Όπως έγινε γνωστό ο Ελληνικός Στρατός (ΕΣ) βρίσκεται μπροστά στην τελική απόφαση και έγκριση, από το Αμερικανικό Κογκρέσο, προσφοράς 1.200 οχημάτων M-1117, εκ των οποίων 800 είναι ο αριθμός που ενδιαφέρει τον ΕΣ. Όπως επίσης έγινε γνωστό τα M-1117 θα διατεθούν σε Διμοιρίες και Ουλαμούς ανιχνευτών των Μηχανοκίνητων και Τεθωρακισμένων Ταξιαρχιών στη θέση των παλαιότερων Mercedes-Benz 240GD και στην 29η Ταξιαρχία Εσωτερικής Ασφάλειας στην Κομοτηνή.

Η είδηση συνοδεύτηκε από δεκάδες σχόλια, άλλα θετικά και άλλα αρνητικά για το ενδιαφέρον και την προοπτική απόκτησης τους. Στο πλαίσιο του υγιούς διαλόγου με τους φίλους και αναγνώστες μας θα θέλαμε να καταθέσουμε και την δική μας άποψη για το θέμα. Πριν όμως καταθέσουμε την άποψη μας κρίνουμε σκόπιμο και γόνιμο να γνωρίσουμε καλύτερο το M-1117, πως εξελίχθηκε, ποια είναι τα χαρακτηριστικά του και οι προοπτικές αναβάθμισης τους.

Το M-1117 Guardian (Φύλακας) ή ASV (Armored Security Vehicle) αναπτύχθηκε ως ένα ελαφρύ όχημα, διάδοχο του V-100 και V-150 Commando για τον εφοδιασμό της Αμερικανικής Στρατονομίας. Η ανάπτυξη του ξεκίνησε στα μέσα της δεκαετίας του 1995 και το πρωτότυπο παρουσιάστηκε τον Φεβρουάριο του 1997. Η παραγωγή του ξεκίνησε το 1999. Πρόκειται δηλαδή για οχήματα 20 ετών περίπου. Σε υπηρεσία αντικαθίσταται από τα οχήματα M-ATV της Oshkosh, έκαστο αξίας $ 470.000. Να σημειωθεί ότι το 1999 το κόστος κάθε M-1117 ήταν $ 800.000 (σε σημερινές τιμές).

Τα M-1117 σχεδιάστηκαν κατόπιν δυο (2) ρητών απαιτήσεων της Αμερικανικής Στρατονομίας: Να ενσωματώνουν ανεξάρτητο σύστημα ανάρτησης, για μεγαλύτερη ευελιξία, και να ενσωματώνουν αυξημένο επίπεδο προστασίας με την ενσωμάτωση θωράκισης της IBD Deisdenroth, συνθετική κεραμική θωράκιση εξωτερικά, πάνω από την εργοστασιακή θωράκιση, και προστατευτικό πλέγμα (Spall Liner) στο εσωτερικό, για την προστασία από θραύσματα. Το πρόγραμμα παραγωγής των M-1117 τερματίστηκε το 2002, στο πλαίσιο της γενικότερης αναδιανομής κονδυλίων που έγινε τότε, λόγω των αναγκών αντιμετώπισης της τρομοκρατίας, μετά τις επιθέσεις της 11ης Σεπτεμβρίου 2001.

Ωστόσο, η δράση του M-1117 στο Αφγανιστάν και το Ιράκ αποδείχθηκε ιδιαίτερα αποτελεσματική, σε σχέση με τη χρήση των HMMWV, τα οποία αποδείχθηκαν ευάλωτα σε επιθέσεις και απώλειες (αυτή η εμπειρία οδήγησε στην ανάπτυξη της έκδοσης Up-armored HMMWV με ενισχυμένη θωράκιση και επίπεδο προστασίας). Οι θετικές αναφορές, για το M-1117, του 527ου και του 720ου Τάγματος Στρατονομίας του Αμερικανικού Στρατού, ιδιαίτερα για την ανθεκτικότητα του οχήματος σε πυρά όπλων μικρού διαμετρήματος, νάρκες και αυτοσχέδιους εκρηκτικούς μηχανισμούς, οδήγησαν στην επαναφορά του προγράμματος παραγωγής.

Το M-1117 ζυγίζει 13.410 κιλά (βάρος μάχης), ενώ οι διαστάσεις του είναι (μήκος x πλάτος x ύψος) 6 x 2,6 x 2,6 μέτρα. Ενσωματώνει κινητήρα Cummins 6CTA8.3 μέγιστης ισχύος 260 ίππων. Η μέγιστη ταχύτητα του (σε οδό) είναι 100 χιλιόμετρα την ώρα περίπου, ενώ με ταχύτητα 65 χιλιομέτρων την ώρα η αυτονομία του είναι 650 χιλιόμετρα περίπου. Η μεταφορική του ικανότητα είναι ανάλογη με την έκδοση. Στην έκδοση που πιθανότατα θα παραλάβει ο ΕΣ το όχημα μπορεί να μεταφέρει πέντε (5) άτομα. Ομοίως, ο τυπικός εξοπλισμός τους αποτελείται από ένα πολυβόλο M2ΗΒ των 12,7 χιλιοστών και έναν (1) αυτόματο εκτοξευτή βομβίδων Mk.19 των 40 χιλιοστών.

Η σχεδίαση του προσφέρει στο πλήρωμα όραση και παρατήρηση σ’ ολόκληρο το τόξο των 360°, ενώ διαθέτει και σύστημα κλιματισμού (Air Condition). Η θωράκιση του είναι τοποθετημένη με κλίση για να μην δημιουργεί κάθετες επιφάνειες έτσι ώστε να εξοστρακίζει αντιαρματικές ρουκέτες κατηγορίας RPG. Η ευθεία προσβολή από RPG μπορεί να οδηγήσει στην καταστροφή του οχήματος και την απώλεια του πληρώματος υπό την προϋπόθεση ότι η προσβολή γίνεται από πολύ κοντινή απόσταση ή σε ευαίσθητο σημείου του οχήματος. Η θωράκιση με κλίση εμφανίζει την ιδιότητα της μεγαλύτερης ανθεκτικότητας, σε σχέση με την κάθετη θωράκιση.

Ένα περιστατικό, που αναφέρεται στις αναφορές της Αμερικανικής Στρατονομίας, κατέδειξε την επιστροφή ενός M-1117 στη βάση του, μετά την προσβολή του από αυτοσχέδιο εκρηκτικό μηχανισμό στο Αφγανιστάν. Από την έκρηξη το όχημα υπέστη βλάβη και στους τέσσερις (4) τροχούς, αλλά κατάφερε να κινηθεί για 45 χιλιόμετρα και να επιστρέψει στη βάση του χωρίς άλλη απώλεια. Μια βελτίωση που φέρουν τα οχήματα, ως αποτέλεσμα της εμπειρίας από το Αφγανιστάν, αλλά και το Ιράκ, είναι η προσθήκη 15 επιπλέον πείρων πρόσδεσης του πύργου με το όχημα για μεγαλύτερη ασφάλεια του πύργου και τη μείωση των πιθανοτήτων αποκόλλησης τους, σε περίπτωση προσβολής.

Η κατασκευάστρια εταιρία Textron έχει αναπτύξει μια συλλογή αναβάθμισης, τόσο του M-1117, όσο και των HMMWV. Η συλλογή LTV-SUK (Light Tactical Vehicle-Survivability Upgrade Kit) αφορά στη εργασίες και αντικατάσταση συστημάτων με στόχο την αύξηση του επιπέδου προστασίας των οχημάτων. Επίσης προβλέπει και πρόγραμμα αποκατάστασης και επαναφοράς των επιδόσεων των οχημάτων σε εργοστασιακό επίπεδο. Επίσης, τον Οκτώβριο του 2013, η Textron παρουσίασε την πρόταση αναβάθμισης MSFV (Mobile Strike Force Vehicle) των M-1117,κατόπιν σχετικού αιτήματος του Εθνικού Στρατού του Αφγανιστάν.

Στην έκδοση MSFV το όχημα ενσωματώνει πύργο Cockerill Mk.III με πυροβόλο των 90 χιλιοστών χαμηλής πίεσης για αποστολές υποστήριξης πεζικού με πυρά και αντιαρματικό ρόλο. Η έκδοση αυτή έχει επιλεγεί από το Αφγανιστάν και το Ιράκ, αλλά ακόμα δεν έχει υπάρξει κάποιο συμβόλαιο. Η έκδοση MSFC μπορεί να αποκτηθεί ως νέο όχημα ή ως συλλογή αναβάθμισης εν υπηρεσία οχημάτων. Εκτός από την Αμερικανική Στρατονομία οχήματα M-1117 διαθέτουν το Αφγανιστάν, η Βουλγαρία, ο Καναδάς, η Κολομβία και το Ιράκ.

Ο ρόλος των M-1117 στο ΕΣ δεν είναι αυτός της αντικατάστασης τεθωρακισμένων οχημάτων μεταφοράς προσωπικού. Αυτά που θα παραλάβει ο ΕΣ δεν έχουν την μεταφορική ικανότητα των M-113. Συνεπώς, εκ των πραγμάτων, ο ρόλος τους θα είναι υποστηρικτικός. Δηλαδή θα χρησιμεύσουν σε δευτερεύουσες αποστολές όπως η συνοδεία και προστασία εφοδιοπομπών, η εσωτερική ασφάλεια στη Ζώνη Ευθύνης του 4ου Σώματος Στρατού (4 ΣΣ) στον Έβρο, η αναγνώριση, σε μονάδες του Έβρου και της ΑΣΔΕΝ, η αντιμετώπιση επιθετικών ενεργειών (αεροπρογεφυρωμάτων) στην ΑΣΔΕΝ και η προστασία σημαντικών, για την άμυνα μας, εγκαταστάσεων και βάσεων ανά την Ελλάδα.

Τα οχήματα είναι ηλικίας 20 ετών, δηλαδή δεν είναι νέα, αλλά δεν είναι και παλιά, ενώ θα παραχωρηθούν δωρεάν. Μόνο με τη δαπάνη μεταφοράς τους στην Ελλάδα θα επιβαρυνθούμε. Όλοι μας θα θέλαμε να προμηθευτούμε νέα τακτικά οχήματα, νέα οχήματα κατηγορίας MRAP, νέα τεθωρακισμένα οχήματα μεταφοράς προσωπικού και μάχης, νέα μαχητικά αεροσκάφη, νέα υποβρύχια, νέες φρεγάτες και ότι άλλο χρειαζόμαστε για την εθνική μας άμυνα. Θέλουμε, αλλά μπορούμε; Η απάντηση είναι όχι, δεν μπορούμε γιατί η κυβέρνηση κρίνει, λανθασμένα κατά την άποψη μας, ότι υπάρχουν άλλες πιεστικότητες κοινωνικές ανάγκες να καλυφθούν.

Καλώς ή κακώς αυτή είναι η πραγματικότητα. Από τη στιγμή που δεν δίδονται χρήματα για την άμυνα, στρεφόμαστε σε μεταχειρισμένα. Υπό αυτή την άποψη κρίναμε ως θετική την απόκτηση των 70 ελικοπτέρων OH-58D Kiowa Warrior και κρίνουμε ως θετική την απόκτηση των M-1117, οχήματα τα οποία θα καλύψουν κενά στον ΕΣ για 15-20 περίπου χρόνια και τη δυνατότητα τους να αναβαθμιστούν, τόσο σε επίπεδο προστασίας όσο και σε επίπεδο ισχύος πυρός (πυροβόλο των 90 χιλιοστών, φορέας αντιαρματικών όπλων, φορέας όλμων κ.ά.). Τέλος, η ποσότητα των 800 οχημάτων σημαίνει ομοιοτυπία και οικονομίες κλίμακας στο ζήτημα της υποστήριξης τους.

Για τα τεθωρακισμένα οχήματα του ΕΣ και για τα προβλήματα παλαιότητας και επιχειρησιακής απαξίωσης που αντιμετωπίζουν μπορείτε να διαβάσετε στο παρακάτω άρθρο:

Comments

  1. Το όχημα για τις ίλες αναγνώρισης σε σχέση με τα παντελώς ακατάλληλα M240 G μπορεί να θεωρηθεί επανάσταση.
    Αν του προστεθούν αισθητήρες αναγνώρισης και ασφαλής εξοπλισμός επικοινωνίας θα προσδώσει ρεαλιστικές δυνατότητες στην αναγνώριση στο σύγχρονο πεδίο μάχης.

  2. Δεν χρειαζεται να προσθεσουμε κατι αλλο .Eτσι ακριβως ειναι τα πραγματα..
    Το μονο επιθυμητο ειναι να ερθουν οσο το δυνατον γρηγοροτερα και με αποθεμα ανταλλακτικων ενω καλο ειναι να επιδιωχθει και η αποκτηση των υπολοιπων.
    Ολα χρειαζονται αναμφιβολα ακομη και σαν αποθεμα .
    Χρησιμοτατα και κλασεις ανωτερα των ηδη υπαρχοντων ολων των τυπων στην θωρακιση και σχετικη ευκινησια εντος οδων αφου χιλιαδες παλιατζουρες του EΣ καθε τυπου σε πεντε χρονια θα ειναι μονο για σκραπ.
    Παραμενει η αναγκη αποκτησης αμιγως MRAP οχηματων για αποστολες μεταφορας στρατευματων αφου στα Μαραθον και τα λοιπα οι στρατιωτες απλα θα ειναι υποψηφια πτωματα ενω εκατονταδες OSHKOSH διαχειρισης φορτιου,γερανοφορα,μεταφορας καυσιμων περιμενουν να ασχοληθουν οι αδιαφοροι του EΣ μηπως και ξεφορτωθουμε αντιοικονομικες παλιατζουρες που μονο το καυσιμο που καινε και οι συνεχεις βλαβες και επισκευες φτανουν αγνωστο τα ποσα εκατομμυρια ανα ετος.
    Αν επισκευαζονται καν.

    1. Πράγματι τα MRAP είναι αναγκαία.
      Πάντως δεν είμαι αισιόδοξος πιστεύω πως θα συνεχίσουν να χάνουν τη μια ευκαιρία μετά την άλλη γιατί πολύ απλά δεν υπάρχει πολιτική βούληση.
      Υπάρχει διαθέσιμο τροχαίο υλικό από Αμερική μεριά OSHKOSH αλλά συνεχίζουν εδώ με τα ρεο του βιετνάμ και τα μαραθόν.
      Δεν νομίζω όμως πως το πρόβλημα προέρχεται από την αδιαφορία του ΕΣ για τα όποια υλικά αλλά από την αδιαφορία της πολιτικής ηγεσίας.

      1. Αν ειχαμε απειθεια ,παραιτησεις και δημοσια καταγγελια απο ανωτατους αξιωματικους για το χαλι της αγνοησης απανωτων ευκαιριων αποκτησης συστηματων σε κλασμα του κοστους και ετοιμοπαραδοτων και αντιστοιχα διαρροες στον τυπο θα εβλεπες πως θα εσφιγγαν οι εδρες .
        Οταν εχεις ομως διαγωνισμο συναινεσης απο τον καθε ανωτατο που κανει τον βασιλικοτερο του βασιλεως σε καθε πολιτικη προσταγη τοτε επομενο ειναι να μην γινεται τιποτα σοβαρο.
        Eιναι συνενοχοι λοιπον οι στρατιωτικοι στο εγκλημα και οχι απλοι θεατες ..
        Τιποτα δεν γινεται χωρις την συμφωνη γνωμη η ανοχη τους.
        Ανεχτηκαν ανηκουστες περικοπες την ωρα που υπουργεια της πλακας πηραν και αυξησεις για να απασχολουν το κομματικο κηφηναριο.
        Οταν δινουν δεκαδες εκατομμυρια στο Μεγαρο Μουσικης η αλλα ιδρυματα και μολις τεσσερα εκατομμυρια για λειτουργικες αναγκες στο ΠΝ η κοβουν ωρες πτητικης εκπαιδευσης στην ΠΑ η τους εισακτεους στις σχολες των EΔ και δεν ανοιγει μυτη πως θα προχωρησει η χωρα;
        Περισσοτερο ενδιαφερομαστε εμεις παρα καποιοι στις EΔ .. Φταινε ολοι λοιπον .

          1. Ακόμα και το να φορτώσουν σε εμάς χρέη οργανισμών κλπ. θα μπορούσε να είναι ένα ζήτημα υπό διαπραγμάτευση με τον απαράβατο όρο να υπάρξει σκληρότατη τιμωρία των υπευθύνων των οργανισμών αυτών που δημιούργησαν τα χρέη, χωρίς φυσικά καμία αναστολή. Επίσης αν βρεθούν ένοχοι δήμευση όλων των περιουσιακών τους στοιχείων για αποπληρωμή μέρους των χρεών. Έτσι θα το συζητούσαμε, αλλά φυσικά όταν όλη η οικονομική, πολιτική, και πνευματική ελιτ αυτού του τόπου ανήκουν στην ίδια «οικογένεια», τέτοια πράγματα δε θα δούμε ποτέ.

  3. Το να αντικαταστήσουν τα M113 στις επιλαρχίες αναγνωρίσεως δεν ειναι άσχημο… Με αυτό τον τρόπο σπας την ομάδα εφόδου στα δύο (αυξάνοντας την επιβιωσημόρητα τιυς κατα την μεταφορα) η οποια θα είναι ενισχυμένη κατα δυο ατομα συν το οτι αυξάνεις την δύναμη πυρός λόγο του ότι με το πολυβόλα που θα διαθέτουν τα οχοίματα αυτα θα είναι δύο στον αριθμό αντί ενα που είναι τώρα πάνω σε ενα M 113 …

    1. Εκεί που πάει η ερπύστρια δεν πάει καμία ρόδα.
      Η ρόδα μπορεί να κολλήσει οπουδήποτε είτε σε λάσπη είτε σε χιόνι κτλ.
      Έχω την εντύπωση πως υπάρχουν ή θα υπάρξουν σύντομα διαθέσιμα M113A3 και εκεί πρέπει να επικεντρωθούν και να παραλάβουν όσο το δυνατόν περισσότερα.

      1. Φιλε μου όλα είναι θέμα οδηγικής ικανότητας… Σε λάσπη αν μπείς με το m113 και βρεί η κοιλιά κάτω τελείωσες, κόλλησε…. Θεωρώ πως Μ τα οχήματα m1117 αυξάνεται κατακόρυφα η επιβίωση απο ότι με το m 113…

      2. Δεν αντιλέγει κανείς. Υπάρχουν όμως Μονάδες της ΑΣΔΕΝ, όπου λόγω εδαφικού αναγλύφου κατά περίπτωση, θα μπορούσαν να αλλάξουν Μ113 με Μ11117 χωρίς υπονόμευση των δυνατοτήτων κίνησης τους, επιτυγχάνοντας μεγαλύτερη οικονομίας από Ο&Μ έξοδα και μεγαλύτερη προστασία από πυρά.

        Εύχομαι η 2η φάση να έρθει κι αυτή σύντομα και να είναι άλλα 800…

      3. Για οσους εχουν στοιχειωδη γνωση πραγματικων συνθηκων ζωης πχ στα Αγραφα κ στην Πινδο γενικοτερα γνωριζουν πως να επιβιωνουν με απλα οχηματα 4χ4 . Για το περιβαλλον του Εβρου ειναι αναγκαια η ερπυστρια Στα νησια ομως ειναι περιττη. Το οδικο δικτυο η μορφολογια του εδαφους κ κυριως τα προκαθορισμενα δρομολογια θα ελεγα οτι απαιτουν τροχοφορα. Ταχυκινητα κυριως δε ΑΘΟΡΥΒΑ κ επισκευασιμα ακομη κ σε απλο συνεργειο αυτοκινητων .

        1. Δεν διαφωνώ φίλε μου.. Απλός πιστεύω πως στο σύγχρονο πεδίο μάχης το M113 ειναι ξεπερασμένο και άκρος επικίνδυνο για το προσωπικό…δεν μπορεί μα ακολουθήσει τα Leo, η θωράκιση του ανύπαρκτη κλπκλπ Ναι να τα κρατήσουν μονο αν υποστούν αναβάθμιση και σε θωράκιση και σε μηχανή διαφορετικά μια χαρά την κάνουν την δουλειά τα τροχοφόρα…

  4. H Αιγυπτος παρεμπιπτοντως κανει συνεχως αιτησεις για δωρεαν MRAP και τα παραλαμβανει κατα χιλιαδες. Ας παρουμε οτι μπορουμε απο ΗΠΑ, καθως η αγορα τετοιου υλικου στοιχιζει.

    1. Και στοιχίζει αλλά κυρίως δεν υπάρχουν διαθέσιμα εκτός από την Αμερική.
      Βέβαια εδώ έχουν χαθεί ευκαιρίες και ευκαιρίες άρα γνωρίζουμε τη θα γίνει και σε αυτήν την περίπτωση.

  5. «Η απάντηση είναι όχι, δεν μπορούμε γιατί η κυβέρνηση κρίνει, λανθασμένα κατά την άποψη μας, ότι υπάρχουν άλλες πιεστικότητες κοινωνικές ανάγκες να καλυφθούν»

    Εδώ βρίσκεται όλη η ουσία στο πολύ καλό άρθρο σας.

    Οι ανάγκες άμεσης ενίσχυσης είναι γνωστές πιεστικές χρόνιες και αναγκαίες όσο ποτέ.
    Παρόλα αυτά η κυβέρνηση συνεχίζει να πετάει τα λεφτά σε διορισμούς κομματόσκυλων και ημετέρων αλλά και υπηρετώντας τα συμφέροντα.
    Δεν κάνει σωστή διαχείριση των χρημάτων.
    Πολλά θα μπορούσαν να γίνουν και να βρεθούν τα αναγκαία χρήματα ακόμα και το ταμείο υπέρ της άμυνας που ανακοίνωσε δεν ήταν τίποτα άλλο παρά ένα επικοινωνιακό σόου.
    Υπάρχουν ευκαιρίες μεταχειρισμένων οπλικών συστημάτων που θα έδιναν μεγάλες ανάσες και χρόνο παρόλα αυτά πλήρη ανικανότητα της κυβέρνησης και εκεί.
    Από τα Αμερικάνικα αποθέματα υπάρχουν ή θα υπάρξουν σύντομα
    M113A3
    MLRS
    Abrams
    Black Hawk
    Ticonderoga και ίσως υπάρξει και ευκαιρία για Arleigh Burke
    Τροχαίο υλικό και πολλά πολλά άλλα.
    Πλήρης η αδιαφορία της κυβέρνησης.
    Πάμε και στις Ευρωπαικές ευκαιρίες
    Πρόσφατο παράδειγμα με τις Ιταλικές FREMM που καταλήγουν στην Αίγυπτο.
    Από Γερμανία οι φρεγάτες Bremen και ίσως η περίπτωση των F122.
    Πρόσφατα είχατε ένα πολύ ωραίο άρθρο με τις ευκαιρίες μεταχειρισμένων υποβρυχίων που είναι διαθέσιμα προς πώληση.
    Πλήρη αδιαφορία της κυβέρνησης και εκεί.
    Έρχομαι στο παρόν άρθρο τώρα
    Σε κάποιο σημείο του άρθρου σας λέτε πως τα Guardian με ένα πρόγραμμα εκσυγχρονισμού μπορούν να δεχθούν είτε πύργο με πυροβόλο των 90 χιλιοστών είτε πύργο με αντιαρματικούς πυραύλους.
    Σε μια τέτοια περίπτωση θα ήμουν θετικός γιατί πράγματι θα προσφέρουν και στην αύξηση της ισχύς και σε κινητικότητα και σε θωράκιση για τα πληρώματα.
    Αν όμως τα παραλάβουν σε τόσο μεγάλους αριθμούς με σκοπό να τα χρησιμοποιεί ο στρατός αποκλειστικά για το μεταναστευτικό και επειδή πολλά ακούγονται από τα ίδια τα στελέχη των Ε.Δ τότε η παραλαβή τους θεωρώ πως είναι χωρίς αξία.

  6. Μια χαρά!
    Οπως δείχνει ο ΤΣ στη Συρία και MRAP χρειάζονται. Δεν είναι όλα Κουρσκ
    Στα νησιά θα μπορούσαν να αντικαταστήσουν και APC

  7. Σε μερικούς μήνες θα υπάρχουν ειδήσεις που θα κλείσουν πολλά στόματα . Κάποιοι θα αναθεωρήσουν τις απόψεις τους και θα γίνουν και οι συγκρίσεις με τους προηγούμενους. Τα κονδύλια που θα διατεθούν για την άμυνα τα επόμενα χρόνια θα είναι σημαντικά αυξημένα.

    1. Μακάρι!!!

      Μέχρι τότε όμως,
      -ακούμε τα ίδια ξύλινα ή παιδαριώδη λόγια, περί τρομακτικής ισχύος, ξίφους κλπ κλπ
      -για την αύξηση της θητείας σφυρίζουν κλέφτικα
      -Οι πεζοναύτες προφανώς χάθηκαν στον δρόμο για την Αττική.
      Άλλωστε η αλλαγή του Α στο «ΚΥΣΕΑ», από Άμυνας σε Ασφαλείας μάλλον άλλα προμηνύει…

      1. «»-Οι πεζοναύτες προφανώς χάθηκαν στον δρόμο για την Αττική.»

        Ακομα εκει εχεις μεινει εσυ ρε κουμπαρε; Εχεις χασει επεισοδια.
        Γιατι επρεπε να πανε στην Αττικη; Για να ειναι διπλα στα αρματαγωγα ωστε να τους μεταφερουν εγκαιρως στα νησια σε περιπτωση κρισης.
        Πλεον δεν εχει νοημα να πανε στην Αττικη, διοτι και να πανε, δεν θα βρουν αρματαγωγα, καθ΄οτι εχει αποφασιστει αυτα να μετασταθμευσουν στα νησια, και να στεγασουν στο εσωτερικο τους λαθρομεταναστες.
        Συνεπως για την ωρα οι Πεζοναυτες μπορουν να μεινουν στο Βολο. Εξοικονομουνται τα χρηματα της μετασταθεμευσης, και δεν χανονται και θεσσαλικα ψηφαλακια.

          1. Εγω δεν πιστευω οτι το 95 % της Α.Σ. των Πεζοναυτων ειναι στη Θεσσαλία.
            Αλλα δεν υπαρχει λογος να τσακωνομαστε για αυτο. Απο τη στιγμη που ο Κουλός εστειλε τα αρματαγωγα στα νησια να κανουν τα πλωτα ξενοδοχεια των λαθρομεταναστων, οι Πεζοναυτες δεν εχουν μεσα μεταφορας, δεν θα μεταφερθουν εγκαιρως, ή μαλλον δεν θα μεταφερθουν καν. Οποτε δεν εχει σημασια πού θα βρισκονται.

    2. Γιατι σε μηνες και οχι τωρα ;
      Τι θα συμβει δηλαδη σε μερικους μηνες;
      Καποιο θαυμα και θα υπογραφτουν ολα μαζι χαμενα συμβολαια δεκαετιων;
      Την ιδια ωρα που το χρημα ρεει αφθονο σε αχρηστα υπουργεια;
      Η απλα το αφηγημα επιβαλλει σανο και μαστιγιο ;
      Προς το παρον τα συνορα ειναι ανοιχτα και το ΠΝ παιρνει ψιχουλα με μειωμενο λειτουργικο προυπολογισμο αρα τα κονδυλια μειωθηκαν αντι να αυξηθουν κατι ακατανοητο αν ισχυει αυτο που λες αφου γιατι να μειωθουν τωρα και να αυξηθουν μετα;
      Οποιος προγραμματιζει αυξησεις δεν ξεκιναει με μειωσεις.
      Και ποτε θα αυξηθουν;Σε δυο χρονια;
      Κατοπιν εορτης;
      Αρα βρωμαει ψεμα η υποθεση οπως και σε τοσα αλλα του αγαπημενου σου σουπερ ηρωα.

      1. Οι ειδήσεις θα έρθουν, μη ξεχνάμε ότι σχετίζονται και με αποφάσεις στα επόμενα eurogroup. Τώρα ποιός είναι ο ψεύτης, αρκεί να ρωτήσεις οποιονδήποτε
        να σου πει ποιό όνομα του έρχεται στο μυαλό του όταν ακούσει τη λέξη αυτή. Μάλλον είναι ο δικός σου ήρωας.

        1. Αρα περιμένεις να υπάρξει ελάφρυνση του πρωτογενούς από 3,5 σε 2,2% για το 2021 και 2022 (μετά πάει στο 2,2% έτσι κι αλλιώς)
          Αυτό σημαίνει συνολικά 2,6% του ΑΕΠ ή αλλιώς 5 δις μικρότερο πλεόνασμα την διετία
          Αν θεωρήσουμε ότι 80% από αυτό θα πάει σε επενδύσεις (αυτή είναι η δικαιολογία μας που το ζητάμε) σημαίνει 1 δις σε δύο χρόνια για εξοπλισμούς.
          Σε κάθε περίπτωση αν η κυβέρνηση συμμερίζεται την ανάγκη για εξοπλισμούς λογικά θα περίμενε κάποιος να τα βρει από τα 90 δις που δαπανά κάθε χρόνο και αν μην τους εξαρτά από την ενδεχόμενη μείωση του πλεονάσματος.
          Αν δεν γίνει η μείωση δηλαδή παύει η ανάγκη για εξοπλισμούς ?

        2. Προς το παρον μαλλον ο συνονοματος σου κος ανοιχτα συνορα και η θλιβερη παρεα του ψευδεται συστηματικα.
          Σιγα σιγα θα φθασει στον επιπεδο του προηγουμενου λαοπλανου μην ανησυχεις απλα θελει χρονο.
          Περιμενε εσυ τα eurogroup να κανεις τα αυτονοητα .
          Και οι Τουρκοι θα σου δωσουν χρονο νομιζεις ..
          Κατι σας ριχνουν στον καφε στα γραφεια του κομματος δεν εξηγειται αλλιως η ειστε τελειως αφελεις .Διαλεγεις και παιρνεις .

          1. Στο eurogroup του Ιουνίου είναι σίγουρη η χρήση των ANFAs και SMPs για αναπτυξιακούς σκοπούς, καθώς και κονδύλι για το μεταναστευτικό που δε θα μετράει στο πλεόνασμα του 2020 (τουλάχιστον 200 εκ.). Το κόστος δανεισμού της χώρας μειώνεται, η ανάπτυξη μεγενθυνεται. Είναι βέβαιο όπως δήλωσε και ο Σταϊκούρας ότι 20- 30% από το δημοσιονομικό χώρο που δημιουργείται, θα χρησιμοποιηθεί για την άμυνα. Δεν έχω καμμία σχέση με κόμματα. Απόστρατος Αξκός είμαι. Κάντε υπομονή και θα δούμε ποιός θα δικαιωθεί στο τέλος. Στο eurogroup δυστυχώς κουμάντο κάνουν οι Γερμανοί, συνεπώς θέλει λεπτούς χειρισμούς που έχουν σχέση με τα εξοπλιστικά, τα οποία είναι σύνθετα όπου περιλαμβάνονται και ΔΕΚΟ όπως ΕΑΒ, ΕΛΒΟ, ναυπηγεία κλπ. Όλα αυτά είναι αλληλένδετα. Καφέ δεν πίνω!!

    3. Eγω προσωπικα δεν πιστευω τιποτα, εκτος και αν δω κατι στην Ελλαδα που να εχει πανω του Ελληνικα διακριτικα. Οι υποσχεσεις και τα λογια ειναι τζαμπα. Και 7 μηνες με ΝΔ, δεν εχουμε προμηθευτει ουτε καλυκα ενω οι Τουρκοι κανουν υπερπτησεις καθε μερα πανω απο Ελληνικα νησια.

      Η σταση της ΝΔ ειναι εξοχως απογοητευτικη για τους ψηφοφορους της και ακρως επικινδυνη για τη χωρα. Το σταματαω εδω.

      1. Στην τελευταία δημοσκόπηση της pulse για τον ΣΚΑΪ, το 55% των ερωτηθέντων πιστεύει ότι οι χειρισμοί της κυβέρνησης στα εθνικά θέματα κινούνται σε θετική κατεύθυνση (82% των ψηφοφόρων της ΝΔ) , οπότε αυτά που λες δεν ισχύουν, αποτελούν δικούς σου ισχυρισμούς ή ευσεβείς στους πόθους.

    4. Που ποτε και ποιος έχει δηλώσει πως θα αυξηθούν οι αμυντικές δαπάνες από τη μείωση των πρωτογενών πλεονασμάτων?
      Αυτό δεν υπαινίσσεσαι?

      Έχει κάνει τέτοια δήλωση ο Σταϊκούρας ο σκυλακάκης η ο Μητσοτάκης η ο ʼμυνας πως τον λένε??

      Τα ίδια και με τις επιστροφές των κερδών των ομολογων των κεντρικών τραπέζι
      Πολλά λέγανε αλλα τελικά για αποπληρωμή χρέους πήγαν

      Η πολιτκή της κυβέρνησης είναι να παρακαλέσουμε τον Σουλτάνο να πάμε στη Χάγη ovste να κερδίσει χρόνο ηρεμίας με δαύτον

      Υπάρχουν και ένα σωρό δηλώσεις στελεχών px Χατζιδάκης και υποστηρικτών της που λένε πως η συνεκμετάλλευση ντιέ πρέπει να μας φοβίζει!

      Αυτό δεν είπε και ο άλλος ο «συμβολος» εθνικής ασφαλειας πως τον λένε?

      Επιπλέον ο σουλτάνος δεν θα κάτσει να μας περιμένει να αυξήσουμε τις αμυντικές δαπάνες στα επόμενα χρονια
      Θα μας πατήσει κάτω τώρα που είμαστε αδύνατοι
      Η AOZ θα κριθεί στους επόμενους μήνες
      Το ρισκάραμε που με ο σύντροφος σου ο Μπαλάφας και χάσαμε μάλλον!

      1. Ο Μπαλάφας είναι δικός σου σύντροφος. Και το φθινόπωρο τα ίδια λέγατε ότι όλα θα κριθούν σε 2-3 μήνες και φτάσαμε μέσα Φεβρουαρίου. Βέβαια όταν θα έχουμε αποφάσεις περί εξοπλιστικών θα λέτε ότι θα είναι άκυρες, αφού σε 2-3 μήνες όλα θα έχουν τελειώσει. Χάγη μόνο για οριοθέτηση υφαλοκρηπίδας. Όλα σας βρωμάνε. Ο Σουλτάνος έκανε λάθος και χτυπάει το κεφάλι του που δεν έκανε κάτι με τους προηγούμενους, ώστε να καθόμασταν στο τραπέζι. Ο θεός μας γλύτωσε. Ποιανού υπουργού άραγε γνωρίζεις το όνομα;

        1. @Koulis
          Ας μην το κομματικοποιουμε, ας δουμε τα γεγονοτα.
          Για την ακριβεια ο Σταικουρας ειπε οτι ο δημοσιονομικος χωρος που θα προκυψει «θα χρησιμοποιηθεί σε ποσοστό 70-80% για νέες μειώσεις φόρων και το υπόλοιπο ποσοστό σε δαπάνες για κρίσιμους τομείς, όπως η Υγεία και η Εθνική Άμυνα.»

          https://www.sofokleousin.gr/staikouras-den-mporoume-na-dosoume-se-olous

          Συνεπως δεν θα παει ολο το «20-30 %» σε στρατιωτικες δαπανες.

          Κατα τα αλλα ο προυπολογισμος του ΥΕΘΑ για το 2020 ειναι ιδιος με αυτον που ειχαμε επι ΣΥΡΙΖΑίων. Καμμια απολυτως αυξηση. Τα εργα μετρουν, οχι τα λογια.

          Επιτρέψατε μας να μην εχουμε καμμία εμπιστοσύνη στον………συνονόματό σας.

          Δυστυχωςο CK εχει δικιο σε ολα, και ΔΕΝ ειναι ΣΥΡΙΖΑίος.

          1. Σημασία έχει ότι του έχει εμπιστοσύνη η πλειοψηφία του λαού, αν δεν του έχεις εσύ και ο CK δεν έχει σημασία. Η πραγματικότητα θα σας διαψεύσει. Κάντε υπομονή.

  8. ωραια τα guardian αλλα θα ηθελα να παρουμε κανα m113 a3 για αντικατασταση των α1 και καποια στιγμη θα πρεπει να ασχοληθουμε κ με αλλα οχηματα απο μεταφορας πετρελαιου γερανοφορα μεχρι αντικαταστατες καναδεζας και ρεο.

      1. οτι τροχοφορο υπαρχει πρεπει να αποκτηθει, οπως και κανα ελικοπτερο αντικαταστασης των χιουι ακομα και ο ραμπο 74 πηγε.

  9. Πριν κάποια χρόνια κάναμε το λάθος να μην σκουπίσουμε τα Leopard 2 A4 με αποτέλεσμα να τα πάρει η Τουρκία. Τώρα πρέπει να τα πάρουμε όλα. Τα επιπλέον 400 μπορούμε να τα αποθηκεύσουμε για υποστήριξη των πρώτων 800, να δώσουμε επίσης ένα σημαντικό αριθμό στην Κύπρο ή και να βρούμε κάποιους άλλους ρόλους για τα οχήματα που δεν είναι στη σκέψη τώρα.

  10. Μία ερώτηση.
    Ο πύργος τών οχημάτων αυτών θα μπορούσε να φορεθεί σέ άλλο όχημα, π.χ. M-113 ή Λεωνίδας?
    Επίσης τα M-60 πού αποσύρονται έχουν πάνω πάνω ένα μικρό πύργο με πολυβόλο 12,7 mm. Αυτός δεν μπορεί να τοποθετηθεί σε M-113 με 0 κόστος και κάλυψη 360 μοιρών στον πολυβολητη?
    Αν πάντως ο πύργος τών M-1117 μπορεί να τοποθετηθεί και αλλού τότε γνώμη μου είναι να πάρουμε όλα τά οχήματα, 1000+ και να μεταφέρουμε κάποιους πύργους αλλού. Κόστος μεταφοράς ενός οχήματος στην Ελλάδα περίπου 20.000€ , κόστος ενός πύργου τουλάχιστον 50.000€ οπότε κερδισμένοι είμαστε.

    1. Ο ηλεκτροκίνητος πύργος του M-1117 είναι ο λόγος που το όχημα αυτό παίρνει μόνο 2 επιβάτες – έχει κάποιο όγκο. Αν τοποθετηθεί σε M-113 ή Λεωνίδας θα μειώσει αντίστοιχα την μεταφορική τους ικανότητα, οπότε δεν υπάρχει όφελος.
      Τα οχήματα πρέπει να χρησημοποιηθούν ως έχουν ή να πάρουν μεγαλύτερα όπλα στον πύργο πχ πυροβόλο των 30mm ή έξτρα όπλα πχ Α/Α ή Α/Τ πύραυλο.
      Αν αφαιρεθεί ο πύργος και τοποθετηθεί ένας απλός έστορας πολυβόλου και λοιπός εξοπλισμός, το όχημα μπορεί να γίνει όχημα διοικήσεως, κλπ.
      https://www.youtube.com/watch?v=RDd4FCTHSJI

  11. Φυσικα και μπορει ο πύργος να μεταφερθει.Εχει μαλλιάσει η γλωσσα μου….οι περισσευουμενοι πυργοι στα m113 (στα Α3 που θα έρθουν) και στα Λεωνιδας τους αυστριακους πυργους που αποσυρθηκαν σε τιμες σκραπ με οπλο το 20αρι Ρεινμεταλ που ηδη υπάρχει στον ΕΣ.

  12. Μακάρι να παραδοθεί με τα θερμικά και τα όπλα του…
    Από εδώ φαίνεται ότι σχέδια υπάρχουν και για μεγαλύτερα πυροβόλα στον πύργο…
    https://youtu.be/qhOuHNKl5nQ
    Επίσης μπορεί να τοποθετηθεί και ποικιλία οπλισμού σύμφωνα με τις ανάγκες.

  13. Μας δίνουν 1.200. Και θα πάρουμε 800. Γιατί?
    Πάρε τα ρε άνθρωπε και άστα για ανταλλακτικά αν δεν έχεις τι να τα κάνεις (που έχεις).
    Τα περί κόστους μεταφοράς, τα ακούω βερεσέ. Τόσο βερεσέ που ακόμα και εάν είναι αλήθεια, ας ζητήσουμε από τους 10αδες εφοπλιστές και πλοιοκτήτες στην Ελλάδα, να μας κάνουν τη μεταφορά στο κόστος και λίγα λίγα να τους ξεπληρώσουμε (έτσι πρόχειρα δηλαδή).

  14. Δεν είναι πρώτη προτεραιότητα τα οχήματα για ειρηνευτικές αποστολές ή για αναγνώριση. Να δούμε και το κόστος χρήσης σε κατανάλωση καυσίμου και σε ανταλλακτικά. Εφόσον όμως είναι δωρεάν, καλοδεχούμενα κυρίως για λόγους εικόνας στο εξωτερικό αφού σε πολεμική αναμέτρηση έχουν σχεδόν μηδενική αξία. Ίσως απο την άλλη να προσέφεραν κάποια πράγματα σε κάποια δυναμη αναγνώρισης – πρώτης αντίδρασης (ΤΑΕ ή ΔΑΕ ή κάτι ανάλογο).
    Απο κει και πέρα το πρόβλημα παραμένει. Με εξαίρεση τα Λεωνίδας, ούτε ΤΟΜΠ έχουμε, ούτε ΤΟΜΑ. Τα M113 υπάρχουν μόνο για να λέμε θεωρητικά πως έχουμε μηχανοκίνητους σχηματισμούς και σιγά σιγά να τα ξεφορτωθούμε. Ελπίζω να μη γίνουν αφορμή για να αποσύρουμε τα Λεωνίδας τη στιγμή που θα έπρεπε να τα εκσυγχρονίζαμε και να τα είχαμε εξελίξει και σε ΤΟΜΑ με πυροβόλο των 30 mm και αναμφισβήτητα καλύτερο απο τα τουρκικά.

      1. Δεν νομίζω πως χρειάζεται τέτοια επέμβαση στα Εξάρχεια αλλά για την κουβέντα νομίζεις πως το ελαστικό αντέχει σε μολότοφ;

    1. Άσχετο αλλά σχετικό. Το να κατηγορείς τον πρωθυπουργό για μίζες χωρίς στοιχεία, κάποιος θα έλεγε ότι είναι χαζό. Κάτι μου λέει ότι η δίωξη ηλεκτρονικού εγκλήματος θα ασχοληθεί με το θέμα σου. Ας πρόσεχες.

      1. @Koulis

        A, ναι;

        Εμενα παλι κατι μου λεει οτι επειδη η Διωξη Ηλεκτρονικου Εγκληματος αγνοει ακομα και την υπαρξη της ιστοσελιδας, θα τους το σφυριξετε εσεις με καποιο e-mail με την ελπιδα να ασχοληθουν. Πραγμα που εχω βαρυτατες αμφιβολιες οτι θα πραξουν, πρωτον διοτι εχουν σοβαροτερα πραγματα να κανουν, και δευτερον διοτι δεν ειναι Τουρκια εδω, να μπαγλαρωνει η Αστυνομια τους πολιτες για «προσβολη» του Σουλτανου.
        Και επειδη δεν ειναι Τουρκια εδω, θα μας επιτρεψετε να βαραμε τον δυσπερίγραπτο Κουλό οσο θελουμε, και να γραψουμε τις φαιδρές, πλην κούφιες απειλες σας οχι ακριβως στα παλαιά μας τα παπούτσια, αλλα λιγο ψηλοτερα.

        Κατα τα αλλα, οι ψαγμενοι θυμομαστε καλα την εμπλοκη του Κουλού στο σκαναλο της Siemens, τα τιμολογια των 137.000 ευρω, και τις κατα τη γνωμη μας μαλλον ανεπαρκεις εξηγησεις που εδωσε για ολα αυτα.

        https://www.protothema.gr/greece/article/9988/emplokh-kyr-mhtsotakh-sto-skandalo-siemens/

        https://www.kathimerini.gr/324733/article/epikairothta/politikh/106-thlefwnikes-syskeyes-gia-ena-grafeio

        https://www.taxydromos.gr/m/m_article.php?id=10667

          1. Να εισαι καλα φιλε μου, με εκανες και γελασα! 🙂 🙂 🙂

            Κατ’ αρχην να σε ενημερωσω οτι τα κατα φαντασιαν «αδικηματα» για τα οποια εκτοξευεις κουφιες απειλες εναντιον μας δεν διωκονται αυταπαγγελτως, απαιτουν εγκληση, δηλαδη πρεπει να πας εσυ στο δικηγορο και να τον βαλλεις να συνταξει μηνυση εναντιον μας. Δεν ειναι οτι στελνεις ενα e-mail στη Διευθυνση Ηλεκτρονικου Εγκληματος και καθαρισες. Αν ηταν ετσι, μονο με τους δικομανείς θα ασχολουντο οι αρχές.

            Περαιτερω, το πραγμα μπορει να παρει απροσμενη τροπη για εσενα, καθοτι:

            Αρθρο 229 ΠΚ
            «Όποιος εν γνώσει καταμηνύει άλλον ψευδώς ή αναφέρει γι’ αυτόν ενώπιον της αρχής ότι τέλεσε αξιόποινη πράξη ή πειθαρχική παράβαση, τιμωρείται με φυλάκιση τουλάχιστον δύο ετών και χρηματική ποινή.»

            Σαν τον Κουλό εισαι και εσυ, ολο παχια λογια, θα ιδουν και θα παθουν οι Τούρκοι αμα στειλουν τον Μπαρμπαρός στην ελληνικη ΑΟΖ, αλλα οταν ελθει η ωρα των εργων……….

    2. Σχετικό
      Αναρωτιέμαι, εσύ που περνιέσαι για έξυπνος τι έχεις ψηφίσει….

      Έχουμε μία πραγματικά ευχάριστη είδηση, χωρίς αστερίσκους, άμεσα υλοποιήσιμη και εσύ γκρινιάζεις σαν μωρό

  15. Άριστη επιλογή. Ικανότατα οχήματα για την κάλυψη των ΕΜΛ της ΑΣΔΕΝ, τον ένα λόχο κάθε ΕΑΝ, τον λόχο στρατονομίας κάθε μεγάλης μονάδας, 4-6 οχήματα για κάθε αεροδρόμιο ή ναυτική βάση καθώς και μονάδες προκαλύψεως/οχήματα υποστήριξης φυλακίων στον Έβρο. Επομένως χρειαζόμαστε σίγουρα 800-1000 οχήματα. Πιστεύω θα είναι λάθος να αναλάβουν αποστολές αναγνώρισης σε επίπεδο τάγματος εκεί χρειάζεται τα VBL σε επίπεδο νησιών και hummer σε επίπεδο Ηπειρωτικής χώρας. Τέλος μεγάλη αναβάθμιση θα είναι η προμήθεια των Μ-113Α3 (και εύκολα να ενταχθούν). Για τις μονάδες που συνοδεύουν τα άρματα Bradley ή στην έσχατη λύση ΛΕΩΝΙΔΑΣ με έναν ελαφρύ εκσυγχρονισμό.

  16. Δεν μπορω να καταλαβω με ποια λογικη αποσυρθηκαν 270 αρματα μαχης Leopard 1V1 και Leopard 1GR, ενω παραμενουν σε υπηρεσια τα αρχαια Μ60 και τα Μ48. Μου φαινεται εντελως τρελη ιδεα.

    1. Τα Leopard 1 που αποσύρθηκαν θα μπορούσαν να μετατραπούν σε ΤΟΜΟ.
      Τώρα γιατί αποσύρθηκαν; Προφανώς 1Α5 δεν μπορούσαν ούτε υπήρχε χρήμα να γίνουν.
      Τα Μ48 MOLF έχουν ΣΕΠ κοντά στα 1Α5.
      Το μόνο παράδοξο ειναι ότι Μ60Α3 αποσύρονται που μπορούσαν να παραμείνουν στην ΑΣΔΕΝ δεδομένου και καλύτερων θερμικών που διαθέτουν, προφανώς έχει αρχίσει ο κανιβαλισμός και σιγά-σιγά αποσύρονται.
      Λάθος μεγάλο λάθος που σε πήγαμε στην αρχή με την αγορά Leopard 2 220-250Α6HEL + 250-300 A6 από τα γερμανικά αποθέματα…

      1. *250-300 A4 από τα γερμανικά αποθέματα… και τα 100 Α6 Ολλανδικά
        Παρομοίως βεβαια για αρκετά χαμένα μεταχειρισμένα PzH-2000 24-48 μονάδες ακόμα.

    2. Τα Μ48 ειναι της εκδοσης ΜΟΛΦ και τα Μ60 της έκδοσης Α3.Αμφοτερα με δυνατοτητα βολης εν κινήσι και υπο προϋποθέσεις εναντιον κινουμενου στοχου,πράγμα που οι εκδοσεις του Λεο που περιγραφεις δεν ειχαν.Αυτο που ειναι τρελο ειναι οτι απεσυραν τα σκαφη των Λεο1Α4 τα οποια ηταν κοινα με αυτα των Α5,αλλα δεκαετιες σχεδον νεωτερα,αντι να τούς φορεσουν τους πυργους των Α5.

  17. Ερωτηση:
    Παιρνουν 5 ατομα. Λιγα ειναι. Εχουν ομως καλυτερη θωρακιση απο τα πατπακια, και γενικως ειναι πολυ πιο συγχρονα οχηματα.
    Καθε Μ/Κ Ταγμα ΠΖ εχει 50 παπακια, και καθενα παιρνει 8 στρατιωτες, δηλαδη 1 παπακι ανα ομαδα. Δεν γινεται να διατεθουν 2 Μ-1117 ανα ομαδα, 80-100 σε ολο το Ταγμα, και να εξοπλισουμε με αυτο τα Μ/Κ Ταγματα ΠΖ, ιδιως στις ΤΘΤ;

    Ελληνικες πατεντες θα πει κανεις, αλλα τι να κανουμε; Πενία τεχνας κατεργαζεται.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *