Μιας και του ότι οι ενδιάμεσες λύσεις είναι της μόδας, σκεφτήκαμε να παρουσιάσουμε κάποια ιδέα που ομολογουμένως μας απασχολεί από τον περασμένο Νοέμβριο.

Υπόθεση εργασίας 1η :

Θα προσπαθήσουμε να δούμε αν ο όρος «ενδιάμεση λύση» για ελληνικά μη επανδρωμένα έχει υπόσταση.

Οι Ελληνικές Ένοπλες δυνάμεις καλούνται να αναπροσαρμόσουν τα Επιχειρησιακά τους Σχέδια και να εντάξουν σε αυτά τη χρήση μη επανδρωμένων συστημάτων.

Δεν είναι όμως μόνο το ΓΕΕΘΑ που αναζητά μη επανδρωμένα. Οι διάφορες μελέτες που έχουν γίνει, έχουν δείξει πως Ένοπλες Δυνάμεις – Σώματα Ασφαλείας αλλά και διάφοροι άλλοι φορείς όπως πανεπιστήμια, υπουργεία κλπ πρέπει να σχεδιάζουν από κοινού την προμήθεια μη επανδρωμένων προκειμένου να επιτυγχάνονται οικονομίες κλίμακος και ομοιοτυπία (όσο αυτή είναι δυνατή).

Τα όποια προγράμματα έχουν ανακοινωθεί για το σχεδιασμό και κατασκευή ελληνικών μη επανδρωμένων, ίσως καθυστερήσουν αρκετά ακόμη μέχρι την επιχειρησιακή τους ένταξη. Μόλις την 5η Ιουλίου υπογράφτηκαν οι συμβάσεις των αναπτυξιακών προγραμμάτων για το Drone “LOTUS – Low Observable Tactical Unmanned Air System” και το σύστημα “SMOTANET – Software Defined Mobile Ad-Hoc Tactical Network” μεταξύ του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας και της Intracom Defense (IDE) συντονιστή των αντίστοιχων κοινοπραξιών των δύο έργων.

Ας δούμε όμως, τι εννοούμε όταν μιλάμε για μη επανδρωμένα συστήματα.

Τα βασικά «κύρια μέρη» από τα οποία αποτελείται ένα μη επανδρωμένο σύστημα , είναι το αερόχημα, οι διάφοροι αισθητήρες που αυτό φέρει, και τα συστήματα ελέγχου – σταθμοί εδάφους. Αν ρίξουμε μια ματιά στα τουρκικά συστήματα θα δούμε πως οι αρχικές παρτίδες παραγωγής αποτελούσαν ένα project Frankenstein. Ουσιαστικά αυτό που έκαναν οι γείτονες, ήταν να σχεδιάσουν ένα αερόχημα και πάνω του να κουμπώσουν εισαγόμενα συστήματα.  Είναι όμως μόνο οι τούρκοι που κάνουν κάτι τέτοιο;

Η εθνικότητα ορισμένων απαρτίων του TB-2 (Πηγή: southfront.org)

Η απάντηση είναι πως όχι. Ελάχιστα ΜΕΑ από αυτά που υπηρετούν αυτή τη στιγμή, κατασκευάζονται από απάρτια μιας και μόνο χώρας κατασκευής. Η κύρια αιτία είναι το κόστος (ακόμη και τα Ισραηλινά συστήματα, δεν είναι 100% Ισραηλινά) ή μη κατοχή της απαραίτητης τεχνολογίας για κάποια από αυτά.

Κινούμενοι με αυτή τη λογική, επιστρέφουμε στην ιδέα που προαναφέραμε.

Αυτή τη στιγμή υπάρχουν στις Ένοπλες Δυνάμεις αεροπορικά μέσα τα οποία αποσύρονται. Τέτοια είναι τα T-41 της ΠΑ, τα U-17 και τα ΑΒ-206 της ΑΣ.

Το 2010, η Northrop Grumman ξεκίνησε τη μελέτη μετασκευής ενός Bell-407 σε μη επανδρωμένο, από όπου προέκυψε το MQ-8C Fire. Το Bell-407, βασίζεται στο Bell – 206 το οποίο υπηρετεί στην ΑΣ.

Το MQ-8C Fire της Northrop Grumman (Πηγή: Northrop Grumman )

Σχετικά με τα T-41 και U-17, η Cessna έχει ήδη δημοσιεύσει κιτ μετατροπής επανδρωμένων ΑΦ σε μη επανδρωμένα.

Πίσω όψη του εγκατεστημένου συστήματος ROBOpilot στο πιλοτήριο ενός Cessna 206 (Πηγή: Courtesy via USAF). Τα Τ-41 της Π.Α προέρχονται από το Cessna 172

Σε όλα αυτά, θα προσθέσουμε το γεγονός της μετασκευής των παλαιών An-2 του Αζερμπαϊτζάν  σε μη επανδρωμένα που αποτελεί την αιτία αυτού του άρθρου, τα οποία στον τελευταίο πόλεμο χρησιμοποιήθηκαν ως δολώματα προκειμένου να παρασύρουν τα αρμενικά Α/Α συστήματα σε βολές κι έτσι να αποκαλυφθούν οι θέσεις τους.

Αν θελήσουμε να φτιάξουμε ένα συγκριτικό πίνακα με τα τεχνικά χαρακτηριστικά των μέσων αυτών, θα καταλήγαμε στον πιο κάτω:

Παρατηρούμε λοιπόν ότι τα παλιά μέσα της ΠΑ και ΑΣ, ως αεροχήματα δεν προσφέρουν τα ύψη πτήσεως των σύγχρονων ΜΕΑ αλλά στο κομμάτι του ωφέλιμου φορτίου είναι ανώτερα.

Προκειμένου να καταλήξουμε στο αν έχει υπόσταση ο όρος «ενδιάμεση λύση» για ελληνικά μη επανδρωμένα θα απαντήσουμε στις πιο κάτω ερωτήσεις:

Ερ.1: Είναι δυνατός ο μετασχηματισμός;

Απ: Ναι είναι. MQ-8C και An-2 τα χειροπιαστά παραδείγματα. Αλλά και η προσπάθεια για παράδειγμα της Ινδίας και του Βιετνάμ να μετασκευάσουν τα Mig-21 σε ΜΕΑ ή το project QF-16 της Boeing σε συνεργασία με τη USAF αποδεικνύουν ότι γίνονται προσπάθειες προς αυτήν την κατεύθυνση (δείτε εδώ).

Η μετασκευή των An-2 προτιμήθηκε από την τοποθέτησή τους στις πύλες των στρατοπέδων

Ερ.2: Υπάρχουν διαθέσιμα ανταλλακτικά για τα παλιά αυτά μέσα, ώστε να εξασφαλισθεί η διαθεσιμότητα τους;

Απ: Όλα τα μέσα της ΠΑ και ΑΣ καθώς και αυτά του Λιμενικού που παρουσιάζονται στον πίνακα, αποτελούν σχεδιάσεις για πολιτική χρήση που παράχθηκαν σε τεράστιους αριθμούς. Τα ανταλλακτικά τους κυκλοφορούν στο ελεύθερο εμπόριο. Άρα, εξ’ όσων γνωρίζουμε η ροή των ανταλλακτικών θα μπορεί να συνεχής.

Ερ.3: Αξίζει η μετατροπή αυτή; Δεν αποτελεί σπατάλη πολύτιμων χρημάτων;

Απ: Η απάντηση είναι απλή. Οποιοδήποτε σύστημα τοποθετηθεί στα μέσα αυτά θα μπορεί να αφαιρεθεί και να τοποθετηθεί στα νέα ΜΕΑ ελληνικής κατασκευής αν και όποτε αυτά έρθουν. Δεν καταλαβαίνουμε το λόγο που συζητούμε τη μεταφορά των Phalanx από τις S που θα αποσυρθούν, στις νέες φρεγάτες αλλά δε συζητάμε τη μεταφορά ενός MX-15 που θα τοποθετηθεί στα AB206. Τα χρήματα που θα πρέπει ενδεχομένως να δαπανηθούν ώστε τα πτητικά μέσα αυτά διατηρηθούν σε πλεύσιμη κατάσταση αποτελούν opex, που κάθε μέσο έχει.

Το MQ-8C Fire βασίστηκε στο Bell-407. Το Bell-407, βασίζεται στο Bell – 206 όπως αυτό της φωτογραφίας, το οποίο αποτελεί βάση και για το OH-58 Kiowa .

Ερ.4: Υπάρχουν Επιχειρησιακές Ανάγκες που να δικαιολογούν την κίνηση αυτή;

Απ: Ασφαλώς και υπάρχουν.Και δυστυχώς είναι πολλές.

Πρώτα απ’ όλα επείγει η δημιουργία πλέγματος που θα εξασφαλίζει την τακτική εικόνα σε όλα τα κλιμάκια. Ειδικά ο μεγάλος αριθμός αεροδρομίων στα νησιά (Αιγαίο και Ιόνιο) διευκολύνει τη χρήση τέτοιων συστημάτων, τα οποία φέροντα τους κατάλληλους αισθητήρες θα παρέχουν εικόνα και στο ΓΕΕΘΑ και στο Υπ. Ναυτιλίας και στην Πυροσβεστική και το Λιμενικό. Παράλληλα, θα παρέχονται δυνατότητες στοχοποίησης εχθρικών στόχων, καθώς αυτές πάνε πακέτο με την παρατήρηση. Αυτό βέβαια προυποθέτει οτι οι αισθητήρες που θα τοποθετηθούν στα μέσα αυτά, θα λειτουργούν δικτυοκεντρικά.

Επιπλέον, λόγω του αυξημένου ωφέλιμου βάρους που έχουν μπορούν να αναλάβουν αποστολές μεταφοράς εφοδίων. Παρακολουθήσαμε προσφάτως την επιχειρησιακή επίδειξη της ΔΕΠ. Ένα εκ των σεναρίων που παρουσιάστηκαν ήταν η κατάληψη αεροδρομίου. Φανταζόμαστε ότι κανείς δεν πιστεύει πως σε περίοδο επιχειρήσεων, τα τμήματα της ΔΕΠ θα αναλάβουν την κατάληψη του ΑΔ της Αγκύρας ή του Μπατμάν. Μιλάμε για ΑΔ πλησίον των νησιών μας, άρα και εντός βεληνεκούς των πιο πάνω μέσων.  Θα ήταν ενδιαφέρον να βλέπαμε κάτι τέτοιο στην επίδειξη της ΔΕΠ.

Δεν θέλει κόπο, θέλει τρόπο.

Επίσης, η αποτίμηση της επιτυχίας μίας επιχείρησης θα μπορούσε να διεξαχθεί από τέτοια , αναλώσιμα, μέσα.

Τέλος, μόλις εχθές, τέθηκε υπό έλεγχο η πολύ μεγάλη πυρκαγιά στην Κύπρο. Μήπως το σύστημα εγκαίρου προειδοποιήσεως που αποτελείτε από επίγεια παρατηρητήρια  πυρασφάλειας ανήκει στον προηγούμενο αιώνα; Οι πυροσβέστες που επανδρώνουν τα παρατηρητήρια πως παρατηρούν; Με κυάλια; Μήπως θα ήταν πιο αποτελεσματικό η χρησιμοποίηση τέτοιων μέσων; Υπενθυμίζουμε πως η ΕΦ διαθέτει ένα ΑΒ-206.

Συνεπώς, αυτό που λέμε είναι να αξιοποιήση των παλαιών αυτών assets με σύγχρονους αισθητήρες, μέχρις ότου ενταχθούν επιχειρησιακά τα νέα Ελληνικά ΜΕΑ.

Υπόθεση εργασίας 2η:

Μελετώντας την υπόθεση εργασίας 1, και ψάχνοντας τρόπους συμπύκνωσης του πλέγματος εξασφάλισης της τακτικής εικόνας, η προσοχή μας έπεσε στα C-12 Huron της ΑΣ.

To C-12 είναι η στρατιωτική έκδοση του Beechcraft Super King Air και διαθέτει 2 κινητήρες PT6A (2* 850 hp) . Το πρώτο Α/Φ C-12A παρελήφθη από την ελληνική Αεροπορία Στρατού το 1976 το οποίο εκσυγχρονίστηκε το 1998 στη Γερμανία στην έκδοση «C». Η βασική αποστολή του τύπου «C», είναι η μετακίνηση της πολιτικοστρατιωτικής ηγεσίας. Το 1999 υπεγράφει η σύμβαση για την προμήθεια 2 Α/Φ C-12RA/P και ενός συγχρόνου συστήματος φωτομηχανής τύπου RMK TOP για την κάλυψη των αναγκών της αεροφωτογράφησης των ενόπλων δυνάμεων. Στα Α/Φ έχουν γίνει οι απαραίτητες τροποποιήσεις και έχει εγκατασταθεί η υποδομή για την τοποθέτηση της φωτομηχανής RMK TOP. Τα 2 Α/Φ C-12R/AP, προσγειώθηκαν στην Ελλάδα την 29 Οκτ και 4 Νοε 2003.

Η Α.Σ διαθέτει τρία συνολικά ΑΦ τα οποία είναι αξιόλογα ως πτητικά μέσα και τουλάχιστον τα δύο με αρκετή ζωή ακόμη μπροστά τους.

Από τον πιο πάνω πίνακα με τα τεχνικά χαρακτηριστικά , βεβαιωνόμαστε ότι το ΑΦ είναι θηρίο. Αναρωτιόμαστε ποιο το επιχειρησιακό έργο που παράγεται από ΑΦ αεροφωτογράφισης εν έτη 2021. Για το VIP δεν το συζητάμε, για το ΑΦ της πολιτικής αεροπορίας στεναχωριόμαστε.  

Μήπως θα έπρεπε και τα τέσσερα C-12 να μεταταχθούν στην ΠΑ που έχει έτοιμους ιπτάμενους και τεχνικούς και να υποστούν ένα πρόγραμμα εκσυγχρονισμού στα πρότυπα του RC-12, ώστε να αναλάβουν ένα κομμάτι έργου από τα Erieyes; ή μήπως θα ήταν καλύτερο να ντυθούν ανθυποβρυχιακό εξοπλισμό (πχ ηχοσημαντήρες) ώστε να προσφέρουν στο μελλοντικό κυνήγι των τουρκικών Type 214 στην Αν. Μεσόγειο και Κύπρο;

Θυμίζουμε το σχεδιάγραμμα από το εξαιρετικό άρθρο του Δρος Θεόδωρου Κωστή σχετικά με τις επιχειρήσεις ανθυποβρυχιακού πολέμου στην Αν.Μεσόγειο.

Πολύ εύκολα στη θέση (1) του σχεδιαγράμματος, αντί για ΜΕΑ μπορούν να λάβουν μέρος τα επανδρωμένα C-12 ναυτικής συνεργασίας, καθώς αυτά έχουν εμβέλεια σχεδόν 3.000 χλμ. Είναι μέσα τα οποία άνετα μπορούν επιχειρήσουν στην Αν. Μεσόγειο.

Κινήσεις τοποθέτησης σύγχρονων αισθητήρων έχουν γίνει στα REIMS F406 CARAVAN II του λιμενικού. Το πρόγραμμα αυτό προέκυψε από κάποια μελέτη. Κατά συνέπεια η προεργασία είναι έτοιμη και ενδεχομένως να υπάρχει δυνατότητα υλοποίησής του στα C-12.

Συμπέρασμα:

Το μεγάλο πρόβλημα στην ελληνική πραγματικότητα είναι η αβεβαιότητα. Εκτιμούμε ότι κανείς υπεύθυνος φορέας δεν μπορεί να απαντήσει στην ερώτηση πότε θα είναι επιχειρησιακά ελληνικής κατασκευής ΜΕΑ. Όμως οι ανάγκες υφίστανται και πολλαπλασιάζονται. Όταν η υπερδύναμη που ούτε τεχνογνωσίας, ούτε πόρων, ούτε εγκαταστάσεων στερείται, σχεδιάζει τέτοιου είδους λύσεις θα πρέπει ίσως να απασχολήσουν κι εμάς.  

Η πρότασή μας αποτελεί καθαρά μια ενδιάμεση κι όχι μόνιμη λύση μέχρις ότου παραληφθούν τα σύγχρονα ελληνικά ΜΕΑ, όποια κι αν είναι αυτά. Θεωρούμε πως η μετασκευή των παλαιών μέσων σε ΜΕΑ είναι εντός των δυνατοτήτων μας ή τέλος πάντων έχουμε συνεργάτες που μπορούμε να αποταθούμε. Επιπλέον, φρονούμε οτι στην Ελλάδα του 2021 απλά δεν μας «παίρνει» να έχουμε ΑΦ για αποκλειστική χρήση μεταφοράς VIP.

Τα οφέλη από κινήσεις όπως αυτές που προτείνονται στο άρθρο, θα είναι πολλαπλά και άμεσα.

Comments

  1. Καλα τα μη επανδρωμένα αλλά με την αναφορά σας στο Beechcraft C-12 Huron ανοίγετε ένα άλλο κεφάλαιο της θαλασσιας επιτηρησης που έχουμε ευτηχως η δυστηχως σε εκταση 5πλάσια απο οτι η ηπειρωτική μας χώρα να καλύψουμε.
    Τα 4+1 Παπα3 οταν ερθουν (παρα το μεγαλο λαθος της αναβαθμισης τους) θα προσφέρουν πολλα για 20 χρονια
    και δεν θελουν καν αντιπλοικους (που θα ειναι δυσκολο και θα εχει κοστος) , μονο ηχοσημαντηρες, τορπιλες (για να κυνηγαν υποβρυχια) και ενα λινκ16 για να προσφέρουν και εναλλάκτικα ως ΑΣΕΠΕ.
    Ολοφανερο οτι θα μας ειναι πολυτιμα αλλα ειναι πολυ πολυ λιγα για εναν θαλασιο χωρο απο σχεδον τη κυπρο ως τη λιβυη και σχεδον την ιταλια (μπορει να μας τη φερουν οι μεμμετηδες απο το ιονιο μεσω αλβανιας?)
    Οι μεμμετ θα εχουν 12+2 καθαρα θαλασιας επιτηρησης αλλα και πολλα πολλα οπλισμενα και μη ντρονς που μπορουν να κανουν και επιτηρηση.
    Χρειαζόμαστε σίγουρα καμιά 10αριά μικρά ελικοφόρα μικρού κόστους (ιδανικο το συγχρονο C-12 Huron της ιδιας εταιριας το King Air 360ER maritime patrol) η κάποιο πολιτικο με ακομα μικροτερο κοστος που με ελαφρες μετατροπες θα το προσαρμοσουμε στις αναγκες μας.
    Ενδικτυκα το γαλλικο TBM 940 έχει μόλις 3μιση εκρια ευρω και έχει μεγάλη εμβέλεια και απο ταχύτητα πάει τάπα.
    Οποιο και να διαλέξουμε η προσαρμογη ενος πολυβόλου για να γλεντάει τα εχθρικα ντρονς (οπως και τα texan2 NT) δεν είναι και κάτι το δύσκολο και θα τους έδινε τεράστια αξία αφου εκει που θα περιπολούν σε μια 10ετιά τα μη επανδρωμενα του εχθρου θα επιχειρουν κατα 10αδες, αρα σιγουρα θα συναντηθουν κάπου γιατί να μην τα γλεντήσουν και με το πολυβόλο τους?
    Σκέψεις για Seaquardian με συνολικο κοστος 200 εκρια $ (170 ευρω) το ένα είναι απλά απαγορευτικές.
    Με αυτά τα λεφτά πέρνουμε 20-30 μικρά ελικοφόρα σαν τα παραπάνω

  2. Ενδιαφερον θα ηταν και ενα αρθρο για το κατα ποσο ειναι εφικτο να μετατραπουν τα Μ48 σε ρομποτικα/κατευθυνομενα.

  3. Πάρα πολύ καλές ιδέες, όχι ακριβές, ούτε με μεγάλο τεχνολογικό ή άλλο ρίσκο.
    Συμφωνώ 100%,, τρόπο θέλει και πολύ λίγα κονδύλια.

  4. το αντίθετο του «επανδρωμένο» είναι και το «ανεπάνδρωτο¨.

    Εναλλακτική για να μην επαναλαμβάνουμε συνεχώς το «μη επανδρωμένο».

  5. Μήπως είναι προτιμότερο να αγοράσουμε έναν αριθμό Schiebel S-100 Camcopter,που θα εξορμούν από τις φρεγάτες του ΠΝ και τις μονάδες του Aν.Αιγαίου,που διαθέτουν αεροδρόμια ή ελικοδρόμια;Μπορούν να φέρουν μια πλειάδα αισθητήρων, όπως EO/IR και ραντάρ όπως το i Master της Thales,το οποίο μπορεί να δει,ακόμη και μέσα από σύννεφα,σκάφος στα 100 χλμ,όχημα στα 35 χλμ και ανθρώπινη παρουσία σε κίνηση στα 15 χλμ.Νομίζω ότι και 6 μονάδες θα επαρκούσαν να επιτηρήσουν τα ανατολικά θαλάσσια σύνορα ταυτόχρονα.Βέβαια η αυτονομία τους είναι 6 ώρες ή 10 ώρες με εξωτερικές δεξαμενές καυσίμου, όποτε θα χρειάζονταν τουλάχιστον 12 μονάδες συνολικά .Σε συνδυασμό με τα Erieye και τα Heron θα προσέφεραν δικτυοκεντρική situational awareness στο Αιγαίο.

    1. για ρόλους επιτήρησης τα ελικόπτερα δεν κάνουν. Πολύ ακριβά.
      Θές πτέρυγες. Που σημαίνει πως θς κι έναν προγραμματισμό/σχεδιασμό για να φτιάξεις πεδία απο/προσγειώσεων.

      Που σημαίνει πως δεν θα γίνει, διότι το κράτος δεν αποφασίζει και δεν κάνει τίποτα χωρίς εντολή κι ανάμειξη του κόμματος/κυβέρνησης, και το κόμμα κυβέρνηση συνήθως ασχολείται με τις επόμενες εκλογές.

    2. @ Avk

      Oπως ειπε και ο npo απο πανω, τα αεροσκαφη ειναι πιο αποτελεσματικα σε σχεση με τα ελικοπτερα επειδη οι πτερυγες εξασφαλιζουν μεγαλυτερη διαρκεια παραμονης στον αερα και μεγαλυτερη εμβελεια.

      Ηλεκτροοπτικα υπερυθρων ακομη και SWIR που βλεπουν μεσα απο συννεφα κτλ κατασκευαζουν ηδη Ελληνικες εταιρες οπως η Theon Sensors και Miltech Hellas. Γιατι να αγορασουμε απο το εξωτερικο???

      Eγω θα ελεγα να αποκτηθουν μικρα ελικοφορα αεροσκαφη και να τοποθετηθουν ηλεκτροοπτικα και ηλεκτρονικα τηλεχειρισμου και να χρησιμοποιηθουν αυτα λογω μεγαλης εμβελειας. Ετσι δεν θα χρειαστουν αεροδρομια παντου.

      Μια αλλη πολυ καλη λυση ειναι επισης η τοποθετηση αισθητηρων οπως ρανταρ και ηλεκτροοπτικα σε αεροστατα, καθως μπορουν να παραμεινουν στον αερα σε υψος χιλιομετρων για εβδομαδες ολοκληρες. Αυτο κανουν οι Αμερικανοι και οι Ισραηλινοι π.χ. τα TARS (Tethered Aerostat Radar System)

  6. Πολυ καλο αρθρο.

    Με καταλληλο εξοπλισμο τηλεχειρισμου ενα επανδρωμενο μεσο μπορει να μετατραπει σε Μη Επανδρωμενο, χωρις να απαιτειται η κατασκευη απο το μηδεν.

    Για παραδειγμα η Intracom Defence παραγει τετοιο εξοπλισμο για σκαφη και αεροχηματα, επομενως θα μπορουσαν ευκολα να τα τοποθετησουν σε υπαρχοντα μεσα και να τα μετατρεψουν σε μη επανδρωμενα με μικρο κοστος.

    1. @
      Πολύ καλή πρόταση και άμεσα εφαρμόσιμη.Αυτο βέβαια είναι πολύ αρνητικό για την Φάλαγγα που αναλώνεται σε προτάσεις και εξοπλισμούς πέραν της 5 ετιας( πλην Ραφαλ που παρελήφθησαν από σπόντα)
      Επίσης τα Bell-206 τα γνωρίζουν πολύ καλά οι μηχανικοί μας( και αντίστοιχα τα Καιοβα) όπως και όλα τα υπάρχοντα μέσα στην Αεροπορία Στρατού που είναι μεγάλο πλεονέκτημα.
      Είναι δύσκολο να εξελίξουμε όλα τα υπάρχοντα μη επανδρωμένα με την συνεργασία Κυρίως του Ισραήλ ( που τους δίνουμε Γη και Ύδωρ) σε επιθετικά( Πήγασος, Ελικοπτερακια-Αεροπλανακια του Στρατού που υπάρχουν ημιτελή στα εργοστάσια);
      Αυτά μήπως είναι ιδανικά για τα νησιά β’ γραμμής και μικρονησια όπου υπάρχει φρουρά; Είναι σαν να είσαι σε καρτέρι Αγριόχοιρων

  7. Η απεικόνιση που δείχνει απο που προέρχονται τα σημαντικά εξαρτήματα για τα τουρκικά Μπαϊρακτάρ είναι σαν σκοτσέζικο ντους για εκείνους που πιστεύουν στις σαχλαμάρες περί αναβαθμισμένης στρατηγικής συμμαχίας μεταξύ Ελλάδας και ΗΠΑ(που έχουν το μεγαλύτερο μερίδιο στον εφοδιασμό του Μπαϊρακτάρ με απαραίτητα εξαρτήματα).

      1. ΑντιΧριστοι, δεν συναισθανεσθε κι εσεις τα χνωτα της αρκουδας; Πως θα προστατευθουν τα βαλτικα και ανατολικοευρωπαικα νατοικα αδερφια μας;

        1. @Ασβος
          Αγαπητέ φίλε, τα βαλτικα και ανατολικοευρωπαικα κράτη νομίζουν ότι το ΝΑΤΟ θα τους προστατεύσει.αλλα θα πάθουν ο,τι και η Τσεχοσλοβακία το 1938 στο Μόναχο. Σιγά οι φούστα μπλούζα δυτικοευρωπαιοι μην ρισκάρουν γι’αυτούς.χρησιμους ηλίθιους ψάχνουν.

  8. Τα αεροπορικά μέσα τα οποία αποσύρονται είναι πολύ παλιά.

    Γι’αυτό αποσύρονται.

    Υπάρχουν αεροπλάνα που φτιάχνονται στην Ελλάδα (χωρίς εξωτικά υλικά – αεροπορικό αλουμίνιο και πριτσίνια..) που θα μπορούσαν εύκολα να μετατραπούν σε UAV.
    Κόστος κιτ εξευτελιστικό: κοντά στα 15.000 €
    https://aerosports.gr/

    Και μίνι ελικόπτερα
    https://www.velosuav.com/latest-news/

  9. Ενα απο τα καλυτερα αρθρα !

    Για δυο λογους.

    Η θεματολογια, το ποσο επικαιρη κι ΠΟΣΟ ΣΠΟΥΔΑΙΑ αυτην την εποχη ειναι να θιγονται αυτο το συγκεκεριμενο θεμα των ΜΕΑ/Σ για τις ΕΔ μας.
    και
    Η μετρημενη κι ευστοχη αναλυση, που λαμβανει εντος τους αρθρου, βλεπε προτεινομνες «ενδιαμεσες» λυσεις.

  10. And don’t forget about some f16 of USAF…
    Years and years now…
    A f16/30 and mirage 2000 possible solution?
    Why not…
    After all around 2050 human era expires in the air force
    After all two conclusions
    A humans are the most week part of a fighter jet
    G’s etc
    And
    B a jet ucav f/a with Sam missiles plus all the others weapons against a man (conventional) fighter
    Equal
    Ase combat vs real human on board
    A PS 1-2-3-4-5 vs. real life
    Political cost(elections)
    Cost of razing go to school to the air force flight etc
    How many humans can refilling the gaps between robotics production vs human raising?
    The future war
    Is like this
    Robots fighting…humans controls… The clear area
    But for a human to be on the field his haste to be
    Properly trained (seals way sof)
    And well protected with a exosceleton full body armor
    And a jhimsc helmet to give him full battlefield awareness
    If that seems too you sky fi guest again
    Just see DARPA and others what they produce this days
    Sea NGAD etc system of systems
    And the 21st century future soldier program…

    Human era comes to the end
    20 century ends 21 years ago
    Human as a battle system has expired
    Period
    After all you can’t win a war with a stuka against an f22

  11. And for those how dozen understand
    We live today in the orbital kinetic bombardment era
    And is cheap with falcon 9 missiles to deliver
    Not wwi big bertha gun or in WWII Enola gay Hiroshima bomb
    Period

    1. Αξιολογη προταση κατα την γνωμη μου……3-4 ως πειραματικες πλατφορμες στην αρχη κι μετα βλεπουμε κατα το ποσο θετικα προχωραει το σχετικο προγραμμα.

  12. Καλύτερα θα ήταν να βρουν χώρα που να αποσύρει παλιά και καλούτσικα drones και να τα έχει σαν ενδιάμεση λύση μέχρι να βγάλουμε ή αγοράσουμε κάτι καλό, ώστε χειριστές και υψηλά κλιμάκια μάθουν στην χρήση τους, την χρησιμότητά τους αλλά και αλλαγές στις τακτικές που θα φέρνουν.

    Κάποτε είχα πει για τα predator που έχουν αποσυρθεί όλα (σε αρκετά καταπονημένη κατάσταση αλλά για εκπαιδευτικά τα θέλουμε ή για να κάουν πάνω του πατέντες οι δικές μας εταιρείες), αλλά πιθανόν να έχουν φτηνά μεταχειρισμένα και άλλες χώρες

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *