Νέες πληροφορίες έρχονται στη δημοσιότητα για το πολωνικό πρόγραμμα ναυπήγησης νέων φρεγατών Arrowhead 140 της βρετανικής Babcock. Σύμφωνα με δημοσίευμα του ιστότοπου, NavalNews μόλις η μια φρεγάτα εκ των τριών θα είναι πλήρως εξοπλισμένη από πλευράς φόρτου όπλων, ηλεκτρονικών και αισθητήρων ναυτικών επιχειρήσεων ενώ οι άλλες δυο απλώς θα ναυπηγηθούν (με τα παρόντα δεδομένα) και ακολούθως σε δεύτερο χρόνο θα φέρουν όπλα και ακολούθως θα εγκατασταθούν τα ηλεκτρονικά και οι αισθητήρες τους.

To συνολικό κόστος για τα τρια πλοία ανέρχεται στο 1.8 δισ. ευρώ (8 εκατ. πολωνικά ζλοτ). Σε αυτό το κόστος φυσικά δεν περιλαμβάνονται τα επιπλέον όπλα, συστήματα μάχης, ηλεκτρονικά και αισθητήρες που θα απαιτηθούν για την κάλυψη των σχετικών αναγκών των άλλων δυο πλοίων που απλώς θα ναυπηγηθούν και στο μέλλον θα εξοπλιστούν. Ως εκ τούτων, απλώς θα διαθέτουν την υποδομή για τα ανάλογα συστήματα (οπλικά ή ηλεκτρονικά).

Όπως ανακοινώθηκε το πρώτο πλοίο θα φέρει το σύνολο του οπλισμού (διαμόρφωση ICS : Integrated Combat System), ενώ τα άλλα δύο πλοία θα ενσωματώνουν την υποδομή της διαμόρφωσης ICS (κάποια από τα συστήματα και όπλα), αλλά όχι το σύνολο των συστημάτων και όπλων, όπως το πρώτο πλοίο, το οποίο θα είναι εξοπλισμένο με τα εξής συστήματα και όπλα:

1/ Σύστημα Διαχείρισης Μάχης: Δεν έχει επιλεγεί ακόμα, αλλά πιθανότατα θα είναι το TACTICOS της Thales TACTICOS, με 20 συνολικά κονσόλες εργασίας πολλαπλών λειτουργιών και ένα σύστημα διαβίβασης τακτικών δεδομένων

2/ Αισθητήρες: Ραντάρ πολλαπλού ρόλου Sea Master-410, ραντάρ NS-58, σύστημα ελέγχου πυρός STIR 1.2 EO Mk.2, δύο σύστημα επιτήρησης και σκόπευσης PIT-Radwar ZGS-35K, σόναρ γάστρας Blue Hunter, σόναρ μεταβλητού βάθους CAPTAS-2, σόναρ εντοπισμού δυτών SAES DSS-03, συστήματα πλοήγησης και επικοινωνιών. Παραμένει άγνωστο αν τα πλοία ενσωματώσουν σύστημα ηλεκτρονικού πολέμου.

3/ Οπλισμός: Τέσσερις οκταπλούς κάθετους εκτοξευτές Mk.41 VLS (Vertical Launch System) για αντιαεροπορικά βλήματα Sea Ceptor (CAMM). Με τη χρήση τετραπλών εκτοξευτών σε κάθε κελί Mk.41 VLS ο φόρτος του πλοίου θα είναι 128 βλήματα Sea Ceptor. Οκταπλός εκτοξευτής πυραύλων κατά πλοίων RBS-15 Mk.3E με δυνατότητα προσθήκης και άλλων οκτώ εκτοξευτών, ένα πυροβόλο Super Rapido των 76 χιλιοστών με σύστημα Strales (ικανότητα χρήσης του αντιαεροπορικού πυρομαχικού DART), δύο συστήματα CIWS πολωνικής προέλευσης των 35 χιλιοστών, τέσσερα πολυβόλα πολωνικής προέλευσης των 12,7 χιλιοστών, εκ των οποίων δύο σε τηλεχειριζόμενο πύργο, και δύο τορπιλοσωλήνες των 324 χιλιοστών.

Ως προς το χρονοδιάγραμμα υλοποίησης του προγράμματος η έναρξη ναυπήγησης (κοπή ελάσματος) του πρώτου πλοίου πραγματοποιήθηκε στις 16 Αυγούστου. Η τοποθέτηση τρόπιδας αναμένεται το πρώτο τρίμηνο του 2024 και η καθέλκυση του το τρίτο τρίμηνο του 2026. Θα ακολουθήσουν θαλάσσιες δοκιμές την περίοδο 2028-2030 και παράδοση του πλοίου στο Πολωνικό Ναυτικό το πρώτο τρίμηνο του 2030. Η ναυπήγηση του δεύτερου πλοίου (κοπή ελάσματος) αναμένεται να ξεκινήσει το δεύτερο τρίμηνο του 2025, η τοποθέτηση τρόπιδας αναμένεται το τέταρτο τρίμηνο του 2025, η καθέλκυση το τρίτο τρίμηνο του 2027 και η παράδοση στο Πολωνικό Ναυτικό το δεύτερο τρίμηνο του 2030. Η ναυπήγηση του τρίτου και τελευταίου πλοίου (κοπή ελάσματος) αναμένεται να ξεκινήσει το τρίτο τρίμηνο του 2026, η τοποθέτηση τρόπιδας το τέταρτο τρίμηνο του 2026, η καθέλκυση του το τρίτο τρίμηνο του 2028 και η παράδοση του στο Πολωνικό Ναυτικό το δεύτερο τρίμηνο του 2031.

Για το μέλλον (το τονίζουμε) το Πολωνικό Ναυτικό ενδιαφέρεται για την ενσωμάτωση αντιαεροπορικών βλημάτων μεγαλύτερου βεληνεκούς και συγκεκριμένα των CAMM-ER (45 χιλιόμετρα μέγιστο βεληνεκές) και CAMM-MR (100 χιλιόμετρα μέγιστο βεληνεκές). Επίσης, ενδιαφέρεται και για την προσθήκη στα πλοία τακτικών βλημάτων τεχνολογίας Cruise για την προσβολή χερσαίων στόχων. Ωστόσο, οι δύο αυτές μελλοντικές εξελίξεις προϋποθέτουν πολιτική βούληση και φυσικά διάθεση κονδυλίων. Οι πολωνικές φρεγάτες Arrowhead-140PL θα έχουν εκτόπισμα περί τους 7.000 τόνους, μήκος 138,7 μέτρα, πλάτος 19,7 μέτρα και βύθισμα 5,5 μέτρα. Οι απαιτήσεις επάνδρωσης θα είναι 100-120 άτομα με δυνατότητα φιλοξενίας έως 160 άτομα πλήρωμα. Τα πλοία θα ενσωματώνουν τέσσερις πετρελαιοκινητήρες, θα επιτυγχάνουν μέγιστη ταχύτητα 28 κόμβους (52 χιλιόμετρα την ώρα) και εμβέλεια 8.000 ναυτικά μίλια (14.816 χιλιόμετρα) με ταχύτητα πλεύσης 18 κόμβους (33 χιλιόμετρα την ώρα).