Το ημερολόγιο γράφει 31 Δεκεμβρίου 2019. Στην εκπνοή του 2019 ο Α/ΓΕΝ Αντιναύαρχος Νικόλαος Τσούνης ΠΝ περνά το κατώφλι του Μεγάρου Μαξίμου με στόχο να συναντήσει τον πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη. Σκοπός της συνάντησης η ενημέρωση του πρωθυπουργού για το ταξίδι του στις ΗΠΑ.

Στην ατζέντα βρίσκεται το θέμα των μεταχειρισμένων πλοίων αλλά και των νέων. Ο πρωθυπουργός ενημερώνεται εκτενώς για τη κατάσταση του Στόλου. Είναι η πρώτη φορά που πρωθυπουργός καλεί Αρχηγό Κλάδου ώστε να τον ενημερώσει για τη κατάσταση του Κλάδου του.

Το ΠΝ το προηγούμενο διάστημα ολοκλήρωσε μια σειρά επαφών και ερευνητικών διαδικασιών για την εύρεση μεταχειρισμένων πλοίων. Εστίασε στις Αυστραλιανές ΜΕΚΟ καθώς και στις Γερμανικές F-123. Και οι δύο εξαιρετικές επιλογές και ειδικά οι πρώτες αλλά δεν είναι διαθέσιμες.

Είχε εξετάσει τις Ολλανδικές LCF αλλά όπως σας είχαμε ενημερώσει κατ’ αποκλειστικότητα είχαν διατεθεί από το 2027 και μετά. Από πλευράς Γαλλίας οι επιλογές των Cassard και La Fayette απορρίφθηκαν. Πρακτικά αυτό σημαίνει πως επιλογές μεταχειρισμένων πλοίων ως το 2024 όπου και προγραμματίζεται η παράδοση του πρώτου νέου πλοίου δεν υπάρχουν.

 Η παράμετρος των Αμερικανικών πλοίωνΔεν τίθεται θέμα Arleigh Burke

Δεν ίσχυει πως το ΠΝ έλαβε αρχική ενημέρωση από τις ΗΠΑ για μεταχειρισμένα Ticonderoga στα τέλη του Φθινοπώρου του 2019. Η επίσκεψη του Α/ΓΕΝ στον πρωθυπουργό είχε ως στόχο να καταστήσει σαφές πως το ΠΝ δεν επιθυμεί μεταχειρισμένα Ticonderoga σε περίπτωση που τεθεί το θέμα από τις ΗΠΑ.

Πρόκειται για πλοία με εκτοξευτή Mark-41 που ναυπηγήθηκαν στα μέσα της δεκαετίας του 1980. Οι ηλικίες των πλοίων είναι τη δεδομένη στιγμή περί τα 35 έτη. Το ΠΝ από τη προηγούμενη πενταετία έχει απορρίψει τα Ticonderoga απόρροια δύο βασικών παραμέτρων όπως μας εξήγησαν οι επιτελείς του ΠΝ: του βραχυπρόθεσμου ορίζοντα ζωής αφού είναι ήδη 35 έτη και του υψηλού κόστους κύκλου ζωής δηλαδή της συντήρησης και τεχνικής υποστήριξης. Επιπρόσθετα, στοιχεία που είδαμε ιδίοις όμμασι από τη μελέτη του ΓΕΝ ήταν το μεγάλο κόστος πυρομαχικών, η υφιστάμενη υποστελέχωση των πλοίων και τα παρωχημένα ηλεκτρονικά των Ticonderoga.

Χαρακτηρηστικά έπρεπε να παροπλιστούν 4 φρεγάτες ώστε να εισέλθουν σε υπηρεσία 2 Ticonderoga. Εδώ να τονιστεί πως το ΠΝ δεν μπορεί να συρρικνώσει τις οροφές κύριων μονάδων κρούσης σε μεγάλο βαθμό δεδομένων των αναγκών.

Δημιουργούνταν και επιμέρους ζητήματα διοικητικής μέριμνας όπου το γεγονός πως τα πλοία μπορούν να ελλιμενιστούν μόνον στη Ναυτική Βάση της Σούδας στην οποία δεν υπάρχουν υποδομές για τη κάλυψη αναγκών διαβίωσης του προσωπικού.

Από τη συνάντηση του Α/ΓΕΝ Αντιναύαρχου Νικόλαου Τσούνη ΠΝ με τον Πρωθυπουργό Κ. Μητσοτάκη διευκρινίστηκε πως το ΠΝ δεν επιθυμεί Ticonderoga αλλά ενδεχομένως Arleigh Burke πλοία όμως τα οποία το Ναυτικό των ΗΠΑ δεν παραχωρεί τουλάχιστον σε βραχυπρόθεσμο ορίζοντα για το ΠΝ. Γράφουμε ενδεχομένως καθώς και εδώ υπάρχουν σοβαροί περιορισμοί και επιφυλάξεις από το ΠΝ. Όμως το Ναυτικό των ΗΠΑ ξεκαθάρισε πως Arleigh Burke δεν υφίστανται τουλάχιστον άμεσα. Αυτό καταδείχθηκε και από το ταξίδι του Μητσοτάκη στις ΗΠΑ.

Επανέρχεται το ζήτημα μίσθωσης FREMM

Το ΠΝ εξετάζει επίσης τη λύση των FREMM με ενοικίαση εφόσον αυτές είναι διαθέσιμες από το Γαλλικό Ναυτικό ώστε να μισθώσει δύο πλοία. Σε προγενέστερο διάστημα το κόστος ενοικίασης ανά έτος μιας γαλλικής FREMM ανέρχονταν στα 150 εκατομμύρια ευρώ ανά έτος, ποσό ιδιαίτερα υψηλό.

Επαναλαμβάνουμε πως το ΠΝ δεδομένης της σπατάλης χρόνου τα προηγούμενα έτη ζητά άμεσα λύση για την ενίσχυση του Στόλου.

Παράλληλα, τις επόμενες ημέρες αναχωρεί κλιμάκιο της ΓΔΑΕΕ ώστε να μεταβεί στη Γαλλική πρωτεύουσα ώστε να συζητήσει προσχέδιο της σύμβασης για τις γαλλικές ψηφιακές φρεγάτες. Ο Α/ΓΕΝ ενημέρωσε τον πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη πως τα πλοία ικανοποιούν τις ανάγκες του ΠΝ από τεχνικής και επιχειρησιακής άποψης ενώ του επισήμανε πως σε κάθε περίπτωση απαιτείται άμεσα λύση. Η επίσκεψη του Μητσοτάκη στο Παρίσι στις 28 Ιανουαρίου και η συνάντηση του με τον Πρόεδρο Μακρόν αναμένεται να δώσει το πράσινο φως για την απόκτηση αρχικά των πρώτων δύο πλοίων.

Comments

  1. Ο απο 0 0
    Δεν θελει λεει το ναυτικο τικο κ πιθανοτατα μπερκ.Δεν μπορει να στελεχωσει τα πλοια.Δεν εχει λεφτα να τα οπλισει.Δεν εχει υποδομες να τα ελλιμενισει.Δεν εχει υποδομες να στεγασει το προσωπικο.Δεν υπαρχουν αλλα μεταχειρισμενα προς διαθεση.Οι λυσεις ενοικίασης ειναι ακριβες.
    Σηκωσε τα χερια ψηλα ο ναυαρχος μπροστα στην πολιτικη ηγεσια που ενημερωθηκε.
    Αποκλειστικά.
    Ντροπη

    1. Και Arleigh Burke να μας δώσουν πάλι δεν θα τα πάρουν βρίσκοντας διάφορες προφάσεις πολιτική και στρατιωτική ηγεσία σε απόλυτη συμφωνία.
      Η απόλυτη ξεφτίλα.

      1. ηθελα να ξερα πως ειναι να σαι α/γεν ναυαρχος να εχεις S 45αρες κ μεκο με 8 βληματα κ να λες προτιμω τις S αλλα οχι τα τικο
        η μονη διαφορα υπερ S ειναι οτι βγαζουν ισαριθμα ελικοπτερα
        απο κει κ περα το χαος

    2. Αυτό πάλι με τη γνωστή καραμέλα που διαρρέουν πως δεν υπάρχουν οι υποδομές στο Ναύσταθμο της Σαλαμίνας να υποστηριχθούν τα πλοία λόγω μεγέθους τελικά πόσο κοστίζει για να γίνουν οι αναγκαίες υποδομές;
      Δισεκατομμύρια χρειάζονται;
      Χρειάζονται 20-30-40 εκατ. ευρώ;
      Πολύ λιγότερα από τα θαλασσοδάνεια των κομμάτων τους.
      Και σίγουρα δεν χρειάζονται τα δισεκατομμύρια που έδωσαν με τις ανακεφαλαιωποιήσεις των τραπεζών για να καλύψουν τα κλεμμένα και τα θαλασσοδάνεια τους.
      Στη δική μας περίπτωση δεν νομίζω να υπάρχει η αναγκαιότητα τόσο μεγάλου πληρώματος όπως στην υπηρεσία του USN αυτοί χρησιμοποιούν τα πλοία για μακροχρόνιες επιχειρήσεις σε όλα τα μήκη και πλάτη του πλανήτη κάτι που δεν ισχύει στη δική μας περίπτωση που οι όποιες αποστολές θα είναι μικρότερης διάρκειας.
      Νομίζω πως τελικά όλα αυτά που διαρρέουν είναι απλός προφάσεις ώστε να μην τα παραλάβουν και τίποτα άλλο.

      1. Έχεις δίκιο. Η εκσκαφή είναι περίπου της πλάκας . Δηλαδή, τι να πάρει μια βυθοκόρος τη μέρα? Και πόσες μέρες απαιτούνται δηλαδή? 10? 20? 50? χιλ. τη μέρα? (πολύ πλούσια μάλλον). Άντε να κοστίζει λίγο η υποδομή (ντόκος, ίσως παροχές κ.λπ.). Σαν (πολύ) φθηνές δικαιολογίες φαίνονται αυτά.
        Αυτοί είναι ικανοί να μας χαρίσουν 5 Fremm και να μην τις πάρουν γιατί είναι μέγα θέμα να βαθύνει 2 μέτρα ξέρω γω ο ντόκος και να πάει πιο κει μια κολώνα με ηλεκτρικό και νερό.

    3. ξερεις ποσοι του ΠΝ ειναι σε υπηρεσία στεριάς που οι περισσότερες απο αυτές ειναι ανδιαμεσες και για γραφειοκρατία? οχι Ticonderoga αλλά αεροπλανοφορο θα μπορουσαν να επανδρώσουν….

      1. ασφαλως αυτα αποτελουν δικαιολογιες
        κ αποτελουν κ δικαιολογιες κ για την πολιτικη ηγεσια που ετσι δεν χρειαζεται να κανει κατι παραπανω απο αυτο που κανει,ενημερωθηκαν κ ολα συνεχιζουν καλως

    4. https://www.ptisidiastima.com/ticonderoga-for-hellenic-navy/

      Παλιο άρθρο της Πτήσης σχετικά με τις ακριβές μπακατελες που λέγονται Ticonderoga
      και που τυχαία κάποια πλοία θα είναι διαθέσιμα το 2020 , ουπς χαλάει η μανεστρα σε κάποιους φιλογερμανους .

      Μια χαρά τα λέει το άρθρο ,αποκαλύπτεται το ότι δεν θέλουμε όχι ότι δεν μπορούμε .

      1. δεν εγραψα ντροπη για το αρθρο
        ντροπη για εμας,αν υπηρχε ποτε εστω το ενδεχομενο να ερθει τικο εστω 40 ετων
        ουτε στους τυφωνες του ειρηνικου θα τα βγαλουμε ουτε σε noord atlantische zerstorung για deployment

    5. Επαναλαμβάνουμε πως το ΠΝ δεδομένης της σπατάλης χρόνου τα προηγούμενα έτη ζητά άμεσα λύση για την ενίσχυση του Στόλου.

      Ποια άμεση λύση βρίσκεται αυτή την στιγμή.

      Τα kidd πήγαν Ταϊβάν νομίζω, ακόμα υπηρετούν νομίζω .

      Το μέγεθος μετράει αλλο να προσπαθείς να στριμώξει ενα κάρο πυραύλους στην γενικών καθηκόντων FDI και αλλο να έχεις ενα καθαρομαιο πλοίο με όλες τους χώρους να έχουν προβλεφτεί εξ αρχής .

      Οκ είναι παλιά , κάνουν ή δεν κάνουν για μια 10έτια ακόμα ?

      Τα f-16 θα τα βλέπουν τα ραντάρ τους ?
      Τους αντιπλοικους ? Ίσως όχι τους σομ όχι πολυ μακριά αλλά τουλάχιστον τους φορείς τους .

      Σε μια 10έτια βλέπουμε άσε που θα μπορούσαμε όπως λες να πάρουμε άλλα 2 +2 για ανταλλακτικά στο μέλλον.

      Ναι τα Άνταμς ήταν περίπλοκα αλλά χωρίς σμ1 τη κατάλαβαν εκεί στο ναυτικό , έχουμε στόλο ναι πως και με τι αντιεροπορικη προστασία ?

      Ενα ξέρω το ενα μας βρωμάει το αλλο μας μυρίζει 10 χρόνια 0 εις το πηλίκον

      Τότε γιατί δεν εκσυγχρονίζουν σωστά τις Μεκο ????????

      Και εκεί μας φταίνε τα πλοία και εκεί είναι ακριβά τα όπλα ….

      Μάλλον ο αντιδήμαρχος – αντι ναύαρχος θέλει να πάει για χαλιφης στην θέση του χαλίφη έρχονται κρίσεις, ας το παίξουμε καλοί στο κατεστημένο κάτι θα τσιμπήσουμε.

      Τα φαινόμενα μπορεί να απατούν αλλά οι του ναυτικού δεν πείθουν πλέον με τις επιλογές τους , ας μας ενημερώσουν με τι θα πορευτούμε τα επόμενα 5-10 χρόνια …. Καλά κρασιά το δημόσιο καλά κρατεί…

      Εάν κακοσχολιασα κάποιον ιδού η Ρόδος ιδού και το σχόλιο ας το συζητήσουμε.

      Πάρα κάτω σχόλιο του IVYCHRIS απο παλιότερη κουβέντα για τα Τικο που με βρίσκει απόλυτα σύμφωνο.

      αναφέρετε το SPY-1A, ως τη κύρια μονάδα radar ττων 2 υπό απόσυρση TICO, ενώ είναι της διαμόρφωσης SPY-1B δεδομένου ότι στη φωτογραφία φαίνεται ότι είναι οκταγωνικό (SPY-1B) και όχι εξαγωνικό (SPY-1A).
      Τα δε 2 αυτά TICO έχουν υποστεί εκσυγχρονισμό το 2008 [Tech Insertions (TI): TI 2008] με αισθητήρες & συστήματα ανοιχτής αρχιτεκτονικής μέσω του Aegis Common Source Library (CSL), συνεπώς μπορούν να αναβαθμιστούν πολύ ευκολότερα περαιτέρω, [Ref:Vice President of the Naval Combat and Missile Defense Systems (NC&MDS) market segment within the Integrated Weapon Systems and Sensors (IWSS) line of business at Lockheed Martin]
      To 1B έχει πολλαπλάσιες δυνατότητες του προκατόχου, με χαμηλές λόμπες λόγω αναβαθμισμένης antenna, σχεδόν διπλάσια μέση ισχύ από το 1Α, μεγαλύτερη σε μέγεθος-επιφάνεια [4.06m Χ 3.94m έναντι 3.84m Χ 3.67m].
      Δεν ξέρω αν βλέπει τη μπάλα του τένις στα 165χλμ (RCS:0.0025 m2 ), όπως έχει γραφτεί ή τη πολεμική κεφαλή ενός cruise στα 310χλμ (RCS:0.03 m2}, αλλά και στα 100χλμ να είναι η εμβέλεια θεωρώ ότι επαρκεί για να καλύψει την αποκάλυψη “stealth” ιχνών…
      Αυτό είναι το μεγάλο πλεονέκτημα και όχι τα 122 κελιά μια που μπορεί να λειτουργήσει καταλυτικά στο δικτυοκεντρικό περιβάλλον του ΣΑΕ και να αλλάξει τα δεδομένα για το Π.Ν & την Π.Α.
      Θα μας έδινε χρονικό περιθώριο μιας δεκαετίας για την αναβάθμιση του ΣΑΕ με το πλεονέκτημα μελλοντικής προμήθειας radar GaN ώριμης όμως τεχνολογίας & χαμηλότερου κόστους.
      Για να μην αναφερθούμε στα active/passive Sonar, σουίτες κλπ που θα άλλαζαν κατηγορία το Π.Ν.
      Κάθε TICO θα μπορούσε να αντικαταστήσει 2 “S” (3+1) ουσιαστικά μη επιβαρύνοντας το budget.
      Είναι τέτοιες οι δυνατότητες τους που ακόμη και για 10 χρόνια να χρησιμοποιηθούν στην υπηρεσία θα προσδώσουν πρωτόγνωρη ικανότητα στο Π.Ν., θα αλλάξουν τις ισορροπίες στο Αιγαίο & τη ΝΑ.Μεσόγειο, αλλά και γνώση για συστήματα που ποτέ δεν θα ήμαστε ικανοί να αποκτήσουμε καινούργια.

      1. «Σε μια 10έτια βλέπουμε άσε που θα μπορούσαμε όπως λες να πάρουμε άλλα 2 +2 για ανταλλακτικά στο μέλλον.»
        σαν ασχετος εδω βλεπω ολο το ζουμι
        αν επρεπε να αγοραζουμε η να ψαχνουμε ανταλλακτικα ας πουμε οτι τρωγονται οι δικαιολογιες
        αλλα εδω οι αμερικανοι εχουν 20 που θα αποσυρθουν ετσι κ αλλιως που σημαινει απειρο αποθεμα ανταλλακτικων δωρεαν η εστω με τιμημα αλλα οχι με τιμημα «FOS»
        τετοια πλοια δεν προκειται να ξαναδει το πν ιδιως με την προοπτικη ποσοτητας
        ας βαλουνε fms για τα οπλα

  2. Ότι γράφαμε καιρό τώρα σε όλα τα σχετικά sites, αυτό ακριβώς γίνεται.
    Δεν υπάρχουν μεταχειρισμένα πλοία !
    Οι μόνοι διαθέσιμοι είναι οι Κορεάτες και οι Κινέζοι, μακρυά από τις απαιτήσεις μας.

  3. Δηλαδή ποσά θα μας στοιχίσει η απώλεια Εθνικής κυριαρχίας ?

    Θα το ρισκάρουμε ρε παιδιά του ναυτικού .

    Δεν μας άρεσαν τα Κιντ τώρα μας χαλάνε τα τιγκονερα wtf Η Αλίκη στο ναυτικό μας λείπει και τα παπατζήδες 3 του Καράμπελα .

    Ήμαρτον … Ξεπεσμός

    1. Δεν είναι έτσι !
      Για σκέψου, κάποτε πήραμε 4 Adams και εμείς ξέρουμε τί τράβηξε όλο το ΠΝ μόνο και μόνο για ανταλλακτικά. Άσε τα άλλα.
      Σκέψου τί θα χρειαστείς για 2 Kidd τεχνολογία λίγο νεότερη από τα Adams. Μέχρι και οι Αμερικανοί τα εχουν απαξιωμενα πλέον.
      Σκέψου ότι τα Kidd ήταν μια ειδική περίπτωση για παράδοση στο Ιράν επί Σάχη και επειδή άλλαξαν τα δεδομένα τα κράτησαν για τον εαυτό τους με κατάλληλες μετατροπές.
      Τα Tico είναι άλλη περίπτωση αλλά και πάλι σκέψου τα παραπάνω.
      Πολλοί ισχυρίζονται ότι 2 τέτοια θα κάνουν την διαφορά και εγώ σου λέω ότι μόνο 4 θα την έκαναν την διαφορά γιατί το έχω ζήσει.
      Είμαι κατά, όμως αυτή τη στιγμή χρειαζόμαστε ενίσχυση.
      Συνεπώς, πιο καλή θεωρώ την περίπτωση ναυπήγησης, χθές, τουλάχιστον δύο ακόμα super Vita με παράλληλη διαπραγμάτευση/κατασκευή 4 Gowind.
      Άλλωστε, δεν υπάρχει Αβέρωφ αυτή την στιγμή να κτίζεται για άλλο κράτος και να τον αρπάξουμε εμείς !

  4. Για φτύσιμο εντελώς. Αντί να κοιτάξουν να βρουν κατάλληλα μεταχειρισμένα πλοία αφήνουν να χάνονται οι ευκαιρίες μια-μια για να μην πέσουν οι οροφές και μειωθούν οι θέσεις αξιωματικών. ΝΤΡΟΠΉ ΣΑΣ ΡΕ, ΝΤΡΟΠΉ ΣΑΣ!

    1. ΤΑ ΠΕΣ ΌΛΑ!

      ΓΙΑ ΦΤYΣΙΜΟ

      ΘEΛΑΝ ΚΑΙ ΝΑΥΤΙΚΉ ΑΕΡΟΠΟΡΊΑ ΤΑ ΤΑΛΈΝΤΑ!! AΛΛΟ ΒOΛΕΜΑ ΕΚEI!

      ΕAΝ ΦΕYΓΑΝ 4S ΚΑΙ 2T EΡΧΟΝΤΑΝ ΘΑ ΧΑΝΌΝΤΟΥΣΑΝ ΠΟΛΛEΣ ΚΑΡEΚΛΕΣ!

      ΝΑ ΜΗΝ ΞΕΒΟΛΕΥΘOYΜΕ ΚΑΙ ΑΠΌ ΤΗ ΜΑΜA ΜΑΣ ΣΕ ΚΑΜΙΑ ΚΡΉΤΗ ΚΙΌΛΑΣ
      ΞΕΦΤΊΛΑ ΝΑΥΤΙΚΌ !!

      ΠΩΣ ΘΑ ΠΛΗΡΏΝΟΥΝ ΤΙΣ 2 FREMM ΜΕ 500MIL ΔΙΑΘEΣΙΜΑ ΜΕ ΠAΝΩ ΑΠΌ ΤΑ ΜΙΣA ΝΑ ΦEYΓΟΥΝ ΓΙΑ
      P3,F16,FOSs??

      ΞΕΦΤIΛΕΣ!

      1. Οι ναυταίοι φταινε βεβαιως για τα ΑΦΝΣ, αλλα οχι για τα πλοια. Βεβαιως και θενε AB ή Τico, πλην ομως ο Κουλός τους εδωσε γραμμη να λενε οτι μονο οι Μπελχαρες κανουν, για να μην του χαλασουν τη δουλεια με τον Μακρόν.
        Τελικα δεν θα παρουμε τιποτα και θα μεινουμε μπουκάλα.
        Oυτε εχει λεφτα ο Κούλης για Μπελχαρες, ουτε οι Γαλλοι θα του δωσουν βερεσέ.

        1. Είπαμε οι Belaheres είναι 100% πολιτική απόφαση.

          Συζητάμε για τα τεχνικά αλλα ακόμα δεν έχουμε καμια πληροφορία για τα χρηματο-οικονομικά του προγράμματος.

          Αγαθοεργίες δεν γίνονται σε τέτοια προγράμματα οποτε το σενάριο που γραφεις είναι πιθανό.

          Και αν προχωρήσει θα ρουφήξει ότι διαθέσιμο υπάρχει για το ναυτικό για τα επόμενα 5?-10-15-20? χρονια με αποτέλεσμα όλα τα αλλα να γίνουν ρημαδιό!

      1. όχι αγαπητέ, δε λέω ότι νά’ναι. Είναι τραγικό να απορρίπτεται ένα πλοίο τέτοιων δυνατοτήτων με αυτό το σκεπτικό. Τι θα πει «θα παροπλίσουμε 4 φρεγάτες και θα πέσουν οι οροφές»; Το κάθε Τικο έχει πιο πολλά κελιά πυραύλων από όλο το Τουρκικό Ναυτικό -κυριολεκτικά, δεν υπερβάλλω. Το ραντάρ του έχει εμβέλεια 5πλάσια από τα ραντάρ των ΜΕΚΟ. Με τέτοια πλοία η έννοια «οροφή» δεν έχει πλέον νόημα. 25 εκ. ευρώ για δυο πλοία σου έρχονται και οικονομικά, η κάθε S έχει ετήσιο λειτουργικό κόστος 10 εκ. άρα γλιτώνεις και 15 εκ. το χρόνο άμα παροπλίσεις 4.

        Και γιατί πρέπει να βρει το Ναυτικό σπίτια για τα στελέχη του στην Κρήτη; Τους στραταίους τους ρώτησε που αλλάζουν σπίτι κάθε 2 χρόνια; Τους πιλότους που παίρνουν μεταθέσεις για Καστέλι, Λήμνο, Σκύρο; Ή μήπως δεν είναι ελίτ αυτοί; Ντροπή τους, και λίγα λέω.

        1. Μιλάς σαν να σου είπαν να τα πάρεις !
          Αν διαβάσεις ένα σχόλιο απάντηση που έκανα πιο πάνω αναφέροντας για τα Adams, θα καταλάβεις γιατί λες ότι να’ναι

      2. Φταίνε και τα δημοσιεύματα όπως παρουσιάζουν τις «ειδήσεις», δεν θέλει και πολύ ο καθένας, να νομίζει ότι τα TICO ειναι παρκαρισμένα στην Σούδα με πινακίδες και τα κλειδιά στο χέρι, και οι προδότες δεν θα αποδέχθηκαν…

  5. 300 Mil για ενοικίαση 2 FREMM από κοινού από Ελλάδα, Κύπρο, Αίγυπτο και Χάφταρ (να τν αναγνωρίσουμε ως νόμιμη κυβέρνηση) να μας βγει πιο φθηνά με αποκλειστική ευθύνη να είναι στην περιοχή νότια της Κρήτης μέχρι τη Λιβύη. Ενιαίο αμυντικό δόγμα των κρατών που έχουν κοινά σύνορα.

  6. Αρχίζω να πιστευω οτι οι Ναυταίοι δεν φεύγουν με τίποτε μακρυά απ την Σαλαμίνα(βλέπε Αθήνα-Πειραιά),όχι χάριν απόκτησηςTiconderoga αλλά για τίποτε .Άσε τους Στραταίους να ξεσπιτώνονται!

    1. Το πιθανότερο είναι να κρύβεται η πολιτική ηγεσία πίσω από την δήθεν αρνητική εισήγηση του Π.Ν.
      Εντελώς απαράδεκτη.
      Αναρωτιέμαι τι έχει μείνει τελικά από την πρόσφατη επίσημη επίσκεψη στην Αμερική αλλά και από την υπογραφή της νέας συμφωνίας για Σούδα κτλ.
      Αυτό που έμεινε ήταν η ανέλκυση της βυθοκόρου.
      Εντελώς απαράδεκτοι και ανίκανοι.

  7. Ναυαρχούχο, που θα έλεγε και η Καρέζη, πες του πρωθυπουργού ότι με 20 σοβαρές κορβέτες αφενός αυξάνεται το αξιόμαχο του στόλου και αφετέρου βολεύονται και μερικοί παραπάνω. Άσε τις δουλειές αν κτιστούν στην Ελλάδα. Αν αυξηθούν και οι ρουσσέν δένει το γλυκό και είμαστε όλοι ευχαριστημένοι.

    1. Μόνο που ο πρωθυπουργός μιλάει και αυτοί κάθονται σούζα να σώσουν και τα γαλόνια τους και τη θέση τους.
      Αν είχαν έστω λίγο φιλότιμο θα είχαν παραιτηθεί.
      Αλλά στην Ελλάδα οι καρέκλες είναι γλυκιές γιατί έχουν και πολλά τυχερά!

    1. Ακόμα και σε αυτή τη περίπτωση είναι πολλά.
      Σε 5 χρόνια ακόμα σε αυτήν την περίπτωση είναι 750 εκατ. ευρώ!
      Ουσιαστικά θα είναι σαν να τα αγοράζουμε χωρίς να είναι δικά μας.
      Έχουμε τόσα πολλά χρήματα για πέταμα;
      Εδώ ψάχνουν χρήματα υποτίθεται να ανανεώσουν τον απαρχαιωμένο στόλο.
      Θα είχε κάποιο νόημα αν ήταν στα πλαίσια ενός είδους leasing και με συμφωνημένη τιμή στο τέλος τα πλοία να γίνονταν δικά μας.

  8. Συγχαρητήρια για το άρθρο σας.
    Απόλυτα έγκυρο,αν μου επιτρέψετε την κριτική μου επ’αυτού.

    Αντικατοπτρίζει σε σχεδόν απόλυτο βαθμό τους προβληματισμούς και τα διλήμματα που υφίστανται τα τελευταία χρόνια σε ΡΕΑΛΙΣΤΙΚΕΣ βάσεις και συνθήκες πρόσκτησης νέων μονάδων επιφανείας.

    Η ρίζα του κακού εστιάζεται σε δύο κομβικά σημεία:

    1)Πολιτική επιλογή η απώλεια χρόνου.
    2)Πολιτική επιλογή η μή διάθεση κονδυλίων.

    Το αποτέλεσμα γνωστό και το βιώνουμε σήμερα.

    Μόνη λύση η μίσθωση μονάδων.

  9. Νομίζω ότι όλοι οι δείκτες είναι ανησυχητικοί. Προσωπικό για επάνδρωση, διαθέσιμα κονδύλια, παλαιότητα και απαξίωση διαθέσιμου υλικού κλπ.. Πολύ δύσκολη εξίσωση για την ηγεσία του Ναυτικού… Μακάρι να καταλήξουν σε λαχείο όπως ήταν ο Αβέρωφ, αλλά και οι «S» . Όμως μέχρι στιγμής πιστώνονται με την τραγική αποδοχή των p3 χωρίς να υπάρξουν παραιτήσεις και κριτική…

  10. χαχαχαχαχαχα ακου λεει δεν κανει το τικο αλλα να νοικιασουμε φρεμ ρε τι ειναι αυτοι ρεεε? εχουν καταλαβει οτι η γαλλια εχει 5 φρεμ κ την τελευταια φορα επι μπαρμπα φωτη η υπαμ της γαλλιας πηγε να παθει εγκεφαλικο.Ασ κατσουν με της s να δουν τι ωραια ειναι,ο τσουνης νομιζω μας αποχερετα τον μαη οποτε ιδωμεν.

  11. Απαράδεκτη κατάστσαση…

    Στα αλήθεια τί περιμέναμε; Πώς έιναι δυνατόν να μιλάμε για LCF & F-123 και να τα θέλουμε και τσάμπα;
    Αφού επιλογές δεν υπήρχαν λοιπόν, για τις Adelaide γιατί δεν δώσαμε προσφορά; Κι αυτές δεν έχουν ανταλλακτικά; Προτιμάμε να μείνουμε με τις S; Αυτές είναι σε καλύτερη κατάσταση;

    Aν όντως καίγεσαι πας και για F-122 και για Adelaide και λες κι ευχαριστώ – άλλωστε αμφότερες είναι ανώτερες του συνόλου των φρεγατών μας.

  12. Οσοι φωνάζεται για ΤΙCO τι και πότε είναι διαθέσιμο γνωρίζεται;
    Τα πλοία όταν θα αποσυρθούν θα είναι λίγο πριν την τεσσαρακονταετία… λιωμένα και δεν ξέρουμε και τι θα αποδεσμευθεί και από το οπλισμό και τα ηλεκτρονικά τους…

    Από ότι καταλαβαίνω με τα 209/1400 της βραζιλίας να ασχοληθεί κανείς δεν πρόκειται… και αυτά πάνε όπως οι Adelaide προς άλλες πολιτείες.

    Δεκτό ότι υπάρχουν ελάχιστες λύσεις, αφού υπάρχει άμεση ανάγκη γιατί δεν ξεκινά άμεσα ένα πρόγραμμα ναυπήγησης με Gowind 3100 και έχουμε κολλήσει στις Belharra, αδυνατώ να κατανοήσω αφού όλοι εντοπίζουν την ανάγκη άμεσης ενίσχυσης στο ΠΝ!!!

    Να μου πεις ακόμα παλεύουν το θέμα με τις τορπίλες…

  13. Arleigh Burke δεν μας παραχωρούν Ticonderoga δεν θέλει το Π.Ν τελικά τι ακριβώς πήραμε ως αντάλλαγμα από τη νέα συμφωνία για βάσεις και Σούδα;
    Τη βυθοκόρο και τα σάλια τους που έτρεχαν κατά την επίσκεψη του Πομπέο και η ξεδιάντροπη ξελιγωμάρα τους;
    Φοβερή διαπραγμάτευση.
    Εντελώς ανίκανη.
    Όπως και το πρόσφατο ταξίδι στην Αμερική τελικά άνθρακες ο θησαυρός.
    Αν για την ενοικίαση κάθε FREMM ζητάνε 150 εκατ. ευρώ κατά έτος άρα για δύο FREMM 2Χ150 = 300 εκατ. ευρώ το χρόνο!
    Το φαγοπότι συνεχίζεται κανονικά στο όνομα αναγκαίων των εξοπλιστικών
    Δηλαδή σε λίγα χρόνια θα τα αγοράσουμε με τα χρήματα που θα δώσουμε και δεν θα είναι και δικά μας!
    Με 300 εκατ. ευρώ κατά έτος αγοράζεις αρκετούς πυραύλους για τα Ticonderoga τα περνάς και έναν ελαφρύ εκσυγχρονισμό και θα είναι δικά μας.
    Άλλη λύση
    Με 300 εκατ. ευρώ κατά έτος για την ενοικίαση των FREMM σε πέντε χρόνια με ισόποσες δόσεις 300Χ5 = 1,5 δισ ευρώ δηλαδή όσο κοστίζει ένα καινούργιο Arleigh Burke να βρούνε τα χρήματα και να αγοραστεί ένα ακόμα και με διαπραγμάτευση να μας δοθούν άλλα δύο όταν θα είναι διαθέσιμα με συμφωνημένο εξ αρχής χρονοδιάγραμμα.
    Το Π.Ν έχασε στο πρόσφατο παρελθόν πολλές ευκαιρίες όπως με τις Ολλανδικές φρεγάτες όπως και με τα Kidd.
    Τσαπατσουλιά σε όλα και πάντα.
    Αυτοί οι άνθρωποι είναι υπεύθυνη για να υπερασπιστούν την κυριαρχία της Ελλάδας και την εδαφική της ακεραιότητα.
    Καημένη Ελλάδα.

      1. Δεν εχουν δει το δυσθεωρητο κόστος συντηρησης των μη εκσυγχρονισμένων TICO, γι αυτο και φωνάζουν. Ναι οι TICO που δεν εκσυγχρονηστικκαν το 2013 (και που ειναι οι μονες υποψηφιες για αποσυρση) εχουν κοστη συντηρησης που μεταφραζονται σε δεκαδες εκατομμυρια.

        Για καποιο λογο στο μυαλο τους ολα ειναι απλοποιημενα και θεωρουν φυσιολογικο να πεταξουμε μερικες εκατονταδες εκατομμυρια σε επενδυσεις-συντηρησης απο δω και απο εκει για πλοια που θα ναι μαζι μας 5-7 χρονια, εκ των οποιων αφαιρεστε κανα 2 χρονια μεχρι να κριθουν επιχειρησιακα.

        Ποιος ειπε βεβαια οτι στον χώρο της αμυνας επικρατει η λογικη?

        1. Καταρχάς δεν ξέρουμε εάν πράγματι οι αμερικανοι αποδεσμεύουν Ticos σε εμάς

          Πέφτει πολύ επικοινωνιακό sano είπαμε !

          Σε ελληνική υπηρεσία τα θα κινούνται ελάχιστα σε σχέση με την αμερικανικη χρήση

          Όπως γραφει και το άρθρο της ΠΤΉΣΗΣ με 2 πλοία σε στρατηγικά σημεία κλείνει το Αιγαίο

          Δεν χρειάζονται να κινούνται συνεχεια οποτε το λειτουργικό κόστος θα είναι πολύ χαμηλότερο
          Επιπλέον θα αποσύρεις3S το ελάχιστο
          στα δίνουν τα νούμερα άλλοι σχολιαστές

          Υπάρχει ένας μεγάλος αριθμός από Ticoστο αμερικανικο ναυτικό και θα υπάρχει για τα 20+ επόμενα χρονια

          Μπορεί να αποκτήσουμε τώρα πλοία για δέκα χρονια όπως γραφεις αλλα η επένδυση σε υποδομές όπλα ekpaideushh δεν θα πάει χαμένη αφού θα υπάρχουν αλλα πλοία που θα βγαίνουνε εκτος από το αμερικανικο ναυτικό

          Αλλα έχουμε μπλέξει με στόκους

        2. Όντως δεν ξέρουμε αν θα αποσυρθούν και αυτό δείχνει και πόσο λογική είναι η άποψη ότι δεν μας κάνουν. Αυτά που είναι υποψήφια να αποσυρθούν, ξεκινώντας από το bunker hill, είναι τα παλαιοτερα δλδ αυτά που έχουν κάνει την αναβάθμιση.

        3. Eσενα ποιος σου ειπε οτι θα τα κρατησουμε 5-7 χρονια;
          Σε λιγο θα πειτε πως θα τα κρατησυμε κανα εξαμηνο οπως πατε ορισμενοι..Ακριβα ξεακριβα ποσο στοιχιζει τελικα η απωλεια του Αιγαιου;
          Μηπως μας ερθει φθηνοτερα;
          Eναλλακτικες αναλογων ικανοτητων δεν υπαρχουν ας το καταλαβουμε .
          Μια χαρα υπηρετησαν τα Adams που αν και δυσκολεψαν στην συντηρηση εδωσαν αλλο αερα στο ΠΝ.
          Και μιλαμε για πλοια πολυ κατωτερα τεχνολογικα με λεβητες.

          1. Καλα δεν εχεις αδικο. Τον Αβερωφ τον έχουμε 100 χρονια και βάλε! (ποσα χρονια δλδ πιστευεις οτι μπορεις να κρατησεις πλοια που ειναι ηδη 35 ετων?)

            Εναλλακτική ειναι να μην τα πάρεις. Φρόντισε αυτά τα λεφτά να πιάσουν τοπο με άλλο τροπο.

      2. Ενα δεν εχουνε καταλαβει,,,οτι ο Μητσοτακης εφαγε ακυρο απο τον Τραμπ(το ποιο φιλοτουρκο αμερικανο πολιτικο-το γιατι τοσο θαυμαστης του Ερντογαν,θα το μαθουμε αφου φυγει απο το λευκο οικο ,,,και αν),,καποιο ζουνε με το ονειρο ,,(σανο),οτι το Μαιο ερχονται ΑΒ,εστω στην ξεφτυλα Τico..και μαλιστα..οπως ειναι ,,,εγω λεω στην καλητερη περιπτωση να ερθουνε αποψιλωμενα σε 2 χρονια και αφου εχει μπει στο μαντρι η τουρκια και εχει παρει αυτη ΑΒ(κουιζ),,,οταν δωσανε στην Ελλαδα τα αμπραμς,,,τι δωσανε στην τουρκια η ΗΠΑ?,,επι μπαμπα Μπους που κανε διακοπες καθε χρονο με τον μπαμπα Μιτσοτακη και τρωγανε μαζι της Μαρικας τα. ,ντολμαδακια,,,,σκεψου τωρα εσυ με τον φιλο του ερντογαν βαψομαλλια τον Α’ τι θα παρεις,,,βυθοκορο και πολυ σου πεφτει,,,ΜΕΤΑ το ακυρο που τσιμπησε ο γιος Μιτσοτακη,,ουτε μια καλη κουβεντα δε του απεσπασε,,,και οι σανοφαγοι ,,,ονειρευονται,,καταδρομικα,,η μονη ελπιδα της Ελλαδος ειναι ο Μακρον να το παρει απανω του ,και να δωσει το οκ για της fremm

        1. Tα Αμπραμς θα τα παιρναμε, αν ο Αντωνάκης δεν εκανε τον δυσκολο.

          Σε οτι αφορα ΑΒ και Tico.
          Ο Τραμπ ειναι προβλημα, αλλα θα βαλλουμε τους απογόνους του Αβραάμ να τον ψησουν. Και ολο και κατι θα κανονισει για εμας το Βαθύ Κράτος. Αλλα πρεπει να το κυνηγησουμε το πραγμα. Σε τελικη αναλυση, αν δε ζητησουμε, δε θα παρουμε. «Αιτείτε και δοθήσεται υμίν……»

  14. Πρώτα θα κάνουμε συλλογή απο περιπολικά διαφόρων ειδών , μάρκων και προδιαγραφών.
    Μετα θα κάνουμε συλλογή απο ελικόπτερα μια απο τα ίδια άλλες εκδόσεις αντι για εκσυγχρονισμό.
    Μετα θα δούμε τι θα περισσέψει απο την μοιρασιά της αοζ και αφού μας μπιμπ μπιμπ θα έρθει το ναυτικό ως βαζελίνη ή μπεπανθολ να μας πει ότι να εμείς εδώ είμαστε για την πατρίδα , θα πάρουν ωραία καινούργια πλοία μην ιδρώσουν μα το παίζουν λιμενικό θάλασσας μπλε όπως λέμε Π3 μπλε .
    Πόσοι αντιναυαρχοι έχουν και πόσα χρόνια ενεργά υπηρετήσει την πατρίδα στο Αιγαίο και όχι στο ναύσταθμο?

    Ποιο το βιογραφικό του κυρίου ?
    Απο Windows ξέρει η μονο απο παράθυρα , τι μα πω λες και είναι δικά τους τα λεφτά και αποφασίζουν τι θα τα κάνουν …
    1000 φορές Τικο παρα επιδόματα και 4 S στον πάτο γιατί δεν μπορούσαν να ανταπεξέλθουν σε επιθέσεις κορεσμού κλπ κλπ

  15. Δεν μπορείς να δεχτείς δωρεά μια φεράρι και να μην έχεις 50 λεπτά για να φας ένα κουλούρι. Αν δεν μπουν κονδύλια στον προϋπολογισμό συνδυαστικά με επενδύσεις ΣΔΙΤ στην αμυντική βιομηχανία τότε η μοίρα μας είναι προδιαγεγραμμένη.
    Το παράδειγμα της συνόδου για τη Λιβύη απεικονίζει το μέλλον της ελληνικής κανονικότητας.

  16. Πραγματικά είναι ΑΣΤΕΙΟΙ…
    Όσοι είναι «ΜΕΣΑ» στα ΠΡΑΓΜΑΤΑ γνωρίζουν πως ότι είναι ΝΑ ΓΙΝΕΙ, θα ΓΙΝΕΙ ΩΣ ΤΟ ΜΑΪΟ ΤΟΥ ΤΡΕΧΟΝΤΟΣ ΕΤΟΥΣ.
    Και αφού γνωρίζουμε ΑΥΤΟ,…τί κάναμε για να ¨μαζέψουμε» τα πραγματα στο Π.Ν;;
    -Ακομα να πάρουμε τορπίλες…
    -τα Aegean Hawk δεν έχουν FOS
    -τα Erieye που ειναι κρισιμης σημασίας και δεν είναι του Π.Ν επίσης δεν έχουν FOS.
    -ΑΚΟΜΑ να ΑΝΑΒΑΘΜΙΣΟΥΜΕ τις ΜΕΚΟ…
    ΚΑΝΑΜΕ τίποτα από τα ΠΑΡΑΠΑΝΩ; Ακόμα …συζητάμε…και για υπογραφές ΜΠΑΡΜΠΟΥΤΣΑΛΑ…και όταν υπογραφούν….ο Μάιος είναι δίπλα…ΔΕΝ ΠΡΟΛΑΒΑΙΝΟΥΜΕ ΚΥΡΙΟΙ..ΤΟΣΟ ΑΠΛΑ. ΚΑΠΟΙΟΙ ΘΑ ΛΟΓΟΔΟΤΗΣΟΥΝ ΝΑ ΚΑΤΣΟΥΝ ΣΤΟ ΣΚΑΜΝΙ ΑΡΓΟΤΕΡΑ. ΕΙΤΕ ΠΟΛΙΤΙΚΟΙ ΕΙΤΕ ΣΤΡΑΤΙΩΤΙΚΟΙ ΕΙΤΕ ΚΑΙ ΤΑ ΔΥΟ. ΕΠΕΙΔΗ ΗΞΕΡΑΝ ΚΑΙ ΔΕΝ ΕΠΡΑΞΑΝ. ΔΙΚΑΙΟΛΟΓΙΕΣ ΤΕΛΟΣ.
    -ΔΕ ΘΑ ΣΧΟΛΙΑΣΩ ΠΕΡΙ ΜΠΕΛΧΑΡΑ…που πάνε για το 2025 και μετά.
    -θα σχολιάσω όμως γιατί αναφέρεται στο άρθρο το θέμα με:
    a)τις Αυστραλιανες ΜΕΚΟ, b)τις Γερμανικες 123,c)….τις FREMM

    Λοιπόν…γιατί μας φτάνουν στα όριά μας, και κάποιοι ΘΑ ΠΑΝΕ ΓΟΥΔΙ ΑΡΓΟΤΕΡΑ…
    Μια φορά και έναν καιρό….υπήρχαν κάτι φρεγάτες που τις έλεγαν ADELAIDE…οι οποίες σε οπλισμό αεράμυνας περιοχής και σε ανθυποβρυχιακό πόλεμο, ήταν είναι και για τα επόμενα 5 τουλάχιστον χρόνια το ΠΛΕΟΝ ισχυρό πλοίο στην Ανατολική Μεσόγειο….Μας είπαν για ποσά στην αρχή, μετά….το ξανασκέφτηκαν….μετά….ανέβασαν τα ποσά με φόρτους μάχης αναγκη για υποστήριξη κλπ…
    Το θέμα έκλεισε τα ΠΛΟΙΑ τα πήρε η Χιλή που συνορεύει στον…άλλο Ωκεανό με τη Βραζιλία.

    Πάμε στις ΜΕΚΟ τις Αυστραλιανές…εξαιρετικά πλοία αναβαθμισμένα…ΑΛΛΑ ΞΕΡΕΤΕ ή δεν ΞΕΡΕΤΕ ότι η Αυστραλία δεν τα δίνει παρά μετά από παρελευση τουλαχιστον 5 ετών από σήμερα,…ενώ εμείς ΘΕΛΟΥΜΕ ΠΛΟΙΑ ΣΗΜΕΡΑ,…ΝΑ ΜΗΝ ΠΩ ΧΤΕΣ, γιατί ότι είναι να ΓΙΝΕΙ, θα γινει ΜΈΧΡΙ τον Μάιο του 2020….

    Πάμε στις Γερμανικές τώρα….ΚΟΥΒΈΝΤΑ γίνεται από το 2018,…τα πλοία σε γενικές γραμμές είναι παλιά και λίγο καλύτερα από τις εκσυγχρονισμένες S…δηλαδή….τρίχες σε σχέση με τις ADELAIDE ή τις MEKO τις Αυστραλιανές ή ακόμα ακόμα και με τις δικές μας…ΑΝ τις είχαν ΑΝΑΒΑΘΜΙΣΕΙ,..

    Μας λένε ..γίνεται…ΚΟΥΒΕΝΤΑ για τις BURKE…ρε καραμήτρο…ΠΟΣΕΣ ΦΟΡΕΣ να σου ΠΟΥΝ οι Αμερικάνοι ΌΤΙ ΔΕΝ έχουν ΔΙΑΘΕΣΙΜΕΣ με βάση το δόγμα τους για ΟΡΟΦΕΣ…τί δεν καταλαβαίνεις;;

    Πάμε στις TICO…είναι βαριά σκάφη καταδρομικά,….με τέραστιους φόρτους, αναγκες υποστήριξης στελέχωσης κλπ…
    το επιχείρημα είναι…ότι 2 TICO θα ισοδυναμούν ότι θα πρέπει να παροπλιστούν 4 S και θα πέσει η οροφή σε 9 μεγάλα σκάφη επιφανείας…
    ρε καραμήτρο Β’ πόσες φορές να σου πούμε, αν κάτσει η στραβή, τί να σου κάνει η φτωχή η S μη εκσυγχρονισμένη, με ΜΗΔΑΝΙΜΕΣ ικανοτητες αεράμυνας,..και που σε λίγο θα ρίχνεις τσιμέντο ταχείας πήξεως στα ρήγματα και ΟΧΙ σε ανατολική Μεσόγειο, αλλά ούτε και σε Σαλαμίνα δε θα βγαίνεις;
    Ακόμα και όλα τα κελιά του TICO να μη γεμίσεις, έχεις ΑΠΟΤΡΟΠΗ. ΓΙΑΤΙ ΑΥΤΟ ΘΕΛΕΙΣ ΠΑΝΙΒΛΑΚΑ.
    Δεν έχεις ΠΡΟΣΩΠΙΚΟ; Αποσύρεις 3 ΜΗ εκσυγχρονισμένες S και ίσως άλλη ΜΙΑ και βρίσκεις ΑΜΕΣΩΣ ΑΜΕΣΩΣ προσωπικό. Και οικονομίες από την υποστήριξη που ήθελαν…ΕΠΙΠΛΕΟΝ σε ΠΙΘΑΝΟ επεισόδιο, το ΠΡΟΣΩΠΙΚΟ των S στην ανοιχτη θάλασσα είναι ΤΕΛΕΙΩΜΕΝΟ. ΑΛΗΘΕΙΑ…ΝΟΙΑΖΕΣΑΙ ΓΙΑ ΤΟ ΠΡΟΣΩΠΙΚΟ ΣΟΥ;; ΑΝ ΝΟΙΑΖΕΣΑΙ ΕΠΡΕΠΕ ΝΑ ΚΑΝΕΙΣ ΚΑΤΙ….ΧΤΕΣ.
    Στη Σούδα υπάρχουν ΕΓΚΑΤΑΣΤΑΣΕΙΣ για ΑΕρΟΠΛΑΝΟΦΟΡΑ και ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΟΥΝ για ΤΙΚΟ…
    Η περιοχή ΕΥΘΥΝΗΣ για ένα ΤΙΚΟ είναι η Μεσογειος και ΟΧΙ η Σαλαμίνα ή το Αιγαίο. ΆΡΑ τα ΔΕΝ υπάρχουν ΕΓΚΑΤΑΣΤΑΣΕΙΣ για το ΠΡΟΣΩΠΙΚΟ στη Σούδα έχει να κάνει με την ΒΟΛΕΨΗ που υπάρχει μέχρι τα τώρα γιατί η Σαλαμίνα είναι δίπλα στην ΑΘΗΝΑ.

    Να τα κάνουμε ταληράκια για τις FREMM που συζητάμε πάλι;;
    ΑΛΗΘΕΙΑ ξεχασαν τί ΈΓΙΝΕ με τον μπαρμπα Φώτη;; Εδώ βγήκε η Υπουργός Άμυνας της Γαλλίας και είπε…NO… ΤΙΣ ΧΡΕΙΑΖΌΜΑΣΤΕ για το δικό μας Ναυτικό γιατί δεν έχουμε ΟΡΟΦΕΣ κλπ..
    La fayette?? Θέλουμε κρουαζιερόπλοια ή πολεμικά σκάφη.
    Να μη συγχιστώ άλλο βραδιάτικα.
    Καλύτερα να ΜΗ γράφετε τέτοια γιατί δεν είμαστε σανοφάγοι. Ξέρουμε ότι δεν το κάνετε επίτηδες αυτή είναι η ειδησεογραφία αλλά ΗΜΑΡΤΟΝ ΠΙΑ…Παρακαλούμε εσείς που έχετε πρόσβαση στους ΑΡΧΗΓΟΥΣ κλπ ΝΑ ΤΟ ΜΕΤΑΒΙΒΑΣΕΤΕ.

    1. Σωστός !

      Αυτά που γραφεις τα φωνάζουμε οι περισσότεροι εδώ μέσα αλλα ποιος μας λογαριάζει

      Οι γερμανικές F123 είναι νεότερες των S και ανάλογες των MEKO ναυπηγημένες μεταξύ 92-96

      Αυτό που έχω να παρατηρήσω πως από τότε που βγήκε ο προϋπολογισμός του 20 με τις ελαφρά μειωμένες αμυντικές δαπάνες ζούμε μια επικοινωνιακή καταιγίδα σανού για διαφορες κινήσεις στα εξοπλιστικά από AB,Ticos , M2000-5 , BRADLEY , επιπλέον 214, τορπίλες,fremm leasing
      Προσπαθούν να καλύψουν την αδιαφορία αδυναμία τους με σανo!!

      1. Ε και σεις πως κάνεετε έτσι; Τα μπουζούκια της Αθήνας είναι πιό γλυκά. Στης Κρήτης πέφτουν μπαλωθιές.

        Περιληπτικά η κατάσταση έχει ως εξής

        Σενάρια περί αγοράς μεταχειρισμένων μονάδων: Δεν υπάρχουν διαθέσιμες μεταχειρισμένες μονάδες για αγορά.

        Σενάρια περί αγοράς καινούριων μονάδων: Δεν υπάρχουν διαθέσιμα χρήματα για αγορά καινούριων μονάδων.

        Η εποχή που ζούμε είναι η ίδια με το Βυζάντιο κατά τους τελευταίους αιώνες. Για να διατηρήσουν την παρασιτική γραφειοκρατία στις θέσεις της κάνανε περικοπές στο στόλο, χάθηκε ο έλεγχος του Αιγαίου, Ιονίου και Μαύρης Θάλασσας και πέρασε σε και Ενετούς-Γενουάτες. Επί της ουσίας η πρώτη άλωση της Πόλης δε θα γινόταν αν το βυζάντιο είχε διατηρήσει το ναυτικό του. Μην ξεχνάμε ότι με τα καράβια της Βενετίας έφτασαν οι σταυροφόροι μέσω του Αιγαίου στην Πόλη. Και πολλές άλλες τραγωδίες ιστορικές, η απώλεια του Μπάρι, του Δυρραχίου, της Χίου και της Ρόδου, οι πειρατικές επιδρομές των τουρκομάνων στα νησιά και τα μικρασιατικά παράλια, στη Θράκη και τη Μακεδονία, όλα οφείλονταν στην έλλειψη ναυτικού. Με ισχυρό ναυτικό ίσως θα ήταν διαφορετική η έκβαση της ιστορίας.

        Αυτά για να δούμε και μια ιστορική διάσταση των σύγχρονων γεγονότων και να θυμηθούμε ότι τα ίδια λάθη έχουν πάντα τα ίδια αποτελέσματα. Σήμερα πρέπει να υπερασπιστούμε πάλι τη θάλασσα με τα νησιά και την ΑΟΖ, που είναι ο πνεύμονας του ελληνισμού. Αντί όμως να εξορθολογίσουν το κράτος και την οικονομία, διάλεξαν απλά να διατηρήσουν τον κομματικό στρατό στις θέσεις τους και να ξεσκίσουν οικονομικά όλο τον ελληνικό λαό για 10 χρόνια. Και φυσικά να καταστρέψουν τις ένοπλες δυνάμεις. Και τώρα τρέχουν σαν άλλοι Αλέξιοι Άγγελοι στη δύση να ζητήσουν υποστήριξη για να κατοχυρώσουν την εξουσία τους.

  17. τοση ναυτικη παραδοση τοσες θαλασσες και αντι να εχουμε τα δικα μας πλοια ψαχνουμε απο που να νοικιασουμε…….καλο πατο τοτε….αντε να στρωθειτε στην δουλεια να φτιαξετε κανα πλοιο γιατι οι αλλοι θα μας πουλησουν κανα πλοιο μονο αν τους περισεψει

  18. Θεωρώ ότι δεν θέλουν τα σκάφη(με την προϋπόθεση οτι προσφέρονται) γιατί είναι πραγματικά game changer που σημαίνει ότι θα πρέπει μετά να «πατήσουν» τα κουμπιά γιατί δεν θα υπάρχει δικαιολογία να πουν ότι δεν είχαμε υπεροχή. Αυτά φοβάμαι

  19. Το ιστολογιο προφανως μας αναφερει με καλη πιστη οσα του μετεφερε καποια «πηγη» στο ΥΕΘΑ. Και καλα κανει.

    Η «πηγη» του αρθρου λοιπον μας λεει τα εξης:

    1. Δεν μας κανουν τα διαθεσιμα μεταχειρισμενα πλοια, και αυτα που μας κανουν δεν ειναι διαθεσιμα. Ιδιως δεν μας κανουν τα αμερικανικα που ενδεχομενως παραχωρουνται σχεδον δωρεαν.
    2. Χρειαζομαστε αμεσως ενισχυση, και για αυτο πρεπει να παραγγειλουμε αμεσως τις 2 Μπελχαρες των 2 δισ. , που «καλυπτουν τις απαιτησεις του Ναυτικου», και που ολως τυχαιως ηταν η λυση που ηδη προωθειται βασικα για πολιτικους λογους. Με απευθειας αναθεση φυσικα, χωρις αξιολογηση αλλων λυσεων, συνομιλιες με αλλους κατασκευαστες, και αλλες τετοιες χρονοβορους «τυπικοτητες».
    3. Ο ενοικος του Μαξίμου δειχνει τεραστιο ενδιαφερον και αγωνία για το Ναυτικο, και το αγαπαει τοσο πολυ, που καταδεχεται να καλεσει αυτοπροσωπως τον Α/ΓΕΝ, ο οποιος ειναι 3 επιπεδα πιο κατω στην ιεραρχια.

    Η πραγματικοτης:
    1. Ο Α/ΓΕΝ κληθηκε μονο για να υπαρξει συντονισμος με το Μαξίμου στο θεμα με τις Μπελχαρες, οι οποιες ειναι πολιτικη αποφαση, αλλα προφανως απαιτειται η συνεργασια και η συνεχης τεχνικη συνδρομη του ΓΕΝ. Το Μαξιμου δεν ενδιαφερεται για τιποτε αλλο περαν της αγορας γαλλικης «προστασια» μεσω αυτης της παραγγελιας.

    2. Οι πραγματικες προθεσεις του Μαξίμου εναντι του στρατευματος φαινονται στον στρατιωτικο προυπολογισμο του 2020 , ο οποιος ειναι στο ιδιο ακριβως πολυ χαμηλο επιπεδο με αυτο που παρεληφθη απο τους ΣΥΡΙΖΑίους. Μαλλιστα Μαξίμου και Σκυλακάκης ειχαν πιεσει για περικοπες επιπλεον 50 εκ.

    3. Χρειαστηκε να παει ο κ. Α/ΓΕΝ να κανει «εκτενη ενημερωση» στον ενοικο του Μαξίμου, ο οποιος προφανως μεχρι εκεινη τη στιγμη ηταν στο σκοταδι για την κατασταση του Στόλου. Συναγεται λοιπον οτι διαπραγματευοταν με τον μεσιέ Μακρόν για Μπελχαρες, χωρις να ειναι επαρκώς ενημερος και κατατοπισμενος επι της καταστασεως και των αναγκων του Ναυτικου. Ειχα την εντυπωση οτι του εγινε «εκτενης ενημερωση» τον περασμενο Ιουλιο του 2019 που πηγε στο Πενταγωνο, αλλα μαλλον τα ξεχασε και χρειαζοταν ενα γερο φροντιστηριο για να τα ξαναθυμηθει. Να εχει μαζι του τη γραμματεα του να κραταει σημειωσεις.

    2. 2, Τα πλοια δε θα ελθουν πριν το 2024-2025, και αυτο ειναι το αισιοδοξο σεναριο. Τα περι «κατεπειγοντος» επομενως ειναι προφασεις εν αμαρτίαις. Δεν καλυπτουν σημαντικες απαιτησεις του Ναυτικου, οπως η ταχυτητα 30 κομβων.

    3. Η αποπειρα της «πηγης» να φιλοτεχνησει να την εικονα Πρωθυπουργου-πολεμαρχου, ειναι καπως κωμικη για οσους εχουμε παρακολουθησει το βίο και την πολιτεια του ανδρός. Αθελα της επισης, πεταει εσωκομματικες μπηχτες κατα των Σαμαρα και Καραμανλη Junior, οτι δεν καταδεχονταν να μιλησουν με τους Αρχηγους, αφου αυτος το εκανε «πρωτη φορα», (ψευδες, ο πατερας του το εκανε συνεχεια) και οτι εχασαν πολυτιμο χρονο και αδιαφορουσαν (αυτο ειναι αληθες).

    4. Πολυ θα ηθελα να ακουσω τη γνωμη του τεως Α/ΓΕΝ κ. Κ Χρηστίδη περι της «ακαταλληλοτητας» των υπο παραχωρηση αμερικανικων πλοιων Tico ή και ΑΒ. Και ο νοων νοειτω.

    ΥΓ: Αδικα ασχολουμεθα. Δεν θα αποκτηθουν τα πλοια.

  20. Αυτούς δεν ψηφίσατε???ακόμη και σε πόλεμο να πάμε θα κάτσουν στην ακρουλα τους και θα μας πουν να πάμε στο δικαστήριο της Χάγκης…..😰γιατί όπως έχουν πει και πολλοι υπουργοι εξωτερικών (της Ελλάδος στο παρελθόν) ότι και η Τουρκία έχει αοζ ……και οι Αμερικάνοι μόλις προχθές το παραδεχτικαν ότι εάν συμβεί κάτι μετάξι Ελλάδος και Τουρκίας θα μας βάλουν να κάτσουμε σε ενα τραπεζι και θα μας πουν να τα λύσουμε για να μην πάμε σε πόλεμο…Δηλαδή να τους παραχωρήσουμε ΑΟΖ ΚΑΣΤΕΛΟΡΙΖΟΥ ΚΑΙ χωρίς πόλεμο…..κάλιο να παμε σε πόλεμο παρά να παραδώσουμε κομμάτι γης Ελληνικής Χωρίς να πέσει ούτε μια σφερα….Η ιστορία επαναλαμβάνετε όπως κάποτε ο ΔΡΑΜΛΗΣ πέρασε τον Μοριά ΑΤΟΥΦΕΚΙΣΤΟΣ και έκατσε ο Παπαφλέσσας ολομόναχος (αφού είχε φροντίσει να μπουν όλοι οι αξιόλογοι στρατιωτική της Ελλάδος στην φιλακη)με ανδρισμό για την τιμή των όπλων να ρειξει μερικούς πιροβολισμους μπας και μας ΛΥΠΙΘΟΥΝ οι Ευρωπαίοι και μας βοηθήσουν….έτσι πάνε να το κάνουν τώρα….ο ΜΕΤΑΞΑΣ είχε φροντίσει λίγο πριν πάμε στο δεύτερο παγκόσμιο πόλεμο η Ελλαδίτες να κάνει τους κατάλληλους στρατιοτικους εξοπλισμούς και εστί καταφέραμε όχι μόνο να κατατροποσουμε τους ΙΤΑΛΟΥΣ αλλά και να αντιμετωπίσουμε κοτζαμαν Ναζιστική Γερμανία ολομόναχος….Αυτός όμως ήταν ο μόνος φιλελινας με τον Καποδίστρια πο κοίταξαν να σώσουν και να αναδιοργανώσουμε την Ελλάδα…ΤΟ ΒΛΕΠΕΤΕ ΠΟΥ Η ΙΣΤΟΡΙΑ ΜΑΣ ΟΧΙ ΜΟΝΟ ΜΑΣ ΛΕΕΙ ΤΟ ΠΑΡΕΛΘΟΝ ΑΛΛΑ ΜΑΣ ΛΕΕΙ ΚΑΙ ΤΟ ΜΕΛΛΟΝ.ΔΙΟΤΙ ΤΟ ΙΔΙΟ ΘΑ ΚΑΝΟΥΝ ΚΑΙ ΑΥΤΟΙΝ ΕΔΩ ΘΑ ΑΛΛΆΞΟΥΝ ΤΑ ΣΥΝΟΡΑ ΜΑΣ ΧΩΡΙΣ ΝΑ ΑΝΤΙΣΤΑΘΟΥΜΕ …ΓΙΑ ΝΑ ΜΗΝ ΠΑΜΕ ΣΕ ΠΟΛΕΜΟ….ΚΑΛΑ ΝΑ ΤΑ ΠΑΘΕΝΟΥΜΕ ΔΙΟΤΙ ΟΛΟΙ ΧΕΡΟΝΤΑΙ ΓΙΑ ΤΙΣ ΜΗΔΑΜΙΝΕς ΜΕΙΩΣΕΙΣ ΤΩΝ ΦΟΡΩΝ ΑΛΛΑ ΚΑΝΗΣ ΔΕΝ ΕΝΔΙΑΦΕΡΕΤΑΙ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΑΡΑΧΩΡΙΣΗ ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΕΔΑΦΟΥΣ ΠΟΥ ΘΑ ΠΡΑΓΜΑΤΟΠΟΙΗΘΕΙ ΣΤΟ ΠΡΟΣΕΧΕΣ ΜΕΛΛΟΝ….Ο ΘΕΟΣ ΝΑ ΜΑΣ ΛΙΠΥΘΕΙ ΚΑΙ ΝΑ ΚΑΤΑΦΕΡΕΙ ΕΣΤΩ ΚΑΙ ΤΕΛΕΥΤΕΑ ΣΤΙΓΜΗ ΝΑ ΜΑΣ ΣΏΣΕΙ

  21. Τα ticonderoga δεν μας κάνουν γιατί :
    1) «έχουν μικρό προσδόκιμο ζωής»
    Ναι αλλά είναι 5 χρόνια νεότερα από τις s που σκοπεύουμε να τις κρατήσουμε για τουλάχιστον αλλά 5 χρόνια
    2) «έχουν παλιά ηλεκτρονικά»
    Ναι αλλά είναι νεότερα των S γιατί έχει γίνει αναβάθμιση πιο πρόσφατα και μάλιστα με off the self υλικά, δλδ εξαρτήματα υπολογιστών που μπορούν να αγοραστούν στο πλαίσιο.
    3)»πρέπει να αποσύρουμε 2 S για κάθε tico και χρειαζόμαστε οροφές»
    Ναι αλλά η S έχει 176-196 άτομα πλήρωμα και το tico 330. Άρα η αλήθεια είναι ότι χρειάζεσαι 3 S για 2 tico. Επίσης η μαχητική αξία ενός tico είναι όσο και των 9 S.
    Επίσης να θυμίσω ότι ο διοικητής ναυστάθμου έχει και κηπουρό με 3 βοηθούς, μήπως τα πληρώματα δεν είναι το πρόβλημα??
    Μήπως το πρόβλημα είναι ότι προς το παρόν τα πλοία χωράνε μόνο στην Σούδα, και θα πρέπει ένα σεβαστό ποσοστό του ΠΝ να ξεσπιτωθεί και να μετακομίσει εκεί?? Και αυτό θα είναι η αφορμή για μονιμοποιηθεί η παρουσία του ΠΝ στην Σούδα, δλδ μόνιμο χωσιμό??

      1. Όταν λες υποδομές από το μηδέν, σε ποια συστήματα αναφέρεσαι?? Στους 4 κινητήρες ge lm 2500 και στους essm που έχουν και οι ΜΕΚΟ, στους harpoon ή στους sm που είχαν τα adams???

          1. Οχι δεν είναι καθόλου εύκολη υπόθεση, αλλά νομίζω οτι για καινούργιο πλοίο, είναι σχετικά εύκολο να αξιοποιήθει και θα κάνει το ΠΝ ένα από τα πιο ισχύρα ναυτικά σε όλη την μεσόγειο.

    1. Συμφωνω απολυτα μαζι σου.
      Μηπως θα επρεπε να κοιταξουμε και στη Νοτιο Αμερικη. Η Βραζιλια θελει να πουλησει 4 υποβρυχια 209/1400 που ειναι νεωτερα απο τα 209/1100 και τα 209/1200 που εχουμε, με ηλικια 40+ χρονων.
      Αυτη ειναι μια οικονομικη λυση και τα υποβρυχια αυτα μπορουμε να τα εχουμε μεσα στο Αιγαιο σε δυο μηνες.

    2. Τα Χανια ειναι παραδεισος, δεν ειναι Εβρος. Ευχαριστως πανε οι του Ναυτικου. Ο Κουλός ειναι το προβλημα, που δε θελει τα δωρεαν αμερικάνικα για να μη χαλασει η δουλειά με τις Μπελχαρες των 2 δισ. Του εχει βαλλει και ο Μακρόν το μαχαιρι στο λαιμό. Σκατά……..

  22. Οταν φτανουμε στο σημειο, Αρχηγος Ναυτικου να λεει στον Πρωθυπουργο, δεν θελουμε Tico, τοτε πιστευω οτι εχουμε πιασει πατο σαν κουλτουρα, σαν χωρα, σαν λογικη, σαν λαος σαν ο,τιδηποτε.

    Κλειστε το το μαγαζι να φυγουμε ολοι να παμε σε αλλες χωρες να ησυχασουμε και αφηστε την Ελλαδα στους Τουρκους, καλυτερα θα της φερθουν. Αχρηστοι.

  23. Άμυνα-Πολιτική
    3/13/2013
    Καταδρομικά Ticonderoga για το ΠΝ;

    Ενα άρθρο του 2012 εξαιρετικά επίκαιρο

    Πρόσφατη ανάρτησή μας σχετικά με την απόσυρση πλοίων του USN προκάλεσε αρκετά σχόλια από αναγνώστες, σε σχέση με τη δυνατότητα και σκοπιμότητα της απόκτησης αποσυρόμενων καταδρομικών κλάσης Ticonderoga του USN από το ΠΝ. Επειδή η συζήτηση μπήκε σε ενδιαφέρουσες λεπτομέρειες, κρίνουμε σκόπιμη μία ξεχωριστή ανάλυση εδώ.

    Εδώ έχουμε επανειλημμένα τονίσει ότι σε μια χώρα όπως η Ελλάδα, που είναι αναγκασμένη να διατηρεί ισχυρές Ένοπλες Δυνάμεις ενώ ταυτόχρονα οι οικονομικές της δυνατότητες είναι περιορισμένες (πολύ περισσότερο λόγω της κρίσης), κάθε ευκαιρία για απόκτηση αξιόμαχου μεταχειρισμένου υλικού δωρεάν ή σε χαμηλές τιμές πρέπει να αξιοποιείται.

    Στις αρχές της δεκαετίας του ’90, η παραχώρηση μεταχειρισμένων αεροσκαφών, πλοίων και αρμάτων μάχης επέτρεψε την απόσυρση πεπαλαιωμένου υλικού, τη μείωση της πολυτυπίας, αλλά έδωσε και νέες δυνατότητες στρατηγικού χαρακτήρα, όπως την αεράμυνα περιοχής για το ΠΝ, που πρόσφεραν τα Α/Τ κλάσης «Κίμων» (Charles F. Adams). Ένα πρόσφατο δείγμα επιτυχημένης απόκτησης μεταχειρισμένου υλικού ήταν η απόκτηση 223 Α/Κ πυροβόλων Μ-109Α3GEA2 από τα γερμανικά αποθέματα, που αναβάθμισαν ριζικά τις ικανότητες του πυροβολικού του ΕΣ, με τίμημα μόλις 18 εκ. Ευρώ. Αντίθετα, οι υψηλού κόστους αγορές οπλικών συστημάτων «από πρώτο χέρι» συχνά μετατρέπουν τις ΕΕΔ σε πειραματόζωα και αποδεικνύονται επωφελείς μόνο για την τσέπη των αντιπροσώπων μεγάλων εταιρειών και όσων κρατικών λειτουργών τους «συναναστρέφονται».

    Αν προσθέσουμε στα παραπάνω το γεγονός ότι η οικονομική κρίση αποκλείει κάθε σκέψη για απόκτηση νέου κύριου υλικού μεσοπρόθεσμα, καταλήγουμε στο συμπέρασμα ότι τέτοιες ευκαιρίες απόκτησης μεταχειρισμένου υλικού πρέπει να θεωρούνται «μάννα εξ ουρανού». Το ερώτημα όμως που τίθεται, ειδικά σε σχέση με τα συγκεκριμένα πλοία, είναι (α) αν ταιριάζουν στις ελληνικές αμυντικές ανάγκες και (β) αν η σχέση κόστους – απόδοσης που παρουσιάζουν είναι βιώσιμη και αποδεκτή.

    Α. Οι ελληνικές αμυντικές ανάγκες

    Όπως είχαμε γράψει και παλιότερα, οι σημαντικότερες στρατηγικές προκλήσεις που αντιμετωπίζει διαχρονικά το ΠΝ στο πλαίσιο της ελληνοτουρκικής αντιπαράθεσης είναι
    (1) η διασφάλιση των θαλάσσιων διόδων μεταξύ ηπειρωτικής Ελλάδας και νήσων Αν. Αιγαίου από τον κίνδυνο (κυρίως) των τουρκικών υποβρυχίων και
    (2) η ναυτική παρουσία πλησίον της Κύπρου, όπου ο βασικός κίνδυνος είναι η τουρκική αεροπορία (μάλιστα η πρόσφατη «κινητικότητα» στη ΝΑ Μεσόγειο λόγω των κοιτασμάτων υδρογονανθράκων, ενδεχομένως θέτει ως πρωταρχική απαίτηση την ανάγκη παρουσίας πλησίον της Κύπρου).
    Οι δύο αυτές προκλήσεις προδιαγράφουν τους τομείς όπου κυρίως απαιτείται να είναι ικανές οι μεγάλες μονάδες του ΠΝ:
    (α) ανθυποβρυχιακός αγώνας και (β) αντιαεροπορική άμυνα περιοχής.
    Άλλες αποστολές όπως η «καταναυμάχηση» των εχθρικών μεγάλων μονάδων επιφανείας ή η μεταφορά πυραύλων πλεύσης (cruise) για την επίτευξη πληγμάτων στο εχθρικό έδαφος (ικανότητα που είναι πολύ «της μόδας» τελευταία σε σχέση με το ενδεχόμενο παραγγελίας φρεγατών FREMM οπλισμένων με πυραύλους SCALP) είναι στρατηγικά δευτερεύουσες και μπορούν να εκτελεστούν επιτυχέστερα από άλλα ναυτικά μέσα (ΤΠΚ κατά μεγάλων εχθρικών μονάδων, υποβρύχια ως ανεντόπιστοι φορείς πυραύλων cruise), καθώς και από την ΠΑ (Mirage 2000 ως φορείς Exocet/SCALP).

    Επομένως οι κύριες μονάδες του ΠΝ απαιτείται να έχουν ικανότητες (α) ανθυποβρυχιακές και (β) αντιαεροπορικές. Στον ανθυποβρυχιακό τομέα μπορεί να ειπωθεί ότι οι ικανότητες των φρεγατών τύπων MEKO και Standard που υπηρετούν είναι επαρκείς, ιδίως επειδή τα οργανικά ελικόπτερα S-70B Aegean Hawk παραμένουν στην αιχμή της τεχνολογίας. Στον αντιαεροπορικό τομέα όμως, οι ικανότητες των φρεγατών του ΠΝ περιορίζονται στην αυτοπροστασία τους, έστω σε ελαφρώς ευρύτερη ακτίνα μετά την προσθήκη του ESSM. Η ικανότητα Α/Α άμυνας περιοχής, που είναι κρισιμότατη για την ενίσχυση της Κύπρου και γενικά για τη ναυτική παρουσία του ΠΝ στην Αν. Μεσόγειο, απωλέσθηκε με τον παροπλισμό του τελευταίου από τα Α/Τ κλάσης Charles F. Adams, του Α/Τ Κίμων, το 2004. Οι προτάσεις για αντικατάστασή τους με απόκτηση 4 αμερικανικών αντιτορπιλικών κλάσης Kidd δεν ευοδώθηκαν, κι έτσι το ΠΝ έκανε ένα μεγάλο στρατηγικό βήμα πίσω. Μαζί του και οι Ελληνικές Ένοπλες Δυνάμεις ως σύνολο: γιατί τα πλοία αυτού του είδους, πέρα από την ευρεία Α/Α κάλυψη που μπορούν να παράσχουν με το δικό τους οπλικό σύστημα σε μια μοίρα του στόλου κατευθυνόμενη προς Κύπρο, μπορούσαν να διευκολύνουν και με πολλούς άλλους τρόπους (τακτική εικόνα ραντάρ, αναμετάδοση τηλεπικοινωνιών κ.ά.) τις ελληνικές ενέργειες προς υποστήριξη της Κύπρου, και ιδιαίτερα τις επιχειρήσεις της ΠΑ.

    Το Α/Τ Κίμων (D-218) εκτοξεύει πύραυλο SM-1. Από την είσοδό του σε υπηρεσία (1991) και ως την απόσυρσή του (2004) παρείχε στο ΠΝ (μαζί με τα Νέαρχος, Φορμίων και Θεμιστοκλής) αντιαεροπορική άμυνα περιοχής. Μετά…
    Η διαθεσιμότητα αμερικανικών σκαφών με ικανότητα Α/Α άμυνας περιοχής δίνει τη δυνατότητα να ξαναγίνει ένα «βήμα μπροστά» και να καλυφθεί το κενό. Πριν λίγο καιρό είχε συζητηθεί το ενδεχόμενο παραχώρησης αντιτορπιλικών της κλάσης Arleigh Burke «με ελκυστικούς όρους» (δηλ. όχι δωρεάν), της οποίας η τύχη αγνοείται. Όμως με δεδομένο ότι τα 4 αποσυρόμενα καταδρομικά τύπου Ticonderoga ανήκουν σε παλιότερη κλάση και προορίζονται για διάλυση (όχι για πώληση όπως οι αποσυρόμενες φρεγάτες), ίσως σε αυτή την περίπτωση θα ήταν εφικτή μια δωρεάν παραχώρηση, εφ’ όσον υπάρξει η κατάλληλη πολιτική πίεση.

    Εννοείται δε, ότι τα συγκεκριμένα πλοία θα κάλυπταν πλήρως τις ελληνικές ανάγκες παρουσίας στην Αν. Μεσόγειο. Με ικανότητα ταυτόχρονης έρευνας, ιχνηλάτησης και καθοδήγησης βλημάτων για πάνω από 100 εναέριους στόχους ταυτόχρονα, χάρη στο ραντάρ παθητικής διάταξης τύπου SPY-1Β(V), καρδιά του συστήματος αεράμυνας AEGIS, ένα τέτοιο καταδρομικό θα μπορούσε να ελέγξει αποτελεσματικά το κρίσιμο τρίγωνο Κρήτης – Καστελλορίζου – Κύπρου. Πλήρεις είναι επίσης οι αισθητήρες ανθυποβρυχιακού πολέμου, με παθητικό σόναρ AN/SQR-19 TACTAS και ενεργό σόναρ AN/SQS-53B/C/D, ενώ μεταφέρονται και δύο ελικόπτερα Seahawk. Από τους κάθετους εκτοξευτές (VLS) Mk41 122 θέσεων (σε δύο μονάδες των 61 θέσεων εκάστη, μία στην πλώρη και μία στην πρύμνη) μπορεί να βληθεί μεγάλη ποικιλία βλημάτων, όπως Standard, Tomahawk, κάθετα εκτοξευόμενοι ASROC (VLA) και ESSM. Ο οπλισμός συμπληρώνεται με 8 πυραύλους επιφανείας- επιφανείας Harpoon, δύο CIWS Phalanx, δύο πυροβόλα των 5″/54 και δύο τριπλούς τορπιλοσωλήνες Mark 32. Επίσης τα συγκεκριμένα πλοία (σε αντίθεση με τα νεώτερα Arleigh Burke) έχουν υποδομή για φιλοξενία διοικητή ναυτικής δύναμης, κάτι που τα καθιστά ιδανικά για ναυαρχίδες του στόλου.

    Από κάποιες πλευρές τέθηκε το ερώτημα, αν τα συγκεκριμένα σκάφη, κατασκευασμένα μεταξύ 1991 και 1994, μπορούν να ανταποκριθούν σε νέες ανάγκες και απειλές, όπως τα υποβρύχια τύπου 214 και τα αεροσκάφη F-35 που αναμένεται να ενταχθούν στο τουρκικό οπλοστάσιο. Αν και μια πλήρης ανάλυση του θέματος είναι αδύνατη εδώ, θεωρούμε ότι σε σχέση με τη μελλοντική υποβρύχια απειλή κρίσιμη σημασία θα έχουν οι ικανότητες του οργανικού ελικοπτέρου, και σε αυτόν τον τομέα το ΠΝ ακολουθεί τις εξελίξεις «κατά πόδας». Όσο για τη μελλοντική εναέρια απειλή, ουδείς μπορεί να εγγυηθεί την αντιμετώπισή της. Το βέβαιο όμως είναι ότι το ραντάρ SPY-1 είναι ένα σύστημα που έθεσε νέα στάνταρ στον τομέα του και εξακολουθεί ακόμα και σήμερα, σχεδόν τριάντα χρόνια μετά την εισαγωγή του σε υπηρεσία, να εξοπλίζει νέα πλοία.

    Β. Σχέση κόστους – απόδοσης

    Οπωσδήποτε τα σκάφη της κλάσης Ticonderoga, με μήκος 173 μέτρων, εκτόπισμα σχεδόν 10.000 τόνους και πλήρωμα σχεδόν 400 άτομα, είναι έξω από τα σημερινά «στάνταρ» του ΠΝ. Και μάλιστα ειδικά σε εποχή οικονομικής κρίσης, που κάθε Ευρώ μετράει. Είναι επομένως λογικό να εκφραστούν αμφιβολίες για τη σκοπιμότητα της απόκτησης των συγκεκριμένων σκαφών, που θα αφορούσαν κυρίως το κόστος απόκτησης, εισαγωγής σε υπηρεσία και χρήσης τους, τις ανάγκες επάνδρωσης, καθώς και τις απαιτήσεις τους σε υποδομή.

    Ξεκινώντας από το κόστος απόκτησης, ας ξεκαθαρίσουμε αμέσως ότι εννοούμε μόνο την πιθανότητα δωρεάν παραχώρησης, η οποία θα έπρεπε να επιδιωχθεί πιεστικά, με πολιτικά μέσα. Ο,τιδήποτε άλλο θα ήταν εκτός των δυνατοτήτων της ελληνικής οικονομίας – όπως είναι και κάθε νέα ναυπήγηση πλοίων τέτοιας κλάσης.

    Εφ’ όσον λοιπόν υπάρξει δυνατότητα δωρεάν παραχώρησης, τίθεται το ζήτημα του αρχικού κόστους εισαγωγής του τύπου σε υπηρεσία. Αυτό το κόστος φαίνεται ανεκτό, δεδομένου ότι τα περισσότερα οπλικά συστήματα των Ticonderoga υπηρετούν στο ΠΝ (ESSM, Harpoon, Phalanx, πυροβόλα Mk45, τορπιλοσωλήνες Mk 32, SRBOC, Nixie) ή υπηρετούσαν σε άλλες εκδόσεις τους (ASROC, SΜ-1). Εξ ίσου γνωστοί (από τις φρεγάτες κλάσης Ύδρα) είναι και οι αεριοστρόβιλοι LM2500 που αποτελούν το προωστήριο σκεύος. Το κυρίως κόστος εισαγωγής θα αφορά την εκμάθηση και υποστήριξη του ηλεκτρονικού εξοπλισμού, καθώς και το οπλικό φορτίο των πυραύλων SM-2 (που πάντως θα μπορούσε να επιδιωχθεί η δωρεάν παραχώρησή τους). Αλλά σε γενικές γραμμές, αν τα πλοία μεταβιβασθούν σε κατάσταση λειτουργίας (hot transfer), το αρχικό κόστος δεν φαίνεται σημαντικό.

    Στη συνέχεια τίθεται το ζήτημα του κόστους χρήσης. Σύμφωνα με αυτήν και αυτήν την πηγή που μας υπέδειξε αναγνώστης μας, η λειτουργία ενός καταδρομικού τύπου Ticonderoga (συμπεριλαμβανομένης μισθοδοσίας, καυσίμων και συντήρησης) το 2010 κόστιζε περί τα 60 εκ. δολλάρια, δηλαδή περίπου €50 εκατομμύρια ετησίως, με αυξητική τάση. Για να υπάρξει μια συγκριτική αξιολόγηση, το ετήσιο αυτό κόστος θα έπρεπε να συγκριθεί με το αντίστοιχο κόστος χρήσης μιας φρεγάτας γενικών καθηκόντων, όπως οι ΜΕΚΟ-200 (κλάσης Ύδρα) και Standard (κλάσης Έλλη) που υπηρετούν στο ελληνικό ΠΝ. Επειδή όμως τέτοια στοιχεία δεν μας είναι διαθέσιμα και επιπλέον στον υπολογισμό του κόστους λειτουργίας οι ανωτέρω πηγές συνυπολογίζουν το κόστος μισθοδοσίας (που διαφέρει σημαντικά μεταξύ USN και ΠΝ), αποφασίσαμε να συγκρίνουμε το ετήσιο κόστος λειτουργίας των καταδρομικών Ticonderoga με αυτό των φρεγατών Oliver Hazard Perry στο USN. Η λογική της σύγκρισης είναι ότι οι Ο.Η.Perry είναι φρεγάτες γενικών καθηκόντων, που σε πολλά χαρακτηριστικά τους (ηλικία, εκτόπισμα, μέγεθος πληρώματος) είναι συγκρίσιμες με την κλάση Standard (Έλλη) του ΠΝ. Η μόνη κρίσιμη διαφορά μεταξύ των δύο τύπων είναι το προωστήριο σκεύος: αμφότερες χρησιμοποιούν αεριοστροβίλους, αλλά οι φρεγάτες Perry εμφανίζονται οικονομικότερες (με 2 αεριοστρόβιλους συνολικής ισχύος 41.000 HP) σε σύγκριση με τις Standard που χρησιμοποιούν τέσσερις αεριοστρόβιλους κινητήρες συνολικής ισχύος 60.000 HP. Επομένως είναι λογικό να υποτεθεί αυξημένη κατανάλωση καυσίμου για τα ελληνικά πλοία.

    Αν λοιπόν συγκρίνουμε τα στοιχεία κόστους χρήσης των καταδρομικών Ticonderoga που προκύπτουν από την προαναφερθείσα πηγή με τα στοιχεία κόστους χρήσης φρεγατών O.H. Perry που προκύπτουν από αυτήν την πηγή, βλέπουμε ότι για το έτος 1993 το μέσο κόστος χρήσης μιας φρεγάτας O.H. Perry ήταν περίπου 16 εκ. δολλάρια, ενώ ενός καταδρομικού Ticonderoga περίπου 37 εκ. δολλάρια. Αν θεωρήσουμε το ετήσιο κόστος χρήσης των ελληνικών φρεγατών Standard ως ελαφρώς υψηλότερο αυτού των O.H.Perry λόγω μεγαλύτερης κατανάλωσης καυσίμων, προκύπτει κατά προσέγγιση ότι το κόστος χρήσης ενός καταδρομικού τύπου Ticonderoga από το ΠΝ θα ήταν περίπου το διπλάσιο του κόστους χρήσης μιας φρεγάτας κλάσης «Έλλη». Αυτή η εικόνα αντιστοιχεί και προς τους απαιτούμενους αριθμούς πληρώματος, όπου τα καταδρομικά απαιτούν περίπου το διπλάσιο πλήρωμα.

    Είναι αυτοί οι αριθμοί απαγορευτικοί; Κατά τη γνώμη μας, όχι.

    Το ΠΝ νομοτελειακά θα αποσύρει σχετικά σύντομα τις τέσσερις φρεγάτες κλάσης Standard που δεν υποβλήθηκαν σε εκσυγχρονισμό. Ο λόγος δεν είναι μόνο η πίεση για οικονομίες, αλλά και η φθορά του χρόνου και η δυσκολία υποστήριξης παλιών συστημάτων. Ήδη αποσύρθηκε η Φ/Γ Μπουμπουλίνα (F 463) και προφανώς θα ακολουθήσουν οι Φ/Γ Κανάρης (F 464), Θεμιστοκλής (F 465) και Νικηφόρος Φωκάς (F 466). Οι τέσσερις αυτές φρεγάτες θα μπορούσαν να αντικατασταθούν από δύο καταδρομικά κλάσης Ticonderoga χωρίς προβλήματα εξοικείωσης με το κύριο υλικό, χωρίς να προκύψει μεγαλύτερο κόστος χρήσης, και χωρίς πρόσθετες ανάγκες σε προσωπικό (θα μπορούσε να εξεταστεί και η προμήθεια δύο πρόσθετων σκαφών, αλλά μόνο ως πηγών ανταλλακτικών). Μια τέτοια κίνηση θα επέφερε μείωση των μεγάλων μονάδων του ΠΝ σε 12, αλλά στην πραγματικότητα η συνολική ισχύς πυρός του θα πολλαπλασιαζόταν, καθώς οι διαθέσιμοι προς εκτόξευση πύραυλοι από τα δύο αυτά καταδρομικά (260) θα ξεπερνούσαν το σύνολο των διαθέσιμων πυραύλων των δεκατριών φρεγατών του στόλου στη σημερινή του σύνθεση! Και αν η βελτίωση της ισχύος πυρός μπορεί να ποσοτικοποιηθεί σε αριθμό πυραύλων, η βελτίωση της τακτικής εικόνας και του συντονισμού επιχειρήσεων που θα προσέφερε ο ηλεκτρονικός εξοπλισμός των Ticonderoga, είναι απλά ανεκτίμητη.

    Μία ένσταση που συχνά προβάλλεται κατά της προμήθειας τόσο μεγάλων σκαφών από το ΠΝ είναι η ανάγκη δημιουργίας νέων υποδομών, που προκύπτει από τις διαστάσεις τους και ιδίως το βύθισμά τους (10,2 μέτρα έναντι π.χ. 6 μέτρων της φρεγάτας «Ύδρα»).
    Κατ’ αρχήν καλό είναι να υπομνησθεί ότι τέτοια μεγέθη πλοίων δεν είναι εντελώς άγνωστα για το ΠΝ: ενδεικτικά, το ΠΓΥ «Προμηθεύς» (Α-374) έχει ακόμα μεγαλύτερο εκτόπισμα και βύθισμα.
    Επιπλέον όμως, η «ασυμβατότητα» με τις εγκαταστάσεις του Ναυστάθμου Σαλαμίνας πρέπει πια να πάψει να αποτελεί κριτήριο, γιατί οι νέες στρατηγικές συνθήκες επιβάλλουν στο ΠΝ την εντατικότερη αξιοποίηση του Ναυστάθμου Κρήτης: Αφ’ ενός η λειτουργία του ναυστάθμου του Ακσάζ έχει συντομέψει σημαντικά την πρόσβαση του TDK προς τα Δωδεκάνησα και το Καρπάθιο, επιβάλλοντας αντίστοιχη συντόμευση του χρόνου αντίδρασης του ΠΝ, και αφ’ ετέρου το διακύβευμα στην περιοχή της Αν. Μεσογείου έχει «βαρύνει» πολύ με την ανακάλυψη των κοιτασμάτων φυσικού αερίου. Μπροστά σε αυτές τις νέες συνθήκες, η προσκόλληση στο Ναύσταθμο Σαλαμίνας (που κατά τις κακές γλώσσες έπαιξε καίριο ρόλο στην απόρριψη των Kidd…) φαίνεται αρτηριοσκληρωτική, για να μην πούμε συντεχνιακή.

    Σε τελική ανάλυση…

    Σε τελική ανάλυση, η δωρεάν παραχώρηση πλοίων αυτής της κλάσης στην Ελλάδα θα αποτελούσε μείζονα κίνηση από πλευράς ΗΠΑ, και θα απαιτούσε κατάλληλη προετοιμασία σε πολιτικό επίπεδο. Το κρίσιμο ζήτημα όμως είναι ότι οι ΗΠΑ φαίνονται πράγματι διατεθειμένες λόγω της γεωπολιτικής συγκυρίας να ρίξουν το βάρος τους στην πλάστιγγα και να στηρίξουν την Ελλάδα με τρόπους που πριν λίγα χρόνια θα φαίνονταν αδιανόητοι, και με κόστος αμελητέο σε σύγκριση με τις προσφερόμενες δυνατότητες. Είναι μια ευκαιρία που πρέπει να εκμεταλλευτούμε.

    Αυτή η διάθεση στήριξης της Ελλάδας από πλευράς των ΗΠΑ είχε φανεί και από την προσφορά παραχώρησης των 400 αρμάτων μάχης Abrams, που θα ανέτρεπε (θα ανατρέψει;) το ελληνοτουρκικό ισοζύγιο χερσαίας ισχύος. Αυτή η διάθεση στήριξης είχε εκδηλωθεί και στο πλαίσιο της ελληνικής κρίσης χρέους, με την αμερικανική κυβέρνηση να πιέζει ασφυκτικά τις μεγάλες ευρωπαϊκές χώρες (ιδιαίτερα σε προηγούμενα στάδια της κρίσης) να βοηθήσουν τη χώρα μας.
    Μία πιθανή αιτία για αυτή τη στάση των ΗΠΑ ενδεχομένως είναι η σαφής αντίληψή τους, ότι τυχόν αποσταθεροποίηση της Ελλάδας θα σήμαινε κίνδυνο απώλειας ενός σταθερού συμμάχου και ενός κομβικής σημασίας κράτους (σε αυτό το πλαίσιο άλλωστε απέκρουσαν τις προσπάθειες των Σκοπίων να εκμεταλλευτούν την απόφαση του ΔΔΧ επαναφέροντας αίτημα ένταξης στο ΝΑΤΟ).
    Μία δεύτερη πιθανή αιτία είναι η, μετά από πολλά χρόνια, σύμπλευση των ελληνικών συμφερόντων με αυτά του Ισραήλ και των ΗΠΑ, με αιχμή το ενεργειακό ζήτημα. Είναι προφανές ότι η διαμάχη για τη νομή των υδρογονανθράκων της Αν. Μεσογείου βρίσκεται μόλις στην αρχή της, και η θεαματική σύμπλευση Ελλάδας, Κύπρου και Ισραήλ θα δοκιμαστεί σύντομα στην πράξη, από τις αξιώσεις μιας Τουρκίας υπερφίαλης και γεμάτης νεοοθωμανική αυτοπεποίθηση.
    Το Ισραήλ είναι ισχυρό σε πολλά πεδία ισχύος, αλλά όχι στη θάλασσα. Άρα, παρά τις αεροπορικές ασκήσεις, η σημαντικότερη ελληνική συνεισφορά στη συνολική ισορροπία ισχύος μεταξύ Τουρκίας – Ισραήλ – Κύπρου – Ελλάδας θα ήταν μια ισχυρή ναυτική δύναμη, με δυνατότητα κυρίαρχης παρουσίας στην Αν. Μεσόγειο. Επομένως κάθε ελληνικό αίτημα προς τις ΗΠΑ για οπλικά συστήματα που θα επιτρέψουν κυρίαρχη ναυτική παρουσία στην Ανατολική Μεσόγειο, λογικά θα τύχει της ισραηλινής υποστήριξης σε όλα τα επίπεδα…

    Όπως είχε πει κάποτε ένας Άγγλος επιτελής, «τώρα που τελείωσαν τα λεφτά, είναι καιρός να χρησιμοποιήσουμε το μυαλό μας». Αυτό ισχύει και στην περίπτωσή μας: οι γεωπολιτικές εξελίξεις δεν θα περιμένουν την Ελλάδα να ξεπεράσει την οικονομική κρίση. Η χώρα πρέπει να περιφρουρήσει τα συμφέροντά της, και έχει ήδη αργήσει. Στις 31 Μαρτίου 2013 ίσως μπορούμε να κερδίσουμε αρκετό από το χαμένο χρόνο…

    Εν Κρυπτώ
    στις 3/13/2013 12:59:00 π.μ.
    Κοινή χρήση
    Δεν υπάρχουν σχόλια:
    Δημοσίευση σχολίου
    Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.



    Αρχική σελίδα
    Προβολή έκδοσης ιστού
    Από το Blogger.

  24. Και Tico και Fremm χρειαζομαστε, και οτιδηποτε αλλο χρειαστει, αν σκεφτουμε οτι παμε για συγκρουση και ανακυρηξη ΑΟΖ.

    Το θεμα ειναι να δοθουν οι ποροι, για στρατιωτικα συστηματα, διαφορετικα θα χασουμε τα παντα.

    Και το δευτερο να μπορουμε να τα επανδρωσουμε και να τα χρησιμοποιησουμε αμεσα.

    ————–

  25. De la penne κυριοι, de la penne.
    Φευγουν: 3xOM 76/62, MILAS, TESEO, 2xSPG/51, NA-30e, RTN-30x
    Μπαινουν στη θεση τους: 3xSTIR, 16xHarpoon-II, 1xPhalanx, 1xMIRADOR,1xUH-60R
    Μενουν ως εχουν: 1xOM 127/54 Vulcano, 1xMK13 (40xSM-1MR), 1xMK29(24xASPIDE2000), SPS-794, SPS-798

    1. Αναγκες επανδρωσης στον Θεο , μη υποστηριζομενα συστηματα , πολυτυπια , αγνωστα συστηματα , αναγκες μετατροπων , ιδια ηλικια με τα tico περιπου

  26. Η συζήτηση από κάθε λογικό άνθρωπο, για το αν μας κάνουν τα πιο ισχυρά πλοία του πλανήτη (αν εξαιρέσουμε αεροπλανοφόρα και πυρηνικά υποβρύχια), σταματάει όταν βλέπει ότι η χώρα με αμυντικό προϋπολογισμό ίσο με το τριπλάσιο του ΑΕΠ της Ελλάδας δεν έχει αποφασίσει αν θα προχωρήσει στην απόσυρση τους ή θα την αναβάλει για μια ακόμα φορά.

  27. Το σχολιο ταιριαζει και σε αλλα θεματα οχι μονο σε αυτό. Τοσο το πολιτικο οσο και το στρατιωτικο (δυστυχως) συστημα, δεν επιθυμει με κανένα τροπο την ισχυροποίηση των ενοπλων δυναμεων, ωστε με τη δικαιολογια της αδυναμιας αυτης, να μην αναγκαστεί να πολεμήσει ποτε, αποδεχομενο οποιαδήποτε παραχωρηση εις βαρος των κυριαρχικων μας δικαιωματων.

  28. Μιλάμε για το ΠΝ που μέσα στη κρίση χωρίς να έχει τα βασικά για να πολεμήσει (τορπίλες) με τα καλύτερα καράβια του να θέλουν εκσυγχρονισμό (ΜΕΚΟ) αποφάσισε να βρει τα P-3 από εκεί που τα είχε αφήσει πριν μια δεκαετία και να δώσει 500 εκ για να τα εκσυγχρονίσει!
    Δεν έχει νόημα να ασχολούμαστε και ας τους αφήσουμε στα Belgrano τους.
    Τα λεφτά πρέπει να πάνε στην ΠΑ

  29. «το σχολιο ταιριαζει και σε αλλα θεματα οχι μονο σε αυτό. Τοσο το πολιτικο οσο και το στρατιωτικο (δυστυχως) συστημα, δεν επιθυμει με κανένα τροπο την ισχυροποίηση των ενοπλων δυναμεων, ωστε με τη δικαιολογια της αδυναμιας αυτης, να μην αναγκαστεί να πολεμήσει ποτε, αποδεχομενο οποιαδήποτε παραχωρηση εις βαρος των κυριαρχικων μας δικαιωματων.»

    αγαπητέ έχεις δίκιο, αλλά στον παραπάνω συλλογισμό θα πρέπει να προσθέσεις άλλη μία παράμετρο εξίσου σημαντική.
    Σκέψου ποιός άλλος έχει συμφέρον από μια ΜΗ ΙΣΧΥΡΗ Ελλάδα στρατιωτικά, τόσο όσο ώστε να μην χρειαστεί να σκεφτεί να πατήσει την σκανδάλη απέναντι στην Τουρκία με αποτέλεσμα να γίνει ένας μικρός πόλεμος ο οποίος θα διαλύσει την νοτιοανατολική πτέρυγα του ΝΑΤΟ.
    Δε χρειάζεται να σου πώ ποιά χώρα είναι.
    Επίσης, στην παραπάνω εξίσωση ΒΑΛΕ ότι η παραπάνω χώρα που έχει ΕΝΝΟΜΟ συμφέρον από μια ανίσχυρη τόσο όσο στρατιωτικά Ελλάδα απέναντι στην Τουρκία ,για την αποφυγή ενός μικρού πολέμου που θα δημιουργούσε δυνητικά διάλυση της νοτιοανατολικής πτέρυγας του ΝΑΤΟ, να ΕΙΝΑΙ ΕΚΕΙΝΗ, που επιβάλλει δια των ΕΠΙΛΟΓΩΝ της ΔΙΑΧΡΟΝΙΚΑ και σε ΟΛΟΚΛΗΡΟ το φάσμα του ελληνικού πολιτικο-στρατιωτικού κατεστημένου, τον αυτοενουχισμό και το αυτοεμπάργκο των εξοπλισμών μας ουσιαστικά από το 2003.

  30. Δεν υπάρχει καμμία απολύτως πρόθεση για αγορές, μισθώσεις, αναβαθμίσεις ή οτιδήποτε άλλο οποιουδήποτε οπλικού συστήματος (εκτός των «δώρων» προς την LM). Σιγά μην ενδιαφέρθηκε ο αδελφός της οπαδού του σχεδίου Ανάν και των διαπραγματεύσεων της εθνικής μας κυριαρχίας για την ενίσχυση των ενόπλων δυνάμεων… Εδώ ούτε 36 (ναι… 36) τορπίλες δεν ΘΕΛΟΥΝ να αγοράσουν ή χρειαζόταν να φτάσει το πρώτο F16 στα υπόστεγα για να αντιληφθούν ότι αυτά μπάζουν νερά…
    Πρόκειται για καραμπινάτη επίδειξη ΔΗΘΕΝ ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΝΤΟΣ με αποκλειστικό σκοπό την ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΑΛΛΟΘΙ για αυτά που έρχονται… Εμείς είχαμε την πρόθεση να εξοπλιστούμε αλλά μας πρόλαβαν οι εξελίξεις. Εξ άλλου δεν τους παίρνει πια για σημαίες που τις πήρε ο αέρας, αυτό κάηκε από προηγούμενους ριψάσπιδες…

    1. Ξεχασε το το σεναριο δεν στηνει ναυπηγεια κλπ εδω και δεκαδες χρονια για να παιρνει μεταχειρισμενα ουτε για να εχει αναγκη τον καθε Αμερικανο

    2. Ε παλι το ιδιο παραμυθι θα λενε οι … υπευθυνοι.

      «Οι ενοπλες δυναμεις εγγυωνται την ασφαλεια της χωρα » .. τα γνωστα. Τελικα νομιζω πως πρεπει να ανοιξει καινουργιο κεφαλαιο στην ψυχολογια, αυτο της αυτο-προπαγανδας ενος λαου…. του δικου μας ….

  31. για τα μερισματα εκατονταδων εκατομυριων ευρω κοντα στο δις τα βρικουν για να τα μοιρασουν και ολοι ξερουμε ποιοι τα περνουν. για την εθνικη αμυνα και την ασφαλεια της χωρας δεν υπαρχουν λεφτα.. αυτος και αν ειναι φαρισαισμος

    1. @el sendai
      ???????
      Τι εννοείς ποιητή?
      Οι μέτοχοι εισπράττουν τα μερίσματα… Το ποσό δηλαδή που εισπράττει ένας μέτοχος από τα κέρδη μιας εταιρείας της οποίας κατέχει μετοχές…

    1. Αυτη ειναι με το ενισχυμένο Heracles(pesa) . Βλεπω να μένει για παντα στο Αιγαίο !!! Μην εχουν καμια υπόνοια οι Γαλλοι ναυαρχοι οτι θα την παρουν πισω .

  32. Μετά το πρώτο αρχικό σοκ θα προσπαθήσω να κάνω ένα πιο ήρεμο σχόλιο.

    Η μίσθωση των FREMM θα είχε κάποια λογική αν στο τέλος με ένα είδους leasing τα πλοία έμεναν σε εμάς με ένα συμφωνημένο τίμημα εξ αρχής και συμφωνημένο.
    Αν μιλάμε μόνο για μίσθωση και για συγκεκριμένα χρόνια η επιλογή αυτή είναι καθαρή τρέλα.
    Είτε το κόστος ενοικίου είναι 150 εκατ. ευρώ κατά έτος για δύο FREMM είτε ακόμα χειρότερα 150 για κάθε FREMM είναι τραγικό λάθος και ανικανότητα τόσο της πολιτικής όσο και της στρατιωτικής ηγεσίας που πραγματικά δεν βλέπουν πέρα από τη μύτη τους.
    Στη μια περίπτωση για πέντε χρόνια το κόστος των δύο FREMM θα είναι 750 εκατ. ευρώ και στην άλλη περίπτωση 1,5 δις ευρώ!
    Στην πρώτη περίπτωση (750 εκατ.) όσο κάνει μια καινούργια φρεγάτα στη δεύτερη περίπτωση (1,5 δις ευρώ) όσο κάνει ένα ολοκαίνουργιο Burke!
    Για φρεγάτες που δεν θα είναι δικές μας και που στο τέλος θα επιστρέψουν στη Γαλλία αφού θα έχουμε πληρώσει ένα σκασμό λεφτά.
    Με λιγότερα χρήματα θα μπορούσαμε να παραλάβουμε τα Tico να παραγγείλουμε τους πυραύλους να τα εκσυγχρονίσουμε και να είναι δικά μας.
    Θα μπορούσε να γίνει και μια διαπραγμάτευση ώστε στο άμεσο μέλλον να μας παραχωρηθούν Burke ώστε η επένδυση στους πυραύλους των Tico να μην πάνε χαμένα.
    Οι φθηνές δικαιολογίες που διαρρέουν περί υψηλού κόστους συντήρησης μεγάλες απαιτήσεις επάνδρωσης υποδομές που δεν υποστηρίζουν το μέγεθος των πλοίων στο Ναύσταθμο της Σαλαμίνας είναι προφάσεις.
    Ο υπολογισμός μπορεί να γίνει μόνο με το κόστος απόδοσης και τότε θα δούμε αν είναι υψηλού κόστος.
    Τα κελιά του κάθε Tico (122) είναι όλος ο στόλος μας!
    Στο Ναύσταθμο της Σαλαμίνας μπορούν να γίνουν εργασίες για να υποστηριχθούν τα πλοία.
    Αλλά όλα αυτά είναι δικαιολογίες.
    Κατά τα άλλα πάντα φταίνε και «κακοί» ξένοι που δεν μας δίνουν ενώ πλέον φαίνεται ξεκάθαρα πως η ανικανότητα για όλα τα δεινά βρίσκεται εντός και μόνο εντός της χώρας.
    Πότε αποφάσισαν οι Ένοπλες Δυνάμεις για το τι ακριβώς θέλουν για να αποφασίσουν και τώρα;
    Και εδώ η απόφαση είναι πολιτική άσχετα να πετάνε το μπαλάκι δήθεν στο Πολεμικό Ναυτικό και στους Ναυάρχους.
    Η ευθύνη έχει ονοματεπώνυμο και ανήκει αποκλειστικά στους πολιτικούς.
    Κυριάκος Μητσοτάκης εδώ βρίσκεται η ευθύνη για όλα αυτά.
    Με την αγορά Belhara και FREMM με ενοίκιο προσπαθεί να αγοράσει πολιτικό χρόνο και προστασία από τη Γαλλία.
    Εξαγοράζει προστασία και πολιτικό χρόνο για να διασωθεί ο ίδιος καταδικάζοντας το Π.Ν και την αποτροπή της χώρας.
    Μιας και ο Κούλης είναι φιλογερμανός και γερμανοταισμένος γιατί δεν αναζητεί προστασία και άμεσο εξοπλισμό από τα φιλαράκια του τους Γερμαναράδες και τρέχει στη Γαλλία;
    Σκέψου πόσο δεδομένο και τιποτά τον θεωρούν οι Γερμανοί που τον έχουν γραμμένο κανονικά.
    Άλλωστε τον Κούλη τον κρατάνε πολύ γερά με κάτι Χριστοφοράκους και δεν τον έχουν ανάγκη μάλλον ο Κούλης τους έχει ανάγκη.
    Τέτοια ευκαιρία όπως με τα Tico δεν θα ξανά βρεθεί βάζοντας και υποθήκη για μελλοντική παραχώρηση των Burke.
    Αν χαθεί και αυτή η ευκαιρία στο τέλος θα παρακαλάνε να πάρουν ότι θα είναι για πέταμα μιας και λεφτά δεν θα έχουν ποτέ για την Άμυνα (έχουν άλλες προτεραιότητες) θα συνεχίσουν να χάνονται οι ευκαιρίες και θα παίρνουν ότι σακαράκα αποσύρεται.
    Ντροπή τους

    1. @Μιχαλης

      Τα ειπες ολα.
      Ο Κουλός φταίει μωρε, τι να λεμε τωρα………Παει να πεταξει πολυτιμα δισεκατομμυρια για να αγορασει «προστασια», ενω κανουμε τη δουλεια μας περιφημα με τα πλοια των Αμερικανων……… Και βαζει το Ναυτικο μπροστα να λεει παραμυθια οτι δεν μας κανουν, δεν μας τα δινουν οι Αμερικανοι, και ταχα μονο οι Μπελχαρες μας κανουν…….Και την ιδια ωρα περναει στρατιωτικο προυπολογισμο ιδιου υψους με τους ΣΥΡΙΖΑίους……….

      Και δηλωνει και «πολυπολιτισμικος», και ολοι οι λαθρο μεσα……και επανιδρυσε σημερα και «Υπουργειο Μεταναστευτικης Πολιτικης και Ασυλου». Χειροτερος και απο τον ΓΑΠ…….. Αχ, αυτοι οι Επίγονοι…………

      Τον θυμαμαι εγω το 2008 που του βρηκανε εκεινα τα τιμολογια της Siemens, και εβγαινε κατωχρος και χεσμενος στα καναλια και ελεγε «Ειμαι στη διαθεση τηςε Εισαγγελιας»……….Αλλο αν τα θαψανε μετα………….

      ΝΔούλα=γαλαζιος ΣΥΡΙΖΑ
      Κούλης=γαλαζιος ΓΑΠ

  33. Είναι δυνατόν να λένε στον πρωθυπουργό τέτοιες αστείες δικαιολογίες επειδή θέλουν να είναι Σαλαμίνα?
    Τι θα πει τα Ticonderoga είναι 35 ετών? Τα άλλα μεταχειρισμένα τι είναι 10ετιας? Τι θα πει έχει μεγάλο κόστος πυρομαχικών? Αν είναι αποτελεσματικά και το πλοίο έχει μεγάλο φόρτο όπλων, λογικό να έχει κόστος. Για πόλεμο τα θέλουμε, όχι για ψάρεμα για να πω ότι κοστίζουν τα πυρομαχικά και δε τα χρειαζόμαστε. Είναι αποτελεσματικα? Μόνο τα παρωχημένα ηλεκτρονικά εφόσον δεν αναβαθμίζονται είναι ένα λογικό επιχείρημα.

    1. Ρε παιδια, μη λεμε ο,τι μας κατεβει, και βεβαια θελουν ΑΒ ή Τico οι ανθρωποι, απο την εποχη Χρηστίδη μαλλιστα, και πανε ευχαριστως Κρητη, παραδεισος ειναι τα Χανια, δεν ειναι Εβρος.
      Ο Κουλός ειναι αυτος που τους αναγκαζει να λενε οτι μονο οι Μπελχαρες μας κανουν, πολιτικη αποφαση ειναι αυτα τα πλοια……………….

  34. Όλα δείχνουν πως δεν υπάρχει όντως, καμιά πρόθεση ενίσχυσης των ΕΔ. Δεν υπάρχουν δικαιολογίες για απόρριψη των Τico, τέτοιες ευκαιρίες βρίσκονται σπάνια, ιδίως όταν αντιπαραβάλλεται η ανύπαρκτη όπως έχει αποδειχθεί και πανάκριβη μίσθωση των FREMM.

    Οι προφάσεις θυμίζουν αυτές για να μην αποκτήσουμε τα 400+ Abrams…

    Δυστυχώς, πέραν των ευθυνών των πολιτικών, και οι ηγεσίες του ΠΝ φέρουν τεράστια ευθύνη για την αδυναμία σχεδιασμού και πρόβλεψης των εξελίξεων. Όλες οι προσπάθειες απόκτησης σκαφών απέτυχαν οικτρά και είναι πολλές, Kidd, «κορβετοφράτες», (ακόμη και) Spruance, FREMM-HN, καθώς επίσης και οι εκσυγχρονισμοί που έγιναν αργά και στα μισά και τα παλιότερα σκάφη (Kortenaer, La Combattante).

    1. Δεν ξέρεις την ανάγκες συντήρησής των Tico ,δεν ξες τους υπαρκτούς όρους ενοικίασης των Fremm και παρόλα αυτα βγάζεις συμπεράσματα και τα γράφεις με τελεσιδικο ύφος κιόλας … Καλύτερα να είσαι ποιο προσεκτικός .

      1. Για κατσε ρε Διγενη.
        Εγω βρηκα στο Διαδικτυο κοστος συντηρησης 35.000.000 $$ ανα πλοιο ανα ετος. Συγκριτικα, μια φρεγατα ειναι 10.000.000 $$ ανα πλοι ανα ετος.
        Και θα αποσυρουμε 4-5 παλαιες φρεγατες.
        Ειναι τοσο τραγικο;
        Και δε θα κοβουν βολτες στους ωκεανους, στο Αιγαιο θα ειναι.
        Και αναταλλακτικα υπαρχουν μπολικα, τοσα και τοσα υπηρετουν στο USN.
        Καθε τετοιο πλοιο εχει δυναμη πυρος 15 φρεγατων.
        Στο κατω κατω ας τα παρουμε, σχεδον δωρεαν ειναι, και αν δεν μας κανουν τα δινουμε πισω.

        Θα μας ελθουν φθηνοτερες δηλαδη οι Μπελχαρες των 2 δισ. του Κουλού;

        1. Οταν ενα σκάφος τραβιέτε συνέχεια απο την υπηρεσια για επισκευες γιατι χαλαει συνεχεια προφανως ειναι ασύμφορο γιατι δεν ειναι λειτουργικό . Επισης τα ανταλλακτικα πιθανός να υπαρχουν δεν ειναι τζαμπα ομως ,ουτε επισκευάζονται τα πεπαλαιωμένα υπολογιστικά συστήματα απο όποιον νάνε …. Το εργακι με τις αρχαιολογίες το ξερουμε ,εχουμε προβληματικά παλαια δεν θέλουμε κιαλα … ολα εχουν κάνουν με το Value for money … ποσο μαλλον να το γεμίσουμε πυραύλους και να κάθετε για επισκευές στο ναύσταθμο ….

          1000 φορες bel .Νο more scrap .Και 2,5 δις να κανουν ,κανενα προβλημα .

          Πανω απο 25 χρονων πλοιο δεν εχει νοημα ενταξης ,ουτε το star ship να ειναι .

  35. Για τις FREMM αναφέρομαι στα 150 εκατ. κατ’ έτος τα οποία τα θεωρώ πολλά για μισθωση. Αν υπάρχουν αλλά ωφέλη που δεν αναφέρει το άρθρο ευχαρίστως να τα ακούσω… Η μίσθωση για μερικά έτη υπερκαλύπτει το κόστος των Adelaide.

    Εγώ να πω και χίλια συγνώμη για το παράπτωμα μου, αυτό που έχει σημασία είναι να είναι προσεκτικοί αυτοί που λαμβάνουν τις αποφάσεις… Η αναδρομή που αναφέρω με κάνει ας το πούμε επιφυλακτικό…

  36. Η πιο βατή περίπτωση AAW ειναι η LCF από το 26-27.
    Μέχρι τότε ας ξεκινήσουν με Gowind 3100 με διαμόρφωση ΗΑΕ.
    Όλα τα άλλα έχουν κουσούρια σαν λύσεις, είτε ειναι μεγάλης ηλικίας, είτε εχουν πολλά για διάφορα προβλήματα.

    1. Αν πληρώσουμε να ολοκληρωθεί Camm ER στις Bel γιατι να μην το βαλουμε και στις Gowind ?Απο οσο καταλαβα δεν θα ειναι Gowind αλλά ένα νεο σκάφος που θα προκύψει από την σύμπραξη Γαλλικών και Ιταλικών Κατασκευαστικών πολεμικών πλοίων Naval Group και Fincantieri !!!

      https://www.ft.com/content/1237a28e-8ec0-11e9-a24d-b42f641eca37

  37. Καλά αφού το Π.Ν δεν μπορεί να επανδρώσει τα Tico που είναι και «παλιά» ας επανδρώσουν πλήρως τις ΜΕΚΟ και τις νεότατες S και ας σχεδιάσουν επιχειρήσεις με αυτά τα σκάφη στη Ν.Α Μεσόγειο. Προτείνω να ενδυθούν με μαγιό και παντόφλα διότι η κολύμβησις πρέπει να θεωρείται βεβαία. Η μόνη λύση για απόκτηση δυνατότητας αντιαεροπορικής άμυνας περιοχής αξιώσεων τάχιστα είναι τα Τico αφού τα ΑΒ μας τελείωσαν. Βεβαίως αν διάβασα καλά και για τα ΑΒ έχουμε επιφυλάξεις….

    Πάντως ακόμα και τώρα, παρά τις αυστηρές προειδοποιήσεις της Ελλάδος, οι Τούρκοι δεν λένε να υιοθετήσουν τις ελληνικές απόψεις περί γεωπολιτικού savoir vivre και εικάζω πως η περιοχή που έχουν επιλέξει προς αποστολή του πειρατικού/ερευνητικού τους συνοδεία πολεμικών μονάδων βρίσκεται μακράν εκτός καλύψεως ελληνικής αντιαεροπορικής άμυνας.

  38. Δυστυχώς αν δεν κάναμε τα σφάλματα που κάνουμε συστηματικά μετά το 1071μ.χ θα ειμασταν ακόμη η παντοδύναμη Βυζαντινή Αυτοκρατορία με αχανής εκτάσεις, πληθυσμό, οικονομία, και ένοπλες δυνάμεις παγκόσμιου επιπέδου… Αλλά….

  39. Όλοι λένε πως τα αμέσως επόμενα χρόνια υπάρχει μεγάλη πιθανότητα να υπάρξουν εξελίξεις για τις οποίες πρέπει να προετοιμαστούμε. Με το σκεπτικό αυτό υποτίθεται ότι γίνεται σοβαρή προσπάθεια για εξεύρεση τάχιστης λύσης στα προβλήματα του ΠΝ.

    Άντε να πούμε πως δεν χάνουμε τίποτα να ρωτήσουμε, αλλά το να περιμένουμε να πάρουμε τα, όντως εξαιρετικά, LCF, ή τα F-123 και μάλιστα σε τιμή ευκαιρίας δεν είναι λογικό.

    Το τί συμβαίνει με τα A. Burke, το γνωρίζουμε καλά, ασχέτως αν ο Α/ΓΕΝ έχει δηλώσει ρητώς ότι το ΠΝ μπορεί να ενσωματώσει στον Στόλο. Τις απαιτήσεις των Tico προφανώς και τις γνώριζε το ΠΝ από καιρό, αν δεν του έκαναν έπρεπε να πάει σε άλλα σκάφη, πχ τα Adelaide. Μεταχειρισμένα πλοία εντελώς τσάμπα δεν υπάρχουν!!!

    Αν τίποτα από τα παραπάνω δεν μπορούμε, τότε ενισχύουμε τον υφιστάμενο Στόλο έστω κι αν είναι παλιός, που σημαίνει ευρύτερη αναβάθμιση των ΜΕΚΟ από τα στοιχειώδη που παλεύει το ΠΝ, και ενίσχυση των S στα σημεία, όπως Phalanx Block1B, ESSM, 3D radar έστω σε κάποια από αυτά, ενώ καλό θα ήταν να αποκτηθούν και τα 2 L από Χιλή για ανταλλακτικά – αφού είναι δεδομένη η διατήρηση πολλών S μια δεκαετία ακόμη και έπονται επακουμβήσεις παντώς τύπου…

    Επαναλαμβάνω, θυμηθείτε πόσα προγράμματα επιδιώχθηκαν και πού κατέληξαν, Kidd, κορβετοφρεγάτες, Spruance (!), FREMM HN, FREMM στο νοίκι, Adelaide… E, δεν φταίνε μόνο οι πολιτικοί…

    Κατά την γνώμη μου υπάρχει σοβαρό θέμα νοοτροπίας στο στράτευμα και είναι φανερή η έλλειψη συνέχειας της στρατιωτικής ηγεσίας που οδηγεί σε συχνές αλλαγές προτεραιοτήτων κι όχι μόνο.

    1. Δυστυχώς η ζημια έχει ΉΔΗ γίνει και έχουν ευθύνες πολιτική και στρατιωτική ηγεσία

      Η κρίσιμη στιγμή είναι φέτος με τις εξελίξεις στη και την πλήρη αποθράσυνση της τουρκίας

      ΚΑΙ ΠAΛΙ διαπιστώνεται αδυναμία

      Ο εκσυχρονισμός των P-3 του που στέρησε το Ναυτικό από χρηματοδότηση για το15-20 και δεν έχει αποδώσει ΤΊΠΟΤΑ ίσως αποδειχθεί η τραγικότερη απόφαση στα εξοπλιστικά

      Και σίγουρα φταίει και η στρατιωτική ηγεσία που το αποδέχτηκε και μάλιστα έβγαλε και έκθεση να το δικαιολογήσει

      Από μεταχειρισμένα θεωρώ mega σφάλμα που χάσαμε τις ADELAIDE

      Προφανώς δεν θελουν η δεν μπορούν να διαθέσουν αυτά που απαιτούνται για την αγορά και αξιοποίηση των πλοίων και μερικών σύχρονων τορπιλών

      Δεν τους ενδιαφέρει το θέμα
      Θα το ρισκάρουμε

      Η μάλλον το ρισκάραμε και ΧAΣΑΜΕ

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *