Στο ζήτημα της επιλογής νέου μαχητικού αναφερθήκαμε προ καιρού (https://defencereview.gr/neo-machitiko-gia-tin-polemiki-aeroporia-meros-a-ti-pragmatika-chreiazomaste/), αναλύοντας ορισμένες κρίσιμες –πάντα κατά την ταπεινή μας άποψη- παραμέτρους. Με το κλείσιμο άλλης μίας χρονιάς παντελούς απραξίας, η οποία μας οδηγεί με μαθηματική ακρίβεια σε άσχημες περιπέτειες αν όχι στην καταστροφή (οι εξελίξεις θα το δείξουν), θεωρούμε εξόχως σκόπιμο και αναγκαίο να διευκρινίσουμε –ξανά- ότι λύσεις έχουμε στη διάθεσή μας. Γιατί για πολλές δεκαετίες έγιναν σημαντικές επενδύσεις στο αεροπορικό Όπλο. Επενδύσεις που αφήσαμε να ρημάξουν τα τελευταία δέκα χρόνια. Μπορεί να γινόμαστε κουραστικοί, όμως προφανέστατα πλέον δεν υπάρχει άλλη επιλογή.

Αναφερθήκαμε λοιπόν στον καθοριστικό παράγοντα που ονομάζεται Κόστος Κύκλου Ζωής για παράδειγμα, στον οποίο ουδέποτε δόθηκε η παραμικρή σημασία μέχρι σήμερα, αναφερθήκαμε στη σχέση κόστους-επιχειρησιακής απόδοσης, αναφερθήκαμε σε λανθασμένες επιλογές του παρελθόντος και τέλος αναφερθήκαμε στο ποιες θεωρούμε ότι είναι πραγματικά οι ελληνικές επιχειρησιακές ανάγκες. Οι ενδιάμεσες λύσεις που θα αναλύσουμε παρακάτω, δεν είναι κάτι καινούριο… Είναι πράγματα που έχουμε ξαναγράψει και εκτός από τα διαθέσιμα δεδομένα, «πηγάζουν» και από την κοινή λογική.

Η πραγματικότητα επιβάλλει τον εκσυγχρονισμό των 32 F-16 Block 30 σε επίπεδο Block 50+. Ακόμα και τώρα… Τα μαχητικά του τύπου έχουν υποστεί δύο δομικές αναβαθμίσεις και μπορούν να παραμείνουν σε υπηρεσία για πολλά ακόμα χρόνια.

Επειδή τα ερωτήματα και οι παρατηρήσεις σας είναι πολλά, πριν πάμε σε οποιασδήποτε μορφής παρουσίαση νέου μαχητικού, θα κάνουμε πρώτα μία αναφορά στο πώς θα καλύψουμε τις ανάγκες της Πολεμικής Αεροπορίας για τα επόμενα δέκα τουλάχιστον χρόνια. Μέχρι δηλαδή να δούμε ποιο θα είναι το επόμενο Νέο Μαχητικό. Θα δούμε δηλαδή πώς θα πάμε «παρακάτω». Ποιο είναι αυτό το «παρακάτω»; Μα τι άλλο… Κυρίες και κύριοι χάσαμε μία ολόκληρη δεκαετία. Και αυτή η δεκαετία μας έχει φέρει τουλάχιστον 20 χρόνια πίσω επιχειρησιακά… Αυτό είναι το «παρακάτω». Τα 20 χρόνια που πρέπει να «αποκαταστήσουμε» σε ελάχιστον χρόνο. Ας δούμε πώς μπορούμε να το κάνουμε αυτό. Με το χαμηλότερο δυνατό κόστος.

F-16 Fighting Falcon. Θα διατηρήσει τον πρωταγωνιστικό του ρόλο και για την επόμενη εικοσαετία…

Το F-16 θα αποτελέσει για τα επόμενα 20 χρόνια τουλάχιστον τον κορμό της δύναμης μαχητικών της Πολεμικής Αεροπορίας. Δεν νομίζουμε ότι μπορεί να διαφωνήσει κανείς… Το πρόβλημα που έχουμε δημιουργήσει στον εαυτό μας, είναι ότι αντί να διατηρήσουμε πραγματικά ενεργό και αξιόμαχο αυτόν τον κορμό, τον αφήσαμε να απαξιωθεί. Ο εκσυγχρονισμός των Block 30 και Block 50 σε επίπεδο Block 50+ Advanced (με κινητήρα F110 της GE και τον ευρύ αεραγωγό) είναι μονόδρομος ακόμα και σήμερα. Είναι κίνηση η οποία έπρεπε να έχει γίνει 10 χρόνια πριν. Κάθε μέρα που περνάει χωρίς να λαμβάνεται κάποια απόφαση προς την κατεύθυνση αυτή είναι θηλιά στο λαιμό μας που σφίγγει…

Δεν θα σημειώσουμε τίποτα άλλο σχετικά με το ζήτημα αυτό. Το έχουμε εξαντλήσει… Τα νούμερα άλλωστε μιλούν από μόνα τους. 84 εκσυγχρονισμένα F-16V είναι σταγόνα στον ωκεανό των επιχειρησιακών αναγκών της Πολεμικής Αεροπορίας και της ελληνικής αμυντικής μηχανής. Η οποία δεν έχει πλέον μόνο τον εξ ανατολών κίνδυνο να αντιμετωπίσει… Θα πρέπει να λάβει υπόψη της και τα εφιαλτικά σενάρια παρελθόντων εποχών που «παίζουν» στα Βαλκάνια. Όλα τα δεδομένα «φωνάζουν» ότι έχουμε πολύ μεγάλη ανάγκη τις υπηρεσίες των 71 συνολικά F-16C/D Block 30 (32 μονάδες) και Block 50 (39 μονάδες). Έχουμε πολύ μεγάλη ανάγκη από την διατήρηση των 155 F-16 πραγματικά αξιόμαχων, με όπλα και συστήματα που θα τους επιτρέψουν να επιβιώσουν και να επικρατήσουν. Ακόμα και όταν μετά από 10 χρόνια (ο χρόνος είναι κατά προσέγγιση) θα πάμε στην επιλογή νέου μαχητικού, στη δύναμη των F-16 θα βασιστούμε.

Αν και έχει ανακοινωθεί η πρόθεση εκσυγχρονισμού των Block 50, καμία ενέργεια δεν έχει ακόμη γίνει προς την κατεύθυνση αυτή… Το κόστος είναι χαμηλό -όπως και για την αντίστοιχη διαδικασία (CCIP) που απαιτείται για τα Block 30- και μπορούμε να το καλύψουμε.

Το κόστος δεν είναι απαγορευτικό και προγράμματα μηδενικού ρίσκου υπάρχουν διαθέσιμα όσο και αν θέλουν να το αποσιωπήσουν κάποιοι… Η ελληνική κυβέρνηση και ιδίως το αρμόδιο ΥΠΕΘΑ, μπορούν να διασφαλίσουν ΑΜΕΣΑ λύση. ΥΠΑΡΧΕΙ και γνωρίζουν ποια είναι. Αν θέλουμε να ακριβολογούμε υπάρχουν πολλές λύσεις. Γιατί από πλευράς πραγματικής αναδιοργάνωσης των Ενόπλων Δυνάμεων, ΔΕΝ ΕΧΕΙ ΓΙΝΕΙ ΑΠΟΛΥΤΩΣ ΤΙΠΟΤΑ στα χρόνια της κρίσης. Θέλετε ένα παράδειγμα; Κάτι απλό… Αποθήκες επιστράτων. Υπάρχουν εκατοντάδες σε όλη τη χώρα. Με τεράστιο κόστος συντήρησης και ανανέωσης υλικού. Το οποίο φθείρεται με τον καιρό από πολλούς παράγοντες. Με τεράστιο κόστος απασχόλησης στελεχών και πολιτικού προσωπικού. Για ποιο λόγο συνεχίζουν να υπάρχουν; Πόσο δύσκολο είναι ο κάθε Έλληνας πολίτης να έχει χρεωμένα τον ατομικό του ρουχισμό και τα είδη προσωπικής υγιεινής και σε περίπτωση που θα κληθεί στα όπλα να παρουσιαστεί με αυτά; Σε πόσες πραγματικά προηγμένες χώρες, ή σε πόσες χώρες που έχουν πραγματική απειλή (Ισραήλ) υπάρχουν αποθήκες επιστράτων με τη μορφή που τις διατηρούμε εμείς εδώ;

Υπάρχουν εκατοντάδες άλλα τέτοια παραδείγματα. Αν κάποιος θέλει πραγματικά να κάνει αναδιοργάνωση, αδιαφορώντας για το αν θα «σπάσει αυγά» μπορεί… Οτιδήποτε άλλο είναι προφάσεις εν αμαρτίαις. Ο εκσυγχρονισμός των Block 30 και -50 λοιπόν είναι η μία από τις δύο ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΑ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΕΣ και ΑΠΟΔΟΤΙΚΕΣ ενδιάμεσες λύσεις που έχουμε στη διάθεσή μας. ΠΡΕΠΕΙ να γίνει ΠΑΡΑΛΛΗΛΑ με την αντίστοιχη διαδικασία για τα Block 52+ και Block 52+ Advanced. Οποιαδήποτε άλλη εξέλιξη θα είναι απλά καταστροφική για το αξιόμαχο της Πολεμικής Αεροπορίας.

Mirage 2000-H δεύτερη ενδιάμεση λύση χαμηλού κόστους

Απαντώντας σε φίλο αναγνώστη, το πρώτο πράγμα που θα θέλαμε να διευκρινίσουμε, είναι το ότι αποτελεί ΔΕΔΟΜΕΝΟ πλέον πως τα 62 Mirage 2000-9 των Ηνωμένων Αραβικών Εμιράτων ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΔΙΑΘΕΣΙΜΑ προς πώληση. Όλα ή μέρος τους. Οι πρώτες αναφορές στον Ελληνικό ειδικό Τύπο στο συγκεκριμένο ζήτημα, την προοπτική δηλαδή να αποκτήσει η Πολεμική Αεροπορία αριθμό Mirage 2000-9 (όχι όλα, αλλοίμονο, 25 θα ήταν αρκετά), είχαν γίνει στις αρχές του 2011. Την περίοδο εκείνη όντως τα ΗΑΕ εξέταζαν το ενδεχόμενο πώλησης του συνόλου των μαχητικών αυτών. Πρώτος υποψήφιος ήταν το Ιράκ, δεύτερος η Αίγυπτος και τρίτος η Ελλάδα.

Σημειώστε ότι το μικρό αραβικό κράτος είχε καταβάλλει το κολοσσιαίο για τα δεδομένα της εποχής (1998) ποσό των 5,8 δισεκατομμυρίων δολαρίων για την ανάπτυξη της έκδοσης -9, την προμήθεια 30 καινούριων αεροσκαφών, την αναβάθμιση στο ίδιο επίπεδο των 33 εναπομεινάντων (από 36) Mirage 2000RAD/DAD που είχαν αγοραστεί το 1986 και την αγορά όλων των διαθέσιμων στον τύπο όπλων αέρος-αέρος και αέρος-εδάφους (πλήρης γκάμα), μαζί με ατρακτίδια στοχοποίησης Damocles.

Διθέσιο Mirage 2000-9 της Αεροπορίας των ΗΑΕ σε πτήση δοκιμής στη νότια Γαλλία λίγο πριν από την παράδοσή του. Τα -9 δεν είναι πλέον διαθέσιμα προς πώληση καθώς από ότι όλα δείχνουν θα παραμείνουν σε υπηρεσία για αρκετά ακόμη χρόνια στα ΗΑΕ.

H ίδια έκδοση με διαφορετικό σύστημα αυτοπροστασίας και Η/Π (ICMS 2000Mk.3) αποκτήθηκε και από την Πολεμική Αεροπορία ως Mirage 2000-5Mk.2. Για λόγους που ουδείς γνωρίζει, τα ΗΑΕ πήραν πίσω την απόφασή τους να πουλήσουν τα Mirage 2000-9. Πιθανότατα η εξέλιξη αυτή έχει να κάνει με το ότι η αραβική χώρα δεν αποφάσισε το 2014 να προβεί στην προμήθεια μαχητικών Rafale, κάτι που με τη σειρά του οδήγησε και στον –περιορισμένης έκτασης-  εκσυγχρονισμό των -9 ύψους 350 εκατομμυρίων δολαρίων. Ο οποίος ανακοινώθηκε στο τέλος του 2017 (Νοέμβριος) και από ότι έχει γίνει γνωστό θα περιλαμβάνει μόνο την αναβάθμιση του ραντάρ RDY-2 σε RDY-3 (ίδιο με αυτό των ινδικών μαχητικών) και την πιστοποίηση του νέου ατρακτιδίου στοχοποίησης TALIOS.

Δεδομένης επομένως της αναβολής προμήθειας του Rafale από τα ΗΑΕ και φυσικά της μίνι αναβάθμισης των -9 ΔΕΝ ΥΦΙΣΤΑΤΑΙ η παραμικρή πιθανότητα να αποκτήσουμε κάποια από τα μαχητικά αυτά. Αυτό τουλάχιστον λένε τα διαθέσιμα στοιχεία και η λογική.  ΑΝΤΙΘΕΤΑ… Λόγω της μαζικής αγοράς μαχητικών αεροπλάνων (Rafale, Eurofighter και F-15 !) από το μικρό Εμιράτο του Κατάρ, σίγουρα αναζητούνται ή πρόκειται σύντομα να αναζητηθούν (οι παραδόσεις των Rafale αρχίζουν σε ένα μήνα), αγοραστές για τα μόλις 12 Mirage 2000EDA/DDA, που τα τελευταία 20 χρόνια αποτελούν την αεροπορική δύναμη της μικρής αυτής χώρας. Άποψη μας είναι ότι η Ελλάδα θα πρέπει επισταμένως να τα διαπραγματευτεί. Διατηρούμε μία επιφύλαξη μόνο ως προς το ότι είναι πιθανόν λόγω της σχέσης του με την Τουρκία, το Κατάρ να μας αρνηθεί την πώληση των μαχητικών του…

Η λύση των γαλλικών -5F και των καταριανών -5EDA/DDA είναι οικονομικά εφικτή… Και εξαιρετικά αποδοτική επιχειρησιακά

Τα Mirage 2000-5EDA/DDA του Κατάρ θα είναι κατάλληλα για την Πολεμική Αεροπορία υπό μία προϋπόθεση. Αν ο αριθμός τους συμπληρωθεί από ισάριθμα τουλάχιστον Mirage 2000-5F. Αυτό είναι το πιο λογικό και με τις μεγαλύτερες πιθανότητες υλοποίησης σενάριο. Γιατί θα μπορούσαμε να ζητήσουμε από τους Γάλλους 20 μαχητικά προκειμένου να συγκροτήσουμε δύο Μοίρες -5. Ελάχιστα πιθανό να μας πουλήσουν τόσα, ενώ θα πρέπει να λάβουμε υπόψη και το παραπάνω κόστος…

Σαν αεροσκάφη τα καταριανά και τα γαλλικά -5 είναι πανομοιότυπα. Στο World Air Power Journal (Volume 37, Summer 1999), αναφέρεται ότι όπως και τα γαλλικά -5F, τα καταριανά -5EDA είναι εξοπλισμένα με το σύστημα αυτοπροστασίας  και Η/Π τύπου ICMS 2000Mk.2 μαζί με εκτοξευτές αναλωσίμων (θερμοβολίδων και αερόφυλλων) Spirale. EΠΙΠΡΟΣΘΕΤΑ, αναφέρεται ότι είναι πιστοποιημένα και για τη μεταφορά του stand-off όπλου Black Pearl των MATRA/BAe  τότε (σήμερα MBDA). Που δεν είναι παρά έκδοση του SCALP-EG με άλλο όνομα… Αποκτήθηκε δε ως Black Shaheen και από τα ΗΑΕ… Είναι επίσης πιστοποιημένα και για τη μεταφορά του ατρακτιδίου ELINI/SIGINT τύπου ASTAC.

Mirage 2000-5EDA της Αεροπορίας του Κατάρ στην 114 Πτέρυγα Μάχης το 2013. Τα αεροσκάφη του τύπου είναι πιστοποιημένα -με βάση τη διεθνή βιβλιογραφία- για τη μεταφορά του SCALP-EG και του ατρακτιδίου ELINT/SIGINT τύπου ASTAC. H Πολεμική Αεροπορία τα διαθέτει και τα δύο (όπλο και ατρακτίδιο) χωρίς να μπορεί να τα αξιοποιήσει…

Υπό την προϋπόθεση λοιπόν ότι υπάρχει και η δυνατότητα να αποκτήσουμε 12 έως 15 Mirage 2000-5F από τη Γαλλία, μπορούμε να κάνουμε πολλά πράγματα… Με το ελάχιστο δυνατό κόστος. Πρώτα από όλα θα μπορούσαμε να δημιουργήσουμε μία Μοίρα με καθήκοντα αέρος-αέρος (αναχαίτισης) αποκλειστικά.  Με δύναμη συγκροτούμενη από -5F και λίγα -5EDA. Κάτι που θα μας επέτρεπε να αξιοποιήσουμε τα 24 Mirage 2000-5Mk.2 και οκτώ τουλάχιστον -5ΕDA/DDA (σύνολο 32 μονάδες) σε ρόλους στρατηγικής κρούσης (SCALP-EG), εναντίον πλοίων (anti-ship κάτι που προϋποθέτει πιστοποίηση του ΑΜ-39 και στις δύο εκδόσεις) και ηλεκτρονικής αναγνώρισης και υποκλοπών (ELINT/SIGINT) μέσω του ατρακτιδίου ASTAC που ΕΙΝΑΙ ΗΔΗ ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΜΕΝΟ στα καταριανά μαχητικά. Σε όλα αυτά προσθέστε φυσικά και τις ικανότητες αέρος-αέρος. Συν την αναχαίτιση λοιπόν!

Για ότι αναφέραμε, κόστος θα υπάρξει ΜΟΝΟ για την αγορά των αεροσκαφών και την πιστοποίηση του ΑΜ-39 Εxocet. Έχει γραφτεί σε άλλο ιστότοπο ότι τα -5F και -5EDA/DDA «απέχουν» τεχνολογικά και από πλευράς δυνατοτήτων σε σχέση με τα δικά μας -5Mk.2. AYTO EINAI ΕΝ ΜΕΡΕΙ ΑΛΗΘΕΙΑ… Να το γιατί: Το ραντάρ RDY των καταριανών και των γαλλικών -5, παρέχει ΤΙΣ ΙΔΙΕΣ ΑΚΡΙΒΩΣ δυνατότητες σε λειτουργική διαμόρφωση αέρος-αέρος σε σχέση με τα δικά μας -5Mk.2. Δηλαδή όπως και το RDY-2 μπορεί να αποκαλύπτει μεγάλο αριθμό στόχων σε μεγάλες αποστάσεις (άνω των 150 χιλιομέτρων) και ανεξάρτητα από το επίπεδο πτήσης τους. Μπορεί να «κοκκινίσει», να κατηγοριοποιήσει δηλαδή ως πλέον επικίνδυνους τους οκτώ από αυτούς αυτόματα και να εγκλωβίσει ταυτόχρονα μέχρι τέσσερις. Είτε αυτόματα, είτε από επιλογή του πληρώματος. Εναντίον τους μπορεί να εκτοξεύσει ομοβροντία (με χρονικό διαχωρισμό ενός δευτερολέπτου ανά πύραυλο) ισάριθμων MICA EM και IR.  

Τα γαλλικά -5F έχουν τις ίδιες ακριβώς δυνατότητες με τα δικά μας -5Mk.2 σε ρόλους αέρος-αέρος. Μελλοντικά μπορούν κάλλιστα να αξιοποιηθούν ως φορείς του MICA NG.

Αντιθέτως… Παρέχει (το RDY) περιορισμένες δυνατότητες αέρος-εδάφους. Εξηγούμε… Τα δικά μας -5Mk.2 (RDY-2) παραδόθηκαν με πλήρεις δυνατότητες αέρος-αέρος , καθώς έφεραν την έκδοση λογισμικού λειτουργίας ραντάρ, συνεργαζόμενων συστημάτων (ΙCMS2000Mk.3) και όπλων SEG 51. Ένα χρόνο μετά την ένταξή τους σε υπηρεσία, απέκτησαν και πλήρεις δυνατότητες αέρος-εδάφους μέσω της ενσωμάτωσης της έκδοσης λογισμικού SEG 52 (GMTI-SAR), ενώ το 2010 ενσωματώθηκε και η SEG53 για τους SCALP-EG.

Γιατί πρέπει άμεσα να επιδιωχθεί η απόκτηση Mirage 2000-5F και -5EDA/DDA

Διαφορές μεταξύ των δύο εκδόσεων (-5F/-5EDA και -5Mk.2) –επαναλαμβάνουμε για να μην παρεξηγηθούμε- ΥΦΙΣΤΑΝΤΑΙ. Δεν είναι όμως τέτοιες και τόσες ώστε να μην επιτρέπουν την υποστήριξη των μαχητικών και κατ΄ επέκταση την αξιοποίησή τους. Πέρα από το ραντάρ, διαφέρουν από τα -9 και -5Mk.2 ως προς το ότι οι οθόνες του πιλοτηρίου (ίδιας ακριβώς διάταξης κατά τα άλλα) είναι τεχνολογίας CRT (έγχρωμες) και όχι LCD. Το σύστημα ναυτιλίας INS που διαθέτουν επίσης, είναι μία αναβαθμισμένη έκδοση του ULISS 52 (το ULISS 52R) που «φορούσαν» παλιά τα δικά μας Mirage 2000EGM/BGM μέχρι που αντικαταστάθηκε από το INS/GPS τεχνολογίας δακτυλίων λέιζερ ΤΟΤΕΜ 3000 που χρησιμοποιείται στο -5Mk.2. Tα συστήματα αυτά που έχουν εγκατασταθεί στα –EGM/BGM μπορούμε να τα αξιοποιήσουμε επάνω στα -5F και -5EDA/DDA αν αποκτηθούν. Δεν είναι περίπλοκη διαδικασία ούτε κοστοβόρα. Οι γεννήτριες παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας είναι μικρότερης ισχύος από αυτές των -9/-5Mk.2, αλλά είναι ίδιες με αυτές των –EGM/BGM…

Mirage 2000D με το παλιό ατρακτίδιο στοχοποίησης PD-LCT. H Γαλλική Αεροπορία εκσυγχρονίζει 55 από τα 66 ή 67 αεροσκάφη του τύπου που διαθέτει. Η Πολεμική Αεροπορία δεν μπορεί να αξιοποιήσει επιχειρησιακά τα 10 έως 12 αεροσκάφη που θα προκύψουν. Πρώτον λόγω του ότι ο εξοπλισμός αποστολής τους (όχι μόνο το ραντάρ) είναι εντελώς διαφορετικός από αυτόν των -5 και δεύτερον λόγω του ότι ο αριθμός τους είναι μικρός.

Σημειώστε τέλος ότι τα μαχητικά αυτά μπορούν στο μέλλον κάλλιστα να επιχειρήσουν με τους MICA NG. Η πιστοποίηση του όπλου δεν θα είναι μεγάλου κόστους και υψηλού τεχνικού ρίσκου λόγω του μεγάλου βαθμού ομοιότητάς τους με τους MICA EM/IR που σήμερα βρίσκονται σε υπηρεσία. Σημειώστε ακόμα ότι το ραντάρ RDY θα υποστηρίζεται για πολλά ακόμα χρόνια, καθώς θα εξακολουθεί να βρίσκεται σε υπηρεσία στην Ινδία, τη Γαλλία, την Ελλάδα, τα ΗΑΕ και την Ταϊβάν. Και μία τελευταία διευκρίνιση… Αναφέρεται σε άλλο ιστότοπο  ότι τα γαλλικά -5F είναι ταλαιπωρημένα και έχουν αρκετές ώρες πτήσης. Τα καταριανά έχουν σίγουρα λιγότερες ώρες αλλά το θέμα δεν είναι εκεί… Αυτό που δεν γνωρίζουν πολλοί και δεν αναφέρεται συχνά, είναι το εξής κατασκευαστικό χαρακτηριστικό του Mirage 2000 και όλων των γαλλικών μαχητικών: ΔΕΝ ΕΧΟΥΝ ΟΡΙΟ δομικής ζωής. Επομένως μετά από μία γενική επιθεώρηση στην ΕΑΒ θα μπορούν να αξιοποιηθούν ΑΜΕΣΑ χωρίς την ανάγκη δομικών αναβαθμίσεων, που ανέκαθεν ήταν κατασκευαστική απαίτηση μετά από κάποιες ώρες πτήσης για όλα σχεδόν τα αμερικανικά μαχητικά!

Όπλα όπως το SCALP-EG λειτουργούν καθαρά ώς παράγοντας αποτροπής… Είναι ζωτικής σημασίας να αποκτήσουμε ικανό αριθμό φορέων εξαπόλυσής τους. ΑΜΕΣΑ…

Όπως και να έχει, την κατάσταση των μαχητικών (ως προς την καταλληλότητά τους ή όχι) είναι αρμόδιοι να την κρίνουν μόνο οι τεχνικοί της Πολεμικής Αεροπορίας. Η πολιτεία από την πλευρά της θα πρέπει μέσω του ΥΕΘΑ να κινηθεί ΑΜΕΣΑ (αυτή είναι η άποψή μας και κάθε διάλογος ευπρόσδεκτος φυσικά) προς την κατεύθυνση της απόκτησης των μεταχειρισμένων -5EDA/DDA και αριθμού -5F. Είναι η πλέον οικονομική και επιχειρησιακά αποδοτική λύση που έχουμε αυτή τη στιγμή. Παράλληλα με αυτή των F-16 που προαναφέραμε. Μέσω της υπογραφής της έρημης αυτής της FOS για τα -5Mk.2 που καμία ελληνική κυβέρνηση δεν υπογράφει από το 2010-2011 (τυχαίο;), η Ελλάδα θα πρέπει να διαπραγματευθεί ένα συνολικότερο πακέτο που θα περιλαμβάνει τα μεταχειρισμένα μαχητικά και την πιστοποίηση των Exocet στα -5Mk.2 τουλάχιστον και στα -5EDA/DDA αν είναι οικονομικά εφικτό. Άλλη επιλογή δεν υπάρχει, αν θέλουμε να έχουμε Αεροπορία και μετά την απόσυρση των Phantom AUP και των παλιών Mirage 2000EG/BG σε λίγα χρόνια.  Με δηλώσεις κυρίες και κύριοι ο Τούρκος δεν τρομάζει… Ούτε καν ο Αλβανός! Χρειάζονται πράξεις. Χάσαμε δέκα ολόκληρα χρόνια… Δεν έχουμε την πολυτέλεια να χάσουμε ούτε μία μέρα πλέον.

ΚΑΛΗ ΧΡΟΝΙΑ ΣΕ ΟΛΟΥΣ ΚΑΙ ΚΑΛΥΤΕΡΕΣ ΜΕΡΕΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΑΤΡΙΔΑ

Comments

  1. Δύσκολος γρίφος τα Mirage, μονο 24 -5Mk.2 είναι ασύμφορο και να υπάρχουν, δυστυχώς έγινα πολλά λάθη, τώρα πως μαζεύονται υπό δύσκολες οικονομικές συνθήκες και μην σωστή ιεράρχηση προτεραιοτήτων είναι ένα μέγα ερωτηματικό…

  2. Για Χαρά

    Σας διαβάζω τακτικά αλλα πρώτη φορα γράφω στο forum σας
    Σε γενικές γραμμές συμφωνώ με αυτά που γράφετε στο άρθρο
    Οι διαθεσιμότητες των m2000 είναι απαράδεκτες λόγω έλλειψης η 114 έχει πρακτικά “παρκαρισθει” και τα όπλα τους επίσης είναι στο όριο για life extension
    Εάν αποφασιστεί να διατηρηθεί το αεροπλάνο αυτό δε μπορεί να γίνει με 24 μονο -5 .
    Οποτε σωστά γράφετε πως πρέπει να αποκτηθούν μεταχειρισμένα -5fαπό Γαλλία η Quatar και να ομογενοποιηθεί ο στόλος των -5
    Η ένσταση μου είναι στο ότι γράφετε πως το M2000 δεν έχει όριο δομικής ζωής.
    Το M2000 όπως και σχεδόν όλα τα αεροπλάνα από αρχές δεκαετίας 70 έχει σχεδιαστεί ως “Damage Tolerant Structure”
    Που σημαίνει πως έχουν ορισθεί ένα DESIGN SERVICE GOAL ένα THRESHOLD INSPECTION και ένα REPEAT INSPECTION INTERVAL σε Flight Hours η Flight Cycles για κάθε structural part /component
    Δείτε για παράδειγμα το ακόλουθο link
    http://www.mirage-jet.com/AIRFRAME/MAINTE_1/mainte_1.htm

    Δίνει airframe life = 5000 flight ώρες που μπορεί να αυξηθεί σε 7500 με life extension program

    Δείτε επίσης και τα ακόλουθα links
    περί απόσυρσης των M2000C από τους Βραζιλιάνους αφού φτάσαν στο όριο ζωής τους:
    https://defense-update.com/20130808_brazilian-air-force-to-withdraw-mirage-2000-from-service-by-years-end.html
    https://defence.pk/pdf/threads/brazilian-mirage-2000-facing-junkyard.303876/
    Είναι απαράδεκτο να μην έχει υπογραφει η FOSπου εκκρεμεί από το 2010/2011
    Η τεραστια επένδυση που έχει γίνει στο m2000 πρέπει να προστατευθεί
    Τα αεροπλάνα δεν πετάνε όσο πρέπει (το γράφω ευγενικά)οι πιλότοι και οι τεχνικοί ξεχνάνε οποτε ο τύπος πάει defacto προς απόσυρση
    Εάν δεν λυθεί το θέμα με τα FOS θα έχουν τη μοίρα των F1 πολύ σύντομα

    Καλή χρονια με υγεία να έχουμε να τα λέμε

  3. Το πρόβλημα με το Κατάρ που εκθέσατε μάλλον είναι δύσκολο να ξεπεραστεί, τώρα που οι δύο χώρες είναι στενοί σύμμαχοι μεταξύ τους και ευκαιριακοί ( ; ) με το Ιραν και απομονωμένοι από τον υπόλοιπο Σουνιτικό-Αραβικό κόσμο. Νομίζω και με μας έχουν κάποια σχέση σε θέματα συνεργασίας και εκπαίδευσης στην αεροπορία αλλά με την Τουρκία είναι στρατηγικού τύπου συμμαχία.
    Δεν υπάρχει η δυνατότητα αγοράς περισσότερων (ή όλων) των Γαλλικών 5F που θα αποσυρθούν;
    Θεωρητικά αν δεν υφίστατο θέμα πολυτυπίας το D δε θα μπορούσε να αξιοποιήσει τον Scalp απελευθερώνοντας κάποια 5Mk2 για άλλες αποστολές;

  4. Αν τα βρούμε για τις Belhara 2+2 πλοία μπορούμε να ζητήσουμε πολλά καλούδια απο την Γαλλία(VBL,MIRAGE,Super puma).
    Οι Γάλλοι θέλουν να προωθήσουν τις φρεγάτες και ώς γνωστόν αποδεσμευουν όλα τα όπλα…

    1. Ας κρατήσουμε μικρό καλάθι για τις Belhara, νομίζω ότι υπάρχουν σκοπιμότητες που σέρνεται το θέμα. Τόσο για να έχουμε πλάτη από Γάλλους στα κέντρα αποφάσεων όσο και να κάνουν μικροπολιτική εντός χώρας.

      Επίσης είναι τέτοια τα ποσά που απαιτούνται και τόσες οι πιεστικές ανάγκες που δεν νομίζω ότι πρέπει να πάμε σε αυτή την κατηγορία σκαφών που αναμφίβολα δίνουν είναι state of art.

      To ΠΝ θέλει 8 νέες κύριες μονάδες, εκσυγχρονισμό των ΜΕΚΟ, νέα υποβρύχια και νέες ΤΠΚ είναι λογικό να επενδύσουμε σε πανάκριβα πλοία ενώ χρειάζεται να καλύψουμε οροφές;

      Βέβαια μέσα στην εξίσωση υπάρχει και η λύση μεταχειρισμένων πλοία, αλλά οι περιπτώσεις πραγματικά αξίζουν είναι ελάχιστες και ενέχουν και δυσκολίες. Φρεγάτες λίγες μας κάνουν, υποβρύχια ίσως έχουμε 2-3 επιλογές και μεταχειρισμένες ΤΠΚ είναι ανύπαρκτες από 2 δεύτερο χέρι.

  5. Με το Καταρ συμμαχο και ευεργετη του Ερντογαν ,υπαρχει εδω και χρονια εκπαιδευση προσωπικου στα Leo2 αλεξανδρουπολη με το αζημιωτο …εδω και καιρο.Συν αεροπορικη συνεργασια και καπου διαβασα οτι υπαρχει προθεση αγορας η ενοικιασης αεροπορικης βασης νομιζω του Αγρινιου για εκπαιδευση!!Επισης λογω του εμπαργκο και απειλης πολεμου Σ,Αραβιας-Αιγυπτου λογω υπονοιας χρηματοδωτησης τρομοκρατιας η qatar airways πετα πανω απο Ιραν-τουρκια και Ελλαδα κανοντας τεραστιο κυκλο για τους δυτικους προορισμους δεν ξερω αν γινεται με το αζημιωτο λογω εμπαρκο.Μας θελει λοιπον συμμαχους αλλα δεν νομιζω οτι θα δωσει=πωλησει τα μαχητικα Μ2000.γιατι θα εχει αναγκη απο lift figther μετα τις προσφατες αγορες συν οτι σε περιπτωση πολεμου με την Σ,Αραβια θα χρειαστη οτι πεταει.Μονο η τραμπα στην περιπτωση Lift με τα Μ2000Ε εχει καποιο νοημα σαν ποιο απλο σε ηλεκτρονικα και πτηση για νεους ιπταμενους,αλλα δεν γνωριζω αν χανεται η δυνατοτητα χρησης εξοσετ.Μια λυση μπορει να ειναι η συμετοχη στο ευρωπαικο μαχητικο 6 γενεας με αγορα 24 ραφαλ f3 συν μετεορ.και πωληση ολων των μιραζ 2000 σε ταιβαν -Λατινικη αμερικη-κυπρο-γαλλια.Ευχαριστω για την φιλοξενια καλη χρονια σε ολους μας,

  6. Καλήμερα και χρόνια πολλά.

    Τις τελευταίες μέρες έχουν κάνει την εμφάνιση τους δημοσιεύματα που λένε ότι η ηγεσία σκέπτεται να ακυρώσει το πρόγραμμα εκσυγχρονισμού των F-16 και να διαθέσει το μισό ποσό για την επαναφορά του απαιτούμενου στόλου της ΠΑ και των όπλων της σε λειτουργική κατάσταση με διαθεσιμότητες της τάξης του ~100% και τα υπόλοιπα χρήματα να πάνε για τον εκσυγχρονισμό των ΜΕΚΟ και για τορπίλες και για άλλα προγράμματα που χρονίζουν.

    Το άρθρο σας με βάση αυτές τις πληροφορίες που είναι δημοσιεύονται από μεγάλη εφημερίδα και από έναν δημοσιογράφο που έχει ένα κάποιο κύρος, κινείται στην σφαίρα του τι θα ήθελε ο καθένας και όχι του τι είναι εφικτό με βάση την τσέπη και τις ανάγκες μας.

    Σε ότι έχει να κάνει με τους βόρειους γείτονες μας, με 6-10 μαχητικά και την ΑΣ (ελικόπτερα /ΜΕΑ) το θέμα λύνεται σε ότι έχει να κάνει με την αεροπορική διάσταση του, το πρόβλημα είναι ότι δεν διαθέτουμε ΟΥΤΕ έναν μάχιμο σχηματισμό του ΕΣ, με εξαίρεση το πολύ 2 τάγματα ειδικών δυνάμεων, ικανό να επέμβει και να επιβάλει τα συμφέροντα της Πατρίδας μας. Τους λόγους τους ξέρετε και απορώ γιατί δεν τους δημοσιεύετε.

    1. Αν και ειναι στοργή και προδερμ με τον στρατάρχη, όπως το καταλαβαίνω ειναι δικές του περισσότερο απόψεις και ίσως μιας μερίδας στελεχών.
      Όχι ότι σαν λογική ειναι λανθασμένη, αλλά το ποτάμι δεν νομίζω γυρίζει πίσω, παρόλο που θα δεσμεύσει το μεγαλύτερο μέρος από τα κονδύλια για χρόνια που δίνονται για την άμυνα.
      Το από την άλλη έκανε τις επιλογές του ας κάτσει με τα P-3, και ας περιμένει ένα πασάλειμμα στις ΜΕΚΟ, και αν είμαστε τυχεροί θα δούμε και νέες τορπίλες. κατα άλλα οι Belhara μας μάραναν, τα ανέφερα παραπάνω.

      1. Τα ΑΦΝΣ είναι ανάγκη και κόψιμο για την Ελλάδα. Η μη ύπαρξη τους είναι το τέλειο χαρτί στα χέρια της Τουρκίας για να αμφισβητεί σε ΟΛΟΥΣ τους διεθνείς οργανισμούς τις δυνατότητες μας να ελέγχουμε αποτελεσματικά το Αιγαίο και την Ανατολική Μεσόγειο και να εκτελούμε SAR αποστολές.

        Και το έχουν πετύχει με την παρουσία του ΝΑΤΟ στο Αιγαίο. Υποθέτω όμως ότι προτιμάς να κάνει η Τουρκία SAR σε ΟΛΟΚΛΗΡΟ το Αιγαίο και επιτήρηση στα πλαίσια του ΝΑΤΟ, γιατί για σένα και πολύ άλλο κόσμο, τα ΑΦΝΣ και ειδικά τα Ρ-3 που δεν έχουν δεχτεί την απαραίτητη διαφήμιση από τα περιοδικά και τις ιστοσελίδες του χώρου, δεν είναι απαραίτητα.

  7. Τα χρηματα για μαχητικα πρεπει ολα να πανε για Rafale μεταχειρισμενα και καινουργια εδω μπορουμαι να
    αγορασουμαι με δυο παραγγελιες 2 Χ 20 συνολικα 40 RAFALE μετα τις BELHARRA για 2+2 ειναι το
    επομενο βημα . Τα Mirrage πρεπει να κρατηθουν σε υπηρεσια με αγορες για ανταλλακτικα και low
    cost σχεδια και για τους δυο τυπους που εχουμαι και αξιοποιηση οσο γινεται .
    Ετσι θα κρατηθουν και ολα τα F-16 σε υπηρεσια και εκει εχουμαι κιολας πολλα ανταλλακτικα κιολας .
    Το επομενο προγραμμα μετα τις BELHARRA ειναι σιγουρα και απο USA μαχητικα εκτος τις αναβαθμησεις
    για 30-40 SUPER HORNET stelth killer δομικα και για 5-10 F-35 για λογους τεχνολογιας .
    Τα χρηματα εχουν βρεθει και θα αξιοποιηθουν και τα εσοδα απο τις αποκρατικωποιησεις .
    Ετσι θα μεινουμαι πανω απο 200 μαχητικα σε ασφαλεις επιπεδα μονο τα F-4 Fantom Θα αποσυρθουν .

    1. Αν κατάλαβα καλά λες να έχουμε ΠΑ με 84 F16V, 38 F16Block 50, 32 F16Block 30, 24 M2000-5, 16 M2000, 40 Rafale, 40 F18.

      Δηλαδή 7 τύπους προς υποστήριξη!!!!!!! Τι κάνουμε; Συλλογή αεροσκαφών;
      Κόστος: για 40 Rafale, περίπου 4 δις και 40 F18 περίπου 4 ακόμα δηλ 8 δις για αεροσκάφη 4+ γενιάς!!!

      Δεν μου ακούγεται καλή ιδέα…

      1. 40 Rafale F3 κάπου 8δις$ (F4 έκδοση, κατι τις παραπάνω)
        40 SUPER HORNET 8δις$
        Το σύνολο για πλήρες πακέτο 16δις$…
        Μια και δεν έχουμε τα λεφτά, σε ένα 10ετες πρόγραμμα δανεισμού θες κάπου 70εκ σε τοκοχρεωλήσια στο κάθε 1δις$ ανα έτος…

        1. Έβαλα τιμές fly away γαι να μην μου πεί ότι τα φουσκώνω.
          Η αλήθεια είναι ότι για δημιουργία υποδομών από το μηδέν τα νούμερα είνια περίπου διπλάσια…

          1. Αγαπητε Thras, ξερετε πως Fly away τιμή δεν υπάρχει εκτός του βαιπερ που έχουμε…
            Ας πιάσουμε το Ραφαλ που αναφέρεται (τα ιδια ισχύουν και για το F18)…
            Η Fly away τιμή είναι στα 85εκ$ (σύμφωνα με την επίσημη Γαλλική τιμή για το F3)…
            40Χ85= 3,4δις$
            Αν υπολογίσεις όπλα κάπου στα 25εκ$
            40Χ25= 1δις$
            Σύμφωνα με την αγορά της Ινδίας, αν προσθέσεις 10 ετη υποστήριξη και ανταλλακτικά (έχει υπολογιστεί κάπου 2,5 φορές το κόστος αγοράς για 40-ετια κατά μέσω όρο)
            2,5Χ3,4 / 4= 2,125δις$ (περίπου 53εκ το αεροπλάνο)
            Κάπου 1,5δις$ θες για τις εγκαταστάσεις-γραμμή υποστήριξης…
            Ήδη είσαι στα 8 δις$… Αν γίνει και μεταφορά τεχνολογίας ανεβαίνει και άλλο…

            Και δεν έβαλα μέσα εκπαίδευση προσωπικού (υποστήριξης και πιλότοι), εξομοιωτές, ΦΠΑ κπλ κλπ…
            Απο εκεί και περα ενα μέρος απο αυτα τα καλύπτεις μέσω αντισταθμιστικών που παίρνεις όμως μονο αν είσαι σε διαγωνισμό, μια και κανένας δεν σου δινει τίποτα αν δεν κινδυνεύει να χάσει την συμφωνία… Στην Περίπτωση της Ινδίας αν θυμάμαι καλά ήταν 50%…

  8. Το “όραμα” των κυβερνώντων αρχίζει και τελειώνει στο μοίρασμα μερίσματος σε ρομά και αλλοδαπούς! Χρήματα για άμυνα, δημογραφικό και ανάπτυξη δεν υπάρχουν.

  9. Πολύ τεκμηριωμένο και κατατοπιστικό το άρθρο.Μία παρατήρηση και μία απορία.
    Γιατι ενώ η αρχική συμφωνία για τα viper ανέφερε τήν αναβάθμιση 85 μονάδων εσείς αναφέρεστε σε 84.Χάθηκε κάποιο F-16 και έμεινε κρυφό;
    Στη δεύτερη ενδιάμεση λύση ΧΑΜΗΛΟΥ ΚΟΣΤΟΥΣ δεν γίνεται μνεία του κόστους και βέβαια τής πηγής τών πόρων.
    Ευχαριστώ

  10. ΟΠΩΣ ΚΑΙ ΟΙ ΤΟΥΡΚΟΙ, ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΕΧΩΜΕ ΚΑΙ ΚΑΤΩΤΕΡΑ ΠΟΛΕΜΙΚΑ ΑΕΡΟΠΛΑΝΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΤΡΙΤΗ ΕΠΙΘΕΣΗ ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΣΜΕΝΑ ΕΔΩ, ΑΦΟΥ ΕΙΝΑΙ ΚΑΤΩΤΕΡΑ!

  11. Μια παράμετρος για την αναβάθμιση του στόλου των Mirage που πρέπει να εξεταστεί εδώ που έχουμε φτάσει, είναι υλικά που θα προκύψουν από τον εκσυγχρονισμό που θα πραγματοποιήσουν τα ΗΑΕ. Θα ξηλωθούν μάλλον πέρα από τα RDY-2 και υπολογιστές αποστολής, ίσως και κάποια άλλα υποσυστήματα…

    Οπότε πέρα από ανταλλακτικά ίσως θα έπρεπε να εξεταστεί με επιπρόσθετο κόστος να γίνει μια αναβάθμιση των EGM ή άλλων νεότερων μεταχειρισμένων, όπως στο Κατάρ.

  12. Κατά τη γνώμη μου, η καλύτερη λύση γαι την ΠΑ είναι:
    1) Εκσυγχρονισμός των F16 block 30/50 σε M, από τα απάρτια που θα προκύψουν από την αναβάθμιση των υπολοίπων σε V . Ταυτόχρονο πρόγραμμα δομικής αναβάθμισης ώστε να παραμείνουν σε υπηρεσία μέχρι το 2048, όπως τα αντίστοιχα της USAF. Κόστος: περίπου 500 εκ εκτέλεση εργασιών στην ΕΑΒ

    2) Προμήθεια κατ’ ελάχιστον 16 έως και 36 επιπλέον M2000-5/9 από ΗΑΕ, Κατάρ, Γαλλία ή Ταιβάν για δημιουργία 2 ή τριών μοιρών Μ2000-5 και εκσυγχρονισμός τους σε κοινή διαμόρφωση. Κόστος: 350 εκ (16 αεροκάφη) ή 750 εκ (36 αεροσκάφη)

    3) Απόσυρση F4/M2000EGM

    4) Αν το βήμα 3 δεν ευοδωθεί, προσπάθεια απόκτησης επιπλέον F16 από USAF με αναβάθμιση σε Μ ή Typhoon μεταχειρισμένα και εκσυγχρονισμός τους στο επίπεδο Tranche 4 (περίπου 40 αεροσκάφη και πώληση Μ2000-5).

    Καταλήγουμε σε ΠΑ με
    – 84 F16V, 71 F16M, 40 – 60 M2000-5 ή
    – 84 F16V, 71 F16M, 40 Typhoon

    Αριθμοί κοντά στα 200 μαχητικά που είναι τα ελάχιστα δυνατά για να επιτελεί η ΠΑ το ρόλο της.
    Κόστος περίπου 1 με 1,3 δις γαι την επόμενη δεκαετία.

    5) Περίπου το 2025 διαγωνισμός για ΝΜΑ με έναρξη παραδόσεων το 2028 γαι 40+40 αεροσκάφη F35/FCAS ή ότι άλλο είνια διαθέσιμο τότε.

    1. Τα F-16C/D Block 30 έχουν υποστεί δύο προγράμματα δομικής αναβάθμισης (Falcon UP και Falcon STAR) και η δομική τους ζωή ξεπερνά τις 8000 ώρες. Θα μπορούν να πετούν για πολλά ακόμη χρόνια. Τα Block 50 ώς πλατφόρμες πολλαπλού ρόλου, ενσωμάτωναν από κατασκευής τα δομικά απάρτια για δομική ζωή 8.000 ωρών πτήσης.
      Εξηγήσαμε γιατί η απόκτηση Mirage 2000-9 από τα ΗΑΕ είναι αδύνατη.
      Εκσυγχρονισμός των γαλλικών -5F ή των καταριανών -5ΕΑD και των -5ΕΙ της Ταιβάν, σε επίπεδο -9, ή των ινδικών, είναι οικονομικά ασύμφορος. Μόνο πιστοποίηση όπλων μπορεί να γίνει στα μαχητικά αυτά (AM-39, SCALP-EG) με λογική σχέση κόστους απόδοσης.

      1. Τα μη εκσυγχρονισμένα -9 για πιο λόγο να κρατήσουν σε υπηρεσία τα ΗΑΕ; Λογικά θα ειναι τα παλαιότετα μαχητικά.
        Είναι λίγο περίεργο πάντως γιατί ο τελευταίος εκσυγχρονισμός που ανακοινώθηκε δεν περιλαμβάνει όλα τα μαχητικά, αλλά μόνο 42 αν δεν κάνω λάθος.
        Οπότε μήπως να κρατήσουμε μια επιφύλαξη για τα μην εκσυγχρονισμένα -9;
        Επίσης ο εκσυγχρονισμός περιλαμβάνει και άλλα πράγματα πέρα RDY-3 και TALIOS, από ότι διαβάζουμε, χωρίς να γνωρίζουμε τι ισχύει μιλούν για:
        electronics package, including mission computers; fire control radars; electronic warfare suites; optronics systems; communications, navigation, and identification systems; cockpit displays; and helmet-mounted displays

      2. Ευχαριστώ για την απάντηση.

        Επειδή δεν γνωρίζουμε τη διαθεσιμότητα Μ2000-5/9, για αυτό έδωσα δυο – τρεις εναλλακτικές. Μπορούμε να βρούμε Μ2000-5/9 ή περισσότερα F16 (σε αριθμούς από 40 έως 60)ώστε να εκσυγχρονιστούν σε Μ, είτε ακόμα να πάμε σε δικινητήριο μαχητικό αεροπορικής υπεροχής όπως το Typhoon. Για Rafale δεν συμφωνώ μιας και οι πωλήσεις του Typhoon είναι ήδη διπλάσιες από του γαλλικού με προοπτικές να το ξεπεράσουν κατά πολύ, με ότι αυτό συνεπάγεται για υποστήριξη ή μελλοντική προμήθεια μεταχειρισμένων.

        1. Το σενάριο το “ΝΜΑ” μας να είναι μεταχειρισμένο και ολίγο παλιό – δηλαδή αντικατάσταση του 5) με συνδυασμό των άλλων λύσεων που αναφέρατε πως το βλέπετε;

          1. Είναι μια πιθανότητα, αλλά θεωρώ ότι μέχρι το 2026 – 2028 η οικονομία θα έχει μπει σε τροχιά με επιπλέον ώθηση από την εκμετάλλευση υδρογονανθράκων, οπότε θα υπάρχει δημοσιονομικός χώρος.

            Είμαστε αναγκασμένοι να είμαστε ποιοτικά ανώτεροι του αντιπάλου, αφού δύσκολα θα καταφέρουμε να είμαστε ποσοτικά…

  13. Μακάρι να έχετε δίκιο. Έτσι κι αλλιώς το 2019 θα φανεί το μέγεθος των κοιτασμάτων σε Κύπρο και Ελλάδα και οι προθέσεις ΕΕ/ΗΠΑ για την εκμετάλλευση τους.

    1. Το 2019 μάλον θα ξέρουμε για Κύπρο. Η εξερεύνηση του ελληνικού χώρου χρειάζεται 3-5 χρόνια ακόμα (ανάλογα του πόσο γρήγορα θα πάνε οι διαδικασίες) και άλλα τόσα για την παραγωγή…

      1. Έτσι ειναι, αλλά λόγω κάποιων γεωλογικών ομοιοτήτων με περιοχές οικοπέδων της Κρήτης θα έχουμε ενδείξεις και για Ελλάδα. Βέβαια σε εμάς εκκρεμεί η μικρή λεπτομέρεια ανακύρηξης και οριοθέτησης ΑΟΖ. Αλλά αυτά είναι εκτός θέματος.

        1. Δυστυχώς είμαστε ηθελημένα κράτος μειωμένης κυριαρχίας. Μάλιστα περιμένουμε από τους άλλους να διεκδικήσουν τα δίκαιά μας…

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *