Θα το εξηγήσουμε με επιχειρήματα… Γιατί κυρίες και κύριοι τα περιθώρια στενεύουν και τα ψέματα τελειώνουν.

Διαβάσαμε πρόσφατα την άποψη-ιδέα του να πουλήσουμε το σύνολο των Mirage 2000 που διαθέτει η Πολεμική Αεροπορία με στόχο να αντλήσει ένα (κατ’ εκτίμηση) συνολικό ποσό της τάξης του ενός μέχρι 1,2 δισεκατομμύρια δολάρια, προς εκσυγχρονισμό του συνόλου των F-16 στο επίπεδο Viper. Λογική ιδέα και απόλυτα σεβαστή. Θα μπορούσε να είναι μία λύση, αν κάποιος θέλει να βασίσει ΤΟ ΑΞΙΟΜΑΧΟ της Πολεμικής Αεροπορίας στη βούληση, τα συμφέροντα και τις επιδιώξεις μίας και μόνο χώρας-προμηθευτή… Έστω και “συμμαχικής”! Ή θα μπορούσε να είναι μία λύση αν κάποτε κάποιος επίσημος πολιτειακός φορέας αποφασίσει να ασχοληθεί με την άμυνα της χώρας… Σε θεωρητικό επίπεδο λοιπόν -και χάρη υγιούς διαλόγου και παράθεσης απόψεων- θα καταθέσουμε και εμείς την άποψή μας για την ιδέα αυτή… Με την οποία διαφωνούμε ΚΑΘΕΤΑ…

Να γιατί:

1. ΠΛΑΤΦΟΡΜΑ ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΗΣ ΚΡΟΎΣΗΣ

-Το Mirage 2000-5Mk.2 αποτελεί πλατφόρμα ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΩΝ ΔΥΝΑΤΟΤΗΤΩΝ για την Πολεμική Αεροπορία. Λόγω του SCALP-EG… O οποίος είναι καταχωρημένος στην κατηγορία των υποστρατηγικών όπλων αέρος-εδάφους, με ονομαστική ακτίνα 250 χιλιομέτρων. Η πραγματικότητα ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΑΥΤΗ… Γιατί η πραγματική ακτίνα του SCALP-EG είναι μεγαλύτερη των 450 χιλιομέτρων. Είναι δηλαδή ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΟ ΟΠΛΟ το οποίο αγοράστηκε από την Ελλάδα ΚΟΝΤΡΑ στις επιθυμίες και τους σχεδιασμούς του αμερικανικού παράγοντα για την περιοχή του Αιγαίου και της ανατολικής Μεσογείου γενικότερα. Το σύστημα ναυτιλίας/καθοδήγησης του όπλου αποτελεί συνδυασμό GPS/INS τεχνολογίας δακτυλίων λέιζερ σε συνδυασμό επίσης με ραδιοϋψόμετρο και ψηφιακή βάση δεδομένων αναγλύφου (TERPROM-Terrain Profile Matching). Που δεν είναι παρά μία ψηφιακή απεικόνιση των ανωμαλιών του εδάφους, επάνω στο ίχνος πτήσης του όπλου. Το σύστημα ναυτιλίας/καθοδήγησης του όπλου γνωρίζει τη θέση του στο χώρο και την αντιπαραβάλλει συνεχώς με την ψηφιακή βάση που απεικονίζει τις εξάρσεις του εδαφικού αναγλύφου. Έτσι το όπλο “ακολουθεί” και με τη χρήση του ραδιουψομέτρου, τη διαμόρφωση του εδάφους (Terrain Following) πετώντας σε ύψος 200 ποδών (60 περίπου μέτρων) πάνω από αυτό!. Επομένως είναι ΠΟΛΥ ΔΥΣΚΟΛΟ ΝΑ ΕΝΤΟΠΙΣΤΕΊ ΑΠΌ ΤΗΝ ΕΧΘΡΙΚΗ ΑΕΡΑΜΥΝΑ ΚΑΙ ΝΑ ΑΝΑΣΧΕΘΕΊ. Είναι επίσης ΑΔΥΝΑΤΟ να προκληθεί παρεμβολή στο σύστημα καθοδήγησης και στοχοποίησης του. Το οποίο είναι επίσης διπλό. Χρησιμοποιεί αισθητήρα IR για την αναγνώριση του στόχου σε συνδυασμό με παράλληλη ταυτοποίηση του μέσω φωτογραφιών. Στη μνήμη του συστήματος καθοδήγησης/πρόσκτησης του όπλου, εισάγονται φωτογραφίες προς καθορισμό του σχήματος και των διαστάσεων του στόχου. Για την ασφαλή ταυτοποίησή του τελευταίου γίνεται σύγκριση της εικόνας που βλέπει ο αισθητήρας IR αυτή που απεικονίζουν οι φωτογραφίες! Όσο για την καταστροφικότητα της πολεμικής του κεφαλής ισχύουν τα ακόλουθα: Η κεφαλή είναι η BROACH (Bomb, RoyalOrdnance, AugmentingCharge) βάρους 450 κιλών (!) που στην ουσία αποτελείται από μια κοίλη γόμωση, η οποία ανοίγει τρύπα στη δομή του στόχου ώστε να εισχωρήσει η ακολουθούσα γόμωση υψηλής εκρηκτικότητας (στην πλέον απλή μορφή, μια αεροπορική βόμβα χωρίς τα πτερύγια και το περίβλημα ανάρτησης). Οι δοκιμές έχουν δείξει αυξημένη καταστροφικότητα κατά παντός είδους στόχων, τόσο «σκληρών» (θαμμένων ή επιφανειακών μεγάλου πάχους μπετόν) όσο και άλλων τύπων, όπως πλοίων, διεσπαρμένων στόχων και γεφυρών. Φυσικά ο πυροσωλήνας παίζει μεγάλο ρόλο (προηγμένος της Thomson-Thorn με δυνατότητα προγραμματισμού εν πτήσει). Χρειαζόμαστε όσο το δυνατόν περισσότερα τέτοια όπλα και ΕΧΟΥΜΕ ΑΝΑΓΚΗ όσο το δυνατόν περισσότερες εναέριες πλατφόρμες μεταφοράς τους. Αν είχαμε 30 Rafale θα μπορούσαμε ΤΑΥΤΟΧΡΟΝΑ να εξαπολύσουμε 60 εναντίον στόχων στο τουρκικό έδαφος. Ακόμα και πέρα από την Άγκυρα! Το όπλο αυτό -ειδικά στην αερομεταφερόμενη μορφή του- μπορεί να κάνει μεγάλη ζημιά στην Τουρκία και το γνωρίζουν όλοι… Τελεία και παύλα.

-ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΟΥΝ ΕΝΑΛΛΑΚΤΙΚΕΣ ΛΥΣΕΙΣ για τον Scalp-EG. Οι ΗΠΑ έχουν επανηλλειμένα καταστήσει σαφές ότι δεν θα μας αποδεσμεύσουν ΠΟΤΕ όπλα όπως το JASSM ή το καινούριο JSM. Όπως δεν θα επιτρέψουν ΠΟΤΕ την πιστοποίηση αντίστοιχων ή κοντινών δυνατοτήτων, ισραηλινών ή ευρωπαϊκών όπλων επάνω στο F-16. To ίδιο ισχύει και για τα αντιπλοϊκά όπλα όπως ο ΑΜ-39 Exocet.

2. ΑΠΟΛΥΤΗ ΥΠΕΡΟΧΗ ΣΕ ΡΟΛΟ ΑΕΡΟΣ-ΑΕΡΟΣ BVR

Το Mirage 2000-5Mk.2 είναι με διαφορά η πλέον προηγμένη πλατφόρμα αέρος-αέρος της Πολεμικής Αεροπορίας. Με δυνατότητες που ούτε κατά διάνοια δεν υπάρχουν σε κανένα άλλο τύπο μαχητικού της. Το ραντάρ RDY-2 που “φορά” το μαχητικό, πέρα από τη μεγαλύτερη ακτίνα αποκάλυψης στόχων που έχει σε σχέση με το APG-68(V)9 των Block 52+ , μπορεί να εντοπίσει και να παρακολουθεί μέχρι 24 ιπτάμενους στόχους ανεξάρτητα από το επίπεδο πτήσης τους! Από αυτούς το RDY-2 μπορει να «κοκκινίσει» αυτόματα, να κατηγοριοποιήσει δηλαδή ως πλέον επικίνδυνους τους οκτώ και ναεγκλωβίζει ΑΥΤΟΜΑΤΑ μέχρι τέσσερις. Εναντίον τους μπορεί να εκτοξεύσει ομοβροντία (με χρονικό διαχωρισμό ενός δευτερολέπτου ανά πύραυλο) ισάριθμων MICA EM και IR!

Στο F-16 (ακόμα και το Block 52+ Advanced) o ιπτάμενος πρέπει να κάνει αυτή τη διαδικασία ΧΕΙΡΟΚΙΝΗΤΑ. Με το που θα εντοπίσει πέντε στόχους για παράδειγμα, θα πρέπει να επιλέξει ο ίδιος ποιος είναι ο πιο επικίνδυνος, να τον εγκλωβίσει και να εξαπολύσει πύραυλο AMRΑΑΜ εναντίον του… Μετά θα πρέπει να πάει στον επόμενο και να επαναλάβει την ίδια διαδικασία και ούτω κάθε εξής… ΟΣΟ ΕΜΠΕΙΡΟΣ και να είναι και όσο και αν έχει εξασκηθεί στη συγκεκριμένη διαδικασία, δεν μπορεί να πιάσει τις ταχύτητες ενός συστήματος ραντάρ με ταχύτατο επεξεργαστή!

Το μεγάλο ατού του RDY-2 στις εμπλοκές αέρος-αέρος πέραν του οπτικού ορίζοντα (BVR) βέβαια, δεν είναι ΜΟΝΟ ο αυτόματος εγκλωβισμός όχι ενός αλλά ΤΕΣΣΑΡΩΝ ΣΤΟΧΩΝ ταυτόχρονα. Είναι η αξιολόγηση της επικινδυνότητας του εκάστοτε στόχου… Αν για παράδειγμα το σύστημα εντοπίσει δύο στόχους, έναν ο οποίος πετά προσεγγίζοντας μετωπικά στα 20 μίλια με ταχύτητα 300 κόμβων και ύψος πλεύσης τα 5.000 πόδια και έναν που πετά προσεγγίζοντας μετωπικά στα 40 μίλια με ταχύτητα 400 κόμβων και σε ύψος 30.000 ποδών, ΔΕΝ ΘΑ ΕΠΙΛΕΞΕΙ ΠΡΩΤΟ για βολή αυτόν που είναι πιο κοντά! Θα επιλέξει αυτόν που έχει καλύτερες προϋποθέσεις (φάκελο όπως ονομάζεται στην αεροπορική αργκό) για εξαπόλυση πυραύλου BVR. Δηλαδή θα επιλέξει αυτόν που έχει ΜΕΓΑΛΎΤΕΡΗ ΚΙΝΗΤΙΚΗ ΕΝΕΡΓΕΙΑ. Αυτόν που πετά με μεγαλύτερη ταχύτητα σε μεγαλύτερο ύψος και επομένως έχει τη δυνατότητα να εξαπολύσει τα όπλα του προσδίδοντας τους σαφώς καλύτερες κινηματικές επιδόσεις! Επομένως ΜΕ ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΕΣ ΠΙΘΑΝΟΤΗΤΕΣ επιτυχίας…

Ο ιπτάμενος ακόμη και ενός Block 52+ Advanced ΔΕΝ ΜΠΟΡΕΙ να το κάνει αυτό. Και μάλιστα εναντίον τεσσάρων στόχων ταυτόχρονα… Τέλος, το Mirage 2000-5Mk.2 φέρει μέχρι έξι πυραύλους BVR σε διαμόρφωση αέρος-αέρος. Τέσσερις MICA EM και δύο MICA IR. To F-16 μπορεί να πάρει μέχρι τέσσερις AMRAAM! Άλλο ένα σημαντικό asset του Mirage 2000-5Mk.2 είναι ο MICA ΙR. Καθοδηγείται από το RDY-2 όπως και ο EM, μέχρι ενός σημείου και από εκεί αναλαμβάνει ο αισθητήρας IR την προσέγγιση και την προσβολή του στόχου. Όλα αυτά από απόσταση ίδια με αυτή που μπορεί να εκτοξευθεί ένας AIM-120C5 ή C7! ANTIΘΕΤΑ το F-16 πρέπει να προσεγγίσει τόσο ώστε να πάρει οπτική επαφή με το στόχο για να εξαπολύσει IR καθοδήγησης πυραύλους! Είτε ΑΙΜ-9, είτε IRIS-T.

3. Κορυφαίο σύστημα αυτοπροστασίας και Ηλεκτρονικού Πολέμου

Είναι κάτι που όλοι ανεξαιρέτως οι ιπτάμενοι των ελληνικών F-16 παραδέχονται. Ακόμα και όταν πριν από πολλά χρόνια τα ελληνικά Mirage 2000EG δεν είχαν ακόμα εξοπλιστεί με τους μέσης ακτίνας R-530D, στα dissimilar “τύφλωναν” τα ραντάρ των F-16 μέχρι να πάρουν οπτική επαφή και να εξαπολύσουν εικονικά Magic II ! Ακόμα και σήμερα το σύνολο των Ελλήνων ιπτάμενων μαχητικών διαβεβαιώνει ότι το RWR του παλιού ICMS 2000Mk.1 είναι καλύτερο από αυτό του ASPIS II… Για το νεότερο ICMS 2000Mk.3 ούτε λόγος να γίνεται! Απλά ΔΕΝ ΣΥΓΚΡΙΝΕΤΑΙ με οτιδήποτε άλλο υπάρχει στο ελληνικό -και μάλλον και στο τουρκικό- οπλοστάσιοΑυτές είναι οι πληροφορίες μας χωρίς να μπορούμε να δώσουμε περισσότερα στοιχεία.

Εν κατακλείδι…

Επάνω σε αυτά τα δεδομένα έχουμε βασίσει την άποψη ότι η Ελλάδα θα πρέπει να κάνει ότι είναι δυνατό για να αποκτήσει μεταχειρισμένα -5. Ακόμα και τα πρώτης γενιάς (γαλλικά, καταριανά, ταϊβάν) μαχητικά του τύπου που είναι εξοπλισμένα με το ραντάρ RDY-1, έχουν ΤΙΣ ΙΔΙΕΣ ΑΚΡΙΒΩΣ δυνατότητες σε λειτουργική διαμόρφωση αέρος-αέρος σε σχέση με τα δικά μας -5Mk.2. Επιπρόσθετα… Τα δικά μας -5Mk.2 (RDY-2) παραδόθηκαν με πλήρεις δυνατότητες αέρος-αέρος, καθώς έφεραν την έκδοση λογισμικού λειτουργίας ραντάρ, συνεργαζόμενων συστημάτων (ΙCMS2000Mk.3) και όπλων SEG 51. Ένα χρόνο μετά την ένταξή τους σε υπηρεσία, απέκτησαν και πλήρεις δυνατότητες αέρος-εδάφους μέσω της ενσωμάτωσης της έκδοσης λογισμικού SEG 52 (GMTI-SAR), ενώ το 2010 ενσωματώθηκε και η SEG53 για τους SCALP-EG.

Προφανώς επάνω στα ίδια αυτά δεδομένα βασίστηκε και η ελληνική πολιτεία, όχι μόνο για ΝΑ ΜΗΝ εκσυγχρονίσει το σύνολο των Mirage 2000EG, αλλά και για να επιμένει ΝΑ ΜΗΝ υποστηρίζει τα Mirage 2000-5Mk.2 τα τελευταία 10 χρόνια! ΤΑ ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ ΔΙΚΑ ΣΑΣ κυρίες και κύριοι… Οτιδήποτε άλλο είναι “της Χαλι-μάς τα παραμύθια”.

Comments

  1. καλημερα ωραια ολα αυτα αλλα το μεγαλο προβλημα παραμενει περα απο τα χρηματα κ το αυτονοητο fos δεν εχουμε παρα 24 καινουργια μιραζ κ ενα αεροσκαφος που εχει κλισει τον κυκλο του κ στην γαλλια κ απο την ντασσω. φανταζομαι απιθανο να μας δωσουν 5αρια κ να μην πουν να παρουμε ραφαλ την ιδια στιγμη που τουλαχιστον στην αμυνα μαντηλι να κλαψουμε δεν εχουμε κ δυστυχως μτχ ραφαλ δεν υπαρχουν ενω δεν αποσυρει καποιος μιραζ.Δυστυχως το προβλημα λεγεται πλεον ΠΝ κ θαρρω οτι το οποιο χρημα θα παει εκει κ αντε να γινει fos για τα 5 τα παλια δεν το κοβω κ ειλικρινα δεν μπορω να σκεφτω κατι χωρις να πεσει χρημα δηλαδη η ραφαλ η γκριπεν η γιουροφαιτερ ως φορεις του οπλισμου , αν κ θεωρητικα δειχνει να εχει μπει στο χρονοντουλαπο της αεροπορικης ιστοριας το μαχαιρι κ το καρπουζι το χει η ντασσω αν εβγαζε ενα up οπως η λοκχιντ θα γινοταν παρτυ.

    1. Παίρνει δύο συν δύο μόνο στους εξωτερικούς πτερυγικούς φορείς… Αν και η συνήθης διαμόρφωση είναι δύο ΑΙΜ-120 (wing tip) και ισάριθμοι ΑΙΜ-9/IRIS-T. Με έξι ΑΙΜ-120, επιχειρησιακό F-16 -εμείς τουλάχιστον- δεν έχουμε δει πουθενά.

      1. Την φωτογραφία την βλέπετε; αν την βλέπετε, αντιλαμβάνεστε ότι αυτό που λέτε είναι λάθος. Δεν υπάρχει συνήθης διαμόρφωση κύριοι, υπάρχει αυτό που θέλει ο χρήστης. Και στα Μ2000-5 το σύνηθες φορτίο είναι 1-2-4 MICA ή 2 ΜΙCA και 2 R550, αυτό δεν σημαίνει ότι το αεροπλάνο δεν μπορεί να φορτωθεί με 6 πυραύλους.

        1. Ηρεμήστε… Το ότι τη βλέπουμε δεν σημαίνει ότι ισχύει κιόλας. Αν όντως έχουμε λάθος, ΔΕΝ ΕΧΟΥΜΕ ΚΑΝΕΝΑ ΑΠΟΛΥΤΩΣ πρόβλημα να το παραδεχτούμε. Δώστε μας όμως λίγο χρόνο να το ψάξουμε (μέχρι αύριο). Να θυμάστε πάντα ότι σκοπός των άρθρων δεν είναι η ΑΠΟΛΥΤΗ και ξερή σύγκριση μεταξύ μαχητικών. Το F-16 είναι ένα εξαίρετο προϊόν ΠΟΥ ΟΜΩΣ ΔΕΝ ΜΠΟΡΟΥΜΕ ΝΑ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΟΥΜΕ ΟΠΩΣ ΘΑ ΕΠΡΕΠΕ ή ΟΠΩς ΘΑ ΘΕΛΑΜΕ γιατί ΔΕΝ ΜΑΣ ΑΠΟΔΕΣΜΕΥΟΝΤΑΙ ΤΑ ΚΑΤΑΛΛΗΛΑ ΟΠΛΑ. Το αφιέρωμα «στέκεται» ιδιαίτερα σε αυτό το ζήτημα. Το οποίο κάποτε πρέπει να αντιμετωπίσουμε σοβαρά ώς χώρα.

        2. Έχεις δίκιο. Με βάση τα ανοιχτά δεδομένα και από όσο θυμάμαι τα F-16blck50/50+ μπορούσαν να παρακολουθούν 10 στόχους και να εμπλέκουν 2 ταυτόχρονα ή μέχρι και 4 με συγκεκριμένες προϋποθέσεις(εγγύτητα, απόσταση σε σχέση με τους πρώτους) και νομίζω ότι γίνονταν αυτόματα από το σύστημα βολής συνδεδεμένο με το ρανταρ. Τώρα σχετικά με το άρθρο συμφωνώ απόλυτα με τις παρατηρήσεις και την τραγική κατ’εμέ πολιτική της ηγεσίας στο θέμα των γαλλικών μαχητικών που θα έπρεπε να βρίσκονται σε 60-80 μαχητικά τον αριθμό στην έκδοση -5μκ2. ICMSmk3, SCALP,EXOCET,MICA IR,ASTAC(που δεν αξιοποιήθηκαν) και πλέον και METEOR κλειδώνουν το Αιγαίο και κάποιοι θέλουν να τα διώξουμε για να μεγαλώσουμε τον στόλο των Viper που δεν θα έχουν ούτε σύστημα αυτοπροστασίας(άλλο που δεν το λένε), δεν θα έχουμε πυραύλους στρατηγικής κρούσης,αντιπλοικούς και εννοείται ανά πάσα ώρα και στιγμή θα μπορούν να μας καθηλώσουν την αεροπορία οι ΗΠΑ απλά και μόνο για να μας σύρουν στο τραπέζι τ ων διαπραγματεύσευων. Και βρίσκουν και πολλούς συμμάχους εντός της ΠΑ,της πολιτικής ηγεσίας και διαφόρους άλλους. Τα F-16 είναι πολυεργαλείο και θα έπρεπε να αντιμετωπίσουμε την πραγματικότητα και να κάνουμε τις σωστές κινήσεις για να ενισχύσουμε τον ρόλο τους. Δηλαδή ένας χαμηλού κόστους εκσυγχρονισμός στο επίπεδο advanced και αγορά sdb/paveway iv/lgdam/jsow και sniper για να αναλάβουν όλες τις τακτικές αποστολές κρούσης και αεράμυνας. Σκεφτείτε τι σημαίνει για το μακρύ χέρι της ΠΑ αν ήταν μόνο τα f-16 ότι ακόμα και σήμερα δεν μας έχει αποδεσμευτεί το ατρακτίδιο HTS τεχνολογίας τελών ’80 αρχές ’90.

        3. Αγαπητέ Gunner. Κατόπιν έρευνας που κάναμε, το συμπέρασμα είναι ότι ΕΧΕΤΕ ΔΙΚΙΟ. To F-16 μπορεί να πάρει μέχρι έξι AMRAAM, χωρίς κανένα περιορισμό. Και μάλιστα μπορεί να κάνει αυτόματο Lock on μέχρι τεσσάρων στόχων σε λειτουργική διαμόρφωση (του ραντάρ) Track While Scan και να πυροδοτήσει με sequence (όχι ομοβροντία) ισάριθμους AMRAAM. Από ότι επίσης μάθαμε η ποιότητα των πολλαπλών εγκλωβισμών δεν είναι η ίδια με αυτή των μεμονωμένων στόχων, αλλά αυτό είναι μία άλλη ιστορία. MEA CULPA λοιπόν… Σκοπός μας ήταν να αναδείξουμε κυρίως το επιχειρησιακό πλεονέκτημα του -5Mk.2 ΜΕΣΩ ΤΩΝ ΟΠΛΩΝ που φέρει… Ευχαριστούμε για την παρέμβαση και παρακαλούμε όποτε εντοπίζετε κάτι να μας το επισημαίνετε. Είπαμε… ΟΥΔΕΙΣ ΑΛΑΝΘΑΣΤΟΣ

  2. Το σενάριο που διαβάζαμε πάσχει πρώτο στα χρήματα που υπολογίστηκαν, κανείς δεν πρόκειται να προσφέρει τέτοια ποσά. Επίσης δεύτερο και βασικό, κανείς δεν μπήκε στον κόπο να σκεφτεί τι ΠΑ θα υπάρχει αν πουληθούν όλα τα Mirage, εκσυγχρονίζονται τα F-16 υπάρχουσας σύμβασης και προστεθούν και τα υπόλοιπα bl.30 & 50 προς εκσυγχρονισμό!!!

  3. Καλησπερα, στο θεμα των Viper που θα εχουμε με το καλο, ποιες ειναι οι δυνατοτες του με βαση το αρθρο που γραψατε;

    1. Σίγουρα το ραντάρ του Viper ώς σύστημα AESA θα έχει περισσότερες δυνατότητες σε ότι αφορά ακτίνες αποκάλυψης, αντοχή σε περιβάλλον παρεμβολών και φυσικά δυνατότητα παράλληλης έρευνας για στόχους στο έδαφος και τον αέρα! ΔΕΝ ΓΝΩΡΙΖΟΥΜΕ αν θα συνοδεύεται ώς σύστημα από το κατάλληλο λογισμικό για ΑΥΤΟΜΑΤΟ lock on στόχων και μάλιστα πολλών και όχι ενός. Πιστεύουμε όμως ότι τέτοια δυνατότητα ΣΙΓΟΥΡΑ θα υπάρχει. Έχουν περάσει 20 χρόνια από την ανάπτυξη του RDY-2 και του APG-68(V)9 μαζί με τους επεξεργαστές και το λογισμικό τους. Λογικά λοιπόν οι δυνατότητες θα είναι ΑΛΛΕΣ. Δεν μπορούμε να σας υποσχεθούμε ότι θα μάθουμε σε εύλογο χρονικό διάστημα…

  4. Μερικες φορες καποια αρθρα σε αλλα site ειναι για να συλλεγουν κλικ και απο ουσια τιποτα. Συγχαρητηρια για το αρθρο σας σχετικα με τα ρανταρ.

  5. Ασχέτως τι αριθμό όπλων μπορεί να φέρει ένα Mirage, αυτό που κυρίως μας ενδιαφέρει είναι ότι μπορεί να φέρει stand off όπλα, που ανάλογα δεν πρόκειται να μας αποδεσμεύσουν οι Αμερικανοί. Ο συνδυασμός λοιπόν του ραντάρ και των όπλων αυτών (+ exocet κ.λπ.), είναι υπεραπαραίτητος για εμάς.
    Δυστυχώς μια ιδιαίτερη σοβαρή παράλειψη (έως τα όρια της ύποπτης), ως προς την αναβάθμιση των Mirage 2000EG είχε σαν αποτέλεσμα την απαξίωσή τους.
    Επιβάλλεται να ενισχύσουμε το στόλο των Mirage ή εαν είμαστε large να πάρουμε Rafale (ναι καλά). Επιπλέον θα πρέπει να συντηρήσουμε το στόλο των Mirage, να τον αναβαθμίσουμε (ανάλογα με τα περιθώρια που αφήνουν οι Γάλλοι) και να πιστοποιήσουμε τα όπλα που χρειάζονται.
    Καλώς ή κακώς, το μέλλον της Π.Α., είναι 3 τύποι μαχητικού (ταυτόχρονα): F-16 V, δύο μοίρες F-35 και Rafale (ή εάν το αποφασίσουμε Gripen) και οροφή περί τα 200 α/φ.

    1. Με το τελευταίο εννοώ, ότι καλά τα Mirage, αλλά όταν αποσυρθούν τελείως και από τη Γαλλική αεροπορία, θα σπανίζουν και τα ανταλλακτικά και η συντήρησή τους θα γίνεται ολοένα και πιο κοστοβόρα. Ασχέτως λοιπόν με τα απαραίτητα που πρέπει να κάνουμε με τα Mirage, κάποια στιγμή θα πρέπει να σκεπτόμαστε άλλον, πιο σύγχρονο φορέα να μεταφέρει stand off όπλα, είτε αυτός ο φορέας είναι Γαλλικός είτε Ευρωπαϊκός (Taurus KEPD κ.λπ.).
      Δηλαδή μετά από κάποια χρόνια, το Rafale ή το Gripen θα πρέπει να αντικαταστήσει τα Mirage.

  6. Πολυ πιθανοτερο (προσωπικα το θεωρω βεβαιο) ειναι να αποκτησουμε μτχ Eurofighter παρά να ενισχύσουμε τον στόλο των Mirage 2000. Το πρόβλημα με τα Mirage ειναι οτι η εταιρια τους τα εχει ξεγράψει, ζητα οσα της λειπουν για τις οποιες παρεμβάσεις/αναβαθμίσεις και τελος τελος… να τα ενισχυσουμε αλλα ποιος τα πουλά για να τα αγοράσουμε εμεις?

    Μακάρι να βρεθει αυτός ο καποιος που θελει να τα σπρώξει και να έρθουμε σε κάποια συμφωνία. Για τα 24 ειναι λίγα και οι ρόλοι που καλειται να παιξει ιδιαιτερως σημαντικοι.

  7. Βασικό πρόβλημα είναι οτι δεν βοηθούν και οι Γάλλοι. Πολλές φορές έχουμε πεί οτι το marketing τους είναι χάλια!
    Απο εκεί και πέρα αναβάθμιση των f-16 σε f-16v χωρίς πιστοποίηση νέων οπλικών συστημάτων είναι μισή αναβάθμιση! Πραγματικά θα αποτελεί έκπληξη εαν οι ΗΠΑ που επιτρέπουν μερική πυρηνικοποίηση της Σαουδικής Αραβίας να μην αποδεσμεύουν jassm για την Ελλάδα! Και μάλιστα σε μια στιγμή που η δεύτερη απέδειξε την δουλικότητά της στην πρώτη με τις Πρέσπες και η Τουρκία της γύρισε την πλάτη!
    Τέλος θα επαναλάβω για ακόμη μια φορά οτι ο ένας τουλάχιστον τύπος μαχητικού της Π.Α. επιβάλλεται να είναι ευρωπαικός (Γαλλία) και για τους λόγους που αναφέρατε παραπάνω και αν συνεχίσουν οι Αμερικανοί να μην αποδεσμεύουν τα συστήματα που τους ζητούμε, τότε θα πρέπει να μπει στο τραπέζι και το ενδεχόμενο για δεύτερο ευρωπαικό μαχητικό!

    1. Θα σταθούμε σε δύο σημαντικές επισημάνσεις σας:
      – Η πρώτη: «δεν βοηθούν και οι Γάλλοι«… ΔΕΝ ΜΑΣ ΒΟΗΘΗΣΑΝ ΠΟΤΕ. Δεν θα το κάνουν και τώρα… Στη δεκαετία του ’70 λόγω της προσωπικής φιλίας του Κωνσταντίνου Καραμανλή με τον Ζισκάρ Ντ΄ Εστέν, απλά είχαν καθυστερήσει παραδόσεις των Mirage F1C στη Γαλλική Αεροπορία, για να ξεκινήσουν άμεσα οι παραδόσεις στην δική μας ΠΑ. Πέραν αυτού… ΟΥΔΕΝ. Έχουν γενικά ένα attitude «αυτό είναι, αυτά κάνει, τόσο κοστίζει… Αν θέλεις αγόρασε το. Επειδή είσαι σύμμαχος και μέλος της Ε.Ε. σου αποδεσμεύω όποιο όπλο μου ζητήσεις, αρκεί να πληρώσεις την πιστοποίηση.«. ΔΕΝ ΑΛΛΑΖΟΥΝ ΠΟΛΙΤΙΚΗ… Όχι εδώ… ΠΟΥΘΕΝΑ. Η αμερικανική προσέγγιση είναι ΠΟΛΥ ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΗ. Ο Αμερικανός θα πιέσει για να πουλήσει. Δεν αφήνει τίποτα στην τύχη του… Οι Αμερικανοί είναι ΕΞΑΙΡΕΤΟΙ επαγγελματίες. Σέβονται την προϊστορία τους στη Αεροπορία, την αεροπορική τους βιομηχανία και τις θέσεις εργασίας που παλεύουν να διατηρήσουν διαχρονικά. Έχουν σημαντικά μεγαλύτερες οικονομικές δυνατότητες από τους Γάλλους σε ότι αφορά τη χρηματοδότηση και τις εκμεταλλεύονται στο έπακρο…

      – Όταν έχουν να κάνουν με δουλοπρεπείς, φέρονται ανάλογα… Εδώ ερχόμαστε στη λέξη «δουλικότητα» που χρησιμοποιήσατε. Απόλυτα επιτυχημένη. Οι Αμερικανοί λοιπόν ώς εξαίρετοι επαγγελματίες -και ΤΟ ΕΝΝΟΟΥΜΕ ΑΥΤΟ- διαπραγματεύονται σε τελείως διαφορετική βάση με τους Ολλανδούς και τους Βέλγους, από ότι με εμάς… Παρά το γεγονός ότι τα νούμερα των μαχητικών (F-16) που έχουν αγοράσει αυτές οι χώρες μαζί, δεν προσεγγίζουν κάν των αριθμό των 170 τέτοιων μαχητικών που έχουμε αποκτήσει εμείς… Πολύ μεγαλύτερο βιομηχανικό έργο αναλογικά και διαφορετικές προϋποθέσεις υποστήριξης. ΦΤΑΙΝΕ οι Αμερικανοί; ΟΧΙ ΒΕΒΑΙΑ

      1. Πραγματικά αυτό που συμβαίνει απο την δολοφονία του Καποδίστρια μέχρι και σήμερα, είναι ανεξήγητο! Εξαρτώμενοι και ηττημένοι συνεχώς! Δύο Παγκόσμιοι πόλεμοι και παρόλο που είμασταν με τους νικητές και συμβάλαμε καθοριστικά στις νίκες αυτές, βγήκαμε απο αυτούς ηττημμένοι. Και τώρα οι Πρέσπες με τα «απόνερα» τους «γαλάζια πατρίδα» και αφελληνισμός Β. Ηπείρου.

  8. Καταρχην να πω, πως η Γαλλια ανεκαθεν μας στηριζε πολιτικα.
    Και στην Κυπρο και με τα Σκοπια. Και τωρα με τα μνημονια.
    Τα Μιραζ πρεπει να τα αναβαθμισουμε. Οχι τα -5. Τα παλια.
    Να γινουν Mk-3 (εφοσον δεν ειναι καταπονημενα δομικα, οπως λεγεται).
    Αν αυτο μπορει να γινει σαν αντισταθμστικο για τις Μπελαρες, ακομη καλυτερα.
    Δεν προκειται να υπαρξει φθηνοτερη αεροπορικη ενισχυση στην επομενη δεκαετια, οπως και να εχει.

    1. Δυστυχώς αγαπητέ… ΟΥΣΙΑΣΤΙΚΗ στήριξη από τη Γαλλία ΔΕΝ είχαμε ΠΟΤΕ. Με τη φράση «μας στήριζε πολιτικά» μάλλον εννοείτε ότι στα δύσκολα απλά μας είπαν κάποια λόγια συμπάθειας… Είναι και αυτοί ότι και οι Άγγλοι και οι Γερμανοί… Αρπακτικά. Εμείς πότε θα αποκτήσουμε ηγεσία; Αυτό είναι το μεγάλο ερώτημα.

  9. Καλημέρα, το -5 μπορεί να φέρει 8 mica (4 ir στις πτέρυγες για καλύτερο πεδίο του ir ανισχνευτή).
    Δεν υπάρχει λόγος να φέρει magic II (εξάλλου έχουν λήξει).

    Όταν εκτελούν ρεντινες είναι λογικό να φέρουν λιγότερα βλήματα για διάφορους λόγους (υπάρχουν περιορισμοί σε όλα βλήματα για τις ώρες που είναι φορτωμένα στους φορείς, για λόγους καλής συντήρισης δεν γίνεται απεγκιβωτισμός όλων των βλημάτων γιατί τότε μετράει η αντίστροφη μέτρηση της ζωής και τρέχουν άλλες διαδικασίες συντήρησης, και δυστυχώς σε ένα ατύχημα εν καιρό ειρήνης χάνεις λιγότερα βλήματα – βλέπε το περιστατικό του άτυχου Μπαλταδώρου)

    1. Ευχαριστούμε για τις πληροφορίες… Όπως λανθασμένα αναφέραμε ότι το F-16 μπορεί να φέρει μέχρι τέσσερις ΑΙΜ-120, ενώ μπορεί να φέρει μέχρι έξι, προφανώς το ίδιο λανθασμένα αναφέραμε το μέγιστο φορτίο MICA EM/IR στο Mirage 2000-5Mk.2 στους έξι και όχι στους οκτώ που πραγματικά είναι. Εξαιρετικές οι διευκρινήσεις σας και για το για ποιο λόγο τα IR βλήματα αναρτώνται μόνο στους πτερυγικούς φορείς και όχι στους κοιλιακούς, αλλά και για το πώς «μετρά» ο χρόνος ζωής τους… ΔΕΝ ΓΝΩΡΙΖΑΜΕ αυτές τις προϋποθέσεις. Ευχαριστούμε και πάλι για την παρέμβαση. Είναι πραγματικά ευτυχές και πολύ ενθαρρυντικό να έχεις αναγνώστες με άποψη και γνώσεις. Ειδικά αυτές τις σκοτεινές εποχές των τουρκικών σήριαλ, του Power of Love και του Survivor.

  10. Αρχικά να πώ ότι είμαι υπέρ της αύξησης των Μ2000-5, ώστε να φτάσουν τα 45-50 και να αξιοποιηθούν πλήρως μέχρι το 2040.

    Παρόλα αυτά δεν καταλαβαίνω την εμμονή που έχουμε στη χώρα με τους δύο προμηθευτές. Οι τούρκοι έχουν αγοράσει το σύνολο των μαχητικών τους από τις ΗΠΑ, τώρα έχουν κακές έως εχθρικές σχέσεις και δεν φαίνεται να ανησυχούν (ή να αντιμετωπίζουν προβλήματα υποστήριξης). Μήπως έχουμε μεγαλοποιήσει το γεγονός του μοναδικού προμηθευτή; Μήπως σε κάθε περίπτωση να λυνόταν το πρόβλημα αν διατηρούσαμε μεγαλύτερα αποθέματα ανταλλακτικών για περιπτώσεις ανάγκης και η περίπτωση αυτή συμφέρει σε σχέση με την υποστήριξη περισσότερων τύπων αεροσκαφών;

    1. Χωρίς καμία διάθεση να σας προσβάλλουμε -ανταλλαγή απόψεων κάνουμε άλλωστε, οπότε το ερώτημά σας είναι σεβαστό- σας υπενθυμίζουμε ότι το ζήτημα των δύο διαφορετικών πηγών προμήθειας ΕΙΝΑΙ ΖΩΤΙΚΗΣ ΣΗΜΑΣΙΑΣ για την Ελλάδα. Η οποία Ελλάδα ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ Τουρκία… Γιατί το λέμε αυτό;

      Η Τουρκία εδώ και χρόνια χρηματοδοτείται ΑΔΡΑ από τις χώρες του Περσικού Κόλπου για να στηρίξει την οικονομία της. Την οποία οι ΟΙΚΟΙ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ θα είχαν γονατίσει εν μία νυκτί. Με άλλα λόγια η Τουρκία ΔΕΝ ΕΧΕΙ ΤΟΣΟ ΜΕΓΑΛΗ ανάγκη από τα δάνεια των Δυτικών λόγω της χρηματοδότησής της από τις αραβικές χώρες που προαναφέραμε (Κατάρ, ΗΑΕ, Σαουδική Αραβία). Από την άλλη πλευρά εκμεταλλεύεται στο ΕΠΑΚΡΟ τη στρατηγική της θέση για να αποσπάσει οφέλη… Για λογαριασμό της, όχι για κανέναν τρίτο!

      Οι Ρώσοι χρησιμοποιούν την επιθυμία της Τουρκίας να αναδειχθεί σε περιφερειακή υπερδύναμη, για να την «τραβήξουν» έξω από το αμερικανικό μαντρί (ΝΑΤΟ). Με ότι αυτό συνεπάγεται για την ανατροπή των ισορροπιών στη Μέση Ανατολή… Δεν μπορούμε να το αναλύσουμε εδώ, αλλά σκεφτείτε ότι η ζημιά από μία τέτοια εξέλιξη θα είναι τεράστια όχι μόνο για τους Αμερικανούς, αλλά και για τους «ανθρωπιστές» Ευρωπαίους

      -Οι ΗΠΑ από την άλλη πλευρά μετά την αποτυχημένη απόπειρα να ανατρέψουν το καθεστώς Ερντογάν το καλοκαίρι του 2016 (μην πιστεύετε ΣΕ ΚΑΜΙΑ ΠΕΡΙΠΤΩΣΗ τις εκ του πονηρού θεωρίες ότι επρόκειτο για σκηνικό που έστησε ο ίδιος ο Τούρκος πρόεδρος…), ακολουθούν μία κατευναστική πολιτική έναντι της Τουρκίας. Για αυτό δεν διακόπτουν την υποστήριξη και τη ροή ανταλλακτικών για τα F-16 και ΓΙΑ ΑΥΤΟ ΤΕΛΙΚΑ ΘΑ ΠΑΡΑΔΩΣΟΥΝ τα F-35 στην Τουρκία. Σας προτρέπουμε να διαβάσετε το εξαιρετικά κατατοπιστικό άρθρο του Βασίλη Κοψαχείλη (https://www.liberal.gr/arthro/246264/apopsi/arthra/muthoi-kai-alitheies-stin-upothesi-F-35–S-400.html) στο Liberal.gr. Όλα αυτά τα κάνουν ΑΚΡΙΒΩΣ ΓΙΑ ΝΑ ΜΗΝ ΠΡΟΚΑΛΕΣΟΥΝ ΑΥΤΟ ΠΟΥ ΕΠΙΔΙΩΚΟΥΝ ΟΙ ΡΩΣΟΙ… Δηλαδή να βγάλουν την Τουρκία από το μαντρί…

      -Πρέπει να διατηρούμε πάντα λοιπόν ΔΥΟ ΠΗΓΕΣ ΠΡΟΜΗΘΕΙΑΣ στην Πολεμική Αεροπορία και τις ένοπλες δυνάμεις. Και όχι σε ποσοστό 90/10 όπως σήμερα (F-16/Mirage 2000), αλλά τουλάχιστον 60/40. Είναι ΜΟΝΟΔΡΟΜΟΣ για εμάς. Το ότι δεν το έχουμε πετύχει σημαίνει πολλά πράγματα…

      -Δυστυχώς ή ευτυχώς η ιστορία ΕΠΑΝΑΛΑΜΒΑΝΕΤΑΙ… Είναι τουλάχιστον αυτοκτονικό να πιστεύουμε ότι οι ΗΠΑ δεν θα «αγκαλιάσουν» ξανά την Τουρκία όταν οι συνθήκες το επιβάλλουν, ή το επιτρέψουν (όπως θέλετε πείτε το). Σκεφθείτε ότι όταν οι Ρώσοι άρχισαν να τροφοδοτούν με όπλα και χρήμα τον Κεμάλ από το 1920-1921, οι Μεγάλες Δυνάμεις της Entente (Ανταντ-Αγγλία, Γαλλία, Ιταλία), ΕΣΠΕΥΣΑΝ να τους ανταγωνιστούν μαχαιρώνοντας πισώπλατα τη σύμμαχο Ελλάδα… Για να μην χάσουν τα ερείσματά τους στην Τουρκία. Και την πρόσβαση που τους προσέφερε στη Μέση και την Απω Ανατολή!

      Οι δύο πηγές προμήθειας ΕΙΝΑΙ ΕΠΙΤΑΚΤΙΚΗ ΑΝΑΓΚΗ για την Ελλάδα επομένως… Απόδειξη του γεγονότος αυτού είναι ότι τα τελευταία χρόνια ο στόλος των Mirage 2000 ΑΠΑΞΙΩΝΕΤΑΙ. Δεν είναι τυχαίο γεγονός και ούτε έχει να κάνει με το ότι δεν μπορούμε να δώσουμε 140 εκατομμύρια ευρώ για να πάρουμε ανταλλακτικά! Έχει να κάνει με το ότι, οτιδήποτε μπορεί να έχει το ρόλο Game Changer, ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΒΓΕΙ ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΞΙΣΩΣΗ…

    1. Αγαπητέ Gunner, δεν γνωρίζουμε τι ακριβώς ισχύει. Και εμείς από ότι είδατε πήραμε την πληροφορία από αναγνώστη… Θα το ψάξουμε όμως καθώς ενδέχεται να μπορεί να μπεί MICA IR και στο hardpoint που αναρτώνται οι πτερυγικές εξωτερικές δεξαμενές.

  11. Συγχαρητήρια για το άρθρο!
    Επιτέλους, δεν νιώθω μόνος, όταν εδώ και καιρό προσπαθώ να αναδείξω τις δυνατότητες των Μ2000 και ιδίως των -5: https://www.ptisidiastima.com/everything-about-mirage-2000-modernization/#comment-49678
    Κι όταν σημειώνω ότι είναι αμαρτία η υποβέλτιστη (για να το πω πολύ διακριτικά…) υποστήριξή τους: http://e-amyna.com/οι-άμεσες-ανάγκες-των-εδ-και-οι-ευθύνες/#comment-3843159859
    Και τέλος, ότι η ενδεχόμενη αναβάθμιση των Μ2000 σε -5 θα πρέπει να εξεταστεί με μεγάλη προσοχή, γιατί σε κάθε περίπτωση κοστίζει πολύ λιγότερο από ότι η προμήθεια ισάριθμων νέων μαχητικών:
    https://defencegreece.wordpress.com/2018/01/14/ο-φώτης-πανταζόγλου-έχει-μια-συζήτησ/

    1. Κύριε Ζηκίδη ευχαριστούμε. Ιδιαίτερα τιμητική και ουσιαστική η παρέμβασή σας… Δυστυχώς, η περίπτωση των Mirage 2000-5Mk.2 είναι η πλέον ενδεικτική της κατάστασης στην οποία έχει περιέλθει η χώρα. Άλλο το να μην υπάρχουν κονδύλια για να εκσυγχρονιστεί το σύνολο των Mirage 2000EG ή να αναζητήσουμε μεταχειρισμένα Mirage 2000-5 ΚΑΙ ΑΛΛΟ να αφήνουμε τα χρόνια να περνούν ΑΠΑΞΙΩΝΟΝΤΑΣ μία πλατφόρμα με τέτοιες δυνατότητες! Είναι απλά ΑΠΑΡΑΔΕΚΤΟ και ξεπερνά ΚΑΘΕ ΛΟΓΙΚΗ. Αυτός είναι και ο λόγος για τον οποίο μέσα από την αρθρογραφία μας προσπαθούμε να αναδείξουμε όχι μόνο την επιχειρησιακή αξία του εν λόγω μαχητικού, αλλά και των όπλων του. Στο ζήτημα φυσικά θα επανέλθουμε…

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *