Αφορμή για συγκεκριμένο άρθρο αποτελεί η είδηση, που δημοσίευσε η αμυντική ιστοσελίδα «Jane’s», σύμφωνα με την οποία η Βραζιλία βρίσκεται σε φάση αναζήτησης αγοραστών για τα τέσσερα (4) υποβρύχια τύπου T-209.1400 κλάσης «Tupi» που διατηρεί σε υπηρεσία και αναμένεται να αντικαταστήσει με ισάριθμα γαλλικά υποβρύχια τύπου Scorpene κλάσης «Riachuelo» της Naval Group, πρόγραμμα το οποίο βρίσκεται σε εξέλιξη (το πρώτο υποβρύχιο αναμένεται να παραδοθεί το 2020). Σύμφωνα με το δημοσίευμα του «Jane’s» ήδη η Βραζιλία έχει βολιδοσκοπήσει την Αργεντινή και το Περού.

Άποψη μας είναι ότι τα συγκεκριμένα υποβρύχια θα μπορούσαν να αποτελέσουν αντικείμενο μελέτης του Πολεμικού Ναυτικού (ΠΝ) με στόχο της απόκτηση τους, φυσικά υπό την προϋπόθεση ότι βρίσκονται σε καλή τεχνική κατάσταση, άρα μπορούν να ενταχθούν γρήγορα και οικονομικά στον ελληνικό στόλο. Δεν λέμε ότι θα πρέπει να πάμε και τα αγοράσουμε σήμερα, αλλά θα μπορούσε να εξεταστεί ως μια δυνητική επιλογή για την «ανακούφιση» του στόλου των ελληνικών υποβρυχίων, ο οποίος αντιμετωπίζει σοβαρό πρόβλημα γήρανσης.

Τα τέσσερα βραζιλιάνικα T-209.1400 θα αντικατασταθούν από ισάριθμα Scorpene.

Όπως έχουμε αναφέρει επανειλημμένα το ΠΝ έχει άμεση και απόλυτη ανάγκη από νέες τορπίλες και, δευτερευόντως, από έξι (6) νέα υποβρύχια για την αντικατάσταση όλων των υποβρυχίων τύπου «209», εκτός του αναβαθμισμένου «209», το οποίο μπορεί να παραμείνει σε υπηρεσία μέχρι τα τέλη της δεκαετίας του 2020. Η ανάγκη αντικατάστασης των «209» προκύπτει από τη μεγάλη ηλικία των υποβρυχίων και τις νέες τεχνολογικές εξελίξεις που τα καθιστούν πλέον παρωχημένα.

Από την άλλη, όλοι μας γνωρίζουμε ότι με βάση τα σημερινά οικονομικά δεδομένα και τις λανθασμένες προτεραιότητες της κυβέρνησης, δηλαδή τη διάθεση του όποιου δημοσιονομικού πλεονάσματος ως κοινωνικό μέρισμα και όχι στην άμυνα της χώρας, η ιδανική λύση της ναυπήγησης έξι (6) νέων υποβρυχίων είναι δύσκολη υπόθεση. Μια εναλλακτική, ως ενδιάμεση λύση, για να κερδηθεί χρόνος, θα ήταν η απόκτηση, υπό προϋποθέσεις, των τεσσάρων (4) μεταχειρισμένων βραζιλιάνικων T-209.1400.

Υπενθυμίζουμε ότι ο ελληνικό στόλος των υποβρυχίων «209» μετρά 50 σχεδόν χρόνια υπηρεσίας και 20-25 χρόνια υπηρεσίας ως αναβαθμισμένα (για τα υποβρύχια κλάσης «Γλαύκος») και 40 σχεδόν χρόνια υπηρεσίας (για τα υποβρύχια κλάσης «Ποσειδών»), αντίστοιχα. Σήμερα, το ΠΝ διατηρεί σε υπηρεσία 11 υποβρύχια, έξι (6) εκ των οποίων θα πρέπει, από το 2020 και μετά, να αντικατασταθούν, δηλαδή τα τρία (3) αναβαθμισμένα, αλλά μεγάλης ηλικίας υποβρύχια «Γλαύκος», και τα τρία (3) μη αναβαθμισμένα και μεγάλης ηλικίας υποβρύχια «Ποσειδών».

Τα ελληνικά υποβρύχια «209» αντιμετωπίζουν πρόβλημα παλαιότητας και πρέπει να αντικατασταθούν σύντομα, αν όχι άμεσα.

Όχι ότι τα βραζιλιάνικα «209» είναι μικρής ηλικίας. Πρόκειται για υποβρύχια ηλικίας 20 ετών το νεότερο και 30 ετών το παλαιότερο, αλλά σίγουρα είναι νεότερα, κατά 10-20 χρόνια από τα μη-αναβαθμισμένα «Ποσειδών» και οριακά νεότερα ή ίδιας ηλικίας με τα αναβαθμισμένα «Γλαύκος». Συγκεκριμένα το S-30 «Tupi» άρχισε να ναυπηγείται το 1985, καθελκύστηκε το 1987 και παραδόθηκε το 1989. Το S-31 «Tamoio» άρχισε να ναυπηγείται το 1986, καθελκύστηκε το 1993 και παραδόθηκε το 1994. Το S-32 «Timbira» άρχισε να ναυπηγείται το 1987, καθελκύστηκε το 1996 και παραδόθηκε το ίδιο έτος, ενώ το S-33 «Tapajo» άρχισε να ναυπηγείται το 1996, καθελκύστηκε το 1998 και παραδόθηκε το 1999.

Η ιστορία των υποβρυχίων κλάσης «Tupi» ξεκίνησε το 1984 όταν η Βραζιλία και τα γερμανικά ναυπηγεία HDW υπέγραψαν συμβόλαιο για τη ναυπήγηση έξι (6) υποβρυχίων T-209.1400, εκ των οποίων ένα (1) θα ναυπηγούνταν στο Κίελο της Γερμανίας και τα άλλα πέντε (5) στο Ρίο ντε Τζανέιρο της Βραζιλίας. Ωστόσο, οικονομικά προβλήματα χρηματοδότησης του προγράμματος περιόρισε τη ναυπήγηση στα τέσσερα (4) υποβρύχια, ενώ επιμηκύνθηκε και ο χρόνος ολοκλήρωσης των ναυπηγήσεων (ένα πέμπτο υποβρύχιο, το S-34 «Tikuna», που είναι εκτοπίσματος 1.500 τόνων, παραδόθηκε το 2005 και θα αποσυρθεί και αυτό μόλις ολοκληρωθεί το πρόγραμμα ναυπήγησης των Scorpene).

Τα βραζιλιάνικα T-209.1400 είναι ηλικίας 20 ετών, το νεότερο, και 30 ετών το παλαιότερο.

Τα βραζιλιάνικα T-209.1400 χρησιμοποιούν τις βρετανικές τορπίλες ενσύρματης καθοδήγησης Mk.24 Tigerfish. Με ενεργητική καθοδήγηση οι Tigerfish επιτυγχάνουν μέγιστη εμβέλεια 13 χιλιόμετρα, με ταχύτητα 35 κόμβων, ενώ με παθητική 30 χιλιόμετρα με μέγιστη ταχύτητα 24 κόμβους. Αξίζει να σημειωθεί ότι το 2008 η Lockheed Martin απέσπασε συμβόλαιο ύψους $ 35,2 εκατομμυρίων για την τροποποίηση τους Συστήματος Διαχείρισης Μάχης των υποβρυχίων έτσι ώστε να μπορούν να χρησιμοποιούν τις τορπίλες Mk.48 Mod.6AT (σύμφωνα με το «Jane’s» 30 τορπίλες Mk.48 Mod.6AT βρίσκονται σε υπηρεσία από τη Βραζιλία για χρήση από τα T-209.1400).

Τα υποβρύχια είναι εφοδιασμένα με το σύστημα προειδοποίησης ραντάρ DR-4000 της Thales. Το DR-4000 είναι ένα σπονδυλωτό σύστημα Ηλεκτρονικών Μέσων Υποστήριξης (ESM) ικανό να εντοπίζει απειλές, να καταγράφει το σημείο εκπομπής της απειλής, να αναγνωρίζει και να ανιχνεύει εχθρικά ραντάρ. Οι πληροφορίες αυτές αποδίδουν την πέριξ του υποβρυχίου τακτική κατάσταση, ενώ το σύστημα μπορεί να εκτελέσει και λειτουργίες ELINT (Electronic Intelligence). Επίσης, κάθε υποβρύχιο ενσωματώνει δύο περισκόπια τύπου Mod.76 της Kollmorgen, ραντάρ ναυτιλίας Calypso III της Thales και σονάρ CSU-83/1 της Atlas Elektronik, το οποίο λειτουργεί τόσο ενεργητικά όσο και παθητικά.

Υπό προϋποθέσεις, τα βραζιλιάνικα T-209.1400 θα ήταν μια καλή περίπτωση αντικατάστασης των ελληνικών «209».

Όπως προαναφέραμε τα βραζιλιάνικα T-209.1400 δεν είναι νέα υποβρύχια, ούτε γνωρίζουμε σε τι κατάσταση βρίσκονται από τεχνικής άποψης. Είναι όμως νεότερα από τα τρία (3) μη-αναβαθμισμένα υποβρύχια της κλάσης «Ποσειδών» και οριακά νεότερα ή ίδιας ηλικίας με τα αναβαθμισμένα υποβρύχια της κλάσης «Γλαύκος». Η τεχνική τους αξιολόγηση, στην περίπτωση που το ΠΝ δείξει ενδιαφέρον, θα πρέπει να γίνει από τεχνικό κλιμάκιο του ΠΝ.

Υπάρχει και το ζήτημα του κόστους απόκτησης μια και είναι άγνωστο το ποσό που ζητούν οι βραζιλιάνοι για την πώληση τους. Όμως μιας και ο τύπου είναι γνωστός στο ΠΝ εκτιμούμε ότι η τεχνικής τους υποστήριξη δεν θα είναι πρόβλημα, ενώ και η εκπαίδευση των πληρωμάτων θα είναι μικρής διάρκειας, ακριβώς λόγω της εμπειρίας του ΠΝ με τον τύπο υποβρυχίων «209». Θα πρέπει ωστόσο να τονίσουμε ότι ακόμα και αποκτήσουμε τελικά τα βραζιλιάνικα T-209.1400 αυτό θα είναι μια λύση χρονικής «ανάσας» για το ΠΝ, το οποίο, σε κάθε περίπτωση, πρέπει να προχωρήσει  στη ναυπήγηση έξι (6) νέων υποβρυχίων.

Comments

  1. Εδώ το πρόβλημα είναι σπονδυλωτό.
    Περιέχει παραμέτρους πολυτυπιας στα όπλα των Υ/Β.
    Ανεξάρτητα από αυτό, το θέμα είναι πως σε περίπτωση που αγοράσουμε τα συγκεκριμενα θα απαξιωθεί η μελλοντική κατασκευή νέων υποβρυχίων και η υιοθέτηση νέων όπλων που τόσο χρειαζόμαστε.
    Επίσης δεν είδα πουθενά να αναφέρετε αν έχουν δυνατότητα βολής Harpoon.

    1. Φίλε τέλεια λύση δεν υπάρχει από πλευράς πολυτυπίας όπλων. Πρώτη προτεραιότητα είναι νέες τορπίλες για τα υφιστάμενα Υ/Β. Όμως τα 209 που έχουμε είναι στα όρια τους. Πολλά επιπρόσθετα χρονικά περιθώρια δεν υπάρχουν. Τα 209/1400 είναι μια παράταση ζωής, μια ανάσα με ορίζοντα δεκαετίας ώσπου να ναυπηγηθούν νέα για το Π.Ν.

      1. Τα 3 εναπομείνοντα ελληνικά 209/1100 Γλαυκός παραδόθηκαν το 1971/72

        Οποτε είναι τουλάχιστον 15χρονια παλιότερα από τα βραζιλιάνικα 209/1400

        Τα 209/1200 Poseidon παραδόθηκαν στο ναυτικό μας το 1979

        Το άρθρο θέλει διόρθωση σε κάποια σημεία με τις ηλικίες των υποβρυχιων

        Η ουσία είναι πως θέλουμε κατεπειγόντως καινούργιες τορπίλες και υποβρύχια

        Οι Βραζιλιάνοι έχουν MK48 Mod 6 και εμείς έχουμε μείνει στις SUT/SST του 70
        και με 50χρονά υποβρύχια

        Κατάντια

        1. Φίλε CK, δεν το έγραψα εγώ το άρθρο, θα το μεταφέρω στον συντάκτη. Όπως είπαμε και πιο πάνω τα 209.1400 της Βραζιλίας είναι καλή λύση για τους λόγους που και εσύ αναφέρεις. Από εκεί και πέρα αν αποφασίζαμε να πάρουμε τα 209.1400 της Βραζιλίας πρέπει να σκουπίσουμε και το απόθεμα των τορπιλών δεδομένου ότι στα Scorpene θα έχουν τις F-21. Τώρα για τη κατάντια μας που δεν έχουμε νέες τορπίλες τι να πεις. Είμαστε άξιοι της μοίρας μας. Το θέμα με το Π.Ν είναι ότι ο Στόλος έχει γεράσει και απαιτούνται μεγάλα κονδύλια την ανανέωση Φ/Γ, Υ/Β, ΤΠΚ και ΠΓΥ. Τα 209.1400 μας δίνουν ανάσες και παράταση ζωής. Αντίστοιχα το ίδιο ισχύει και με μεταχειρισμένες φρεγάτες.

    2. Πολυτυπία αν θέλουνμε δεν θα υπάρχει γιατί άλλα υποβρύχια θα αποσυρθούν και μπορεί η αγορά να συνδυαστεί με νέες τορπίλες και αντίμετρα οπότε δεν νομίζω ότι ειναι θέμα.

      1. Τώρα είδα στο naval-technology.com:
        In January 2008, Lockheed Martin Maritime Systems and Sensors was awarded a contract for five integrated combat systems for the Tupi and Tikuna Class submarines. The new combat system will enable firing the 30 mk48 mod 6 advanced technology torpedoes that were requested in September 2005.
        Οπότε περιπλέκεται η κατάσταση σε ότι αφορά την πολυτυπία πλην όμως εχουν υποστεί εκσυγχρονισμό οπότε τεχνολογικά ειναι λογικά σε καλό επίπεδο.

        1. Πολυτυπία ναι αναγκαστικά θα υπάρχει. Η παράμετρος της δυνατότητας να φέρουν νέες τορπίλες τα καθιστά αξιόμαχα. Ενδεχόμενο πρόγραμμα εκσυγχρονισμού μπορεί να αποτελέσει επίκεντρο νέων προοπτικών.

  2. Αν και δεν γνωρίζουμε την κατάσταση του ειδικά τα S31, S32, S33, δείχνει ευκαιρία αντάξια των ολλανδικών φρεγατών κλάσης Μ.
    Τα σκάφη αυτά με έναν ΕΜΖ και νέες τορπίλες την βγάζουν 20 χρόνια ακόμα.

    Μοιάζει μοναδική ευκαιρία και για να βρούμε καλύτερη ευκαιρία μάλλον απίθανο…

    Όχι πως περιμένουμε να ασχοληθεί και κανείς όπως τότε που λίγους μήνες μετά την απόφαση εκσυγχρονισμού των S με αντίστοιχο κονδύλι καπαρώναμε 4-5 φρεγάτες Μ!!!

    Καλά τα γράφετε εσείς, σωστά τοποθετήστε, αλλά του κουφού την πόρτα…

    1. Φίλε ΑΙΜ, τι μου θύμησες τώρα με τις Μ… Μεγάλη ευκαιρία. Το έχω ξανά γράψει όταν υπήρχε μεταχειρισμένο υλικό εμείς κρατάγαμε ομπρέλες! Ή με τις S: ένας εντελώς επιφανειακός εκσυγχρονισμός…

      1. Τα ίδια θα γίνουν και τώρα, κανείς δεν θα ασχοληθεί…
        Καλύτερη λύση από τα βραζιλιάνικα 209/1400 μάλλον απίθανο να βρούμε…

  3. Ιδανικοτερη περιπτωση μοιαζει αυτη των 6 νορβηγικων S-210 ή των 3 αρχικων Ισραηλινων Ντολφιν, η Βραζιλια πεφτει μακρια.
    Τα νοτιοκορεατικα 209/1200 ποτε ειναι ναυπηγημενα;

      1. Αν και ειναι πανω κατω ιδιας ηλικίας, τα νορβηγικά είναι πιο σύγχρονα μετά την αναβάθμιση τους 2006-2008, πιο αθόρυβα και εχουν μικροτερο πληρωμα…
        ΑΠο το 2011 φερουν και το ES-3701 της ΙΤΤ…
        To CMS ειναι το MSI-90U Mk 2 της Kongsberg…
        Ενδεχομένως να είναι και σε πολύ καλύτερη κατάσταση απο τα 209/1400 της Βραζιλίας…
        PS… Αποσυρονται ομοίως και 4 Sauro (ίδια περιπτωση ηλικιακά πανω κάτω)…

        1. Ασχέτως ότι να νορβηγικά δεν αποσύρονται ακόμα… και τα Βραζιλιάνικα έχουν υποστεί αναβάθμιση CMS κλπ μετά το 2009 από την LM, το πιο αθόρυβα δεν γνωρίζω από που προκύπτει, ίδια τεχνολογία είναι ουσιαστικά, έχουν όμως εχουν μικρότερο επιχειρησιακό βάθος και το κυριότερο αρκετά μικρότερη εμβέλεια…
          Τα Sauro ειναι μια λύση αν δεν προχωρήσει της Βραζιλίας, προτιμώ πάντως τα 209/1400, μέσες άκρες τα γνωρίζουμε ως σκαρί.

          1. Τα Ula είναι άλλη κατηγορία kai δεν ειναι ιδιας τεχνολογιας μετα τον εκσυγχρονισμό τους…
            Σχεδιαστηκαν για παράκτιες επιχειρήσεις, οπότε έχουν μικρότερο μέγεθος, μικρότερο επιχειρησιακό βάθος (250μ) και οχι και πολύ μικρότερη εμβέλεια (5,000 nautical miles (9,300 km) με 8 knots, 11,000 τα 209) και λογω σχεδιασμού-μεγέθους εχουν μικρότερο ακουστικό ίχνος…

            Το CMS οπως σωστά γράφει το αρθρο δεν αναβαθμίστηκε στα 209 αλλα τροποποιήθηκε ωστε να φέρουν τις MK48…
            To MSI-90U αναβαθμίστηκε σε Mk2 to 2011 οπως και πάνω απο 60 άλλα συστήματα to 2006-08…
            https://www.kongsberg.com/kda/what-we-do/naval-systems/submarines/
            Tο DR-4000 ειναι η εξαγωγικη εκδοση του ARBR-17 ESM των Γαλλων της τοτε Thomson-CSF… τα Ula φερουν το ES-3701 Precision Radar ESM / ELINT System της ΙΤΤ, κλπ κλπ…

            Καταλαβαίνεις βέβαια πως και τα 3 δεν μπορουν να επιχειρήσουν σε ανοιχτή θάλασσα, μια και εκεί ακόμα και τα 214 θα τα βρουν δύσκολα και φερουν διαφορετικές τορπίλες μεταξυ τους (στην Ελλαδα είπαμε τορπίλες του 70 και 50χρονα υποβρυχια)… Όπως και οτι κανείς δεν θα ενδιαφερθεί για αυτά στην Ελλάδα, οπότε είναι μια καθαρά φιλοσοφική συζήτηση…

          2. H τεχνολογία στο μεγαλύτερο τμήμα είναι ακριβός ή ίδια. Αντε να δεχθώ ότι λόγω σχεδιασμού είναι πιο αθόρυβα. Πράγμα που σηκώνει πολύ κουβέντα μιας και υδροδυναμικά δεν έχουν και σημαντικές διαφορές, ο σχεδιασμός τους ειναι ουσιαστικά παρόμοιος.
            https://www.defencechronicles.eu/wp-content/uploads/2017/10/U-212CD_Ula_class.jpg

            το παρακάτω άρθρο δεν ειναι αναλυτικό αλλά δεν νομίζω ότι αφορά μια απλή τροποποίηση του CMS:
            https://www.militaryaerospace.com/home/article/16716897/lockheed-martin-submarine-combat-system-completes-testing-in-brazillian-navy-sea-trials

            Σε ότι αφορά την εμβέλεια των 209/1400 ειναι 11000NΜ με 10knots εν αντιθέσει με 5000ΝΜ με 8knots, είναι χαοτική η διαφορά.

            Προσωπικά όπως είπα προτιμώ τα 209/1400 νομίζω για τα δικά μας δεδομένα είναι καλύτερα, ιδίως αν ξεφύγουμε από το περιβάλλον του Αιγαίου…

            Από εκεί και πέρα, σαφώς δεν περιμένουμε να ασχοληθεί κανείς με καμιά από όλες αυτές τις περιπτώσεις αξιόλογου μεταχειρισμένου υλικού, όπως πρόσφατα και με τις φρεγάτες Adelaide.

        2. Εχετε δικαιο αυτα τα ξεχασα. Αν μπορουσαν να ερθουν πακετο με τα ντελ λα Πεννε και τα σαν τζορτζιο (για αντικατασταση των Ιασων) ή ως ΑΩ για μια τυχον επιλογη της black shark θα ηταν μια πολυ καλη περιπτωση

  4. Με βάση τις εξελίξεις νομίζω πως το θέμα ΑΟΖ και υφαλοκρηπίδα θα κριθεί νωρίτερα απο την ημέρα που η σρατιωτική ηγεσία θα ζητήσει ανανέωση του στόλου και η πολιτική ηγεσία θα δώσει το ΟΚ! Με λίγα λόγια θέλω να πω πως έχουμε μείνει τόσο πίσω στα εξοπλιστικά που δεν φτάνει πλέον να τρέξουμε. Και το χειρότερο είναι οτι η εικόνα της Βουλής δεν αφήνει ούτε μια χαραμάδα αισιοδοξίας. ‘Ισως βέβαια έχουν συμφωνήσει πράγματα με τους απέναντι στα βήματα των Πρεσπών που δεν γνωρίζουμε, γι’ αυτό και αυτή η αδιαφορία! Σε ακόμη χειρότερο σημείο είναι η Κύπρος η οποία προχώρησε σε εξορύξεις με πολιτικές πλήρους απαξίωσης της Ε.Φ.

  5. «Μάλιστα, οι Τούρκοι χρησιμοποιούν ως «όπλο» της προπαγάνδας τους δηλώσεις που είχαν κάνει στο παρελθόν ο Γιώργος Κατρούγκαλος και ο Νίκος Κοτζιάς. Λένε δηλαδή ότι «ονόματα που βρίσκονται ή βρέθηκαν στο παρελθόν στην κορυφή της ελληνικής διπλωματίας έχουν επίγνωση των δικαιωμάτων της Τουρκίας».

    Προβάλλουν δηλαδή τη δήλωση που είχε κάνει ο Νίκος Κοτζιάς ότι «στην ενέργεια πρέπει να πάρει μέρος και η Τουρκία και δεν πρέπει να είμαστε μοναχοφάηδες». Αλλά και αυτή του Γιώργου Κατρούγκαλου που είχε πει «πώς μπορεί αποκλείσει κανείς την Τουρκία από την περιοχή που έχει έχει τόσα χιλιόμετρα ακτή στη Μεσόγειο;» Ο προφανής τους στόχος είναι να περάσουν το μήνυμα στο τουρκικό κοινό – και όχι μόνο – ότι οι Έλληνες πολιτικοί υποστηρίζουν θέσεις της Τουρκίας.»
    https://www.tovima.gr/2019/05/14/politics/me-vinteo-propaganda-synexizontai-oi-tourkikes-prokliseis/

    Να μην κοροϊδευόμαστε μεταξύ μας. Η ηγεσία του ΥΠΕΞ πρώην και ΝΥΝ αναγνωρίζει ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ της Τουρκίας με ΣΑΦΕΣΤΑΤΕΣ δηλώσεις. Όποιος θέλει να ακούει χωρίς να καταλαβαίνει τί ακούει δικαίωμά του. Προφανώς ισχύει ΠΛΕΟΝ αυτό που είπαν οι ΑΡΧΗΓΟΙ σε κοινή τους διακύρηξη στα συμπεράσματά τους.

    «Η συνειδητή επιμονή στην αντιμετώπιση του ζητήματος της εθνικής άμυνας και ασφάλειας με τους σημερινούς όρους, σημαίνει ένα εκ των δύο: είτε έχουμε αποφασίσει υποχώρηση σε αυτά που αποκαλούνται «ζωτικά συμφέροντα» της χώρας, ή παίζουμε με τη φωτιά..»
    http://www.kathimerini.gr/1018235/article/epikairothta/ellada/e8nikh-amyna-kai-asfaleia-ependysh-ey8ynhs

    προφανώς προφανέστατα ΙΣΧΥΕΙ το πρώτο σκέλος…σαλπίσατε ισπανική υποχώρηση…και για να γίνει εύπεπτο, πρώτα θα χουμε επέκταση χωρικών υδάτων στο Ιόνιο μέχρι και τα Κύθηρα και ίσως Κρήτη και…Παγασητικό και Θερμαϊκό…και μετά……σειρά έχει το Καστελόρριζο.
    Έτσι το πολιτικό σύστημα, οι ελίτ που το στηρίζουν το πελατειακό αυτό σύστημα εξουσίας και τα προνόμιά τους, θα κερδίσουν ακόμα μερικά χρόνια μάσας και εξουσίας δίχως φασαρίες με την Τουρκία μέχρι την επόμενη φάση που εκείνη θα επιστρέψει ζητώντας ακόμα περισσότερα.

  6. Εδώ που έχουμε φτάσει, οτιδήποτε καλύτερο από αυτό που έχουμε είναι αποδεκτό.
    Ιδανικά σενάρια δεν υπάρχουν πλέον.

    1. Δεν είναι και οτιδήποτε… 20 χρόνια νεότερη κατασκευή, με εκσυγχρονισμό που ξεκίνησε το 2010+
      Μια νέα τορπίλη πρέπει να ενσωματωθεί και μας έχετε κουτί, νομίζω κάτι καλύτερο μόνο στο αμερικανικό Λόττο παίζει να βρούμε.

  7. Έχετε βαλθεί σε εναν απέραντο αγώνα να μας στεναχωρείτε!
    Πάψτε να δημοσιεύτε τέτοια άρθρα! θα μας κάνετε να πάψουμε να διαβάζουμε το site!
    Δεν έχετε καταλάβει ακόμα ότι δεν υπάρχουν χρήματα για τέτοιου είδους επενδυσεις για την εξασφάληση των κυριαρχικών δικαιωμάτων της χώρας;
    Εδω με το ζόρι υπογραφηκε η αναβάθμιση των F-16 αφου οι Αμερικάνοι έδωσαν τα μισά χρήματα με FMS, ΚΑΙ ΔΕΝ ΕΧΕΙ ΓΙΝΕΙ ΤΙΠΟΤΑ ΜΕΧΡΙ ΣΤΙΓΜΗΣ.
    Είμαστε σε προεκλογική πειοδο,χρηματα βρεθηκαν για 13η σύνταξη και για το ΦΠΑ!
    Σιγά μην τα δώσουν για Υποβρύχια,τορπίλες,FOS για τα Mirage,NH-90,C-27 SPARTAN κλπ.
    Εδώ κάηκαν 102 άνθρωποι στο Μάτι και ΔΕΝ έχουν δώσει χρήματα για να αντικαταστήσουν το σύνολο του αναλογικού τηλεπικοινωνιακου εξοπλισμού (ασυρμάτους) της αστυνομιας και της πυροσβεστικής που αποδεδειγμένα δεν επίχαν σήμα και ως εκτουτου ο συντονισμος ήταν μπάχαλο.Αντιθέτως μας δουλεύουν και αν πεις τίποτα στην λένε κι απο πάνω οτι εκμεταλεύεσαι τους ανθρωπους που χάθηκαν.
    Και εσεις μας κάνετε πλάκα με τέτοια άρθρα!
    Τα χρήματα τα βρεθούν δυστυχώς όταν θα είναι πολύ αργά,….όπως έγινε με τα Ίμια.
    Έτσι κι αλλιώς για όλα φταίει η κρίση…. και όχι το κεφάλι μας!

  8. θα μπορουσαμε να παρουμε τις σαουρο της ιταλιας? μιας και εχει ακουστει οτι θελλουμε κ ιταλικη τορπιλη?

  9. Tιποτα δεν θα γινει πολυ απλα ..
    Το πεταγμα χαρταετου, για να χρηιμοποιησω τον τιτλο αρθρου σας , ειναι γενικη συμπεριφορα σε καθε εκδηλωση του νεοτσιφτετελικου κρατιδιου..
    Bραζιλιανικα Τ-209=Αυστραλιανες Adelaide ..
    Και δωρεαν να διδονταν παλι δεν θα τα αγοραζε κανεις αφου σκοπος δεν ειναι η ενισχυση της αμυνας αλλα οι αρπα κολα λυσεις που μπαλωνουν δυσαναπληρωτα κενα με το ζορι και στο ποδι για να δωθει η εντυπωση της ενισχυσης και να ξοφληθουν φανταστικα πολιτικα γραμματια σε ξενες χωρες με εωλα ανταλλαγματα ..
    Iδανικες περιπτωσεις που ειναι αδυνατον να αξιοποιηθουν απο συμβιβασμενους και απατριδες πολιτικους φελους και στρατιωτικους υποτακτικους συνολικα ασχετως κομματων η θητειων.
    Οι προυπολογισμοι ειναι τετοιοι που ο μαρασμος των μεσων μας ειναι νομοτελειακος τα επομενα χρονια με αποσυρσεις πληθους οπλων που απλα ηδη υπαρχουν μονο ονομαστικα στους πινακες αφου εχουν ρημαξει απο την αδιαφορια, τον κανιβαλισμο η την απαρχαιωση και σταδιακα θα αποσυρθουν ουτως η αλλως .
    Οτι δεν παραχωρησουμε στην Τουρκια με συμφωνια θα το παρει μονη της με την δυναμη των οπλων στο τελος και θα ψαχνουμε κατοπιν παλι φταιχτες η θα ξεκινησουμε πολυδαπανα εξοπλιστικα χωρις καμια διαθεση απεξαρτησης και εθνικης παραγωγης ως συνηθως .
    Οσο δεν αλλαζει το καθεστως που συντηρει τετοιες συμπεριφορες μισο αιωνα πια ειναι επομενο να αλλαζουν μοναχα τα προσωπα αλλα οχι ο δεικτης ανικανοτητας και συνενοχης ολων.
    Η ηττα ειναι απλα αναποδραστη απλα ο βαθμος της ειναι υπο συζητηση.
    Σωστο το αρθρο και οι προτασεις του αλλα οι πιθανοτητες υλοποιησης ειναι απλα μηδενικες, για να μην πω υπο του μηδενος ,ειδικα οταν δεν υπογραφονται συμβασεις υποστηριξης η εκσυγχρονισμου κυριων μεσων και οπλων χρονια τωρα μετα την κατεπειγουσα επισημανση της αναγκης υλοποιησης τους ..
    Η χωρα απλα εχει αφεθει στην μοιρα της .
    Λυπηρο αλλα αληθες..
    Τα σοβαρα αρθρα η σχολια δεν δειχνουν ουτε σκοπο ουτε προθεση αλλα απλα ειναι ευσεβεις ποθοι των συντακτων τους .

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *