Από τις πρώτες τορπιλακάτους το 1966 ως σήμερα το ρητό παραμένει το ίδιο: πρωτοπορία, ταχύτητα, ισχύ πυρός. Οι παρακάτω φωτογραφίες που δημοσίευσε το ΓΕΝ είναι υπέροχες και συνάμα εξαιρετικά ρεαλιστικές και σπάνιες!

Από 17 έως 21 Μαΐου 2021, διεξήχθη προγραμματισμένη επιχειρησιακή εκπαίδευση του Πολεμικού Ναυτικού (ΠΝ), στη θαλάσσια περιοχή του Βορείου, Κεντρικού, Νοτιοανατολικού Αιγαίου και του Μυρτώου Πελάγους, με τη συμμετοχή μονάδων των Διοικήσεων Φρεγατών, Ταχέων Σκαφών, Υποβρυχίων, Πλοίων Επιτήρησης, Υποβρυχίων Καταστροφών και Αεροπορίας Ναυτικού.

Κατά την ανωτέρω εκπαίδευση εκτελέστηκαν αντικείμενα σε όλες τις μορφές ναυτικού πολέμου με έμφαση στα πυρά κατά στόχου επιφανείας, στην τακτική χρήση των Σκαφών Ανορθοδόξου Πολέμου (ΣΑΠ) Mark V καθώς και στον αιφνιδιασμό και την απόκρυψη των Ταχέων Περιπολικών Κατευθυνομένων Βλημάτων (ΤΠΚ), των Κανονιοφόρων (Κ/Φ) και των Παράκτιων Περιπολικών (ΠΠ).

Τα εν λόγω αντικείμενα πραγματοποιήθηκαν στο πλαίσιο του ετήσιου προγράμματος επιχειρησιακής εκπαίδευσης του Πολεμικού Ναυτικού, με σκοπό τη διατήρηση και περαιτέρω επαύξηση της επιχειρησιακής ετοιμότητας και μαχητικής ικανότητας των συμμετεχόντων. Επ’ ευκαιρία των ανωτέρω δραστηριοτήτων προσωπικό των συμμετεχόντων πλοίων επισκέφθηκε το Μνημείο Πεσόντων του ΠΝ στη ν. Κίναρο.

Το άλφα και το ωμέγα για τον Ναυτικό πόλεμο είναι η έγκαιρη διασπορά των μονάδων κρούσης του Π.Ν ώστε αφενός να λάβουν θέσεις απόκρυψης καλύπτοντας συγκεκριμένους θαλάσσιους τομείς και αφετέρου να στοχοποίησουν εγκαίρως τις εχθρικές μονάδες δίχως οι τελευταίες να καταφέρουν τις εντοπίσουν. Αυτή είναι και η ουσία με απλά λόγια του τακτικού πλεονεκτήματος. Έγκαιρη διασπορά, θέσεις απόκρυψης, στοχοποίηση του εχθρού.

Η ονομασία των ασκήσεων του Π.Ν δεν είναι τυχαία: ΑΣΤΡΑΠΗ, ΟΡΜΗ, ΛΑΙΛΑΨ, ΚΑΤΑΙΓΙΣ. Όλα τα προηγούμενα ονόματα έχουν ένα κύριο χαρακτηριστικό: τη ταχύτητα. Όλα τα παραπάνω είναι η Διοίκηση Ταχέων Σκαφών: υψηλές ταχύτητες, αιφνιδιασμός, τεράστιος όγκος πυρός. Αυτό που προέχει σαφές: Να στοχοποιηθούν οι εχθρικές μονάδες κρούσης εγκαίρως και να αποκλειστούν τα σημεία που δύναται να περάσουν για να εξέλθουν στο Αιγαίο. Είναι τα λεγόμενα choke points, τα ναυτικά περάσματα.

Η επιχειρησιακή δράση των ΤΠΚ στο Αιγαίο συνοψίζεται στην φράση «επιθετικό πνεύμα, ανορθόδοξες τακτικές μάχης». Αυτό είναι και το μότο των στελεχών της ΔΤΣ του ΑΣ. Τα ΤΠΚ ως επί το πλείστον λειτουργούν αυτόνομα και ανεξάρτητα από την στιγμή που θα αγκιστρωθούν πίσω από μια βραχώδη ακτή και θα περιμένουν το θήραμα τους.

Σπανίως, τα ΤΠΚ θα βρεθούν σε σχηματισμούς μάχης μαζί με άλλες μονάδες επιφανείας. «Αυτό δεν ισχύει για τα ΤΠΚ κλάσης ΡΟΥΣΕΝ» μας τονίζουν οι αξιωματικοί της ΔΤΣ που λόγω του ότι διαθέτουν ένα Οπλικό σύστημα με τεράστιες δυνατότητες ικανές να υποστηρίξουν επιχειρήσεις σχηματισμών μάχης σε συνεργασία με άλλα πλοία του Α.Σ.

Η κύρια τακτική όμως που ακολουθούν τα ΤΠΚ είναι η γρήγορη ανάπτυξη τους στους χώρους απόκρυψης όπου βρίσκονται στα πλέον ανορθόδοξα μέρη (κάτι το οποίο απαιτεί μεγάλη ναυτοσύνη) πίσω από βραχονησίδες, μέσα σε κολπίσκους σε όλο το Αιγαίο και ακολούθως εκεί κρύβονται. Το Αιγαίο έχει 6000 νησίδες και βραχονησίδες. Πάρα πολλά σημεία απόκρυψης σε εξαιρετικά απόκρυμνα σημεία δύσκολα να εντοπιστούν και να προσβληθούν.

Τορπίλες και πυροβόλα αποτελούν θανάσιμους κινδύνους για τα εχθρικά πλοία. Οι μικρές αποστάσεις συχνά κοντά στα παράλια της Ιωνίας ευνοούν τη χρήση των δύο παραπάνω. Οι τορπίλες διαχρονικά έχουν αποδειχθεί πολύ φονικότερες των πυραύλων αφού μια τορπίλη βυθίζει ένα πλοίο μεγέθους κορβέτας ή φρεγάτας.

Αξια αναφοράς είναι και τα πυροβόλα που φέρουν τα ΤΠΚ καθώς τόσο για εγγύς άμυνα όσο και για επιθέσεις κατά στόχων είναι ιδαίτερα αποδοτικά συστήματα ειδικά στις λεγόμενες «κλειστές» θάλασσες και ειδικότερα στα στενά περάσματα των νήσων του Αιγαίου. Να σημειωθεί πως στην κρίση των Ιμίων το 1996 είχαν συγκεντρωθεί τα πλοία ΠΝ και TDK σε ελάχιστη ακτίνα.

Χρησιμοποιούνται μέχρι και δίχτυα IR που καλύπτουν το σκάφος από τους αισθητήρες των εναέριων μέσων ενώ πιθανή είναι και η διασπορά στελεχών των ΤΠΚ σε χερσαία μέρη πέριξ του σημείου ανάπτυξης με σκοπό τον οπτικό εντοπισμό των στόχων, την εναέρια παρατήρηση απέναντι σε UAV και τέλος εάν χρειαστεί την κατάρριψη τους αφού τα ΤΠΚ φέρουν φορητούς ΑΑ εκτοξευτές FIM- 92 STINGER. Κατ’ αυτόν τον τρόπο αντιμετωπίζονται πιθανές εναέριες απειλές με κύριο εκφραστή τους τα Ελικόπτερα ναυτικής συνεργασίας που θα έχουν ως σκοπό την απαγκίστρωση των ΤΠΚ και έπειτα την καταστροφή τους.

Είναι λοιπόν, τα κυνηγόσκυλα του Αιγαίου αφού περιμένουν να περάσει το θήραμα τους και έπειτα το εξολοθρεύουν. Τα ΤΠΚ από τις συγκεκριμένες θέσεις που οι κυβερνήτες γνωρίζουν σαν την παλάμη του χεριού τους από τον καιρό της ειρήνης σταματούν την εκπομπή ραντάρ ή επικοινωνιών και αρκούνται στην παρακολούθηση του ασύρματου δικτύου μέσω της ζεύξης δεδομένων LINK 11 για να λάβουν δεδομένα από τρίτες πηγές και ακολούθως να εξαπολύσουν τα φονικά τους βλήματα.

Για τα ΤΠΚ ο ΑΝΣΚ είναι να πληγεί ο στόχος τους χωρίς αυτά να τα εντοπίσει ο εχθρός. Με άλλα λόγια, λειτουργούν όπως ένας ελεύθερος σκοπευτής, είναι δηλαδή καλά κρυμμένα και χτυπούν τον εχθρό τους από τόπο και χρόνο που δεν το περιμένει, ακολούθως πιθανόν να αλλάξουν θέση σε περίπτωση που έχουν εντοπιστεί ή υπάρχουν υποψίες εντοπισμού.

Σημαντική είναι και η συνεργασία των ΤΠΚ με τα ΠΠ αλλά και τα ναυτικά παρατηρητήρια των νήσων. Αξίζει να σημειωθεί πως οι νεκροί τομείς στο Αιγαίο είναι ελάχιστοι και αυτοί σε σημεία όχι ενδιαφέροντος. Έτσι λοιπόν, τα ΤΠΚ συνεργάζονται στενά με τα ναυτικά παρατηρητήρια των νήσων και ενημερώνονται για τις κινήσεις του εχθρού. Ακολούθως λαμβάνουν θέσεις μάχης και περιμένουν το θήραμα τους. Κύρια απειλή για τα ΤΠΚ δεν είναι οι μονάδες επιφανείας αλλά τα εναέρια και τα χερσαία μέσα, ήτοι ελικόπτερα, UAV και ναυτικά παρατηρητήρια.

Έξω από το γραφείο του Διοικητή  υπάρχουν έξι χαρακτηριστικές λέξεις που αντικατοπτρίζουν διαχρονικά το πνεύμα τη ΔΤΣ και των πληρωμάτων της.

Πρωτοβουλία

Αποτελεσματικότητα

Ευελιξία

Αιφνιδιασμός

Ταχύτητα        

Τόλμη

Comments

  1. Το θέμα είναι οτι οι θέσεις αγκιστρωσης, πλέον κρίνονται επισφαλείς σε σχέση με το παρελθόν.
    Σήμερα, η Τουρκία διαθετει τόσα Unmanned όσα χρειάζονται για να «καθαρίσουν» μια περιοχή που τους ενδιαφέρει.
    Οι stinger έχουν συγκεκριμένο ύψος/απόσταση εμπλοκής και θα πρέπει να σκεφτόμαστε αντίστοιχα για την επιτυχή άμυνα του πλοίου.
    Όχι ότι δεν υπάρχουν ασφαλέστατες θέσεις αγκιστρωσης οι οποίες προσφέρουν πλήρη κάλυψη.

    1. Τα ΜΕΑ των Τούρκων είναι πρόβλημα και πρέπει και εμείς να τους δημιουργήσουμε πολλά προβλήματα με δικά μας οπλισμένα ΜΕΑ που να μην τολμήσουν να κουνηθούν.

    2. Σε περιβάλλον κορεσμού, δεν πρόκειται να πετάει κανένα uav όπως τώρα.
      Υπάρχουν όμως και οι δορυφόροι.

      1. @gdmast

        Για την ωρα δεν εχουν τετοιες δορυφορικες ικανοτητες. Εξαλλου ο δορυφορος δεν ειναι πανακεια και δεν αποκαλυπτει τα παντα.

  2. Βλεπει κανεις τις φωτο και καταλαβαινει οτι ειμαστε 2 δεκαετιες πισω απο τους Τουρκους τεχνολογικα.

      1. Οταν η αναθεωρητικη δυναμη απο την μια πλευρα του Αιγαιου, παρουσιαζει πληθωρα μη επανδρωμενων πλατφορμων, εχoντας πλεον σημαντικα R&D clusters σε τομεις αιχμης + πολλαπλασιαστες ισχυος (swarm algos, robotics, SIGNIT, etc) ενω το ΠΝ αποδεσμευει φωτος με αγκιστρωσεις (ωσαν να ειμαστε οι μοναδικοι στον κοσμο που μπορουμε), ειναι αποκαρδιωτικο και επιβεβαιωνει την τεχνολογικη ενδεια του.

        πς Ακομα και η Ρουμανικη Ακτοφυλακη ενεπλεξε σε προσφατη ασκηση της Camcopter S-100.

  3. Aμα σηκωσει 50 uav o τουρκος αντε ξεμπερευε μετα
    Τοσο απλα…
    Για αυτο λεμε ολα τα νησια πρεπει να εχουν οπλα αντι uav

  4. Ρε παιδια μη γραφετε ο,τι να ‘ναι. Δεν επιβιωνουν λεει οι ΤΠΚ απεναντι στα τούρκικα drones, πρεπει να παρουμε drones για……dronοναχίες με τους Τούρκους.
    Τα ιπταμενα μπουζουκια του Σουλτανου εχουν ταχυτητα και ευελιξια ελικοπτερου Σινουκ, παιρνουν και παιρνουν κατι πυραυλακια 20 κιλων, (ο Hellfire ειναι κατα πολυ μεγαλυτερος και ισχυροτερος), Δεν προκειται να κοβουν βολτες ανενοχλητα επι ωρες στο Αιγαιο μεχρι να βρουν καμια ΤΠΚ. Και Αεροπορία εχουμε και αεραμυνα εχουμε στα νησια. Και το Αιγαιο προσφερςι αφθονες κρυψωνες.

  5. Στο ΠΝ υπαρχουν δυο σχολες.
    Η μια ειναι η σχολη των φρεγατων, η οποια κυριαρχει.
    Η αλλη σχολη λεει οτι η εμμονη σε φρεγατες ειναι λαθος, και οτι με υποβρυχια και ΤΠΚ μπορουμε να ελεγχουμε το Αιγαιο.

    Εχω πει αμετρητες φορες οτι η 2η σχολη εχει απολυτο δικιο, οτι μπορουμε να απαγορευσουμε την κινηση των αντιπαλων πλοιων επιφανειας στο Αιγαιο με ΤΠΚ, υποβρυχια, επακτιες συστοιχιες Exocet, και βεβαια Αεροπορια, και οτι πλοια μεγαλυτερα απο ΤΠΚ πρεπει να εχουν ως κυρια αποστολη τον ανθυποβρυχιακο πολεμο.
    Δεν μπορουμε να εχουμε ΚΑΙ πανακριβες συγχρονες μεγαλες φρεγατες ΚΑΙ δυνατη Αεροπορια. Δεν το αντεχει η τσεπη μας, και δεν χρειαζεται κιολας.

    1. Να αγιασει το στομα σου τα λεω χρονια τωρα.
      Το Αιγαιο ειναι κλειστη θαλασσα. Τα ξυλινα τειχη της Ελλαδας πρεπει να ειναι ταχεα περιπολικα πυραυλων και τορπιλων. Χρειαζεται μεγαλους αριθμους τετοιων και να αποκτησει τεχνογνωσια να τα παραγει σαν φρεσκο ψωμι στη χωρα.
      Επιπροσθετα αρκετα υποβρυχια που να μην τα εχουν οι διπλα.
      Τελος ως μεγαλα πλοια φρεαγατες ή εστω κορβετες οπλισμενες ως αστακοι με κυρια αποστολη ανθυποβρυχιακο πολεμο.
      Τα νησια που ειναι παμπολα (και οι νησιδες) οπλισμενα με επακτιες συστοιχιες πυραυλων.
      Το λιγα και μεγαλα σκαφη το πληρωσε πανακριβα η Γερμανια στο 2ο παγκοσμιο πολεμο ενω οι Ιαπωνες παρολο που ειχαν μεγαλυτερο αρχικα στολο των ΗΠΑ δεν ειχαν τους πορους και τις υποδομες να συνεχισουν να παραγουν ή/και να καλυψουν τις απωλειες (οπως η Ελλας δεν εχει τους οικονομικους πορους ή τις υποδομες που εχουν οι διπλα σε τεχνολογικα εξελιξη που τουλαχιστον παραγουν φθηνα δικα τους οπλικα).

  6. Το αρθρο ειναι μια οξυδερκης αναλυση, και ταυτοχρονως δειχνει γιατι ΔΕΝ πρεπει να παρουμε πανακριβες φρεγατες του 1 δισ. και πλεον.
    Δεν εχουν μονο τα ελληνικα νησια αφθονες θεσεις αποκρυψης. Εχουν και οι αχανεις μικρασιατικες ακτες απεναντι. Μια ταπεινη τουρκικη πυραυλακατος, που κανει τον ψοφιο κοριο σε καποια μικρασιατικη ακτη, μπορει να μας την κανει «καλοκαιρινη» την πανακριβη φρεγατα μας που πλεει καμαρωτη στο Ανατολικο Αιγαιο.

  7. Προτεινω MMSC για ανθυποβρυχιακο πολεμο μονο και με NSM για αντιπλοικο και 3 φρεγατες AAW.

    Οι Αμερικανοι ειναι καλοι στο ανθυποβρυχιακο κομματι.

    1. Κυριε Γενικε, σε πληροφορω οτι o «Μίμης» ειναι με μεγαλη διαφορα η πλεον ανεπαρκης ανθυποβρυχιακη πλατφορμα απο ολες τις προτεινομενες φρεγατες.
      Μια κορβεττα Gowind 2500 ή Sigma 10514 ειναι σαφως καλυτερο ανθυποβρυχιακο πλοιο απο τον «Μίμη» αλλα κοστιζει 60 % λιγοτερα λεφτα.

      Ενδεικτικα:
      Gowind 2500
      Σοναρ γαστρας kingklip
      συρόμενο σοναρ captas-2
      Ανθυποβρυχιακοι τορπιλλοσωληνες
      Αντιμετρα κατα τορπιλλών
      Ελικοδρομιο για ελικοπτερο 10 τονων.

      Τι παραπανω εχει ο «Μίμης» του 1 δισ. ;

    1. Αν και συμπαθω τα κρουασαν και τα μακαρον… ας μιλησουμε λιγο για αυτα τα 1000.

      Πως θα στοχοποιησεις? Αλλα στα κομματια αυτο. Εχεις σε κάθε Μπελαρα 5-6-8 Scalp (που στερουν απο ισαριθμους αντιεροπορικους). Αντε και τους εκτοξευεις…. πιστευεις οτι θα αλλαξει η πορεια του πολέμου επειδη 8 πυραυλοι με πολεμικη κεφαλη 450 κιλων βρηκαν τον στοχο τους?

      Συνεχιζοντας, οταν φανε επιθεση κορεσμου… θα αμυνθουν μονο με το RAM και στην καλυτερη περιπτωση 32 Aster? Και αντε αποκρουσαν το πρωτο κυμα… θα πρεπει να τρεχουν σε ναυσταθμο για να ξαναγεμισουν.

      Και γω θελω Bel, πλην ομως εχει καποια χτυπητα μειονεκτηματα. Προσωπικα θεωρω πως αν δεν δουμε εστω dual pack πυραυλους σε καθε κελι της, δεν μπορει να σταθει σε περιβαλλον απειλων. Η θα σταθει για λιγο, μεχρι να χρειαστει να τρεξει πισω στον ναυσταθμο (αν υπαρχει ακομα αυτος)

  8. 2-3 μεγάλες φρεγατες για την ανατολική Μεσόγειο.

    Για το Αιγαίο τα πράγματα είναι εντελος διαφορετικa.

    Εκει η αεροπορια θα κρίνει τα πάντα.

    Φυσικά θέλουμε και μερικά υποβρύχια που θα περιπολούν στα Δαρδανέλλια και συστοιχίες exocet σε νησιά όπως Λήμνο,Μυτιλήνη,Κάρπαθο,Ρόδο etc..
    Και τα νισια μας χριαζοντε πολλα φτινα UAV για κάθε ιδος αποστολής.

    Αλλα ολλα αφτα ειναι εντελος άχρηστα χωρίς την αεροπορια.Χωρις αεροπορική υπεροχή δεν εχις τίποτα.Μηδεν.Zero.Και UAV να εχις χιλιαδες,και καράβια να εχις εκατοντάδες.Μια 23mm & μια mk84 και πάνε όλα αυτά.Σε λίγα δευτερόλεπτα.
    Και 100 UCAV κοστίζουν 500εκ €.

  9. Οι φίλοι μας απέναντι μπορούν με τα TB2 & Anka και με την υποστήριξη των S-400 να «κλειδώσουν» τα νησιά απέναντι από την τουρκική ακτή. Δεν τους ενδιαφέρει να βυθίσουν τις όποιες φρεγάτες(παλιές & καινούργιες) οι τις ΤΠΚ απλά να τις αδρανοποιήσουν με βολές MAM-L, loitering ammunitions & συλλογές HGK βομβών στα ρανταρ και στα EO. Δεν είναι κάτι το πολύ δύσκολο να το κάνουν όσα UCAV και να καταρρίψουμε(κάποια στιγμή θα μας τελειώσουν και οι πύραυλοι, για Α/Α πυροβόλα δεν το συζητάω καν, έχουν μηδενική αξία) έχουν 150+ ΤΒ2 ,60 Anka και τώρα θα κατασκευάζουν και Aksungur & Akinci με δυνατότητες να μεταφέρουν τα πολύ καλά HGK & KGK με στοχοποίηση πάνω από 20Km. Δυστυχώς οι δικές μας οι Russen με τα παλαιά MW08 δεν θα μπορούν ούτε να τα εντοπίσουν σε αποστάσεις πάνω από 30Km. Μόνο η ΠΑ μπορεί να κάνει την διαφορά και τα U214. Οι φρεγάτες δύσκολα θα πλησιάσουν για υποστήριξη στα μαχόμενα τμήματα αλλά και να κυνηγήσουν τα U209(&U214) οι τις φρεγάτες του ΤΝ ή να καταρρίψουν τα S-70 που θα ψάχνουν τα δικά μας U214.
    Κατά την γνώμη μου οι Νορβηγοί και οι Σουηδοί δείχνουν τον δρόμο με τα απίστευτα stealth πλοία τους Skjold & Visby σε μία κλειστή θάλασσα όπως η Βαλτική. Δεν είναι κάτι πολύ δύσκολο να το εφαρμόσουμε και στο Αιγαίο με όχι απαγορευτικό κόστος.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *