Το κράτος της Σερβίας εν έτη 2021 έχει καταφέρει να αναγεννηθεί σε μεγάλο βαθμό από τα γεγονότα της περιόδου 1990-1991. Η αμυντική βιομηχανία της Σερβίας, σε συνεργασία με ξένες κρατικές αλλά και ιδιωτικές εταιρείες έχει προβεί στην ανάπτυξη ενός μεγάλου φάσματος προγραμμάτων, το οποίο εκτείνεται από εκσυγχρονισμούς ήδη υπάρχοντων συστημάτων, μέχρι και δημιουργία Μη Επανδρωμένων Αεροχημάτων με δυνατότητες ηλεκτρονικού πολέμου.
Επηρεαζόμενη από την συμπαραγωγή με Κινεζικές και Ρωσικές εταιρείες, η Σερβική Αμυντική Βιομηχανία φαίνεται να κινείται στην διαμόρφωση συστημάτων »Αναγνώρισης-Κρούσης», δίνοντας κυρίως έμφαση στον εκσυγχρονισμό πλατφορμών και στην κατασκευή/μετατροπή φθηνών βλημάτων ακριβείας. Σκοπός της παρακάτω ανάλυσης είναι η παρουσίαση ενός μέρους της αμυντικής βιομηχανικής φιλοσοφίας της Σερβίας, η οποία θα μπορούσε να λειτουργήσει ως παράδειγμα για την Ελληνική Αμυντική Βιομηχανία.
Η εν υπνώσει Ελληνική Αμυντική Βιομηχανία μέσω μερικής συνεργασίας με την αντίστοιχη Σερβική, θα μπορούσε να αποκτήσει έμμεση πρόσβαση σε πηγές ρωσικής-κινεζικής τεχνογνωσίας ανάπτυξης οπλικών συστημάτων, αλλά και σε ένα γενικότερο βιομηχανικό σύστημα, το όποιο μέσω αξιοποίησης ήδη υπάρχοντων υλικών, κατάφερε να αποκτήσει μία αξιόλογη παρουσία στον κλάδο των εξοπλισμών. Η Σέρβικη κρατική εταιρεία Yugoimport SDPR σε συνεργασία με αλλοδαπές ιδιωτικές εταιρείες, έχει καταφέρει να γίνει μία μεγάλη πηγή εισοδήματος για ολόκληρο το Σερβικό Κράτος, αξιοποιώντας πλήρως το οικονομικό μοντέλο των εν διαμορφώσει βιομηχανιών κρατικής κλίμακας.
Σερβικά κατευθυνόμενα βλήματα ALAS
Η οικογένεια ALAS (Advanced Light Attack System) αποτελείται από σέρβικα συστήματα κατευθυνόμενων πυραύλων πολλαπλών χρήσεων που αναπτύχθηκαν από την ιδιωτική εταιρεία EdePro, η οποία λειτουργεί υπό τη διεύθυνση της Κρατικής Εταιρείας Yugoimport SDPR. Το σύστημα αναπτύχθηκε για κρούση έναντι τεθωρακισμένων αρμάτων μάχης, ελικοπτέρων που διεξάγουν χαμηλό προφίλ πτήσης, βιομηχανικών εγκαταστάσεων, πλοίων παράκτιας αμύνης και προωθημένων εχθρικών ραντάρ. Μπορεί να εκτοξευθεί από επιθετικά ελικόπτερα, ταχύπλοα σκάφη, τεθωρακισμένα οχήματα και να χρησιμοποιηθεί από μονάδες πεζικού.
Τα βλήματα ALAS χρησιμοποιούν κινητήρα turbofan, ενώ λόγω της υπέρυθρης κάμερας μπορούν να λειτουργήσουν και ως UAV διεξάγοντας ορισμένες λειτουργίες ISR εντός του πεδίου μάχης. Είναι ικανά να προσφέρουν ζωντανή εικόνα κατάστασης μάχης στο κέντρο Διοίκησης-Ελέγχου. Η κατηγορία βλημάτων ALAS καθοδηγείται μέσω συνδυασμού τηλεχειριζόμενης ηλεκτροπτικής/υπέρυθρης κάμερας που βρίσκεται στο εμπρόσθιο μέρος του βλήματος.
Σύμφωνα με την αμυντική επιθεώρηση Jane’s, η τακτική του αξιοπιστία έγκειται στο γεγονός ότι μπορεί να χρησιμοποιηθεί για προσβολή ακριβείας στόχων είτε σε χερσαίο, είτε σε υδάτινο, είτε σε εναέριο περιβάλλον, όντας ικανό να διεξάγει χαμηλό προφίλ πτήσης πάνω από το θαλασσοχερσαίο ανάγλυφο, αποφεύγοντας τα συμβατικά ραντάρ.
ΑLAS-A
Ο ALAS-A είναι ένας χερσαία εκτοξευόμενος πύραυλος εδάφους-εδάφους, ο οποίος ίπταται σε ύψος 160-500 μέτρων, κινείται με ταχύτητες 180 μέτρων το λεπτό στο μέσο στάδιο πτήσης και έχει ως μέγιστη εμβέλεια κρούσης τα 25 χιλιόμετρα. Χρησιμοποιεί τον πυραυλοκινητήρα Mongoose 040 turbojet, ενώ σύμφωνα με την κατασκευάστρια ο πύραυλος προγραμματίζεται να ακολουθήσει μια προκαθορισμένη πορεία (preset mode) πάνω από τον προγραμματιζόμενο στόχο.
Στο μέσο στάδιο πτήσης πλοηγείται μέσω Αδρανειακού Συστήματος Καθοδήγησης INS σε συνδυασμό με Παγκόσμιο Σύστημα Προσδιορισμού Θέσης GPS, ενώ στο τερματικό στάδιο λειτουργεί τηλεχειριζόμενα μέσω της Υπέρυθρης Κάμερας που διαθέτει στην κεφαλή του.
Χρησιμοποιεί στην μνήμη του ψηφιακούς χάρτες απεικόνισης ανάγλυφου για να εντοπίσει την εχθρική θέση, μεταδίδοντας ταυτόχρονα την εικόνα μάχης πίσω στον χειριστή μέσω κάμερας. Είναι δυνατή ακόμα και η μεταφορά θερμικών εικόνων μέσω ενός data link 200 MBit/s. Το χαμηλό ηλεκτρομαγνητικό αλλά και θερμικό ίχνος του πυραύλου τον καθιστά δύσκολα αναχαιτίσιμο από συμβατικά συστήματα αεράμυνας.
ALAS-B
O Σερβικός Πύραυλος ALAS-B αποτελεί μια εξελιγμένη έκδοση, αντίστοιχων δυνατοτήτων με του ALAS-A, όντας όμως ικανός να βάλει έναντι στόχων στα 50 χιλιόμετρα. Ο Σερβικός Στρατός σε συνεργασία με την Yugoimport δίνει έμφαση στην ναυτική χρήση του βλήματος, το οποίο θα εκτοξεύεται από εν διαμορφώσει περιπολικό σκάφος Σέρβικης Σχεδίασης. Θα διαθέτει 5 σταθμούς όπλων που μπορούν να χρησιμοποιηθούν για την τοποθέτηση ενός πυροβόλου 20 mm, τηλεχειριζόμενων όπλων 12,7 mm, πυροβόλων MG 7,62 mm και βλημάτων τύπου ALAS.
RALAS
Το βλήμα RALAS, ή αλλιώς LORANA (LOng RΑnge Non light of sight Attack System) κατασκευάστηκε από την εταιρεία Yugoimport SDPR, με σκοπό να βελτιστοποιήσει ορισμένες ικανότητες του ALAS-Α. Ο πύραυλος έχει μήκος 1.8 μέτρα, βάρος 60 κιλά, φέρει πολεμική κεφαλή 10.5 κιλών και ίπταται με ταχύτητες 150-200 μέτρων ανά λεπτό, ενώ η εμβέλεια του βλήματος λόγω του πυραυλοκινητήρα ανέρχεται στα 10 χιλιόμετρα.
Ο πύραυλος RALAS διαφέρει από τον ALAS-A στο γεγονός ότι λειτουργεί μέσω πυραυλοκινητήρα, o oποίος έχει αντικαταστήσει τον Mongoose 040 turbojet. Μία πυροβολαρχία RALAS αποτελείται από ένα τροχοφόρο όχημα Διοίκησης-Ελέγχου και τέσσερα οχήματα εκτόξευσης πυραύλων. Κάθε όχημα εξοπλίζεται με τέσσερις έως οκτώ πυροσωλήνες και βλήματα αντίστοιχα.
Ο RALAS στο μέσο στάδιο πτήσης πλοηγείται μέσω Αδρανειακού Συστήματος Καθοδήγησης INS σε συνδυασμό με Παγκόσμιο Σύστημα Προσδιορισμού Θέσης GPS, ενώ στο τερματικό στάδιο λειτουργεί τηλεχειριζόμενα μέσω της Υπέρυθρης Κάμερας που διαθέτει στην κεφαλή. Ο πύραυλος εκτοξεύεται είτε από χερσαία είτε από εναέρια πλατφόρμα (ελικόπτερο) έναντι στόχων επιφανείας με αρκετά υψηλή ακρίβεια.
Το ALAS-A σε συνδυασμό με το RALAS είναι ιδανικά συστήματα για συνεργατική λειτουργία με τους ισραηλινούς SPYKE-NLOS, προσφέροντας σχεδόν αυτόνομες ικανότητες »Αναγνώρισης-Κρούσης» σε καίριες (για τα γεωγραφικά δεδομένα του Αιγαίου) αποστάσεις. Η δυνατότητα εκτόξευσης από χερσαία-ναυτική πλατφόρμα είναι ιδανική για τον Ελληνικό Στρατό, ο οποίος καλό θα ήταν να κινηθεί σε αγορά/ανάπτυξη αντίστοιχων βλημάτων με διαχωρική λειτουργία σε πολυποίκιλα περιβάλλοντα μάχης.
Αυτοκινούμενο Πυροβόλο Aleksandar
Το Σέρβικο Αυτοκινούμενο Πυροβόλο Aleksandar των 155 χιλιοστών, κατασκευάστηκε από την Σερβική Εταιρεία Yugoimport SDPR. Έχει ως βασικό όχημα το τροχοφόρο 8×8 KAMAZ (τριών ατόμων) με ιπποδύναμη τετρακοσίων αλόγων, συμπεριλαμβανομένης ελαφράς θωράκισης. Έχει σχεδιαστεί από την εταιρεία σε έκδοση η οποία καλύπτει τα ΝΑΤΟϊκά πρότυπα βολής βλήματος 155 χιλιοστών.
Είναι ικανό για εκτόξευση βλήματος με διαμέτρημα 155/152 χιλιοστών με μέγιστη εμβέλεια τα 25 χιλιομέτρων, ενώ παράλληλα μπορεί να μεταβεί από τάξη πορείας σε τάξη θέσης βολής σε αρκετά μικρό χρονικό διάστημα. Το μέγιστο εύρος βολής μπορεί να επεκταθεί έως και 52km με τη χρήση προηγμένων συστημάτων πυροβολικού όπως τα βλήματα 155 χιλιοστών ERFB RA/BB.
Σύμφωνα με την κατασκευάστρια, μπορεί να φέρει 12 βλήματα επί του οχήματος λειτουργώντας με Σύστημα Αυτόματου Οπλισμού, του οποίου ο σταθμός διαθέτει συμβατική κάμερα ημέρας/νύχτας αλλά και σύστημα στοχοποίησης lazer. Είναι ιδιαίτερα χρήσιμο σε δύσβατο περιβάλλον μάχης σαν του Έβρου, καθώς μπορεί να διασχίσει χαρακώματα πλάτους έως 1.600 χιλιοστών, όντας ικανό να αντέξει εμπόδια στο νερό με βάθος 1.100 χιλιοστά.
Δεδομένης μίας στοιχειώδους αεράμυνας μικρού/μέσου βεληνεκούς παρόμοια συστήματα πυροβολικού είναι ικανά να κάνουν την διαφορά στο δύσβατο περιβάλλον του Έβρου και της Κύπρου, καθώς η ευκινησία και η δυνατότητα προσαρμογής σε τραχύ περιβάλλον είναι απαραίτητη τόσο για βολές ακριβείας όσο και για υποστήριξη τεθωρακισμένων μονάδων ελιγμού.
Mη Επανδρωμένο Ελικόπτερο Strsljen/X-01
Το Σέρβικο Μη Επανδρωμένο Αερόχημα Strsljen/X-01 της εταιρείας Yugoimport SDPR έχει μήκος 8.75 μέτρα, βάρος 400 κιλά, μέγιστο βάρος απογείωσης 750 κιλών και πλάτος 1.8 μέτρα. Λειτουργεί με πλήρη αυτονομία για 3.5-4 ώρες, έχει ως μέγιστο ύψος πτήσης τα 4.000 μέτρα, ενώ κινείται με ταχύτητες έως και 180 χιλιόμετρα των ώρα.
Σύμφωνα με την κατασκευάστρια διαθέτει ενσωματωμένο σύστημα αυτόματου πιλότου με σκοπό να παρέχει σταθεροποίηση στο ελικόπτερο σε όλους τους άξονες κατά την διάρκεια της πτήσης, ενώ ταυτόχρονα είναι ικανό να πετάξει σε πλήρως αυτόνομη λειτουργία καθ’ όλη την διάρκεια της πτήσης. Το Strsljen/X-01 διαθέτει βάσεις όπλων κάτω από την άτρακτο, φέροντας βλήματα αέρος-εδάφους όπως οι κατευθυνόμενες ρουκέτες S-8 των 80 χιλιοστών, βαρύ πυροβόλο των 12.7 χιλιοστών, αλλά και το βλήμα ακριβείας Spider.
Διαθέτει ηλεκτροπτική/υπέρυθρη κάμερα επί του οχήματος, συνδυασμένο σύστημα ναυτιλίας ΙΝS/GPS αλλά και INS/GLONASS/GPS, ραντάρ Guradian μπάντας-Χ ικανό να ανιχνεύει και να παρακολουθεί στόχους, ενώ ταυτόχρονα διαθέτει σύστημα ηλεκτρονικού πολέμου μέσω ηλεκτρομαγνητικών παρεμβολών στις ραδιοεπικοινωνίες του αντιπάλου.
Στο περιβάλλον του Έβρου μη επανδρωμένα οχήματα αντίστοιχου τύπου μπορούν να λειτουργήσουν για διεργασίες επιτήρησης συνόρων, παρακολούθησης κινούμενων οχημάτων επί του φράχτη, αλλά και μεταφοράς ζωντανής εικόνας λαθρομεταναστευτικών ροών. Εν καιρώ πολέμου μπορούν να λειτουργήσουν για μεταφορά εικόνας μάχης, για λειτουργίες ISR αλλά και για κρούση αέρος-επιφανείας έναντι εχθρικών κέντρων Διοίκησης-Ελέγχου, τεθωρακισμένων αρμάτων και εχθρικών ραντάρ.
Τα προαναφερθέντα οπλικά συστήματα μπορούν να αποκτηθούν στα πλαίσια συμπαραγωγών, μέσω μεταφοράς τεχνογνωσίας, στην Ελληνική Αμυντική Βιομηχανία όπως τα Ελληνικά Αμυντικά Συστήματα, εκμεταλλευόμενα και το εγχώριο ανθρώπινο δυναμικό του κλάδου.