Αφορμή για το άρθρο αποτέλεσε η ενημέρωση, που πραγματοποιήθηκε την Τρίτη, 3 Νοεμβρίου 2020, από εκπροσώπους της γαλλικής Safran προς την ΠΑ (Πολεμική Αεροπορία), με αντικείμενο τις κατευθυνόμενες βόμβες HAMMER (Highly Agile Modular Munition Extended Range) ή AASM (Armement Air-Sol Modulaire), οι οποίες είναι συστατικό στοιχείο του οπλοστασίου των Rafale και των Mirage-2000. Οι HAMMER εντάχθηκαν σε υπηρεσία, από τη Γαλλική Πολεμική Αεροπορία και την Αεροπορία Ναυτικού, το 2008 (το όνομα HAMMER τους αποδόθηκε το 2011). Πρόκειται για κατευθυνόμενες βόμβες σπονδυλωτής σχεδίασης, καθώς μπορούν να ενσωματώσουν διαφορετικής ισχύος βόμβες ελεύθερης πτώσης και συστήματα καθοδήγησης, ενώ δεν υπάγονται στους κανονισμούς ITAR (International Traffic in Arms Regulations), δηλαδή η απόκτηση τους δεν χρειάζεται την έγκριση της αμερικανικής κυβέρνησης.

Οι HAMMER είναι κατευθυνόμενες βόμβες σπονδυλωτής σχεδίασης, καθώς μπορούν να ενσωματώσουν διαφορετικής ισχύος βόμβες ελεύθερης πτώσης και συστήματα καθοδήγησης.

Η ανάπτυξη των HAMMER ξεκίνησε το 2000 στη βάση των απαιτήσεων της Γαλλίας για ένα κατευθυνόμενο πυρομαχικό προσβολής πολλαπλού ρόλου, κατά στόχων στο έδαφος, αλλά και τη θάλασσα. Η πρώτη έκδοση (με σύστημα καθοδήγησης INS/GPS) εντάχθηκε σε υπηρεσία το 2008. Ακολούθησε η ένταξη σε υπηρεσία της έκδοσης με σύστημα καθοδήγησης INS/GPS και επιπλέον υπέρυθρο, το 2011, ενώ το 2013 εντάχθηκε σε υπηρεσία η έκδοση με σύστημα καθοδήγησης INS/GPS και επιπλέον λέιζερ. Το 2016 ξεκίνησε η μελέτη του προγράμματος αναβάθμισης μέσης ζωής των HAMMER, ενώ το 2017 το αντικείμενο της μελέτης διευρύνθηκε για να συμπεριλάβει και την ανάπτυξη νέων εκδόσεων. Ως προς το κόστος των HAMMER, στο γαλλικό αμυντικό προϋπολογισμό του έτους 2012 η εγγεγραμμένη δαπάνη, για την προμήθεια 2.348 συλλογών, ήταν της τάξεως των € 592,2 εκατομμυρίων, δηλαδή € 252.000 ανά συλλογή.

Η ανάπτυξη των HAMMER ξεκίνησε το 2000 στη βάση των απαιτήσεων της Γαλλίας για ένα κατευθυνόμενο πυρομαχικό προσβολής πολλαπλού ρόλου, κατά στόχων στο έδαφος, αλλά και τη θάλασσα.

Ως προς τα συστήματα καθοδήγησης οι επιλογές είναι τρείς (3): Αδρανειακό σύστημα πλοήγησης (INS : Inertial Navigation System) και σύστημα παγκόσμιου προσδιορισμού θέσης (GPS : Global Positioning System), σύστημα INS/GPS και επικουρικά υπέρυθρο σύστημα καθοδήγησης ή σύστημα INS/GPS και επικουρικά σύστημα καθοδήγησης λέιζερ. Να σημειωθεί ότι οι HAMMER έχουν την ικανότητα κατακόρυφου πλήγματος (Top Attack). Τα διαφορετικά σύστημα καθοδήγησης επιτρέπουν στις HAMMER την εμπλοκή στόχων με διαφορετικά χαρακτηριστικά: Στατικός, κινούμενος με μέγιστη ταχύτητα 120 χιλιόμετρα την ώρα, στόχους εδάφους και θαλάσσης, ελαφρά ή καλά προστατευμένους κ.ά. Ένα πλεονέκτημα των HAMMER είναι το μέγιστο βεληνεκές τους, το οποίο είναι της τάξεως των 15-60 χιλιομέτρων (ανάλογα με το ύψος άφεσης) και η δυνατότητα εμπλοκής στόχων εκτός του οπτικού πεδίου του πιλότου (Off-Boresight και Over-the-Shoulder).

Ένα εξίσου σημαντικό χαρακτηριστικό των HAMMER είναι η ικανότητα εκτόξευσης τους από οποιαδήποτε γωνία προσβολής, δηλαδή η εκτόξευση δεν εξαρτάται από τη θέση του αεροσκάφους (οριζόντια, με κλίση ή κάθετη). Επίσης δεν εξαρτάται από την ταχύτητα ή το υψόμετρο από το οποίο επιχειρεί το αεροσκάφος (το ύψος της άφεσης επηρεάζει το μέγιστο βεληνεκές). Τα χαρακτηριστικά αυτά προσδίδουν στις βόμβες μεγάλη Περιοχή Αποδοχής Εκτόξευσης (LAR : Launch Acceptability Region). Η LAR ορίζεται ως μια περιοχή μέσα στην οποία επικρατούν οι συνθήκες εκείνες όπου ένα πυρομαχικό μπορεί να εκτοξευτεί και να προσεγγίσει-προσβάλει το στόχο επιτυχώς. Οι δύο (2) σημαντικότεροι παράγοντες που επηρεάζουν τη LAR είναι οι κινηματικές επιδόσεις του πυρομαχικού και η ικανότητα του ερευνητή. Η περιοχή μέσα στην οποία ένα πυρομαχικό μπορεί να προσεγγίσει-προσβάλει έναν στόχο σε συγκεκριμένη απόσταση ορίζεται ως LAR.

Σ’ όλες τις εκδόσεις τους οι βόμβες ενσωματώνουν προωθητή (Booster) στερεού καυσίμου και τέσσερα (4) πτυσσόμενα πτερύγια, στο ουραίο τμήμα για σταθερότητα και καλύτερο έλεγχο της πτήσης. Οι επιλογές, ως προς τις πολεμικές κεφαλές (βόμβες ελεύθερης πτώσης), είναι μεταξύ της βόμβας Mk.82 των 500 λιβρών (250 κιλά), της Mk.84 των 2.000 λιβρών (1.000 κιλά) και της διατρητικής BLU-109 των 2.000 λιβρών. Υπάρχει και δυνατότητα πολλαπλής εκτόξευσης HAMMER έναντι του ίδιου στόχου (Salvo) με ταυτόχρονη προσέγγιση και προσβολή του στόχου αυτού από πολλαπλές HAMMER (MRSI : Multiple Round Simultaneous Impact). Η ικανότητα αυτή είναι ιδιαίτερα σημαντική για την προσβολή στόχων μεγάλης ή στρατηγικής σημασίας. Εν κατακλείδι, οι HAMMER είναι πυρομαχικά σχεδιασμένα να καλύπτουν τις ανάγκες σειράς επιχειρήσεων προσβολών και θα αποτελούσαν μια εξαιρετική προσθήκη για τα ελληνικά Rafale.

Για τα μαχητικά αεροσκάφη Rafale, την εξέλιξη και τις δυνατότητες τους, την επιχειρησιακή τους αξία για την άμυνα της Ελλάδας και της Κύπρου, καθώς και για την αξία των βλημάτων αερομαχίας Meteor μπορείτε να διαβάσετε στα παρακάτω άρθρα:

Comments

  1. Μπορεί να ήταν πολιτική απόφαση η απόκτηση Rafale, αλλά αν συνοδεύονται από τα καλά όπλα, τότε μιλάμε για οπλικό σύστημα με το οποίο η Τουρκία έχει μεγάλο πρόβλημα και θα μας διασφαλίσει την Ειρήνη. Μακάρι να πέσουν γρήγορα οι υπογραφές και από το 2021 να έρθουν. Επίσης καλό είναι αν υπάρχει η δυνατότητα η εκπαίδευση των πιλότων μας, να αρχίσει χτες.

  2. Τα 18 rafale είναι πολύ λίγα να αναλάβουν και αποστολές βομβαρδισμού
    air superiority και scalp το πολύ

    Κανένα νέο για την επανά πιστοποιιση των υπαρχόντων οπλων?

    Σε λίγο θα πετάνε τα -5 και δεν θα έχουν όπλα

    1. @ CK

      ο κ. υπουργός τα προορίζει και για υποστήριξη ναυτικών επιχειρήσεων με exocet…

      Όπως το πάνε θα τα στέλνουν δυο δυο σαν τους χιώτες για διάφορες αποστολές…

      1. H ναυτική κρούση έχει ήδη αναληφθεί από τα F-16 της 115 ΠΜ στην Κρήτη, προς το παρόν με Maverick AGM-65G2 (IIR, εμβέλειας 27-30 χλμ.), με πρόβλεψη να αποκτηθούν Harpoon. Τα Exocet ξεχάστε τα. Δεν έχουν επαναπιστοποιηθεί από το 2014, ενώ επιπλέον απαιτείται μετατροπή τους στην έκδοση AM39 Block II Mod2 για χρήση από τα Rafale, καθώς και αναβάθμιση λογισμικού στο Μ2000-5.

        1. Γράφετε πως τα RAFALE είναι έτοιμα για τους AM39
          Η επαναπιστοποίηση και αναβάθμιση (bLOCK II ? III?)των AM39 πρέπει να είναι πάνω από 1MIL το ένα
          Τα 18 RAFALE τι θα πρωτοκάνουνε??

          1. Το μόνο που βγάζει νόημα (λέμε τώρα) είναι να μην αποσυρθούν τα Mirage. Αλλιώς κοροϊδευτούμε τον κόσμο ότι με 18 αεροσκάφη θα κάνουμε τα καμία δεκαριά είδη επιχειρήσεων.

        2. Δεν «γράφεται» απλά. Το υπογράφει ο ίδιος ο υπουργός.

          «Τέλος σας ενημερώνουμε ότι, σε ό,τι αφορά στη νυποστήριξη των πυραύλων AM-39 EXOCET, αυτήπρόκειται να συμπεριληφθεί στη σύμβαση προμήθειας όπλων για τα υπό προμήθεια Α/Φ RAFALE.
          ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΠΑΝΑΓΙΩΤΟΠΟΥΛΟΣ
          ΥΠΟΥΡΓΟΣ ΕΘΝΙΚΗΣ ΑΜΥΝΑΣ»

          http://www.mod.mil.gr/sites/default/files/inline-images/Dnsi_enimerosis/Pdf/KOINOBOYLEYTIKOS%20ELEGXOS/2020/2775%20%CE%A0%CE%99%CE%A3%CE%A4%CE%9F%CE%A0%CE%9F%CE%99%CE%97%CE%A3%CE%95%CE%99%CE%A3%20%CE%9F%CE%A0%CE%9B%CE%99%CE%9A%CE%A9%CE%9D%20%CE%A3%CE%A5%CE%A3%CE%A4%CE%97%CE%9C%CE%91%CE%A4%CE%A9%CE%9D%20%CE%9C%CE%91%CE%A7%CE%97%CE%A4%CE%99%CE%9A%CE%A9%CE%9D%20%CE%91-%CE%A6%20MIRAGE_signed.pdf

          1. Τι θα πρωτοκάνουν τα 18 Rafale; Eκτός και αν μία από τις δύο αποστολές (ναυτική/στρατηγική κρούση) αναλάβουν κατά προτεραιότητα τα M2000-5.

        3. Δεν ειναι σοβαρο να γινεται λογος ή σχεδιασμος για
          ναυτικη κρουση με Μaverick οταν υπαρχει στο οπλοστασιο ο ΑΜ39 Εxocet.
          Οι Αμερικανοί ΔΕΝ εχουν αποδεσμευσει την αεροεκτοξευόμενη εκδοση του Harpoon, οτι και να λεει η Πρεσβεια. Οπως δεν αποδεσμευουν και σειρα αλλων προηγμενων οπλων, οπως το JASM. Καλο ειναι να μην πιστευουμε τα παραμυθια της «Πτήσης».
          Αν θελαμε να εγκαταλειψουμε τον AM39, τοτε δεν υπηρχαν και πολλοι λογοι να παρουμε τα Rafale.

    2. Τα Rafale θα ρίχνουν 2 Scalp και μετά θα θερίζουν με 2 meteor & 6 mica ή 4 meteor & 4 mica.
      Οι exocet ανακοινώθηκε χτες ότι θα επαναπιστοποιηθουν στο πλαίσιο της αγοράς Rafale και υποθέτω/ελπίζω ότι θα πιστοποιηθούν στα 2000-5.
      Έτσι έχεις κατακόρυφη αναβάθμιση σε στρατηγική κρούση Rafale> Mirage 2000-5 και Mirage 2000-5> Mirage 2000.

      Ας ελπίσουμε ότι τα F16 της Κρήτης θα αποκτήσουν χαρπουν έτσι ώστε να αναλάβουν την ναυτική κρούση στην ανατολική Μεσόγειο.

      Υ.Γ Για να σε προλάβω, τα 2000-5 πετάνε και πετάνε και πολύ….

  3. Εχει αναγκες και ο ΣΞ απ τους ποιο μεγαλους κλαδους, αν αγοραστουν οι MMSC το ΠΝ δεν εχει να προσφερει κατι σε περιοδο πολεμου, απο αεροπορια και ΣΞ ειναι που θα σηκωσουν το βαρος μιας συρραξης μικρης ή μεγαλης.

  4. Η ηγεσία της ΠΑ βλέπει μακριά και κάνει τις σωστές επιλογές.

    Δεν θα έλεγα το ίδιο και για την ηγεσία του ΠΝ που ακολουθεί εντολές των πολιτικών.

  5. Επίσης διάβασα πως δεν υπάρχει στις προβλέψεις η προμήθεια AASM Hammer και θα θελα να το διασταυρώσει το περιοδικό. Με φόρτο 6 ανα αεροσκάφος το κοστος μονάδας είναι περιπου 200.000 ευρω το συνολικό κοστος είναι για 18 Ραφαλ 22 εκ ευρώ..άντε να χουν διπλό φορτο 40 εκ. Σε μια σύμβαση περίπου των 2 δις δυσκολεύομαι να δεχτώ ότι αυτό το όπλο έμεινε απόξω.
    Η πηγή εδώ:
    «Η πρόσφατη επικαιρότητα, έφερε ένα κακό και ένα καλό νέο για την ελληνική άμυνα. Το κακό είναι ότι στις διαπραγματεύσεις για τα όπλα που θα αγοραστούν για τα μαχητικά Rafale που θα αποκτήσει η Πολεμική Αεροπορία, δεν περιλαμβάνεται η συλλογή κατευθυνόμενων – αυτοπροωθούμενων βομβών AASM-HAMMER.»
    https://www.defence-point.gr/news/opla-akriveias-aeros-edafoys-oi-diafores-se-filosofia-kai-kostos-jdam-aasm

    στο ίδιο άρθρο συγκρινονται οι AASM με τους JDAM….και καταλαβαίνει και ο κάθε αδαής την χαώδη διαφορά ανάμεσα στα δύο οπλικά συστήματα.
    ΑΝ δε ισχυει ότι δεν περιλαμβάνονται στην παραγγελία τότε πάει Χ με την περίπτωσή μας….

    1. Για νέα όπλα των Rafale έχει ακουστεί μόνο η περίπτωση απόκτησης αριθμού Meteor (τα αεροσκάφη θα είναι πιστοποιημένα για MICA, SCALP, Exocet που υπάρχουν στο οπλοστάσιο της ΠΑ). Η ενημέρωση για τα HAMMER έγινε στο πλαίσιο της απόκτησης των Rafale, ως δυνητική επιλογή οπλισμού. Κατά την άποψη μου η απόκτηση των HAMMER πρέπει να δρομολογηθεί, έστω και για την ελάχιστη ποσότητα (1 φόρτος, 108 βόμβες = 6 HAMMER x 18 αεροσκάφη).

      1. Ας έχουμε υπόψιν μας πάντα την περίπτωση των 214 που ακόμη δεν έχουμε αγοράσει τορπίλες. Όποιος μπορεί να εξηγήσει τα ανεξήγητα ας το κάνει μπας και διαφωτίσει και εμάς τους υπόλοιπους!

      2. Κύριε Λάζο καλησπέρα.
        Συγκρατήστε αυτό που θα γράψω:
        Αυτή τη στιγμή υπάρχει σοβαρό ενδεχόμενο απόκτησης εβδομήντα δύο (72) Meteor.
        Εάν διατηρηθεί το συγκεκριμένο νούμερο η Hammer θα έλθει σε δεύτερο χρόνο.
        Με εκτίμηση
        Γ Κ

  6. (1 φόρτος, 108 βόμβες = 6 HAMMER x 18 αεροσκάφη)….
    21 εκ ευρώ…
    Δύσκολο να πιστέψω ότι δε θα προχωρήσουν ΟΥΤΕ για ένα πλήρη φόρτο 18 αεροσκαφών./

  7. Αποκλείω να μην υπάρξει επέκταση της προμήθειας του τύπου , τουλάχιστον άλλων τόσων αφών σε βάθος χρόνου.

    Το κλειδί έχει όνομα και λέγεται M2000-5.

    Αυτό θα ξεκλειδώσει την νέα προμήθεια , όταν..

    1. Από την στιγμή που το rafale εντάσσεται στην Π.Α. είναι σχεδόν αδύνατο να μην αποκτηθούν επιπλέον μονάδες. Όπως σίγουρο είναι ότι θα πάρουμε και f-35. Το ερωτηματικό για εμένα είναι αν θα ενδιαφερθουμε για τα mirage των ΗΑΕ!

  8. Ερώτημα: Εάν πούμε πως τα δύο βασικά μαχητικά της Π.Α. θα είναι τα f-16 & f-35, ποια θα ήταν η καλύτερη επιλογή για τρίτο μαχητικό (επιχειρησιακά και γεωστρατηγικά)? Το rafale που τελικά καταλήξαμε? Η το f-15x? Επίσης θα ήταν λογική μια αγορά επιπλέον μονάδων σύγχρονων f-16v?

    1. Η βασική ερώτηση είναι εάν θέλουμε Πολεμική Αεροπορία η στατική έκθεση μαχητικών
      Η πολυτυπία σκοτώνει τις επιχειρησιακές διαθεσιμότητες αλλα δεν μάθαμε και από αυτό το πάθημα μας!

      1. Η έμπειρη πολεμική αεροπορία του Ισραήλ διαθέτει αυτή την στιγμή τρεις τύπους μαχητικών. Κάπως έτσι πρέπει να λειτουργεί και η Π.Α.

        1. Πόσα δις παίρνει το Ισραήλ ΚΆΘΕ χρόνο από Αμερική για αγορά οπλισμού το γνωρίζεις;;;
          Τα F-35 για μας είναι περιττά αυτήν την στιγμή.
          Αεροσκάφη με πολλά «παιδικά» προβλήματα,με τεράστιο κόστος λειτουργίας ειδικά αν πετάει σε θαλάσσιο περιβάλλον (η βαφή θέλει κάθε 3 κ λίγο νέο πέρασμα),
          μικρή εμβέλεια χωρίς εξωτερικές δεξαμενές κ χωρίς εναέριο ανεφοδιασμό,ελάχιστο οπλικό φορτίο εσωτερικά (4 βλήματα) ώστε να διατηρείται η stealthy δυνατότητα κ ουσιαστικά αεροσκάφη συγκεκριμένων αποστολών.
          Δλδ βαθιά στρατηγική κρούση κ καταστολή αντίπαλης αεράμυνας.
          Βέβαια αυτές τις δύο αποστολές μπορεί να τις αναλάβει το Rafale f3R με Scalp eg πετώντας εκτός εμβέλειας των Τουρκικών S-400 ενώ το F-35 θα πρέπει αναγκαστικά να πετάξει εντός εμβέλειας των s400.
          Κάπου στο 2030 μια παραγγελία 24 F-35 θα είχε λογική μιας κ θα είχε τελειώσει η αναβάθμιση των f-16 σε Viper τα οποία θα μπορούσε να κατευθύνει μέσω του data fusion που μπορεί να κανει.
          Ότι αγοραστεί μέχρι το 2030 από την Π.Α θα πρέπει να είναι μόνο Rafale f3R k f4 κ όπλα που θα κάνουν την διαφορά (meteor, exocet AM-39 Block 2, επιπλέον Scalp eg, HAMMER κ επιπλέον MICA IR-EM με τις αναβαθμίσεις τους) .
          Ιδανικό σενάριο θα ήταν μέχρι το 2030 3 παραγγελίες για Rafale κ είσοδος στο FCAS.
          Τα 18 Rafale f3R που έχουν κλείσει τώρα(ελπίζω δλδ γιατί κ οι BelharraHN είχαν κλείσει).
          Άλλα 24+6 Rafale f4 το 2026 με ταυτόχρονη αναβάθμιση των f3R .
          Κ άλλα 24 Rafale f4 το 2029.

          1. Πολτικές αποφάσεις απευθείας από Μαξίμου
            Δεν το γλυτώνουμε το f35!!

            Και ιδού η σαλάτα

            F35
            RAFALE
            M2000-5
            F16B70
            F16B50+?
            F16B30?

            Πόσοι τύποι κινητήρων?
            F135-P&W
            M88- SNECMA
            M53-P2 SNECMA
            F100 -P&W
            F110-GE

          1. Περίμενα ότι θα επιλέξεις αυτούς, αλλά είναι το πρότυπο που θα ήθελες να ακολουθήσεις ενώ δεν έχεις ανάλογες εταιρίες που παράγουν αμυντικά συστήματα;

            Πρίν απαντήσεις σκέψου ότι αυτοί δεν είναι σε ένα ανάλογο δίλημμα που αντιμετοπίζει η Ελλάδα με αντίπαλο άλλη νατοϊκή χώρα, και συνεπώς δεν έχουν να φοβηθούν διπλωματικούς περιορισμούς απο τους αμερικανούς που εκτός απο τον F-404/414 παράγουν και προσφέρουν και μερικά άλλα υποσυστήματα για το Gripen.

          2. @Ndgi

            Οι Γείτονες πόσους τύπους μαχητικών έχουν?
            Πόσους τύπους κινητήρων για τα F16?
            Μήπως επειδή έχουν μονο ένα τύπο κινητήρα μπορούν να τον υποστηρίξουν 100%στη τουρκια ?

            Ένα F16B50 από Αγχίαλο μπορεί να εξυπηρετηθεί Σούδα ?

            Ένα τουρκικο f16 έχει ανάλογα προβλήματα?

            Μήπως οι γείτονες έχουν ομογενοποίησEI τον στόλο των F16?

            Εμάς ποσο καιρό παίρνει ένας πιλότος από τα B50να πάει στα B52+/ADV?

            Ποσο έχει/ θα μας κοστίσει η ανάπτυξη υποδομών υποστήριξη συντήρησης εκπαίδευσης για όλους αυτούς τους τύπους μαχητικών και κινητήρων

          3. CK

            Όταν οι Τούρκοι αποφάσισαν να εξοπλιστούν μόνο με αμερικάνικα αεροσκάφη ήταν επιστήθιοι φίλοι με τους αμερικανούς.
            Η πολιτική έχει όμως πολλά γυρίσματα και σήμερα δεν είμαι σίγουρος ότι θα επέλεγαν την ίδια λύση, αφού τα συμφέροντα δεν είναι πλέον τα ίδια, όπως θα έχεις παρατηρήσει ο ίδιος την αμερικανό-τουρκική αντιπαράθεση.

            Οπότε θα έλεγα ότι η τουρκική απόφαση είναι παράδειγμα προς αποφυγήν και όχι προς μίμηση, όπως υποστηρίζεις εσύ, αφού δεν είναι όλα μόνο χρήματα αλλά υπάρχουν και άλλοι παράγοντες που πρέπει να λαμβάνονται υπόψην σε στρατηγικούς σχεδιασμούς.

            Μπορείς λοιπόν -για να μην πούμε ότι επιβάλλεται- να έχεις 2 πηγές για αγορές εξοπλισμών και δυο διαφορετικούς τύπους μαχητικών σε υπηρεσία χωρίς να είναι αναγκαστικά λάθος, εάν αποφεύγεις τις χαζομάρες με τους πολλούς υπό-τύπους με διαφορετικούς κινητήρες και άλλα υποσυστήματα.
            Οπώς το έχουν σήμερα οι Γάλλοι με το μείγμα Mirage-Rafale η οι Γερμανοί με το μείγμα Tornado – Eurofighter που θα συνεχίσει και με την άφιξη του FCAS αφού και αυτοί συμμετέχουν εδώ και αρκετά χρόνια ενεργά σε αποστολές, σε αντίθεση με εκείνους -όπως τους Σουηδούς- που ασχολούνται αποκλειστικά με το Air Policing σε συνεργασία με ισχυρότερες χώρες.

          4. @Ndgi
            Οι γείτονες επειδή έχουν επικεντρωθεί σε ένα τύπο μαχητικού με ένα κινητήρα και ομογενοποιισei (ccip) τον στόλο είναι σε μεγάλο βαθμό αυτόνομοι και ανεξάρτητοι στη υποστήριξη του
            Υπενθυμίζω πως είχαν γραμμές παραγωγής για το αεροσκάφος και τον κινητήρα
            Επιπλέον αναφέρεται πως στα πλαίσια του εκσυχρονισμού απέκτησαν τα source codes/OFPs
            και βεβαια γνωρίζεις πως αναπτύσσουν τα δικά τους όπλα τα οποια μπορούν να ενσωματώσουν στα αεροπλάνα τους πλήρως !

            Τι από τα παραπάνω έχουμε πετύχει εμείς με τις ΠΟΛΙΤΙΚΈΣ επιλογές ??

            Για δυο τύπους και δυο κινητήρες είναι αποδεκτό αλλα εδώ πάμε για 5 τύπους με 5 κινητήρες !!!

          5. CK

            Αυτόνομοι είναι μέχρι ένα σημείο, αφού το προϊόν δεν είναι δικό τους, πολλά εξαρτήματα που παράγουν -όπως οι αμερικάνοι π.χ. το πυροβόλο της RM για τα άρματα- κατόπιν άδειας απο τις αμερικανικές εταιρίες που έχουν τις πατέντες, δεν θα μπορούν να συνεχίσουν να τα παράγουν εκτός αν θέλουν να ρισκάρουν πρόστιμα σε ύψος μερικών δισεκατομμυρίων που θα τους επιβάλουν οι αμερικάνοι μέσο των αρμοδίων δικαστηρίων για εμπορικές συμφωνίες αν προσπαθήσουν να το παίξουν τσαμπουκάδες στους αμερικανούς.

            Εάν αύριο η μεθαύριο τα σπάσουν εντελώς με τους αμερικανούς η υποστήριξη με κρίσιμα ανταλλακτικά σταματάει και θα έχουν τα ίδια που είχε το Ιράν παλαιότερα με τα F-14 και άλλα αμερικάνικα μοντέλα.

            Η Ελλάδα δεν τα έκανε αυτά για τους λόγους που ανέφερες, και επειδή δεν αγόραζε μάζα, αλλά σε παρτίδες.

            Εγώ δεν προτείνω μια συλλογή 4ων η περισσότερων μοντέλων μαχητικών η πληθώρα υπό-τύπων όπως υφίσταται σήμερα.

            Για να ομογενοποίησεις όμως σήμερα τον στόλο, η για να τον φέρεις σε 2 μοντέλα που χρειάζεσαι για να μην πετάξεις και όλες τις επενδύσεις σε όπλα και υποδομές στα σκουπίδια, θα πρέπει να αποσύρεις όλα τα F-4 Phantom, όλα τα F-16 μέχρι Blk 50 και όταν έρθουν τα Rafale να αποσύρεις τα M2000, μετά να προχωρήσεις το συντομότερο για συμφωνία για άλλη μια παρτίδα Rafale για να έχεις αντικατάσταση για τα M2000-5 και εννοείται ότι ξεχνάς οποιαδήποτε σκέψη για F-35 -που δεν θα ήταν και απώλεια- ενώ προχωράς στο πρόγραμμα FCAS -η ένα άλλο αξιόλογο πρόγραμμα ΝΜΑ που δεν έχει όσα προβλήματα εμφανίζει ακόμα και σήμερα το F-35- για να αντικαταστήσεις στο μέλλον τα F-16V που θα έχουν φάει τα ψωμιά τους όταν θα μπαίνει το FCAS η ένα ανάλογο αεροσκάφος 6ης γενιάς σε υπηρεσία.

            Υπολόγισε πόσο θα στοίχιζαν όλα αυτά και αν θα ήταν οικονομικά εφικτό να αντικαταστήσεις γύρο στα 100 μαχητικά με τις προοπτικές για την ελληνική οικονομία στα επόμενα 20 χρόνια.

            Εγώ πάντως δεν νομίζω να υπάρχουν πολλά περιθώρια, όχι μόνο επειδή δεν υπάρχουν τα χρήματα, αλλά και λόγο έλλειψης ικανών στελεχών με γνώσεις για να σχεδιάσουν με σοβαρότητα ένα πρόγραμμα αυτού του μεγέθους που θα εφαρμοζόταν με συνέπεια σταδιακά -εάν δεν προκύψουν ενδιάμεσα επιπλέον οικονομικά θέματα- στα επόμενα 20 χρόνια, όπως εφαρμόζεται σήμερα π.χ. στην Γαλλία.

      2. Ο πρωτίστως ρόλος των Rafale πρέπει να ειναι εξής ΕΝΑΣ, αεροπορική υπεροχή με αγορά τουλάχιστον 100 ΜΕΤΕΟR και σε λίγα χρόνια MICA NG, από εκεί και πέρα σε δεύτερο χρόνο και αφού καθαρίσουν στον αέρα όλα τα συζητάμε…

    2. Ένας ρεαλιστικός στόχος θα ήταν: αναβάθμιση των f16 που δεν θα γίνουν viper σε έναν συγκεκριμένο τύπο, αντικατάσταση phantom από f35, αντικατάσταση mirage από rafale.

  9. Χωρίς αμφιβολία αξιόλογα όπλα.για να μπορούμε να βγάλουμε όμως συμπέρασμα, πρέπει να ξέρουμε και το κόστος του όπλου ,όπως και το κόστος ενός ανάλογου, δηλαδή των spice.
    Προσωπικά κλείνω προς το ισραηλινό για λόγους ακτίνας δράσης.
    Όμως οποίο κι αν επιλεγεί πρέπει να κατασκευαστεί στην Ελλάδα.

    1. Σωστός!
      Και μετά να ψηφιστεί από τη Βουλή
      Μετά να στείλουν τον φάκελο στο Επικρατειας και να εγκριθεί!
      Και μετά να πέσουν οι προκαταβολές
      Διότι εάν δεν πέσουν οι προκαταβολές δεν αρχίζει τίποτα!!

  10. Δυο ενδιαφέροντα νέα.

    Το πρώτο αφορά τα της χρηματοδότησης:

    «Νέα ιστορικά χαμηλά καταγράφει και η απόδοση του 5ετούς ομολόγου (λήξης 2024) και φλερτάρει με τα μηδενικά αλλά και τα αρνητικά επίπεδα, καθώς διαμορφώνεται στο μόλις 0,009%.

    «Ιστορία» γράφουν και το 7ετές αλλά και το 15ετές ομόλογο, με αποδόσεις στο 0,37% και το 0,969% αντίστοιχα, με πτώση που ξεπερνά το 8%. »
    https://www.capital.gr/agores/3493830/istoria-grafoun-ta-ellinika-omologa-arnitiki-apodosi-sto-2etes-kai-to-3etes

    και το δεύτερο την περίφημη διπλωματία των εξοπλισμών…. Ο μακρόν βάζει το θέμα της τελωνειακής ένωση με την Τουρκία. Εμείς πάλι συντασσόμαστε μ αυτούς που κρατάνε ίσες αποστάσεις ή ευθέως μπλοκάρουν τις κυρώσεις της Τουρκίας.

    https://hellasjournal.com/2020/11/o-makron-chtipai-to-portofoli-tourkias-protasi-gia-telos-teloniakis-enosis-me-ee/

  11. Κύριοι ας έχουμε λίγο υπομονή και ας αφήσουμε το σπορ (γκρίνιας) με το οποίο
    μπορεί ο οποιοσδήποτε από εμάς,να κάνει πρωταθλητισμό, ένεκα της αμέλειας,
    αδιαφορίας,τραγικής γραφειοκρατίας και όλα τα εις….. -ιας ,που μας έχουν προσφερθεί
    απλόχερα τα τελευταία πολλά έτη.

    Ξεπερνώντας το τι ‘έχει γίνει, είμαστε στο τέλος του 2020 και δεν μπορούμε να κλαίμε
    και να μηρυκάζουμε τα λάθη του παρελθόντος. Ας γίνει μάθημα σε όλους όσους αφορούν
    για το μέλλον που είναι και η κύρια χρησιμότητά του και ας προχωρήσουμε.

    Πριν κάποιους μήνες ήταν όνειρο η απόκτηση οποιουδήποτε τύπου μαχητικού και
    ανακοινώθηκε η προμήθεια των 18 Rafale.Μόλις κατακάθησε η σκόνη του ενθουσιασμού,
    άρχισε η ΄μίρλα΄»: Μα μόνο 18? Γιατί όχι άλλη μια μοίρα? γιατι όχι άλλα 36,.46,…106?

    Όπλα? Θα τα πάρουμε να ρίχνουν στην καλύτερη… Μica? Tι θα παραγγελθούν Meteor?
    Πόσοι ? Τι ,μόνο 50,70,90… 150? Ακούστηκε 150? Ξέρετε τι κόστος έχει ο ένας? 2 million
    δεν μας βγαίνει το Budget. Scalp θα φέρουν? Ναι αλλά δεν έχουν επαναπιστοποιηθεί,
    τι θα κάνουν Iron bombing? Να μην πούμε για πολυτυπία,υποδομές,εκπαίδευση….γκρι,γκρι,γκρι.

    Όλα αυτά για ένα αεροσκάφος που κατά γενική ομολογία θα υπερέχει σε όλες τις μορφές των
    αποστολών που θα του διατεθούν,αλλά πριν δεν υπήρχε και αύριο θα είναι διαθέσιμο,
    ως πρώτο βήμα.
    Υπομονή λοιπόν να γίνει το 1ο βήμα και θα δούμε τα υπόλοιπα (δεύτερη παραγγελία
    αεροσκαφών,πλήρης ενσωμάτωση όλων των όπλων,κλπ)

    Επίσης για όσους ανησυχούν για το τι θα πρώτο-αναλάβουν και τι θα φέρουν εις πέρας
    τα Rafale: Μα αυτό είναι το πλεονέκτημά τους και ορίζονται ως OMNIROLE
    (πολλαπλών ρόλων) από τους Γάλλους.

    Το σημαντικό όπως οι περισσότεροι γνωρίζετε,αλλά κάποιοι λιγότεροι γκρινιάζουν,
    οι πολλαπλοί ρόλοι σχεδιάζονται και εκτελούνται σε μία έξοδο με διαφορετικούς συνδυασμούς
    όπλων (υπάρχουν αρκετά σχετικά άρθρα): μπορούν να εκτελέσουν αποστολές ναυτικής
    κρούσης και αμέσως μετά να αναλάβουν αποστολές εναέριας υπεροχής ή να χτυπήσουν
    στόχους εδάφους και μετά να συμμετέχουν σε άλλες εναέριες αποστολές.

    Επίσης έχουν αναφερθεί οι ρυθμοί εξόδου που μπορεί να φέρει εις πέρας ανά ημέρα
    σε ‘επείγουσες καταστάσεις΄,οπότε, ναι είναι λίγα τα 18, αλλά δεν τα είχαμε και μπορούν
    να κάνουν πάρα πολλά και να λύσουν δεμένα χέρια (F-4, Mirage 2000, F-16 με Maverick)
    σε κύριες αποστολές.

    ΥΓ: Τα πρόσθετα Shelter, οι υποδομές συντήρησης και αποθήκευσης οπλισμού, θα είναι πρόσθετες
    κτιριακές εγκαταστάσεις με πολλά τ.μ.οπότε θα πληρωθούν πολλά millions σε Ένφια, αντέχει το Budget?

  12. Τα AASM φαίνονται οτι ειναι καλα συστήματα και κυρίως πλήρως ανεξάρτητα απο τις αμερικανικές «υποδομές»
    αλλά εχει μεγάλη σημασία ποιο είναι το πραγματικό τους κόστος και η εμβέλεια τους.

    Γιατί αυτό είναι η ουσία αυτών των όπλων δλδ η με ακρίβεια καταστροφή μεγάλου αριθμού στόχων με τον φθηνότερο δυνατό τρόπο, τις λιγότερες εξόδους και με την μεγαλύτερη δυνατή ασφάλεια.

    Τα rafale σε πραγματικές επιχειρήσεις, κατά πάσα πιθανότητα, και κατά το «γαλλικό» δόγμα omnirole θα έχουν διπλό ρόλο σε κάθε έξοδο, τουλάχιστον σε περιβάλλον Αιγαίου – Μικρας Ασιας, λόγω της ποσότητας των καυσίμων και των όπλων που θα φέρουν.

    Δηλαδή απογείωση με φόρτο 2 Meteor +4 Mica + (όπλα ακριβείας αέρος εδάφους), προσβολή στόχων εδάφους υψηλής αξίας και στην συνέχεια μετάπτωση σε αποστολή CAP ή OCA για τη κάλυψη των επερχόμενων F-16/F-4 που θα είναι) σε ρόλο Air to ground.

    Μονό οι TASMO αποστολές φαίνεται οτι θα είναι αποκλειστικής χρήσης.

  13. https://youtu.be/gsPxPgLGb-U. Προσφατη δηλωση χριστοδουλου που ναι μεν ανηκει στο περιβαλλον αποστολακη-συριζα αλλα δεν παυει να ειναι επιτιμος αρχηγος γεεθα, τα συμπερασματα δικα σας οπως και καθε ερμηνεια δεκτη.

    1. Δεν αμφιβάλω ότι μπορεί να είναι κ έτσι όπως τα λέτε…γιατι όμως δεν παραιτείται κάνεις ναύαρχος, στρατηγός , πτέραρχος παρά πάνε κ κάνουν τους μαϊντανυς(βλέπε ΑΓΕΝ);
      Δεν δικαιούνται να μ7λανε όσοι κάνανε τις κοτες για την καρέκλα αθετόντας τον ρόλο τους. Εκτος αν παιρνουν μερος κ καποιοι εξ αυτών στο παιχνιδι.Άρα λοιπόν βρίσκουν κ τα κάνουν κ οι πολιτικοί.
      Επαναλαμβάνω αν ισχύει αυτό είναι κατάπτυστο από πλευράς κουλη κ όποιου κουλη αλλά οι αρχηγοί δεν είναι άμοιροι ευθυνών.

  14. Ειναι αξιον απορειαςπου καποιοι ανησυχουν για τα οπλα που θα φερουν τα Ραφαλ τα οποια θα ειναι επιχειρησιακα στην καλυτερη περιπτωση το 2022 ενω δεν προβληματιζονται με το τι γινεται στην Αρμενια και στο Καραμπαχ ενω ακολουθει η Κυπρος και το Καστελοριζο.
    Η απλη λογικη μας κατευθυνει στο ερωτημα, ποσα χρονια ειναι επιχειρησιακα τα Υ/Β; Εχουν σημερα εστω και μια συγχρονη τορπιλη;
    Επισης επρεπε να μας προβληματισει οτι απο τον Ιουν 2019 παρεληφθησαν 70 Ε/Ε Καιοβα μετα απο μεγαλη προσπαθεια και με δυνατοτητες να επιλυσουν πολλα προβληματα στην αμυνα νησων και οχι μονο. Ποσα λοιπον ειναι επιχειρησιακα μετα απο 17 μηνες; Ποσοι πιλοτοι εχουν εκπαιδευτει( υποψη δεν ειναι Ελικοπτερο τελευταιας τεχνολογιας και ευκολα μπορει να αξιοποιηθει ενας πιλοτος Χιουι);
    Μετα τις απαντησεις των ερωτηματων ευκολα μπορει καποιος να αναρωτηθει γιατι οι αρμοδιοι δεν ανησυχουν. Οι Κυπριοι βεβαιως θα επρεπε να καθονται σε αναμενα καρβουνα.

    1. Αγαπητέ φίλε,όλοι ανησυχούν εδώ για αυτά που γράφεις.η εμπλοκή και η δράση των τουρκικών Μ.ε.α στην Αρμενία έχει μας πολλές φορές προβληματίσει. Επίσης έχουμε στιλιτευσει την αδιαφορία της κυβέρνησης ανα(ν)στασιαδη για την άμυνα.
      Η αναρτήσεις όλων των φίλων εδώ αντικατοπτρίζουν τον φόβο μας μην επαναληφθεί η ιστορία των Τ214.μην έχουμε ένα υπερσύγχρονο α/φ και το εξοπλισουμε με iron bombs.η εικόνα του f16 προ μηνών στη Σούδα που ήταν εξοπλισμένο με μαβερικ σε ρόλο τ.α.υ.ν.ε μας προκαλεί πανικό και οργη.

  15. Ο ρόλος των Rafale F.3 και των METEOR μαζί με τον MICA NG ειναι η αεροπορική, όλα τα άλλα έπονται.
    Aς αλλάξει το λογιστικό στο -5Mk.2 να πιστοποιηθούν νέα όπλα.

  16. Τα ραφαλε πρέπει οπωσδήποτε να φερουν μετεορ κ μετά σκαλπ…εχουν μεγαλύτερη πιθανότητα να επιβιώσουν απο τα μιραζ.
    Ολοι βλεπουμε τι εγινε στο καραμπαχ….χρειαζομαστε λύσεις για τα drones κ επισης ΦΡΕΓΑΤΕΣ, οχι τα αστεια σαπακια με hellfire…κ ας ειναι κ γερμανικες οι φρεγατες

  17. Όπως ακούγεται τα παλιά Mirage 2000 θα αποσυρθούν οπότε οι exocet θα πάνε στα νέα Rafale.

    Θεωρώ πως καλό θα ήταν να αγοραστούν σε μια ποσότητα που θα κρίνει η ΠΑ και οι συλλογές HAMMER για να υπάρχει πληθώρα επιλογών και αεροσκαφών άλλωστε το κόστος τους δεν είναι μεγάλο και σίγουρα είναι μια αξιόπιστη λύση.

    Κυριότερο όμως όλων είναι μια ικανή προμήθεια των πυραύλων Meteor (που θα κάνουν την διαφορά) και πιστεύω ένας αριθμός 80-100 είναι αρκετός.

    Και άρα τα όποια κονδύλια που δεν είναι δυστυχώς άπειρα θα πρέπει να κατευθυνθούν στην προμήθεια των Meteor.

    Οπότε ιδανικά ένας αριθμός 80-100 Meteor και ένας αριθμός συλλογών HAMMER.

    Από τη στιγμή που υπάρχουν ήδη οι Mica οι exocet και οι scalp-eg θεωρώ πως σε πρώτη φάση δεν χρειάζεται κάτι άλλο για τα Rafale όπου ο πρωταρχικός ρόλος θα είναι η αεροπορική υπεροχή με τους Meteor η βαθιά κρούση με τους scalp-eg αλλά και η αξιοποίηση των exocet.

    Mε τα Rafale καλά εξελίσσετε προς το παρόν το θέμα είναι πως θα γλιτώσουμε από την αγορά των ακατάλληλων MMSC.

    Αν η αγορά των Rafale συνδυαστεί και με την αγορά των τεσσάρων Belharra HN συν την ενδιάμεση λύση δύο FREMM θα μιλάμε για κορυφαία επιλογή και με ουσιαστική ενίσχυση.

    Στους Αμερικάνους και τη LM ας δώσουν παραγγελία 20 F-35 όχι φρεγάτες.

  18. Η μεγάλη ποικιλία όπλων συνεπάγεται με μεγάλη ευελιξία στο σχεδιασμό αποστολών, οτιδήποτε άλλο είναι στην εποχή μας κοντόφθαλμο και ρομαντικό ως σκέψη και αντίληψη.

    Εκτός αν υπάρχει κάποιος που υποστηρίζει ότι τα F-16 δεν θα έπρεπε να έχουν LGB,JDAM,JSOW, και μερικά άλλα, παρά μόνο IRIS-T και AIM-120 στο οπλοστάσιο για να κρατάνε τον αντίπαλο σε απόσταση.

  19. Και τι δεν κανουν τελικα για να μετριασουν τις αντιδρασεις για τις mmsc και παρουσιαζουν νεα προταση των γαλλων στα 4 δις για 4 φρεγατες στην γαλλικη εκδοση,εννοειτε χωρις οπλισμο και FOS(η μικρης διαρκειας)…δεν ξερω για σας μαγκες αλλα εγω δεν ειμαι κοτσυφας να πιστεψω οτι επανηλθαν οι γαλλοι με χειροτερη προταση απο πριν!!!

    1. Μιλάμε για χοντρή μπιζνα.
      Οι άνθρωποι τα περνούν και από την κυβέρνηση, για να κάνουν το μαύρο άσπρο, και από την πρεσβεία και την ΛΜ.
      Πως τους πιστεύουν μερικοί είναι να τρελένεσαι.

    2. Επιβάλλεται να υπάρξει διασταύρωση από άλλη πηγή. Είχε γραφτεί 2 δις για 2 φρεγάτες γαλλικής διαμόρφωσης, δεν γίνεται η τιμή ανά φρεγάτα να μένει στα ίδια στις 4. Εκτός αν είναι 4 δις κομπλέ.

  20. Τι δουλειά έχει η ‘Επένδυση’ στα Ναυπηγεία με τον ανοικτό διαγωνισμό που προαναγγέλθηκε
    για την αγορά Φρεγατών?
    Γιατί συσχετίζονται η ενδιάμεση λύση και η αναβάθμιση των MEKO με την αγορά Φρεγατών?

    Μα φυσικά για να γίνει το απαραίτητο μασάζ στους κυβερνητικούς πολιτικούς που έχουν μια
    κάποια φαγούρα, στην κοινή γνώμη καθώς και στον ειδικό τύπο,καθώς παρουσιάζεται ως μία
    συνολικά συμφέρουσα οικονομική πρόταση που τακτοποιεί πολλά θέματα με μία συμφωνία.

    Σε αυτά βέβαια θα παρουσιαστούν το Υπ. Οικονομικών και το Ανάπτυξης και Επενδύσεων οτι
    είναι ικανοποιημένα με την συμφωνία που κλείνει πολλά μέτωπα ανοικτά και είναι επωφελής
    κυρίως για τις ένοπλες δυνάμεις.

    Οπότε μην εκπλήσσεστε όταν βλέπετε άρθρα που αυτοί οι ‘υπερόπτες’ Γάλλοι είναι ακριβοί,ενώ
    ο Πρέσβης επειδή βοηθά στην αποπληρωμή σε βάθος μας προσφέρει τα Αλουμινότρατα για
    περιπολίες από Σαρωνικό έως Μυρτώο το πολύ,οπλισμένα με την ‘Φωτιά της Κόλασης'(Hellfire)

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *