Η σουηδική Saab με το JAS-39E/F Gripen, η αμερικανική Boeing με το F/A-18E/F Block.3 Super Hornet και η επίσης αμερικανική Lockheed Martin με το F-35A Lightning II είναι τελικά οι τρείς (3) υποψηφιότητες του καναδικού διαγωνισμού προμήθειας 88 νέων μαχητικών αεροσκαφών, προς αντικατάσταση των εν υπηρεσία CF-18. Σύμφωνα με το ισχύος χρονοδιάγραμμα ο τελικός νικητής θα ανακοινωθεί το 2022, τα πρώτα αεροσκάφη θα παραδοθούν το 2025, ενώ το όλο πρόγραμμα έχει προϋπολογιστεί με το ποσό των $ 14 δισεκατομμυρίων. Όπως έχει ανακοινώσει ο Καναδάς όλοι οι συμμετέχοντας θα αξιολογηθούν με τα ίδια κριτήρια, στα τεχνικά χαρακτηριστικά (60% της συνολικής αξιολόγησης), στο κόστος (20% της συνολικής αξιολόγησης) και τα οικονομικά οφέλη (20% της συνολικής αξιολόγησης). Επίσης, όλοι οι συμμετέχοντες θα πρέπει να καταθέσουν οικονομικά οφέλη για τον Καναδά ίσου κόστους με το κόστος της προμήθειας με κορυφαίο όφελος αυτό της βιομηχανικής συμμετοχής.

Υπενθυμίζουμε ότι τον περασμένο Σεπτέμβριο η Airbus ανακοίνωσε την απόσυρση του Eurofighter Typhoon από τον διαγωνισμό, λόγω της μη συμβατότητας του με τις επιχειρησιακές απαιτήσεις της NORAD (North American Aerospace Defense Command), έναν απαράβατο όρο που έχει θέσει ο Καναδάς. Η NORAD είναι ένας διακρατικός οργανισμός με στόχο την από κοινού προάσπιση του εναερίου χώρου των ΗΠΑ και του Καναδά. Με βάση αυτή την απαίτηση η Airbus έκρινε ότι πρέπει να δαπανήσει σημαντικό ποσό, άρα να αυξήσει το κόστος ανά αεροσκάφος, προκειμένου να καταστήσει το Eurofighter συμβατό απαιτήσεις ασφαλείας της NORAD. Το πρόβλημα δεν είναι τόσο στις τροποποιήσεις που πρέπει να γίνουν στο αεροσκάφος, αλλά στο ότι η βάση παραγωγής και συντήρησης των αεροσκαφών είναι εκτός των ΗΠΑ ή του Καναδά.

Στο μεταξύ και μέχρι της έλευση του νέου μαχητικού ο Καναδάς έχει προγραμματίσει τη αριθμητική ενίσχυση των εν υπηρεσία CF-18 και την αναβάθμιση ορισμένων εξ αυτών. Συγκεκριμένα, το Σεπτέμβριο του 2018 έγινε γνωστό ότι ο Καναδάς συμφώνησε με την Αυστραλία για την προμήθεια 25 αυστραλιανών, μεταχειρισμένων F/A-18A/B Hornet, εκ των 18 θα είναι επιχειρησιακά και θα συγκροτήσουν μια (1) Μοίρα και επτά (7) θα χρησιμοποιηθούν για ανταλλακτικά. Το συνολικό κόστος της προμήθειας των 25 αεροσκαφών, μαζί με τα ανταλλακτικά και τα όπλα δεν είναι γνωστό, αλλά στον κρατικό προϋπολογισμό του 2019 είχε εγγραφεί κονδύλι ύψους $ 500 εκατομμυρίων για το πρόγραμμα. Ομοίως, τον περασμένο Ιούνιο ο Καναδάς ανακοίνωσε ότι υπέγραψε συμβόλαιο συνολικού ύψους $ 862,3 εκατομμυρίων για την αναβάθμιση 38 εν υπηρεσία CF-18 με νέα ραντάρ APG-79(V)4 τεχνολογίας AESA και σύγχρονα βλήματα αερομαχίας AIM-9X Block.II Sidewinder και προσβολής AGM-154C Joint Standoff Weapon (JSOW).

Comments

  1. Τα Block III Super Hornet, ειναι μια πολυ καλη επιλογη για τον Καναδα, κατα την γνωμη μου.

    Το θυεμα ειναι πως ο Καναδας ειναι συν-εταιρος στο προγραμμα των φου 35 !

    Βεβαια εχει το πορτοφολι να εχει δυο διαφορετικα κι απαιτητικα μαχητικα στις ταξεις του.

  2. Περιμένω ακόμα να δω πότε το F-35 θα επιλεγεί από κάποια χώρα έπειτα από ουσιαστικές δοκιμές και αξιολόγηση σε πραγματικές συνθήκες, και όχι από κοινοβούλια με τεκμηρίωση τα… φυλλάδια του κατασκευαστή, περιορισμένης αξιοπιστίας εξομοιώσεις και πολιτικές πιέσεις.

    Αυτό βέβαια θα είχε ως προϋπόθεση να μιλάμε για ένα αεροσκάφος που θα είχε τουλάχιστο ολοκληρώσει την εξέλιξή του, θα είχε λύσει τα ατελείωτα προβλήματά του, και θα είχε πλήρεις επιχειρησιακές δυνατότητες. Αυτό θα είναι (στην καλύτερη και πιο αισιόδοξη περίπτωση) το F-35 των Block 4x το οποίο θα είναι διαθέσιμο τουλάχιστο μετά από 5-6 χρόνια.

    Αξίζει να θυμηθούμε πως τα εξωφρενικά και πολυδιαφημισμένα kill ratios (20:1 για το F-35Α και… 25:0 το F-35Β) είναι από τις Red Flag του 2017 και αφορούν «εικονικά» εξομοιωμένα F-35, όταν την ίδια ακριβώς χρονιά τα πραγματικά F-35 στην επίσημη έκθεση του φορέα DOT&E για το 2017 είχαν πολλαπλά προβλήματα στην ενσωμάτωση/χρήση των AIM-120. Όπως αναφέρεται στην έκθεση:

    » Air-to-Air Weapons Assessment
    The assessment revealed several problems with the employment of air-to-air missiles in the Block 2B and Block 3i configurations. The test team discovered several classified missile integrations problems as well as pilot-identified deficiencies with the controls and displays that affected the combat capability of the F-35 to support the kill chain. The teams also identified problems with the off-board mission planning and debriefing system system that hindered effective planning and timely debriefing.»
    https://www.documentcloud.org/documents/4377227-FY2017-DOT-amp-E-F35-Report.html#document/p15/a405524

    Κανένα φυσικά από αυτά τα προβλήματα που είχε το F-35 το 2017 δεν αντικατοπτρίζεται στα μοντέλα εξομοίωσης της Red Flag της ίδιας χρονιάς! Βλέπουμε λοιπόν πως η διαφορά ανάμεσα στην θεωρία/εξομοιώσεις/ευσεβείς πόθους και τις πραγματικές δοκιμές/αξιολόγηση μπορεί να είναι απλά… τεράστια.

    1. το 2030 που η LM μας προϋπολογίζει για αγορά Φ-35Α (πρέπει από τώρα να το θεωρούμε δεδομένο…..) λογικά πολλά από τα θέματα θα έχουν λυθεί. Εγώ έχω 2 επιφυλάξεις για το Α/Φ: 1) ότι δεν είναι δικινητήριο, παρόλο που μερικοί γράφουν ότι με τα Φ-35Α θα αντικαταστήσουμε τα Φ-4 (???) και πιστεύω πως πρέπει να έχουμε και δικινητήριο Α/Φ για την προστασία της Κύπρου (άρα είτε ραφαλ είτε φ-18 super hornet III) 2) διατηρώ κάποιες επιφυλάξεις για τα κινηματικά του χαρακτηριστικά.

  3. Αυτο δεν γινεται στο συγκεκριμμενο αεροσκαφος για ευνοητους λογους.Το αγοραζεις ΑS SEEN ,AS IS.Aπο κει και περα οι επομενοι που θα το παρουν θα αξιολογησουν το προιον απο την εμπειρια και τα αποτελεσματα των προηγουμενων.

    1. Ίσως επειδή όλοι είχαν δικαίωμα να υποβάλουν μια πρόταση, και επειδή στην σύγχρονη έκδοση είναι αρκετά ακριβότερο απο το F-18 και το Gripen.

      Αν ήθελαν να έχουν όμως το συγκεκριμένο μοντέλο, θα το είχαν αγοράσει εξαρχής αντί για το Hornet που επέλεξαν.

  4. Δεν έχω άποψη για τις επιχειρησιακές ανάγκες του Καναδά, αλλά το μονοκινητήριο SAAB είναι κορυφαίο και οικονομικό επί συνόλου. Από εκεί και πέρα σε δικινητήριο υπάρχουν το rafale και το f15. Η Δύση δυστυχώς δεν έχει κάτι πιο ολοκληρωμένο.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *