Σε μια διαμάχη ανάμεσα σε Γάλλους, Αμερικανούς και Ολλανδούς εξελίσσεται το πρόγραμμα απόκτησης νέων φρεγατών για το Πολεμικό Ναυτικό (ΠΝ). Σύμφωνα με τις πληροφορίες του γράφοντα, η πρόταση των Ολλανδών κατατέθηκε τις προηγούμενες ημέρες στο ΠΝ και περιλαμβάνει την υλοποίηση προγράμματος απόκτησης τεσσάρων φρεγατών SIGMA 10514, τον Εκσυγχρονισμό Μέσης Ζωής (ΕΜΖ) των ΜΕΚΟ 200 ΗΝ και τέλος την ενδιάμεση λύση των δύο φρεγατών «Μ» από το Ολλανδικό Ναυτικό. Το κόστος της παραπάνω πρότασης κρίνεται ως οικονομικότερο συγκριτικώς της γαλλικής και της αμερικανικής πρότασης (βάση της Price & Avialiability του Νοεμβρίου 2019.
Σύμφωνα με τους Ολλανδούς το κόστος για κάθε φρεγάτα τύπου SIGMA 10514 προσδιορίζεται στα 500 εκατομμύρια ευρώ, συνεπώς με συμπεριλαμβανομένου του πακέτου τεχνικής υποστήριξης και όπλων κυμαίνεται στα 800 εκατομμύρια ανά μονάδα. Στο τραπέζι παραμένει η πρόταση για τον ΕΜΖ των ΜΕΚΟ 200 ΗΝ από την Τhales Netherlands ανάλογα των πόρων του ΠΝ (είτε εκτεταμένου προγράμματος εκσυγχρονισμού ύψους 400 εκατομμυρίων ευρώ είτε περιορισμένου) καθώς και η απόκτηση δύο πλοίων ενδιάμεσης λύσης τύπου «Μ» κόστους 230 εκατομμυρίων ευρώ. Οι Ολλανδοί ισχυρίζονται πως μπορούν να πετύχουν ομοιοτυπία με τις υπόλοιπες φρεγάτες του ΠΝ καθώς και με τις νέες τοποθετώντας το Τακτικό Σύστημα Μάχης TACTICOS στο Κέντρο Πληροφοριών Μάχης των φρεγατών όπως αντιστοίχως ισχυρίζονται οι Αμερικανοί με το COMBATSS-21.
Αξίζει να σημειωθεί ότι δεν έχει αποσταλεί στους Αμερικανούς της Lockheed Martin η LoR (Letter Of Request) για τις τέσσερις MMSC καθώς επικρατεί έντονος σκεπτικισμός και προβληματισμός για τα πλοία αυτά στο ΠΝ. Οι Αμερικανοί εξακολουθούν να μην έχουν τοποθετηθεί ευθέως και ξεκάθαρα για το πλοίο της ενδιάμεσης λύσης με επίσημη θέση στο ΠΝ. Αρχικώς οι Αμερικανοί είναι γνωστό πως ήθελαν να δώσουν στο ΠΝ πλοία της κλάσης Freedom που θα απέσυραν οι ίδιοι, όμως το ΠΝ έχει απορρίψει ξεκάθαρα κάτι τέτοιο ζητώντας Arleigh Burke από εποχής Α/ΓΕΕΘΑ Στρατηγού Μιχάλη Κωσταράκου.
Στη περσινή συζήτηση του Α/ΓΕΝ Αντιναυάρχου Νικόλαου Τσούνη με τους διαπιστευμένους συντάκτες του ΥΠΕΘΑ είχε ξεκαθαριστεί πως το Αμερικανικό Ναυτικό δεν έχει διαθέσιμα Arleigh Burke προς αποδέσμευση. Ανώτατοι αξιωματικοί του ΠΝ διευκρινίζουν στον γράφοντα πως η πρόταση των Αμερικανών για το ΠΝ θα έχει μέλλον μόνον εάν υπάρχει αποδέσμευση των Arleigh Burke ώστε να γίνουν δεκτά τα MMSC. Είναι ξεκάθαρο πως το ΠΝ επιζητά πλοία με ενισχυμένες δυνατότητες αεράμυνας περιοχής και αυτό έχει τεθεί ξεκάθαρα στη τελευταία συνεδρίαση του Ανώτατου Ναυτικού Συμβουλίου (ΑΝΣ).
Η πρόταση των Αμερικανών όπως αυτή κατατέθηκε επισήμως στο ΠΝ τον Νοέμβριο του 2019 (P&A) περιλαμβάνει πλοία διαμόρφωσης Ναυτικού Σαουδικής Αραβίας έναντι τιμήματος 3.9 δισεκατομμύρια δολάρια.
Η επιλογή των MMSC εμπεριέχει ισχυρότατα μειονεκτήματα και εγκυμονεί σοβαρούς κινδύνους για το ΠΝ όπως αυτοί έχουν αναλυθεί εκτενώς μέσα από τους ίδιους τους αξιωματικούς του Αμερικανικού Ναυτικού έχοντας συντάξει ενδελεχείς μελέτες. Αυτός ήταν και ο λόγος που στον διαγωνισμό των νέων φρεγατών του Ναυτικού των ΗΠΑ απορρίφθηκαν οι MMSC και επιλέχθηκε η ιταλική FREMM με βάση τη διαμόρφωση των Αμερικανών.
Για λόγους οικονομίας χώρου και χρόνου δεν θα αναλύσουμε περαιτέρω τα παραπάνω όμως η θέση μας παραμένει ξεκάθαρη απέναντι στα MMSC. Είναι αδιανόητο το ΠΝ να δεχθεί πλοίο με ζητήματα μηχανικής αξιοπιστίας που δεν έχουν επιλυθεί ακόμη και στα τελευταία LCS, έλλειψη σόναρ τρόπιδας, αμφιλεγόμενη δυνατότητα αεράμυνας περιοχής κτλ.
Άλλωστε αυτό έχει γίνει γνωστό μέσα από σωρεία αρθρογραφίας μας, τους τελευταίους μήνες. Πυξίδα κρίσης και αξιολόγησης της αμερικανικής πρότασης αποτελεί η P&A του Νοεμβρίου 2019 που περιλάμβανε πλοία με 32 ESSM, περιστρεφόμενο ραντάρ TRS-4D, RAM κόστους 3,9 δις ευρώ. Άλλωστε η Lockheed Martin δεν κατέθεσε άλλη πρόταση με τεχνική διαμόρφωση των πλοίων και κόστος πέραν αυτής ώστε να αξιολογηθεί.
Την ίδια στιγμή αύριο, αντιπροσωπεία αξιωματούχων της Naval Group θα συναντηθεί με τον ΥΕΘΑ. Προς το παρόν οι Γάλλοι τηρούν στάση αναμονής έχοντας καταθέσει στο ΠΝ δύο ξεχωριστές προτάσεις σε διαφορετικούς χρόνους και όχι μια ενιαία πρόταση για τέσσερα πλοία.
Υπενθυμίζεται, ότι η μια οικονομική προσφορά των Γάλλων αφορά δύο φρεγάτες Behlarra ελληνικής διαμόρφωσης στα 2.82 δισεκατομμύρια ευρώ ενώ η άλλη οικονομική προσφορά σχετίζεται με δύο φρεγάτες Behlarra γαλλικής διαμόρφωσης στα 2 δισεκατομμύρια ευρώ. Αμφότερες οι προτάσεις περιλαμβάνουν όπλα και τεχνική υποστήριξη. Μέχρι τη στιγμή που γράφονται αυτές οι γραμμές ενιαία πρόταση για συνολικώς τέσσερις φρεγάτες από πλευράς Naval Group δεν έχει κατατεθεί. Επίσης, στοιχείο που ενισχύει τη γαλλική υποψηφιότητα είναι η δυνατότητα ναυπήγησης των γαλλικών φρεγατών στα Ναυπηγεία του Σκαραμαγκά εάν τελικώς ο όμιλος North Star αποτελέσει τη διάδοχο κατάσταση στα ναυπηγεία.
Όπως όλα δείχνουν και οι Γάλλοι με τη σειρά τους θα καταθέσουν επίσημη πρόταση το προσεχές χρονικό διάστημα για τέσσερις φρεγάτες ώστε η πρόταση τους να αξιολογηθεί συγκριτικά με την Αμερικανική και Ολλανδική πρόταση.