Πραγματοποιήθηκε χθες, Τρίτη 10 Δεκεμβρίου, στην 110 Πτέρυγα Μάχης (110 ΠΜ) στη Λάρισα, επίσημη επίσκεψη της ελληνικής στρατιωτικής ηγεσίας και ενημέρωση της για τα μη-επανδρωμένα συστήματα (UAV) MQ-9 Reaper και τις δυνατότητες τους στον τομέα της θαλάσσιας επιτήρησης. Υπενθυμίζουμε ότι η Ελλάδα έχει εκφράσει πρόθεση απόκτησης του συστήματος και πραγματοποιούνται οι σχετικές επαφές, που πάντως βρίσκονται σε αρχικό στάδιο.

Την 110 ΠΜ επισκέφτηκε ο Α/ΓΕΕΘΑ, Πτέραρχος Χρήστος Χριστοδούλου, ο Α/ΓΕΑ, Αντιπτέραρχος Γεώργιος Μπλιούμης και ο Α/ΓΕΝ, Αντιναύαρχος Νικόλαος Τσιούνης, ενώ το παρόν έδωσε και ο Πρέσβης των ΗΠΑ στην Ελλάδα, Τζέφρι Πάιατ. Να σημειώσουμε ότι θα υπάρξει και πτητική επίδειξη του MQ-9, την ερχόμενη Πέμπτη, 19 Δεκεμβρίου.

Όπως προαναφέραμε η ελληνική στρατιωτική ηγεσία ενημερώθηκε για τις δυνατότητες θαλάσσιας επιτήρησης των MQ-9, αλλά και συστήματα τους, τα οποία επιτρέπουν την ασφαλή τους πτήση πάνω από κατοικημένες περιοχές: TCAS II (Traffic Alert and Collision Avoidance System) και ADS-B (Automatic Dependent Surveillance-Broadcast).

Σε αποστολές επιτήρησης θαλάσσης το MQ-9 ενσωματώνει το σύστημα έρευνας επιφανείας πολλαπλών λειτουργιών ISAR (Inverse Synthetic Aperture Radar), το σύστημα αυτόματης αναγνώρισης AIS (Automatic Identification System) και σύστημα HD/FMV (High-Definition/Full-Motion Video) με οπτικές και υπέρυθρες κάμερες. Επίσης ενσωματώνουν και σύστημα ζεύξης δεδομένων.

Το ελληνικό ενδιαφέρον για τα MQ-9 συνδέεται τόσο με το ΠΝ όσο και με την ΠΑ, καθώς η χρήση του θα ενισχύσει τις επιχειρησιακές δυνατότητες και των δύο Όπλων. Το Ναυτικό, σε συνδυασμό με την ολοκλήρωση του προγράμματος αναβάθμισης των αεροσκαφών ναυτικής συνεργασίας P-3B Orion θα ενισχύσει την ικανότητα του να επιτηρεί αποτελεσματικά τις ελληνικές θάλασσες, τόσο στο Αιγαίο, όσο και στην Ανατολική Μεσόγειο.

Η επιτήρηση σημαίνει έλεγχο, σε πραγματικό χρόνο, των κινήσεων του Τουρκικού Ναυτικού και ακριβή εντοπισμό, επίσης σε πραγματικό χρόνο, των λαθρομεταναστών που φεύγουν από την Τουρκία και έρχονται παράνομα στην Ελλάδα. Από την άλλη, η Αεροπορία θα αποκτήσει ένα σύστημα συλλογής πληροφοριών, επιτήρησης και αναγνώρισης, σ’ όλο το μήκος και πλάτος της ελληνικής επικράτειας. Τέλος, τα MQ-9 μπορούν να χρησιμοποιηθούν και σε αποστολές στοχοποίησης υπέρ των Ελληνικών Ενόπλων Δυνάμεων στο σύνολο τους.

Το MQ-9 έλκει την καταγωγή του από το MQ-1 Predator και αρχικά είχε ονομαστεί Predator B. Η πρώτη πτήση του έγινε το Φεβρουάριο του 2001, ενώ εντάχθηκε στις Αμερικανική Αεροπορία το 2007. Σχεδιάστηκε και αναπτύχθηκε από την αμερικανική GA-ASI (General Atomics Aeronautical Systems) και ανήκει στην κατηγορία HALE (High-Altitude, Long-Endurance). Εκτός από τις ΗΠΑ έχει επιλεγεί και από τη Γαλλία, την Ινδία, την Ιταλία, την Ολλανδία, την Ισπανία, και τη Μεγάλη Βρετανία.

Στην έκδοση MQ-9A το αερόχημα έχει διαστάσεις (μήκος x άνοιγμα φτερών x ύψος) 11 μέτρα x 20 μέτρα x 3,81 μέτρα και βάρος (κενό) 2.223 κιλά. Το μέγιστο βάρος απογείωσης είναι 4.760 κιλά, εκ των οποίων 1.700 κιλά είναι το μέγιστο βάρος του μεταφερόμενου φορτίου (αισθητήρες και όπλα, 300 κιλά εσωτερικά και 1.400 κιλά εξωτερικά). Ενσωματώνει έναν κινητήρα TPE331-10 (turboprop) της Honeywell μέγιστης ισχύος 900 ίππων με ψηφιακό σύστημα ελέγχου του κινητήρα.

Επιτυγχάνει μέγιστη ταχύτητα 482 χιλιομέτρων την ώρα, με ταχύτητα πλεύσης τα 313 χιλιόμετρα την ώρα. Με την ταχύτητα πλεύσης η μέγιστη εμβέλεια του είναι 1.900 χιλιόμετρα ή 14 ώρες συνεχούς πτήσης (με πλήρη φόρτο μάχης) ή 30 ώρες σε αποστολές περιπολίας, χωρίς φόρτο μάχης. Το μέγιστο επιχειρησιακό υψόμετρο είναι τα 15.000 μέτρα (50.000 πόδια), με τυπικό υψόμετρο επιχειρήσεων τα 7,5 χιλιόμετρα (25.000 πόδια). Συνολικά φέρει επτά (7) σημεία ανάρτησης οπλισμού.

Έχει πιστοποιηθεί για χρήση των αντιαρματικών βλημάτων AGM-114 Hellfire, κατευθυνόμενες βόμβες λέιζερ GBU-12 Paveway II, βόμβες GBU-38 κατηγορίας JDAM (Joint Direct Attack Munitions) και βλήματα αερομαχίας μικρού βεληνεκούς AIM-9 Sidewinder. Επιπλέον, σε εξέλιξη βρίσκεται πρόγραμμα πιστοποίησης βλημάτων αέρος-αέρος πολύ μικρού βεληνεκούς AIM-92 Stinger, ενώ τον Μάρτιο του 2014, η MBDA, κατόπιν απαίτησης της Μεγάλης Βρετανίας, πιστοποίησε τη χρήση βλημάτων Brimstone.

Οι κύριοι αισθητήρες του MQ-9A είναι το πολυφασματικό σκοπευτικό σύστημα AN/DAS-1 MTS-B (Multi-Spectral Targeting System-B), το οποίο ενσωματώνει μονόχρωμη και έγχρωμη τηλεοπτική κάμερα ημέρα, υπέρυθρη κάμερα και κάμερα ενίσχυσης εικόνας με αποστασιόμετρο και καταδείκτη λέιζερ, το ραντάρ AN/APY-8 Lynx II, το οποίο ενσωματώνει ραντάρ συνθετικής απεικόνισης, σύστημα ένδειξης κινούμενων στόχων στο έδαφος και σύστημα έρευνας ευρείας θαλάσσιας περιοχής, ενώ η Μεγάλη Βρετανία έχει ενσωματώσει και ραντάρ έρευνας επιφανείας SeaVue της Raytheon. Σύμφωνα με την κατασκευάστρια εταιρία το MQ-9 μπορεί να διακρίνει ευκρινώς πινακίδα αυτοκινήτου από απόσταση 3,2 χιλιομέτρων, ενώ η εντολή του χειριστεί διαβιβάζεται στο αερόχημα, μέσω δορυφορικού συστήματος ζεύξης, σε 1,2 δευτερόλεπτα.

Τον Φεβρουάριο του 2016 η GA-ASI ανακοίνωσε την πρώτη δοκιμαστική πτήση της έκδοσης ER (Extended Range). Τα MQ-9A Reaper της έκδοσης ER έχουν άνοιγμα φτερών 24 μέτρα και αυξημένη διάρκεια πτήσης 40 ωρών (εναλλακτικά το άνοιγμα των φτερών μπορεί να αυξηθεί στα 27 μέτρα για διάρκεια πτήσης 42 ωρών. Η αύξηση της εμβέλειας έγινε εφικτή λόγω και της ενσωμάτωσης δύο εξωτερικών δεξαμενών καυσίμου χωρητικότητας 380 λίτρων έκαστης. Επίσης τα ER έχουν και ικανότητα προσγείωσης και απογείωση από διαδρόμους μικρού μήκους καθώς και αεροτομές στις πτέρυγες για την ακριβέστερη, αυτόματη προσγείωση. Επίσης, το μέγιστο βάρος απογείωσης έχει αυξηθεί από τα 4.760 στα 5.300 κιλά (αύξηση της τάξεως του 11,34%).

Στην έκδοση MQ-9B SkyGuardian (Protector RG Mk.1 σε βρετανική υπηρεσία), το σύστημα έχει πιστοποιηθεί για χρήση εντός εναέριου χώρου πολιτικής αεροπορίας. Η αρχική του ονομασία ήταν Certifiable Predator B και αναπτύχθηκε κυρίως για την ευρωπαϊκή αγορά, άρα πρέπει να είναι συμβατό με την ευρωπαϊκή νομοθεσία και τους ευρωπαϊκού κανόνες ασφαλείας εναέριας κυκλοφορίας. Στη συγκεκριμένη έκδοση το αερόχημα ενσωματώνει προστασίας από κεραυνούς, διαφορετικά συνθετικά υλικά και τεχνολογία αποφυγής σύγκρουσης.

Comments

  1. Οποτε, αν κοιταμε καποια έκδοση αυτη ειναι η B. Μου κάνει εντύπωση που τα αμερικανικα δεν φέρουν TCAS-ADSB ή ακομα και την προστασια απο κεραυνούς!!! Παντος καλου καιρου τα έχουν? Πειτε μου οτι δεν εχουν και προστασια απο παγοποιηση…

  2. Με τα ισραηλινά heron νομίζω είναι σε αρχικό στάδιο οι διαδικασίες για leasing από το 2015-2016…κάπου κάπου πάνε να ολοκληρωθούν και μετά γυρίζουν σε καθεστώς «αρχικού σταδίου».

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *