Σήμερα τα ξημερώματα 12 ινδικά Mirage-2000 πέρασαν τη «Γραμμή Ελέγχου» στην αμφισβητούμενη, με το Πακιστάν, επαρχία του Kashmir και προσέβαλαν στρατόπεδα, τα οποία, σύμφωνα με την Ινδία, εκπαίδευαν και στέγαζαν τρομοκράτες. Πρόκειται για την πρώτη αεροπορική επιδρομή της Ινδίας στο Kashmir μετά τον πόλεμο του 1971 με το Πακιστάν και τις επιχειρήσεις στο Kargil τον Ιούνιο του 1999 (δείτε ξεχωριστό αφιέρωμα).
Σύμφωνα με τον Υπουργό Εξωτερικών της Ινδίας, Vijay Gokhale, το Νέο Δελχί έχει πληροφορίες για την παρουσία στην περιοχή της τρομοκρατικής οργάνωσης «Jaish-e-Mohammed», η οποία ευθύνεται για το θάνατο 40 Ινδών αστυνομικών σε τρομοκρατική επίθεση στις αρχές Φεβρουαρίου. «Αντιμετωπίζοντας άμεσο κίνδυνο, αυτό το προληπτικό πλήγμα ήταν απολύτως αναγκαίο», δήλωσε χαρακτηριστικά ο Gokhale. Σύμφωνα με το Νέο Δελχί η αεροπορική επιδρομή ήταν απολύτως επιτυχείς.
Το περιστατικό αυτό αποδεικνύει περίτρανα την επιχειρησιακή αξία και τις μεγάλες ικανότητες των Mirage-2000, αεροσκάφος το οποίο υπηρετεί στις τάξεις της Πολεμικής Αεροπορίας (ΠΑ) και είναι αυτό, που με τα όπλα του, κάνει τη διαφορά στους ουρανούς του Αιγαίου. Συνεπώς, όπως έχουμε επισημάνει πολλές φορές στο «DefenceReview.gr», μέσα από αναλυτικά άρθρα, τα Mirage-2000 όχι μόνο πρέπει να διατηρηθούν αξιόμαχα και διαθέσιμα (σύμβαση εν συνεχεία υποστήριξης), αλλά θα πρέπει να εξεταστεί σοβαρά το ενδεχόμενο αναβάθμισης των Mirage-2000 στο επίπεδο Mirage-2000.5 ή να εξεταστούν όλες οι δυνητικές επιλογές ενίσχυσης του στόλου με μεταχειρισμένα αεροσκάφη
Αλλά ποια είναι τα χαρακτηριστικά που καθιστούν τα Mirage-2000.5 θανατηφόρα; Ο συνδυασμός του ραντάρ RDY, των βλημάτων αερομαχίας MICA και του συστήματος αυτοπροστασίας ICMS-2000 είναι ιδιαίτερα επικίνδυνος στα σημερινά επιχειρησιακά δεδομένα και μάλιστα με δυνατότητες που, εξ’ όσων γνωρίζουμε, δεν υπάρχουν ούτε στα ελληνικά, ούτε στα τουρκικά F-16, ιδιαίτερα σε εμπλοκές μέσων και μεγάλων αποστάσεων (BVR : Beyond Visual Range).
Η εμπειρία της ΠΑ από την επιχειρησιακή αξιοποίηση τόσο των Mirage-2000.5, όσο και των F-16 έχει αποδείξει και επιβεβαιώσει κατ’ επανάληψη ότι το RDY επιτυγχάνει σημαντικά μεγαλύτερες αποστάσεις αποκάλυψης και εγκλωβισμού ιπτάμενων στόχων, ανεξαρτήτως επιπέδου πλεύσης. Παράλληλα παρέχει και τη μοναδική δυνατότητα ταυτόχρονης σήμανσης των οκτώ πιο επικίνδυνων στόχων για εμπλοκή, από το σύνολο των 24 στόχων που μπορεί να έχει εντοπίσει. Από αυτούς τους οκτώ στόχους το RDY μπορεί να εγκλωβίσει τέσσερις ταυτόχρονα και να καθοδηγήσει, επίσης ταυτόχρονα, εναντίον τους ισάριθμους MICA.
Σε περίπτωση επιλογής βολής ομοβροντίας τεσσάρων MICA, αυτοί εκτοξεύονται με χρονικό διαχωρισμό ενός δευτερολέπτου από τους φορείς οπλισμού του αεροσκάφος και ανεξάρτητα της κεφαλής που φέρουν, δηλαδή είτε EM (ElectroMagnetique), είτε IR (Infra-Red), λαμβάνουν στοιχεία καθοδήγησης (ύψος, ταχύτητα, διόπτευση, σχετική ταχύτητα, πορεία) προς το στόχο, εγκλωβίζοντας τον αυτόνομα στην τελική φάση της προσέγγισής τους προς αυτόν. Είναι επίσης επιβεβαιωμένο ότι ο MICA παρουσιάζει καλύτερες κινηματικές επιδόσεις και είναι πιο ευέλικτος σε σχέση με τον ΑΙΜ-120 AMRAAM σε αυτή την μέση και τελική φάση της πρόσκτησης του στόχου.
Όλα αυτά τα χαρακτηριστικά λοιπόν παραμένουν όντως επιχειρησιακά αναγκαία και πολύτιμα για την ΠΑ, υπό την προϋπόθεση ότι μπορεί να αποκτήσει τα εν λόγω αεροσκάφη, είτε μέσω αναβάθμισης των εν υπηρεσία Mirage-2000, είτε μέσω απόκτησης μεταχειρισμένων, σε σχετικά μικρό χρονικό διάστημα και προπαντός σε λογικό κόστος. Με δεδομένο ότι η ΠΑ θα έχει μεγάλο μέρος ή το σύνολο των Mirage-2000.5 δεσμευμένα για την προσβολή στρατηγικών στόχων, με τα βλήματα SCALP-EG, είναι σαφές ότι η επένδυση στα Mirage-2000 είναι μια συνθήκη, η οποία μπορεί να αλλάξει τις ισορροπίες στο Αιγαίο δραματικά υπέρ της Ελλάδας. Ευκαιρίες υπάρχουν, η αξία των Mirage-2000 είναι δεδομένη, θέληση και αποφασιστικότητα χρειάζεται από την Ελλάδα.
Για τα Mirage-2000, το μέλλον τους στην ΠΑ, τις επιλογές και το κόστος αναβάθμισης τους, καθώς και τις ευκαιρίες απόκτησης μεταχειρισμένων αεροσκαφών από τρίτες χώρες μπορείτε να διαβάσετε στα παρακάτω άρθρα: