Αφορμή για το άρθρο αποτέλεσαν τα σχόλια σας σχετικά με τις εκδόσεις των Rafale που πρόκειται να προμηθευτεί η Πολεμική Αεροπορία (ΠΑ) και κυρίως οι διαφορές μεταξύ τους. Η πλέον αναλυτική αναφορά που βρήκαμε και σας παρουσιάζουμε είναι αυτή της ιστοσελίδας «omnirole-rafale.com», στην υπό-κατηγορία «Rafale: Un avion evolutif». Η ιστοσελίδα, πιθανότατα γαλλική, αναφέρει τις εκδόσεις του αεροσκάφους, από την πρώτη (F1) μέχρι και τη νεότερη F4, που είναι υπό ανάπτυξη και για την οποία έχουμε γράψει λεπτομερές άρθρο (μπορείτε να το διαβάστε ΕΔΩ). Για κάθε έκδοση γίνεται αναφορά στα νέα χαρακτηριστικά που αυτή ενσωματώνει, συγκριτικά με την προγενέστερη έκδοση. Έτσι δίδεται μια ολοκληρωμένη εικόνα της εξέλιξης του αεροσκάφους και μια καθαρή εικόνα των ικανοτήτων και δυνατοτήτων των αεροσκαφών που αναμένεται να παραλάβει η ΠΑ, που όπως γνωρίζουμε πλέον θα είναι έξι (6) νέα της έκδοσης F3-R και τα 12 μεταχειρισμένα, πιθανότατα της έκδοσης F3-O4T.

Στην έκδοση F1, η οποία παράχθηκε την περίοδο 2000-2006, τα Rafale διέθεταν το ραντάρ RBE2 τεχνολογίας PESA (Passive Electronically Scanned Array), αλλά μόνο με βασικές δυνατότητες αερομαχίες με τη χρήση βλημάτων MICA της έκδοσης ΕΜ και Magic II (υπέρυθρης καθοδήγησης, μικρού βεληνεκούς). Επίσης τα αεροσκάφη έφεραν το σύστημα αυτοπροστασίας και ηλεκτρονικού πολέμου SPECTRA και ικανότητα πτήσης σε χαμηλό υψόμετρο, καθώς και εναέριου ανεφοδιασμού. Στην έκδοση F2, η οποία παράχθηκε την περίοδο 2006-2009, τα αεροσκάφη απέκτησαν ικανότητα χρήσης βλημάτων MICA της υπέρυθρης έκδοσης, αντί των Magic II, βλημάτων προσβολής SCALP-EG και κατευθυνόμενων βομβών AASM. Επίσης απέκτησαν σύστημα ζεύξης δεδομένων Link-16, ενώ το ραντάρ RBE2 απέκτησε ικανότητες αέρος-εδάφους και αέρος-επιφανείας. Το SPECTRA βελτιώθηκε, ενώ προστέθηκε και ο αισθητήρας εντοπισμού, ανίχνευσης και αναγνώρισης στόχων FSO. Τέλος, το Rafale απέκτησε ικανότητα πτήσης σε χαμηλό υψόμετρο μέσω της χρήσης αποθηκευμένων αρχείων δεδομένων.

Στην έκδοση F3, που άρχισε να παράγεται από το 2009 και συνεχίζεται να παράγεται μέχρι σήμερα, σε διαφορετικές διαμορφώσεις, τα αεροσκάφη απέκτησαν ικανότητα χρήσης βλημάτων κατά πλοίων AM-39 Exocet και πυρηνικής κρούσης ASMP. Το ραντάρ απέκτησε επιπλέον δυνατότητες αέρος-επιφανείας, ενώ βελτιώσεις υπήρξαν και για το SPECTRA. Το αεροσκάφος πιστοποιήθηκε για χρήση του ατρακτιδίου αναγνώρισης RECO (Areos) και ικανότητα πτήσης στο ανάγλυφο του εδάφους. Επίσης απέκτησε ψηφιακό καταγραφέα πτήσης, νέα συστήματα επικοινωνιών VHF/FM και ικανότητα αποστολής δεδομένων σε συσκευές ROVER (Remotely-Operated Video Enhanced Receivers) στο έδαφος. Στην έκδοση F3.2 το πυροβόλο του αεροσκάφους απέκτησε ικανότητα βολής στο έδαφος, ενώ υπήρξε περαιτέρω βελτίωση στις λειτουργίες του ραντάρ και του SPECTRA. Σε επίπεδο όπλων το Rafale F3.2 απέκτησε ικανότητα βολής βλημάτων και βομβών καθοδήγησης λέιζερ.

Στην έκδοση F3.3 (από το 2013), το αεροσκάφος ενσωματώνει βελτιωμένο Link-16, υποδέχθηκε την υποδομή αναβάθμισης του ραντάρ σε AESA (Active Electronically Scanned Array), ενώ πιστοποιήθηκε η κατευθυνόμενη βόμβα GBU-24 με ανάλογη αναβάθμισης του συστήματος ελέγχου πυρός του αεροσκάφους. Στην έκδοση F3.4+ (2014-2018) το αεροσκάφος γνώρισε βελτιώσεις στην ικανότητα του να εκτελεί βολές αέρος-αέρος, ενώ βελτιστοποιήθηκε και η διασύνδεση ανθρώπου και μηχανής. Επίσης βελτιώθηκε η ικανότητα πτήσης μέσω της παρακολούθησης του ανάγλυφου του εδάφους κατά τη διαδικασία εναλλαγής από το ραντάρ στα ψηφιακά αρχεία. Βελτίωση υπήρχε και στην ασφάλεια του αεροσκάφους μέσω της ενσωμάτωσης ενός συστήματος προειδοποίησης ασυνήθιστης θέσης του αεροσκάφους (πτήση σε χαμηλό υψόμετρο), καθώς και στην ικανότητα του αεροσκάφους να συνεργάζεται με ελεγκτές αέρος στο έδαφος.

Στην έκδοση F3-O4T (2012-2018), που πιθανότατα θα είναι και τα μεταχειρισμένα αεροσκάφη που θα παραλάβει η ΠΑ, το αεροσκάφος απέκτησε ραντάρ AESA, σύστημα προειδοποίησης εκτόξευσης πυραύλου νέας γενιάς, βελτιωμένο αισθητήρα OSF, βελτιωμένη ευκρίνεια οθόνης, νέο HUD παραγωγής καθαρότερης εικόνας και νέο σύστημα αναγνώρισης φίλου ή εχθρού (IFF) με αυξημένο βεληνεκές. Τέλος, στην έκδοση F3-R, το αεροσκάφος θα βελτιωθεί σημαντικά με πιστοποίηση χρήσης του νέου ατρακτιδίου στοχοποίησης Talios και νέων όπλων (SBU-54, δηλαδή AASM καθοδήγησης λέιζερ, GBU-16 και βλήματα αερομαχίας Meteor), νέο IFF Mode.5 και Mode.S και βελτιώσεις στα συστήματα GPS, Link-16 και SPECTRA. Επίσης το αεροσκάφος θα μπορεί να προσβάλει κινούμενους στόχους, με AASM, το ραντάρ θα αποκτήσει βελτιωμένες ικανότητες αντιμέτρων, ενώ θα εγκατασταθεί και αυτόματο σύστημα αποφυγής πρόσκρουσης στο έδαφος. Τέλος, θα πιστοποιηθούν και τα βελτιωμένα ατρακτίδια αναγνώρισης RECO-NG (Areos-NG).

Μια πολύ ενδιαφέρουσα σημείωση υπάρχει στη σελίδα, μετά την παρουσίαση της έκδοσης F3-R, όπου αναφέρει ότι η αναβάθμιση από την έκδοση F3 στην έκδοση F3-R μπορεί να γίνει μέσα σε λίγες ώρες («It only takes a few hours to updateF3 to F3R», είναι η ακριβής φράση στα αγγλικά). Εάν αυτό είναι ακριβές, καταδεικνύει ότι οι σημαντικότερες αλλαγές στο αεροσκάφος δεν αφορούν σε αλλαγή μηχανικών μερών ή συστημάτων (Hardware), αλλά σε αναβάθμιση του λογισμικού (Software), μέσα από το οποία προκύπτουν οι πιστοποιήσεις νέων όπλων και οι βελτιώσεις των ήδη εγκαταστημένων συστημάτων. Κατά τη γνώμη μας είναι μια ενδιαφέρουσα παράμετρος, που σημαίνει ότι η ΠΑ μπορεί πολύ γρήγορα, με άγνωστο όμως κόστος, να ομογενοποιήσει τον στόλο των Rafale στην έκδοση F3-R. Τέλος, από τα παραπάνω προκύπτει ότι το βλήμα αερομαχίας μεγάλου βεληνεκούς Meteor έχει πιστοποιηθεί στην έκδοση F3-R, αλλά όχι σε προγενέστερες εκδόσεις.

Παρακάτω παραθέτουμε την πρωτότυπη σελίδα (για αυτόματη μετάφραση από τα γαλλικά στα αγγλικά, επιλέξτε τη σχετική επιλογή πάνω δεξιά στην ιστοσελίδα):

Comments

  1. καλησπέρα σε όλους.
    Με δεδομένο την ύπαρξη και την περαιτέρω αξιοποίηση του scalp eg από τα rafale , υπάρχει πιθανότητα να γίνει πιστοποίηση του scalp naval σε άλλο φορέα ( εκτος γαλλικών πλοίων ) και αναφέρομαι στα 4 υποβρύχια παπανικολής. Ειναι κατι το οποιο γίνεται αν το θέσουμε στην mbda η οποία βρίσκεται καθε τρεις και λίγο στην αθήνα?
    Ή πρεπει να πάρει μέρος στην πιστοποίηση και ο Γερμανος?

    1. Προφανώς και πρέπει να πάρει μέρος ο Γερμανός!!! Εδώ για άλλες τορπίλες εκτός Γερμανικών ζήτησαν έναν σκασμό χρήματα… Αυτό θεωρητικά θα μπορούσαμε να το ζητήσουμε σαν αναβάθμιση πακέτο μαζί με τα 2 νεα 214

  2. Μια ερώτηση-παρατήρηση:
    θα μπορούσατε να βάζατε φωτογραφίες στο άρθρο/α οι οποίες με κλικ να προβάλλονται σε πλήρες μέγεθος;
    Στο συγκεκριμένο άρθρο τουλάχιστον, νομίζω αξίζει να μπορούμε να τις δούμε πλήρεις.
    Ευχαριστώ!

  3. Δηλαδή πόσο να κοστίζει? To νέο ατρακτιδιο που πρέπει να αγοραστεί να κοστίζει 2 εκρια?
    Και άλλα 2-3 να πάρουν οι κομπιουτεραδες της dassault της thales και της mbda, που πολύ πιθανόν όλο αυτό να γίνετε και σε ελληνικό εφαφος και να μην χρειαζετε να ξαναπανε Γαλλία.
    Πάντως επειδή η έκδοση είναι σούπερ και μόνο ένα κλικ κάτω από την F3R ίσως και να περιμέναμε το 2025 για να κάνουμε τα μτχ απευθείας F4 που και εκεί αναβάθμιση λογισμικού είναι πάλι, αν καταλαβαίνω καλά.

    1. Τα 6 θα μπορουν , τα υπολοιπα με την αναβαθμιση που λογικα θα γινει συντομα και ευκολα οπως αναγραφεται στο αρθρο.
      Τους πυραυλους ποτε θα παρουμε ειναι το θεμα…
      Τα αεροσκαφη δεν εχουν κανενα προβλημα απολυτως

  4. Δηλαδή αν είναι να δώσουμε 50 εκρια πάνω κάτω για να κάνουμε και τα 12 μτχ ακριβώς F3 R, ας το καθυστερησουμε αφού μάλλον και μετεορ δεν θα αγοράσουμε γι αυτά, αλλά μόνο για τα 6 καινούργια που θα είναι σίγουρα F3R και αν καθυστερησουν και μετά το 2023 απευθείας F4.
    Δεν ξέρω βέβαια αν το λογισμικό επιτρέπει να προσπεράσεις αυτό το βήμα, από F3 Ο4T κατευθείαν σε F4 η γίνετε μόνο σταδιακά, οπότε θα κάνουμε και την F3R αναγκαστικά.
    Αυτό που δεν ξέρουμε επίσης είναι αν όλες αυτές οι αναβαθμίσεις θα συμφωνήσουν και θα χρεωθουν στο αρχικό πακέτο τιμολογησης

  5. Ακριβώς σε αυτό το άρθρο αναφερόμουνα στα προηγούμενα σχόλιά μου, ότι λένε πως η αναβάθμιση κρατάει μερικές ώρες. Θεωρητικά δεν είναι η αναβάθμιση από γενικά F-3 σε F3-R μόνο software, αλλά στις παλιές είναι και hardware που όμως αλλάζει εύκολα γιατί είναι modular, ενώ από την δική μας έκδοση και μετά είναι κυρίως software, αφού αν δείτε και την περιγραφή που κάνετε, στην ουσία οι βελτιώσεις αφορούν πιστοποιήσεις και δυνατότητα χρήσης (ή καλύτερης χρήσης) όπλων και συστημάτων.

    Επίσης το κόστος που ανέφερε ο CK σε παλαιότερα post του (περίπου 1,2 δις για 144 αεροσκάφη, ήταν στην ουσία σε μεγάλο μέρος το R&D της λύσης και αναβάθμισης, και λιγότερο το ίδιο το κόστος της. Πχ 68 εκατ ήταν να γραφτεί το λογισμικό για την άφεση των Μετέορ. Άπαξ και γράφτηκε μια φορά, τα υπόλοιπα είναι copy/paste, είτε το κάνεις 120 φορές είτε 144 το ίδιο συνολικό ποσό κοστίζει.

    Άρα και γρήγορο και εύκολο είναι, όπερ όταν προσγειωθούν εδώ θα είναι F3-R και σε αυτό θα είναι όλα.

    Το πέρασμα στο F4 θα αφορά κυρίως λογισμικό και ισως hardware υπολογιστή, το οποίο από την μία θα μπαίνει εύκολα από την άλλη μάλλον θα είναι ακριβό αν όπως λένε θα έχει μπόλικο artificial intellingence μέσα του, και το R&D αναμένεται να κοστίσει ο κούκος αηδόνι. Όπως λένε θα είναι το πρώτο βήμα δοκιμής της τεχνολογίας που ετοιμάζουν για την 6η γενιά μαχητικού που θα πρέπει σιγά σιγά:

    -και να έχει artificial intelligence για διεξαγωγή μάχης, και
    -να μπορεί να καθοδηγήσει drones τύπου Loyal wingman
    -να μπορεί να πετάξει και το ίδιο χωρίς πιλότο σε πολύ επικίνδυνες αποστολές (ie να dronoποιηθεί)

    Οι Αμερικανοί είναι ήδη σε μεγάλο βαθμό εκεί (και μάλιστα με δύο σκάφη), οι Ρώσοι το τριγυρίζουν, οι Κινέζοι προχωράνε και αυτοί γρήγορα.

    Και όπως είπε ο Βλαδίμηρος σε ανύποπτο χρόνο και μου είχε φανεί λίγο Star Trek φάση, το σούπερ θέμα στους εξοπλισμούς πλέον είναι η μάχη για το ποιος θα έχει το καλύτερο artificial intelligence

  6. Πολύ ενδιαφέρον το άρθρο και βάζει τα πράγματα στη θέσης τους.

    Παρόλα αυτά όπως είπα και σε άλλο άρθρο τα Rafale μονοπωλούν την επικαιρότητα και τον δικαιολογημένο μας ενθουσιασμό.
    (Να είναι καλά ο Ερντογάν που χάρη σε αυτόν θα δούμε Rafale στην Πολεμική μας Αεροπορία γιατί χωρίς αυτόν δεν θα βλέπαμε Rafale ούτε τη δευτέρα παρουσία με το υπάρχων πολιτικό προσωπικό).

    Δικαιολογημένος λοιπόν ο γενικός ενθουσιασμός μας για τα Rafale αλλά θεωρώ πως πρέπει να δοθεί και η ανάλογη βαρύτητα για το πρόγραμμα των τεσσάρων νέων φρεγατών του Πολεμικού Ναυτικού με ανοιχτό διαγωνισμό πλέον.

    Το πρόγραμμα των νέων φρεγατών δεν πρέπει να καθυστερήσει το λέω γιατί σύμφωνα με τις ανακοινώσεις ακούω κάτι για 5-7 χρόνια!

    Θετικό ότι πλέον πάμε σε ανοιχτό διαγωνισμό για τις νέες φρεγάτες (και το υποστήριζα εξ αρχής) αλλά θα πρέπει να προχωρήσει το πρόγραμμα με διαδικασίες όσο το δυνατόν fast tack.

    Θεωρώ πως το παιχνίδι θα πρέπει να παιχθεί ανάμεσα στη Γαλλία (Belharra στη σωστή έκδοση) και ενδιάμεση λύση FREDA-FREMM και την Ολλανδία με τη φρεγάτα Omega και ενδιάμεση λύση M.

    Εννοείται πως η είσοδος τους στα ναυπηγεία Σκαραμαγκά πρέπει να είναι προαπαιτούμενο.

    Θα πρότεινα και στο DR να ξεκινήσει μια σειρά άρθρων για τις πιθανές υποψηφιότητες ναι μεν το έχετε κάνει ήδη αλλά θα είχε ενδιαφέρον τώρα με τον ανοιχτό πλέον διαγωνισμό και με τις τυχόν νέες πληροφορίες και προσφορές να γίνει μια ουσιαστικά sort list με τις πιθανές υποψηφιότητες προσθέτοντας και τα νέα στοιχεία που υπάρχουν πιθανώς και τις νέες προσφορές αν υπάρχουν.

    Προσωπική εκτίμηση το παιχνίδι θα είναι:

    Naval Group vs Damen.

    Δηλαδή Belharra + ενδιάμεση λύση FREDA-FREMM και Omega με ενδιάμεση λύση Μ.

    Εκτός και αν οι Αμερικάνοι κάνουν την έκπληξη και προτείνουν FFGX και ενδιάμεση λύση Arleigh Burke (πολύ δύσκολα).

    Προσωπικά πάντως προτιμώ Belharra στη σωστή έκδοση και με ενδιάμεση λύση FREDA είτε FREMM.

    Και εναλλακτικά την Ολλανδική Omega με ενδιάμεση λύση Μ.

    Θεωρώ την Omega πολύ καλή φρεγάτα με μεγάλες προοπτικές και που θα μπορούσαμε κάλλιστα υποθετικά να μπούμε και εμείς ως εταίροι στο πρόγραμμα μαζί με την Ολλανδία-Βέλγιο.

    Στην περίπτωση βεβαίως που δεν βρεθεί λύση με τους Γάλλους.

    1. Θα πρέπει να γίνει σαφές το τι χρειαζόμαστε. Δηλαδή ψάχνουμε α/α πλοία ή αντικαταστάτες των S?
      Α) Για α/α, θέλεις 32 vls για α/α βλήματα και 32 βλήματα σημείου (ίσως σε 8 vls). 2 CIWS (Millenium + RAM) και τα ανάλογα γνωστά, μαζί με ικανότατο ραντάρ.
      Εάν το ΠΝ, θέλει οπωσδήποτε και βλήμα τύπου Scalp, τότε ΜΟΝΟ οι Γάλλοι θα στο δώσουν (σιγά μην δώσουν οι άλλοι Τόμαχωκ), Με μια τέτοια προδιαγραφή, βγάζεις όλους τους άλλους έξω.
      Επιπλέον, ΠΟΥ το γράφει ότι οι Scalp πρέπει να μπουν ΜΟΝΟ σε α/α πλοία? οεο? οπότε
      Β) Για πλοία γ/κ μέ έμφαση στον α/υ πόλεμο (δηλαδή για αντικατάσταση των S), θέλεις 8 vls για α/α βλήματα (υποτυπώδη αλλά επαρκή α/α άμυνα), 32 βλήματα σημείου (ίσως σε 8 vls), KAI EAN το ΠΝ επιμείνει άλλα 16 vls για βλήμα μακρού πλήγματος. Από εκεί και πέρα 2 CIWS (Millenium + RAM) και τα λοιπά γνωστά.
      Η Omega, δεν διαθέτει RAM, ούτε όπλα μακρού πλήγματος, ενώ εγώ δεν έχω βέβαιο ούτε καν τον SM2.

      1. gdmast

        Αυτό με τους Scalp σε πλοία αεράμυνας είναι προφανώς υιοθετημένη αντίληψη απο το αμερικανικό ναυτικό που φορτώνει ένα mix απο Tomahawk, SM, ESSM και ASROC σε ένα αντιτορπιλικό.

        Οι Άγγλοι τα φορτώνουν πάντως μόνο στα υποβρύχια, ενώ έχουν και αντιτορπιλικά, σε αντίθεση με τους Γάλλους που τα φορτώνουν σε φρεγάτες FREMM πολλαπλού ρόλου.

        https://ukdefencejournal.org.uk/britains-1000-mile-punch-a-guide-to-the-tomahawk-cruise-missile/

        Η εξαίρεση είναι οι Ρώσοι που χρησημοποιούν πυραύλους πλεύσης μεγάλης εμβέλειας απο πλοία εκτοπίσματος μικρότερο απο φρεγάτα.

        1. Προφανώς. Και αυτό έχει να κάνει βέβαια και με το μεγαλύτερο ραντάρ των πλοίων α/α.
          Αν εμείς όμως πάρουμε Bel όχι για α/α, αλλά για αντικατάσταση των S (ας πούμε 8 μονάδες, για + 4 α/α + 4 γ/κ καλές κορβέτες στους 2,5 τ. σε μια οροφή 16 που θέλει το ΠΝ), τότε δεδομένου του SF, μπορούν να μπούν οι Scalp εκεί. Έτσι θα εκμεταλλευτούμε στο έπακρο τα κελιά α/α για τους α/α πυραύλους και μάλιστα εάν θέλουμε και σε άλλο πλοίο (δηλ. SM2). Εάν μάλιστα το α/α πλοίο είναι και αυτό Bel (μιλάω στην ονειρική περίπτωση των 12 Bel!), τότε ΚΑΙ μας λύνει τα χέρια στη μίξη των πυραύλων ΚΑΙ κατεβαίνει πολύ το κόστος της Bel ΚΑΙ τα ομοειδή πλοία συνεργάζονται 100% σε όλα τους σχεδόν τα συστήματα ΚΑΙ έχουμε εξαιρετική ομοιοτυπία ΚΑΙ τα πλοία αυτά, συνεργάζονται άψογα με τα Rafale (πολύ σημαντικό και αυτό).
          Επιμένω σε αυτό που έλεγα και για την ΠΑ. Είναι ΠΑΛΙ λάθος αποσπασματικές προμήθειες. Γιατί είναι γνωστό ότι ο στόλος θέλει και φ/γ α/α και να αντικαταστήσει τις S και μετά από 10-12 χρόνια να αρχίσει να αποσύρει και τις ΜΕΚΟ.
          Διάολε, κάνε έναν προγραμματισμό, ώστε με ένα πρόγραμμα βάθους 15-18 ετών να ανανεώσεις το στόλο, να έχεις ομοιοτυπία και τελικά να πληρώσεις (συνολικά) λιγότερα.
          Και ακόμα και εάν ΔΕΝ είναι Bel, με έναν διαγωνισμό για 12 (ή και 16 μαζί με εκείνα που θα αντικαταστήσουν τις ΜΕΚΟ) πλοία, θα γίνει σκοτωμός από ΟΛΕΣ τις εταιρείες παγκοσμίως και θα έχεις πολλά οφέλη.
          Και ΜΗΝ τολμήσει να πει κανείς για λεφτά. Π.χ. προχθές πήραν πίσω το αλληλεγγύης, ήτοι 1,2 δις το χρόνο. ΕΛΕΟΣ. Ας πήγαιναν τα μισά στη μείωση (για τον κόσμο) και τα άλλα μισά στο ΠΝ ξέρω γω για 15 χρόνια.

          1. Ένα πρόγραμμα για συνολικό εκσυγχρονισμό του στόλου θα είχε όντως περισσότερο νόημα σε αντίθεση με μια αποσπασματική προσέγγιση, αλλά νομίζω ότι δεν θα υπάρξει αφού ανακοίνωσε ότι δεν πρόκειται να προχωρήσουμε σε μια νέα κούρσα εξοπλισμών. Οπότε και τα πλοία με ικανότητα ΑΑ δεν φαίνονται πλέον στον ορίζοντα.

          2. Η αναγκαία και επείγουσα ανανέωση του στόλου, δεν είναι κούρσα εξοπλισμών.
            Βασικά δεν καταλαβαίνω και τι ακριβώς σημαίνει κούρσα εξοπλισμών. Και δεν καταλαβαίνω γιατί είναι κακό αυτό, όταν υπάρχουν συγκεκριμένες χρονίζουσες ανάγκες.
            Είναι αυτό που είπα κάποια στιγμή, ότι απλά ΑΝΑΓΚΑΖΟΝΤΑΙ να κάνουν τώρα κάποια πράγματα. Στην πραγματικότητα, ΔΕΝ ΘΕΛΟΥΝ. Και από αυτούς που ΔΕΝ ΘΕΛΟΥΝ, πηγάζουν και το «δεν υπάρχουν λεφτά».
            Τι πάει να πει κούρσα ξεκούρσα όταν έχουμε αυτές τις ανάγκες? Όχι κούρσα, ταχύτητες 100 μέτρων πρέπει να κάνουμε για να καλύψουμε 15+ χρόνια αφοπλισμού.

          3. gdmast

            Σαφώς είναι επιβεβλημένα τα όσα έχουν ανακοινωθεί ότι θα αγοραστούν, απο την επιθετική στάση της Τουρκίας, διαφορετικά αν είμασταν σε ειρηνική γειτονιά η αν ο τούρκος είχε άλλη στάση και νοοτροπία δεν θα είχαν και νόημα οποιεσδήποτε επενδύσεις σε αμυντικό υλικό πέραν του εκσυγχρονισμού των πραγματικά απαραίτητων μέσων για να υπάρχει η ελαχίστη δυνατότητα αντίδρασης σε μια πρόκληση.

            Η έναρξη μιας κούρσας εξοπλισμών σημαίνει αγώνας αγορών αμυντικών συστημάτων που όσο θα συνεχίζει η μια πλευρά δν θα έχει τελειωμό με συνέπεια να ξοδεύονται πολλά δισεκατομμύρια για όπλα, έτσι για να υπάρχουν.
            Με άλλα λόγια ένα ατελείωτο παιχνίδι που θα ήταν και πανάκριβο, όπως είδαμε μερικές δεκαετίες στην ψυχροπολεμική εποχή.

            Αυτό περιέχει όμως πολλές παγίδες όπως έχει επισημάνει ο Αϊζενχάουερ στην επική του ομηρία για το MIC για το οποίο είχε δίκιο αν αξιολογήσουμε και αναλύσουμε τα γεγονότα μεχι σήμερα.

    2. Συμφωνώ απόλυτα, όμως επειδή από τους 3 συνδυασμούς που ανέφερες, οι δύο τα σπάνε και ο τρίτος είναι ο φτωχός συγγενής, ας αλλάξω το σενάριο (αν και δεν έχει ελπίδες, θα έφτανε τα κιλά των άλλων):

      Συνδυασμός 1: Μπελάρα HN με ενδιάμεση λύση ενοικίαση FREDA (ή πιο πιθανό δωρεάν Λαφαγιετ)
      Συνδυασμός 2: FFGX με ενοικίαση ΑΒ (ή πιο πιθανό δωρεάν LCS)
      Συνδυασμός 3: Omega με ενοικίαση LCF (¨η πιο πιθανό δωρεάν Μ)

      Γιατί οι Μ φαντάζουν σαν φτωχός συγγενής, αλλά αν βάλουμε μια LCF στο τραπέζι, αλλάζει το θέμα? Τι δεν θα το δώσουν γιατί δεν έχουν πολλά τέτοια? Ναι αλλά και οι Γάλλοι δεν έχουν Freda και οι ΗΠΑ AB

      Outsider,
      Αγγλία με Arrowhead και ενδιάμεση λύση Type 23.
      Ιταλία με FFGX Europa φτηνότερη της Αμερικής και ενδιάμεση λύση κάτι ότι ναναι (μάλλον αποκλείεται)

      Αν και μοιάζει ότι τα φαβορί έγιναν οι Α-200 και MMSC (εκτός και αν λόγω καθυστέρησης του διαγωνισμού κατεβάσουν την FFGX)

      1. Α-200 με τίποτα. Δεν παίζουν καν οι Γερμανοί νομίζω. Ενώ οι MMSC εκτός του ότι είναι της πλάκας, δεν είναι και α/α. Έτσι αν θα παίξουν θα παίξουν ως γ/κ, όπου εκεί δεν είναι και αξιοσημείωτα φθηνότερες από τις Bel, ενώ υστερούν σε κάθε σύγκριση μαζί τους, ειδικά αν τεθεί θέμα βλημάτων μακρού πλήγματος.
        https://www.navalnews.com/naval-news/2019/11/mmsc-for-hellenic-navy-no-the-cost-is-not-e-2-billion-it-is-double-the-amount/
        Κάτσε και μήπως σε διαγωνισμό βγουν και ακριβότερες.

        1. Είναι και οι μίζες της «φαμίλιας» και του χλιμίντζουρα μέσα στο budget γι’ αυτό βγαίνουν ακριβές οι MMSC. Λες και δεν τους ξέρουμε. Δεν έχει συγχωροχάρτι για 14 μήνες αδράνειας. Έπρεπε να μπει ο εχθρός εντός των πυλών και να κινδυνεύσει η κουτάλα τους για να ξεκουνηθούν!

          1. Συμφωνώ απολύτως για την αδράνεια 14 μηνών. Και μάλιστα τα λέγαμε εδώ από πέρσι, όταν και (θυμίζω) η χώρα είχε κλείσει και με υπερ-υπερπλεονάσματα.
            Θέλω να πιστεύω ότι πλέον δεν θα έχουμε μίζες. Δεν θέλω δηλαδή να το πιστέψω, αφού μέχρι τώρα δεν έχουμε και τέτοιο δείγμα. Εάν υπάρξει, εδώ θα είμαστε.
            Πάντως απόφαση για MMSC θα είναι πρόκληση και ευθεία υπονόμευση του ΠΝ.
            Να θέλουμε να πάρουμε 4 τέτοιες και να τις χρησιμοποιήσουμε σαν ελαφρά οπλισμένα ΠΑΘ στην ΑΟΖ με επιπλέον καθήκοντα η/π κ.λπ. ξέρω γω, οκ να το συζητήσουμε, αλλά μέχρι εκεί.

          2. @gdmast
            Είπαμε 100% πολιτική απόφαση θα είναι
            Δεν πάμε να συγκρίνουμε εμείς πλοία και αεροπλάνα
            άλλος αποφασίζει και σιγά μην κάτσει και ασχοληθεί με τεχνικά θέματα
            Μετά θα βάλει και το Ναυτικό να βγάλει μια ωραία έκθεση εκθειάζοντας τη πολιτική επιλογή
            Τα ίδια δεν έγιναν με τα P-3 εάν θυμάσαι??!
            500MIL $ πεταμένα αλλα είχαν την έκθεση του Ναυτικού από πίσω σε περίπτωση που τους κάναν κάνα Ειδικό!!

          3. @CK
            Αν είναι πολιτική απόφαση ας είναι.
            Ας τα πάρουμε για ΠΑΘ και για πλοία ναρκοθέτησης και ηλ. πολέμου.
            Και γιατί δεν μας προτείνουν ΑΒ? ή τις Fremm που θα πάρουν και αυτοί?

  7. Άρα, το F3R θα έχει επιπλέον της έκδοσης που θα πάρουμε τουλάχιστον:
    – Το ατρακτίδιο Talios
    – Τα όπλα AASM laser και τον Meteor,
    – Το νέο IFF Mode.5 (απαίτηση ως στάνταρ του ΝΑΤΟ απ’ ότι θυμάμαι) και Mode.S
    – Βελτιώσεις σε GPS, Link-16 & SPECTRA.
    – Προσβολή κινούμενων στόχων με AASM,
    – Βελτιωμένα αντίμετρα & αυτόματο σύστημα αποφυγής πρόσκρουσης και
    – Πιστοποίηση των βελτιωμένων ατρακτιδίων αναγνώρισης RECO-NG (Areos-NG).
    Φυσικά και δεν είναι ούτε λίγα ούτε και αμελητέα, ενώ ο Meteror είναι υπεραπαραίτητος το συντομότερο δυνατόν, πέραν βέβαια του hardware που σημαίνει και πολλά άλλα πράγματα. Αυτά καθιστούν επιτακτική την ανάγκη αναβάθμισης των μεταχειρισμένων που θα πάρουμε. Αξίζει αυτή η επένδυση 100%. Δεν είναι ούτε ώρα για τσιγκουνιές, ούτε για δεύτερες σκέψεις.
    Οι Γάλλοι, ξέρουν ποιά θα μας δώσουν. Αναβάθμιση αυτών χθες και να έρθουν έτοιμα. Και όταν λέω να έρθουν έτοιμα εννοώ να έρθουν ΚΑΙ με το TALIOS και με το RECO-NG και με όπλα. Δηλαδή να αγοραστούν και τα απαραίτητα, όχι μόνο να πιστοποιηθούν.

    1. Το F3-R δεν είναι ότι θα έχει αυτά, αλλά θα έχει λογισμικό το οποίο του επιτρέπει να ρίξει και χρησιμοποιήσει αυτά τα συστήματα.

      Πως να το πω, υπολογιστές έχουμε, δεν είναι ότι παίρνει τον X printer, αλλά ότι έχει φορτωμένους τους drivers να χρησιμοποιήσει τον νέο Χ printer. Ο υπολογιστής που δεν έχει τους drivers δεν μειονεκτεί, απλά πρέπει να τους φορτώσει. Το να αναπτυχθούν οι drivers είναι κάτι πανάκριβο, αλλά άπαξ και αναπτυχθούν, μετά κάθε download δεν έχει κόστος.

      Στο παράδειγμα, για παλαιότερες εκδόσεις δεν είναι το ίδιο γιατί πρέπει να αναβαθμιστεί κάπως και το hardware του υπολογιστή.

      1. Ακριβώς.

        Οι πανάκριβες AASM , το Talios και το Areos είναι όνειρα θερινής νυκτός. Άλλωστε μόλις 18 αε/φη τι αποστολές να πρωτοκάνουν. Πιστεύω πως το «δόγμα χρήσης» των Rafale θα είναι το ίδιο με τα Mirage.2000, απλά θα το κάνουν καλύτερα:

        1) Στρατηγική κρούση με SCALP-EG
        2) TASMO με Exocet Βlock II: Πιστεύω πως 37 μόλις κομμάτια με ίσως περιορισμένο χρόνο ζωής δεν αξίζει να αναβαθμιστoύν σε Βlock III. Καλύτερα να συμπληρωθούν οι αριθμοί με 40 νέους Exocet Βlock ΙΙΙ ή ακόμα καλύτερα να αποκτηθούν Harpoon για τα Viper (αν αποδεσμεύονται) και να περάσει εκεί ο ρόλος αυτός.
        3) Αεροπορική υπεροχή: χρείαζεται να αποκτηθούν και κάποιοι Meteor, έστω σε 40-80 κομμάτια, κάτι που πιστεύω θα γίνει αφού κι ο Π/Θ μίλησε για «νέους πυραύλους»

        Για βομβαρδισμό ακριβείας και SEAD τα Viper. Σύγχρονα ατρακτίδια σαν το Sniper ή το LITENING 5 τους λείπονται, μερικοί ακόμα JSOW και AARGM. Τα αποθέματα Paveway III, Enhanced Paveway II και JDAM αρκούν για αποτροπή (σαφώς όχι για γενικευμένο πόλεμο διαρκείας).

        Kαθημερινές αναχαιτίσεις και CAS τα Block 50 (στο μέλλον Adv.) και τα 30ρια για όσο μείνουν ακόμα.

          1. Πόσους ρόλους θα αναλάβει μία μοίρα;

            Αν και όταν γίνουν δύο ή τρεις μοίρες, ας αναλάβει καθήκοντα ΔΒ η μία με Talios και AASM.

            Εδώ έχουμε 800 Paveway II+/III/JDAM/JSOW για τα F-16 και το μόνο που τους λείπει είναι 30-40 σύγχρονα ατρακτίδια!

          2. Νομίζω ότι για TASMO και Exocet κ.λπ., μπορούν να χρησιμοποιηθούν και τα Mk-5 που θα διατηρήσουμε. Αυτά (τα Rafale) πρέπει να τα έχουμε πλήρως «ενημερωμένα» για να κάνουν τη μεγάλη διαφορά εκεί που θα χρειαστεί και όταν χρειαστεί.
            Φυσικά και οι μοίρες θα πρέπει να γίνουν τουλάχιστον δύο, ενώ εγώ έχω αναφέρει πρόσφατα και για 3 μοίρες ή δύο ενισχυμένες (50 α/φ), κάτι που είναι και λογικό ως οικονομία κλίμακας και λογιστικής υποστήριξης.
            Για τον εξοπλισμό που λείπει στα F-16 (και όχι μόνο) έχεις απόλυτο δίκιο. Είναι γνωστή η έλλειψη και σε ατρακτίδια και θα πρέπει να καλυφθεί ΑΜΕΣΑ. Μάλιστα υπάρχει και σχετικό άρθρο εδώ όχι πολύ παλαιό. Παραθέτω δύο;
            https://defencereview.gr/5437-2/
            https://defencereview.gr/atraktidia-stochopiisis-anagkeos-pollaplasiastis-ischyos-chamilou-kostous/

          3. @Nikolaos
            Δεν ξέρω που χάθηκε ένα post μου. Απλά επεσήμανα ότι τις αποστολές που λες παραπάνω, μπορούν να τις περαιώσουν και τα Mk-5 που θα διατηρήσουμε (και θα πρέπει να τους κάνουμε και μια συγκεκριμένη αναβάθμιση, για να μην ξεχνιόμαστε). Τα Rafale πρέπει να τα έχουμε «ενημερωμένα» και έτοιμα για να κάνουν τη (μεγάλη) διαφορά, όταν και όπου χρειαστεί. Και φυσικά πρέπει να γίνουν δύο οι μοίρες και μάλιστα πλήρεις (50 α/φ δηλαδή) ή και τρείς (Χ18) σε βάθος χρόνου.

      2. Δεν είναι μόνο οι drivers. Άλλες οι δυνατότητες υπολογιστή φετινού, άλλες 8 π.χ. χρόνων πριν. Υπάρχει διαφορά στον όγκο και την επεξεργασία των δεδομένων, άρα και στην ταχύτητα της επίγνωσης και των εντολών.

        1. Ναι, και αυτό αναφέρω στο σχόλιό μου,
          «για παλαιότερες εκδόσεις δεν είναι το ίδιο γιατί πρέπει να αναβαθμιστεί κάπως και το hardware του υπολογιστή»
          αλλά μια τέτοια αναβάθμιση δεν είναι τεράστιου κόστους, γιατί μιλάμε για ένα απλό υποσύστημα.

          Π.χ. ναι σε σχέση με τις αρχικές εκδόσεις του F3, που δεν είχαν AESA χρειάζεται (και μάλλον την έκαναν ήδη) αλλαγή του ραντάρ, έχουν αλλάξει και το hardware στο Spectra κτλ.

          Απλά η έκδοση που είναι να πάρουμε εμείς ήταν τόσο κοντά στην F3-R που είμαστε τυχεροί γιατί οι περισσότερες αλλαγές έχουν να κάνουν με λογισμικά, χωρίς βέβαια να αποκλείονται και μικροαλλαγές σε hardware, αλλά δεν είναι οι αλλαγές που θα θέλουν μήνες να γίνει η αναβάθμιση και κόστη δεκάδων εκατομυρίων. Αυτό είναι το βασικό, ότι δεν θα χρειαστεί πολύς χρόνος και πολύ χρήμα για την αναβάθμιση αυτή.

          Για την αναβάθμιση σε F4 βλέποντας και κάνοντας

    1. Ζητάμε να είναι, δεν μας προσφέρουν μέχρι τώρα μεταχειρισμένα F3R. Έχει διαφορά.
      Θετικό για τα 50αρια, αν και για μένα θα πρέπει και αυτά να γίνουν Viper.

      1. Εγώ αντιλαμβάνομαι ότι ζητάμε τα 12 μεταχειρισμένα F3-Ο4Τ να αναβαθμιστούν ΠΡΙΝ έλθουν Ελλάδα κι όχι μετά.

        Αυτό είναι θετικό, ότι και να γίνει, διότι δείχνει την πρόθεση της ΠΑ να ομογενοποιήσει ΑΜΕΣΑ τον στόλο τον Rafale!

        Το έξτρα κόστος είναι θεωρητικά μικρό, αν εξαιρέσει κανείς το κόστος του R&D. Και μέχρι στιγμής φαίνεται ότι οι Γάλλοι δεν προτίθενται να μας χρεώσουν κόστος R&D. Και δεν το κάνουν από την καλή τους την καρδιά, απλά είναι διαφήμιση για το «προϊόν» τους να μπει σε υπηρεσία σε Ευρωπαϊκή – ΝΑΤΟική αεροπορία, και μάλιστα αξιόμαχη σαν την Ελληνική! Δεν μιλάμε για 12 Rafale στην Αυστρία ή την Κροατία για air policing.

        Επίσης λόγω Ελληνο-Τουρκικής κρίσης, που το θέμα έπαιζε στα δελτία όλων των διεθνών ειδησεογραφικών ΜΜΕ, έχει κοτσαριστεί εδώ και 3 μέρες και αγορά των Rafale. Δεν νομίζω να τους χάλασε η δημοσιότητα.

        1. Συμφωνώ. Και δεν είναι και κακό να κάνουν και οι Γάλλοι το παιχνίδι τους.
          Εάν τώρα, στην τιμή που μας δίνουν οι Γάλλοι, συμπεριλαμβάνεται η αναβάθμιση, είναι σούπερ. Απλά δεν το πιστεύω. Θα είναι κάτι σαν δώρο τελικά. Δηλαδή μας δίνουν 12 ελαφρά μεταχειρισμένα Rafale F3R, έναντι ξέρω γω 70 εκ το ένα? Ξέρω γω? Μακάρι, αλλά μήπως μετά να μας πληρώσουν κιόλας για τα επόμενα?

  8. Η διαμόρφωση F-3 O4T φαίνεται να φέρει ήδη πολλά από τα νέα υποσυστήματα της F-3R, και έτσι μάλλον θα είναι αρκετά φθηνή η πλήρης αναβάθμιση των μεταχειρισμένων Rafale στο πρότυπο αυτό. Το γεγονός ότι οι εκδόσεις F-3 O4T και F3R είναι τόσο κοντά και αφορά μόλις 12 αεροσκάφη θα επιτρέψει πιθανώς η αναβάθμιση να γίνει και σχετικά σύντομα.

    Το άμεσο μέλλον του Rafale είναι σχετικά γνωστό, από τις διαθέσιμες πληροφορίες το standard F4 θα ξεκινήσει να είναι διαθέσιμο στις αρχές του 2024 και μετά για αναβαθμίσεις ή νέες μονάδες, και έχει γραφτεί ότι θα γίνει σε δύο στάδια το F4.1 και F4.2. Άρα έχει καιρό ακόμα. Λίγο-πολύ ξέρουμε τις αλλαγές που θα περιλαμβάνονται, πρόκειται να αλλάξουν αρκετά πράγματα σε επίπεδο υλικού (hardware) με νέα υποσυστήματα όπως π.χ νέες μεγαλύτερες οθόνες, αισθητήρες στο FSO κ.α.

    Αν και νομίζω ότι ως «πολλαπλασιαστής δύναμης» αξίζει και πρέπει να παρακολουθούμε στο μέλλον τις εξελίξεις των αναβαθμίσεων του Rafale, ίσως θα ήταν καλύτερα να προσπαθήσουμε να αγοράσουμε κάπου στο 2025 ακόμα μια μοίρα 18 μεταχειρισμένων F3R . Συμφέρει και τους δύο. Καθώς λέγεται ότι το κόστος της αναβάθμισης είναι το 25% του κόστους ενός νέου αεροσκάφους, αγοράζοντας τότε 18 μεταχειρισμένα F3R θα «γλυτώσουμε» τους Γάλλους το κόστος αναβάθμισής τους που είναι για αυτούς ίσο με την αγορά σχεδόν 5 καινούργιων F4. Επίσης η Γαλλική ιστοσελιδα Meta-defense υπολογίζει ότι τα μεταχειρισμένα Rafale που αγοράζουμε τώρα είναι στο 50% της τιμής ενός νέου. Άρα αν αγοράσουμε αυτά τα 18 F3R κάπου το 2025, η Γαλλία μπορεί με αυτά τα έσοδα να αγοράσει 9 καινούργια F4. Άρα συνολικά, πουλώντας μας τότε 18 μεταχειρισμένα F3R (που θα έπρεπε να αναβαθμίσουν), οι Γάλλοι χρηματοδοτούν την αγορά 14 νέων F4 ώστε να τα αντικαταστήσουν.

    Η κατασκευή επιπλέον 14άρων μονάδων δεν είναι καθόλου κακό deal για την Γαλλία, αφού ως χώρα-κατασκευστής έχει για αυτούς σημασία να διατηρηθεί και ενεργή η γραμμή παραγωγής, οι θέσεις εργασίας κτλ. ενώ το κόστος αγοράς νέων Rafale επιστρέφει σε μεγάλο βαθμό στην Γαλλική οικονομία μέσω φόρων, εισφορών κτλ. Θα είναι μια κατάσταση win-win για Γαλλία και Ελλάδα, αντίστοιχη της τωρινής.

    Πιστεύω τα Rafale F3R είναι για εμάς υπέρ αρκετά σε δυνατότητες για πολλά χρόνια. Έπειτα (έχοντας αρκετές μονάδες, υποθετικά 36) μπορούμε να στοχεύσουμε την συνολική τους αναβάθμιση στο standard F4+ κάπου στο τέλος της δεκαετίας όταν αυτό θα έχει ωριμάσει. Με κάποιους πρόχειρους υπολογισμούς θα είναι της τάξης του €1 δισ.

  9. Το κλειδι για να σου προσφερουν τις πρωτογνορες δυνατοτητες τους ειναι η εφοδιαστικη τους υποστηριξη τα λεγομενα logistics η ταναγρα πρεπει να αναβαθμιστει και σε αυτον τον τομεα, αλλιως οπως σωστα υποστηριζει ο ck θα εχιυν την τυχη των διλιτρων. Οσο για το ναυτικο χοντραινει το παιχνιδι για σκαραμαγκα https://www.mononews.gr/business/shipping/nafpigia-skaramagka-korifonete-to-endiaferon-meta-ke-tis-anakinosis-mitsotaki-gia-tis-fregates-pia-onomata-pezoun-gia-ta-dio-tmimata-ton-nafpigion/amp

  10. Ένα εύλογο ερώτημα. Εάν η αναβάθμιση απο F3 σε F3R είναι απλή και γρήγορη, τότε γιατί δεν το έχουν κάνει ήδη οι Γάλλοι σε όλα τους τα Rafale;

  11. Tα νέα είναι Συγκλονιστικα για την αεροπορία το τελευταίο διάστημα που έχει χτίσει μπετόν αρμέ έναν φοβερό κορμό 165 αεροπλάνων που θα είναι όλα ανώτερα των τουρκικών ccip.
    Αυτός ο κορμός μας πάει ακόμα και έτσι ως το 2050 άνετα.
    Τα Rafale θα είναι και τα 18 F3- R! Και αργότερα F4. Οι δικiνητηριες ναυαρχίδες της αεροπορίας μας.
    Ta viper θα είναι ο κύριος όγκος μας με 85 αεροσκαφη πολύ ανώτερα των Τούρκων.
    Τα 24 mirage 20005-είναι ήδη ο τρόμος των Τούρκων εδώ και πάνω από μια 10ετια.
    Με 10 εκρια συνολικά παίρνουν όλα Link 16 και hmd κράνος και φτάνουν το 2050.
    Τα block 50 τώρα δεν θα γίνουν απλά 50+advance, αλλα φορώντας τον προηγμένο υπολογιστή των viper μπορούμε να τα αποκαλούμε και τα 38 αεροσκάφη semi-viper πλεον.
    Η αλλαγή του ραντάρ aesa δεν προκρίθηκε και εδώ υποπτεύομαι ότι έχει παίξει μεγάλο ρόλο και η μελέτη του αντισμηναρχου μας, που δείχνει ότι το συγκεκριμένο aesa έχει και ένα μειονέκτημα (έχει τόσα πλεονεκτήματα βεβαίως) όπως την ελαφρώς μειωμένη εμβέλεια στα πλαγια.
    Ακόμα και αυτά με τον πολύ ανώτερο υπολογιστή θα είναι πολύ ανώτερα των ccip.
    Τα απλά διλιτρα mirage μας εγκατέλειψαν, καλώς κατ εμέ αφού μας κάναν έκπτωση στα rafale αφου δυστυχώς δεν είχαν οικονομικά εφικτες προοπτικές.
    Tα απλά block 30 τώρα και έχουν μεγάλο κόστος (400 εκρια είχε γράψει το DRewiew) να αναβαθμίσtουν σε 50+ και πολύ μεγάλο κόπο και χρόνο που η EAB δε τον έχει προφανώς με τα τόσα viper και semi-viper που θα αναβαθμίσει.
    Link 16 καi hmd κράνος και μόλις αποσυρθούν τα φαντομ να πάρουν και το ατρακτιδιο τους το litening 3 αφού το αναβαθμίσουν σε 5 και με 50 εκρια και τα 32 αεροσκάφη και έχουν μια 20ετια ψωμί ακομα.
    Οι απέναντι δεν θα κάνουν τίποτα μέχρι το 2040 τουλαχιστον που υποθέτω ίσως φτιάξουν ένα κακεκτυπο των Πακιστανών με μοντέρνο ντιζαιν και το ονομάσουν TFX.
    Έχουν πολύ παλαιότερο στόλο f 16 από εμάς, χρειάζονται περισσότερες δομικές, πειραματιζονται να αναβαθμίσουν τα Block30 με εγχώρια aesa, και δεν μπορούν και θα είμαστε τυχεροί αν κάνουν το λάθος και αγοράσουν ρώσικα μαχητικά αφού η υποστήριξη ανταλλακτικών στα F 16 τους από τη λοκχιντ θα σταματήσει οριστικά οπότε δε θεωρώ πως θα το κάνουν.
    Κύριοι η αεροπορία μας χτιστηκε για την επόμενη 20ετια και θα είναι μέγα λάθος να πάρουμε το μαχητικό που θα στραγγίζει όλους τους πόρους της αεροπορίας το F 35.
    Ta 3.5 δις που θα έτρωγε σαν αγορά για 20 αεροσκάφη και. Ta alla τόσα για μια 20ετια χρήσης τα χρειάζετε το ναυτικό, τα υποβρύχια. Οι ευρωκορβετες. Οι πυραυλακατοι όλα αυτά που πρέπει να αλλάξουμε καθώς δεν είναι μόνο οι 4 φρεγάτες που είπε ο πρωθυπουργος.
    Η αεροπορία είναι έτοιμη πλέον για την επόμενη 20ετια, με συντριπτικό ποιοτικό προβάδισμα απέναντι στη τουρκική, ας ελπίσουμε ότι σε 10 χρόνια θα μπορούμε να πούμε ότι έχουμε χτίσει και το ναυτικό, και ότι δεν είναι έτοιμο να το έχουμε τουλάχιστον δρομολογήσει.

    1. Για να προσγειωνόμαστε:

      Τα νέας κατασκευής RAFALE θα μας έρθουν από το 22
      Βάλτε και 2 χρονια για να βγούν επιχειρησιακά μιλάμε πλέον για το 024

      Ο εκσυχρονισμός των F16 σε VIPER θα αποδώσει τη 1h μοίρα επιχειρησιακή κάπου την ίδια χρονια
      εάν όλα πάνε καλά!

      Οποτε έχουμε τουλάχιστον 3 χρονια όπου οι γείτονες έχουν το πλεονέκτημα στον αέρα με τα 200 εκσυχρονισμένα F16 CCIP!

      Ιδιου επιπεδου είναι μονο τα 30 B52M

      Να μην αναφέρω ξανά τις διαθεσιμότητες σε αριθμό αεροπλάνων και συστημάτων

      Δεν θα εκπλαγώ εάν οι γείτονες αντιδράσουν με τη δίκια τους #ενδιάμεση κίνηση# !

          1. Αυτά νομίζω ότι δεν μπορούν να τα μεταφέρουν σε άλλο χρήστη χωρίς την έγκριση απο την Γαλλία, που μάλλον δεν υπάρχει περίπτωση να πάρει το εμιράτο.

          2. Χωρίς συναίνεση των Γάλλων, δεν μπορούν.
            Μάλιστα ίσως υπάρχουν και όροι πιο περιοριστικοί στη χρησιμοποίησή τους.

      1. Ακριβώς.

        Εγώ θα πρόσθετα και τον παράγοντα ταχύτητα της ΕΑΒ, γιατί όχι μόνο έχουν φρακάρει διάφορα αεροπλάνα εκεί αλλά και δεν μπορώ να φανταστώ τι θα γίνει αν πάρει και την αναβάθμιση των 50 και των 30.

        Εδώ πέραν των P3 και C-130 που ξέρουμε ήδη, υπάρχουν κάποιες φήμες για ελικόπτερα και F-4 που περιμένουν εκεί. Ελπίζω να μην έχει γίνει ένα ατελείωτο πάρκινγκ εκεί ή στις μονάδες περιμένοντας, ή αν έχει γίνει, ας αποκτήσουμε θάρρος και να ζητήσουμε από κάποιον άλλο να το κάνει

        1. Δυστυχώς δεν είναι φήμες για τα SUPER PUMA,F4E,XXXX,XXX,XXXX,XX
          Έχουν βγει και νούμερα
          Κατά τα αλλα θέλαμε και RAFALE!!
          Μεγάλο ρίσκο η στην εκτέλεση του προγράμματος
          Μεταφέρθηκε από το Οικονομικών στο Ανάπτυξης και ανακάλυψαν πως ο τωρινός CEOδεν τους κάνει και ψάχνουν άλλον
          Οποτε όλα τα μολύβια κάτω μέχρι να έρθει ο επόμενος
          Δημόσιο for ever

      2. Ολα θα γίνουν με διαδικασίες fast-track.

        Τα 12 μεταχειρισμένα Rafale θα έρθουν μέσα στο 2021. IOC την άνοιξη του 2022.
        Παραλαβή των καινούριων μέσα στο 2022 (από αυτά που είναι ήδη σε παραγγελία / παράδοση για την AdlA) και FOC τέλος του 22 ή αρχές του 23. Εξαρτάται και πόσο γρήγορα θα παραδοθούν και οι Meteor αλλά είμαι αισιόδοξος.

        Για την «ενδιάμεση κίνηση» των Τούρκων συμφωνώ μαζί σου και την περιμένω. Και για λόγους επικοινωνιακούς πιστεύωτην δούμε σύντομα.

        Κάποιοι ισχυρίζονται πως δεν πρόκειτε να κάνουν τπτ, δεν έχουν λεφτά ή/και θα περιμένουν το TFX. Πιστεύω πως λεφτά έχουν γιατί η λίρα ναι μεν κατρακυλάει αλλά μέχρι στιγμής στα εξοπλιστικά δεν είδα να τους πάει κάτι «μεγάλεπίβολο» πίσω: και φρεγάτες ναυπηγούν, και ελικοπτεροφόρο και τα υποβρύχια τους. Επίσης το TFX θα παραμείνει «μακέτο», κάποια στιγμή θα έπρεπε να συμβιβαστούν με κάποια version του KFX με ορισμένα Τουρκικά υποσυστήματα.

        Είτε ο Erdo θα τινάξει την μπάνκα με την ήδη φημολογούμενη παραγγελία 40 Su-35 ως ενδιάμεση λύση και εισαγωγή της Τουρκίας στο πρόγραμμα του Su-57, ή τα φιλαράκια τους οι Γερμανοί θα τους ξελασπώσουν με EF Trance 1 κοψοχρονιά (αλλά δεν θα εκπλαγώ αν δω και Trance 2)!

        Θεωρώ πως και τα δυο σενάρια είναι για μας win-win. Στην 1η περίπτωση παίρνουν πόδι από το ΝΑΤΟ, ή έστω μπαίνουν στην άκρη για δεκαετίες, και στην 2η περίπτωση καταλήγουν με ένα πανάκριβο αεροσκάφος στη χρήση, δύσκολα αναβαθμίσιμο, που πρακτικά έχει εγκαταληφθεί από όλους τους χρήστες του πλην Γερμανίας και με τον καιρό θα απαξιωθεί.

        1. Να κατσει ο Πουτιν να δουλευει για τον Ερντο για να κανει τον νταη στη περιοχη και με ερωτηματικο αν μπορει να τα ξεπληρωσει, δε νομιζω, δεν εχει παιχνιδακια με τον Πουτιν ουτε σου ειπα μου ειπες. Αν ειναι τοσο κοροιδα οι Τουρκοι ή απελπισμενοι για να παρουν trance 1, θα το δουμε στην πορεια, για trance 2 αν εχουν χρηματα για συντηρηση ισως τα δουμε, καμια εκπληξη απο Γερμανια μερια.

        1. Μπορεί να τους πουλήσουν αυτά τα μαχητικά, αλλά χωρίς Meteor, Scalp και IRIS-T τα πρώτα εξαιτίας της Γαλλικής συμμετοχής και το άλλο επειδή οι αμερικάνοι απαγορεύουν την συνύπαρξη η συμμετοχή χωρών στο πρόγραμμα των AIM-9X όταν έχουν συμμετοχή στον ευρωπαϊκό πύραυλο, αν θυμάμαι σωστά.

    2. Συμφωνώ φίλε Romeo60. Το μόνο επίφοβο που βλέπω από την Τουρκία είναι ο αριθμός και η διάδοση της χρήσης των drones, και η μεγάλη ποικιλία εγχώριων όπλων όλων των ειδών που εξελίσσουν όπως Yıldırım, ΒΟRA, SOM, ATMACA, Small Diameter Bombs (εμβέλειας 100Κm), LAZER guided rockets, τορπίλες βαρέως τύπου κ.α, αλλά και εγχώρια συστήματα radar και ηλεκτρονικού πολέμου.

      Απ’ ότι φαίνεται θα έχουμε μάλλον την αεροπορική υπεροχή που είναι καθοριστικός παράγοντας με ΜΙCA (NG), Meteor και ανώτερους φορείς (Rafale, F-16V, dash 5) αλλά σε κρούση εδάφους ενδέχεται να είναι δυσκολότερα τα πράγματα. Προσωπικά πιστεύω στο δόγμα «payload over platforms», δηλαδή ότι τα εξελιγμένα όπλα κάνουν περισσότερη διαφορά από εξελιγμένες πλατφόρμες/φορείς χωρίς αυτά. Π.χ μακάρι να πάρουμε από τους Ισραηλινούς του SPIKE NLOS σε ποσότητες, γιατί (αν και τραβηγμένο ως παράδειγμα) σε κάποιες περιπτώσεις θα ήταν καλύτερα να έχεις ελικόπτερα… Huey με SPIKE NLOS να χτυπάνε αθέατα από τα 30Κm, παρά Apache D με τους Hellfire εμβέλειας 8 Km.

      1. Ετσι φίλε spiral, το δογμα τους ειναι πλεον έχουμε 235 τόσα f-16, δεν πειραζει που ειναι σαπακια block40
        τα περισσοτερα, θα τους κανουμε δομικες συνεχεια να φτασουν στο 2040-50 οπου θα φτιαξουμε το ρημαδι το Tfx που οτι και να ναι θα είναι καινουργιο και με περισσοτερη τεχνολογια απο τα F-16 tote.
        Etsi θα το πανε δεν προκειτε να αγορασουν κανενα αεροπλανο με τον ερντογαν στην εξουσια κανενας δυτικος δεν θα τους πουλησει, και δεν ειναι τοσο τρελοι οπως εξηγησα παραπανω να παρουν ρωσικα.
        Με τα 235 αεροπλανα και προσπαθωντας να χτισουν και αλλα 100-150 μεγαλα drones acinci, θα μπορουν να εχουν 300-400 φορεις SOM, ATMACA, που θα τους ριχνουν στον ελληνικο στολο αλλα και στα ελληνικα μεγαλα νησια απο τα 150-200 χιλρα χωρις να κινδυνεουν υπο την ομπρελα των S 400 .
        Το ξερουν οτι δεν εχουν καμια ελπιδα απεναντι στα 165 viper-rafale-mirage 2-5, semi viper μας που θα τους καταριπτουν 2 και 3 μαζι, αλλα δεν προκειτε να πλησιασουν και ευτηχως δεν μπορουν να χτυπησουν τις υποδομες μας στην ηπειρωτικη χωρα, (με εναερια μεσα, αν εξελιξουν τους βαλλιστικους Yıldırım πιο πολυ τοτε θα χρειαστουμε επιπλεον αντιαεροπορικη ομπρελα) τα μικρα και μεγαλα νησια μας του αιγαιου παντος μπορουν να τα κανουν κρανιου τοπο με τοση δυναμη πυρος, αλλα δοξα το θεο δεν εχουμε καθολου ενεργειακες υποδομες που θα γονατιζαν τι χωρα αν τις χτυπουσαν εκει.
        Αντιθετα εμεις με τους scalp στα 500 χιλρα, μπορουμε να χτυπησουμε υποδομες και στην κωνσταντινουπολη και πιο μεσα απο τα παραλια της μικρας ασιας.
        Τα rafale-mirage να ειναι καλα.

        1. Σαπάκια τα b40?? Eε τι μαθαίνει κανεις
          Οι Γείτονες έχουνε και b50 και b50+ !!

          Όπως έγραψα τα έχουν εκσυχρονίσει σε επίπεδο CCIP ανάλογο των δικών μας..30-B52M!!

          Περιγράφεις μια κατάσταση που ΕAΝ πάνε όλα καλά θα ανταποκρίνεται στα τέλη του …27όταν θα έχει ολοκληρωθεί ο εκσυχρονισμός των f16!!

          Για τα επόμενα 3 χρονια έχουν το πλεονέκτημα!

          Οι s400 που έχουν δεν απειλούν το Αιγαίο αφού είναι στην Aγκυρα

          Μην ξαναθυμίσω τη κατάσταση με τα M2000 και τα SCALP/MICA/EXOSET
          Μετά από 2+ χρονια εάν όλα πάνε καλά με τη FOS των -5 και των οπλων ναι τότε θα έχουμε τη δυνατότητα πλήγματος που περιγράφεις!!

          1. Απο του χρονου θα έχουμε πλεονεκτημα αν ειναι και τα 12 μτχ ραφαλ επιχειρησιακα οπως λεγετε, και δεν εχουμε μονο 30 ιδια με αυτους εχουμε 85 (δεν ειναι ιδια ειναι ανωτερα γιατι εχουν και ελαφρως δυνατοτερο κινιτηρα, ειναι πολυ πιο καινουργια, αρα καλυτερες διαθεσιμοτητες, και παιρνουν και συμμορφες δεξαμενες που τα περισσοτερα παλια τους δεν παιρνουν (νομιζω μονο 30 εχουν τοσο νεα οσο τα δικα μας)
            85 φ -16 λοιπον + 24 μιραζ + 12 ραφαλ, πηραμε ποιοτικη υπαροχη σε 1-1μιση χρονο (τα γαλλικα να ειναι καλα που εχουν απο 2-3 το καθενα)
            Και η απολυτη υπεροχη ισως και νωριτερα απο το 27, αν το χρονοδιαγραμα των βαιπερ παει κατ ευχην.

            Παραπανω που λες περνουμε 4 αλουμινοτρατες + 2 φριντομ τι ειναι?
            Ευχη? προβλεψη? η πληροφορία?

          2. Είπαμε και για να μην δουλευόμαστε μεταξύ μας θέλουμε τουλάχιστον 2 χρονάκια για
            FOC: Full Operational Capability

            Εάν έχουμε όλα τα RAFALE το 22 βάλε αλλα 2 χρονάκια = 24!!

            ΕAΝ δεν έχουμε πρόβλημα με FOS όπως φοβάμαι έτσι όπως λειτουργούνε!

            Τα ελληνικά B52+ δεν έχουν LINK16 και επιπλέον υπάρχουν κάποιοι περιορισμοί σε σχέση με τη χρήση X****X

            Οποτε ουσιαστικά έχουμε λιγότερα από 30 F16 ισοδύναμα με τα τουρκικα CCIP

            Να μην ανοίξω το θέμα συστήματος αυτοπροστασίας

            Το σενάριο MMSC+LCS έλειπε από το προηγούμενο σχόλιο και το πρόσθεσα
            Το θεωρώ πιθανότερο από το FFGx!!

          3. Romeo60

            Έχοντας υπόψην μου τα στοιχεία που αναφέρονται ατην παρακάτω λίστα, θα έλεγα ότι παρόλο που έχουν λιγότερα που μπορούν να φέρουν CFT´s έχουν πολύ ανώτερο εξοπλισμό σε σύγχρονα σκοπευτικά ξεκινώντας απο το HUD της Marconi που φέρουν και τα F-22 και συνεχίζοντας με το Sniper pod η συστήματα αυτοπροστασίας και ΗΠ συμπεριλαμβάνοντας EJP και σε μεγαλύτερους αριθμούς, ενώ το θέμα με τις CFT αντισταθμίζεται με τα 7 αεροσκάφη εναέριου ανεφοδιασμού.

            http://www.f-16.net/f-16_users_article21.html

        2. Ωραία είναι πάντως τα Blk 40 Night Falcon με το ευρυγώνιο HUD που έχουν αναβαθμιστεί στο πρόγραμμα CCIP εμείς πήραμε μόνο την φθηνιάρικες εκδόσεις και τις αναβαθμίσεις τις αποφεύγαμε απο συνήθειο.

  12. Kαλησπερα στην παρεα,ασχετο με το θεμα αλλα θα ηθελα να ζητησω απο το defencereview αν ειναι ευκολο ενα αρθρο σχετικα με το ποσο πιθανο ειναι η Τουρκια να ειναι η επομενη πυρηινικη δυναμη στην περιοχη μας!!!
    (με προβληματισε πολυ μια τοποθετηση του Γκαμπριελ).

      1. Ωραίο αυτό πάντως, αν ήταν ένας απλός η μέσος πολίτης θα ήταν απλά ο Μοχάμεντ Ελσαέρ με καταγωγή απο την Αίγυπτο, αλλά αφού είναι επιστήμονας και μάλιστα πετυχημένος στο αγγλικό Kings College είναι μόνο Έλληνας. 😉

        Για να μη παρεξηγηθώ, δεν το λέω για εσένα gdmast αλλά για να θίξω μια υποκριτική στάση που συνηθίζουν πολλοί και ειδικά οι πολιτικοί στην Ελλάδα, που έδωσαν πατήματα στην Τουρκία να μιλάει για τουρκική μειονότητα στην Θράκη εδώ και αρκετά χρόνια.

        1. Ναι οκ καταλαβαίνω.
          Αυτό το παιδί όμως μου έκανε εντύπωση γιατί μιλά πολύ καλά Ελληνικά (μιλάω και σαν δομή γλώσσας) και δείχνει να αγαπάει αυτό τον τόπο, όσο και εάν θέλει να προβάλλει τη δουλειά του.

        2. Σιγα μην περιμενουν οι Ενοπλες Δυναμεις να ελθει ο Αιγυπτιος να τις σωσει.

          Τον εχω υπ’οψιν. Δεν εντυπωσιαστηκα ιδιαιτερως απο τις αναλυσεις τιυ.
          Μεταξυ αλλων προτεινει στρατευση των γυναικων, μειωση της θητειας των ανδρων απο 9 σε 7 μηνες (!!!), και «περισσοτερα αντιαεροπορικα και αντιπυραυλικα συστηματα».

          1. Όχι δεν περιμένουν τον Αιγύπτιο για να σωθούν, με αυτήν νοοτροπία που έχουν ούτως η άλλως δεν σώζονται όποιος και να έρθει, ακόμα και αν αναστήσουν τον Αχιλλέα.

            Η θητείες είναι για χώρες φτωχαδάκια και απολυταρχικά καθεστώτα, οι αμερικάνοι και άλλοι πολέμησαν με στρατιώτες υποχρεωτικής στράτευσης στην Ασία και η χώρα έφτασε στο σημείο να εκραγεί εσωτερικά σε άλλον έναν εμφύλιο πόλεμο.
            Οι αύξηση των πολύπλοκων οπλικών συστημάτων σε έναν στρατό απαιτεί επαγγελματίες για να συμφέρει και η εκπαίδευση του προσωπικού.
            Οι φωστήρες στην Ελλάδα ψάχνουν όμως προφανώς για ορντινάτσες των επαγγελματιών και των λαθρομεταναστών που είναι «καθήκοντα» που δεν θέλουν να αναλάβουν οι καριερίστες και παγγελματιες στρατιωτικοί με νοοτροπία Γάλλων αξιωματικών της εποχής του Β’ΠΠ, γι’αυτό παραιτήθηκε και ο διοικητής της 114 μοίρας όπως έγραψε και το παρόν ιστολόγιο στην συγκεκριμένη αναφορά.

            Οι αμερικάνοι που έχουμε πολύ συχνά η στις περισσότερες περιπτώσεις ως πρότυπο, έχουν αποχαιρετήσει οριστικά την πρακτική με την υποχρεωτική θητεία επειδή είδαν ότι δεν είναι αποτελεσματική όπως σε αντίθεση με το μοντέλο επαγγελματιών στρατιωτικών. Υπήρξαν όμως και παλιότερα παραδείγματα πριν εμφανιστούν οι αμερικάνοι ως χώρα στην πολεμικη σκηνη.
            Ο Έλληνας στρατηγός καριερίστας τζαμπατζής -υπάρχουν και λίγες εξαιρέσεις- που περιμένει συνέχεια για παραχωρήσεις υλικού απο Αμερική για να παριστάνει τον G.S Patton είναι αυτός που γκρινιάζει συνέχεια για προσωπικό άνευ αποδοχών για να μην μειωθούν οι θέσεις ανώτατων αξιωματικών στο στράτευμα,αφού λιγοστεύουν οι απλοί στρατιώτες.

            Επίσης, όταν μιλάνε για «πρότυπα» όπως το Ισραήλ για το μοντέλο στράτευσης, δεν συμπεριλαμβάνουν και την αδυνατισμένη δομή υψηλόβαθμων η ανώτατων αξιωματικών στις IDF αλλά μόνο τα σημεία που τους συμφέρουν, για να μην προκληθεί και ζημιά στο ελληνικό Officer Corps και προκαλέσει σεισμό στο ελληνικό στρατιωτικό Establishment που βολεύεται ακόμα με αυτό το σύστημα.
            Οι άχρηστες μονάδες, η το σκάνδαλο διεφθαρμένων αξιωματικών που είχαν μπίζνες με απαλλαγές διάσημων προσώπων με πλαστά χαρτιά και να πιο πρόσφατο με κάποια ανταλλακτικά στην Αμερική, ξεχάστηκε προφανώς επίσης απο τους πολέμαρχους που γκρινιάζουν σήμερα για θητείες, αφού αυτά τα πράγματα χαλάνε την εικόνα του τίμιου αξιοματικού πολεμιστή στην Ελλάδα που αγωνίζεται μόνο για το καλό της χώρας όπως λένε, και όχι για μια θέση σε διεθνή στρατηγεία για μεγαλύτερες αποδοχές.

            Αλλά μας χαλάει ο Αιγύπτιος επιστήμονας.

            Όσον αφορά τα αντιαεροπορικά και αντιπυραυλικά συστήματα, είναι νομζω γενικά χτίσιμο να υπάρχουν όταν έχεις μια οικονομικά κα ι στρατιωτικά ισχυρή χώρα ως αντίπαλο, όπως έχει αποδειχθεί και στον πόλεμο στο Βιετνάμ όπου τα αντιαεροπορικά συστήματα έριξαν εκατοντάδες εχθρικά μαχητικά αεροσκάφη, αναγκάζοντας την εχθρική αεροπορία να προχωρήσεις σε μεγάλες δαπάνες για αντικατάσταση και αναβάθμιση του πτητικό υλικού, αλλά αυτό ιναι μεγάλη ιστορία και συζήτηση, που θα ξέφευγε απο το πλαίσιο των σχολίων.

    1. haf spokesman actually??
      Αλλα γραφει ο Δούρειος:
      https://doureios.com/pote-kai-ti-ekdosi-rafale-tha-paralavei-i-polemiki-aeroporia/
      #Απομένει να δούμε τους χρόνους παραδόσεων που θα δυνηθεί να υποσχεθεί η Dassault για τα αεροσκάφη νέας κατασκευής. Στην διετία 2021-2022, η γραμμή παραγωγής της Dassault θα είναι απασχολημένη με την παράδοση των υπολοίπων αεροσκαφών για Κατάρ (13) και Ινδία (26). Ο συγκεκριμένος φόρτος έργου εξαντλεί την δυναμικότητα του εργοστασίου στο Μαρινιάκ τουλάχιστον για το 2021, στοιχείο που οδηγεί στο συμπέρασμα ότι τα αεροσκάφη για την Ελλάδα θα μπορούν να αρχίσουν να παραδίδονται από το 2022.#

      1. Η Ελλάδα παίρνει τα αεροσκάφη της AdlA, και όχι την εξαγωγική έκδοση, γι αυτό και οι γρήγοροι χρόνοι παράδοσης.

        Απλά η AdlA θα περιμένει λίγο παραπάνω να ολοκληρωθεί η δίκη της παραγγελία. Ενδεχομένως να αυξήσει την παραγγελία για F4.

        Οι τελευταίες πληροφορίες είναι πως όλα θα είναι F3R, 14 μονοθέσια / 4 διθέσια, τα 6 πρώτα θα είναι μεταχειρισμένα τον Γενάρη, θα ακολουθήσουν τα 6 καινούργια (!!!) και οι παραδόσεις θα ολοκληρωθούν με τα τελευταία 6 μεταχειρισμένα το καλοκαίρι!

        https://newpost.gr/amyna/5f60a9e4bdaf9cce7ae27cc8/amesa-stin-ellada-i-proti-partida-gallikon-mahitikon-rafale-f3-pote-erhontai-sti-hora-mas-stratopedeyoyn-sto-elliniko-epiteleio-oi-galloi

        1. Μα σου γραφει παραπάνω πως το 21 η γραμμή παραγωγής έχει κλείσει για τις παραγγελιες Κατάρ και India
          Οι Γάλλοι θα πάρουν νέα από το 22
          Μπορεί να αυξήσουν τη παραγωγή βεβαια αφού μιλάμε για 6 μονο αεροπλάνα
          Είδομεν

          1. Θα αμφισβητήσω τα νούμερα που δίνει ο Δούρειος στο κομμάτι της AdlA. Καταρχήν τα 28 F4 είναι άλλη παραγγελία από αυτήν των 60 που εκτελείτε τώρα. Επίσης έχουν παραδοθεί παραπάνω από 32. Θυμίζω πως η αρχικη παραγγελία αφορούσε 25 C / 25 B / 10 M της F3-O4T (δεν υπήρχε ακόμα F3-R όταν δόθηκε η παραγγελία).

            Από άρθρο του 2019 που υπόσχομαι θα προσπαθήσω να εντοπίσω αύριο εκ νέου, είχαν παραδοθεί ως τις αρχές του 2019 όλα τα Marine, τα 20 από τα 25 B και 5 από τα 25C. Ενδεχομένως οι παραδόσεις να έχουν προχωρήσει κι άλλο με τα αε/φη που παραδίδονται πλέον από το εργοστάσιο να είναι F3-R ενώ και τα προηγούμενα εκσυγχρονίζονται σε αυτό το επίπεδο. Ο Γάλλος φίλος μας, Lucas αν θυμάμαι καλά το όνομα του, ίσως να μπορούσε να μας διαφωτίσει παραπάνω επ’ αυτού, αν μας διαβάζει ακόμα!

            Άρα υπάρχουν διαθέσιμα 12 F3-R με λίγες ώρες πτήσεις που θα μπορούσαν να δοθούν στην ΠΑ άμεσα και ενδεχομένως τα 6 καινούρια να ήταν να πάνε στην AdlA το 2021 αλλά τελικά θα πάνε Τανάγρα!

            Είμαι αισιόδοξος και πιστευω ότι οι τελευταίες πληροφορίες στέκουν.

            Καλό ξεμέρωμα!

          2. Οφείλω μια διόρθωση. Τα νούμερα που δίνει ο Δούρειος τελικά στέκουν. Οι παραδόσεις των Rafale στην AdlA έχουν παγώσει και θα συνεχιστούν για τα 28 εναπομείναντα αε/φη το 2022.

            Οπότε μέσα στο 2021 τα 12 μεταχειρισμένα μόνο, αναβαθμισμένα σε F3-R, και το 2022 τα 6 καινούρια κατά προτεραιότητα από την παρτίδα αυτή των Γαλλικών.

  13. Είναι απίστευτο πόσα βασικά πράγματα έλειπαν από τις πρώτες εκδόσεις του Rafale!

    Ουσιαστικά έβαλαν σε παραγωγή μία trial version.

    Δεν πρέπει με τίποτα να πάρουμε F-35 πριν το 2030!

    1. Σίγουρα δεν θέλει βιασύνες με το F-35. Τι έλεγαν, ότι θα αντικαταστήσει τα πάντα και ότι θα υπηρετεί ως το 2070-80; Υπάρχουν τεράστια και ανατρεπτικά νέα! Μόλις χθες κυκλοφόρησε:

      https://theaviationist.com/2020/09/15/the-u-s-air-force-has-secretly-built-and-flown-a-full-scale-demonstrator-of-its-next-generation-fighter/

      Η USAF πέταξε ήδη πρωτότυπο επίδειξης πλήρους κλίμακας του 6ης (!) γενιάς NGAD (Next Generation Air Dominance) που σχεδίασε σε χρόνο ρεκόρ. Σημείωση, είναι άλλο πρόγραμμα από το ομώνυμο επίσης 6ης γενιάς του US Navy. Χρησιμοποιήθηκε προηγμένο Computer Aided Engineering (CAE) και σχεδιάστηκε πρώτα αυτό που ονομάζουν Digital Twin, δηλαδή ένα πλήρως «λειτουργικό» αλλά εικονικό (virtual) δίδυμο του αεροσκάφους από το οποίο φτιάχτηκε κατευθείαν το πρωτότυπο που πέταξε!

      O Dr. Will Roper, (Assistant Secretary of the Air Force for Acquisition, Technology and Logistics) δήλωσε ότι σκοπός είναι στο εξής να αλλάξουν νοοτροπία στην σχεδίαση και ανάπτυξη νέων μαχητικών με στόχο να αναβιώσουν την δεκαετία του 50 (γνωστή ως Century Series) όπου υπήρχε ραγδαία εξέλιξη νέων τύπων, αυτό που τώρα ονομάζει «Digital Century Series».

      Σύμφωνα με το Dr. Roper η νέα προσέγγιση θα είναι να αγοράζουν νέα αεροσκάφη κάθε 8 χρόνια και να τα αντικαθιστούν μετά από 16 χρόνια χωρίς mid-life upgrades και μετά από μόλις 3500 ώρες πτήσης. Θα αναπτύσσονται λέει πλέον ταχύτητα εξειδικευμένα μαχητικά αλλά με εξαιρετικά μεγάλο βαθμό ομοιοτυπίας, σκοπεύοντας στο ακριβώς αντίθετο μοντέλο από το πρόγραμμα του F-35 (τα οποία έχουν μόλις 20-25% ομοιοτυπία μεταξύ εκδόσεων Α,Β και C)! Έκαψαν την γούνα τους και τώρα βάζουν μυαλό. Ο dr. Roper είπε πως από το NGAD θα προκύψει μια ολόκληρη οικογένεια επανδρωμένων και μη αεροσκαφών, το καθένα με συγκεκριμένο ρόλο.

      Όσοι ορκίζονταν στον «μονόδρομο» 5ης γενιάς F-35 της Lockheed, ας διαβάσουν το άρθρο και… ας φάνε το καπέλο τους.

      1. Είναι προφανές ότι το αποτέλεσμα ενός τέτοιου προγράμματος θα βγει για τις ΗΠΑ μετά το 2030 και θα είναι διαθέσιμο (αν ποτέ γίνει) από το 2040, ενώ σαν γενικότερο concept πλησιάζει το concept του FCAS 6ης γενιάς της ΕΕ. Αυτό δεν σημαίνει ότι θα περιμένουμε το 2050 για να μεταπηδήσουμε από το 3ης/4ης γενιάς στόλο μας σε 6ης το 2050, αλλά ότι πρέπει να εισάγουμε έστω μια μοίρα 5ης, και μετά θα αρχίσουμε να αντικαθιστούμε τα Vipers με τέτοια.

        Δηλαδή δεν καταργεί την ανάγκη ούτε μειώνει την σημερινή αξία του F-35. Δεν είναι τυχαίο ότι το Ισραήλ προτίθεται να αυξήσει και άλλο τις μοίρες F-35 που διαθέτει, μάλλον κάποιος πρέπει να τους πει ότι η απόφασή τους δεν είναι ορθή και να φάνε το καπέλο τους.

      2. Για το NGAD θα ισχύει ότι και για το F-22. USA μόνο άντε και Ισραήλ και Ιαπωνία.

        Για μας έχει F-35 το 2030-40 για την αντικατάσταση των F-16 που δεν θα γίνουν Viper και FCAS μετά το 2040.

  14. Πάντως βλέπω σε αρκετά site να εμφανίζονται άρθρα για το πόσο γρήγορα θα εξανεμιστεί το πλεονέκτημα των Rafale και ξεκινάνε μια επιχειρηματολογία που διαβάζοντας την δεν πείθει. Να ξεκινήσουμε πχ από το Μακελειό που έγραφε ότι τα Rafale είναι σαπάκια και έχουν καταρριφθεί πολλά από αυτά στην σύγκρουση με το Πακιστάν (εννοείται έγραψα σχόλιο για fake είδηση και το έθαψαν) . Μου κάνει εντύπωση που διάβασα και προχθεσινό άρθρο από μια κυρία «Τι δεν μας λένε για τα Rafale» , οπότε μάλλον έτσι ξαφνικά πολλοί άλλοι δημοσιογράφοι θα νιώσουν την ανάγκη να μας προειδοποιήσουν για το μέγα λάθος που «δεσμεύει το μέλλον της ΠΑ γιατί είναι απαραίτητη και η απόκτηση 2ης μοίρας» , οπότε αν αγοράζαμε 20 F35 με 3,5 δις, ένα εντελώς άγνωστο μαχητικό που δεν έχουμε καμία εμπειρία ούτε από παρόμοια βίδα και θα έπρεπε να χτίσουμε μέχρι και νέα υπόστεγα για να τα παραλάβουμε, δεν θα υπήρχε ούτε πρόβλημα, ούτε δέσμευση του μέλλοντος.
    Χαίρομαι όπου βάσει τεχνικών χαρακτηριστικών και από την ως τώρα πολεμική δράση των Rafale δεν έχουν να αντιπαραθέσουν τίποτα.
    Εν τέλει πράγματι υπάρχει πολύ γκρίνια για την απόκτηση των γαλλικών μαχητικών και μέσα στην ΠΑ. Συστηματικά διάβαζα άρθρα ότι όλα τα Mirage 2000 πρέπει να αντικατασταθούν. Και διάβαζα απαντήσεις τεκμηριωμένες για το πόσο λάθος είναι αυτό.
    Θα γράψω λοιπόν στο σχόλιο μου ότι προφανώς στην ΠΑ υπάρχουν 2 σχολές: των γαλλικών μαχητικών που είναι ήρωες προσπαθώντας να έχουν σε ετοιμότητα μαχητικά χωρίς ανταλλακτικά που επίτηδες δεν υπόγραφαν οι εκάστοτε υπεύθυνοι συμβόλαια υποστήριξης συντασσόμενοι στην σχολή των «μόνο made in USA» που είχαν εκφραστές μεγάλη δημοσιογραφική μερίδα.
    Εύχομαι και μια συμμετοχή στο FCAS για πέσει μια ταφόπλακα στη νοοτροπία τους. Επίσης εύχομαι τα στελέχη του ΠΝ να σταθούν αντάξιοι της παράδοσης τους και να μην δεχθούν «θεμιστοκλήδες» σε διάφορα μεγέθη.

  15. @ lefteris το ειδα κι εγω το δημοσιευμα της κυριας και αυτοματα για να προστατευσω την ψυχικη μου υγεια σταματησα να το διαβαζω στο σημειο που αναφερεται κατα των δυο κινητηρων του ραφαλ χωρις να μας συγκρινει το κοστος χρησης με του μονοκινητηριου φου35. https://www.armyvoice.gr/2020/09/εξοπλιστικά-rafale-πληρώσουμε/amp/

  16. Θα παρουμε λοιπον 18 Ραφαλ, εκ των οποιων 6 καινουρια τελευταιας εκδοσης, και 12 ελαφρως μεταχειρισμενα της αμεσως προγενεστερης και επισης πολυ προσφατης.

    Εμεις οι σκεπτικιστες ειπαμε οτι η εισαγωγη ενος τυπου για μολις 18 μοναδες ειναι εντελως ασυμφορη και ανορθολογικη, και οτι ενα κρατος σοβαρό περί τα στρατιωτικα αγοραζει τουλαχιστον δυο μοιρες (36-40 αεροσκαφη).

    Μας ειπαν οτι τωρα παιρνουμε 18, αλλα αργοτερα θα παρουμε και αλλα.

    Η πραγματικοτητα: Οπως αναφερουν γαλλικα δημοσιευματα, οι Γαλλοι μας προτειναν να παρουμε 12 μεταχειρισμενα αεροπλανα και 8 καινουρια, ωστε να εχουμε εστω μια πληρη μοίρα, δηλαδη 20 αεροπλανα. Ομως η Αθηνα πιεσε να μειωθουν τα καινουρια απο 8 σε 6 για να μειωθει το κοστος, οπερ και εγενετο.

    Αυτα για οσους ονειρευονται προσθετες παραγγελιες Ραφάλ και εξοπλιστικα των 10 και 15 δισ.

    Ειναι ολοφανερο οτι το κούλι θα παρει λιγα Ραφαλ για καθαρα πολιτικους λογους, για να μην παρεξηγηθει με τον Μανού. Δεν ενδιαφερεται για τιποτε αλλο.

    Οταν πρεπει να παρεις 36-40 αεροπλανα για να ειναι ορθολογικη και συμφερουσα η αγορα και εισαγωγη νεου τυπου μαχητικου απο επιχειρησιακης και τεχνικοοικονομικης αποψεως, και εσυ περικοπτεις ακομα και την ισχνοτατη παραγγελια που δινεις, τοτε δειχνεις οτι δεν εισαι σοβαρος. Ολα με προχειροτητα, αυτοσχεδιασμο, στο αρπα-κολλα.

    Για να μην πιασουμε τα λειτουργικα ζητηματα. Με τον υπαρχοντα λειτουργικο προϋπολογισμο του ΥΕΘΑ δεν πετανε τα Mirage 2000, αλλα και αλλοι τυποι. Και τωρα εισαγουμε νεο τυπο ο οποιος εχει 2.5 φορες μεγαλυτερο κοστος ανα ωρα πτησης απο το Mirage 2000. Mπηκε στον κοπο το κούλι να ρωτησει το ΓΕΑ ποσα επιπλεον λεφτα χρειαζεται ετησιως για να πεταει και ειναι πληρως επιχειρησιακο το νεο μας αποκτημα; Φοβουμαι μηπως τα Ραφαλ καθηλωθουν πολυ συντομα, οπως τα Μιραζ.

    Να πιασουμε την πολυτυπια; Το προγραμμα
    CCIP απεδωσε στην Τουρκια εναν πληρως ομογενοποιημενο στολο F16, συν τα Φάντομ. 2 τυποι 3 εκδοσεις, 2 κινητηρες. Εμεις τι θα εχουμε συντομα; 4 τυπους, 7 εκδοσεων, και 5 διαφορετικους κινητηρες. (Τα F16 φερουν δυο διαφορετικους κινητηρες διοτι ο Ακης επρεπε να παρει μιζα απο την Pratt & Whitney. )
    Ποιός μπορει να εχει χαμηλα λειτουργικα κοστη, μεγαλυτερα αποθεματα ανταλλακτικων, καλυτερη εκπαιδευση και συντηρηση, και αρα υψηλοτερες διαθεσιμοτητες;
    Υπενθυμιζω οτι απο το 2012 οι εισακτεοι στη Σχολη Ικαρων μειωθηκαν κατα 45 % (ευχαριστουμε Αντωνάκη, ευχαριστουμε Τσίπρα) ενω εχουμε πσναρχαια αεροσκαφη προκεχωρημενης εκπαιδευσης που χρηζουν αμεσης αντικαταστασης.

    Ετσι οπως ηλθαν τα πραγματα, φοβουμαι οτι το συμμαζεμα αυτης της απίθανης σαλατας απαιτει τα εξης:
    1. Αφου μπηκαμε στην ιστορια με το Ραφαλ, να παρουμε 40 αεροσκαφη, και να ελθουν ολα στην ιδια εκδοση.
    2. Να αγορασουμε εκπαιδευτικο προκεχωρημενης εκπαιδευσης
    2. Να αποσυρθουν τα Φαντομ.
    3. Να πωληθουν τα F16 Block 30
    4. Να πωληθουν τα Mirage 2000-5, αλλα μονο αν βρςθει αγοραστης να τα πληρωσει σε καλη τιμη, τα οπλα τους να πανε στα Ραφαλ.
    3. Να αναβαθμιστουν τα Block 50 στο επιπεδο Block 50+ Adv., αφου τα απαρτια υπαρχουν.
    4. Να μεταφερθει το προγραμμα των F16V εκτος Ελλαδας και ΕΑΒ, ωστε να ολοκληρωθει ταχυτατα, και οχι το 2027.
    Αυτα θα αποδωσουν ομογενοποιημενη λειτουργικη Αεροπορια με 162 πολυ συγχρονα μαχητικα, 2 τυπους, 3 εκδοσεων και 3 κινητηρων. Με αυτη τη δομη παμε ως το 2050.
    Οποιος θελει δικινητηριο μεγαλο υπερμαχητικο υψηλων επιδοσεων οπως το Ραφαλ, με κοστος ανα ωρα πτησης 80 % μεγαλυτερο απο οτι το F16, πληρωνει και το αναλογο τιμημα, ή μειωνει τις οροφες του. Ή και τα δυο.

    Το 1998 η χωρα επελεξε F16 αντι F15, ή ακομα και Eurofighter. Πηρε και καποια Μ2000.
    Επελεξε δηλαδη αεροσκαφη οικονομικα, που ηδη ειχε, και τα οποια θα μπορουσε να αγορασει σε μεγαλους αριθμους και να πεταξει με χαμηλο κοστος. Η λογικη ηταν «θελουμε μεγαλους αριθμους με ανεκτο κοστος, οι αποστολες ειναι παρα πολλες, το μετωπο εκτεινεται απο τον Εβρο ως την Κυπρο»
    Η σταδιακη αποσυρση παλαιοτερων τυπων επετρεψε επισης την ομογενοποιηση και δραστικη μειωση της πολυτυπιας.
    Ενας απο τους πολιτικους που ειχαν στηριξει αυτην την επιλογη ηταν ο Κώστας Μητσοτάκης. Η επιλογη δικαιωθηκε οταν ηλθε η κριση. Η Αεροπορια αντεξε και συνεχισε να πεταει, εστω και λιγοτερο.

    Τωρα βλεπουμε την πληρη αντιστροφη αυτης της λογικης.Δεν ξερω αν πραττουμε ορθως τωρα, ομως επισημαινω την πληρη ελλειψη συνεχειας και συνοχης αεροπορικου δογματος.

    Αν απιφασισαμε να ενταξουμε στον στολο και δικινητηρια μαχητικα υψηλων επιδοσεων, με τα ποιοτικα πλεονεκτηματα που αυτο συνεπαγεται, να ξερουμε οτι η επιλογη συνεπαγεται δραστικοτατη μειωση της αριθμητικης οροφης.
    Αν η επιλογη ειχε γινει κατοπιν ωριμου σκεψεως, προσεκτικης αναλυσεως των στρατιωτικων δεδομενων, και αρμονικης συνεργασιας της πολιτικης και στρατιωτικης ηγεσιας, τοτε θα λεγαμε εχει καλως. Αλλα πολυ φοβαμαι οτι ηταν αλλη μια πολιτικη επιλογη αυτοσχεδιασμου στο ποδι.

    1. Συμφωνούμε σε όλα!
      αλλα δυστυχώς πολλοί ονειροβατούνε σχετικά με το ti σημαίνει εισαγωγή και υποστήριξη νέου τύπου μαχητικού
      Και αυτό σε μια αεροπορία που μεγάλο μέρος του στόλου είναι ΚΑΘΗΛΩΜΈΝΟ λόγω έλλειψης FOS!

  17. Ολοι οι αμερικανοπουλημενοι πολεμανε το ραφαλ.
    Οι γνωστοι που πεσαν απ το διαστημα, αφου μας γραψαν κανα 2-3 αρθρα για ξεκαρφωμα ποσο ενθουσιασμενοι ειναι που πηραμε το ραφαλ, και αφου ονομασαν τους ευατους τους γαλλοφιλους» (το αγαπαμε τοσο πολυ το ραφαλ εγραψαν και ας μας πειτε γαλλοφιλους)» ΑΝ ΕΙΝΑΙ ΔΥΝΑΤΟΝ να μας ταιζουν τοσο σανο, λες και ξεχασαμε ποιοι ειναι.
    Εκει που τους ειχα κοψει και ειχα ηρεμησει, αρχισα να ξαναμπαινω εστω και λιγο, για να βλεπω την υπογεια προπαγανδα τους.
    Εχουν αρχισει σιγα σιγα καποια αρθρα ποσο καλη ειναι τα στελθ αεροπλανα.
    Ποσο ανωτερος ειναι ο τενεκες 35 απο το F-15, πως ακομα και το κινεζικο στελθ J-20 νικαει κατα κρατος 17-0 σουκχοι30, και αλλα αρθρα για να χτυπησουν πλαγια το ραφαλ και να αποδειξουν στη κοινη γνωμη την αναγκαιοτητα να αγορασουμε τον τενεκε αμεσα μονο και μονο για να κονομησει η λοκχιντ.
    Ειναι αδιανοητο να υπογραψουμε την επομενη 5αετια για το τενεκε με 3,5δις και αλλα τοσα σε κοστος χρησης μεσα στην 15ετια, για μολις 20 αεροπλανα που θα πετανε δε θα πετανε τα 5-6.
    Πανω που δρομολογησαμε την απολυτη κυριαρχια της αεροποριας μας με viper, semi-viper, Rafale, την επομενη 5ετια και μεχρι το 2040
    να την καταστρεψουμε οικονομικα για να κονομησει η λοκχιντ?
    Τι θα μας προσφερουν 5-6 αντε 10 να μπορουν επιχειρησιακα F-35 (που ας πουμε οτι δεν θα τα δουν οι S400 που θα τα δουν απο πιο κοντα) αν καταφερουν και χτυπησουν με μερικες jdam η maverick? (αφου αμερικανικα σοβαρα οπλα δεν μας αποδεσμευονται_
    ενω εχουμε 42 φορεις σκαλπ που ριχνουν 60 σκαλπ με τη μια απο τα 500 χιλιομετρα?
    Ο τενεκες 35 θα ειναι η οικονομικη ταφοπλακα και της αεροποριας (πανω που δρομολογησε την πληρη κυριαρχια της απεναντι στη τουρκικη) αλλα και του ναυτικου αφου θα στερησει 7 δις μακροπροθεσμα και απο το ναυτικο.
    Εγκλημα η υπογραφη για το F35 και οποιοι το κανουν πρεπει να λογοδοτησουν στη δικαιοσυνη.

    1. Mppaaa
      Δεν θα προλάβει to F35!!
      Τη ταφόπλακα θα την έχει βάλει το RAFALE!

      Είπαμε τη γλύτωσε το Ναυτικό τη πάτησε η αεροπορία με τα Bell-RAFALE!!

      Είδατε κανένα συγκεκριμένο νουμεράκι για το ποσο και ποτε θα αυξήσουν τις αμυντικές δαπάνες?

      Με σανό FOS δεν πληρώνεται οποτε τα βλέπω τα RAFALE να λιάζονται μαζί με τα εναπομείναντα MIRAGE καθηλωμένα σε μερικά χρονια

      1. Έγραψα πριν 40 μέρες ότι όλα θα γίνουν.και τα rafale ήρθαν,οι τορπίλες προχωράνε και οι belhara θα έρθουν,είτε το θέλουν μερικοί είτε όχι.
        ευτυχως για την πατρίδα αυτός ο πρωθυπουργός έχει και την γνώση και την θέληση να φτιάξουν κάποια πράγματα σε αυτό τον έρημο τόπο.
        Τελικά ΔΕΝ θα το ρισκάρουμε με την Τουρκία.

        1. Διάβασε το σχόλιο του NF από πάνω περί αεροπορίας

          Προς το παρόν εξαγγελίες έχουμε!

          Δέσμευση για συγκεκριμένη αύξηση αμυντικών δαπανών ΔΕΝ έχουμε!

          Τορπίλες ΔΕΝ ήρθαν στη Βουλή όπως είχαν διαρρεύσει!

          Με sano δεν προχωράνε οι εξοπλισμοί

          1. «Με sano δεν προχωράνε οι εξοπλισμοί»

            Προχωράνε όμως τα κομματοπρόβατα.

            Και κερδίζει χρόνο η εγχώρια ελίτ.

    2. Δεν είναι καθόλου τενεκες το F35
      Αλλά τα μεταξωτά βρακιά θέλουν κι επιδέξιους κώλους. Πραγματικά θα είναι η ταφόπλακα.
      Να μην πω οτι και το Ραφάλ μάλλον δεν είναι για τα μέτρα μας. Τέλος πάντων.

      Η κατάντια της ΠΤΗΣΗς πάντως είναι απερίγραπτη.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *