Τα Ελληνικά Erieye EMB-145 AEW&C ή πιο γνωστά ως ΑΣΕΠΕ (Αεροφερόμενο Σύστημα Εγκαίρου Προειδοποίησης και Ελέγχου) συγκαταλέγονται στα πλέον πολύτιμα και στρατηγικά οπλικά συστήματα των Ελληνικών Ενόπλων Δυνάμεων. Οι δυνατότητες τους είναι γνωστές και αυτό που πρέπει να τονιστεί είναι πως καθ’ όλη τη διάρκεια της κρίσης του Oruc Reis τόσο κατά το τελευταίο δεκαήμερο του Ιουλίου όσο και τον Αύγουστο τα ΑΣΕΠΕ της 380 Μοίρας «Ουρανός» έδρασαν καταλυτικά προσφέροντας υπέρ πολύτιμες πληροφορίες για τη σύνθεση διάταξη του τουρκικού στόλου, τις κινήσεις της τουρκικής αεροπορίας δίνοντας πλήρη και ακριβή εικόνα στο ΓΕΕΘΑ, στο Αρχηγείο Στόλου και στο ΑΤΑ.

Δυστυχώς, ακούμε για εξαγγελίες εξοπλιστικών προγραμμάτων που αφορούν το ΠΝ και τη ΠΑ αλλά τα ΑΣΕΠΕ απουσιάζουν από τον προγραμματισμό ακόμα και στο μείζον ζήτημα που είναι η υπογραφή σύμβασης τεχνικής υποστήριξης (Follow On Support). Σήμερα, παρά το γεγονός πως τα ΑΣΕΠΕ έχουν επιδείξει άριστη αξιοπιστία ως υλικό με ελάχιστες βλάβες ταλανίζονται από οριακές διαθεσιμότητες.

Ο λόγος που συμβαίνει αυτός προφανής. Δεν έχει υπογραφεί η παραμικρή σύμβαση τεχνικής υποστήριξης (Follow On Support). Το θέμα αποτέλεσε αντικείμενο ενδιαφέροντος οπότε συλλέξαμε στοιχεία και σας τα παρουσιάζουμε με την ελπίδα και τη πεποίθηση πως θα υπάρξει θετική εξέλιξη.

Σύμφωνα με τις πληροφορίες μας, το κόστος των ανταλλακτικών σε ετήσια βάση γι’ αυτά τα τέσσερα υπέρ πολύτιμα αεροσκάφη είναι μόλις 20 εκατομμύρια ευρώ. Το κόστος της υπογραφής σύμβασης τεχνικής υποστήριξης (Follow On Support) είναι μόλις 80 εκατομμύρια ευρώ για τέσσερα χρόνια με διασφαλισμένες διαθεσιμότητες τριών εκ των τεσσάρων αεροσκαφών όπως αναφέρουν μηχανικοί της ΠΑ στον γράφοντα.

Συζητάμε για εξοπλιστικά δισεκατομμυρίων αλλά λησμονούμε τα βασικά. Την άριστη αξιοποίηση του υφιστάμενου υλικού απόρροια ελλιπούς μέριμνας για συμβάσεις τεχνικής υποστήριξης.

Η αξία των ελληνικών ΑΣΕΠΕ είναι κάτι παραπάνω από γνωστή και δεδομένη. Εκτός φυσικά της Follow On Support των αεροσκαφών απαραίτητο είναι η ΠΑ να προχωρήσει και στον εκσυγχρονισμό των αεροσκαφών με επίκεντρο το ραντάρ AESA των ΑΣΕΠΕ τύπου PS-890.

 Ο εκσυγχρονισμός των ελληνικών ΑΣΕΠΕ της 380 Μοίρας «Ουρανός» θα αύξανε κατακόρυφα τις δυνατότητες των ιπτάμενων ραντάρ της ΠΑ στους εξής άξονες:

Βελτίωση του ραντάρ του αεροσκάφους με 30% μεγαλύτερη εμβέλεια αποκάλυψης στόχων, εντοπισμό στόχων επιφανείας όπως μικρές λέμβους και φυσικά εύρεση στόχων χαμηλού ηλεκτρομαγνητικού ίχνους (RCS). Ήδη το ραντάρ του αεροσκάφους προσφέρει πολλά δίνοντας εικόνα στα πλοία του ΠΝ με Link 11.

To νέο σουηδικό ραντάρ είναι ικανό να εντοπίζει στόχους χαμηλού ηλεκτρομαγνητικού ίχνους όπως είναι τα F-35 Lightning II ή τα τουρκικά UAV. Και εξηγούμαστε: Ως φερόμενα σε ιπτάμενες πλατφόρμες αμφότερα το Erieye και GlobalEye έχουν τη δυνατότητα σάρωσης μιας συγκεκριμένης περιοχής ή ενός σημείου υπό διαφορετικές γωνίες και διοπτεύσεις. Επίσης, ως συστήματα παρέχουν τη δυνατότητα εντοπισμού στόχων σε διαφορετικές αποστάσεις μέσω της αυξομείωσης της ισχύος εκπομπής τους και της διαφοροποίησης της συχνότητας του εκπεμπόμενου σήματος. Όλα αυτά σε συνδυασμό με το ότι το F-35, όπως και κάθε σχεδίαση χαμηλής παρατηρησιμότητας (Stealth), παρουσιάζουν μεγαλύτερο ηλεκτρομαγνητικό ίχνος πλευρικά και στο τόξο των 180 μοιρών πίσω από το αεροσκάφος σε σχέση με τη μετωπική τους επιφάνεια, καθιστούν τα ιπτάμενα ραντάρ πραγματικό πολλαπλασιαστή ισχύος όχι μόνο για τη ΠΑ αλλά γενικά για τις Ένοπλες Δυνάμεις.

Το EriEye (ραντάρ PS-890) επιτυγχάνει μέγιστο βεληνεκές 450 χιλιόμετρα πάνω από ξηρά ή θάλασσα ή 350 χιλιόμετρα εάν ο στόχος έχει της διαστάσεις μαχητικού αεροσκάφους.

Επίσης, στο πακέτο εκσυγχρονισμού των ελληνικών ΑΣΕΠΕ συμπεριλαμβάνεται το τακτικό σύστημα αποστολής καθώς και η βελτίωση της επιβιωσιμότητας των αεροσκαφών με τη προσθήκη εξωτερικών pod με παρεμβολείς στα πλαίσια αναβάθμισης των ικανοτήτων ηλεκτρονικού πολέμου των αεροσκαφών.

Προσωπική μας εκτίμηση είναι πως θα πρέπει να εξεταστεί (σαν δεύτερη επιλογή) εκτός του εκσυγχρονισμού εάν η ΠΑ θα μπορούσε να παραχωρήσει στη Saab τα ελληνικά EMB-145H και να προμηθευτεί τον ίδιο αριθμό GlobalEye. Αυτό αποτελεί αντικείμενο διερευνητικών επαφών και διαπραγματεύσεων.

Επίσης, μια άλλη προοπτική για τη ΠΑ είναι η ανταλλαγή των Erieye με GlobalEye. Οι πληροφορίες μας λένε πως η Σουηδική εταιρεία δεν θα ήταν αρνητική σε ένα τέτοιο σενάριο.

Εάν σήμερα τα ΑΣΕΠΕ Erieye προσφέρουν στρατηγικές υπηρεσίες και αποστολές τότε με τα GlobalEye η ΠΑ θα αποκτούσε πρωτοφανή ποιοτική αναβάθμιση αεροπορικής ισχύος.

Η περίπτωση των ΗΑΕ είναι αξιοσημείωτη. Τα ΗΑΕ ανακοίνωσαν ότι θα προχωρήσουν άμεσα στην προμήθεια δύο ακόμα αεροσκαφών επιτήρησης GlobalEye, καθώς και τριών αεροσκαφών εναέριου ανεφοδιασμού A330 MRTT (Multi Role Tanker Transport). Υπενθυμίζουμε ότι το Νοέμβριο του 2015 τα ΗΑΕ υπέγραψαν συμβόλαιο ύψους $ 1,27 δισεκατομμυρίων για την προμήθεια τριών) GlobalEye επί αεροσκάφους Global-6000 της Bombardier ($ 423 εκατομμύρια ανά αεροσκάφος). Καρδιά του συστήματος GlobalEye είναι το ραντάρ EriEye ER (Extended Range), εξέλιξη του EriEye.

Το GrobalEye ενσωματώνει ραντάρ AESA που λειτουργεί στην ζώνη συχνοτήτων S και είναι τεχνολογίας στοιχείων νιτριδίου του γαλλίου (GaN). Η εμβέλεια αποκάλυψης στόχων επιπέδου F-16 είναι πάνω από τα 450 χιλιόμετρα. Παράλληλα, διατηρεί την ικανότητα να έχει εικόνα επιφανείας εντοπίζοντας ακόμα και μικρές λέμβους στην επιφάνεια της θάλασσας. Αξίζει επίσης να σημειωθεί ότι το GlobalEye λειτουργεί με κάλυψη 360ο όπως συμβαίνει και με τα τουρκικά ιπτάμενα ραντάρ. Αλλά δεν είναι μόνο το εμφανές όφελος, σε επίπεδο έγκαιρης προειδοποίησης. Το GlobalEye λειτουργεί και ως σύστημα ηλεκτρονικού πολέμου, ικανό αντίδοτο στο τουρκικό πρόγραμμα προμήθειας τεσσάρων (4) αεροσκαφών ηλεκτρονικών παρεμβολών, το οποίο βρίσκεται σε εξέλιξη.

Συνοψίζοντας, η ΠΑ πρέπει να κινηθεί σε δύο άξονες:

Αρχικά, την άμεση υπογραφή σύμβασης FOS για τα ΑΣΕΠΕ. Το κόστος είναι 80 εκατομμύρια ευρώ για τέσσερα χρόνια.

Δεύτερον, να εξετάσει και να διαπραγματευτεί την ανταλλαγή των Erieye με GlobalEye ή μια άλλη περίπτωση τον εκσυγχρονισμό των Erieye καθώς και την απόκτηση δύο GlobalEye.

Πλατφόρμες όπως οι παραπάνω συνιστούν στρατηγικά συστήματα αναγκαία και απαραίτητα για την ελληνική αποτροπή. Αποτελούν, επιπροσθέτως επιλογές που καλύπτουν τη πάγια και διαρκή απαίτηση των Ελληνικών Ενόπλων Δυνάμεων για κάλυψη της Ανατολικής Μεσογείου και ικανότητα διεξαγωγής αεροπορικών επιχειρήσεων στη Κύπρο.

Comments

  1. Αγαπητοί φίλοι,νέος σχολιαστής στο εξαιρετικό σάιτ σας.Σας διαβάζω με εξαιρετική προσοχή το τελευταίο χρονικό διάστημα και πάντα στο τέλος της ανάγνωσης μένει η ίδια πικρή γεύση.Αν αυτή την ΠΑΤΡΙΔΑ οι πολιτικοί που την κυβερνούν την αγαπούσαν στο 1/100 θα είχαμε σήμερα την καλύτερη άμυνα,την καλύτερη παιδεία, την καλύτερη υγεία κοκ.Θα είχαμε μια καλύτερη χώρα αντάξια των ΕΛΛΗΝΩΝ.
    Από τις στερήσεις των Ελλήνων συγκεντρώθηκε ένα ποσό 37 δισ. από το οποίο οι πολιτικοί μας αρνουνται να διαθέσουν τα απαιτούμενα 10 για να διασφαλιστεί η εθνική εδαφική ακεραιότητα και κυριαρχία.
    Δίνουμε 20.000.000 στα ΜΜΕ και όχι 20 για την συντήρηση και αναβάθμιση των Erieye.
    ΝΤΡΟΠΗ ΚΑΙ ΑΙΣΧΟΣ.
    Υ.Γ.Σήμερα κυκλοφορεί η είδηση ότι ο Υπουργός Οικονομικών αναζητά το κανδύλι για τα Rafale.Δεν περιγράφω άλλο.

      1. Αγαπητέ Γιάννη(θα μου επιτρέψεις την οικειότητα),με τιμά το καλωσόρισμά σου και η σύμφωνη γνώμη σου.
        Σε ευχαριστώ.Συνεχίστε την καλή δουλειά σας-παρηγοριά στους χαλεπούς καιρούς που άλλοι όρισαν να βιώσουμε.

    1. Τα «37» είναι είτε τα ταμειακά διαθέσιμα των φορέων της Γενικής κυβέρνησης συγκεντρωμένα και σε REPOS είτε δανεικά από ΕΖ που έχουν δοθεί μετά την επιτυχή ολοκλήρωση ολόκληρου μνημονίου στην τρίτη προσπάθεια της Ελλάδας για κάτι τέτοιο.
      Τα δανεικά τώρα μπορούν να χρησιμοποιηθούν μόνο με τη σύμφωνη γνώμη της ΕΖ και μόνο για την εξόφληση χρέους στην περίπτωση που οι Αγορές αρνηθούν να δανείσουν την Ελλάδα κάποια περίοδο ώστε αυτή να μην χρεοκοπήσει εκ νέου
      Υπάρχει και πλαφόν στο χρέος. Αν και η Ελλάδα έχει πρόσβαση στις Αγορές και με απίστευτα μικρό επιτόκιο δεν μπορεί να δανειστεί παρά μόνο για αποπληρωμή δανείων που λήγουν. Για να γυρίσει τα παλιά δηλαδή.
      Σε κάθε περίπτωση το Ελληνικο δημόσιο ξοδεύει κάθα χρόνο 90 δις από τα 180 δις που βγάζουν ετησίως οι Ελληνες και 0,5 δις από αυτά πάνε για εξοπλισμούς.
      Είναι καθαρά επιλογή της χώρας από τα 90 να δίνει για εξοπλισμούς πχ το 1 δις
      Το γνωστό «βούτυρο ή κανόνια» που στα τελευταία 15 χρόνια απαντάμε μονότονα….Lurpak!

  2. Κάτι που παρατήρησα σε αρκετά άρθρα σας είναι, ότι φέρνετε σαν παράδειγμα τα HAE. Νομίζω πως οικονομικά η διαφορα είναι τόσο χαώδης που δεν μπορούμε να συγκρίνουμε σωστά.

    1. Απόλυτο δίκιο έχεις, πραγματικά αν ποτέ ασχολούμαι με αναγραφόμενες τιμές, είναι μόνο όταν βλέπω τιμές και ανάλυση της τιμής από ένα σύγχρονο δυτικό κράτος, και ειδικά αυτά που είναι από τα γνωστά για την διαφάνειά τους, για σύστημα που δεν παράγεται στο εσωτερικό του.

      Τα άλλα όλα είναι άστα να πάνε, οι Άραβες γενικά αγοράζουν σε αστρονομικές τιμές που δεν ξέρεις τι έχουν μέσα, η Βραζιλία όταν πήρε τα Gripen όλοι λιποθυμούσαν με την τιμή, κάτι ασιατικές μεγάλες χώρες (νόματα δεν λέμε υπολήψεις δεν θίγουμε) και αυτές πληρώσανε αστρονομικά και συνέχεια μπλεκουν σε σκάνδαλα και πάει λέγοντας.

  3. Εξαιρετικο αρθρο με ματια στο μελλον και εξυπνες ιδεες. Περιγραφει την πραγματικοτητα η οποια δεν ειναι για να ειμαστε υπερηφανοι. Εκφραζει την κοινη λογικη η οποια δυστυχως φαινεται οτι λειπει απο την πολιτικη ηγεσια ..Ευχομαι καποιοι να ξυπνησουν ή να λογικευτουν. Δεν ειναι θεμα προσωπικο ουτε εταιρικο, ειναι θεμα ΕΘΝΙΚΟ!!!!

  4. 1. Τα Erieye ναι είναι πολλαπλασιαστές ισχύος, από την άλλη βέβαια τώρα έβαλαν οι Τούρκοι και τα δικά τους που νομίζω είναι λίγο καλύτερα.

    2. Αν θυμάμαι παλαιότερη συζήτηση μεταξύ αναγνωστών στο παρον site, νομίζω είχαν πει οι υπόλοιποι ότι μια αναβάθμιση είναι ακριβή, γιατί στην ουσία πρέπει να αλλαχθεί όλο το σύστημα. Επειδή με τόσες αγορές έχουμε πλέον στραγγίξει δεν νομίζω ότι μένουν πολλά λεφτά για άλλα προγράμματα όπως αυτό. Θεωρώ ότι θα εκτιμώταν από τους αναγνώστες αν αντί γενικού άρθρου διαπίστωσης της ανάγκης, είχαμε κάτι παραπάνω, εν είδη ρεπορτάζ, όπου θα μπορούσαν να μας πληροφορήσουν για τις διάφορες επιλογές που αναφέρονται, τι εκτιμώμενο κόστος έχουν, και αν υπάρχουν άλλες εναλλακτικές value for money γνωρίζοντας ότι δεν υπάρχει λέπι.

    3. Στις τιμές των Globaleye αναφέρετε τις τιμές των ΗΑΕ τα οποία είναι ζάμπλουτα και έτσι βλέπουμε μια τιμή στα ουράνια. Θα πρότεινα να μας πείτε τιμές για το ίδιο σύστημα αλλού, και επίσης σαν fly-away cost και όχι με διάφορα επιπλέον.

    4. Αναφέρετε μια δυνητική αναβάθμιση, αλλά δεν αναφέρετε κόστος. Επειδή κάπου είχε πάρει το μάτι μου ένα απίστευτο κόστος για την αναβάθμιση (στην ουσία αλλαγή) του ραντάρ και του λογισμικού, κάτι που δεν καταλαβαίνω είναι ως μπορεί ένα ραντάρ πχ πλοίου από τα κορυφαία να έχει τιμή λίγες δεκάδες εκατομύρια και ένα για εδώ να έχει σχεδόν 3-4 φορές μεγαλύτερη τιμή

    5. Σε παλιό μου σχόλιο (το οποίο βέβαια κατέρριψαν άλλοι σεβαστοί αναγνώστες, αλλά ας το ξαναρωτήσω για την μικρή πιθανότητα να υπάρχει μια χαραμάδα φτηνού φωτός) είχα ρωτήσει το εξής. Το νέο ραντάρ υποτίθεται ότι έχει βελτιωμένες επιδόσεις οι οποίες προέρχονται κυρίως από 2 μεριές:
    -Εντονότερη εκπομπή του ραντάρ με μικρή κατανάλωση ισχύος (Η μικρή κατανάλωση έρχεται λόγω GaN, οπότε πχ αναλώνοντας την ίδια ενέργεια με ένα που δεν είναι GaN εκπέμπει πιο δυνατά)
    -Βελτίωση του λογισμικού
    Και η απορία μου ήταν, μήπως εκτός από την μεγάλη αναβάθμιση που είναι ουσιαστικά η αλλαγή του ραντάρ, θα μπορούσε να προτείνει η Saab μια πολύ οικονομική και σχετικά value for money αναβάθμιση? Π.χ. αλλαγή λογισμικού και βελτίωση ικανότητας παραγωγής ισχύος του αεροπλάνου για να μπορούσε το ραντάρ να δουλέψει σε μεγαλύτερη ένταση (μπορεί να λέω και κοτσάνα).

    Επίσης, πάλι σε παλαιότερο σχόλιό μου είχα αναφέρει ότι η Βραζιλία πριν χρόνια μελετούσε μια σημαντική αναβάθμιση των δικών της, και πήγε σε μια οικονομική αναβάθμιση, αλλά δεν ξέρω τελικά ούτε πόσο κόστισε, ούτε πόσο βελτιώθηκε το σύστημα (νομίζω γενικά πέραν της αναβάθμισης, όποιας ήταν) των επιδόσεων, ξήλωσαν όλο το εσωτερικό του αεροπλάνου και άλλαξαν τα φώτα στην διαρρύθμιση και στα συστήματα που έφερε, και αυτό αν ήταν καλό θα μπορούσε να το δει κάποιος αν θέλει να το δει σφαιρικά.

    Δηλαδή από ένα άρθρο περίπου γνώμης, θα ήταν πιο ενδιαφέρον αν γινόταν ενημερωτικό άρθρο για τις διάφορες (ρεαλιστικές) επιλογές και τα κόστη τους.

    ΥΓ. FOS 20 εκατ ανά έτος για 4 αεροσκάφη μου φαίνεται κάπως τσιμπημένη? 5 εκατ ανά έτος σε ανταλλακτικά για αεροπλάνο επιπέδου lear jet, δεν νομίζω να κοστίζει ούτε ένα μεγάλο airbus και το ραντάρ το ίδιο δεν νομίζω να έχει μέρη που να παθαίνουν συχνά βλάβες (και δει ακριβές), κάνω λάθος?

    1. Aν θα μπορουσα να απαντησω στον φιλο θα ελεγα τα εξης…
      Πραγματι τα τουρκικα ασεπε ειναι μαλλον καλυτερα απο τα τωρινα ελληνικα και ειναι περιπου λογικο μονο και μονο λογω πιο προσφατης τεχνολογιας. Σε καθε περιπτωση ομως ο πολλαπλασιασμος της ισχυος εφαρμοζεται στις ιδιες δυναμεις οποτε τα ελληνικα δεν παυουν να πολλαπλασιαζουν τις δικες μας δυνατοτητες αν και εφ οσον χρησιμοποιουνται σωστα!!!!

      Το θεμα αν υπαρχουν διαθεσιμα χρηματα με τοσες αγορες αξιζει δυο σχολια. Πρωτος οτι σε μια σωστη χωρα θα πρεπει να υπαρχει ενα πλανο συμφωνα με τις αναγκαες να εχουν τεθει προτεραιοτητες και πανω σε αυτη τη βαση να ξοδευονται χρηματα. Εδω δυστυχως οπως σωστα λες βλεπουμε τι μενει απο χρηματα ασχετα αν κατι εχει αντικεμενικα προτερεαιοτητα και ψαχνουμε πού θα τα δωσουμε!!! Δευτερον, δεν θα επρεπε να φτασουμε εδω που ξοδευουμε υπο πιεση και αρα βιαστικα αλλα τουλαχιστον για τα ασεπε θα επρεπε να υπαρχει ηδη FoS Δεν ειναι αργα αλλα φοβαμαι οτι και παλι ΓΙΑ ΛΟΓΟΥΣ ΠΟΥ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΔΙΕΡΕΥΝΗΘΟΥΝ, δεν θα γινει κατι!!

      Σχετικα με τις τιμες γενικα θα μπορουσα να πω οτι
      1. αν μιλαμε για αναβαθμιση τοτε φανταζομαι οτι υπαρχουν πολλα επιπεδα αναβαθμισης αρα και πολλες τιμες οι οποιες δεν μπορει να ειναι γνωστες πο τωρα αν δεν καθοριστεθ τι ακριβως θα θελουμε

      2. Αν μιλαμε για Globaleye, τοτε η τιμη των ΗΑΕ μπορει να ειναι ενδεικτικη για να εχουμε μια ιδεα και ισως μπορει να ειναι και τιμη not to exceed..Υποθετω!!!!

      3. αν μιλαμε για FoS, θα μπορουσαμε να εκφρασουμε αποψη μονο αν ξεραμε τι ακριβως περιλαμβανει το ποσο που αναφερεται Δεν μου φαινεται ακριβη η FoS αλλα οπως ειπα δεν ξερω τι ειναι μεσα….

        1. Ευχαριστώ και πολύ ενδιαφέρον, από την άποψη ότι προφανώς είναι αρκετά λιγότερα από το να πάρει κάποιος Gobaleye, από την άλλη θα ήταν τέλεια αν ήταν κοντά στα 30 εκατ.

          Και μια που φυσικά δεν υπάρχει λέπι, ίσως θα ήταν ενδιαφέρον αν μπορούσαν να κάνουν πχ ΄στα δύο την αναβάθμιση αυτή, ώστε έστω στις hot περιοχές ή περιστάσεις να στέλνουμε αυτά και τα υπόλοιπα ας συνεχίζουν έτσι όπως είναι (και φυσικά με FOS).

          Για το 2028 και μετά θα είχα την απορία αν πλέον ΑΣΕΠΕ θα θεωρούνταν πλέον όχι ιδιαίτερα χρήσιμα αν κάποιος έχει 24-25 F-35 (OK λόγω κόστους δεν θα τα ε΄χεις συνέχεια στον αέρα, αλλά όταν χρειαστείς αυξημένη επίγνωση, οι αισθητήρες 5-6 από αυτά θα κάλυπταν όλο το Αιγαίο

          1. Ναι είναι αρκετά λιγότερα από ένα Globaleye. Γιατί κατ’ αρχήν δεν αλλάζεις το α/φ που είναι ένα πολύ μεγάλο κόστος. Βέβαια το Bombardier 6000, δεν είναι θέμα ομορφιάς ή prestige (πολυτελές jet). Είναι θέμα προδιαγραφών, οικονομικότερου κόστους λειτουργίας, ικανότητας πολύ περισσότερων ωρών πτήσης και σαφώς των πολύ βελτιωμένων αεροηλεκτρικών του α/φ, του οποίου η χωρητικότητα είναι επαρκής για όλα τα συστήματα. Δεν είναι τυχαίο ότι το Globaleye εγκαθίσταται στο Bombardier. Κατά δεύτερον το Erieye-ER είναι αρκετά κοντά, αλλά Globaleye δεν είναι. Επίσης, θεωρώ τις τιμές του Globaleye μέχρι τώρα (που υπολoγίζονται και σε δολάρια) ιδιαίτερα υψηλές. Και μετά από λίγο θα πέσουν. Εκτιμώ ότι μια τιμή περί τα 230-250 εκ προσεχώς, θα ήταν λογική.
            KANENA σύστημα μέχρι τώρα δεν μπορεί να αντικαταστήσει τα ΑΣΕΠΕ. Είναι διαφορετική η λειτουργία τους και εξειδικευμένες και περισσότερες οι εργασίες τους. Όσο καλύτερα μέσα έχεις για να συνεργαστούν μαζί τους, τόσο καλύτερη επίγνωση της κατάστασης έχεις.

  5. Η δική μου ερώτηση είναι αν μελλοντικά η επιτήρηση του εθνικού χώρου ανήκει σε συστήματα τύπου GlobalEye ή αν ένας στόλος από drones μπορούν να κάνουν την ίδια δουλειά πιο φθηνά, πιο αποτελεσματικά και με ασύγκριτα ασφαλέστερο τρόπο (δεν εκτίθενται άνθρωποι σε κίνδυνο).

    Θα μπορούσατε να κάνετε μία ενδεικτική σύγκριση σε κόστος και επιδόσεις;

    1. Τουλάχιστον σε εμένα που δεν είμαι ιδιαίτερος γνώστης μου φαίνεται ότι τα δύο συστήματα κάνουν διαφορετική, και ενίοτε συμπληρωματική δουλειά. Πολύ πολύ χονδρικά:

      Το ΑΣΕΠΕ είναι να δει κάτι από πολύ μακριά, έως και 200-300 χλμ, και να δει σε αέρα και θάλασσα (πάνω, οριζόντια και κάτω), ενώ τα drones θα έλεγα ότι βλέπουν κάτω.

      Επειδή ένα ΑΣΕΠΕ θέλει πολύ ενέργεια και ισχύ, ένα drone δεν μπορεί να το κάνει αυτό, από την άλλη ένα drone μπορεί να πετάξει κοντά σε αυτό που βλέπει το ΑΣΕΠΕ και να δώσει εικόνα από πολύ κοντά, χωρίς φόβο για απώλεια προσωπικού ή κάποιου πανάκριβου συστήματος, και η εμβέλειά του την εκάστοτε στιγμή που βλέπει κάτι, είναι πολύ πιο μικρή.

      Ενδιάμεση κατάσταση των δύο νομίζω θα είναι το ραντάρ των P3 το οποίο θα βλέπει κάτω και μακριά΄, αλλά όπως και στα ΑΣΕΠΕ, ότι βλέπεις από 200 χλμ είναι προφανές ότι δεν έχεις εικόνα ακριβείας, οπότε αν την θέλεις, με βάση αυτή την πληροφορία στέλνεις το drone και παίρνεις την εικόνα.

      1. Αν είχαμε το Global EYE που θα ήτνα μια πανάκριβη πλατφόρμα, θα πετούσε στα όρια της ηπειρωτικής Ελλάδας και θα έβλεπε μέχρι τα παράλια της Τουρκίας. Αν έβλεπε κάτι πολύ ενδιαφέρον από τα μισά του ΑΙγαίου και μετά (προς Τουρκία) σε περίοδο πολέμου είναι προφανές ότι δεν θα πήγαινε πιο κοντά για τον φόβο απώλειας, οπότε θα έστελνες ένα drone για επιβεβαίωση, ενώ αν το drone είχε και πυραύλους θα εκτελούσε και επιπλέον αποστολή, ενώ ένα ΑΣΕΠΕ συνήθως δεν το εξοπλίζεις (αν και υπήρχε σκέψη στους Βραζιλιάνους να το εξόπλιζαν που δεν την προχώρησαν όμως, προφανώς γιατί για να αφήσεις όπλο, πρέπει να πας κοντά και να ρισκάρεις το σύστημα)

  6. -Πιστευω οτι το κοστος της FOS των AΣΕΠΕ ειναι χαμηλότερο. Εδω η FOS για τα Mirage 2000 ειναι 40.000.000 το χρονο. Και μιλαμε για 42 αεροπλανα και δη μαχητικα, υφιστάμενα τεραστιες καταπονησεις.

    -Αυτη τη στιγμη δεν πρεπει να πεταει πανω απο ενα. Αλλη μια αποδειξη της εγκληματικης εγκαταλειψης των Ενοπλων Δυναμεων τα τελευταια χρονια απο ολες της Κυβερνησεις περιλαμβανομενης και της σημερινης.

    -Συμφωνα με τα πολυ ενδιαφεροντα στοιχεια που παραθετει το αρθρο, το ΑΣΕΠΕ Erieye απεδειξε και παλι στην πραξη οτι μπορεί θαυμάσια να συνθεσει τακτικη εικονα επιφανείας θαλασσης και να τη μεταδωσει στο Αρχηγειο Στόλου.
    Υποτιθεται οτι η αναβαθμιση των 50χρονων ΑΦΝΣ P3 Orion, κοστους 400.000.000 $$, εγινε κυριως για αυτο, για να συνθετουν τακτικη εικονα επιφανειας θαλασσης. Μπορουμε να πουμε οτι εγινε αποκλειστικα για αυτο, δεδομενου οτι δεν εχει προβλεφθει η αγορα νέων ηχοσημαντήρων ή ο εξοπλισμος τους με οπλα ΑSW ή ΑSuW. Το Ναυτικο πεταξε πανω απο 400.000.000 $$ για να αποκτησει μια δυνατοτητα που ηδη του παρεχει η Αεροπορία. Ο σκανδαλώδης κλαδικός εγωισμός της ηγεσίας του Ναυτικου, και δη του Ναυάρχου Ε. Αποστολάκη, κοστισε πανακριβα στη χώρα. Ηθελαν βλεπετε δικη τους «Ναυτικη Αεροπορία».
    Με το 1/20 αυτων των χρηματων μπορουσε να διασφαλιστει πληρης διαθεσιμοτητα των ΑΣΕΠΕ.

    Τα περισσοτερα Embraer-145 /Εriye της Αεροποριας μπορει να μην πετανε, πεταει ομως θαυμασια το πρωθυπουργικο VIP αεροσκαφος Embraer-145, για το οποιο παντοτε αγοραζονται ανταλλακτικα. Ολοι οι Πρωθυπουργοι των τελευταιων ετων μεριμνησαν και μεριμνουν επιμελως για αυτο.

    Οταν ηταν Πρωθυπουργος ο Κ. Καραμανλής ο πρεσβύτερος, ταξίδευε ειτε με το αεροπλάνο της γραμμης, ειτε με μια Ντακότα της Πολεμικης Αεροπορίας. Και οταν το 1962 η Βασίλισσα Φρειδερίκη τον πίεσε φορτικά να αγορασει αεροσκαφος VIP για τον Βασιλια Παύλο (το οποιο φυσικα θα μπορουσε να χρησιμοποιει και ο ιδιος, αφου ο Βασιλιας ηταν μεγαλος και δεν ταξιδευε συχνα), εγινε εξω φρενων και απαντησε με ενα ξερο «ΟΧΙ».

    1. Ο κ.Ναύαρχος που αναγράφεις -ακόμα και από την ύψιστη θέση αυτή του Υπουργού Εθνικής Αμυνας-δεν μπόρεσε να συνεισφέρει στο Όπλο που υπηρέτησε για την απόκτηση δύο φρεγατών.Η συμμετοχή του στα προγράμματα αναβάθμισης ήταν στο γνωστό πλαίσιο του YES SIR προς τον πολιτικό του προιστάμενο.Και βεβαίως σήμερα-και εκείνος-περιδιαβαίνει στα ΜΜΕ ασκώντας υψηλή κριτική αλλά για τις FOS κουβέντα.

    2. Δεν είναι μόνο η ¨Ναυτική Αεροπορία» και γενικότερα το ΠΝ με τις μαξιμαλιστικές επιδιώξεις και που τελικά αρχίζει και δείχνει μουσειακό.
      Σύσσωμη η πολιτική ηγεσία -κυβέρνηση και αντιπολίτευση- το θέλανε αυτό το πρόγραμμα για να δώσουν λεφτά στην ΕΑΒ
      Οι εξοπλιστικές δαπάνες δηλαδή δεν είναι 0,5 δις (το 0,25% του ΑΕΠ!!) αλλά πολύ μικρότερες μια και μεγάλο τμήμα τους χρησιμοποιήται για ενίσχυση αποτυχημένων εταιρειών είτε ΔΕΚΟ (πχ ΕΑΒ και παλαιότερα ΕΛΒΟ, ΕΑΣ) είτε ιδιωτικών (Ναυπηγεία Ελευσίνας)

    3. Αγαπητέ φίλε,συμφωνώ μαζί σου. Θα ήθελα να προσθέσω ότι τα α/φ VIP,πρέπει να μετατραπούν σε α/φ ηλεκτρικου πολέμου. Δίπλα στα ιπτάμενα ρανταρ θα προσθέσουν πολύτιμες υπηρεσίες .
      Για την ιστορία η Φρειδερίκη μετά το τσίμπησε το αεροπλανάκι της.

  7. Kατα τη γνωμη μου δεν πρεπει να αναβαθμιστουν τα ΑΣΕΠΕ, αλλωστε για την ωρα κανουν πολυ καλα τη δουλεια τους, αλλα να μεταπωληθουν οταν αγορασουμε καινουρια στο μελλον.
    Η διαμορφωση που μας προσφερθηκε και αγορασαμε δεν ειχε δοκιμαστει στο παρελθον σε αλλους πελατες, η αναπτυξη του συστηματος ηταν λίαν περιπετειωδης, αντιμετωπισε πολλα προβληματα, και χρειαστηκαν 10 χρονια και αρκετοι τεχνικοι συμβιβασμοι μεχρι να παραληφθουν οριστικως και να εισελθουν σε υπηρεσια.

    Aν βαλλουμε τον κατασκευαστη να τα ξανασκαλίζει, ενας Θεός ξερει τι θα βρούμε μπροστά μας. Εξαλλου για την ωρα τα τούρκικα F35 εχουν παγωσει επ’ αόριστον, και υπαρχουν αλλες πολυ πιεστικότερες ανάγκες.

  8. Νομίζω πως χρειαζόμαστε και πολλαπλασιαστή ισχύος για ους πολλαπλασιαστές ισχύος. Δλδ δύο ιπτάμενα τάνκερ που να μπορούν να ανεφοδιάζουν τα μελλοντικά μας ΑΣΕΠΕ.

    Η άμυνα είναι πολύ ακριβό σπορ πάντως, χρειάζεται πρόγραμμα ωστε να βγάλουμε κι απ την μύγα ξύγκι, τα λειτουργικά κόστη να περιοριστούν όσο γίνεται, κι η εγχώρια βιομηχανία να φτιάχνει πράγματα υψηλής προστιθέμενης αξίας που θα μας χρειάζονται.

    Δεν κάναμε που δεν κάναμε εξοπλισμούς 15 χρόνια τώρα, μήπως είναι ευκαιρία να σχεδιάσουμε το μέλλον απ το μηδέν?

  9. Αυτα επρεπε να ειναι τα βασικα.

    Ο πολεμος βασιζεται στην πληροφορια και την επαρκη γνωση της τακτικη καταστασης.

    Η μη υπογραφη FOS η η διερευνηση της πιθανοτητας εκσυγχρονισμου τους/αποκτησης νεοτερων την ιδια στιγμη που εκσυγχρονιζεις τα P-3 ειναι εγκλημα.

    Εγκλημα που αγγιζει η και ξεπερναει τα ορια της εθνικης προδοσιας.Τετοια συστηματα ειναι το Α και το Ω σημερα.Χωρις αυτα δεν υπαρχει καμμια πιθανοτητα επικρατησης σε οποιαδηποτε αναμετρηση.Ειτε μικρη ειτε μεγαλητερη.

  10. Μια καλή ευκαιρία για να πετύχουμε καλύτερη τιμή για καινούργια globaleye θα ήταν να βάλουμε στο τραπέζι εκτός απο την αναβάθμιση των υπαρχόντων συστηματων κ την αναβάθμιση των ΜΕΚΟ 200.
    Αν δεν κάνω λαθος τις Anzac της Αυστραλίας της ανέλαβε η Saab.
    Η δουλειά που έγινε στις Anzac είναι πολύ καλή κ θα είναι μια πολύ καλή ευκαιρία να φέρουμε κ τις δικές μας MEKO 200 σε εκείνο το επίπεδο έχοντας στο μυαλό μας ότι οι Αυστραλοί λογικά βαπο το 25-26 θα αρχίσουν να τις αποσύρουν.
    Δεν νομίζω να χαλούσε κανέναν η απόκτηση των 8 Anzac για αντικατάσταση των S

  11. Όσον αφορά το οικονομικό μέρος πάντως, ο ΥΠΟΙΚ Σταϊκούρας ανακοίνωσε σήμερα απο Γερμανία όπου πήγε για συνομιλίες, ότι υπάρχουν αρκετά χρήματα για την αμυντική θωράκιση της χώρας αναφέροντας ένα «πλεόνασμα» των 38 δις € συνολικά απο το οποίο θα προέρχονται και τα χρήματα για νέα αμυντικά προγράμματα και συμφωνίες για την συνέχεια υπαρχόντων, όπως την ολοκλήρωση των παραδόσεων των ελικοπτέρων ΝΗ90 που εκκρεμεί μέχρι σήμερα εξαιτίας του προηγούμενου υπουργού άμυνας.

    Αν ισχύουν αυτά που είπε -αφού προφανώς άλλαξε συχνότητα μετά την αρνηση του για το πρόγραμμα των FTI όπου έλεγε ότι τα χρήματα δεν φτάνουν- μένει να αδυνατίσει αισθητά η γραφειοκρατεία για να φύγουν τα εμπόδια που δεν αφήνουν να προχωρήσουν ούτε προγράμματα συντήρησης.

    1. Tωρα που η πρωθυπουργάρα μας επεσε απο το ροζ συννεφάκι στο οποιο καθοταν εδω και 14 μηνες, και λερωσε το σώβρακο του απο τις πολεμικες ιαχές των Τούρκων , υπαρχει η ελπιδα να προχωρησουν καποια πραγματα.
      Ελπιζω τωρα να κατανοησε οτι τα πραγματα δεν ειναι οπως του περιεγραψαν ο Ηρακλείδης, ο Ροζάκης, ο Ντόκος, ο Ζέπος και τα αλλα καλα παιδια του ΕΛΙΑΜΕΠ.

      1. Στο ίδιο σύννεφο αράζει η πλειοψηφία των πολιτικών στην Ελλάδα, για να μην πω όλλοι. αφού και οι προηγούμενοι απέφυγαν να πειράξουν έναν νόμο του Μπένυ και ένα ξεσκόνισμα στην γραφειοκρατεία που έχει μανία να σαμποτάρει προγράμματα -ειδικά τα ευρωπαϊκά- αντί να φροντίζει να προχωράνε.

        1. Προφανώς ήταν σκόπιμη η μη αλλαγή του νόμου. Είναι πάντα μια πολύ καλή δικαιολογία για το «Εγώ βεβαίως και ήθελα (να εξοπλίσω τη χώρα) αγαπητέ αλλά βλέπεται ο νόμος δεν το επιτρέπει»

        2. Το πρόβλημα δεν είναι το ΕΛΙΑΜΕΠ ως θεσμός. Εϊναι ένα μόνο ίδρυμα. Οι ιδέες του όμως αποτελούν μέρος ενός πλέγματος διαμόρφωσης γνώμης και πολιτικής. Το ΕΛΙΑΜΕΠ έρχεται και κάθεται σε μια ιδεολογική πορεργασία που έχει γίνει από τα σχολεία έως τα πανεπιστήμια, και από όλα τα ΜΜΕ επομένως είναι εύκολο να περάσουν οι ιδέες του. Αντίστοιχη δουλειά δηλαδή στο χώρο της ιστορίας και της ταυτότητας έχουνε κάνει και άλλοι παίχτες όπως Λιάκος, Ρεπούση, Βερέμης (τελευταία συνήλθε κι αυτός ελέω Ερντογάν), μέσων όπως η Καθημερινή και το ΔΟΛ, ιδρύματα όπως το Ωνάσειο και του Λάτση. Όλοι αυτοί έχουν μεγαλώσει γενιές και γενιές Ελλήνων να σκέφτονται με εντελώς ανεδαφικό και αντίθετο στην ιστορική και γεωγραφική πραγματικότητα της περιοχής, και φυσικά αντίθετο με τα συμφέροντα της Ελλάδας.
          Όσο για το πολιτικό κατεστημένο αυτοί είναι σπουδαγμένοι σε ΗΠΑ, Γερμανία, ΗΒ κλπ. όπου μάλλον παρέδωσαν και την ψυχή τους εις τον ανώτερο πολιτισμό εξ εσπερίας που ματαίως οι έλληνες ιθαγενείς προσπαθούν να μιμηθούν εδώ και 200 χρόνια…

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *