Όπως ανακοίνωσε το Υπουργείο Εθνικής Αμύνης, την περασμένη Παρασκευή, 30 Οκτωβρίου, πραγματοποιήθηκε παρουσίαση, στη Διεύθυνση Πυροβολικού, από εκπροσώπους της σερβικής Yugoimport, ρουκετών των 122 χιλιοστών και των κατευθυνόμενων βλημάτων ALAS (rocket Advanced Light Attack System). Να υπενθυμίσουμε ότι στις 16 Σεπτεμβρίου 2020, παρουσία του Υφυπουργού Εθνικής Άμυνας, Αλκιβιάδη Στεφανή, έγινε, στη  ΕΑΣ (Ελληνικά Αμυντικά Συστήματα), η έναρξη της διαδικασίας αναβάθμισης δείγματος ρουκετών των 122 χιλιοστών. Είχε προηγηθεί, στις 25-29 Νοεμβρίου 2019, η εκτέλεση δοκιμαστικών βολών, στο Πεδίο Βολής Κρήτης, με μικρό απόθεμα 20 ρουκετών τύπου G2000, μη-κατευθυνόμενων, με μέγιστο βεληνεκές 40,1 χιλιόμετρα.

Το μήκος της G2000 είναι 2,87 μέτρα και το βάρος της 69,1 κιλά, εκ των οποίων 27,3 κιλά είναι το βάρος του κινητήρα συνθετικής θερμοπλαστικής ύλης. Ενσωματώνει πολεμική κεφαλή υψηλής εκρηκτικότητας βάρους 19 κιλών. Η μέγιστη ταχύτητα που επιτυγχάνει είναι 1.100 μέτρα το δευτερόλεπτο, ενώ το μέγιστο βεληνεκές των 40,1 χιλιομέτρων επιτυγχάνει από γωνία βολής 55ο-57ο. Η Πιθανότητα Κυκλικού Σφάλματος (CEP), στο μέγιστο βεληνεκές, είναι 0,96%. Εξέλιξη της G2000 είναι η μη-κατευθυνόμενη ρουκέτα G2000/52 μέγιστου βεληνεκούς 52 χιλιομέτρων, η οποία έχει CEP 0,90%, στο μέγιστο βεληνεκές. Το μήκος της είναι 2,86 μέτρα και το βάρος της 64 κιλά. Η G2000/52 ενσωματώνει πολεμική κεφαλή υψηλής εκρηκτικότητας ή θραυσμάτων βάρους 18,4 κιλών.

Η Σερβία έχει αναπτύξει τις μη-κατευθυνόμενες ρουκετών των 122 χιλιοστών G2000 και G2000/52 με βεληνεκές 40,1 και 52 χιλιόμετρα αντίστοιχα.

Η απόκτηση νέων ρουκετών για τους πολλαπλούς εκτοξευτές RM-70 είναι ένα από τα εξοπλιστικά προγράμματα που εξετάζει το ΓΕΣ (Γενικό Επιτελείο Στρατού), όπως και αυτό της αναβάθμισης των ίδιων των εκτοξευτών, έτσι ώστε να παραμείνουν ικανά και να συνεχίσουν να προσφέρουν τις πολύτιμες υπηρεσίες τους. Για το πρόγραμμα της προμήθειας νέων ρουκετών έντονο ενδιαφέρον έχουν δείξει οι Σέρβοι με τις ρουκέτες G2000 και G2000/52 και οι Ισραηλινοί, με την IMI (Israel Military Industries) και τις κατευθυνόμενες ρουκέτες AccuLAR (Accurate Light Artillery Rocket) και την Rafael με τη συλλογή EPIK (Electro-Optical Precision Integration Kit) η ενσωμάτωση της οποία τροποποιεί μη-κατευθυνόμενες ρουκέτες των 122 χιλιοστών σε κατευθυνόμενες.

Το έτερο σύστημα της ενημέρωσης ήταν τα κατευθυνόμενα βλήματα ALAS, ένα εξαιρετικά ενδιαφέρον πυραυλικό σύστημα πολλαπλού ρόλου. Στην αντιαρματική έκδοση ALAS-A το βλήμα επιτυγχάνει μέγιστο βεληνεκές 25 χιλιόμετρα, ενώ στην έκδοση ALAS-B, το μέγιστο βεληνεκές έχει αυξηθεί σημαντικά στα 60 χιλιόμετρα. Και στις δύο εκδόσεις τα βλήματα πετούν σε μέγιστο ύψος 500 μέτρων, ενώ μπορούν να διατρήσουν θωράκιση πάχους 800 χιλιοστών (RHA : Rolled Homogenous Armor). Στην έκδοση παράκτιας άμυνας ALAS-C, η οποία αναπτύχθηκε σε συνεργασία με τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα (HAE), για τα ΗΑΕ, η μέγιστη εμβέλεια είναι της τάξεως των 25 χιλιομέτρων, με προοπτική-στόχο την αύξηση του μέγιστου βεληνεκούς στα 60 χιλιόμετρα, στο εγγύς μέλλον.

Το ALAS στην έκδοση παράκτιας άμυνας.

Στην έκδοση παράκτιας άμυνας το ALAS φέρεται επί τροχοφόρου οχήματος 6 x 6 με έξι (6) βλήματα έτοιμα προς βολή. Η έκδοση ALAS-C έχει αναπτυχθεί ως σύστημα που ολοκληρώνει τα βλήματα παράκτιας άμυνας μεγάλου βεληνεκούς και ενδείκνυται για χρήση κατά μικρών και ευέλικτων απειλών όπως είναι τα ταχύπλοα σκάφη και τα μη-επανδρωμένα θαλάσσια συστήματα. Το ALAS-C ενσωματώνει αδρανειακό σύστημα πλοήγησης, ενώ μπορεί να εφοδιαστεί και με σύστημα καθοδήγησης GPS για δυνατότητα προσβολής στόχων εδάφους. Φέρει πολεμική κεφαλή θραυσμάτων. Κατά την πτήση το βλήμα ακολουθεί προ-προγραμματισμένη διαδρομή, ενώ στην τερματική φάση χρησιμοποιεί αισθητήρα θερμικής απεικόνισης. Τα δεδομένα που συλλέγει ο θερμικός αισθητήρας αποστέλλονται, σε πραγματικό χρόνο, στο κέντρο διοίκησης και ελέγχου, μέσω οπτικής ίνας. Έτσι υπάρχει η δυνατότητα ακύρωσης του πλήγματος ή επιλογής στόχου ενώ το βλήμα βρίσκεται σε πτήση.

Το ALAS είναι κατευθυνόμενο βλήμα πολλαπλού ρόλου.

Το 2019 η Yugoimport παρουσιάστηκε την έκδοση RALAS (Rocket Advanced Light Attack System) με πυραυλοκινητήρα. Έχει μεγαλύτερο μήκος και μεγαλύτερο βάρος από τον ALAS, αλλά το μέγιστο βεληνεκές έχει περιοριστεί στα 10 χιλιόμετρα. Διαφορά υπάρχει και στο σύστημα ελέγχου πτήσης όπου το ALAS ενσωματώνει πτερύγια, ενώ το RALAS πηδάλια κλίσης, η χρήση των οποίων αυξάνει τη σταθερότητα κατά την πτήση, αλλά περιορίζει την ευελιξία. Το RALAS μπορεί να ενσωματώσει δύο (2) διαφορετικούς ερευνητές: Θερμικής απεικόνισης ή τηλεοπτικό και σύστημα καθοδήγησης INS/GPS. Ενσωματώνει πολεμική κεφαλή βάρους 10,5 κιλών με ικανότητα διάτρησης θωράκισης πάχους 1.000 χιλιοστών RHA. Εναλλακτικά μπορεί να ενσωματώσει πολεμική κεφαλή θραυσμάτων θανατηφόρας ακτίνας 25 μέτρων. Το βλήμα LORANA (LOng RAnge Non line of sight Attack system) είναι μια έκδοση του ALAS με σύστημα προώθησης στερεού καυσίμου, αντί του στροβιλοκινητήρα, με μέγιστο βεληνεκές 9 χιλιόμετρα, αλλά με μεγαλύτερη ταχύτητα. Ενσωματώνει πολεμική κεφαλή βάρους 10 κιλών, υψηλής εκρηκτικότητας (HEAT) και ικανότητα διάτρησης 1.000 χιλιοστών θωράκισης RHA.

Περισσότερα για την σερβική αμυντική βιομηχανία και τις δυνητικές λύσεις που προσφέρει στις Ελληνικές Ένοπλες Δυνάμεις μπορείτε να διαβάσετε στα παρακάτω άρθρα: