Λεπτομέρειες για το μέλλον της Αμερικανικής Αεροπορίας Στρατού είδαν το φως της δημοσιότητας, στη διάρκεια του φόρουμ «Hot Topic», το οποίο διοργάνωσε η AUSA (Association of US Army). Εκεί βρέθηκε ο Υποστράτηγος David Francis, Διοικητής της του κέντρου «US Army Aviation Center of Excellence», ο οποίος μίλησε για τις προτεραιότητες της Αμερικανικής Αεροπορίας Στρατού και τα εξοπλιστικά προγράμματα που βρίσκονται σε εξέλιξη. Τα όσα είπε ο Υποστράτηγος David Francis, δημιουργούν ευκαιρίες για την Ελλάδα, τόσο σε επίπεδο των επιθετικών ελικοπτέρων AH-64 Apache όσο και για τα μεταφορικά ελικόπτερα UH-60 Black Hawk.

Το πρώτο θέμα που ξεκαθάρισε ο Αμερικανός Αξιωματικός είναι ότι η Αεροπορία Στρατού δεν ενδιαφέρεται μόνο για το πρόγραμμα FVL (Future Vertical Lift), αλλά για το σύνολο των αεροπορικών μέσων, δηλαδή τα AH-64, τα CH-47 Chinook και τα UH-60 Black Hawk. Σχετικά με τα AH-64, στις 28 Αυγούστου, ο Αμερικανικός Στρατός υπέγραψε συμβόλαιο, αξίας $ 34 εκατομμυρίων, με την Boeing, για την ολοκλήρωση του προγράμματος ITEP (Improved Turbine Engine Program) στα ελικόπτερα.

Το πρόγραμμα ITEP αναπτύσσει η General Electric Aviation, στο πλαίσιο προγράμματος αξίας $ 517 εκατομμυρίων, και αφορά στην ανάπτυξη ενός κινητήρα μέγιστης ισχύος 3.000 ίππων, με μειωμένη κατανάλωση καυσίμου κατά 25% και αύξηση του χρόνου επιχειρησιακής ζωής κατά 20%. Τον περασμένο Ιανουάριο η Αμερικανική Αεροπορία Στρατού υπέγραψε συμβόλαιο για την αναβάθμιση των UH-60 και συγκεκριμένα για την αναβάθμιση του πιλοτηρίου (cockpit) και την αντικατάσταση ηλεκτρονικών συστημάτων παλαιάς τεχνολογίας με νεότερης.

Όπως δήλωσε ο David Francis, μετά την 11η Σεπτεμβρίου, η εμπλοκή σε πραγματικές συνθήκες μάχης της Αμερικανικής Αεροπορίας Στρατού κυμαίνεται σε ποσοστό 83%. Αυτό σημαίνει ότι ο Αμερικανικός Στρατός πρέπει να διατηρεί υψηλά ποσοστά διαθεσιμότητας και να διαθέτει την τελευταία λέξη της τεχνολογίας.

Για το λόγω αυτό αναπτύσσεται το πρόγραμμα FVL, τα πρώτα ελικόπτερα του οποίου αναμένεται να ενταχθούν σε υπηρεσία το 2030. Μέχρι τότε ο Αμερικανικός Στρατός θα επιχειρεί με τα μέσα που διαθέτει. Στο πλαίσιο του προγράμματος FVL τα ελικόπτερα FLRAA (Future Long Range Assault Aircraft) θα αντικαταστήσουν μέρος του στόλου των UH-60, ίσως και των AH/UH-1 των Πεζοναυτών, ενώ τα ελικόπτερα FARA (Future Attack Reconnaissance Aircraft) θα αντικαταστήσει μέρος του στόλου των AH-64.

Ωστόσο η αντικατάσταση τόσο των UH-60 όσο και των AH-64, της έκδοσης AH-64E Guardian Apache, δεν θα γίνει μέσα σε λίγα χρόνια, αλλά σε βάθος εικοσαετίας, από το 2030 έως το 2050. Να υπενθυμίσουμε ότι η έκδοση AH-64E ξεκίνησε να παράγεται το 2011 και αναμένεται να ολοκληρωθεί το 2026. Αυτή τη στιγμή βρίσκεται σε εξέλιξη η ανάπτυξη της διαμόρφωσης Version.6, η παραγωγή της οποίας αναμένεται να ξεκινήσει το 2025 και να διαρκέσει έως το 2035.

Η διαμόρφωση Version.6 αφορά στην αναβάθμιση της αποτελεσματικότητας και της μαχητικής ικανότητας του ελικοπτέρου, κυρίως μέσω της αύξησης της μέγιστης εμβέλειας του ραντάρ χιλιομετρικού κύματος Longbow από τα 8 στα 16 χιλιόμετρα. Επίσης το Longbow θα έχει τη δυνατότητα να εντοπίζει και να στοχεύσει θαλάσσιους στόχους (παράκτια άμυνα). Μια άλλη βελτίωση είναι η επέκταση της ικανότητας MUMT-X (Manned-Unmanned Teaming-Extended), που θα επιτρέψει στα AH-64 να συνεργάζεται με UAV και να έχουν βελτιωμένη δυνατότητα πλοήγησης και επικοινωνιών.

Επίσης, μέσω της αξιοποίησης του δεύτερου καναλιού του συστήματος ζεύξης δεδομένων Link-16 το AH-64 θα έχει αυξημένη δυνατότητα ανταλλαγής δεδομένων εικόνας και ήχου με στρατιώτες στο έδαφος. Ένας νέος και ισχυρότερος, με περισσότερους πυρήνες, επεξεργαστής θα αυξήσει την μνήμη και την ταχύτητα επεξεργασίας δεδομένων του κεντρικού υπολογιστή του ελικοπτέρου. Τέλος, οι δύο (2) χειριστές θα έχουν στη διάθεση τους ένα σύστημα υποβοήθησης λήψης αποφάσεων, κάτι που θα οδηγήσει στη μείωση  του χρόνου λήψης των αποφάσεων, άρα στη μείωσης του χρόνο απόκρισης του ελικοπτέρου στην εμφάνιση της απειλής.

Αλλά γιατί όλα αυτά αποτελούν ευκαιρία για την Ελλάδα. Όπως έχουμε αναφέρει σε αρκετές αναρτήσεις μας η Ελλάδα, ελέω αδυναμίας εξεύρεσης χρημάτων και υπό την πίεση των αναγκών, εξετάζει την προμήθεια μεταχειρισμένων ελικοπτέρων AH-64 και UH-60 από τις ΗΠΑ. Όπως σας είχαμε ενημερώσει, με σχετική ανάρτηση στις 12 Ιουλίου, το ΓΕΣ (Γενικό Επιτελείο Στρατού), εξετάζει δύο (2) εναλλακτικά σενάρια για το μέλλον των 19 AH-64A+.

Η πρώτη λύση αφορά στον μερικό εκσυγχρονισμό των AH-64A+ έτσι ώστε να αντιμετωπιστεί το πρόβλημα της παλαιότητας που αντιμετωπίζουν. Η πρόταση που εξετάζεται είναι της ισραηλινής Elbit και έχει κόστος € 35 εκατομμύρια και για τα 19 ελικόπτερα. Κύριο σημείο της ισραηλινής πρότασης αφορά στην εγκατάσταση νέων οπτικών, τα οποία, σύμφωνα με την Elbit, θα είναι ανώτερα των αντίστοιχων οπτικών των AH-64D.

Η δεύτερη λύση αφορά στην πώληση των ελληνικών AH-64A+ στο Ισραήλ, το οποίο τα θέλει, και με τα χρήματα, από την πώληση τους, η Ελλάδα θα κινηθεί για την προμήθεια, ιδανικά ισάριθμων, αλλά μάλλον λιγότερων, μεταχειρισμένων AH-64D από τις ΗΠΑ. Το σενάριο αυτό συνάδει με την απόφαση του Αμερικανικού Στρατού να αποσύρει περί τα 350 AH-64D στις αρχές με μέσα της ερχόμενης δεκαετίας.

Για την περίπτωση των UH-60, όπως σας ενημερώσαμε, με σχετική ανάρτηση μας στις 22 Αυγούστου, η αμερικανική πλευρά ενημέρωσε το ΓΕΣ  ότι μεταχειρισμένα UH-60A θα είναι διαθέσιμα από το 2022 και μετά, οπότε και θα ξεκινήσει η απόσυρση τους, αρχικά από την Εθνοφρουρά και στη συνέχεια από τον Αμερικανικό Στρατό. Η διαδικασία απόσυρσης τους θα ολοκληρωθεί σύντομα, έως το 2024 (θα αντικατασταθούν από 760 UH-60V).

Βέβαια μιλάμε για ελικόπτερα 40 ετών, οπότε η πιθανή προμήθεια του θα πρέπει να συνοδευτεί και από πρόγραμμα εκσυγχρονισμού προκειμένου να διατηρηθούν σε υπηρεσία για 15-20 χρόνια. Θα πρέπει επίσης να σημειώσουμε ότι στο παρελθόν η Ελλάδα είχε αξιολογήσει την περίπτωση των UH-60A, αλλά την έκρινε μη συμφέρουσα λόγω υψηλού κόστους αποκατάστασης και επαναφορά τους σε πτητική κατάσταση. Αυτός ήταν και ο λόγος που επιλέχθηκε η λύση της προμήθεια των δέκα (10) επιπλέον CH-47. Ωστόσο η παλαιότητα των Huey/AB-205 καθιστούν το σενάριο προμήθειας των UH-60A υπαρκτό.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *