Δεδομένης της μεγάλης πιθανότητας, σχεδόν βεβαιότητας, απόκτησης των γαλλικών μαχητικών αεροσκαφών Rafale από την Πολεμική Αεροπορία (ΠΑ), είδηση που έχουμε καλύψει εκτενώς, πολλά από τα σχόλια σας επικεντρώνονται στην επιχειρησιακή αξία των βλημάτων αέρος-αέρος μεγάλου βεληνεκούς Meteor της MBDA. Ανταποκρινόμενοι στα σχόλια σας, ετοιμάσαμε και δημοσιεύσουμε αυτό το άρθρο, σχετικά με την επιχειρησιακή αξία των Meteor. Ένα από τα «ατού» του Meteor είναι το προωθητικό του σύστημα (στερεού καυσίμου, Ramjet), το οποίο του επιτρέπει την έλεγχο της ισχύος του κινητήρα κατά τις διάφορες φάσεις της πτήσης. Στην πράξη αυτό σημαίνει ότι ο Meteor διατηρεί ελεγχόμενη ταχύτητα κατά τη φάση της πτήσης προς το στόχο, με άμεσο όφελος την εξοικονόμηση καυσίμου, και όταν προσεγγίζει το στόχο επιταχύνει, εξαντλώντας μεν το καύσιμο, αλλά αυξάνονταν την ταχύτητα και την ενέργεια του κατά τη φάση προσβολής του στόχου.

Όπως προείπαμε, το σύστημα πρόωσης του Meteor είναι στερεού καυσίμου, μεταβλητής ροής (VFDR : Variable Flow Ducted Rocket). Το στερεό καύσιμο διοχετεύεται στο ρεύμα του ατμοσφαιρικού αέρα, ο οποίος συμπιέζεται στον τμήμα συμπίεσης του κινητήρα σε αέρια μορφή και σε σχετικά υψηλή θερμοκρασία. Έτσι η ανάμιξη αέρα και καυσίμου είναι άμεση και ομοιόμορφη, αποδίδοντας το μέγιστο της ώσης που μπορεί να παραχθεί. Η μεταβολή της ροής του καυσίμου επιτυγχάνεται μέσω μίας βαλβίδας με σκοπό την αύξηση ή την μείωση της παραγόμενης ώσης. Έτσι ο Meteor έχει τη δυνατότητα που προαναφέραμε, δηλαδή του ελέγχου της ώσης κατά τη φάση της πτήσης και της επιτάχυνσης κατά την τερματική φάση.

Ουσιαστικά το προωθητικό σύστημα του Meteor αυξάνει τη φονική ζώνη του βλήματος (NEZ : No-Escape Zone), κάτι που είναι ιδιαίτερα σημαντικός παράγοντας για την αερομαχία. Η υψηλή ταχύτητα-ενέργεια ενός βλήματος, στην τερματική φάση, μειώνει την ικανότητα του αντιπάλου να αποφύγει το πλήγμα, μέσω τακτικών αποφυγής. Αντίθετα, βλήματα που χρησιμοποιούν συμβατικά συστήματα πρόωσης και διατηρούν ίδια ταχύτητα σε όλες τις φάσεις την πτήσης, από το αεροσκάφος έως το στόχο, ενδέχεται, συνέπεια της εφαρμογής τακτικών αποφυγής από τον αντίπαλο, να μην έχουν απόθεμα ταχύτητας-ενέργειας, στην κρίσιμη τερματική φάση, ιδιαίτερα αν ο αντίπαλος βρίσκεται σε μεγάλη απόσταση. Σ’ αυτή την περίπτωση το φίλιο αεροσκάφος αναγκάζεται να προσεγγίσει εγγύτερα, άρα να περιορίσει τη NEZ.

Με άλλα λόγια, ο Meteor έχει μεγαλύτερες πιθανότητες να προσβάλει στόχο σε μεγάλη απόσταση, συγκριτικά με βλήματα συμβατικής πρόωσης και όχι Ramjet. Το πλεονέκτημα της χρήσης Ramjet, συνοδεύεται και από έτερο πλεονέκτημα: Την ικανότητα ανανέωσης δεδομένων κατά τη διάρκεια της πτήσης, για διόρθωση της πορείας. Έτσι αυξάνονται οι πιθανότητες προσβολής του στόχου. Ο Meteor έχει αυτή τη δυνατότητα όχι μόνο από το φίλιο αεροσκάφος που εκτόξευσε το βλήμα, αλλά και από άλλες φίλιες πλατφόρμες, όπως τα αεροσκάφη έγκαιρης προειδοποίησης, ένας ιδιαίτερα κρίσιμος παράγοντας σε βολές κατά στόχων σε μεγάλες αποστάσεις. Επιπλέον, ο Meteor ενσωματώνει ενεργό αισθητήρα ραντάρ, είναι δηλαδή τεχνολογίας Fire-and-Forget.

Η ιστορία ανάπτυξης του Μeteor είναι μακρά και ξεκίνησε στις αρχές της δεκαετίας του 1990, ενώ διήρκεσε αρκετά χρόνια. Είναι χαρακτηριστικό ότι η διαδικασία ενσωμάτωσης και πιστοποίησης του στο Rafale έγινε στο πλαίσιο των πιστοποιήσεων νέων όπλων στη διαμόρφωση F3 του αεροσκάφους, στα τέλη του 2012. Στο ρύγχος του βλήματος, το οποίο είναι κατασκευασμένο από κεραμικό υλικό, βρίσκεται ο ενεργός αισθητήρας ραντάρ, εκδόσεις του οποίου ενσωματώνουν και τα βλήματα αντιαεροπορικής άμυνας Aster και αερομαχίας MICA. Πίσω από τον αισθητήρα, βρίσκονται η αδρανειακή μονάδα καθοδήγησης (IMS : Inertial Measurment Subsystem), o πυροσωλήνας προσέγγισης, η μονάδα κατανομής ηλεκτρικής ενέργειας και επεξεργασίας σημάτων και η πολεμική κεφαλή.

Η πολεμική κεφαλή του Meteor είναι υψηλής εκρηκτικότητας-θραυσμάτων και μπορεί να ενεργοποιηθεί τόσο από τον πυροσωλήνα προσέγγισης, όσο και από κρουστικό πυροσωλήνα που επίσης διαθέτει το βλήμα. Στο τελευταίο τμήμα του Meteor είναι εγκατεστημένο το σύστημα ζεύξης δεδομένων και το σύστημα ελέγχου των ηλεκτρονικών και του κινητήρα EPCU (Electronics & Propulsion Control Unit). Το EPCU λαμβάνει δεδομένα από τον αισθητήρα, την αδρανειακή μονάδα καθοδήγησης και το σύστημα ζεύξης δεδομένων και υπολογίζει την απόσταση του στόχου, το υψόμετρο, ενώ καταγράφει και το διαθέσιμο καύσιμο. Επίσης είναι το σύστημα που δίνει τις εντολές αυξομείωσης της ώσης του βλήματος. Τα δεδομένα αυτά είναι διαθέσιμα και στον πιλότο του αεροσκάφους-φορέα.

Το βάρος του Meteor είναι 190 κιλά, το μήκος του είναι 3,65 μέτρα και η διάμετρός του 17,8 εκατοστά. Το μέγιστο βεληνεκές που δίνει η MBDA είναι άνω των 100 χιλιομέτρων μέγιστη ταχύτητα άνω των Mach 4. Μειονέκτημα του Meteor είναι το μεγάλο του κόστος, το οποίο ανέρχεται στα € 2 εκατομμύρια ανά βλήμα περίπου. Εν συντομία, ο Meteor είναι ένα εξαιρετικό βλήμα, το οποίο σε συνδυασμό με τα Rafale θα προσδώσουν επιχειρησιακό πλεονέκτημα στην ΠΑ. Να σημειωθεί ότι η Τουρκία διατηρεί σε υπηρεσία βλήματα αέρος-αέρος μέσου βεληνεκούς AIM-120 AMRAAM. Αλλά, εκτός των Rafale, τα Mirage-2000 μπορούν να πιστοποιηθούν για χρήση Meteor. Η απάντηση είναι ότι ναι μεν μπορούν, αλλά δεν είναι μια εύκολη ή φτηνή διαδικασία.

Τον Απρίλιο του 2019, στον απόηχο του αεροπορικού επεισοδίου με το Πακιστάν, η Ινδία εξέφρασε την πρόθεση να πιστοποιήσει τα Meteor στα Mirage-2000 που διαθέτει. Τότε, καταγράφοντας την είδηση, είχαμε εκφράσει την άποψη ότι πρόκειται για μια προοπτική η οποία δυνητικά θα είχε ενδιαφέρον και για την ΠΑ. Ωστόσο, λίγο αργότερα, το Δεκέμβριο του 2019, έγινε γνωστό ότι το κόστος πιστοποίησης των Meteor στα Mirage-2000.5 είναι ιδιαίτερα υψηλό, ενώ και το τεχνολογικό ρίσκο ήταν μεγάλο, ενδεχομένως και ο χρόνος που θα χρειαζόταν για να ολοκληρωθούν οι σχετικές διαδικασίες. Επίσης, σύμφωνα με δημοσιεύματα του ινδικού τύπου, τα οποία επικαλούνται πηγές της MBDA, ο Meteor έχει σχεδιαστεί να λειτουργεί με ραντάρ όπως αυτών των Rafale και ότι δεν θα είναι τόσο αποτελεσματικός με μαχητικά παλαιότερης γενιάς και ραντάρ.

Ο Meteor είναι ένα ικανό βλήμα και σίγουρα η ένταξη του στο ελληνικό οπλοστάσιο θα αυξήσει τις επιχειρησιακές δυνατότητες της ΠΑ στην εναέρια μάχη. Καλά είναι τα μαχητικά αεροσκάφη, αλλά είναι ακόμα καλύτερα αν συνοδεύονται και από εξίσου ικανά όπλα. Το μαχητικό αεροσκάφος είναι ένας παράγοντας και τα όπλα του άλλος, τόσο αυτά της αερομαχίας όσο και αυτά της προσβολής. Η σημασία ένταξης ικανών όπλων, υψηλών επιδόσεων, στο οπλοστάσιο της ΠΑ, είναι ζωτικής σημασίας για την επικράτηση των Ελληνικών Ενόπλων Δυνάμεων σε μία ενδεχόμενη σύρραξη με την Τουρκία. Είναι και κάτι ακόμα: Ο ψυχολογικός παράγοντας που επηρεάζει άμεσα και καταλυτικά το ηθικό. Τα σύγχρονα μαχητικά αεροσκάφη και όπλα, όπως και άλλα σύγχρονα οπλικά συστήματα και πυρομαχικά, λειτουργούν θετικά στο ηθικό του προσωπικού, με αντίκτυπο στο πεδίο της μάχης.

Comments

  1. 18 rafale με 36 meteor με τις ικανότητες αποκάλυψης στόχων που έχουν δίνουν μεγάλο πλεονέκτημα στην ΠΑ με κυριότερα την καταστροφή των ιπτάμενων τάνκερ και awcs καθώς και την διάσπαση comao και μετά αναλαμβάνουν οι amraam/mica/iris-t.

  2. Θα ήθελα να ρωτήσω κάτι….γιατί εκτός από τα γαλλικά αυτά όπλα η Ελλάδα δεν πιέζει από το αμερικανικό Κογκρέσο να εγκριθούν καινούρια όπλα για τα f16 block 52 adv και τα viper….ΑΛΛΑ ΟΤΑΝ ΘΑ ΠΙΕΣΟΥΜΕ ΘΑ ΤΟΥΣ ΠΟΎΜΕ ΟΤΙ ΜΕ ΤΗΝ ΈΓΚΡΙΣΗ ΑΥΤΩΝ ΘΑ ΣΑΣ ΔΩΣΟΥΜΕ 750 Εκατομμύρια για να τα αποκτήσουμε και όχι να πάμε παρακαλοντας για δανικά ….και μεταχειρισμένες διυκοληνσεις…..ΤΟΤΕ ΜΟΝΟ ΘΑ ΓΙΝΕΙ ΚΑΤΙ…ΕΑΝ ΠΑΣ ΠΑΡΑΚΑΛΟΝΤΑΣ ΓΙΑ ΔΑΝΙΚΑ….ΚΛΑΨΤΑ….

      1. Ειναι υποχρεωμενοι οσο υποχρεωμενοι ειναι οι Γερμανοι και γενικα Ευρωπαιοι να συνεισφερουν στο ΝΑΤΟ το 2% . Μετα απο πολυ γκρινια μπορει να παραγγειλουν οι Γερμανοι F-18 να ηρεμησουν απο την μουρμουρα οσο βεβαιως βεβαιως χτιζουν τους Nord Stream με τους Ρωσους….
        Μουρμουρα μουρμουρα μπορει να εγκρινουν καναν «πετσοκομμενο» jassm και οι αμερικανοι σε μας να ηρεμησει το κεφαλι τους

  3. Μια μικρή παραγγελία από 80-100 Meteor είναι αρκετή.

    Θα χρειαστούμε ένα συμπλήρωμα στους scalp-eg μια μικρή προμήθεια αρχικά Mica NG και ίσως AASM.

    Μεγάλο πλεονέκτημα το οπλοστάσιο των Mirage που είναι πιστοποιημένο στα Rafale και έτσι θα περιορίσει κατά πολύ το συνολικό κόστος.

    Καλό θα ήταν να μπει και μια προαίρεση για αγορά στο μέλλον άλλων 18-20 Rafale.

    1. 80 με 100 Meteor κοστίζουν 160 με 200 εκατομμύρια δολάρια. Περίπου το ποσό που θέλαμε να δώσουμε για τον εκσυγχρονισμό των ΜΕΚΟ.

      Δεν είναι καθόλου μικρή παραγγελία, ιδιαίτερα για μία χώρα που δεν έχει ακόμα τορπίλες!

      Και 40 να πάρουμε επιτυχία θα είναι.

          1. Καλά αυτό γραφτό εάν και όταν υπογράψουμε !!

            Οι τιμές αυτές είναι εκτιμήσεις …Ινδών και μάλιστα παλιές!
            δες για παράδειγμα:

            https://www.nationalheraldindia.com/opinion/rafale-and-meteors-are-fine-but-at-what-price

            Μην ξεχνάς οι χώρες που συμμετέχουν στη κοινοπραξία έχουν ΉΔΗ πληρώσει αρκετά για ανάπτυξη και έχουν ΉΔΗ υποδομές υποστήριξης

            ένας καινούργιος πελάτης πρέπει να πληρώσει και αυτά

            Θα έλεγα κοντά στο 4mil/piece θα μας έρθει!!!

            Κοίτα και τι πλήρωσαν άλλοι αγοραστές όπως το Quatar !!

        1. Ενώ ο αντίστοιχος αμερικανικός πύραυλος AIM-120D που στοιχίζει παραπάνω απο 3 εκατ. έκαστος είναι αυτός που θα έπρεπε να προτιμάται και ας μην έχει νόημα σε ένα γαλλικό αεροσκάφος. Έτσι;

          United Kingdom – AIM-120D Advanced Medium Range Air-to-Air Missile (AMRAAM)
          WASHINGTON, July 10, 2018 – The State Department has made a determination approving a possible Foreign Military Sale to the United Kingdom of up to two hundred (200) AIM-120D Advanced Medium Range Air-to- Air Missiles (AMRAAMs) for an estimated cost of $650 million. The Defense Security Cooperation Agency delivered the required certification notifying Congress of this possible sale today.

          https://www.dsca.mil/sites/default/files/mas/united_kingdom_18-03.pdf

      1. Φυσικά και κοστίζουν αλλά όταν δίνεις κάποια δις ευρώ για την αγορά των Rafale δεν έχει λογική να μην πάρεις και τα ανάλογα όπλα που θα κάνουν τη διαφορά.

        Τα μαχητικά όσο καλά και να είναι χωρίς τα κατάλληλα όπλα δεν μπορούν να κάνουν από μόνα τους τίποτα.

        Είναι σαν να αγοράζεις ένα πανάκριβο και μεγάλο τρακτέρ χωρίς τα παρελκόμενα!

        Η αγορά των Meteor δεν σχετίζεται με τον εκσυγχρονισμό των Meko.

        Άλλο πρόγραμμα το ένα όπως επίσης και το άλλο.

        1. Σωστές οι σκέψεις σου φίλε Μιχάλη.
          Εγώ θα έλεγα όχι μόνο είναι χρήσιμος ο Meteor, αλλά επιβάλλεται αν θέλεις να έχεις υπέροχη και να αντισταθμίσεις το χάσμα στους αριθμούς που είναι υπέρ του αντιπάλου.

          1. Αμα τον παραγγειλεις να δεις ποσο γρηγορα θα ξεκλειδωσει η παραγγελια των f-35 προς Τουρκια

          2. Άμα είναι έτσι να μη πάρουμε τίποτα άλλο για να μην αγοράσουν και Τούρκοι περισσότερα όπλα.

            Αυτό δεν είναι επιχείρημα, αλλά εκφοβισμός που δεν εντυπωσιάζει.

        2. δε σχετίζεται αλλά αυτό που ήθελε να πει ο φίλος είναι ότι όταν διστάζεις να βρεις 160 εκ για ΜΕΚΟ τα 160-200 για Meteor μπορεί να φαίνονται πολλά και πάνω σε αυτή τη λογική να πάρουμε λιγότερους.. προσωπικά συμφωνώ με τη λογική σου και το παράδειγμα του τρακτέρ. το τι θα γίνει μένει να το δούμε

        3. @ ΙΤΑΛΟΣ
          Νομιζεις οτι οι αμερικανοι ειναι προθυμοι να διακινδυνευσουν καποια πραγματα με το f 35; μιας και οι ρωσοι συνορευουν με τους Τουρκους;

    2. Σωστή η πρόταση για για άλλα 18-20 Rafale, για τα οποία θα μπορούσε άνετα , να συμβάλλει οικονομικά και η
      Κύπρος. Επίσης να συνεισφέρουν και στηνην αγορά γαλλικών φρεγατών. Μην περιμένετε αποδέσμευση «φονικών όπλων» από ΗΠΑ! Μόνο κράνη και αλεξίσφαιρα γιλέκα θα δώσουν!!!!!!

  4. Επαληθεύοντας τον τίτλο του Αρχήγκρινιάρη και της κακιας πεθεράς των forum θα ήθελα να επισημάνω τα εξής:

    Οι πληροφορίες λένε πως είμαστε ακόμα σε αρχικό στάδιο διαπραγματεύσεων για RAFALE
    Οποτε κρατάτε πολύ μικρό καλαθάκι!!

    METEOR μπορούν να βάλουν τα F3-R
    ΟΙ Γάλλοι έχουν περί τα 140 F3 που αναβαθμίζουν σε επίπεδα F3-R με κόστος 1billion euros
    Aγνωστο αν το RBE2/AESA και η ικανότητα να βάλουν METEOR περιλαμβάνεται
    τι θα είναι τα μεταχειρισμένα που θα μας δώσουν?? f3 ???

    Το meteor στο περιβάλλον του Αίγειου με δεκάδες μαχητικά του ιδιου τύπου στον αέρα μάλλον εξαιρετικά δύσκολο να χρησιμοποιηθεί
    Πάντως και η υποψία παρουσίας rafale/meteor θα αναγκάσει τους γείτονες να κρατάνε high value assets μακρυά όπως kc135 και wegtail

    Στην ανατολική μεσόγειο εκεί ναι μπορεί να κάνει τη διαφορα εάν και ο αριθμός rafale είναι μικρός

    1. «Είναι χαρακτηριστικό ότι η διαδικασία ενσωμάτωσης και πιστοποίησης του στο Rafale έγινε στο πλαίσιο των πιστοποιήσεων νέων όπλων στη διαμόρφωση F3 του αεροσκάφους, στα τέλη του 2012.»

      Τι δεν καταλαβαίνεις? Και τα F3 παρότι δεν έχουν AESA ΡΙΧΝΟΥΝ Meteor.
      Και το Radar Pesa που εχουν είναι πολύ εξελιγμένο, και ο υπολογιστής τους το ίδιο.

      «έγινε στο πλαίσιο των πιστοποιήσεων νέων όπλων στη διαμόρφωση F3»

      1. Έχω δώσει ένα σωρό αναφορές που δίνουν πως το f3-r θα φέρει meteor!

        Θες να διαβάσεις μερικές η ανήκεις σε αυτούς που εκφέρουν γνώμη χωρίς να διαβάζουν?

        https://www.defenseindustrydaily.com/frances-rafale-05991/

        Rafale F3Rs features software enhancements to make full use of the RBE2-AA radar, Meteor long range air-to-air missile integration, SBU-64 dual mode laser/GPS AASM smart bomb integration, improvements to Thales SPECTRA self-defence system, an Identification Friend or Foe interrogator/transponder with full Mode-5/ Mode-S-compatibility.

        https://www.dassault-aviation.com/en/group/press/press-kits/rafale-f3-r-standard-qualified-dga/
        The F3-R standard is an evolution of the Rafale F3 standard, with the exceptional versatility being further reinforced. It is part of the ongoing process to continuously improve the aircraft in line with the operational requirements and the feedback from experience of the pilotes. It enables the Air Force and Navy Rafale aircraft to carry the following equipment and weapons:

        https://www.defenseworld.net/news/23639/France_to_Upgrade_144_Rafale_Fighter_Jets_to_F3_R_Standard__Same_as_Export#.X1o2jOfitPY
        The European Meteor long-range air-to-air missile produced by MBDA.

          1. 2012???

            Προφανώς!!

            Δες τι γραφει και το wikipedia:

            https://en.wikipedia.org/wiki/Meteor_(missile)

            On 28 April 2015, French Ministry Of Defense, Dassault Aviation and MBDA proceeded with the first guided launch of a Meteor from the Dassault Rafale against an aerial target. The test, performed by a Rafale flying from the DGA Essais en Vol site of Cazaux, was successfully completed in a zone of the DGA Essais de Missiles site of Biscarrosse.[93]

            Τον Δεκέμβριο του 19 κηρύχθηκε επιχειρησιακός ο meteor στα f-3-R!!

            https://theaviationist.com/2019/12/16/upgraded-rafale-f3-r-achieves-initial-operational-capability-with-the-french-air-force/

            https://www.navalnews.com/naval-news/2019/02/french-navy-rafale-m-fires-mbda-meteor-bvraam-for-the-1st-time/

            The French Navy fighter used for the test was highly likely the (for now unique) Rafale M F-3R aircraft which was delivered in December 2018. F-3R is the latest standard of the Rafale, bringing a number of new capabilities including the integration of the METEOR missile.

          2. Οι αρχικές δοκιμές έχουν γίνει σε Rafale με το PESA radar. Δεν δουλεύει το αμφίδρομο datalink με το PESA (δουλεύει μόνο one-way: το radar στέλνει δεδομένα στον πύραυλο) οπότε δεν μπορεί να εκμεταλευεί στο 100% τις δυνατοτητες του Meteor, όμως τα F3 μπορούν να φέρουν Meteor.

            Με το AESA το Rafale εκμεταλεύεται πλέον το αμφιδρομο datalink και το 100% της εμβέλειας του πυραύλου.

          3. @Nikolaos
            Ότι έχω βρει δίνει πως ο meteor είναι πιστοποιημένος και operational με το f3r verison
            Έχεις κάποιο reference/link για αυτό που γραφεις?
            ’Aμα διαβάσεις τις αλλαγές από το στο πουθενά δεν αναφέρεται πως το f3 μπορεί να φέρει meteorhttps://www.defenseindustrydaily.com/frances-rafale-05991/

        1. Τα Rafale έχουν πιστοποιηθεί και χρησιμοποιήσουν Meteor. Η Γαλλία, η Ινδία, το Κατάρ και η Αίγυπτος, μαζί με τα Rafale, έχουν παραγγείλει και Meteor. Θα αγόραζαν ένα βλήμα που δεν θα μπορούσαν να χρησιμοποιήσουν; Επίσης το δεύτερο link που επικαλείστε, αυτό της Dassault, αναφέρει ξεκάθαρα ότι τα Rafale χρησιμοποιούν Meteor. Παραθέτω το σχετικό απόσπασμα: It enables the Air Force and Navy Rafale aircraft to carry the following equipment and weapons:
          – The European Meteor long-range air-to-air missile produced by MBDA. This high-performance missile achieves maximum effectiveness thanks to the “active array” radar which equips all production Rafale aircraft delivered since mid-2013. Τα άλλα 2 link δεν αναφέρουν πουθενά ότι το Rafale δεν μπορεί να χρησιμοποιήσει Meteor.

          1. Δεν αμφιβάλλω πως τα RAFALE χρησιμοποιούν METEOR!!

            Από ότι καταλαβαίνω από τα παραπάνω references

            ο METEOR έχει πιστοποιθει στα F-3R (RBE2/AESA)

            Που είναι ότι έχουν παραγγείλει οι Αίγυπτος Quatar και India

            To F3-R Έγινε επιχειρησιακά αποδεκτό το Δεκέμβριο του 019

            Οι Γάλλοι έχουν και 140 παλιότερα F-3(RBE2/PESA) που από ότι καταλαβαίνω ΔΕΝ έχουν πιστοποιηθεί στο METEOR

            Οι Γάλλοι θα τα εκσυχρονίσουν σε επίπεδο F-3-R με πρόγραμμα ύψους 1billion euros

            https://www.defenseworld.net/news/23639/France_to_Upgrade_144_Rafale_Fighter_Jets_to_F3_R_Standard__Same_as_Export#.X1o_h-fitPY

            The French Directorate General of Armament (DGA) recently approved the Rafale’s new F3-R standard for French Air Force and Navy which has two key features: combination of the new Meteor long-range air-to-air missile and the RBE2 active electronic scanning radar; the new TALIOS pod that enhances day/night target detection, recognition and identification.

          2. Ουτε το Gripen που πανω κατω τοτε (2012) πρεπει να τον πιστοποιησε είχε radar aesa.
            Δεν ειναι νομος το aesa για να εκτοξευτει o meteor. Και στα mirage 2000-5 θα μπορουσαμε να τον βαλουμε αλλα δεν αξιζει το αυξημένο κοστος πιστοποιησης.

            Παρε ρε CK και ενα βιντεο που εχει ανεβει στο youtube αρχες του 2015 (και σιγουρα ειναι παλιοτερο) που δίχνει Rafale Μ (F3 προφανως) να ειναι φορτωμενο meteor πανω στο ντε γκωλ.
            https://www.youtube.com/watch?v=8dAmfVlcbp4

            Τι αντιδραστικός είσαι?

          3. @romeo

            Όλα τα παραπάνω συγκλίνουν στο ότι ο METEOR κηρύχθηκε επιχειρησιακός σε RAFALE έκδοσης F-3-R τον Δεκέμβριο του 019!

            Προηγούμενα σίγουρα κάναν δοκιμες τόσο στο αεροσκάφος όσο και στο πύραυλο

          4. @ mageiras
            Σώπα προοδεύεις!!!
            διάβασες reference που έδωσα!!
            τι καλός μαθητής!!
            που έγραφε κάτι σε αντίθεση με τα παραπάνω???

          5. @Mageiras
            Αφού δεν το διάβασες πως γραφεις ότι είναι αντίθετο από αυτό που γράφω???
            Koukouroukou !!!!
            Μεταξεταστέος!!!

    2. Αγαπητέ/η φίλε-πεθερά

      Και τα τυχόν μεταχειρισμένα Rafale F3 εξακολουθούν να έχουν ραντάρ PESA όταν οποιοδήποτε άλλο μαχητικό στην περιοχή έχει μηχανικής σάρωσης. Έπειτα το Rafale λέγεται ότι έχει μετωπικό RCS 0,1 m2 όταν τα F-16 γράφεται ότι έχουν 1,2 m2. To δε Σ/Α SPECTRA τεχνολογίας DRMF μπορεί κατά φαινόμενα να κάνει εξαιρετικά δύσκολο το έργο των συμβατικών radar που βρίσκονται στα Τουρκικά F-16 και στον τερματικό radar των πυραύλων AMRAAM. Επίσης η Dassault αναφέρει πολλές φορές το ΙRST FSO ως τον κύριο air-to-air αισθητήρα του Rafale, επίσης μοναδικό στην περιοχή και ιδανικό για αναγνώριση στόχου στο κορεσμένο με F-16 περιβάλλον από πολύ μεγαλύτερες αποστάσεις από το… μάτι, γνωστό και ως Eyeball mk1.

      Άρα χαμηλό RCS μαζί με το SPECTRA από την μία, και FSO, MICA IR και supercruise από την άλλη καθιστούν ακόμα και το μεταχειρισμένο F3 το πιο δύσκολο να εγκλωβιστεί μαχητικό στο Αιγαίο ενώ αυτό παραμένει το πιο φονικό έχοντας τις καλύτερα κινηματικά παραμέτρους βολής με πλήρως παθητική λειτουργία σε όλο το φάσμα της εμπλοκής/kill chain, από τους αισθητήρες ως τα όπλα.

      O Meteor θα αναβαθμίσει ακόμα περισσότερο την κατάσταση σε άλλα σενάρια και στόχους, αλλά ας μην γκρινιάζουμε, και ως έχει το Rafale F3 είναι σε ένα άλλο επίπεδο από οτιδήποτε Ελληνικό ή Τουρκικό μαχητικό πετάει τώρα και για τα επόμενα αρκετά χρόνια. Να έρθει μόνο….

      1. Είσαι σίγουρος πως μπορεί να κάνει βολή με target data μονο από FSO???

        Επιπλέον δεδομένου ότι και οι 2 αεροπορίες χρησιμοποιούν ιδιους τύπους αεροσκαφών η αναγνώριση του στόχου από FSO ως friend or Foe είναι μάλλον αδύνατη

    3. Στην τελευταία παράγραφο είναι το ζουμί, τι γίνεται με το BVR IFF. Πρώτον ο πομπός του IFF μπορεί να χαλάσει/δυσλειτουργήσει ( patriot έριξαν 2 Βρετανικά tornado στο Ιράκ) και το κυριότερο «προδίδει» τη θέση του εκπέμποντος. Για να κάνεις IFF σε μη συνεργάσιμο στόχο (NCTR) υπάρχουν βασικά 2 τεχνικές. Η μία διαβάζει την ανάκλαση των πτερυγίων του κινητήρα (η συχνότητα εναλλαγής πτερυγίου – κενού είναι χαρακτηριστική για κάθε κινητήρα). Εδώ έχουμε πλεονέκτημα, αφού τα δικά μας F16 φοράνε και GE και PW, ενώ τα τούρκικα μόνο GE. Ίσως και για αυτό να πήγαμε στον PW, αφού αυτή η δυνατότητα είχε πιστοποιηθεί και στα 2000-5. Η άλλη τεχνική είναι να «διαβάζει» το ραντάρ τον τρόπο που στρίβει το α/φος. Αλλιώς στρίβουν τα δελταπτέρυγα, αλλιώς τα F16.
      Τελευταία εξέλιξη είναι το micro-dopler. Πολύ «γρήγορα» ραντάρ, μέσω του φαινομένου dopler, μπορούν να «σκιαγραφήσουν» ένα τμήμα του α/φους και να το συγκρίνουν με βιβλιοθήκες. Δεν ξέρω αν εφαρμόστηκε στα Rafale.
      Αν σε αυτά προσθέσουμε και τη δικτυοκεντρική δυνατότητα των Rafale, βγάζει νόημα η BVR βολή σε μάχη στο κορεσμένο Αιγαίο.

  5. λιγο ασχετο αλλα και λιγο σχετικο εγω βλεπω αναγκη για πυροβολο 127αρι σε πλοια ..με πυρομαχικα μεγαλου βεληνεκους ανω των 60-70χλμ ….νομιζω ειναι μια πολυ καλη και φθηνη λυση για μπαραζ πυρος κορεσμου ωστε να απασχολησουν τις αμυνες των πλοιων ωστε να περασουν ακομα ποιο ανετα οι εξοσετ ….εχουν γενικως πολλα να δωσουν σε σπασιμο ναυτικου αποκλεισμου ….ωραια η αμυνα..αλλα η καλυτερη αυτης ειναι η επιθεση …

  6. Και μια μικρη υπενθυμιση ισως για το μελλον, οι ινδοι εχουν πιστοποιησει στα ραφαλ τον brahmos υπερηχητικος αντιπλοικος απο οτι λεγεται μη ανασχεσιμος ουτε απο τις υπερδυναμεις με συμβατικο τροπο δεν ξερω καν με ηλεκτρονικα αντιμετρα.

      1. Εδώ οι Ινδοί με προσπεράσανε!

        !https://en.wikipedia.org/wiki/BrahMos

        Υπάρχει aero εκτοξευόμενη έκδοση στους 2.5 tn τόνους για το su30!!!

        Ποσο μπορεί να σηκώσει το rafale στο κεντρικό πυλώνα???

        έχω την εντύπωση πως έχει υγρά προωθητικά λίαν επικίνδυνα και που παίρνει κάποια ώρα να φορτωθούν στο πύραυλο

    1. Είναι σίγουρο ότι τον εχουν πιστοποιησει στο Rafale? Επειδή κι εγώ είχα κάνει αυτή την σκέψη είχα βρει πως είναι μόνο στα Su…
      Έτσι κι αλλιώς παντως θα βγεί ο Perseus που θα είναι εξαρχής κατασκευασμένος για τα Rafale οπότε δεν ξέρω πόσο συμφέρει όλη η ιστορία.

    1. Άκρα του ταφου σιωπή…αυτό είναι η πολύ καλό…η πολύ κακο …αν αφήσουμε παγωτό πάλι τους μόνους αληθινούς συμμαχους που έχουμε…για τα φιλικά χτυπήματα στην πλάτη ,βυθοκορους και τις παρενεσεις να τα βρούμε(να δώσουμε πάλι κυριαρχικά δικαιώματα και φυσικό πλούτο για να σωθεί ο χρηματοδότης τους ISIS και του Ιράν)των δήθεν άλλων μας συμμάχων (Μέρκελ Τραμπ)είμαστε άξιοι της μοίρας μας..αν πάρουμε τελικά ραφαλ και μετεορ..είναι καλή σιωπή.. Κυριακή κοντή γιορτή θα φανει

  7. Υψηλής αποτελεσματικότητας και φονικότητας πύραυλοι αέρος -αέρος

    Οι πιλότοι μας θα έχουν την δυνατότητα F &F (Fire &Forget),

    ενώ οι Τούρκοι χειριστές θα βλέπουν στο ΜΑW (Missile Approach Warning) την ειδοποίηση :

    ITFR&V (Its Time For Rice & Virgins)

    Τυχεράκηδες οι απέναντι, για να μην ρουτινιάζουν στην ώρα 6,θα έρχεται και κατάμουτρα ο ‘Μετεωρίτης’

    1. Δυστυχώς δεν είναι έτσι!!
      Τα radar των πυραυλων τύπου AMRAAM-MICA-METEOR έχουν λόγω μεγέθους πολύ μικρό field of view
      Όταν ο πύραυλος φθάσει στο σημείο που ανοίγει το radar tou ο στόχος πρέπει να βρίσκετε εντός του field of view του radar του αλλιώς …πάει στο γάμο του καραγκιόζη
      Για αυτό το λόγο απαιτείται target data update πό το αεροσκάφος που το εκτόξευσε
      Που σημαίνει ότι το αεροσκάφος πρέπει να κρατήσει θέση που να επιτρέπει να γίνετε αυτό
      Και βεβαια οι άλλοι το βλέπουν αυτό και προφανώς θα αντιδράσουν με ελιγμούς η εκτοξευηση δικών τους πυραυλων!!!

  8. Σε συνεχεια του προηγουμενου, παρελειψα να πω μη βιαζεστε να κατακρινετε τον ck που αμφιβαλει για την πιστοποιηση του μετεορ σε ολα τα μεταχειρα , εχει γραφει οτι θα ειναι 2 εκδοσεων 6+6 .

  9. Σε υποθετικό σενάριο που όσα μτχ Rafale παραλάβουμε είναι πιστοποιημένα στον meteor
    και οι οποίοι θα παραδοθούν άμεσα μετά την παραγγελία τους, μαζί με αερομεταφερόμενους
    Scalp & Exocet και πάλι θα υπήρχε γκρίνια…από συνήθεια ή από χόμπι.

    Π.Χ :¨Καλά τα αγοράσαμε,αλλά ποιος τα συντηρεί μιας και εχουμε (…)million ετήσιο προυπολογισμό,

    τι batch order είναι οι πύραυλοι που παραλάβαμε?, είναι επαρκές το απόθεμα?, δεν υπογράφτηκαν

    FOS εως το 2060, γιατί τα αγοράσαμε αφού δεν πρόκειται να τα χρησιμοποιήσουμε?»……, γιατί δεν

    συνοδεύονταν από Κρουασάν και Ροκφόρ, κτλ.

    Το σενάριο είναι υποθετικό, η μουρμούρα όμως σχεδόν σίγουρη.

  10. ΑΣΧΕΤΟ: Σχετικα με Harpoon…

    Σκοτωνονται στο twitter αν οι Harpoon ειναι ή δεν ειναι αποδεσμευσιμοι για την Π.Α.. Μεχρι και η Πρεσβεια πηρε θεση. Εγω προσωπικα δεν γνωριζω αν ειναι αποδεσμευσιμοι ή οχι. Γνωριζω μια πραγματικοτητα: οτι η Τουρκικη Πολεμικη Αεροπορια (270 F-16 συνολικα χωρις απωλειες) και η Ελληνικη Πολεμικη Αεροπορια (170 F-16 χωρις απωλειες) αγορασαν συνολικα 440 F-16 (!!!!) και κανενα απο αυτα δεν φερει Harpoon. Τυχαιο?????????

    O SLAM-ER που εχει η Τ.Α. δεν ειναι αντιπλοϊκος και δωθηκε στην Τουρκια ως αντιβαρο στους Scalp.

    Κλεινει το ΑΣΧΕΤΟ γιατι καποιοι εν 2020 μετα απο ~30 – 35 χρονια εισαγωγης του F-16 στις δυο χωρες προσπαθουν άρον άρον να στρογγυλεψουν καταστασεις. In Macron we trust!!!.

    1. Δεν ειναι sea – skimming missile ο SLAM – ER. Μπορει να χρησιμοποιηθει και κατα πλοιων αλλα το ελαχιστο υψομετρο πτησης του ειναι 300ft (ή m δεν θυμαμαι). Και ο Harm και ο SLAM γινονται πολυ γρηγορα αντιληπτοι απο το πλοιο – στοχο σε αντιθεση με τους καθαρα αντιπλοϊκους Harpoon και Exocet.

      1. @ Silent Arrow
        Δεν είναι απαραίτητο αυτό:
        έχει μικρό RCS ως πυραυλους και επιπλέον δεν κατευθύνεται με radar όπως οι HARPOUN, EXOSET
        οι πύραυλοι ανιχνεύονται από τις εκπομπές του radar τους

  11. Οι Meteor είναι τόσο ακριβοί που δεν έχει νόημα η αγορά σε μεγάλους αριθμούς. Νομίζω θα θέλαμε έναν μικρό αριθμό για τα εχθρικά ΑΣΕΠΕ/ιπτάμενα τάνκερ και ίσως για άρνηση περιοχής σε κρίσιμο σημείο.

    Αλλά επειδή θα του φέρουν και λίγα μαχητικά (υποστηρίζεται απ την έκδοση F3R Και μετά) σκόπημο θ ήταν 1ον να αναβαθμίσουμε κι εμείς τα ΑΣΕΠΕ μας, 2ον να προμηθευτούμε κι εμείς κανα ιπτάμενο τανκεράκι, θα κάνει την ζωή των αεροπόρων μας πολύ πολύ πιο εύκολη σε περιόδους κρίσεων.

  12. Οσον αφορα το κοστος των METEOR.

    Σημερα η Γαλλικη κυβερνηση συμφωνα με την Le Monde επεβαλε προστιμο σχεδον 450 εκατομμυρια ευρω στην NOVARTIS για το γνωστο σκανδαλο.

    Οριστε τα χρηματα για οσους METEOR θελετε και οτι αλλο.Το ποσο ειναι αναλογο του εκσυγχρονισμου των 4ων MEKO.

    Πιστευετε εσεις οτι η σημερινη κυβερνηση με τις δεδομενες σχεσεις με την συγκεκριμενη εταιρια θα κανει κατι αναλογο η θα προσπαθησει να το κουκουλωσει(ηδη το προσπαθει) σαν το προηγουμενο με το σκανδαλο SIEMENS;

    Ευθυνες εχουμε και εμεις κυριοι.Οσο βλεπουμε αυτα τα πραγματα και δεν κανουμε τιποτα οι ευθυνες βαρυνουν και εμας.

  13. Υποψιν πως το Ραφαλ υπαρχει σε περιπου 15 τεμαχια στο συνεταιρακι του Ερντο Καταρ..
    Btw εχουμε νεα απ τη συναντηση Μ. Μ. στην Κορσικη??

    1. Νομίζω ότι δεν θα έπρεπε κανείς να περιμένει σήμερα ανακοινώσεις, γιατί μια ανακοίνωση μεγάλων αγορών, θα σκέπαζε το νόημα όλων των άλλων που ειπωθηκαν.

      Δηλαδή αν όλη την μέρα ο Εμανουέλ είναι φωτιά και λάβα εναντίον της Τουρκίας και αμέσως μετά ανακοινώνεται συμφωνία πχ 3-4 δις, θα κάνει άσχημη εντύπωση γιατί θα φανεί σαν να λαδώνεται να τα πει.

      Ενώ τώρα, το μήνυμα που επρεπε να περάσει πέρασε, και σε λίγες μέρες στην Θεσσαλονίκη θα γίνουν ότι ανακοινώσεις είναι να γίνουν

      1. Εγώ πάλι πιστεύω πως αν είχε συζητηθεί/οριστικοποιηθεί κάτι συγκεκριμένο θα είχαμε διαρροές με τυμπανοκρουσίες από τα φιλοκυβερνητικά ΜΜΕ.

        Δεν περιμένω πολλά από δαύτους. Όποιος δεν θέλει να ζυμώσει, δέκα μέρες κοσκινίζει. Κι αυτό αποδεικνείεται μ’ αυτούς 14 μήνες τώρα.

        Επίσης αυτό που ξέρω σίγουρα γιατί ζω επαρχία, είναι πως αντί για Rafale και τορπίλλες το μόνο που έχει κλειδώσει σίγουρα είναι κωρονοενισχύσεις σε αγρότες και κτηνοτρόφους.

        ΚΑΛΗΝΥΧΤΑ

  14. Πάντως ασχέτως Μετεορ, Μπελάρα και Fremm, αφού νομίζω ότι κανείς δεν διαψεύδει το θέμα με τα Ραφάλ, νιώθω ότι χάνουμε πολύτιμες εβδομάδες.

    Θα ήταν πολύ καλό αν ήδη από την άτυπη επιβεβαίωση ότι θα τα παίρναμε, να στέλναμε 12 από τους καλύτερους πιλότους των Μ2000-5 (που υποθέτω θα έχουν μεγαλύτερη οικοιότητα με Γαλλικά μαχητικά) εδώ και εβδομάδες να εκπαιδεύονται εντατικά, για τα πρώτα 6 που θα παίρναμε.

    Αν θέλει 3-6 μήνες να τα μάθουν, με εντατική εκπαίδευση να μπορούν να φτάσουν σε ένα καλό επίπεδο πχ σε 2 μήνες, να προσγειωθούν εδώ (με τα όπλα τους) και να συνεχίσει η εκπαίδευση εδώ, αλλά παράλληλα να είναι και ετοιμοπόλεμα σε περίπτωση που γίνει κανα μπαμ ενώ προς τα τελειώματα της εκπαίδευσης, τι καλύτερο από το να κάνεις εκπαίδευση Live εναντίον Τούρκικων F-16 (και ευκαιρία να κάνουν πλάκα)

  15. Ωραία γράφουμε και μιλάμε για Rafale και Meter και φρεγάτες.

    Αλλά από την άλλη υπογράφουν μυστική ελληνοτουρκική συμφωνία;

    Ισχύει;
    Πότε έγινε κάτι τέτοιο;

    «Την άρνηση της κυβέρνησης να δημοσιοποιήσει την έγγραφη ελληνοτουρκική συμφωνία στην οποία κατέληξαν οι ανεπίσημες και απόρρητες συζητήσεις Ελλάδας-Τουρκίας με την μεσολάβηση του Βερολίνου, όπως αποκάλυψε ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης με άρθρο του σε τρεις μεγάλες ευρωπαϊκές εφημερίδες και με το οποίο απευθύνθηκε στην διεθνή κοινή γνώμη.

    Μάλιστα η κυβέρνηση δεν δέχεται ούτε τους ίδιους τους πολιτικούς αρχηγούς να ενημερώσει σχετικά. «Η κυβέρνηση θα δώσει στην δημοσιότητα την συμφωνία όταν κρίνει ότι εξυπηρετεί το εθνικό συμφέρον» είπε σχετικά ο κυβερνητικός εκπρόσωπος κ. Πέτσας στο μπρίφινγκ. »

  16. Όσον αφορά την αξιοποίηση του όπλου Meteor απο το Rafale ισχύει νομίζω το παρακάτω απο σχετική ιστοσελίδα.

    Sunday, April 16, 2017
    Meteor integration on Rafale completed

    The last live firing of the long range Meteor Missile was performed by the Rafale B301 on April, 6 2017
    This 4th test concludes the integration of the Missile on the Rafale.
    The CEAM will now have the responsability to write the operational procedures for using it.

    The Meteor is expected to enter operational service with the French Air Force and Navy in 2018 on the new Rafale F3R standard.

  17. To onalert, μιλάει για 18 Rafale πάντως, μίξη μεταχειρισμένων και καινούργιων, όλα όμως στην έκδοση, F3R με aesa όπως γράφει χαρακτηριστικά που θα ξεπεράσουν κατά πολύ το 1.5 δις της αρχικής εκτίμησης, (δηλ βάλε 2 δις γεμάτα)?
    Κάντε τα 24 αεροσκάφη με 2.5 δις όλο το πακέτο να τελειώνουμε.
    Θα είναι το ιδανικό, τα 18 είναι όπως και να το κάνουμε λίγα.
    Με 2 έως 2.5 δις στα Rafale, φοβάμαι πως πρέπει να κρατήσουμε μικρό καλάθι και για belharra και μάλλον και για fremm.
    Δε νομίζω ότι γεννήθηκε ακόμα ο πρωθυπουργος
    Που θα έχει τα γκατς να δώσει 5-6 δις σε άλλη χώρα και άλλη εταιρεία πλέον των υπα και της ΛΜ, για εξοπλισμούς.
    Μακάρι να. Με διαψεύσει όλα έχω κακό προαίσθημα ότι οι αλουμινοτρατες ερχονται,
    Η onex περιμένει να αρχίσει και μαζί με την ΛΜ
    να ξεκοκκαλισουν τα 4 δις που θα δίναμε για το ναυτικό σε belharra η fremm, για τα απαράδεκτα υπερκοστολογημενα mmsc αλουμινοτρατες και saar72 Θεμιστοκλής ψαροπουλες.
    Όπως τη ψαροπουλα την ονόμασαν Θεμιστοκλής, έτσι και την mmsc Θα της δωσουν
    Ένα ωραίο. Ελληνικό όνομα, και μια σχεδιαστική πινελιά από το γραφείο της ελληνικής Als ίσως, και θα μας την παρουσιάσουν σαν εθνικό πλοίο, που θα μας διμιουργησει εθνική αναταση.
    Τόση πλυση εγκεφάλου φάγαμε υπέρ mmsc και als και saar72 τους τελευταίους μήνες, από τα πουλημένα στον κύριο πρέσβη Ελληνίκα MME.

      1. Οι Ινδοί πλήρωσαν 3.1 δις για 36 αεροσκάφη, ολοκαίνουργια, 1.4 δις για κόστος εξέλιξης του F3R (Που εμείς το γλυτώνουμε) και ειδικές τρόποποιησεις (πιστοποίηση ινδικων πυρηνικων όπλων σε γαλλικά αεροσκαφη) και άλλα 2, 5 δις για όπλα εκπαίδευση και μακροχρόνια υποστήριξη.
        Fly away cost 91m euro (3.1 δις/36)
        Εμείς θα πάρουμε 18 που θα είναι 12 μτχ και 6 καινούργια.?
        Tα 6 καινούργια σε τιμή fly away γαλλικής αεροπορίας 75m euro, αρα
        450 εκ, και 12 μτχ υποθέτω 10ετιας σε τι τιμή? να πούμε 45 εκρια? Αρα 540
        450+540=990
        Επιστροφη των απλών διλιτρων μιραζ, 10 εκρια το ένα? 19χ10 =190
        990-190=800 εκ.
        Για τα 18 αεροσκάφη κόστος 800εκρια λοιπόν.
        Όπλα για αρχή δεν χρειαζονται καθολου
        Οι 300 μικα, οι 100 σκαλπ και οι 40 εξοσετ φτάνουν, και Για τα μιραζ και για τα ραφαλ.
        Υποδομές εκπαίδευση Μακροχρόνια υποστήριξη να βάλουμε 1 δις?
        1 δις +800 εκρια άρα 1,8 δις για τα 18 όλα F3R όπως γραφει το onalert, (θα ξεπεράσει κατά πολύ το 1.5 δις).
        Θες αλλά 6 καινούργια να πάμε 24?
        +450
        1.8 δις+450=2.25 δις
        Βάλε και κάτι παραπάνω σε υποστήριξη υποδομές κτλ 250εκρια
        Μια χαρά βγαίνουν τα. 24 αεροσκάφη (12 νέα, 12 μτχ) 2.5 δις
        Το κλειδί είναι ότι παίρνουμε τα περισσότερα μτχ (στα 18 τα 12 μτχ) και επιστρέφουμε και τα απλά διλιτρα (ελπίζω να έχουν παραδοθεί όλα τα μτχ ραφαλ πρωτα)
        Και ετσι οι Γάλλοι μπορούν να μας δικαιολογησουν τις χαμηλές τιμές που μας δίνουν.
        Πάντως έχεις δίκιο. αν σκεφτείς τι πλήρωσαν Ινδοί καταριανοι και Αιγύπτιοι, εμείς κλέβουμε εκκλησία.
        Θα έχουν. δίκιο να γκρινιάζουν και στους Γάλλους μετά, ότι στους Έλληνες πουλάτε κοψοχρονια.
        Αγαλμα πρέπει να κάνουμε στον Μακρον, και να μετονομασουμε κεντρικους δρόμους. Στο όνομα του.
        Μας δίνει τζάμπα (σε σχέση με τι πλήρωσαν οι υπόλοιποι) το κορυφαίο
        ΕΤΟΙΜΟΠΌΛΕΜΟ μαχητικό στο κόσμο που ανατρέπει πλήρως τις ισορροπίες μας. Τους Τούρκους υπέρ μας,.

        1. αυτό σκέφτομαι!
          για 24 rafale οι αιγύπτιοι πλήρωσαν 5 bill και οι quatarianoi 6+ billion εάν θυμάμαι σωστά
          Δεν ξέρουμε ποσα μεταχειρισμένα και ποσα και καινούργια μιλάμε
          Γεινικός βάλε 200mil με όλα μαζί (weapons systems cost- ZHKIDHS TERM) το κάθε καινούργιο
          Τα 140 παλιά F3 οι Γάλλοι τα αναβαθμίζουν σε με κόστος 1billion
          Βάλε επίσης πως μιλάμε για καινούργιο αεροσκάφος κινητήρα συστήματα εργαλεία και δεν συμμαζεύεται
          Επίσης δεν ξέρουμε εάν και ποσο οι Γάλλοι θα πάρουν πίσω τα EGM/-5
          Από ότι ακούγεται θέλουμε και τα 44 επιχειρησιακά οποτε μάλλον δεν δίνονται πίσω
          Για να είναι ετοιμοπόλεμα βάλε δυο χρονάκια το ελάχιστο
          Εξαιρετικά απίθανο να κλείσει η συμφωνία σύντομα
          M2000-WEAPONS-FOS+NH90 μάλλον θα ανακοινώσει
          βράσε ρύζι δηλαδή
          Τελειώσαμε τη [email protected] Aκαι αρχίσαμε τη [email protected]@!!!

  18. δε σχετίζεται αλλά αυτό που ήθελε να πει ο φίλος είναι ότι όταν διστάζεις να βρεις 160 εκ για ΜΕΚΟ τα 160-200 για Meteor μπορεί να φαίνονται πολλά και πάνω σε αυτή τη λογική να πάρουμε λιγότερους.. προσωπικά συμφωνώ με τη λογική σου και το παράδειγμα του τρακτέρ. το τι θα γίνει μένει να το δούμε

  19. Τι πιστεύω πως θα γίνει?
    Εκδωσαμε προχτες ομόλογα 2, 5 δις.
    Όλα θα πάνε σε εξοπλισμούς.
    2 δις για 20 Rafale (όλα F3-R, που λέει και το onalert)
    Και 500 εκ για τον εκσυχρονισμο των μεκο, που θα πέσει από τα 400 στα 250, + αλλά 250 για τις 2 ολλανδικες M και τέλος, για 1-2 χρόνια.
    2 δις για τον μακρον είναι αρκετά, (σύμφωνα με τις Αμερικανό δούλες διαχρονικά ηγεσίες μας) αφού δε έχει ο πρωθυπουργος το σθένος να του δώσει αλλά 4 και για το ναυτικό, για μπελάρες η φρεμμ καθώς τρέμει την πρεσβεία και την ΛΜ, κακά τα ψέματα.
    Και σιγά σιγά θα αρχίσει το μασάζ για τις αλουμινοτρατες, που θα βρούνε το τρόπο να μας την πλασάρουν σαν εθνικό πλοίο.

  20. Meteor και όχι μόνο. Σίγουρα θα έλεγα και hammer. Επίσης πρέπει να δούμε τι άλλο έχει η mbda. Από εκεί και πέρα να δούμε και προς Ισραήλ για τα f-16.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *