Σε προηγούμενα άρθρα μας είχαμε παρουσιάσει δύο (2) περιπτώσεις πιθανής προμήθειας μεταχειρισμένων υποβρυχίων από το Πολεμικό Ναυτικό (ΠΝ). Η πρώτη περίπτωση είναι τα τέσσερα (4) βραζιλιάνικα υποβρύχια T-209.1400, ενώ η δεύτερη είναι τα έξι (6) νορβηγικά υποβρύχια T-210 (κλάση «Ula»). Αφορμή για το παρόν άρθρο στάθηκαν τα σχόλια σας και για άλλες περιπτώσεις υποβρυχίων τα οποία πρόκειται να αποσυρθούν στο εγγύς ή το απώτερο μέλλον και θα μπορούσαν να είναι αντικείμενο αξιολόγησης από το ΠΝ με σκοπό την απόκτηση τους.

Επιγραμματικά, τα υποβρύχια αυτά είναι: (α) Τα τέσσερα (4) ιταλικά κλάσης «Sauro» (β) Τα δύο (2) κλάσης «Archer» της Σιγκαπούρης (γ) Τα δυο (2) σουηδικά κλάσης «Södermanland». Επίσης εξετάζουμε και δύο (2) πιο δύσκολες περιπτώσεις, που είναι τα έξι (6) αυστραλιανά υποβρύχια κλάσης «Collins» και τα τρία (3) ισραηλινά υποβρύχια κλάσης «Dolphin». Ας δούμε όλες αυτές τις περιπτώσεις μια-μια:

«Sauro» (Ιταλία)

Τα ιταλικά υποβρύχια κλάσης «Sauro» είναι ιταλικής σχεδίασης και προέλευσης (Fincantieri). Είναι τέσσερα (4) στον αριθμό, μετά την απόσυρση τεσσάρων (4) από τα οκτώ (8) που ναυπηγήθηκαν συνολικά σε τέσσερις (4) διαφορετικές παρτίδες (Batch I, II, III και IV). Σε υπηρεσία, το σύνολο των «Sauro» θα αντικατασταθούν από τα υποβρύχια της κλάσης «Todaro» (T-212). Τα τέσσερα (4) υποβρύχια που έχουν αποσυρθεί ανήκουν στις παρτίδες I και ΙΙ, ενώ αυτά που παραμένουν σε υπηρεσία είναι τα S-522 «Salvatore Pelosi», S-523 «Giuliano Prini», S-524 «Primo Longobardo» και S-525 «Gianfranco Gazzana Priaroggia».

Το S-522 «Salvatore Pelosi» άρχισε να ναυπηγείται τον Ιούλιο του 1985, καθελκύστηκε το Νοέμβριο του 1986 και παραδόθηκε τον Ιούλιο του 1988 (32 έτη σε υπηρεσία). Το S-523 «Giuliano Prini» άρχισε να ναυπηγείται τον Ιούλιο του 1987, καθελκύστηκε το Δεκέμβριο του 1987 και παραδόθηκε τον Μάιο του 1989 (31 έτη σε υπηρεσία). Το S-524 «Primo Longobardo» άρχισε να ναυπηγείται το Δεκέμβριο του 1991, καθελκύστηκε τον Ιούνιο του 1992 και παραδόθηκε το Δεκέμβριο του 1993 (27 έτη σε υπηρεσία). Το S-525 «Gianfranco Gazzana Priaroggia» άρχισε να ναυπηγείται το Νοέμβριο του 1992, καθελκύστηκε τον Ιούνιο του 1993 και παραδόθηκε τον Ιούνιο του 1995 (25 έτη σε υπηρεσία).

Τα εν υπηρεσία «Sauro» υπέστησαν πρόγραμμα αναβάθμισης το δεύτερο μισό της δεκαετίας του 2010, αρχής γενομένης από το 2005. Η αναβάθμιση τους αφορούσε στην εγκατάσταση νέων ακουστικών αισθητήρων, νέου συστήματος ελέγχου όπλων, νέα συστήματα επικοινωνιών και γενική επιθεώρηση και επισκευή του σκάφους για επέκταση του ορίου επιχειρησιακής ζωής του μέχρι το 2030. Μετά την αναβάθμιση τους τα υποβρύχια ενσωματώνουν το ραντάρ MM/BPS 704-V2, το σύστημα μάχης ISUS 90-20, περισκόπια Mod.324 και σύστημα ηλεκτρονικών μέσων υποστήριξης BLD-727. Φέρουν έξι (6) τορπιλοσωλήνες των 533 χιλιοστών με αναχορηγία 12 τορπιλών A-184 Mod.3 ή 24 ναρκών.

Το εκτόπισμα τους είναι (στην επιφάνεια και σε βύθιση αντίστοιχα) 1.476 και 1.662 τόνοι, για τα S-522 και S-523, και 1.653 και 1.862 τόνοι για τα S-524 και S-525. Ομοίως οι διαστάσεις (μήκος x πλάτος x βύθισμα) είναι 64,36 x 6,83 x 5,6 μέτρα και 66 x 6,83 x 6,3 μέτρα αντίστοιχα. Και τα τέσσερα (4) υποβρύχια ενσωματώνουν τρείς (3) πετρελαιοκινητήρες 210.16-NM, μέγιστης ισχύος 3.620 ίππων έκαστος, και έναν (1) ηλεκτροκινητήρα, μέγιστης ισχύος 3.600 ίππων. Οι ταχύτητες πλεύσης, στην επιφάνεια και σε βύθιση είναι 12 και 19 κόμβοι αντίστοιχα (22 και 35 χιλιόμετρα την ώρα). Με ταχύτητα πλεύσης 12 κόμβους (22 χιλιόμετρα) η εμβέλεια τους ανέρχεται στα 2.500 ναυτικά μίλια (4.630 χιλιόμετρα). Το μέγιστο επιχειρησιακό τους βάθος είναι 300 μέτρα, ενώ οι απαιτήσεις επάνδρωσης είναι 51 άτομα.

Τα τέσσερα (4) «Sauro» θα αντικατασταθούν με ισάριθμα T-212, εκ των οποίων ή ναυπήγηση δύο (2) έχει ήδη εγκριθεί, ενώ η ναυπήγηση των άλλων δύο (2) αποτελεί δικαίωμα προαίρεσης, που όμως δεν έχει ενεργοποιηθεί ακόμα. Σύμφωνα με το ισχύον χρονοδιάγραμμα το πέμπτο ιταλικό T-212 θα αρχίσει να ναυπηγείται το 2020, θα καθελκυστεί το 2024 και θα ενταχθεί σε υπηρεσία το 2026. Το έκτο θα αρχίσει να ναυπηγείται το 2021, θα καθελκυστεί το 2025 και θα ενταχθεί σε υπηρεσία το 2027.

Το έβδομο και το όγδοο υποβρύχιο, εφόσον ενεργοποιηθεί το δικαίωμα προαίρεσης, θα ξεκινήσουν να ναυπηγούνται το 2025 και το 2026, θα καθελκυστούν το 2029 και το 2030 και θα ενταχθούν σε υπηρεσία το 2031 και το 2032 αντίστοιχα. Συνεπώς, είναι δόκιμο να υποθέσουμε ότι τα «Sauro» S-522 και S-523 θα είναι διαθέσιμα την περίοδο 2026-2032 όταν θα είναι 38 ετών, ενώ τα S-524 και S-525 θα είναι διαθέσιμα την περίοδο 2031-2032 θα είναι 38 και 37 ετών αντίστοιχα. Και στις δύο περιπτώσεις θα έχουν εξαντλήσει τη δυναμική της αναβάθμισης της περιόδου 2005-2010.

«Archer» (Σιγκαπούρη)

Τα υποβρύχια κλάσης «Archer» της Σιγκαπούρης είναι σουηδικής προέλευσης (Kockums). Είναι δύο (2) στον αριθμό για αγοράστηκαν, το 2005, από τη Σουηδία (εντάχθηκαν στο Ναυτικό της Σιγκαπούρης τον Ιούνιο του 2009 και τον Οκτώβριο του 2010). Το RSS «Archer» (πρώην HMS «Hälsingland») άρχισε να ναυπηγείται τον Ιανουάριο του 1984, καθελκύστηκε τον Αύγουστο του 1987 και εντάχθηκε σε υπηρεσία τον Οκτώβριο του 1988 (32 έτη σε υπηρεσία). Το RSS «Swordsman» (πρώην HMS «Västergötland») άρχισε να ναυπηγείται τον Ιανουάριο του 1983, καθελκύστηκε τον Ιούλιο του 1986 και εντάχθηκε σε υπηρεσία το Νοέμβριο του 1987 (33 έτη σε υπηρεσία).

Τα υποβρύχια, πριν παραδοθούν στη Σιγκαπούρη, αναβαθμίστηκαν, στη Σουηδία, από την Kockums, στο επίπεδο των υποβρυχίων κλάσης «Södermanland», με το σύστημα AIP (Air Independent Propulsion) τύπου Stirling και άλλες βελτιώσεις (νέο σονάρ, βελτιωμένο σύστημα μάχης και νέα συστήματα επικοινωνιών). Τα υποβρύχια σχεδιάστηκαν με έμφαση στο χαμηλό ακουστικό και μαγνητικό ίχνος, αλλά και για επιχειρήσεις στα ρηχά νερά της Βαλτικής. Φέρουν έξι (6) τορπιλοσωλήνες των 533 χιλιοστών για τορπίλες TP-617 και τρείς (3) τορπιλοσωλήνες των 400 χιλιοστών.

Το εκτόπισμα τους είναι (στην επιφάνεια και σε βύθιση αντίστοιχα) 1.400 και 1.500 τόνοι, ενώ οι διαστάσεις τους είναι (μήκος x πλάτος x βύθισμα) 60,5 x 6,10 x 5,6 μέτρα. Ενσωματώνουν δύο (2) πετρελαιοκινητήρες. Οι ταχύτητες πλεύσης, στην επιφάνεια και σε βύθιση είναι 8 και 15 κόμβοι αντίστοιχα (15 και 28 χιλιόμετρα την ώρα). Το μέγιστο επιχειρησιακό τους βάθος είναι μικρότερο των 300 μέτρων, με πιθανότερη τιμή τα 200 μέτρα, ενώ οι απαιτήσεις επάνδρωσης είναι 28 άτομα.

Η Σιγκαπούρη θα αντικαταστήσει τα δύο (2) «Archer», μαζί με τα δύο (2) υποβρύχια κλάσης «Challenger», που διατηρεί σε υπηρεσία με τέσσερα (4) υποβρύχια κλάσης «Invincible» (τύπου T-218SG της γερμανικής TKMS), συνολικού κόστους € 3,2 δισεκατομμυρίων περίπου. Το πρώτο υποβρύχιο ναυπηγείται και αναμένεται να ενταχθεί σε υπηρεσία το 2021, ενώ το δεύτερο θα ενταχθεί σε υπηρεσία το 2022.

Τα δύο (2) πρώτα υποβρύχια θα αντικαταστήσουν τα «Challenger» που εντάχθηκαν σε υπηρεσία το 1968 και 1969 στη Σουηδία (κλάση «Sjöormen», αγοράστηκαν από τη Σιγκαπούρη στα τέλη της δεκαετίας του 1990). Δηλαδή ήδη μετράνε 51-52 χρόνια υπηρεσίας. Το τρίτο και το τέταρτο υποβρύχιο αναμένεται να ενταχθούν σε υπηρεσία το 2024 και 2025 αντίστοιχα και είναι αυτά που θα αντικαταστήσουν τα «Archer», τα οποία τότε θα είναι ηλικίας 36-37 ετών.

«Södermanland» (Σουηδία)

Τα σουηδικά υποβρύχια κλάσης «Södermanland» (πρώην κλάσης «Västergötland») ναυπηγήθηκαν από την Kockums. Είναι δύο (2) στον αριθμό, εκ των οποίων το HMS «Södermanland» καθελκύστηκε τον Απρίλιο του 1988 και εντάχθηκε σε υπηρεσία τον Απρίλιο του 1989, ενώ το HMS «Östergötland» καθελκύστηκε το Δεκέμβριο του 1988 και εντάχθηκε σε υπηρεσία στα τέλη του 1989. Πρόκειται δηλαδή για υποβρύχια ηλικίας 31 ετών σε υπηρεσία.

Τα «Södermanland» θα αντικατασταθούν με ισάριθμα υποβρύχια τύπου A26, στο πλαίσιο προγράμματος ύψους € 840 εκατομμυρίων. Η ναυπήγηση του πρώτου υποβρυχίου ξεκίνησε στις 4 Σεπτεμβρίου του 2015 και αναμένεται να παραδοθεί το 2022, ενώ το δεύτερο υποβρύχιο αναμένεται να παραδοθεί το 2024. Συνεπώς όταν τα σουηδικά «Södermanland» καταστούν διαθέσιμα θα είναι ηλικίας 33 και 35 ετών.

Την περίοδο 2003-2004 τα υποβρύχια υπέστησαν πρόγραμμα αναβάθμισης, όμοιο μ’ αυτό που εφαρμόστηκε και στα δύο (2) υποβρύχια που κατέληξαν στη Σιγκαπούρη (κλάση «Archer»), με την ενσωμάτωση του συστήματος AIP τύπου Stirling, νέου σονάρ, βελτιωμένο σύστημα μάχης και νέα συστήματα επικοινωνιών. Τα υποβρύχια διαθέτουν χαμηλό ακουστικό και μαγνητικό ίχνος και σχεδιάστηκαν για επιχειρήσεις στα ρηχά νερά της Βαλτικής. Το εκτόπισμα, οι διαστάσεις και οι επιδόσεις είναι παρόμοιες μ’ αυτές των «Archer». Ομοίως, φέρουν έξι (6) τορπιλοσωλήνες των 533 χιλιοστών για τορπίλες TP-617 και τρείς (3) τορπιλοσωλήνες των 400 χιλιοστών.

«Collins» (Αυστραλία)

Τα αυστραλιανά υποβρύχια κλάσης «Collins» είναι μια μεγεθυμένη έκδοση των σουηδικών κλάσης «Södermanland» (πρώην κλάσης «Västergötland»). Είναι έξι (6) στον αριθμό, ναυπηγήθηκαν την περίοδο 1990-2001 και εντάχθηκαν σε υπηρεσία την περίοδο 1996-2003, με το νεότερο υποβρύχιο να είναι ηλικίας 17 ετών σε υπηρεσία και το παλαιότερο 24 ετών. Σε υπηρεσία θα αντικατασταθούν από τα υποβρύχια κλάσης «Attack» (Shortfin Barracuda Block 1A της γαλλικής Naval Group) στις αρχές της δεκαετίας του 2030.

«Dolphin» (Ισραήλ)

Τα ισραηλινά υποβρύχια κλάσης «Dolphin» προέρχονται σχεδιαστικά από τα T-212, ενώ δεν ενσωματώνουν σύστημα AIP. Είναι τρία (3) στον αριθμό και ναυπηγήθηκαν την περίοδο 1992-1998. Εντάχθηκαν σε υπηρεσία την περίοδο 1999-2000, πρόκειται δηλαδή για υποβρύχια ηλικίας 20-21 ετών. Την περίοδο 2007-2017 το Ισραήλ ναυπήγησε τρία (3) υποβρύχια κλάσης «Dolphin-2», που είναι συγκερασμός των T-212 και T-214 και ενσωματώνουν σύστημα AIP.

Σύμφωνα με τον ισχύοντα προγραμματισμός το Ισραήλ θέλει να ναυπηγήσει τρία (3) επιπλέον υποβρύχια (κλάση «Dakar»), τα οποία θα αντικαταστήσουν τα «Dolphin» από το 2027, με την προϋπόθεση ότι το σχετικό συμβόλαιο θα υπογραφεί εντός του 2020, κάτι τέτοιο όμως δεν έχει συμβεί μέχρι τώρα. Εναλλακτικά, εξετάζεται το σενάριο της εκτεταμένης αναβάθμισης των «Dolphin» και της παραμονής τους σε υπηρεσία μέχρι το 2040 περίπου.

Συνοπτικά, το ΠΝ, αν και εφόσον ενδιαφέρεται για μεταχειρισμένα υποβρύχια, έχει τις εξής επιλογές:

4 x T-209.1400 (Βραζιλία): Άμεσα διαθέσιμα, ηλικίας 21 ετών το νεότερο και 31 ετών το μεγαλύτερο. Δεν έχουν υποστεί κάποιο πρόγραμμα αναβάθμισης, εκτός του προγράμματος αναβάθμισης του συστήματος μάχης τους, το 2008. (περισσότερες λεπτομέρειες για την περίπτωση των βραζιλιάνικων T-209.1400 μπορείτε να διαβάσετε ΕΔΩ)

6 x «Ula» (Νορβηγία): Διαθέσιμα από το 2025 και μετά, σήμερα είναι ηλικίας 29 ετών το νεότερο και 31 ετών το μεγαλύτερο, ενώ το έτος διάθεσης θα είναι ηλικίας 34-36 ετών. Είναι αναβαθμισμένα, στο πλαίσιο προγράμματος που υλοποιήθηκε την περίοδο 2006-2008 (νέα συστήματα επικοινωνιών και σύστημα ζεύξης δεδομένων Link-11, νέο σύστημα ηλεκτρονικών μέτρων υποστήριξης και αναβαθμισμένα περισκόπια), ενώ την περίοδο 2010-2012 αναβαθμίστηκαν με νέο σονάρ και νέο σύστημα διαχείρισης μάχης. (περισσότερες λεπτομέρειες για την περίπτωση των νορβηγικών «Ula» μπορείτε να διαβάσετε ΕΔΩ)

4 x «Sauro» (Ιταλία): Διαθέσιμα την περίοδο 2026-2027 (για τα υποβρύχια S-522 και S-523) και την περίοδο 2031-2032 (για τα υποβρύχια S-524 και S-525, με την προϋπόθεση της ενεργοποίησης του δικαιώματος προαίρεσης ναυπήγησης άλλων δύο T-212). Κατά τα έτη διάθεσης τους τα S-522 και S-523 θα είναι 38 ετών (2026-2027), ενώ τα S-524 και S-525 θα είναι 38 και 37 ετών αντίστοιχα (2031-2032). Επίσης, θα έχουν εξαντλήσει τη δυναμική της αναβάθμισης που υπέστησαν την περίοδο 2005-2010.

2 x «Archer» (Σιγκαπούρη) και 2 x «Södermanland» (Σουηδία): Τα εξετάζουμε μαζί διότι πρόκειται για ίδια υποβρύχια με το ίδιο πρόγραμμα αναβάθμισης. Τα «Archer» της Σιγκαπούρης θα είναι διαθέσιμα το 2024-2025 όταν θα είναι 36-37 ετών σε υπηρεσία, ενώ τα σουηδικά θα είναι διαθέσιμα νωρίτερα, το 2022 και το 2024 αντίστοιχα, όταν θα είναι ηλικίας 33 και 35 ετών αντίστοιχα. Και τα τέσσερα (4) υποβρύχια έχουν αναβαθμιστεί (το 2005-2010 της Σιγκαπούρης και το 2003-2004 της Σουηδίας) με το σύστημα AIP, με νέο σονάρ, βελτιωμένο σύστημα μάχης και νέα συστήματα επικοινωνιών.

Τα έξι (6) αυστραλιανά «Collins» και τα τρία (3) ισραηλινά «Dolphin» είναι περιπτώσεις που κινούνται σε «θολά νερά», υπό την έννοια ότι τα μεν «Collins» θα είναι διαθέσιμα κάπου στις αρχές της δεκαετίας του 2030, χρόνος απαγορευτικός για το ΠΝ, που θα ήθελε τα υποβρύχια το ταχύτερο δυνατό, ενώ η περίπτωση των «Dolphin» δεν είναι ξεκάθαρη, καθώς το Ισραήλ δεν έχει αποφασίσει τελεσίδικα αν θα τα αντικαταστήσει ή θα τα αναβαθμίσει και θα τα διατηρήσει σε υπηρεσία μέχρι το 2040 περίπου. Αν τα διαθέσει, αυτό θα γίνει από το 2027 και μετά, χρόνος επίσης απαγορευτικός για το ΠΝ.

Ομοίως, και η περίπτωση των ιταλικών «Sauro» δεν είναι ελκυστική, καθώς η Ιταλία φαίνεται να ναυπηγεί τα νέα T-212 σε χρόνους οι οποίοι εξαντλούν το όριο επιχειρησιακής ζωής των «Sauro», δηλαδή στα τέλη της δεκαετίας του 2020. Η διάθεση δύο (2) την περίοδο 2026-2027 και άλλων δύο (2) μετά από 4-5 χρόνια, την περίοδο 2031-2032 δεν ανταποκρίνεται στις ανάγκες του ΠΝ. Επιπλέον και ο αριθμός τους δεν συνάδει με τις ανάγκες του ΠΝ για αντικατάσταση έξι (6) υποβρυχίων.

Τα «Archer» και «Södermanland», αν προτιμηθούν θα πρέπει να αποκτηθούν μαζί, αφενός διότι πρόκειται για ίδια υποβρύχια, αφετέρου για να συγκεντρώσουν μια δύναμη τεσσάρων (4) υποβρυχίων. Η επιλογή μόνο δύο (2) υποβρυχίων δεν θα έλυνε το πρόβλημα του ΠΝ. Η περίπτωση των βραζιλιάνικων T-209.1400 είναι ελκυστική, μόνο υπό την έννοια ότι είναι άμεσα διαθέσιμα, με την προαίρεση βέβαια ότι βρίσκονται σε καλή τεχνική κατάσταση. Από την άλλη, για να παραμείνουν ικανά για ένα διάστημα 10-15 ετών θα πρέπει να αναβαθμιστούν, έστω και χωρίς σύστημα AIP, προκειμένου να συμπιεστεί το κόστος.

Τα νορβηγικά «Ula», τα οποία θα είναι διαθέσιμα από το 2025, είναι πρόσφατα αναβαθμισμένα, φέρουν σύγχρονα συστήματα και θα μπορούν να προσφέρουν τις υπηρεσίες τους μέχρι το 2030-2035 περίπου. Επίσης ο αριθμός τους, δηλαδή οι έξι (6) μονάδες, είναι ιδανικός για την αντικατάστασης τόσο των «Γλαύκος» όσο και των «Ποσειδών». Έτσι το ΠΝ θα έχει στη διάθεση του τέσσερα (4) T-214, ένα (1) αναβαθμισμένο T-209.1200 και έξι (6) Ula: 11 υποβρύχια στο σύνολο και μια δεκαετία περίπου για να προγραμματίσει το μέλλον του.

Σ’ όλες τις άλλες περιπτώσεις το ΠΝ θα διαθέτει εννέα (9) σύγχρονα ή ικανά υποβρύχια: Τέσσερα (4) T-214, ένα (1) αναβαθμισμένο T-209.1200 και τέσσερα (4) T-209.1400 (Βραζιλίας) ή τέσσερα (4) «Archer» και «Södermanland». Αριθμητικά, η ιδανικότερη επιλογή είναι τα νορβηγικά «Ula», τα οποία, επικουρικά, δεν χρειάζονται αναβάθμιση, όπως τα βραζιλιάνικα T-209.1400 για παράδειγμα. Αναβάθμιση δεν χρειάζονται και τα υποβρύχια της Σιγκαπούρης και της Σουηδίας, υστερούν ωστόσο αριθμητικά αν και, στην περίπτωση των σουηδικών, είναι διαθέσιμα λίγο νωρίτερα σε σχέση με τα νορβηγικά.

Για όλα τα δεδομένα, το παρόν και των μέλλον των στόλων υποβρυχίων σε Ελλάδα και Τουρκία μπορείτε να διαβάσετε στο παρακάτω άρθρο:

Comments

  1. Συγχαρητήρια για το άρθρο σας. Κοιμούνται όρθιοι στο ΠΝ δε θα αγοράσουμε τίποτα και θα βρούνε πολλές δικαιολογίες για την κάθε περίπτωση.

    1. Θα συμφωνήσω μαζί σου μόνο που δεν κοιμούνται μόνο στο ΠΝ αλλά και η κυβέρνηση που αδιαφορεί για την άμεση ενίσχυση και την αποτροπή.
      Η κυβέρνηση έχει άλλες προτεραιότητες όπως κομματικό κράτος κομματικό στρατό διορισμούς και το να υπηρετούν ντόπια και ξένα συμφέροντα.
      Έχουν αποφασίσει το ξεπούλημα των κυριαρχικών δικαιωμάτων μέσω Χάγης και απλά προετοιμάζουν σιγά σιγά την κοινή γνώμη.
      Η Τουρκία προχώρησε στην αγορά και τρίτου γεωτρύπανου….

  2. Ευκαιρίες για την άμεση ενίσχυση υπάρχουν πολλές άσχετα αν οι ψεύτες κυβερνώντες διαρρέουν ότι δεν υπάρχουν διαθέσιμες επιλογές που να ενδιαφέρουν το ΠΝ.
    Το είδαμε άλλωστε και με της δύο Ιταλικές FREMM που θέλει να αγοράσει η Αίγυπτος.
    Την ίδια στιγμή έχουν πέσει πάνω στο δημόσιο χρήμα οι κυβερνώντες και οι ημέτεροι τους σαν νηστικές ύαινες.
    Ξεπούλημα και φαγοπότι η προτεραιότητα της κυβέρνησης.

    1. Στις ειδήσεις του star, 121 φορείς που έχουν λιγότερο από 50 υπαλλήλους, κόστος 2 δις € το χρόνο.Μανι μάνι απ τα 2 δις θα μπορούσαν να βάλουν 0,5 δις για την άμυνα και τα υπόλοιπα ας πήγαιναν όπου θέλαν, ας μην αναρωτιόμαστε μετά μετά ότι οι λίγοι ζουν ( κυριολεκτικά ) εις βάρος των πολλών. Και τουλάχιστον 100+ φορείς σίγουρα είναι άχρηστοι.

      1. Μια διόρθωση, λογικά τη δεκαετία είναι το κόστος αυτών των φορεων και μάλλον λιγότερα, αλλά όταν τα ΕΛΤΑ είναι μείον 240μ το χρόνο ( από άρθρο της καθημερινής προ ςξαμηνου) υπάρχει μια σπατάλη εις υγείαν των κορόιδων Γενικά.

        1. Βαλε και τη Λαρκο 130mil μειον καθε χρονο να δεις που τρωγονται τα χρηματα, και ειδικοτερα με μισθους στα Ελτα 3000 ευρω το χρονο και στη Λαρκο ενα μεσο ορο στα 4000 ευρωπουλα, πριν λιγο απο Σκαι.
          Update σπαταλης χρηματων δημοσιου χρηματος 😀

  3. Μπράβο σας για το άρθρο, δεν αφήσατε τίποτα απ’ έξω. Για μένα τα σουηδικά Υ/Β είναι τα πιο προηγμένα (και άγνωστα στους μογγόλους) και θα έπρεπε να τα κυνηγήσουμε (να ξεφύγουμε λίγο και από τους Γερμανούς).
    Το θέμα είναι ότι όποια και να είναι η προτίμηση του ΠΝ, θα πρέπει να δωθούν χρήματα από την κυβέρνηση, πράγμα που δεν βλέπω να γίνεται.

    1. Επιπλέον στοιχεία για τα 2 Archer (για την ιστορία):
      The vessels were originally designed to operate in the cold waters of the Atlantic; however, they have since undergone the process of ‘tropicalization’ which included the installation of corrosion-resistant piping and valves, marine growth protection systems, and additional cooling. The two Archer-class submarines have an advanced sonar system, the DCNS SUBTICS combat data system, and a pressurized diver’s lockout to facilitate special forces operations. Additionally, these have a new flank array sonar that was developed by Singapore’s Defence Science and Technology Agency and ST Electronics. Their weapons systems are capable of firing WASS Black Shark heavyweight torpedoes.
      https://www.nti.org/analysis/articles/singapore-submarine-capabilities/

  4. Mε την σύμβαση 021Β/02 συμφωνήθηκε ανάμεσα στην Γενική Διεύθυνση Εξοπλισμών του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας και τα ΕΝΑΕ η αναβάθμιση τριών υποβρυχίων τύπου 209 με δικαίωμα προαίρεσης για ακόμη ένα, συνολικής αξίας 826.173.947 ΕΥΡΩ.

    Στην ΣΥΜΒΑΣΗ 021Β/02 NEPTUNE II ΈΧΟΥΝ καταβληθεί ΜΕΧΡΙ το 2009 638 εκατ. ΕΥΡΩ από τα συνολικά 826 εκατ. ΕΥΡΩ του προγράμματος και έχουμε ΠΑΡΑΛΑΒEI MONO ΤΟ ΩΚΕΑΝΟΣ./ Για το υπόλοιπο του προγραμματος αποφασίστηκε η ΜΗ συνέχιση εκσυγχρονισμού παλαιοτέρων ΑΛΛΑ η ναυπήγηση άλλων 2 214.
    Στο πλαίσιο του προγράμματος Neptune II συμφωνήθηκε η ολοκλήρωση των εργασιών στο υποβρύχιο ΩΚΕΑΝΟΣ και η παραγγελία δυο (2) νέων υποβρυχίων τύπου 214, αντί του εκσυγχρονισμού δυο (2) υποβρυχίων τύπου 209.
    Μετά την θέση σε ισχύ του Νόμου 3885/2010 έγιναν πληρωμές προς τα ΕΝΑΕ γιατο πρόγραμμα NEPTUNE II 132.250.000,00 ΕΥΡΩ
    τον Αύγουστο 2011 το Υπουργείο Εθνικής Άμυνας καταβάλει την δόση Μαΐου του προγράμματος NEPTUNE II ύψους 37.250.000 ΕΥΡΩ, απαιτώντας την επανεκκίνηση των εργασιών. Όι εργασίες δεν ξεκίνησαν ποτέ.
    Με το προγραμμα αλήθεια τί γίνεται;; πού βρίσκονται τα υποβρύχια για την εν λόγω διαμάχη και ΤΙ ΠΡΕΠΕΙ να πληρώσει το Ελληνικό Δημόσιο σε πρόστιμα σε Ευρωπαικη Ένωση και Priminvest?
    Εκεί πρεπει να επικεντρωθεί το site. Όλα τα άλλα περί μεταχειρισμένων υποβρυχίων είναι απλά clickbaits για να πιάνουν χώρο και λοιπά.

  5. Για τα 638mil πληρωμές που γραφεις δεν ξέρω θέλει ψάξιμο
    Η όλη ιστορία είναι πολύ βρώμικη και έπρεπε να είχαν mρει αρκετοί μέσα όχι μονο ο Ακης
    Για τα 132.5 mill πρόσφατa δεν υπογράψαμε συμβιβασμό με τη Thyssen?
    Εμείς ξεχνάμε τα λεφτά και τις νομικές διώξεις και αυτοί μας παραχωρούν τα υλικά που χαν παραγγελθεί για τον εκσυχρονισμό των άλλων 2 209

  6. Μπράβο παιδιά, συνεχίστε την καλή δουλειά…
    Νομίζω όμως μεταξύ βραζιλίας πρέπει να κινηθούμε. Την Βραζιλίας λογικά θα είναι σε χειρότερη κατασταση αλλα πιθανότατα να είναι εφικτό άμεσα να καταλήξουν στα χέρια, οπότε μάλλον θα απαιτείται κάποιου είδους ΕΜΖ.

  7. Πιστέυω πρώτα στη λίστα έπρεπε να είναι τα 5 γαλλικά Rubis-class που είναι του 1983-1993 αρχίζουν να αποσύρονται απο του χρόνου, ρίχνουν exocet, και το κυριότερο
    μπορούν να έρθουν και με συμβολικό αντίτιμο σαν Α-Ω των Belharra.

      1. Αν αντέχει ο πυρηνικός τους αντιδραστήρας (νομίζω «επαναφορτίζετε» κάθε 10-15 χρόνια) γιατί όχι? Κάθε 3 χρόνια θα πηγαίνουν στην τουλόν για συντήρηση και αν τα πάρουμε τώρα θα μας βγάλουν 10-15 χρόνια.

  8. Πολυ ωραιο αρθρο
    Εμεις επιλεγουμε κατι η μας αφηνουν αδιαφορους τα μεταχειρισμενα ?
    Προτιμουμε τα εγχωρια της δεκαετιας του 70 ?
    Τι γινεται με τα συν δυο 214 ?
    Τορπιλες ?

  9. Δεν έχουμε με τι να ασχοληθούμε ? Τα ναυπηγεία περιμένουν δουλειά για να δώσουν αμυντικά προϊόντα που το ΠΝ εχει ανάγκη … εχουμε ενα σωρο προαγορασμένα υλικά για +2 Τ214(200εκ ευρο υλικά) ,η τεχνογνωσία υπάρχει στα ναυπηγεία μας ,και εσείς σχολιάζετε για να αγοράσουμε τις παλιατζούρες των άλλων …? Θεωρώ την συγκεκριμένη συζήτηση λήξαν … Η συζήτηση πρέπει να επικεντρωθεί στο πως θα βρούμε τα χρήματα για νεα υποβρύχια . 6 στο αριθμό .

    1. Ονειροβατούμε πάλι!!!

      Ο Σκαραμαγκάς είναι υπό εκκαθάριση- liquidation!
      Δεν υπάρχει πλέον ναυπηγείο!

      Η Ελευσίνα έχει 260 mil φέσια και πάει προς Σκαραμαγκά

      Ποιος θα αναλάβει τα φέσια?Το κορόιδο ο φορολογούμενος

      Ξεχάστε τα ναυπηγεία στην Ελλάδα
      δεν υπάρχει χρόνος και χρήμα για ναυπήγησης στην Ελλάδα
      Τα υποβρύχια 50ρίζουν
      και αύριο να ξεκιναεi μια νέα ναυπήγηση θα έπαιρνε μια 5eτια για va γίνει επιχειρησιακό

      Μεταχειρισμένα είναι η μονη λύση
      Αλλά και για αυτα με530 mil διαθέσιμα δεν υπάρχει περίπτωση

      Εδώ δίνουν μονο για συντηρείς του στόλου και ονειρεύεσαι νέα υποβρύχια

      1. To θέμα ειναι τα χρήματα όχι τα ναυπηγία, από εκεί και πέρα υπάρχουν 3 ναυπηγία στην χώρα πλην αυτών που ανέφερες… αν δεν μπορούν έρχονται απέξω απευθείας.

        1. Το θέμα είναι τι capabilities έχουν αυτά τα ναυπηγεία
          Aλλο μικρές θαλαμηγούς και άλλο υποβρύχια
          Επιπλέον όπως έγραψα δεν έχουμε το χρόνο πλέον αφού τα 209/1100 50 ρίζουν

          1. Τα Ναυπηγεία μας, και ο Σκαραμαγκάς και η Ελευσίνα έχουν όλων των εξοπλισμό και την τεχνογνωσία για να φτιάξουνε τα πάντα. Αν πληρώσεις και burke σου φτιάχνουν !!!! .Πόσο μάλλον όταν έχουν ήδη φτιάξει τα υποβρύχια του στόλου . Το πρόβλημα που υπάρχει είναι μόνο οικονομικό λόγο κρίσης όπως όλες οι εταιρίες . Πχ η Ελευσίνα ενώ περίμενε τις 6 Fremm δεν ηρθαν ποτε και όλοι οι προϋπολογισμοι έπεσαν έξω … Το ίδιο και με τα +2 214 του σκαραμαγκα . 6 νέα υποβρύχια 214 θα κοστίζουν λιγότερα από 2,5 δις και θα πάρουν μια 10ετια .Ο κόσμος θελει δουλεια και το κρατος ετσι και αλλιως θα επενδύσει τα χρήματα στο στόλο του …Μονο 2 Bel απο την Γαλλια και αυτο γιατι δεν γινετε αμεσα αλλιώς … Όλος ο υπόλοιπος στόλος πρέπει να φτιαχτεί εδώ 100% και τα ελληνικά ναυπηγεία να ενταχθούν σε ευρωπαϊκές συμφωνίες οπως η Naviris να παίρνουν προκατασκευαστικό έργο για τα πάντα παράλληλα με τις κατασκευες του θέλει το Ελληνικό ΠΝ !!!

          2. @dIGENIS:
            @Digenis :
            Aμα τα κλείναμε τους πληρώναμε τους μισθούς κανονικά και ας κάθονταν
            και κάναμε τις παραγγελιες από το εξωτερικό και πιο γρήγορα και πιο φθηνά θα μας έρχονταν!!

            Έχεις δει πολλούς έλληνες εφοπλιστές να κάνουν ναυπηγήσεις στην ελλάδα?

            Ποσο περιμένουμε τις 2 πυραυλακάτους?
            12 XRONAKIA!!!

            Ποσο μας έχουν κοστίσει??
            >200MIL H MIA!!

            Τα ίδια και χειρότερα με τα 214!!!

            Μην ονειροβατούμε

    2. 6 νεα υποβρυχια αγαπητε σημαινει κοστος 3 δις , χρονος καμια 15 ετη στην καλυτερη και αγορα 100 νεων τορπιλλων
      Σοβαρα πιστευετε την βασιμοτητα των ανωτερω ?

  10. Και για να ξεφύγουμε από την Γερμανία και να την πούμε στους Τούρκους πρέπει να πάρουμε ότι σαβούρα έχει το κάθε κράτος, γιατί έτσι έχουμε μάθει να μαζεύουμε σαβουρες. Μπράβο και σε σένα…..

  11. Στον υποβρυχιο στολο δυσκολα θα πηγαινα σε μεταχείρα λυσεις. 1) θελουμε οτι καλυτερο 2) συνηθως εξαντλουμε 40ετια+ οποτε δεν ειναι οτι δεν θα πιασει τοπο η επενδυση 3) δεν ειναι τοσο ακριβα οσο οι μοναδες επιφανειας.

  12. Μεταχειρισμένα Υ/Β είναι έσχατη λύση !
    Υ/Β χωρίς ΑΙΡ και συμβατότητα με τις ήδη υπάρχουσες τορπίλες του ΠΝ καθώς και δυνατότητα εκτοξευσης αντιπλοικων είναι άνευ συζητήσεως.
    Αυτά !

  13. Από την στιγμή που έχουμε τα υλικά για εκσυγχρονισμό 209/1400 σε Ωκεανός το λογικό θα ήταν να αγοραστούν τα τρία νεότερα μεταχειρισμένα 209 της Βραζιλίας και να γίνει σε αυτά. Εστω και με αγορά κάποιων νέων απαρτίων
    Ένα μικρότερο πρόγραμμα θα ήταν η μεταφορά των υλικών με τα οποία εκσυγχρονίστηκαν τα Γλαύκος στα 3 Ποσειδών
    Θα ήταν και ένα καλό πρόγραμμα για να προικοδοτήσει το ναυπηγείο του Σκαραμαγκά, έχει εγχώρια προστιθέμενη αξία και δίνουν ένα υ/β στόλο με 4 214, 4 209/1400AIP (1 Ωκεανός και 3 Βραζιλιάνικα) και 3-4 209/1400 (τα 3 μη εκσυχρονισμένα Ποσειδών και ίσως 1 ακόμη Βραζιλιάνικο) με ηλεκτρονικά 20 ετών
    Δεν αυξάνει την πολυτυπία μια και τα 209 είναι γνωστά και στο ΠΝ και στην Ελληνική ναυπηγική κοινότητα ενώ το κόστος με αγορασμένα πολλά από τα υλικά είναι κυρίως εργατικά που όμως κρατούν ένα ναυπηγικό πυρήνα στη χώρα που στη συνέχεια θα πρέπει να αναλάβει τη ναυπήγηση μιας νέας κλάσης υ/β ιδανικά συμμετέχοντας σε κάποιο πρόγραμμα νέου υ/β από την αρχή.

      1. Το έχουμε συζητήσει το θέμα
        copy + paste από το σχόλιο μου:
        ———————————————————————————————–
        Τα υλικά των υποβρυχιων + prices δίνονται λεπτομερώς εδώ:
        https://www.hellenicparliament.gr/UserFiles/2f026f42-950c-4efc-b950-340c4fb76a24/k-ehtniki%20amuna-eis-synolo.pdf
        Εάν καταλαβαίνω σωστά τα επιπλέον υλικά είχαν παραγγελθεί για τον εκσυχρονισμό των 2 209/120 0 (page 15) OXI για τα καινούργια 214που υποτίθεται θα αντικαθιστούσαν τα μη εκσυχρονισμένα 209/1200.
        ———————————————————————————————————————
        Tέτοιος εκσυχρονισμός θέλει χρόνο και χρήμα και στερούμαστε και των δυο.

        Και επιπλέον πρέπει να ξανακάνουμε business με τους φίλους μας τους Γερμανούς!

        1. Με τους Γερμανούς θα κάνεις business μια και είναι η μεγαλύτερη χώρα της ένωσης στην οποία είμαστε. Δεν γίνεται να την αγνοήσεις.
          Στο κάτω κάτω έχει δώσει ~100 δις δάνεια με αστείο επιτόκιο και σου χρηματοδοτεί σχεδόν όλο το πρόγραμμα δημοσίων επενδύσεων πέρα από το αγροτικό εισόδημα.
          Μπορεί συναισθηματικά να μην μας ενθουσιάζει αλλά business is business!
          Είναι μάλιστα μια χώρα που μπορεί να σε βοηθήσει να χρηματοδοτήσεις ένα τέτοιο πρόγραμμα.
          Το θέμα μας είναι να να κρατήσουμε τον αριθμό των υ/β σταθερό και ταυτόχρονα να εκσυγχρονίζουμε τον στόλο τους ώστε τελειώνοντας να έχεις 8 σύγχρονα υ/β με AIP και τότε να πάμε για καινούργια που είναι ακριβό σπορ.
          Αυτά μπορεί να μην είναι Γερμανικά μια και η εκδίκηση είναι ένα πιάτο που τρώγεται κρύο!
          Η αγορά των Βραζιλιάνικων υ/β το εξασφαλίζει.

        2. Διάβασε το καλά καλά όμως .Ηταν ήδη αγορασμένα 117εκ για υλικά για τα 209 που τελικα δεν εγιναν εκσυχρονισμό + 117εκ για τα 214 που θα αγοράζαμε …

      2. Δηλαδή δεν μπορούν να χρησιμοποιηθοιύν για να μετατρέψουν τα 2 νεότερα βραζιλιάνικα σε στυλ ωκεανού; Γιατί εάν δεν μπορεί να γίνει αυτή η αναβάθμιση, δεν έχει νόημα απο οικονομικής άποψης να στραφούμε σε μτχ. Επίσης πρέπει να συνυπολογίσουμε την παλαιότητα των υλικών. Ήδη σε 3 το πολύ χρόνια, θα πρέπει να αναβαθμίσουμε τα 214

        1. Τέτοια μετατροπή δηλαδή κόψιμο σκάφους και τοποθέτηση AIPμονο το ελληνικό ναυτικό το έκανε και τελικά μονο σε ένα υποβρύχιο

          Υπήρχαν πληροφορίες πως το ΩΚΕΑΝΌΣ βγήκε προβληματικό και σταμάτησε εκεί το πρόγραμμα

          Τέτοιες μετατροπές θέλουν πολύ χρόνο πολύ χρήμα και έχουν μεγάλο ρίσκο

          Δεν συνισταται στη περίπτωση μας

      3. Αναφερόμουν στα 200 εκ υλικά που είχε δηλώσει ο Βενιζέλος ότι θα πάνε στις αποθήκες του ΠΝ με τον τερματισμό του προγράμματος Neptune II ως ανταλλακτικά!
        Ταυτόχρονα είχε ανακοινώσει την αγορά 2 214 αντί για το upgrade των 209 εξηγώντας ότι χαρήκανε οι ναύαρχοι 🙂
        Αυτά εκ των πραγμάτων δεν ήταν υλικά για τα 214!
        Τώρα αν η νέα συμφωνία αναφέρεται σε νέα υλικά των 2 extra 214 που δεν έγιναν ποτέ και για τα οποία είχε δοθεί προκαταβολή ή τώρα καθάρισε νομικά το προηγούμενο θέμα, θα πρέπει να το ψάξω για να στο πω.
        Σε κάθε περίπτωση υλικά για τα 209 υπάρχουν. Επίσης δεν είμαι καθόλου σίγουρος ότι κάποια υλικά για τα 214 δεν θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν και για τα 209

  14. Επομένως, αν καταλαβαίνω καλά από το άρθρο, τα νορβηγικά είναι η μόνη λύση ένεκα του συνδυασμού αναβάθμισης/αριθμού/χρόνου προσφοράς.

  15. τιποτε δε θα παρουμε κ τα γλαυκος οσο αντεξουν θα μεινουν 50-55 χρονων αυτα θα εχουμε παμε λογικα σε μειωση υποβρυχιακου δυναμικου τουλαχιστον για μια δεκαετια.
    ΥΓ.δυστυχως οσο εχει ολος ο προυπολογισμος κανει ενα scorpene κι αφου παει το πραγμα στα βραχια με τα fdi τουλαχιστον ας δωσουμε τα 2 δις σε scorpene κ τορπιλες.

  16. Σύμφωνα με πληροφορίες από δικό μου άνθρωπο από πολύ ψηλά στην κυβέρνηση, κλείδωσαν δύο Belharra με option για άλλες δύο με την υπογραφή κατά την επίσκεψη του Γάλλου Υπουργού Άμυνας, επίσης κλείδωσαν δύο Arleigh Burke με παραχώρηση μέχρι το αυτό το καλοκαίρι τα δύο επιπλέον υποβρύχια T-214 ενώ υπάρχουν και άλλα πολύ πολύ σημαντικά εξοπλιστικά προγράμματα που προς το παρόν δεν θα πω τίποτα για ευνόητους λόγους.
    Η κυβέρνηση γκαζώνει στα εξοπλιστικά προγράμματα και θα φανεί πολύ πολύ σύντομα.

    1. Βρε @ivy cris
      ελπίζω πραγματικά να επαληθευτούν οι πληροφορίες σου και σύντομα γιατί ακούμε συνεχώς για εξοπλιστικά και εξοπλιστικά δεν βλέπουμε…

      Μόνο για τις κύριες μονάδες του ΠΝ έχουν ακουστεί:
      – ΑΒ
      [email protected]
      – FREMM
      – LCS (MMSC)
      – LCS (αρχικές)
      – Κορβέτες από το Νεώριο σε συνεργασία με το Ισραήλ
      – η νέα ευρωπαϊκή κορβέτα στην οποία μπήκαμε πρόσφατα

      Όπως καταλαβαίνεις, γινόμαστε όλοι σκεπτικοί για το αν υπάρχει σχεδιασμός ή απλά ανακοινώνονται πυροτεχνήματα….

    1. ο original ivy chris είσαι η μαϊμού??

      @KOULIS

      Καιρό είχατε να εμφανιστείτε!

      Καμια διάψευση για τα διαθέσιμα 4MIL για τη συντήρηση του στόλου?

      Καλά πιστεύετε ότι υπάρχουν κάποιοι που πιστεύουν τις μπαρούφες που γράφετε?

      4mil διαθέσιμα για συντήρηση και 6FDI-2AB-2 214- 2 ENTERPRISE – 300 M1A1 που γράφετε δεν συμβιβάζονται!!!

      Για τόσο ηλίθιους μας περνάτε επιτέλους?

      Κοφτέ το !!!

    2. Εμένα πάντως οι πληροφορίες μου από έναν τρίτο ξάδερφο που έχει φίλο τον καψιμιτζή της βουλής είπε ότι θα μας δώσουν και αεροπλανοφόρο στις λεπτομέρειες βρίσκονται.

  17. Καλημέρα

    Ένα μόνο σχόλιο κ τίποτα άλλο

    «….Σύμφωνα με την ετήσια οικονομική έκθεση του ΔΝΤ : το κόστος συντήρησης ζημιογόνων κρατικών επιχειρήσεων την περίοδο 2012-18 έφτασε το αστρονομικό ποσό των 18 δισ. ευρώ, δηλαδή 2,6 δισ. ευρώ τον χρόνο!….»

    Κατά τα άλλα δεν υπήρχαν λεφτά για την ουσιαστική ενίσχυση των Ε.Δ………..

    1. Σε αυτές της ζημιογόνες εταιρίες ξέρεις πόσα κομματόσκυλα έχουν διοριστεί;
      Εκατοντάδες χιλιάδες.
      Και έτσι δημιουργούν τους κομματικούς στρατούς και το κομματικό κράτος και επιβιώνουν και αυτοί πολιτικά.
      Ξέρεις πόσες υπηρεσίες φάντασμα υπάρχουν στην Ελλάδα με χιλιάδες αργόσχολους που δεν έχουν αντικείμενο;
      Εκατοντάδες.
      Τουλάχιστον δύο περιπτώσεις γνωρίζω προσωπικά όπου οι υπάλληλοι πάτε όποτε θέλουν και φεύγουν όποτε θέλουν το καλοκαίρι μάλιστα δύο από αυτούς είχαν πάει διακοπές χωρίς καν να έχουν άδεια, φαντάσου μπάχαλο!
      Οι περισσότεροι Έλληνες ζούνε εις βάρος των άλλων και με την πλήρη κάλυψη όλων των κυβερνήσεων αφού προτεραιότητα τους είναι η δημιουργία κομματικού στρατού και κομματικού κράτους για να διατηρούνται στην εξουσία.
      Με αυτά τα χρήματα η Ελλάδα θα ήταν πραγματικά αστακός.
      Αλλά ξέχασα η κυβέρνηση θα τα λύσει όλα στη Χάγη ξεπουλώντας τα κυριαρχικά δικαιώματα.

      1. Τα ξερω ,Μιχαλη,ολα αυτα.Και δεν ειναι μονο αυτα…600εκ το χρονο-καθε χρονο απ το 1999-δινουμε σε ΕΞΤΡΑ(επαναλαμβανω ΕΞΤΡΑ)συνταξεις στους νεοκοπουςκ υπεραριθμους συνταξιουχους «Φωτοπουλους» της ΔΕΗ διοτι εκβιασαν τοτε εν οψει της εισαγωγης της εταιρειας στο Χρηματιστηριο με
        κατεβασμα των διακοπτων κ γενικο μπλακ αουτ.Το κρατος εισεπραξε 1,7 δις για το 49% της ΔΕΗ δηλ σε 3 μολις χρονια οι «Φωτοπουλοι» εφαγαν τη μιση ΔΕΗ σε ΕΞΤΡΑ συνταξεις.Μεχρι σημερα εχουν φαει 12+ δις δηλ ενα ολοκληρο μνημονιο!………….Επισης το κρατος(ο Θεος να το κανει….) συνεχιζει να δινει καθε χρονο 250εκ(πριν εδινε σχεδον τα 2πλα…)ως «μερισμα»(!!!!) σε συνταξιουχους ΔΥ.Παιρνουν «μερισμα»(λες κ τους ανηκει,λες κ ειναι το μαγαζι τους…)απο ενα κρατος που βαρεσε κανονι……………………750-900εκ το χρονο εκτιμαται πως ειναι το λαθρεμποριο καυσιμων(για να μη μιλαμε μονο για το δημοσιο κ τις ΔΕΚΟ…….) επειδη κανεις δεν τολμαει(ειναι πολλα τα λεφτα Αρη…) να εφαρμοσει-παρα τις υποσχεσεις ολων…- το «συστημα ηλεκτρονικης παρακολουθησης καυσιμων»……..Να συνεχισω?????????????
        ΥΓ «…Ξέρεις πόσες υπηρεσίες φάντασμα υπάρχουν στην Ελλάδα με χιλιάδες αργόσχολους που δεν έχουν αντικείμενο;
        Εκατοντάδες….»
        Διαφωνω,δεν ειναι εκατονταδες,ειναι χιλιαδες.Περιπου 22χιλιαδες!Π.χ. υπαρχει ακομα μεχρι κ ο-«προσωρινος» οπως ειπαν τοτε- «Αθηνα 2004» (16 χρονια μετα τους Ο.Α. αλλα με αλλο ονομα για να μη δινει στοχο)…Γνωριζεις τον «οργανισμο για την προωθηση της φιλιας μεταξυ των Παρευξεινιων κρατων»?Τον «οργανισμο προστασιας της πεταλουδας Ροδου»??Ξερεις ποσους «οργανισμους» εχουμε μονο κ μονο για να «κατοχυρωσεις» μια πατεντα που εφτιαξες???Θα εκπλαγεις αν σου πω.Βεβαια πατεντες κ καινοτομια δεν εχουμε……………………

        1. Τα περιέγραψες με τον καλύτερο τρόπο!
          Αν δεν κάνω λάθος υπάρχει ακόμα η υπηρεσία για την αποξήρανση της λίμνης κωπαίδας.
          Υπόψιν η λίμνη δεν υπάρχει πια.
          Ενώ εξακολουθεί να υπάρχει η υπηρεσία (με άλλο όνομα φυσικά) που ήταν υπεύθυνη για τα σεισμοδάνεια σε περιοχές της Μακεδονίας το 1995-96 αν δεν κάνω λάθος!
          Και πόσα άλλα που προφανώς μας ξεφεύγουν ή απλός δεν γνωρίζουμε.
          Η Ελλάδα θα μπορούσε να είναι παράδεισος και εξοπλιστικά αστακός αλλά τα χρήματα μια ζωή πάνε για τον κομματικό στρατό και τη δημιουργία του κομματικού κράτους.
          Οι κυβερνήσεις επιβιώνουν χάρη σε αυτούς που διόρισαν και η Ελλάδα μαραζώνει.
          Κατά τα άλλα έχουμε άρματα 50 ετών φρεγάτες 40 ετών υποβρύχια 40-50 ετών ελικόπτερα εποχής βιετνάμ κράνη και εξοπλισμό μουσιακής αξίας στρατόπεδα και εγκαταστάσεις τριτοκοσμικές και κάποιοι χαίρονται που θα πάρουμε δωρεάν 800 Guardian λες και θα προσφέρουν κάτι στην μαχητική ισχύ.
          Με στελέχη των Ε.Δ που μιλάω υπάρχουν σχέδια σε περίπτωση που η κατάσταση ξεφύγει με τη λαθροεισβολή να αναλάβει ρόλο το στρατός οπότε καταλαβαίνεις και ποια θα είναι η χρησιμότητα των 800 Guardian!

  18. σαν αρθρο παρουσίασης μεταχειρισμένων ανα των κοσμο ειναι καλο.
    σαν πρόταση για αγορα τους απο το ΠΝ ειναι εντελως λαθος.
    ξεχνατε το λογο γοα των οποιο αποφασιστηκε η μη συνεχιση του προγράμματος neptune 2?
    το ωκεανος που αποτελουσε και το πρωτότυπο της ολης προσπάθειας, στα 30 του χρονια μπηκε για αναβάθμιση η οποια ομως τελικα βαση ευρηματων θα κοστιζε σχεδον οσο η ναυπηγηση ενος καινούργιου. Για ενα υποβρύχιο που το ξεραμε απ εξω κι ανακατωτα.

    κι εσεις μίλατε για διαφορα αντίστοιχου ηλικιας αλλα παντελως αγνωστα απο γυρω γυρω.
    εαν δεν είναι τουλάχιστον αφελες…
    δεν ξέρω τι θα μπορούσε να ειναι.

    1. Ακριβως για αυτο τον λογο δεν συνεχιστηκε η αναβαθμιση οχι επειδη ηταν τεχνικα ανεφικτη η αποτυχημενη αλλα επειδη το ΩΚEΑΝΟΣ εφθασε να στοιχισει οσο ενα 214.
      Παντως το αρθρο για να ειμαστε δικαιοι δεν μιλαει για αναβαθμιση αλλα αγορα ως εχουν των διαφορων υβ.
      Χωρις χρημα για ναυπηγηση νεων τυπων η αποκτηση μεταχειρισμενων ειναι δυστυχως μονοδρομος αφου τα υπαρχοντα 209 ειναι πολυ χειροτερα.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *