Στις 14 Ιανουαρίου του 2019 η γαλλική Dassault Aviation ανακοίνωσε ότι ξεκίνησε το πρόγραμμα ανάπτυξης της έκδοσης F4 του Rafale, με αρχικό πελάτη τη Γαλλική Πολεμική Αεροπορία, η οποία αναμένεται να παραλάβει 28 αεροσκάφη, την περίοδο 2023-2026, έναντι συνολικού ποσού των € 2 δισεκατομμυρίων, ενώ, σύμφωνα με τον ισχύοντα προγραμματισμό και τις ανακοινώσεις, θα ακολουθήσει νέα παραγγελία, για 30 επιπλέον αεροσκάφη, τα οποία αναμένεται να παραδοθούν την περίοδο 2027-2030. Στην έκδοση F4 το Rafale θα ενσωματώνει μια σειρά από βελτιώσεις, σε σχέση με την τρέχουσα έκδοση F3R, οι οποίες αναμένεται να αναβαθμίσουν ακόμα περισσότερο τη μαχητική ισχύ και ικανότητα του Rafale. Ας δούμε πιες είναι αυτές οι βελτιώσεις.

Αρχικά στην έκδοση F4 το Rafale θα διαθέτει αυξημένες ικανότητες εκτέλεσης αποστολών και επιχειρήσεων σε δικτυοκεντρικό περιβάλλον, ενώ και οι διαδικασίες συλλογής, επεξεργασίας και διαβίβασης πληροφοριών και δεδομένων θα ενισχυθούν, τόσο σε επίπεδο υπολογιστικής ισχύος και αποθηκευτικού χώρου, όσο και σε επίπεδο ταχύτητας στην επεξεργασία δεδομένων και ασφάλειας κατά τη διαβίβαση τους από και προς άλλες φίλιες πλατφόρμες. Οι δύο αυτές προσθήκες θα επιτρέπουν στο Rafale να παράγει και να μοιράζεται, γρήγορα και με ασφάλεια, μια ολοκληρωμένη εικόνα της τακτικής κατάστασης που επικρατεί, ανά πάσα στιγμή, στο πεδίο της μάχης. Οι βελτιώσεις αυτές θα πλαισιώνονται από την προσθήκη της ικανότητας επικοινωνίας του Rafale, μέσω δορυφορικών συστημάτων, καθώς και της υιοθέτησης ενός νέου και βελτιωμένου συστήματος απεικόνισης δεδομένων επί της κάσκας του πιλότου.

Έμφαση αναμένεται να δοθεί και στον τομέα της ενίσχυσης του ρόλου του Rafale ως μια ικανή πλατφόρμα προσβολής στόχων εδάφους, μέσω της αναβάθμισης του ραντάρ RBE-2AA τεχνολογίας ηλεκτρονικής σάρωσης (AESA), το οποίο επιτυγχάνει μέγιστο βεληνεκές εντοπισμού 200 χιλιόμετρα. Επίσης η έκδοση F4 θα είναι εφοδιασμένη με νέο λογισμικό τεχνητής νοημοσύνης, υπεύθυνο για τον έλεγχο και τη διαχείριση των πιστοποιημένων ατρακτιδίων αναγνώρισης και στόχευσης. Το νέο λογισμικό θα επιτρέπει την ταχύτερη συλλογή και επεξεργασία πληροφοριών και δεδομένων για τους στόχους. Τα δεδομένα αυτά θα παρουσιάζονται στον πιλότο ως μια ολοκληρωμένη εικόνα της τακτικής κατάστασης. Έτσι ο πιλότος θα έχει στη διάθεση του ακριβείς πληροφορίες σχετικά με τον στόχο, άρα θα μπορεί να τον προσβάλει γρήγορα και με ακρίβεια.

Έμφαση θα δοθεί και στην επιβιωσιμότητα του αεροσκάφους, μέσω της ενίσχυσης του συστήματος αυτοπροστασίας SPECTRA με νέους και ισχυρότερους παρεμβολείς, ενώ και το κομμάτι της έγκαιρης και ορθής διάγνωσης βλαβών θα βελτιωθεί με την υιοθέτηση ενός νέου φορητού διαγνωστικού συστήματος για το τεχνικό προσωπικό. Στόχος η αύξηση της διαθεσιμότητας του αεροσκάφους και η μείωση του κόστους τεχνικής υποστήριξης, μέσω γρήγορων και αξιόπιστων διαγνωστικών διαδικασιών. Ομοίως βελτιώσεις θα υπάρξουν και στους ψηφιακούς ηλεκτρονικούς υπολογιστές που ελέγχουν τη λειτουργία των κινητήρων M88. Η Dassault δίνει έμφαση στο κομμάτι της οικονομικότερης υποστήριξης του Rafale ως αντίμετρο εξισορρόπησης της χαμηλότερης τιμής απόκτησης, αλλά μεγαλύτερου κόστους χρήσης του F-35. Το χαμηλότερο κόστος απόκτησης του F-35 προκύπτει λόγω των οικονομιών κλίμακας, οι οποίες επιτυγχάνονται λόγω του όγκο των δεδομένων παραγγελιών που ήδη έχουν εξασφαλίσει για το F-35.

Στον τομέα του οπλισμού οι σημαντικότερες προσθήκες αφορούν στην υιοθέτηση των βλημάτων αερομαχίας MICA NG (New Generation) και Meteor. Υπενθυμίζουμε ότι η ανάπτυξη του MICA NG ξεκίνησε τον περασμένο Νοέμβριο, με την υπογραφή του σχετικού συμβολαίου μεταξύ της Γαλλικής Υπηρεσίας Εξοπλισμών (DGA) και της MBDA. Τα βλήματα MICA NG θα διαθέτουν μεγαλύτερη εμβέλεια, καθώς και βελτιωμένους και ικανότερους αισθητήρες. Θα μπορούν είτε να παραχθούν ως νέοι πύραυλοι, είτε να προκύψουν κατόπιν αναβάθμισης παλαιότερων MICA, δεδομένου ότι οι όποιες αλλαγές θα γίνουν στο εσωτερικό, ενώ το εξωτερικό του βλήματος θα παραμείνει αμετάβλητο. Οι νέοι MICA-NG αναμένεται να εναχθούν σε υπηρεσία την περίοδο 2026-2031.

Οι MICA NG θα μπορούν να εκτοξεύονται χωρίς να έχει προϋπάρξει εγκλωβισμός αεροσκάφους και να καθοδηγούνται, μέσω συστήματος ζεύξης δεδομένων (Data Link), προς μια συγκεκριμένη περιοχή ενδιαφέροντος. Σε δεδομένη στιγμή ο πιλότος θα μπορεί να ενεργοποιεί είτε τον υπέρυθρο, είτε τον ερευνητή ραντάρ του βλήματος προκειμένου να επιτευχθεί ο εγκλωβισμός του στόχου, η καθοδήγηση του βλήματος προς αυτόν και τελικά η προσβολή του. Οι MICA NG θα ενσωματώνουν και ακροφύσσια κατευθυνόμενης ώσης για την εκτέλεση απότομων και βίαιων ελιγμών. Δεδομένου ότι τόσο το Rafale, μέσω του αισθητήρα OSF μέγιστου βεληνεκούς 100 χιλιομέτρων,  όσο και ο MICA μπορούν να εκτελέσουν παθητική υπέρυθρη στόχευση κάτι που πρακτικά σημαίνει ότι ο αντίπαλος δεν θα έχει έγκαιρη προειδοποίηση για την επερχόμενη απειλή.

Εκτός της πιστοποίησης των βλημάτων MICA NG και Meteor, τα οποία είναι βλήματα αέρος-αέρος, το Rafale F4 θα πιστοποιηθεί και με τις κατευθυνόμενες βόμβες AASM της έκδοσης των 2.200 λιβρών. Οι κατευθυνόμενες βόμβες AASM είναι αντίστοιχες των αμερικανικών JDAM, αλλά ενσωματώνουν και προωθητικό κινητήρα, ο οποίος αυξάνει το μέγιστο βεληνεκές τους στα 60 χιλιόμετρα περίπου, με την προϋπόθεση όμως της άφεσης τους από μεγάλο ύψος. Φυσικά τα Rafale F4 θα διατηρήσουν την ικανότητα τους να χρησιμοποιούν τα βλήματα SCALP-EG και Exocet. Ωστόσο θα έχουν τη δυνατότητα χρήσης και των βλημάτων, που θα προκύψουν από το πρόγραμμα FC/ASW (Future Cruise and Anti-Ship Weapon), το οποίο αναπτύσσουν, από κοινού, η Γαλλία και η Μεγάλη Βρετανία. Τα βλήματα του προγράμματος FC/ASW θα προορίζεται για χρήση κατά στόχων εδάφους, αλλά και κατά χαμηλής, μέσης και υψηλής αξίας ναυτικών στόχων και ναυστάθμων. Στόχος είναι η ανάπτυξη ενός βλήματος, ουσιαστικά μια έκδοση του SCALP-EG με τις δυνατότητες του Exocet, μέγιστου βεληνεκούς 1.000 χιλιομέτρων, με ικανότητα ανάπτυξης μέγιστης ταχύτητας Mach 7, με χαρακτηριστικά απόκρυψης του ίχνους (Stealth) και με βελτιωμένο σύστημα τερματικής καθοδήγησης.

Comments

      1. Ήδη και το F3-R είναι μεγάλης κλάσης α/φ. Με αυτά που προβλέπονται για το F-4, τι να πω? Θα είναι ίσως το πιο εξελιγμένο μη staelth α/φ όπως φαίνεται.

  1. Αν μπορουσαμε να κανουμε μια συμφωνια με Γαλλια, για προμηθεια του Rafale f4 (και ucav εξελιξης του nEuron), με την προυποθεση τωρα αμεσα ειτε να αναβαθμισουμε ειτε να εγκαταστησουμε τα ηλεκτρονικα του F4 (ή μερος αυτων) στα υπαρχοντα Mirage (κατοπιν αδειας αποτον κατασκευαστη και με προυποθεση να εγκατασταθουν και σε οποια τυχων mirage τυχον αγοραστουν), με διευκολυνσεις στο κοστος που θα μεταχρονολογηθει, αφου εξυπηρετουμε τα συμφεροντα της Ελλαδος αλλα και τα Γαλλικα της Total.

    Εχω διατυπωση απο παλαιοτερα την αποψη, οτι ως ειμαστε πρεπει να λαμβανουμε για λογους εμπαργκο, γεωπολιτικους κλπ απο 2 πηγες οπλικα συστηματα, ειδικα στα πολεμ. αεροσκαφη, απο Γαλλια και ΗΠΑ.

    Αν προχωρησουμε με F-35 με ΗΠΑ(εφοφον επιλεχθει απο την ΠΑ), τοτε το Rafale F4 ειναι μια συνετη επιλογη αξιοποιησης και των υπαρχοντων πυραυλικων συστηματων για τα mirage.-

    https://pbs.twimg.com/media/D7A7gk1XsAY31n4.png
    ————————–

    1. Οι Γάλλοι δεν προωθούν τίποτα στα Mirage. Ότι χάρες είναι να κάνουν θα τις κάνουν στο Rafale. Δεν λένε άμεσα όχι για κάποια πράγματα στο Mirage, αλλά θέτουν ένα τιμολόγιο που λες, άστο καλύτερα.

  2. Θα ήταν εξαιρετικό, αν υπήρχε δυνατότητα να συμμετέχουμε στην ανάπτυξη και παραγωγή ενός συστήματος σαν το.. FC/ASW

      1. Απόλυτα σωστό. Ειδικά εαν επιβεβαιώσει τις προδιαγραφές του, μιλάμε για λύση game changer σε κάποιους τομείς.

  3. Οι Βρετανοί θα πιστοποιήσουν τον METEOR στα F-35 με ότι μπορεί να σημαίνει αυτό!!!
    Συμφωνώ πάντως οτι και στο μέλλον πρέπει η Π.Α. να διαθέτει ένα τύπο μαχητικού απο ΗΠΑ και έναν απο Ευρώπη (Γαλλία).

    1. Είναι σίγουρο ότι αν πάρουν F-35, θα πάρουν και METEOR, εκτός και έχουν καμιά φαεινή για κανά εγχώριο οι γείτονες.

      1. Το μόνο σίγουρο το Ραφαλ είναι το πιο εξελιγμένο και ώριμο μαχητικό μετά το φ35 βέβαιος και η μονη λύση για αντικατάσταση των Μιράζ! Που ο εκσυγχρονισμός τους είναι ασύμφορος

        1. Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι η προμήθεια του Fafale (ακόμα και του σημερινού F3-R), σε μια δύναμη 2 ενισχυμένων μοιρών (ας πούμε 2 Χ 25 = 50 α/φ) θα ήταν εξαιρετική λύση και στρατηγικά για την ΑΟΖ και την Κύπρο (πέραν των άλλων δυνατοτήτων που έχουν αναφερθεί).
          Επιπλέον, η επικείμενη απόσυρση των Mirage από το Γαλλικό στόλο, θα ανεβάσει τα προσεχή χρόνια κατά πολύ και το κόστος συντήρησής τους, ΕΚΤΟΣ και προμηθευτούμε από τους Γάλλους κάποια α/φ και πολύ μεγάλο αριθμό ανταλλακτικών (π.χ. κάτι ανάλογο των Kiowa), τα οποία και θα συντηρήσουμε ΜΟΝΟ για ναυτική κρούση (Mirage από άλλες πηγές που έχουν αναφερθεί, ίσως είναι εφικτές κάποια στιγμή, όμως δεν διαθέτουν μεγάλο στοκ ανταλλακτικών). Και βέβαια, πέραν των άλλων, τα Mirage απαιτούν και ραντάρ AESA, που δεν το βλέπω ή είναι πανάκριβο, αφού οι Γάλλοι «δυσκολεύουν» τα θέματα του Mirage, ώστε να πουλήσουν Rafale.
          Το Mirage είναι πλέον μια πολύ προσωρινή λύση και θα πρέπει με κάποιο τρόπο να γίνει μια συμφωνία για Rafale. Αλλιώς καταφεύγουμε στο ημίμετρο των ακριβών αναβαθμίσεων του Mirage και σε συμπλήρωση του αριθμού με μεταχειρισμένα.

  4. Απλα ομορφα και κατανοητα χωρις πολλες φανφαρες και to the point ουσια, χωρις να προσπαθουν να (υπερ)εντυπωσιασουν με θα (τι μου θυμιζει αυτο :D)

  5. Για αυτόν ακριβώς τον λόγο, πρέπει να μείνουμε μακρυά από τους Γάλλους όσον αφορά το ΝΜΑ . Ας πάρουμε φρεγάτες ναι , οι οποίες σε 20 χρόνια απο την παραλαβή τους μπορουν να εκσυγχρονιστούν και από άλλο τρίτο κράτος. Ας μην μιλήσουμε για την αξιοπιστία των Γαλλικών προϊόντων και τις FOS …

  6. Θέμα που πρέπει να ασχοληθείτε:
    https://www.tacticalreport.com/view_news/UAE-Iraq-and-Mirage-2000-9s/6165

    Θεωρητικά μιλώντας πάντως ιδανικό σενάριο θα ήταν να παραχωρούνταν 40 F3R και να μεταφερθούν τα 24 Mirage Mk.2 στην Κύπρο… αλλά εδώ δεν ψάχνουμε για μεταχειρισμένα Mirage 2000-5, τι μπορούμε να περιμένουμε, πέρα από να προσγειωθούμε στην μίζερη πραγματικότητα;;

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *