Σε επίσημο δελτίο τύπου της κατασκευάστριας εταιρείας που λάβαμε αναφέρονται στοιχεία που αφορούν το κόστος απόκτησης των F-35 καθώς και του κόστους χρήσης ανά ώρα πτήσης.

Σύμφωνα με την Lockheed Martin η τιμή για κάθε παραγόμενο F-35A είναι της τάξης των $89.2 εκατομμυρίων. Το 2025 η τιμή θα πέσει στα 80$ εκατομμύρια. Αυτά αναφέρει αυτολεξεί η ενημέρωση της Lockheed Martin. Ως κόστος ανά ώρα πτήσης αναφέρεται για το 2025 η τιμή των $25 χιλιάδων. Ειδικότερα τονίζεται στην ανακοίνωση της LM: In partnership with our U.S. and International customers, our goal is to reach 80 percent mission capable rates and reduce the Cost Per Flight Hour (CPFH) to $25,000 by 2025, which is comparable to the cost to sustain legacy aircraft, while providing a generational leap in capability. We fully support those goals and are investing, partnering and taking action to achieve these targets.

Σε καμία περίπτωση δεν θεωρούμε ακριβή και έγκυρα τα παραπάνω στοιχεία. Και αυτό γιατί:

Σύμφωνα δημοσίευμα του Defense-aerospace (http://www.defense-aerospace.com/articles-view/feature/5/200786/pentagon-cuts-f_35-funding-for-third-year-running.html ), το οποίο χρησιμοποιεί ως πηγή την επίσημη αναφορά του ελεγκτικού γραφείου του αμερικανικού πενταγώνου με τίτλο “Program Acquisition Costs by Weapon System” και η οποία με τη σειρά της δόθηκε στη δημοσιότητα στις 12 Μαρτίου του 2019, το κόστος ανά μονάδα για το F-35, ΑΥΞΑΝΕΤΑΙ για το 2019! Συγκεκριμένα, για το FY2019 το κόστος του F-35 ανά μονάδα ανέρχεται σε 108.78 εκατομμύρια δολάρια (10,117 δισεκατομμύρια δια 93 αεροσκάφη). Το αντίστοιχο νούμερο για το FY2020, είναι 117,6 εκατομμύρια δολάρια (9,175 δισεκατομμύρια διά 78 αεροσκάφη)!

Δεύτερον, αξιολογώντας στο ζήτημα του Κόστους ανά ώρα χρήσης.

Σύμφωνα με δημοσίευμα του «Reuters», το οποίο επικαλείται δηλώσεις του Greg Ulmer, Αντιπρόεδρο της Lockheed Martin και Γενικό Διευθυντή του Προγράμματος F-35, θα χρειαστούν 15-20 χρόνια προκειμένου το κόστος ανά ώρα πτήσης του F-35 να πέσει στο επίπεδο του κόστους ανά ώρα πτήσης των μαχητικών 4ης γενιάς και του F-16.

Η Αμερικανική Πολεμική Αεροπορία, που είναι ο μεγαλύτερος χρήστης των F-35, ξεκίνησε ένα πρόγραμμα μείωσης του κόστους ανά ώρα πτήσης F-35 και σταθεροποίησης τους στο κόστος ανά ώρα πτήσης των άλλων μαχητικών αεροσκαφών που χρησιμοποιεί. Σύμφωνα με τον Greg Ulmer πρώτος στόχος είναι η μείωση του κόστους ανά ώρα πτήσης του F-35 στα $ 25.000 το 2025, αλλά περαιτέρω μείωση θα χρειαστεί περισσότερο χρόνο.

«Σήμερα, το κόστος ανά ώρα πτήσης διαφέρει από χρήστη σε χρήστη, αλλά νομίζω ότι τα $ 35.000 είναι ένα καλό ποσό», δήλωσε χαρακτηριστικά ο Greg Ulmer, στο «Reuters», στη διάρκεια συνέντευξης τύπου στην Αυστραλία.

«Με βάση τις πρωτοβουλίες που εφαρμόζουμε πιστεύουμε ότι το 2035-2040 μπορούμε να πετύχουμε ένα κόστος της τάξεως των $ 20-25.000 ανά ώρα πτήσης». Μια από της πρωτοβουλίες είναι η μείωση του αριθμού των μηχανικών και τεχνικών που χρειάζονται σήμερα για τη συντήρηση και υποστήριξη κάθε αεροσκάφους.

Επιπροσθέτως, σας παραπέμπουμε σε ένα ακόμα δημοσίευμα σχετικό με τα κόστη του F-35: https://www.defensenews.com/air/2019/05/02/one-of-the-f-35s-cost-goals-may-be-unattainable/

«Both CAPE and the F-35 Joint Program Office arrived at similar projections for the F-35A conventional takeoff and landing variant’s cost per flying hour in FY24, with CAPE estimating $36,000 per hour and the JPO pegging costs at $34,000 per hour, said Daigle, who is stepping down later this month. (The two organizations did not provide an estimate for FY25, which is outside of the regular five-year budget cycle.) Either figure would be an improvement from the FY18 rate, in which one hour of flight time in the «A» model cost about $44,000. However, the oldest F-35s will begin to move into long-term depot maintenance in the mid 2020s, causing a moderate rise in price during the later portion of the decade.»

Το κόστος ανά ώρα πτήσης παραμένει σε υψηλά επίπεδα, όπως και η τιμή η οποία κατά το GAO (Government Accountability Office) αυξάνεται αντί να μειώνεται.

Συνεπώς η προοπτική το 2025 το κόστος ανά ώρα πτήσης να είναι στα $25 χιλιάδες είναι ανεδαφική και αβάσιμη αφού ο ίδιος ο αντιπρόεδρος της LM το παραδέχεται.

Τρίτον. Είναι πανάκεια το F-35 για την USAF;  Έχει το F-35 πλήρεις επιδόσεις;

Σύμφωνα με δημοσίευμα του «Bloomberg» η Αμερικανική Πολεμική Αεροπορία θα προμηθευτεί περισσότερα μαχητικά αεροσκάφη F-15X και λιγότερα F-35A Lightning II το διάστημα 2020-2023, σε σχέση με τον αρχικό σχεδιασμό. Σύμφωνα με το πενταετές εξοπλιστικό πρόγραμμα της Αμερικανικής Αεροπορίας, το οποίο δόθηκε στη δημοσιότητα την περασμένη Δευτέρα, το 2020 η Αμερικανική Αεροπορία θα προμηθευτεί τελικά 18 F-15X, έναντι των οκτώ (8) της αρχικής πρόθεσης και 48 F-35, έναντι των 54 του αρχικού σχεδιασμού.

Συγκεκριμένα, το 2020 η Αμερικανική Αεροπορία θα δαπανήσει $ 7,8 δισεκατομμύρια για 72 F-15X, έως το 2023, και $ 37,5 δισεκατομμύρια για 192 F-35, επίσης έως το 2023. Επίσης, $ 18 δισεκατομμύρια θα δαπανηθούν για την αναβάθμιση και την υποστήριξη των F-22 Raptor. Σύμφωνα με το «Bloomberg» η Αμερικανική Αεροπορία αποφάσισε να επενδύσει περισσότερο στα F-15X διότι «είναι ελαφρώς φθηνότερα στην απόκτηση, σε σχέση με τα F-35, αλλά είναι πάνω από 50% οικονομικότερα στη χρήση τους».

Τα πρώτα αεροσκάφη διαμόρφωσης Block 4 θα είναι διαθέσιμα από το 2024 και μετά με πρόσθετο κόστος ανάπτυξης (https://www.aviationtoday.com/2019/03/19/dod-plans-spend-6-6-b-f-35-continuing-development-2024/ ).

Συμπερασματικά:

Όπως είχαμε γράψει: H οποία USAF, όπως και εμείς, δεν είναι εναντίον του προγράμματος F-35… Ανώτατοι αξιωματικοί της έχουν κατά καιρούς επαναλάβει ότι το F-35 είναι το μέλλον και ότι η Αεροπορία των ΗΠΑ ΘΕΛΕΙ από εδώ και στο εξής, για να ακριβολογούμε εδώ και αρκετά χρόνια, να προμηθεύεται αποκλειστικά και μόνο μαχητικά 5ης γενιάς με χαρακτηριστικά χαμηλής παρατηρησιμότητας (stealth). Επομένως, το ότι στράφηκε ξανά στο F-15, σημαίνει ότι ήταν το πιο λογικό πράγμα που μπορούσε να πράξει… Η πιο καλή εναλλακτική αν θέλετε, που είχε στη διάθεσή της… Εναλλακτική σε τι ακριβώς; Μα στο γεγονός ότι οι πλήρεις επιχειρησιακές ικανότητες (FOC-Full Operational Capabilities) του F-35 αργούν.

Και για να απαντήσουμε περί του F-35 και της Π.Α: Θεωρούμε μεγάλο λάθος τη ΔΕΔΟΜΕΝΗ χρονική στιγμή η Π.Α να στραφεί στο F-35 έστω και απόκτηση περιορισμένου αριθμού μονάδων. Και αυτό γιατί έχουμε άλλες πολύ σημαντικότερες προτεραιότητες που είναι κρίσιμες ώστε η ΠΑ να κρατηθεί όρθια όπως ο εκσυγχρονισμός των F-16 (και των Block 30 με βάση το CCIP Lite) με νέα όπλα και ατρακτίδια, η υποστήριξη ενός στόλου αεροσκαφών και ελικοπτέρων των οποίων οι διαθεσιμότητες μέρα με τη μέρα καταρρέουν (αρχής γενομένης από τα Mirage μέχρι τα C-130, τα Τ-6 και τα Super Puma) και η γενικότερα αναβάθμιση του Συστήματος Αεροπορικού Ελέγχου. Αυτή τη στιγμή προέχει ότι έχουμε να το αξιοποιούμε στο μέγιστο.

Αναλυτικά έχουμε τοποθετηθεί πολλάκις στα παρακάτω άρθρα – συνδέσμους:

F-35 για την Ελλάδα: Χαριστική βολή για Πολεμική Αεροπορία και Ένοπλες Δυνάμεις, εκτός και αν…

Νέο Μαχητικό Αεροσκάφος: Γιατί δεν είναι εφικτό για την Ελλάδα τώρα

«Ηνίοχος 2019»: Η αξιολόγηση του F-35A από τους Έλληνες ιπταμένους

Tα κόστη άνα ώρα πτήσης για τα υπόλοιπα μαχητικά. Τα νούμερα αυτά έχουν δημοσιευτεί στο Janes Defence.

(US Government Accountability Office)

Comments

  1. https://www.reuters.com/article/us-australia-airshow-lockheed/lockheed-expects-f-35-flying-costs-will-take-time-to-come-down-executive-idUSKCN1QG0D5
    Lockheed Martin Vice President and General Manager F-35 Program Greg Ulmer said there was an effort to lower the cost per flight hour to $25,000 by 2025 but further savings would take longer.

    “Today it is different customer by customer but I think $35,000 per flying hour is a good number,” he told Reuters in an interview at the Australian International Airshow.

    “If we project that out based on the initiatives we have in place, we believe as we move out to the 2035-2040 timeframe we can get that cost down to under what a fourth gen is today,” in the range of $20,000-25,000 per flight hour

    Όλα τα χαμE τα F35 μας λείπανε!!!

  2. Δηλαδή για να καταλάβω, υποστηρίζετε ότι η LM εξέδωσε μια επίσημη ανακοίνωση που την έστειλε σε όλα τα ΜΜΕ του κόσμου, με τραγικά ψευδή στοιχεία, χωρίς να φοβάται κυρώσεις, πρόστιμα, μηνύσεις από ανταγωνιστές και πελάτες??
    Λες και δεν έχει έδρα σε μια σοβαρή χώρα με εποπτικές αρχές και νόμους για παραπληροφόρηση και νόθευση του ανταγωνισμού ή λες και οι ΗΠΑ και οι άλλοι πελάτες του f 35, Ιαπωνία, Βέλγιο κτλ δεν ξέρουν πόσο το αγόρασαν??

    1. Βασικά το θέμα κόστους ενός μαχητικού είναι λίγο περίπλοκο γιατί υπάρχουν πολλοί παράγοντες που το επηρεάζουν. Η LM δεν ψεύδεται, αλλά πρέπει κάποιος να βάλει κάτω τον τρόπο κοστολόγησης του F-35 μεταξύ LM και του αμερικανικού δημοσίου, για να βγάλει ασφαλές συμπέρασμα, αν το υπολόγισαν με τον ίδιο τρόπο ή όχι. Το σίγουρο είναι ότι η LM ως κατασκευάστρια εταιρεία του F-35 και η οποία επιθυμεί πωλήσεις, σίγουρα θα παρουσιάζει πάντα την πιο ιδανική εικόνα γι αυτό.

    2. Kαλημέρα,

      Αυτό που υποστηρίζουμε είναι πολύ σαφές: τα στοιχεία για τα κόστη του F-35 από την LM είναι οξύμωρα και με αντιφάσεις. Το γράφουμε στον ίδιο τον τίτλο του άρθρου. Εμείς επικαλούμαστε επίσημα στοιχεία από το Αμερικανικό πεντάγωνο και δηλώσεις αξιωματούχων της εταιρείας όπως του αντιπροέδρου. Το κείμενο μας έχει πολύ συγκεκριμένα στοιχεία.

  3. Συγνώμη, αλλά πρέπει ΕΠΙΤΕΛΟΥΣ (μετά από 50 χρόνια ενεργού marketing των ΗΠΑ και των πολυεθνικών) ο κόσμος να μάθει να ΔΙΑΒΑΖΕΙ το τι ακριβώς ΛΕΝΕ οι ανακοινώσεις τους και ΟΧΙ το τι αφήνουν τεχνηέντως να εννοηθεί…

    «.. in partnership with our U.S. and International customers, OUR GOAL is to reach 80 percent mission capable rates and reduce the Cost Per Flight Hour (CPFH) to $25,000 by 2025..»

    Ο ΣΤΟΧΟΣ τους είναι να πετύχουν αυτό το ποσό… Θα ΠΡΟΣΠΑΘΗΣΟΥΝ…. Δε λέει πουθενά ότι το 2025 το κωπ του F35 θα είναι $25.000… Αυτό το καταλαβαίνουν αυτοί που ΘΕΛΟΥΝ να το εκλάβουν έτσι… και έτσι δε μπορείς να μηνύσεις κάποιον επειδή ΔΕΝ ΚΑΤΑΛΑΒΕΣ τι λένε… ξεκάθαρα…

    1. Ακριβώς όπως τα λέτε. Όταν πρόκειται για δήλωση της μεγαλύτερης εταιρείας παγκοσμίως στον χώρο της άμυνας, με έσοδα όσο το ΑΕΠ κάποιων χωρών, τότε σε κάθε δήλωσή της έχει σημασία ακόμα και το κόμμα. Τέτοιες γραπτές ανακοινώσεις θα πρέπει να διαβάζονται με μαθηματική ακρίβεια και να μην εξάγονται οποιαδήποτε αυθαίρετα συμπεράσματα ή σκέψεις τύπου wishful thinking.
      Εν προκειμένω, η ανακοίνωση που παρατίθεται στην ανάρτηση δεν αναφέρει τίποτα σχετικά με την πραγματική διαθεσιμότητα ή τα συναφή κόστη, παρά μόνο προθέσεις και στόχους, καθώς και (ασαφείς) ενέργειες που εκτελούνται με σκοπό την επίτευξη αυτών των στόχων. Στόχοι οι οποίοι απέχουν παρασάγγας από την πραγματικότητα, όπως έχω σημειώσει επανειλημμένως, έστω ίσως με μία δόση υπερβολής, π.χ.: http://www.proelasi.org/i-elliniki-paranoia-me-to-f-35/#comment-35707
      Είναι εξαιρετικά αμφίβολο ακόμα και να υπάρξει σύγκλιση των πραγματικών τιμών με τους εν λόγω στόχους. Δυστυχώς, δεν είναι η πρώτη φορά που οι εκτιμήσεις σχετικά με το περί ου ο λόγος αεροπλάνο έχουν πέσει έξω…

      Καθώς άλλωστε εισερχόμαστε και επισήμως σε προεκλογική περίοδο, θα πρέπει να είμαστε αρκούντως προσεκτικοί και επιφυλακτικοί στους φωνασκούντες υποψηφίους, οι οποίοι αναμένεται να προβούν σε ανάλογες δηλώσεις – τοποθετήσεις – υποσχέσεις – ωραία λόγια – wishful thinking, με σκοπό την απόσπαση της ψήφου μας. Αντιθέτως, οι πολλά και υπερβολικά υποσχόμενοι θα πρέπει να αντιμετωπίζονται με την ανάλογη δυσπιστία και επιφυλακτικότητα… Και κανείς δεν θα έπρεπε να ψηφίσει κάποιον που διαρκώς πέφτει έξω στις προβλέψεις του…

      1. (φρέσκια είδηση)
        …και επειδή και οι ίδιοι οι Αμερικανοί αμφισβητούν πλέον τις ασαφείς δηλώσεις και το wishful thinking, αποφάσισαν να μειώσουν την χρηματοδότηση του F-35 στο 75% (εάν έχω καταλάβει καλά), μέχρι να υποβληθεί αναλυτική αναφορά, στην οποία να αναλύονται οι ενέργειες που θα ληφθούν για την βελτίωση της διαθεσιμότητας και τη μείωση του κόστους υποστήριξης: http://airforcemag.com/Features/Pages/2019/June%202019/HASC-Readiness-Subcommittee-Targeting-F-35-Sustainment-Costs-Parts-Shortages.aspx

        Καλά τα λόγια, αλλά με λόγια μόνο δεν βελτιώνεται η διαθεσιμότητα του F-35. Σύμφωνα με το ανωτέρω δημοσίευμα, η μέση επιχειρησιακή διαθεσιμότητα ανήλθε και για τους 3 Κλάδους στο 27%.

          1. Φίλε Αλάστωρ, θα μου επιτρέψετε να σας πω ότι ο Kostas, στον οποίο υποθέτω ότι αναφέρεστε, έχει βαθεία γνώση και αρκετά πλήρη άποψη επί του θέματος. Γνωρίζει δυνατότητες του γνωστού αεροπλάνου που λίγοι έχουν αντιληφθεί, έστω κι αν δεν έχουν ακόμα πιστοποιηθεί. Αν και διαφωνούμε έντονα σε κάποια θέματα με τον συνονόματο και έχουμε “κονταροκτυπηθεί” διαδικτυακά ουκ ολίγες φορές σε πολλά πεδία (Προελάσεις, Πτήσεις και συναφή), εκτιμώ τις γνώσεις του και διαβάζω αυτά που γράφει.

            Το συγκεκριμένο δημοσίευμα του http://www.airforcemag.com πάντως είναι αρκετά επίσημο για να το αμφισβητήσει κανείς ή να το κατηγορήσει για παραπληροφόρηση, ακόμα κι αν το σύστημα αμυντικών προμηθειών των ΗΠΑ είναι εξαιρετικά πολύπλοκο…

        1. ‘Φίλε Αλάστωρ, θα μου επιτρέψετε να σας πω ότι ο Kostas, στον οποίο υποθέτω ότι αναφέρεστε, έχει βαθεία γνώση και αρκετά πλήρη άποψη επί του θέματος. Γνωρίζει δυνατότητες του γνωστού αεροπλάνου που λίγοι έχουν αντιληφθεί, έστω κι αν δεν έχουν ακόμα πιστοποιηθεί.’

          Φίλτατε εγώ ονόματα δεν είπα, οικογένειες δεν εξέθεσα…! ‘Συ είπας’ που λένε!
          Τώρα αν κάποιος (όποιος κι αν είναι αυτός) λέει πως το F-35 έχει μεγάλη ακτίνα δράσης, μεγάλο οπλικό φορτίο, μεγάλες διαθεσιμότητες και μηδενικά προβλήματα και προσπαθεί να το παρουσιάσει ως σούπερ μαχητικό, τότε όχι μόνο δεν γνωρίζει, αλλά είναι πανάσχετος όχι μόνο σχετικά με το συγκεκριμένο αεροσκάφος ΑΛΛΑ γενικά με τα θέματα στρατιωτικών αεροσκαφών! Και αν επιμένει όταν τον διορθώνεις (με στοιχεία!) τότε είναι πανίβλακας, διότι όπως είναι γνωστό, μόνο ο βλάκας δεν αλλάζει γνώμη.

          Φιλικά.

        2. Απο την αλλη μερια μια έτερη υποεπιτροπή η : Subcommittee on Tactical Air and Land Forces (Committee on Armed Services) στο προσχέδιο του αμυντικού προϋπολογισμού των ΗΠΑ, που θα ψηφιστεί στις 12 Ιουνίου, βάζει πρόβλεψη για την κατάθεση οικονομικής μελέτης για τα κόστη του f 35, εντός 180 ημερών από την ψήφισή του. Μια από κοινή επιτροπή της USAF και του us navy και μια από ανεξάρτητη επιτροπή. Έτσι θα μάθουμε όλοι χωρίς αμφιβολία ποια είναι τα πραγματικά κόστη του f 35. Όπως έγραψα και στο προηγούμενο σχόλιο μου στις σοβαρές χώρες υπάρχουν εποπτικές αρχές και νόμοι για την παραπληροφόρηση και την νόθευση του ανταγωνισμού. Αν τα στοιχεία που έδωσε η LM είναι ψευδή, θα αντιμετωπίσει τις συνέπειες. Επίσης δεν ζητάει μείωση του προϋπολογισμού για το f35, αλλά αντίθετα απαγορεύει την αγορά f15x εκτός από 2 πρωτότυπα. Αν η USAF επιθυμεί να ξαναξεκινήσει την γραμμή παραγωγής, θα πρέπει να πάει με οικονομοτεχνική μελέτη που θα εξηγεί τι θα προσφέρει από άποψη δυνατοτήτων ή οικονομικών μεγεθών σε σχέση με το f 35.
          https://docs.house.gov/Committee/Calendar/ByEvent.aspx?EventID=109545

  4. Γιατί οι δηλώσεις του αντιπροέδρου είναι αντιφατικές? Όπως πολύ σωστά γράφετε, λέει ότι σήμερα το κόστος είναι 35.000 $/ώρα και θα πέσει στα 25.000 το 2025, (ότι ακριβώς και η ανακοίνωση), για να πέσει πιο κάτω, στα 20.000-25.000 τότε θα χρειαστούν περισσότερα χρόνια.
    Προφανώς μπερδεύετε το κόστος του f35 A με το κόστος των άλλων πιο ακριβών εκδόσεων, και ακριβώς επειδή αυξάνει ο αριθμός των f 35 B και C που αγοράζουν οι ΗΠΑ και άρα το συνολικό ποσό που πληρώνουν, λανθασμένα πιστεύετε ότι αυξάνει η τιμή του α/φους αντί να μειώνεται.
    Επίσης για να ξέρουμε γιατί μιλάμε, 35.000$/ώρα είναι το συνολικό κόστος (total cost) ανά ώρα, που περιλαμβάνει το λειτουργικό κόστος (operating cost) και τις αποσβέσεις των παγίων (συνήθως σε ορίζοντα 40 ετών), δηλαδή το κόστος αγοράς του α/φους και των υποδομών (εξομοιωτές, Αλίκη κτλ). Το αντίστοιχο νούμερο για το Eurofighter είναι 70.000€/ώρα (https://www.airliners.net/forum/viewtopic.php?t=1384595) για το harrier 37.000£/ώρα, για το Tornado 33.178€/ώρα, για το phantom 22.557€/ώρα και για το f16 25.000$/ώρα.

  5. Ελπίζω αυτή η προσπάθεια προώθησης του F-35 στην Ελλάδα να τελειώσει γιατί απλά επί της παρούσης δεν έχει νόημα. Έχω ξαναπεί πως είναι ένα χρήσιμο αεροσκάφος (όχι όμως προτεραιότητα για εμάς τώρα) και στο μέλλον θα μπορούσαμε να το προμηθευθούμε σε μικρό αριθμό (24 αεροσκάφη) αφού θα έχουν ξεπερασθεί μέχρι τότε και οι ‘παιδικές ασθένειες’- αρχικά προβλήματα που αντιμετωπίζουν όλα θα έλεγα τα αεροσκάφη στην αρχή και γίνει και πιο οικονομικά προσιτό.
    Θυμάμε πως πριν χρόνια όταν η τουρκία αποφάσισε να το αγοράσει, το σύνολο του τύπου και των ιστοσελίδων που ασχολούνται με τον χώρο της άμυνας το παρουσίαζαν ως προβληματικό και εδώ και μερικούς μήνες που πάνε κάποιοι να το ‘σπρώξουν’ και στην Ελλάδα, ξαφνικά κάποιοι το παρουσιάζουν ως κορυφαίο μαχητικό πολλαπλών ρόλων και το εκθειάζουν και και..
    Η αλήθεια για μένα είναι κάπου στην μέση. Έχει την χρησιμότητά του και για μας ΑΛΛΑ όχι τώρα!

    Επίσης θα πρέπει να πάψουμε να ποντάρουμε πλέον σε ημίμετρα και μεσοβέζικες λύσεις τύπου F-16 & M2000 και να κοιτάξουμε το μέλλον (μεσοπρόθεσμα και μακρυπρόθεσμα) και λαμβάνοντας υπ’ όψιν το εξής σενάριο. Πως δηλαδή, η τουρκία θα γείρει προς την πλευρά της Ρωσίας και θα επιλέξει S-400/S-500, καθώς και Ρωσικά μαχητικά (Su-27, Su-30, MiG-35, Su-57). Πως θα αντιμετωπίσει τότε η Ελλάδα όποια από αυτά τα μαχητικά η τουρκία επιλέξει; Με F-16 & M2000;! Κατά την άποψή μου, μόνο το F-15X και ίσως το Rafale (συγγνώμη αν μου διαφεύγει κάποιο άλλο) θα μπορούσαν να αντιμετωπίσουν τα εν λόγω Ρωσικά μαχητικά. Και εκεί πρέπει να στραφεί η χώρα μας,στο πως δηλαδή θα αντιμετωπίσει ένα τέτοιο σενάριο. Το F-35 δεν νομίζω πως είναι ικανό να δώσει λύση σε μια τέτοια περίπτωση. Ελπίζω η παρούσα ιστοσελίδα (και όχι μόνο) να κάνει ένα αφιέρωμα πάνω σε ένα τέτοιο σενάριο.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *