Είναι κοινώς αποδεκτό πως ο Ελληνικός Στρατός (ΕΣ) είναι ο μοναδικός κλάδος των Ενόπλων Δυνάμεων (ΕΔ) ο οποίος με εξαίρεση το πρόγραμμα απόκτησης των ελικοπτέρων OH-58D Kiowa Warrior και των ελικοπτέρων CH-47D Chinook από τα απόθεμα του Στρατού των ΗΠΑ ως πλεονάζων υλικό, δεν έχει υλοποιήσει κανένα άλλο εξοπλιστικό πρόγραμμα είτε απόκτησης νέου υλικού είτε εκσυγχρονισμού μέσης ζωής (ΕΜΖ). Τα παλαιά ΕΜΠΑΕ (Ενιαίο Μεσοπρόθεσμο Πρόγραμμα Ανάπτυξης & Εκσυγχρονισμού) που καταρτίζονταν ανά κλάδο των ΕΔ έχουν πλέον ιστορική αξία και σημασία αφού η πολυετής οικονομική κρίση της τελευταίας δεκαετίας σε συνδυασμό με την διαρκή και διακομματική υποχρηματοδότηση της άμυνας και του αναπτυξιακού προϋπολογισμού των ΕΔ δεν έχουν αφήσει περιθώρια υλοποίησης εξοπλιστικών προγραμμάτων.

Υπό το πρίσμα αυτών των συνθηκών η τρέχουσα δεκαετία 2020 – 2030 και ειδικότερα με βραχυπρόθεσμο χαρακτήρα και ορίζοντα (δηλαδή από το 2020 έως το 2025) θα αποτελούσε περίοδο εξοπλιστικής ανάκαμψης και αναθέρμανσης. Όπως όλα δείχνουν η πανδημία του COVID 19 θα φέρει νέα περίοδο εξοπλιστικής αδράνειας και με περαιτέρω αμυντικής συρρίκνωσης των ΕΔ. Αυτή η εξοπλιστική ξηρασία έχει μειώσει  την ισχύ των ΕΔ σε μεγάλο βαθμό σε σημείο που οπλικά συστήματα έχουν απαξιωθεί παντελώς ενώ άλλα αντιμετωπίζουν απαράδεκτα χαμηλές διαθεσιμότητες. Χαρακτηριστικό παράδειγμα τα υπερσύγχρονα ελικόπτερα ΝΗ90 που εκκρεμεί η σύμβαση εν συνεχείας τεχνικής υποστήριξης (FOS) με αποτέλεσμα ο ΕΣ να στερείται ένα κορυφαίο ιπτάμενο μέσο.

Τα εξοπλιστικά προγράμματα μονοπωλούνται από την Πολεμική Αεροπορία (ΠΑ) και το Πολεμικό Ναυτικό (ΠΝ) και δικαίως σε μεγάλο βαθμό αφού οι δύο αυτοί κλάδοι των ΕΔ είναι κατά βάση ο πυρήνας και το επίκεντρο της ελληνικής αποτροπής. Ο ΕΣ παραμένει ο τρίτος στη σειρά περιμένοντας τα πάρει ότι απομείνει από πλευράς εξοπλιστικών κονδυλίων εάν απομείνει από τους άλλους κλάδους των ΕΔ. Λαμβάνοντας υπόψη το τελευταίο ο αντικειμενικός σκοπός του παρακάτω κειμένου είναι η ανασκόπηση των κύριων εξοπλιστικών αναγκών του ΕΣ με έμφαση στις πιο αναγκαίες και απαραίτητες εξοπλιστικές κινήσεις.

Αεροπορία Στρατού

Η Αεροπορία Στρατού ήταν το Όπλο του ΕΣ που τα τελευταία έτη δέχθηκε μια σοβαρή και καλή ενίσχυση. Το πρόγραμμα απόκτησης των ελικοπτέρων OH-58D Kiowa Warrior και των ελικοπτέρων CH-47D Chinook ήταν δύο κινήσεις που βελτίωσαν σε μεγάλο βαθμό την μαχητική ισχύ του ΕΣ αφενός με την προσθήκη μιας πλατφόρμας όπως τα Kiowa Warrior τα οποία συμβάλουν σε αποστολές στοχοποίησης, συλλογής πληροφοριών, αναγνώρισης, προσβολής στόχων και συνεργασίας με τα επιθετικά ελικόπτερα ενώ τα Chinook βελτίωσαν την αεροκίνηση του ΕΣ με την άμεση ανάπτυξη και διασπορά δυνάμεων καθώς και την ταχεία αντίδραση.

Το στοίχημα για την ΑΣ παραμένει σε τρείς βασικούς τομείς: εγκατάσταση συστημάτων αυτοπροστασίας και ηλεκτρονικού πολέμου για τα νεοαποκτηθέντα OH-58D Kiowa Warrior, υπογραφή της FOS για τα ΝΗ90 και συνάμα της έκτης τροποποίησης της αρχικής σύμβασης με παραλαβή των άλλων έξι ελικοπτέρων και τέλος λύση στο θέμα του εκσυγχρονισμού των AH-64A Apache. Αυτά τα τρία είναι τα πιο άμεσα και τα πιο καυτά. Συμπληρωματικά, θα μπορούσαν να γίνουν έξυπνες κινήσεις απόκτησης νέων εκδόσεων των βλημάτων Helfire και συλλογών κατευθυνόμενων ρουκετών APKWS για τις ρουκέτες Hydra 70. Επιπροσθέτως, άλλες μεσοπρόθεσμες ανάγκες θα ήταν η τοποθέτηση στα 25 ελληνικά Chinook συστημάτων αυτοπροστασίας και ηλεκτρονικού πολέμου καθώς και το μέλλον των Chinook στον ΕΣ με κάποιο πρόγραμμα εκσυγχρονισμού σε επίπεδο CH-47F.

Παραμένει το ζήτημα της απόκτησης ενός αριθμού ελικοπτέρων εφόδου αν και δεν έχει τόσο άμεσο και επιτακτικό χαρακτήρα δεδομένου πως τα ΝΗ90 καλύπτουν εν μέρει αυτή την αποστολή. Σε κάθε περίπτωση δεν μπορεί ο στόλος των Chinook να υποκαταστήσει την ανάγκη για ένα μέσο ελικόπτερο εφόδου. Απαιτούνται τουλάχιστον 20 ελικόπτερα ώστε να συμπληρωθεί ο αριθμός των ΝΗ90 με τα τελευταία να αναλαμβάνουν το έργο των ειδικών επιχειρήσεων.

Πυροβολικό

Για το Πυροβολικό δύο είναι τα κυρίαρχα προγράμματα και φυσικά το πιο σημαντικό είναι το Αντιαεροπορικό Πυροβολικό. Ως αδήριτη ανάγκη προβάλει η αντικατάσταση των Osa-AK/AKM δεδομένης της παλαιότητας του υλικού και του μη έγκαιρου εκσυγχρονισμού τους. Το αμέσως επόμενο πρόγραμμα είναι αυτό της στοχοποίησης. Η νέα τακτική που λαμβάνει χώρα έχει ως επίκεντρο τα Μη Επανδρωμένα Αεροσκάφη (ΜΕΑ) τακτικού επιπέδου για τους Προωθημένους Αξιωματικούς Παρατήρησης (ΠΑΠ). Τα ΜΕΑ τακτικού επιπέδου των ΠΑΠ θα προσέδιδαν μεγάλη ακρίβεια πυρών και έγκαιρη προειδοποίηση σε βάθος.

Για το Πυροβολικό Μάχης ο εκσυγχρονισμός των MLRS M-270 και των RM-70 ταυτοχρόνως με την απόκτηση νέων βλημάτων και πυρομαχικών είναι το επόμενο πρόγραμμα. Ιδανικά το πρόγραμμα εκσυγχρονισμού των Μ-109 θα ήταν μια ακόμα ενίσχυση αλλά προβάλει ως πολυτέλεια.

Πεζικό

Το νούμερο ένα για το Πεζικό και συγκεκριμένα για το Μηχανοκίνητο Πεζικό είναι η έλλειψη ενός σύγχρονου ΤΟΜΠ και ΤΟΜΑ. Ειδικά για τις Τεθωρακισμένες Ταξιαρχίες το ΤΟΜΑ αποτελεί την πλέον ορθολογική λύση. Χρειάζονται τουλάχιστον 200 νέα ΤΟΜΑ και ακολούθως ένα πρόγραμμα εκσυγχρονισμού των ΛΕΩΝΙΔΑΣ και Μ-113 καθότι οι αριθμοί αυτών και ειδικά των Μ-113 δεν δύναται να αντικατασταθούν. Μια βιώσιμη λύση ώστε τα χρήματα να μείνουν στην ελληνική αμυντική βιομηχανία και συνεπώς στην Ελλάδα θα ήταν η ανάπτυξη ενός εθνικού ΤΟΜΠ σε μεσοπρόθεσμο ορίζοντα καθότι πρέπει να ανανεωθούν περίπου 2000 Μ-113. Σε κάθε περίπτωση νούμερο ένα είναι να αποκτηθούν άμεσα 200 νέα ΤΟΜΑ.

Ειδικές Δυνάμεις – Ταχύπλοα Σκάφη για τους Αμφίβιους Καταδρομείς

Το πρόγραμμα αυτό παρότι είναι της τάξης των 30-40 εκατομμυρίων ευρώ δυστυχώς παραμένει βαλτωμένο. Μολονότι, τα ταχύπλοα σκάφη των αμφίβιων καταδρομέων είναι μια πολύ έξυπνη και χρήσιμη προσθήκη για την Άμυνα του Αιγαίου εντούτοις το πρόγραμμα δεν αντιμετωπίζει τη δέουσα προσοχή και ενδιαφέρον.

 Τα ταχύπλοα σκάφη, το πρόγραμμα αναφέρεται ως «Σκάφη Συνοδείας και Συμβολής στην Άμυνα Νήσων» είναι νευραλγικό άμεσα να υλοποιηθεί. Ένα σύγχρονο σκάφος με ισχύ πυρός, θωράκιση, μεταφορική ικανότητα και ακτίνα δράσης θα ήταν προσθήκη τακτικής ευελιξίας και ευκινησίας στο Θέατρο Επιχειρήσεων του Αιγαίου μεταφέροντας δυνάμεις σε τόπο και χρόνο όπου αυτό ήταν απαραίτητο ανάλογα τη τακτική κατάσταση και φυσικά βοηθώντας τα μέγιστα σε αποστολές με στόχο την ανακατάληψη εθνικού εδάφους έπειτα από τουρκική ενέργεια σε μικρονήσια και βραχονησίδες.  Λύσεις υπάρχουν πολλές και δυνατότητες υπάρχουν και από την ελληνική αμυντική βιομηχανία.

Διαβιβάσεις (Επικοινωνίες – Ηλεκτρονικός Πόλεμος)

Το ζήτημα του εμπλουτισμού των συστημάτων ηλεκτρονικού πολέμου και της γενικότερης βελτίωσης ικανοτήτων και μέσων επικοινωνιών είναι άλλη μια από τις βασικότερες εξοπλιστικές ανάγκες. Το θέμα των επικοινωνιών εκτείνεται από το τακτικό έως το επιχειρησιακό και φυσικά το στρατηγικό επίπεδο που απαιτεί την ολοκλήρωση και εγκατάσταση συστημάτων διοίκησης και ελέγχου (C4ISR Command, Control, Communications, Computers, Intelligence, Surveillance and Reconnaissance).

Δεύτερον, μολονότι προαναφέρθηκε το ζήτημα των MEA τακτικού επιπέδου εντούτοις αδήριτη είναι η ανάγκη για τον εκσυγχρονισμό των Sperwer και κυρίως της  απόκτησης νέων ικανότερων ΜΕΑ με στόχο την αύξηση των επιχειρησιακών δυνατοτήτων συλλογής πληροφοριών, επιτήρησης και στοχοποίησης.

Διοικητική Μέριμνα – Φορτηγά Γενικής Χρήσης

Στις πιο βασικές ανάγκες του ΕΣ είναι τα νέα φορτηγά γενικής χρήσης για την αντικατάσταση των παρωχημένων Steyr 680. Μονόδρομος πρέπει να θεωρείται ένα εθνικό φορτηγό γενικής χρήσης κατηγορίας των 10 τόνων ώστε να λάβει χώρα η μέγιστη δυνατή εγχώρια προστιθέμενη αξία και παράλληλα η επανεκκίνηση της Ελληνικής Βιομηχανίας Οχημάτων παράλληλα με την εύρεση ενός ιδιώτη στρατηγικού επενδυτή. Ο κορμός της Διοικητικής Μέριμνας των Μονάδων του ΕΣ βασίζονται στο Steyr 680 πλην όμως το όχημα συμπληρώνει περί τα 50 έτη διαρκούς υπηρεσίας στις τάξεις του ΕΣ.

Ανασκόπηση

Προσπαθήσαμε όσο το δυνατό πιο επιγραμματικά να αναφερθούμε στις βασικότερες εξοπλιστικές αναγκαιότητες συγκροτώντας ένα πλάνο εξοπλιστικών ενεργειών όπως αυτό προαναφέρθηκε στις παραπάνω ενότητες. Προφανώς δεν αναλύθηκαν όλες οι ανάγκες οι οποίες είναι πολλές και απαιτούν ένα αρκετά μακροσκελές κείμενο. Η εξοπλιστική απραξία και απραγία των προγραμμάτων του ΕΣ άνω των 15 ετών οδηγεί με μαθητική ακρίβεια σε οδυνηρές συνέπειες.

Δεν θελήσαμε να εμπλακούμε αναλυτικώς σε επιμέρους ανάγκες των Όπλων του ΕΣ διότι αφενός θα ήταν ουτοπικό και αφετέρου θα χρειαζόμασταν χιλιάδες λέξεις, οπότε για οικονομία και περιεκτικότητα αναφερθήκαμε στις βασικότερες και κυριότερες.

Comments

  1. ακομα κ αυτα τα ολιγα χλωμο το κοβω καθοτι θελει πολλα ευρω,κ δυστυχως δεν εχουμε κ αν βαλουμε κ την φοβια του πολιτικου συστηματος κλαμα.

  2. Δυστυχώς, φοβαμαι ότι ο COVD19, θα είναι η αφορμή για να δοθεί η χαριστική βολή στο οποιο εξοπλιστικό πρόγραμμα υπήρχε για εκτέλεση η σε προγραμματισμό στη χώρα μας.

  3. Η πολιτικη ηγεσια ελεγε οτι η οποια εξοπλιστικη προσπαθεια θα γινει απο το 2025 και μετα, απο την στιγμη που θα εχουμε παγκοσμια οικονομικη κριση εφαμιλη της δεκαετιας του ’30 τοτε οι οποιες εξοπλιστικες προσπαθειες θα γινουν απο το 2040 ή το 2050, οποτε ισως τα παιδια μας να γραψουν για τους οποιους εξοπλισμους τοτε.

  4. Αποψη μού πως πρέπει να αποκτηθούν οπωσδήποτε uav που να μπορουν να φέρουν οπλισμό κ επίσης τα 28 apache να τα κανουμε 42 , βέβαια τα υπάρχοντα 19Α να αναβαθμιστούν κ επιπλέον αγορά αλλον 14 D Longbow ώστε να μπορούμε να επιτεθούμε δυναμικά εκεί που πρέπει. Κ επισης η FOS για τα ΝΗ 90.

    1. Υπάρχουν άλλες προτεραιότητες πιο επιγουσες από τα οπλισμένα UAV.
      Αγορά Apache ειναι εκτός λογικής, περιμένουμε μεταχειρισμένα D που θα ειναι διαθέσιμα τα επόμενα χρόνια.
      Τα A με μια ένα Ισραηλινό update πρέπει να κατέβουν Κύπρο αν παραλάβουμε D.

      1. Για μένα προτεραιότητα θα είχε η αγορά μεταχειρισμένων φρεγάτων…που θα ήταν άμεσα διαθέσιμες.
        Επειδή όμως μιλάμε για τον ΕΣ. Ο γείτονας ψάχνεται τώρα για μπάχαλο, όποτε ναι άποψή μ αν ηταν διαθέσιμα αλλα 14 apache d θα έπρεπε να τα χτυπήσουμε κ επίσης uav οπλισμένα γιατί όπως έλεγε ο Carl von Clausewitz: Επίθεση είναι η καλύτερη άμυνα

        1. Όχι ότι θα γίνει και τίποτα, αλλά καμιά 20αριά Lynx με τον πύραυλο Pr. Hawk, θα προβλημάτιζε πολύ κάθε αντίπαλο, με πολύ προσιτή τιμή (λέμε τώρα).

          1. Lynx είναι η λύση για να αποσυρθούν μαζικά τα RM-70, και ειναι αρκετά φθηνότερα από τα αμερικανικά MLRS συν ότι μπορούμε να τα πάρουμε με ότι κεφαλή ρουκέτας θέλουμε.

  5. Μεταξύ μας δεν βλέπω να γίνει τίποτα για 20 και 21… τουλάχιστον να δουλέψουν αυτά που έχουμε και ότι βρούμε από μεταχειρισμένα.
    Προτεραιότητες:
    1) Συμμάζεμα υπάρχοντος υλικού και κλείσιμο άχρηστων μονάδων.
    2) Επικοινωνίες.
    3) Φορτηγά από την ΕΛΒΟ, έστω στα 5τονα που έχει ΕΠΑ
    4) Μ1117 και Μ113Α3.
    Υ.Γ.1 Πρέπει να δημιουργηθεί ένα Ταμείο Εθνικής Αμυνας…
    Υ.Γ.2 Στο ναυτικό πολύ μεγάλο θέμα και δεν βλέπω καν να κινούμαστε για μεταχειρισμένα.
    Υποβρύχια Ula ή Tupi 209/1400 ή SAURO… και φρεγάτες ίσως δούμε κάτι να αποσύρεται γρηγορότερα.

  6. Το βασικό πρόβλημα όλων των Όπλων είναι ότι το Ναυτικό πήρε κάποια λεφτά, τα ξόδεψε με άσχημο τρόπο και τώρα θέλει και άλλα πολύ περισσότερα. Η τελευταία μεγάλη αγορά οπλικού συστήματος ήταν του ναυτικού (τα υποβρύχια) και μετά το Ναυτικό πάλι ξόδεψε έναν σκασμό για τα P3 , τις τορπιλακάτους και τα Ρομέο.

    Αν με τα λεφτά των P3 είχε κάνει μια αναβάθμιση των ΜΕΚΟ και αν είχε πάρει τορπίλλες, ενώ με τα λεφτά των Ρομέο έκανε συντήρηση και αναβάθμιση όλων των υφιστάμενων ελικοπτερων του, περίσσευαν λεφτά να πάρει και τις Αδελαίδες, με συνέπεια να έχει 4 ολοκαίνουργιες ΜΕΚΟ και 2 Αδελαίδες, ενώ με τα λεφτά των τορπιλάκατών και αν τσοντάριζε και κάτι ακόμη θα μπορούσε να πάρει τις 2 Fremm της Ιταλίας. Αν είχε γίνει αυτό, θα αποδεσμευόταν τα 2,5 δις των 2 Μπελάρων για τα άλλα όπλα, και θα είχαμε μια κοσμογονία.

    Όμως εμείς θέλαμε τορπιλάκατο του 1990 με παράδοση το 2020 σε τιμή κορβέτας, P3 σε τιμή σαν να παίρνουμε P8 και Ρομέο, μένοντας με μοντέρνα αοπλα υποβρύχια και χωρίς φρεγάτες.

    Με τα 2,5 δις που θα περίσσευαν, θα παίρναμε όλα τα ανωτέρω και πολλά παραπάνω. Και αν θέλανε να δώσουν δουλειά στα ναυπηγεία, εε ας τους δίνανε την συναρμολόγηση των ΤΟΜΑ.

    Στην λίστα θα ήθελα να προσθέσω και ραντάρ, και συνένωση όλων των ραντάρ σε ένα grid.

  7. Το τραγικό δεν είναι η έλλειψη ικανών αριθμών uav ή η έλλειψη χρημάτων για εξοπλιστικά, η τραγικότητα της κατάστασης είναι, όπως θα έχετε και σεις υποσυνηδητα καταλάβει, η έλλειψη χρόνου τώρα πια.

  8. Θα παρακαλούσα να μην ξανακούσω για δήθεν COVD19 στα εξοπλιστικά.
    Γιατί τον ιο αυτό τον έχουν οι Ε.Δ. 15+ χρόνια τώρα.

    1. Δυστυχώς θα το ακούσεις και παρα πολύ δυνατά!!
      Κοιτάμε για μείωση στο ΑΕΠ από -10% έως και -30% ( ΟΟΣΑ)
      Και αυτά με δημόσιο χρέος στο 180% του ΑΕΠ
      Βάλε και ιδωτικό τομέα σμπαραλιασμένο και ένα 1 κατομυριο επιπλέον άνεργος
      Ποιος θα υπογράψει εξοπλιστικές δαπάνες σε αυτό το τοπίο?

      1. Σωστά αυτά που λες αδερφέ.
        ΑΛΛΆ με τις ανάγκες που υπάρχουν στις Ε.Δ αν αυτοί που πρέπει υπογράψουν προγραμματα τα οποία μπορούν να εκτελεστούν στην Ελλάδα από δικές μας εταιρείες κ στους άνεργους θα δώσουν δουλειά κ παραγωγή ΑΕΠ θα υπάρξει κ τις εταιρείες θα σώσουν.
        Δυνατότητες κ εταιρείες υπάρχουν, αποφάσεις, πολιτική βούληση κ προγραμματισμός χρειάζεται.
        π.χ Χρειαζόμαστε 380-400ΤΟΜΑ.
        Καινούργια δεν μπορούμε να πάρουμε το ξέρουμε όλοι. Τα M2A0 που μας δίνουν(???? ) οι Αμερικάνοι είναι 35-40 χρονών κ χρειάζονται 3+ εκατ έκαστο για να συμμαζευτουν κ να μας βγάλουν βαριά 10 χρόνια.
        Με πολύ λιγότερα λεφτά η EODH αναβαθμίζει όλα τα ΛΕΩΝΊΔΑΣ αλλά κ έναν μεγάλο αριθμό από τα M113 κάνοντάς τα αξιόμαχα να προσφέρουν κ αυτά άλλα 10 αντί των M2 χωρίς να χρειάζεται να προστεθεί ένα νέο σύστημα στην αλυσίδα υποστήριξης.
        Πόσο μάλλον αν πέσουν τα ίδια λεφτά που θα κοστίσει το συμμάζεμα των M2 δίνοντας την δυνατότητα να εμπλακούν στο πρόγραμμα κ άλλες ελληνικές εταιρείες όπως η IDE ,η Miltech κ άλλες .
        Η ίδια εταιρεία μπορει να αναλάβει κ τα LEO2HELL στο κομμάτι extra θωράκισης αλλά κ τα LEO2A4 αλλά κ τα LEO1 πάντα σε συνεργασία με άλλες εταιρείες.
        Όλα αυτά σημαίνουν Extra θέσεις εργασίας αύξηση ΑΕΠ αλλά κ δυνατότητες να αναλάβει η εταιρεία συμβόλαια από φίλες κ συμμαχικές χώρες που έχουν τέτοια οχήματα (Κύπρος, Αίγυπτος) με ότι αυτό συνεπάγεται.
        Όπως είπα δυνατότητες υπάρχουν το ίδιο κ εταιρείες που ασχολούνται κ μπορούν να κάνουν την δουλειά.
        Κ στο ναυπηγικό κομμάτι αλλά κ αλλού αρκεί να υπάρχει πολιτική βούληση.
        Από εδώ και πέρα Αγορές οπλικών συστημάτων μόνο με μεταφορά τεχνολογίας κ συμπαραγωγή.

        1. Οποτε έχει εμπλακεί ντόπια βιομηχανία το κόστος έχει πάει στα ύψη και έχουν σημειωθεί τεράστιες καθυστερήσεις

          Εφόσον μπορούμε να πάρουμε M113A3 ΤΖAΜΠΑ από δεν αξίζει να επενδύσουμε μια στα υπάρχοντα M113

          Το Λεωνίδας για να γίνει ΤΟΜA θέλει αρκετά χρήματα και έχει σοβαρότατους περιορισμούς

          Η ΕΛΒΟ είναι υπό διάλυση ενώ η EODH κάνει μονο θώρακες προστασίας

          Δεν υπάρχει η βιομηχανική υποδομή και δεν έχουμε το χρήμα και το χρόνο να τη στήσουμε

          Οποτε μας βλέπω με ότι έχουμε και με οτi μεταχειρισμένο μας παραχωρήσουν στο ΤΖAΜΠΑ

          1. «Εφόσον μπορούμε να πάρουμε M113A3 ΤΖAΜΠΑ από δεν αξίζει να επενδύσουμε μια στα υπάρχοντα M113»

            Δεν υπαρχει περιπτωση να παρεις τοσο μεγαλο αριθμο M113A3.Εξαλλου αρκετα απο τα υπαρχοντα M113 κανουν πλεον μονο για ανταλλακτικα και χρηζουν αμεσης αντικαταστασης.

          2. Όντως πιθανότητες για πολλές εκατοντάδες Μ113Α3 είναι ελάχιστες.
            Από την άλλη εκτεταμένες μετασκευές 40-50 ετών οχήματα είναι εκτός λογικής. Οι Αυστραλοί αντιμετώπισαν και πολλές δυσκολίες τεχνικά και τελικά αποφάσισαν να το αλλάξουν, οι Ισραηλινοί από την άλλη προωθούν την λύση μαζικής αντικατάστασης των Μ113 με ΕΙΤΑΝ.
            Δύσκολη εξίσωση… επιτακτικές οι ανάγκες, χρήμα με το σταγονόμετρο.

      2. » Ποιος θα υπογράψει εξοπλιστικές δαπάνες σε αυτό το τοπίο?»

        Απαντω – ειμαι βεβαιος πως κι εκατομμυρια Ελληνες πολιτες το ιδιο δηλωνουν .

        Οσοι δεν μπορουν να φερουν τις αλλαγες που πρεπει και απαιτει οη Ελληνικη κοινωνια κι το Ελληνικο Εθνος, τοτε απλα πανε σπιτακια τους !!

        1. Aʼμα ήσουν μακροχρόνια άνεργος με κάποια οικογένεια να στηρίξεις και δεν έβλεπες φως στον ορίζοντα είσαι σίγουρος πως θα ζήταγες αύξηση αμυντικών δαπανών και νέα εξοπλιστικά?

          Η κατάσταση θα γίνει πολύ δύσκολη ο ιδιωτικός τομέας σμπαραλιάστηκε

          1. Δεν εχει καμια σημασια τι θα ηθελα ή τι θα ζητουσα.

            Σημασια εχει το Εθνος, κι ΜΟΝΟ αυτο !

            Περισσοτερα κανονια κι λιγοτερο βουτηρο, ειπε καποιος.

            Ή αυτο που ελεγαν οι αδελφοι Κυπριοι. Την Ελλαδα θελομεν κι ας τρωμεν πετρες.

            Τωρα, εαν μερικοι θελουν να εχουν την ζωη τους την παλια με τις εξοδους κι τις πιστωτικες καρτες κι τα ταξιδακια τους, εν καιρω οικονομικου, βιολογικου κι εθνικου πολεμου, τοτε μπορουν να παρουν τα αεροπλανο ή το βαπορι κι να πανε στην ευχη της Παναγιας!

            υ.γ.
            Ναι, πραγματι ο ιδιωτικος τομεας σμπαραλιαστηκε διοτι ηθελαν να διογκωθει κι να μεγαλουργησει ο δημοσιος τομεας.

            καιρος να ανοιξουν ΟΛΑ τα στρατιωτικα εργοστασια κι να πιασουν θεση στην λουριδα παραγωγης μερικοι με παχυ παχυ πισινο απο το πολυ καθισιο εκει στα ανακτορα του δημοσιου.

      3. Απλά λέω ότι, όπως και να ήταν τα νούμερα, τα άλλα ….νούμερα, τα ίδια ….νούμερα θα έδιναν για τα εξοπλιστικά. Πέρσι με υπερπλεονάσματα, είδαμε ένα φετινό (εξοπλιστικό) προϋπολογισμό έως και μικρότερο. Η χώρα υπο-εξοπλίζεται χρόνια τώρα. Δεν περίμενε τον ιο για να φρενάρει.
        Ούτε το φετινό το δέχομαι. Γιατί μέχρι μέσα Μάρτη, έχοντας περάσει περίπου το 1/5 της χρονιάς χωρίς ιο, ΟΥΤΕ ΕΝΑ βασικό πρόγραμμα δεν ξεκίνησε.

  9. Λογικότατες οι προτεραιότητες που αναφέρονται στο άρθρο

    Έχουν σκάσει δημοσιεύματα πως θα προχωρήσει το νέο «εθνικό» όπλο και το νέο »εθνικό» πιστόλι

    Γιατί έχω την εντύπωση πως θα δούμε το έργο (τραγέλαφο) των P3 αυτή τη φορα στον στρατό με πρωταγωνιστή το νέο όπλο?

    Πάνε καλά ?

  10. Για τους Τούρκους διαβάζω ότι καταρέει η οικονομία, καταρρέει το κράτος, θερίζει ο ιός, έχουν προβλήματα σ’όλλα τα μέτωπα, με την Δύση, την ΕΕ, δεν τους βγαίνουν τα σχέδια κτλ. Η αλήθεια είναι ότι συνεχίζουν αμείωτα τα εξοπλιστικά τους, συνεχίζουν να επενδύουν σε όλλους τους κλάδους, να παράγουν και να εξάγουν. Πάνε τις ΕΔ τους τεχνολογικά στον 21ο αιώνα με δικά τους συστήματα, ενώ εμείς μιλάμε ακόμη για 40 χρόνια παλιά Bradley και ξένα συστήματα του 20ου αιώνα.
    Πρέπει να τρέξουμε κάποια πράγματα.
    Πρώτα πάνω απ’όλλα να προστατεύσουμε το ανθρώπινο δυναμικό με συστήματα θωράκισης, αυτοπρωστασίας, αντίμετρα και ηλεκτρονικό πόλεμο.
    Επένδυση σε κατευθυνόμενες βόμβες, ρουκέτες, mlrs, Toma.
    Τέλος και πολύ σοβαρό, επένδυση σε μη επανδρωμένα.
    Πρέπει να επενδύσουνε και σε εγχώρια συστήματα. Το να περιμένουμε το έλεος των ξένων και εκπτώσεις χωρίς να μην μπορούμε να παράγουμε τίποτα μόνοι μας, είναι ντροπή.

  11. Η φιλοσοφια – διοτι περι ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ «φιλοσοφιας» προκειται – πως μονο αγοραζω πολεμικο υλικο και συναμα αφαιρω την δυνατοτητα κι τα κινητρα εγχωριας κατασκευης κι παραγωγης πολεμικου υλικου, ειναι ενας μονοδρομος οπου ΝΟΜΟΤΕΛΕΙΑΚΑ θα μας αδηγησει στην αυτοκαταστροφη κι τον Εθνικο ευνουχισμο!

    Αλλα, αφου ακομα υπαρχουν ελλειπει νοητικως ατομα στην Ελλαδα, τοτε γιατι να μην πουλησεις σε αυτον τον λαο φυκια για μεταξωτες κορδελες;;;

    1. Η επισήμανση είναι σωστή. Απλά, αν μπεις σε διαδικασία ανάπτυξης και παραγωγής οποιουδήποτε οπλικού συστήματος, θα πρέπει να υπάρξουν και παραγγελίες καινούργιου υλικού από τις Ε.Δ. για να στηριχτεί αυτή η παραγωγή. Το πρόβλημα εδώ είναι ότι οι Ε.Δ., επί 15 χρόνια τώρα (στο ναυτικό 21 χρόνια τώρα), δεν παραγγέλλουν νέα συστήματα. Αρκούνται σε διάφορα χρήσιμα μεν αλλά μικροπρογράμματα δε και εκείνα λειψά ακόμα και σε επίπεδο φθηνών αναβαθμίσεων.

      1. Αυτο γινεται πραγματι.

        Οι ΕΔ, ομως δεν ειναι αυτοκεφαλες, σωστο;;

        Αρα οι πολιτικοι προισταμενοι των ΕΔ, τι αποφασιζουν;; Εκει πρεπει να εστιαστουμε.

        Μηπως αποφασιζουν – οι πολιτικοι προισταμενοι των ΕΔ – βαση πολιτικης αναγκης ειτε δικης τους ειτε συλλογικης πολιτικης αναγκης του πολιτικου φορεα στον οποιο ανηκουν;;

        Διοτι εαν δεν το εχουνμε αντιληφθει, καλως θα ειναι να αποδεχτουμε μια πικρη αληθεια.
        Οι οποιες, δηλαδη ΟΛΕΣ, παραγγελειες κι συμφωνιες αγορας πολεμικου υλικου απο ξενους οικους ή απο διακρατικες συμφωνιες, γινοντα αποκλειστικα κι μονο ως ασκηση εξωτερικης ή εσωκομματικης πολιτικης και σχεδον ποτε, ως κριτηριο το Εθνικο συμφερον.

        Αρα, ειναι πολυ πιθανο στις ΕΔ να επιβαλλονται προγραμματα ειτε εκσυχρονισμου σε υπαρχον υλικο ειτε αγορας νεο προιοντος. Που ειτε τους αρεσει ειτε οχι, θα συνυπογραψουν.

        Οχι βεβαια πως ειναι ανευ ευθυνων μερικοι (ή η πλειονοτητα ενδεχομενως) ανωτεροι αξωματικοι που εχουν κι πολιτικη ιστορια.

        Μην ξεχασουμε το παραδειγμα του Ι. Μεταξα.
        Οχι απλα υποστηριξε την εγχωρια αμυντικη βιομηχανια, την εποχη του. Επεβαλε στις τοτε ΕΔ την θεση του κυριου αγοραστη κι χρηστη της Ελληνικης Αμυντικης βιομηχανιας – κι ως στρατιγικη θεση εθεσε τις βιομηχανιες αυτες ως κυριο εξαγωγεα σε τριτες χωρες.

        Το μονο που χρειαζεται σημερα η Ελλαδα ειναι πολιτικη βουληση κι θαρρος. Δηλαδη, εθνικο φρονημα, τιποτα αλλο!

        υ.γ.
        Σε ενα ευνομουμενο κι εννομο κρατος οι ΕΔ, ΔΕΝ εχουν κανενα δικαιωμα εκφρασης πολιτικης γνωμης κι ιδεολογικης πεποιθησης. ΠΟΤΕ !

        Απο τον ανωτερο αξιωματικο μεχρι κι τον τελευτο κληρωτο οπλιτη.

        Οι ΕΔ δεν ειναι μια ΔΕΚΟ, ειναι ενα ιδιορρυθμο ενοπλο σωμα της Ελληνικης κοινωνιας που υπηρετει βαση τους νομους κι το Συνταγμα το Εθνος – χαρακτηρες κι ιδιαιτεροτητες ΔΕΝ εχει δικαιωμα να εκφρασει ή να επιδειξει.

        Οι Ελληνικες ΕΔ εκτελουν λειτουργημα στην Υπηρεσια του Ελληνικου Εθνους.

        Τα μελη στις ΕΔ, ακολουθουν τους νομους το Συνταγμα κι βαση του Ορκου εκετελουν διαταγες ανωτερων αξιωματικων οι οποιοι εκτελουν τις διαταγες των ανωτερων προισταμενων του εκαστοτε πολιτειακου καθεστως.

  12. Λοιπόν η σύνοψη αναγκών σε ένα άρθρο είναι συγκλονιστικη και χωρίς να περιλαμβάνει ΠΑ και ΠΝ. Χρειαζόμαστε 20 δις να σουλουπωσουμε την κατάσταση. 10 για ΠΝ και 10 για όλους τους αλλους. Έχουμε χάσει την κούρσα εξοπλισμών που μας ώθησε η Τουρκία, όπως παλιά η ΣΕ από τις ΗΠΑ. Βασικοί λόγοι η εκτεταμένη διαφθορά, ο ανορθογισμος του κράτους και η στρεβλη οικονομία.
    Η Ελλάδα πρέπει να αλλάξει μυαλά για να σταθεί στα πόδια της. Ορθολογικά ένα σοβαρό κράτος με τα φυσικά πλεονεκτήματα της Ελλάδας θα μπορούσε να έχει διπλάσιο ΑΕΠ.

    Η Ρωσία μετά την κατάρρευση, που χρησιμοποίησα ως παράδειγμα, προχώρησε σε πλήρη αναδιοργανωση των ΕΔ με κλείσιμο πολλών μονάδων, μείωση μέσων κλπ. Πρέπει και εμείς να βαλουμε προτεραιότητες και να εξοικονομησουμε χρήματα. Άχρηστα στρατόπεδα., 200 τύποι ελικοπτέρων, σκαφών κλπ. σε όλο το κράτος πρέπει να σταματήσουν εδώ. Δεν πάει άλλο. Ξαφνικά εν μέσω κρίσης κάποιοι είχανε καιλε για ναυτική αεροπορία με θαλάσσιες ντακοτες. Τώρα δεν έχουν χρήματα για εκπαίδευση, και κανένα αεροσκάφος ναυτικής συνεργασίας . Κάποιοι αρνούνται να συνέλθουν.
    Ακούγεται ότι η Τουρκία πάει για κατάρρευση. Μόνο μία πολιτική λιτότητας που θα οδηγήσει σε αναστολή των εξοπλιστικών της προγραμμάτων μπορούμε να ελπίζουμε.

  13. Όντως οι ανάγκες του ΕΣ είναι αυτές. Προσωπικά θα έλεγα πως είναι μεγαλύτερη ανάγκη η αντικατάσταση των Hawk σε σχέση με τα OSA. Στη δεύτερη περίπτωση (OSA) τα Tor είναι μονόδρομος. Τα OSA όμως κάλλιστα μπορούν και πρέπει να περάσουν στην Κύπρο. Και παθητική λειτουργία έχουν και μάλλον δεν θα δυσκολευτούν απέναντι στο κύριο βομβαρδιστικό της ΤΑ που είναι το F4E.
    Ας ελπίσουμε πως τη στιγμή που οι ΗΠΑ έχουν δρομολογήσει την αντικατάσταση του 5,56 εμείς να μην περάσουμε σκανδαλωδώς στο αναιμικό αυτό διαμμέτρημα το οποίο είναι πλήρως ακατάλληλο και για τις ελληνικές ανάγκες. Καλό είναι να περιμένουμε λίγο και να περάσουμε κατευθείαν σε 6,8. Προσωπικά δεν θα ήθελα να αποκρούσω απόβαση με 5,56 ούτε το βρίσκω λογικό να τρέχουμε στις αποθήκες για G3 όπως οι Αμερικανοί έτρεχαν για M14 αφού το M16 παρα τις απανωτές αυξήσεις στα grain της βολίδας δεν έκανε.

    1. » Δεν υπάρχουν χρήματα. Απλά ότι μας έρθει από US. Ή ότι πάρουμε από μεταχειρισμένα.»

      Μην το λες αυτο.

      Τα μηχανηματα αυτοματης ληψης χρηματων τα γνωστα «ATM», ειναι φισκα απο αλλοδαπους που λαμβανουν ΤΖΑΜΠΑ χρημα, το οποιο προερχεται απο τους φορους των Ελληνων !!

      (να το θεσω διαφορετικα)

      Πολυ απλα, χρημα υπαρχει μπολικο χρημα, αλλα ΟΧΙ για Ελληνες!!

  14. Συγχαρητήρια για το άρθρο σας, πολύ στοχευμένα περιγράφετε την κατάσταση. Καταρχήν είναι τρέλα για μία χώρα να δίνει ένα σωρό χρήματα για εξοπλισμούς αν δεν έχει την οικονομιά που πρέπει. Η Τουρκία γι’ αυτό στράφηκε στην εγχώρια αμυντική βιομηχανία. Για να έχουμε αναβάθμιση της άμυνας έπρεπε να έχουμε σημαντική αύξηση του ΑΕΠ. Έτσι όπως διαμορφώθηκε η κατάσταση με τον ιό μία είναι η λογική επιλογή. Τα όποια χρήματα να δοθούν αποκλειστικά σε εγχώρια αμυντική βιομηχανία για συντήρηση/αναβάθμιση του εξοπλισμού που έχουμε.
    -Έχει γίνει η αρχή με τον Ελληνικό UAV πρέπει να συνεχίσουμε.
    -Ταχύπλοα σκάφη: Πόσο δύσκολο είναι να παράγουμε τα δικά μας. Δεν λέμε για σχέδια όπως Ελληνική Φρεγάτα.
    – Επικοινωνίες – Ηλεκρονικός πόλεμος: Ο πιο σημαντικός τομέας γιατί μπορεί να αχρηστεύσει κορυφαία συστήματα ραντάρ και επικοινωνίες, αμυντικά και επιθετικά όπλα. Ένας ηλεκτρονικός πόλεμος μπορεί να προκαλέσει χάος και πανικό στον εχθρό. Γιατί έγινε το φτιάσκο με τη SONAK? Πετάξαμε 43 εκατομύρρια έκανε δικαστήριο η Ελληνική εταιρία στο δημόσιο και δικαιώθηκε και κράτησε τα χρήματα! Επιτέλους πρέπει να γίνει σωστά αυτή τη φορά από Ελληνική εταιρία.
    – Δημιουργία μονάδων συντήρησης υλικού: Όπως πολύ σωστά είπε κάποιος φίλος που σχολίασε ακόμα και τα ναυπηγεία μπορούν να πάρουν έργο όχι ντε και καλά πλοίων. Πρέπει να μπορούμε εμείς να συντηρούμε όπλα. Για παράδειγμα συντήρηση των μηχανών των super vita. Πρέπει να γίνει οργανωμένο πρότζεκτ να μπορούμε για αρχή όχι να κατασκευάσουμε αλλά να συντηρούμε τα όπλα που θέλουμε να κραρήσουμε για χρόνια ακόμα και γιατί όχι να τα αναβαθμίσουμε κιόλας.
    Γιατί εστιάζω σε όλα αυτά? Γιατί μόνο έτσι θα γίνει η χώρα να στυρίξει το ΑΕΠ. Αγορά ότιδήποτε από το εξωτερικό δεν είναι καθόλου σίγουρα ότι θα είναι οικονομικά βιόσημο. Πρέπει να δούμε ρεαλιστικά την κατάσταση.

  15. Τα τζάμπα λεφτά των αλλοδαπών είναι από ευρωπαικά κονδύλια (που φυσικά έχουμε συμβάλει και εμείς ένα ποσοστό σε αυτά) και δεν προορίζονται για τους Έλληνες πολίτες ούτε φυσικά για εξοπλιστικές δαπάνες αλλά αποκλειστικά για τους αλλοδαπούς. Μην λέμε ότι θέλουμε απλά για να το πούμε. Όλοι έχουμε τις ανησυχίες μας για το μέλλον και την λειτουργία και ευημερία της χώρας μας, αλλά να λέμε σωστά τα πράγματα και όχι όπως μας βολεύει. Ούτε εμένα φυσικά μου αρέσει αυτό που γίνεται με τους λάθρο κάτι και πρέπει να σταματήσει άμεσα, αλλά μην έχουμε μειωπική αντιμετώπιση της κατάστασης γιατί μόνο σε κακό θα μας βγει. Αλλού βρίσκεται το πρόβλημα της έλλειψης ρευστότητας και της κατάστασης γενικότερα που έχουν περιέλθει οι ένοπλες δυνάμεις. Μην ψάχνουμε να ρίξουμε το φταίξιμο σε λάθος κατεύθυνση γιατί τότε απλά δίνουμε συγχωροχάρτι σε αυτούς που πραγματικά φταίνε. Και φυσικά όσον αφορά τις ένοπλες δυνάμεις καταλαβαίνουμε όλοι φυσικά ότι δεν φταίνε μόνο οι πολιτικοί για την κατάσταση, αλλά και οι στρατιωτικοί (προσωπική άποψη ότι οι στρατιωτικοί έχουν ακόμα μεγαλύτερο μερίδιο ευθύνης).
    Φιλικά

  16. Πραγματικά, δεν μπορώ να θυμηθώ πότε είχαμε τόσες πολλές τρύπες να κλείσουμε σε τόσα μέτωπα! Και με την νέα ύφεση που έρχεται δύσκολο να υλοποιηθούν αυτά που γράφουμε και γράφετε. Αν τα πράγματα ήταν νορμάλ, τότε οι ανάγκες μας είναι:

    – προσθήκη Trophy στα Λεο-2 και εκσυγχρονισμός των Α4.
    – αντικατάσταση Α/Τ Fagot με Spike-LR II, Kornet-EM, TOW-2RF AERO
    – ανάπτυξη εθνικου ΜΕΑ και αγορά Reaper (& στην εκδοση Sea Guardian για το ΠΝ).
    – αναβαθμιση MLRS , νέα πυρομαχικά και Deep Strike
    – ομοίως για τα RM-70 ή αγορά νέου συστήματος κατηγορίας Lynx.
    – μετατροπή 80 Μ-1117 σε FIST-V με ΕΟ/IR ιστό.
    – σκούπισμα οτι Pzh-2000 / M-109A5/ M-109KAWEST υπάρχει διαθέσιμο.
    – αντικατάσταση OSA & Hawk με κοινούς πυραύλους που χρησιμοποιούν ΠΝ/ΠΑ. π.χ IRIS-T SLM / NASAMS-II

    – AH-64 εκσυγχρονισμός των σκοπευτικών όλων Α/D. Στα Α+, αλλαγή συστήματος ΗΠ και πιστοποίηση Spike-ER II/NLOS. Αγορά 4 AH-64D Longbow από το Θείο για συμπλήρωση απωλειών και αρχικής απαίτησης για ρανταρ Longbow.
    – μετατροπή 4 Σινούκ σε Ειδικών Επιχειρήσεων με FLIR, σύστημα ΗΠ, terrain following radar και αλλαγή κινητήρα στην πρώτη παρτίδα.
    – Ανάπτυξη/αγορά συστήματος ΗΠ σε τροχοφόρα καθώς και ατρακτίδια απο ΜΕΑ.

    Τώρα για φορτηγά, οχήματα γενικής χρήσης, τυφέκιο, και ΤΟΜΠ, Ε/Π λογικά θα περάσουν σε δευτερη μοιρα, μιας και απαιτείται συμπαραγωγή και δημιουργία γραμμής παραγωγής (=αμυντική βιομηχανία).

      1. Και δεν εχω αναφερθεί καν σε:

        – αγορά Javelin & Spike SR ή αντίστοιχα.
        – σκούπισμα οτι VBL & MRAP υπαρχει
        – AGM-114L & APKWS
        – αριθμός M1156 Precision Guidance Kit ή αντίστοιχα
        – πυργος 30mm σε 164 Λεωνίδας για αρχή και εκσυχρονισμός των υπολοίπων (αν μπορεί να μπει νεο ΣΕΠ και κινητήρας στο Κενταυρος και να αρχίσει η παραγωγή του?) Γενικα ο σωστός οπλισμός ΤΟΜΑ ειναι 30mm, 2 Α/Τ Spike/Tow & Mini-Trophy με θωράκιση 30mm στο εμπρόσθιο τόξο κ 14.5 περιμετρικά.
        – οτι Μ113Α3 κ Μ2Α2 υπάρχει (ακόμα και τα Μ2Α0 του ’80 είναι προτιμότερα από τα Μ-113Α1 του ’60)
        – για τα 84 τροχοφόρα και 77 αμφίβια του ΕΜΠΑΕ(του ποιου?) δε θα μιλήσω καν.
        – EC145/UH-72 για απόσυρση των Χιούι (οχι σε Μπλακχωκ – Α)

    1. Αντι για το trophy, μηπως καλυτερο κι πιο αποτελεσματικο στην βιωσιμοτητα των αμρατων μαχης ειναι το Ρωσσικο afganit ;;;

      για ριξε μια ματια.

  17. Όλες οι ανάγκες του άρθρου είναι πολύ σωστές, και μιλάμε πάντα για τον στρατό, άρα αφήνω αεροπορία και ναυτικό απέξω. Το βασικό θέμα φυσικά είναι ότι ξέρουμε τι θέλουμε, αλλά δεν έχουμε λεφτά, άρα πάμε για προτεραιοποίηση και να δούμε αν κάτι που μπορεί να είναι χαμηλότερα σαν προτεραιότητα μπορεί να καλυφτεί χωρίς λεφτά (έστω μπάλωμα) ενώ αν κάτι είναι ψηλά σαν προτεραιότητα αλλά λεφτά γιοκ, βλέπουμε μετά.

    1) UAV’s. Οποιοδήποτε καλό UAV και να πάρουμε, θα είναι ακριβό, ωστόσο υπάρχει ένα αρκετά καλό (με ελαττώματα) που μπορούμε να πάρουμε άμεσα, σε μεγάλες ποσότητες και τζάμπα.
    Και το όνομα αυτού Predator.
    Η Αμερική τα έχει αποσύρει, έχει μεγάλο αριθμό, έχουν καλές επιδόσεις (πτητικά είναι στο ίδιο επίπεδο με τα Bayraktar και ίσως καλύτερα σε σένσορες αντίσταση σε παρεμβολές κτλ). Θεωρώ εκ των ουκ άνευ να πάρουμε. Δεν έχει νόημα να κάνουμε δικά μας καινούργια σε αυτή την κλάση, ας μάθουν οι δικοί μας πάνω σε αυτά (πτήση, αξιοποίηση πληροφοριών, διακλαδική ενσωμάτωση, και γιατί όχι και οι μηχανικοί να μάθουν πάνω στην επισκευή και τις πατέντες σε αυτά και μετά ας κατασκευάσουν ένα).
    Δεύτερη δυνατότητα: Να πάρουμε μερικά καλά και μοντέρνα, με χρηματοδότηση της ΕΕ για περιπολίες στο Αιγαίο και λαθρομετανάστες. Θα επιδοτηθούν αδρά (άρα για εμάς φτηνά) ενώ μπορούμε να φροντίσουμε να έχουμε έτοιμο κιτ που να τα μετατρέπει σε οπλισμένα, αν χρειαστεί ποτέ.
    Κόστος=0 έως 50 εκατομμύρια

    2) Απάτσι: Τα παλιά, θα πρέπει να συντηρηθούν και να αναβαθμιστούν. Οι Ισραηλινοί έχουν έτοιμα πακέτα, και φτηνά. Επίσης λόγω του ότι σε λίγο οι Αμερικάνοι θα ξεφορτώνουν καραβιές από τα πιο σύγχρονα, νομίζω στην τιμή μπορούν να κάνουν καλή έκπτωση, καθώς αν δεν αναλάβουν έργο αναβάθμισης τώρα, σε 3 χρόνια για αυτούς θα είναι χαμένο αφού μπορούμε να πάρουμε τα νεώτερα που θα αποσύρει η Αμερική. Επίσης να πλασαριστούμε στην Αμερική για αίτημα από τα σύγχρονα που θα αποσύρουν, ώστε να μπούμε από τους πρώτους στην ουρά.
    Κόστος=80-120 εκατομύρια ανάλογα με την περίπτωση

    3) Πυραύλους για τα Απάτσι και τα Καιόβα. Και από Αμερική και από Ισραήλ (με τους Ισραηλινούς να είναι φτηνότεροι και με μεγαλύτερη εμβέλεια). Γενικά με το Ισραήλ μπορεί να γίνει ένα γενικότερο και μεγάλο ντηλ που να ρίξει την τιμή το οποίο αναφέρω κάτω.
    Κόστος=5-40 εκατομμύρια ανάλογα με το αν θα είναι ρουκέτες της πλάκας ή αν θα είναι επιδόσεων, και τον αριθμό.

    4) Trophy και μίνι Trophy για τα άρματα. Θα αλλάξει άρδην την επιβιωσιμότητά τους (αλλά και την ψυχολογία του πληρώματος σε μία σύρραξη).
    Κόστος=από τα πιο ακριβά των ανωτέρω, εξαρτάται από τον αριθμό συστημάτων

    Με τα ανωτέρω, ναι μεν δεν κλείνει ούτε το 25% των αναγκών, αλλά είναι μια πολύ γρήγορη και σχετικά οικονομική αναβάθμιση, αν μπουν και συστήματα αυτοπροστασίας των ελικόπτερων, δωρεάν M-117 κτλ αεροπορία στρατού και τεθωρακισμένα έκλεισαν.

    Γενικά με το Ισραήλ θα μπορούσε να γίνει μεγάλη συμφωνία που να περιλαμβάνει ολόκληρη παλέτα συστημάτων, με συνέπεια αν και η κάθε παραγγελία/σύστημα μπορεί να έχει μικρό συνολικό κόστος, το σύνολο να είναι τέτοιο που να μπορούν να δώσουν δυνατή έκπτωση. Αναβάθμιση Απάτσι, αντιαρματικοί κτλ πύραυλοι, Trophy/μίνι Trophy, ενώ θα μπορούσαν να παίξουν και στα επιδοτούμενα UAV’s. Περαιτέρω γιατί να μην τους σκεφτούμε και για την αντικατάσταση αντιαεροπορικού συστήματος μικρού βεληνεκούς, καθώς στην αντιαεροπορική/πυραυλική προστασία είναι καλοί γενικότερα, ενώ έχουν και καλά συστήματα ραντάρ.

  18. Θα προσθετα δυο ακομη εξοπλιστικα που κατα τη γνωμη μου ειναι τελειως απαραιτητα,η τοποθετηση ενος συστηματος ενεργητικης θωρακισης στα Leo2 καθως και η προμηθεια του Deepstrike..επισης ιδιαιτερα χρησιμη θα ηταν και η αναβαθμιση των ATACMS στα 300χλμ ενω ιδιαιτερη μεριμνα πρεπει να δοθει στην προστασια των Σχηματισμων του ΕΣ απο εναεριες απειλες οπως πυραυλοι,drones κτλ..Παντως δεν θα πρεπει να χρησιμοποιηθει η κριση του κορωνοιου σαν προσχημα για επιπλεον καθηστερησεις στα εξοπλιστικα,χρηματοδοτηση θα εχουμε απο την ΕΕ και απο την ΕΚΤ,ηδη εχουμε μεινει πισω στους εξοπλισμους ενω ειναι βεβαιο οτι οι γειτονες δεν θα νοιαστουν αν εμεις ειχαμε οικονομικη η υγειονομικη κριση..

  19. Αναρωτιεμαι σε ολη αυτη την παραξενη φρεμνιτιδα ενισχυσης του ΕΣ, το μονο Ελληνικης κατασκευση κι σχεδιασης IFV/ΤΟΜΑ, ΚΕΝΤΑΥΡΟΣ θα λαβει κανενα ενδιαφερον για ανανεωση κι παραγωγη;;;

    Διοτι το 2000 που εκανε την εμφανιση του στο πεδιο αξιολογησης κι πιστοποιησης εκει στο Λιτοχωρο την εποχη εκεινη ηταν ενα απο τα πιο ανεπτυγμενα ΤΟΜΠ στον δυτικο κοσμο.

    Αληθεια γιατι δεν προχωρησε η παραγωγη κι ερευνα σε ενα τοσο αξιολογο προιον;;;;

    παλι το περιβοητο «αορατο» χερι;;;

    1. Το χειρότερο όχημα ήταν σε όλους τους τομείς με διαφορά. Εργονομία αίσχος, επιδόσεις στο πεδίο βολής για κλάματα, κόστος στον θεό. Ο ΕΣ το απέρριψε και μετά από διαπραγματεύσεις κατέληξαν να αποκτηθούν 150 CV90MK 2.

      1. Και που στηριζεσαι για αυτες τις απολυτες αποψεις σου;;

        Εχεις καμια εκθεση απο καποιον οικο στον τομεα, οπου αναλυει κι συγκρινει αλλων κατασκευαστικων εταιριων ΤΟΜΑ της εποχης του 2000 εναντιον του ΚΕΝΤΑΥΡΟΣ της ΕΛΒΟ;;

        Εαν εχεις θα ηθελα πραγματι να δω κι εγω μια τετοια εκθεση. Να καταλαβω που στηριζεσαι για να εισαι τοσο βεβαιος στην αποrριψη των ικανοτητων του ΚΕΝΤΑΥΡΟΣ.

  20. Τα πιο βασικά προγράμματα του ΕΣ αυτήν την στιγμή πέρα από τα ανταλλακτικά και τα πυρομαχικά, είναι αυτό των φορτηγών, των ΜΕΑ, των ολοκληρωμένων δικτύων επικοινωνιών και του ΗΠ. Η κρίση που θα έρθει δεν θα επιτρέψει πολλά πράγματα να ξεκινήσουν, όμως τα παραπάνω είναι κεφαλαιώδους σημασίας για τον ΕΣ που θα δώσουν δουλειά σε ελληνικές επιχειρήσεις με τον έναν ή τον άλλο τρόπο.

    1. Μικρά ΜΕΑ ειναι προτεραιότητα μόνο όσα χρειάζεται το πυροβολικό για παροχή στοιχείων βολής.
      Πρώτο θα έβαζα τις επικοινωνίες όπως έχω ξαναγράψει, μετά τα φορτηγά, και ότι έρθει από Μ113Α3 και Μ1117 καλά ειναι.

        1. Είπα που ειναι απαραίτητα, για υπόλοιπες δουλείες δεν υπάρχουν και τα κονδύλια ούτως ή άλλως υπάρχουν άλλες προτεραιότητες…

  21. -Διαγωνισμός 04/20 «Προμήθεια Εξωλέμβιων Κινητήρων 50-60 Ίππων» – Ματαίωση

    -Διαγωνισμός 02/19 (Επαναληπτικός 34/2014) Προμήθεια Υλικών Λήξης Ορίου Λειτουργίας – Λήξης Ορίου Ζωής (ΛΟΛ-ΛΟΖ) και Ανταλλακτικών Γενικών Επισκευών Ανασχετήρων – Πρόσκληση Αποσφράγισης Φακέλου Οικονομικής Προσφοράς

    -Διαγωνισμός 04/18 – Προμήθεια και εν Συνεχεία Υποστήριξη Ταχυπλόων Σκαφών Μεταφοράς Προσωπικού – Μετάθεση Ημερομηνίας Υποβολής Προσφορων.

    -Διαγωνισμός 08/18 – «ΠΡΟΜΗΘΕΙΑ ΥΛΙΚΩΝ CAD-PAD ΚΑΙ ΠΥΡΟΤΕΧΝΙΚΩΝ Α/Φ M2000, T-6 ΚΑΙ F/RF-4» – Επαναληπτικός Διαγωνισμός – Ματαίωση

    -Διαγωνισμός 01/16 – Εν Συνεχεία Υποστήριξη –Follow on Support (FOS) A/Φ Τ-6Α και του Προσομοιωτή Πτήσεων αυτών – Απόριψη προδικαστικής προσφυγής

    -Διαγωνισμός 05/20 «Προμήθεια Ελαστικών Λέμβων 7 – 10 Ατόμων» – Παράταση Διαγωνισμού

    -Επαναληπτικός Διαγωνισμός 06/20 (Πρώην 09/2018) – Υποστήριξη Ελικοπτέρων (Ε/Π) ΝΗ90 (Μεταφορικά Ελικόπτερα) – Παράταση

    -Επαναληπτικός Διαγωνισμός 04/2019 για την «Προμήθεια Αλεξιπτώτων Προσωπικού Στατικού Ιμάντα μετά Εφεδρικών Αλεξιπτώτων και Ελεύθερης Πτώσης Νέας Τεχνολογίας» – 2η Δημοσίευση

    -Διαγωνισμός 08/19 «Προμήθεια Δώδεκα (12) Συλλογών Ανταλλακτικών Γενικής Επιθεώρησης Μηχανών Ντίζελ MTU 20V 538 TB 91 των Ταχέων Περιπολικών Κατευθυνόμενων Βλημάτων (ΤΠΚ) τύπου ΛΑΣΚΟΣ – ΚΑΒΑΛΟΥΔΗΣ» – Παροχή Διευκρινήσεων στο 2ο Στάδιο

    -Διαγωνισμός 03/2019 Εν Συνεχεία Υποστήριξη – Follow On Support (FOS) Ο/Σ C-27J

    -Διαγωνισμός 05/17 – Προμήθεια Υλικών Αρχικής Υποστήριξης Βυθιζόμενου Συρματόσχοινου και Ανταλλακτικών Γενικών Επισκευών Ανασχετήρων “PORTARREST P-IV 500 S-8”- Κατακύρωση
    ΦΤΑΣΑΜΕ ΣΤΟ 11ο για να πούμε…ΠΡΟΧΩΡΗΣΕ ΣΕ ΚΑΤΑΚΥΡΩΣΗ ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΣ…ΘΑΥΜΑ ΘΑΥΜΑ ΘΑΥΜΑ…….ΠΉΡΑΜΕ ΤΑ ΣΥΡΜΑΤΟΧΟΙΝΑ…

    -Διαγωνισμός 06/2019 «Εν Συνεχεία Υποστήριξη – Follow on Support (FOS) των Ηλεκτρονικών Συστημάτων (AVIONICS) των Αεροσκαφών C-130AUP» – Ματαίωση

    -Διαγωνισμός 03/18 «Υποστήριξη Φορητού Οπλισμού του Στρατού Ξηράς» – ΑΠΟΡΡΙΨΗ ΠΡΟΔΙΚΑΣΤΙΚΗΣ

    -Διαγωνισμός 07/19 – Ανάδειξη Παρόχου Υπηρεσιών Διάθεσης Στόχων Τηλεκατευθυνόμενων Συρόμενων και Ειδικών Αποστολών – Διευκρινήσεις

    -Διαγωνισμός 05/18 – Προμήθεια Αλεξιπτώτων Ελευθέρας και στατικού Ιμάντα (2ος επαναληπτικός του υπ’ αριθ. 12/14) — Αποδοχή οικονομικής προσφοράς
    -Διαγωνισμός 04/16 – Προμήθεια Αλεξιπτώτων Ελεύθερης Πτώσης Διεισδύσεως Νέας Τεχνολογίας – Κατακύρωση Επαναληπτικού Διαγωνισμού

    Α,…ΜΕΤΑ ΤΑ ΣΥΡΜΑΤΟΣΧΟΙΝΑ ΠΗΡΑΜΕ ΚΑΙ….ΙΜΑΝΤΕΣ…

    -Διαγωνισμός 03/17 «Γενική Επιθεώρηση – Επισκευή Κυρίων Μηχανών Diesel MTU 20V 956 TB82 Φρεγατών τ. ΜΕΚΟ» – Παράταση προθεσμίας

    -Διαγωνισμός 06/17 – Εν Συνεχεία Υποστήριξη – Follow On Support (FOS) Ελικοπτέρων AS-332C1 SUPER PUMA – Επαναληπτικός Διαγωνισμός – Αναστολή

    -Διαγωνισμός 01/2019 – Εκπαίδευση Προσωπικού ΠΑ – Εκπαίδευση σε Εξομοιωτές Πτήσεων (F/S) – Επαναληπτικός διαγωνισμός
    09 Απρ. 2019

    Από όλα τα παραπάνω που έχουν καταχωρηθεί στην ιστοσελίδα από τον Απρίλη του 2019 ως τον Απρίλη του 2020 έχουν προχωρήσει….συρματόσχοινα και ιμάντες. Όλα τα υπολοιπα, ΜΑΤΑΙΩΣΗ, ΕΠΑΝΑΛΗΠΤΙΚΟΙ ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΙ-ΑΚΥΡΩΣΕΙΣ-ΠΡΟΣΦΥΓΕΣ.
    Μία ΛΕΞΗ μόνο…ΝΤΡΟΠΗ….ΔΕ μας αξίζει να ΈΧΟΥΜΕ ΠΑΤΡΙΔΑ γιατί ΔΕΝ ΤΗ ΣΕΒΟΜΑΣΤΕ.

    άμεση προτεραιότητα μετά το πέρας της επιδημίας να είναι η οικονομική ανάκαμψη. Η ανάπτυξη της οικονομίας είναι θέμα ζωτικής σημασίας και η ευημερία της χώρας και των πολιτών είναι εθνικός στόχος. Αλλά οικονομική ανάπτυξη χωρίς ασφάλεια δεν μπορεί να υπάρξει.
    Αν κάτι έδειξε η πανδημία σε παγκόσμιο επίπεδο, είναι πως όταν βρισκόμαστε προ του διλήμματος μεταξύ οικονομίας και ασφάλειας, αυτή που επικρατεί είναι η ασφάλεια, και όσες χώρες δεν το κατάλαβαν εγκαίρως πλήρωσαν βαρύ τίμημα. Ο αφορισμός τού «είναι η οικονομία, ηλίθιε» (it’s the economy stupid) έγινε ευρέως αποδεκτός ως αυταπόδεικτη αλήθεια, αλλά όταν ο κίνδυνος είναι πολύ μεγάλος, αποδεικνύεται πως «είναι η ασφάλεια, ηλίθιε»…
    ΣΕΑ ΔΙΑΚΟΠΟΥΛΟΣ

  22. Ε ΟΧΙ ΚΑΙ 50 ΧΡΟΝΙΑ ΤΑ STAYER ……ΑΡΚΕΤΑ ΥΠΕΡΒΟΛΙΚΟ ΣΕ ΜΕΡΙΚΑ ΣΗΜΕΙΑ ΤΟ ΑΡΘΡΟ …..ΥΠΑΡΧΟΥΝ ΟΧΗΜΑΤΑ ΠΟΥ ΕΙΝΑΙ ΕΛΑΧΙΣΤΑ ΧΡΗΣΙΜΟΠΟΙΗΜΕΝΑ ……ΠΟΛΛΑ ΕΧΟΥΝ ΥΠΟΣΤΕΙ ΑΝΑΚΑΤΑΣΚΕΥΗ ΕΡΓΟΣΤΑΣΙΑΚΟΥ ΕΠΙΠΕΔΟΥ ΚΑΙ ΕΙΝΑΙ ΣΑΝ ΚΑΙΝΟΥΡΓΙΑ ……..ΝΑΙ ΤΑ ΣΑΡΑΒΑΛΑ ΝΑ ΦΥΓΟΥΝ , ΑΛΛΑ ΝΑ ΣΥΜΛΗΡΩΘΟΥΝ ΜΕ ΚΑΙΝΟΥΡΓΙΑ , ΠΟΥ ΝΑ ΕΙΝΑΙ ΕΚΤΟΣ ΤΩΝ ΑΛΛΩΝ , ΚΑΙ ΕΥΚΟΛΑ ΣΤΙΙΣ ΕΠΙΣΚΕΥΕΣ ΤΟΥΣ , ΚΑΙ ΜΕ ΜΕΓΑΛΗ ΕΠΑΡΚΕΙΑ ΑΝΤΑΛΑΚΤΙΚΩΝ

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *