Η Σουηδική Αεροπορία πρόσφατα πραγματοποίησε αεροπορικές επιχειρήσεις επιχειρώντας από τμήματα του οδικού δικτύου της χώρας. Πρόκειται για τη πλέον πρωτοπόρα χώρα και Αεροπορία που επιχειρεί από μικρά τμήματα του οδικού δικτύου διασπείροντας αεροσκάφη και υλικά διοικητικής μέριμνας υποστηρίζοντας με καύσιμα, ανταλλακτικά και όπλα τα αεροσκάφη που απογειώνονται και προσγειώνονται σε κομμάτια οδικού δικτύου.
Λαμβάνοντας υπόψη πως τα αεροδρόμια αποτελούν πρωταρχικούς στόχους η διασπορά των αεροσκαφών αξιοποιώντας το οδικό δίκτυο όπου αυτό το επιτρέπει αποτελεί μια αποτελεσματική μέθοδο συνέχισης των αεροπορικών επιχειρήσεων.
Άποψή μας είναι ότι η Πολεμική Αεροπορία αφενός μέν θα πρέπει να διατηρήσει τις βάσεις από τις οποίες επιχειρεί, αν και όχι στο σύνολό τους απόλυτα ενεργές. Παράλληλα όμως θα πρέπει σε ένα βαθμό να υιοθετήσει τη σουηδική φιλοσοφία διασποράς. Κάτι σαν το περίφημο σε παγκόσμια κλίμακα DAS-90 που εξακολουθούν να έχουν σε εφαρμογή οι Σουηδοί.
Για όσους είναι νεότεροι στην ηλικία και δεν έχει τύχει να διαβάσουν κάτι σχετικά, το DAS-90 ήταν -και τα τελευταία δέκα χρόνια επανενεργοποιείται σταδιακά λόγω της αυξανόμενης ρωσικής στρατιωτικής παρουσίας και δραστηριότητας στην κεντρική και βόρεια Ευρώπη, αλλά και τον αρκτικό κύκλο- ένα πολύ καλά σχεδιασμένο σύστημα διασποράς μαχητικών, εξοπλισμού επανεξυπηρέτησης εδάφους, ανεφοδιασμού και επανεξοπλισμού, που κάλυπτε σχεδόν ολόκληρη τη σουηδική επικράτεια. Σε διάφορα σημεία επάνω στο εθνικό οδικό δίκτυο, οι Σουηδοί είχαν σκάψει μικρά καταφύγια στη βάση υψωμάτων και λόφων. Σε περίπτωση επιχειρήσεων, αυτόνομα (και αυτοκινούμενα) κλιμάκια μηχανικών, οπλουργών και άλλων ειδικοτήτων επάνδρωναν αυτά τα καταφύγια, με τα υλικά και τα όπλα έτοιμα προς αξιοποίηση.
Παρέχονταν έτσι η δυνατότητα ταχείας επανεξυπηρέτησης μαχητικών, τα οποία προσγειώνονταν σε προεπιλεγμένα τμήματα-ευθείες του εθνικού οδικού δικτύου. Στο youTube θα βρείτε βίντεο με προσγειώσεις και απογειώσεις από ευθείες του σουηδικού οδικού δικτύου. Όχι μόνο με Gripen αλλά και με το θηριώδες Viggen. Γιατί πιστεύουμε ότι στην Ελλάδα θα ταίριαζε η ανάπτυξη και αξιοποίηση ενός παρόμοιου δικτύου;
Θα πρέπει λοιπόν, για να μην μακρηγορούμε, να μπορείς να επιχειρείς από περιοχές και σημεία, που ο αντίπαλος δεν θα μπορεί εύκολα να εντοπίσει και να στοχοποιήσει. Και με τρόπους που θα αποτρέπουν τη γρήγορη φθορά σου.
Δεδομένου πως στη χώρα μας τα τελευταία χρόνια έχει αναβαθμιστεί σε μεγάλο βαθμό το Εθνικό Οδικό Δίκτυο με κύριους οδικούς άξονες η ΠΑ πρέπει να προχωρήσει σε άσκηση διασποράς και εξυπηρέτησης μαχητικών στα πλαίσια μιας μεγάλης εθνικής διακλαδικής άσκησης όπως η ΤΑΜΣ ΠΑΡΜΕΝΙΩΝ 2020.
Και αυτό γιατί η Τουρκία έχει αυξήσει κατακόρυφα τις δυνατότητες πληγμάτων από μεγάλη απόσταση (βλήματα SOM και βαλλιστικό οπλοστάσιο του Τουρκικού Στρατού) και έχει βελτιώσει σημαντικά τις ικανότητες παρατήρησης, συλλογής πληροφοριών και στοχοποίησης (UAV και δορυφορικά συστήματα). Και φυσικά εδώ πρέπει να προστεθούν
Και να μην ξεχνάμε πως μεταξύ των πολλών και καλών πλεονεκτημάτων του Gripen NG ένα από τα βασικά είναι πως μπορεί να επιχειρεί από μικρά τμήματα αυτοκινητοδρόμων και του οδικού δικτύου. Απαιτούνται μόλις 500 μέτρα για την απογείωση του αεροσκάφους.
Για τις δυνατότητες και τις προοπτικές του Gripen αναλυτικά: