Η Σουηδική Αεροπορία πρόσφατα πραγματοποίησε αεροπορικές επιχειρήσεις επιχειρώντας από τμήματα του οδικού δικτύου της χώρας. Πρόκειται για τη πλέον πρωτοπόρα χώρα και Αεροπορία που επιχειρεί από μικρά τμήματα του οδικού δικτύου διασπείροντας αεροσκάφη και υλικά διοικητικής μέριμνας υποστηρίζοντας με καύσιμα, ανταλλακτικά και όπλα τα αεροσκάφη που απογειώνονται και προσγειώνονται σε κομμάτια οδικού δικτύου.

Λαμβάνοντας υπόψη πως τα αεροδρόμια αποτελούν πρωταρχικούς στόχους η διασπορά των αεροσκαφών αξιοποιώντας το οδικό δίκτυο όπου αυτό το επιτρέπει αποτελεί μια αποτελεσματική μέθοδο συνέχισης των αεροπορικών επιχειρήσεων.   

Άποψή μας είναι ότι η Πολεμική Αεροπορία αφενός μέν θα πρέπει να διατηρήσει τις βάσεις από τις οποίες επιχειρεί, αν και όχι στο σύνολό τους απόλυτα ενεργές. Παράλληλα όμως θα πρέπει σε ένα βαθμό να υιοθετήσει τη σουηδική φιλοσοφία διασποράς. Κάτι σαν το περίφημο σε παγκόσμια κλίμακα DAS-90 που εξακολουθούν να έχουν σε εφαρμογή οι Σουηδοί.

Για όσους είναι νεότεροι στην ηλικία και δεν έχει τύχει να διαβάσουν κάτι σχετικά, το DAS-90 ήταν -και τα τελευταία δέκα χρόνια επανενεργοποιείται σταδιακά λόγω της αυξανόμενης ρωσικής στρατιωτικής παρουσίας και δραστηριότητας στην κεντρική και βόρεια Ευρώπη, αλλά και τον αρκτικό κύκλο- ένα πολύ καλά σχεδιασμένο σύστημα διασποράς μαχητικών, εξοπλισμού επανεξυπηρέτησης εδάφους, ανεφοδιασμού και επανεξοπλισμού, που κάλυπτε σχεδόν ολόκληρη τη σουηδική επικράτεια. Σε διάφορα σημεία επάνω στο εθνικό οδικό δίκτυο, οι Σουηδοί είχαν σκάψει μικρά καταφύγια στη βάση υψωμάτων και λόφων. Σε περίπτωση επιχειρήσεων, αυτόνομα (και αυτοκινούμενα) κλιμάκια μηχανικών, οπλουργών και άλλων ειδικοτήτων επάνδρωναν αυτά τα καταφύγια, με τα υλικά και τα όπλα έτοιμα προς αξιοποίηση.

Παρέχονταν έτσι η δυνατότητα ταχείας επανεξυπηρέτησης μαχητικών, τα οποία προσγειώνονταν σε προεπιλεγμένα τμήματα-ευθείες του εθνικού οδικού δικτύου. Στο youTube θα βρείτε βίντεο με προσγειώσεις και απογειώσεις από ευθείες του σουηδικού οδικού δικτύου. Όχι μόνο με Gripen αλλά και με το θηριώδες Viggen. Γιατί πιστεύουμε ότι στην Ελλάδα θα ταίριαζε η ανάπτυξη και αξιοποίηση ενός παρόμοιου δικτύου; 

Θα πρέπει λοιπόν, για να μην μακρηγορούμε, να μπορείς να επιχειρείς από περιοχές και σημεία, που ο αντίπαλος δεν θα μπορεί εύκολα να εντοπίσει και να στοχοποιήσει. Και με τρόπους που θα αποτρέπουν τη γρήγορη φθορά σου. 

Δεδομένου πως στη χώρα μας τα τελευταία χρόνια έχει αναβαθμιστεί σε μεγάλο βαθμό το Εθνικό Οδικό Δίκτυο με κύριους οδικούς άξονες η ΠΑ πρέπει να προχωρήσει σε άσκηση διασποράς και εξυπηρέτησης μαχητικών στα πλαίσια μιας μεγάλης εθνικής διακλαδικής άσκησης όπως η ΤΑΜΣ ΠΑΡΜΕΝΙΩΝ 2020.

Και αυτό γιατί η Τουρκία έχει αυξήσει κατακόρυφα τις δυνατότητες πληγμάτων από μεγάλη απόσταση (βλήματα SOM και βαλλιστικό οπλοστάσιο του Τουρκικού Στρατού) και έχει βελτιώσει σημαντικά τις ικανότητες παρατήρησης, συλλογής πληροφοριών και στοχοποίησης (UAV και δορυφορικά συστήματα). Και φυσικά εδώ πρέπει να προστεθούν

Και να μην ξεχνάμε πως μεταξύ των πολλών και καλών πλεονεκτημάτων του Gripen NG ένα από τα βασικά είναι πως μπορεί να επιχειρεί από μικρά τμήματα αυτοκινητοδρόμων και του οδικού δικτύου. Απαιτούνται μόλις 500 μέτρα για την απογείωση του αεροσκάφους.

Για τις δυνατότητες και τις προοπτικές του Gripen αναλυτικά:

Comments

  1. Αξιότιμε κύριε Νικήτα,
    αυτή η πρόταση πολύ καλό είναι να εφαρμοστεί στην Κύπρο, στην οποία τα αεροσκάφη μας μπορούν να μείνουν για λίγα μόνο λεπτά. Με την πρόταση αυτή ( του πλήρους ανεφοδιασμου δηλαδή σε καύσιμα και όπλα ), θα δοθεί μεγάλη επιχειρησιακή ευελιξία στην Πολεμική μας Αεροπορία και μεγαλύτερη ασφάλεια στις αποστολές της, στην μαρτυρική μας μεγαλόνησο.

    1. Already within the Cypriot highways are such facilities available. Military aircraft as well as transport helicopters can land. These areas were constructed between 1982 and 2002 during the construction of the new highways in Cyprus. The Company, I worked back then constructed the one in the Larnaca to Limasol area. I was in Cyprus in the summer 2018 and all the areas all adequately maintained.

      1. Ακριβώς, απλά δεν ήθελα να το πω στο κάτωθι post μου, το έχω δει και εγώ το 1997 (πριν 23 χρόνια!), δεν θυμάμαι σε ποια σημεία αλλά ήταν εμφανές από μακριά ότι είχε υποδομές για προσγείωση/απογείωση/ανεφοδιασμό αεροπλάνου

  2. α) Θα ήταν πολύ χρήσιμο ειδικά σε ορισμένα νησιά
    β) Θα ήταν ακόμη πιο ενδιαφέρον αν είχαμε τα F-35B
    γ) Η Κύπρος αν θυμάμαι καλά έχει ήδη τέτοια υποδομή, οπότε παίζει να έχουμε και εμείς και να μην το λέμε, αλλά ακόμη και σε αυτή την περίπτωση δεν έχει κάνει κάποιος δοκιμές/εκπαίδευση

  3. Συγχαρητήρια για το άρθρο σας. Είναι αυτονόητο και μάλλον έχουμε ίδη αναπτυγμένο δίκτυο διασποράς μαχητικών γιατί η χώρας έχει μεγάλη ανάγκη από κάτι τέτοιο αφού ουσιαστικά είμαστε σε εμπόλεμη ζώνη καθημερινά. Όπως είναι λογικό θα είναι μάλλον ένα από τα μυστικά σχέδια της στρατιωτικής ηγεσίας και ίσως δε θα γίνονται ασκήσεις για να μην αποκαλυφθεί στον εχθρό.
    Η απορία μου ωστόσο είναι άλλη για προγράμματα που έχουν πληρωθεί και συνεχίζουν να πληρώνονται. Γιατί δε προχωράει το πρόγραμμα αναβάθμισης των F16 που το είχαμε ως δεδομένο και απλά μπήκε ένα f16 σε ένα υπόστεγο και το κοιτάν; Έχουν αλλάξει τα σχέδια? Πάμε σε αγορά νέων μαχητικών? Τέλος Μαρτίου δεν ήταν η παράταση της παράτασης για την παράδοση των 2 ΤΠΚ? Γιατί δεν έγινε κάποια επίσιμη τελετή πράδοσης? Λόγω του κορονοιου?

  4. Για τους νεώτερους, ο λόγος που η Εθνική οδός δεν είχε διάζωμα και γινόντουσαν τόσα ατυχήματα, ήταν αυτός ακριβός. Δεν είναι κάποια Σουηδική πρωτοτυπία.

  5. Οι εθνικές οδοί ουσιαστικά αυτό το δόγμα μπορούν να το εκτελέσουν ενώ το μέγεθος των F-16/Mirage επιτρέπει την απρόσκοπτη λειτουργίας του. Δεν ξέρω μόνο κατά πόσο ο εξοπλισμός επανεξυπηρέτησης είναι τόσο compact όπως στο σουηδικό μαχητικό ώστε να μην είναι καθόλου αναγκαίο να μεταβούν στις βάσεις.

  6. Ωραία τα λέμε, αλλά εδώ για να συντηρηθεί ένας δρόμος και να καθαρίζονται τα διάφορα χόρτα, μπερδεύονται διάφορες αρμόδιες και συναρμόδιες υπηρεσίες. Σωστό το δόγμα, αλλά πρώτα θα απαιτήσει το κατάλληλο νομικό πλαίσιο, για να μην μπορεί ο κάθε ντόπιος αιρετός να κάνει τα δικά του, ανάλογα με το τι θεωρεί προτεραιότητα. Μια ιδέα θα ήταν ένας νέος δρόμος ταχείας κυκλοφορίας, όπου θα υλοποιηθεί μέσω ΣΔΙΤ κάτι που προφανώς απαιτεί διόδια.

  7. Υπάρχει όλο αυτό που περιγράφεται και τα ονομάζουν ευθύγραμμο τμήμα που έχουν γίνει μελέτες και για τηλε επικοινωνίες ρεύμα και άλλα πολλά

    1. Με τα λεφτά που έχουν ξοδέψει οι Σουηδοί για το gripen, θα είχαν πάρει άδεια παραγωγής για το f16, όπως πήραν για τον κινητήρα και θα είχαν επενδύσει μόνο στην ανάπτυξη ηλεκτρονικών και υποσυστημάτων, κάτι παρόμοιο με τους Ισραηλινούς. Θα είχαν ένα καλύτερο αφος, με λιγότερα χρήματα.

      1. Πολύ καλή παρατήρηση IIias Skaltsitis. Άρα τώρα που κάνουμε την αναβάθμιση των F16 στην ΕΑΒ, δηλαδή οι τεχνικοί μας θα αποκτήσουν τεχνογνωσία να λύνουν και να δένουν το αεροσκάφος δε μπορούμε να κάνουμε κάτι ανάλογο εμείς με τους Ισραηλινούς? Μάλιστα θα μπορούσε η αρχή να γίνει με πειραματισμούς στα block 30. Σίγουρα χρειάζονται πολλά χρήματα για κάτι τέτοιο, αλλά το θέμα είναι να γίνει και μία αρχή.

        1. Το πρόβλημα είναι ότι, όπως λέει και nicolas, θες τους πηγαίους κώδικες. Οι Τούρκοι στην αναβάθμιση που έκαναν και εκβιάζοντας με το Ιντσιρλικ τους πήραν. Το θέμα είναι αν αξίζει, αφού αφενός μεν θα αυξηθεί κατά πολύ η τιμή και αφετέρου, σίγουρα θα πάρεις μια υποβαθμισμένη έκδοση του λογισμικού

  8. Καλή σας ημέρα. Και εγώ πιστεύω πως σε ιδανικές συνθήκες δεν θα υπήρχε καλύτερο μελλοντικό μαχητικό για την ΠΑ από το Gripen E. Τα απόλυτα νούμερα σε Μοίρες και αεροσκάφη δεν είναι πάντα τα πιο ενδεικτικά, ο αριθμός εξόδων μετράει περισσότερο. Όπως μετράει το μικρό κόστος χρήσης για να γράφουν οι πιλότοι ώρες πτήσεις στον αέρα και όχι σε εξομοιωτές (βλέπε F-35). Όπως μετρά και η τεχνολογική υπεροχή και προηγμένα όπλα, όλοι τομείς που το Gripen E είναι ανώτερο και των F-16 αλλά και των F-35 στα σημεία. Κατά την ταπεινή μου γνώμη, μόνο το Rafale είναι σοβαρός ανταγωνιστής του, αν και ερχόμενο από «μεγαλύτερη» κατηγορία (δικινητήριων) αεροσκαφών γεγονός που καθιστά την άμεση σύγκριση άνιση.

    Για το F-16, σε σχέση ακόμα και με την νεότερη έκδοσή του με ΑΕSA, το Gripen Ε υπερέχει δραματικά σε αισθητήρες έχοντας ραντάρ AESA τεχνολογίας GaN με πολύ υψηλότερο output και signal-to-noise ratio (SNR) από τα πρώτης γενιάς AESA τεχνολογίας GaAs όπως του F-16V, και με πολύ μεγαλύτερες γωνίες θέασης λόγω της μηχανικής περιστροφής της κεραίας. Το Gripen E έχει επίσης τελευταίας τεχνολογίας IRST, το F-16V όχι. Έχει επίσης AESA IFF που δουλεύει συνεργατικά με το κεντρικό ραντάρ και το IRST. Γενικά σε θέματα δικτύωσης και διασύνδεσης γενικά οι Σουηδοί ήταν οι πρωτοπόροι, και το Gripen φαίνεται πως δεν έχει να ζηλέψει τίποτε από κανέναν για όποιον διαβάσει τις δυνατότητές του στον τομέα αυτό. Το αντίθετο ίσως. Το Gripen υπερέχει και σε όπλα, αφού π.χ φέρει ήδη τον «game-changer» Meteor (που δεν βλέπω να πιστοποιείται σε F-16), αλλά και τα περισσότερα από τα Δυτικά μαζί με όλα τα εξαιρετικά Σουηδικά όπλα. Επίσης για το πρόγραμμα Gripen η Ελλάδα θα ήταν ίσως ο μεγαλύτερος εταίρος στον κόσμο με τους αριθμούς που χρειάζεται (με όλα τα πλεονεκτήματα που έχει αυτή η προνομιακή θέση), ενώ για το F-16 θα είμαστε πάντα ένας σχετικά μικρός πελάτης με λίγα δυνητικά ερείσματα στο όλο πρόγραμμα.

    Όσο για το F-35 (είτε της έκδοσης Α ή Β) και την δυνατότητά του να υπηρετήσει το δόγμα του άρθρου, είναι πολύ χειρότερα τα πράγματα. Ας θυμηθούμε π.χ ότι το F-35 ψύχεται με… καύσιμο και χρειάζεται ειδική μέριμνα να κρατηθεί αυτό σε ανεκτές θερμοκρασίες για την διπλή χρήση του και ως ψυκτικό υγρό. Π.χ δείτε φωτογραφίες στις βάσεις των F-35 όπου τα φορτηγά-βυτία βάφονται άσπρα. Για να μην πούμε για τις ειδικές stealth βαφές, που χρειάζονται πέρασμα πάλι κάθε φορά που ανοίγουν οι θυρίδες συντήρησης και ότι απαιτούν μεγάλη ακρίβεια στο πάχος εφαρμογής και έπειτα χρειάζονται ώρες για να γίνει το «curing» (στέγνωμα). Ή για το ALIS, ένα τόσο νευραλγικό και κεντρικό σύστημα για το F-35 που πρόσφατα το ανεξάρτητο ελεγκτικό γραφείο του Κογκρέσου γνωστό και ως GAO (Government Accountability Office) πρότεινε την πλήρη επανασχεδίασή του λόγω των φαινομενικά ανυπέρβλητων προβλημάτων και πολυπλοκότητας που έχει από σχεδιάσεως. Δείτε την πλήρη αναφορά του GAO στον σύνδεσμο που παραθέτω κάτω. Δείτε π.χ στην σελίδα 10 τις υποδομές σε server που χρειάζεται να στηθούν για να εξυπηρετηθεί το F-35. Διαβάστε ότι στην USAF έχουν από δίπλα ιδιώτες τεχνικούς γιατί ούτε αυτοί δεν βγάζουν άκρη. Φανταστείτε τα όλα αυτά τώρα στημένα στο δρόμο μιας Εθνικής κτλ, αν είναι ποτέ αυτό δυνατόν. Γενικά, το F-35 κυρίως για τους λόγους κόστους χρήσης σε συνδυασμό με τον ιδιαίτερα χαμηλό αριθμό εξόδων είναι ίσως το πλέον ακατάλληλο αεροσκάφος για την ΠΑ.
    https://www.gao.gov/assets/710/705154.pdf

    1. Μπράβο για την ανάλυση σου για AESA F-16. Πρέπει ΚΑΙ μετά τον κορωνοιό να ακυρωθεί ο εκσυγχρονισμός και να πάρουμε τα χρήματα πίσω. Πουλώντας όσο καλύτερα μπορούμε.

    2. Συγκρίνουμε όμως ανόμοια πράγματα. Για τα F-16 είναι μια αναβάθμιση υλικού που έχουμε ήδη, για τα Gripen θα ήταν καινούργια αγορά. Άρα τα Gripen δεν είναι ανταγωνιστικά με την αναβάθμιση, γιατί έχουμε αναβάθμιση σε έστω σχεδόν Gripen στους αισθητήρες (που αναφέρεις ότι είναι ανώτεροι αλλά δεν είμαι ιδιαίτερα σίγουρος) με 15 εκατ ανά σκάφος, ή να αγοράσουμε το Gripen με 100+εκατ. Προφανώς θα κάνουμε το πρώτο.

      Οπότε έχουμε το Gripen, εναντίον F-35 και Rafale στην υπόθεση NMA. Και εκεί απλά δεν συγκρίνονται, μιλάμε για ΝΜΑ που θα πάρουμε σε 10 χρόνια, ήδη το F-35 5ης γενιάς θα παλιώνει και εμείς θα πάρουμε το Gripen που είναι 4ης? Ακόμη και για το Rafale που είναι 4++ θα μας έκανε μόνο σαν χωριστή αγορά γιατί χωρίς F-35 δεν πάμε πουθενά.

      Αν δεν ήταν για μας αλλά για άλλη χώρα, θα έλεγα ότι θα είχε πολύ πλάκα αν οι Τούρκοι είχαν 10 f-35 στον αέρα και εμείς 20 Rafale, τι θα γινόταν, αν θα είχαν προλάβει να απογειωθεί τα Rafale μας αφού μάλλον θα τα ισοπέδωναν στον διάδρομο καθώς ούτε καν θα ξέραμε ότι έρχονται τα F-35. Απλά έχει αλλάξει το παιχνίδι τελείως, πρέπει τα Rafale να βάλουν και άλλο rant;ar σένσορα όπως έκαναν οι Ρώσοι χρησιμοποιιώντας άλλη μπάντα, έστω σαν προειδοποίηση ότι κάτι έρχεται (και μετά θα μπορούσαν να στείλουν τον Meteor προς τα εκεί που όταν πλησίαζε θα χρησιμοποιούσε τους δικούς του αισθητήρες)

      1. Καλησπέρα σας. Δεν είπα κάπου ότι την δεδομένη στιγμή τα Gripen Ε είναι ανταγωνιστικά με την αναβάθμιση των F-16. Προσπάθησα να τεκμηριώσω το ότι οι Σουηδοί με το Gripen δεν έφτιαξαν απλά ένα κλώνο του F-16 που δεν έχει λόγω ύπαρξης, αλλά ένα πολύ έξυπνο και ώριμο μαχητικό με ιδιαίτερα χαρακτηριστικά και πλεονεκτήματα που κάτω από ιδανικές συνθήκες (που δεν υπάρχουν) θα ταίριαζε γάντι στην ΠΑ και στις ιδιαίτερες συνθήκες που καλείται να δράσει, με αντίπαλο τα δεδομένα ποσοτικά και ποιοτικά χαρακτηριστικά της Τουρκίας.

        Τα νούμερα των γενεών 4ης, 4++, 5ης κτλ. είναι σχετικά και περισσότερο σχηματικά παρά ουσιαστικά. Στην 5η γενιά προστίθενται μεν χαρακτηριστικά stealth αλλά και πολύ αυξημένη πολυπλοκότητα, περιορισμένο φορτίο και ποικιλία όπλων, πολλαπλάσιο κόστος χρήσης και μικρότερος αριθμός εξόδων συνολικά. Άρα κάπου χάνεις και κάπου κερδίζεις και με τα 5ης γενιάς μαχητικά, δεν αποτελούν δηλαδή καθολική βελτίωση σε όλους τους τομείς. Γιαυτό δεν είναι και αυτονόητη η απόκτησή τους, ή επειδή αριθμητικά το «5» είναι μεγαλύτερο του «4».

        Συν ότι τα εξ Αμερικής 5ης γενιάς stealth χρησιμοποιούν κυρίως ενεργητικούς αισθητήρες-ραντάρ (γεγονός εκ φύσεως αντιφατικό). Ότι εκπέμπει ανιχνεύεται, δυσκολότερα ή ευκολότερα. Το F-117 ήταν το μόνο μαχητικό καθαρόαιμης φιλοσοφίας stealth χωρίς καθόλου ραντάρ. Το δε EOTS των F-35 δεν είναι σχεδιασμένο για αναχαίτιση αλλά για κρούση εδάφους.

        Επίσης τα made in USA 5ης γενιάς, δεν έχουν κανένα όπλο ΑΑ αντίστοιχα «νέας γενιάς». Τον παλαιό γνωστό ΑΙΜ-120 AMRAAM ρίχνουν όλα, από Phantom μέχρι και F-22. Όποιος αντίπαλος μπορεί να νικήσει τον AMRAAM με τον ένα ή τον άλλο τρόπο (π.χ σύστημα αυτοπροστασίας/αντιμέτρων) δεν έχει σημασία ποια πλατφόρμα/φορέας έριξε τον πύραυλο. Τα όπλα είναι το μεγάλο τρωτό σημείο στο kill chain των made in USA μαχητικών 5ης γενιάς.

        Επίσης τα F-35 δεν είναι αόρατα, ας στεκόμαστε λίγο κριτικά στο marketing και τα ευχολόγια της κάθε εταιρίας. Όπως έχουν εξηγήσει πολλάκις και άλλοι πολύ πιο ειδικοί, τα stealth χαρακτηριστικά τους αποδίδουν κυρίως στην μπάντα Χ, και καθιστούν δυσκολότερη την στοχοποίηση κυρίως από ραντάρ μαχητικών και πυραύλων. Ο αιφνιδιασμός όπως τον περιγράφετε δεν ήταν ποτέ τόσο απόλυτος, καθώς τα επίγεια κυρίως ραντάρ που δουλεύουν σε χαμηλότερες συχνότητες θα έβλεπαν μια χαρά τα F-35, τουλάχιστο αρκετά για κινητοποιήσουν την διαδικασία αναχαίτισής τους. Αν τα αεροσκάφη αεράμυνας έχουν παθητικούς αισθητήρες IRST και απλά την κατεύθυνση (vector) του ίχνους του εισβολέα από τα επίγεια ραντάρ, το ζήτημα έχει λυθεί σε μεγάλο βαθμό. Σε κλειστή αερομαχία ή καταδίωξη το F-35 δεν πρόκειται να επιβιώσει. Είναι αργό, βαρύ, και με έναν κινητήρα «λαμπάδα» που παράγει τεράστια θερμότητα και κατά συνέπεια υπέρυθρο ίχνος. Ούτε είναι stealth από το πίσω ημισφαίριο, ούτε έχει όπλα stand-off μεγάλου βεληνεκούς κτλ. κτλ.

        Το F-35 των block 3x είναι ακόμα ανώριμα, δεν έχουν περάσει ούτε την επίσημη Αρχική Επιχειρησιακή Αξιολόγηση (IOT&E) καθώς πάσχουν από σοβαρότατα εγγενή σχεδιαστικά προβλήματα με δύσκολες λύσεις, την ώρα που ο χρόνος (20 έτη είναι αυτά), τα χρήματα και η υπομονή από τους πελάτες τελειώνουν. Όταν λοιπόν βγει το «πλήρων δυνατοτήτων» F-35 block 4 σε 4-5 χρόνια στην καλύτερη περίπτωση, θα είναι ΊΣΩΣ (γιατί όλο και νερώνει το κρασί) ένα καλό εξειδικευμένο μαχητικό κρούσης πρώτης ημέρας, αν δεν έχει ήδη ξεπεραστεί και στο ρόλο αυτό από τις νέες τεχνολογίες όπως σμήνη drones, loitering munitions με τεχνητή νοημοσύνη κτλ. Η προσωπική μου πρόβλεψη είναι ότι κάποια μέρα θα πάει πολύς κόσμος στην φυλακή για το F-35.

        1. Έχεις δίκιο, ήθελα να απαντήσω στο σχόλιο που ήταν στο σχόλιό σου, σόρρυ.

          Από την άλλη τα προβλήματα που όλοι αναφέρουν για το F-35 δεν είναι σημαντικά, ήδη αξιοποιούνται επιχειρησιακά, ενώ στις Red Flag απλά τα κατεβάζουν για πλάκα καθώς δεν υπάρχει νόημα και σύγκριση με τα άλλα, ενώ τους Ισραηλινούς του έθεσα σαν παράδειγμα του put your money where your mouth is, υπό την έννοια ότι πολλοί λένε ότι είναι καλύτερο το Χ και Ψ αλλά αν έπρεπε να αγοράσουν, το F-35 θα αγόραζαν.

          Για την φυλακή μπορεί, γιατί κατά την γνώμη μου είχαν απλά να εξελίξουν το F-22 και να το βγάλουν πιο φτηνό, ενώ θεώρώ ότι η περιπλοκότητά του είναι μια πονηριά για να παίρνει έσοδα σέρβις η LM.

          Μου θυμίζει τα απλά παλαιότερα αυτοκίνητα ή τηλεοράσεις που τα έφτιαχνε ο μάστορας της γειτονιάς και μετά πήγαν σε εξουσιοδοτημένα συνεργεία, οπότε τους δένουν χειροπόδαρα στο after sales. Πάντως η τιμή πώλησης πια πέφτει στο επίπεδο F-16 και σιγά σιγά πέφτει και το κόστος χρήσης. Παλιά όλοι γελούσαν όταν λέγανε θα πουλιέται 80 εκατ, και τώρα πουλιέται εκεί. Τώρα γελάνε όταν λένε ότι το κόστος χρήσης θα πλησιάσει ένα επίπεδο λίγο ψηλότερο ενός F-16 αλλά όπως έκαναν deliver το ένα, θα κάνουν και το άλλο. Απλά το FOS θα το έχουν μονοπώλιο

    3. Τα F-35 δεν είναι για να κάνουν πόλεμο, πολλές εξόδους και ηρωικές αερομαχίες. Είναι για να τελειώσουν στα γρήγορα και νικηφόρα έναν πόλεμο.

      Δεν θέλουν πολλές εξόδους, μία θέλουν, 20 αεροπλάνα σε μια έξοδο καθαρίζουν όλη την Τουρκική αεροπορία στο έδαφος (ή και στον αέρα). Μετά, απλά το παιχνίδι τελείωσε, γυρνάνε και μπορούν να αράξουν για μια δεκαετία, αφού χωρίς Τουρκική αεροπορία, τα υπόλοιπα θα τα αναλάβουν τα F-16. Άρα είναι ένα υψηλό κόστος για μια υψηλή και επιτυχή αποστολή και τέρμα.

      Δεν είναι τυχαίο ότι η καλύτερη αεροπορία που υπάρχει, αυτή των Ισραηλινών, ενώ αρχικά θα έπαιρνε λίγα κομμάτια, έφτασαν να παραγγέλνουν συνέχεια επιπλέον. Αυτοί τα δοκίμασαν και ξέρουν. Ούτε F-15, ούτε F-16 ούτε τίποτα. Τα τελευταία πια τα έχουν για οικονομικές αποστολές και για μουλάρια που θα κουβαλάνε όπλα, και τα άλλα για την ώρα τα έχουν για να κάνουν πλάκα πετώντας πάνω από την Τεχεράνη και να την βγάζουν φωτογραφίες χωρίς να έχουν πάρει καν χαμπάρι οι Ιρανοί ότι πετάνε πάνω από το κεφάλι τους.

      Έχουν πάει τον πόλεμο απλά σε άλλη διάσταση.

      1. @Αfnostosependytis

        Γραφεις τοσες πολλες ανακριβειες που δεν ξερω τι να πρωτοδιορθωσω.
        Αλλα και δε χρειαζεται. F-35 δεν προκειται να παρουμε, οποτε η οποια συζητηση ειναι καθαρώς για να περναει η ώρα.

  9. Στο βιντεο λεει οτι το Gripen χρειαζεται εναν τμημα δρομου 16Χ800 μέτρα. Με δεδομενο οτι ολοι οι νεοι αυτοκινητοδρομοι εχουν διαχωριστική νησιδα με στηθαιο ασφαλειας, μονο τμηματα με 3 λωριδες ανα κατευθυνση με ΛΕΑ καλυπτουν την απαιτηση των 16 μετρων πλατους. Κια νομιζω οτι τα Gripen εχουν μικροτερες διαστασεις και βαρος από τα F16 και Miraz. Οποτε μαλον χρειαζονται μεγαλυτερο πλατος και μηκος και ισως το υποστρωμα του οδοστρωματος να μην αντεχει τις φορτισεις προσγειωσης.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *