Ο εφετινός Ηνίοχος αν και σε καθαρά επιχειρησιακό επίπεδο δεν διέφερε σε σχέση με τις αντίστοιχες διοργανώσεις-ασκήσεις των παρελθόντων ετών, εμπεριείχε το στοιχείο της εμπλοκής των έξι ιταλικών F-35A Lightning II. Το οποίο στοιχείο είχε να κάνει κυρίως με το γεγονός ότι τα ιταλικά μαχητικά ήρθαν στην Ελλάδα πρωτίστως, για να μην πούμε αποκλειστικά, για λόγους δημιουργίας εντυπώσεων και φυσικά εμπορικής προώθησης.

Το γεγονός αυτό το είχαμε τονίσει σε προγενέστερο αφιέρωμά μας (https://defencereview.gr/f-35-gia-tin-ellada-i-charistiki-voli-gia-ti/) και οι πληροφορίες που έχουμε μετά το πέρας, την ολοκλήρωση, της άσκησης “Ηνίοχος 2019”, απλά έρχονται να επιβεβαιώσουν τα περισσότερα από όσα είχαμε αναφέρει… Ας βάλουμε όμως τα πράγματα σε μία σειρά. Γιατί ΥΠΗΡΞΑΝ συμπεράσματα σχετικά με τις δυνατότητες του F-35 παρά το γεγονός ότι η ιταλική αποστολή διαφύλαξε τα πάντα ως επτασφράγιστο μυστικό και οι Ιταλοί ιπτάμενοι και τεχνικοί ήταν ΑΠΙΣΤΕΥΤΑ αρνητικοί ως προς την αποδέσμευση οποιασδήποτε, ακόμη και της πιο ασήμαντης, πληροφορίας.

Κατ΄αρχήν αυτό που θα πρέπει να διευκρινιστεί είναι ότι από τα έξι ιταλικά F-35A που συμμετείχαν στα σενάρια της άσκησης “Ηνίοχος 2019”, τα τέσσερα δεν επιτρεπόταν να πετάξουν αναπτύσσοντας θετικές δυναμικές φορτίσεις άνω των 3,5 G!!! Ο περιορισμός αυτός ίσχυε λόγω κάποιου τεχνικού ζητήματος, η φύση και η έκταση του οποίου δεν γνωστοποιήθηκαν.

Οι Έλληνες ιπτάμενοι λοιπόν επιχείρησαν προσεγγίζοντας επανειλημμένα τους Ιταλούς συναδέλφους τους, να μάθουν κάποια, έστω και υποτυπώδη, πράγματα για το F-35. Αυτό θεωρούμε ότι θα έκανε ΟΠΟΙΟΣΔΗΠΟΤΕ σοβαρός επαγγελματίας. Μάταια όμως… Οι Ιταλοί δεν αποκάλυψαν απολύτως τίποτα. Ακόμα και όταν τους ζητήθηκε η κοινή εκτέλεση ελιγμών BFM (Basic Fighting Maneuvers) σε συνεργασία με τα ελληνικά F-16 Block 52+ και Block 52+ Advanced, μετά το τέλος κάποιων σεναρίων που άφηναν περιθώρια χρόνου και χώρου (ελεγχόμενες περιοχές χωρίς εναέρια κυκλοφορία), η απάντηση της ιταλικής αποστολής ήταν κάθετα ΑΡΝΗΤΙΚΗ… Οι ελικτικές ικανότητες και οι επιδόσεις του F-35A στο κατακόρυφο επίπεδο ΔΕΝ ΕΠΙΔΕΙΧΘΗΚΑΝ ούτε κατ΄ ελάχιστο!

Σενάρια BVR υπό μη ρεαλιστικές συνθήκες

Σε άλλο αίτημα των Ελλήνων ιπταμένων να εκτελεστούν κάποια σενάρια BVR, χωρίς τη χρήση των ανακλαστήρων ραντάρ, η απάντηση φυσικά ήταν και πάλι κάθετα αρνητική. Οι Ιταλοί επικαλέστηκαν λόγους ασφαλείας πτήσεων, υπογραμμίζοντας ότι το F-35A χωρίς τους ανακλαστήρες, δεν εντοπίζεται από τα επίγεια ραντάρ παρά σε μικρές μόνο αποστάσεις… Οι Έλληνες επανήλθαν στο αίτημα διαβεβαιώνοντας ότι οι εμπλοκές BVR χωρίς τους ανακλαστήρες θα γίνονταν σε κλειστές περιοχές, χωρίς άλλη κυκλοφορία και κάτω από αυστηρά μέτρα ασφαλείας. Και πάλι όμως υπήρξε κάθετη ΑΡΝΗΣΗ. Δική μας πεποίθηση είναι ότι και οι Ιταλοί ως εταίροι Level II στο πρόγραμμα JSF, μαζί με τους Ολλανδούς, έχουν πολλούς λόγους να γιγαντώνουν αυτή την “δήθεν αναγκαία” μυστικοπάθεια γύρω από το F-35 και την τεχνολογία stealth…

Στα σενάρια Beyond Visual Range που εκτελέστηκαν, τα ελληνικά F-16 και Mirage 2000-5Mk.2 πραγματοποίησαν βολές AMRAAM και MICA αντίστοιχα, ακόμα και από τα 40 μίλια, αλλά… Θεωρήθηκαν Unassessed. Δηλαδή μη αξιολογήσιμες, λόγω του μεγάλου RCS που παρήγαγαν οι ανακλαστήρες. Βολές αντίστοιχα πραγματοποιήθηκαν και από τα F-35A από την ίδια περίπου απόσταση, χωρίς όμως να διευκρινιστεί αν η στοχοποίηση έγινε με το ραντάρ APG-81 έστω και σε λειτουργική διαμόρφωση “single target track” ή μέσω του συστήματος DAS…

Μεγάλο θερμικό ίχνος…

Αυτό που διαπιστώθηκε επαλειμμένα και καταγράφηκε ως ΑΠΟΛΥΤΑ ΑΣΦΑΛΕΣ συμπέρασμα σε αυτές τις εμπλοκές BVR, ήταν το πολύ μεγάλο θερμικό ίχνος του F-35A. Kαθώς οι αντίπαλοι σχηματισμοί προσέγγιζαν, οι IRIS-T των F-16C Block 52+ και Block 52+ Advanced έδιναν ήχο (εντόπιζαν τα F-35Α) από ασυνήθιστα μεγάλες αποστάσεις! Οι MICA IR από ακόμα μεγαλύτερες… Μεγαλύτερες και από τα ιταλικά Tornado!!! Και μάλιστα αυτό έγινε κατ΄ επανάληψη με τα F-35A υπό συνθήκες cold. Δηλαδή με τους κινητήρες F135 να λειτουργούν χωρίς το τμήμα μετάκαυσής τους ενεργό και με σχετικά χαμηλά στοιχεία, απομακρυνόμενα, μετά από κάποια δευτερόλεπτα από τα ελληνικά F-16 και Mirage 2000-5Mk.2! Βάση όσων μάθαμε, αν οι αισθητήρες των πυραύλων “έβλεπαν¨ τα F-35A ακόμα και πέρα από τα 10 μίλια, οι αισθητήρες IRST ιδίως σε ψυχρή ατμόσφαιρα, θα παρέχουν δυνατότητα εντοπισμού τουλάχιστον 30 έως 40 μιλίων, ανάλογα με τις συνθήκες…

Δυνατότητες αέρος-εδάφους

Σε ρόλους air to ground στα σενάρια που εκτελέστηκαν, φάνηκε καθαρά η αδυναμία του F-35 να μεταφέρει υπολογίσιμη ισχύ πυρός εσωτερικά… Όπως μας είπαν χαρακτηριστικά οι Έλληνες ιπτάμενοι, απλά δεν υφίσταται η δυνατότητα συγκρότησης και αξιοποίησης σχηματισμών COMAO (COMbined Air Operations) απαρτιζόμενων αποκλειστικά και μόνο από F-35, για αυτόν ακριβώς το λόγο. Το F-35 χρειάζεται να επιχειρεί συνεργατικά και με άλλους τύπους οι οποίοι έχουν τη δυνατότητα να μεταφέρουν μεγαλύτερο οπλικό φορτίο. Αέρος-αέρος ή αέρος-εδάφους.

Μπορούν να φέρουν μέχρι τέσσερις πυραύλους αέρος-αέρος εσωτερικά, ή δύο βόμβες JDAM των 2000 λιβρών (GBU-31) και δύο πυραύλους αέρος-αέρος. Επομένως το F-35 υπό διαμόρφωση χαμηλής παρατηρησιμότητας (stealth) είναι κατάλληλο ΜΟΝΟ για την προσβολή μεμονωμένων στόχων από σχετικά μικρές αποστάσεις (γύρω στα 10 μίλια για την JDAM) με χειρουργική ακρίβεια. Ακόμα πιο επικίνδυνα όπλα, πάντα σε ότι αφορά στην προσβολή τακτικών στόχων από το F-35, είναι τα ακτίνας 50 περίπου χιλιομέτρων CBU-103/104/105 με συλλογές WCMD-ER (Wind Corrected Munitions Dispencer-Extended Range).

Οι εκπληκτικές επιδόσεις του συστήματος DAS

Τα ελληνικά πληρώματα εντυπωσιάστηκαν από τις δυνατότητες του ολοκληρωμένου συστήματος αυτοπροστασίας και Η/Π DAS (Distributed Aperture System) του F-35A. Υπογράμμισαν ότι οι Ιταλοί συναδελφοί τους είχαν εντελώς αυτόνομες δυνατότητες καταστολής και καταστροφής (SEAD/DEAD) της εχθρικής αεράμυνας. Με περιλήπτες πυρομαχικών διασποράς CBU (Cluster Bomb Unit)-103/104/105 WCMD-ER, που τα ελληνικά F-16 δεν έχουν με τους πυραύλους AGM-88 HARM.

To σύστημα παρέχει στο χειριστή του αεροσκάφους τη δυνατότητα όχι μόνο να εντοπίζει με ακρίβεια μισού μέτρου (!) μία εκπομπή ηλεκτρομαγνητικής ακτινοβολίας από μεγάλες αποστάσεις στο έδαφος, τον αέρα ή τη θάλασσα… Του παρέχει παράλληλα και τη δυνατότητα να αναγνωρίζει την απειλή άμεσα και να του δώσει τις ακριβείς συντεταγμένες της θέσης της και τη απόστασής της από το αεροσκάφος εντός ελάχιστων δευτερολέπτων!

Τα ελληνικά F-16C/D Block 52+ Advanced, έχουν, μέσω του συστήματος ζεύξης δεδομένων Link 16, τέτοιες δυνατότητες ΜΟΝΟ όταν συνεργάζονται με τα EMB-145AEW&C της ΠΑ. Το ASPIS II που φορούν, παρέχει με ακρίβεια ΜΟΝΟ της διόπτευση της εκπομπής (το από ποια γωνία προέρχεται). Είτε αυτή βρίσκεται στον αέρα, είτε στην ξηρά, είτε στη θάλασσα. Και η βιβλιοθήκη του είναι πιο περιορισμένη για σκοπούς αναγνώρισης. Όσο για την απόσταση της πηγής εκπομπής από το αεροσκάφος και την ακριβή της θέση, ούτε λόγος να γίνεται… Πρακτικά δεν υπάρχουν τέτοιες δυνατότητες.

Από ότι μας είπαν οι ιπτάμενοι της ΠΑ αντίστοιχες δυνατότητες είχαν δει ξανά στο παρελθόν μόνο όταν ήρθαν αντιμέτωποι με τα Rafale M (σύστημα αυτοπροστασίας και Η/Π Spectra) της Γαλλικής Ναυτικής Αεροπορίας, κατά τη διάρκεια δύο διελεύσεων του αεροπλανοφόρου Charles de Gaulle από τα ελληνικά νερά την περίοδο 2011-2012.

Αυτά είναι τα στοιχεία που κατορθώσαμε να συλλέξουμε από την συμμετοχή των ιταλικών F-35A στον εφετινό Ηνίοχο. Σε λίγο καιρό η 336 Μοίρα της 116 ΠΜ θα μεταβεί στη Σαρδηνία για άλλη μία συνεκπαίδευση με τα ιταλικά F-35. Οπότε στο ίδιο θέμα θα επανέλθουμε…

Comments

  1. Συμπερασμα… το F35 ηρθε σε μας ποιο πολυ ως μηνυμα στους απέναντι αλλα και διαφημιση του στην ΠΑ. Ουσιαστικα τι ρολο βαρεσε στον ΗΝΙΟΧΟ δεν ξερω, αφου ισα ισα του επιτρεποταν να πετα.

    Παντως μετα απο τετοια «διαφημιση» του, δεν θα ειχα κανενα λογο να το αξιολογησω περισσότερο.

    1. Είπαμε… Είναι καθαρά ζήτημα δημιουργίας εντυπώσεων. Και ο σκοπός αυτός επιτεύχθηκε σε μεγάλο βαθμό!

      -Θυμηθείτε τη δημοσιότητα που έλαβε το F-35 την πρώτη εβδομάδα του Ηνίοχου. Χωρίς ουσιαστικό λόγο πέρα από το ότι η παρουσία των ιταλικών μαχητικών, ήταν και η πρώτη του f-35 στους ουρανούς της χώρας μας… Η άσκηση αυτή καθεαυτή δεν είχε ξεκινήσει καλά-καλά! Ακολούθησαν η επίσκεψη του πρέσβη των ΗΠΑ στην 117 ΠΜ και οι δηλώσεις του, σε συνδυασμό με τις δηλώσεις Αποστολάκη, οι οποίες ήταν και λογικές…
      -«Το εξετάζουμε». Απο «το εξετάζουμε» μέχρι «το παραγγέλνουμε» υπάρχει δρόμος. Πολύς δρόμος… Ειδικά υπό την παρούσα δημοσιονομική κατάσταση… Από την άλλη πλευρά, επαναλαμβάνουμε, το ότι οι ΗΠΑ προωθούν το F-35, δεν σημαίνει ότι είναι και η κατάλληλη περίοδος να παραγγελθεί από την Ελλάδα. Πέρα από τις περιορισμένες επιχειρησιακές δυνατότητες (IOC) το κόστος αγοράς και υποστήριξης είναι ακόμα πολύ υψηλό.
      -Τρίτο, αλλά όχι λιγότερο σημαντικό, είναι το κατασκευαστικό έργο. Αν η Τουρκία δεν αποκτήσει τελικά το F-35 και στην ελλάδα προσφερθεί η εναλλακτική της δυνατότητας προμήθειας μέρους ή του συνόλου των τουρκικών αεροσκαφών (30 μονάδες) θα πρέπει οπωσδήποτε να διεκδικήσουμε το σύνολο του έργου που έχει πάρει η Τουρκία ώς Level III εταίρος. Οτιδήποτε άλλο θα είναι εις βάρος μας…

      1. Φυσικά και κατανοητά.
        Ιδίως για το τρίτο, ήδη θα έπρεπε να έχουμε κάνει κινήσεις αφού και η περίοδος των αμερικανοτουρκικών σχέσεων ευνοεί (κάτι που μπορεί να μην συμβαίνει στο διηνεκές), έναν νέο τύπο μαχητικού θέλουμε και επιπλέον όσο καθυστερούμε, μπορεί να προλάβει το υποκατασκευαστικό έργο κάποιος άλλος που ενδιαφέρεται και να μας προλάβει. Διότι δεν γίνεται ΚΑΘΕ χώρα που θα παραγγείλει το F-35 να έχει και υποκατασκευαστικό έργο. Θα πρέπει να έχουμε ήδη κάνει κρούσεις και να είμαστε προ της παραγγελίας. Έτσι και αλλιώς το α/φ αυτό θα βελτιώνεται, ενώ το επόμενο stealth της δύσης δεν αναμένεται πριν το 2035 ή και 2040 (fcas?).
        Όπως το εξετάζουμε απέχει πολύ από το παραγγέλνουμε, έτσι και το παραγγέλνουμε απέχει αρκετά χρονικά από το παραλαμβάνουμε και το πληρώνουμε. Αμφιβάλλω το εάν παραγγέλναμε σήμερα θα μας παραδίδετο πριν το 2022 ή 2023. Όμως αν το αποφασίσουμε π.χ. το 2022, αποκλείεται ΤΟΤΕ να είναι ακόμα διαθέσιμο το υποκατασκευαστικό έργο της Τουρκίας. Μέχρι τότε ή θα έχουν αποκατασταθεί οι σχέσεις Τουρκίας – Αμερικής ή κάποιος άλλος θα έχει πάρει το έργο αυτό. Οπότε ΤΟΤΕ, σιγά μην μας δώσουν έργο για 30 όλα και όλα α/φ.
        Από εκεί και πέρα, για να κερδίσει το α/φ τις εντυπώσεις και να παραγγελθεί, θα πρέπει να κερδίσει κάτι παραπάνω από τις φήμες και την …..ομορφιά του. Το να πετάξουν δηλαδή τα α/φ αυτά με τα ελληνικά, δεν θα ήταν και κάτι ιδιαίτερα αποκαλυπτικό ως δήθεν μυστικό. Δεν λέω να μας το έδιναν και να το κάνουμε …βίδες για να δούμε «τι έχει μέσα», όπως κάνουν τα παιδάκια στα παιχνίδια, αλλά γενικά κάποιες βασικές δυνατότητες πτητικές, είναι αδιανόητο να κρύβονται από συμμάχους. Επαναλαμβάνω από συμμάχους. Εκτός και είμαστε τίποτα εχθροί και φοβούνται μήπως τους κλέψουμε τα μυστικά.

  2. Δλδ πόσες βόμβες 2000 λιβρών και ΑΑ πυραύλους μπορεί να μεταφέρει ένα F-16 ή ένα Μ2000-5 ή ένα F-4 στις αποστάσεις που μπορεί ένα F-35;

    1. Τον ίδιο αριθμό… Εμείς κάνουμε τη σύγκριση με μαχητικά κοντινότερης γενιάς. Και συγκρίσιμου κόστους. Ητοι τέταρτης… F-15 στις νέες του εκδόσεις, Rafale, Eurofighter.
      Αν θέλετε το πάμε και λίγο παραπέρα… To σκεπτικό ακόμα και για μονοκινητήρια της κατηγορίας των 10 τόνων όπως τα F-16 και Mirage 2000-5, μπορεί να είναι και διαφορετικό… Δηλαδή γιατί να επενδύσει κανείς τα σαφώς περισσότερα κονδύλια αγοράς και υποστήριξης του F-35 για να μεταφέρει μέχρι το στόχο (στα 10-12 μίλια…) δύο GBU-31 JDAM και να μην αξιοποιήσει stand-off όπλα από F-16 και Mirage 2000; Η μόνη απάντηση που έχουμε στο μυαλό μας στο ερώτημα αυτό είναι ότι το F-35 μπορεί να λειτουργήσει πολύ πιό αποτελεσματικά ώς πλατφόρμα BVR μέ τέσσερις πυραύλους εσωτερικά, αλλά και ότι είναι μία πολύ πιό ικανή πλατφόρμα ηλεκτρονικού πολέμου (DAS). Συμφωνείτε;

      1. Εναλλακτικά η προμήθεια μιας ψευδο-stealth, πλατφόρμας όπως είναι η τελευταία του Rafale, με μεγαλύτερο οπλικό φορτίο και όπλα standoff-ήδη διαθέτουμε κάποια- θα μπορούσε να αντικαταστήσει το F35 στο ρόλο της κρούσης έναντι αεράμυνας με πυραύλους μεγάλου βεληνεκούς;; Δεύτερη ερώτηση, ένα τέτοιου τύπου αεροσκάφος με σύγχρονους αισθητήρες IR και τους νέους πυραύλους θα μπορούσε να αποτελέσει την εναέρια παράμετρο ενός συστήματος αντιμετώπισης των F35 αν αποκτηθούν από Τουρκία;

      2. Κάντε την ίδια σύγκριση, την ίδια που έχουν κάνει και άλλοι αγοραστές του F-35 που έκριναν τα EF-2000, Rafale, Gripen & F-15 μη ικανά να επιχειρήσουν στο σύγχρονο περιβάλλον επιχειρήσεων.

        Το F-35 είναι επίσης πολύ πιο ικανή πλατφόρμα stand off όπλων από τα F-16/M2000, τους λόγους τους αντιλαμβάνεστε. Το F-35 είναι επίσης πολύ πιο ικανό στο αντιμετωπίζει τα αντίπαλα F-35 όσο και αν δεν θέλετε εσείς και πολύς κόσμος να το πει, το γιατί θέλετε να το πείτε εσείς ή πρέπει να το πω εγώ;

        1. Το θέμα όμως είναι να τα αποδεσμέυουν αυτά τα όπλα! Πάντως άν αποκτηθούν απο την Π.Α., βλέπω μια οροφή 24-26 μαχητικών.

          1. «The Electro-Optical Targeting System (EOTS) for the F-35 Lightning II is an affordable, high-performance, lightweight, multi-function system that provides precision air-to-air and air-to-surface targeting capability. »

            https://www.lockheedmartin.com/en-us/products/f-35-lightning-ii-eots.html

            Πως μπορεί το Rafale πρωτίστως που πολλοί προωθούν στην Ελλάδα με ένα σύστημα του 90 να εντοπίσει το F-35 και το F-35 με το κορυφαίο και στο μέλλον ακόμη πιο προηγμένο EOTS σε συνδυασμό με το DAS και με την σύντηξη δεδομένων που γίνεται στα F-35 δεν μπορεί να δει εχθρικό F-35 που είναι ορατό από μεγάλες αποστάσεις από τις κεφάλες των IRIS-T & MICA;

            Κύριε Γιάννη Νικήτα η ερώτηση απευθύνεται σε σας αλλά και στα στελέχη της ΠΑ που σας δίνουν ρεπορτάζ;

            Στο παραπατώ βίντεο βλέπουμε το DAS να εντοπίζει και να ιχνηλατεί βαλλιστικό πύραυλο.
            https://www.youtube.com/watch?v=IZrvAFRhQZc&feature=player_embedded

            Σε αυτό το βίντεο βλέπουμε το DAS να εντοπίζει βολή άρματος μάχης στο έδαφος!!!
            https://www.youtube.com/watch?v=fHZO0T5mDYU&list=PLxYF2Xt6-JqGp-LHnQucGbtbQTBdsnFp2&index=2

            Θεωρείτε σοβαρά ότι δεν μπορεί το ένα F-35 να εντοπίσει το άλλο F-35 και αυτό το μπορεί το Rafale ή το Gripen NG που θεωρείτε το καλύτερο για τις ελληνικές ανάγκες;

          2. Αγαπητέ Gunner αυτό που γράφουμε, χωρίς να παραποιούμε τα λόγια ή το νόημα αυτών που μας μετέφεραν τις πληροφορίες, είναι ότι το F-35 (προφανώς λόγω του ισχυρού κινητήρα του…) παρουσιάζει μεγάλο θερμικό ίχνος. ΕΠΟΜΕΝΩΣ είναι λογικό να μπορεί ένα μαχητικό του τύπου αυτού να εντοπιστεί από το σύστημα EOTS ενός άλλου..

            ΔΕΝ ΠΡΟΚΎΠΤΕΙ από πουθενά ότι δεν μπορούν να κάνουν το ίδιο και άλλα IRST συστήματα. Όπως το Legion Pod ή το Skyward-G του Gripen E.
            -To Rafale στο οποίο αναφέρεστε ήταν το πρώτο ευρωπαϊκό μαχητικό που διέθετε συγκρότημα παθητικών αισθητήρων (FSO-Front Sector Optronics), υπέρυθρο και κάμερα ημέρας υψηλής ευκρίνειας, μπροστά από το αλεξίνεμο από τις πρώτες του εκδόσεις. Έχει καταργηθεί στην F3, αλλά με βάσει τις πληροφορίες που έχει δημοσιοποιήσει ο κατασκευαστής, στο F4 θα υπάρχει επιχειρησιακό νέο σύστημα με σημαντικά αναβαθμισμένες δυνατότητες. Αν οι Γάλλοι λένε ψέματα, τότε σας λέμε και εμείς!

            -Που έχετε δει γραμμένο από εμάς ότι ένα F-35 δεν μπορεί να εντοπίσει ένα άλλο F-35;

            -Θεωρούμε ότι τα IRST των ευρωπαϊκών μαχητικών (Rafale, Eurofighter, Gripen) έχουν παρεμφερείς δυνατότητες με το EOTS. ΔΕΝ ΜΠΟΡΟΥΜΕ να γνωρίζουμε αν είναι καλύτερα ή υποδεέστερα. Αν έχετε αποδεικτικά στοιχεία σχετικά με αυτό, παρακαλούμε να μας διαφωτίσετε και εμάς. Θα σας είμαστε υπόχρεοι.

            -Οι πληροφορίες που παραθέτουμε στο παρών αφιέρωμα, αφορούν το DAS. Κανείς δεν μας μίλησε για το EOTS για τον πολύ απλό λόγο ότι και να ήθελε δεν θα μπορούσε να αντιληφθεί τις δυνατότητές του… Λόγος έγινε για το SPECTRA του Rafale στο πλαίσιο σύγκρισης, έστω και έμμεσης, από τους Έλληνες ιπταμένους σε παλαιότερες συνεκπαιδεύσεις με Rafale M, αλλά και με Rafale C της Γαλλικής Αεροπορίας στο πλαίσιο των σεναρίων του TLP.

            -Ότι έχουμε γράψει για το Rafale και το Gripen E βασίζεται σε επίσημα στοιχεία (τα περισσότερα των κατασκευαστών) που αντλήσαμε από πηγές στο διαδίκτυο. Έχουμε χρησιμοποιήσει δε και πολλές παραπομπές. ΑΡΑ μπορείτε να τα βρείτε και εσείς. Αναφορές και αφιερώματα ΟΠΑΔΙΚΟΥ ΧΑΡΑΚΤΗΡΑ, δεν πρόκειται ποτέ να κάνουμε… ΚΑΙ ΔΕΝ ΠΡΟΚΕΙΤΑΙ ΝΑ ΑΔΙΚΗΣΟΥΜΕ ΠΟΤΕ ΚΑΝΕΝΑ ΜΑΧΗΤΙΚΟ ΚΑΙ ΚΑΝΕΝΑΝ ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΣΤΗ. ΔΕΝ το έχουμε κάνει μέχρι τώρα και ούτε σκοπεύουμε…

  3. Με αφορμή το πολύ καλό άρθρο που μας ενημέρωσε για πολύ σημαντικά ζητήματα για τον ΗΝΙΟΧΟ θα ήθελα και εγώ να εκφράσω μερικές σκέψεις περί του F35. Το μαχητικό είναι πραγματικά μια κλάση πάνω από τα υπόλοιπα. Ασχέτως των όποιων προβλημάτων τα οποία θα λυθούν σε επίπεδο τεχνικό το μαχητικό θα μπορεί να κάνει αυτό που σχεδιάστηκε. Δλδ κρουση-ηλεκτρονική κρούση εναντίον στόχων με οργανωμένη αεράμυνα. Ένα μαχητικό πρώτης ημέρας. από εκεί και πέρα μιλάμε ξανά για συμβατικό αγώνα. δλδ αν χρειαστεί να μεταφέρει μεγάλο φορτίο μπορεί και μάλιστα περισσότερο από τα f16 αλλά δεν θα είναι stealth. Αν όμως αρχικά χρειαστεί να είναι stealth το f35 μπορεί ενώ κανένα άλλο δεν μπορεί επομένως είναι πολύ καλύτερο από όλα. Αν χρειαστεί να εκτελέσει αποστολές αεράμυνας όταν θα μπορεί να φέρει εσωτερικά 6 amraam-meteor ή 12 cuda υπό συνθήκες stealth επομένως ένα σμήνος 4 μαχητικών θα μπορεί να διαλύει ολόκληρα comao τότε πραγματικά δεν έχει ελπιδες μια αεροπορία. και όλα αυτά την ίδια στιγμή που θα συλλέγει τεράστιο όγκο πληροφοριών που θα μπορεί να διαμοιράζει σε οποιαδήποτε άλλη πλατφόρμα κρούσης,αεράμυνας και κέντρα λήψης αποφάσεων. αυτές ήταν οι απαιτήσεις σχεδιασμού και έτσι θα λειτουργεί. και εδώ τελειώνουν οι δυνατότητες του μαχητικού για… την αμερικανική αεροπορία. πίσω σε εμάς (και για την τουρκία) αυτά δεν πρόκειται να ισχύσουν σε αυτό το επίπεδο. σε όλες τις άλλες χώρες θα είναι ακόμα ένας άσος στο μανίκι όχι καταλύτης όπως μερικοί θεωρούν. Για τον απλό λόγο ότι κανείς δεν θα έχει τις πλήρεις δυνατότητες ελεύθερες ούτε το πλέγμα των υπολοίπων δυνατοτήτων για να εκμεταλλευτούν τις ικανότητες που προσφέρονται. Για να το πούμε με ένα απλό παράδειγμα αν μια φεραρι των 500χιλιδων έχει λάστιχα από φιατ πουντο θα πάει μαξ 200χλμ την ώρα δλδ την ταχύτητα που μπορεί να αναπτύξει ένα φιατ πουντο βελτιωμένο και που κοστίζει 30χιλιαδες. απλά τι σου μένει να κοκορεύεσαι στους φίλους σου ότι έχεις φεραρι. πίσω σε εμάς και τι μπορούμε να κάνουμε. Πιστεύω ότι θα προμηθευτούμε το μαχητικό κάποια στιγμή(πιστεύω όχι τόσο μακρινή) και κατ’εμέ καλώς θα κάνουμε. Αυτός ο άσος πρέπει να υπάρχει στο οπλοστασιό μας. Όμως δεν μπορούμε να βασιστούμε σε αυτά γιατί μας λείπουν τα υπόλοιπα γιατί όπως έχω ξαναναφέρει θα έχουμε μαχητικά με τρομακτικό κόστος χρήσης με δύσκολη συντήρηση που δεν μπορούν να αναλώνονται σε τακτικές αποστολές και το κυριότερο δεν πιστεύω ότι θα μας αποδεσμευτούν στρατηγικά όπλα κρούσης γι αυτά( jassm, aargm, μπορεί ούτε και jsm κ.α.). Μπορούμε όμως να έχουμε τις άλλες δυνατότητες isr/awacs σε πακέτο μαχητικού πλήρως δικτυοκεντρωμένου. το αυτό ισχύει για τουρκία με την αίρεση του som αν τον ενσωματώσουν στο μαχητικό γιατί είναι βιομηχανικοί εταίροι οπότε θα έχουν ένα επιπλέον ατού. αυτό δεν σημαίνει ότι αυτομάτως θα είναι ικανοί να μας νικήσουν και εννοείται υπάρχουν μέτρα στα μέτρα μας. μέτρα που δεν έχουμε δυστυχώς ακόμα πάρει για το σύνολο των ΕΔ μας. Τα κυριότερα είναι δικτυο και όπλα αντεκδίκησης και διασπορά. Στα πρώτα και άμεσα μέτρα και μέσα στα πλαίσια μας είναι link-16 παντού(όποιος λαμβάνει μια πληροφορία την γνωρίζουν όλοι), αναβάθμιση των erieye(ιπτάμενα μεγάλου μεγέθους aesa), ραντάρ aesa και σύστημα esm νέας γενιάς στο δίκτυο έγκαιρης προειδοποίησης. όλα τα φ-16 kai mirage στον αέρα(ανταλλακτικά). ατρακτίδια irst/κρούσης νέας γενιάς και στην απαιτούμενη ποσότητα. όπλα κρούσης που μας αποδεσμεύονται σε ικανές ποσότητες όπως jsow-er, ljdam, κιτ ανεμοπορίας longshot, sdb ii, spice, aasm και επιπλέον scalp για τα γαλλικά. συνδυαστικά γαλλική σχεδίασης φρεγάτα για scalpnavale και επιπλέον mlrs για atacms/gmlrs που θα είναι σε ετοιμότητα με το που θα εκτελέσουν τα τουρκικά f35 μια αποστολή θα ισοπεδώσουν τις βάσεις τους και οποιοδήποτε στόχο. τέλος η διασπορά. δλδ μονίμως σε ετοιμότητα για αποστολές κρούσης 6 -8 μαχητικά σε κάθε πτέρυγα μάχης αλλά και σμηναρχία μάχης. έτσι αυτομάτως ακυρώνεται το τουρκικό φόβητρο ότι θα μπορέσουν να μας συντρίψουν εν υπνώσει. ζητώ συγγνώμη εκ των προτέρων για το σεντόνι.

  4. Αναφορικά με το υπέρυθρο ίχνος του F-35 και την δυνατότητα αποκάλυψής του με τη βοήθεια συστήματος IRST, παραπέμπω στην πρόσφατη εργασία μας “InfraRed Search & Track Systems as an Anti-Stealth Approach” στο Journal of Computations & Modelling (vol.9, no.1, 2019, pp.33-53): http://www.scienpress.com/download.asp?ID=940703
    Στην εν λόγω εργασία, μετά από μία ιστορική αναδρομή στο υπέρυθρο φάσμα, εξετάζεται αναλυτικά ένα σενάριο οπίσθιας θέασης ενός Α/Φ F-35 με υποηχητική ταχύτητα σε μεγάλο ύψος από ένα σύγχρονο σύστημα IRST και υπολογίζεται η απόσταση αποκάλυψης, συναρτήσει των καιρικών συνθηκών και της γωνίας οπτικού πεδίου (field of view). Το συμπέρασμα είναι ότι, υπό συνθήκες, ένα τέτοιο σύστημα επιτρέπει την αποκάλυψη δυσδιάκριτων στόχων σε αποστάσεις μεγαλύτερες σε σχέση με ένα ραντάρ Α/Φ. Λαμβάνοντας υπόψη και τα υπόλοιπα χαρακτηριστικά του, όπως η παθητική λειτουργία, διαπιστώνεται ότι ένα σύστημα IRST προσφέρει ιδιαιτέρως ενδιαφέροντα επιχειρησιακά πλεονεκτήματα, όπως είχε αναφερθεί και παλαιότερα: http://www.defence-point.gr/news/ta-systimata-irst-ke-i-anavathmisi-ton-ellinikon-aeroskafon-f-16

    1. Ενδιαφέρον. Αν υποθέσουμε λοιπόν ότι με IRST τα αεροσκάφη μας μπορούν να «δουν» το F35, τότε μένει το πρόβλημα της έγκαιρης προειδοποιησης από το σύστημα των ραντάρ, ώστε αυτά να το αναζητήσουν στην περιοχή που θα τους υποδεχθεί. Οι εξελίξεις σε αυτό τον τομέα είναι ενθαρρυντικές; Από τα λίγα που καταλαβαίνω τα ραντάρ που μπορούν να ανιχνεύσουν τα stealth αεροσκάφη έχουν αρκετά μειονεκτήματα όπως σχετικά μικρή εμβέλεια μεγάλο μέγεθος κλπ.

  5. Η Ιταλία έχει αποδεχθεί, επικυρώσει και θέσει σε ισχύ την CCM (Convention on Cluster Munitions) του 2008 που απαγορεύει την χρήση, παραγωγή, αποθήκευση και/ή πώληση Όπλων Διασποράς. Οπότε προβληματίζομαι πώς οι Ιταλοί πιλότοι αναφέρονται στην τακτική χρήση ενός απαγορευμένου όπλου. Πέραν αυτού, το πρόγραμμα WCMD-ER τερματίστηκε στις 9 Αυγ. 2006 (Report No. D-2007-047, Inspector General, United States Department of Defense, Jan. 23, 2007 – available on Internet)

    1. Στο κείμενο αναφέρεται επί λέξη: «Ακόμα πιο επικίνδυνα όπλα, πάντα σε ότι αφορά στην προσβολή τακτικών στόχων από το F-35, είναι τα ακτίνας 50 περίπου χιλιομέτρων CBU-103/104/105 με συλλογές WCMD-ER (Wind Corrected Munitions Dispencer-Extended Range)«. Δεν αναφερόμαστε στους Ιταλούς λοιπόν αλλά γενικά… Δεν είχαμε γνώση του τι ισχύει με το πρόγραμμα WCMD-ER. Την πληροφορία την αντλήσαμε από εδώ: http://www.f-16.net/forum/viewtopic.php?p=179142. Και από εδώ: http://pages.mscsoftware.com/rs/mscsoftware/images/F-35%20Joint%20Strike%20Fighter-%20Store%20Separation%20Flight%20Test%20and%20Analysis.pdf. Χωρίς όμως να το ψάξουμε περαιτέρω. Οπότε θεωρούμε ότι μέσω των παραπομπών που δίνετε έχετε δίκιο…

  6. Εξαιρετικό άρθρο, πολύ ενημερωτικό, συγχαρητήρια! Μετά ταύτα επιβεβαιώνεται πόσο ελλιπές είναι το ελληνικό πρόγραμμα αναβάθμισης F16 που (πέραν του ότι δεν περιλαμβάνει τα 50ρια και την αναβάθμιση των 30ριων από τα απάρτια των υπολοίπων που θα περισσέψουν) δεν περιλαμβάνει σύστημα IRST (ιδίως η διερεύνηση δυνατότητας τοποθέτησης στο ρύγχος), αναβάθμιση του ΣΑΠ, όπλα, FOS (κι ενδεχομένως την τελική τοποθέτηση ραντάρ GaN).
    Η τυχόν συνεννόηση με τα ΗΑΕ για το αντίστοιχο δικό τους πρόγραμμα θα μπορούσε να οδηγήσει σε εξοικονόμηση κονδυλίων για πιστοποιήσεις κι εφαρμογή των αντίστοιχων υποσυστημάτων (νομίζω ότι τα ΗΑΕ ενδιαφέρονται για IRST στο ρύγχος και ραντάρ GaN).

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *