Όπως σας αναφέραμε, σε σχετική ανάρτηση μας, οι Γερμανοί προτείνουν στον Ελληνικό Στρατό (ΕΣ), το τεθωρακισμένο όχημα μάχης Lynx Kf-41 (170 οχήματα, μαζί με 200 μεταχειρισμένα Marder-1A3). Το όχημα, το οποίο είναι εξέλιξη του γνωστού τεθωρακισμένου οχήματος Puma, είναι μια εξαιρετικά ισχυρή υποψηφιότητα και ένα από τα κορυφαία τεθωρακισμένα οχήματα μάχης στον κόσμο. Για το λόγο αυτό αποφασίσαμε να το παρουσιάσουμε, για να γνωρίσουμε καλύτερα τις επιδόσεις και τα χαρακτηριστικά του. Αρχικά, να πούμε ότι η πρόταση των Γερμανών δεν κατατέθηκε τυχαία. Έγινε στο πλαίσιο της πρόθεσης του ΕΣ να αποκτήσει ένα νέο τεθωρακισμένο όχημα μάχης, για τον εξοπλισμό των Μηχανοκίνητων Ταγμάτων Πεζικού των Τεθωρακισμένων Ταξιαρχιών.
Κατά γενική ομολογία τα τεθωρακισμένα οχήματα του ΕΣ είναι παλαιά, ενσωματώνουν παρωχημένες τεχνολογίες και δεν ανταποκρίνονται στο σύγχρονο πεδίο μάχης. Μόνο τα «Λεωνίδας» θα μπορούσαν, φυσικά μετά από αναβάθμιση, να διατηρηθούν σε ικανοποιητικό επίπεδο και σε υπηρεσία για 15-20 ακόμη χρόνια. Επιλογές αναβάθμισης των M-113 υπάρχουν, αν αυτό τελικά κρίνει ορθό ο ΕΣ, αλλά η άποψη μας είναι ότι θα πρέπει να δρομολογηθεί η σταδιακή αντικατάσταση τους (ενδεικτικά αναφέρουμε τις αξιόλογες προτάσεις της ελληνικής EODH τόσο για την αναβάθμιση των Μ-113 όσο και των «Λεωνίδας»). Σε κάθε περίπτωση, ένα είναι βέβαιο: Ο ΕΣ χρειάζεται ένα νέο τεθωρακισμένο όχημα μάχης.
Οι επιλογές είναι είτε μια σχεδίαση από το εξωτερικό ή εγχώρια ανάπτυξη ενός νέου τεθωρακισμένου οχήματος, που να ικανοποιεί τις επιχειρησιακές ανάγκες του ΕΣ και θα δώσει αντικείμενο εργασίας στην ελληνική αμυντική βιομηχανία. Ωστόσο, υπάρχει και η παράμετρος της ποσότητας, δηλαδή του μεγάλου αριθμού των τεθωρακισμένων οχημάτων που χρίζουν αντικατάστασης (για τις δυνητικές επιλογές νέου τεθωρακισμένου οχήματος μάχης για τον ΕΣ μπορείτε να διαβάσετε αναλυτικά στο άρθρο μας «Ελληνικός Στρατός και ερπυστριοφόρα οχήματα: Οι δυνητικές επιλογές και η ευκαιρία της εγχώριας λύσης», 23 Απριλίου 2020). Στο άρθρο αυτό είχαμε εκφράσει την άποψη ότι η αντιμετώπιση του προβλήματος της μαζικής γήρανσης και επιχειρησιακής απαξίωσης των τεθωρακισμένων οχημάτων του ΕΣ απαιτεί έναν συνδυασμό λύσεων, βραχυπρόθεσμης, μεσοπρόθεσμης και μακροπρόθεσμης προοπτικής. Συγκεκριμένα, είχαμε προτείνει τα εξής:
«1/ Άμεση προμήθεια 164 νέων τεθωρακισμένων οχημάτων μάχης από το εξωτερικό, με συμπαραγωγή, για τον εξοπλισμό των Μηχανοκίνητων Ταγμάτων των Τεθωρακισμένων Ταξιαρχιών. Το συγκεκριμένο πρόγραμμα θα λύσει το μείζον και επείγον θέμα της συνοδείας και της αρμονικής συνεργασίας των Leopard-2 με ένα σύγχρονο τεθωρακισμένο όχημα μάχης.
2/ Αναβάθμιση των 491 «Λεωνίδας» έτσι ώστε να παραμείνουν ικανά για 15-20 χρόνια. Η αναβάθμιση των «Λεωνίδας» θα προσέφερε στον ΕΣ μια ενδιάμεση λύση κάλυψης άμεσων και πιεστικών αναγκών και παράλληλα θα κερδίζαμε χρόνο για την ανάπτυξη ενός ελληνικού τεθωρακισμένου οχήματος.
3/ Ανάπτυξη ενός ελληνικού τεθωρακισμένου οχήματος. Ας μην ξεχνάμε, και αυτό είναι μια πολύ μεγάλη ευκαιρία-πλεονέκτημα, ότι η ανάπτυξη ενός τεθωρακισμένου οχήματος δεν θα ξεκινήσει από το μηδέν, αλλά θα βασιστεί στο «Κένταυρος». Η «μαγιά» υπάρχει, αν και είναι 20 ετών παλαιά, αλλά υπάρχει. Φυσικά το «Κένταυρος» θα πρέπει να επανασχεδιαστεί, προκειμένου να ενσωματώσει όλες τις τεχνολογικές εξελίξεις που έχουν στο μεταξύ προκύψει, στους τομείς της θωράκισης και προστασίας, του οπλισμού και της επίγνωσης της τακτικής κατάστασης. Ωστόσο, ακόμα και σ’ αυτή την περίπτωση ο χρόνος που θα χρειαστούμε θα είναι πολύ μικρότερος από το χρόνο που θα χρειαζόμασταν αν ξεκινούσαμε από το μηδέν».
Ας περάσουμε τώρα στην περίπτωση των Lynx, το οποίο αναπτύχθηκε από την Rheinmetall και παρουσιάστηκε για πρώτη φορά στην έκθεση «Eurosatory 2016», στην έκδοση Kf-31, ενώ η έκδοση Kf-41 παρουσιάστηκε για πρώτη φορά στην «Eurosatory 2018». Η έκδοση Kf-31 (Kettenfahrzeug 31) έχει μέγιστο βάρος μάχης 35-38 τόνους και μπορεί να μεταφέρει τρία (3) άτομα πλήρωμα (οδηγός, πυροβολητής, αρχηγός) και εξαμελή ομάδα μάχης. Η έκδοση Kf-41 έχει μέγιστο βάρος μάχης 50 τόνους και μπορεί να μεταφέρει τρία (3) άτομα πλήρωμα (οδηγός, πυροβολητής, αρχηγός) και οκταμελή ομάδα μάχης. Και τα δύο (2) οχήματα μπορούν να διαμορφωθούν σε εκδόσεις: Μάχης, μεταφοράς προσωπικού, διοίκησης και ελέγχου, αναγνώρισης, διακομιδής τραυματιών και περισυλλογής.
Η εξέλιξη του Lynx βασίστηκε στο Puma, προκειμένου να μειωθεί το κόστος της ανάπτυξης, άρα και του κόστους απόκτησης. Το όχημα είναι σχεδιασμένο με την εξής εργονομία: Το διαμέρισμα του οδηγού είναι εμπρός και αριστερά, ο κινητήρας είναι εμπρός και δεξιά, το διαμέρισμα του πύργου έπεται και ακολουθεί το διαμέρισμα της μεταφερόμενης ομάδας μάχης. Το Lynx συνδυάζει την εργονομία του Puma και την σπονδυλωτή προσέγγιση του τροχοφόρου Boxer: Όλες οι διαμορφώσεις μοιράζονται ένα κοινό όχημα στο οποίο προσθαφαιρούνται τμήματα (δομοστοιχεία), ανάλογα με την έκδοση του οχήματος ή την αποστολή του. Ομοίως, το επίπεδο θωράκισης και του οπλισμού διαμορφώνεται ανάλογα με τις απαιτήσεις της αποστολής.
Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι ένα όχημα μπορεί να διαμορφωθεί ανάλογα με την αποστολή, με την εύκολη προσθαφαίρεση θωράκισης και οπλισμού. Σύμφωνα με την Rheinmetall η εναλλαγή ενός Lynx και η μετάπτωση του από μια διαμόρφωση σε μια άλλη μπορεί να γίνει στο πεδίο μάχης εντός οκταώρου. Οι εκδόσεις Kf-31/41 έχουν ίδιο πλάτος (3,6 μέτρα) και ύψος (3,3 μέτρα), αλλά διαφορετικό μήκος (7,22 και 7,73 μέτρα αντίστοιχα). Ομοίως, ενσωματώνουν κινητήρα διαφορετικής ισχύος, 750 και 1.140 ίππων αντίστοιχα, καθώς και διαφορετικό σύστημα μετάδοσης της κίνησης (Allison X300 και Renk HSWL 256 αντίστοιχα). Οι επιδόσεις κίνησης είναι ίδιες και για τα δύο (2) οχήματα (500 χιλιόμετρα εμβέλεια και 65-70 χιλιόμετρα την ώρα μέγιστη ταχύτητα σε οδό).
Στην έκδοση τεθωρακισμένου οχήματος μάχης τα Kf-31/41 ενσωματώνουν το πύργο μάχης Lance 2.0, η οποία έχει πιστοποιηθεί και για χρήση αιωρούμενων πυρομαχικών. Ο Lance 2.0 ενσωματώνει πολύ μεγάλη ισχύ πυρός και ευελιξία διαμόρφωσης, ανάλογα με τις απαιτήσεις του εκάστοτε πελάτη. Ο κύριος οπλισμός του πύργου είναι το πυροβόλο των 35 x 228 χιλιοστών, με δυνατότητα βολής πυρομαχικών πυροδότησης στον αέρα ABM (Air-Burst Munitions) και το συζυγές πολυβόλο των 7,62 χιλιοστών. Από εκεί περά η καινοτομία του Lance 2.0 βρίσκεται στην τοποθέτηση δύο (2) επιπλέον οπλικών συστημάτων σε κάλαθους, δεξιά και αριστερά του πύργου. Ο πελάτης μπορεί να διαμορφώσει τον πύργο, ανάλογα με τις απαιτήσεις του μεταξύ τεσσάρων (4) επιλογών: (α) Δύο (2) αντιαρματικά βλήματα Spike -LR2 (β) 1-2 περιφερόμενα πυρομαχικά (γ) Ένα (1) μη-επανδρωμένο αερόχημα (UAV) ή (δ) Μία (1) συλλογή ηλεκτρονικού πολέμου. Από αυτές τις τέσσερις (4) επιλογές μπορούν να επιλεγούν δύο (2).
Επιπλέον ο Lance 2.0 είναι εφοδιασμένος και με ακουστικό σύστημα εντοπισμού πυρών. Εργονομική πρόβλεψη υπάρχει και για την εγκατάσταση ενεργητικού συστήματος αυτοπροστασίας, ενώ, από κατασκευής ο πύργος είναι εφοδιασμένος με το σύστημα αυτοπροστασίας Rosy. Σε ένα παράδειγμα σύνθεσης, μια Μηχανοκίνητη Διμοιρία Πεζικού θα μπορεί να αποτελείται από ένα (1) όχημα (διοικητικό) με τους κάλαθους ηλεκτρονικού πολέμου και UAV και τρία (3) οχήματα (Ομάδων) με Spike-LR2 και αιωρούμενα πυρομαχικά. Το διοικητικό όχημα θα κάνει στοχοποίηση μέσω άμεσης παρατήρησης (UAV) ή μέσω του εντοπισμού και της χαρτογράφησης των εχθρικών ηλεκτρομαγνητικών εκπομπών (ηλεκτρονικός πόλεμος) και οι Ομάδες θα προσβάλουν τους εχθρικούς στόχους, γνωρίζοντας που ακριβώς είναι.
Το παραπάνω σενάριο είναι εντελώς ενδεικτικό και αφορά στις διαθέσιμες επιλογές. Είναι όμως ένα ενδεικτικό σενάριο μιας νέας γενιάς οχημάτων και φιλοσοφίας σύνθεση Τάγματος-Λόχου-Διμοιρίας Πεζικού, η οποία επιτρέπει την άριστη διαλειτουργικότητα και συνεργασία με τα Leopard-2HEL και Leopard-2A4 του ΕΣ. Αρνητικό σημείο των Lynx είναι το κόστος του. Η μόνη χώρα που το έχει επιλέξει, άρα έχουμε συγκεκριμένη τάξη μεγέθους, είναι η Ουγγαρία, η οποία, στις 18 Αυγούστου του 2020, υπέγραψε σύμβαση για την προμήθεια 218 Lynx Kf-41, μαζί με όπλα, υποστήριξη και συμπαραγωγή, έναντι του ποσού των € 2 δισεκατομμυρίων, δηλαδή € 9,17 εκατομμύρια ανά όχημα. Τα ουγγρικά Lynx Kf-41 θα ενσωματώνουν το νέο ενεργητικό σύστημα αυτοπροστασίας StrikeShield της Rheinmetall. Σύμφωνα με την Rheinmetall το StrikeShield παράγει πολύ μικρό όγκο εκπομπών στο ηλεκτρομαγνητικό φάσμα και επιτυγχάνει το μικρότερο χρόνο αντίδραση, σε σχέση με άλλα ανταγωνιστικά συστήματα.
Προς το παρόν η απόκτηση των Lynx Kf-41 από τον ΕΣ είναι μια δύσκολη υπόθεση, αφού απαιτεί μεγάλη δαπάνη (σύμφωνα με το ουγγρικό πρόγραμμα τα 170 Lynx Kf-41 θα κοστίσουν € 1,56 δισεκατομμύρια περίπου). Από την άλλη ο ΕΣ χρειάζεται, άμεσα, νέα τεθωρακισμένα οχήματα μάχης. Η γερμανική πρόταση θα αξιολογηθεί άμεσα, εντός του προσεχούς Φθινοπώρου, από τον Ελληνικό Στρατό. Πιστεύουμε, ότι θα είμαστε σε θέση να γνωρίζουμε τα αποτελέσματα αυτής της αξιολόγησης, για τα οποία φυσικά και θα σας ενημερώσουμε. Σε κάθε περίπτωση, ο δρόμος για την απόκτηση νέων τεθωρακισμένων οχημάτων μάχης για τον ΕΣ δεν θα είναι εύκολος, ούτε σύντομος. Ελπίζουμε η κατάληξη να είναι το καλύτερο τεθωρακισμένο όχημα μάχης στον κόσμο να αποκτηθεί από τον ΕΣ, όποιο όχημα κι αν είναι αυτό που θα επιλεγεί τελικά.
Για τα τεθωρακισμένα οχήματα του ΕΣ και τα προβλήματα παλαιότητας και επιχειρησιακής απαξίωσης που αντιμετωπίζουν μπορείτε να διαβάσετε στο παρακάτω άρθρο: