Σε ένα σύγχρονο περιβάλλον μάχης, για την διαμόρφωση ενός πλέγματος »Αναγνώρισης-Κρούσης» πέραν των αξιόπιστων βλημάτων και των κατάλληλων πλατφορμών, αναγκαία είναι και η δημιουργία ενός ευρύτερος πλέγματος πάσης φύσεως αισθητήρων, που ως σκοπό θα έχουν την λήψη της πληροφορίας, την επεξεργασία της και την διανομή της στα Κέντρα Λήψης Αποφάσεων σε όσο το δυνατόν μικρότερο χρονικό διάστημα.

Για την κάλυψη αυτών των αναγκών, από το 1970 και ύστερα, χώρες όπως οι ΗΠΑ και το Ισραήλ, διαμορφώνουν μία μεγάλη ποικιλία μη επανδρωμένων εναέριων, θαλάσσιων, υποθαλάσσιων και χερσαίων μέσων, τα οποία έχουν προγραμματιστεί για να λειτουργούν ως »τα μάτια και τα αυτιά» του Στρατεύματος. Είναι ικανά να ανιχνεύουν και να αναγνωρίζουν τις απειλές μέσω του ήχου, του ηλεκτροπτικού αλλά και του θερμικού ίχνους καλύπτοντας σε μεγάλο βαθμό το κομμάτι της αναγνώρισης, επιτήρησης, παρακολούθησης και στοχοποίησης που χρειάζεται μέχρι την καταστροφή της απειλής.

To MQ-9 Reaper είναι ένα μη επανδρωμένο εναέριο όχημα ικανό για εξ αποστάσεως έλεγχο-επιτήρηση συνόρων μέσω αυτόνομων πτήσεων. Αναπτύχθηκε από την General Atomics Aeronautical Systems για την Πολεμική Αεροπορία των Ηνωμένων Πολιτειών

Oικογένεια Μη Επανδρωμένων Αεροχημάτων MQ-9B

Τα MQ-9B ΜΕΑ (Μη Επανδρωμένα Αεροχήματα) κατασκευάστηκαν από την General-Atomics, σε συνεργασία με την Leonardo (στο ζήτημα των ραντάρ), μαζί με το Χερσαίο Κέντρο Διοίκησης-Ελέγχου που απαιτείται για την λειτουργία τους. Παράλληλα αποτελούν ειδική λύση σε σχέση κόστους-αποτελέσματος για χώρες που χρειάζονται φθηνά μέσα εναέριας/θαλάσσιας παρακολούθησης. Η οικογένεια ΜΕΑ MQ-9B ενσωματώνει εξειδικευμένο hardware και software, δίνοντας έμφαση σε αποστολές εναέριας/θαλάσσιας επιτήρησης, ελέγχου κυκλοφορίας και ταυτοποίησης στόχου ανεξαρτήτως καιρικών συνθηκών. Είναι ικανή για Σύνθεση Εικόνας Επιφανείας και μεταφορά δεδομένων μάχης σε Κέντρα Διοίκησης-Ελέγχου αλλά και σε εναέρια μέσα διαφορετικής κατηγορίας (τύπου F-16).

ΜQ-9B των ΗΠΑ κατά την διάρκεια εναέριων ασκήσεων στην Λάρισα. Ικανή είναι και η δικτυοκεντρική συνεργεία του και με P-3 Orion της Πολεμικής Αεροπορίας.

MQ-9B SeaGuardian

To MQ-9B SeaGuardian είναι ένα UAV της κατηγορίας Mέσου Υψομέτρου Υψηλής Αντοχής (MALE), σχεδιασμένο για να διεξάγει πολυχωρικές επιχειρήσεις τύπου ISR (Intelligence, surveillance and reconnaissance) σε αποστάσεις έως και 5.500 ναυτικών μιλίων. Λόγω της διαμόρφωσής του είναι ικανό πόλεμο επιφανείας, ανθυποβρυχιακό πόλεμο, έρευνα και επιτήρηση θαλάσσιου περιβάλλοντος καθώς και για διεξαγωγή αποστολών έρευνας και διάσωσης.

Το MQ-9B SeaGuardian όταν διεξάγει αποστολές σε αποστάσεις εντός της γραμμής του ορίζοντα επικοινωνεί με τα Κέντρο Διοίκησης-Ελέγχου μέσω ραδιοσυχνοτήτων C-Band, ενώ όταν διεξάγει υπερπόντιες αποστολές πέραν της γραμμής του ορίζοντα (Beyond Visual Range BVR) χρησιμοποιεί ραδιοσυχνότητες Χ, Κu, Ka Band. H επικοινωνία του με τις υπόλοιπες πλατφόρμες που συμμετέχουν στην πολεμική διαδικασία γίνεται μέσω Link-11 και Link-16.

Το MQ-9B SeaGuardian είναι ικανό για διεξαγωγή ανθυποβρυχιακού πολέμου από αρκετά μεγάλο υψόμετρο, με κόστος πτήσης 5.000$ ανά ώρα.

Έχει σχεδιαστεί και παραχθεί έχοντας μήκος 11.7 μέτρα, άνοιγμα φτερών 24 μέτρα, πλοηγείται μέσω κινητήρα Honeywell TPE331-10 Turboprop, έχοντας ως μέγιστο βάρος απογείωσης τα 5.670 κιλά με δυνατότητα μεταφοράς ωφέλιμου φορτίου 2.177 κιλών, το οποίο διανέμεται μεταξύ 8 φορέων/αναρτήσεων επί των πτερυγίων και ενός φορέα επί του κεντρικού πυλώνα.

Στους φορείς/αναρτήσεις μπορεί να φέρει μια ολόκληρη γκάμα ναυτικών αισθητήρων, όπως το ραντάρ συνθετικού ανοίγματος Lynx της General Atomics, το ραντάρ θαλάσσιας παρακολούθησης SeaVue XMC που σχεδιάστηκε από την Raytheon, ενσωματώνοντας ένα Shine Micro AIS με σύστημα ηλεκτροπτικής/θερμικής αναγνώρισης υψηλής ευκρίνειας της Raytheon. Η General-Atomics πρόσθεσε το pod Sage 750 της Leonardo το οποίο επιτρέπει στο SeaGuardian να αναζητά, να αναγνωρίζει και να παρακολουθεί εχθρικά ραντάρ που προέρχονται τόσο από χερσαίους όσο και από θαλάσσιους στόχους.

Infographic των συστημάτων που απαρτίζουν ένα MQ-9B SeaGuardian

Για ανθυποβρυχιακές αποστολές, το SeaGuardian μπορεί να μεταφέρει δύο έως τέσσερις συσκευές διανομής ηχοσημαντήρων (sonobuoys) κάτω από τα φτερά του. Κάθε συσκευή μπορεί να κάνει αποδεσμεύσει είτε 40 ηχοσημαντήρες »Α Size» είτε 80 ηχοσημαντήρες »G Size». Το αεροσκάφος μεταφέρει εσωτερικά δέκτη και επεξεργαστή ηχοσημαντήρων, καθώς και το Sunoboy Management and Control System. Σύμφωνα με την General-Atomics, το SeaGuardian μελλοντικά θα εφοδιαστεί και με εκτοξευόμενα βλήματα έναντι υποβρυχίων, διευρύνοντας σε μεγάλο βαθμό τον ρόλο του μέσα στην μάχη.

Για την λειτουργία του σε δυσχερή γεωκλιματικά περιβάλλοντα, το MQ-9B SeaGuardian έχει τοποθετημένο σύστημα αποπαγοποίησης, σύστημα IFF για ταυτοποίηση εχθρικών/φίλιων στόχων, ενώ παράλληλα έχει προγραμματιστεί για να αποφεύγει συγκρούσεις με φίλια εναέρια μέσα, μέσω τεχνολογίας TCAS (Traffic Collision Avoidance System). Αξίζει να σημειωθεί πως εφόσον φέρει πλήρη οπλισμό για ανθυποβρυχιακές αποστολές, συμπεριλαμβανομένων και των αισθητήρων το SeaGuardian ίπταται για 18 ώρες στα 40.000 πόδια, με συνολικό κόστος τα 5.000$ ανά ώρα έναντι ενός συμβατικού αεροσκάφους AEW που χρειάζεται 35.000$ ανά ώρα.

Tο ΜQ-9 έχει αγοραστεί από τις Ηνωμένες Πολιτείες, την Μεγάλη Βρετανία, την Iαπωνία και την Ταϊβάν.

Διαμορφωμένο για αποστολές θαλάσσιας επιτήρησης, και παρακολούθησης, είναι ικανό να πετάξει έως και 40 ώρες, με μέγιστο ύψος πτήσης τα 40.000 πόδια, όντας ικανό να αντέξει έως και 40.000 ώρες λειτουργίας.

MQ-9B SkyGuardian

To MQ-9B SkyGuardian είναι ένα UAV της κατηγορίας Mέσου Υψομέτρου Υψηλής Αντοχής (MALE) και αποτελεί μία νέα βελτιωμένη έκδοση του MQ-9A, ικανό να πετά αυτόνομα σε αποστάσεις έως και 6.000 ναυτικών μιλίων. Eίναι ικανό για επιτήρηση και παρακολούθηση του εναέριου χώρου, ενσωματώνοντας ραντάρ αέρος-αέρος συνθετικού ανοίγματος Lynx της General-Atomics έχοντας την δυνατότητα εντοπισμού, παρακολούθησης και αποκάλυψης στόχων.

Το υπουργείο εξωτερικών των ΗΠΑ ενέκρινε την πιθανή πώληση τεσσάρων MQ-9B Sky Guardian στο Βέλγιο, με κόστος που προσεγγίζει τα 600 εκατομμύρια δολάρια.

Έχει σχεδιαστεί και παραχθεί με μήκος 11.7 μέτρα, άνοιγμα φτερών 24 μέτρα, πλοηγείται μέσω κινητήρα Honeywell TPE331-10 Turboprop, έχοντας ως μέγιστο βάρος απογείωσης τα 5.670 κιλά με δυνατότητα μεταφοράς ωφέλιμου φορτίου 2.155 κιλών, το οποίο διανέμεται μεταξύ 8 φορέων επί των πτερυγίων και ενός φορέα επί του κεντρικού πυλώνα. Κατά την διάρκεια πτήσης του είναι ικανό να εντοπίσει στόχους μέσω του θερμικού/ηλεκτροπτικού ερευνητή υψηλής ευκρίνειας που διαθέτει.

Το MQ-9B SkyGuardian για διεξαγωγή αποστολών εντός της γραμμής του ορίζοντα επικοινωνεί με τα Κέντρο Διοίκησης-Ελέγχου μέσω ραδιοσυχνοτήτων C-Band, ενώ όταν διεξάγει υπερπόντιες αποστολές πέραν της γραμμής του ορίζοντα (Beyond Visual Range BVR) χρησιμοποιεί ραδιοσυχνότητες Χ, Κu, Ka Band (όπως και το SeaGuardian). Επικοινωνεί με τις υπόλοιπες πλατφόρμες που συμμετέχουν στην πολεμική διαδικασία μέσω Link-11 και Link-16. Αξίζει να σημειωθεί πως διαθέτει δύο συστήματα δορυφορικής επικοινωνίας SATCOM (ένα επιχειρησιακό και ένα υποκατάστατο) με σκοπό να λαμβάνει επιπλέον δεδομένα εν ώρα πτήσης από δορυφόρο.

Σύστημα σκόπευσης AN/DAS-4 του SkyGuardian.

Ο εξοπλισμός του, αντίστοιχα με το MQ-9B SeaGuardian, περιλαμβάνει σύστημα IFF, σύστημα αποπαγοποίησης, αλλά και τεχνολογίες ανίχνευσης και αποφυγής συγκρούσεων (DetectAndAvoid DAA). Για την μετάδοση εικόνας, βίντεο και πληροφοριών τα UAV MQ-9 χρησιμοποιούν το ADS-B (Αutomatic and Dependent Surveillance Broadcast). Η έκδοση SkyGuardian μπορεί να φέρει εντός των πτερυγών δύο πυραύλους ακριβείας με μέγιστο βάρος 863 κιλά.

Ανάπτυξη δόγματος ISR μέσω σύγχρονων UAV

Βασικό επιχειρησιακό χαρακτηριστικό των UAV MALE (αλλά και HALE μέχρι ενός βαθμού) είναι η διαμόρφωση ενός πλαισίου συνεχούς/ακριβούς επιτήρησης και παρακολούθησης των θαλάσσιων, χερσαίων και εναέριων συνόρων της χώρας, προσφέροντας ζωντανή προβολή των μεταβαλλόμενων δεδομένων σε ένα συγκεκριμένο γεωγραφικό χώρο.

Η απόκτηση τέτοιων συστημάτων δεν υποκαθιστά την αγορά »συμβατικών» εναέριων μέσων, όπως ΑΣΕΠΕ και ατρακτιδίων DB-110 για τα F-16. Σκοπός της αγοράς τέτοιων μη επανδρωμένων εναέριων μέσων είναι η δημιουργία ενός διακλαδικού δόγματος ISR, όπου μέσω Link-16 και άλλων τεχνολογιών θα μπορούν να μεταφέρουν δεδομένα στοχοποίησης, σε πραγματικό χρόνο, στα Κέντρα Διοίκησης-Ελέγχου αλλά και σε κατευθυνόμενα βλήματα.

Λόγω της καμπυλότητας της γης τα ραντάρ επιφανείας των πλοίων δεν εντοπίζουν στόχους σε αποστάσεις μεγαλύτερες των 40-50 ναυτικών μιλίων οπότε η χρήση ιπτάμενων μέσων ή ΜΕΑ σε θαλάσσιο περιβάλλον είναι μερικώς απαραίτητη ώστε να λάβει χώρα Σύνθεση Εικόνας Επιφανείας, δηλαδή επίγνωση της τακτικής κατάστασης, ώστε να μπορούν να πραγματοποιηθούν προσβολές ναυτικών στόχων.

Το Ρ-3Β Orion είναι τετρακινητήριο αεροσκάφος ναυτικής συνεργασίας μεγάλης εμβέλειας.
Αποστολή του είναι ο εντοπισμός πλοίων, υποβρυχίων και ναρκών, ενώ παράλληλα ικανή είναι η συνεργασία με αεροσκάφη τύπου MQ-9B.

Τέλος αξίζει να σημειωθεί πως αρκετά σημαντική είναι και η διαλειτουργικότητα που προσφέρουν τα UAV MALE (υπό την κατάλληλη διαμόρφωση) με επιπλέον κλάδους του Ελληνικού Στρατού, όπως το Πολεμικό Ναυτικό (αλλά και το Λιμενικό Σώμα), δημιουργώντας έτσι μία Κοινή Επιχειρησιακή Εικόνα (COP) στα Κέντρα Λήψης Αποφάσεων. Η εικόνα αυτή θα αποτελείται από τον συνολικό όγκο πληροφοριών (ISR) που έχουν συλλέξει πτητικά, εναέρια, θαλάσσια και υποθαλάσσια μέσα, κάνοντας την διαδικασία λήψης απόφασης πολύ ευκολότερη για τους ιθύνοντες.

Comments

  1. Εξαιρετική παρουσίαση σηκώνει πολύ μελέτη!!
    Το ερώτημα είναι εάν το είναι εξαγώγιμο σε μας και εάν ναι με ποίους ορους!!
    Νομίζω πως έχουμε ήδη υπογράψει για leasing του Ισραηλινού HERON που είναι πιο μικρό apo to PREDATOR αλλα μάλλον μας καλύπτει σε ISR CAPABILITIES
    Ο αριθμός βεβαια είναι μικρός αφού μιλάμε για δυο μονο συστήματα
    Για άλλη μια φορα επίσης αναδεικνύεται η… βλακεία του να δοθούν 500MIL $ για τα 4 p-3
    το 2015 ενώ το μεγαλύτερο μέρος των αποστολων τους θα μπορούσαν να καλυφθούν από uav!

    1. Ωπα ωπα, οχι και βλακεια ! Θα βγουν ή δε θα βγουν πιλοτοι με αδεια για 4κινητηρια ωστε μαζι με τη συνταξη να εχουν και δουλεια σε αεροπορικες; Η βασικη προτεραιοτητα του ΠΝ δηλαδη η οικονομικη ευμαρεια μερικων στελεχων, καλυπτεται.

      Στο κατω κατω θα τα βαλουμε στο Ιονιο για asw, γιατι ως γνωστον οι Τουρκοι θα παθουν γερμανιτιδα και θα βυθιζουν εμπορικα καθε σημαιας.

      Τα διπλωματα μενουν, τα μπαξισια και το επαγγελματικο μελλον. Επενδυση, οχι αστεια

    2. @CK
      Τα ιπταμενα ρανταρ που ΗΔΗ εχουμε κανουν μια χαρα και τη ναυτικη επιτηρηση, και τα UAV απλως θα τα συμπληρωναν.

      Σε οτι αφορα το ASW, δεν προβλεπεται εκσυγχρονισμος του ανθυποβρυχιακου εξοπλισμου των ΑΦΝΣ, με εξαιρεση τον νεο υπολογιστη αποστολης, ουτε θα εξοπλιστουν με βληματα αερος επιφανειας, για να γινουν πματφορμες ΑSuW.

      Δωσαμε 400.000.000 $$ για δυνατοτητες που ΗΔΗ εχουμε, και να δουμε αν σηκωνει ο λειτουργικος προϋπολογισμος του ΥΕΘΑ αυτο το θηριωδες τετρακινητηριο ελικοφορο. Παρεμπιπτοντως, το 2019 η Αργεντινη πηρε 4 μεταχειρισμενα P3C προς 75.000.000 $$.
      Μας εφαγε ο κλαδικος εγωισμος των Ναυταίων. Και μου θελουν και φρεγατες του 1 δισ., οταν ο Στρατός Ξηράς δεν εχει ουτε συγχρονο κρανος. Εγω αν ημουν ΥΕΘΑ θα τους ειχα στην πείνα μεχρι να βαλλουν μυαλο.

        1. Νομιζω οτι μετα μας εκαναν μια εκπτωση οι Αμερικανοι, και επεσε στα 400.
          Αληθεια, που ητανε το Orion «ενδιαμεσης λυσης» στα θερινα γεγονοτα με τους Τουρκους, που κρυβόταν ; Διοτι εξ οσων θυμαμαι τη δουλεια την εβγαλε το ΑΣΕΠΕ της Αεροπορίας (αυτο το ενα που πετουσε).

          1. Η αποκάλυψη λοιπόν από το @isozygio, δεν αφήνει περιθώρια για παρερμηνείες. “Αεροσκάφος Ναυτικών Επιχειρήσεων (ΑΦΝΕ) P-3B Orion της Μοίρας Αεροσκαφών Ναυτικού (ΜΑΝ) της Διοίκησης Αεροπορίας Ναυτικού (ΔΑΝ) στο Μυρτώο Πέλαγος στις 23ΑΥΓ20. Στο εν λόγω Α/Φ πιστώνεται ο εντοπισμός ενός Υ/Β του Τουρκικού Ναυτικού στο Στενό Καφηρέα στις 12ΑΥΓ20.“
            https://twitter.com/isozygio/status/1297536999365238792?ref_src=twsrc%5Etfw%7Ctwcamp%5Etweetembed%7Ctwterm%5E1297536999365238792%7Ctwgr%5E%7Ctwcon%5Es1_&ref_url=https%3A%2F%2Fwww.olympia.gr%2F1414574%2Famyna%2Fta-aeroplana-tou-kammenou-entopisan-to-tourkiko-ypovrychio-ston-kafirea-vinteo%2F

            Οι ηχοσημαντήρες του P-3B Orion πρώτοι εντόπισαν το στίγμα του λουφαγμένου τουρκικού υποβρυχίου. Από εκείνη τη στιγμή ξεκίνησε μια πολύ συντονισμένη επιχείρηση ανθυποβρυχιακού πολέμου και τη σκυτάλη πήραν, τα sonar των S-70 και των Augusta Bell 212, των φρεγατών.
            https://www.defence-point.gr/news/ta-toyrkika-ypovrychia-kai-o-quot-endiamesos-quot-efialtis-toys-apo-to-p-3b-orion

          2. Δεν το έχω δει πουθενά !!
            Το επίσημο έγγραφο με τις πληρωμές δίνετε παραπάνω
            Κάποιοι γράφανε πως περίσσευαν αυτά τα 100mil και με αυτά θα παίρναμε τα ROMEO
            Παρα(L)Mυθάκια

          3. @Βαθυ Μπλε

            Μην πιστεύετε κάθε ΜΠΟΎΡΔΑ που γράφετε

            Ο εξοπλισμός των P-3B ήταν απαρχαιωμένος όταν πέταγαν πριν αποσυρθούν το 09
            Το ίδιο και οι ηχοσημαντιρες

            Επιπλέον οι ηχοσημαντιρες ήταν τόσο ακριβοί που άντε να ρίχναν 2-3 σε κάνα ΠΑΡΜΕΝΊΩΝΑ

            Δεν είναι για καθημερινή χρήση

  2. Πρίν αποφασίσουν(πάλι για ένα σύστημα απο ΗΠΑ) θα ήταν χρήσιμο να ρίξουν και μια ματιά στο ευρωπαϊκό πρόγραμμα European MALE RPAS που αναπτύσσουν(στα πλαίσια PESCO) οι μεγάλες ευρωπαϊκές εταιρίες Airbus,Dassault και Leonardo σε συνεργασία.

    https://www.airbus.com/newsroom/events/ila-2018/EuroMale.html

      1. Γεια σας, το nEuron είναι ένα προϊόν επιδείξης τεχνολογίας και μέρη αυτής της τεχνολογίας θα χρησιμοποιηθούν σε άλλα προϊόντα.
        Όμως, υπάρχουν προγράμματα που χρηματοδοτεί ή θα χρηματοδοτήσει η ΕΕ. Το ερώτημα είναι ο χρόνος που θα είναι για αγορά αυτά τα προϊόντα. Μετά το κόστος φυσικά.

          1. Εδώ παιδιά δε μας βγαίνουν οι αριθμοί.
            Με sperwer, heron και αν πάρουμε κάποια απ’ αυτά ακόμη, πόσα θα έχουμε; 10-20;
            Οι απέναντι με μπαϊρακτάρ, άνκα, ακιντσί, καμικάζι, σμήνη κτλ. θα φτάσουν τα 1000.
            Πρέπει όλλοι οι κλάδοι των ΕΔ να μπούνε μαζικά στα μη επανδρωμένα.
            Σε μη επανδρωμένα όχι μόνο να βγάζουν φωτογραφίες, αλλά με ηλεκτρονικό πόλεμο και βόμβες να κάνουν ζημιές.
            Δεν υπάρχει άλλος δρόμος, πρέπει να πάμε σε εθνικές λύσεις, σε drones όχι μόνο για επείδηξη τεχνολογίας και να κουβαλάνε μόνο δωράκια.
            Το πάθημα της Αρμενίας πρέπει να μας γίνει μάθημα. Εκεί πετούσαν καμιά δεκαριά με είκοσι μπαϊρακτάρ και έκαναν την διαφορά. Αν εξαπολύσουν εδώ καμιά 200αριά, τί περιμένουμε;
            Και μην πει κανείς ότι εμείς δεν ήμαστε Αρμενία. Εδώ drones έκπληξαν πετρελαιοπηγές στη Σαουδική Αραβία με φουλ α/α όλλων των ειδών, χωρίς να πάρουν χαμπάρι.
            Και όταν ένα μικρό drone μπορεί να περνά απαρατήρητα Καστελόριζο και να βάφει την γαλανόλευκη μας, δηλ. τι μπορεί να κάνει ένα οπλισμένο με βόμβες, μικρό ίχνος και να πετά σε μεγάλο ύψος;

          2. @ΓιώργοςΠάτρις

            Συμφωνώ σε αυτό με τους αριθμούς και ότι η ανάπτυξη εγχώριου UAV που προτίμησαν και οι γείτονες αντί για αγορά έτοιμου συστήματος απο ΗΠΑ θα ήταν προτιμότερο ως λύση(έχοντας υπόψην μου και το εμπορικό μέρος).
            Η περίπτωση της Σαουδικής Αραβίας είναι όμως λίγο παράξενη,επειδή έχει μεγάλο ιστορικό αποτυχιών με την χρήση του Patriot για αεράμυνα,απο τον πρώτο γύρο στο Ιράκ που το συγκεκριμένο σύστημα απέτυχε να αναχαιτίσει παλιούς αναξιόπιστους Scud μέχρι σήμερα που το ίδιο (υποτίθεται αναβαθμισμένο) σύστημα απέτυχε να αντιμετοπίσει ανάλογους πυραύλους παλιάς σχεδίασης που εκτοξευόταν απο την Υεμένη.
            Η Αρμενία δεν είχε όμως εμπλοκή στην πρόσφατη αντιπαράθεση στο Αρτσάχ που δεν έχει κάν αναγνωρίσει ως ανεξάρτητη χώρα η αυτόνομη περιοχή.

          3. Μερικές παρατηρήσεις στα σχόλια σας

            i) Πράγματι πρέπει να αποφύγουμε τη πολυτυπία και στα UAV
            Πρέπει να υπάρξει κάποιος συντονισμός μη βρεθούμε με πανσπεριμια υλικού και στα UAV. Για αυτό έγραψα παραπάνω πως έχουμε ήδη κινηθεί προς το HERON οποτε το PREDATOR μάλλον μας είναι too much

            ii)
            Σαουδική Arabia Οι PATRITO βλέπουν σε τόξο 120-160 deg και ήταν προσανατολισμένοι προς Ανατολικά κοιτώντας το Iran
            Τα drones μάλλον ήρθαν από το Νότο οποτε δεν αντέδρασαν
            Το θέμα είναι τα αλλα τους επίγεια και εναέρια radar τι κάναν?
            Μάλλον δεν περίμεναν αεροπορική προσβολή από τον Νότο τους

          4. Στο πρώτο σημείο με τα Heron πρόκειται όπως και στην γερμανική περίπτωση που τα λειτουργεί απο εγκαταστάσεις
            στο Ισραήλ για μισθωμένα/ενοικιασμένα αεροσκάφη, που σημαίνει ότι δεν προκύπτει θέμα πολυτυπίας όπως συμβαίνει με τα αγορασμένα συστήματα που παραμένουν στον ιδιοκτήτη μέχρι να αποσυρθούν.

            Στο δεύτερο σημείο δεν υπάρχει δικαιολογία επειδή η περίπτωση αστοχίας του Patriot δεν ήταν μια η μόνο αυτή η συγκεκριμένη αλλά περισσότερες.

            Απάντηση στα παρακάτω ερωτήματα δεν ζητάω επειδή είναι ρητορικά και τα βάζω σε παρένθεση.
            Αλλά,αν δεν περίμεναν στην συγκεκριμένη περίπτωση επίθεση, στις άλλες με την Υεμένη που είναι σε πόλεμο και το Ιράκ που τους απειλούσε παλιά ευθεία με επιθέσεις πυραύλων, τι έκαναν τα αμερικάνικα πληρώματα που χειριζόταν το σύστημα Patriot εκείνη την εποχή, χάζευαν το περιοδικό Playboy αντί να παρακολουθούν την οθόνη του ραντάρ, η είχαν στρέψει και εκείνη την φορά το ραντάρ του Patriot που ψάχνει μόνο σε τόξο 120 μοιρών σε άλλη μεριά παρόλο που θα είχαν ενημέρωση απο που προερχόταν η απειλή με τους Scud του Ιράκ;

            Οι πύραυλοι του Patriot που έσκαγαν λίγο μετά την εκτόξευση μέσα σε πόλη στην Σαουδική Αραβία αντί να χτυπήσουν τους πυραύλους που ερχόταν απο μεριά Υεμένη τι είχαν πάθει και έχαναν τον προσανατολισμό;

            Δεν ξέρω τι σκέφτονται άλλοι για το θέμα,αλλά κατά την ταπεινή μου γνώμη σύστημα που χρησημοποιεί ακόμα περιστρεφόμενο εκτοξευτή και ραντάρ περιορισμένου εύρους ανίχνευσης στις 120 μοίρες,που σημαίνει ότι χρειάζονται τρεις μονάδες ελέγχου πυρός για να υπάρχει κάλυψη 360 μοιρών ανα πάσα στιγμή, δεν έχει θέση σε περιοχές με ιδιαίτερα θερμή ατμόσφαιρα όπου βρέχει συχνά πυκνά πυραύλους που απειλούν αστικές περιοχές και κρίσιμες για την οικονομία μιας χώρας εγκαταστάσεις,

      2. Σε αυτο οτι εκαναν εκαναν. Ολοκληρωθηκε. Δε παει σε παραγωγη. Ηταν για επιδειξη τεχνολογιας και ειπαν πως τα συμπερασματα που εβγαλαν θα χρησιμοποιηθουν στο FCAS. Ειχε παντησει και ο ΥΕΘΑ για αυτο σε ερωτηση που του ειχε γινει στη βουλη πριν απο μερικους μηνες

      3. @ Άγγελος Χωριανόπουλος

        Οι γνώσεις και τα συμπεράσματα που προέκυψαν απο εκείνο το πρόγραμμα θα εφαρμοστούν νομίζω στο πρόγραμμα FCAS στο μη επανδρωμένο μέρος Loyal Wingman που αναπτύσσεται παράλληλα στο επανδρωμένο.
        Στο ευρωπαϊκό Male RPAS που ανέφερα πρόκειται για άλλο σύστημα στο είδος του MQ-9 για αλλού είδους εφαρμογές.
        Σύμφωνα με αναφορές στο FG το πρόγραμμα που εξασφαλίζει 7000 θέσεις εργασίας στην Ευρώπη έλαβε το 2021 επίσημα το πράσινο φως για να συνεχίσει και η πρώτη(παρθενική) πτήση του αεροσκάφους υπολογίζεται να γίνει το 2025 και οι παραδόσεις στους πελάτες θα ξεκινήσουν 3 χρόνια αργότερα.

        Περισσότερες πληροφορίες υπάρχουν στο παρακάτω σχετικό επίσημο δημοσίευμα της EDA.
        https://eda.europa.eu/docs/default-source/documents/guidelines-male-rpas.pdf

        1. Να σας πω την αλήθεια δεν γνώριζα που θα εφαρμοστούν αλλά ναστε καλά που το επισημάνατε. Ελπίζω πργαματικά να ευδοκιμήσει γιατι η ευρωπαϊκή βιομηχανία γενικών δεν φαίνεται να είναι διατεθειμένη να πρωτοπορήσει.

    1. αν θυμαμαι καλα,στη συμφωνια με τα εμιρατα σχεδον 3 δυς δολαρια ηταν για 18 MQ9-B αν και δε ξερω τι διαφορες σε τιμες εχουν τα διαφορετικα μοντελα του MQ9

  3. Ολα αυτα τα συστηματα ειναι προκαταρκτικα και χρησιμα για τις προθεσεις του εχθρου.Οταν ομως ο εχθρος περναει στη φαση πολεμου πχ με αποβαση σε νησια, τοτε αυτα τα συστηματα περναν σε δευτερη μοιρα. Μετα χρειαζεται βροχη απο κυρια οπλα μακρας εμβελειας οπως, JASSM, SCALP, HARM, EXOCET, HARPOON, AASM, που θα επιφερουν απωλειες στον εχθρο.

  4. Ενώ κατέχουμε αυτή την τεχνολογία εν πολλοίς, δυστυχώς καταφέραμε και εδώ να μείνουμε μια 15ετία περίπου πίσω, με μόνο βήμα την εμπειρία του nEUROn.
    H λύση στα άκρως απαραίτητα και ικανούς αριθμούς αυτά μέσα, δεν είναι ούτε τα leasing, ούτε οι αποσπασματικές αγορές. Αλλά η εγχώρια παραγωγή, όπου μπορούμε να την καταφέρουμε, είτε ενισχύοντας τις εγχώριες βιομηχανίες, είτε με συνεπικουρία της ΕΑΒ, είτε και με συνανάπτυξη και συμπαραγωγή με άλλες χώρες. Μέχρι πρόσφατα τουλάχιστον η Γαλλία έψαχνε συμπαίκτη για μια νέα σειρά τέτοιων μέσων.

  5. Όλα έχουν σχέση με την αποδοτικότητα, αν το χρειάζεσαι για την δουλειά που κάνει, αν καλύπτει κάποιο μεγάλο κενό στην άμυνα και αν αξίζει τα λεφτά του.

    Για την ώρα υπάρχουν ερωτηματικά:
    -Πόσο κάνει, ίσως να μην αξίζει τα λεφτά του
    -Τώρα που ξοδέψαμε τα λεφτά για τα P3 αλλά και για τα Heron, έχει νόημα να συζητάμε και για αυτά?
    -Αν καλυπτόμαστε από τα P3/Heron, μήπως έχει νόημα να ψάξουμε για οπλισμένα drones?
    -Αν δεν ψάχνουμε οπλισμένα drones και drones που να κάνουν τα ίδια με άλλα συστήματα που έχουμε, μήπως θα είχε νόημα να πάρουμε άλλα πολύ πιο φτηνά (ή και τζαμπα?).

    Συνεχίζω, έστω και χαζά ή ρομαντικά, καθώς πολύ λένε ότι αποσύσρθηκαν οριστικά και δεν δίνονται σε άλλους, να επιμένω ότι αυτό που θα ήταν τώρα πολύ βολικό για εμάς θα ήταν στα πλαίσια της συμφωνίας για τις βάσεις να μας έδιναν και καμιά 30αριά Predator. Υποτίθεται τα άπέσυραν και κάπου σαπίζουν, υπότίθεται και ότι δεν τα δίνουν σε καμιά χώρα (από κάποιο γινάτι), ωστόσο εγώ θα τους πίεζα και θα επέμενα. Είναι λίγο παλιά και πλέον κάπως ξεπερασμένα, αλλά εδώ εμείς μιλάμε για αναβάθμιση Sperwer (αν είναι ΔΥΝΑΤΟΝ!).

    Τουλάχιστον θα αρχίσουν με αυτά να μαθαίνουν οι χειριστές/πιλότοι drones μας, θα αρχίσει ο στρατός (ΠΝ/ΣΞ κτλ) να μαθαίνει να τα χρησιμοποιεί και να τα αξιοποιεί αποτελεσματικά σε επιχειρήσεις (και όχι απλά να τα πετάει εκεί για καμιά φωτογραφία για δημόσιες σχέσεις να πούμε ότι έχουμε και drone).

    Και τέλος αν είναι αρκετά, υποθέτω ότι σιγά σιγά θα μπαίνουν ελληνικές πατέντες πάνω ώστε είτε να οπλιστούν είτε να γίνει και λίγο reverse enginnering και να κάνουν εταιρείες μας αντίστοιχα.

  6. Οι υπάλληλοι της πρεσβείας έχουν ξεπεράσει κάθε όριο με τη προπαγάνδα υπέρ των αλουμινοτρατων.
    Ένας εισαγγελέας χρειάζετε να τους καλέσει να του εξηγήσουν γιατί προσπαθούν να επηρεάσουν τη κοινή γνώμη υπέρ μιας υποψηφιότητας (και μάλιστα της χειρότερης με διαφορά) στο μεγαλύτερο εξοπλιστικό προγραμμα των ενόπλων δυνάμεων μας που έγινε ποτέ (5 δις €) και τι συμφέρον εχουν οι ίδιοι από όλη αυτή την ιστορία.

    1. Εσύ ορθώς πράττεισ που το επισημάνεις.
      Η πλύση εγκεφάλου και οι διαφημίσεις δεν απαγορεύονται όμως, ακόμα και όταν προκαλούν ζημιά σε μια μεγάλη μερίδα πολιτών. Εδώ ευθύνη του καθενός είναι να ψαχτεί αν θέλει και να ενημερωθεί σωστά αντί να εμπιστεύεται αυτά που λέει ένα συγκεκριμένο μέσο ενημέρωση η περιοδικό και καθημερινή εφημερίδα, όπως το συνηθίζουν σήμερα πολλοί νέοι και μεγάλοι όταν ψάχνουν για προσφορές στο παγκόσμιο διαδικτυακό παζάρι.
      Οι περισσότεροι όμως ευτυχώς δεν ασχολούνται με αυτά τα πράγματα επειδή έχουν και άλλα θέματα να λύσουν που είναι πιο επείγοντα απο τα ζόρια που έχει ένα περιοδικό η μια φυλλάδα που παλεύει να μείνει στην συζήτηση και στην αγορά.

    2. @Romeo60
      Είναι πολύ το «μπαξίσι» για τα Playmobil & πολύ τρέχουν να λαδώσουν το εντεράκι – Μην ασχολήστε με οποιοδήποτε άτομο ή «μαγαζί» λειτουργεί έτσι.

  7. Τα αποδεσμεύουν σε περιπτωση επιλογής τους και με τι οπλικα συστηματα;Μηπως την δουλεια μπορει να την κανουμε με εναλλακτικες πλατφορμες;οι λυσεις που θελει η Ελλαδα ειναι quick and dirty.ασε δε που γενικα μπορει να ξοδευτουν πολλα δις για διαφορα συατηματα και στο τελος αυτα τα συστηματα να φθασουν αργα στη χωρα…..

  8. Η real γραφει οτι τεχνικα κλιμακια των γαλλων ερχονται στην αθηνα την επομενη εβδομαδα με την τελικη προταση.
    Ποτε να αναμενουμε αρθρο σας κυριοι συντονιστες?

  9. Αξιόλογη και ενδιαφέρουσα παρουσίαση/ανάλυση της Oικογένειας Μη Επανδρωμένων
    Αεροχημάτων MQ-9B .

    Επειδή πρόκειται για πλατφόρμες τεχνολογίας που ενσωματώνουν αισθητήρες οι οποίοι
    θεωρούνται ξεπερασμένοι μετά την παρέλευση οχι μεγάλου χρονικού διαστήματος, θεωρείται
    αναγκαία η συνεχής αναβάθμισή τους καθώς και η ενσωμάτωση νέων συστημάτων για την
    αντιμετώπιση νέων απειλών ή αντιμέτρων στην λειτουργία τους

    Απλό παράδειγμα αποτελούν τα ΜQ1 τα οποία όταν χρησιμοποιήθηκαν στο πεδίο (Ιράκ, Αφγανιστάν)
    εμφάνισαν κάποιες αδυναμίες ,ανάμεσα στα πολλά πλεονεκτήματα που παρείχαν.
    Παρότι τα πεδία που πρώτο- χρησιμοποιήθηκαν δεν είχαν χαρακτηριστικά A2/AD
    (anti-access/area denial) είχαν τους εξής περιορισμούς: ταχύτητα , μέγιστο υψόμετρο,
    καιρικές συνθήκες (υγρασία, ομίχλη), αποδόσεις των καμερών, αποφυγή αεράμυνας
    εφόσον εντοπιστούν.

    Έκτοτε, όλα τα μοντέλα που αναπτύχθηκαν ενσωμάτωναν κάθε φορά και τις απαραίτητες
    αναβαθμίσεις σε όλους τους αισθητήρες μιας και η συλλογή, επεξεργασία και αποστολή των
    πληροφοριών , έπρεπε πλέον να πραγματοποιούνται με ταχύτητα και ασφάλεια σε περιβάλλοντα
    επιβαρυμένα και ηλεκτρονικώς προσβαλλόμενα από τον αντίπαλο.

    Επίσης, τα πεδία σε Συρία και Λιβύη , ανέδειξαν νέες παραμέτρους που έπρεπε να υπολογιστούν
    στις ήδη απαιτητικές αποστολές των Μη Επανδρωμένων Αεροχημάτων

    Ακολουθεί μία ενδιαφέρουσα παραπομπή με τίτλο άρθρου: »Can the MQ-9 Reaper operate in contested environments?» , για όποιον διαθέτει λίγο επιπλέον χρόνου (συνοπτική ανάλυση) :

    https://www.c4isrnet.com/unmanned/uas/2016/10/04/can-the-mq-9-reaper-operate-in-contested-environments/

  10. Η Ελλάδα αυτή τη στιγμή δεν έχει ανάγκη από επιπλέον αγορά drones και μάλιστα των συγκεκριμένων ειδικά αν αναλογιστεί κανείς ότι η τιμή του κάθε μονάδας αντιστοιχεί στην αγορά 4 μεταχειρισμένων Rafale RF3

    Πριν συνεχίσω να τονίσω ότι ΠΟΤΕ ΚΑΙ ΚΑΝΕΝΑΣ ΠΟΛΕΜΟΣ ΔΕΝ ΚΕΡΔΗΘΗΚΕ OYTE KAI ΘΑ ΚΕΡΔΗΘΕΙ ΜΕ DRONES ανεξάρτητα με τα διδάγματα της Αρμενιας όπου εκεί το πολεμικό παίγνιο είχε πολλαπλές αρνητικές και λάθος παραμέτρους πέραν αυτού της άμυνας των εγκαταστάσεων και των οπλικών συστημάτων

    Στα δικά μας τώρα μια μοίρα drones είναι αρκετή και αυτή μπορεί να υλοποιηθεί είτε από το πρόγραμμα PESCO είτε από φθηνά συστήματα όπως το Heron κι αυτό σε βαθος δεκαετίας.

    ΣΗΜΑΝΤΙΚΗ ΣΗΜΕΙΩΣΗ/ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑ:
    Οι πληροφορίες από ΗΑΕ λένε βάσιμα ότι η προμήθεια των MQ-9 εμπλέκει στο άμεσο μέλλον κυρίως την Ελλάδα γιατί τουλάχιστον τα μισά πρόκειται να έχουν ως μόνιμη βάση αποστολής την Κρήτη!

    Ο λόγος δεν είναι άλλος από την μυστική συμφωνία μεταξύ των χωρών του East Med για προστασία όχι μόνο του συγκεκριμένου αγωγού αλλά κυρίως των ποσοτήτων του φυσικού αερίου των ΗΑΕ αλλά και του πετρελαίου της Σαουδικής Αραβίας που θα διασχίζει την Αν. Μεσόγειο. κύριοι προστάτες τους η Ελλάδα, η Αίγυπτος και το Ισραήλ

    Το μεν Εμιρατιανό φυσικό αέριο θα καταλήγει μέσω αγωγού που θα περνάει απο τη Σαουδική Αραβία στο ισραηλινό λιμάνι του Ειλατ στη Μεσόγειο ενώ το πετρέλαιο της ΣΑ θα καταλήγει στην Ερυθρά Θάλασσα και όλα μαζί θα μετακινούνται με πλοία των Ελλήνων εφοπλιστών στην Ευρώπη.

    Στα πλαίσια αυτά τόσο τα ΗΑΕ όσο και η ΣΑ έχουν συμφωνήσει να ενισχύσουν την Ελλάδα και την Αίγυπτο (ήδη το κάνουν με χρήματα αλλά και με στρατό στη Λιβυή) με σύγχρονα οπλικά συστήματα μιας και με αυτή την κίνηση θα έχουν να αντιμετωπίσουν την επιθετικότητα μόνο της Τουρκίας και όχι του Ιράν, της Υεμένης και τους Σομαλούς πειρατές των στενών του Αντεν

    Τα ΗΑΕ πρόκειται να προσφέρουν τα μισά MQ-9 και τουλάχιστον μια μοίρα από τα M-2005/9 ή Φ16/70 και η ΣΑ άρματα μάχης Abraams και ίσως MLRS ή άλλα οπλικά συστήματα για τον ΣΞ.
    H ΗΠΑ είναι απόλυτα σύμφωνες γιατί απο τη μια ενεργοποιούν μια συνολική συμμαχία χωρών εχθρών του Ιραν με τις οποίες έχουν θέματα κατα καιρούς και από την άλλη κλειδώνουν δια παντός την Αν. Μεσόγειο ως κύριο προμηθευτή και διακομιστή ενέργειας στην Ευρώπη σε βαρος της Ρωσίας

    Αυτά που ΠΡΩΤΟΣ γράφω εδώ τα γνωρίζουν στο ΥΕΕΘΑ και διακινούνται έντονα ως πληροφορίες σε όλες τις χώρες του Κόλπου αλλά κυρίως στα ΗΑΕ το τελευταίο διάστημα θα ξέρω όμως περισσότερα όταν με το καλό παραστώ στην IDEX & NAVTEX ABU DHABI 2021 τον επόμενο μηνα

    ΑΥΤΟ ΠΟΥ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΚΑΤΑΛΑΒΟΥΜΕ ΕΙΝΑΙ ΟΤΙ ΚΑΝΕΙΣ ΔΕΝ ΜΑΣ ΑΓΑΠΗΣΕ ΞΑΦΝΙΚΑ ΑΛΛΑ ΟΛΑ ΕΙΝΑΙ ΘΕΜΑ ΣΥΓΚΥΡΙΩΝ ΚΑΙ ΣΥΜΦΕΡΟΝΤΩΝ ΤΑ ΟΠΟΙΑ ΕΜΕΙΣ ΚΑΛΟΥΜΑΣΤΕ ΝΑ ΤΑ ΕΞΥΠΗΡΕΤΗΣΟΥΜΕ ΚΑΙ ΠΡΟΣΤΑΤΕΥΣΟΥΜΕ.

    ΣΤΟ ΠΛΑΙΣΙΟ ΑΥΤΟ ΛΟΙΠΟΝ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΖΗΤΗΣΟΥΜΕ/ΔΙΕΚΔΙΚΗΣΟΥΜΕ ΟΣΟ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΟ ΑΠΟ ΟΛΟΥΣ ΓΙΑΤΙ Η ΕΝΔΕΧΟΜΕΝΗ ΖΗΜΙΑ ΣΕ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΟΥΣ ΜΟΝΟ ΟΡΟΥΣ ΘΑ ΕΙΝΑΙ ΑΠΕΙΡΩΣ ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΗ ΑΠΟ ΤΟ ΝΑ ΜΑΣ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΟΥΝ ΚΑΠΟΙΑ ΟΠΛΙΚΑ ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ.

    1. Όνειρο να πάρουμε το γρηγορότερο δυνατόν μια μοιρα μιραζ 2009 απο τα ΗΑΡ για συμβολική τιμη.
      Έχουμε που εχουμε πλεονέκτημα στην Αεροπορια ας μεγαλώσουμε την διαφορά οσο το περισσότερο γινεται.
      Επισης κ 200 abraams θα ηταν πολύ χρήσιμα, δεν κανει να ξεχάσουμε τον ΣΞ.

      1. Η αυτό η θα αφήσουν μεγάλο φέσι για τους επόμενους,οι οποίοι θα πρέπει να λογοδοτήσουν απέναντι στους επόπτες απο την ΕΕ για την αύξηση του χρέους που θα προκύψει(και αυτό εν μέσω ύφεσης που αναμένεται λόγο και της πανδημίας).

      2. CK με κοβεις για τσατσο, παπαγάλακι η φερεφωνο που καθομαι και γραφω οτι μου κατεβει για να το παιζω ξυπνιος οντας και οπαδος του Κουλη οπως υπενισεσαι;

        Εχεις διαβασει ποτε τι γραφω και πως τα γραφω; αν ναι τοτε θα εχεις καταλαβει οτι δεν με ενδιαφερουν αποκλειστικα οι τεχνικες προδιαγραφες ενος οπλου αλλα η γεωπολιτικη διασταση του μεσα στο συγχρονο πολυπολικο περιβαλλον,

        Αυτο που εγραψα ειναι απολυτα πραγματικο και μαλιστα ετοιμαζοταν εδω και μια πενταετια μεσω παλινοδιων και κοντρα συζητησεων μεταξυ των υπουργων Πετρελαιου και Εξωτερικων των εμπλεκομενων χωρων

        Αν θες το πιστευεις …..αλλα τουλαχιστον μην με μου προσαπτεις και το χαρακτηρισμο blue sano

        Το τελευταιο πραγμα που με ενδιαφερει ειναι να κανω εντυπωση μεσα απο το σαιτ αλλα μονο να προωθησω οτι γνωσεις και πληροφοριες εχω δεδομενης και της σχεσης μου της μακροχρονιας σχεσης μου με τις αραβικες χωρες.

        1. @Paradox
          Χωρίς να αποκλείω εντελώς αυτά που ανέφερες η να σε θεωρώ »Τσάτσο« η χαφιέ η λομπίστα μιας πολιτικής παράταξης,θέλω να επισημάνω ότι είχαν ακουστεί και πρίν 2-3 χρόνια διάφορα για παραχώρηση(?) των M2000-5 και άλλης αραβικής χώρας (συγκεκριμένα του κατάρ) με την οποία υπήρχε και συνεργασία στην εκπαίδευση όπως και για τα -9 των ΗΑΕ,αλλά στο φινάλε αποδείχθηκαν όλα ζεστός αέρας.
          Οι αμφιβολίες που εκφράζει ο συνομιλητής παραπάνω είναι συνεπώς δικαιολογημένες και αυτό έχει λογική,εφόσον δεν είναι η πρώτη φορά που αναφέρονται αυτού του είδους προοπτικές.
          Για αυτό μη εκλαμβάνεις την έκφραση επιφυλάξεων και αμφιβολιών ως προσωπική επίθεση.
          Επιπλέον να σημειωθεί ότι οι ΗΠΑ δεν έχουν στοχοποιήσει την Τουρκία ως αντίπαλο για να επιδιώκουν ενεργά ανατροπή ισοζυγίου υπέρ της Ελλάδας και κατά της Τουρκίας στην περιοχή,παρά την αντιπαράθεση που έχουν οι δυο χώρες(ΗΠΑ-Τουρκία) σε ορισμένα ζητήματα και σημεία.

          https://defencereview.gr/metacheirismena-mirage-2000-5-5f-poso-pithani-einai-i-apoktisi-toys-apo-tin-polemiki-aeroporia/

          1. Αγαπητε φιλε οι αλλαγες στον Αραβικο κοσμο – ο οποιος την τελευταια δεκαετια οριζει τις παγκοσμιες εξελιξεις- ειναι κοσμογονικες και εμεις ως Ελλαδα απλως ειμαστε αναγκασμενοι να τις ακολουθησουμε.

            Δυστυχως δεν οριζουμε τιποτα ωε Ελλαδα στο γεωπολιτικο παιγνιο….απλως απο κωλοφαρδια βρισκομαστε ξαφνικα στο επικεντρο και μαλιστα με θετικο προσιμο.

            Πολλα απο αυτα που εξελιχθηκαν στο χωρο της Μεσης και Εγγυς Ανατολης ηταν προετοιμασμενα απο 20ετιας κι καποια ελαχιστα απο αυτα ετυχε να ακουσω αλλα και να συζητησω λογω της διαμονης μου στις χωρες αυτες αλλα και της σχεσης μου με καποιους ανθρωπους που ετυχε να γνωρισω μεσα απο την δουλεια μου και τις επαφες μου

            Για παραδειγμα πολυ θα ηθελα να ρωτησω ποσοι ξερουν η εχουν μαθει για την πραγματικη αιτια του πολεμου της Συριας και πως η Τουρκια ξαφνικα ενεπλακει εκει και ξαφνικα ανελαβε τοσο ενεργη συμμετοχη σε διαφορα μετωπα.

            Την απαντηση σε αυτο την εμαθα πρωτη φορα το φθινοπωρο του 2005 απο τυχη σε μια χαλαρη εκδρομη στην ερημο του Καταρ οπου καποιοι απο τους φιλους Καταριανους ειχαν κομβικες θεσεις στο Υπουργειο Πετρελαιου αλλα τοτε δεν εδωσα καμια σημασια.
            Σχεδον μια δεκαετια μετα ανακαλεσα εκεινες τις συζητησεις και σοκαριστηκα με αυτα που μου ειχαν πει και το ποσο μεσα ειχαν πεσει…..γιατι προφανως αυτοι συμμετειχαν στη διαμορφωση των σχεδιων μαζι με τους αμερικανους.

            Αυτα που σου λεω δουλευονταν και συζητιουνταν απο τοτε και μαλιστα οι Ελληνες εφοπλιστες ηταν παντα απο τους πρωτους που ενημερωνονταν για τετοιους ειδους εξελιξεις και μαλιστα πολυ καιρο πριν απο την ΕΥΠ και απο το Υπουργειο Εξωτερικων που κοιμουνταν στον υπνο του δικαιου.

            Αυτα δε σου τα λεω για να σε πεισω η να σε εντυπωσιασω αλλα για να σου πω οτι εξω απο την Ελλαδα σε μερη και χωρες που δεν φανταζεσαι ραβεται η γουνα ολων μας!

            Οσο για τις ελληνικες κυβερνησεις σιχαινομαι και να αναφερθω και ειδικα για τους τωρινους, των οποιων καποια στελεχη τους τα ειδα να σουλατσαρουν στη Ντοχα και το Ντουμπαι αλα μπρατσετα με εφοπλιστες και λομπιστες για ιδιον οφελος και οχι φυσικα για το καλο της πατριδας…

          2. Σε αρκετά απο αυτά που ανέφερες δεν συμφωνώ μόνο αλλά μπορώ και να τα επιβεβαιώσω,επειδή ως (παλιός) μκε έχω ανάλογη πληροφόρηση απο πηγές εκτός Ελλάδας,όσο για το θέμα Συρία αλλά και γενικά για τα γεγονότα στην ευρύτερη περιοχή της μέσης ανατολής. Ωστόσο δεν τρέφω αυταπάτες στο ποιός δίνει τον ρυθμό που ακολουθεί η ελληνική πολιτική(για την οποία έχω παρόμοια άποψη),όχι μόνο για σήμερα αλλά απο παλιά.
            Η Ελλάδα στην θέση που έχει στην ιεραρχία της γεωπολιτικής σκηνής όπως επισήμανες ο ίδιος,ότι και να πάρει απο εξοπλισμούς πρέπει να έχει την έγκριση απο τα αφεντικά για το που,πως και εναντίον ποιούς θα τα χρησιμοποιήσει,αυτό φάνηκε ξεκάθαρα και σε μερικές περιπτώσεις και νομίζω πως είναι επίσης μια πραγματικότητα την οποία θα πρέπει να έχουμε πάντα υπόψην,εφόσον η Ελλάδα δεν έχει ανάλογο λόμπι όπως ένα Ισραήλ που να εξασφαλίζει μια προνομιακή θέση στην γεωπολιτική της περιοχής αλλά και γενικά.

  11. Τώρα που για πρώτη φορά οι Γεωπολιτικές συγκυρίες είναι για μας τόσο ευνοϊκές με κράτη υψηλού Κύρους και δυνατοτήτων(Γαλλία, Ισραήλ, Ινδία, Αίγυπτος,ΗΑΕ) και κυρίως λόγω δικών τους συμφερόντων ΑΠΑΙΤΕΙΤΑΙ άμεση εκμετάλλευση των προηγμενων τεχνολογιών που κατέχουν μέσω Αμυντικών Συμφωνιών.
    Δεν θα έπρεπε ήδη να γίνουν ενέργειες συνεργασιών και προμηθειών σε προηγμένα οπλικά συστήματα που κατέχουν (πχ spike-anlos, braxmos,ucav κλπ);
    Ειδικά για τα μη επανδρωμένα που υπάρχουν στην Ελλάδα ημιτελείς προσπάθειες από Πολυτεχνεία,Στρ.Εργοστασια κυρίως λόγω χρηματοδότησης δεν έπρεπε χθές να υπάρξουν συνεργασίες και μεταφορά τεχνολογίας;
    Επίσης βασική είναι η πυραυλική τεχνολογία και στο βάθος Πυρηνική.Δεν βλέπουμε ότι οι Μογγόλοι έχουν προχωρήσει με το Πακιστάν κυρίως στην Πυρηνική;
    Εάν βεβαίως αληθεύει αυτό που γράφτηκε ότι κατάσχεσαν τα δείγματα τυφεκίων Έλληνα( Λαρισεου)
    πυροτεχνουργου με αποτέλεσμα να μην μπορεί να πάρει μέρος στο διαγωνισμό, τότε είμαστε Τελειωμένοι.

  12. Συγχαρητήρια για τις παρουσιάσεις διαφόρων συστημάτων.

    Δεν είμαι νέος αναγνώστης αλλά είναι η πρώτη φορά που γράφω σε οποιοδήποτε ιστότοπο. Θα ήθελα να κάνω κάποιες διευκρινίσεις στο άρθρο σας, παρακαλώ διορθώσετε με αν κάνω λάθος:

    1. Τα SeaGuardian / SkyGuardian είναι το ίδιο αεροσκάφος, με τη μόνη διαφορά πως το πρώτο φέρει εξοπλισμό για θαλάσσιες επιχειρήσεις. Τα διαφορετικά ονόματα φαίνεται πως οφείλονται στον τρόπο εμπορικής προώθησης του κάθε οχήματος από την GA. Σύμφωνα με τα διαφημιστικά φυλλάδια των δυο εκδόσεων, το SeaGuardian είναι στην ουσία ένα SkyGuardian με επιπλέον Mission Kit (θα βρείτε τα pdf εδώ https://www.ga-asi.com/remotely-piloted-aircraft/mq-9b)

    2. Το Lynx δεν φέρεται επί ατρακτιδίου αλλά βρίσκεται ενσωματωμένο στον θόλο του MQ-9B. Αυτό φαίνεται εξάλλου και στη φωτογραφία που παραθέτετε στο άρθρο σας,

    3. Όταν ξεκίνησε η συνεργασία της GA με τη Leonardo για τo SAGE, ο στόχος ήταν η ενσωμάτωση του εντός του αεροσκάφους, και όχι εξωτερικά σε ατρακτίδιο όπως αναφέρετε στο άρθρο σας (https://www.leonardocompany.com/en/press-release-detail/-/detail/fia-2018-pr-leonardo-generaatomics-sage-mq98). Ωστόσο, είναι αλήθεια πως στην ανακοίνωση της GA για την επιτυχή ενσωμάτωση των συστημάτων, 2 χρόνια αργοτερα, δεν δίνονται πληροφορίες για το αν η ενσωμάτωση είναι εσωτερική (https://www.ga.com/ga-asi-integrates-sage-750-esm-onto-seaguardian).

  13. Σύμφωνα με τον Κυριακάτικό Τύπο αλλά και με κάποια site αυτή τη βδομάδα έρχονται τεχνικά κλιμάκια της Naval Group για περαιτέρω συζητήσεις με την Ελληνική πλευρά και προφανώς να καταθέσουν και τις νέες τους προτάσεις.

    Θα περιμέναμε και ένα αντίστοιχο άρθρο με όλες τις τελευταίες σχετικές εξελίξεις.

    Σίγουρα θα είχε μεγάλο ενδιαφέρον.

    Θα μου επιτρέψετε λοιπόν παρότι εκτός θέματος να συνεχίσω τη σκέψη μου.

    Στο τελευταίο μου σχόλιο και με αφορμή το twitte του Ισπανού πρέσβη σχετικά με τις νέες φρεγάτες του Πολεμικού Ναυτικού είχα κάνει την εξής σκέψη.

    Την οποία θα επαναλάβω επιγραμματικά.

    Αν η πρόταση των Ισπανών αφορά την F-110 για τις τέσσερις νέες φρεγάτες του Πολεμικού Ναυτικού τότε θα ήταν μια πάρα πολύ καλή λύση που θα έπρεπε να εξεταστεί σοβαρά.

    Ο Ισπανός πρέσβης μίλησε για νέα πρόταση (τόνισε το Νέα με κεφαλαίο) και μίλησε και για δελεαστική τιμή.

    Σύμφωνα με το συμβόλαιο του Ισπανικού ναυτικού για 5 νέες φρεγάτες F-110 το κόστος ανά μονάδα χωρίς όπλα, υποδομές, υποστήριξη κτλ. είναι 860 εκατ. ευρώ.

    Δηλαδή 4Χ860 = 3,440 δις ευρώ.

    Όσο και η Γαλλική πρόταση (σύμφωνα με τις διαρροές) για δύο Γαλλικής διαμόρφωσης και δύο Ελληνικής διαμόρφωσης με κόστος 3,5 δις.

    Αν λέω αν οι Ισπανοί προσφέρουν όντως με μια δελεαστική τιμή την F-110 ως ενδιάμεση λύση δύο AAW F-100, κατασκευή στην Ελλάδα μέρους των φρεγατών και εκσυγχρονισμό των φρεγατών Meko θα ήταν μια άκρως δελεαστική πρόταση που θα έπρεπε να εξεταστεί σοβαρά.

    Κλείνω την παρένθεση.

    Μιας και όλες οι διαρροές (κυρίως στον Κυριακάτικο Τύπο) λένε πως μέσα στη βδομάδα έρχονται τεχνικά κλιμάκια των Γάλλων για να συζητήσουν τη νέα πρόταση θα ασχοληθώ με τη Γαλλική πρόταση.

    https://defencereview.gr/polemiko-naytiko-oi-belharra-hn-dinoyn-ti-poiot/

    Στο άρθρο αυτό γράφετε πως η AAW Belharra XL (με τα 48 κελιά) κοστίζει κοντά στο 1 δις ευρώ.

    Να κάνω την εξής απλή σκέψη.

    Το μπάτζετ του Πολεμικού Ναυτικού είναι 5,5 δις ευρώ όπως ανακοίνωσε η κυβέρνηση.

    Με σκληρές διαπραγματεύσεις για τέσσερις νέες φρεγάτες θα μπορούσε η κάθε AAW Belharra XL να πέσει στα 900 εκατ. ανά μονάδα χωρίς όπλα, υποδομές, υποστήριξη κτλ.

    Οπότε 4Χ900 = 3,6 δις ευρώ.

    Με 100 εκατ. για αρχική υποστήριξη (FOS) οπότε 4Χ100 = 400 εκατ.

    Σύνολο 4 δις.

    Με 700 εκατ, για όπλα, υποδομές κτλ.

    Σύνολο 4,7 δις.

    Με 800 εκατ. δύο μεταχειρισμένες FREMM με όλα μέσα όπως όπλα, υποδομές, υποστήριξη κτλ.

    Και οι τέσσερις Meko να εκσυγχρονιστούν δωρεάν στα πλαίσια των αντισταθμιστικών.

    Μου διαφεύγει κάτι;

    Όσο και αν για κάποιους ακούγεται πολυτέλεια η προμήθεια φρεγατών AAW στην Ανατολική Μεσόγειο μόνο φρεγάτες AAW μπορούν να σταθούν.

    Άλλο το Αιγαίο και άλλο η Ανατολική Μεσόγειος.

    Θα πρότεινα δε αν η παραπάνω πρόταση μου χρειάζεται και μερικές εκατοντάδες εκατ. για να υλοποιηθεί θα έλεγα να αυξηθεί το κονδύλι και να πάρουμε αυτά τα πλοία που πρέπει.

    Να προλάβω και το φίλο CK που πει να πάρουμε φθηνότερες φρεγάτες για να περισσέψουν χρήματα για τα νέα υποβρύχια.

    Χρειαζόμαστε και ένα κονδύλι σε δεύτερο χρόνο 2,5 δις για έξι νέα υποβρύχια.

    Το νέο Σουηδικό υποβρύχιο που κατασκευάζεται τώρα (A26) κοστίζει 400 εκατ. ευρώ.

    Αν μπούμε τώρα στο πρόγραμμα με προμήθεια έξι νέων υποβρυχίων A26 θα μπορούσαμε να πάρουμε και ποσοστό επί του συνόλου της κατασκευής.

    Ναι κοστίζουν όλα αυτά αλλά αν έχουμε αποφασίσει να είμαστε κυρίαρχο κράτος με πλήρη δικαιώματα (αυτό αφορά καθαρά την πολιτική ηγεσία) θα πρέπει να επενδύσουμε στην άμυνα.

    Εκτός και αν έχουν αποφασιστεί όλα στο παρασκήνιο για ξεπούλημα της κυριαρχίας μας και ότι θέλει ο Τούρκος και απλός οι όποιες αγορές έχουν διακοσμητικό λόγο και επικοινωνιακή διαχείριση.

    Μια χώρα που σέβεται τον εαυτό της και την κυριαρχία της δεν θα σκεφτεί το ένα δις παραπάνω για να πάρει τέσσερις AAW Belharra XL ούτε και μερικά δις ευρώ παραπάνω για πάρει 6 νέα υποβρύχια.

    Αυτή την καρμιριά και την μιζέρια της πολιτικής τάξης ειλικρινά δεν την καταλαβαίνω.

    Έχουμε απέναντί μας μια χώρα αδίστακτη από την άλλη υπάρχει ένας τεράστιος πλούτος τόσο στο Αιγαίο όσο και στην Ανατολική Μεσόγειο με κοιτάσματα φυσικού αερίου, πετρελαίου και ορυκτά αξίας εκατοντάδων δις ευρώ και αυτή εδώ μετράνε τα κουκιά για το αν θα πρέπει να πάρουμε τα αναγκαία οπλικά συστήματα που θα κάνουν την διαφορά.

    Πραγματικά αδιανόητο.

    Βέβαια διαχρονικά δεν τους είδα όλες αυτούς να κάνουν την ίδια «οικονομία» όταν πρόκειται για διορισμούς κομματικών, ημετέρων ούτε και αν πρόκειται να εξυπηρετήσουν ντόπια και ξένα συμφέροντα.

    Εκεί είναι large σε όλα.

    1. Να προσθέσω και ένα δεύτερο σενάριο σχετικά με την AAW Belharra XL με 900 εκατ. ανά μονάδα χωρίς όπλα, υποδομές, υποστήριξη κτλ.

      4Χ900 = 3,6 δις ευρώ.

      Με ένα δις ευρώ όπλα, υποδομές, αρχική υποστήριξη κτλ.

      Σύνολο 4,6 δις ευρώ.

      Με τα 900 εκατ. (που περισσεύουν από τα 5,5 δις) την αγορά δύο FREMM ενδιάμεση λύση που θα περιλαμβάνει τα όπλα, υποδομές, υποστήριξη κτλ.

      Σύνολο 5,5 δις.

      Μετά από τέτοιο συμβόλαιο ο εκσυγχρονισμός των Meko θα γίνει δωρεάν στα πλαίσια των αντισταθμιστικών.

      Για να δελεάσουμε τους Γάλλους η κατασκευή των φρεγατών να γίνει σε Γαλλικά ναυπηγεία (έτσι κι αλλιώς ναυπηγείο λειτουργικό δεν έχουμε) και απλός να δοθεί κατασκευαστικό έργο στις Ελληνικές πολεμικές βιομηχανίες.

      Εναλλακτικά.

      Αν οι Γάλλοι επιθυμούν να μπούνε στα ναυπηγεία Σκαραμαγκά να τους δοθεί προίκα οι τέσσερις φρεγάτες AAW Belharra XL (κατασκευή δύο στη Γαλλία και δύο εδώ) και σε δεύτερο χρόνο πρόγραμμα νέων υποβρυχίων έξι Scorpene (;) ώστε να έχουν κίνητρο να μπούνε στο ναυπηγείο.

      Είτε στη μια περίπτωση είτε στην άλλη θεωρώ πως για λίγες εκατοντάδες ίσως εκατ. θα πρέπει να πάμε στην περίπτωση των τεσσάρων AAW Belharra XL.

      Θεωρώ πως το Πολεμικό Ναυτικό αξίζει και δικαιούται μια αγορά φρεγατών αντίστοιχου επιπέδου με τα Rafale.

      Αν θέλουν Πολεμικό Ναυτικό που να προστατεύει και να κυριαρχεί στην περιοχή.

      Αν πάλι θέλουν Πολεμικό Ναυτικό «παρατηρητή» των Τούρκων που θα παραβιάζει την κυριαρχία μας τότε ότι και να πάρουν αρκεί…..

  14. Πολύ ωραίο άρθρο.
    Δυστηχώς στην ΕΑΒ, από όσα γνωρίζω, «βλέπουν τα τραίνα να περνάνε»!!
    Ούτε το ΥΠΕΘΑ-ΕΔ έχουν αναθέσει κάτι, ούτε η εταιρία έχει ξεκινήσει κάτι από μόνη της, ενώ πρόσφατα έχει διαμυνήσει στις ΕΔ ότι μπορεί να φέρει εις πέρας οτιδήποτε της ανατεθεί. Δεν είναι πολύ εύκολο. Χρειάζεται χρήματα και επιστημονικό δυναμικό.
    Η INTRACOM προ δύο μηνών κέρδισε ευρωπαική χρηματοδότηση γύρω στα 10 εκ. για ένα ευρωπαικό UAV χαμηλής παρατηρησημότητας.
    Η ΠΑ έχει το ΠΗΓΑΣΟΣ ΙΙ και υποδομή στο ΚΕΑ αλλά ούτε κι από εκεί υπάρχει κάποιο νέο.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *