Τα τελευταία τέσσερα χρόνια, χρονικό διάστημα κατά το οποίο αποτελούσε κύριο θέμα στα εξοπλιστικά προγράμματα η απόκτηση νέων φρεγατών και η γενικότερη ανανέωση του στόλου των κύριων μονάδων της Διοίκησης Φρεγατών και του Πολεμικού Ναυτικού (ΠΝ) κατ’ επέκταση γράφτηκαν δεκάδες άρθρα που εξυπηρετούσαν συγκεκριμένες σκοπιμότητες.

Ιδιοτέλειες που ευνοούσαν είτε εμμέσως είτε ευθέως την αμερικανική πρόταση των MMSC με κοινό παρονομαστή είτε τα μεταχειρισμένα TICONDEROGA και Arleigh Burke είτε τις LCS.  

Μεγάλη μερίδα του Τύπου και ασφαλώς του ειδικού αμυντικού Τύπου αναπαρήγαγε άρθρα και αναλύσεις αναφορικά με τα κολοσσιαία πλεονεκτήματα των αμερικανικών καταδρομικών TICONDEROGA καθώς και για τη λύση των LCS που θα ανανέωναν ριζικά και συνολικά τις οροφές πλοίων του ΠΝ.

Για τα μεν TICONDEROGA προβάλλονταν η ισχύς πυρός των πλοίων ενώ για τις LCS τα επιχειρήματα στρέφονταν στο γεγονός πως η συγκεκριμένη σχεδίαση πλοίων θα αποτελούσε την αριθμητική συνιστώσα για την ανανέωση των πλοίων του ΠΝ.

Για τα πρώτα (τα θηριώδη TICONDEROGA) αποδείχθηκε περίτρανα πως η ισχύς πυρός ενός πλοίου δεν είναι μόνον συνάρτηση των επιχειρησιακών δυνατοτήτων και των ονομαστικών ικανοτήτων (αριθμός κελιών, βλήματα) αλλά της συνολικής μαχητικής αξίας που περιλαμβάνει τη τεχνική αρτιότητα του μηχανολογικού εξοπλισμού, τη παλαιότητα, την υφιστάμενη κατάσταση των συστημάτων μάχης και αισθητήρων/ ραντάρ και τη γενικότερη καταπόνηση καθώς και τις λοιπές απαιτήσεις που πρεσβεύει η συγκεκριμένη κλάση των πλοίων και σχετίζονται με θέματα υποστήριξης, κόστους κύκλου ζωής, επάνδρωσης, υποδομών και κάλυψης αναγκών σε οπλικά συστήματα.

To «Vella Gulf» σύμφωνα με δηλώσεις αμερικανών αξιωματικού του US Navy αντιμετωπίζει σοβαρά προβλήματα. Κατονόμασε όμως το CG-72 «Vella Gulf» (κλάσης «Ticonderoga», εντάχθηκε σε υπηρεσία το 1993), το οποίο αναγκάστηκε δύο φορές να επιστρέψει στη βάση του, ενώ συνόδευε αεροπλανοφόρο, λόγω ρωγμών στις δεξαμενές καυσίμου. Αναφερόμενος στα «Ticonderoga», ο Αρχηγός των Ναυτικών Επιχειρήσεων του Αμερικανικού Ναυτικού, Ναύαρχος Mike Gilday, δήλωσε ότι τα πλοία δεν προσφέρουν πολλά στις σύγχρονες πολεμικές ανάγκες, παρά το ότι μπορούν να μεταφέρουν περί τα 122 βλήματα.

Φυσικά το ΠΝ και οι επιτελείς του με τους οποίους συζητούσαμε όλα τα παραπάνω ζητήματα τα γνώριζαν από πρώτο χέρι. Γι’ αυτό και το ΠΝ ήταν κάθετα αρνητικό σε οποιαδήποτε προοπτική TICONDEROGA.

Για τα αμερικανικά LCS που προτείνονταν για το ΠΝ μολονότι πρόκειται για πλοία με σωρεία τεχνικών προβλημάτων, εντούτοις συγκεκριμένοι κύκλοι τα προωθούσαν ως τη βέλτιστη επιλογή για την κάλυψη αναγκών οροφών του ΠΝ. Παρά το γεγονός πως πρόκειται για εξαιρετικά προβληματική σχεδίαση με πλείστα τεχνικά προβλήματα, σχεδίαση παράκτιων επιχειρήσεων και ελλιπή οπλικά συστήματα.

Αμφότερα τα TICONDEROGA και τα LCS διαφημίζονταν εντόνως και αδιαλείπτως πως προτάθηκαν επισήμως για το ΠΝ τόσο για το πρόγραμμα φρεγατών όσο και κατά το τελευταίο χρονικό διάστημα για το πρόγραμμα κορβετών.

Η πραγματικότητα απέχει παρασάγγας. Ποτέ το ΠΝ δεν έλαβε επίσημη απάντηση από τη κυβέρνηση των ΗΠΑ για διαθεσιμότητες TICONDEROGA και LCS. Ο λόγος απλούστατος: δεν υπήρχε η έγκριση του Αμερικανικού Κογκρέσου. Παρά ταύτα τους τελευταίους μήνες κυκλοφόρησε και διακινήθηκε non paper σε μερίδα του Τύπου που επέμενε να προωθεί τις παραπάνω σχεδιάσεις πλοίων ως πιθανές δυνητικές επιλογές για το ΠΝ με απώτερο στόχο τη προώθηση των MMSC για το ΠΝ. Αυτή τη φορά όχι ως φρεγάτα αλλά ως κορβέτα.  

Η μοναδική σχεδίαση όπως είχαμε γράψει από το καλοκαίρι του 2020 για την οποία το ΠΝ ενημερώθηκε επισήμως για διαθεσιμότητα ήταν τα περιπολικά κλάσης Island. Ούτε Arleigh Burke ούτε TICONDEROGA ούτε LCS.

Στις 14 Ιανουαρίου 2020, προ δύο ετών, ο γράφων και το DefenceReview.gr ενώ μέσω θύελλάς δημοσιευμάτων για αμερικανικά μεταχειρισμένα πλοία για το ΠΝ (ΑΒ, ΤΙCONDEROGA, LCS) σημειώνει (το άρθρο μπορείτε να το διαβάσετε εδώ: https://defencereview.gr/apokleistiko-ta-senaria-apoktisis-me/):

Το ημερολόγιο γράφει 31 Δεκεμβρίου 2019. Στην εκπνοή του 2019 ο Α/ΓΕΝ Αντιναύαρχος Νικόλαος Τσούνης ΠΝ περνά το κατώφλι του Μεγάρου Μαξίμου με στόχο να συναντήσει τον πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη. Σκοπός της συνάντησης η ενημέρωση του πρωθυπουργού για το ταξίδι του στις ΗΠΑ. Στην ατζέντα βρίσκεται το θέμα των μεταχειρισμένων πλοίων αλλά και των νέων. Ο πρωθυπουργός ενημερώνεται εκτενώς για τη κατάσταση του Στόλου. Είναι η πρώτη φορά που πρωθυπουργός καλεί Αρχηγό Κλάδου ώστε να τον ενημερώσει για τη κατάσταση του Κλάδου του. Το ΠΝ το προηγούμενο διάστημα ολοκλήρωσε μια σειρά επαφών και ερευνητικών διαδικασιών για την εύρεση μεταχειρισμένων πλοίων. Εστίασε στις Αυστραλιανές ΜΕΚΟ καθώς και στις Γερμανικές F-123. Και οι δύο εξαιρετικές επιλογές και ειδικά οι πρώτες αλλά δεν είναι διαθέσιμες. Είχε εξετάσει τις Ολλανδικές LCF αλλά όπως σας είχαμε ενημερώσει κατ’ αποκλειστικότητα είχαν διατεθεί από το 2027 και μετά. Από πλευράς Γαλλίας οι επιλογές των Cassard και La Fayette απορρίφθηκαν. Πρακτικά αυτό σημαίνει πως επιλογές μεταχειρισμένων πλοίων ως το 2024 όπου και προγραμματίζεται η παράδοση του πρώτου νέου πλοίου δεν υπάρχουν.

Η παράμετρος των Αμερικανικών πλοίων – Δεν τίθεται θέμα Arleigh Burke

Δεν ισχύει πως το ΠΝ έλαβε αρχική ενημέρωση από τις ΗΠΑ για μεταχειρισμένα Ticonderoga στα τέλη του Φθινοπώρου του 2019. Η επίσκεψη του Α/ΓΕΝ στον πρωθυπουργό είχε ως στόχο να καταστήσει σαφές πως το ΠΝ δεν επιθυμεί μεταχειρισμένα Ticonderoga σε περίπτωση που τεθεί το θέμα από τις ΗΠΑ. Οι ηλικίες των πλοίων είναι τη δεδομένη στιγμή περί τα 35 έτη. Το ΠΝ από τη προηγούμενη πενταετία έχει απορρίψει τα Ticonderoga απόρροια δύο βασικών παραμέτρων όπως μας εξήγησαν οι επιτελείς του ΠΝ: του βραχυπρόθεσμου ορίζοντα ζωής αφού είναι ήδη 35 έτη και του υψηλού κόστους κύκλου ζωής δηλαδή της συντήρησης και τεχνικής υποστήριξης. Επιπρόσθετα, στοιχεία που είδαμε ιδίοις όμμασι από τη μελέτη του ΓΕΝ ήταν το μεγάλο κόστος πυρομαχικών, η υφιστάμενη υποστελέχωση των πλοίων και τα παρωχημένα ηλεκτρονικά των Ticonderoga. Χαρακτηρηστικά έπρεπε να παροπλιστούν 4 φρεγάτες ώστε να εισέλθουν σε υπηρεσία 2 Ticonderoga. Εδώ να τονιστεί πως το ΠΝ δεν μπορεί να συρρικνώσει τις οροφές κύριων μονάδων κρούσης σε μεγάλο βαθμό δεδομένων των αναγκών. Δημιουργούνταν και επιμέρους ζητήματα διοικητικής μέριμνας όπου το γεγονός πως τα πλοία μπορούν να ελλιμενιστούν μόνον στη Ναυτική Βάση της Σούδας στην οποία δεν υπάρχουν υποδομές για τη κάλυψη αναγκών διαβίωσης του προσωπικού. Από τη συνάντηση του Α/ΓΕΝ Αντιναύαρχου Νικόλαου Τσούνη ΠΝ με τον Πρωθυπουργό Κ. Μητσοτάκη διευκρινίστηκε πως το ΠΝ δεν επιθυμεί Ticonderoga αλλά ενδεχομένως Arleigh Burke πλοία όμως τα οποία το Ναυτικό των ΗΠΑ δεν παραχωρεί τουλάχιστον σε βραχυπρόθεσμο ορίζοντα για το ΠΝ. Γράφουμε ενδεχομένως καθώς και εδώ υπάρχουν σοβαροί περιορισμοί και επιφυλάξεις από το ΠΝ. Όμως το Ναυτικό των ΗΠΑ ξεκαθάρισε πως Arleigh Burke δεν υφίστανται τουλάχιστον άμεσα. Αυτό καταδείχθηκε και από το ταξίδι του Μητσοτάκη στις ΗΠΑ.

Στις 24 Ιουνίου 2020 σε άρθρο του υπογράφοντα με τίτλο: ΠΝ: Η εξοπλιστική ατζέντα από το ταξίδι του ΥΕΘΑ στις ΗΠΑ διευκρινίζονται τα εξής (https://defencereview.gr/pn-i-exoplistiki-atzenta-apo-to-taxidi/).

Όπως έχει γίνει ήδη γνωστό ο Έλληνας ΥΕΘΑ το προσεχές χρονικό διάστημα θα πραγματοποιήσει ταξίδι στις ΗΠΑ (21 Ιουλίου) στα πλαίσια της διεύρυνσης της ελληνοαμερικανικής αμυντικής συνεργασίας. Στο επίκεντρο της επίσκεψης του Νίκου Παναγιωτόπουλου θα βρεθούν και τα εξοπλιστικά του ΠΝ. Μολονότι, έχουν γραφτεί πολλά περί ενδεχόμενης απόκτησης μεταχειρισμένων πλοίων Arleigh Burke ή καταδρομικών Ticonderoga η πραγματικότητα είναι τελείως διαφορετική.

Οι Αμερικανοί είναι ξεκάθαροι: δεν υπάρχει διαθεσιμότητα Arleigh Burke ενώ τα Ticonderoga τα έχει απορρίψει πολλάκις το ΠΝ για σωρεία λόγων που έχουν να κάνουν με κόστη κύκλου ζωής, υποστήριξης, προσωπικού, παρωχημένων ηλεκτρονικών και αισθητήρων καθώς και υποδομών. Επειδή έχουμε ως στόχο τη σοβαρή και υπεύθυνη ενημέρωση και όχι φρούδες ελπίδες και όνειρα θερινής νυκτός καλλιεργώντας ανυπόστατες προσδοκίες και αυταπάτες, σας παρουσιάζουμε τον κύριο εξοπλιστικό προσανατολισμό του ΠΝ από το ταξίδι του ΥΕΘΑ Νίκου Παναγιωτόπουλου στις ΗΠΑ. Ούτε θα σχολιάσουμε τα όσα γράφθηκαν το Σαββατοκύριακο περί οριστικής συμφωνίας για νέες κορβέτες από το Ισραήλ ή την προμήθεια των Μ2Α2 για τον ΕΣ. Τα μοναδικά εξοπλιστικά για το ΠΝ με άμεσο χρονικό ορίζοντα είναι οι νέες φρεγάτες, ο εκσυγχρονισμός των ΜΕΚΟ 200ΗΝ, η απόκτηση νέων τορπιλών και η αντικατάσταση των παράκτιων περιπολικών. Το ΠΝ και ειδικότερα το ΓΕΝ σύμφωνα με αποκλειστικές πληροφορίες επικεντρώνεται ως άμεσο και ρεαλιστικό στόχο στα πλοία κλάσης Island της Ακτοφυλακής των ΗΠΑ ως αντικατάσταση των Παράκτιων Περιπολικών τύπου Nasty και τύπου Αντωνίου.

Τον Οκτώβριο του 2021 ο πλέον υπέρμαχος της Αμερικανικής λύσης λόγω της δήθεν επένδυσης στα ναυπηγεία (άλλο ένα αφήγημα που κατέρρευσε παταγωδώς με πολύ κρότο) δικαιώνει τον πρώην Α/ΓΕΝ στη παραπάνω παράγραφο.

Ούτε AΒ ούτε TICO ούτε LCS. Η πραγματικότητα σχετίζεται μόνον τα Island.

Συγκεκριμένα:

Υπεραμύνθηκε της γαλλικής πρότασης ο Υπουργός Ανάπτυξης Άδωνις Γεωργιάδης παρά το γεγονός πως είχε εμφανιστεί κατ’ επανάληψη ως ένθερμος υποστηρικτής της αμερικανικής πρότασης με επίκεντρο τα ναυπηγεία. Ο Άδωνις Γεωργιάδης κατά τη συνέντευξη του υπενθύμισε το γεγονός πως παρότι η ελληνική κυβέρνηση ζητούσε πλοία όπως τα Arleigh Burke ή Ticonderoga, οι Αμερικανοί δεν μας τα παραχωρούσαν. Όπως χαρακτηριστικά τόνισε τα πλοία της ενδιάμεσης λύσης απ’ όλες τις χώρες δεν συνιστούσαν αξιόλογη «ενδιάμεση λύση». «Τα καλά πλοία λείπουν και στα άλλα Ναυτικά. Δεν τα δίνουν εύκολα σε άλλους. Εμείς ζητήσαμε από τις ΗΠΑ, αν θέλετε να σας πω και τους τύπους των πλοίων, δύο πλοία διεκδικήσαμε, τα Arleigh Burke ή Ticonderoga, μας δίναν κάποια άλλα πλοία τα οποία δεν ήταν σημαντικά».

Όλα τα παραπάνω τονίζονται σήμερα για αποκατάσταση της πραγματικότητας με βάση την αλήθεια και όχι τους ευσεβείς πόθους ή την προώθηση των ακατάλληλων MMSC για το ΠΝ αξιοποιώντας επιχειρήματα περί απόκτησης πλοίων όπως τα Ticonderoga καθώς και οι LCS συνάμα με τις MMSC. Πανάκριβων και ακατάλληλων πλοίων όπως οι MMSC που θα υπονόμευαν το μέλλον της εθνικής μας ναυτικής ισχύος.