Χρειάστηκε να περάσουν σχεδόν 15 χρόνια από την ένταξη του Mirage 2000-5Mk.2 σε υπηρεσία στην Πολεμική Αεροπορία, για να ξεκινήσει τελικά η διαδικασία της υποστήριξης τους, μαζί με τα παλιότερα Mirage 2000EGM.

Όσο απίστευτο και να ακούγεται, είναι αληθινό. Φυσικά τα προβλήματα υποστήριξης δεν αφορούν μόνο τις δύο εκδόσεις του γαλλικού μαχητικού σε υπηρεσία. Αφορούν το σύνολο σχεδόν των αεροσκαφών όλων των ειδών και κατηγοριών της Πολεμικής Αεροπορίας. Με μερική εξαίρεση το στόλο των μαχητικών F-16, που ευτυχώς δεν αφέθηκε στην τύχη του. 

Και ώς φυσικό επακόλουθο σήκωσε το μεγαλύτερο βάρος της απάντησης της Πολεμικής Αεροπορίας στις τουρκικές προκλήσεις των τελευταίων δύο μηνών. Με αποκορύφωμα “το ξύλο” που έφαγε η Τουρκική Αεροπορία (ΤΗΚ) και το διεθνές ρεζιλίκι που υπέστει κατά τη διάρκεια (αλλά και μετά το τέλος) της άσκησης “Ευνομία”. Πολλοί υποστηρίζουν ότι οι πολιτικές ηγεσίες των τελευταίων 10 ετών θα έπρεπε να λογοδοτήσουν στη δικαιοσύνη για την αδρανοποίηση του στόλου των Mirage 2000. Δεν μπορούμε με βεβαιότητα να συμφωνήσουμε ή να διαφωνήσουμε μαζί τους γιατί δυστυχώς τα πράγματα είναι πολύ πιο σύνθετα από όσο δείχνουν. 

Γιατί ναι μεν τα Mirage 2000 είναι και θα παραμείνουν για αρκετά ακόμη χρόνια ο στρατηγικός βραχίωνας όχι μόνο της Πολεμικής Αεροπορίας, αλλά και των δύο άλλων Κλάδων των Ενόπλων Δυνάμεων, αλλά στρατηγικής αξίας μονάδες είναι και τα EMB-145H Erieye (ΑΣΕΠΕ) (https://defencereview.gr/to-mellon-ton-ellinikon-asepe-i-anagka/) όπως και τα μεταφορικά C-130B/H και C-27J. 

Πεποίθησή μας είναι ότι η μοναδική προσθήκη που είναι αναγκαία στα μαχητικά αυτά, είναι η εγκατάσταση συστημάτων (τερματικών) λήψης/μετάδοσης δεδομένων Link 16. Και αυτό με σκοπό να καταστούν διαλειτουργικά όχι μόνο με τα Rafale, αλλά και με τα F-16V και κυρίως με τα ΑΣΕΠΕ

Πρόκειται για αεροσκάφη που αξιοποιούνται επ΄ ωφελείαν του συνόλου των ελληνικών Ενόπλων Δυνάμεων και οπωσδήποτε θα έχουν κρίσιμο ρόλο στην έκβαση μίας ελληνοτουρκικής σύρραξης. Το ελληνικό πολιτικό σύστημα στην κυριολεξία “κρύφτηκε” πίσω από τον περιβόητο νόμο Βενιζέλου (Ν. 3978/11) για να αφήσει τον εξοπλισμό των ΕΔ κυριολεκτικά στο φιλότιμο και τις προσπάθειες των στελεχών τους και όχι μόνο. Η αντίδραση των στρατιωτικών ηγεσιών σε αυτή την καταστροφική και χρόνια εξέλιξη ήταν επίσης ανύπαρκτη. Οι προσπάθειες του προσωπικού κατά συνέπεια δεν ήταν δυνατόν να σώσουν, ή να αλλάξουν έστω, τη διαμορφωθείσα κατάσταση. 

Αν θέλουμε να είμαστε ακριβείς και ειλικρινείς, θα πρέπει ανεπιφύλακτα να επισημάνουμε ότι ούτε και η ελληνογαλλική αμυντική συμφωνία θα λύσει το πρόβλημα. Γιατί έχει γιγαντωθεί σε βαθμό που εκτός από σημαντικά κονδύλια, απαιτεί και σημαντικό χρόνο για να επιλυθεί. Χρόνο που δεν έχουμε. 

Το ζήτημα της πολυτυπίας 

Σε ότι αφορά στο στόλο των μαχητικών Mirage 2000 και των δύο εκδόσεων, η επανενεργοποίηση των αεροσκαφών είναι μία διαδικασία που θα απαιτήσει εύλογο χρονικό διάστημα. Όχι μεγάλο, αλλά υπολογίσιμο. Το θετικό είναι ότι οι διαφορές των δύο εκδόσεων περιορίζονται στα ηλεκτρονικά και το πιλοτήριο. Και στις γεννήτριες παραγωγής ηλεκτρικού ρεύματος που είναι πιο ισχυρές στο -5Mk.2 (25KVA) σε σχέση με τις δύο Auxillec 20110 (20KVA στα 400Hz) που διαθέτουν τα παλιότερα Mirage 2000C και -Ε, λόγω των μεγαλύτερων απαιτήσεων του ηλεκτρονικού εξοπλισμού σε ηλεκτρική ενέργεια. 

Από εκεί και πέρα δεν αλλάζει κάτι… Οι κινητήρες είναι πανομοιότυποι, καθώς και αυτοί των παλιών Mirage 2000EGM/BGM έχουν εξοπλιστεί με ψηφιακές μονάδες ελέγχου των παραμέτρων λειτουργίας τους (FADEC), ενώ και το παλιό INS τύπου ULISS 52 αντικαταστάθηκε από το TOTEM 3000 (INS/GPS δακτυλίων λέιζερ) στο πλαίσιο των ΑΩ του προγράμματος Mirage 2000-5Mk.2. 

To πιλοτήριο του -5 ΜΚ2.

To πραγματικό κόστος συνεπώς βρίσκεται στην υποστήριξη των ηλεκτρονικών και των δύο εκδόσεων. Από πλευράς δυσκολίας δε, στα -EGM είναι μεγαλύτερη αν ληφθεί υπόψη ότι έχουν παρέλθει περισσότερα από 30 χρόνια από την κατασκευή τους. Βέβαια και τα μαχητικά αυτά έχουν ακόμη πολλά να προσφέρουν επιχειρησιακά. Κατά την περίοδο 2012 – 2014 είχε εξεταστεί η εγκατάσταση φωτισμού συμβατού με τη χρήση διοπτρών νυχτερινής όρασης (NVG τύπου AVG-9 που χρησιμοποιούν τα πληρώματα των Block 52+, Block 52M και Mirage 2000-5Mk.2), η πιστοποίηση του πυραύλου MICA IR προς αντικατάσταση του R550 Magic II, καθώς και η πιστοποίηση του ατρακτιδίου ηλεκτρονικής αναγνώρισης και επιτήρησης (υποκλοπών) (ELINT/SIGINT), τύπου ASTAC. 

Στοιχεία κόστους δεν έχουμε, οπότε δεν γνωρίζουμε κατά πόσο η Πολεμική Αεροπορία θα θεωρούσε αποδοτική μία τέτοια σειρά ενεργειών αναβάθμισης. Υποθέσεις δεν μπορούμε να κάνουμε. Σε περίπτωση υλοποίησης όμως, τα γηραιά μαχητικά θα μπορούσαν να παραμείνουν σε υπηρεσία για μία ακόμη δεκαετία, σε ρόλους αναχαίτισης – αστυνόμευσης, ηλεκτρονικής αναγνώρισης και επιτήρησης (ELINT/SIGINT) και ναυτικής κρούσης με τους ΑΜ-39 Exocet καθόλη τη διάρκεια εικοσιτετραώρου. 
Κάτι στο οποίο θα βοηθούσε σε πολύ μεγάλο βαθμό η ενσωμάτωση του φωτισμού που θα είναι συμβατός με τη χρήση NVG. Επιτρέποντας επιχειρήσεις πάνω από θάλασσα σε πολύ μικρά ύψη και κατά τη διάρκεια της νύχτας. Το μεγαλύτερο μέρος του προβλήματος εστιάζεται στο ραντάρ RDM-3 με βάση όσα γνωρίζουμε. Ενδεχόμενη αντικατάστασή του θα ήταν επαρκής λύση, αφού και το σύστημα αυτοπροστασίας και ηλεκτρονικού πολέμου τύπου ICMS 2000Mk.1 κρίνεται εξαιρετικό από πλευράς δυνατοτήτων παρά την ηλικία του, ακόμα και με τα σημερινά επιχειρησιακά δεδομένα. 

Όλα αυτά που είναι τα ελάχιστα που μπορούν να γίνουν, έχουν εφαρμοστεί ήδη στο πρόγραμμα εκσυγχρονισμού των Mirage 2000D της Γαλλικής Αεροπορίας. Δεν θα πρέπει βέβαια να μας διαφεύγει ότι η υπάρχει και η εναλλακτική του εκσυγχρονισμού στο επίπεδο των ινδικών μαχητικών ή των -9 των ΗΑΕ. Εναλλακτική με σημαντικό κόστος όμως. 

Το οποίο δεν είναι και ο μόνος ανασταλτικός παράγοντας επιλογής μίας ευρείας έκτασης εκσυγχρονισμού. Πέρα από την ηλικία των -EGM, θα πρέπει να ληφθεί υπόψη και ο παράγοντας  ΕΑΒ. Αν δηλαδή με το πρόγραμμα εκσυγχρονισμού των 84 F – 16 στο επίπεδο -V, θα υπάρχει δυνατότητα ανταπόκρισης στις απαιτήσεις και τα χρονοδιαγράμματα ενός δεύτερου (έστω και για λιγότερες μονάδες) προγράμματος εκσυγχρονισμού. 

Ότι περιγράψαμε στην αρχή περικλείει σαφώς μικρότερο κόστος (σε τρία εκατομμύρια ευρώ ανά μονάδα ανήλθε για τα Mirage 2000D), καθώς και τη δυνατότητα οι τροποποιήσεις που θα απαιτηθούν να γίνουν σε επίπεδο μονάδας. Άρα ένα τέτοιο σενάριο συγκεντρώνει ι τις μεγαλύτερες πιθανότητες υλοποίησης. 

Άλλωστε η ένταξη του Rafale σε υπηρεσία θα απαιτήσει σημαντικά κονδύλια, ενώ εννοείται ότι θα περιλαμβάνει και μακροχρόνια σύμβαση υποστήριξης (FOS). Θεωρούμε ότι ούτε κατά διάνοια δεν θα πρέπει να επιτραπεί να επαναληφθούν τα λάθη του παρελθόντος. 

Τα κονδύλια αυτά επομένως θα πρέπει να θεωρείται απίθανο ότι θα περικοπούν προκειμένου να αποδοθούν στον εκσυγχρονισμό των παλιών Mirage 2000EGM. Που όμως συγκροτούν μία υπολογίσιμη δύναμη. Μία Μοίρα μαζί με τα εναπομείναντα διθέσια (17 Mirage 2000EGM και δύο -BGM). 

Ο παράγοντας data link (Link 16) 

Σε ότι αφορά στα Mirage 2000-5Mk.2, αυτά που πρέπει να γίνουν είναι ελάχιστα. Και με πολύ μικρό κόστος. Πεποίθησή μας είναι ότι η μοναδική προσθήκη που είναι αναγκαία στα μαχητικά αυτά, είναι η εγκατάσταση συστημάτων (τερματικών) λήψης/μετάδοσης δεδομένων Link 16. Και αυτό με σκοπό να καταστούν διαλειτουργικά όχι μόνο με τα Rafale, αλλά και με τα F-16V και κυρίως με τα ΑΣΕΠΕ.

Σε παλαιότερο αφιέρωμά μας, είχαμε επισημάνει την ανάγκη εγκατάστασης τερματικών Link 16 στα μαχητικά αυτά (https://defencereview.gr/stolos-mirage-tis-pa-i-adiriti-anagki-gia-link-16-m/) σημειώναμε την ανάγκη εγκατάστασης Link-16 και στα Mirage 2000-5Mk.2 και από άλλες πλατφόρμες, με σημαντικότερη φυσικά το EMB-145H Erieye, επισημαίνοντας παράλληλα ότι η Τουρκική Αεροπορία είναι μπροστά στον τομέα αυτό, καθώς έχει εξοπλίσει το σύνολο των εκσυγχρονισμένων F-16 που διαθέτει με Link-16

To κόστος που είχαμε αναφέρει ήταν 200.000 ευρώ ανά αεροσκάφος, ποσό διόλου ευκαταφρόνητο (ξεπερνά τα τέσσερα εκατομμύρια ευρώ για τον εξοπλισμό 24 μονάδων). Το επιχειρησιακό όφελος όμως θα είναι σημαντικό και κρίσιμο για την Ελληνική Άμυνα. Επομένως θεωρείται απόλυτα αναγκαίο το να περιληφθεί η εγκατάσταση Link-16 στην σύμβαση για την εν συνεχεία υποστήριξη των -5Mk.2 που θα ενεργοποιηθεί 

Αξίζει να αναφερθεί ότι τα F-16C/D Block 52+ και Mirage 2000-5Mk.2 ήταν τα πρώτα μαχητικά που παρέλαβε η Πολεμική Αεροπορία με ενσωματωμένα συστήματα data link. Και στις δύο περιπτώσεις όμως, επρόκειτο για συστήματα που επιτρέπουν την επικοινωνία μέχρι τεσσάρων μαχητικών του ίδιου τύπου. 

Με τα σημερινά δεδομένα, ένα σύστημα Link 16 θα καθιστούσε απόλυτα αξιόμαχα και τα παλαιότερα Mirage 2000EGM, καθιστώντας περιττή την εγκατάσταση νέου ραντάρ. Δεν γνωρίζουμε κατά πόσο είναι τεχνικά εφικτό τέτοιο πράγμα, από τη στιγμή που στα μαχητικά αυτά δεν υπάρχει ψηφιακή αρτηρία μεταφοράς δεδομένων (MIL-STD-1553B) για τη διασύνδεση των συστημάτων του και των όπλων που μεταφέρονται. 

Παρόλα αυτά αξίζει διερεύνησης. Τα 55 βομβαρδιστικά Mirage 2000D της Γαλλικής Αεροπορίας που εκσυγχρονίζονται, αποκτούν και δυνατότητες αέρος-αέρος μέσω της πιστοποίησης του MICA IR που αντικαθιστά τον R550 Magic II μικρής ακτίνας, υπέρυθρης καθοδήγησης. Αυτό έγινε προκειμένου να καλυφθεί εν μέρει ο συγκεκριμένος ρόλος, λόγω της απόσυρσης των αναχαιτιστικών Mirage 2000C. 

Στα ίδια αεροσκάφη, που προέρχονται από το πυρηνικής κρούσης Mirage 2000N της δεκαετίας του ‘80, τοποθετήθηκαν και τερματικά Link 16, παρά το γεγονός ότι στον εξοπλισμό τους δεν περιλαμβάνεται ψηφιακή αρτηρία δεδομένων (digital data bus). 

Όλα αυτά αξίζει πιθανόν να υλοποιηθούν υπό το πρίσμα της απόσυρσης των Phantom AUP τα προσεχή έτη και με δεδομένους τους ειδικούς ρόλους που μπορεί να αναλάβει το Mirage 2000EGM. Μέσω της παράτασης της επιχειρησιακής τους ζωής, σε συνδυασμό με τον εκσυγχρονισμό και των F-16C/D Block 50 τουλάχιστον, θα εξασφαλιστεί χρόνος μέχρι την προμήθεια και ένταξη σε υπηρεσία και δεύτερης Μοίρας μαχητικών Rafale.

Comments

  1. Εύγε κύριε Νικήτα για το άρθρο.

    Να κάνω μια πολύ πιθανώς χαζή ερώτηση; Θα άξιζε η αγορά λίγων μεταχειρισμένων διθέσιων για εκπαίδευση; Είχε ακουστεί ποτε κατι τετοιο1

  2. Τα μιραζ 2000-5 τα θεωρω απειρως ανωτερα των φ-16 μπλοκ 52+, αλλα τα απλα διλιτρα εχουν μεινει πισω και το μονο που τα σωζει επιχειρησιακα ειναι η δυνατοτητα tasmo με τους εξοσετ.
    Απο τι στιγμη που στο πλαισιο της συμφωνιας των ραφαλ, οι γαλλοι τα επαναγοραζουν, ας μην ειμαστε αρνητικοι να τους τα επιστρεψουμε.
    Δεν γινετε να κρατησουμε ολα τα παλια, η αυτα η τα φ-16 μπλοκ 30 πρεπει να φυγουν.
    Καλύτερα να φυγουν αυτα και τα μπλοκ 30 να γινουν 50+ εχουν παρει 2 δομικες ηδη αλλωστε.
    Φυσικα και δεν πρεπει να φυγει κανενα πριν απο 1-2 χρονια οταν θα εχουμε παραλαβει τα πρωτα10-12 μτχ ραφαλ, ας φυγουν τοτε.
    Τα ραφαλ παιρνοντας και περισσοτερους εξοσετ θα καλυψουν το ρολο τους σε αναλογια 1 προς 2.
    Αν οι γαλλοι τα παιρνουν 10-12 εκρια το καθενα ειναι 200-240 εκρια και απο την συνολικη fos για την υποστηριξη των μιραζ που ειναι 260 εκρια και για τα 44 αν φυγουν τα 20 και μεινουν μονο τα 24 μιραζ 2000-5 τοτε και η fos θα μειωθειμ αλλα 100-120 εκρια.
    Εχουμε ενα ωφελος 300-350 εκριων που αν τα ραφαλ τελικα ειναι 18-20 τα χρησιμοποιουμε και παιρνουμε η 4 καινουργια η 6 μτχ και συμπληρωνουμε τη πληρης μοιρα των 24 αεροσκαφων.

  3. Καλα δεν βρισκονται 4,8εκ (200χιλ*24)για να μπει link 16 στα -05?Και αλλα 3,6εκ(200χιλ*19)για να μπει κ στα -2000?Συνολο 8,4εκ που με μαζικη παραγγελια μπορει να ειναι κ λιγοτερα??Βρεθηκαν ομως σε μια νυχτα(κυριολεκτικα νυχτα βγηκε η αποφαση) 25εκ ΕΞΤΡΑ(ναι ,ΕΞΤΡΑ)για τις …εκδηλωσεις(ποιες εκδηλωσεις εν μεσω κορονοιου?)του «Ελευσινα,πολιτιστικη πρωτευουσα της Ευρωπης 2020″…………………………………..

    1. Και όχι μόνο. Αυτό με το δήθεν κόστος, εγώ προσωπικά τα ακούω βερεσέ. Αν θέλουν όλα γίνονται.
      Δηλαδή όταν πήραμε τα Mk-5, δεν υπήρχαν τα λεφτά για να αναβαθμίσουμε και τα παλαιότερα σε Mk-5? Εδώ γελάμε βέβαια. Ή όταν πήραμε τα 50αρια F-16, δεν είχαμε τα λεφτά να κάνουμε και τα 30αρια 50άρια, ας γελάσω πάλι. Οι άνθρωποι εγκληματούν τρεις 10ετίες τώρα και όχι μόνο στην Π.Α.

  4. Πολύ καλό άρθρο. Με στοχευμένες προσθήκες τα Μ2000 έχουν πολλά να προσφέρουν. Ειδικά στις ναυτικές περιπολίες όλο το 24h.

    Δεν γίνεται να τα κάνουν όλα τα Rafale. Σκεφτείτε την εκπαίδευση των πιλότων και την επιχειρησιακή απόδοση τους. Καλύτερα να υπάρχουν εξειδικεύσεις για καλύτερη αποδοτικότητα.

    Με 44 Μ-2000 και 24 Rafale και 84 F16 V δένουμε το γάιδαρο για 10-15 χρόνια και κοιτάζουμε το ναυτικό.

  5. Όλα θα εξαρτηθούν από το τι συζητιέται και τι θα αποφασιστεί για την αγορά η όχι RAFALE
    Που ξαναγράφω προέκυψε από το πουθενά η μάλλον από του Μαξίμου χωρίς κανένα προγραμματισμό από την Αεροπορία!
    Εφόσον προχωρήσει τα EGM μάλλον θα φύγουν πολύ σύντομα ώστε να απελευθερεθουν RESOURCES που λέμε στη καθομιλουμένη!
    Για τα -5
    Εάν οι γάλλοι προσφέρονται να πάρουν πίσω πρέπει να το σκέφτομαι για τους λόγους που έχω γράψει
    Τοποθέτηση link16 στα EGM είναι μάλλον αδύνατη logo αρχαίου υπολογιστή και επειδή έχει μονο ένα MFD στο
    cockpit

    *#Η (US)Αεροπορία θα προτιμήσει να διώξει τα 2000 παρα να αποσύρει τα εναπομείναντα F4E
    Δικαιολογούν δυο θέσεις ιπταμενων ανά αεροπλάνο και μια ολάκερη πτέρυγα μάχης#

    *Εκτίμηση ιπταμενου όχι δίκια μου*

    1. Δεν υπαρχει η δυνατοτητα (πολυτελεια) να φυγει ΤΙΠΟΤΑ μεχρι να βγει και το τελευταιο Φ16 απο την ΕΑΒ (202….?)
      Εκτιμηση Ιπταμενου (επισης).
      Ισως με την εισοδο του Ραφαλ να υπαρξει ενα μικρο παραθυρο..
      ΟΧΙ ομως ΚΑΙ Mirage EGB KAI F-4(οσα εχουν απομεινει)….το οτι ΔΕΝ πωλουνται πλεον τα -30 πιστευω το ειδατε ολοι.

          1. Εάν θέλει μπορεί να τα υποστηρίξει. Τα Mk-5 φεύγουν μόνο αν αντικατασταθούν από ισάριθμα Ραφάλε. Εάν δεν έχουν σκοπό Ραφάλε, πρέπει να τα αναβαθμίσουν χθες.
            Εάν πάρουν τώρα Ραφάλε δύο διαφορετικών εκδόσεων, πρέπει από τώρα να προβλέπεται μια οικονομική αναβάθμιση ΟΛΩΝ σε F4. Τα 50αρια F-16, πρέπει χθες να μπουν στο πρόγραμμα Viper και να αφήσουν τα χαζά. Όπως και τα 30αρια σε 50αρια.
            Θα έγραφα ότι αυτά πρέπει κατά τη γνώμη μου, αλλά όταν βλέπω να ξεφυτρώνουν δις από παντού, δεν είναι η γνώμη μου, είναι η θέληση που πρέπει να έχουν για να γίνουν αυτά που πρέπει.

    2. Μου είναι ακατανόητο από που πηγάζει αυτή την κρίσιμη στιγμή η εμμονή στην «τυπικότητα» ή ακριβέστερα στην τυπολαγνεία από σχολιαστές και άλλες ιστοσελίδες όταν έχει πάρει φωτιά η γούνα μας. Έκανε ποτέ η ΠΑ κανονικό διαγωνισμό για αεροσκάφη, ακόμα και σε καλύτερες εποχές (από άποψη συνθηκών/πίεσης χρόνου); Αυτό που εσύ και άλλοι περιγράφουν με κεκαλυμμένη αρνητική χροιά ως «αιφνιδιασμό» της ΠΑ είναι γιατί το Rafale δεν είναι ικανότατο και δεν ταιριάζει γάντι στο επιχειρησιακό της δόγμα ή γιατί η προμήθεια Rafale ήταν στα πλαίσια της φαντασίας μέχρι πριν λίγο καιρό λόγω εφησυχασμού και έλλειψης ιεράρχησης προτεραιοτήτων;

      Η περίφημη δήλωση του Α/ΓΕΕΘΑ ότι θέλουμε τα F-35 έπειτα από ποια επίσημη μελέτη της ΠΑ προέκυψε και με βάση ποια αντικειμενικά στοιχεία; Από ένα F-35 που 20 χρόνια τώρα δεν έχει τελειώσει καν ούτε το στάδιο των Αρχικών Επιχειρησιακών Δοκιμών & Αξιολόγησης λόγω συνεχών προβλημάτων και εξαιρετικά χαμηλής διαθεσιμότητας; Αυτό το προβληματικό F-35 το θέλουμε χωρίς επίσημο διαγωνισμό/αξιολόγηση από την ΠΑ, το καθόλα μάχιμο, επιχειρησιακό και σχεδόν άμεσα παραδοτέο Rafale… όχι. Δύο μέτρα και δύο σταθμά! Έλεος κάπου.

      Για την αξία των Mirage 2000 και -5 έχει μιλήσει πολλάκις ο Σμήναρχος κ. Ζηκίδης, η γνώμη του οποίου λόγω γνώσης εκ των έσω και εμπειρίας ως ιπτάμενος/στέλεχος της ΠΑ στα Mirage φέρει πολύ μεγαλύτερη βαρύτητα από την δική μου και την δική σου. Άποψη έχουμε όλοι, αλλά η σημασία της είναι ανάλογη της γνώσης που έχει ο καθένας. Άρα ακούστε και λίγο! Κοινώς, θα δώσουμε πίσω το καλύτερο και πιο σύγχρονο αεροσκάφος αεροπορικής υπεροχής της ΠΑ και φορέα των SCALP που έχει ακόμα τεράστια περιθώρια πτητικής αξιοποίησης, και που έχουμε επενδύσει ένα σκασμό λεφτά; Πρέπει να επαναλάβουμε πάλι όλες τις μοναδικές δυνατότητες που προσφέρουν στην ΠΑ ή να τα διώξουμε για ικανοποιηθούν οι εμμονές μερικών και να μην γίνει και πολύ «Γαλλική» η ΠΑ;

      1. Μην το υποτιμάμε το F-35!

        Κοίτα πόσες εξαγωγές έχει το #προβληματικό# F35 και πόσες το RAFALE/EUROFIGHTER/…GRIPEN!!

        Η Αεροπορία έχει ταχθεί καθαρά υπέρ της απόκτησης 5hs γενιάς μαχητικού που είναι το εξής ένα το F35!!

        Όπως είχε πει και ο τότε Αρχηγός στο μέλλον θα είναι δυο κατηγοριες αεροποριών :
        αυτές με τα 5hs γενιάς και αυτές χωρίς
        !]
        Και προφανώς η Αεροπορία θέλει να είναι στη 1h κατηγορία!!

  6. Γιατι δηλαδη δεν πρεπει να δικαστουν οι Πρωθυπουργοι της τελευταιας δεκαετιας για αυτην την ιστορια; Επειδη «τα Μ2000 ειναι στρατηγικος βραχίων, αλλα εξισου στρατηγικης αξιας ειναι και τα Εrieye, C130, C27»;
    Ε, τοτε πρεπει να δικαστουν ΚΑΙ για αυτα.
    Πόσο κοστιζαν δηλαδη ετησιως οι FOS αυτων των ολιγαριθμων αεροσκαφων;
    Η απαντηση ειναι οτι ολες μαζι οι FOS των Μ2000, των ΑΣΕΠΕ και των μεταγωγικων, κοστιζαν λιγοτερο απο 100.000.000 ετησιως.

    Ενα μετρο συγκρισης: Συμφωνα με στοιχεια του ΔΝΤ, οι ζημιογονες ΔΕΚΟ το 2012-2018 φορτωσαν στο Κρατος ζημιες 18 δισ.
    ευρω.

    Αλλα βεβαια πώς να δικαστουν αυτοι, οταν Ακης και Γιανος ειναι ηδη εξω, ο απατεών Σημίτης δεν πηγε ποτε μεσα, ενω τα παντα πριν το 2015 εχουν παραγραφει;

    Τι να λεμε τωρα, μετα το 1981 μονο ο Κώστας Μητσοτάκης εδειξε ελικρινες και ανιδιοτελες ενδιαφερον για τις Ενοπλες Δυναμεις.
    Ας μη δικαστει ο αναξιος γιος του, ας του τη χαρίσουμε για χαρη του πατερα του. Ας βγει να μας δωσει εξηγησεις για την αχαρακτήριστη αδιαφορια του εδω και 14 μηνες. Οπως και ο προκατοχος του βεβαια.

    Επι της τεχνικοοικονομικης πτυχης.
    Tα 18 παλαιοτερα Μ2000 του 1988 μπορουν θεωρητικα να πετανε αλλα 30 χρονια, ο τύπος ειναι «σκυλί» απο δομικής αποψεως, πολυ ανθεκτικοτερος του F16.
    Το κοστος της FOS των Μ2000 ειναι 40.000.000 ετησιως. Ομως η απαιτουμενη επαναπιστοποιηση των οπλων (Mica, Scalp, Exocet) ειναι ακριβοτερη. Καποτε ακουγα για 140.000.000, αλλα τωρα ακουω οτι μπορει να πλησιασει τα 500.000.000.
    Tα οπλα αυτα ομως δινουν στα Μ2000 τεραστιες δυνατοτητες που ουτε κατα διανοια δεν εχουν τα F16, λογω των γνωστων πολιτικων περιορισμων του Θείου Σαμ.

    1. Ο σημιτης και ο ακης που τους χλευάζεις σου έφεραν την αφρόκρεμα των όπλων άσχετα αν έφαγαν πολλά . Οι επόμενοι μας κατάντησαν έτσι σε αυτό το χαλί. Είναι δυνατόν να δίνουν συνεντεύξεις απόστρατοι ´η και ενεργοί Αξιωματικοί ακόμα , κρατικοδίαιτοι και στρατευμένοι σε άρματα αμερικανικά και γερμανικά και να διαμαρτύρονται γιατί λέει δεν τους ρώτησε ο κουλης για τα ραφαλ. Δε σε ρώτησε ρε ασχετε γιατί τόσα χρόνια έχεις αφήσει τα μισά και βάλε όπλα σε αχρηστία και δεν παραιτήθηκες όταν η πολιτική ηγεσία σε έγραφε και δε σου έδινε λεφτά. Γιατί εσυ τα λεφτά σου ήθελες να τα τσεπώνεις και να σου αν τα Μιράζ δεν πετούσαν και να σου αν οι σκαλπ είχαν λήξει . Είναι δυνατόν στην τραγική Ελλάδα για να αγοραστεί ένα όπλο να χρειάζεται να περάσει από 10 επιτροπές και από 10 συμβούλια και από 10 υπουργούς ; Απίστευτα πράγματα που από όπου και αν το ψάξεις βρωμάει

      1. Αν ο Σημίτης και ο Άκης μας έφεραν την αφρόκρεμα των οπλικών συστημάτων,άσχετα αν μας έφαγαν πολλά,όπως εσυ γράφεις,τότε απο το προαύλιο του κοινοβουλίου να βγαλουμε το αγαλμα του Βενιζέλου και να βαλουμε τα δικα τους.
        Λίγο προσοχή στο τι γράφεις φίλε ,δεν βλάπτει.

      2. @ελροντ

        Ναι ρε φιλε δεν ειναι τιμιο και σωστο το Σώμα των Ελληνων Αξιωματικων και ηταν τιμιοι και καλοι ο Ακης και ο Σημιτης.
        Οι στρατιωτικοι φταινε που δεν εδιναν λεφτα οι πολιτικοι για να συντηρηθουν τα αεροπλανα, αλλα και αν τους εδιναν, αυτοι θα τα ετρωγαν. Και τους γραφειοκρατικους-διαδικαστικους λαβυρινθους οι στρατιωτικοι τους δημιουργησαν, οχι ο Μπενίτο και οι νομοι του.
        Και ο σημερινος Πρωθυπουργος δε χρειαζεται να συμβουλευεται τους ειδικους του ΓΕΑ τι αεροπλανο να παρει διοτι ξερει καλυτερα.

        Ο καθενας εχει δικαιωμα να πεταει αρλούμπες, αλλα οχι και να ξεπερναει καθε οριο κακοηθειας.

        1. Φίλε όταν ο σημιτης και ακης αγόραζαν αφρόκρεμα , ο Μπενιτο δεν ήξερε τι έχει μέσα στο παντελόνι του. Αυτό έγραψα , ότι οι επόμενοι μας κατέστρεψαν. Ο Γαπ ο Μπένι ο Σαμάρας ο Τσίπρας. Και τέλος όσον αφορά τους αξιωματικούς και τους λοιπούς ένστολους είναι εξίσου υπεύθυνοι για το κατάντημα των όπλων μας. Βολεύτηκαν τον καιρό της κρίσης με τα λεφτά τους και τα αναδρομικά τους και το στόμα το είχαν ραμμένο. Κάλυτερα να έχω σκαλπ μικα υποβρύχια super vita phz 2000 leopard hel επιχειρησιακούς s 300 tor m1 ασεπε , παρέα με μίζες , παρά νόμους σαν του Μπένι που για να αγοράσεις μια βίδα μέχρι να την πάρεις θα έχεις πετάξει το αεροπλάνο γιατί θα έχουν περάσει 20 χρόνια

  7. Καλησπέρα,

    στη χειρότερη περίπτωση που δεν προχωρήσει η προτεινόμενη απ το άρθρο αναβαθμιση,γνωρίζουμε αν τα RAFALE έχουν (πέρα από Link16) ζεύξη δεδομένων συμβατή με αυτή που ακούνε τα 2000-5;
    (έστω κι αν αυτή μπορεί να υποστηρίξει δεδομένα από max 3 ή 4 αεροσκάφη)

  8. Τα Mirage 2000EGM αν δεν εκμεταλλευθούμε τίποτα από όσα ξηλώνουν τα ΗΑΕ από τα 2000-9 τα βλέπω να παίρνουν πόδι μετά την κήρυξη πλήρως επιχειρησιακή της μοίρας των Rafale…

    Δεν ξέρω αν η Κύπρος πρέπει να ανακατευτεί με τα Mirage 2000EGM μαζί με τα RDY-2 από τα ΗΑΕ μπορέσει να βγει κάτι καλό.

  9. Διαφωνώ συνολικά στην περαιτέρω σπατάλη πόρων για τα εν λόγω αεροσκάφη εκτός FOS.
    Καλύτερα σε εύλογο διάστημα να τα πουλούσαμε στην κατασκευάστρια για έξτρα RAFALE ή στην κύπρο μιας και BVR αγώνας δεν θα παίξει εκεί. Μια πιστοποίηση ίσως ενός ισραηλινού πυραύλου για Dogfight και είναι κομπλέ.
    Το μέλλον (2030) πρέπει να έχει VIPER (όλα τα μπλοκ να γίνουν VIPER / Block30 να παίξουν τον ρόλο CAS κυρίως, RAFALE και Mirage 2000-5. Τα F35 μόνο στο τελευταίο μπλοκ να γίνει η παραγγελία. Και συμπληρωματικές παραγγελίες RAFALE πουλώντας και τα 2000-5. Για να φτάσουμε σε 2 τύπους (3 με F35) με ότι αυτό συνεπάγεται.

  10. Τα Μιράζ πρέπει οπωσδήποτε να μείνουν ετοιμοπολεμα κ να εκσυχρονιστουν.
    Το επομενο Βήμα της ΠΑ πρέπει να ειναι η προμηθεια αλλης μια μοιρας ραφαλε κ παραλληλα μια μοίρα φ35.
    Ιδανικά
    44 ραφαλε
    44 μιραζ
    85 φ16 βιπερ
    24 φ35

  11. Τα Μιραζ θα μπορούσαν να αγοραστούν από Κύπρο και με ένα πρόγραμμα εκσυγχρονισμού θα ήταν κουφέτο για τους κουμπάρους… θα μπορούσαν να μετασταθμευουν Κρήτη ή/και Ισραήλ(;;) Εμείς θα έπρεπε να κυνηγήσουμε τα -5F (26 τμχ) των Γάλλων και να τα φέρουμε σε επίπεδο Mk3 (νεο ραντάρ,Scalp, Mica Ng, Exocet) για αντικατάσταση των F4… Οπότε 150 F16V( με 20 εκατομμύρια/τμχ μπορούμε να αναβαθμίσουμε και τα 30αρια, έλεος), 50 Mirage 2000-5Mk3 , 20 Rafale συν τα Κυπριακά εκσυγχρονισμένα…

  12. Ας μην δινουμε αλλοθι η νομιμοποιουμε ηθικα και πρακτικα με εκφρασεις απενοχοποιητικες τους υπαιτιους της καταντιας στην αμυνα ..
    Υπαρχει παραλειψη καθηκοντος σκοπιμη η λογω ανικανοτητας με το βαρος λογω ενδειξεων στην πρωτη ,που προκαλεσε ανηκεστο βλαβη στην αμυνα μας ισοδυναμη δολιοφθορας αφου με αυτα και αυτα καθηλωθηκαν aka αχρηστευθηκαν τα περισσοτερα εκ των Μιραζ για να μην αναφερω δεκαδες αλλα οπλικα συστηματα ..Και σε αυτα τα πραγματα ησαν «συνθετα»;
    Παντα οι ανθελληνες οι πρακτορες και οι ανικανοι κρυβονταν κατω απο τον μανδυα του περιπλοκου η νομικα δεσμευτικου η του ασαφους ωστε να κρυψουν τα κινητρα τους .
    Ενω οι ιδιοι καθοριζαν και διαμορφωναν παντοτε το πλαισιο αυτο ειτε εμμεσα ειτε αμεσα!
    Και τι σχεση εχει το συνθετο με την σκοπιμη μη υπογραφη FOS οταν μπορει να αλλαξει ο νομος απο τους ιδιους που ταχα μου συναντουν δυσκολιες παρα την» αγαθη τους προθεση»;
    Η πολιτικη και στρατιωτικη ηγεσια με προεξαρχουσα την πρωτη εχουν ευθυνες αποκλειστικα δικες τους για την κατασταση αυτη .Ευθυνες που εαν ποτε αλλαξει το καθεστως ειτε απο καποιο γεγονος εθνικης καταστροφης ειτε απιθανα απο την ψηφο του λαου θα αποδωθουν αναλογικα σε προσωπα κλειδια στο ακεραιο.
    Μονο με ενα ειδικο δικαστηριο θα αποκαλυφθουν και αποδειχθουν ολα αυτα περα απο αμφιβολιες και αλλα αφελη.
    Πια συνθετα και αλλα λογια να αγαπιομαστε ;
    Τον νομο Βενιζελου ποιος τον συντηρει και ποιος τον ψηφισε παλαιοτερα αν οχι οι πολιτικοι με ονοματεπωνυμο πλην του αθλιου εμπνευστη τους και ποιοι αδιαμαρτυρητα δεχονται την κατάστροφικη του δραση στις ΕΔ ακομη και σημερα;
    Οψομεθα εις Φιλιππους για ολους αυτους και εκατο χρονων να φθασουν αν και οποτε το επιτρεψουν οι συνθηκες .
    Παραγραφες και ασυλιες τελος.
    Αν χαθει τμημα της επικρατειας μας συνεπεια των συνθετων αυτων παραλειψεων τι θα λεμε μετα;
    Ουτε εγκλημα χωρις τιμωρια πρεπει να υπαρξει .
    Αρκετα υπεστη η χωρα ατιμωρητα ..
    Οχι και στην αμυνα να μεινουν αναπαντητα τα αισχη γιατι εκει αυτα πληρωνονται με αιμα.
    Εκτος και αν παραγραφει πρωτα η Ελλαδα οποτε συγχαρητηρια στους δρωντες και οσους τους ανεχονται.

    1. Μια extra πηγή χρηματοδότησης που θα έλυνε και πολλά μικρά προβλήματα των ΕΔ και προχωρούσαν και πολλά μικρά ή και μεγαλύτερα αναγκαία προγράμματα (π.χ. κράνη kevlar για τον Σ.Ξ. και άλλα πολλά).

  13. Συγχαρητήρια για το άρθρο σας κ.Νικητα.ποσος χρόνος εκτιμάται ότι θα θα χρειαστεί μέχρι να αποδοσει η fos των Μιράζ?
    Σίγουρα το Μιράζ είναι ένα ικανότατο α/φ,που έχει να δώσει πολλά ακόμη στην Π.Α.τα Η.Α.Ε,μετά τη συμφωνία με το Ισραήλ γράφεται ότι ενδιαφέρονται για f35,στην περίπτωση αυτή και δεδομένου των αρίστων σχέσεων μας ,μαζί τους δεν θα πρέπει με κανένα τρόπο να μας ξεφύγουν τα Μιράζ τους.

  14. Λοιπόν άσχετο με το άρθρο και ζητώ προκαταβολικά συγνώμη, αλλά μόλις διάβασα ένα άρθρο που για πρώτη φορά αναφέρει κάτι για το οποίο επιχειρηματολογούσε σε παλιά μου σχόλια σε σχέση με το σε ποιο δικαστήριο πρέπει να πάει η Ελλάδα για το θέμα της ΑΟΖ.

    Στα σχόλιά μου έλεγα ότι υπάρχουν δύο κανονικά δικαστήρια και ένα διαιτητικό και τα υπέρ/κατά καθενός ήταν:

    -Διαιτητικό δικαστήριο Χάγης. Δεν το θέλουμε με τίποτα γιατί δεν δικάζει, αλλά τα «βρίσκει¨σε αυτούς που έχουν κόντρα. Συνήθως αυτός που έχει άδικο παίρνει 30% του διακυβεύματος και ο άλλος το υπόλοιπο.

    -Διεθνές δικαστήριο της Χάγης. Είναι δικαστήριο που παίρνει αποφάσεις σε κόντρες μεταξύ κρατών και υπάγεται στον ΟΗΕ. Ναι μεν λαμβάνει υπόψη την διεθνή νομοθεσία, αλλά δεν περιορίζεται από αυτή, και δικάζει τι θεωρεί το ίδιο ότι πρέπει να γίνει. Λιγότερο επικίνδυνο από το διαιτητικό, αλλά πάλι δεν θα δδικάσει απόλυτα με τον νόμο της θάλασσας αλλά με κάτι πιο μεσοβέζικο και πολιτικό.

    -Διεθνές δικαστήριο Αμβούργου. Το κατ εξοχήν διεθνές δικαστήριο για την θάλασσα που αποφασίζει αποκλειστικά στην εφαρμογή του συγκεκριμένου νόμου. Αν έχουμε δίκιο όπως λένε όλοι με βάση το δίκαιο της θάλασσας εκεί πρέπει να πάμε.

    Στο άρθρο που είδα σήμερα, αναφέρει ότι επιτροπή που είχε γίνει την δεκαετία του 90 μεταξύ άλλων επεξεργάστηκε και το πιο δικαστήριο μας συμφέρει, και κατέληξε στο δικαστήριο του Αμβούργου (ακριβώς για τους ίδιους με πάνω λόγους). Αν κατάλαβα καλά μόνο ο ΓΕΕΘΑ Λυμπέρης δεν συμφωνούσε (και αυτό από μόνο του είναι ενδιαφέρον).

    Επειδή όσο προχωράει το θέμα συνομιλιών κτλ με Τουρκία, και όλοι πιπιλάνε την καραμέλα με Χάγη, που το παρουσιάζουν σαν μεγάλο κατόρθωμα αν πάμε το θέμα της ΑΟΖ στην Χάγη και συμφωνήσει η Τουρκία, θα έλεγα ότι δεν είναι απαραίτητα κατόρθωμα και έχει σοβαρούς κινδύνους.

    1. Αγαπητέ φίλε,
      Γίνομαι τρελός όταν ακούω περί διεθνούς δικαίου και διεθνών δικαστηρίων.
      Την ελευθερία της πατρίδος την κερδίσαμε με ποταμούς αίματος,δεν μας την έδωσε κανένα διεθνές δικαστήριο,παρά το ότι η διεθνής κοινότητα ήξερε τα εγκλήματα των δυναστων του Ελληνισμού,πάντα ήταν ο πόντιος Πιλάτος,πάντα έβλεπε αλλά δεν αντιδρούσε,υπηρετώντας τα μικροσυμφέροντα της.
      Αν δεν μπορούμε να υπερασπιστούμε ΜΟΝΟΙ ΜΑΣ,τα εθνικά μας δίκαια,είμαστε ανάξιοι του ονόματος μας.
      Όποιος αμφισβητεί τα κυριαρχικά μας δικαιώματα πρέπει να ξέρει ότι η απάντηση είναι μια :ΦΩΤΙΑ ΚΑΙ ΑΤΣΑΛΙ,από τις κάνες των πυροβόλων μας.οπως ακριβώς έγινε στα Δερβενάκια,στο Σαρανταπορο,στο Ρουπελ και σε χιλιάδες αλλά μέρη.εδω είναι Ελλάδα, όχι Δανία.
      Ούτε κουβέντα λοιπόν.-

  15. Ενας ειναι ο υπαιτιος για την κατασταση στις Ε.Δ

    Ο Βενιζελος και ο νομος του.Μετα ερχεται η κυβερνηση και τα μελη της που τον ψηφισαν,οι βουλευτες που τον ψηφισαν και ακολουθουν ολοι οι επομενοι που δεν τον κατηργησαν.

    Σε μια χωρα που λειτουργει σωστα ο Βενιζελος αυτη την στιγμη θα ηταν φυλακη με την κατηγορια της εθνικης προδοσιας με ισοβια αφαιρεση πολιτικων δικαιωματων μαζι με αυτους που στηριξαν τον νομο του.Στην Ελλαδα κανει ακομα «παρεμβασεις» και «μαθηματα».Καποιοι μαλιστα τον θεωρουν «εθνικο κεφαλαιο».

    Οσον αφορα το αρθρο.Ακομα μια πολυ καλη δουλεια του κ.Νικητα.Η μονη «πισινη» που κραταω ειναι τα απλα Mirage τα οποια ουσιαστικα μενουν μονο ως φορεις των Exocet.Τα MagicII νομιζω αποσυρθηκαν και τα Mica δεν μπορουν να αξιοποιηθουν πληρως απο το αεροσκαφος.Εκσυγχρονισμος δε ειναι μαλλον απιθανος.
    Ειμαι και εγω της αποψης πως τα αεροσκαφη θα αποσυρθουν με την ελευση των Rafale.

    Μακαρι να προχωρησει το Link 16 στα 2000-5

    @Ελροντ

    «Ο σημιτης και ο ακης που τους χλευάζεις σου έφεραν την αφρόκρεμα των όπλων άσχετα αν έφαγαν πολλά»

    Ουτε την αφροκρεμα εφεραν,ουτε σε σωστες ποσοτητες εφεραν οτι εφεραν,ουτε με σωστο τροπο τα εφεραν και αυτα που εφαγαν ηταν αναλογικα παρα πολλα σε σχεση με αυτα που «εφεραν».

    «Είναι δυνατόν να δίνουν συνεντεύξεις απόστρατοι ´η και ενεργοί Αξιωματικοί ακόμα , κρατικοδίαιτοι και στρατευμένοι σε άρματα αμερικανικά και γερμανικά και να διαμαρτύρονται γιατί λέει δεν τους ρώτησε ο κουλης για τα ραφαλ.»

    Εδω σου δινω απολυτο δικιο.Ειδικα για τον Σ.Ξ.

  16. Το Μ2000 δυστυχώς η Γαλλία επέλεξε να σταματήσει την εξέλιξη του (σε αντίθεση με το F16) για λόγους που έχουν να κάνουν μάλλον με την εμπορική επιτυχία του Rafale. Από την στιγμή που εμείς (Ελλάδα) δεν έχουμε την αμυντική βιομηχανία του π.χ. Ισραήλ (και δεν μπορούμε να φτιάξουμε π.χ. AESA radar ώστε να συνεχίσουμε εμείς, τρόπον τινά, την εξέλιξη του (δηλ. να φτιάξουμε ενα νέο Kfir)) νομίζω ότι είναι καλύτερα να τα αντικαταστήσουμε με Rafale. Το τελευταίο θα μας δώσει υπεροχή έως τις αρχές του 2030 όπου το F35 θα είναι λογικά ώριμο (απαλαγμένο από τα προβλήματα του). Έτσι κατά τα μέσα του 2030 θα έχουμε 3 τύπους F16V για την καθημερινή «λάντζα», F35A ως μαχητκό stealth 5ης γενίας και Rafale σαν δευτερη πηγή (εκτός USA).

  17. Σχετικά με το τι να γίνει με τα παλιά αεροσκάφη (block 30 F-16 και Μ-2000), νομίζω ότι πρέπει να το δούμε βραχυπρόθεσμα, μεσοπρόθεσμα και μακροπρόθεσμα, και με βάση τις συνθήκες που θα επικρατούν.

    Βραχυπρόθεσμα: Έχουμε μια απειλή να επικρεμάται πάνω από το κεφάλι μας, άρα η μόνη επιλογή είναι να δοθούν χρήματα για FOS και να είναι σε άριστη κατάσταση για να μπορούν να επιχειρούν. Αν υπάρχουν μίνι αναβαθμίσεις που με λίγα χρήματα σε λίγο χρόνο μπορούν να δώσουν καλή βελτίωση να γίνει, αλλά αν ακόμη και μια αναβάθμιση θέλει πάνω από 1-2 χρόνια να τελειώσει σε όλα τα αεροσκάφη που είναι να την κάνουν, να μην γίνει.

    Μεσοπρόθεσμα, με την παραλαβή των Ραφάλ (βραχυπρόθεσμα) και των F-35 (μεσοπρόθεσμα), τα F-4, blk 30 και Μ-2000, και υπό την προϋπόθεση ότι οι εντάσεις θα έχουν πέσει, καλό είναι να αποσυρθούν από τον μάχιμο ρόλο. Εκεί πρέπει οι ειδικοί να δούν αν κάποιο από αυτό συμφέρει να είναι ένα είδος εκπαιδευτικού, αν όχι, και αν δεν αναμένονται εντάσεις, είτε να πουληθούν ή να δοθούν για απόσυρση (περίοδος 2022-2028)

    Μακροπρόθεσμα: Όπερ την δεκατία του 2030-2040 θα έχουμε αεροπορία που οι μεγάλοι αριθμοί θα βασίζονται σε αεροπλάνα 3ης γενιάς που μετά τις αναβαθμίσεις θα είναι 3 + / 4+ γενιάς (Viper και 2000-5), αεροπλάνα που θα είναι καθαρόαιμα 4ης+ γενιάς (Ραφάλ) και αεροπλάνα που θα είναι 5ης γενιάς (F-35). Ωστόσο θεωρητικά θα έχουν επιλυθεί και όλα τα προβλήματα με τους γείτονες, ενώ σε πολλές αεροπορίες θα παλιώνουν τα Ραφάλ και F-35. Άρα αυτό που βλέπω την δεκαετία 30-40 να αγοράζουμε μεταχειρισμένα Ραφάλ και F-35 και να αποσύρουμε τα αρχικά τα 2000-5 και ότι non Viper υπάρχει. Σιγά σιγά θα μπαίνουμε στην 6η γενιά, αλλά πλέον οι αριθμοί/οροφές αεροσκαφών θα πέσουν πολύ, καθώς η απειλή και ένταση δεν θα υπάρχει ενώ πλέον και η ΕΕ θα έχει εμβαθύνει (και αμυντικά) σε ένα είδος ΗΠΑ.

  18. Παρατηρώ τις τελευταίες ημέρες έναν πρωτόγνωρο ενθουσιασμό της ελληνικής κοινωνίας με τη Γαλλία, τον Μανώλη τον Μακρόνη, τις Ριπές (Rafale), τη σαμπάνια, το γαλλικό κρασί και εν γένει οτιδήποτε γαλλικό… Από τη μία χαίρομαι, καθώς εδώ και καιρό προσπαθώ να αναδείξω τις δυνατότητες των γαλλικών οπλικών συστημάτων και ειδικότερα των μαχητικών, αναγνωρίζοντας ότι οι Γάλλοι είναι σχετικά πιο “κοντά μας” από άλλους “συμμάχους”. Από την άλλη όμως, φοβάμαι ότι δεν έχουμε ξεφύγει από το σύνδρομο της Κοκκινοσκουφίτσας, περιμένοντας κάποιον να μας σώσει, ο οποίος παλαιότερα νομίζαμε ότι ήταν Αμερικανός, μετά ίσως από το ξανθό γένος, και προσφάτως Γάλλος… αν και η αρχική (γαλλική) έκδοση του γνωστού μύθου δεν είχε κυνηγό που ως από μηχανής θεός έσωσε την παρτίδα: https://www.defence-point.gr/news/to-elliniko-ethnos-os-monimo-thyma-ton-volikon-ideolipsion-tis-kokkinoskoyfitsas
    Επίσης, αναρωτιέμαι πως θα αντιδράσει η ελληνική κοινωνία όταν συνειδητοποιήσει ότι οι θαυμαστές ικανότητες του Rafale, τουλάχιστον όσον αφορά τα όπλα (πλην μετεωρίδη), υπήρχαν εδώ και πολλά χρόνια στην ΠΑ με τα Mirage. Κι εδώ έρχεται το πολύ ενδιαφέρον αυτό άρθρο να μας το θυμίσει, επισημαίνοντας την απαίτηση υποστήριξης και ενδεχόμενης αναβάθμισης των Mirage.

    Μερικές διευκρινίσεις επί του άρθρου: δυστυχώς τα παλαιά Μ2000 είναι συνολικά 18: 16 EGM (μονοθέσια) και 2 BGM (διθέσια). Όσον αφορά τις πιθανές αναβαθμίσεις των παλαιών Μ2000, εκτιμώ ότι περιορίζονται σε μία, αυτή των ινδικών Μ2000 Ι (εάν κι αυτό είναι πλέον δυνατό). Τα γαλλικά M2000D είναι αρκετά διαφορετικά από τα δικά μας EGM (τα οποία είναι παρεμφερή με τα παλαιότερα Μ2000C), οπότε η όποια αναβάθμισή τους δεν μας αφορά. Ανάλογες δυσχέρειες υπάρχουν στην εγκατάσταση Link 16, καθώς κάτι τέτοιο ενδεχομένως θα απαιτούσε και τροποποίηση στον υπολογιστή, ώστε να αξιοποιείται η πληροφορία που παρέχεται. Δεδομένου του μικρού αριθμού τους (μόλις 16 Α/Φ), δεν αξίζει η ανάπτυξη κάποιου νέου προτύπου, πράγμα το οποίο θα απαιτούσε χρόνο και χρήμα. Θα μπορούσαν όμως να προσφέρουν στη κοινωνία για 10-15 χρόνια ακόμα, ως φορείς Magic II (όσο είναι δυνατόν), ΑΜ39, καθώς και SPICE (όπως συζητήθηκε σε προηγούμενη ανάρτηση), ενώ θα μπορούσε να πιστοποιηθεί σε αυτά το ASTAC, ένα σύστημα με μοναδικές δυνατότητες, που παραμένει αξεπέραστο αν και δεν αξιοποιήθηκε πλήρως από την ΠΑ. Αρκεί βέβαια να πάρουμε μερικά ανταλλακτικά για να τα υποστηρίξουμε και να πετάνε…

    @Spiral
    Ευχαριστώ για τα καλά σας λόγια και συγχαρητήρια για τα ενδιαφέροντα σχόλιά σας. Μία διευκρίνιση μόνο, είμαι Μηχανικός, όχι Ιπτάμενος.

    1. Konstantinos Zikidis

      Η έννοια του «προστάτη» που θα μας σώσει δεν είναι τωρινή αγαπητέ φίλε, είναι διαχρονική από την εποχή της επαναστάσεως και μετέπειτα.

      Νομίζω πως έχει καλλιεργηθεί συστηματικά στην κοινή γνώμη και με δόλο από τις ηγεσίες ότι είμαστε μικρή χώρα ότι είμαστε φτωχοί και ταλαίπωροι και ότι για να σωθούμε δεν εξαρτάτε καθαρά από εμάς αλλά από κάποιον μαγικό σύμμαχο και φίλο που εξαρτάτε αποκλειστικά από αυτόν και μόνο για το εάν σωθούμε ή όχι προκειμένου το πολιτικό προσωπικό να κρυφτεί για άλλη μια φορά και να κρύψει την ανικανότητά του.

      Για να βάλουμε κάποια πράγματα στη θέση τους σύμφωνα πάντα με τη δική μου άποψη.

      Δεν νομίζω πως υπάρχουν πολλοί που πιστεύουν ότι θα μας σώσουν οι Γάλλοι ή οι Αμερικάνοι ή οι Άγγλοι και ου το καθεξής.

      Μόνοι μας θα σωθούμε ή μόνοι μας θα καταστραφούμε.

      Η Γαλλία είναι πράγματι μια φιλική χώρα τα τελευταία πολλά χρόνια μπορεί να κινηθεί πολύ ποιο άνετα από εμάς στη διεθνή σκακιέρα αλλά δεν παύει να έχει και αυτή κάποια όρια για τον απλούστατο λόγο επειδή υπάρχουν και μεγαλύτερα ψάρια από αυτήν!

      Η Γαλλία ποτέ δεν μας αρνήθηκε όπλα που κάνουν τη διαφορά και ούτε ποτέ υπήρξε πρόβλημα στην υποστήριξη των όπλων που μας πουλούσε.

      Αυτές ήταν δικαιολογίες των εδώ κυβερνήσεων προκειμένου να κρύψουν τις δικές τους εγκληματικές ευθύνες.

      Αυτή τη στιγμή τα συμφέροντα της Γαλλίας στην Ανατολική Μεσόγειο ταυτίζονται σε μεγάλο βαθμό με τα δικά μας.

      Η Γαλλία γνωρίζει πως αν πέσει το κάστρο που λέγεται Ελλάδα και Κύπρος στην περιοχή η Τουρκία θα γίνει μετά εντελώς ανεξέλεγκτη και τότε θα απειληθούν δικά της ζωτικά συμφέροντα.

      Φανταστείτε μια Τουρκία που έχει κερδίσει κατά κράτος και έχει επιβάλλει τα θέλω της σε Ελλάδα και Κύπρο που έχει εδραιώσει την παρουσία της στη Λιβύη, ποιος θα είναι ο μετέπειτα κίνδυνος.

      Εξάλλου τα συμφέροντα της Γαλλίας στην Ανατολική Μεσόγειο είναι παραδοσιακά ζωτικός της χώρος.

      Άρα ναι μεν φιλική χώρα η Γαλλία αλλά κατά βάση τα συμφέροντα μας σε αυτή τη συγκυρία είναι κοινά.

      Αυτό πρέπει να το εκμεταλλευτούμε.

      Θεωρώ όπως έχω ξαναπεί πως πρέπει να δοθεί πακέτο στη Γαλλία η αγορά Rafale + νέες φρεγάτες ώστε να υπάρξουν και σοβαρά ανταλλάγματα προκειμένου να κερδίσουμε χρόνο μέχρι να ισχυροποιηθούμε αποτρεπτικά.

      Τα ανταλλάγματα δεν μπορεί να είναι να πάρουν τα τουφέκια οι Γάλλοι και να πολεμήσουν για εμάς, τα ανταλλάγματα μπορεί να είναι ναι μεν κάποια ρήτρα συνδρομής σε περίπτωση επίθεση της Τουρκίας ώστε να λειτουργήσει αποτρεπτικά σε πιθανά άμεσα σχέδια της Τουρκίας.

      Το όποιο διάλλειμα να είναι ο χρόνος προετοιμασίας για να γίνουμε ισχυροί.

      Εμείς θα πολεμήσουμε για την πατρίδας μας όποτε χρειαστεί και μόνο εμείς.

      1. Μια διόρθωση, η αναζήτηση προστάτη ήταν το εθνικό σπορ για το σκλαβωμένο ελληνικό γένος έως τα ορλωφικά. Με την ΦΙλική Εταιρία και την Επανάσταση του ’21 οι Έλληνες έκαναν αυτόνομη προσπάθεια απελευθέρωσης. Όχι απλά χωρίς αναζήτηση προστάτη αλλά έχοντας όλες τις μεγάλες δυνάμεις (Ιερή Συμμαχία) εναντίον. Το κακό είναι ότι με τη μεσολάβηση της Αγγλίας επικράτησε η παράταξη που επιθυμούσε την αγγλική προστασία. Ιδεολογική συγκρότηση αυτής της παράταξης την επινόησε και καθόρισε ο Ιγνάτιος Ουγγροβλαχίας και την εφάρμοσε ο Μαυροκορδάτος και ο Κωλέτης με τη χρηματοδότηση των αγγλικών δανείων. Συνοψίζεται στα εξής συτατικά στοιχεία, διαρκής εξάρτηση μέσα από χρέη, διαρκής εμφύλιος και διχασμός, μικρά πλην τιμία Ελλάς, υπό την προστασία των Άγγλων (εδώ υπήρξαν διαφοροποιήσεις ιστορικά), που θα δρα ως ανασχετικός βραχίοντας της ρωσικής αυτοκρατορίας προς τη Μεσόγειο. Αυτό είναι και το raison d’être της Ελλάδας έως σήμερα. Το εκπληρώνει δε με θαυμαστή συνέπεια.

  19. Τραγικό λάθος που απαξιώθηκαν τα μαχητικά Mirage 2000 και δεν εκσυγχρονίστηκαν στο επίπεδο 2000-5.

    Όπως και τραγικό λάθος που εδώ και πολλά χρόνια δεν υπογράφετε η σύμβαση υποστήριξης (FOS) με αποτέλεσμα να απαξιώνονται 44 μαχητικά αεροσκάφη που αποτελούν πολλαπλασιαστή ισχύος με βάση τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά τους όπως επίσης και τα όπλα που αυτά φέρουν που είναι μοναδικά.

    Το πρόβλημα δεν είναι ο νόμος Βενιζέλου.

    Το νόμο Βενιζέλου αυτοί τον ψήφισαν και αυτοί τον διατηρούν τόσα χρόνια.

    Για να μην ξεχνιόμαστε ο νόμος έκτρωμα Βενιζέλου υπάρχει εδώ και σχεδόν δέκα χρόνια.

    Παρένθεση

    Ο νόμος περί ευθύνης υπουργών (βασικά ανευθυνότητας) είναι δικό του δημιούργημα!

    Κλείνω την παρένθεση.

    Όλοι αυτοί οι νόμοι που ψηφίζονται και διατηρούνται από όλους τους έχουν ένα και μόνο σκοπό, να τους απαλλάξουν όσο το δυνατό από τις εγκληματικές τους ευθύνες.

    Όλα γίνονται με σχέδιο και φυσικά υπάρχει δόλος.

    Πολιτικό προσωπικό για τα μπάζα.

    Δεν διεκδικεί τίποτα και βεβαίως παραχωρεί εθνική κυριαρχία για να έχει ησυχία στη βάρδια του και να συνεχίζει το πλιάτσικο με την ησυχία του.

    Με ισχυρές Ένοπλες Δυνάμεις δεν θα είχε καμία δικαιολογία το πολιτικό προσωπικό να πατήσει το κουμπί ή έστω να το διαπραγματευτεί αυτό ώστε να συνεχίσει να ασκεί την κυριαρχία του.

    Με μη ισχυρές Ένοπλες Δυνάμεις θα μπορεί να επικαλείται πως δεν μπορούμε δεν θα τα καταφέρουμε θα σκοτωθούμε θα χάσουμε θα καταστραφούμε και άρα ας συνθηκολογήσουμε δίνοντας κάτι που είναι δικό μας μέχρι την επόμενη φορά που θα επιστρέψει ο γείτονας άρπαγας και θα ζητήσει κάτι άλλο αλλά τότε ίσως μπορεί να μην είμαστε εμείς κυβέρνηση οπότε θα το εκμεταλλευτούμε και πολιτικά.

    Έτσι «σκέφτονται» οι πολιτικοί νάνοι και οι εγχώριοι γενίτσαροι που αποτελούν το πολιτικό μας προσωπικό.

    Ούτε η Τουρκία θέλει πόλεμο ούτε και μπορεί να αντέξει έναν πόλεμο αλλά με λεκτικές απειλές και εκφοβισμό καταφέρνει πάντα να πάρει αυτά που έχει βάλει ως στόχο.

    Μια μικρή αναδρομή στη νεότερη ιστορία μας είναι το καλύτερο παράδειγμα.

    Στο δια ταύτα

    Μπορεί η όποια κριτική μου να είναι σκληρή αλλά πάντα προτείνω και λύσεις.

    Ακόμα και τώρα στο και πέντε υπάρχει χρόνος.

    Μπορεί η κυβέρνηση να κερδίσει χρόνο παίζοντας καθυστέρηση είτε λέγοντας στους «συμμάχους» και στους «φίλους» αυτά που θέλουν να ακούσουν και την ίδια στιγμή να χτίζει εκ θεμελίων την αποτροπή της χώρας προβαίνοντας στις κατάλληλες και στοχευμένες αγορές και την υποστήριξη και των εκσυγχρονισμό των υπαρχόντων.

    Και όταν θα βρεθεί στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων να μιλάει επί με ίσους όρους και θέτοντας εξ αρχής το πεδίο διαπραγμάτευσης όπως είναι χρόνια τώρα η εθνική γραμμή.

    Η μόνη διαφορά μας με την Τουρκία είναι τα χωρικά ύδατα στα μεταξύ μας σύνορα και η υφαλοκρηπίδα τίποτα άλλο.

    Αν δεν το κάνει αυτό η κυβέρνηση θα αποδειχθεί για άλλη μια φορά πως είναι εντολοδόχοι ξένων και ντόπιων συμφερόντων.

    Μόνο που εδώ δεν μιλάμε για φαγοπότια, λεηλασία του δημοσίου χρήματος, διορισμούς κομματικών και δωράκια στα συμφέροντα που αυξάνουν το χρέος αλλά για απώλεια εθνικής κυριαρχίας!

    Μέχρι στιγμής η κυβέρνηση δεν έχει δώσει καλά δείγματα γραφής εδώ και 14 μήνες δεν έχει κάνει το παραμικρό ούτε καν στα ώριμα προγράμματα όπως είναι οι νέες τορπίλες ο εκσυγχρονισμός των Meko και η υποστήριξη υπαρχόντων οπλικών συστημάτων.

    Δεν μπορεί από τη μια να λες πως δεν υπάρχουν χρήματα για την Άμυνα και από την άλλη να μοιράζεις εκατομμύρια στα ΜΜΕ και στα συμφέροντα.

    Δεν μπορεί από τη μια να λες πως δεν υπάρχουν χρήματα για την Άμυνα και από την άλλη να αυξάνεις τους μετακλητούς υπαλλήλους στους 3,000 χιλιάδες!

    Δεν μπορεί από τη μια να λες πως δεν υπάρχουν χρήματα για την Άμυνα και από την άλλη οι διορισμοί συμβούλων και παρασυμβούλων κομματικών να συνεχίζεται κανονικά.

    Δεν μπορεί να λες δεν υπάρχουν χρήματα για την Άμυνα και μόλις αντιλαμβάνεσαι (;) πως ο απέναντι έχει ξεφύγει τότε ως δια μαγείας να διαρρέεις πως θα κάνεις εξοπλιστικά 10 δις ευρώ όταν πριν λίγους μήνες δεν έβρισκες μερικά εκατομμύρια για της νέες τορπίλες για την υποστήριξη των Mirage 2000 για τα μεταγωγικά αεροσκάφη τα εκπαιδευτικά κτλ. κτλ.

    Κάτι δεν πάει καλά.

    Η Ελλάδα αυτή τη στιγμή ή στους επόμενους μήνες θα αντιμετωπίσει τρεις μεγάλες προκλήσεις:

    Εθνικά θέματα προκλήσεις Τουρκίας παρατεταμένη κρίση και ίσως θερμό επεισόδιο.

    Μεγάλη οικονομική κρίση και ύφεση.

    Και το μεταναστευτικό που συνεχίζει να είναι ένα μεγάλο αγκάθι και δούρειο ίππο των Τούρκων.

    Ιεραρχικά δεν έβαλα τυχαία ως πρώτο θέμα την Τουρκία και την εθνική μας κυριαρχία.

    Τις επόμενες ώρες και από τις ανακοινώσεις του Μητσοτάκη (και κυρίως από τα έργα) θα φανεί προς τα που πάει το πράγμα.

    Η κυβέρνηση θα πρέπει να σταματήσει την επικοινωνιακή διαχείριση σε όλα τα θέματα και να παράξει έργο.

    Ούτε οι «δημοσκοπήσεις» Κιμ Γιουνγκ Ουν θα τη σώσουν την κρίσιμη στιγμή ούτε και τα εξαγορασμένα ΜΜΕ της.

  20. Αγαπητε κ.Ζηκίδη…πάλι φωτιες βάλατε!!!

    Ολα τα προβλήματα στην ΠΑ προέρχονται απο τα γαλλικα μιραζ και οχι απο τα φου16

    Σκεψου δλδ μιραζ να ειχαν και 2 τύπους κινητήρων…χα χα χα

  21. Ακούγοντας τον πρωθυπουργο στην ομιλία του στη ΔΕΘ, ανέφερε ότι θα αγορασθουν 18 rafale προς αντικατάσταση των παλαιών Mirage. Τι ήθελε να πει ο ποιητής; θα αντικατασταθουν όλα, μόνο τα EGM, τα – 5 mk2, τι θα γίνει εντέλει; Αγωνία;! ελπίζω στη χειρότερη περίπτωση να αφορά τα EGM.

  22. Οριστικο τελος, παιρνουμε 18 ραφαλ προς αντικατασταση των απλων διλιτρων, μενουν τα 2000-5.
    Συμφέρει να τα δωσουμε πισω προφανως.

  23. Εύχομαι σύντομα να ακολουθήσουν κι άλλα 18 Rafale F.4, με εκσυγχρονισμό και των υπολοίπων και επαναγορά των Mirage 2000-5.

    Τέλη δεκαετίας να βρει την ΠΑ με 3 τύπους αεροσκαφών, 4 κινητήρες και 4 «πακέτα» ηλεκτρονικών:

    24 F-35
    36 Rafale F.4
    84 F-16 Viper
    38 F-16 Advanced

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *