Οι αριθμοί είναι αμείλικτοι. Και αποκαλύπτουν πέραν πάσης αμφιβολίας ότι η απόφαση – έστω – προμήθειας νέων μαχητικών αεροπλάνων, είναι δύσκολο να παρθεί μέχρι το 2025. Ίσως και μέχρι το 2030. Το κόστος για την απόκτηση μίας ακόμη Μοίρας μαχητικών Rafale, με την υποστήριξη και τα όπλα τους, υπολογίζεται υπό τις καλύτερες προϋποθέσεις ότι θα κυμανθεί στα δύο δισεκατομμύρια ευρώ ( https://defencereview.gr/oi- logoi-poy-epivalloyn-tin-apoktisi-k/ ). Παράλληλα, η αμερικανική Lockheed Martin Aeronautics κοστολόγησε το ελληνικό αίτημα για την αγορά 20 F-35A με υποστήριξη και εκπαιδεύσεις, στα τρία δισεκατομμύρια δολάρια ( https://defencereview.gr/polemiki- aeroporia-ena-vima-pio-konta/ )…

Ο ΥΕΘΑ Ν. Παναγιωτόπουλος έκανε λόγο για την επιλογή και προμήθεια 40 νέων μαχητικών μέχρι το έτος 2025. Διευκρινίζοντας ότι αναφέρεται σε πρόσθετα Rafale και μία Μοίρα F-35A ( https://defencereview.gr/yetha-apo-eav-i-pa-odeyei-sto-f-35/ ). Μένει να δούμε που θα βρεθούν τα κονδύλια που απαιτεί μία τέτοια ενέργεια με δεδομένες τις ανάγκες και των δύο άλλων Κλάδων των ΕΔ, ενώ δεν θα πρέπει να μας διαφεύγει ότι θα απαιτηθεί και σημαντικός χρόνος για την υλοποίησή της.

Το ποσό των πέντε κατά προσέγγιση δισεκατομμυρίων ευρώ (ή δολαρίων…) που απαιτείται επομένως για την απόκτηση 40 πρόσθετων μαχητικών, είναι ταυτόχρονα και το ποσό (πάλι κατά προσέγγιση…) που θα απαιτηθεί για τις νέες φρεγάτες του Πολεμικού Ναυτικού, τον εκσυγχρονισμό των τεσσάρων φρεγατών MEKO 200HN και τις μονάδες της ενδιάμεσης λύσης. 

Τούτων λεχθέντων, η συνολική δαπάνη και για τα δύο προγράμματα ξεπερνά τα 10 δισεκατομμύρια ευρώ (ή δολάρια…) τη στιγμή που ήδη πρέπει να αποπληρωθούν 2,4 δισεκατομμύρια ευρώ (για τα 18 Rafale F3R και τα όπλα που θα φέρουν) μέχρι το 2025, καθώς και τα 600 εκατομμύρια δολάρια (μέσω FMS) που θα κοστίσουν τα εφτά ανθυποβρυχιακά ελικόπτερα MH-60R (έχουν παραγγελθεί τα τέσσερα προς το παρόν…).   

Οι ΗΠΑ ξεκαθάρισαν από την άλλη πλευρά, ότι το F-35 θα διατεθεί στην Ελλάδα σε μεταγενέστερο χρόνο, απαντώντας σε ελληνικό αίτημα για την άμεση απόκτηση έξι μεταχειρισμένων αεροσκαφών και κατόπιν μίας πλήρους Μοίρας. Δηλαδή μετά το 2027-2028 (https://defencereview.gr/tzefri-paiat-o-dromos-gia-tin-apoktis/). Επομένως δεν μπορούμε να μιλάμε για F-35 εντός της τρέχουσας δεκαετίας για λόγους που έχουν να κάνουν με την πολιτική ισορροπιών των ΗΠΑ στα ελληνοτουρκικά και την ανατολική Μεσόγειο όσο και με την αδράνεια σε θεσμικό επίπεδο της ελληνικής πλευράς να κινηθεί έγκαιρα προς την απόκτηση του μαχητικού 5ης γενιάς.

Από την άλλη πλευρά δεν μπορούμε να περιμένουμε από τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα τη διάθεση μαχητικών Mirage 2000-9 ή F-16E/F Block 60. Ο λόγος είναι ότι όλες οι ενδείξεις και τα στοιχεία αποκαλύπτουν πως το πρόγραμμα προμήθειας των 50 F-35A που υπογράφηκε με την προηγούμενη κυβέρνηση των ΗΠΑ στις 20 Ιανουαρίου του 2021, λίγες μόλις ώρες πριν από την ανάληψη της προεδρίας από τον Τζοσεφ Μπάϊντεν (https://defencereview.gr/ypografike-to-symvolaio-promitheias-50-f-35a-l/), θα καθυστερήσει μετά από απόφαση της νέας αμερικανικής κυβέρνησης να επανεξετάσει τη σύμβαση.

Πράγμα που σημαίνει ότι αν αυτή η επανεξέταση καθυστερήσει την υλοποίηση της συμφωνίας κατά έξι μήνες, οι πρώτες παραδόσεις θα μετατεθούν για το 2028, αντί του 2027. Στην καλύτερη των περιπτώσεων τα ΗΑΕ θα εντάξουν δηλαδή το νέο τύπο σε υπηρεσία εντός του 2029-2030. Επομένως, η Ελλάδα δεν έχει την πολυτέλεια του χρόνου να περιμένει ενίσχυση του στόλου των μαχητικών της, σε μία περίπου δεκαετία από τώρα!

Το δεδομένο αυτό μπορεί να αλλάξει και σε περίπτωση που τα ΗΑΕ προβούν σε παραγγελία μαχητικών Rafale. Κάτι που θα πρέπει να θεωρείται απίθανο, καθώς δεν υπάρχουν σε εξέλιξη διαπραγματεύσεις μεταξύ Γαλλίας και ΗΑΕ για το συγκεκριμένο ζήτημα εδώ και πολλά χρόνια… Υπάρχει πιθανότητα βέβαια αυτή η διαδικασία να επανεκκινήσει, αλλά τώρα δεν προκύπτει από πουθενά.

Δεν πιστεύουμε ότι αυτό θα συμβεί για πολλούς λόγους που δεν μπορούμε να αναλύσουμε τώρα. Όπως και να έχουν τα πράγματα, ακόμη και οι σκέψεις που έχουν εκφραστεί για αναθεώρηση του σχεδιασμού της Αεροπορίας των ΗΠΑ για την εκ νέου προμήθεια μαχητικών F-16 σε συνδυασμό με περιορισμό του αριθμού των F-35A, συνηγορούν στο να αναβαθμιστούν όλα τα ελληνικά μαχητικά του τύπου και να αγοραστούν νέα όπλα.

Είναι η πλέον οικονομική και αποδοτική λύση και παράλληλα μία ενέργεια που θα δώσει το χρόνο στην Πολεμική Αεροπορία, αλλά και την ευχέρεια, να καθορίσει τις προτεραιότητές της για την επόμενη δεκαετία, απευθυνόμενη πιθανότατα σε συνδυασμό επανδρωμένων και μη μαχητικών για την κάλυψη των μελλοντικών επιχειρησιακών της αναγκών. 

Οι επιλογές που υπάρχουν λοιπόν για την διατήρηση του αξιόμαχου της Πολεμικής Αεροπορίας στα υψηλότερα δυνατά επίπεδα με το χαμηλότερο δυνατό κόστος, είναι συγκεκριμένες και επιβάλλονται και από την αναγκαιότητα κάλυψης των εξοπλιστικών απαιτήσεων και των δύο άλλων Κλάδων των ΕΔ. Και είναι οι εξής δύο: Εκσυγχρονισμός του συνόλου των μαχητικών F-16C/D Block 30 και Block 50 σε συνδυασμό με αγορά πρόσθετων Rafale, εφόσον προκύψουν τα 12 μεταχειρισμένα αεροσκάφη που προτείνονται στην Κροατία…

Η κυβέρνηση της χώρας αυτής έχει ανακοινώσει ότι η τελική επιλογή του νέου τύπου που θα αντικαταστήσει τα απαρχαιωμένα MiG-21 της Αεροπορίας της, θα γίνει εντός του πρώτου τριμήνου του 2021. Οπότε κοντός ψαλμός αλληλούϊα… Η προμήθεια 22 έως 24 ακόμη μαχητικών Rafale σε συνδυασμό με τον εκσυγχρονισμό όλων των F-16, πέραν όλων των άλλων πλεονεκτημάτων που θα φέρει με το χαμηλότερο δυνατό κόστος, θα δώσει στην Πολεμική αεροπορία και τη δυνατότητα να αξιοποιήσει μία μεγάλη γκάμα πραγματικά σύγχρονων όπλων. Στα οποία και πρέπει να γίνει η σημαντικότερη επένδυση…

O αμερικανικός AIM-120D AMRAAM σε σχέση με τον ευρωπαϊκό METEOR

Έχει ήδη αποδεσμευθεί σε Βρετανία, Καναδά, Δανία και Αυστραλία. Δεν γνωρίζουμε αν θα αποδεσμευθεί και στην Ελλάδα. Αυτό που με βεβαιότητα γνωρίζουμε, είναι ότι ο AIM-120D AMRAAM αναπτύχθηκε ώς η άμεση απάντηση, το απευθείας ανταγωνιστικό όπλο του ευρωπαϊκού METEOR. H Lockheed Martin βέβαια βρίσκεται από το 2016-2017 στη διαδικασία ανάπτυξης του εντελώς νέου AIM-260 Joint Advanced Tactical Missile (JATM), αλλά αυτό θα μας απασχολήσει σε μελλοντικό, ξεχωριστό αφιέρωμα.

Ο ευρωπαϊκός METEOR εξακολουθεί να παραμένει οδηγός των εξελίξεων, αφού με τους νεοτερισμούς και τη φιλοσοφία που εισήγαγε, αλλάζει πλέον τα δεδομένα στην εναέρια μάχη μέσων και μεγάλων αποστάσεων (BVR) (https://defencereview.gr/polemiki-aeroporia-oi-logoi-poy-epiva/). Παρακάτω αναλύουμε ποιοι ακριβώς είναι αυτοί οι νεοτερισμοί και η νέα φιλοσοφία.

Για λόγους οικονομίας χρόνου και χρήματος, οι Αμερικανοί αντέγραψαν κάποια από τα χαρακτηριστικά του METEOR. Όχι όλα… Δεν υιοθέτησαν το μεταβαλλόμενης ώσης (VFDR: Variable Flow Ducted Rocket) προωστικό σύστημα του ευρωπαϊκού πυραύλου, πράγμα που σημαίνει ότι ο ΑΙΜ-120D λειτουργεί όπως όλοι οι κλασσικοί BVR πύραυλοι αέρος – αέρος και όπως οι προγενέστερες εκδόσεις του.

Δηλαδή επιταχύνει μετά την εκτόξευσή του προς το στόχο, από τον πυραυλοκινητήρα του μέχρι την εξάντληση του στερεού καυσίμου που φέρει. Κατόπιν βασίζεται αποκλειστικά και μόνο στην κινητική του ενέργεια, με ότι αυτό συνεπάγεται για την κρίσιμη τερματική φάση πρόσκτησης του στόχου. Την πραγματική του δυνατότητα να παρακολουθήσει με άλλα λόγια τους ελιγμούς διαφυγής του στόχου, διατηρώντας επαρκή κινητική ενέργεια και επομένως και ελικτική ικανότητα.

Θέτοντάς το διαφορετικά, θεωρείται αμφίβολο το εάν ο ΑΙΜ-120D έχει την ίδια ΝΕΖ (No Escape Zone) σε σχέση με τον ΜΕΤΕΟR, παρά τη μεγαλύτερη ακτίνα του. Που παραμένει απόρρητη. Πολλές πηγές αναφέρουν ότι φτάνει μέχρι και τα 100 μίλια (περί τα 150-160 χιλιόμετρα), ενώ άλλες την περιορίζουν μεταξύ 75 και 80 μιλίων.

Ο ΜΕΤΕΟR εν αντιθέσει, μπορεί να θεωρηθεί και το πρώτο BVR όπλο τεχνητής νοημοσύνης (ΑΙ – Artificial Intelligence). To σύστημα καθοδήγησής του είναι σεταρισμένο-προγραμματισμένο να επιλέγει τη συντομότερη διαδρομή προς το στόχο. Ο αυλωθητής (Ramjet) που χρησιμοποιεί μπαίνει σε λειτουργία πλεύσης (cruise mode) με οικονομικά στοιχεία, μετά την εκτόξευση και την αρχική του επιτάχυνση μέσω booster, με σκοπό να εξοικονομηθεί στερεό καύσιμο για την τερματική φάση. Όπου ο πύραυλος χρειάζεται κινητική ενέργεια για να ελιχθεί, ή και να επιταχύνει αν χρειαστεί για να προλάβει ένα στόχο που απομακρύνεται για να διαφύγει!

Αυτός είναι και ο λόγος για τον οποίο η ΝΕΖ του METEOR είναι τόσο μεγάλη. Το πλήρωμα του μαχητικού – φορέα μπορεί να τον ανακατευθύνει σε εναλλακτικούς στόχους μέσω του αμφίδρομου (two way) data link που διαθέτει. Το  ίδιο ισχύει και για τον AIM-120D που όπως και ο METEOR, μέσω του νέας γενιάς αμφίδρομης επικοινωνίας data link που φέρει, μπορεί να δέχεται στοιχεία ταχύτητας, θέσης και ύψους του στόχου καθόλη τη διαδρομή του και ανά πάσα στιγμή και από άλλες πλατφόρμες.

Όπως μαχητικά, αεροσκάφη έγκαιρης προειδοποίησης και ελέγχου (AEW&C), αλλά και πλατφόρμες ISR. H σημαντικότερη διαφοροποίηση του METEOR έγκειται στο ότι το πλήρωμα του μαχητικού – φορέα, παρακολουθεί συνεχώς το πόσο καύσιμο διαθέτει ο πύραυλος, ποια είναι η ταχύτητά του, και το ποια διαδρομή (τροχιά) ακολουθεί. Στοιχεία που καθιστούν πολύ πιο άμεση και εύκολη τη λήψη ορθών αποφάσεων ως προς την ανακατεύθυνση του προς άλλο στόχο.

Στο πίσω τμήμα του Meteor είναι εγκατεστημένο το σύστημα ζεύξης δεδομένων και το σύστημα ελέγχου των ηλεκτρονικών και του κινητήρα EPCU (Electronics & Propulsion Control Unit). Το EPCU λαμβάνει δεδομένα από τον αισθητήρα, την αδρανειακή μονάδα καθοδήγησης και το σύστημα ζεύξης δεδομένων και υπολογίζει την απόσταση του στόχου, το υψόμετρο, ενώ καταγράφει και το διαθέσιμο καύσιμο. Επίσης είναι το σύστημα που δίνει τις εντολές αυξομείωσης της ώσης.

Από εκεί και πέρα οι ενεργοί ερευνητές ραντάρ των δύο πυραύλων, παρουσιάζουν μέσω λογισμικού και ικανότητας ενίσχυσης ισχύος σήματος εκπομπής, αυξημένη αντοχή σε περιβάλλον ισχυρών ηλεκτρονικών αντιμέτρων (ECM), ενώ έχουν και ικανότητα εγκλωβισμού πηγών εκπομπής αντιμέτρων! Μπορούν δηλαδή να κατευθυνθούν στο αεροσκάφος που προσπαθεί αν τους τυφλώσει, εφόσον βρίσκεται σε προσιτή απόσταση. Ο κατασκευαστής του AIM-120D επίσης διευκρινίζει ότι ο νέος ενεργός ερευνητής που φέρει, μπορεί να εγκλωβίσει στόχους σε μεγαλύτερες γωνίες εκτός του διαμήκη άξονα του πυραύλου (off boresight).

Ο AIM-120D διατηρεί τις ίδιες διαστάσεις με τις προγενέστερες εκδόσεις προκειμένου να μπορεί να χρησιμοποιεί τους ίδιους φορείς ανάρτησης οπλισμού και να χωρά στις ίδιες καταπακτές στα μαχητικά χαρακτηριστικών stealth. Επομένως δεν χρειάζεται να επανέλθουμε στα νούμερα αυτά (https://defencereview.gr/vlimata-aim-120c7-amraam-gia-tin-toyrkia/). Στοιχεία σε ότι αφορά στο βάρος του, δεν έχουν δοθεί στη δημοσιότητα. Εικάζεται ότι είναι μεγαλύτερο σε σχέση με αυτό του C7, λόγω της μεγαλύτερης ποσότητας στερεού καυσίμου που πιθανότατα φέρει.

H παγκόσμια και η ελληνική προοπτική του τελευταίου AMRAAM

Είναι πολλά τα στοιχεία που δεν έχουν ακόμη γίνει γνωστά σχετικά με την τελευταία έκδοση του AMRAAM. Αργά ή γρήγορα θα γίνει και αυτό από τη στιγμή που έχει ήδη συγκεντρώσει σημαντικές παραγγελίες από πέντε τουλάχιστον χώρες (ΗΠΑ, Αγγλία, Δανία, Καναδάς και Αυστραλία). Το πραγματικά ενδιαφέρον είναι ότι σήμερα, σε αντίθεση με το ότι συνέβαινε πριν από 30 σχεδόν χρόνια, στο πρώτο μισό της δεκαετίας του ΄90 όταν ο ΑΙΜ-120Α εντασσόταν σε υπηρεσία στις ΗΠΑ και την Ευρώπη, έχει έναν σοβαρότατο ανταγωνιστή που ακούει στο όνομα Meteor.

Ήδη το βρετανικό Υπουργείο Άμυνας έχει αποφασίσει την πιστοποίηση του ευρωπαϊκού όπλου ( https://defencereview.gr/i-raf-pistopoiei-vlimata-meteor-kai-spear-sta-f-35-lightning-ii/) στα F-35B που αξιοποιεί επιχειρησιακά η RAF σε συνεργασία με το RN (Royal Navy) και θεωρείται δεδομένο ότι όταν η διαδικασία αυτή ολοκληρωθεί, θα ακολουθήσουν και άλλοι Ευρωπαίοι χρήστες του αμερικανικού μαχητικού 5ης γενιάς (Ολλανδία, Βέλγιο, Νορβηγία, Δανία).

Το πραγματικά εκπληκτικό είναι ότι ακόμη και οι Αμερικανοί εξετάζουν το ενδεχόμενο πιστοποίησης του Meteor σε δικά τους μαχητικά (F/A-18E/F Block III, F-15EX ακόμα και F-22) που είναι εξοπλισμένα με ραντάρ AESA, δεδομένου ότι έτσι μπορούν να εκμεταλλευτούν τις πλήρεις δυνατότητες του, όσο και του ΑΙΜ-120D. Όσο για την ακτίνα του τελευταίου, πρόκειται προφανώς για την απόσταση που μπορεί να καλύψει το όπλο μέχρι να εξαντληθεί η κινητική του ενέργεια σε βαθμό που να μην μπορεί να διατηρήσει οριζόντια πλεύση. 

Δεν έχει προβλεφθεί δηλαδή η ανάγκη εκτέλεσης ελιγμών. Εφόσον το όπλο χρειαστεί να ελιχθεί για να κυνηγήσει έναν στόχο, θα εξαντλήσει την κινητική του ενέργεια σε μικρότερη απόσταση. Το ίδιο δεν ισχύει και για τον Meteor; Δεν το γνωρίζουμε από τη στιγμή που η ώση που παράγει ο κινητήρας του είναι μεταβαλλόμενη… Δεν έχει διευκρινιστεί αν η μέγιστη ακτίνα του Meteor είναι καταγεγραμμένη με τον κινητήρα του να λειτουργεί με πλήρη στοιχεία ή όχι. Παρόλα αυτά δεν μπορούμε με βεβαιότητα να πούμε ότι η ακτίνα των δύο όπλων είναι συγκρίσιμη.

The Rafale B301, operating from Cazaux DGA Flight Test Center in southwestern France, successfully completed, on October 4 then on October 10, two successful tests of the beyond visual-range air-to-air missile (BVRAAM) Meteor.

Σε ότι αφορά στη σημαντικά μεγαλύτερη ακτίνα του -D σε σχέση με τον -C7 μπορούμε με ασφάλεια να υποθέσουμε ότι επιτεύχθηκε όπως και η μεγαλύτερη ακτίνα του MICA NG σε σχέση με τον MICA. Λόγω των μικρότερων διαστάσεων και όγκου ηλεκτρονικών της μονάδας καθοδήγησης και του ενεργού αισθητήρα ραντάρ, προέκυψε περισσότερος χώρος για στερεό καύσιμο. Δεν είμαστε σε θέση να γνωρίζουμε αν έχει αναπτυχθεί από τους Αμερικανούς κάποιο νέο είδος στερεού καυσίμου με πιο αργό ρυθμό καύσης και την ίδια απόδοση.

Η δική μας Πολεμική Αεροπορία έχει τη δυνατότητα να αξιοποιήσει εντός της τρέχουσας δεκαετίας τον ΑΙΜ-120D στα εκσυγχρονισμένα F-16V. Παράλληλα με τον Meteor στα Rafale. Βέβαια λόγω του εξελιγμένου αμφίδρομου data link, η τελευταία έκδοση του AMRAAM μπορεί να αξιοποιηθεί ακόμη και από τα F-16C/D Block 30 και Block 50, επειδή μπορεί να λαμβάνει στοιχεία στοχοποίησης και από πλατφόρμες όπως τα EMB-145H AEW&C και τα εκσυγχρονισμένα P-3H. Δεν είναι τυχαίο ότι ο Καναδάς σκοπεύει να εκμεταλλευτεί το συγκεκριμένο όπλο στα απαρχαιωμένα CF-18 που αξιοποιεί επιχειρησιακά από το πρώτο μισό της δεκαετίας του ‘80!

Εφόσον και οι παλιές εκδόσεις του F-16 εκσυγχρονιστούν μέσω της εκμετάλλευσης των συστημάτων που θα προέλθουν από τα F-16V, η αξιοποίηση του ΑΙΜ-120D θα γίνει υπό ακόμη καλύτερες προϋποθέσεις.

Τα στοιχεία κόστους

Υπό την προϋπόθεση ότι ο μεγάλης ακτίνας ΑΙΜ-120D θα αποδεσμευθεί στην Ελλάδα, κάτι που θεωρούμε απόλυτα λογικό λόγω της ανάπτυξης του νέας γενιάς AIM-260 JATM (https://defencereview.gr/aim-260-to-ypo-anaptyxi-vlima-poy-tha-antikat/), το κόστος ανά μονάδα εκτιμάται στα 3,3 περίπου εκατομμύρια δολάρια ανά μονάδα. Είναι συγκρίσιμο άμεσα με αυτό του Meteor δηλαδή και προκύπτει από τις συμβάσεις που έχουν υπογραφεί μέχρι σήμερα.

Οι Βρετανοί μέσω παραγγελίας 200 μονάδων (https://www.dsca.mil/press-media/major-arms-sales/united-kingdom-aim-120d-advanced-medium-range-air-air-missile-amraam) το 2018, θα καταβάλλουν 650 εκατομμύρια δολάρια.  Κόστος ανά μονάδα 3,25 εκατομμύρια δολάρια δηλαδή.

Ο Καναδάς για 32 μόλις AIM-120D και 18 εκπαιδευτικούς (CATM-Captive Air Training Missile) θα καταβάλει 140 εκατομμύρια δολάρια, ενμώ η Αυστραλία που έχει υπογράψει και την μεγαλύτερη παραγγελία για 450 μονάδες μαζί με 40 εκπαιδευτικούς εξοπλισμένους με συστήματα τηλεμετρίας και 10 μονάδες καθοδήγησης (Guidance Sections) θα πληρώσει 1,22 δισεκατομμύρια δολάρια ΗΠΑ.

Τέλος, η Δανία (https://defencereview.gr/228-aim-120d-amraam-gia-megali-vretania-kai-dania/) για την προμήθεια 28 μονάδων και μίας πρόσθετης μονάδας καθοδήγησης, κατέβαλλε 90 εκατομμυρία δολάρια (3,214 εκατομμύρια ανά μονάδα).

Για τον MICA NG θα ακολουθήσει ξεχωριστό αφιέρωμα.

Comments

  1. Αυτή τη στιγμή πρέπει να δοθεί άμεση προτεραιότητα στη διεκδίκηση των 12 προσφερόμενων «Ριπών» στην Κροατία με μια συμπληρωματική αγορά 10 νέω διθέσιων τεμαχίων. Είναι πολύ σημαντικό αυτό το game changer ευρωπαικό αε/φος να υπηρετήσει και σε ικανούς (10-20 τεμάχια) στη διθέσια έκδοσή του. Το αε/φος αυτό στις αρχές της επομένης δεκαετίας θα μπορεί να συνεργάζεται άψογα με τυχόν ucav τύπου loyal wingman ή να λειτουργεί ως μικρό ΑΣΕΠΕ. Εννοείται πως θέλουμε χθες πολλούς Meteor. Ο ΑΙΜ120C7 που έχουμε για μερικά έτη, στην καθημερινή δουλειά λάτζας πάνω από το Αιγαίο επαρκεί. Τους C5 να δούμε αν αξίζει να τους αναβαθμίσουμε σε C7. Τέλος, οπωσδήποτε τα 38 blk50 σε Viper (όχι σε ADV). Τα blk30 μπορούν να γίνουν ADV (πλεόνασμα APG68V9 κλπ μπορεί να γίνει ανταλλαγή με την LM καθώς πολλά αε/φη το φέρουν).

    1. Συμφωνώ. Και είναι σημαντικό να υπολογίζουμε και τον MICA IR στο οπλοστάσιο του Rafale, ως το μοναδικό μεσαίας ακτίνας βλήμα με υπέρυθρη καθοδήγηση της Δύσης. Και με τους νέους ΜICA NG που έρχονται, το βλήμα θα έχει ακόμα καλύτερο τερματικό ερευνητή, εμβέλεια και No-Escape Zone με τον dual-pulse κινητήρα. Σε συνδυασμό με τα άλλα υποσυστήματα του Rafale (OSF, SPECTRA), οι ΜΙCA IR (NG) προσφέρουν στην ΠΑ μια πλήρως παθητική (με μηδενικές ηλεκτρομαγνητικές εκπομπές) λύση που δεν υπάρχει παρά σε ελάχιστες πολεμικές αεροπορίες και δίνει λύσεις έναντι στόχων με χαμηλό RCS ή σε περιβάλλον υψηλών Η/Μ παρεμβολών.

      Η αποτελεσματικότητα του AMRAAM έναντι στόχων με συστήματα αυτοπροστασίας/παρεμβολών τεχνολογίας DRFM (όπως του Rafale) έχει αμφισβητηθεί και από στελέχη της USAF και αναλυτές των ΗΠΑ, αναγνωρίζοντας ότι θα χρειάζονται πολλαπλά βλήματα για να υπάρχουν κάποιες πιθανότητες έναντι ενός στόχου που έχει ένα αντίστοιχα σύγχρονο Σ/Α με το Rafale, όπως αρκετά πλέον Ρωσικά ή Κινεζικά μαχητικά.

      Οι ΗΠΑ έχοντας πέσει θύματα παρασιτισμού εταιριών όπως η Lockheed εξελίσσουν πανάκριβες πλατφόρμες τύπου F-35 (που φέρνουν τα πολλά λεφτά) και έχουν αμελήσει την εξέλιξη σύγχρονων όπλων, αφού αυτά θα έδιναν «νέα ζωή» και σε παλαιότερα μαχητικά καθιστώντας λιγότερο… εξαναγκασμένο «μονόδρομο» τα 5ης γενιάς αεροσκάφη. Π.χ ένα F-15EX φορτωμένο με 10+ βλήματα κατηγορίας ΜΕΤΕΟR, σε συνδυασμό με τις επιδόσεις επιχειρησιακού ύψους και ταχύτητας που αυτό έχει, αλλά και το θηριώδες λόγω μεγέθους ραντάρ (λέγεται πως είναι το ισχυρότερο σε υπηρεσία στην USAF) είναι πολύ πιο ικανό από ένα F-35 με… τέσσερις (στην καλύτερη περίπτωση) AMRAAM. To F-35 ως γνωστό στερείται και εξειδικευμένους σφαιρικής κάλυψης jammers στο συστήμα αυτοπροστασίας του στηριζόμενο μόνο στο radar του για ενεργό jamming, με τους με όποιους περιορισμούς σε εύρος συχνοτήτων και πεδίο θέασης αυτό έχει.

      1. ένα F-15EX φορτωμένο με 10+ βλήματα κατηγορίας ΜΕΤΕΟR, σε συνδυασμό με τις επιδόσεις επιχειρησιακού ύψους και ταχύτητας που αυτό έχει, αλλά και το θηριώδες λόγω μεγέθους ραντάρ (λέγεται πως είναι το ισχυρότερο σε υπηρεσία στην USAF) είναι πολύ πιο ικανό από ένα F-35

        Φιλε σπιραλ μας βάζεις τρελές ιδέες τώρα.
        Αν πρέπει σώνει και καλά να κάνουμε την βλακεία και να πάρουμε τον τενεκε35 για να αγορασουμε κατι απο αμερικη, αφου ετσι κι αλλιως θα εισάγουμε ένα επιπλέον τυπο μαχητικου (λαθος ετσι κι αλλιως οικονομοτεχνικα φυσικα καλυτερα να περναμε επιπλεον ραφαλ) γιατι να μην είναι το F-15EX
        και οχι ο τενεκες35?
        Ιδιο κοστος αγορας, παραπλήσιο κοστος χρήσης τεραστιο και στις 2 περιπτωσεις ετσι κι αλλιως.
        Αλλα τι λέω? Δυστηχως ανηκωμεν εις την Λοκχιντ
        Μποινγκ για εμας απαγορευετε

        1. @Romeo60
          Μην ξίνεις πληγές με το υπέρτατο μη stealth αε/φος των Η.Π.Α. Μean Machine… λέμε. Πράγματι ιεροσυλία να συγκρίνουμε το EX με το F35.

        2. Φίλε Romeo νομίζω με το Rafale (αν υπάρχει λογική) έχουμε κλείσει ως προς το «high» του μίγματος high-low που πρέπει να έχει η ΠΑ. Προσωπικά πάντως δεν αμφιβάλω καθόλου πως το F-15EX με σύγχρονα πυρομαχικά, ραντάρ, υπολογιστές, avionics και σύστημα αυτοπροστασίας όπως το EPAWSS θα έχει πολύ περισσότερες δυνατότητες από το F-35.

          Αυτό που θεωρώ ότι θα μας απασχολήσει κατά προτεραιότητα στο μέλλον για την ΠΑ (πέρα από «μικρότερες» ελλείψεις όπως ατρακτίδια, όπλα κτλ.) είναι ένα ικανό μονοκινητήριο ως αντικαταστάτης των F-16. Και αυτό αν είχαμε μυαλό και κυρίως ανεξαρτησία να επιλέξουμε αξιοκρατικά θα ήταν κάτι σαν το Gripen E. Μια ΠΑ με Rafale και Gripen E θα ήταν από τις ισχυρότερες.

        3. Πραγματι.

          Τα F-15 κι συγκεκριμενα τα αναβαθμισμενα F-15EX, θα ηταν ονειρο για τις ΕΔ και κυριως για τον Ελληνσιμο που θελει να κυριαρχει στην Ανατολικη Μεσογειο.

          Ειναι ενα μαχητικο που μπορει να σου φερει τη υπεροχη, χωρις πολλα πολλα.
          Και εαν το συνδιασεις εντος της ιδιας ΠΑ, με τα Γαλλικα ραφαλ, τοτε εδω μιλαμε για απαγορευση εναεριου χωρου που θα αρχιζει να καλυπτει ολο το πελαγος του Αιγαιου και θα φτανει μεχρι νοτια της Κυπρου. Μπορει κι μεχρι το λιμανι της Λαττακειας !!

          Οταν ειχε προταθει σε καταλογο αγορας, Νεου Μαχητικου – βλεπε 1997 – το F-15H
          https://www.flightglobal.com/greece-puts-f-15-and-su-27-on-shortlist-in-fighter-competition/5155.article

          το 2015 ελαβαν μερος στην διεθνη ασκηση ΗΝΙΟΧΟΣ…..
          https://www.youtube.com/watch?v=cu4-TaBGk00

  2. AIM-120D δε θα ζητουσα αμεσα γιατι εαν αποδεσμευτει για εμας το ιδιο θα ισχυει και για τουρκια. Στο αμεσο μελλον θα εχουμε ποιοτικο πλεονεκτημα με τον μετεορ οποτε μας συμφερει τα φ16 και των δυο να μεινουν με τον AIM-120C.

      1. @Αποστολής
        αγαπητέ φίλε Αποστολή,η ανάπτυξη τουρκικών όπλων ίσως να είναι η αχίλλειος πτέρνα τους.παρα τα οποια πλεονεκτήματα των δικών τους όπλων,στην παρουσα φαση δεν μπορω να πιστέψω οτι ο ατμακα θα ειναι ανωτερος των εξοσετ η`χαρπουν,οπως και ο καθε πυραυλος α/α απο τους μετεορ,μικα κ.α.οποτε το πλεονέκτημα μας στον αέρα με την προμήθεια δεύτερης μοίρας Ραφαλ και προηγμένων όπλων συνεπάγεται αεροπορική υπεροχή. Αν το καταλάβουν αυτό οι πολιτικοί τότε αντίο Τουρκία.

        1. Δεν εχει σημασια τι πιστευουμε. Θα πρεπει να εργαζομαστε με την λογικη οτι ΝΑΙ, τα οπλα που θα παραγουν στηνΤουρκια θα ειναι τουλαχιστον εφαμιλλα. Μονο τοτε δεν θα αιφνιδιαστουμε.

        2. Συμφωνώ ότι δεν θα είναι ανώτεροι οι πύραυλοι από τους αντίστοιχους δυτικούς αλλά θα έχουν το πλεονέκτημα της ποσότητας με ότι αυτό συνεπάγεται από πλευράς κορεσμού των δικών μας μέσων.

  3. Ενα εχω να πω.

    Καλο θα κανουν οι – «προτιμουμε Αμερικανικα οπλα» – εκει στο ΓΕΑ, περι φου 35, να το ΒΟΥΛΩΣΟΥΝ κι να μην χρεωνουν στον Ελληνικο Λαο τις δικες τους, ιδιετεροτητες κι ευαισθησιες.

    κυριοι στο σπιτακι σας οι οποιες ιδιατερες επιθυμιες, οκ;;

    1. Πες αλεύρι … η ΜΜΣΨ μας γυρεύει. Η προμήθεια έκλεισε από ότι φαίνεται και απλά κοροϊδεύουν εμάς και τους ξένους και στ τέλος θα γελάει όλος ο κόσμος με το πλοίο που θ πάρουμε και τα συνηθισμένα παπγαλάκια θα λένε για το υπερόπλο των MMSC

      1. Με συγχωρείτε αλλά σε προηγούμενο μου σχόλιο έγραψα λάθος όνομα. Αντί για MTS, MTKS είναι το σωστό.

        Πες αλεύρι … η ΜΜΣΨ μας γυρεύει. Η προμήθεια έκλεισε από ότι φαίνεται και απλά κοροϊδεύουν εμάς και τους ξένους και στ τέλος θα γελάει όλος ο κόσμος με το πλοίο που θ πάρουμε και τα συνηθισμένα παπγαλάκια θα λένε για το υπερόπλο των MMSC

        1. Ενα ειναι δεδομενο.

          Οι αντιπροσωποι του US State Dpt, σε Ελλαδα κι πενταγονο θελει διακαως να φορτωσουν τα αχρηστα κι υπερτιμολογημενα ΔΗΘΕΝ φρεγατες της LM, στον Ελληνα φορολογουμενο.

          Σκεψου το ετσι.
          Ανεβαζουν τις τιμες, υποχρεωνουν να τις αγορασουμε με ειδικα στρατιωτικα δανεια κι βεβαιως να τις πλαισιωσουμε με Αμερικανικα ηλεκτρονικα κι πολεμικα συστηματα.

          Δηλαδαη ΟΧΙ μονο θα κρατησουμε ενα νεκρο κι παραπεταμενο προγραμμα Αμερικανικης ναυπηγησης βλεπε τα MMSC, αλλα θα ΧΡΕΩΘΟΥΜΕ κι θα πληρωνουν τα παιδια μας για να ξεπληρωσουμε τα δανεια απο τους αμερικανους που μας πουλουν τα ΑΧΡΗΣΤΑ κσονσερβοκουτια της LM συν τα ΥΠΟΔΕΕΣΤΕΡΑ οπλα τους!

          υ.γ.
          ως αχρηστα κοσνσερβοκουτια, προσθεσε κι τα φου(ΛΕΜΟΝΑΡΑ ΤΟΥ ΚΕΡΑΤΑ) 35.

      2. ΧΑΧΑΧΑ

        Φαίνεται ότι έχεις δίκιο! Σήμερα είδα ένα τίτλο για όπλα Laser (οι ψεκασμένοι μας μάραναν φίλτατοι πτώσηδες). Εννοείται ότι δεν το διάβασα το άρθρο, αλλά τι να πει κανείς.

        Όπου φτωχός και η μοίρα του…

        1. αν και είμαστε λίγο εκτός θέματος άρθρου, αρκεί να δούμε τα δεδομένα που κανείς δε μπορεί να αμφισβητήσει.

          Η προηγούμενη κυβέρνηση διαπραγματεύονταν την απόκτηση γαλλικών φρεγατών. Συγκεκριμένες ιστοσελίδες με «αποκλειστικές'» και «καλά πληροφορημένες πηγές» μιλάγανε για κόστος στα 4 δις για δύο πλοία.

          Μετά αλλάζει κυβέρνηση η οποία ήταν έτοιμη να τελειώσει τη συμφωνία και τελικά τινάχτηκαν όλα στον αέρα. Ξαφνικά αρχίσαμε να μιλάνε για MMSC, φρεγάτες πολλαπλού ρόλου, διακρατικές συμφωνίες, ναυπήγηση στην Ελλάδα και «επενδυτικά πλάνα» των ΗΠΑ και όλα τα γνωστά. Δηλαδή οι αμερικανοί θα το παίζουν επενδυτές στην Ελλάδα με τα λεφτά που θα τους δώσουμε για την ναυπήγηση των φρεγατών. Επίσης όλο τυχαίος το κόστος των FDI που έλεγαν ότι κάνανε ήταν κοντά στο κόστος των MMSC που λένε ότι κάνουν.

          Επίσης ξαφνικά σε χρόνο ρεκόρ υπέγραψαν συμφωνία για τα ραφάλ μετά την ακύρωση των FDI. (Βέβαια εδώ υπάρχει και η δικαιολογία της τραγικής κατάστασης που επικρατεί στη δήθεν πανίσχυρη Π.Α.)

          Επιπλέον δεδομένα είναι ότι η Γαλλία δε μπορεί να υπογράψει εμπορική συμφωνία. Ας δούμε το ποσό των ποσό των ραφάλ, το ποσό του δανείου που βγήκαμε στις αγορές, κάτι ομόλογα, κάτι για αμυντικές συνδρομές που μάλλον ήταν και το πλαίσιο για να διακαιολογηθεί μια διακρατική συμφωνία για τις FDI. Υπάρχουν και πολλά άλλα που δε θα ήθελα να αφήσω υπονοούμενα όπως οι σχέσεις μας με κάποια κράτη που μάλλον δε τις λες και πολύ διαφανείς.

          Οψόμεθα… Το ΠΝ άλλωστε μην ξεχνάμε πως έχει και μια προιστορία με κάτι υποβρύχια και άλλα πράγματα…

  4. Πάμε πάλι ο AIM 120 D έχει μέγιστη εμβέλεια όταν εκτοξευτεί από F-15 με φορτίο έναν
    πύραυλο και το 1/3 εσωτερικά καύσιμα.

    Ο METEOR όμως έγιναν οι εκτοξεύσεις από Ραφάλ με 50% εσωτερικό καύσιμο και φορτίο
    έναν πύραυλο.

    Οπότε πάλι λένε ψέματα οι Αμερικάνοι αρκετά πια με το πουσαρισμένο F-15 των 2,5+ μάχ!
    Ναι με 2,5+ max εκτοξεύουν τους ΑΙΜ- 120.

    1. Δυστυχως αγαπητε – (για να μην παρεξηγηθω), διαχρονικα – εχουμε να κανουμε με μια πολυ εντεχνη συστηματικη προπαγανδα που εχουν στησει οι Αμερικανοι στο μεταπολιτευτικο ελληνικο κρατος.

        1. Επειδη υπαρχουν τετοιες καταστασεις, ειμαστε σε αυτες τις καταστασεις οπου η καθε Αμερικανικη κι οποια αλλη ξενη εταιρια πληρωνει βαζει στο τσεπακι της τον τοδε πολιτικο/βουλευτη/αξιωματικο κι πουλαει την πραγματια της.

          Αυτο λεγετε, ΔΩΡΟΔΟΚΙΑ, αντικρουομενα συμφεροντα, ΔΙΑΦΘΟΡΑ κι ΔΙΑΒΡΩΣΗ του κρατικου μηχανισμου ΚΑΙ του νομου !!

  5. DONT FORGET: PODS
    A: DAMOCLES POD FOUR RAFALE F3R
    B: LIGHIT SHIELD/SKY SHIELD POD’S & GUARDIAN (TOWED POD) FOUR F16 BL. 70/72 VIPER’S +F16 BL.50+ADV
    C:JHIMSC 4 ALL=
    HAL RAING SUPREMM
    TUREKYS PROBLEM SOLVED(AKA TUREKY HOVE A NOT NICE DAY/LIGHIT’S OUT FOR YOU TUAF…)

  6. Συμφωνώ με εκσυγχρονισμό υπολοίπων F-16 και την απόκτηση πρόσθετων Rafale. Για τον AIM-120D ερώτημα είναι η δυνατότητα πλήρους αξιοποίησης της μέγιστης εμβέλειάς του (120+ χλμ.) από το ραντάρ APG-83, όταν εντοπίζει στόχο μεγέθους μαχητικού σε μικρότερη απόσταση (100;).

    1. Αφού λέει το άρθρο ότι η καθοδήγηση μπορεί να γίνει και από ιπτάμενα ραντάρ ακόμα και από p-3 μέσω ζεύξης δεδομένων.Αρα δεν έχει τόσο σημασία το ποσό ισχυρό είναι το το ραντάρ του μαχητικού.

  7. Εξαιρετικό άρθρο !

    Λοιπόν: Έχουν ανακοινώσει 11.5 billion εξοπλιστικό για 5 η 7χρονια
    Υπενθυμίζω τη εξίσωση banker:
    2.5 billion RAFALE+ 5.5 billion FRIGATES+ 3.5 BILLION F35= 11.5 BILLION!!

    Τα F35 μπορεί να παραληφθούν μετά το 2030 αλλα η χρηματοδότηση τους πρέπει να γίνει εντός του παραπάνω χρονικού διαστήματος

    Για παραδόσεις το 27 είχαν ζητήσει σημαντική προκαταβολή από το 21εάν θυμάμαι σωστά!

    Για τον AMRAAM-D:
    Στη κατάσταση μας το θεωρώ πολυτέλεια
    Έχουμε ΤΕΡAΣΤΙΕΣ ελλείψεις στο οπλοστάσιο σε όπλα αέρος εδάφους ατρακτίδια σκόπευσης αναγνώρισης
    αλλα και το δίκτυο RADAR/SAE θέλει εκσυχρονισμό
    Τα ίδια χαλια και η Αεράμυνα με τα PATRIOT να απαιτούν εκσυχρονισμό

    Επιπλέον να αναφέρω πως το APG83 των F16V δεν έχει τις επιδόσεις εμβέλειας ώστε να εκμεταλλευτεί τον -D

    Επίσης έχει αναφερθεί πως ΔΕΝ μπορεί να εκτοξευθει από to F16 εάν δεν έχει εγκλωβιστεί από το του ιδιου του αεροσκάφους!

    Οποτε δεν μπορεί να γίνει βολή σε στόχο που έχει εντοπιστεί εγκλωβιστεί από άλλους αισθητήρες όπως αυτοί που αναφέρονται στο άρθρο

    Aλλη μια φορα να τονίσω πως θα είναι ΈΓΚΛΗΜΑ να δοθούν τα5.5BILLION για τις φρεγάτες ΜΟΝΟ ΙΔΙΑΙΤΕΡΑ προς τη ΑΠΑΡ’ΔΕΚΤΗ λύση που μεθοδεύεται μέσω Διακρατικής συμφωνίας αφού μονο με
    ΗΠΑ μπορεί να γίνει κάτι τέτοιο!!

    1. » Τα F35 μπορεί να παραληφθούν μετά το 2030 αλλα η χρηματοδότηση τους πρέπει να γίνει εντός του παραπάνω χρονικού διαστήματος «

      » Aλλη μια φορα να τονίσω πως θα είναι ΈΓΚΛΗΜΑ να δοθούν τα5.5BILLION για τις φρεγάτες ΜΟΝΟ ΙΔΙΑΙΤΕΡΑ προς τη ΑΠΑΡ’ΔΕΚΤΗ λύση που μεθοδεύεται μέσω Διακρατικής συμφωνίας αφού μονο με
      ΗΠΑ μπορεί να γίνει κάτι τέτοιο!! «

      Ενδιαφερον εχεουν οι τοποθετησεις σου …… Εχουν χρωμα τρικολορ !

  8. Ο Παναγιωτόπουλος μίλησε για επιθυμία απόκτησης 40 νέων μαχητικών μέχρι το 2025…… διευκρίνισε δε ότι σε αυτά τα 40 συμπεριλαμβάνονται τα 18 Rafale F3R που ήδη πήραμε….
    Μιλάμε συνεπώς για 22 επιπλέον μαχητικά όχι 40 επιπλέον…..
    Αυτά τα 22 θα είναι πιθανότατα Rafale……. τα δε F-35 θα μπουν στο «κάδρο» πολύ αργότερα… μετά το 2027 που θα έχει τελειώσει το πρόγραμμα αναβάθμισης των F-16

    1. Αυτό που λες πιστεύω και εγώ ότι θα γίνει….
      Τα 40 αεροσκάφη θα είναι Rafale και θα τσιμπήσουμε και τα 12 rafale των Κροατών …και έτσι την βγάζουμε άνετα μέχρι των ερχομό των f35 το μακρινό 2030-2034

  9. Δεν αποδεσμευετε ο AIM120D, δεν θέλουν να πάρουμε ξεκάθαρο προβάδισμα απέναντι στους Τούρκους οι usaοι.
    Τους θέλουν στο δυτικό μαντρί, δε θα διαταραξουν τις ισορροπίες υπέρ μας.
    Γιατι μερικοί δεν θέλετε να το καταλάβατε?
    Ήδη νομίζω παράγγειλαμε επιπλέον ΑΙΜ120C7
    Oτι έχουν οι Τούρκοι θα έχουμε και εμείς στα F16.
    Tην διαφορά θα την κάνουν πάντα τα μιραζ και τα ραφαλ με τους μετεορ και τους μικα που θα γίνουν και NG σε μια 5ετια με μεγαλύτερες εμβέλειες.
    Αν το ναυτικό καταφέρει το θαύμα και πάρει εκτός των 4 μπελαρα και 2 ελαφρώς μτχ φρεμμ
    Και όλα τα πλοια έχουν δυνατοτητα 16 aster30 τουλάχιστον τότε μιλάμε για 96 aster30 σύνολο διασπαρμενοι σε 6 πλοία που θα καλύπτουν έτσι εκατοντάδες χιλιόμετρα χώρου και έτσι η αεροπορία θα ξενοιασει λίγο παραπάνω.
    6 τέτοια πλοία δεν θα πάνε κάτω από 6 δις μαζί με την αναβάθμιση των Μεκο αλλά τα λεφτά θα βγούνε αφού δεν θα χρειαστεί η αεροπορία τίποτα παραπάνω από μια 6 αδα ραφαλ ακόμα ώστε να γίνει μια πλήρης μοίρα των 24.
    Ουτε μισό δις δε θα κοστίσουν 6 ραφαλ με τα όπλα. Με 4 μπελ και 2 φρεμμ με 96 aster 30 και 48 mdcn δεν χρειάζετε αγορα επιπλέον αεροσκαφών, με μισό δις για 6 ραφαλ καθαρίσαμε, δεν χρειάζονται 3 δις επιπλέον για επιπλέον ολόκληρη μοίρα ραφαλ η F35.
    Άρα στην ουσία και 6 δις να δώσουμε για αυτά τα 6 πλοία και μισό δις για 6 ραφαλ επιπλέον μόνο. Είναι 6μιση δις που όμως κερδίσαμε 2μιση δις αφού δεν χρειαζόμαστε επιπλέον μαχητικά.
    Με 96 aster 30 έχεις καταρρίψει τη μισή τουρκική αεροπορία (200+μαχητικα σύνολο)
    Και με 48 mdcn έχεις γλυτώσει τα 24 ραφαλ που θα αγόραζες για να ρίξουν σκαλπ ιτζ χ2=48.

    1. 1 bill κάναν περίπου οι 6 συστοιχίες PATRIOT που έχουμε!

      Ζητάς να δοθεί το 50% του εξοπλιστικού για 6 πλοία και 100? ASTER30????

      Με τόσους λίγους πυραυλους οριακά τον εαυτό τους μπορεί να προστατεύσουν αυτά τα πλοία
      Ποσο μάλλον να καλύψουν και τον ρολο AAW η να παρέχουν αντί βαλλιστική προστασία!!

      Κοίτα ποσα και πυραυλους έχουν τα πραγματικά πλοία AAW!!

      Οι άλλες ανάγκες από υποβρύχια μέχρι ελικόπτερα και από αεράμυνα μέχρι ρουχισμό εξαρτήσεις με τι θα καλύπτουνε??

      Η θα τα αφήσουμε όλα ρόιδο για να έχουμε 6 φαραωνικού κόστους πλοία?

      Οι εποχές του Αβέρωφ έχουν περάσει εδώ και πολλά χρονια!!

    2. Πρώτα από όλα που είδες ότι παράγγειλαμε επιπλέον aim 120-c7.Μακαρι να χει γινει κάτι τετοιο αλλά νομίζω ότι δεν ισχύει. Δεύτερον αυτό που λες ότι με 96 aster καταρρίπτεις την μισή αεροπορία των Τούρκων απλά δεν ισχύει.Δεν υπάρχει μια βολή, μια κατάρριψη για οποιοδήποτε βλημα.Αν ήταν έτσι θα είχαν καταργηθεί τα μαχητικά αεροσκάφη και τα αντιαεροπορικα θα ήταν ο κυριαρχος του πεδίου της μάχης.Τελος δεν χρειάζεται να αγοράσεις 24 rafale για να ρίξεις 48 scalp.Μπορεις να τους ρίξεις και αυτούς και πολλούς περισσότερους από τα ήδη υπάρχοντα αεροσκάφη.Τους 90 υπάρχοντες πυραύλους και μέχρι την έλευση των rafale τους χρησιμοποιούν τα 24 mirage 2000-5mk2 και μάλιστα με φόρτωση μόνο ενός κάθε φορά.Η αεροπορία των ΗΑΕ έχει 600 scalp για τα δικά της mirage.Θελω να πω ότι είναι πιο εύκολο να γίνει η χρήση των scalp από αεροσκάφη τα οποία θα μπορούν να ανεφοδιάζονται μέσα στην μέρα συνεχώς με πυραύλους σε σχέση με τα πλοία που έτσι και ρίξουν τους μόλις 8 πυραύλους μετά θα πρέπει να πιάσουν λιμάνι για να επανεξοπλιστουν.

    3. Δώσανε στο χωριάτη σενάρια στα χαρτιά και κάνει όνειρα ενώ είναι μπατίρης και ξοφλημένος με τρύπιες τσέπες και σόλες…..6 Δισ και 5 Δισ και 11 Δισ….απο που ρε μάγκα? Το χρέος έχει πάει 360 Δις (+80 Δις ο λογαριασμός του Covid). Ότι σου πουλάνε όλοι οι Φράγκοι και Σαξονες για υπερτιμημένα καράβια και τσιμπάς . Τι να φτουρίσουν 16 Αστερ ρε φίλε. Ξέρεις πόσες απειλές έχει να αντιμετωπίσει ένα πλοίο που μάχεται στο Καστελόριζο? Θα κοιτάνε τον ουρανό και θα ναι σαν όλα τα αστέρια να έρχονται πάνω τους . Νέφη απo Harpoon, από drones, ελικόπτερα και βλήματα Bora….Πιστεύεις ότι και όλα τα πλοία μας να είναι εκεί γύρω γύρω, θα επιβιώσει τίποτα ? Αλλα και έτσι να’ναι, θα στέλνεις τον Αστερ 30 με κόστος 3,5 εκ. ευρώ να ρίξει το Bayraktar των 100 χιλιάδων? Η δουλειά δεν γίνεται έτσι. Το Ισραήλ που είναι μια οργανωμένη χώρα με έξυπνους πολίτες (όχι τσοπάνηδες) επένδυσε σε κορβέτες SAAR 6 που φέρουν 48 IRON DOME των 70 χλμ και 24 BARAK των 250 χλμ!!! το καθένα . Όλοι είδαν πρόσφατα τι μπορεί να κάνει η ομπρέλα των Iron Dome στο Ισραήλ. Με κόστος φορέα / βλήματος 67.000 € ανά βλήμα.!!!!! και το κερασάκι στη τούρτα ? Ρανταρ AESA και 16 αντιπλοϊκούς Ισραηλινής κατασκευής με εμβέλεια τα 200 χλμ..Ολα αυτά με κόοτος 450 εκατομμυρίων ανά πλοίο. Αν το πουλούσαν σε εμάς με τα κόστη τεχνολογίας κλπ να πήγαινε 600 εκ ?? Πόσα τέτοια πλοία φτιάχνεις με 5 ΔΙΣ? μήπως 8 ?? Πουλάς και όλα τα σαπάκια (ΜΕΚΟ , S) στη Κύπρο , παίρνεις άλλα 6 Type 23 εικοσάχρονα αναβαθμισμένα απο τους Βρετανούς για ανθυποβρυχιακό υπερδύναμης και κάνεις στόλο για τα επόμενα 20 χρόνια . Με 5 ΔΙΣ δηλαδή 14 μονάδες τρυ τρόμου + τουλάχιστον 4-6 απο Κύπρο . Αμα θέλουν ας βγούν στη Μεσόγειο….Αλλα τα λεφτά είναι πολλά Αρη

  10. Μπράβο sapionderoga, ωραία τα λες!
    Μην ξεχνάμε όμως ότι οι υψηλόβαθμοι στο ΓΕΕΘΑ είναι αμερικανοφιλοι που εύκολα μπορούν να επηρεαστούν. Επιτρέπεται να να θεωρούν τις αλουμινοτρατες σαν λύση για την επιλογή φρεγάτας του ΠΝ?

  11. Η προμήθεια των «Κροατικών» Ραφάλ, αγούγεται πολύ ωραία. Όμως, είμαστε σίγουροι ότι μας κάνουν ή παρασυρόμαστε από ενθουσιασμό;
    Θυμίζω ότι τα «Ελληνικά» μεταχειρισμένα Ραφάλ επιλέχθηκαν με προσοχή από τους ίδιους τους Γάλλους έτσι ώστε να είναι εκσυγχονισμένα, να έχουν λίγες ώρες πτήσεις, να διαθέτουν όλα τα ηλεκτρονικά εφόδια που θέλαμε και φυσικά να είναι όλα της έκδοσης F3. Και όλα αυτά σε τιμή αρκετά καλή και αφού πρώτα τα επιθεωρήσαμε για να είμαστε σίγουροι ότι θα πάρουμε το Ραφάλ που θέλαμε.
    Πόσες από αυτές τις προϋποθέσεις πληρούν τα «Κροατικά» Ραφάλ;

  12. Rafale και πάλι rafale……με συμπληρωματική παραγγελία 22 μονάδες κλειδώνεις τον ουρανό σου και είναι game Changer στην προώθηση συμφερόντων στο Αιγαίο.
    Τα f16 ας κάνουν την καθημερινή λάντζα με την αναβάθμιση και των block50 σε block50+.

    1. @ Κωνσταντίνος
      Τα 38 50άρια ας γίνουν και αυτά «Οχιές» (θα φορούν άλλον κινητήρα). Ότι περισσεύει από απάρτια και μπορεί να αποτελέσει αντικείμενο εκμετάλλευσης ας φορεθεί στα 30άρια. Τυχόν λοιπά απάρτια ανταλλαγή με άλλα που ταιριάζουν με τα αναβαθμισμένα 16λαρια σε συνεργασία με την LM. Ενδεικτικά να αναφέρω πως υπηρετούν δεκάδες αε/φη που θα διατηρήσουν τα APG68V9 και κάθε ανταλλακτικό θα είναι καλοδεχούμενο στην παγκόσμια εφοδιαστική αλυσίδα του τύπου.
      Κατά τα λοιπά, έξτρα «Ριπές» άμεσα. Τώρα που γυρίζει γιατί ακούγονται κάτι πράγματα για βρετανικά EF2000 στην ΤΗΚ…

      1. @Γ Κουλούρη
        Αγαπητέ φίλε, νομοτελειακά η Τουρκία θα αντιδράσει στην αγορά των Ραφαήλ.αυτο είναι το μόνο σίγουρο.τωρα αν αυτή η αντίδραση είναι EF200 η`Su35 η` κάτι αλλο,μένει να το δούμε.μακαρι να πάνε στο Ρωσικό,γιατί εκτός από τα προβλήματα ένταξης του Α/φ, οι η.π.α. θα τους τηγανισουν ζωντανούς.σε κάθε όμως περίπτωση η ΠΑ,έχει διαφορά στον έμψυχο δυναμικό της. Το χρέος των πολιτικών είναι η άμεση προμήθεια δεύτερης μοίρας Ραφαήλ ,όπλα και τα 50αρια να γίνουν Viper.

      2. Βρε ας γίνουν και advance, αφού και πάλι θα διαθέτουν ικανότατο ραντάρ…Τώρα αν φτάνουν τα λεφτά και γίνουν block 70 ακόμη καλλίτερα… Η ουσία είναι να διαθέτεις ένα αεροσκάφος μονοκινητηριο για σκούπα και τεχνολογικά να σε καλύπτει τουλάχιστο για την επόμενη δεκαετία χωρίς να σκας πόσο σε χρεώνει η ώρα πτήσης του. Τώρα για τα 30άρια μακάρι να μην τα παρατήσουν όπως τα Μιράζ…Είναι κρίμα γιατί έχουν αρκετά να δώσουν ακόμη αλλά δεν γνωρίζω Οικονομικά πόσο εφικτή είναι μια αναβάθμιση γιατί πρόκειται για εντελώς διαφορετικό αεροσκάφος σε σύγκριση με τα τελευταία block.

        1. @Κωνσταντίνος
          Μόνο SLEP στα 30 ρια αν χρειάζεται (δομική αναβάθμιση).
          Δεν πετάς 20-25 εκατομμύρια σε ένα αεροπλάνο 33 ετών. Για να αναβαθμιστεί ηλεκτρονικά θα πρέπει να γδυθεί όλο, να περαστούν εξαρχής ψηφιακές καλωδιώσεις και να επιλυθούν πάμπολα προβλήματα συμβατότητας. Πρόγραμμα τεράστιου τεχνολογικού ρίσκου και κόστους για επέκταση προσδόκιμου 10-12 ετών. Το αφήνεις ως έχει , άμα παίρνει LINK 16 ζάχαρη , το βάζεις. Μετά όσο πάει πάει όπως έχει και στο τέλος ανταλλακτικά για τους κινητήρες GE στα Block 50 και στα υδραυλικά τους..

  13. Ο ΑΙΜ120D χρησιμοποιεί το ίδιο μοτέρ με τους C5+/C7, αφού η «συρρίκνωση» των ηλεκτρονικών είχε γίνει από τότε. Για αυτό δίνουν στον C5 70km και στον D 70-160km. Τα επιπλέον χλμ οφείλονται στα καινούργια προφίλ πτήσης/διαχείρισης ενέργειας που μπορούν να εξαχθούν από τη συνεργασία GPS/IMU και στις ισχυρότερες μπαταρίες που φέρνει ο D.
    Είχε ακουστεί (AvWeek) για dual pulse motor αλλά τελικά μιλάμε για dual grain motor οι αναλογίες του οποίου μπορεί και να διαφέρουν, ένας ΑΙΜ να έχει 70% booster 30% sustainer και ένας άλλος το αντίστροφο.
    Το να έχει ένας πύραυλος «αναμμένο» μοτέρ στο eng game είναι όλα τα λεφτά, αφού για να παρακολουθήσει τον ελιγμό ενός α/φους πρέπει να μπορεί να «τραβήξει» χοντρικά 5 φορές τα G του α/φους και αυτό σημαίνει ότι θα χάνει πάνω από 100m/sec για κάθε δευτερόλεπτο που τραβάει 30-40g χωρίς κινητήρα.
    Αυτά στη θεωρία, στην πράξη από όσα (λίγα) ξέρω η ΠΑ στις ασκήσεις «ρίχνει» με ένα F16 τον 120C στα 15-20χλμ, στρίβει και ένα άλλο α/φος περίπου 20χλμ πίσω του παίρνει το midcourse. Δηλ δεν είμαστε Αμερικάνοι μέσα σε ένα F22 να ρίχνουμε από μακριά έναν από τους χιλιάδες πυραύλους που έχουμε και ότι γίνει, μετρημένους στα δάχτυλα τους έχουμε και αν δώσουμε 10% καλύτερο Pk μπορεί να αλλάξει η μοίρα της πατρίδας μας.
    Για αυτό σκεφτόμουνα ότι η καλύτερη λύση για τα F16/30 είναι η «υποβάθμισή τους» σε F16A+link16+aspis δλδ στην πλέον ταχεία και ευέλικτη δυνατή διαμόρφωση, αφού στοχοποίηση θα κάνει δεύτερο α/φος και mid course τρίτο.
    Ο «καμικάζι» που θα φτάσει στα 15χλμ για να σιγουρέψει τον ΑΙΜ, θα φάει σίγουρα βολή και τότε δεν θα θέλει AESA και μπλιμπλίκια να του πουν πως και πότε θα χτυπηθεί, γκάζι θα θέλει.

  14. Και εγώ αυτό πιστεύω …ότι θα προχωρήσουμε στην Αγωρα άλλων 18-24 rafale και τα παλεμαχα f16 block 30 θα παραμείνουν χωρίς αναβαθμηση όμως μέχρι το 2033 όπου θα έχουν έρθει καμία 24 f35
    Kαι έτσι υπολογίζω να έχουμε :
    84 viper
    24 mirage 2000-5
    34 f16 bock 50+
    36-40 rafale
    Και μας μενει μια παραγκελια 20-24 f35 για την αντικατάσταση των f16 block 30

    1. Εχω πει πολλες φορες, η ΠΑ χρειαζεται συμπληρωματικα μετχ F-16 απο ΗΠΑ που θα ενταχθουν μαζι με τα δικα μας παλαιοτερα σε αναβαθμιση (τι ειδους τα οικονομικα θα δειξουν)

  15. SKAP EG OR STORM SHADOW?
    (ITS THE SAME WEAPON/UK NAME FOUR SCALP-EG)= F16 WEAPON?
    AN F16 BGM MSSL MADE BY UK
    SKALP-EG PROGRAM MADE REAL BY FRANCE AND UK ONLY NAME IS DIFERENT
    SKALP-EG 4 FRANCE & STORM SHADOW 4 UK
    …SAME WEAPON TWO NAMES LIKE NY…

    IF THE BRITS HOVE IT IN EF 2000 WAY NOT IN F16?

  16. Αν ειναι να εχουμε ως το 25 40 νεα αεροσκάφη παιζουν αποκλειστικά τα Ραφαλε, εφόσον τα φ35 πανε για 2027-2028.

    Διαβαζουμε σε διαφορα σαιτς για νεα όπλα των φ16, αλλα δν εχω ακουσει η δει κατι επίσημο. Οπως κ με τα σπαικ, rampage, iron dome κλπ…

  17. 12 F16/Y VIPER
    2021 6+1/C (NOO5)+6/D
    2022 12/6D+6C
    ETS
    PLUS 38(31C/7D) F16/50>MLU(ADV) AT THE SAME RATE
    PLUS 2021-23 RAFALE F3R
    PLUS M 2000-5 LIFE SPENDS END IN 2033 MUST REPLAISED BY RF3R AND GOES TO RF4 UPGRADE AND F16/50+ADV IN 2035 TOPS=
    18-24 F35 (22)
    18 RAFALES+22 F35=40 NEW F/A
    THIENE WHAT
    -38 F16& -24 M2000-5=-62 F/A MOST PLASSIBLE:
    40-42 RAFALES AND 40/42 F35A

  18. MAY BE IT GOES LIKE THAT

    HAL 2021-2033/35
    22 F35A
    14 RF3R/C
    4 RF3R/D
    52 F16V/C
    33 F16V/D
    31 F16M/C(50+ADV)
    7 F16M/D(50+ADV)
    19M2000-5/C
    5M2000-5/D

    HAL 2035-2040

    40-42 F35A/L2C/LOT4
    40-42 RAFALE F4 (32C/10D OR 30C/12D)
    52 F16 BL 70/72 VIPER C
    33 F16 BL 70/72 VIPER D
    PLUS
    ?NEURON UCAV OR AVENGER-C/MQ9C?

  19. Αποδεσμεύεται ο AIM 120D; Από πότε;

    Το έγραψα και σε άλλο «ναυτικό» thread, υπάρχει ομοβροντία δημοσιευμάτων που συγκλίνουν από διαφορετικές αφετηρίες σε μια υποψηφιότητα: τη γνωστή ρυμουλκούμενη «φρεγάτα».

    Φοβάμαι ότι η ταφόπλακα που θα πέσει με αυτή την επιλογή δεν θα είναι μόνο για το ΠΝ αλλά και για όπλα της ΠΑ.

    1. @G-164g Ag-Cat
      Σε μια τέτοια περίπτωση απλώς σε λίγα χρόνια από σήμερα θα ζητάς άδεια από τους Τούρκους για να κολυμπήσεις στα Παλούκια Σαλαμίνος…

  20. Μην πιστεύεις πληρωμένους δημοσιογράφους…..
    ΝΑ ΣΟΥ ΥΠΕΝΘΥΜΊΣΩ ΟΤΙ ΤΟ ΠΝ ΚΡΑΤΑΕΙ ΜΕ ΝΎΧΙΑ ΚΑΙ ΜΕ ΔΟΝΤΙΑ ΤΟΥΣ ΠΑΝΤΕΣ ΓΙΑ ΝΑ ΜΗΝ ΣΤΑΛΕΙ LOAR ΓΙΑ ΤΙΣ ΨΑΡΩΤΡΑΤΡΕΣ MMSC!!!!Και αφού πέραν το μήνυμα ότι ΑΒ ΓΙΟΚ!!!!ΔΕΝ ΠΡΟΚΕΙΤΕ ΝΑ ΥΠΟΓΡΑΨΟΥΝ ΓΙΑ MMCS ,αλλά στην χειρότερη θα υπογράψουν πάλι με πολητικη βούληση για τις belharra!!!
    ΕΑΝ ΠΑΜΕ ΜΟΝΟ ΜΕ ΠΟΛΥΤΙΚΑ ΚΡΗΤΙΡΙΑ!!!

  21. MMSC IS A OPV
    GREECE NEADS FFG OR DDG

    BEST CASE FOUR GREECE IS INVER HOUITFIELD OR AH140(INVER HOUITFIELD 2.0)

    LETS SEE…

    HELLENIC NAVY
    A: MAIN GUN 1X76MM+400R (TRANSER BY S CLASS FFG& COMBATANTE 3A&B MSLB)
    B:2X20MM PHALANX>BL.1B/9X CIWS(SAME DEAL AS #A)
    C:4X4 RGM 84 H>BL.2 SSM (SAME DEAL AS #A)
    D) 2 RHIB-L(SAME DEAL AS #A)
    E)2X2(16TOTAL MK 46 12.95″ TORPEDOS(SAME DEAL AS #A)
    F) 1 MH60F(S70B/B6) (BY S CLASS FFG/EX.#A)
    G)8X6 S.BROCK ATDS
    H)24 RIM 162 ESSM
    I) 32 RIM 66 STR./SM2/3B OR C

    TOTAL COST:
    FULLY ARMT X2/FOS/TRAINING/WEAPONS RETROFIT ETS…)
    FFG(DDG) #1 TO #3: $884,652,184.32/VSL
    FFG(DDG) #4: $892,724,156.28

    NOW IN ARROW HEAD 140 SAME STORY EXEPT IN THE CIWS IT GOES LIKE THIESE:
    2X21 RIM 116C RAM CIWS
    2X20 PHALANX>BL1B9X
    6X40MM OR 6X20MM NARWHALL CIWS
    OR 10X40 MM OR 10X20MM NARWHALL CIWS

    AH140 CAN LIFT A CH47D OR 1MH60R+1MQ8C/FS

    WARNING: BELLARA FDI HANGER BAY IS BILD FOUR A NH 90 TTH/SOH (YES THE ARMY CHOPPERS) AND NOT 4 MH 6OR

    NH90 VS MH60 ASW/HC MAIN DIFERENSE:
    A:NH 90 HIGH (IN ROTOR LEVEL) AND SHORT (IN THE TALE SECTION)
    B:MH 60 SHORT(IN THE ROTOR LEVEL) AND WIDE (IN THE TALE SECTION)

      1. MY FREND MY GREEKS IS WORST THIAT YOU THING ( I HOVE DISLEXIA)
        AFTER ALL WEE ARE ALL RED NECK’S (VLACHOI) ITS NOT ABOUT NON AXEPTANCE OF GREEK LANG.
        B:AND I DONT REMEMBER EVER IN NORFLOK VA TO EAT FROG’S LIKE FRENCH

        PS THE FRENCH NAVY LOST ITS BLUE WATER STATUS SOME YEARS BACK

  22. Όλο και ποιο πολύ ακούγεται ότι τελικά το ΠΝ θα πάει προς τις τελείως αναξιοπιστες και τελείως ακατάλληλες Αμερικανικές φρεγάτες.
    Όσο και να θέλανε μερικοί εδώ την αγορά Γαλλικών ή καλύτερα ευρωπαϊκών φρεγατών, αυτό από την αρχή ήταν αδύνατον για τον λόγο ότι απλώς λεφτά και αγορά φρεγατών 5,5 δις ευρώ χωρίς πρόγραμμα FMS ( μόνο η Αμερική) δεν μπορεί να γίνει για τον απλούστατο λόγο ότι λεφτά δεν υπάρχουν!!!

    Δυστυχώς θα χρεώνουμε 5,5 δις ευρώ, για την αγορά 4 αχρήστων φρεγατών, έστω και με πρόγραμμα FMS , ενώ θα μπορούσαμε να δαπανησουμε αυτά τα χρήματα σε πολλά άλλα πιο σημαντικά προγράμματα!!!

    Εκσυχρονισμο των PATRIOT που μπορούν στο επίπεδο PAC4 να προσφέρει ανώτερες επιποδοσεις!!!
    Αγορά μέσω διακρατικής συμφωνίας συστημάτων DAVID’S SLING.
    Εκσυχρονισμο των 30 και 50 σε επίπεδο 50++, και αγορά όπλων και αισθητήρων (Sniper & Legion Pod).
    Πόσα πραγματικά οπλικά συστήματα θα μπορούσαμε να πάρουμε με αυτά τα 5,5 δις ευρώ και πόσες άμεσες ανάγκες θα μπορούσαμε να έχουμε καλύψει από το να φτάσουμε τελικά να πάρουμε 4 υπό εξοπλισμένες φρεγάτες??

    Κρίμα!!!

  23. Με το συνολικό κόστος να αγγίζει τα 5 δισ. ευρώ, όπως αναφέρουν ανώτατες πηγές, οι Γάλλοι μπορούν να κάνουν, τελικά, την υπέρβαση παραχωρώντας στο Π.Ν. ως ενδιάμεση λύση έστω μία φρεγάτα FREMM μαζί με μία ή δύο αναβαθμισμένες La Fayette.

    Στο μικροσκόπιο του Πολεμικού Ναυτικού βρίσκονται οι γαλλικές φρεγάτες Belharra καθώς η συμφωνία πληροί τις προϋποθέσεις, τις οποίες είχε θέσει η ελληνική πλευρά. Σύμφωνα με το πρόγραμμα η Ελλάδα μπορεί να αποκτήσει δύο αναβαθμισμένες φρεγάτες La Fayette ως ενδιάμεση λύση, μέχρι να ολοκληρωθεί η ναυπήγηση των Belharra.

    Η γαλλική προσφορά κρίνεται η καταλληλότερη, καθώς ικανοποιεί πλήρως τα έξι βασικά επιχειρησιακά κριτήρια που έχει θέσει το Π.Ν. (αεράμυνα περιοχής, στρατηγική κρούση, Α/Υ ικανότητες, ολιγάριθμο πλήρωμα, σύγχρονο ραντάρ AESA, συστήματα διοίκησης και ελέγχου), αλλά και η βελτιωμένη -σε όλα τα επίπεδα- πρόταση των Γάλλων που ικανοποιεί κάποιες «ειδικές απαιτήσεις» τις ελληνικής πολιτικής ηγεσίας.

    Η γαλλική πρόταση εξασφαλίζει και την πολύτιμη ενδιάμεση λύση μέχρι τη ναυπήγηση των νέων φρεγατών και ταυτόχρονα ενισχύει την ελληνική ναυπηγική βιομηχανία. Οι ίδιες πληροφορίες αναφέρουν ότι η πρόταση της Naval Group για τέσσερις καινούργιες φρεγάτες Belharra έναντι 3,5 δισ. ευρώ χωρίς τον οπλισμό αποτιμάται ως ιδιαίτερα ελκυστική από τους Έλληνες επιτελείς. Και εάν η ενδιάμεση λύση ικανοποιήσει την Αθήνα (άγνωστο, πάντως, τι ακριβώς αναμένει το Π.Ν. από τους Γάλλους), η γαλλική πρόταση έχει πολλές ελπίδες να προχωρήσει, αλλά φυσικά είναι νωρίς ακόμη για να προδικάζουμε αποφάσεις.

    Υπάρχουν πολλές υποψηφιότητες, οι οποίες δεν έχουν πει ακόμη την τελευταία τους λέξη, ενώ αναμένεται να υπάρξουν και οι πάγιες «πιέσεις» από την αμερικανική πλευρά για τα σκάφη παράκτιας άμυνας MMSC, αλλά χωρίς την παραμικρή πιθανότητα παραχώρησης των Arleigh Burke, τουλάχιστον η αμερικανική πρόταση δείχνει και είναι δύσκολο να προχωρήσει. Εκτός συγκλονιστικού απροόπτου πάντα…

    Με το συνολικό κόστος να αγγίζει τα 5 δισ. ευρώ, όπως αναφέρουν ανώτατες πηγές, οι Γάλλοι μπορούν να κάνουν, τελικά, την υπέρβαση παραχωρώντας στο Π.Ν. ως ενδιάμεση λύση έστω μία φρεγάτα FREMM μαζί με μία ή δύο αναβαθμισμένες La Fayette, αν και έως τώρα το Παρίσι δηλώνει ότι οι 7+1, που αναμένεται, FREMM είναι πολύτιμες για τις ανάγκες του γαλλικού Ναυτικού.

  24. Εφικτή λύση που διατηρεί την εναέρια υπεροχή, η αναβάθμιση όλων των F-16 σε Viper και η προμήθεια μιας ακόμη μοίρας Rafale. Εάν αυτά μπορούν να συνδυαστούν με προμήθεια μτχ αεροσκαφών εναέριου ανεφοδιασμού, θα είναι μια καλή επιλογή για το άμεσο μέλλον, έχοντας την δυνατότητα να αποφασίσουμε αργότερα για την προμήθεια αεροσκαφών 5ης γενιάς.

    ΥΓ 1: Rafale ,Μirage 2000-5, F-16 V έχοντας στην διάθεσή τους ‘τα ιπτάμενα πρατήρια’ , θα μπορούν να καλύπτουν οποιαδήποτε θαλάσσια περιοχή πέραν του Αιγαίου , προστατεύοντας ακόμη και Φρεγάτες με 16 ή 24 Α/Α πυραύλους (αλλά που μπορούν να σταθούν για όσο θέλουν, εφόσον είναι καλά εξοπλισμένες στον ανθυποβρυχιακό πόλεμο).
    Ακόμη και σήμερα αν είχαμε διαθέσιμα Aεροσκάφη εναέριου εφοδιασμού να υποστηρίζουν τον στόλο μας, θα διατηρούσαμε το τακτικό πλεονέκτημα (εναέρια υπεροχή) παντού.

    ΥΓ 2: Μην λησμονούμε οτι μέσα σε αυτήν την δεκαετία θα παιχτεί η παρτίδα σκάκι με έπαθλο τα ενεργειακά οικόπεδα ,την εκμετάλλευση των υδάτινων πόρων και τη βιωσιμότητα των σχεδιαζόμενων αγωγών Φ.Α. Η παρτίδα έχει αρχίσει , τα πιόνια κινούνται στη σκακιέρα και οι παίκτες μπορεί να είναι δύο, αλλά έχουν πολλούς χορηγούς (φανερούς ή κρυφούς)

  25. Οι απέναντι βγάζουν όλο το στόλο τους στο Αιγαίο. Μιλάμε για target rich environment. 87 στόχοι χώρια τα αεροσκάφη και τα UAV. Αν κάποιον τον τρώει ο αντίχειρας και θέλει να το ξύσει σε στρογγυλεμένο κόκκινο κομβίο βλέπω να γίνεται χαμός. Πότε θα καταλάβουν ότι το Αιγαίο είναι δικό μας και ότι θα τους καταπιούν τα κύματα που θα σηκώσει η τρίαινα του Ποσειδώνα ?

  26. Tα φερέφωνα γράψανε προχθές, οτι μπορεί να αναβληθεί η αγορά των Φρεγατών, αν η συνολική λύση δεν ικανοποιεί την Ελληνική πλευρά. Οι ισαποστάκηδες βλέποντας οτι χάνουν το τρένο, το οποίο σφυρίζει Ευρωπαικά, πιέζουν μάλλον για αναβολή , έτσι ώστε να μην χαθεί η δουλειά. Μάλιστα αν περάσει κανένας χρόνος, θα είμαστε πιο κοντά στo παραμύθι απόκτησης ΑΒ και Sapioderonga, γιατί οχι και συμμετοχή στο πρόγραμμα των FFG.
    Αφού βάζουν τώρα Laser guns στα Αλουμίνια, μεθαύριο θα έχουν Plasma guns και συσκευές παραμόρφωσης του Χωροχρόνου για αντιμετώπιση των Υ/Β απειλών (λόγω έλλειψης Γ(λ)- άστρας)

    1. Αγορά νέων φρεγατών: Όποιος βιάζεται σκοντάφτει. Και άσχημα

      Οπως ακριβώς τα λές αγαπητέ.
      Οι υπάλληλοι τις πρεσβειάς και την ΛΜ προκειμένου να μην πάρουμε τις μπελαρά, αφού βλέπουν ότι το ΠΝ δεν θέλει ούτε να βλέπει τις αλουμινότρατες, άρχισαν καινούργιο παραμύθι.
      Καθυστερηστε λένε τώρα.
      6 μήνες, 1 χρόνο όσο χρειάζετε για να πάρουμε την σωστή απόφαση.
      Ποια είναι η σωστή αποφασή? Οι τράτες της ΛΜ φυσικά.

  27. Αφού σε κάθε άρθρο επανερχόμαστε στο θέμα των φρεγατών ας πω και εγώ την άποψή μου:
    1) Από που και ως που θεωρείται βέβαιο από κάποιους σχολιαστές ότι ‘κλείσαμε MMSC’; Επειδή κάποιος έγραψε… ότι στο θέμα των φρεγατών θα είναι ‘πρωταρχικό’ (καλά τώρα ok) κριτήριο η συμφωνία GtG; Προφανώς θα παίξει ρόλο (τι κάνει νιάου νιάου στα κεραμίδια) αλλά υπάρχουν και άλλα πολύ σοβαρά κριτήρια που έχουν αναλυθεί πολλαπλώς (επιχειρησιακό, ενδιάμεση λύση, αποδέσμευση οπλισμού, κατασκευαστικό έργο στην Ελλάδα κτλ).
    2) Αίσθησή μου είναι ότι δεν υπάρχει καμία περίπτωση να μην πάρουμε Belhara. Το έχω ξαναπεί: δεν δαπάνησε τόσο καιρό το ΠΝ να διαμορφώσει πλοίο στα μέτρα του και μετά να μην το πάρουμε λέμε! Επιτέλους ξεχάστε τις Αμερικάνικες. Οι Belhara είναι η μόνη επιλογή που έχει νόημα από επιχειρησιακή, γεωπολιτική και πολιτική σκοπιά. Τα υπόλοιπα που γίνονται για λόγους… θεατρικούς.

    Στα του άρθρου δεν θεωρώ ότι οι Αμερικάνοι αποδεσμεύουν όπλα που κάνουν τη διαφορά και ούτε πρόκειται ( άντε κανά harpoon) επομένως θα πρέπει να πάμε σε άλλες λύσεις (με τακτ όμως ε γιατί μπορούν να μας δημιουργήσουν σημαντικά προσχώματα).

  28. LETS SEE…
    $ 3,546,680,710/ 4 INVER HUITFIELD HN FFG/DDG
    $3,697,780,812/ 4 ARROW HEAD 140 HN FFG/DDG
    WITH EVERITHING BY REMOVING AND RETROFIT WEAPONS AND HELLOS (ASW/HC)
    FROM HN S CLASS &C3A/B MSSLB
    VS
    $ 6,OOO,OOO,OOO/ 4 FDI BELLARA VFG/FFG
    (TRUE COST $6,48O,OOO,OOO WITH MEKO’S 1990’S UPGRADE/M200HN>F $12O,OOO,OOO/VSL=$480,OOO,OOO TOTAL)

    A MH 60R HANGER BAY + MQ8B/FS VTUAV VS A NH 90 TTH/SOH H/B+ NOTHING
    A REAL NAVAL CLASS VS A NEW DESING (CHILD SICKNESS)
    A DDG VS A CFG(DESTR. VS CORW.)
    A BLUE WATER NAVY VS
    A NEW VSL GREEN WATER NAVY MAXIMUM

    NICE GOING FRANCE OR I SAY FROG’S TRYING TO REAP OF GREECE ONES AGAIN LIKE 2010

  29. BAY THE WAY IF YOU WANT A REAL NAVAL CLASS LOOK AT…
    ROK’S KDX3(STG3)
    DDG(CG)
    1X127MM MG/DP
    480 R/ER
    1X21 RAM
    1X30MM GOAL KEEPER CIWS
    80 SM2/3B
    32 HOOMUN 3C TLAM
    32 K ASROCK 12.95″ RED SHARK TORPEDOS
    32 K 700 SSM
    32 K 745 21″ BLUE SHARK TORPEDOS
    48 S.BROCK ATDS
    2 RHIB-L/18 PERS. SEA STATE ALWMOST 6!?!?!
    2 MH60R ASW/HC(HANGER BAY)
    1 MQ8C F/S VTUAV(HELLY POD)

    TOTAL/FINAL COST(FOS/WEAPONS X2/TRAINING ETS)
    $1,8OO,OOO,OOO.OO/ 1,5OO,OOO,OOO EUR

    1$=O.8 EUR/1$=1415 KOREAN WON’S

    DELIVERY TIME FULLY READY TO SALE 5 YEARS(2Y BILD/2Y TEST/1Y INTRODUCTION)
    2 CG=$3,6OO,OOO,OOO/3,OOO,OOO,OOO EUR

    THE CG IS MADE TO KILL RUSSIAN/CHINESE/AND JAPANISE FLEET NOT TURK’S

    SUPORT TIME 2085

    THE DEAL OF 1 RAM+1 G/K CIWS COST TO THE KOREANS $15,OOO,OOO
    READ ABOUT DOKDO LPH

    YOU NEED A REAL NAVY THE REASON:

    REMEMBER THE WORDS
    «GREECE HOVES ISLANDS UNSIKABLE CARRIERS WEE DONT NEED CARRYERS»
    AWSER:
    A:AN ISLAND CAN’T ESCAPES RETREBUTTION FIRE’S WITH 28 KNOWT’S
    B:REMEMBER JAPAN IN THE PACIFIC THEY HOVE ISLAND’S TOO ONLY US YOUSE THIEME AS AIR NAVAL BASES AND KILL JAPAN
    (AFTER CHIOS PSARA;
    AFTER PSARA ANDROS…)

    ITS EASY TO HIDE BETWAIN ISLANDS BUT IN THE OPEN SEA….

    THING 4 A MOMENT PLEASE

  30. Κυριε Νικητα,

    Ευχαριστουμε για το εξαιρετικο αρθρο σας.

    Θα να σας κανω μια ερωτηση για ενα διαφορετικο ζητημα. Ισως να εχετε ακουσει την ειδηση πως ενας οπλουργος στη Λαρισα σχεδιασε και κατασκευασε ενα τυφεκιο βασισμενο στο σχεδιο του AR-15 / Μ-16 / Μ-4, καθως οι πατεντες για το σχεδιο του οπλου εχουν πλεον ληξει.

    Επικοινωνησε και παρουσιασε στον Ε.Σ. το τυφεκιο στα πλαισια του νεου «Εθνικου» τυφεκιου, αλλα λιγο αργοτερα εκανε εφοδο στο καταστημα του η αστυνομια και τον συνελλαβε, ενω του κατεσχεσαν και τα πρωτοτυπα, με τη δικαιολογια οτι δεν εχει σχετικη αδεια, ενω ο οπλουργος εχει καταστημα οπλων και ειχε φροντισει να βγαλει ολες τις απαραιτητες αδειες. Η ολη υποθεση εχει πλεον τεθει στο αρχειο απο τον εισαγγελεα, αλλα του κατεσχεσαν τα πρωτοτυπα !!!

    Παρακατω θα δειτε τα σχετικα δημοσιευματα:

    https://www.eleftheria.gr/%CE%BB%CE%AC%CF%81%CE%B9%CF%83%CE%B1/item/279726.html

    https://www.pentapostagma.gr/koinonia/6986836_oployrgos-etoimase-ti-diki-toy-protasi-pros-yetha-kai-brike-ton-mpela-toy

    Πιστευω οτι θα ηταν εξαιρετικα ενδιαφερον για τους αναγνωστες της εγκυρης ιστοσελιδας σας εαν μπορουσατε να κανετε μια παρουσιαση των πρωτοτυπων ( η εστω των σχεδιων) που κατασκευασε ο οπλουργος αλλα και μια συνεντευξη ειτε με τον δικηγορο του ειτε με τον ιδιο ωστε να μαθουμε τι ακριβως συνεβη.

    Το ονομα του οπλουργου ειναι γνωστο, καθως ο δικηγορος του, ο κ. Διονύσης Ξένος εχει δωσει επισημα συνεντευξεις σε ΜΜΕ της Λαρισας για το ζητημα. Το ονομα του Λαρισαιου οπλουργου ειναι Αραπκουλες Ιωαννης . Οριστε το βιντεο της συνεντευξης του δικηγορου κ. Διονύση Ξένου.

    https://www.youtube.com/watch?v=F7t-L79G0rY

    Ευχαριστω

  31. MMSC IS A TOTAL BULL S…
    IMAGINE TRASH STUCK IN WATER JETS
    A JET SKY …OR A FISHING BOAD

    AMERICA DOSEN’T KNOW HOU TO BILD FFG NO MORE THIERE DOCTURING IS GLOBAL PROTECTION
    US COAST GUARD HOVE THE ROLE

    YOU WANT PROOFS: RGM 84 L HARPOON BL 2 REPLAISED BY NORWEGIAN NSM
    US BYE A OVER SEAS NATION SSM AND WHAT ABOUT FFGX ITALIAN DESING (ONLY WEE MAKE IT UGLLIER)

    LUCKY 4 MEE A WAS SERVT IN GREEK SP.FORCES IN CYPRUS FOUR 18 MONTHS IN 35MK
    BUCK IN THE 199O’S
    PLUS 36 MONTHS IN USMC AFTER THIAT

    THIAT’S HOU I BECAME A GREEK CITIZON DISPITE MY BOATH PARRENT’S IS GREEK; AND ALLWMOST LOSE MY US CITIZON CAUSE OF THIESE AND SKIP TREASON CHARGES IN US FOUR SERVING A FOREING ARMY THEY DROP THE CHARGES

  32. $3,546,68O,71O.OO (4 INVER HOUITFIELDS HN FFG/DDG)
    $3,789,486,927.61 (4 ARROWHEAD 140 HN FFG/DDG)
    VS
    $6,OOO,OOO,OOO.OO(4 FDI HN CFG/FFG WITH NO MDCN)
    I-H AH140
    1MG 76MM* SAME *
    2X20MM CIWS* SAME *OR 10 TOTAL (2 RAM)
    48 S.BROCK ATDS SAME
    16 SSM’S* SAME*
    16 TORPEDOS * SAME*
    24 ESSM SAME
    32 SM2/3B+MK 54 ASROC SAME
    2 RHIB-L* 4 *
    1 MH 60R OR F* 1 CH 47D OR 1MH6O R/F+ 1MQ 8C
    (* REMOVE AND RETROFIT BY HN S CLASS & COMBATTANTE MSLB)

    VS

    FDI:

    1X76MM
    2X20MM NARWHALL
    32 VLS(32 CAMM ER+24 A15/30
    4 MU 90(16TOTAL)
    8 MM40B3
    1 NH90TTH/SOH+ ? VTUAV’S
    2 RHIB-L
    CHOOSE

  33. SORRY PAL; YOU ARE RIGHIT TRY TO READ ALLWSOWE SOMEWARE ABOUVE IN THIESE PAGE ABOUT THE STORM SHADOW BGM MSSLE (UK NAME 4 SCALP-EG)

    IF THE BRIT’S HOVE THIEME IN EF 2000 AND TORNADOS GR4 WHY NOT IN AN F 16

    FACT:
    STORM SHADOW/SCALP-EG IS THE ONE AND THE SAME WEAPON : FRENCH NAME SCALP-EG/UK NAME STORM SHADOW…. JUST LIKE NYC SAME PLASE TWO NAMES…

    THEY BOATH BILD IT

      1. WEE AMERICANS HOVE PHYCOLOGICAL PROBLEMS
        WEE DONT TRUST ENITHING FROM ABOAD BEACOS WEE THING THE MADE IN THE USA IS OUR BAND NAME
        WEE WORKING ON IT

        BUT WEE BELIVE THIAT A PERSONAL FAILIOUR IS THE BEST WAY BY SOME ONE TO TEL US OUR FOALT’S AND FIX THIEME

        I CAND AGREE WITH YOU MORE
        THANK’S

  34. Ίσως να μπορούσαμε να πιστοποιήσουμε τον Meteor στα F16V. Έτσι θα είχαμε στο μέλλον 1 τύπο BVR για τα νεότερα μαχητικά μας F16V, Rafale και ίσως F35. Meteor + IRIS-T για F16V και ίσως F35 και Meteor + MICA για Rafale. Πάντως αν η ΠΑ προχωρήσει στην προμήθεια μιας ακόμη μοίρας Rafale (και αναβάθμιση στο μέλλον σε F4) θα μπορέσει να καθυστερήσει την προμήθεια του F35 και γιατί όχι να την προσπεράσει σε 15 χρόνια με την προμήθεια ενός νεότερου μαχητικού, όπως το βρετανικό Tempest αντί του F35.

  35. Ας κάνω και εγώ ένα σχόλιο,το πρώτο μου εδώ μέσα και χωρίς να είμαι γνώστης οπότε αν κάπου κάνω λάθος ας με συγψωρέσουν οι γνώστες.Λοιπόν με το φτωχό μου το μυαλό θα ήθελα να κάναμε τα εξής: αναβάθμιση ΜΕΚΟ ,αγορά 4 φρεγατών με ικανότητα αεράμυνας και ανθυποβρυχιακή αλλά με μεγάλο φόρτο α/α πυραύλων αν θέλουμε να είναι ικανά να ανταπεξέλθουν σε έναν βέβαιο κορεσμό πυραύλων από τον εχθρό με κόστος 4 δις και επάρκεια αρκετών πυραύλων (εκεί να δοθούν χρήματα )διότι ότι πλοίο και να έχουμε αν δεν έχει υπεραρκετούς πυραύλους θα βυθιστεί.1 δις να δοθεί για αγορά επιπλέον rafale και με αρκετούς ΜΕΤΕOR και SCALP για να ξέρουν πως αν τολμήσουν θα υποστούν τεράστιο πλήγμα.Και τέλος αγορά 2 ιπτάμενων τάνκερ (ίσως η πιο σημαντική αγορά μαζί με τους SCALP).

  36. AND NOW WEE RUN…
    (2010-2021 DEAD PERIOD AFTERMATH)

    THE REAL NEAD’S OF HAF (FACT’S) 2021-2033/35-2050-2070-2095
    (REAL DEAL/TROUTH) IS:
    120 MODERN F/A FLOOR MAXIMUM

    PERIOD ONE: 2021-2033/40(F16/50+A & M2000-5 LIFE END IN 2033)
    40-42 RAFALES F3R>F4 30-32C/10D (COMMAO-MR F/A)
    40-42 F35A/L2C/LOT4 (SEAD/DEAD/BLACK OP’S)
    52 F16 BL.70/72V/C (GP F/A)
    33 F16 BL.70/72 V/D (GP F/A)
    (RAFALE F3R UPGRADE TO F4 LEVEL MUST BE IN 2035 TOP’S
    RAFALE F4 2050 LIFE SPEAND END’S
    F16V 2040 LIFE SPEAND END’S
    F35 2070 LIFE SPAND END’S
    F16/50+A & M2000-5 2033 LIFE SPEAND END’S)

    PERIOD TWO: 2035/40-2050:
    40/42 RAFALE F4
    40/42 F35A/L2C/LOT4
    36-40 F35B?L2C/LOT4 VSTOLV

    PERIOD THREE: 2050-2070:
    F35’S
    PLUS NEW F/A-UCAV 6 GEN SOME THING LIKE F/A-X(2050+)

    PERIOD FOUR: 2070-2095:
    6 GEN F/A-UCAN’S

    NOW TRAINER’S:
    120F/A= 30 NEW TRAINER’S (M346M TYPE)

    UCAV’S: DESPITE THE NEURON INTREST FOUR 150 UNIT’S
    THE LOGIC IS 120&120 F/A / UCAVS MAX. (240 TOTAL)
    (*JTOS WANT’S 200 UNIT’S FLOOR IN THE AIR)

    FRT:
    5 KC 10E (KC 46 IS PROBLEMATICK)

    HYDRO PLANES:(HN/HAF):
    8-16 BERIEV’S 200

    ASW/MMA:(HN/HAF)
    4 P8A MMA

    AWAC’S:
    4 SAAB GLOBAL EYE

    HT/AC (TRANSP.):
    8 KC 390 (BY BRAZIL)

    EW/ELINT-SIGNIT:
    30 LIKE EA18G’S OR POD’S

    THE BEST WAY IS TO BREAK DOWN THE COST BY DECADE’S IN YEARLY PAYMENT’S

    F.E. $10 BILLION BREAK IN 10 Y TIME=$ 1 BILLION/YEAR ETS

    I HOVE A QUESTION 4 FRIGATTES

    WHAT IS MIDIUM PERIOD SOLLUTION SUPORT VSL IS:
    A: HOU ONE’S THE SHIP AMERICANS/FRENCH OR GREEK’S?
    B: HOU CONTROL THE SHIP? (CRUE NATIONALITY)
    C: IN CASE OF TRUBLE THE AMERICANS/FRENCH WILL REMOVE THE VSL AND LIVE GREECE EXPOSED AND WITH OUT NEW VSLS OR M 200F JUST TO YOUSE THIME IN THIERE TRUBBLE?
    D:IF YOU LISE A SHIP WAY DONT YOU BYE IT ANY WAY INSTEAD PAY REND?
    IN THE END THEY GET PAYED AND YOU LOSE THE SHIP EATHERWAY AFTER THE LEASING PERIOD IS OVER
    JUST BYE IT AND LET’S CALL THE DAY
    (YOU PAY IT :ITS YOURS
    IST THE LOGICAL THING TO DO)

    THINK IT OVER

  37. Nα αναβαθμιστούν όλα τα ελληνικά μαχητικά του τύπου και να αγοραστούν νέα όπλα.

    Είναι η πλέον οικονομική και αποδοτική λύση και παράλληλα μία ενέργεια που θα δώσει το χρόνο στην Πολεμική Αεροπορία, αλλά και την ευχέρεια, να καθορίσει τις προτεραιότητές της για την επόμενη δεκαετία, απευθυνόμενη πιθανότατα σε συνδυασμό επανδρωμένων και μη μαχητικών για την κάλυψη των μελλοντικών επιχειρησιακών της αναγκών.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *