Σε επίσημο δελτίο τύπου της κατασκευάστριας εταιρείας που λάβαμε αναφέρονται στοιχεία που αφορούν το κόστος απόκτησης των F-35 καθώς και του κόστους χρήσης ανά ώρα πτήσης.

Σύμφωνα με την Lockheed Martin η τιμή για κάθε παραγόμενο F-35A είναι της τάξης των $89.2 εκατομμυρίων. Το 2025 η τιμή θα πέσει στα 80$ εκατομμύρια. Αυτά αναφέρει αυτολεξεί η ενημέρωση της Lockheed Martin. Ως κόστος ανά ώρα πτήσης αναφέρεται για το 2025 η τιμή των $25 χιλιάδων. Ειδικότερα τονίζεται στην ανακοίνωση της LM: In partnership with our U.S. and International customers, our goal is to reach 80 percent mission capable rates and reduce the Cost Per Flight Hour (CPFH) to $25,000 by 2025, which is comparable to the cost to sustain legacy aircraft, while providing a generational leap in capability. We fully support those goals and are investing, partnering and taking action to achieve these targets.

Σε καμία περίπτωση δεν θεωρούμε ακριβή και έγκυρα τα παραπάνω στοιχεία. Και αυτό γιατί:

Σύμφωνα δημοσίευμα του Defense-aerospace (http://www.defense-aerospace.com/articles-view/feature/5/200786/pentagon-cuts-f_35-funding-for-third-year-running.html ), το οποίο χρησιμοποιεί ως πηγή την επίσημη αναφορά του ελεγκτικού γραφείου του αμερικανικού πενταγώνου με τίτλο “Program Acquisition Costs by Weapon System” και η οποία με τη σειρά της δόθηκε στη δημοσιότητα στις 12 Μαρτίου του 2019, το κόστος ανά μονάδα για το F-35, ΑΥΞΑΝΕΤΑΙ για το 2019! Συγκεκριμένα, για το FY2019 το κόστος του F-35 ανά μονάδα ανέρχεται σε 108.78 εκατομμύρια δολάρια (10,117 δισεκατομμύρια δια 93 αεροσκάφη). Το αντίστοιχο νούμερο για το FY2020, είναι 117,6 εκατομμύρια δολάρια (9,175 δισεκατομμύρια διά 78 αεροσκάφη)!

Δεύτερον, αξιολογώντας στο ζήτημα του Κόστους ανά ώρα χρήσης.

Σύμφωνα με δημοσίευμα του «Reuters», το οποίο επικαλείται δηλώσεις του Greg Ulmer, Αντιπρόεδρο της Lockheed Martin και Γενικό Διευθυντή του Προγράμματος F-35, θα χρειαστούν 15-20 χρόνια προκειμένου το κόστος ανά ώρα πτήσης του F-35 να πέσει στο επίπεδο του κόστους ανά ώρα πτήσης των μαχητικών 4ης γενιάς και του F-16.

Η Αμερικανική Πολεμική Αεροπορία, που είναι ο μεγαλύτερος χρήστης των F-35, ξεκίνησε ένα πρόγραμμα μείωσης του κόστους ανά ώρα πτήσης F-35 και σταθεροποίησης τους στο κόστος ανά ώρα πτήσης των άλλων μαχητικών αεροσκαφών που χρησιμοποιεί. Σύμφωνα με τον Greg Ulmer πρώτος στόχος είναι η μείωση του κόστους ανά ώρα πτήσης του F-35 στα $ 25.000 το 2025, αλλά περαιτέρω μείωση θα χρειαστεί περισσότερο χρόνο.

«Σήμερα, το κόστος ανά ώρα πτήσης διαφέρει από χρήστη σε χρήστη, αλλά νομίζω ότι τα $ 35.000 είναι ένα καλό ποσό», δήλωσε χαρακτηριστικά ο Greg Ulmer, στο «Reuters», στη διάρκεια συνέντευξης τύπου στην Αυστραλία.

«Με βάση τις πρωτοβουλίες που εφαρμόζουμε πιστεύουμε ότι το 2035-2040 μπορούμε να πετύχουμε ένα κόστος της τάξεως των $ 20-25.000 ανά ώρα πτήσης». Μια από της πρωτοβουλίες είναι η μείωση του αριθμού των μηχανικών και τεχνικών που χρειάζονται σήμερα για τη συντήρηση και υποστήριξη κάθε αεροσκάφους.

Επιπροσθέτως, σας παραπέμπουμε σε ένα ακόμα δημοσίευμα σχετικό με τα κόστη του F-35: https://www.defensenews.com/air/2019/05/02/one-of-the-f-35s-cost-goals-may-be-unattainable/

«Both CAPE and the F-35 Joint Program Office arrived at similar projections for the F-35A conventional takeoff and landing variant’s cost per flying hour in FY24, with CAPE estimating $36,000 per hour and the JPO pegging costs at $34,000 per hour, said Daigle, who is stepping down later this month. (The two organizations did not provide an estimate for FY25, which is outside of the regular five-year budget cycle.) Either figure would be an improvement from the FY18 rate, in which one hour of flight time in the «A» model cost about $44,000. However, the oldest F-35s will begin to move into long-term depot maintenance in the mid 2020s, causing a moderate rise in price during the later portion of the decade.»

Το κόστος ανά ώρα πτήσης παραμένει σε υψηλά επίπεδα, όπως και η τιμή η οποία κατά το GAO (Government Accountability Office) αυξάνεται αντί να μειώνεται.

Συνεπώς η προοπτική το 2025 το κόστος ανά ώρα πτήσης να είναι στα $25 χιλιάδες είναι ανεδαφική και αβάσιμη αφού ο ίδιος ο αντιπρόεδρος της LM το παραδέχεται.

Τρίτον. Είναι πανάκεια το F-35 για την USAF;  Έχει το F-35 πλήρεις επιδόσεις;

Σύμφωνα με δημοσίευμα του «Bloomberg» η Αμερικανική Πολεμική Αεροπορία θα προμηθευτεί περισσότερα μαχητικά αεροσκάφη F-15X και λιγότερα F-35A Lightning II το διάστημα 2020-2023, σε σχέση με τον αρχικό σχεδιασμό. Σύμφωνα με το πενταετές εξοπλιστικό πρόγραμμα της Αμερικανικής Αεροπορίας, το οποίο δόθηκε στη δημοσιότητα την περασμένη Δευτέρα, το 2020 η Αμερικανική Αεροπορία θα προμηθευτεί τελικά 18 F-15X, έναντι των οκτώ (8) της αρχικής πρόθεσης και 48 F-35, έναντι των 54 του αρχικού σχεδιασμού.

Συγκεκριμένα, το 2020 η Αμερικανική Αεροπορία θα δαπανήσει $ 7,8 δισεκατομμύρια για 72 F-15X, έως το 2023, και $ 37,5 δισεκατομμύρια για 192 F-35, επίσης έως το 2023. Επίσης, $ 18 δισεκατομμύρια θα δαπανηθούν για την αναβάθμιση και την υποστήριξη των F-22 Raptor. Σύμφωνα με το «Bloomberg» η Αμερικανική Αεροπορία αποφάσισε να επενδύσει περισσότερο στα F-15X διότι «είναι ελαφρώς φθηνότερα στην απόκτηση, σε σχέση με τα F-35, αλλά είναι πάνω από 50% οικονομικότερα στη χρήση τους».

Τα πρώτα αεροσκάφη διαμόρφωσης Block 4 θα είναι διαθέσιμα από το 2024 και μετά με πρόσθετο κόστος ανάπτυξης (https://www.aviationtoday.com/2019/03/19/dod-plans-spend-6-6-b-f-35-continuing-development-2024/ ).

Συμπερασματικά:

Όπως είχαμε γράψει: H οποία USAF, όπως και εμείς, δεν είναι εναντίον του προγράμματος F-35… Ανώτατοι αξιωματικοί της έχουν κατά καιρούς επαναλάβει ότι το F-35 είναι το μέλλον και ότι η Αεροπορία των ΗΠΑ ΘΕΛΕΙ από εδώ και στο εξής, για να ακριβολογούμε εδώ και αρκετά χρόνια, να προμηθεύεται αποκλειστικά και μόνο μαχητικά 5ης γενιάς με χαρακτηριστικά χαμηλής παρατηρησιμότητας (stealth). Επομένως, το ότι στράφηκε ξανά στο F-15, σημαίνει ότι ήταν το πιο λογικό πράγμα που μπορούσε να πράξει… Η πιο καλή εναλλακτική αν θέλετε, που είχε στη διάθεσή της… Εναλλακτική σε τι ακριβώς; Μα στο γεγονός ότι οι πλήρεις επιχειρησιακές ικανότητες (FOC-Full Operational Capabilities) του F-35 αργούν.

Και για να απαντήσουμε περί του F-35 και της Π.Α: Θεωρούμε μεγάλο λάθος τη ΔΕΔΟΜΕΝΗ χρονική στιγμή η Π.Α να στραφεί στο F-35 έστω και απόκτηση περιορισμένου αριθμού μονάδων. Και αυτό γιατί έχουμε άλλες πολύ σημαντικότερες προτεραιότητες που είναι κρίσιμες ώστε η ΠΑ να κρατηθεί όρθια όπως ο εκσυγχρονισμός των F-16 (και των Block 30 με βάση το CCIP Lite) με νέα όπλα και ατρακτίδια, η υποστήριξη ενός στόλου αεροσκαφών και ελικοπτέρων των οποίων οι διαθεσιμότητες μέρα με τη μέρα καταρρέουν (αρχής γενομένης από τα Mirage μέχρι τα C-130, τα Τ-6 και τα Super Puma) και η γενικότερα αναβάθμιση του Συστήματος Αεροπορικού Ελέγχου. Αυτή τη στιγμή προέχει ότι έχουμε να το αξιοποιούμε στο μέγιστο.

Αναλυτικά έχουμε τοποθετηθεί πολλάκις στα παρακάτω άρθρα – συνδέσμους:

F-35 για την Ελλάδα: Χαριστική βολή για Πολεμική Αεροπορία και Ένοπλες Δυνάμεις, εκτός και αν…

Νέο Μαχητικό Αεροσκάφος: Γιατί δεν είναι εφικτό για την Ελλάδα τώρα

«Ηνίοχος 2019»: Η αξιολόγηση του F-35A από τους Έλληνες ιπταμένους

Tα κόστη άνα ώρα πτήσης για τα υπόλοιπα μαχητικά. Τα νούμερα αυτά έχουν δημοσιευτεί στο Janes Defence.

(US Government Accountability Office)