Τα τελευταία χρόνια οι κορβέτες κεντρίζουν όλο και περισσότερο το ενδιαφέρον των επιτελών του Πολεμικού Ναυτικού (ΠΝ). Ως εκ τούτων, η Διεύθυνση Εξοπλισμών (ΔΕΞ) του Γενικού Επιτελείου Ναυτικού (ΠΝ) έχει συγκροτήσει αρμόδια επιτροπή με στόχο να καταγράψει και κυρίως να προδιαγράψει βάση των ελληνικών επιχειρησιακών αναγκών τη κατάλληλη σχεδίαση με τα ενδεδειγμένα όπλα και αισθητήρες.
Τη Δευτέρα 6 Σεπτεμβρίου στο ΓΕΝ παρευρέθηκε η σχεδιαστική ομάδα της ALS Naval Ships Design ώστε να συζητηθούν οι δυνητικές προοπτικές σχεδίασης μιας ελληνικής κορβέτας ώστε να ικανοποιούνται οι απαιτήσεις του ΠΝ. Σύμφωνα με τις προδιαγραφές που θέτει το ΠΝ η κορβέτα οφείλει να είναι εκτοπίσματος κοντά στους 2500 τόνους και πολλαπλών ρόλων.
Ο οπλισμός της δύναται να αποτελείται από κατευθυνόμενα βλήματα κατά στόχων επιφανείας, βλήματα μέσης ακτίνας, πυροβόλο των 76 χιλιοστών, τορπιλοσωλήνες, αντιπυραυλικό σύστημα (Close In Weapon System) και οπλικά συστήματα αντιμετώπισης ασύμμετρων απειλών (τηλεχειριζόμενα πυροβόλα). Ο εξοπλισμός ραντάρ/ αισθητήρων περιλαμβάνει τακτικό σύστημα, σύγχρονο ραντάρ, ηλεκτροπτικό σύνολο, σόναρ τρόπιδας και συρόμενο σόναρ μεταβλητού βάθους, ESM, ECM καθώς και αντίμετρα κατά εχθρικών κατευθυνόμενων βλημάτων. Επίσης, η κορβέτα θα πρέπει να φέρει ελικοδρόμιο ώστε να εξυπηρετείται ελικόπτερο καθώς και μη επανδρωμένο αεροσκάφος.
Είναι γνωστό πως το ΠΝ συμμετέχει στο πρόγραμμα της ευρωκορβέτας (EPC), υποψηφιότητα που θέτει ισχυρές βάσεις για το ΠΝ. Ενδεχομένως, λόγω του ότι η EPC είναι μια κορβέτα που συμμετέχουν ναυτικά με διαφορετικές ανάγκες και απαιτήσεις εκτιμάται ότι μπορεί να υπάρξουν επιπλοκές στη σχεδίαση με καθυστερήσεις και όπως εκτιμούν οι επιτελείς του ΠΝ δεν μπορέσει να καλύψει τις απαιτήσεις που θέτει το ΠΝ με αποτέλεσμα να στραφεί σε άλλη σχεδίαση λόγω υπέρβασης του κόστους απόρροια των προδιαγραφών που ζητά το ΠΝ.
Εκτός της EPC πολύ ενδιαφέρουσα σχεδίαση όπως προκρίνει το ΠΝ είναι και η GOWIND 2500. Σειρά παίρνει και η ελληνική σχεδιαστική ομάδα με την οποία το ΠΝ συζητά βάση των προδιαγραφών που θέσαμε παραπάνω. Σημειώνεται, ότι η ALS Naval Ships Design διαθέτει αξιόλογες σχεδιάσεις όπως Als Class 80 και 90 καθώς και η Als Class 100.
Το ΠΝ με γνώμονα τη Νέα Δομή Δυνάμεων του Στόλου έχει ζητήσει συνολικώς 6 νέες κορβέτες που θα αποτελέσουν μεσοπρόθεσμα τον κορμό των μονάδων κρούσης συνεπικουρούμενες από 4 νέες φρεγάτες γενικών καθηκόντων με αυξημένες δυνατότητες αεράμυνας περιοχής καθώς και 4 εκσυγχρονισμένες φρεγάτες ΜΕΚΟ 200 ΗΝ. Όπως επισημαίνονται στα αρμόδια θεσμικά κείμενα η οροφή πλοίων δεν μπορεί να πέσει κάτω από 14 κύριες μονάδες κρούσης επιφανείας λόγω αυξημένων επιχειρησιακών αναγκών σε Ανατολική Μεσόγειο και Αιγαίο. Αυτό άλλωστε αποτελεί και μια σταθερή αρχή πως δεν αρκούν μόνον λίγες μονάδες αλλά χρειάζεται και ικανή ποσότητα πλοίων. Ειδικά για το περιβάλλον του Αιγαίου οι κορβέτες είναι το ιδανικό συστατικό στοιχείο.
Οι σύγχρονες σχεδιάσεις κορβετών διαθέτουν αξιοζήλευτες επιδόσεις παρόμοιες με φρεγάτες μικρών εκτοπισμάτων και συνάμα θεωρούνται λύσεις οικονομικές τόσο ως προς την απόκτηση όσο και προς το κόστος κύκλου ζωής.
Το ζητούμενο είναι πως πρέπει να υπάρξει μια επανεκκίνηση της ελληνικής ναυπηγικής βιομηχανίας και αυτό μπορεί να γίνει μέσω εγχώριων σχεδιάσεων μέσω προγραμμάτων ναυπήγησης πλοίων μικρών και μεσαίων εκτοπισμάτων. Και αυτά τα προγράμματα πρέπει να είναι ρεαλιστικά και βιώσιμα με μεγάλη εμπλοκή της ελληνικής αμυντικής βιομηχανίας και πολλών ελληνικών εταιρειών που έχουν παρουσιάσει αξιόλογες λύσεις και προϊόντα.
Για τις τελευταίες εξελίξεις στο θέμα των νέων πλοίων καθώς και παλαιότερες αναλύσεις μας: