Ένα ιδιαίτερα σημαντικό και μεγάλο επίτευγμα καταγράφει η ελληνική αμυντική βιομηχανία. Πιο συγκεκριμένα, δύο ελληνικές εταιρείες (η IDE και η Barracuda) κέρδισαν μέσω του ευρωπαϊκού προγράμματος OCEAN 2020 κονδύλι για την έρευνα και ανάπτυξη μη επανδρωμένου σκάφους (USV). Το σκάφος φέρει την ονομασία SEA RAIDER είναι εξ ολοκλήρου ελληνικής σχεδίασης και ναυπήγησης από την Barracuda ενώ φέρει ηλεκτρονικό εξοπλισμό από την IDE. Οι δύο ελληνικές εταιρείες κέρδισαν το διαγωνισμό για το USV ανάμεσα σε 45 εταιρείες από 17 διαφορετικές χώρες (κράτη – μέλη της Ε.Ε).

Η ναυπήγηση του άρχισε στα τέλη του 2018 και ολοκληρώθηκε το καλοκαίρι του 2019. Το σκάφος είναι μήκους 6.8 μέτρων και έχει ως αποστολή τη σύνθεση εικόνας επιφανείας. Το μήκος του είναι ανάλογο των επιχειρησιακών απαιτήσεων και αναγκών των φρεγατών. Το SEA RAIDER αναπτύσει μέγιστη ταχύτητα 48 κόμβων και διαθέτει αυτονομία των 300 ναυτικών μιλίων μέσω βενζινοκινητήρα που φέρει σε ειδικά διαμορφωμένη και θωρακισμένη πλευρά του σκάφους. Κατευθύνεται από το Κέντρο Πληροφοριών Μάχης της φρεγάτας σε απόσταση έως και 25 ναυτικά μίλια μέσω ραδιοζεύξης ενώ μπορεί να διασυνδεθεί με άλλα μέσα όπως είναι το πρόγραμμα ΑΙΓΕΑΣ (που πρόσφατα είχαμε παρουσιάσει μέσα από επίσης αποκλειστική αναφορά μας) ώστε να δίνει εικόνα σε ναυτικά παρατηρητήρια, κέντρα επιχειρήσεων ή μονάδες του Στόλου. Αποστολή του SEA RAIDER είναι σύνθεση εικόνας επιφανείας καθώς το σκάφος φέρει υπέρυθρη κάμερα της FLIR και ραντάρ επιφανείας της εταιρείας Simrad (Marine & Boating Electronics) που μπορεί να εντοπίζει στόχους επιφανείας σε απόσταση έως 36 ναυτικά μίλια.

Με άλλα λόγια το ελληνικό μη επανδρωμένο ταχύπλοο είναι τα «μάτια» μιας φρεγάτας δίνοντας εικόνα στόχων επιφανείας και διαμορφώνοντας την σύνθεση εικόνας επιφανείας. Το SEA RAIDER συμπληρώνει τον ρόλο των ελικοπτέρων των φρεγατών στη σύνθεση τακτικής εικόνας. Δρα επικουρικά με το πρόγραμμα ΑΙΓΕΑΣ του ΠΝ.

Σύμφωνα με αποκλειστικές πληροφορίες του γράφοντος προγραμματίζεται η περαιτέρω ανάπτυξη του με επιπρόσθετες ικανότητες εκτός από την ανάληψη αποστολών σύνθεσης τακτικής εικόνας με ηλεκτροπτικό και ραντάρ. Το SEA RAIDER είναι κατασκευασμένο από πολυεστερικά υλικά και διαθέτει εξαιρετικά μικρό ηλεκτρομαγνητικό ίχνος.

Το ελληνικό SEA RAIDER φορτώνεται αύριο στη φρεγάτα «ΛΗΜΝΟΣ» η οποία αποπλέει για τον Τάραντα της Ιταλίας. Εκεί το σκάφος SEA RAIDER θα λάβει την πρώτη του επιχειρησιακή δοκιμή και αξιολόγηση.

Είναι η απόδειξη ότι η ελληνική αμυντική βιομηχανία έχει δυνατότητες και κορυφαίες εταιρείες με υψηλό επίπεδο τεχνογνωσίας. Η κορυφαία αυτή επιτυχία αντιπροσωπεύει την Ελληνική Αμυντική Βιομηχανία και τις IDE και Barracuda που σε πείσμα των καιρών παράγουν αξιόλογα και καινοτόμα προϊόντα.

Το πρόγραμμα τη δεδομένη χρονική στιγμή βρίσκεται σε φάση δοκιμών και αξιολόγησης με στόχο την επέκταση των δυνατοτήτων του ενώ αξιολογείται η απόκτηση του από το ΠΝ. Εξυπακούεται πως η πολιτική ηγεσία του ΥΠΕΘΑ οφείλει να αδράξει τη παρούσα ευκαιρία αναδεικνύοντας και προβάλλοντας την Ελληνική Αμυντική Βιομηχανία με την προμήθεια αυτού του σκάφους και την προώθηση του στο εξωτερικό.

Παράλληλα, το σκάφος αυτό μπορεί να χρησιμοποιηθεί στην επιτήρηση των συνόρων ως μια ευέλικτη και οικονομική λύση με επιχειρησιακή αξιοποίηση από το Λιμενικό Σώμα συμβάλλοντας στη θωράκιση των θαλασσίων συνόρων της χώρας μας. Πρόκειται για χρυσή ευκαιρία που δεν πρέπει να μείνει ανεκμετάλλευτη όχι μόνον για τις Ένοπλες Δυνάμεις αλλά και για το Λιμενικό Σώμα.

Να σημειωθεί ότι πρόσφατα η Barracuda είχε παρουσιάσει και αυτό το project

Comments

  1. xaxa … πραγματικά .. αλλά τό σύστημα παρεμβολής φαινόταν πολύ υποτυπώδης. Χρειαζόμαστε μια ελληνική έκδοση του αμερικανικού CLaWS … να αποθαρρύνουν καταστάσεις όπως αυτή την εβδομάδα (;) ένα τουρκικό UAV να πετάει μπροστά από ελληνικό ελικόπτερο δύο φορές πριν παρατηρηθεί και χωρίς να ανησυχεί ακόμα και όταν παρατηρηθεί

  2. Έχουμε τις δυνατότητες. Αλλά η στενομυαλιά, δεν μας αφήνει να τις αναπτύξουμε. Δυστυχώς.
    Δεν το ξέρουμε καν το σύστημα αυτό. Όμως σαφώς είναι στη σωστή κατεύθυνση, αφού η χρήση μη επανδρωμένων στη θάλασσα (αλλά και υποβρυχίως) είναι μια δραστηριότητα που μπορεί να μας βοηθήσει πολύ. Πιο οικονομικά από περιπολίες επανδρωμένων, μικρότερο κίνδυνο για το προσωπικό, εξοικονόμηση ανθρώπινων πόρων.
    Δεν ξέρουμε τι θα βγει στο τέλος από αυτό, αλλά ένα μπράβο αξίζει για την προσπάθεια.
    Όπως είμαστε υποχρεωμένοι να λέμε τις ελλείψεις και να επισημαίνουμε τις παραλείψεις, έτσι και σε κάθε προσπάθεια, πρέπει να δίνουμε τα εύσημα.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *