Σύμφωνα με ανακοίνωση του Υπουργού Άμυνας της Κροατίας, Damir Krstičević, ανακοίνωσε ότι η Κροατία θα αποκτήσει, από τα αμερικανικά αποθέματα, 84 τεθωρακισμένα οχήματα μάχης M2A2 ODS Bradley (Operation Desert Storm). Από τα 84 οχήματα, τα 60 θα χρησιμοποιηθούν επιχειρησιακά και 24 ως πηγή άντλησης ανταλλακτικών. Πριν την παράδοση τους στην Κροατία, τα οχήματα θα υποβληθούν σε πρόγραμμα αναβάθμισης.

Όπως δήλωσε ο Krstičević, τα οχήματα βρίσκονται σε καθεστώς αποθήκευσης και σε άριστη κατάσταση, από τεχνικής άποψης. Το συνολικό κόστος της αναβάθμισης τους, καθώς και της δημιουργίας της αναγκαίας υποδομής υποστήριξης τους ανέρχεται στα $ 2-3 εκατομμύρια ανά όχημα (δηλαδή $ 120-180 εκατομμύρια για τα 60 οχήματα). Σε κάθε περίπτωση οι παραδόσεις αναμένεται να έχουν ολοκληρωθεί έως το 2021.

Η γενική επιθεώρηση-επισκευή και η αναβάθμιση των οχημάτων θα πραγματοποιηθεί στην Κροατία, από την εταιρία Djuro Djakovic Special Vehicles, σε συνεργασία με την BAE Systems. Μάλιστα ο Krstičević ανέφερε ότι η Κροατία θα λάβει και άμεση οικονομική πίστωση από τις ΗΠΑ, ύψους $ 25 εκατομμυρίων, για την υλοποίηση του προγράμματος. Η πίστωση των $ 25 εκατομμυρίων εντάσσεται στην αμερικανική πρωτοβουλία ERIP (European Recapitalization Incentive Program).

Στο πλαίσιο της πρωτοβουλίας ERIP, οι ΗΠΑ έχουν προγραμματίσει την παροχή πιστώσεων ύψους $ 190,7 εκατομμυρίων σε χώρες της Βαλκανικής (Αλβανία, Βοσνία & Ερζεγοβίνη, Κροατία, Ελλάδα, Σκόπια και Σλοβακία) για να αντικαταστήσουν οπλικά συστήματα ρωσικής προέλευσης, που διατηρούν σε υπηρεσία. Με το πρόγραμμα ERIP η Ουάσιγκτον στοχεύει όχι μόνο στον περιορισμό των ρωσικής προέλευσης οπλικών συστημάτων σε συμμαχικές ή φιλικές χώρες, αλλά και στην ενίσχυση του κύκλου εργασιών της αμερικανικής αμυντικής βιομηχανίας, η οποία αναμένεται να επωφεληθεί από το πρόγραμμα ERIP.

Τα ποσά που έχουν προϋπολογιστεί για κάθε χώρα είναι: (α) $ 30 εκατομμύρια στην Αλβανία για την προμήθεια ελικοπτέρων (β) $ 30,7 εκατομμύρια στη Βοσνία & Ερζεγοβίνη για την προμήθεια ελικοπτέρων (γ) $ 25 εκατομμύρια στην Κροατία για την προμήθεια τεθωρακισμένων οχημάτων πεζικού (δ) $ 25 εκατομμύρια για την Ελλάδα για την προμήθεια τεθωρακισμένων οχημάτων πεζικού (ε) $ 30 εκατομμύρια στα Σκόπια για την προμήθεια τεθωρακισμένων οχημάτων πεζικού, και (στ) $ 50 εκατομμύρια στη Σλοβακία για την προμήθεια ελικοπτέρων.

Ωστόσο, για την αποδοχή του ποσού και τη συμμετοχή στο πρόγραμμα ERIP υπάρχουν ορισμένες προϋποθέσεις, αν και θα πρέπει να σημειωθεί ότι δεν είναι υποχρεωτική η συμμετοχή (στην περίπτωση αυτή το προγραμμένο ποσό θα διατεθεί σε άλλες χώρες). Αρχικά τα παραπάνω ποσά είναι εφάπαξ και η όποια αγορά θα πρέπει να είναι ολοκληρωμένη και να περιλαμβάνει τα συστήματα, υπηρεσίες εκπαίδευσης και εν συνεχεία υποστήριξης, έτσι ώστε τα όποια συστήματα επιλεγούν να είναι λειτουργικά και υπηρεσιακά.

Μια άλλη προϋπόθεση είναι η χώρα που θα συμμετάσχει στο πρόγραμμα ERIP θα πρέπει να δεσμευτεί ότι δεν θα αγοράσει ρωσικά οπλικά συστήματα στο μέλλον, εκτός από την περίπτωση ανταλλακτικών για την υποστήριξη όσων ρωσικών συστημάτων διατηρεί σε υπηρεσία. Τέλος, η χώρα που θα συμμετάσχει στο ERIP θα πρέπει να συνδράμει και αυτή στο πρόγραμμα με ένα ποσό περίπου ίσου με το ποσό που θα λάβει.

Η περίπτωση της Κροατίας έρχεται να μας θυμίσει και το ελληνικό ενδιαφέρον για τα συγκεκριμένα τεθωρακισμένα οχήματα, στο πλαίσιο του προγράμματος ERIP, αφού Ελλάδα και Κροατία έχουν προϋπολογιστεί με το ίδιο ποσό και για τον ίδιο λόγο συν το ότι η Ελλάδα έχει αποφασίσει να αποσύρει τα ρωσικής προέλευσης BMP-1 και έχει άμεση ανάγκη από ένα τεθωρακισμένο όχημα, ικανότερο των M-113.

Η απόκτηση ενός αξιόπιστου τεθωρακισμένου οχήματος είναι διακαής πόθος για το Πεζικό, λόγω της γήρανσης του στόλου των M-113 και την αδιαφορία αναβάθμισης των νεότερων «Λεωνίδα». Στο πλαίσιο της σύσφιξης των ελληνοαμερικανικών σχέσεων η Ελλάδα, εκμεταλλευόμενη τη συγκυρία, έχει εκφράσει το ενδιαφέρον της για την απόκτηση αριθμού M2 Bradley. Η τελευταία ενημέρωση που έχουμε για το θέμα είναι ότι η Ελλάδα έχει ζητήσει επίσημα, από τις ΗΠΑ, να δοθεί απάντηση αναφορικά με τη διαθεσιμότητα των M2 Bradley. Το ελληνικό ενδιαφέρον αφορά στην προμήθεια τουλάχιστον 100 οχημάτων για τον εξοπλισμό δύο (2) Μηχανοκίνητων Ταγμάτων Πεζικού, για τον εξοπλισμό ισάριθμων Τεθωρακισμένων Ταξιαρχιών (ΤΘΤ) του Δ’ ΣΣ (Δ’ Σώμα Στρατού) συν οχήματα για την εκπαίδευση και την άντληση ανταλλακτικών.

Εξ όσων γνωρίζουμε ακόμα οι Αμερικανοί δεν έχουν απαντήσει στο ελληνικό αίτημα για το πόσα οχήματα διαθέτουν προς τεχνική αξιολόγηση και ποιας χρονολογίας είναι. Συνεπώς, το συμπέρασμα είναι ότι η όλη διαδικασία βρίσκεται ακόμα σε φάση αρχική εκδήλωση ενδιαφέροντος: Θα πρέπει οι Αμερικανοί να καθορίσουν τον αριθμό των διαθέσιμων οχημάτων, στη συνέχεια αυτά να αξιολογηθούν από της Ελλάδα, να κατατεθεί ολοκληρωμένη τεχνική και οικονομική μελέτη για το τελικό κόστος, να υπάρξει σύμβαση προμήθειας, να παραληφθούν τα οχήματα και να ενταχθούν σε υπηρεσία, αφού πρώτα υποστούν πρόγραμμα γενικής επιθεώρησης και επισκευής και εκπαιδευτούν τα πληρώματα. Έχουμε δηλαδή ακόμα δρόμο μπροστά μας.

Για τα τεθωρακισμένα οχήματα του ΕΣ, τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν και τις ευκαιρίες που χάθηκαν μπορείτε να διαβάσετε στο παρακάτω άρθρο: