Στο τελικό στάδιο βρίσκονται οι διαπραγματεύσεις μεταξύ της γαλλικής MBDA και του ΠΝ με αντικείμενο τη σύναψη σύμβασης για την απόκτηση ενός αριθμού κατευθυνομένων βλημάτων για την έκτη και έβδομη Super Vita.

Χθες κλιμάκιο των Γάλλων της MBDA βρέθηκε στη Διεύθυνση Εξοπλισμών του ΓΕΝ για τις τελικές διαπραγματεύσεις με τους επιτελείς του ΠΝ με στόχο την προμήθεια βλημάτων Exocet Block III με κόστος 33 εκατομμύρια ευρώ.

Το γαλλικό βλήμα, Exocet Block III με βεληνεκές 180 χιλιομέτρων και ικανότητα προσβολής ελλιμενισμένων πλοίων και παράκτιων στόχων δίκαια θεωρείται το πλέον σύγχρονο πυραυλικό όπλο του ΠΝ και οι αξιωματικοί έχουν τη καλύτερη εικόνα για τις δυνατότητες και ικανότητες του γαλλικού πυραύλου.

Από τακτικής άποψης, τα Block III των Super Vita έχουν προσδώσει εξαιρετικές επιδόσεις στο ΠΝ όντας ικανά να προσβάλουν στόχους αιφνιδιαστικά και ταυτοχρόνως μέσω διαφορετικών κατευθύνσεων αξιοποιώντας τα way points των βλημάτων. Ως εκ τούτων μια αγκιστρωμένη πυραυλάκατος παίρνοντας εικόνα από άλλα μέσα στοχοποιεί και βάλει από θέση απόκρυψης εκμεταλλευόμενη το νησιωτικό περιβάλλον.

Σημειώνεται ότι η γαλλική MBDA έχει προτείνει στο ΠΝ τα ακόλουθα:

Τον εκσυγχρονισμό του συνόλου των Exocet στη τελευταία έκδοση.

Τον εκσυγχρονισμό των επάκτιων συστοιχιών στη τελευταία έκδοση.

Το ΠΝ διαθέτει μακρά εμπειρία και παράδοση με τους γαλλικούς Exocet. Τα πρώτα βλήματα εντάχθηκαν σε υπηρεσία το 1972 για να ακολουθήσει, το 1977, η ανάπτυξη της έκδοσης αέρος-επιφανείας ΑΜ-39 Exocet, έκδοση την οποία διαθέτει η Ελλάδα στην διαμόρφωση Block.II. Στην δεκαετία του ’80 ακολούθησε η ανάπτυξη των εκδόσεων SM-39 Block.II Exocet, για χρήση από τα υποβρύχια, και MM-40 Block.II Exocet (επιφανείας-επιφανείας) με αυξημένο βεληνεκές.

Το βλήμα έχει σταυροειδή κύρια πτερύγια και ουραία πτερύγια για τον έλεγχο της πτήσης. Ενσωματώνει κινητήρα στερεού καυσίμου και χρησιμοποιεί σύστημα αδρανειακής καθοδήγησης (Inertial Navigation System = INS) κατά την ενδιάμεση πτήση, υψομετρικό ραντάρ για πτήση στο επίπεδο της θαλάσσης και έναν ερευνητή ραντάρ για την τερματική καθοδήγηση.

Το μήκος του βλήματος ΜΜ-40 Block.I Exocet είναι 5,2 μέτρα, το βάρος 735 κιλά, εκ των οποίων τα 165 κιλά είναι η πολεμική κεφαλή και το εκπέτασμα των πτερυγίων είναι ένα μέτρο. Η μέγιστη ταχύτητα του βλήματος δεν ξεπερνά τα 980 km/h και το μέγιστο βεληνεκές τα 70km. Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι η μέγιστη διάρκεια πτήσης προς το στόχο είναι τα τρία λεπτά στο μέγιστο βεληνεκές. Η έκδοση ΜM-40 Block.ΙΙ Exocet είναι μακρύτερη και βαρύτερη από την προηγούμενη έκδοση και έχει μήκος 5,64 μέτρα και βάρος 825 κιλά. Παρόλα αυτά επιτυγχάνει μέγιστο βεληνεκές 70 km, καθώς ενσωματώνει ισχυρότερο κινητήρα, έτσι ώστε να αντισταθμιστεί η αύξηση του βάρους.

Σήμερα, η τελευταία γενιά είναι τα βλήματα MM-40 Block.ΙΙΙ Exocet, τα οποία φέρουν προωθητή στερεού καυσίμου και κινητήρα turbojet, συνδυασμός ο οποίος αυξάνει το μέγιστο βεληνεκές του βλήματος στα 180 km. Διαθέτουν επίσης νέα πολεμική κεφαλή θραυσμάτων, βελτιωμένο ερευνητή ραντάρ και σύστημα καθοδήγησης συνδυασμού INS κα GPS (Global Positioning System), με δυνατότητα προγραμματισμού “πολλαπλών εναλλακτικών διαδρομών”. Επίσης, η νέα έκδοση του βλήματος έχει τη δυνατότητα προσβολής στόχων εδάφους όπως ελλισμένα πλοία.

 Το Γαλλικό Ναυτικό αναμένεται να αρχίσει τις παραλαβές αναβαθμισμένων βλημάτων κατά πλοίων MM-40 Block.3C Exocet, της ευρωπαϊκής κοινοπραξίας MBDA, εντός του 2020. Στην έκδοση MM-40 Block.3C τα βλήματα Exocet ενσωματώνουν ενεργητικό ερευνητή ραδιοσυχνοτήτων, ως κεντρικό τμήμα ενός νέου ολοκληρωμένου, συνεκτικού, ψηφιακού συστήματος καθοδήγησης και πλοήγησης.

Σύμφωνα με την MBDA η έννοια του «συνεκτικού» έγκειται στην ικανότητα του νέου συστήματος καθοδήγησης και πλοήγησης στους τομείς της αναγνώρισης του στόχου και της αντοχής στα ηλεκτρονικά αντίμετρα.

Στην έκδοση Block.3C τα Exocet ενσωματώνουν ερευνητή ψηφιακής τεχνολογίας (το «C» αποτελεί το πρωτόγραμμα της λέξης «Coherent»), κάτι που επιτρέπει στο βλήμα μεγαλύτερη αποτελεσματικότητα τόσο σε επίπεδο δυνατότητας επεξεργασίας όσο και σε επίπεδο επιδόσεων. Το Γαλλικό Ναυτικό θα παραλάβει 15 νέα βλήματα, ενώ θα αναβαθμίσει και όσα βλήματα της έκδοσης Block.3 διαθέτει σε υπηρεσία με νέο ερευνητή.

Τόσο οι υποψήφιες νέες φρεγάτες γαλλικές FDI όσο και οι ολλανδικές SIGMA φέρουν βλήματα Block.3C.