Ο Αμερικανικός Στρατός ανακοίνωσε ότι σχεδιάζει την αναβάθμιση των φορητών αντιαεροπορικών βλημάτων FIM-92 Stinger με στόχο να τα καταστήσει ικανά στην αντιμετώπιση μη-επανδρωμένων αεροχημάτων (UAV). Σήμερα ο Stinger είναι αποτελεσματικός κατά αεροσκαφών και ελικοπτέρων, αλλά τα UAV, με το μικρό τους μέγεθος και τα χαμηλό ηχητικό και υπέρυθρο ίχνος που παράγουν, είναι δύσκολοι στόχοι.

Το πρόγραμμα αναβάθμισης θα αφορά στην ενσωμάτωση νέας πολεμικής κεφαλής εφοδιασμένης με τους πυροκροτητές M934E6 και M934E7. Ο πυροκροτητής M934E6 είναι σύνθετος, ηλεκτρομηχανικά, και ολοκληρώνει, σ’ ένα σύστημα, υβριδικά μικρό-ηλεκτρονικά, αδρανειακά και φυγόκεντρα συστήματα και ήλεκτρο-εκρηκτικά συστήματα.

Ο πυροκροτητής προσέγγισης M934E7 ενσωματώνει αισθητήρα προσέγγισης τύπου RADAR (Radio Detection and Ranging) και σύμμορφες κεραίες επί της πολεμικής κεφαλής. Η ενσωμάτωση πυροκροτητών προσέγγισης και νέων πολεμικών κεφαλών με σύμμορφες κεραίες, υποστηρίζει ο Αμερικανικός Στρατός, θα αυξήσει την ικανότητα των Stinger να αντιμετωπίζουν UAV με τη μέθοδο της πυροδότησης κατά την προσέγγιση.

Το πρόγραμμα παρουσιάζει ενδιαφέρον και για τον Ελληνικό Στρατό (ΕΣ) ο οποίος διατηρεί σε υπηρεσία τόσο φορητούς όσο και αυτοκινούμενους Stinger. Σχετικά με το απόθεμα των φορητών συστημάτων οι πληροφορίες δεν είναι ακριβείς. Σύμφωνα με όσα έχουν δει, κατά καιρούς, το φως της δημοσιότητας από τον ελληνικό αμυντικό τύπο, η Ελλάδα απέκτησε, το 1988, 1.500 βλήματα και 500 εκτοξευτές από τις ΗΠΑ, έναντι ποσού $ 124.000.000.

Σύμφωνα με άλλες πηγές το 1988 η Ελλάδα αγόρασε 476 εκτοξευτές και 1.000 βλήματα της έκδοσης FIM-92B POST από τις ΗΠΑ και άλλα 1.150 βλήματα της έκδοσης FIM-92C RMP από την ευρωπαϊκή γραμμή παραγωγής. Οι παραδόσεις πραγματοποιήθηκαν την περίοδο 1989-1994. Άλλα 200 βλήματα αγοράστηκαν το 2001 και παρελήφθησαν την περίοδο 2003-2004.

Άλλες πηγές αναφέρουν ότι οι εν υπηρεσία σκανδάλες ανέρχονται σε 631-664, ενώ το απόθεμα βλημάτων ανέρχεται στα 3.572, εκ των οποίων τα 1.000 είναι της έκδοσης FIM-92Β Stinger, 1.150 είναι της έκδοσης FIM-92C RMP και 1.322 είναι της έκδοσης FIM-92E Stinger RMP Block.1.

Εκτός της φορητής έκδοσης ο ΕΣ χρησιμοποιεί βλήματα Stinger και στα συστήματα ASRAD Hellas. Υπενθυμίζουμε ότι η σύμβαση, ύψους $ 134.000.000 για την προμήθεια των 54 ASRAD Hellas υπογράφηκε τον Αύγουστο του 2000. Οι παραδόσεις ξεκίνησαν τον Ιούνιο του 2004 και ολοκληρώθηκαν τον Ιούλιο του 2006, ενώ το Σεπτέμβριο του 2007 ολοκληρώθηκε και η παράδοση των τεσσάρων (4) σταθμών διοίκησης επιπέδου ουλαμού, οι οποίοι κατασκευάστηκαν στο πλαίσιο υλοποίησης των αντισταθμιστικών ωφελημάτων (φέρονται επί οχημάτων M-1097A2).

Η σύμβαση του 2000 προέβλεπε την τοποθέτηση του συστήματος σε οχήματα Mercedes-Benz 290, αλλά επειδή το σύστημα αποδείχθηκε βαρύ για τα οχήματα του συγκεκριμένου τύπου, το Φεβρουάριο του 2001 αποφασίστηκε να τοποθετηθούν σε οχήματα τύπου M-1097A2 της οικογένειας οχημάτων HMMWV. Το σχετικό συμβόλαιο, ύψους € 8.750.000, για την αγορά των οχημάτων υπογράφηκε τον Απρίλιο του 2002. Το δικαίωμα προαίρεσης, που προέβλεπε η αρχική σύμβαση για άλλα 54 συστήματα δεν ενεργοποιήθηκε ποτέ. Για τον εξοπλισμό των ASRAD Hellas αγοράστηκαν από τις ΗΠΑ, στα τέλη του 2000 και έναντι ποσού $ 47.500.000, 432 βλήματα FIM-92C Stinger RMP, τα οποία παρελήφθησαν την περίοδο 2004-2006.

Comments

  1. Άλλη σοβαρή παράλειψη αυτή. Το να μην ασκήσουμε το δικαίωμα προαίρεσης, που προέβλεπε η αρχική σύμβαση για άλλα 54 συστήματα ASRAD.
    Από εκεί και πέρα, πρέπει να αναβαθμίσουμε τα συστήματα και να δούμε τι γίνεται με τους πυραύλους/βλήματα.
    Επιπλέον πρέπει επειγόντως να κάνουμε κάτι και για τα γηρασμένα OSA και για την υπάρχουσα πολυτυπία στα σχετικά συστήματα.
    Η αναβάθμιση που προβλέπεται εναντίον των UAV, μας ενδιαφέρει πάρα πολύ και δεν θα πρέπει να αδρανήσουμε.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *