H οριστικοποίηση της απόκτησης 80 μαχητικών Rafale της πλέον σύγχρονης έκδοσης (F4) από τα ΗΑΕ, σηματοδοτεί πολλαπλές εξελίξεις με μεγάλο ελληνικό ενδιαφέρον. Πρωτίστως γιατί η συγκεκριμένη προμήθεια εξασφαλίζει ότι το Rafale θα συνεχίσει να εξελίσσεται τεχνολογικά, ενώ η επέκταση και η παράταση της λειτουργίας της γραμμής παραγωγής αεροσκάφους και συστημάτων που φέρει, μεταφράζεται σε πολλαπλά οφέλη, όπως η μείωση του κόστους υποστήριξης.
Κυρίως όμως γιατί λόγω του μεγάλου αριθμού (80!) των νέων Rafale για τα ΗΑΕ, επανέρχεται η προοπτική η Πολεμική Αεροπορία (ΠΑ) να διεκδικήσει μεταχειρισμένο αριθμό αεροσκαφών Mirage 2000-9 (τουλάχιστον 20-25 μονάδες), ώστε να ενισχύσει περαιτέρω το γαλλικό αποτύπωμα στις τάξεις της. Στον στόλο των ελληνικών Mirage 2000, έχουμε επανειλημμένα αναφερθεί μέσα από πολλαπλά αφιερώματα, καταδεικνύοντας και εξηγώντας όλους τους λόγους για τους οποίους η δύναμη των μαχητικών του τύπου αυτού, πρέπει να ενισχυθεί.
Το ζητούμενο για την ελληνική πλευρά είναι να κινηθεί εγκαίρως και να διερευνήσει το ζήτημα αρχικά της διαθεσιμότητας, θέτοντας στον σωστό χρόνο τις βάσεις. Στη κατεύθυνση αυτή συνηγορούν οι άριστες διπλωματικές και αμυντικές σχέσεις τόσο με τη Γαλλία, όσο και με τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα. Φυσικά εκτός του ενδιαφέροντος για τα Mirage 2000-9, ενδεχομένως και υπό προϋποθέσεις, δύναται να υπάρξει ενδιαφέρον και για τα F-16Ε/F Block 60 που επίσης αξιοποιεί η αεροπορία της μικρής αραβικής χώρας.
Σύμφωνα με τον αμυντικό σχεδιασμό των ΗΑΕ, τα γαλλικά Rafale F4 θα είναι οι αντικαταστάτες των σημερινών Mirage 2000-9. Οι όποιες ελληνικές ενέργειες οφείλουν να είναι άμεσες, δεδομένου πως άλλοι χρήστες των γαλλικών δελταπτέρυγων όπως η Ινδία, θεωρείται βέβαιο ότι θα ενδιαφερθούν για την απόκτησή τους. Βάσει των όσων έχουν ανακοινωθεί τα πρώτα Rafale F4 θα αρχίσουν να παραδίδονται από το 2026 στην Αεροπορία των ΗΑΕ.
Τα Mirage 2000-9 των ΗΑΕ
Σήμερα τα ΗΑΕ διατηρούν σε υπηρεσία 49 Mirage 2000-9 των εκδόσεων EAD/ RAD (πολλαπλού ρόλου) και 15 αεροσκάφη της έκδοσης DAD (εκπαιδευτικά), παράλληλα με 75 περίπου F-16 Block 60 Fighting Falcon (είχαν παραληφθεί 55 μονοθέσια -Ε και 25 διθέσια -F αρχής γενομένης από το 2004).
Οι πρώτες αναφορές στον Ελληνικό ειδικό Τύπο στο συγκεκριμένο ζήτημα, την προοπτική δηλαδή να αποκτήσει η Πολεμική Αεροπορία αριθμό Mirage 2000-9, είχαν γίνει στις αρχές του 2011. Την περίοδο εκείνη όντως τα ΗΑΕ εξέταζαν το ενδεχόμενο πώλησης του συνόλου των μαχητικών αυτών. Πρώτος υποψήφιος ήταν το Ιράκ, δεύτερος η Αίγυπτος και τρίτος η Ελλάδα.
Σημειώστε ότι το μικρό αραβικό κράτος είχε καταβάλλει το κολοσσιαίο για τα δεδομένα της εποχής (1998) ποσό των 5,8 δισεκατομμυρίων δολαρίων για την ανάπτυξη της έκδοσης -9, την προμήθεια 30 καινούριων αεροσκαφών, την αναβάθμιση στο ίδιο επίπεδο των 33 εναπομεινάντων (από 36) Mirage 2000EAD/RAD/DAD που είχαν αγοραστεί το 1986 και την αγορά όλων των διαθέσιμων στον τύπο όπλων αέρος-αέρος και αέρος-εδάφους (πλήρης γκάμα), μαζί με ατρακτίδια στοχοποίησης Damocles.
H ίδια έκδοση με διαφορετικό σύστημα αυτοπροστασίας και Η/Π (ICMS 2000Mk.3) αποκτήθηκε και από την Πολεμική Αεροπορία ως Mirage 2000-5Mk.2. Πριν από μία ακριβώς δεκαετία και ενώ τα ΗΑΕ βρισκόταν σε διαπραγματεύσεις για την προμήθεια 60 μαχητικών Rafale προς αντικατάσταση των Mirage 2000-9, αποφασίστηκε η ματαίωση του προγράμματος και λίγα χρόνια αργότερα, ο περαιτέρω εκσυγχρονισμός των τελευταίων. Βέβαια οι διαπραγματεύσεις με τους Γάλλους συνεχίστηκαν και επι της ουσίας δεν διακόπηκαν οριστικά, ποτέ…
Η αναβολή (όπως αποδείχθηκε…) της προμήθειας των 60 Rafale τότε, οδήγησε στη ματαίωση της πώλησης των -9 και στον –περιορισμένης έκτασης- εκσυγχρονισμό τους, ύψους 350 εκατομμυρίων δολαρίων. Ο οποίος ανακοινώθηκε στο τέλος του 2017 (Νοέμβριος) και από ότι έχει γίνει γνωστό θα περιλαμβάνει μόνο την αναβάθμιση του ραντάρ RDY-2 σε RDY-3 (ίδιο με αυτό των ινδικών μαχητικών) και την πιστοποίηση αντί του γαλλικού ατρακτιδίου στοχοποίησης νέας γενιάς TALIOS, τελικώς του αμερικανικού Sniper της Lockheed Martin. Μέχρι πρότινος τα -9 των ΗΑΕ αξιοποιούσαν επιχειρησιακά τα ατρακτίδια Damocles της Thales (ονομάζονται Shehab σε υπηρεσία από τα ΗΑΕ).
Τα αεροσκάφη όντας πολλαπλού ρόλου δύναται να φέρουν βόμβες καθοδήγησης λέιζερ PGM 500 της MBDA, καθώς και να εκτελούν αποστολές στρατηγικής κρούσης με βλήματα SCALP (στα ΗΑΕ αναφέρονται ως Black Shaheen).
Επίσης, οι δυνατότητες των – 9 στην εναέρια μάχη είναι αξιοζήλευτες, απόρροια του συνδυασμού RDY2/-3, των πυραύλων BVR MICA IR/EM και του συστήματος αυτοπροστασίας και ηλεκτρονικού πολέμου IMEWS (εξαγωγική – εκτός ΝΑΤΟ- έκδοση του ICMS 2000Mk.3) που χαρακτηρίζεται κατά κοινή ομολογία από τις άριστες επιδόσεις του.
Ως εκ τούτων, η δυνητική προοπτική απόκτησης των Mirage 2000-9 των ΗΑΕ προσφέρει μια αξιόλογη πλατφόρμα ιδανικό αντικαταστάτη των Mirage 2000 EGM/ BGM ενώ τέλος συμπληρώνει και ενισχύει τη γαλλική παρουσία στη ΠΑ που μπορεί να περιλαμβάνει δύο Μοίρες Mirage 2000 και μια Rafale ή ακόμα και δύο Μοίρες Rafale που είναι το βέλτιστο σενάριο.