, αυτόματο κιβώτιο, επιμήκυνση κατά ένα τροχό, θωράκιση τελευταίου τύπου, επανασχεδίαση εσωτερικών χώρων, εσωτερική αντιθραυσματική επένδυση (spall liners), κλιματισμός, υδραυλικά, ηλεκτρικά και ηλεκτρονικά συστήματα, μεταφορά των καυσίμων εκτός θαλάμου, υδροπνευματικές αναρτήσεις, ηχομόνωση του χώρου του κινητήρα, νέα καθίσματα του προσωπικού με ανάρτηση, αυτόματος τηλεχειριζόμενος πύργος με πυροβόλο 30-50 χιλ. (και ομοαξονικό συζυγές 7.62 χιλ.), εκτοξευτής βομβίδων καπνού/πυρός και εάν είμαστε και μερακλήδες 2 κατευθυνόμενα Α/Τ βλήματα.
    Επιπρόσθετα: Προειδοποιητικό σύστημα και αποστασιόμετρο λέιζερ, πρωτεύουσα και δευτερεύουσα πανοραμική όραση (360ο) ημέρας και νύχτας, θερμική κάμερα, ηλεκτρονικό σύστημα αντίμετρων, βοηθητική ή νέα μονάδα ισχύος, σύστημα πυρανίχνευσης, ψηφιακό σύστημα ελέγχου πυρός, σύστημα καμουφλάζ, επικοινωνίες και δικτύωση. Το κόστος που είχα κοιτάξει γι’ αυτά υπολογιζόταν στο 1,2 εκ για κάθε ένα όχημα (προσιτή τιμή για ένα νέο στην ουσία όχημα).
    Λύσεις υπάρχουν και καλές και προσιτές, αρκεί να κουνήσουμε λίγο την έδρα μας από τις καρέκλες και να βάλουμε και λίγο το χέρι στην τσέπη.

  12. Οσοι με ευκολία προτείνεται την αναβάθμιση των Μ113Α1, λάβετε υπόψη και τα σημαντικά προβλήματα που αντιμετώπισε αντίστοιχο πρόγραμμα στην Αυστραλία M113AS4

      1. Το λάθος ήταν ότι υποεκτίμησαν τις καταπονήσεις των μετάλλων…
        Οι άλλοι δεν ξέρεις αν αντιμετώπισαν προβλήματα.
        Όπως και να έχει, συμφωνούμε με τα Μ113Α3.

  13. Η πιο φθηνή αναβάθμιση για τα ΤΟΜΠ του ΕΣ είναι η απόκτηση των Μ113Α3 από τα αμερικανικά αποθέματα και μάλιστα όχι μόνο τα ΤΟΜΠ αλλά και τα ΤΟΜΟ Μ1064Α3 σε μεγάλους αριθμούς για την απόκτηση από τους λόχους ΤΟΜΟ με όλμο 81mm, τα διοικητικά M1068A3, τα M1059A3 οχήματα παραγωγής καπνού. Πρέπει να αναβαθμιστεί ΜΟΝΟ τα Μ901 που είναι εξαιρετικής σημασίας οχήματα στο επίπεδο του Μ113Α3, όσον αφορά το σκάφος και να γίνει αντικατάσταση απαρχαιωμένων εξαρτημάτων με νέα από την πολιτική αγορά για τον πύργο του οχήματος. Τα Μ113Α3 είναι πολύ πιο άμεση ενίσχυση από οποιοδήποτε πακέτο εκσυγχρονισμού προσφέρει η βιομηχανία. Σε δεύτερο χρόνο, ναι πρέπει να υιοθετηθεί ένα πακέτο εκσυγχρονισμού των Μ113/1064/1068/1059/901 με επιπλέον θωράκιση και άλλες αναγκαίες αναβαθμίσεις.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *