Η κεντρική φωτογραφία του παρόντος άρθρου, η οποία πρόσφατα δημοσιεύτηκε στα Μέσα Κοινωνικής Δικτύωσης, είναι μια πρώτη απάντηση στις δηλώσεις του ΥΕΘΑ Νίκου Δένδια αναφορικά με τη προοπτική πώλησης των μαχητικών Mirage 2000-5 Mk2. Σημειώνεται πως ο Υπουργός Εθνικής Άμυνας, Νίκος Δένδιας, παραχώρησε συνέντευξη στην εκπομπή «Αρένα» του ΑΝΤ1 και στη δημοσιογράφο Μαρία Αναστασοπούλου (ολόκληρη η συνέντευξη αναρτήθηκε και στην ιστοσελίδα του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας, δείτε ΕΔΩ). Μεταξύ άλλων αναφέρθηκε και στα εξοπλιστικά. Σε σχετική ερώτηση της κ. Αναστασοπούλου, για το αν θα αποσυρθούν κάποιοι τύποι αεροσκαφών (είχε προηγηθεί το τοποθέτηση του Υπουργού για την πολυτυπία αεροσκαφών), ο Υπουργός απάντησε: «Ή να πωληθούν. Τα F-4 πρέπει να αποσυρθούν, και αν μπορέσουν να πωληθούν. Τα Mirage 2000-5 είναι ένα εξαιρετικά ικανό αεροπλάνο, πρέπει να πωληθεί. Τα F-16 Block 30 πρέπει να πωληθούν. Για όλα τα υπόλοιπα αεροπλάνα, πρέπει να τα φτάσουμε τα F-16 σε επίπεδο Viper, πρέπει να ενισχύσουμε τον στόλο των Rafale, έχουμε 24 θα ήταν καλό να τα φτάσουμε σε 30 και βεβαίως να πάρουμε F-35, αλλά ποια F-35; Τα F-35 τέταρτης γενιάς».
To ζήτημα της προοπτικής πώλησης των Mirage 2000-5 Mk2 δεν είναι φυσικά καινούργιο. Έχει αναφερθεί και ξανά στο παρελθόν. Την άποψη μας, την έχουμε καταθέσει τεκμηριωμένα από τον Μάρτιο του 2019, ακριβώς πριν πέντε έτη σε άρθρο μας με τίτλο: Γιατί ΕΠΙΒΑΛΛΕΤΑΙ να ενισχύσουμε το στόλο των Mirage 2000-5, ΟΧΙ να τον καταργήσουμε. Εκτίμηση μας είναι πως τον στόλο των Mirage θα έπρεπε να τον είχαμε ενισχύσει (ποσοτικά και ποιοτικά) και σε καμία περίπτωση τα Mirage 2000-5 Mk2 δεν πρέπει να πουληθούν γιατί πολύ απλά πρόκειται για αξιόλογες πλατφόρμες με σημαντικές δυνατότητες. Θα υπενθυμίσουμε στον αξιότιμο ΥΕΘΑ Νίκο Δένδια τους λόγους αν και η παρακάτω φωτογραφία ισοδυναμεί με χίλιες λέξεις κ. Υπουργέ.
Ιδού οι λόγοι αξιότιμε κ. Υπουργέ:
1. Πλατφόρμα Στρατηγικής Κρούσης. Το Mirage 2000-5Mk.2 αποτελεί πλατφόρμα ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΩΝ ΔΥΝΑΤΟΤΗΤΩΝ για την Πολεμική Αεροπορία. Λόγω του SCALP-EG… O οποίος είναι καταχωρημένος στην κατηγορία των υποστρατηγικών όπλων αέρος-εδάφους, με ονομαστική ακτίνα 250 χιλιομέτρων. Η πραγματικότητα ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΑΥΤΗ… Γιατί η πραγματική ακτίνα του SCALP-EG είναι μεγαλύτερη των 450 χιλιομέτρων. Είναι δηλαδή ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΟ ΟΠΛΟ το οποίο αγοράστηκε από την Ελλάδα τη στιγμή που αντίστοιχα όπλα δεν ήταν και ίσως δεν είναι ακόμη αποδεσμεύσιμα για τη Πολεμική Αεροπορία. Το σύστημα ναυτιλίας/καθοδήγησης του όπλου αποτελεί συνδυασμό GPS/INS τεχνολογίας δακτυλίων λέιζερ σε συνδυασμό επίσης με ραδιοϋψόμετρο και ψηφιακή βάση δεδομένων αναγλύφου (TERPROM-Terrain Profile Matching). Που δεν είναι παρά μία ψηφιακή απεικόνιση των ανωμαλιών του εδάφους, επάνω στο ίχνος πτήσης του όπλου. Το σύστημα ναυτιλίας/καθοδήγησης του όπλου γνωρίζει τη θέση του στο χώρο και την αντιπαραβάλλει συνεχώς με την ψηφιακή βάση που απεικονίζει τις εξάρσεις του εδαφικού αναγλύφου. Έτσι το όπλο “ακολουθεί” και με τη χρήση του ραδιουψομέτρου, τη διαμόρφωση του εδάφους (Terrain Following) πετώντας σε ύψος 200 ποδών (60 περίπου μέτρων) πάνω από αυτό!. Επομένως είναι πολύ δύσκολο να εντοπιστεί από την εχθρική αεράμυνα και να καταρριφθεί. Είναι επίσης αδύνατο να προκληθεί παρεμβολή στο σύστημα καθοδήγησης και στοχοποίησης του. Το οποίο είναι επίσης διπλό. Χρησιμοποιεί αισθητήρα IR για την αναγνώριση του στόχου σε συνδυασμό με παράλληλη ταυτοποίηση του μέσω φωτογραφιών. Στη μνήμη του συστήματος καθοδήγησης/πρόσκτησης του όπλου, εισάγονται φωτογραφίες προς καθορισμό του σχήματος και των διαστάσεων του στόχου. Για την ασφαλή ταυτοποίησή του τελευταίου γίνεται σύγκριση της εικόνας που βλέπει ο αισθητήρας IR αυτή που απεικονίζουν οι φωτογραφίες! Όσο για την καταστροφικότητα της πολεμικής του κεφαλής ισχύουν τα ακόλουθα:
Η κεφαλή είναι η BROACH (Bomb, RoyalOrdnance, AugmentingCharge) βάρους 450 κιλών (!) που στην ουσία αποτελείται από μια κοίλη γόμωση, η οποία ανοίγει τρύπα στη δομή του στόχου ώστε να εισχωρήσει η ακολουθούσα γόμωση υψηλής εκρηκτικότητας (στην πλέον απλή μορφή, μια αεροπορική βόμβα χωρίς τα πτερύγια και το περίβλημα ανάρτησης). Οι δοκιμές έχουν δείξει αυξημένη καταστροφικότητα κατά παντός είδους στόχων, τόσο «σκληρών» (θαμμένων ή επιφανειακών μεγάλου πάχους μπετόν) όσο και άλλων τύπων, όπως πλοίων, διεσπαρμένων στόχων και γεφυρών. Φυσικά ο πυροσωλήνας παίζει μεγάλο ρόλο (προηγμένος της Thomson-Thorn με δυνατότητα προγραμματισμού εν πτήσει). Χρειαζόμαστε όσο το δυνατόν περισσότερα τέτοια όπλα και ΕΧΟΥΜΕ ΑΝΑΓΚΗ όσο το δυνατόν περισσότερες εναέριες πλατφόρμες μεταφοράς τους. Ακόμα και πέρα από την Άγκυρα! Το όπλο αυτό -ειδικά στην αερομεταφερόμενη μορφή του- μπορεί να κάνει μεγάλη ζημιά στην Τουρκία και το γνωρίζουν πολύ καλά στην Άγκυρα. Τούτο επιβεβαιώνεται και από την ανάπτυξη αντίστοιχης φιλοσοφίας τουρκικών όπλων.
2. Εξαιρετικές δυνατότητες σε ρόλο ΑΕΡΟΣ-ΑΕΡΟΣ εμπλοκών πέραν του ορίζοντα BVR. Το Mirage 2000-5Mk.2 είναι εξαιρετική πλατφόρμα αέρος – αέρος. Το ραντάρ RDY-2 που “φορά” το μαχητικό, πέρα από τη μεγαλύτερη ακτίνα αποκάλυψης στόχων που έχει σε σχέση με το APG-68(V)9 των Block 52+ , μπορεί να εντοπίσει και να παρακολουθεί μέχρι 24 ιπτάμενους στόχους ανεξάρτητα από το επίπεδο πτήσης τους! Από αυτούς το RDY-2 μπορει να «κοκκινίσει» αυτόματα, να κατηγοριοποιήσει δηλαδή ως πλέον επικίνδυνους τους οκτώ και να εγκλωβίζει ΑΥΤΟΜΑΤΑ μέχρι τέσσερις. Εναντίον τους μπορεί να εκτοξεύσει ομοβροντία (με χρονικό διαχωρισμό ενός δευτερολέπτου ανά πύραυλο) ισάριθμων MICA EM και IR!
Στο F-16 (ακόμα και το Block 52+ Advanced) o ιπτάμενος πρέπει να κάνει αυτή τη διαδικασία ΧΕΙΡΟΚΙΝΗΤΑ. Με το που θα εντοπίσει πέντε στόχους για παράδειγμα, θα πρέπει να επιλέξει ο ίδιος ποιος είναι ο πιο επικίνδυνος, να τον εγκλωβίσει και να εξαπολύσει πύραυλο AMRΑΑΜ εναντίον του… Μετά θα πρέπει να πάει στον επόμενο και να επαναλάβει την ίδια διαδικασία και ούτω κάθε εξής… ΟΣΟ ΕΜΠΕΙΡΟΣ και να είναι και όσο και αν έχει εξασκηθεί στη συγκεκριμένη διαδικασία, δεν μπορεί να πιάσει τις ταχύτητες ενός συστήματος ραντάρ με ταχύτατο επεξεργαστή!
Το μεγάλο ατού του RDY-2 στις εμπλοκές αέρος-αέρος πέραν του οπτικού ορίζοντα (BVR) βέβαια, δεν είναι ΜΟΝΟ ο αυτόματος εγκλωβισμός όχι ενός αλλά ΤΕΣΣΑΡΩΝ ΣΤΟΧΩΝ ταυτόχρονα. Είναι η αξιολόγηση της επικινδυνότητας του εκάστοτε στόχου… Αν για παράδειγμα το σύστημα εντοπίσει δύο στόχους, έναν ο οποίος πετά προσεγγίζοντας μετωπικά στα 20 μίλια με ταχύτητα 300 κόμβων και ύψος πλεύσης τα 5.000 πόδια και έναν που πετά προσεγγίζοντας μετωπικά στα 40 μίλια με ταχύτητα 400 κόμβων και σε ύψος 30.000 ποδών, δεν θα επιλέξει πρώτο για βολή αυτόν που είναι πιο κοντά! Θα επιλέξει αυτόν που έχει καλύτερες προϋποθέσεις (φάκελο όπως ονομάζεται στην αεροπορική αργκό) για εξαπόλυση πυραύλου BVR. Δηλαδή θα επιλέξει αυτόν που έχει μεγαλύτερη κινητική ενέργεια. Αυτόν που πετά με μεγαλύτερη ταχύτητα σε μεγαλύτερο ύψος και επομένως έχει τη δυνατότητα να εξαπολύσει τα όπλα του προσδίδοντας τους σαφώς καλύτερες κινηματικές επιδόσεις! Επομένως με μεγαλύτερες πιθανότητες επιτυχίας…
Ο ιπτάμενος ακόμη και ενός Block 52+ Advanced δεν μπορεί να το κάνει αυτό. Και μάλιστα εναντίον τεσσάρων στόχων ταυτόχρονα… Τέλος, το Mirage 2000-5Mk.2 φέρει μέχρι έξι πυραύλους BVR σε διαμόρφωση αέρος-αέρος. Τέσσερις MICA EM και δύο MICA IR. Η σύνηθης διαμόρφωση των F-16 είναι με τέσσερις AMRAAM! Άλλο ένα σημαντικό asset του Mirage 2000-5Mk.2 είναι ο MICA ΙR. Καθοδηγείται από το RDY-2 όπως και ο EM, μέχρι ενός σημείου και από εκεί αναλαμβάνει ο αισθητήρας IR την προσέγγιση και την προσβολή του στόχου. ANTIΘΕΤΑ το F-16 πρέπει να προσεγγίσει τόσο ώστε να πάρει οπτική επαφή με το στόχο για να εξαπολύσει IR καθοδήγησης πυραύλους! Είτε ΑΙΜ-9, είτε IRIS-T.
3. Κορυφαίο σύστημα αυτοπροστασίας και Ηλεκτρονικού Πολέμου. Είναι κάτι που όλοι ανεξαιρέτως οι ιπτάμενοι των ελληνικών F-16 παραδέχονται. Ακόμα και όταν πριν από πολλά χρόνια τα ελληνικά Mirage 2000EG δεν είχαν ακόμα εξοπλιστεί με τους μέσης ακτίνας R-530D, στα dissimilar “τύφλωναν” τα ραντάρ των F-16 μέχρι να πάρουν οπτική επαφή και να εξαπολύσουν εικονικά Magic II ! Ακόμα και σήμερα το σύνολο των Ελλήνων ιπτάμενων μαχητικών διαβεβαιώνει ότι το RWR του παλιού ICMS 2000Mk.1 είναι καλύτερο από αυτό του ASPIS II… Για το νεότερο ICMS 2000Mk.3 ούτε λόγος να γίνεται! Απλά ΔΕΝ ΣΥΓΚΡΙΝΕΤΑΙ με οτιδήποτε άλλο υπάρχει στο ελληνικό -και μάλλον και στο τουρκικό- οπλοστάσιο… Αυτές είναι οι πληροφορίες μας χωρίς να μπορούμε να δώσουμε περισσότερα στοιχεία.
Τέλος, το Mirage 2000-5 MK2 κάλλιστα θα μπορούσε να λάβει Link 16 και παράλληλα σκοπευτικό κάσκας TARGO II και να αποτελέσει μια εξαιρετική πλατφόρμα υπέρ απαραίτητη για την ελληνική αποτροπή. Συνεπώς για να το γράψουμε όσο πιο απλά και κατανοητά με πλήρη σαφήνεια, όποια πώληση των Mirage 2000-5 MK2 ή των F-16 Block 30, συνιστά σοβαρά απομείωση της εθνικής αεροπορικής ισχύος με άμεσες επιπτώσεις στην ελληνική αποτροπή.